Jahoor. Warmtepompen nu onbetaalbaar door nieuwe geluidsnorm van 40 decibel
En zo regelstapelt het Klimaatakkoord u voor 2050 onder de armoedegrens.
De laatste Nederlander op gas krijgt middels dwangbevel een warmtepomp in badkamer geïnstalleerd - Tilburg, 2053, gekleuriseerd
Jongens, lappen voor een betere wereld zal je! Zo'n warmte pomp werkt dan misschien in 1 op de 5 huizen niet eens, maar hier is alvast een nieuwe regel waar-ie aan moet voldoen. Hij mag niet meer dan 40 decibel aan geluid maken, wat zo'n beetje gelijk staat aan een stadion vol mensen die op de nieuwe president van de Europese Commissie gestemd hebben. En u raadt het al, dat mag wat kosten. "Om de nieuwe geluidsnorm te halen, moeten zij straks bijvoorbeeld een soort kast om hun pomp laten bouwen. Dat kost geld. Bovendien leidt zo’n kast vaak tot slechtere prestaties, waardoor nóg meer geïnvesteerd moet worden in isolatie of zonnepanelen." Dubbele kosten dus. Om het ding toch de schijn van betaalbaarheid te geven stopt het kabinet komende jaren tientallen miljoenen van uw geld in een speciaal warmtefonds, een soort voedselbank van de energietransitie.
Reaguursels
Inloggengaat nog gezellig worden in Nederland.
"’Alsof er een vrachtwagen gestart wordt’
Verhitte burenruzies door warmtepomp
Felle burenruzies en geluiden alsof er een snelweg onder je raam ligt: de warmtepompen maken veel los in Nederland. Buren die geterroriseerd worden door het geraas zijn dan ook maar wat blij met de nieuwe plannen van minister Ollongren om strenge geluidsnormen in te stellen. Vanaf volgend jaar juli mag op de erfgrens nog maar 40 decibel te horen zijn, in plaats van de gemiddeld 53 tot 74 decibel die warmtepompen nu produceren. „Wij lagen ’s nachts voortdurend wakker!”
www.telegraaf.nl/nieuws/234202754/ver...
De oplossing is het gewoon duurder maken toch? Want dat doet de overheid met alles wat dan ook echt beter voor het milieu wordt.
Vorige jaar een warmtepomp boiler geïnstalleerd niet voor het klimaat maar om de belasting op gas te verlagen , en een tering herrie dat het ding maakt , alles nu dik met isolatie materiaal in een kamertje verstopt nu hoor ik niks meer , en in de zomer gaat de uitlaat de woning in bijna gratis airco , en er zit een flinke subsidie op dat ding kost geen drol wel snel wezen voordat de pot leeg is geroofd .
De aanschaf is niet het probleem. Probeer maar eens een installateur te vinden die 'm wil installeren voor een normale prijs, zodat je met de factuur de soepsidie kan binnenhengelen.
@FrankVeer | 03-07-19 | 20:53: Toevallig heb ik een lieve buurman die het even officieel heeft gefikst ...
Als groenlinks had voorgesteld, we gooien er wat het ook mag kosten, alles tegenaan om de beste warmtepomp ever te maken, en de mensen daarvan te laten profiteren, dat ding overal naartoe te exporteren, kijk dan ben je groen bezig, en heb je hart voor je land. Helaas kwam dat voorstel niet, ook (nog) niet van fvd.
We kunnen nu ook subsidie krijgen voor een laadpaal voor je deur. Afgezien van het restantbedrag dat niet gering zal zijn, is dat een lachertje; we hoeven nu toch ook niet ons benzinestation te kopen?
Weer een standaard gevalletje van "van A naar B willen", dus C roepen, dat niet halen, en dan alsnog B gehaald hebben.
Zo gaat dat altijd, nu dus ook.
Met dat hele klimaatakkoord, en al zijn subonderdelen. Bijvoorbeeld de 40dB.
Ondertussen vliegt er hier in Assendelft elke twee minuten een vliegtuig over..
Lekker simpel..
We moeten maar eens een winter krijgen zoals inn 62-63, eens zien wat die lui met die warmtepompen gaan doen en waarom zijn niet alle regerings gebouwen en kantoren van de politieke partijen en mileuclubs van het gas af? Ze weten nu al dat ze dan met dikke jassen aan aanwezig moeten zijn. Niet dat ze werken......
Net als altijd... We dronken een glas, deden een plas.
En alles wordt afgebroken, wat eens was....
Weer zo’n mening over warmtepompen door mensen die nooit zo’n ding zelf hebben gezien. In Denemarken heeft elk ( houten) vakantiehuis zo’n pomp. Die hoor je niet en zie je amper ( niet groter dan een gangbare gasmeter in Nederland). Het stelt niets voor.
Yes ..... en wat staat er midden in dat huis?
Een open haard ondat die krengen NIET functioneren bij -6 graden Celsius.
Je ziet dat ook in de rest van Scandinavië.
Maar goed, ze houden er daar ook van hun huishoudafval te verbranden. ;)
Ik neem aan dat ze het over de sound power lever in dB(A) hebben.
In Duitsland geld dan een 50 dB(A) op 1 meter, wat op 3 meter 32,5 dB(A) is.
Overdag geen probleem maar 's nachts zal je het toch horen als je buur de unit onder je raam heeft geplaatst.
Ook komt de resonantie van de compressor en condensor ventilator er nog bij.
Als Nederland naar de 40 wil zal dat op 3 meter 22,5 dB(A) zijn, Dat hoor je dus nog als je een slechte slaper bent.
Even lezen: nsg.nl/nl/geluidsaspecten_van_warmtep...
Wees blij met jouw gasaansluiting. Straks een kleine aanpassing aan de ketel voor het gas/waterstofmengsel en je kunt weer jaren vooruit. Maak je geen zorgen.
Wiebes heeft vandaag wederom een zaak verloren bij de Raad v State het linksche bolwerk van Nederland. Dat gas is er niet meer vanaf 2028 ruim voor de deathline.
Gelukkig maar! Wat zou het hier een onleefbaar land worden als iedereen luid zoemende buitenunits zou gaan plaatsen door heel de woonwijk. Ik heb zelfs (mede) afgezien van de aankoop van een nieuwbouwwoning omdat onduidelijk bleef wat voor units precies geplaatst zouden gaan worden en hoeveel lawaai die dan zouden gaan produceren.
Dus U denkt dat het in de praktijk gaat werken zo’n decibel limiet? Omstandigheden kunnen per woning en ligging totaal anders zijn daar is geen eenduidige regelgeving voor te bedenken. Die overlast komt toch wel.
Leon heeft dus weer hemelaal gelijk vandaag:
www.telegraaf.nl/watuzegt/1741800966/...
Jammer dat Leon zo weinig aandacht krijgt. Z’n columns zijn altijd de spijker op de kop.
lol... Beetje OT, maar pas geleden kerel van de eneco aan de lijn met mijn dame. Als we overstapten kregen we een Toon cadeau. Mijn dame zegt: die komt er hier echt niet in. Kerel vraagt door waarop dame zegt dat manlief dat niet wel vanwege privacy en blablabla... Begint die kerel te grinniken en geeft aan: ik kan hem geen ongelijk geven. Daarna niet meer over die Toon gepraat.
Een cd of dvd van Toon Hermans cadeau? Wat een waardeloos overstapcadeau. Ik ben 250 euro p.j. goedkoper uit door over te stappen.
@gestoptmetroken | 03-07-19 | 14:42: Weet u zeker dat dat niet komt door het stoppen met roken?
Die foto... was toch van die vent die zelf zo'n ding geknutseld had? Mag ie ook weer de handjes uit de mouwen gaan steken dan.
Beste mensen, alleen al China en India gaan volgend jaar miljarden km3 gas meer verbruiken.( En dan voornamelijk de vuile cokes en bruinkoolgassen, ongezuiverd)
In onze buurlanden worden nog vele duizenden aangesloten op het Russische en Amerikaanse LNG.
En wij maar door schurken als Nypels en Samson de dure KOUDE ingedrukt met idiote waanzinnig-gierende warmtepompen.
We hopen dat voornoemde personen eenmaal voor een tribunaal zullen worden gebracht.
Maar Schiphol moet en zal uitbreiden .Per order van dezelfde ministers die ons dit door de keel douwen.
Met alleen vloerverwarming als hoofdverwarming heb ik al een hoop gemekker thuis. ALs vrouwlief door een regenbui heeft gelopen en even de jas snel wil drogen, of de wanten, gaat dat niet meer. Dat hele zwikkie blijft drie dagen nat.
Hokje met kleerhangers en een dikke ventilator. Dat verdampt beter dan een hoge temperatuur en vrijwel stilstaande lucht.
Geef haar een paraplu cadeau.
@flame_me | 03-07-19 | 13:56:
Foei. Weet u wel hoeveel ijsbeertjes het warm krijgen door de fabricage van paraplu's?
@Nivelleermarionet | 03-07-19 | 13:59:
Weet je hoeveel windmolens er moeten draaien voor jouw ventilator?
Zo, uw vrouw mag dus zomaar de deur uit?
En dit is nog maar het tipje van de sluier die wordt opgelicht.
En weet u wie ook wordt opgelicht?
Wie er wordt opgelicht? Alle idioten, sorry, idealisten die denken dat ze nu snel een warmtepomp moeten kopen. Het aardgas blijft nog lang genoeg betaalbaar om de aankoop van een nieuwe gas-CV ketel te rechtvaardigen.
@Nivelleermarionet | 03-07-19 | 13:55:
Dit gaat alleen maar werken in relatief nieuwe woningen anders kost de installatie/aanpassingen veel te veel en krijg je de inverstering er never nooit uit.
Het periodiek vervangen van luchtfilters kost al een vermogen.
Bij de sluier van mijn vrouw, maar zo'n warmtepomp komt er hier voorlopig nog niet in!
Om de warmtepomp effectief te laten zijn moet je al je radiatoren vervangen en het liefs een vloerverwarming installeren. Bij koud weer moet je blij zijn dat je dan de 18 graden haalt.
Die van mij is precies 40db op max vermogen op 1m afstand. Over 13 jaar is hij terugverdiend. Hou vol met jullie gasketel en duurde wordend gas! Laat je principes niet los!
En over 10 jaar kun je hem bij het grofvuil zetten. Succes ermee!
@Rjb0301 | 03-07-19 | 13:16:
Waarom? Over 10 jaar zit er nog garantie op.
@flame_me | 03-07-19 | 13:18: 10 jaar garantie op fabricagefouten behoudens normale slijtage en die slijtage gaat sneller als 10 jaar.zo rond de 5 jaar...
@steekmug | 03-07-19 | 13:25:
idd ik haal even 2 dingen door elkaar moet ik toegeven. Maar er is altijd nog wettelijke garantie. Levensduur zou 15 jaar moeten kunnen zijn. Ligt aan gebruik. Net als bij auto's. Veel start / stops verkorten levensduur. Vol gas verkort ook de levensduur.
Verder als de WP vervangen moet worden dan is een vervangende unit veel goedkoper. Ongeveer de helft van de kosten zijn installatiekosten die bij vervanging veel lager zal zijn. Ik zit er niet mee. Succes met het duurder wordende gas.
Terugverdiend.....
Er rollen dus Euro’s uit ?
Mijn nieuwe CV-gasketel verdien ik in 2,5 jaar terug. Kostte 1000 euro, kreeg na 1 jaar 400 euro terug van het energiebedrijf. Succes met je omgekeerde koelkast en je 13 jaar.
@flame_me | 03-07-19 | 13:29:
Beter een Airco installeren en die als warmtebron gebruiken. Lucht- lucht stukken goedkoper en sneller warm.
@SolidRock | 03-07-19 | 13:48:
Sneller maakt mij niet uit. Nu is het altijd warm. Lucht-lucht vind ik niet echt comfortabel en een beetje gehorig. Maar het systeem is vaak wel wat makkelijker toe te passen ja.
@Nivelleermarionet | 03-07-19 | 13:31:
Succes met de stijgende gasprijs.
@flame_me | 03-07-19 | 14:06: en u dacht dat de staat genoegen gaat nemen met minder belastingen?
Ons luchtafzuigingspunt in de keuken, toilet en badkamer (centrale afzuiging) hoor je nauwelijks en die maakt 41 dB. Er stonden verder geen geluidsveroorzakers aan.
Zou jij niet eens een gehoortest laten doen?
In het het stuk wordt het woord 'onbetaalbaar' gebezigd. Maar hoe duur wordt het dan?
Als Bill Gates het ook niet meer trekt, denk ik.
Ik heb een lucht/water WP van 40 DB en aanschaf en installatie kosten ongeveer 12.000 tot 13.000 euro indien je huis verder goed geïsoleerd is. Hierin meegenomen het ombouwen van de meterkast naar 3-fasen als je dat al niet had. Voor een redelijk groot huis. Kleiner huis zal goedkoper zijn al zit een flink deel van de kosten in de installatie.
@flame_me | 03-07-19 | 13:16: Dat is nog te overzien inderdaad, maar die verrekte isolatie. Dat gaat het voor mij te duur maken. Er zal later in de tijd ook schaarste aan bouwvakkers gaan ontstaan omdat veel mensen zullen gaan isoleren, dit zal de prijzen wel flink op gaan drijven.
@Quib | 03-07-19 | 13:40:
Isoleren heb ik bij mijn vorige tussenwoning voor nog geen 1000 euro gedaan. Redelijk goede terugverdientijd. Sowieso doen als je het geld kan missen meer rendement dan spaarrente. Kan je altijd nog in de toekomst een WP aanschaffen, maar isoleren is altijd een goed idee. Een WP is vind ik ook een beetje voor consumenten die interesse hebben in de techniek, want de installateurs zijn vaak nog niet heel kundig en de producten zijn complex en de temperatuurregeling is geheel anders dan bij CV. Paar jaartjes wachten is nog zo gek niet.
@flame_me | 03-07-19 | 13:16: Daar heb je 10 CV ketels voor.
Zo’n gedrocht komt nooit mijn huis binnen.
Desnoods sluit ik persoonlijk met Rusland een gasdeal.
2030 van het gas af, en tegelijk stoppen met nieuwe brandstofauto's? Dat gaat een enorme impact geven op ons energienet. Dat is er bij lange na niet op uitgerekend en zal overbelast raken met een hoop stroomuitval tot gevolg. Als we onbeperkt geld en vooral opgeleide mensen hebben gaat dit al minstens 10 jaar duren, maar beide hebben we niet. Ter vergelijking: we doen er al bijna 10 jaar over om een slimme meter te installeren, en dat is dan nog een simpel klusje. Het compleet vervangen van infrastructuur in woonwijken vergt veel meer werk en kennis. Dat gaat echt niet lukken zo, maar laten we het vooral doordrukken.
beroepschauffeurs zitten thuis omdat de staat niet instaat is om een simpel rijbewijs te verlengen.
Ben van mening dat u hier wat kort door de bocht gaat.
Nog dagelijks komen er electrotechnici, ingenieurs en andere hoog geschoolde vaklui naar ons land.
Het is een kwestie van tijd voor deze mensen hun vaardigheden en kennis in ons land de vrije loop laten.
@F. Jacobse | 03-07-19 | 13:15: Hoe komen we aan de extra energie die nodig is voor het wagen park. zeg maar 2 a 3 miljoen auto's s' avonds aan de stekker,
@jaap932057795966 | 03-07-19 | 13:25:
Is echt geen enkel probleem. Hier en daar moeten de hoofdleidingen versterkt worden. In de wijk nauwelijks aanpassingen nodig, hooguit in de wat oudere wijken. Zeker niet als we gaan slimladen en de WP aanbodgerelateerd gaat draaien.
@jaap932057795966 | 03-07-19 | 13:25: Gewoon, stuk of 25 gascentrales bijbouwen.
@flame_me geen enkel probleem? Ik werk bij een net beheerder... z'n beetje 60% van alle elektra kabels moet vervangen worden omdat het nog uit de jaren 80 komt. Transformators die het niet aan kunnen... wij ondervinden nu al problemen omdat het net te ligt is. En oja elektriciteit gaat in nederland nog door kabels en gas door leidingen.
elke dag wordt in Nederland genoeg electrische energie opgewekt om 4.3 miljoen electrische wagens a 75kWh volledig op te laden.
Dus die energieproductiecapaciteit is er al.
Maar een verdubbeling un productie zal zo maar eens nodig moeten zijn als electrisch rijden echt doorzet. Aangezien tussen 1950 en 2010 de productie vertienvoudigde, zal dat ongeveer 10 jaar duren. Dat is korter dan de electrificatie van het wagenpark in het meest snelle scenario, dat gaat zeker nog 20-39 jaar duren in de meest ambitieuze plannen.
@Dubbelepijp.kut | 03-07-19 | 17:09: ik denk dat elke 25-30 jaar 100% van de kabels vervangen moet worden. Dat is nl gewoon de onderhoudstaak van netbeheerders in elk scenario. En dat is ook gewoon de afgelopen decenia ook al gedaan.. dus gewoon doorgaan met de taak werk waarvoor jullie zijn. We betalen niet voor niets daar grof geld voor.
Gelukkig mislukken bijna alle projecten waar Nijpels bij betrokken is, zodat de overlast wel mee zal vallen. Nijpels is altijd net optijd weg als de mislukking bekend wordt en heeft zich dan alweer in een nieuw project genesteld.
Alleen zijn persoonlijke projekt "miljonair worden bij en dankzij de overheid" loopt als een trein. Heeft hij inmiddels jaren geleden al gerealiseerd. Nu is hij bezig om multi er met gemak meerdere keren voor te kunnen zetten. De rest zal hem aan den aarsch oxideren.
Warmtepomp moet. Want het gas is op. Als in op=op.
In Groningen zat voor dik 300 jaar Nederlands gebruik in de bel, dat heeft de regering voor uitverkoopprijzen weg laten pompen naar de buurlanden tot aan Italië. In die buurlanden krijgen demense nog steeds subsidie voor aardgasgebruik.
Onze regering heeft met de gasbaten prachtige getto's vol kansenmensen opgebouwd die nu eensgezind uw vergrijzingsprobleem gaan oplossen.
Geeft allemaal niks, wanneer het waait is er stroom en dan snort de warmtepomp gezellig uw huis op temperatuur.
Heeft wel pre-vut opgeleverd voor mijn papa, stemt nog steeds kartel.
Aleen de nederlanders krijgen het Nederlandse gas niet meer,de andere landen hebben eeuwigdurende contracten en krijgen nog steeds geleverd van ons gas,dan stoppen de bevingen ook niet.wij de alasten en de lasten,viva Prutte
Warmtepompen is ook weer een truck om de vervuiling over de grens te gooien, omdat de productie van de componeneten vooral uit aziatische landen afkomstig zijn. Landen waar ze het niet zo nauw nemen met vervuiling, arbeidsomstandigheden en eventueel kinderarbeid.
Dit regime wringt zich in allerlei vreemde bochten omdat ze de schade in Groningen niet willen ophalen bij Shell en ExxonMobile. Gaat tot leuke spagaten in de EU leiden straks wanneer mensen noodgedwongen moeten gaan slepen met gasflessen en vaten stookolie uit buurlanden. Gaat die grens misschien toch nog een keer op slot.
Bang maken, en financieel afhankelijk maken van de overheid.
Alle alternatieve verwarmingsvoorzieningen zoals pelletkachels verbieden.
Waarom heb ik het idee in een Kafkaiaanse omgeving beland te zijn?
Das zo langzamerhand geen idee meer
Ik hoor het iedereen nog zeggen toen het ballonetje in Amsterdam werd opgelaten.: niet mijn probleem. Nu dus (binnenkort) in heel Nederland. Net als met geld worden ook alle vluchtwegen voor alternatieve energie afgesneden. Welkom agenda 2030.
Mensen hebben uw schaduw verkocht aan het klimafaat
Lol regel op regel op regel op norm op norm op regel op norm op regel op wet op wet op eu wetgeving op eu norm en op eu regelgeving..... pfffff etc etc etc...
Het is de grote klimaat zwendel anno 2019, regeren is mensen op kosten jagen niet meer niet minder.Alle auto`s op fossiele brandstof is rijdend schroot wat u ziet om u heen een groot rijdende autosloop ha ha.
Klimaatbeleid. De nieuwe war on terror. Klimaat is de nieuwe terrorist tegen wie een eindeloze oorlog gevoerd moet gaan worden want net zoals het concept 'terror' heeft 'klimaat' geen vaste omlijning en weten we dus niet tegen wat we moeten strijden.
Daarom zijn er producten nodig van duizenden klimaatbedrijven, die hun oplossingen op meerdere preventieve fronten gaan aanbieden.
U moet voor die producten gaan betalen, omdat deze nu eenmaal verplicht gesteld worden. 'The war on climate terror' is vooral uw oorlog, en net zoals Irak in het tijperk Bush is nu uw appartement 'for sale'.
En dus kunt u een toekomst tegemoet zien waarbij uw woning langzaam maar zeker verandert in een technologische nachtmerrie zoals we die kennen van de film Brasil c8.alamy.com/comp/BKCHKE/brazil-1985-...
Het voordeel van brommende pompen everywhere in gehorige rijtjeshuizen is dat je de seksgeluiden van je buren ‘s avonds ook niet meer goed hoort.
Het mooie is Baudet krijgt helemaal gelijk, met de dag komen er dingetjes bij die niet blijken te kloppen met de voorgespiegelde kosten. NPO is het propagandakanaal om dit allemaal weg te poetsen en een valse voorstelling van zaken te geven.
De Nederlander moet echt wakker worden en de gevestigde partijen weg stemmen, oh nee natuurlijk niet, dat zal pas gebeuren als we allemaal in armoede vervallen!
Goh, wat toevallig dat dit nou allemaal NA de verkiezingen bekend wordt.
Welcome in 1984.
En dan nog, dan is het de schuld van de burger die alleen maar Chinese waar koopt via AliExpress en maar niet die nieuwe auto zoals Rutte dat zo graag had gezien.
Als de overheid weer ICT opdrachten gaat geven aan bedrijven die NIET het werk door 'werknemers' in India of Bulgarije laat doen, dan zal ik ook overwegen om weer in Nederland te besteden.
Warmtepompen maken we trouwens ook niet zelf.
In 2021 krijgen we weer een kans, alleen ben ik bang dat de meesten weer op de ouwe vertrouwde partijen stemmen en er dus niks gaat veranderen.
Duurt allemaal veel te lang. Iedereen die nu nog denkt dat Nederland 10 jaar langer heeft is reddeloos verloren.
Burgers moet je dom, arm en afhankelijk houden, dan blijven ze lekker gehoorzaam aan de overheid.
De snelste en zekerste weg is via de portemonnee.
De ene religie voor de andere (2) ingeruild, anno 2019. Ja dat gaat wat kosten.
Jammer dat we in Nederland geen hoge klif hebben waar de klimaatlemmingen zich in hysterie massaal vanaf konden storten.
@suscrofa | 03-07-19 | 12:18:
Die klif hebben we tweede kamer genoemd.
Grappig dat zo een geluidskast meestal van PIR en Aluminium is. Dat wordt gelukkig zonder CO2 geproduceerd toch? Voor 750,- a 1500,- Euro heb je al zo een kast, mocht je een kleine tuin hebben. De geluidsnorm geldt op de erfgrens, dus als je tuin maar groot genoeg is, minstens 40 bij 40 meter, dan heb je van de strengere geluidsnorm geen last. Alleen arme mensen moeten zo een kast, haha.
Of rijke mensen met een kleine tuin...
Met een tuin van 40x40mtr. woon je meestal toch wel vrijstaand. Om je huis dan een beetje op temperatuur te houden in de winter heb je drie warmtepompen nodig.
@bisbisbis | 03-07-19 | 12:26:
Bijvoorbeeld Amsterdammers met een bezemkast-zolderetage incluis ruim dakterras van 2x2 meter aan de Herengracht.
Mark heeft van zijn bazen opdracht gekregen om voor de burgers(slaven)een nieuwe schuldenlast te creëren, de hypotheekschulden lopen over de 700 miljard dat vinden zelfs de EU gelddrukkers een beetje te benauwd worden. Je zou gewoon even 2 kerncentrales kunnen bouwen maar wie gaat dat financieren? nee veel handerger is de lasten bij de burgers te leggen zodat de banken weer 30 jaar doorkunnen gaan met nieuweleningen(investeringen ) die je zogenaamd terug kunt verdienen aldus opperkneus Wiebes, verkapt uitkleden van loonslaven zodat de economie weer vol gestampt kan worden met waardeloos geprint geld waar de burger verantwoordelijk voor is.
Precies dit ja, thx
Yep. Daar hebben we de geheime agenda van dit klimaatakkoord in essentie op tafel liggen.
Kan ons elektriciteitsnet dat aan, met name in woonwijken, als iedereen van die energie slurpende waterpompen gaat gebruiken ?
ik heb van een vriend begrepen dat elektrabedrijven daar autisten met een wiskundestoornis voor hebben aangenomen omdat door te berekenen. Dus dat gaat vast goedkomen.
Antwoord is nee, zonne-energie wordt nu ook al lokaal in transformator/distributie huisjes omgezet in hete lucht (afgetakeld) omdat het net dit niet kan verwerken.
Doe dan ook een airco integreren in die pomp,anders blijf je bezig..
Ik heb een airco met een warmtepomp. Kost geen drol in tegenstelling tot deze 'aanbevolen' warmtepompen, e-verbruik is bijzonder laag en afgelopen winter heb ik daarmee m'n gasverbruik (-500 m3) gehalveerd. In 1 jaar m'n aanschaf bijna terugverdiend, 's zomers geen last van de hitte en 's winters warmte voor een schijntje.
@FrankVeer | 03-07-19 | 12:30: Hoe zit dat met de herrie?
@FrankVeer | 03-07-19 | 12:30: alleen die defrosting cycles zijn funest voor het rendement. Vooral als het buiten onder de 8C komt.
@osolemio | 03-07-19 | 12:38: op 2 meter afstand klinkt ie als een ventilator op toeren, ca. 50 db.
@boerk | 03-07-19 | 12:56: Ik heb even gekeken wat een defrosting cycle is, maar ik kan me niet herinneren dat ie daar last van heeft gehad. Als ik kijk naar het meerverbruik (ca. 250 ~ 300 kW dit jaar) over een heel jaar, denk ik dat het wel meevalt met die defrosting cycles
Reeds 6 jaar geleden al helemaal klaar met die onzin. Kan het iedereen aanraden wegwezen....
Kun je met de luchtverplaatsing van al die warmtepompventilatoren geen windmolen laten draaien?
Of alle windmolens door een grote warmtewisselaar laten blazen?
Als dat straks maar goed gaat in dat appartementencomplex in Nijmegen-Oost..
Wat moet het toch heerlijk zijn om politicus te zijn. Geld krijgen, anderen op kosten jagen, het land als een speeltuin zien. Mensen die jou gekozen hebben uitlachen, uit het parlement stappen, wat anders gaan doen.
Gezocht: politicus. In bezit van bereidheid andermans geld uit te geven. Gezond verstand strekt niet tot aanbeveling. Wel bereidheid alles wat klimaat fanaticus Nijpels zegt klakkeloos aan te nemen.
Volgens mij waren het allemaal vroeger die kneusjes op de basisschool en voortgezet onderwijs die als laatste werden gekozen tijdens de gymles. Revenge!
Is geen topic voor mij.
Waarom is dit geen topic voor mij?
Omdat ik weiger mee te doen aan de poppenkast, het circus, de hele santekraam, en over 1.2 jaar in Argentinie woon.
Ongezien caramba het rambam met je warmtepomp en je exotische kuDtBelgen aan de rand van je zwembad.
En het RAMbam in je broekje, artiesteningang, door 40 Belgen tegelijk, X66'er Paternotte. LULLO! Met je "opblaasbandjes"
Alle gaatjes gevuld, tot aan je oren en neusgaten aan toe. Welke politicus kon DAT ooit zeggen, hmm?
Deze van het gas af gekte houdt pas op als de modale NL burger financieel helemaal is uitgekleed.
Emigreer nu het nog kan!
Iedereen even arm lijkt het doel.
nou, nee. tot de domme schspen beginnen in te zien dat zij door partijen als de vvd, d66, groen links, pvda, ebn cda
vervolg...
financiel worden leeggeroofd. Pas op het moment dat er op partijen wordt gestemd die aan deze klimaatgekte een einde maken helpt men zichzelf. Nederlanders kennende gaat dat echter niet gebeuren
20% van de warmtepompen voldoen aan de geluidsnorm.
Dat zijn namelijk de warmtepompen die stuk zijn.
Voldoen niet aan de uitstoot norm, aangezien ze dan in brand vliegen en dat mag dan weef niet want CO2!
Ik ga er van uit dat dit tevoren bekend was. Aan de klimaattafels zaten ook de kastenbouwers en de isolatieboeren?
Daarom zijn die ook zo voor de overgang.
Want die zien zichzelf al stinkend rijk worden terwijl ze zelf wel ergens anders gaan wonen waar ze er geen last van hebben.
@2voor12 | 03-07-19 | 11:58: Inderdaad. Je moet voor de aardigheid eens gaan zoeken door alle deelnemers en je afvragen; wie vertegenwoordigde Jan met de pet, en wat owrd bij diezelfde Jan neergelegd. Voorzetje: redelijk scheve verhoudingen.
Er zijn bedrijven (Deense windmoienbouwers, bijvoorbeeld) die miljarden beter worden van deze waanzin - en reken maar dat de grote installatiebedrijven alsook de groothandels en tussenhandel een slaatje gaan slaan uit het klimaatákkoord'- en om te vermijden dat allerlei slimmerikken hun warmtepompen straks voor de helft in Polen kopen, komt er natuurlijk wél een
vorm van Nederlandse certificering (hoezo: vrij verkeer van goederen en diensten in Europa?) om de hoek kijken. Verder moet u dat ding natuurlijk door een gecertificeerde vakman laten ophangen en er komt een verplichte vorm van periodieke keuring (door de burger zélf op te hoesten, uiteraard)
-
En voor degenen die denken dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen: think again.
@bisbisbis | 03-07-19 | 12:22: Inderdaad, voor de ISDE-subsidie moet je de factuur van een vakman kunnen overleggen. Bij mijn offerte voor 2 warmtepompboilers werd bijna 1900 euro aan installatiekosten gerekend. Maar ik ben gekke gerritje niet.
@FrankVeer | 03-07-19 | 12:32: die voorwaarde is in 2019 toegevoegd. Anders gaan mensen het zelf doen en dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Die bakken maken gewoon te veel lawaai, dit is zeker in hutjemutje volgebouwde volkswijken een probleem waar de pomp meestal direct onder een (slaapkamer)raam geplaatst moet worden. Het geluidsniveau van 40dB is erg optimistisch, zonder kast halen sommige pompen al 70dB, worden ze noodgedwongen niet optimaal geplaatst dan kan het niveau nog hoger liggen door weerkaatsing tegen muren etc. Een permanente brom zodra je je moede hoofd te rusten legt kan mensen tot waanzin brengen. Praat maar eens met een tinnitus-patiënt.
Buiten de kosten is dat ook iets waar ik me het meest druk over maak.
Is 40dB in een lab opstelling gemeten.
Plaats ze buiten en na wat draaiuren, corrosie en lager slijtage gaat dat rap omhoog.
Harry21 vervangt als de datum waarop ketels verboden gaan worden zijn keteltje op tijd en legt er ook nog 1 op zolder al "reserve". Zo blijft Harry21 tot zijn dood wel lekker warm in huize Harry21.
Die warmtepompen gaan er niet komen trouwens, want daar is ons elektriciteitsnet helemaal niet geschikt voor. Wanneer heb je deze pomp nodig? In de wintermaanden, en dan nog extra 's ochtends en 's avonds (overdag ben je aan het werk). Wanneer schijnt de zon op de panelen? Juist. En in de wintermaanden wekken 6 panelen maar een paar 100watt max op.
Dus al die stroom moet komen van wind. Maar als het niet waait... of niet genoeg waait?
Dan nog de capaciteit van NL stroomnet. Als we kijken hoeveel we verbruiken: "Het verbruik van elektriciteit in Nederland schommelt sinds 2006 rond 120 miljard kWh." longreads.cbs.nl/trends18/economie/ci...
Als je dan nagaat dat een waterpomp (omgekeerde airco eigenlijk) ongeveer 20.000 Kwh per jaar nodig heeft voor een gemiddeld huis. Pak je vervolgens ongeveer 8 miljoen huishoudens. Pak em beet 20% geef je zo'n pomp, zit je je op dus op 1.600.000 huishoudens die totaal 32.000.000.000 Kwh nodig hebben.
32 MILJARD Kwh. En dat voor 20% van de huishoudens.
Terwijl we nu nog maar 13 miljard Kwh opwekken via groene bronnen, echter is "biomassa" (verbrandingsovens) hier ook onderdeelvan...
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/09/meer-...
Zonnecellen kunnen het in de winter niet aan, windmolens alleen als het hard genoeg waait, maar dan moeten we het aantal ver-10 voudigen.
Enige optie is dus (als het "groen" moet) biomassacentrales bouwen. Echter, dit is veel vervuilender dan het "schone" aardgas. Gas geeft alleen waterdamp en co2, biomassa geeft nare bijeffecten met fijnstof en restafval (as). het rijksorgaan RIVM (!!) waarschuwt hier zelfs voor.
www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/rivm...
www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/609...
Politiek weet echt niet waar ze mee bezig zijn, dit is een regelrechte RAMP die we tegemoetgaan, absolute waanzin.
Dank Harry. Hier zit (jouw?) uitzoekwerk in.
Voor die tijd stopt het al want zodra de eerste woonwijken overstappen stort het elektriciteitsnet ter plaatse in en moet men gedwongen stoppen.
Alleen zuur als net jij verplicht hebt moeten overstappen om daarna weer terug te gaan naar gas.
@Harry21:
Hulde voor het duidelijke betoog. Hieruit blijkt destemeer de waanzinnige keuzes die onze politici aan het maken zijn. Daar boven op ook nog even de piekbelasting van het stroomnet melden om pak en beet een uur of 18:00.
De elektrische auto moet aan de laadpaal, de maaltijd wordt voorbereid op de inductiekookplaat, de warmtepomp of airco wordt een tandje hoger gesteld, enz. enz.
Ik zeg blackout kom er maar in......
@Overnijd | 03-07-19 | 11:54:
Ja
rekenfouten voorbehouden, maar reken het maar na, grofweg klopt het gewoon allemaal niet wat "men" roept. Verwarmen (meest onedele vorm van energie) door gebruik elektriciteit (meest edele vorm van energie) is gewoon ontzettend zonde.
Plus, iedereen krijgt voor de zomer ook de mogelijkheid om te koelen en zal daar ook energie voor gebruiken.
In de winter hebben warmtepompen (lucht gebonden) tegen ijsvorming (actieve) defrosting cycles nodig en dat kost energie en laat dat nu net niet in het rendement opgenomen zijn.
Nou nou, 20.000Kwh? Ik weet niet in wat voor huis jij woont, maar ik dacht dat ik met mijn bijna 800m3 en bijna 200m2 woonoppervlakte al redelijk ruim woonde.
Mijn warmtepomp (ja ja, ik heb er eentje) draait prima en ik verbruik gemiddeld zo'n 6500Kwh per jaar. Dat is het totaal. Ik heb zonnepanelen, dus mijn netto bedrag is een stuk lager. Ik betaal 90 euro per maand aan energie (dat bedrag is met name zo hoog vanwege de energiebelasting). Overigens wel nieuwbouw in geheel eigen beheer, dus het huis is er op gebouwd.
Er zijn een hoop spookverhalen die niet kloppen. Mijn warmtepomp werkt perfect en ik heb er een behuizing omheen gezet om het geluid iets te reduceren. Wat wel een nadeel is en juist daar hoor ik niemand over, is die klote boiler.
Ik heb een boiler van 500 liter, groot gezin en doucheliefhebber, maar standaard is het niet. Bij de meeste WP wordt een boiler van 150 a 180 liter geplaatst en als die op is heb je lauw water. Hoe groter je boiler, des te harder de WP 's nachts moet werken om je boiler weer op te warmen tot een graad of 55.
Daar zijn ook wel weer oplossingen voor, maar daar heb je in de winter inderdaad helemaal niets aan (zonneboiler bijvoorbeeld).
Ik ben overigens geheel anti klimaatakkoord en waanzin. Je kunt een WP overwegen als je woning hier geschikt voor is. Of te wel, verplichten voor nieuwbouw, maar niet voor reeds bestaande woningen.
@saaymsik | 03-07-19 | 13:30:
Hmm, mijn huis is vergelijkbaar (van 2005) en ik betaal zo'n 140 euro p/m. Gewoon gas+elektra, geen pomp of panelen maar wel een WTW.
Een warmtepomp gaat dus niet snel economisch verantwoord worden.
U allen heeft klimafaat gestemd? Dan krijgt u allen het klimafaat!
Briljant, ik ben benieuwd hoeveel meer van dit soort onvoorziene problemen opduiken bij het megalomane klimaatakkoord.
De klimaatspijbelaars zijn in ieder geval de klimaatpaupers van de toekomst.
Nou hopen dat we door de opwarming van de aarde geen strenge winters meer hebben dat scheelt weer een warmtepomp kopen.. het koud douchen zal dan wel weer even wennen zijn maar ach.
Dus om die pomp onder de 40 Db te krijgen moet er een kast rond. Die kast isoleert wat wil zeggen dat uw pomp minder goed kan koelen (motor, etc... ) dus in het beste geval gaat uw rendement naar beneden en in het slechtste (en ga daar maar van uit) gaat uw motor / pomp sneller naar de Filistijnen. Weg terugverdientijd (die al veel te lang is)
Doe pomp is bovendien aangesloten op je vloerverwarming via buizen wat wil zeggen dat de trillingen van je + 40 db pomp toch overal te horen gaat zijn.
> terugverdientijd
Mooie bak. Ze maken een business case dat zo'n ding een "terugverdientijd" heeft. Echter, een ketel op gas is in zo'n zelfde case een beter alternatief met een nog snellere "terugverdientijd". Hilarisch argument.
@harry21 | 03-07-19 | 11:54: rendement van een gaskstel is 99+%
1m3 gas geeft 10KWh energie.
1m3=50ct voor 10KWh
1KWh elektrisch 22ct
Deze is niet mijn klimaatakkoord vriend.
Ook niet die van mij vriend.
@ratelaar | 03-07-19 | 11:47: ook niet van mij vriend
Dit ook niet, maatje
Deze is het akkoord van de klimaatkameraden.
Straks verplicht de klimaatgroet brengen aan elkaar op straat. En gebruikers van fossiele energie diemey een grijs lapje stof zichtbaar te dragen en in daarvoor aangewezen omheinde wijken bijeengebracht te worden. Grün heil!
@Kladderadatsch | 03-07-19 | 12:25: Lol!
@Kladderadatsch | 03-07-19 | 12:25: Sieg Klimaat! Unglaubers sofort melden zum Umerziehungslager!
@Overnijd | 03-07-19 | 13:06: Breng ze niet op ideeën. Klimaatopheropvoedingskampen: de natte droom van D666 en GL.
Dus toch maar weer een kolenkachel aanschaffen. Wat kost een mud eierkolen vandaag de dag?
zie het topic over het verbod op houtkachels. Of dacht u dat dat niets met elkaar te maken heeft.
Straks is de enig nog toegelaten energiebron elektriciteit en worden overal CO2-sensoren opgehangen om overtredingen op te sporen.
@2voor12 | 03-07-19 | 11:48: Je kan ook die Trollenkop uit Zweden laten komen. Die schijnt met haar blote ogen, CO2 te kunnen zien! Hek, gek, achter!
Ik heb een idee, om energie op te wekken uit de scheten die ik laat. Ik noem het gas terug.
Heel goed is al op de markt zie Fart Energy Parts (energie van je eigen scheten :))
m.youtube.com/watch?v=rAgxb92a2Kc
Goed idee ! Iedereen een gasfles op zijn rug en een rectaal ingebracht slangetje. "Don't spoil your farts. Go methane !"
Reken maar op een extra schetenbelasting dan! En natuurlijk extra accijns op peulvruchten, uien,eieren, erwtensoep etc.. Betalen zal je!
Zo kennen we de vaderlandse politiek weer. Eindeloos zeuren om een komma, maar nooit eens een meter achteruit stappen om het hele verhaal te bekijken.
Opties:
1) Ga in de warmtepompenhandel
2) Nederland achterlaten
3) Plaggenhut met 's winters dampende compost op het dak
4) Schapen (of 'n leuke Os) in huis, lekker warm en gezellig.
Optie 2 is hier al gekozen en in voorbereiding.
40 decibel is echt super stil. Die scheten die je laat bij de koffieautomaat zijn al 55 decibel. Behalve op Maandagochtend, dan zijn ze 60 decibel. En dan nog worden ze overstemd door de koffieautomaat. * nog maar eens een bakje halen doet.
15 jaar geleden huis gekocht met warmtepomp. Niet omdat ik nou zo milieubewust ben maar gewoon omdat dat ding er nou eenmaal in zat.
Toen werd er gezegd dat een nieuwe warmtepomp na een aantal jaar hetzelfde zou gaan kosten als een cv-ketel. Not!
Overigens, de warmtepomp is er in de hele wijk uitgegooid omdat het systeem niet werkte door te kleine capaciteit bronnen,technisch wanbeleid, falende ambtenaren en aannemers die geld dachten te besparen.
Anno 2019 zitten wij gewoon weer aan een cv-keteltje.
15 jaar. Dat zijn toch die modellen die je aan moest slingeren? Kon je wel in diverse kleuren bestellen. Dat dan weer wel.
Mooi hè? En dan verwacht men nu dat er ineens de komende jaren door een technologische vooruitgang de warmtepompen efficiënter worden, stiller, langer meegaan en steeds minder geld gaan kosten.
Ze gaan wel zeker weten meer tranen kosten.
@Deflatiemonster | 03-07-19 | 11:43: Warmtepompen zijn technische gezien heel eenvoudige apparaten. Ze zijn dan ook helemaal doorontwikkeld en zullen technisch niet verbeterd gaan worden...
@kunnenzedanniks | 03-07-19 | 11:50: Precies. Waarom men dan anders durft te beweren, is mij een raadsel. Men houdt zichzelf kennelijk graag voor de gek.
@kunnenzedanniks | 03-07-19 | 11:50: Warmtepompen zijn niet meer dan wat groot uitgevallen en omgekeerde koelkasten. Een volstrekt volwassen techniek die al meer dan 100 jaar doorontwikkeld is. Je hoeft daar geen grote verbeteringen of prijsdalingen meer te verwachten, al helemaal niet als je dan ook nog eens steeds extra eisen gaat stellen.
@Deflatiemonster | 03-07-19 | 11:43: Zo lang er subsidie op zit zal de prijs extra hoog blijven.
Warmtepompen tot 70 dB(A) zorgen ervoor dat het laagvliegen vanaf Lelystad niet meer gehoord wordt. Volgens sommige boven ons gestelden in Den Haag zal dat wel een win-win situatie zijn.
Ik stel voor dat warmtepompen MINSTENS 95 dB(A) moeten produceren want dan hoor je de overvliegende JSF's ook niet meer
Maar wat nou als je helemaal geen verwarming in je huis hebt?
Dan kunnen ze je ook niet naaien.
Juist. Bovenwoninkje, hoogbejaarde onderburen en dicht isoleren.
@Crusher | 03-07-19 | 11:36:
Het zou me niks verbazen dat je toch gedwongen wordt tot een verwarmingsysteem.
@Peter777 | 03-07-19 | 11:42:
Dat is gedeeltelijk waar. Een grote woning maar wel helemaal ingebouwd (onder, boven, links en rechts) door verwende mensen die zich een ongeluk stoken. En, veel ramen waar de zon op staat waardoor de woning heel snel opwarmt.
..... haalbaar en betaalbaar, haalbaar en betaalbaar, haalbaar en betaalbaar zo zal de pokkeherrie van een warmtepomp bij u klinken.
Genoeg mensen die al overgaan op de aanschaf van een warmtepomp want dan kan je laten zien dat je lekker groen bent.
Maar als je kinderspeelplaatsen kan verbieden, kun je ook overlastgevers met warmtepompen het leven zuur maken. Zeker als die geluidsnormen steeds strenger worden. Dat zal die deugers leren.
Zelfs 40 dB is teveel, zeker als je de hele dag in dat gezoem zit.
@2voor12 | 03-07-19 | 11:32: Ik voorspel dat gemeentes vaker meldingen gaan krijgen ook al wordt voldaan aan de normen van 40dB. Al die extra omgevingsgeluiden zullen niet bijdragen aan de leefbaarheid.
@2voor12 | 03-07-19 | 11:32: Geluidsoverlast geeft stress, en van stress worden mensen ziek en gaan ze eerder dood. Die kunnen dan in de Biomassacentrale, en zie daar, de besparing. Gratis brandstof!
@harry21 | 03-07-19 | 11:57: En wat dacht je van de rijke organenoogst voor D666?
@5611 | 03-07-19 | 15:45: mooie reclame om lekker alles te doen om je organen volledig af te leven zodat niemand er nog iets aan heeft
Nu woon ik gelukkig al een tijd niet meer in NL, maar dit is toch zorgelijk.. een overheid die zich zo diep in je eigen huis wil nestelen door je te vertellen wat je allemaal mag en hoe je warm water moet krijgen. Eng.
Men doet toch ook graag zaken met China. Was te verwachten dat ze dit soort zaken best leuk vinden.
Wat is een fijn land om te wonen?
Warmtepomp zeer onrendabel zeker in de winter wanneer je hem het meeste nodig heb en werkt het beste in de zomer wanneer je hem niet nodig hebt
Bukken om genaaid worden was al de norm maar voor velen wordt het nu ook bukken in de supermarkt om iets uit het laagste schap te kunnen graaien.
Ik wens het alle deugkiezers toe.
Jullie gaan gewoon over, mompelt iets met nudges, postieve prikkels....
Iets met hypotheeknormen en aftrek. Inderdaad, die prikkels komen er en gaan werken.
@Deflatiemonster | 03-07-19 | 11:31: iets wat niet werkt (voldoende verwarming dm.v. een warmtepomp in nederland) krijg je niet werkend...
Die subsidie betekent voor de normale Nederlander dat hij naast zijn eigen-, ook nog een deel van de warmtepomp van de uitkeringstrekker in de buurt moet betalen. Zie ook de o-zo eerlijke zorgtoeslag / zorgbijdrage.
Was laatst bij een uitkeringstrekker thuis. Prima ruimte flat, dikke LCD smart TV, grote "American" koelkast. Keuken en toilet waren wat gedateerd, maar gelukkig kwam de woningbouw dat allemaal binnenkort gratis vervangen. En dit exemplaar werkt er nog niet eens zwart bij: is gewoon niet nodig.
Ik zat er echt een beetje vertwijfeld bij. Nog nooit een dag werkloos geweest, gewerkt vanaf m'n 16e, daarnaast studie afgerond... en heb ik het nu echt véél beter? Ja ik woon wat ruimer, mijn auto is wat groter... maar was dat het nu allemaal waard?
Je moet gewoon nog wat harder 'De Internationale' zingen in de file naar het werk. Schijnt te werken.
Het verbaasd me dat u zich dat nu pas beseft. Dankzij toeslagen vermoedelijk rond de 1750 netto p. mnd.. Geen rare dingen doen en je leeft financieel zorgeloos. Dan weet u ook meteen wat al die mensen uit verre landen hier komen doen. Dat het zo lang heeft moeten duren voor u dat door kreeg.
U hebt een geweten, dat is het verschil.
Het enige wat je nodig hebt is gebrek aan geweten. Dan kun je in dit land slapend rijk worden, nooit iets doen en leven als een prins.
Heb je dan ook nog een religie die juist uitdraagt en bevordert dat je van anderen (lees: Westerse, anders- of ongelovige honden) mag stelen, dat je beter bent dan zij en dat zij voor jou moeten werken, dan zit je voor je leven gebakken.
Ja een uitkering is echt een pretje hoor. Weten dat je aan het infuus ligt. Nooit geld voor vakantie, geen geld voor nieuwe kleren, nooit uit eten kunnen.
@Peter777 | 03-07-19 | 11:50:
Tevens vaak gratis zaken als cultuuruitjes/zwemlessen/enz. vanuit de gemeente.
@tata1981 | 03-07-19 | 11:55: "Nooit geld voor vakantie" hoezo niet? Mensen met een uitkering krijgen ook gewoon vakantiegeld? En hebben sowieso 12 maanden per jaar vakantie, toch?
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vaka...
Harry, als je het graag wilt wilt weten; stop zelf eens met werken en zie hoe je het zal bevallen na een jaartje in een uitkering te zitten. Kijk maar hoe blij je bent met je upas of whatever; met je gratis zwemlessen.
@tata1981 | 03-07-19 | 11:55: Dit figuur leeft er heerlijk van, en wil bewust niet anders. Geeft hij ook gewoon toe: "ik ga niet werken, waarom zou ik?"
Een eindje verderop in de wijk staat een (1) airco. Als die aanstaat hoor je de ventilator op 20 meter afstand. Ik moet er niet aan denken dat elk huis zo'n apparaat heeft.
Voorlopig ga ik mijn huis isoleren en wacht ik af tot de eerste wijken met de nieuwe "filosofie΅ een jaartje draaien. Waarschijnlijk breekt dan de pleuris uit als blijkt dat je in de herrie zit en een desinvestering hebt gedaan.
www.fluxenergie.nl/gasloze-wijk-in-di...
Dat moet dan een waardeloze airco zijn.
Zal een goedkoop pokkeding zijn, hier is het ding fluisterstil.
Vorig jaar liet de achterbuurman een mega-airco unit in de tuin plaatsen want hele huis moest gekoeld worden, dus ik vroeg me af of dat wel goed zou gaan.
Hoor je niks van eigenlijk, zacht gebrom als je er naast staat meer niet.
Technisch is er dus geen enkel probleem en zullen producenten hun waar aanpassen want >40dB dan verkoop je dus geen unit meer.
lol, jullie in NL zijn echt gek geworden, man man man.
Ondertussen gaat België massaal over op het gas. Want duurzaam.
Voor hen is dat winst want er zijn veel huizen die nog op stookolie verwarmen daar.
@sprietatoom | 03-07-19 | 11:25:
Het gaat dan ook niet om de absolute verbetering die een land maakt maar de relatieve. En Nederland was al enorm schoon met gas en moet dus nu buitenproportioneel investeren voor nog een kleine verbetering.
Landen die op de goorste rotzooi stookten kunnen juist heel goedkoop verbeteren. en lachen zich rot om ons. We gaan onze concurrentiepositie totaal verliezen aan die landen.
@2voor12 | 03-07-19 | 11:30:
Men is totaal doorgeslagen met de VVD voorop.
en in duitsland krijg je subsidie als je op gas overgaat.. en in China bouwen ze gestaag door met kolencentrales.. alleen dit pokkeland met 17 miljoen mensen op een wereldbevolking van 8 miljard dient de wereld van de ondergang te redden..
Hier en daar is er ook wel zo een groene idioot die pellets en kachels wil verbieden. Maar die groene communisten gaan een serieuze kluif hebben aan de walen als ze hout en steenkool kachels willen verbieden.
@fikkieblijf! | 03-07-19 | 11:41:
Inderdaad, Nederland is straks een clochard onder de brug maar wel eentje die hele schone scheten laat !
Hier in Kroatie stappen ook veel mensen van het gas af... ...over op pelletkachels :)
Juist prima deze geluidsnorm. En ook prima dat ze daardoor duurder worden. Daardoor gaan minder mensen deze ondingen kopen. Ik ben blij dat mijn buren er nog niet een hebben. Helaas gaat de geluidsnorm pas volgend jaar in: er zullen geheid mensen zijn die voor juli volgend jaar nog een herriemakende warmtepomp aanschaffen. Hopelijk niet mijn buren.
Hebben die dan wel goed gerekend ? Je moet je huis om te beginnen beter issoleren dan de gemiddelde atoombunker. Als dat klaar is moet er vloerverwarming in, anders lukt het niet. Dan de kost van de pomp nog. Terugverdien tijd, ergens rond de 30 jaar ... Wat is de levensduur van een gemiddelde pomp denk je. En het zal allemaal made in china moeten zijn.
Paar punten: warmtepompen zijn geen 'nieuwe technologie', het is gewoon een variant op de airconditioning. Deze systemen bestaan al langere tijd en worden in bizarre aantallen gemaakt. Deze technologie is volwassen. Het is dus niet de verwachting dat de prijzen gaan zakken. Aan de nieuwe geluidseisen kan natuurlijk voldaan worden zonder een kast om de ventilator te bouwen (bizar slecht idee), door de unit met de ventilator bijvoorbeeld vier keer zo groot te maken en er meerdere ventilatoren op te zetten die langzamer draaien of een hele grote ventilator trager te laten draaien. Verder maakt het natuurlijk ook nog flink uit hoe het apparaat gemonteerd en afgesteld wordt en welke materialen daarbij gebruikt worden. Dit allemaal nog los van de vraag of je een warmtepomp zou willen (twijfelachtig) of dat je een warmtepomp in een huis van honderd jaar oud zou willen inbouwen (nee, natuurlijk wil je dat niet).
Hoe dan ook is zo een installatie vele malen groter dan een CV-ketel en daar moet je dus ook nog maar de ruimte voor hebben. Zie de foto waar ze hem in de badkamer hebben gezet. Wassen doe je jezelf maar in een teiltje in de keuken zoals in de jaren 50.
@2voor12 | 03-07-19 | 11:25: Helemaal waar. En wat je op het plaatje niet ziet is de unit met ventilator die buiten wordt geplaatst (warmtewisselaar). Een stillere unit dan nu gebruikelijk is, zal duurder en/of minder efficiënt worden en heeft in beide gevallen ook meer ruimte nodig. Daarnaast zal een warmtepomp voor een wat groter en ouder huis gewoon niet voor voldoende verwarming kunnen zorgen. Een warmtepomp plaatsen in een nieuw te bouwen huis, waarbij bij het ontwerp ook rekening wordt gehouden voor het plaatsen van de pomp en gezorgd wordt voor voldoende isolatie en vloerverwarming, zodat er een groot verwarmingsoppervlak is, dat kan natuurlijk. Of het de beste oplossing is betwijfel ik, maar dan is het in ieder geval geen compleet belachelijk idee. Voor bestaande bouw, zeker wanneer het over oudere huizen en/of flatjes gaat, is een warmtepomp volstrekt belachelijk. Verder zien die units met ventilatoren er ook spuuglelijk uit. Als je wel eens op vakantie in een warm land een hele rij van die airco's aan de gevels hebt zien hangen, dan heb je een beetje een idee.
In de buurt is een nieuw wijkje met de buitenunit op het dak, ze staan tegen de unit van de buren te blazen.
Over 10 jaar heeft de staat iedereen zo ver dat we met een skipak en snowboots aan en de verwarming slechts op standje vorstvrij de winter door komen. Het is wachten op verdere opwarming van de Aarde, dan hebben we geen verwarming meer nodig.
Het houdt niet op, niet vanzelf...
Nou kan je wel janken over die geluidsnorm, maar daat stop je wel mee als je buurman er eentje neerzet op het balkon naast je slaapkamer. Of aan de enkelsteens muur hangt met jouw woonkamer. Niks mis met zo'n eis en dat kunnen die fabrikanten makkelijk fixen. Alleen janken ze dat het allemaal zo moeilijk is omdat ze eigenlijk geen zin hebben om te investeren in hun cash cow.
Geloof me, als wij collectief weigeren zo'n brompomp aan te schaffen, wat gaat de roverheid dan doen? Ons allemaal van het gas afhalen en ons dood laten vriezen? Ik bepaal goedverdoemme zelf wel wat ik doe, daar heb ik geen overheid voor nodig. Maar goed, dit land zit vol met volgzame slaven die massaal buigen en 'em diep, hard en droog in de poeperd accepteren.
Begin ook een beetje anarchistische gedachten te krijgen met de hete adem van die milieumaffia in mijn nek.
Ga je zelf je eigen gaswinning doen dan?
Heel stoer.
Maar je gaat buigen.
Net als de rest van Nederland. Doen we al jaren.
@Kaas de Vies | 03-07-19 | 11:20:
Wat zijn we toch ook een buigzaam volk, het valt nog mee dat er überhaupt 10 gele hesjes bij elkaar te krijgen waren.
Ze beginnen met de gasprijs en het vastrecht omhoog te gooien. Zelfs een dieselkachel is al rendabel als je niet teveel verstookt. Alleen diesel is veel viezer dan aardgas dus echt blij wordt je er niet van.
Je weet wanneer je weer een revolutie moet plannen als de technocraten onuitvoerbare regels maken.
Je mag Marokkanen niet beledigen
Je mag Marokkanen niet aanspreken, onderdzoeken, laat staan zelfs oppakken na praktisch cultureel georganiseerde en religieus geïnspireerde misdaden
In de keuken gladde tegels, maar ook ruwe tegels
Je 942034920340924 formulieren en voorwaarden dient te doorlopen om je te veel betaalde belasting terug te krijgen (toeslagencircus)
En dan nu iedereen een warmtepomp die ook nog geluidneutraal is.
Pas op als je een scheet laat, want dan ben je qua geluid en broeikasgas-productie de grootste nazi die er bestaat.
Vergeet negatief berichten niet...
Scheten zijn klimaatneutraal, vraag maar aan een kleuter.
Ze waren al onbetaalbaar, zeker gezien de klimaatwinst die ze wereldwijd gaan opleveren door dit kleine, ziek-moralistische minilandje.
Zeker voor gezinnen die door alle kosten van oa. ongewenste, continent-veroverende en allesverwoestende Islam-import (hiephoi!!) nog geen paar tientjes in de maand kunnen missen.
40 dB mag hij produceren op de erfgrens.
Ik maak me weinig zorgen.
Uw buurman heeft dezelfde op de erfgrens....1 en 1 is 2
Veel succes bij de rijdende rechter.
Gewoon berbaar's z'n pomp saboteren door er zand of lijm in te gooien
@grindbak | 03-07-19 | 11:14:
De rijdende rechter is voor paupers die geen zwarte kip kunnen betalen.
Gelukkig heb ik fijne buren en een redelijke tuin dus daar komen we samen prima uit.
@Tronald_dump | 03-07-19 | 11:24:
De Fikkies verwelkomen ongewenste bezoekers altijd met gepaste waakzaamheid en agressie.
Ik maak me geen zorgen ;)
Berbaar in een notendop; ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik.
@halfvolle glas | 03-07-19 | 11:32:
Precies, berber kan het allemaal betalen en heeft een grote tuin dus de rest kan afsterven. Zo rollen deugers.
@Berbaar | 03-07-19 | 11:28:
narcistische instelling. Geen rekening houden met de je buren.
@halfvolle glas | 03-07-19 | 11:32: warmtepompen zijn niet zo nuttig ver van je huis. Daar staan ze dus doorgaans niet. Maargoed, op commando zeikstralen over niets is vast ook een leuke hobby.
Ik kan nu al niet wachten op de smoeltjes van de klimaat-spijbelkinderen die van hun ouders te horen krijgen de komende 20 jaar niet op vakantie te kunnen want de warmtepomp moet afbetaald worden.
Ben benieuwd of ze dan nog zo onnozel staan te demonstreren.
Gaan ze op demonstratievakantie om te demonstreren tegen hetgeen waarvoor ze gedemonstreerd hebben.
@boerenvla | 03-07-19 | 11:14:
Het gebroed is gewoon zwaar geïndoctrineerd door de hele linkse lerarenkliek. Die leraren vertellen echt niet wat voor gigantische armoedeval het gevolg is van al die milieumaatregelen. Maatregelen die ook nog eens zo goed als niets helpen.
@2voor12 | 03-07-19 | 11:20: Ze leren nadenken doen ze ook al niet meer anders hadden ze zelf wel gezegd wat staan jullie voor bullshit te verkondigen.
@Lt-Kol Kilgore | 03-07-19 | 12:06: Jawel mensen, zelfvoorzienend worden met de goedkoopste energie opwekking die er bestaat gaat leiden tot een armoedeval, daarentegen, centrale opwekking van energie met vervuilende brandstoffen uit het buitenland is supergoedkoop, en die paar extra miljard voor de gezondheidszorg die dat jaarlijks kost kunnen we ook best nog blijven dokken voor een paar decennia.
Ouders van klimaatspijbelkinderen moeten sowieso per ommegaande van het gas afgegooid worden. Zijn ze pas goed bezig.
@bitflip | 03-07-19 | 12:38: Hé Wiebes jij ook hier?
@bitflip | 03-07-19 | 12:38: Overigens is dat nieuw voor mij: aardgas kost jaarlijks paar miljard extra voor gezondheidszorg. Je hebt vast wel een betrouwbare bron?
Een knapperend haardvuur dan maar. <10 dBA. Daarvoor wel de kettingzaag met enige regelmaat laten loeien. 85 dBA. En de kloofbijl om te kloven. 70dBA.
en nog steeds denkt men of wil men dat u denkt dat we de wereld redden van de ondergang door de aanschaf van warmtepompen en het hele land vol met zonnepanelen en elektrische auto's
terwijl het zonneklaar is dat we volgens de politici de aartsvijand Rusland niet gaan vragen om het leveren van schone aardgas... en dat mag u en ik blijven betalen.. ondertussen hebben wat uitgerangeerde politici de ideale manier om het plebs en het volk waardoor ze zijn verraden vol in de maag te stompen.
bizar!!
ik wil dit helemala niet, ik wil gewoon m'n HR ketel houden! dan bestel ik die wel ergens anders in de EU! (Denemarken ofzo?) knappe jongen die mij tegen durft te houden.
kan.. maar de gasprijs gaat exorbitant belast worden en houtkachels verboden.. u gaat er de komende decennia warmpjes bij zitten.. tenzij u het kartel in Den Haag kunt tackelen..
Geen zorgen, de klimaatmaffia heeft een incasso team, de belastingdienst heeft bloedhonden en de rechterlijke macht hakt elke kop af die boven het maaiveld durft te komen.
Het is verbijsterend hoe de klimaatwaanzinnigen doordenderen. Niemand durft er meer tegen in te gaan.
Het is verbijsterend hoe je aan de lijn van de redactie loopt en zelf niet meer kan nadenken. RIP.
Geldt dit ook voor mijn airco (lucht - lucht warmtepomp), want dan heb ik heel erg slecht nieuws voor de ijsbeer die in mijn kelder woont.
Waarom in zou je godsnaaam een ijsbeer in leven willen houden?!? Aan een dode ijsbeer heb je zoveel meer. Je kunt je hele vriezer volgooien met vlees en je hebt een mooi wit tapijt voor in je woonkamer.
@koeberg | 03-07-19 | 11:27:
Tot nu toe geen enkele inbraak gehad. Ik denk dat veel mensen ijsberofoob zijn. Racisten!
@koeberg | 03-07-19 | 11:27: Dat berenvlees moet wel heel wat uren pruttelen voor het eetbaar wordt. Iets taaier dan de doorsnee karbonades.
Ze weten zelf niet eens waar ze het over hebben..
Als het apparaat noet meer dan 40 en aan geluid mag produceren,
Waarom zou je dan in hemelsnaam een ‘soort van kast’ er omheen moeten bouwen?
Linksom of rechtsom, u zult bloeden in uw portemonnee.
dat resoneert zo lekker en bovendien moet u dan nog meer en nog meer gaan investeren om een warm huis te hebben en warm water uit de kraan
Omdat het gewoon allemaal helemaal nergens op slaat, dus stepelen de tegenstrijdigheden en de gaten in heel het verhaal van de Klimaat Psychopaat zich op. Het is niet doordacht en voorzien van enige beargumentering. Zoals bekend is van de drammerige linkse fascist.
Die denken nl. niet na, die hebben blinde idealen. En die moeten en zullen vervuld worden, ook al slaat het allemaal als Kut op Dirk Kuyt. Wat was die trouwens overschat zeg...
40db op de erfgrens. Dus als jouw apparaat zoveel lawaai produceert dat er maar dan 40db overblijft op de erfgrens, dan zet je 'm ofwel verder van de erfgrens, ofwel je bouwt er een kast omheen.
@koeberg | 03-07-19 | 11:29: Succes met je rijtjeshuis!
Wat zo'n beetje gelijk staat aan een stadion vol mensen die op de nieuwe president van de Europese Commissie gestemd hebben... brijlante metafoor Spartacus. De EU tumor groeit gestaag door en inmiddels is het vermogen om de realiteit waar te nemen en logisch na te denken kapot.
Ik heb rijksmomument. Ik ben benieuwd of ik wel vergunning krijg voor aanpassingen. Toen ik het kocht mocht Ik de toiletpot niet eens vervangen.
Geen zorgen, de overheid is er voor u. Gewoon ff bellen en u zult zien dat ze het niet goedkoper, maar wel veel duurder kunnen maken. En dat is goed voor.... uhmm.. ijsberen enzo.
gewoon het gebouw volledig renoveren.. doen ze met het binnenhof in Den Haag ook.. met dat verschil, u mag een lening aanvragen en van het binnenhof is de rekening voor ons allemaal..
vraag gelijk een vergunning aan voor het gebruik van het lidwoord "een".
Wees er trots op. Dan draai je altijd monumentale drollen. Ik kan je overigens verklappen dat ze het bij monumentenzorg ook niet zo hebben op klimaatbesparende maatregelen.
@fikkieblijf! | 03-07-19 | 11:13:
Wat een barbaars voorstel. Monumenten zijn er om te koesteren. Overigens vonden de gebruikers (het Rijk) dat de architect veel te ver was gegaan met haar voorstellen om het binnenhof te renoveren.
Ah jah rijksmonumenten…
Gebouwen staan onder het bewind van monumentenzorg tich jaar te verkrotten, en wanneer een koper van het pand er iets aan wilt doen komen ze met een hele waslijst aan eisen.
Zie het probleem niet. Met een warmtepomp deug je en de politici die dit door jullie strot hebben geduwd deugen nog veel meer. Dat lijkt me een stuk belangrijker dan een verwarmd huis.
Gaat niet om deugen, gaat om keiharde euro's. Want wat denkt iedereen nou zelf? Deze regering vertelt de hele wereld dat zij 1000 miljard gaan reserveren voor energietransitie. Denkt u nu werkelijk dat op deze enorme pot geld geen aasgieren afkomen? Veel van die aasgieren kunnen u en ik zelf invullen...
Klimaatpaniek is een slechte raadgever.
Niemand luistert naar je, dus je hoeft je daar geen zorgen over te maken.
Gelukkig woord dat geluid dan weer gecompenseert door de elektrische auto's die geen geluid meer maken. O wacht. Voetgangers horen die krengen niet dus die moeten nu juist straks weer wel verplicht geluid maken. Liefts boven de 40 decibel. Gaat lekker zo. Toch
Zet dus die warmtepomp op je elektrische auto.
Win-win.
@2voor12 | 03-07-19 | 11:18: Briljant. Dit soort praktische oplossingen hebben we nodig.
Ga ik alvast "Milieustichting "redt het bodemleven van de warmptepomp" beginnen, mezelf van soepsidie, salaris en dubbele petten voorzien, en wachten op de stroom van verontrustende berichten over de invloed die het massaal implementeren van warmptepompen heeft op de flora&fauna die zich diep onder de grond bevindt en interacteert met de natuur aan het oppervlak. Greenpeace move over, im taking over!
Zo dom zijn de ambtenaren en regering ,mensen financieel kapot maken en nergens verstand van hebben hoe het allemaal werkt
Dit komt dat ze teveel luisteren naar onze domme groenlinkers .
Die zitten er lekker warmpjes bij .Links lullen en hun zakken goed vullen .
Zullen wel aandelen hebben in div, bedrijfjes die de huizen willen isoleren
Jezus, stop toch eens met zeiken man. Als de overheid niets doet lopen jullie over 10 jaar te zeiken dat er niets gedaan aan de te hoge energieprijzen. We hebben het ontzettend goed in NL, iedereen met 2 hersencellen kan zich kapotconsumeren. Ook de minima in de bijstand zie ik met een filtersigaret in de hand afgeven dat alles 'te duur' is. Tief lekker op, in veel landen slapen ze met 10 man in een hutje. Deze geluidsnormen zijn een ZEGEN! Ik moet er niet aan denken straks 24/7 te moeten luisteren naar het gezoem van die pompen die overal geïnstalleerd staan, dus direct starten met strenge eisen is een erg goed plan. Verder weer een uiterst dom artikeltje, zoals ik gewend ben.
Je moet helemaal niet gedwongen worden om die dingen te kopen Dombo. Begin bij het begin.
ik heb helemaal geen zin om mij in Nederland kapot te consumeren. Ik wil van mijn zelfverdiende centjes graag wat meer van de wereld zien.. om te ervaren hoe schoon en mooi het elders is en wellicht ook om aldaar waar ze op consumenten zitten te wachten om het land te ontwikkelen mijn geld te kunnen uitgeven..
@Zwizalletju | 03-07-19 | 11:05: tuurlijk wel, mensen zijn allemaal zo ontzettend 'milieubewust' - totdat het ze geld kost. Enige vorm van dwang is een ontzettend goed idee, en als we dit goed aanpakken en echt energie onafhankelijk worden, dan zal onze rijkdom enkel toenemen. Landen die afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen gaan nooit kunnen concurreren tegen landen waar energie goedkoop is, zeker niet wanneer de prijzen gaan stijgen in de toekomst. En dat gaan ze.
Ah, daar is ie. De 'we hebben het zo goed in Nederland' drogreden.
Alsof dat betekent dat er ook niet heel veel dingen kut gaan. Die niet kut zouden hoeven gaan. Als dit land geregeerd zou worden door objectieve mensen met een gezond verstand.
Verder hoor ik zeer weinig mensen zeggen dat er niets gedaan moet worden aan het klimaat, en dat het goed gaat met het klimaat.
Maar is weer zoals vanouds: Nederland speelt het braafste jongetje van de klas. We moeten weer voorop lopen, in klimaatverwoestende landen als India/China lachen ze zich een bult om die naieve idioten in Nederland.
En maar burgers op kosten jagen, gezinnen die al niet veel te besteden hebben nog meer het water aan de lippen zetten.
Want heeft U al vernomen dat na inmiddels een jaar of 5 economische voorspoed, de koopkracht van burgers nog vrijwel nergens substantieel is gestegen?? Leg es uit??
Een schande. Een grote schande.
@Realism Is All | 03-07-19 | 11:23: dat komt omdat de welvaart hier al erg hoog is, dan is het lastiger om die nog verder te verhogen. Nog meer vragen die je zelf had kunnen beantwoorden?
@paradoxical | 03-07-19 | 11:16: De simpelheid en onjuistheden stralen er van af in elke zin Je kunt niet energie onafhankelijk worden. Alles heeft energie nodig om te bewegen of om gemaakt te worden. Jij zelf ook. Jij loopt zelf op zonne-energie. Je eet vlees van koeien die gras eten dat groeit vanwege de zon . Idem voor alle plantaardige voedsel.
Die windmolens van jou worden met fossiele brandstoffen gemaakt en dat blijft zo tot we staal kunnen maken zonder cokes. (=steenkool)., en voorlopig zit dat er niet in. In geen duizend jaar.
Verder is steenkool en olie en gas opgeslagen zonne-energie trouwens.
@Realism Is All | 03-07-19 | 11:23: je vergeet voor de grap dat europeanen, waaronder ook nederlanders, X maal meer co2 uitstoten dan mensen uit India of China. Dus wij mogen dat in Nederland lekker wel, en mensen in China en India moeten lekker hun bek houden, want geen recht op welvaart. Bedoel je dat soms? En de 'gezinnen op kosten jagen' - wat een drogreden. Mensen geven simpelweg teveel geld aan luxe uit, misschien niet zo lopen janken en stoppen met roken als je het zo slecht hebt. En een keer minder op vakantie ga je ook vast niet dood aan.
@Zwizalletju | 03-07-19 | 12:34: Waar zeg ik dat ik voor windmolens ben? Misschien dat je zelf een wiek geraakt heb, maar schuif mij s.v.p. de woorden van anderen in de mond. Er zijn ontzettend veel manieren om schoon energie te produceren, en ja dat kan voor een groot deel.
@paradoxical | 03-07-19 | 11:16: Even samengevat vindt u alle geld wat niet naar de overheid of milieu/klimaat gaat, overbodig en moeten wij dit zsm alsnog aan de overheid enz. geven. Noord-Korea lijkt me een mooi land voor je.
Overigens gaan we helemaal niet energie onafhankelijk worden. 100% wind/zon gaat bij lange na niet worden zeker niet bij een verveelvoudiging van het stroomverbruik als we all elektric gaan. We zullen nog een hoop extra krachtcentrales nodig hebben ... op gas.
@Realism Is All | 03-07-19 | 11:23: U heeft gelijk maar maakt dezelfde fout als de klimaatgekkies: U verwart klimaat met milieu.
Hopen dat het kabinet Baudet 1 die waanzin nog kan stoppen.
LOL, ja maar eerst nog het kabinet Wilders 1-3.
FvD en PVV gaan de klimaat waanzin helemaal uitmelken. CDA en vvd zullen mee moeten gaan om overeind te blijven.
@Zwizalletju | 03-07-19 | 11:09:
FvD en PVV moeten zich eens gaan afvragen waar toch al die kiezers blijven terwijl ze thema's aanboren waar het overgrote deel v/d bevolking zich zorgen over maakt.
Baudet heeft bij mij ook afgedaan, ook enkel bezig het domme deel van de kiezertjes voor zich te winnen met zijn klimaatontkenning. Van die mensen waarvan de belevingswereld tot geenstijl.nl en de voordeur gaat. En dan zogenaamd 'wetenschappelijk' bezig zijn. Veel te doorzichtig.
@Hollende_Kleurling | 03-07-19 | 11:14: inderdaad. Als ze zo door gaan zijn ze mijn stem in ieder geval kwijt.
@Hollende_Kleurling | 03-07-19 | 11:14:
Goh, kennelijk is 'dat overgrote deel van de bevolking' vooral die echoput waar jij je in begeeft.
@Diotima | 03-07-19 | 11:30:
Nee lieverd. Recentelijk SCP onderzoek wijst op aantal breed gedeelde zorgen.
@Hollende_Kleurling | 03-07-19 | 11:14: Dat komt nog als ze de rekening zien.
Gewoon een warmtepomp uit Australia importeren, super efficiënt, stil en goedkoop,
Ik heb geeneens een kachel, alleen aircon
Oh en BBQ'en is hier een nationale volkssport dus dat gaat ze nooitneverniet verbieden
@Aussie_dude | 03-07-19 | 11:12: In Tassie heb ik wel een kachel maar geen aircon
Nou die cv ketels maken ook n enorme herrie hoor! kan niet slapen van het geruis en geblaas. lijkt mij een prima argument voor regressief links om door te drammen met deze ellende.
www.bol.com/nl/p/plieger-verwarming-o...
@koeberg | 03-07-19 | 11:37: 5,50 zijn ze helemaal bezopen.
Mensen wordt toch eens wakker, het gaat helemaal niet om het milieu, het is een nieuw verdienmodel dat ze aangeboord hebben!!
De paupers moeten het geld nog meer laten rollen en op deze manier wordt het geld uit de zakken van de paupers geklopt.
Er zijn miljarden euros door Draghi in het failliete kapitalistische systeem gepompt en dat geld moet renderen anders geraken weer in een recessie.
Vooral dit. De warmtepomp blijkt voornamelijk geld rond te pompen.
Paupers ?
@Beefbus | 03-07-19 | 11:10:
Mooi gezegd !
Prima. Maar wel EERST de steden en vooral wijken waarin men massaal GrLinks/D666 gestemd heeft, opgevolgd gevolgd door de steden/wijken die vvd/CDA/CU/ hebben gestemd. Om verder te gaan met PvdA/SP wijken, en als laatste pas PVV/FvD/SGP gebied.
Domlinkse waanzin. Je buurman net over de grens pist in zijn broek van het lachten. Slingert daar zijn veel betaalbaardere BMW aan, met goedkopere benzine en minder vaste kosten en geeft nog eens extra gas naar zijn verdiende vakantie.
En legt eindelijk gas aan in zijn woning en krijgt € 750 subsidie.
En gebruikt stroom opgewekt uit bruinkool omdat de kerncentrales gesloten moesten worden...
Het leven is hard wanneer de vervuiler zelf een klein beetje moet gaan meebetalen.
@bitflip | 03-07-19 | 11:22:
Het gaat er meer om dat wij als Nederlanders compleet uitgeknepen worden. Dat alles al zoveel kost in dit land en dat de klimaatwaanzin daar boven op komt. Dan hebben we het nog niet eens over het effect. En geloof mij ik zou een elektrische auto rijden, zonnepanelen op het dak, eigen waterput slaan en kippen houden voor vlees en eieren als ik dat allemaal kon betalen of kon doen.
Wat is de betekenis van 'gekleuriseerd'?
Ik ben ook maar een eenvoudige boerenlul.
Het duurt niet lang meer tot de gastapo langs komt om u af te sluiten. Het interesseert ze niets dat u in de kou komt te zitten
Gastapo. Toppertje !
Onderdeel van de Koninklijke Gas Bemoeienis?
Wellicht dat het verstandiger is om nog maar een jaar of 10-20 te wachten met investeringen in warmtetechnologie totdat de techniek wat volwassen is geworden en de prijzen zijn gezakt.
Het is niet echt reeel om een beleid te voeren dat slechts is gericht op de grootschalige invoering en afhankelijkheid van deze enkele onrendabele oplossing.
De warmtepomp zelf zal wel iets goedkoper worden. Alleen de warmtepomp zelf maakt deel uit van een systeem en installatie . Die kosten zullen niet echt minder worden. Dus reken jezelf niet rijk. Nu niet en in de toekomst niet.
@ja,diedus! | 03-07-19 | 11:14: Sterker nog, vanwege een enorm tekort aan vaklui die de aanpassing van de woningen moeten uitvoeren is de verwachting dat deze prijzen explosief zullen stijgen
Vergeet het maar. Die warmtepomp is al meer dan 100 jaar oud; koelingen en airco's zijn allemaal warmtepompen. Totaal uitontwikkeld en schaalvoordelen hoef je ook niet meer te verwachten. En wat witwas zegt: installateurs gaan razend duur worden.
discussie klopt niet. De warmtepomp maakt geen herrie, het is de ventilator in de buitenunit. Een warmtepomp welke gebruik maakt van grondwater heeft dit probleem niet en is bovendien wel rendabel, aangezien grondwater altijd relatief 'warm' is.
Krijg je wel weer het gezeik dat je werken in de ondergrondse waterlagen aanbrengt, en dat mag niet zomaar. Kan Neelie Kroes over meepraten.
En wat gaat er voor ellende gebeuren als iedereen in een woonwijk een warmtepomp op grondwater gaat gebruiken?
Open bronnen zijn niet overal toegestaan en in een standaard nl postzegel tuintje past dat niet vanwege te weinig afstand tussen bron oppomp en bron neerpomp
@Muxje | 03-07-19 | 10:59:
"en dat mag niet zomaar, tenzij je Neelie Kroes heet."
There, fixed that for you.
@2voor12 | 03-07-19 | 11:00: Dan raakt het water op LOL
@Graaf Monte Cristo | 03-07-19 | 11:04:
Het koude water word terug gepompt dus droogt niet op. Alleen ga je dus massaal rotzooien met de temperaturen onder de grond en daarmee het leven daar. Zou me niets verbazen dat dit gevolgen heeft zoals gasvorming die naar boven komt.
Als iedereen in de wijk een dergelijke pomp heeft ben je warmte van elkaar aan het stelen waardoor het rendement drastisch terugloopt. En dan hebben we het nog niet eens over de installatiekosten gehad. Die gaan vele malen over de kop ten opzichte van een inverter die de buitenlucht gebruikt.
@Muxje | 03-07-19 | 10:59:
Was dat niet die dikke Joritsma (vvd) met haar huis in Almere?
@Enrique C | 03-07-19 | 12:11: Ja, die had zonder vergunning een diepe bron laten boren. Waarschijnlijk ook nog op kosten van de gemeente.
In de 15e eeuw werden de aflaten van de RK kerk ook maar duurder en duurder. Toen ontstond de Protestantse kerk. Kunnen wij niet ook een protestante milieubeweging gaan oprichten die wat realistischer is?
Of gewoon millieu aflaten verkopen zodat je mag vervuilen zoveel je wilt. Waar kan ik mij alvast aanmelden?
40db hoe verzin je het, als die dingen ouder worden gaan ze steeds meer lawaai maken slijtage noemen ze dat.
Wie gaat zijn lawaaierige pomp vervangen als hij nog goed functioneert.
Wanneer gaan we de straat op om deze waanzin te stoppen? Wat dat betreft neem ik mijn petje af voor links, demonstreren kunnen ze wel.
Niet een nieuwe CV besteld, zo'n ouwe diesel uit Rusland - als een zonnetje en lekker roken...
Uit alles blijkt dat de huidige generatie warmtepompen gewoon niet voldoen en dus geen alternatief zijn voor een HR ketel........ maar wel de gasprijzen alvast verhogen!
Als je geen alternatief hebt kan je burger ook niet met verhogingen opzadelen!!
Juist dan kan je de burger opzadelen met verhogingen, er zijn namelijk geen alternatieven.
Stikken of slikken.
@Fatwabuster
"Als je geen alternatief hebt kan je burger ook niet met verhogingen opzadelen".
Nou..... dat kunnen "ze" dus wél en dat doén ze dan ook.
@Dauthi | 03-07-19 | 10:57: Er zijn wel alternatieven. Importeer gas uit Rusland of Noorwegen. Nee deze oplichtersbende in Den Haag heeft gas gekoppeld aan Groningen. En speelt de zieligheidskaart elke keer weer uit. En dit domme volk in ons land gelooft hen keer op keer - zie maar de verkiezingsuitslagen.
@demaup | 03-07-19 | 10:58: Zo rolt de overheid al jaren, de burger heeft geen keuze. Ben je scheefwoner die geen hypotheek kan krijgen dan betaal je je scheel aan huur voor een kuthuis. Hetzelfde met autokosten versus openbaar vervoer. Ze zetten mensen klem. Ze bieden juist GEEN alternatief want dat levert het meeste op.
Lang leve de democratie. Een systeem waarbij burgers de mensen betalen die hen gaan vertellen wat ze moeten doen. Moet je eens bij je baas proberen.
@goedverstaander | 03-07-19 | 11:08:
Wélbeschouwd leven we (daartoe gedwongen) in een verdienmodel!
Hoezo niet, gewoon verplichten te betalen en alle zinloze nutteloze en achterlijke regels door de strot drukken bij die zeurende kutburger die consistent en vooral op de langere termijn betrouwbaar te werk wil gaan.
@Graaf Monte Cristo | 03-07-19 | 11:06:
Ga jij lekker op eigen iniatief gas importeren uit Rusland.
Dat wordt net zo'n succes als toen GS benzine wilde gaan importeren.
Je mag blij zijn als je überhaupt een gastank in de buurt van je woning mag neerzetten.
Zojuist nog de ketel vervangen voor de komende decennia. Ze kunnen de pleuris krijgen met die waanzin warmtepompen etc. Volgende project in mijn huis is een gaskachel.
Hier ook net een nieuwe cv-ketel. Als deze aan zijn eind is, is het maar de vraag of ze dan kunnen uitrekenen hoe je over zou moeten gaan op 'nieuwe' energie.
Maar wat nou als uw wijk afgesloten wordt van het gas? Of woont u boven uw eigen gasveld?
@MoonBeebe | 03-07-19 | 10:53: Er gaat helemaal niemand het gas afsluiten. Zelfs als ze Groningen dicht gooien komt het ergens anders vandaan. Er ligt voor miljarden aan gasleidingen in de grond. Alleen nieuwbouw wordt gasloos (en ook nog niet eens alles). Laat u zich niet bang praten, ze zijn hier volledig doorgeslagen. Hier willen ze van het gas af, in Duitsland krijg je subsidie als je op gas laat aansluiten, omdat het schoner is dan alternatieven als biomassa, bruinkool, hout. Lang leve één Europa. Ik weet niet hoe oud u bent maar u gaat een gasloos Nederland vermoedelijk niet meemaken.
@MoonBeebe | 03-07-19 | 10:53: Gasflessen halen zoals op camping?
@goedverstaander Dat dus, dank!
Hier ook binnenkort een hele fijne nieuwe ketel, en een nieuwe goedgekeurde houtkachel, heerlijk. Ze kunnen me allemaal aan het gas met die onzin, het komt me met vrachtwagens vol de strot uit!
Hier is ook 3 jaar geleden pas een nieuwe HR ketel gestoken. Die gaat nog minstens 10 jaar mee. Ik geloof overigens ook niet dat je van het gas afgesloten wordt. Dat zou een oproer geven waar de regering niet mee wegkomt. Daarnaast heb ik een 100 jaar oud huis (wel volledig geïsoleerd) met 2 rookkanalen. Eén daarvan wordt gebruikt als open haard afvoer. Desnoods gebruik ik de tweede als afvoer van een palletkachel.
Ik vraag me ook af hoe dat Europees gereld wordt. Je kan in NL niet eenzijdig de hele bevolking van het gas afsluiten en in DLD subsidie geven op een gasaansluiting.
Het is vrij voorspelbaar natuurlijk. Een warmtepomp is een omgekeerde airco met evenveel lawaai. Leg je oor eens te luisteren (met name in het hete buitenland) bij hele batterijen airco's de 24 uur per dag staan te loeien.
Precies, en het is dan ook prima dat ze de geluidsnormen voor die dingen niet laten varen.
Gezond eten, drinken en moeten leven is nu eenmaal duur. Wat ze eigenlijk zeggen is dat de onrendabelen geen recht van bestaan hebben. Die vervuilen de boel en verstoppen de gezondheidszorg, Daarnaast doen ze een aanslag op de uitkeringspotten. Zodra het Bombay of Nairobi aan de Rijn wordt is Nederland definitief verloren.
Dat weet toch iedereen dattie dingen herrie maken? Hotels in de meer zonnige landen hangen vol met airco muurunits, dat zijn precies dezelfde apparaten. Daar valt niet bij te slapen.
En die kast wordt gemaakt van hout dat gekapt wordt in Canada dat met boten naar Nederland wordt gebracht?
Helemaal goed!!
Ik heb het van meet af aan gezegd. Warmtepompen zijn prima, maar teveel lawaai op stroom. Derhalve laten lopen op aardgas.
Lol. Liever electrisch, dat kan gewoon in Nederland opgewekt worden door Nederlanders, geinstalleerd en onderhouden door Nederlanders.
Klopt wel. Vroeger bestonden er koelkasten op aardgas, dus warmtepompen op gas kan ook. Ik heb alleen geen flauw idee van het rendement. De koelkasten waren erg zeldzaam maar dat kan ook komen door onbekendheid.
@Nivelleermarionet | 03-07-19 | 13:27: In caravans en campers hadden ze dat soort koelkastjes. Niet op aardgas maar butagas. Het is minder efficient dan een compressor.
Er gaat niets boven gas!
Weet je wie dat ook vond?
blij dat ik in een 115 jaar oud huis woon en zo'n warmtepomp niet werkt bij mij. Blijf gewoon mijn woonkamer verwarmen met een Faber haard gaskachel.
Groningen aan de telefoon. Het is voor u.
@Calastir | 03-07-19 | 11:06: ben al overgestapt op Russisch gas puur en allen om Ollengren te sarren.
@Calastir | 03-07-19 | 11:06: Op de Engelse tv is heel veel reclame voor gasgestookte cv ketels. België en Duitsland stappen ook over op aardgas
@voldemort | 03-07-19 | 17:10: Zij hebben geen Mark Rutte....
REAGEER OOK