Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

U gaat nog meer elektrische auto's betalen in 2019

Maar u mag er niet in rijden.

lalala geld

Nou ja, u MAG er wel in rijden, maar als u er niet in rijdt, betaalt u toch. Wie namelijk in 2019 een Hyundai KONA en de Kia e-Niro van de zaak gaat leasen, betaalt maar 4 procent bijtelling. Dat klinkt ontzettend milieuvriendelijk enzo, maar is qua energiewinst ongeveer net zo efficiënt als 100.000 Chinezen een fietsdynamo aan laten trappen om hun eigen ventilatoren te kunnen aandrijven. Het ging al eens helemaal fout met de Mitshubishi UitlaatLander, het gaat nu fout met de Totale Lullen Tesla, maar volgend jaar wordt het nog een tandje erger. De Japannertjes kosten namelijk maar 40.000 euro en zo rijdt straks iedereen leaserijder elektrisch op kosten van de belasting betalende benzinetuffer. CDA-diesel Pieter Omtzigt trekt aan de bel met Kamervragen, wij zijn benieuwd naar de antwoorden. 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Kenniekenwel | 01-01-19 | 08:31

Elke leaseauto is gewoon gesubsidieerd. 25% bijtelling is gewoon ook ‘subsidie’ in deze logica. Want het is gewoon loon in natura. En daar betalen alle leaserijders minder belasting over dan over andere looncomponenten, wat dus ‘ oneerlijk’ en ‘ subsidie’ is.

Maar de echte reden is natuurlijk gewoon jaloezie. Volksziekte #1 in tokkieland Nederland

Epistulae_Morales | 31-12-18 | 19:56

Top! hoe eerder we overstappen de eerder zijn we van chili en australie af! (daar word de batterij meuk ge-openmijndelft) en fuck kameroen, daar dumpen we de ouwe meuk

evilbird | 31-12-18 | 18:50 | 1

Vuurwerk in D. geeft netzo veel fijnstof als jaar verkeer in D. ……...

ger1306 | 31-12-18 | 23:07

Oh God. Pieter gaat weer een aar fopspeenvragen stellen. De uitkomst laat zich raden. Iedereen roept dattie dit jaar op Pieter gaat stemmen want dat is zo'n luis in de pels. Vervolgens komt er een nietszeggend antwoord van het kabinet en gaan we gewoon door op de oude voet. Als Pieter te lastig wordt heeft Buma nog wel een stok om hem in terug in zijn mandje te jagen.

Sans Comique | 31-12-18 | 18:28

Eigenlijk is dat hele autorijdenvoor personentransport uit de tijd. Als de accu's voldoende verbeterd zijn voor elektrisch rijden zijn ze ook goed genoeg voor elektrisch vliegen. Drones zijn ook veel gemakkelijker te automatiseren dan een auto en snelwegen zijn dan niet meer nodig voor personenvervoer.

watazooi | 31-12-18 | 18:14

Hij wil de bijtelling omhoog naar 10%, waardoor weer meer mensen benzine gaan rijden. En daarna kunnen ze dan weer enorm geschokt zijn als er minder EV's verkocht worden...

jip_86 | 31-12-18 | 17:41

Ik wil helemaal geen auto! Nou, ja, als ik peoprijk was en aan de Middellandse zee een optrekje had, dan liet ik me rijden, samen met eega, in een oude Maybach, een Auburn of een open Cord, met chauffeur natuurlijk en voor de lol had ik er een Morgan trike bij, met JAP-motor, of zo. Voor open terrein raggen een Haflinger, nee niet het paard.
Ik begrijp Jay Leno volkomen
Zit er niet in.
Wil wel mijn fiets fatsoenlijk voorzien hebben van een electrisch motortje.
Hoe zit het met die subsidies voor de kleine man?
Zoiets
Binova: www.binova-flow.com/
of
VeeloSpeeder: www.velogical-engineering.com/velospee...
Van die dingen. Evocatus

Evocatus | 31-12-18 | 17:36

Den Haag krijst dat we minder energie moeten gebruiken. Maar het ECHTE probleem is de beangstigende exponentieel groeiende overbevolking; en die gebruiken nou eenmaal steeds meer energie. We halen steeds meer immigranten binnen en die willen ook allemaal koken, afwassen, schijten, de was doen, airfryen/magnetron, de lift in hun gratis flat gebruiken, douchen, de verwarming aan (hoog, want zuiderlingen) EN autorijden(!) enz.
Maar de minder energie gekte is immers een verdienmodel voor Den Haag dus daarom halen we maar Meer-Meer-Meer immigranten binnen

telelezer | 31-12-18 | 16:36

Momenteel gebeurd hetzelfde als met die Uilaatlander van destijds. Zakelijk NL is al een paar jaar overgestapt op elektrisch, en tegen de tijd dat normaal werkend Nederland ervan kan profiteren is het al lang afgeschaft. Was ook humor een paar jaar terug toen al die yuppen een 190D importeerden als 2e auto en daar amper wegenbelasting voor betaalden.

Sanur | 31-12-18 | 16:02

Hier anno 2004 eens een stokoude Mercedes diesel volgegooid met frituurolie. Hij reed op zich normaal, dus daar kon ik weinig van zeggen. Het ding rook alleen wel heel sterk als een kruising tussen een snackbar en een crematorium dus ik het het experiment niet meer herhaald.

Zware Majesteit | 31-12-18 | 15:49

Grijze stroom in een groene wagen kansloos! Het paard achter de kar spannen!
Eerst ruimschoots voldoende groene elektrische zooi opwekken en dan stap 2 enzovoort. Helaas dankzij de Verenigde staten van Europa is de energiemarkt in handen van commerciële cowboys....

Kennethhagers | 31-12-18 | 14:32

Allemaal weer in de ankers voor de domme, opzettelijk misleidende en in ieder geval slecht onderbouwde meninkjes over EV’s van een zooi boze Telegraaf lezers in een afgetrapte Opel.

Fantabulosa | 31-12-18 | 13:58 | 4

Uh.. wat is een EV.. afgetrapte opel en boze telegraaf lezer.. u bedoelt u zelf?

fikkieblijf! | 31-12-18 | 15:08

EV = Elektriek Vehikel of zo?
Ik houd niet van acroniemen. Evocatus

Evocatus | 31-12-18 | 17:40

Electric Vehicle sinds een aantal jaar. Bonus de PHEV (Foutlanders e.d.) zijn plug in hybrid Electric Vehicles.

hans123 | 31-12-18 | 19:18
▼ 1 antwoord verborgen

Oh maar 4% bijtelling! Dan krijg je de rest van de auto gratis of...? De baas moet maar betalen neem ik aan? Heb een eigen bedrijf en leuk die bijtelling van maar 4% maar die 42k dan?

Behangdelul | 31-12-18 | 13:48 | 3

Als je dat al niet snapt, vrees ik met grote vreze voor de toekomst van dat eigen bedrijf. Als dat lekker loopt, haal je die € 40.000 zo uit je achterzak. Ik wel, tenminste.

Fantabulosa | 31-12-18 | 13:57

Jup helemaal gratis (lijken inderdaad veel mensen te denken). Nee, meest dure versie (inclusief alle opties, incl laadpunt thuis) van de Niro elektric kost bij directlease met 25.000 km per jaar en 48 maanden looptijd 765 per maand. Dat valt voor veel mensen denk ik wel binnen leasebudget. Bij mij wel in iedergeval. Rijdt nu fors goedkopere auto (30k) in aanschaf en die is per maand bijna net zo duur.

Als ondernemer kun je in iedergeval de btw terugvragen en afschrijving is fiscaal aftrekbaar. Kan me voorstellen dat er ook nog milieuinvesteringsaftrek op zit binnen de BV.BV

hans123 | 31-12-18 | 14:01

Btw-aftrek, milieu-investeringsaftrek, doe het slim en koop 'm als demo in Duitsland, is daar de eerste 4000 euro in subsidie er ook al af. Voor je het weet, staat ie voor een kleine 19.000 euro voor je bedrijfsdeur met een bijtelling van 4%, waar je ook nog een deel zakelijk kunt afschrijven.

FrankVeer | 31-12-18 | 14:39

Lijkt wel of er meer co2 uitgestoten moet worden. Een auto op batterijtjes produceren is heel vervuilend voor het milieu. Dan nog de magneetjes waarvoor neodymium nodig is. Ook niet zo fris die winning.
Een tesla auto is in vergelijking ongeveer acht jaar gebruik en vervuiling als een benzine auto.
Dan nog de stroom dat gewoon door gas en kolencentrales wordt opgewekt en vervuilender is in gebruik aan energie dan een benzineauto. Zo efficiënt zijn die electrische bakken niet.
Die mythe blijft maar bestaan, ondertussen gaat het tempo van co2 uitstoot flink omhoog met die batterijautootjes.

Wim Venijn | 31-12-18 | 13:46 | 2

Afval gaat naar Afrika en word ontzorgd door kindertjes,dua daar hebben we geen last van.

rein9576 | 31-12-18 | 13:50

Buiten dat produceert een batterij auto fijnstof, net zoveel als een brandstof gestookte auto.

"Een studie uit Atmospheric Environment zegt dat het allemaal wel meevalt. Omdat een elektrische auto meestal meer weegt slijten de banden sneller. Dit zorgt weer voor extra fijnstof in de lucht. Volgens de studie zorgt dit niet voor een gelijke compensatie. Auto’s met een verbrandingsmotor worden immers met de jaren zuiniger en stoten steeds minder deeltjes uit. Wanneer elektrische auto’s de overhand krijgen zal de hoeveelheid fijnstof niet massaal afnemen, aldus de studie.

In tegenstelling tot uitlaatemissies gelden er voor fijnstof geen specifieke normen. Dit betekent dat fabrikanten geen druk van bovenaf voelen om de uitstoot van fijnstof excessief aan te pakken. Hoe anders is dat met CO2 en NOx. Daarnaast is zo’n 90% van fijnstof niet afkomstig vanaf de uitlaat, maar van randzaken die bij het autorijden komen kijken. Zoals rollende banden. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu pleit dan ook voor meer onderzoeken naar de schadelijkheid van fijnstof, welke niet afkomstig is vanuit de uitlaat."

www.volkskrant.nl/wetenschap/positiev...

Dutchbeaurouge | 31-12-18 | 13:57

Als ik nbu een windturbine op het dak monteer heb ik gratis stroom,want als ik rij draait de propeller voila.

rein9576 | 31-12-18 | 13:46

Kia en Hyundai Japannerts???

Omtzigt blaft alleen, hij bijt nooit...

UncleAlbert | 31-12-18 | 13:43

Omtzigt heeft wel voor de klimaatwetenschap gestemd. Heeft wel ingestemd met Marrakesh en voor intrekking van het referendum. Het is allemaal heel leuk dat hij zegt kritisch te regering te controleren, en dat zal hij heus doen, maar uit het stemgedrag (waar het er dus uiteindelijk echt op aankomt) blijkt die kritische controle eigenlijk nooit. Beetje kritisch doen in de media maar dan wel gewoon naar baasje Buma luisteren als het op stemmen aankomt... Dat hep dan natuurlijk niet zoveel zin.

Stormageddon | 31-12-18 | 13:37 | 5

Verkiezingen komen eraan. Had 1,5 jaar niks van hem gehoord en daar is hij ineens weer. Snap niet dat mensen hem zo hoog hebben zitten.

Cadeauinpakpapiertje | 31-12-18 | 13:54

Omzigt is de ideale bliksemafleider voor het CDA / partijkartel.

EefjeWentelteefje | 31-12-18 | 14:09

Daar ben ik het helemaal mee eens, het zou best een sympahtieke man kunnen zijn, maar als hij alleen maar meeheult met den vijand, heb je er niet zoveel aan.
En vooral na het MH17 debacle is het mis gegaan met hem, of moet ik zeggen met z'n partij, dat waren en zijn tenslotte de boosdoeners.

watmagjenogwel | 31-12-18 | 14:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik stop in 2019 met belasting betalen, . . gewoon omdat het kan !

Hebbiehemookweer | 31-12-18 | 13:34

Er zijn (en komen) nog wel meer elektrische auto's dan alleen de Hyundai en de KIA.
Waarom deze twee nu juist het bokje zijn is mij een raadsel. We hebben de Nissan Leaf, de VW Golf E en zo zijn er nog wel een aantal op te sommen.
Vanaf volgend jaar wordt Tesla rijden dan wel weer een stuk prijziger.....

Ommezwaai | 31-12-18 | 13:31 | 1

Deze 2 auto's zijn de eerste die op een prettig prijspunt zitten met een goede actieradius, vandaar dat de verwachting is dat ze massaal door zakelijke rijders besteld gaan worden. Bij de Kona is dat inmiddels al gebeurd, de levertijd is inmiddels al 18 maanden of zo.

Muxje | 31-12-18 | 13:37

Een familielid van mij krijgt een elektrische Jaguar van de zaak, ook maar 5% bijtelling, hij heeft z'n BMW 3 terug gegeven omdat die veel duurder was, dus en een hele grote auto en veel pegeltjes over houden.
Hoe gek wil je het hebben, het wordt tijd dat die roverheid eens opgeruimd gaat worden, die zijn niet goed snik.

watmagjenogwel | 31-12-18 | 13:28 | 2

4% en dan moet ie in 2018 op kenteken staan. Anders wordt het 22% over alles boven de 50k

hans123 | 31-12-18 | 14:07

Ja Hans, dat klopt, het staat vandaag op kenteken, volgende week gaat hij er mee rijden, okay 4% foutje, nog minder... bedankt.
Zeker te weten dat jij ook in de handel, gelijk hij.

watmagjenogwel | 31-12-18 | 14:27

Het is niet dat het Omzigt is en dus automagisch goed, hé? Zullen we de reden van bezorgdheid even citeren?:"

Omtzigt en Mulder vrezen dat er gezien de aantrekkelijke leaseprijs een ware run op de wagens zal ontstaan en dat dit het Rijk een sloot aan gederfde belastinginkomsten zal kosten, veel meer dan nu wordt gedacht."

Krijg lekker het rambam als dat je motivatie is?

Glennfiddich | 31-12-18 | 13:26 | 2

Nu weten in ieder geval waar de prioriteit van het Rijk ligt.. Het milieu interesseert ze geen barst, maar eventueel gederfde accijns/belasting inkomsten des te meer.
De mond vol over de CO2 uitstoot, maar oh wee als dit knaken gaat kosten, dan mag de burger gaan betalen... Omtzigt is al net zo'n hypocriete kneus als de meesten in die Kamer.

Ommezwaai | 31-12-18 | 13:35

Omzigt is de typische 'bliksemafleider' voor de niet al te slimme NL stemmert.
Heel 'bewust' doen, veel kamervragen indienen, het lijkt wel of-ie betrokken is!
Niks hoor - als het op stemmen aankomt, dan buigt-ie doodleuk mee met het partijkartel.

@Ommezwaai: dat is toch allang overduidelijk? Hebben we Omzigt en co. niet voor nodig hoor.

EefjeWentelteefje | 31-12-18 | 14:08

Iedereen in een elektriese tuktuk geluld en vervolgens schaffen we de subsidie af. Het oude liedje. Nog ff afgezien van het feit dat elektries alweer hopeloos oldskool is en binnen no time ingehaald zal worden door waterstof.

Swoop | 31-12-18 | 13:25 | 4

Sneller tanken

hans123 | 31-12-18 | 14:09

Sneller tanken bij 1 van die 5 tankstations in Nederland?

Harry Turtle | 31-12-18 | 16:45

@ Harry Turtle. Nog veel schoner. Maar u klinkt als iemand die dacht dat de mens nooit zou vliegen, de aarde plat was en de maan niet bestond.

Swoop | 31-12-18 | 19:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, bij elke innovatie die ondersteund wordt door de overheid, krijg je eerst een bevoordeling van de early adapters om er voor te zorgen dat het aan gaat slaan. Pas daarna heeft de industrie de mogelijkheid om het goedkoper te produceren. Gewoon even doorbijten, daarna allemaal elektrisch. Niet zo moeilijk doen.

SamV | 31-12-18 | 13:24

Elektrisch auto's rijden zeker niet zuiniger. Door alle extra tussenstappen haalt een electrische auto maar 9% rendement uit een liter brandstof. Dit is 16% als je die brandstof direct in een auto met verbrandingsmotor gooit. Net als veel andere maatregelen wordt de vervuiling om de elektrische energie op te wekken slechts verplaatst, b.v. naar de Eenshaven of over de grens gegooit.

watazooi | 31-12-18 | 13:16 | 3

Ongeloofwaardige getallen roepen kan iedereen.
Bronnen graag, en dan beide de gehele keten vergelijken.

Harry Turtle | 31-12-18 | 13:32

Tja, begrijp dat dit niet past in het promoplaatje van elektrische auto's. En ja dat is inclusief de gehele keten. Zou zeggen ga maar even wat googelen. Maar geen zorg, de elektrische auto is een doodlopend spoor omdat er geen zicht op is dat de accus de komende 15 jaar spectakulair zullen verbeteren.

watazooi | 31-12-18 | 14:51

Toch nog maar een linkje. Het goed dat de mensen de mooie verhalen in een beter perspectief kunnen plaatsen.
www.climategate.nl/2017/04/67991/

watazooi | 31-12-18 | 15:03

Zou het mogelijk zijn om op perslucht te rijden?
Met een windmolen ( of zo) pers je mechanisch flessen met perslucht.
Plaats vier of zes cilinders met perslucht in een auto. Zodra je de laatste aanbreekt ( stel na 150 km) rij je naar een wisselpunt en plaatst er in een paar minuten nieuwe flessen is.

Obsi | 31-12-18 | 13:11 | 3

Tegen de tijd dat we op lucht rijden gaan we zelfs op ademen belasting betalen. Denk dus dat dat zelfs niet goedkoper is.Bij niet betalen stoppen ze je zuurstof.

tweetybird | 31-12-18 | 13:17

Ja, dat kan.
en.wikipedia.org/wiki/Compressed_air_...
Maar eh... de ontwikkeling hapert. Waarom weet ik niet. Zal wellicht ook met tegenwerking van olieboeren en overheden te maken hebben. Is immers niks mee te verdienen en geen belasting over te heffen.

Stormageddon | 31-12-18 | 14:08

Perslucht is een hele onhandige energiedrager. Bij het comprimeren van lucht komt veel warmte vrij dus weinig efficiënt. Bij het expanderen koelt de lucht sterk af waardoor er minder energie vrij komt omdat de machine weer moet opwarmen. Bij grote energiehoeveelheden gaat dit erg hard.

Coffee Party | 31-12-18 | 14:29

Maar wat doen ze aan mijn Spaanse Diesel auto, als ik in Nederland of Frankrijk rijd.

gato | 31-12-18 | 13:08 | 1

Paela

tweetybird | 31-12-18 | 13:31

Sowieso is elektrisch rijden voor mij bijna onmogelijk. Geen eigen oprit of garage dus moet ik met een gewoon verlengsnoer van de bouwmarkt door de brievenbus van de voordeur over straat gaan? En dan laden met maximaal 10 Ampere? Dan ben ik twee dagen aan het laden om 500 kilometer te kunnen rijden.

2voor12 | 31-12-18 | 13:06 | 2

Toevallig hebben ze de twee parkeerplaatsen schuin voor onze deur afgekruist en er een laadpaal bij geplant. Gevolg nummer 1: twee waardevolle plekken overdag voortdurend leeg. Nummer 2: die gozer van 30 deuren verderop moet zijn lease mercedes op batterijtjes elke avond op één van de twee plekken plempen en dan een takke eind naar huis lopen terwijl bij hem voor de deur plek zat is. En nu komt het mooie, hij moet hem dan een aantal uur later weer komen ophalen want dan zitten de batterijtjes vol en moet dat ding weg. Want anders 'blokkeert' 'ie die plek en krijgt'ie een prent aan zijn broek.
Enfin, voor 2voor12, wellicht is de twizzy iets voor u? Die kan gewoon aan het stopcontact.

EEnzame SchizofrEEN | 31-12-18 | 13:18

Daar vinden ze katrollen voor uit met 500 km stroomdraad er aan om met een aanhanger achter je auto te hangen.

tweetybird | 31-12-18 | 13:19

Wel leuk, al die echte petrolheads hier met hun dikke Opel Astra 1.0 wiens favoriete bezigheid blijkbaar bij een tankstation staan is. Of naar dat fantastische motorgeluid luisteren in de dagelijkse file.

Harry Turtle | 31-12-18 | 13:05 | 2

Ho, ho! De meeste wagens hebben inmiddels een 0,9 liter, 3 cilinder!

EEnzame SchizofrEEN | 31-12-18 | 13:20

We leuk al die groenslinkse die met hun tesla zonder geluid omatjes doodrijd omdat omaatje de tesla niet hoorde aankomen. Als jij er een draai aan geeft kan ik dat ook.

tweetybird | 31-12-18 | 13:21

Het mooiste van die hele klimaatgrap is het feit dat een Nederlandse professor allang de oplossing heeft om CO2 terug te dringen; Olivijn.

Helaas valt daar niet al te veel aan te verdienen aangezien het vrij op te graven is.

www.ad.nl/utrecht/86-jarige-biltenaar...

amateurrr | 31-12-18 | 13:02 | 2

Waarom zou je CO2 uit de atmosfeer willen halen? Alle flora van de wereld doet dat gratis voor je. Hoef je niks voor te doen. Alle gras, alle bomen, alle struiken, alle mossen en alle bloemetjes, groente en fruit halen het helemaal vanzelf uit de lucht.

Stormageddon | 31-12-18 | 14:04

Fruit en bomen groeien groter bij veel co2. Pompen ze ook de kassen in. Zorgt niet voor vasthouden van warmte trouwens. 405 deeltjes op 1 miljoen. Verwaarloosbaar aandeel, co2 in de lucht laag. Water en waterdamp is belangrijker en veel meer. En zonnevlekken. Co2 doet geen enkele fuck met de opwarming van de aarde.

Wim Venijn | 31-12-18 | 14:13

De stekkerauto's Kona en Ioniq wegen bijna 400 kilo zwaarder dan hun benzinebroertjes.
Dus brengen ze meer schade toe aan het wegdek. Daarom is het sowieso al dwaas om de stekkerauto's volledig vrij te stellen van mrb. Als je de stekkerrijders dan toch wil belonen, laat ze dan dezelfde mrb betalen als de Kona- en Ioniq benzinerijders. Dan krijgen ze die 400 kilo extra gewicht geschonken en dat is meer dan voldoende.
Maar het kwaad straft zich zelf. Al die stekkerrijders lopen een burn-out op van de laadpaalstress. De milieupauzen belonen bekeerlingen vorstelijk. Wie niet in de klimaatopwarming gelooft, kan als ongelovige het heen en weer krijgen. Misschien komt op ongeloof de doodstraf te staan, zoals ook in de islam. Klimaatongelovigen op de brandstapel.

haidewietska | 31-12-18 | 13:01 | 1

Die vrijstelling vervalt in 2020, en dan betalen ze gewoon naar gewicht.

Muxje | 31-12-18 | 13:09

Waar blijft de burgelijke ongehoorzaamheid? Zolang iedereen trouw maar aftikt gaan ze in den haag maar door. Misschien iets voor geenstijl om iets opgang te brengen. Of zal het volk zelfs daar niet meer van de bank afkomen.

taylor 1000 | 31-12-18 | 12:59 | 1

Niet, het merendeel is te stom en de rest heeft het inmiddels opgegeven.

MoonBeebe | 31-12-18 | 13:47

Ik rij ook op benzine. De rambam voor het milieu. Maakt me ook niet uit wat de literprijs is. Ik tank toch altijd voor € 25,00!

Fuckinghell | 31-12-18 | 12:58 | 1

Eerlijk is eerlijk; heel even zat ik me af te vragen hoe u dat doet. Dank u voor de spontane LOL!

EEnzame SchizofrEEN | 31-12-18 | 13:22

Belastingverhoging. Ook daarom: meer VVD.

El Rico Grande | 31-12-18 | 12:57

ZwarteDag | 31-12-18 | 12:39
Het zou voor eerlijk vergelijken handig zijn als er ook een heffingskorting energiebelasting op brandstof zou zijn. Maar je hebt zeker een punt, tijdens de aankoopbeslissing is alleen het marginale belastingtarief boeiend over het extra verbruik dat de auto veroorzaakt.

Afhankelijk van het gewicht en het gebruik, heeft een elektrische auto een gemiddeld energieverbruik van 0,08 kWh/km tot 0,30 kWh/km. www.gaslicht.com/energiebesparing/kos... Op een kWh zit inderdaad 14 cent belasting. www.consumentenbond.nl/energie-vergel... Met een elektrische auto betaal ik dus indirect 1 tot 4 cent kilometerheffing.

Een dieselauto ga ik niet uitrekenen, omdat ook nieuwere niet meer welkom worden in binnensteden. www.anwb.nl/auto/nieuws/2018/april/8-...

Bij benzine bestaat 66% uit belasting. www.unitedconsumers.com/tanken/inform... Bij een gemiddelde prijs van €1,50 is dat een euro. (Voor een achtste veroorzaakt door het kwartje van Kok). Benzine auto`s hebben gemiddeld 6,77 liter nodig om 100 km af te leggen. www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/ Dat geeft 6,77 euro aan belasting per 100 km, dat is afgerond 7 cent aan indirecte kilometerheffing.

De huidige kilometerheffing voor auto

Feynman | 31-12-18 | 12:57 | 1

Conclusie: de roverheid krijgt linksom of rechtsom zijn kilometergeld wel en zal het dus een rotzorg zijn of het rechtsom (accijns) of linksom (energiebelasting) binnen komt...
Door de hogere EV kosten komt er ook meer btw binnen, een subsidie is dan ook een koekje uit eigen doos...

ZwarteDag | 31-12-18 | 18:10

Heb een Fiat Panda dat ding loopt goed en zuinig 1 op 15/16.
Ik blijf tot 2030 hiermee rijden en tank in België en Duitsland.
Rutte en Nijpels kunnen de pot op.

sociaal_econoom | 31-12-18 | 12:55 | 4

Die laten je binnenkort anders wel > E3,-/L en E100,- p.m. MRB betalen voor je dinkytoy...

B0bBer | 31-12-18 | 12:58

Half jaartje nog dan is mijn Punto 25 jaar oud. In perfecte staat btw. Altijd goed onderhouden. Op de snelweg doet ie 1 op 18/19, stad wat minder, maar daar kom ik niet vaak. Hou van dat karretje..

Gokmaar | 31-12-18 | 13:10

@Gokmaar
Ja maar wel straks flink de portemonnee trekken voor dat ouwe karreje he?

B0bBer | 31-12-18 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Tegen de tijd dat wij (massa) elektrisch kunnen gaan rijden wordt subiet een kilometerheffing ingevoerd. Om direct enig voordeeltje de kop in te drukken. Want voordeeltjes zijn niet voor werkende Nederlanders tenslotte.

Repetitive Beats | 31-12-18 | 12:55

Pietertje zit er nu een keertje naast met zijn Kamervragen. Waarom wordt en nog niet volop ingezet op waterstof? Dat is volgens mij echt de toekomst. Als ik mijn geld erop moest zetten, zou ik alles op waterstof zetten. Wederom visieloos dit kabinet. We moeten allemaal in 2030 een elektrische auto hebben, want benzine en diesel mag niet meer, maar het aanzwengelen van milieuvriendelijk rijden wordt weer gezien als onterechte subsidies. Dit is wat anders dan de Volgend jaar weer lekker scherp zijn Pieter!

pibasso | 31-12-18 | 12:53 | 6

Ja lekker allemaal in een rijdende Hindenburg. Dat wordt nog wat bij een serie kop-staart botsingen. Oh, the humanity!

Mijn GS nick magnie | 31-12-18 | 13:09

Gaat niet gebeuren. De reden is simpel: waterstof kun je vrij makkelijk zelf maken. Nou ja, een veilige installatie om van gewoon regenwater waterstof te maken kost een paar centen en je moet wat ruimte hebben. Maar daar is geen eigenlijk geen belasting over te heffen. In principe kan elke boerenlul met een dak vol zonnepanelen of een windmolen in zijn schuur of stal een waterstof installatie bouwen en het maakt de grote energieboeren dus brodeloos. Als jij bij boer Jansen een tankje waterstof kan halen voor weinig dan ga je dat niet bij Shell doen voor het dubbele inclusief belastingen.

Brandbaar en explosief heeft er niet zoveel mee te maken. Dat is benzine ook. En LPG. Het verhaal van mudje geldt alleen voor verbrandingsmotoren op waterstof, voor brandstofcellen (feitelijk een elektrische auto) gaat dat niet op.

Stormageddon | 31-12-18 | 13:51

@Stormageddon : Huh? Mijn verhaal ging over het opwekken van waterstof, niet het gebruik ervan.

Muxje | 31-12-18 | 14:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe krom kan je redeneren. Dat wij in Nederland zo'n debiel hoge bijtelling kennen op normale auto's, daar zou je het over moeten hebben. Dat je minder bijtelling betaalt voor elektrische auto's betekent natuurlijk niet dat iemand anders dat betaalt. Ze betalen er nog steeds belasting dus leveren nog steeds geld op en kosten de belastingbetaler dus niets.

Hunter S. Thompson | 31-12-18 | 12:51 | 4

Oke, dus de overheid gaat opeens minder uitgeven? Keep on dreaming...

B0bBer | 31-12-18 | 12:55

Het is natuurlijk wel aan de andere kant een aftrekpost zo'n leaseauto (voor de werkgever).

Watching the Wheels | 31-12-18 | 13:01

Sowieso... bijtelling. Dat hele idee is krankzinnig en belachelijk. Feitelijk een salarisdeel in natura maar dan wel graag daar in harde cash belasting over betalen. Alleen een fiscalist met een overheidsfetisj en crimineel afpersersbrein kan zoiets bedenken.

Stormageddon | 31-12-18 | 13:57
▼ 1 antwoord verborgen

Het aloude autootje pesten wordt de komende 10 jaar naar het hoogste nivo getild.

B0bBer | 31-12-18 | 12:50

De productie aan de batterijen van één Tesla veroorzaakt net zoveel CO2 uitstoot als een benzine-auto in acht jaar.
www.climategate.nl/2017/06/elektrisch...
Maar klimaatwaanzinnige D66/GL'ers een zuiver geweten bezorgen en paniekprofiterende VVD-stemmers goed gevulde zakken. Daar gaat het om.

Fijnstoffer | 31-12-18 | 12:48 | 3

"Ja maar ... als wij dit nu voor onze rekening nemen, dan ontwikkelt de techniek zich en dan kunnen de Chinezen er over 10 jaar voordeel aan hebben en dan komt het uiteindelijk toch nog goed met het klimaat", zullen ze waarschijnlijk zeggen. Als we het toch over het klimaat hebben, hoeveel k*verwekkende zooi zal er vandaag en morgen weer de lucht in gaan en waar blijft dat allemaal?

Watching the Wheels | 31-12-18 | 12:54

Zo'n beetje de hele groot industrie zal voorlopig meer CO2 blijven produceren bij het realiseren van 1 product dan een brandstofmotor in een aantal jaar uitbraakt.
Das ook het verneukeratieve er aan. Het wordt als duurzaam verkocht maar is het aan de bron absoluut nog niet.

normanius | 31-12-18 | 13:01

Misschien moet je de comments onder dat artikel ook even lezen. Tenzij je natuurlijk alleen je eigen ongeinformeerde bias bevestigd wil zien.

Zoiets | 31-12-18 | 16:43

Wij hebben beide een auto nodig voor ons werk dus rijden in oude auto’s omdat we die maar net kunnen betalen. Waarom moet ik dan meebetalen aan iemand die wél een dure auto kan leasen?

overVecht | 31-12-18 | 12:47 | 5

Ik kan geen eens een hypotheek krijgen, waarom moet ik meebetalen aan jouw hypotheekrenteaftrek?

computer_freak | 31-12-18 | 13:39

Jij betaalt niet mee aan die elektrische auto. Je betaalt mee aan zorg, onderwijs, defensie en immigratie. Wat automobilisten aan belasting opbrengen is 3-4x het bedrag dat nodig is om wegen en OV draaiend te houden. Dus klaag niet over zogenaamde subsidies aan elektrische auto's, maar over het feit dat de (benzine)auto een melkkoe is voor de staat.

Muxje | 31-12-18 | 13:45

computer_freak | 31-12-18
Dat heb ik hetzelfde. Daarbij, ik heb geen kinderen maar betaal wel voor andermans kinderen.

Cadeauinpakpapiertje | 31-12-18 | 13:47
▼ 2 antwoorden verborgen

In theorie leuk, in praktijk worden er in 2019 van beide auto’s heel weinig gemaakt en is het NL quotum voor 2019 al op. Dus de kosten kunnen niet ontploffen, want je kan deze auto simpelweg niet kopen. Uiteraard kun je er wel voor 1 betalen, maar geleverd krijg je hem niet voor 2020 of later.
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hy...
Productie september 2018 Hyundai Kona Electric: 1.382 (Korea) + 763 (Export) = 2.145 (WERELDWIJD!)
En dan maar klagen dat er zo weinig Model3’s worden geproduceerd (5.000 per week!)

ZwarteDag | 31-12-18 | 12:43

Zo'n 'Chinese' fietsdynamo voor mijn hometrainer en crosstrainer is misschien helemaal zo gek nog niet. Dan kan ik mijn wasdroger voortaan aanzetten zonder schuldgevoel.

MickeyGouda | 31-12-18 | 12:41 | 2

Ik ken een roeiclub die hun energie opwekken met hun trits ergometers. Daar worden wekelijks vele kilometers mee geroeid en dat werkt.

Mammeloe | 31-12-18 | 12:49

@Mammeloe

Briljant! Zonde om gratis energie verloren te laten gaan.

MickeyGouda | 31-12-18 | 12:51

Wacht eens even met in de stront roeren totdat ik m'n Tesla heb...

charlieroot | 31-12-18 | 12:40

Kunnen we de klimaatmaffia niet voor het gerecht slepen vanwege verspreiden van leugens, verknoeien van belastinggeld en het land de afgrond inhelpen komende jaren?

Ronnie uit Helmond | 31-12-18 | 12:39 | 3

Nee Ronnie, een niet bestaande partij kan je niet voor de rechter brengen. Het is ook alleen maar beeldspraak. Of denk je echt dat er een samenzwering is?

hagbard_celine | 31-12-18 | 12:49

Beste Ronnie dat is al gebeurt Urgenda heeft de overheid dit jaar al voor de rechter gedaagd .De uitkomst was in het kort dat klimaatverandering zo urgente zijn dat de overheid de klimaats maatregelen eerder moet aan scherpen dan verzakken .

lollehylkema | 31-12-18 | 12:54

De kimaatmaffia is geen samenzwering. Het is een massa psychose.

keestelpro | 31-12-18 | 12:54

Als dit 4% is gaan we deze Koreaanse Trabantjes in 2019 heel vaak zien. Ze hebben domweg niets geleerd van de Foutlanders en goedkope diesellease gebakjes.

BozePaarseMan | 31-12-18 | 12:38

Weet u gelijk waarom de energierekening zoveel hoger wordt, het kwartje van Kok hebben ze er alvast in verwerkt.

priks | 31-12-18 | 12:36

Het zijn vooral leaserijders met tankpas, die afgelopen week naar Lidl in Duitsland zijn gereden om vuurwerk te kopen.
We betalen allemaal mee aan andermans plezier.
Toch gun ik iedereen zijn plezier!
Zo nu snel weer aan t werk.....

Ruimedenker | 31-12-18 | 12:34 | 4

Heb ik van een vriend gehoord ;-))

Ruimedenker | 31-12-18 | 12:43

Haha, ja oké dan klopt het. Werk ze.

BozePaarseMan | 31-12-18 | 12:46

Weet van 2 personen dat ze vuurwerk in dld hebben gehaald. 1 met leaseauto en 1 zonder. Maar geen conclusies aan verbinden.

hans123 | 31-12-18 | 14:24
▼ 1 antwoord verborgen

Nogmaals, en excuses voor de hoofdletters: E-RIJDERS WORDEN NAUWELIJKS GESUBSIDIEERD. Ze betalen op het moment iets minder dan eerlijk is voor het wegonderhoud, maar dat is echt klein bier (en vanaf 2020 betalen ze gewoon evenveel). Het verschil met benzinerijders is dat de laatste groep steeds genadelozer wordt uitgezogen om zorg, onderwijs en massa-immigratie te financieren. Met onredelijke accijnzen en een BPM die op sommige modellen hoger is dan de fabrieksprijs. Maar het feit dat mensen met een elektrische auto die woekerheffingen niet betalen is net zo oneerlijk als het feit dat de prijs van ons brood niet voor 70% uit accijns bestaat, en we geen extra toeslag van 30-100% op de aanschaf van een huis betalen.

En ja, ook die bijtelling van leaserijders valt inmiddels onder de noemer "volslagen van de pot gerukte heffingen": de gehele waarde van de (benzine)auto inclusief alle opties en zonder aftrek van de restwaarde wordt uitgesmeerd over de leaseperiode bij jouw inkomen opgeteld. En als je een auto vanuit je eigen zaak leased betaal je helemaal dubbel.

Muxje | 31-12-18 | 12:34 | 3

Je hoeft niet te leasen, hoor.

DeDenkerT | 31-12-18 | 12:42

Correct. De leasende ondernemer moet dus wel op zoek naar deze fiscale voordelen, anders wordt ondernemen onbetaalbaar.
Overheids bemoeienis heeft onze hele maatschappij verstoord en vrijwel iedere markt ontregeld.
Het is niet meer ondernemerschap dat loont, maar dansen naar de subsidie pijpen waar het brood verdient wordt. Links, u wordt bedankt...

Joostmochtnietsweten | 31-12-18 | 12:48

Ik lease ook niet meer maar krijg een maandelijkse vergoeding van de werkgever. Levert me netto meer op ook omdat ik niet zo nodig elke 3 jaar een nieuwe dikke bak hoef te rijden.

2voor12 | 31-12-18 | 12:50

Kijk dat ze electrisch willen rijden zal mij de reedt roesten. Maar nu komt het. Ik ga zo'n kreng niet aanschaffen want kan dat niet betalen. Maar waarvoor moet ik dan voor die krengen gaan betalen van degene die het wel kunnen betalen. Jij wil elektrisch rijden. Betaal hem dan lekker zelf.Dus rot op met die belasting op energie om dit mogelijk te maken.Zeg maar zij rijden met zo'n apparaat en ik mag hun wegenbelasting dokken.Net zo achterlijk als dat hele klimaatakkoord. De aarde wordt warmer en ik mag meer gaan betalen om mijn huis nog iets warmer te maken omdat de aarde niet genoeg opwarmt. Je zou denken inplaats van dat ik mijn huis 10 graden moet opwarmen hoeft dat nu maar 5 graden dus ben ik goedkoper uit. Niet in nederland. Dan ben je duurder uit.Als de aarde straks weer kouder is zullen ze wel weer roepen we moeten terug naar gas want de warmtepomp red het niet. Die omzetting kost veel geld. Wilt u effe dokken.Leuke is dat de belasting op eletric iets is verlaagd en als gas diesel en benzine pleitte is ze die driedubbel verhogen. Want dokken zul je.En zo wordt je dus ook met de electrische auto straks driedubbel genaait.Heb zoiets al eens meegemaakt met een eco diesel.

tweetybird | 31-12-18 | 12:34 | 6

Dat is in Den Haag dan ook het belangrijkste bezwaar tegen deze kortingen (géén subsidies) voor elektrische auto's: de auto's zijn nog duur (een Kona van €41k is ook niet voor iedereen weggelegd) dus de kortingen zijn vooral voor rijkere rijders. En dat is natuurlijk iets waarvan lui als ons Klavertje elke avond wakker liggen en dat moeten we niet willen. Omtzigt bekijkt het wat verstandiger: die denkt na over kosten versus baten. En of de inkomstenderving vanwege e-auto's opwegen tegen de baten. Persoonlijk denk ik van wel: het is een goede manier om de ontwikkeling van zulke auto's en de bijbehorende infrastructuur te stimuleren: tegen de tijd dat de betaalbare elektrische auto's op de markt komen zijn we er klaar voor. En de overheid is ook niet helemaal blind voor de genoemde bezwaren: vanaf 2020 wordt er op zulke auto's gewoon wegenbelasting geheven, en het leasevoordeel wordt geleidelijk verlaagd: het verschijnen van goedkopere modellen was een belangrijke aanleiding om de korting op Tesla's te beperken.

Muxje | 31-12-18 | 12:49

Ik heb wel een spatiebalk maar geen enter - knopje. Die is al wegbezuinigd en kost teveel energie. Blijf die telefoon opladen.Enter.

tweetybird | 31-12-18 | 13:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Als iedereen elektrisch gaat rijden, dan vangt de overheid geen euro per liter meer aan accijns en BTW. Dat is sowieso een strop. Dat de bijtelling op een elektrische auto lager is, is an sich logisch:

Op een ICE auto verstrekt de werkgever de auto en de brandstof, dat is het te belasten voordeel. De basis voor die bijstelling/loonbelasting is dan de waarde van de auto, terwijl de meeste kosten in de brandstof, verzekering, wegenbelasting en onderhoud zitten, die onbelast verstrekt mogen worden.

Bij een elektrische auto is de aanschafprijs fors duurder, maar het onderhoud en brandstof fors goedkoper. De aanschafprijs is een veel groter deel van de totale kosten. Toch is die aanschafprijs de basis voor de bijtelling. Om dit gelijk te trekken is een lager bijtellingstarief vrij logisch.

Om dan koud te zeggen dat de korting in tarief gelijk gederfde inkomsten zijn, is te kort door de bocht. Zonder die korting hadden die loonslaven in een goedkopere ICE gereden en die belasting ook niet betaald.

Feynman | 31-12-18 | 12:32 | 3

Hehe, eindelijk een keer iemand die door heeft dat SUBSIDIE NIET hetzelfde is als ontweken belasting! Veel idioten doen net alsof die belasting WEL betaald zou worden als de belastingkorting NIET zou gelden wat natuurlijk een absurd argument is. Overigens betaal je wel degelijk VEEL belasting over je brandstof voor je EV! Van de 21ct/KWh is maar liefst 14ct belasting... Procentueel gezien is dat meer dan accijns voor benzine.

ZwarteDag | 31-12-18 | 12:39

Graag ook rekening houden met de extra schade en daarbij behorend extra onderhoud aan de wegen vanwege de veel zwaardere EV's. Die word nu volledig door brandstofrijders betaald via de wegenbelasting.

2voor12 | 31-12-18 | 12:47

Goed verhaal Feynman, ga je dat ook even in Den Haag uitleggen. Hoewel... de hele bijtelling is al lang niet meer op enige ratio gestoeld.

Muxje | 31-12-18 | 12:53

Sprak tijdens het Kerstdiner met een disgenoot die bij Bijzonder beheer van een grote bank werkt. Hij vertelde over een ondernemer met financiele sores die toch een fonkelnieuwe Tesla had gekocht. Bleek die 90k inderdaad fiscaal volledig weg te kunnen strepen. Bank akkoord.

Mammeloe | 31-12-18 | 12:31 | 2

Voordeel eigen zaak. Doet van Oef al jaren. Geen Tesla uiteraard.

van Oeffelen | 31-12-18 | 12:40

Dat van Oef een VVD- graaier is die neerkijkt op anderen is iedereen hier op GS wel duidelijk. Maar: hoogmoed komt vóór de val. Volgend jaar tijdens de enorme crisis zal het gejank niet van de lucht zijn.

Lupuslupus | 31-12-18 | 12:59

De capaciteit van het netwerk veranderd niet door een grotere vraag en aanbod. Vergelijk het met een rivier, als er te weinig aanbod is, valt deze droog, als er te veel is, overstroomd ze.

Daarnaast zijn bij het huidige beleid de veranderingen zeer waarschijnlijk niet geleidelijk. Voor wat die batterijen betreft, kan me vergissen, maar geloof dat we wat grondstoffen te kort komen voor dat plan.

mvdwarsligger | 31-12-18 | 12:46

Nonsens. De energie productie volgt exact de vraag. Als er minder nodig is, wordt er minder opgewekt en andersom. Een rivier is een heel slecht voorbeeld, hooguit tenzij je het met windmolens of zonnepanelen vergelijkt en daarvoor geldt ook: als er geen opname van de energie is, dan loopt het niet over maar blijft alles zoals het was. Geen horror verhalen dus.
In Arnhem zit TENNET, de beheerder van ons elektriciteitsnet. Die zorgt ervoor dat ook de spanning en frequentie juist blijven, niet zoals eerder dit jaar toen alle klokken minder snel gingen lopen door een verlaging van de netfrequentie.

Busverhuur | 31-12-18 | 12:58

Lezen!
Heb het over de vervoerscapaciteit niet over de productiecapaciteit. Er past niet ineens meer stroom op het netwerk omdat je meer produceert. Daar zal je je vervoerscapaciteit op aan moeten passen.

mvdwarsligger | 31-12-18 | 13:09
▼ 1 antwoord verborgen

Later vertelt opa Kees aan zijn kleinkinderen dat er vroeger auto's waren die je helemaal niet hoefde op te laden maar die gewoon zelf hun energie op konden wekken en hoe lekker de geur van benzine was als je moest tanken.
En nog wel meer mooie dingen. Man man ik koester deze tijd zo lang het nog duurt!
*naar de Boerenbond gaat om vuurwerk te kopen*

keestelpro | 31-12-18 | 12:30 | 6

Vloek u zelf maar naar de hel. *goed bezig*.

Lupuslupus | 31-12-18 | 12:44

De jaren 70 & 80 waren leuk maar zoals u zegt: alles stonk! Viesss!

keestelpro | 31-12-18 | 12:46

Sorry mevrouw Lupuslupus. Vloeken is niet chique inderdaad. Niet dat ik gelovig ben en in de hel geloof maar ik wil respecteer gelovigen zoals u. Disclaimer: het gebruik van gvd zoals in mijn reaguursel is niet een vervloeking maar een Brabantse manier om vreugde te uiten.

keestelpro | 31-12-18 | 12:50
▼ 3 antwoorden verborgen

PIETER moet snel overstappen. Naar FVD!

Verderkijkert | 31-12-18 | 12:29 | 1

Pieter moet lekker bij het CDA blijven. Hij roept weer iets omdat de verkiezingen eraan komen. Uiteindelijk stemt hij gewoon voor dat klimaatakkoord.

Cadeauinpakpapiertje | 31-12-18 | 13:40

Ik heb geen geld voor een elektrische auto. Zolang ik nog een hypotheek af te lossen heb, kan ik dat niet betalen.

gaffelbaard | 31-12-18 | 12:24 | 4

Je hebt echt wel geld voor een elektrische auto. Je betaald er nu al voor, het is echter de elektrische auto van de buurman die toch al 2x zoveel als u verdient.

2voor12 | 31-12-18 | 12:30

2voor12 | 31-12-18 | 12:30
Mijn buren rijden (ook) geen elektrische auto.
En je opmerking over ons inkomen is een vooroordeel, een aanname, lachwekkend en zegt veel meer negatiefs over je dan je anderen misschien wil laten zien. whahahaaaa.

P.s.
De auto die ik rijd, is van mij, en niet van eoa bank. Lekker puh. :p

gaffelbaard | 31-12-18 | 13:08

Maar de regering zegt toch steeds dat u uw hypotheek versneld moet aflossen? Dat betekent dat u binnenkort geen hypotheekschuld meer heeft, wat u genoeg ruimte geeft voor een dikke Tesla. De regering denkt echt, écht goed na hoor.

Nivelleermarionet | 31-12-18 | 15:17
▼ 1 antwoord verborgen

Geen probleem mee, electrisch wordt de toekomst. Moet alleen ff opgang gezet worden, en als dat dan moet met een paar cadeautjes om het in te burgeren? Tant pis..
Jullie in Nederland hebben nog de luxe van overal laadpalen te hebben, hier in belgie zijn het er maar 100 of zo..

Sanka4President | 31-12-18 | 12:24 | 2

En jullie hebben gas.
Ons gas!
Graag gedaan, buurman. Xxx

Ruimedenker | 31-12-18 | 12:36

Yep niet zeuren want wij betalen ook nog eens veel meer voor Ons gas.

tweetybird | 31-12-18 | 13:37

Hyundai en KIA zijn geen Japannertjes maar Koreaantjes :-)

be_careful | 31-12-18 | 12:23

Gaaf, gaver, gaafst dit land.

Treurgrond | 31-12-18 | 12:22

Stroom gaat nog eens heeeel duur worden.

Ruimedenker | 31-12-18 | 12:22 | 3

Op een liter benzine zit ongeveer een euro belasting waar je 15 kilometer mee kan rijden. Diezelfde 15 kilometer in een elektrische auto kost je 3 kWh. Dus betalen we straks grofweg 30 cent extra belasting per kWh elektriciteit want de overheid wil wel haar inkomsten op peil houden.

2voor12 | 31-12-18 | 12:37

Dus alle stroom wordt duurder dankzij die kudt elektrische auto.
Ook reaguren verdomme!

keestelpro | 31-12-18 | 12:39

Op reaguren hier ook nog extra belasting omdat GS niet als geaccrediteerd EU-partner geregistreerd staat en er regelmatig anti-EU berichten te lezen zijn.
Reaguren op joop is gratis, met pro-Eu berichten daar kunt u zelfs geld verdienen.

2voor12 | 31-12-18 | 12:43

Nou, dan lease je toch lekker elektrisch.

Hank Nozemans | 31-12-18 | 12:20 | 6

Ik heb weleens het idee dat ik mijn vrouw lease...

Ries13 | 31-12-18 | 12:48

@ flame_me | 31-12-18 | 12:36 |
Wacht maar tot uw vriendin er achter komt dat ze een half jaar voor contractbeëindiging door de kilometers heen is en bij moet kopen.
Dan wordt private-lease ineens een stuk minder interessant. Kilometers bijkopen betekent doorgaans dat die bijgekochte kilometers over duur van het hele contract afgetikt moeten worden. Kan je zo 8 a 10k kosten.

normanius | 31-12-18 | 12:49

@normanius
Gebeurd niet want het is onze 2e auto. Alle overige KM's gaan met mijn auto, zakelijke lease.

flame_me | 31-12-18 | 15:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Een beetje mijn werkgever op kosten jagen voor mijn woon-werkverkeer zeg.

pollens | 31-12-18 | 12:20 | 1

Hij wil dat ik me verplaats. Hij regelt ook maar dat dat betaald wordt dan.

Zware Majesteit | 31-12-18 | 12:43

Ik vond de benzine/diesel motor eigenlijk wel een goede uitvinding.
We waren zo ver gekomen met roetfilters, loodvrije benzine, katalysators etc.
Jammer om zo'n concept helemaal overboord te gooien voor een veel minder concept.

keestelpro | 31-12-18 | 12:19 | 1

Met een minder concept bedoel je dus een concept die alle bovenstaande overbodig maakt? Waardoor er een minder complex product ontstaat wat minder vaak stuk gaat en minder onderhoud nodig heeft en minder uitstoot? Wen er maar aan. ICE verdwijnt. Misschien heeft u liever paard en wagen. Toen de eerste auto op de weg kwam vond men dat ook maar overbodige technologie.

flame_me | 31-12-18 | 12:33

De (r)overheid, pas maar op. Ze veranderen de spelregels waar je bij staat. Je kan net zo goed balletje-balletje met een kudde Roma's gaan spelen en denken dat het er eerlijk aan toe gaat.

JohnJames_001 | 31-12-18 | 12:19 | 1

Weet nog goed dat die Bakellende van de ene op de andere dag mijn grijze kenteken voor particulier gebruik afschafde. De wegenbelasting ging van €125 naar €825. Hopppppppa.

JohnJames_001 | 31-12-18 | 13:03

De meeste leaserijders zal het milieu aan hun reet roesten, die willen gewoon een auto van de zaak waar ze zo veel mogelijk privékilometers in kunnen rijden tegen een zo laag mogelijke bijtelling. En als de leaseperiode voorbij is worden deze zwaar gesubsidieerde auto's naar het buitenland verkocht.

Osdorpertje | 31-12-18 | 12:19 | 2

Correct. Terecht ook, een beetje terug melken kan geen kwaad onder het bewind van politiek en bestuur met morbide monetaire obesitas.

Parel van het Zuiden | 31-12-18 | 12:22

Het milieu krijgt inderdaad de graftyfus maar. Zolang de overheid meent mij langs alle kanten te moeten naaien voor zaken waar ik gewoon hard en veel voor werk, beschouw ik het fixen van het milieu als een overheidstaak. Dat de overheid in plaats daarvan liever een ongelimiteerde migratiestroom op gang brengt en houdt, beschouw ik niet als mijn verantwoordlijkheid. Mijn stemgedrag is daar niet naar, en daar houdt het op. Politiek actief worden doe ik wel als de markt me uitkotst.

Zware Majesteit | 31-12-18 | 12:51

Laten we een autovrije week doen?
Gewoon even met zijn allen lekker thuis zitten en andere dingen doen dan werk.
Past ook veel beter bij de Nederlandse burger. De straat op met een geel hesje is zoveel moeite.

Parel van het Zuiden | 31-12-18 | 12:18 | 1

Deze kerstweek is mijn auto amper van z'n plaats gekomen. Saai eigenlijk.

keestelpro | 31-12-18 | 12:21

De volgende milieu belasting komt eraan.
Accu afval verwerking word nog een dingetje.

rein9576 | 31-12-18 | 12:18 | 6

@rein9576
Er gaan honderden verhalen rond op het internet waarbij overal handig bepaalde zaken worden weggelaten. Veelal wordt bij benzine weggelaten hoeveel energie het kost deze te produceren. Dat gebeurd trouwens met elektriciteit. Heel veel.

flame_me | 31-12-18 | 12:39

Motorvoertuigen hebben nu ook al een accu, daar verandert dus niet zoveel aan. de accu's worden hooguit wat groter waardoor recyclen wat meer werk kost.

Het wordt mogelijk pas een probleem wanneer we accu's gaan gebruiken waar ze voorheen niet gebruikt werden. Voorbeelden daarvan zijn; de elektrische fiets, allerhande gadgets, smart-home spul, Tesla's thuis accu's en de stroom-opslag containers die je nu her en der geplaatst ziet worden. Zaken die eerst niet elektrisch of er helemaal niet waren maar in de toekomst wel voor meer "accu" afval gaan zorgen.

Trouwens, voor het recyclen van ongeacht welk afval betalen we toch al via de afvalstoffenheffing.

normanius | 31-12-18 | 12:42

Of je auto wordt even ondergedompeld in water na een ongeluk. De accu's kunnen niet geblust worden bij brandschade, dus moeten elektrische auto's in een waterbak gedompeld worden.

Ook zie ik het wel gebeuren dat heel Nederland zonder stroom zit als iedereen thuis komt van het werk en zijn auto inplugt tussen 17:00 en 18:00.

Cadeauinpakpapiertje | 31-12-18 | 13:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Auto’s moeten zuipen, stinken en herrie maken.
Net als ik.
Lekker aan het gas met je electrashit dus.
40+................

pennestront | 31-12-18 | 12:18 | 1

Als ik in 2030 verplicht elektrisch moet rijden doe ik mooi een speelkaart tussen mijn spaken en een rookbom in m'n kofferbak. Ik kan slecht tegen verandering.
40+

keestelpro | 31-12-18 | 12:23

Er wordt leaserijders ook niks meer gegund tegenwoordig.

Ggroengras | 31-12-18 | 12:17 | 3

Ik gun ze hele vervelende kinderen die ze overal naar toe moeten rijden in hun leaseauto.

Osdorpertje | 31-12-18 | 12:20

Volgens de VVD en Grünlinksch ben je erger dan de SS als je een leasebak rijdt.

Knisperende_Tissue | 31-12-18 | 12:24

Hitler had ook een wagen van de zaak. Ik zeg maar.

Repetitive Beats | 31-12-18 | 12:29

Is het verlagen van die bijtelling niet een vorm van ongeoorloofde staatssteun?

kweethetooknietbeter | 31-12-18 | 12:17 | 1

Nee. Je trekt niet het ene bedrijf voor op het ander, of het ene land voor op het andere. Je trekt een gebruikte technologie voor. Iedere autobouwer kan auto's gaan maken die in aanmerking komen voor en voordeel.

flame_me | 31-12-18 | 12:30

Of je koopt gewoon een elektrische motor. 3.3 seconde naar de 100, zuiniger dan de zuinigste Tesla, en zonder subsidie

RubberenRita | 31-12-18 | 12:16 | 2

Wat is de actieradius van zo'n vehikel?

Knisperende_Tissue | 31-12-18 | 12:29

Ca. 200 meter, of minder als de boom dichterbij staat.

Monkey Cabbage | 31-12-18 | 13:31

@koeberg | 31-12-18 | 12:12

Rijden we nog op dino’s? Zo ja, dan moet u nog maar eens roepen als we aan mammoeten toegekomen zijn. Tijd zat lijkt me.

Parel van het Zuiden | 31-12-18 | 12:15

Mijn volgende auto wordt volledig elektrisch. Betaal alweer genoeg belasting me dunkt.

Antigoog | 31-12-18 | 12:14 | 4

Dat

Blonde Nel | 31-12-18 | 12:31

Blonde Nel | 31-12-18 | 12:31

Antigoog, reken ook even op het accijnsverlies voor de staat omdat er minder/geen fossiele brandstoffen meer worden getankt. Dat zal ergens gecompenseerd moeten worden. Zijn ze nu al mee bezig --> energiebelasting.

Bijtendehond | 31-12-18 | 12:43

Ik weet dat het tijdelijk is. Rijd al lang genoeg leaseauto om het zwalkende en falende overheidsbeleid aan den lijve mee te mogen maken. En ja, het leidt ook tot accijnsverliezen. Kost ze nog meer. Laten we eerlijk zijn: linksom of rechtsom worden we toch leeggeroofd door de overheid. Het komt ze dan ook goed uit dat niemand een ander iets meer gunt. De onderlinge onenigheid die ontstaat doordat iedereen groen en geel van jaloezie ziet door de grotere, duurdere auto, kleding, huis, het lekkerdere wijf van de buurman leidt af van het echte probleem: een op allerlei vlakken falende en te dure overheid.

Antigoog | 31-12-18 | 13:39
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik nou gewoon voortaan op de fiets naar mijn werk ga (het is maar 20 kilometer) en onderweg daarheen hier en daar nog even een krant in een brievenbus druk dan zie ik het probleem niet zo.

VanBukkem | 31-12-18 | 12:12

VW gaat eerdaags helemaal electrisch. Ken genoeg leaserijders die er gewoon benzine in pleuren.

Mammeloe | 31-12-18 | 12:12 | 1

Knap, als je benzine in een elektrische auto weet te pleuren. Doen ze dat in het koelvloeistof reservoir? Of gewoon door de open achterruit?

koeberg | 31-12-18 | 13:32

Al kreeg ik geld toe, in zo’n belachelijke Hyundai of Kia ga ik nooit rijden.

BozePaarseMan | 31-12-18 | 12:12

Als bezitter van een elektrische auto word je dus minder genaaid door de overheid. We moeten eerst het kwartje van Kok maar eens terugkrijgen.

Die nare vent | 31-12-18 | 12:11 | 2

Inderdaad!

theo-is-dood | 31-12-18 | 12:14

Dig 'm up!.

Pelforth | 31-12-18 | 12:19

Ipv de oto wat minder te gebruiken stapt men over op elektriek rijden,
want dan kan je ouderwets doorgaan met overdadig toeren in een stinkblikje...

Kanarie_Geil | 31-12-18 | 12:11 | 1

Een EV stinkt niet. Tenzij er een natte hond in zit.

Bijtendehond | 31-12-18 | 12:37

Mooi toch. Wordt de elektrische auto eindelijk bereikbaar voor de gewone loonslaaf (met leaseauto dat wel).

koeberg | 31-12-18 | 12:10

Electrisch rijden is de toekomst, maar moeten echt wat kerncentrales bijkomen

Bokito ergo sum | 31-12-18 | 12:10 | 3

Dat besef komt wel als het eens echt wordt doorgerekend. Dan nog een systeem om snel universele accu's te kunnen wisselen bij de pomp en het is af.

WillemWordtWakker | 31-12-18 | 12:13

Waterstof, dat wordt de toekomst.

Oepsie1234 | 31-12-18 | 12:18

Wat Oepsie zegt. Maar het komt nog niet echt op gang.

keestelpro | 31-12-18 | 12:27

Hahahahahahaha. Ga een Koreaan maar eens Japanner noemen...
.
Toch allemaal een oogaandoening he @ronaldo?

Parel van het Zuiden | 31-12-18 | 12:09 | 1

Ik doe het altijd met het licht uit, mij boeit het niet.

Kaas de Vies | 31-12-18 | 12:10

Maakbare samenleving.....

Hentjehopeloos | 31-12-18 | 12:08

Ha, interessant, eens uitrekenen wat dat kekke ding me zou kosten, na de KIA en de MIA.

John McClane | 31-12-18 | 12:07 | 1

Heb ik gedaan, en prive kost het je zo'n 250 euros aan netto dividend/maand (incl. afschrijving, stroom, onderhoud, bijtelling) als je DGA bent.

Tronald_dump | 31-12-18 | 12:22

Nu gaan we hier weer buitelen over micro details en verzanden in discussies in de marge.

Maar hoe komt het... dat telkens weer... onze overheid... zo vaak... FAALT!

Jij dit betaalt.

Kaas de Vies | 31-12-18 | 12:07

Over het antwoord op de kamervragen kunnen we kort zijn: Pieter ziet dat verkeerd; vestigingsklimaat; werkgelegenheid; we gaan er ALLEMAAL op vooruit in 2019 etc.

Glas, plas, was want we denken toch niet dat een politicus ergens verantwoordelijkheid voor neemt cq gemaakte fouten zal willen corrigeren?

paost712 | 31-12-18 | 12:06

U was toch wereldburger? Hoeft u zich niet meteen op uw pikkie getrapt te voelen als reservejap, hoor...

Parel van het Zuiden | 31-12-18 | 12:11

Koreanen lijken soms wel verdomd op Jappen. Maar u heeft een goed punt.

keestelpro | 31-12-18 | 12:43

"De Japannertjes kosten namelijk maar 40.000 euro en zo rijdt straks iedereen leaserijder elektrisch op kosten van de belasting betalende benzinetuffer."

Japannertjes? Doe je huiswerk en kom dan nog eens terug. Japannertjes.... pffrrr. En dan 'maar 40.000 euro', bij Geenstijl verdienen ze duidelijk veel geld aan de advertenties en de Premium-leden.

FrankVeer | 31-12-18 | 12:05 | 1

Een elektrische auto is eigenlijk een gehandicapte auto. Hij moet telkens aan het infuus om zich voort te kunnen bewegen. Ze zouden eigenlijk een auto moeten uitvinden die zijn eigen energie kan opwekken door middel van een verbrandingsmotor of zo. Want de energie voor de aandrijving op een andere locatie opwekken zodat het lijkt of het vervoermiddel groen en schoon is dat is zeer hypocriet, onrendabel en achterlijk.

keestelpro | 31-12-18 | 12:04 | 13

Keesje is geen Beta zo te lezen, godsallejezus wat een berg onzin.

Harry Turtle | 31-12-18 | 12:58

Je kletst jezelf een schijntegenstelling in. Of je nou stroom tankt of diesel, wat maakt dat uit? Je moet het allebei van buitenaf in je vehikel laden. Diesel tankt op dit moment alleen nog wat sneller en je rijdt er op dit moment nog verder mee. Als je dit nu als argumenten zou aanvoeren om een verbrandingsmotor te kiezen, zou ik het nog snappen. Een elektrische auto gehandicapt noemen omdat 'ie moet worden opgeladen is gewoon een beetje treurig. Hij is gehandicapt omdat een volle batterij je amper 300 kilometer verder brengt, maar daar wordt dus hard aan gewerkt.

Qua uitstoot heb ik zelf liever een kolencentrale met een hoge schoorsteen vol met emissieverminderende maatregelen ergens in de verte, dan lange rijen ronkende fijnstofgeneratoren onder mijn keukenraam.

Zware Majesteit | 31-12-18 | 13:01

> een diesel kan ook op dode lijnzaadbloemen, zonnebloemen of andere planten rijden.
Het schijnt zo. Ik heb zelf (nog) een diesel voor de deur staan, maar ik heb nooit aangedurfd er een fles zonnebloemolie in te gooien.

koeberg | 31-12-18 | 13:44
▼ 10 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken