Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

U betaalt dure Tesla van de buurman

KA - CHING

Leuker kunnen we het niet maken.

Terwijl het milieu er bijna niets mee opschiet, betaalt onze overheid (u dus) zich helemaal blauw, groen en geel aan die blitse Tesla van hij van hiernaast. Vijf jaar lang leasen kost de overheid (u dus) zeventigduizend euro. Vragen wij even aan de wandelende reken- en/of ophefmachine Pieter Omtzigt of dat goed bestede milieu-eurootjes zijn en u kunt het antwoord al raden. Nee dus. Vraagje van ons. Hoe komt het eigenlijk dat de politiek zo'n fan is van zo'n rijdend subsidiemonster? Antwoord na de breek!

Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Een Tesla is een dure sportauto voor mensen die op willen scheppen. Hij lost niet het CO@ probleem op want de energie komt uit kolencentrales, als je gelukt hebt uit een kerncentrale. Slechts een paar procent van windenergie. Verder stoot hij fijnstof uit, via bandenslijtage. En kost het gigantisch veel energie om de accu's te maken. Elektrische energie? Nee hoor, 3 keer raden...

Rest In Privacy | 30-10-18 | 22:44

Ik snap het hele "subsidie" verhaal niet. Je kan het toch amper subsidie noemen als de overheid niets geeft, maar slechts minder afpakt?

Hakoen | 30-10-18 | 08:26

En zo’n tesla x weegt ook nog eens 2500 kilo, kost veel energie om zo’n massa in beweging te krijgen..

Whitegorilla | 30-10-18 | 03:25

Ik betaal niet voor de Tesla van mijn buurman, maar wordt bestolen door de overheid met veel te hoge belastingen op auto's.

Antigoog | 29-10-18 | 21:59 | 1

De overheid is een legale vereniging van criminelen

restman | 30-10-18 | 04:29

Zitten alle ex Nu-jij reaguurders hier vandaag met hun blik schultenbrau?
Er wordt een hoop aantoonbare onzin opgeschreven onder dit topic maar dit spant echt de kroon.

Harry Turtle | 29-10-18 | 20:57

"werkbezoek"

Gen. Maximus | 29-10-18 | 19:20

De belastingbetaler betaalt mee aan het mooie leventje van de happy few. Banken overeind houden en zo. Te dure huizen. What's new.

kloopindeslootjijook | 29-10-18 | 18:43 | 1

Het artikel is er weer eentje van de halve waarheid.
Telegraaf: "De belastingvoordelen op dure auto’s worden vanaf volgend jaar wel ingeperkt. Wie vanaf dan een auto van boven de 50.000 euro leaset, moet wél 22 procent bijtelling betalen over wat de wagen meer kost dan dat bedrag."
Zou toch leuk zijn als Geenstijl dat ook even had vermeld. Maar ja, dan wordt het artikel wel minder sensationeel natuurlijk.

Michael03 | 29-10-18 | 19:10

De accu van tegenwoordig, die in machines zitten en in auto's, bestaan uit chemische substantie en als die op is, kan je deze naast het kernafval opslaan voor de komende 100.000 duizend jaar. Mensen ga toch alles op alles zetten om alles op waterstofgas te laten lopen.

Niet links | 29-10-18 | 18:25 | 2

Die batterijen worden gewoon gerecycled. Maar doneer jij met vooral gratis ergens in de veronderstelling dat ie niets meer waard zou zijn.

RandyBiel | 29-10-18 | 19:36

Die batterijen worden dus niet even gerecycled Randdebiel. Ga je bronnen na. Zon Tesla is vragen om ellende qua duurzaamheid. En zie heel autorijdend Nl maar eens savonds opladen...

Rietpieper | 29-10-18 | 22:49

Het milieu er bijna niets mee opschiet? Je gebruikt letterlijk 4 keer zo weinig energie per kilometer en daar bovenop is elektra de enige vorm van energie die echt schoon is en massaal groen opgewekt kan worden.

Leukautootje | 29-10-18 | 18:24 | 1

Zolang niet alle elektrische energie groen is, wordt de energie dus effectief opgewekt met een kolencentrale. Die kolencentrale stoot 802 gram CO2 uit per kWh, en een Tsela verbuikt 0.2kWh/km, wat dus 168 gram CO2/km is. De gemiddelde auto van 6 jaar oud stoot 120 gCO2/km uit. Dus schiet het milieu er inderdaad niet veel mee op. Hoewel ik wel denk dat het uiteindelijk kan helpen in de transitie zelf, ook qua technische ontwikkeling.

roosters | 30-10-18 | 00:40

Over 15 jaar rijdt alles op waterstof......

Oepsie1234 | 29-10-18 | 17:59 | 2

U baseert zich op? Omzetten van electriciteit in waterstof kost energie. Direct in batterij is veel efficienter.

kokkie klaphaak | 29-10-18 | 20:38

@ kokkie klaphaak | 29-10-18 | 20:38 |

Wet van behoud van energie en verder eens met Oespie1234. Tesla's rijden trouwens ook gewoon op elektriciteit die uit de waterstof wordt gehaald. het blijft elektrisch rijden...

sprietatoom | 29-10-18 | 22:41

Tesla's zijn auto's voor lulletjes. Echte mannen rijden BMW (van de zaak uiteraard).

De Ana(a)list | 29-10-18 | 17:36 | 6

@Lona, Porsche 911 Carrera 4S is ook goed?

De Ana(a)list | 29-10-18 | 18:46

Als ie maar zelf betaald is.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 19:38

Echte mannen hebben een chauffeur en zijn niet geinteresseerd in welke auto zij zich laten vervoeren zolang je maar zo snel mogelijk van punt A naar B gaat of kroeg A naar B zo u wilt. Ghehehe.

Basil Fawlty | 30-10-18 | 02:22
▼ 3 antwoorden verborgen

De taxi´s op Schiphol zijn haast allemaal Teslaas. En die mogen gratis tanken. Doe de benzine gratis en de meute rijdt Duits.

squadra | 29-10-18 | 17:27

Tesla's zijn kut.
Niet?
Ik hoor u over 8 jaar wel weer als de accu's vervangen moeten worden.

Is dit nog nieuws? | 29-10-18 | 17:23 | 5

Als je 16 jaar kan rijden met slechts 2 accu's, klinkt dat als best een prima deal.

RandyBiel | 29-10-18 | 19:37

RandyBiel | 29-10-18 | 19:37
Kosten die 2 accu's?

Is dit nog nieuws? | 29-10-18 | 20:08

Mijn volvo gaat anders al 20 jaar mee, W.F. rijdt 1 op 18. Die heeft al heel wT meer dan 240 x het slangetje in haar gat gevoeld...

Rietpieper | 29-10-18 | 22:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Het grappige is dat wij ons kapot ergeren aan torenhoge belastingen, maar ook waar die ineens wegvallen.

Pislinq | 29-10-18 | 17:15

Tesla, het cassettebandje van de auto-industrie. Gelukkig hebben we de fotos nog. Go hydrogen!

Swoop | 29-10-18 | 16:00

ik heb ''toevallig'' vorige week een reactie gegeven op een tegel hierover... tis toch bezopen!! ''mensen die deze dikke vette bak kunnen betalen betalen bijna geen bijtelling en kunnen (in bepaalde/veel gevallen) gratis opladen... ja uiteraard is de vraag stellen ''wie zal dat betalen?'' deze beantwoorden.. precies lieve zoete gerritje.. u en ik

ja-nee-misschien | 29-10-18 | 15:43

Wat beter helpt is het verbieden van vervuilende tweewielers.Haal die zooi van de weg .Goedkoper dan subsidie geven en schoner dan alle Tesla's bij elkaar.
En nog iets,waarom noemt de Telegraaf een persoon met een Marokkaans paspoort (waar hij niet vanaf wil) een Nederlander?
www.telegraaf.nl/nieuws/2736684/onder...

pejoar | 29-10-18 | 14:02 | 3

Anders ben je racist! Snap dat nou toch...

RamondeM | 29-10-18 | 14:21

Nu begin je te lezen en erger je je lekker.

Pislinq | 29-10-18 | 17:18

Als een muis in een paardenstal woont dan is het geen muis meer maar een paard logisch toch.

hatschjoe | 29-10-18 | 18:51

Als ik nu mijn Golf met 14% bijtelling Ca € 250,00 p/m inlever en een nieuwe haal, gaat de bijtelling naar 22% over een hogere waarde (BPM gekoppeld aan emissie) naar Ca € 450,00 p/m. Dat heb ik er in de afgelopen 4 jaar niet van werkgever of CAO bij gekregen. Dus om mijn werk te kunnen doen met een ander voertuig moet ik geld meenemen. Mijn werkgever rijdt overigens al ruim 4 jaar in een Volvo V60 hybride met 0% bijtelling dat is 48 x € 500 netto per maand extra in de tas. Waar ik de afgelopen 4 jaar € 12000 in de bodemloze put heb gegooid strijkt werkgever € 24000 in dezelfde periode op.
Mijn volgende auto wordt € 200 per maand duurder ten kosten van het huishoudbudget. Zijn nieuwe Tesla staat al klaar. Hulde. Maar als ik directeur was geweest, had ik het ook zo gedaan als Den Haag Sinterklaas blijft spelen.

Verkantekeert | 29-10-18 | 13:58 | 7

Jij kiest voor de bijtelling, hè!! Er is niemand die jou zegt dat je hem privé moet gebruiken. Dat is jouw eigen keuze. Vind je het te duur? Koop een eigen auto en loop niet zo ontiegelijk interessant te doen.

Angerfish | 29-10-18 | 16:19

Joh, doe die Golf van je private leasen en zeg je baas een km vergoeding te betalen. Moet je eens zien hoe je binnen loopt. Of doe wat Boris je voorstelt en rijdt die Golf niet privé. Opgelost.

Peerkeoud | 29-10-18 | 20:40

@7an-Pau1
Minder belasting betalen is NOOIT subsidie. Dat is gewoon ietsje minder belasting betalen.

Daar heb je gelijk in het is geen subsidie. Maar de begroting staat vast en de uitgaven worden duurder. Waar denk je dat de mindere belastinginkomsten vandaan komen? Dat de overheid die uit eigen zak betaald? Nee dat wordt een verhoging op 1 van de 100'en andere belastingen. Oftewel het geld dat naar de Tesla gaat, komt uit de zakken van mensen die geen Tesla kopen. Oftewel een indirecte vorm van subsidie => Jij hoeft minder te betalen omdat de rest van de gemeenschap dat ophoest.

peterdh | 30-10-18 | 08:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Apart artikel. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit subsidie heb gekregen. Wel dat ik minder hoef AF TE DRAGEN. Tesla-rijders krijgen niks en worden dus ook niet gesubsidieerd. Ze betalen gewoon een keer wat minder (betalen dus nog steeds) om als early adaptor niet alle kosten alleen te hoeven dragen. En daarbij was dit de oude regeling. Beetje makkelijk scoren. Hadden ze wat eerder mee moeten komen. Daarnaast overigens geen idee hoe ze op de bedragen komen, want die komen niet overeen met de werkelijkheid.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 13:41 | 2

"Tesla-rijders krijgen niks... Ze betalen gewoon een keer wat minder." Lees je eigen woorden nog eens na, zou ik zeggen. Als je het dan nog niet snapt: laat maar.

Goldfinger | 29-10-18 | 16:32

Belastingkorting is geen subsidie. Wat moet ik anders lezen?

Rest In Privacy | 29-10-18 | 16:39

Tesla, eigenlijk niet meer dan een verbeterde Stint.
Maar een leuk weetje, is het jullie bekent dat het accupakket is opgebouwd uit vele 18650 accutjes dezelfde die in je laptop videocamera enz. zitten. Vele duizenden.

watmagjenogwel | 29-10-18 | 13:37

Zolang we het nodig vinden 1500kg mee te slepen om iemand van 80 kg te vervoeren gaat het nooit want worden.

Ben Hetzat | 29-10-18 | 13:35

Mijn baas vliegt de hele wereld over, heeft een boot, een villa, een oldtimer en gaat 3 keer per jaar skiën.
Sinds hij een Tesla heeft gaat hij door het leven als 'sustainability ambassador'

small_town_dude | 29-10-18 | 13:29 | 2

Doet ie goed. */ Pervers hypocriete kartelmodus uit.

kaasfondue | 29-10-18 | 13:43

Zal die er ook hard voor werken. Dat hij wat terug doet voor het milieu is een mooie geste van hem.

Peerkeoud | 29-10-18 | 20:42

Zijn er ook zaken waar Pieter Omtzigt geen verstand van heeft? Ik vraag het voor een milieuvriendelijke vriend.

Amsterdamsko | 29-10-18 | 13:08 | 5

@DKS
Nou, nou DKS. Omtzigt is geen complottheorie man. Het feit dat jij het niet eens met hem bent maakt hem geen complottheorieman (3x woordwaarde). Hij komt altijd goed beslagen ten ijs. Is altijd onderbouwd door officiele documenten. Probleem van Omtzigt is dat hij het niet kan verkopen als hij aan de kansel van de 2e kamer staat. Maw hij is schrijvend beter dan pratend.

Basil Fawlty | 29-10-18 | 14:07

wat vindt Omzigt van de perfect geregiseerde 911 aanvallen?

ILF2 | 29-10-18 | 14:27

@ILF2
Als dat een inside job was geweest had je m er wel over gehoord.

RandyBiel | 29-10-18 | 19:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Ook altijd grappig.

Babyboomers. "niets veranderen alles is prima, kost geld, huil huil huil"

Generatie X: "toch best verstandig om mijn kinderen en kleinkinderen op te laten groeien in een schonere en betere wereld"

Millennials: "gewoon doen man, wij moeten ook nog een jaartje of 50-60 kunnen leven en uiteindelijk alles betalen. niet zo zeuren oudjes."

De Koreaanse Slet | 29-10-18 | 13:05 | 4

echt_links | 29-10-18 | 13:10

Voorlopig zijn de grootste uitgaven zorg en zekerheid waarvan de babyboomers het meeste opslokken. Met andere woorden. Over 10-20 jaar komt er een hoop geld vrij.

De Koreaanse Slet | 29-10-18 | 13:16

Zoals een econoom ooit zei op Bloomberg TV tijdens de jaarlijkse Jackson Hole meeting (vergelijkbaar met de WEF meeting in Zwitserland in februari): "The bayboom problem will be solved soon. The moment they start dying". En hij is zelf een babyboomer. Mooie uitspraak en het klopt.

Basil Fawlty | 29-10-18 | 14:01

Basil Fawlty | 29-10-18 | 14:01

Yep.

De Koreaanse Slet | 29-10-18 | 15:24
▼ 1 antwoord verborgen

Het feit dat ik moet meebetalen (ook al is het maar een beetje) aan de luxe van (boven)modaal Nederland terwijl ik zelf nog nooit een modaal salaris heb gezien... wringt. Niet alleen met auto's, maar ook met die gesubsidieerde zonnepanelen, het schadeloos stellen van IceSave spaarders, het sponsoren van de kinderopvang voor tweeverdieners, etc etc. Allemaal zaken die heel ver afstaan van mijn situatie, maar waar de overheid wel mijn centjes voor doneert.

sarcastro | 29-10-18 | 13:02 | 11

@De Koreaanse Slet, niet gefaald hoor, ik zit zelf ook gewoon in die groep koffiedrinkers die niet snapt waar ze me nou precies voor betalen. Natuurlijk ook de hoofdreden om niet in Korea te wonen, daar werken ze veel te hard. Wordt wel bier met Soju erin gebomd mag ik hopen?

Blasfemie | 29-10-18 | 13:54

Blasfemie | 29-10-18 | 13:54

Ik vrees dat je liegt. En de leugen dat Koreanen of Japanners hard werken is ook onzin. Ze hebben discipline. Zeuren niet. Maar hard werken? Neuh het zijn ook maar mensen.

De Koreaanse Slet | 29-10-18 | 15:26

@De Koreaanse Slet, waar baseer je dat op? Ik heb er ook gewoond en zeker bij de chaebols werken ze keihard. Ze werken wel hard aan de verkeerde dingen natuurlijk.

Blasfemie | 29-10-18 | 15:53
▼ 8 antwoorden verborgen

Iedereen een gratis Tesla. Samen het klimaat redden. Dan doe ik mee.

suscrofa | 29-10-18 | 13:02

Ik heb voor een bedrijf een tijdje change management gedaan. Oftewel bedrijfsculturele omslag. In theorie prima te doen. In praktijk kost het heel veel geld en vooral heel veel tijd met soms drastische maatregelen. Het oog is dan ook niet op de korte termijn of wat de 'zichzelf enorm belangrijk achtende oude garde' ervan vindt maar wat de lange termijn doelstellingen zijn. En ja. Verandering doet pijn. Mensen verzetten zich er vrijwel altijd tegen want 'vroeger was beter' en 'ging toch prima'. Één van de meeste complexe klussen die ik ooit heb gedaan. Gelukkig kan je in een bedrijf gewoon de rotte appels ontslaan of wegwerken door ze een verplichte 'promotie' te geven in een samenleving zoals die van ons is dat wat lastiger.

Lang verhaal kort. Of je het leuk vindt of niet. We zullen van het gas af moeten en we zullen van de fossiele brandstoffen af moeten. Kernenergie. Groene energie etc.

En voordat je weer een litertje dinosaurus in je tank spuit denk ook eventjes aan de nare landen waar we dat kopen?

Oh ja. Saoedi-Arabië, Iran, etc.

Islamisten sponsoren doen we hier toch liever niet? Of wel?

De Koreaanse Slet | 29-10-18 | 12:59 | 15

En waar komt de stroom vandaan DKS? Nog lange niet van een schone bron. En al brandt de energiecentrale efficiënter.. ze zullen nooit of te nimmer genoeg kunnen produceren voor heel rijdend Nl..

Rietpieper | 29-10-18 | 22:56

@Basil Fawlty

Die Kernenergie zou wel heel goed kunnen, lees eens iets over Molten Salt Reactors, zal je verbazen. Daarbij zelfs als je de gevaren van een kerncentrale meeneemt is het nog steeds de meest duurzame vorm van energie met een hoog rendement. Kan je inderdaad niet zeggen van Wind- en Zonne-energie. Maar goed, laten we vooral veel geld stoppen in energie winning die het op de lange duur gewoon niet gaat halen. Enige optie voor de windmolens (in zee) is het opwekken van waterstof door elektrolyse. Dan heb je een honderd procent duurzame en herwinbare bron van energie.

jaozeejtie | 30-10-18 | 08:42

@joazeetie, u hebt een paar punten, wind en zon zijn gratis maar niet erg goedkoop. De Energiewende kostte Duitsland € 1500 miljard en dus heeft RWE dan maar een nieuwe Bruinkoolmijn aangeboord (bij Elsdorf NRW)
Terwijl Diederik Samsom roept dat NL van het gas afmoet, investeert onze Frau Nachbarin in Nordstream2... het gas vanuit Rusland. Zou NL ook van kunnen meegenieten.

Stennislav Heibel | 30-10-18 | 21:31
▼ 12 antwoorden verborgen

Lekker makkelijk scoren weer. Het is al tijden bekend dat alles boven de 50k naar 22% gaat.

jip_86 | 29-10-18 | 12:57

Bij Tesla denken ze tevreden: "En die Ronnes, Krol en de Vries hebben we in de zak". Weer een zetel of 56 als er iets ten gunste van Tesla door de 2e kamer moet worden gejaagd. Goedkoper dan gebruik maken van Haagse milieu lobbyisten zullen ze bij Tesla hebben gedacht. Man man man.

Basil Fawlty | 29-10-18 | 12:52 | 2

Er zijn tig Tesla's die rondrijden om te laten "testen" door beleidsmakers en beinvloeders. Mijn bedrijf heeft ook zo'n bak voor een aantal weken te leen. Voor de groene gekte-akties en voor de milieugekkies is het genieten van hun deugen en het redden van de wereld. En die Ronnes krijgt een stijve plasser, omdat hij zo maar serieus wordt genomen door het meest innovatieve bedrijf ter wereld. Man, man, man dat een politicus zo makkelijk reclame lulkoek uitkraamt. Apple nog nooit van gehoord zeker.

Graaier | 29-10-18 | 12:59

@Graaier
Inderdaad. En bij Tesla zijn ze niet gek. Ze weten sowieso dat ze de mileuslaven van GL, PvdD en CU (christen zonde) al in de pocket hebben dus moeten ze die andere partijen nog effe binnenhengelen. Hatsekidee en samen is dat 80+ zetels voor maatregelen die Tesla perfect uitkomen. Feit dat die mijnen die de gronstoffen vormen van de accu's zo vervuilend zijn als de neten maakt de gutmensch niks uit.

Basil Fawlty | 29-10-18 | 13:27

Beetje overtrokken verhaal natuurlijk. De buurman betaalt gewoon veel te veel voor zijn benzineauto. En hij draagt daarmee niet bij aan jouw Tesla, maar levert een buitensporig onevenredig grote bijdrage aan o.a. (om maar eens wat leuke dingen voor demense te noemen) zorg, onderwijs en politie.

Elektrische auto's worden zo'n beetje overal ter wereld gesubsidieerd dan wel minder zwaar belast, om consumenten over de streep te trekken en de initiëel hoge kosten wat te verzachten. Dat alles met het doel om op termijn die dingen zonder subsidie concurrerend te maken. Nou, dat lukt heel aardig. En dus wordt de staatssteun ook langzaam afgebouwd terwijl de techniek verder uitontwikkeld en vercommercialiseerd wordt. In dit geval is Omtzigt een beetje een zeikert: het gaat vooral over toekomstige milieuwinst. Zonder al die steun zouden we nu kunnen kiezen uit een Prius (héél misschien zelfs in plug-in), of een Leaf. En zou onderzoek naar nog betere batterijen op een laag pitje komen.

Muxje | 29-10-18 | 12:52 | 5

jemagookniksmeer | 29-10-18 | 12:56

Euh. Nee. Dat lukt inderdaad aardig. Je vindt het maar niets hè die veranderende wereld. Vonden jouw ouders namelijk ook.

De Koreaanse Slet | 29-10-18 | 13:02

@jemagookniksmee: Als dat al zo zou zijn, dan is dat niet erg. Als men massaal op elektrische auto's overstapt omdat er minder woekerheffingen op zitten, dan moet de staat gaandeweg de inkomsten die zij mislopen ergens anders vandaan gaan halen (loonheffing of whatever). En dat is maar goed ook: op het moment subsidiëren automobilisten de zorg, onderwijs etc. met miljarden euro's per jaar. Dat mag wel wat minder gaan worden (de bijdrage van automobilisten kan met zo'n 70-80% dalen om de onderhoud van de wegen plus de subsidies aan het OV te blijven bekostigen)

Muxje | 29-10-18 | 13:05

Onzin. Niet gesubsidieerde auto's, zoals hybride, waren in buurlanden goedkoper, ook zonder BPM. Zonder subsidie zou Tesla kleinere en minder vervuilende auto's, kobalt winning etc., maken. Voor de rest krijgt Tesla veel te veel gratis aandacht in vergelijking met haar Europese en Chinese concurrenten.

arlen | 29-10-18 | 13:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Is dat zo ? Dan kan het zijn dat ik op een donkere winteravond met mijn huissleutel in de aanslag op zoek naar mijn voordeur per ongeluk over die glanzende laklaag kras. Ben een beetje nachtblind.

suscrofa | 29-10-18 | 12:51

5g is inderdaad innovatief. En men kan niet wachten. Zelfs de Nederlandse dagbladen gaan aan alle - mogelijk - negatieve kanten voorbij en schrijven tendentieuze stukjes dat het volk naar de nieuwe ontwikkeling snakt, vaak "vanwege snellere download van filmpjes en alle andere gemakken", maar het belang zit hier toch echt bij de staat en de providers. Getuige de pressie-brieven die gemeenten (o.a. in Groningen en Gelderland) versturen aan bewoners om vooral te kiezen voor het aansluiten op het net waar men dit lange tijd buiten de deur heeft weten te houden (omdat het niet rendabel was om in dunbevolkt buitengebied te investeren).

mozaard | 29-10-18 | 12:48

Waarom gaan GL'ers niet over op een huifkar? Hondenslee? Draagstoel? Supah duurzaam, veel stiller en levert de onderklasse werk op, maakt de verschillen rijk/arm kleiner. Precies wat ze willen, toch?!

Rest In Privacy | 29-10-18 | 12:46 | 3

En wat nog mooier zou als ze de meest milieuvriendelijke daad verrichten die ze maar kunnen. En dat is dat de mannetjes zich niet voortplanten en de GL en D666 vrouwtjes niet meer gaan werpen. Dan wordt de wereld in meerdere opzichten een betere planeet.

Graaier | 29-10-18 | 12:54

Gewoon een fiets, mag dat ook?

CLoVis | 29-10-18 | 12:55

@graaier lol. Ouwe vrijsters en over de datum vrijgezellen. Eventueel wat extra kindersterfte. Ouderwetsche oplossingen +1

CLoVis jazeker, dat die ik zelf ook. Plusje voor jou! Maar jij bent vast geen GL.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 14:35

Antwoord na de breek. En dan komt er geen antwoord. Wtf.

Alleycat | 29-10-18 | 12:45 | 3

Er komen zelden antwoorden, lieverd. Die voorgehouden worst moet je nooit geloven.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 12:47

Is GS nou ook een clickbait site aan het worden dan? Begin van de ondergang.

Alleycat | 29-10-18 | 12:57

Ja, dat roep ik al een tijdje, met de libelle trekjes enzo. Ik bereid me voor op een groot gemis.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 14:36

Dus gooien we alle oude diesels over de heg naar afrika en rijden zelf in accubakken met levensduur 0,0 en graven half afrika leeg voor de benodigde grondstoffen. Geen wonder dat die allemaal hierheen willen.

elfenstein | 29-10-18 | 12:42 | 7

@small_town_dude | 29-10-18 | 13:27 |
Ivoorkust en Liberia schijnen goede "dumping grounds" te zijn voor die rommel.

Basil Fawlty | 29-10-18 | 13:53

Nou ja, tunnelvisie zeg. Ik refereer aan credibiliteit van de bron, lijkt me niet geheel onterecht. Zegt niets over mijn eigen mening.

0.02Euro | 29-10-18 | 16:00

@small town dude: Ja, dat noemen ze tegenwoordig de circulaire economie. Mooi toch.

Peerkeoud | 29-10-18 | 20:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je buurman een Tesla heeft ga ik er vanuit dat je zelf ook niet krap bij kas zit. Liever wat minder overheidsroof bij Tesla dan de subsidies en belastingvoordeeltjes aan Shell en consorten.

GroetenVanUrk | 29-10-18 | 12:40 | 2

De Tesla is nog goedkoper dan velen al wisten. Het is eigenlijk een pauperbak met zijn slechts 4% bijtelling. Als je een buurman hebt met een mooie BMW 5 serie die 22% bijtelling aankan, dan woon je in een wijk met diepe zakken.

Graaier | 29-10-18 | 12:50

Nederlanders he, dik doen, zolang de ander maar betaalt.
Dat wordt alleen maar erger naar gelang het inkomen toeneemt.

jemagookniksmeer | 29-10-18 | 12:54


Elsevier maart 2014
Zo werd de terreinwagen Mitsubishi Outlander PHEV, die maar 30 kilometer op elektriciteit kan rijden, veelvuldig verkocht. Terwijl de nieuwprijs ervan zonder btw ruim 40.000 euro is, kon het totaal aan subsidies oplopen tot 31.000 euro, schrijft de Volkskrant.

Het gaat relatief vaak om modellen die in het buitenland niet populair zijn, maar hier mede door de belastingvoordelen wel. Mitsubishi zou zelfs de productie van de semi-elektrische Outlander PHEV naar Nederland hebben verplaatst.

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt zegt dat alle ‘doemscenario’s zijn uitgekomen en dat er veel geld is weggegooid. ‘Zo weet niemand of hybrides wel worden opgeladen of gewoon op benzine rijden en intussen wel alle groene voordelen opstrijken.’

nemeton | 29-10-18 | 12:40 | 3

Hybrides zijn een vorm van Fraude, vind ik dan. Lekker hypocriet kopen voor de bijtelling en alle vergroeningssubsidies en bij de tank volgooien. Controle is NUL.
Kon de overheid niet beter subsidie geven op de brandstof? Nee want daar heeft Sheel niets aan. Allemaal voor de buhne en u, particulier met een diesel, betaald.

boerk | 29-10-18 | 12:46

Wat hybrides betreft heeft hij een punt. Afgezien van de subsidie vinden leaserijders hybrides vooral leuk vanwege het extra vermogen uit de elektromotoren. Hybride rijden is een doodlopende technologie, een combinatie van de nadelen. Stoppen met subsidie daarop (en inmiddels gaan de bijtellingen daarop dan ook omhoog)

Muxje | 29-10-18 | 12:54

De bijtelling voor hybride auto's is al sinds 2017 gelijk aan benzine/diesel auto's. Ook is er geen gewichtskorting meer voor de accu in de WB tabel. De voordelen zijn dus al geschrapt.

0.02Euro | 29-10-18 | 15:51

Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
Zou Gekke Henkie de Grote Elon al gefeliciteerd hebben?

Haringkoning | 29-10-18 | 12:37

Groen begint toch wel een beetje een vies woord te worden.
Stickertje groen en iedereen valt in katzwijm.
Zie bijv groen links.

Kanarie_Geil | 29-10-18 | 12:37 | 1

Zelf nadenken is nogal voor geloofgevoeligen.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 12:42

Bio Brandstof, Waterstof en Nuclear power, afhankelijk van de toepassing, zullen het gaan overnemen. Rest zijn schermutselingen, en accu packs zijn zo 1978.

de_lamme_de_blinde | 29-10-18 | 12:28 | 3

Hou toch op lamme ! Waterstof kun je slechts onder een druk van 800 bar opslaan. Mooie atoombom zo'n waterstof auto.
Bio-brandstoffen zoals Ethanol uit suikerbieten = onbetaalbaar en slecht voor de verbrandibgsmotor. En atoomstroom autootje rijden betekent dat wij NL vol moeten plempen met kerncentrales. Gewoon LPG,of aardgas of diesel. Schoner wordt het niet.

Eendragtmaaktmagt | 29-10-18 | 12:33

Klopt en die uitgeknepen benzine motoren zijn velen malen slechter met het ultrafijnstof, maar daar was de politiek al vele malen voor gewaarschuwd en ze negeren het nogsteeds.
..
Wanneer komt de eerste Tesla cruise schip motor als vervanger voor de stookolie?

boerk | 29-10-18 | 12:43

@ Eendrachtmaaktmagt,
Waterstof opslag alleen onder 800 Bar? ... gelul.
Je hebt het waarschijnlijk over vloeibare waterstof.
Als jij je auto accu oplaad dan ontstaat ook waterstof (knal gas).

Datgingniegoed | 29-10-18 | 14:55

Waterstof lijkt mij een veel betere oplossing.

Kanarie_Geil | 29-10-18 | 12:26 | 6

@de-lamme. Argus maakt een dubbelzinnige grap. En ik moest er hartelijk om lachen.

Sinterbikske | 29-10-18 | 12:39

@mexicano blinden zien nooit ergens de grap van in. ;-)

Rest In Privacy | 29-10-18 | 12:49
▼ 3 antwoorden verborgen

#milieuvriendelijk laat mij niet lachen. Bij ieder vliegertje van de overheid en de slaafse politici met hun lobbyisten ontbreekt altijd de HOE-vraag. Stel dat een elektrische auto geheel milieuvriendelijk is (Hoe wordt deze dan gemaakt, fabricage auto's kost namelijk heel veen energie). Ok, over pakweg 20 jaar alleen maar 'energievriendelijke' auto's op de weg. HOE kunnen mensen dat betalen? En HOE krijgen die mensen kan hun brandstof? Via een paaltje voor de deur? En als je dan in een flat woont, 20 hoog. Krijgt dan iedereen een apart paaltje? Wie betaalt die infrastructuur voor al die paaltjes? Als iedereen bij ons in de straat zo'n paaltje heeft zullen er toch extra kabels getrokken moeten worden. Zo ook een extra elektrische voorziening naar ons dorp. En HOE gaan we die paaltjes dan van 'elektriciteit' voorzien? HOE op te wekken? Met steenkool, gas? Kopen we dit in bij Putin?
En als die accu's een axiradius geven van 1.000 km en we moeten in Duitsland of Frankrijk weer elektrisch bijladen, staan er dan ook paaltjes langs de weg daar? Hoe vindt dan het laden langs onze autowegen plaats? Ipv Shell 100 paaltjes per stopplaats langs de weg.
De verhalen zijn sterk, nu de praktijk graag.

Jenny_L | 29-10-18 | 12:25 | 4

Elektrisch rijden, en zelf de stroom opwekken hiervoor, d.m.v. een motor op waterstof,
Dat zal de praktijk worden, zoals meerdere mensen hier reeds melde.

Tilburgse bluf | 29-10-18 | 12:36

Als de innovatie doorgaat, komt er voor de toevoer van elektra ook een andere oplossing, ikzelf denk bijvoorbeeld aan inductie spanning waardoor tijdens het rijden op een aantal snelwegen de elektrische auto's over een traject opgeladen worden. Of een waterstof auto die gebruikt wordt om de elektra motor aan te drijven zie Toyota Mirai nl.toyota.be/modellen/new-mirai/landi... is alleen nog 3 keer zo duur als een elektrische auto.

Walther62 | 29-10-18 | 12:55

Waterstof wordt nu vooral uit olie gemaakt. Er kan vast wel wat slimmers worden bedacht om H2 op te slaan dan vloeibaar in een tank te stoppen. Kost even tijd om te ontwikkelen en die tijd hebben we best. Er zat vergeleken met de wilde plannen van Rutte een minuscuul beetje geld in het isolatiepotje. Maar dat is altijd goed. Helaas kun je er daarna geen belasting meer op heffen, dus dan is het niet meer interessant voor Mark lasten-verhogen Rutte. Nog 15 miljard lastenverlichting en we zijn weer waar Rutte begon, overheidsuitgaven volgend jaar +7%. Sinterklaas bestaat.

Nichtsneues | 29-10-18 | 23:55
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon weer een auto waarmee een bepaalde groep kan laten zien dat ze geld genoeg hebben. Ze rijden prima, ze zijn mooi, en je valt er ook zo lekker mee op...
Ik geef 0,0 voor de milieubewustheid van die groep.

Jahowiseffe | 29-10-18 | 12:22

Waarom lees ik nu nooit eens over leveringszekerheid en netstabiliteit in de elektriciteitsbehoefte wanneer in plaats van 250.000 auto’ s op elektra rijden, er 6.500.000 auto’s worden aangekoppeld?

Bovendien lukt het opladen aan eigen huis wel wanneer je beschikt over eigen terrein, maar gemiddelde flatbewoners zie ik geen verlengsnoer over het balkon hangen.

Nog los van de problematiek bij het blussen van batterijbranden, waar de brandweer volstrekt niet op is ingericht.

Glasgow Argus | 29-10-18 | 12:22 | 1

Daarom is de lokale overheid verplicht laadpalen neer te laten zetten (bij aanvraag nav gebrek aan). Aan die netstabiliteit en -verzwaring wordt nog 'even' gewerkt.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 12:51

Een tesla is alleen maar leuk als je er met een fiks alcoholpercentage ook in mag rijden. Maar dat duurt nog even.

Koos Knak | 29-10-18 | 12:22

hoeveel actieradius heeft zo'n ding als het vriest ? Waarom zit ik liever in een diesel met kolengestookte standkachel als het kkkkkkoud is?

zeiksmurf | 29-10-18 | 12:22 | 1

Zo'n 300 km in mijn 75D. Voorverwarmd en al zodat je met lekker warme billetjes de ochtendspits in kan.

Votvinger | 29-10-18 | 12:43

Waar laten we in godsnaam al die oude batterijen?
Sturen we die ook naar Afrika?

Kanarie_Geil | 29-10-18 | 12:21 | 4

Naast lithium is nikkel (in de Tesla accu´s dan) het grootste probleem. dat wordt alles behalve duurzaam gewonnen in midden Afrika. Vandaar dat Musk nikkelmijnen in de VS wil gaan opzetten. Grootse plannen, maar of het lukt... Grafiet is ook zoiets. Dat wordt hoofdzakelijk uit China gehaald. De werkomstandigheden in sommige van die mijnen zijn vergelijkbaar met het begin van de industriële revolutie.

Al met al zit er 15 % aan lithiumverbindingen in zo´n accu.

De rest is koper (ook duur spul, en dat wordt nog duurder dus ik zou maar uitkijken dat je waterleidingen niet gejat worden), aluminium, nikkel, mangaan en grafiet. Nissan maakt de meest duurzame accu, met veel mangaan.

Oude accu´s zullen wel gerecycled worden. Kan niet anders, qua kosten en beschikbaarheid.

Jahowiseffe | 29-10-18 | 12:39

De hoeveelheid lithium in de aardkorst is minder dan de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer.

Stormageddon | 29-10-18 | 12:47

@jahowiseffe 60% van de materialen van een accu kan worden hergebruikt. Van een accupack voor een tesla (500kg) blijfd dus 200kg afval over dat wordt gedumpt in de wegenbouw. 8.4m personenauto's in nederland betekend dus 1.680.000.000 afval in 10 jaar. Over 50 jaar komen ze er achter dat de zware metalen in het restafval toch niet zo'n best effect hebben gehad op de natuur.

CleanUpTime | 29-10-18 | 15:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vroeg me vaak af hoelang een bedrijf waarin miljarden zijn geïnvesteerd nog zo door kan blijven gaan met van die grote verliezen? Bij een ieder ander bedrijf was de stekker er al lang en breed uitgetrokken.

WTSHTF | 29-10-18 | 12:20 | 1

Ik wacht op een waterstof auto. Veel handiger tanken, geen batterij die vervangen moet worden. Snap niet dat dat electronisch rijden zo populair wordt...

Wim-Lex | 29-10-18 | 12:19 | 7

Waterstof is op het moment nog een behoorlijke dure brandstof per gereden km, zelfs zonder allerhande extra accijnzen.

Muxje | 29-10-18 | 12:58

Edelmetalen zijn naast schaars ook duur en kosten veel om van waterstof electriciteit te maken.

Johan_Voorhaar | 29-10-18 | 13:20

Wim-lex, een waterstofauto is gewoon een elektrische auto, dat besef je?

Mather | 29-10-18 | 14:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Helaas was er geen enkele politieke partij die dit heeft willen beëindigen.
Ik was te den haag toen dit werd behandeld en wiebes heeft zeer duidelijk aangegeven dat elke partij hem kon verzoeken dit te stoppen en niemand heeft dat gedaan behalve Omtzicht, die ook die keer zeer sterk was met pdf en powerpunt.
Het is dat ik PVV / FvD stem maar anders was het omtzicht geweest.
Omtzicht gaf mooi aan dat de tesla subsidie 50x meer kost dan het bedrijfsleven rekent voor minder ton uitstoot.
Al jaren lang betaald jan modaal de elite karretjes, bizar dat dat kan in een democratisch nep land.

28 | 29-10-18 | 12:16

Super gelikte bak en een echt torque/pk monster. Vorig jaar in een gezeten en ik was blown away door de luxe en afwerking van de auto. Ook van de prijs was ik blown away.
De auto uit het luxe segment van de electrische auto en een ware lust voor het oog.
Toch is het jammer dat het zogenaamde groene niet echt opgaat voor de productie van de auto en dat de achilles heel van de auto de batterij is ( mbt grondstoffen).
Hiervoor lijkt het mij dan ook voordehand liggend dat de overheid niet op een paard wet maar zich gaat concentreren op andere energie bronnen en/of ontwikkelingen.
Wat is er mis met LPG? Dit was al stukken minder CO2 uitstoot maar wel extra belast.
Waarom wordt free valve technologie voor verbrandings motoren niet gepromoot?
Waarom is de investering in waterstof technologie zo minimaal?
Waarom wordt er niet in een energie buffer voor windmolens geinvesteerd en staat de helft van die krengen stil?

Datgingniegoed | 29-10-18 | 12:15 | 5

Ja inderdaad. Ik had een auto op aardgas. Weer weg gedaan. Belasting inmiddels weer gelijk aan LPG. Onbegrijpelijk want was echt veel schoner dan benzine / lpg. Vreemd.

Beste_Landgenoten | 29-10-18 | 12:30

blown away door de afwerking? Afwerking is niet beter dan van een Seat of Mazda uit 2006.

derksje | 29-10-18 | 12:42

@Derksje,
Ok, mijn drempel ligt mischien wat lager dan die van u.

Datgingniegoed | 29-10-18 | 14:57
▼ 2 antwoorden verborgen

De Nederlandse overheid werkt op mysterieuze wijze. Zoals ik in het Stint artikel al stelde; ieder vervoermiddel in Nederland waar een stekker aan hangt word door de overheid per omgaande en ongezien tot heilig verklaard. Alle geldkranen gaan in de hoogste stand. Dat het nutteloos is voor gestelde Co2 doelen, noch verder toegevoegd nut heeft voor mens, milieu of maatschappij, dat boeit niet. Het is elektrisch, dus driewerf hoezee! Dat er niemand, ergens bij een ministerie, een hoge ambtenaar, een lage, wie dan ook, aan de bel trekt verbaasd me echt.

Dutchbeaurouge | 29-10-18 | 12:14 | 2

Zo'n ambtenaar kijkt wel uit. Die heeft ook liever een baan. Als je kritisch bent kan je een carriere, en in het ergste geval je baan, wel op je buik schrijven.

El Rico Grande | 29-10-18 | 12:17

In de politiek zitten alleen personen die (heeeel) lang over hun alfa- of gamma studie hebben gedaan en laten zich bij gebrek aan technische kennis van alles wijsmaken door de groene lobby. En verder wat Rico heeft geplempt.

Maytheforcebewithyou | 29-10-18 | 13:02

En Tesla, zo begrijp ik, levert voorlopig geen Model 3 aan Nederland, wetende dat de duurdere modellen hier voorlopig lekker blijven verkopen.

Schoorsteenveger | 29-10-18 | 12:14 | 2

Neeeeeeeeeeeeeeee!!!
Gelukkig valt ie ook te importeren.

Berbaar | 29-10-18 | 12:26

Voorlopig? 1 januari is het muisstil in Tilburg want dan koopt niemand meer een model S/X

Votvinger | 29-10-18 | 12:47

Binnenkort meer kolencentrales in NL om stroom op te wekken voor uw buurman. Zelf mag u geen houtkachel meer gebruiken.

Baron Clappique | 29-10-18 | 12:04 | 3

Als dat zou kunnen (geen houtkachel meer bij de buren), dat is echt waardeloos met die moderne verntilatiesystemen in de huidige nieuwbouwhuizen. Die troep van de buren wordt allemaal naar binnen gezogen.

Watching the Wheels | 29-10-18 | 12:09

Nee, die moderne kolencentrales gooien we dicht, we importeren het wel uit Duitsland alwaar men ten dele nog die nostalgische kolencentrales uit de jaren 60 heeft.

Nuchternederland | 29-10-18 | 12:10

Nederland importeert binnenkort alle energie. Bij voorkeur uit Duitsland dat bruinkoolcentrales heeft. Dat houtkachels verboden worden begrijp ik wel: het zou je onafhankelijk van de overheid kunnen maken.

El Rico Grande | 29-10-18 | 12:15

Deugen mag vooral niks kosten, en als het al wat kost dan moet een ander voor de kosten opdraaien. Van deugen moet je je goed voelen en dat gaat een beetje moeilijk als je dat geld kost.

Osdorpertje | 29-10-18 | 12:03 | 2

Zo waar. Of het nu het milieu is of de immigranten: de mooie jongen/meid uithangen op kosten van de ander. En dan nog met veel minachting neer kijken op het gepeupel die het allemaal mag opbrengen (en dus niet gelijk overal in mee gaat). Want dat gepeupel bestaat niet uit wereldburgers zoals zij, maar kleingeestige racisten/fascisten die de wereld naar de mallegiezen helpt met hun 8 jaar oude auto. Maar wel fijn dat het gepeupel betaalt voor de veren waarmee zij, de wereldburgers, pronken.

kortebroek | 29-10-18 | 12:13

@Osdorpertje,
Is waar , Wij bepalen en u gaat betalen.

Datgingniegoed | 29-10-18 | 12:51

Zo leuk hier die meningen. Als je als kerel trots bent op je zoemende auto met stekker ben je toch gewoon van de verkeerde kaent. Soort van 'trots' zijn dat JIJ degene bent die de overheid naait en oh zo'n slim rekenwonder bent. Ik heb vele km's in een Tesla S gemaakt en onlangs een dag een X gereden manman afzichtelijk ding. De Tesla S het enige dat gaaf is, de 100D en dan keihard optrekken. Wie van jullie zien Tesla's hard rijden? Ik nooit, dus allemaal suffe rijders die hooguit eens een stoplichtsprintje doen en verder altijd maar bezig zijn met hoe ver ze nog kunnen tot de volgende laadpaal. Onderling trots de Oostenrijk vignetten op de vooruit laten zitten zo van zie, wij zijn daar helemaal geraakt. Laat mij maar maximaal de G-label en pk's gebruiken, uitlaten brullen en benzine slurpen. Laat de buurman maar omkijken en mij veroordelen met zijn subsidie monster. Ik betaal wel en geniet van mijn auto.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 12:02 | 7

Nog heel even , dan, voordat u in dit land echt helemaal nergens meer mag rijden, ONDANKS het gegeven dat uw voertuig bij de APK zeer ruimschoots aan iedere geldende uitlaatgasnorm voldoet. Ik ga nu - er moet namelijk ook nog brood op de plank, vandaag- de 4.2 liter zescilinder lijn turbodiesel uit 1997 opstarten ( geel, dus 200 Euri aan houderschapsbelasting per maand) om nog even een paar onschuldige kindertjes de fijnstofdood in te jagen.

bisbisbis | 29-10-18 | 12:12

Het lijkt erop dat deministerpresident eindelijk zelfstandig uit de kast komt. We vermoeden het allemaal al, maar nu u ook nog de gaye subsidiebak schijnt te rijden is het duidelijk. Heeft u ook nog zo'n vignetje op het raam om het helemaal af te maken ?

Graaier | 29-10-18 | 12:27

Zeker weten dat ferrari-racer een lease Astra heeft, of erger nog, een Megane.

Mather | 29-10-18 | 14:19
▼ 4 antwoorden verborgen

De weg naar elektrisch rijden moet worden voorbereid. Dat die je niet net Trabantjes maar met een hippe auto. Ik begrijp het wel. En als Ik moet kiezen om mijn kinderen de hele dag in een kamer te zetten waar een elektrische auto met draaiende motor staat of 1 op fossiele brandstof, kies ik de eerste. Uitlaatgassen zijn gewoon vies.

deministerpresident | 29-10-18 | 12:02 | 5

Klopt.. wil ik ook niet. Ik wil dat er meer duurzame bronnen ontwikkeld worden die 1) niet vervuilend zijn en 2) niet al te duur zijn. Maar daar mag nu best flink in geïnvesteerd worden dus.

deministerpresident | 29-10-18 | 12:11

Ik ben van de generatie zure regen. Hoor daar nooit meer iets over. Nu komt er een kritisch artikel omtrent de waanzin m.b.t. de stekkerbolide. Direct aangevallen en oh jeetje alles voor de kinderen. In een eerder draadje gaf ik aan, opa (1919) vanaf zijn 14-de gerookt en oma (1921) niet gerookt wel overal suiker en boter in. Opa leeft helaas niet meer maar het is mooi geweest voor de man. Zullen deze mensen 125 worden nu u met een stekker rijdt? Had hij wellicht Guinoa moeten eten? Als dit nog mogelijk is in Berlijn: nos.nl/artikel/2250613-kipchoge-verpu... in Rotterdam: www.ad.nl/andere-sporten/kipkemoi-ver... en op de halve onlangs een record: www.nu.nl/sport-overig/5538860/keniaa...
Legt u mij even uit dat het mogelijk is om in Rotterdam, Berlijn en Valencia even records te lopen op zulke enorm verpestte lucht waar u zo voor vreest met uw kindjes? Dan kijk ik weer een docu hoe de afvalverwerking gaat in landen waar de huidskleur doorgaans iets donkerder is. Dan vraag ik mij echt af, waarom zijn er zulke rare figuren die denken een gutmensch te zijn om een e-golf aan te schaffen en daar 4 jaar in rond te rijden volgens het leasecontract. Maar goed, als de Keniaanse marathonlopers de marathon in Rotterdam in 3 uur gaan lopen dan ga ik mij ook echt zorgen maken. Volgens mij doen die lui het namelijk erg goed op onze 'fijnstof'.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 12:31

@Ferrari-racer | 29-10-18 | 12:31
zure regen hoor je niets meer van omdat het door strengere mileuwetgeving sterk is gereduceerd, net als het gat in de ozonlaag dat herstellende is. Goede voorbeelden van hoe menselijke activiteit invloed heeft op de natuur en hoe dit met regelgeving verminderd kan worden.

geenspam | 29-10-18 | 14:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Het gaat ook niet om de echte milieuwinst maar om de geesten rijp te maken voor duurzame oplossingen. Nu zijn die allesbehalve duurzaam, maar het begint allemaal met het veranderen van de opinie. Dat mag een paar centen kosten.

Daar zit ook wat in. Vaak zie je bij dit soort van veranderingen dat eerst een kritische massa nodig is. Je zag het met roken: Eerst vond iedereen het belachelijk, roken te verbieden in restaurants, godnogtoe. Maar nu praat men al over rookvrije steden. Ik bedoel maar.

Die Tesla is niet milieuvriendelijk: Dure batterijen en er is veel fossiele brandstof nodig bij de productie ervan. En de meeste stroom is nog niet duurzaam opgewekt. Maar stel je voor dat die stroom wel duurzaam wordt opgewekt, ooit. Ooit. En dat de productieketen ook op duurzame stroom werkt. Dat is vooralsnog een utopie en onhaalbaar, maar goed, waar moet je anders beginnen?

Eh, met echt duurzame maatregelen? Kerosine belasten en stookolie? Bijvoorbeeld. Minder vlees eten? Yes. Minder luxe, consumptie en verspilling? Yes. Die Tesla is maar een symptoom, geen oplossing.

Beste_Landgenoten | 29-10-18 | 12:02 | 7

Ah! 'de geesten rijp maken voor duurzame oplossingen' - daar weten wij in Nederland alles van, sinds wij allemaal vier kleuren kliko's voorde deur hebben om het afval te scheiden, dat uiteindelijk veel effectiever door afvalverwekers zélf kan worden gescheiden - en dat daarom allemaal maar gemakshalve in hetzelfde gat gekiept wordt, bij de afvalverbranding. De geesten zijn na dertig jaar indoctrinatie méér dan rijp - nu nog even de politici zien te vinden die begrijpen waar het in technisch/natuurkundig opzicht om draait - en die zélf kunnen nadenken - en niet de oren laten hangen naar de waanzin die milieuclubs over ze uitstorten.

bisbisbis | 29-10-18 | 12:56

@Beste_Landgenoten,
Allereerst het item roken vind ik nog steeds een uitermate belachelijke betutteling.
Een schoner klimaat ,tuurlijk maar voor welke prijs? En welk positief effect op het klimaat? De door fosiele brandstof verkregen welvaart is van ongekende grote en valt niet weg te denken uit onze maatschappij en een energie transitie zal hierom een zeer dure en geld verspillende aangelegenheid worden als men niet overgaat naar bijvoorbeeld thorium kern centrales.
Dit alles even terzijde is de hoeveelheid CO2 daadwerkelijk de “killer” in ons huidige klimaat?

Datgingniegoed | 29-10-18 | 13:13

"Dit alles even terzijde is de hoeveelheid CO2 daadwerkelijk de “killer” in ons huidige klimaat?"

Oke je kunt natuurlijk ook tegen de wetenschappelijke consensus in beweren dat die CO2 niks uitmaakt. En dat opstoken van alle olie dus geen probleem is. Dan heeft discussie niet zoveel zin denk ik. "Een schoner klimaat, voor welke prijs?" Eehm, in jouw overtuiging is elke prijs te hoog, maar voor anderen de overtuiging dat we er een leefbare wereld (letterlijk) aan overhouden?

Beste_Landgenoten | 29-10-18 | 13:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Doet u mij maar een dikke BMW: de burgerketser bij uitstek.

Fuck het milieu en de soepsiedijst hors joe rood in on.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 12:01

Vraag je maar weer af hoe het komt dat bv partners in consultancy firma's in zo'n auto rijden. Eigen bv'tje, btw aftrek, investeringsaftrek, milieu investeringsaftrek en ik mis er nog een paar.
Nooit privé-bijtelling want in dat soort huishoudens zijn er meer dan 1 auto aanwezig, kortom er wordt veel meer gesponsord.
Zoek het dossier van de Foutlander maar op.

bwanabanjo | 29-10-18 | 12:01

kudt auto, kan geen zins mijn caravan trekken. doe mij een landrover defender.

dorstig! | 29-10-18 | 12:01 | 2

Zodra hij weer gemaakt wordt, zal ik u waarschuwen.

bisbisbis | 29-10-18 | 12:21

Weer een voordeel. Minder caravans.

flame_me | 29-10-18 | 12:27

Bij mij in de buurt heeft ook iemand zo'n auto.Het ding weegt 2600 Kg.GEEN wegenbelasting en GEEN B.P.M."Tanken"doet ie niet thuis,dat kost geld,een dorp verder bij een Hotel/Restaurant is tanken gratis dus daar gaat hij naar toe.
Gelukkig is Duitsland niet zo ver en daar tank ik dus!!!

Co7699 | 29-10-18 | 12:01

Beetje omgedraaid gesteld in dit topic en onderhavig artikel. Overheid subsidieert helemaal niet. Loopt alleen anders op onzinnige basis afgedragen belasting mis.

Repliek_in_stijl | 29-10-18 | 12:01

Naar mijn idee krijgt een elektrische auto geen subsidie, maar wordt hij minder kapot belast dan auto's met een verbrandingsmotor. Kortom, een sigaar uit eigen doos dus, die z.g.n. subsidie.

Djenges Khan | 29-10-18 | 12:00

Het is alleen nog even wachten tot de asielzoekers hier behalve een huis, complete inrichting inclusief Miele wasmachine, ook nog een tesla cadeau krijgen bij de niet geslaagde inburgering.

Arijane | 29-10-18 | 12:00

Wat een zuur gezeur. Het fiscale voordeel is al weer grotendeels afgeschaft. Iedere fabrikant kon in 2012 een EV te maken, maar slechts een paar deden het en Tesla maakte de beste. Andere partijen durfden daardoor te investeren in een laadinfrastructuur. Daar profiteert straks iedereen van.

ED-209 | 29-10-18 | 12:00

Het zijn best toffe bakken maar we zijn nog helemaal niet klaar voor electrisch rijden dat kan het stroomnet niet aan, moeten kerncentrales bij, Voor het millieu is hetook niet goed want de mineralen die nodig zijn moeten ook gemijnd worden. Electrisch rijden is de toekomst maar moet verder doorontwikkeld worden

Bokito ergo sum | 29-10-18 | 11:59 | 1

Totdat de productieketen ook duurzaam is. Wat op termijn de bedoeling is. Dan rijden ertswagentjes op stroom, bijvoorbeeld. Allemaal opgewekt met schone kernenergie.

Beste_Landgenoten | 29-10-18 | 12:17

Had ik al dankjewel tegen jullie gezegd, medereaguurders? Niet?
DANK JULLIE WEL!

MarcS | 29-10-18 | 11:59

Wat boeit het? Ik rij Tesla voor de prijs van een VW Polo, met dank aan alle stompzinnige subsidies. Moet er wel bij zeggen dat ik ook Tesla zou rijden als ik het zelf moest betalen, want gewoon cool.

Mather | 29-10-18 | 11:58 | 4

Haha stuitend eerlijk.
Inderdaad ook ik geef toe het is ook een leuk speeltje.
Nu hopen dat ze een beetje door produceren met die Model 3 want mevrouw Berbaar wil een ander autootje ;)

Berbaar | 29-10-18 | 12:21

Wel de nieuwste Apple, al sinds de jaren 90 voor het cool was. Starbucks verkoopt smerige koffie en rare drankjes, daar zal je mij niet zien. Ik wacht tot Peet’s coffee hierheen komt, tot die tijd gewoon koffie in de kroeg.

Mather | 29-10-18 | 12:24

Mevrouw Mather wil niet electrisch, dat is nog een ouderwetse benzine junk.

Mather | 29-10-18 | 12:25
▼ 1 antwoord verborgen

Is gewoon een andere manier om innovatie te betalen. Het is een prima product die nu al schoner is dan ouderwetse verbrandingsmotoren en dit wordt alleen maar beter. Ook wanneer het bouwen van de wagen meeneemt en de recycling. Wees blij dat je buurman een tesla rijd dan hoef je zijn stinkende uitlaatgassen niet in te ademen.

flame_me | 29-10-18 | 11:57

En na de looptijd van de lease worden ze aan Zweden verkocht omdat ze daar meer waarde hebben. Voor de tweede handsjes importeren we zelf sjoemeldieles uit Duitsland.

Traag | 29-10-18 | 11:56 | 1

Zie hier de ontregelende werking van de overheid die in de maakbare samenleving geloofd.

ole guapa | 29-10-18 | 11:59

Al die CDA-subsidieboeren en subsidietuinders met subsidiewindmolens en hun subsidiegas wekken zogenaamd "groene" stroom op en die zijn natuurlijk fan als daar meer afnemers voor komen.

Watching the Wheels | 29-10-18 | 11:56 | 2

Hoe kan stroom groen zijn als er grote kolencentrales staan te roken om de elektruckerie (Catwaezel) op te wekken???

Kanarie_Geil | 29-10-18 | 11:58

@Kanarie_Geil | 29-10-18 | 11:58
Ze noemen zelfs die kolenstroom groen, die gaat eerst naar Noorwegen om er water mee op hoogte te brengen en daarna valt het als groene stroom. Die hele sector is ziek en trekt heel veel mensen die alleen maar veel geld willen verdienen ten koste van de belastingbetaler. Een aantal jaar terug kochten tuinders allemaal WKK-installaties en op sommige momenten zetten ze de ramen open om vol te stoken omdat ze MEP-subsidies kregen op de opgewekte stroom. Die stroom werd opgewekt met goedkoop Gronings gas waar ze ook al mee geholpen werden. Op de investeringen zaten ook belastingvoordelen en uiteindelijk werd bij elke opgewekte kWh ook nog eens afgetikt door de overheid. Het leek een manier om de Rabobank te helpen aan beter onderpand met al die tuinders die failliet dreigden te gaan. Inmiddels zijn ze weer allemaal multimiljonair nl.wikipedia.org/wiki/Ministeri%C3%AB...

Watching the Wheels | 29-10-18 | 12:07

Altijd weer die Omtzigt. Waarom huren we niet nog 149 van dat soort mensen in...

Knufter | 29-10-18 | 11:55 | 2

Omdat Omtzigt als puntje bij paaltje komt ook gewoon bij het door de partij aangegeven kruisje tekent.
Net als die overige 149.

DrumPiet | 29-10-18 | 11:57

Dat Omtzigt dat van binnenuit het CDA durft ... doet me altijd denken aan dat hondje van Garfield dat blij blijft kwispelen als hij die sjachrijnige kat zo'n lekkere natte lik over zijn snoet geeft. Go Omtzigt!!

Watching the Wheels | 29-10-18 | 11:59

Gelukkig is de productie van batterijen helemaal niet slecht voor het milieu... ahum...

Ton8695 | 29-10-18 | 11:53 | 2

En de arbeidsomstandigheden waaronder die zware metalen gewonnen worden zijn ook echt fantastisch...

bisbisbis | 29-10-18 | 12:23

Gelukkig gaat het oppompen en vervoeren van olie een stuk beter?
Golf van Mexico? Exon Valdez? Etc, etc, etc, etc, etc ?

Eagle0511 | 29-10-18 | 13:57

Net ook een elektrische auto gekocht. Natuurlijk is het niet beter voor het milieu maar wel beter voor mijn portemonnee. Slechts 4% bijtelling voor de hele contractperiode. Dak vol gelegd met zonnepanelen dus de overheid krijgt ook nog eens weinig accijns over mijn kwh's.

i-Wonder | 29-10-18 | 11:53 | 6

Zijn er nog ondernemers die een auto van de zaak rijden? Als in: de eigen BV koopt een auto en daar rij je dan privé ook in? Zijn die er echt nog?!
Dat soort ondernemers moet eerst een nieuwe boekhouder, geen nieuwe auto.

Stormageddon | 29-10-18 | 12:16

@Stormageddon: Dat is het lullige: als ondernemer met leaseauto vanuit de BV betaal je de auto zo'n beetje 2 keer. Maar niet als de bijtelling maar 4% is, dus. Waarom denk je dat odnernemers massaal aan de Tesla gegaan zijn?

Ik heb zelf ook een elektrische auto besteld voor lease vanuit de BV. Goedkoper dan eigen aanschaf of private lease.

Muxje | 29-10-18 | 12:44

Stormageddon, in ons familiebedrijf kopen we pas een auto als er voldoende geld voor op de rekening staat en dat bevalt ons prima. En nee we hoeven geen andere boekhouder oms ons te vertellen dat we dat geld beter voor 1% op de bank kunnen laten staan en dan voor 4,5 procent te gaan leasen. Ook hoeft niemand ons te vertellen dat als we in een dikke bak zonder veel rompslomp willen rondrijden gewoon kopen op de zaak en bijtellen nog steeds de voordeligste weg is.

HD50 | 29-10-18 | 13:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens mij kan alleen reaguurder Kaas de Vies zo'n auto betalen...

eerstneukendanpraten | 29-10-18 | 11:52 | 2

Al kreeg ik hem helemaal gratis. Hier in het kleinbochtige semi-gebergte echt een ramp om te rijden. Speeltje voor de lui die dichtbij de ingang van een pretpark willen parkeren. Een soort gehandicaptenwagen.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 11:58

Ben je verliefd?

DrumPiet | 29-10-18 | 12:14

Simpelweg: politiek correcte waanzin, dat milieuvriendelijk 'superieur' is... In de praktijk is het altijd een afweging. Zelfde waanzin zagen we bij Mao Zedong met z'n "Grote Sprong Voorwaarts", wat uiteindelijk fataal is gebleken.

Het is een soortgelijk wensdenken, buiten de realiteit om. Op kleine schaal is dat mogelijk, kijk maar naar politici met hoge salarissen die denken dat ze hun geld waard zijn, is alleen mogelijk doordat er gelegaliseerde roof genaamd belasting is. De meeste ideeen van heren politici zijn nog geen grijpstuiver waard...

Overheidsinterventie in de vrije markt is op grote schaal nooit goed...

mrXL | 29-10-18 | 11:51

Tesla is de vlees (blik) geworden Groene Droom van links (VVD, D66) politiek NL.
Iedere kilometer die een Tesla rijdt, redt een jong ijsbeertje.
Hoe kun je dat nou niet toejuichen???

Nuchternederland | 29-10-18 | 11:51 | 5

Volgens mij is het de blik geworden Groene Droom van Rechts.
Een beetje bakfiets-adept gaat op de bakfiets. Of op de Pedelec.

ole guapa | 29-10-18 | 12:01

Als je in het wild een ijsbeer tegenkomt dan heb je nog 10 seconden te leven. Rotbeesten. Als mijn stinkdiesel 100 ijsbeertjes het leven kost dan kan me dat niks schelen. Want die kutberen kan het ook niks schelen dat ik crepeer.

Nivelleermarionet | 29-10-18 | 12:08

@Nivelleermarionet
-
En daarbij: wij hebben binnenkort tóch geen ijs meer.

bisbisbis | 29-10-18 | 12:24
▼ 2 antwoorden verborgen

En maar blijven hakken op die achterlijke (r)overheid. Al vijftien jaar lang. Maar af en toe een millimetertje positieve aandacht voor de Libertarische Partij kan er nog steeds niet vanaf...

Bastiat | 29-10-18 | 11:50 | 1

PVV heb ik meer vertrouwen in.

beau van rtl | 29-10-18 | 11:54

Mooi voorzetje om de BPM in z`n totaliteit af te schaffen. Volgens mij heeft BPM vorig jaar de staatskas 2 miljard opgeleverd, hetzelfde als wat de dividendbelasting opbrengt.

Cpt.Spaulding | 29-10-18 | 11:50

"Hoe komt het eigenlijk dat de politiek zo'n fan is van zo'n rijdend subsidiemonster?"

Nou Geenstijl, pik, daar heb je die tweets niet voor nodig. Die dingen worden geacht heel milieuvriendelijk te zijn en aangezien iedereen in Den Haag daar een onwijs strakke plasser (m/v/x) van krijgt mag je dat volproppen met subsidie. Kost wat, heb je ook niks. Maar het bekt zo lekker joh, dat je lekker gek groen aan het doen bent!

BeunDeHaas | 29-10-18 | 11:50

Gheghe, rij al jaren elektrisch.
Goed voor het milieu en de portemonnee ;)

Berbaar | 29-10-18 | 11:50 | 5

De trein.

ole guapa | 29-10-18 | 12:02

Portemonnee, helemaal waar (de uwe dan). Vwb milieu, doe maar eens een complete grondstof-tot-recycle analyze en toon eens aan dat het zo'n stuk beter is.

marcoplarco | 29-10-18 | 12:05

@marcoplarco | 29-10-18 | 12:05
Je moet een goed verhaal voor de portemonnee niet deaud-checken natuurlijk ;)

Berbaar | 29-10-18 | 12:10
▼ 2 antwoorden verborgen

De produktie en afbraak van zo'n accu is, ach Greenpeace wil het toch niet horen. Zogenaamd groen mag een beetje kosten.

Willy Keutel | 29-10-18 | 11:49

Uh ja, beter dat dan weer 2 'immigranten' in ons dichtbevolkte landje.

mental K | 29-10-18 | 11:49

en onbereikbaar voor de gewone burger dus oneerlijke subsidie. Tevens heeft er nog nooit iemand mij aan kunnen tonen dat de elektrische auto schoner is dan een "gewone" auto, rekening houdend met alle energie etc. die bij de productie en recycling gebruikt wordt.

Fedde71 | 29-10-18 | 11:49 | 15

@Stormageddon | 29-10-18 | 12:12
wat heeft dat met het milieu te maken?

geenspam | 29-10-18 | 14:07

Zijn geen feiten hoor. Ik heb 30k km gereden en 6.000 kWh verbruikt. Ik haal bijna 10.000 kWH op met zonnepanelen. Dus ruim voldoende voor de auto per jaar.

Daarnaast zijn er al een aantal landen die hun energie duurzaam opwekken, zoals Canada. En dat wordt alleen maar meer.

Daarnaast weten we zeker dat de rek eruit is bij fossiele brandstof en efficientie. Elektrisch rijden staat in de kinderschoenen en wordt alleen maar beter. En de efficientie van energie van bron (batterij of brandstof) is onvergelijkbaar. Elektrische motoren zijn ca 93% efficient. Branstofmotoren rond 25%.

Beetje verder lezen zou je wereld mogelijk kunnen verrijken.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 14:37

@ Boogschuttertje | 29-10-18 | 14:37
En als we nog een stukje verder denken dan kunnen we wel vaststellen dat de geldhonger van onze overheid onstilbaar is.
Vanaf januari gaat het feest van het afkalven van fiscaal voordeel op elektrische auto's al van start. Tot €50.000 4% zakelijke bijtelling, over het meerdere 22%.
Reken er maar op dat die grens stapje voor stapje verlaagd wordt totdat je ook voor een volldige EV gewoon de volle mep bijtelling betaalt.
Voor de privérijder die nu nog €0 houderschapsbelasting betaalt zal dat feest ook niet lang meer duren.
Het is al zolang ik meeloop op deze aardkloot een bekend gegeven dat de overheids inkomsten uit mobiliteit maar ten dele wordt ingezet voor daadwerkelijke infrastructuur.
Alle hobby's moeten ook nog betaalt worden en die bedruipen zichzelf niet.

loze stijl | 29-10-18 | 18:13
▼ 12 antwoorden verborgen

Is subsidie hetzelfde als belastingvoordeel ?

Cpt.Spaulding | 29-10-18 | 11:49 | 3

Nee, maar selectief belastingvoordeel heeft wel het karakter van een subsidie.

Nuchternederland | 29-10-18 | 11:55

Nee, zie www.woorden.org/woord/subsidie.
Dus dit gaat over een belasting korting. Niet over subsidie. Je krijgt geen geld van de overheid. Dus je betaald ook niet aan je buurman. Je buurman hoeft alleen minder geld te betalen aan de overheid.

iwankiwi | 29-10-18 | 13:19

Ach in Den Haag zitten ze wel vaker Teslapen.

Opco Engering. | 29-10-18 | 11:48 | 1

Hij's mooi.

Graaisnaaiert | 29-10-18 | 14:59

@Ronaldo. Die tweets zijn de antwoorden? Of ontbreekt er een stuk van het artikel?

ScumbaggusMaximus | 29-10-18 | 11:48 | 2

Ronaldo schrijft nog een aanvulling. Denk ik. Geen idee. Ik hoop het eigenlijk echt.

BeunDeHaas | 29-10-18 | 11:51

Ronaldo is als een string. Er moet wat te raden overblijven. Zucht.

Pedronegro | 29-10-18 | 12:55

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland