
Experimenteren met auto's op batterijen, zonne-energie of voor ons part met een mast + zeiltje op het dak: als je denkt dat je er het klimaat mee kunt redden, moet je het vooral doen. Technologische innovatie altijd +1 en als je kunt besparen op misdadig dure brandstof is het helemaal winst. Maar ga die ongein nou niet subsidiëren. Gierig Holland koopt daar massaal emotieloze Toyota-stofzuigers voor en da's voor geen enkele autoliefhebber leuk. Bovendien zorgt het voor
woekerwinsten bij gehaaide autobouwers, om nog maar te zwijgen over hoe fucking oneerlijk het is dat de een zich helemaal de touwtiefus betaalt aan belastingen en accijnzen om de weg op te kunnen, terwijl de ander nog net geen geld toe krijgt om over het asfalt te zoemen. Bovendien is het allemaal leugens & bedrog. Neem de supergesubsidieerde Mitsubishi Outlander PHEV. Da's een staatsgesponsorde hybride SUV met een vanafprijs van 40.000 euro. Die kreeg je in 2013 nog tegen nul procent bijtelling, en ook in 2014 betaal je maar 7%. Het apparaat gaat dus met vrachtschepen tegelijk over de
toonbank. Maar het klimaat schiet er dus geen boompje mee op. Kwoot:
"Met de PHEV naar wintersport in Oostenrijk vertrokken. 3 keer tanken op een ritje van ongeveer 1200 km... In mijn beleving is dat net aan 400 kilometer op een tank. Natuurlijk hebben we onderweg niet kunnen opladen maar 400 km ipv de 824 km uit de fabrieksopgave is wel een heel groot verschil." En dan begint de uitstoot in de comments van de
Metsubsidie Outlander PHEV Community Facebook pas echt...
Reaguursels
InloggenHet is bij Geenstijl blijkbaar bon ton om lekker te kankeren op de hybride auto's, maar intussen scoren de plugin hybrides wel het beste in de verbruiksmonitor van autoweek.nl (sorteren op gemiddeld verbruik per 100km) www.autoweek.nl/verbruiksmonitor
Ik heb de Outlander in November 2012 besteld en had ook niet verwacht dat het zo'n "succes" zou worden.
Het verbruik valt inderdaad tegen (zoals men beloofd had!). Ik rijd gemiddeld 700 km op één tank benzine, gemiddeld dus 1 op 17 à 18.
En daar moet ik veel voor laden!! Daarnaast kost het veel moeite om minimaal 40 km op een volle accu te rijden, zoals kachel uit, verlichting uit, niet harder dan 100KM/uur... Daarna is de accu op en sleep je 400 km extra gewicht mee. Het is een bizar concept, maar vergeet één ding niet: Het concept is in ontwikkeling en als wij helemaal niets doen rijden wij straks nog steeds in vervuilende auto's.
sodeja | 06-02-14 | 18:06 |
Heb een Saab 9-3 met 370.000 km. Mijn garagist zegt dat ie net is ingereden
@Amigo
Alleen de Full hubrides, mijn Lexus IS 300 H zit inmiddels ook op de 20 % bijtelling. Overigens wel met veel betere verbruikscijfers dan deze Outlander
"met volle accu thuis weg en bij de klant ook weer vol geladen."
Cold day in hell dat een vertegenwoordiger hier zijn gesubsidieerde CO2 monster gratis mag komen opladen. En al komt de accountant, fuck you, die rekening is ook al hoog genoeg.
Ik haal 1:18 met een BMW 530D uit 19-Noach. Maar ja, ik sleep dan ook niet 200 kilo smerige accu's mee. De groene zwendel is mij ver genoeg gegaan nu. In Mozambique groeit in delen geen grasspriet meer (onze groene zonnepanelen). In China speelt zich een ecologische ramp af bij de productie van magneten (voor onze groene windmolens). Een windmolen moet 5 jaar draaien om de energie terug te verdienen die verbruikt is om de stalen paal waar 'ie op staat goed te lullen (hoogovens). Zal ik nog doorgaan? Kan hoor.
Ik kan het niet vaak genoeg herhalen; kernenergie voor nu, en alle subsidie dat naar 'groen' gaat omsluizen naar kernfusie onderzoek.
Maar ja, dat gaat nooit gebeuren met alle belangen die de boven-ons-gestelden hebben bij de grooten der aarde.
Oh, en kijk deze: www.imdb.com/title/tt1992193/?ref_=nv_...
Vriendje van mij heeft ook zo'n hok. 0% bijtelling, heul veul subsidie als zelfstandige en never nooit niet aan de paal (en hoe schoon is die energie?). Haalt geen 1 op 10. Reed hiervoor een belastingvrije Mercedes. Dankzij dit soort zien we nu geen mooie oldtimers meer op de weg.....
Ik rij lekker door met de G en tank in Duitsland.
Deze regering blijft maar falen..... keer op keer. En in dit geval lacht Misdebusniet zich een hoedje;-)
Wanneer gaat Nederland eens wakker worden?
Er komt nog wel iets anders. De electrieke auto op accu's, dat is em nog niet. Ik gok op een synthetische brandstof om electra op te wekken waarbij je de ontladen vloeistof weer teruggeeft. Of een soort supercondensator in plaats van een accu. Een 'range extender' is gewoon een ander woord voor 'accu's zijn niet goed genoeg'.
Gaat niet om milieu. Gaat om poen.
Docu: Who Killed the Electric Car?
vimeo.com/19863733
archive.org/details/WhoKilledTheElect...
Consequent zijn is moeilijk blijkbaar:
De nieuwste generatie benzinemotoren in personenautos stoten duizend keer meer fijnstof uit, waaronder kankerverwekkende stoffen, dan de conventionele modellen.
Dat is het ironische en zorgwekkende gevolg van Europese regelgeving om de CO2-uitstoot van personenautos terug te dringen. Kleinere benzinemotoren die vaak zijn uitgerust met GDI (Gasoline Direct Injection) blijken veel vervuilender dan hun voorgangers, wijst een studie uit van het Duitse onderzoeksinstituut TÜV Nord.
In deze motoren opereren de cilinders onder hogere druk, waardoor 15 procent minder brandstof nodig is en significant minder CO2 wordt uitgestoten. De studie heeft uitgewezen dat GDI-motoren maar liefst duizend maal meer fijnstof uitstoten dan conventionele benzinemotoren en tien keer meer dan de nieuwste dieselmotoren. Europese regels stellen dat benzine- en dieselautos uitgerust moeten worden met een fijnstoffilter, maar autos met GDI-motor vallen niet onder die verplichting. Een fijnstoffilter kost slechts 50 euro.
Autos zijn de grootste bron van Europese luchtvervuiling. Ook wordt 90 procent van de Europese burgers blootgesteld aan een schadelijke hoeveelheid fijnstof, zegt Greg Archer, manager bij de Europese lobbyorganisatie Transport & Environment. Zuinigere GDI-motoren met lage CO2-uitstoot zijn een geweldige innovatie zijn als ze niet zoveel fijnstof zouden uitstoten. Deze uitgestoten fijnstofdeeltjes kunnen worden voorkomen voor de prijs van een hands-free kit voor een mobiele telefoon.
Schadelijk
Fijnstof is een mix van kleine vaste en vloeibare deeltjes die zijn opgelost in de lucht. Fijnstof bestaat onder andere uit zuren, organische chemicaliën, metalen, en bodem- en stofdeeltjes. Fijnstof levert een verhoogd risico op luchtwegziekten en is onlangs door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bestempeld als kankerverwekkend. De WHO heeft fijnstof geclassificeerd als schadelijk voor de menselijke gezondheid. Volgens Transport & Environment zullen rond 2020 vrijwel alle benzine-autos voorzien zijn van een GDI-motor.
Mooi, en dus? Gaan we benzine auto's verbieden in Utrecht Centrum bijvoorbveeld? En oude dikke oldtimers op LPG dus gewoon toelaten?
Ik kocht een eco diesel omdat deze wegenbelastingvrij was , de enige Eco Diesel die echt doet wat hij beloofd Op niet zo`n laffe 3 cylinder maar een karchtige 4 cylinder waar je zelfs redelijk sportief mee kunt rijden ( 13 sec aan de 100, 200 NM koppel ) Ja het betreft hier dus de Fiat Punto Multijet ( ik heb een Evo uitvoering ) ..
Super tevreden met deze auto ik tank nog maar een fractioe van wat ik voorheen moest tanken ben met 1,5 tank naar Barcelona gereden , Garmisch Patenkirchen op 1 tank pas op de terugweg weer vol hoeven te gooien , oftewel ja ik haal op de lange afstand makkelijk 1:30 als ik dat zou willen echter In duitsland hou ik ook wel van snelheden van rond de 150 ( top van de evo is 170 elektronisch begrensd )
en zelfs dan haal ik nog 1:24 gemiddeld
Als je met deze auto onder de 1:20 rijd dan rijd je echt als een idioot want dat is bijna niet te doen ...
Oftewel deze auto is heel erg goed voor het milieu , wat schetste mijn verbazing .... krijg na 2 jaar een brief dat men besloten heeft mijn auto toch maar te gaan taxen , oftewel het is dus uit met de pret van wegenbelastingvrij rijden .... :-( ... Hybride slurpers blijven dus wel taxfree ,,, wie snapt het nog ?
Zo eentje dus: www.google.nl/search?q=tesla+auto&...
Hmm, mijn huidige diesel rijdt 1:15; m'n oude Kadett Kombi 20 jaar geleden 1:18. Toegeven, die had geen airco, lichtpakket, airbags of aambei-tooster (stoelverwarming) en vooral, reed geen 200 km/u.:-)
[echt fijn die Duitse Autbahn]
.
Een eletrische Outlander is natuurlijk niet voor de Duitse Autobahn, daar moet je met een Tesla rijden!
(zo'n Tesla zou voor mij wel een alternatief zijn voor een diesel!)
@minimá-armezusvan.. | 06-02-14 | 22:40
Ik ben sowieso van mening dat een overheid geen keuzes moet maken in de zin van: Elektrisch is beter/je mag maximaal zoveel uitstoten.
De overheid heeft een reductie voor ogen qua co2-uitstoot. Direct daaraan gelinkt is het gebruik van fossiele brandstoffen, dus in plaats van voordelen voor hybrides of bij aankoop afstraffen van dikke diesels, de brandstofprijs flink omhoog. Dat is de enige manier om direct gebruik te ontmoedigen.
Overigens, ik ben geen voorstander van het hele co2-sprookje: Niet volledig te bewijzen is in mijn ogen een diskwalificatie om als basis voor een beleid/overheidsbegroting te gelden.
Punt is wel dat we een beperkte hoeveelheid fossiele brandstoffen(met name olie) beschikbaar hebben. Biodiesel is in mijn ogen geen oplossing want het staat onze voedselketen in de weg. GTL (gas to liquid) is een optie maar vraagt veel energie en ook gas is eindig. Wel levert een hele mooie brandstof op, beter dan standaard diesel. CTL is in mijn ogen te vervuilend dus geen optie.
De meeste PHEVs zijn gekocht door ondernemers/freelancers. Die rijden wel degelijk zoveel mogelijk electrisch want dat scheelt in hun eigen portemonnee.
joehoe, wordt eens wakker. alles wat de rode clerus, of haar sub-divisie groene clerus, promoot is geld weggooien. water is nat, weet je nog wel?
Emma Watson | 06-02-14 | 21:27
Ik denk dat de gemiddelde reaguurder hier meer van de overheid kríjgt dan er aan afdraagt ;-)
#minnenmagneet
Ik heb mijn V60 Hybrid ook ongereden gekocht. Was volgens de accountant voordeliger dan doorrijden met mijn 11 jaar oude benzinewagen. Nou dan weet ik het wel. Nu van alle comfort voorzien. En het rijd fantastisch! En begin nou niet te zeiken dat het alleen om die dikke diesel gaat die erin zit (215 pk). Want ik gebruik nauwelijks diesel. Ik rijd zo veel mogelijk elektrisch, geweaun omdat het kan. En dat is en blijft een bijzondere ervaring.
Verder wil ik hierbij alle reaguurders danken voor het meebetalen aan deze fantastische auto!
Het Gaat er bij mij nog steeds niet in dat ik in mn VW polo bluemotion van eigen centen gekocht. Nu bijna zoveel MRB betaal als een 6 jaar oude bijna 1800 kilo zware 3.2 liter 6 cilinder benzine audi.
Ja diesel.. snap ik maar de verhouding is toch helemaal zoek? 1.2 liter 3 cilinder 1050kg 227 per kwartaal VS 1655 kg 3.2 liter 6 cilinder. 255 per kwartaal.
@ED-209 | 06-02-14 | 19:51
Welke accijnskorting? Bedoel je extra heffing op de wegenbelasting?
Niet opladen richting wintersport en dan met een volgeladen hok dat kaal al 1800 kilo weegt 1 op 10 halen op benzine. Niet zo gek nee. En dat dan vergelijken met een lege auto die wel is opgeladen en onder optimale omstandigheden wordt getest. Gehuil om niks. Niemand heeft dat ding geleased of gekocht vanwege het milieu. Uitsluitend vanwege de 0% bijtelling. Ze zijn in 2013 zelfs ongezien en ongereden gekocht! 12.000 stuks!! Gewoon uit de folder. Fuckers.
Mijn porsche 993 uit 1995 is met haar 3,6 liter boxer zuiniger dan een prius ( op jaarbasis) maar ik mag wel 100% wegenbelasting betalen. Eigenlijk zou de gebruiker (vervuiler)moeten betalen. Verreken alles in de brandstof, en geeeeen subsidie op vervuilende electro auto's. Wedden dat iedereen zijn milieu jap zo de deur uit doet!!
eerstneukendanpraten | 06-02-14 | 18:21 | + 0 -
ik heb begin deze week mevrouw lagarde op tv gezien, het is echt zorgwekkend: www.imf.org/external/np/speeches/2014/...
De (half) elektrische auto's worden worden overigens niet gesubsidieerd, maar slechts minder belast. Een essentieel verschil. De accijns korting die LPG rijders krijgen wordt nooit als subsidie omschreven.
Auto's en Geenstijl is nooit een goede combinatie.
- Het huidige stimulerings beleid heeft er wel toe geleid dat er inmiddels meer dan 3000 oplaadpalen zijn. Fijn voor de consumenten die straks de ex-leasebakken overnemen en wel op het verbruik gaan letten.
- Een Mitsubishi Outlander is op de snelweg misschien niet zo zuinig, maar in de stad bij lagere snelheden stoot deze auto bijna geen viezigheid (NOx, slecht voor de longen) uit.
Gewoon allemaal begrenzen die accuautootjes op 90km p/uur dat zal ze leren om zuinig aan te doen !
Subsidie is big business, om maar even een open deur in te trappen.
Want niet iedereen weet, is dat het ook goed werken is in de in NL mega-grote gesubsidieerde sector. Jaar in jaar uit stijgen daar de lonen het sterkst ! Zie
statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?V...
En dan te bedenken dat die Mitsubishi niet om aan te gluren is. Neem dan een Tesla of een Panamera (maar ja, die is te duurrrrr).
Danskeidoterne
Ik als knecht, de laatste in Nederland schijnt.
Weer eindeloze drommen mensen die te dom zijn om zich eens te verdiepen in het opgegeven verbruikscijfer en hoe dat bepaald wordt. Geen enkele auto haalt het opgegeven bij de meeste ritten in de praktijk.. dient meer ter onderlinge vergelijking dan als voorspelling. Natuurlijk is dat kut, en verteld de marketing machine heel wat anders.. maar het zijn niet de autofabrikanten die bepaald hebben hoe die test precies moet worden uitgevoerd..
Het SUV van twee ton wat dan verbaast zijn over het brandstof verbruik als je niet oplaad? Een X5 met V8 zuipt nog veel meer.
Iedereen heeft dit ding toch gekocht voor de 0% bijtelling?
Danskeidoterne | 06-02-14 | 19:05 |
jeg bor i vestjylland, område Tarm
@duitse herder | 06-02-14 | 18:57
Det er korrekt! Jeg bor på Als :)
@purkpurkson | 06-02-14 | 18:51
Zie mijn verhaal over de energiemix; Elektrische auto's zijn geen oplossing om co2 terug te dringen zolang energie uit kolen komt.. Maar ook die energiemix zal ooit veranderen. Dat neemt wat tijd in beslag, maar het begin is er. In December is hier in DK meer dan de vraag opgewekt aan windenergie.. Het kan dus wel.
Elektrisch rijden vereist zeker een bepaald rijgedrag. Daar wen je echter aan, zeker omdat je "ziet" wat er gebeurt. Ik heb behoorlijk wat kilometers gemaakt in een Tesla Roadster en pas ook de Model S, dus ik weet waar we het over hebben. elektrische auto's bestaan al 100 jaar maar de ontwikkeling heeft tussen 1920(Goedkope brandstofauto's) en 2000(besef van schaarste fossielle brandstoffen+ Opkomst accutechnologie) vrijwel stilgestaan. Accus van de huidige generatie zijn nog geen 10 jaar op de markt, maar wel intensief getest. 2000 (weliswaar niet altijd volledige) cycli heb ik met eigen ogen gezien en geconstateerd.
Ik werk overigens ook in de autobranche: Als Engineer/Business developer in High-tech Automotive.
Laat al die gedachten over zuiniger rijden, minder uitstoot zo, brandstofprijzen zus es eventjes varen, en ik ben zelf ook onderhevig aan het betalen van deze onkosten,.....
VIDEO REPRISE!
Ga achteruit zitten met een sigaar en/of een borreltje - na je met liefde gekookte maaltje van je knuffel te hebben gegeten - en laat de info die deze vid weergeeft op je inwerken.
Ik ben ook maar een drol door de rioleringspijp, maar ik heb er schijt aan, en wil deze info doorgeven! Dit is voor ALLe reaguurdertjes die ik graag lees. SIT BACK 'N RELAX!
www.youtube.com/watch?v=5yZhh2leRJA#t=2838
de grote Anti | 06-02-14 | 18:59 |
verander dat dan...
@CheeseHead1992 | 06-02-14 | 18:02 | + -3 -
Dat komt door de suffe rijstijl van de gemiddelde bestuurder van Japanse auto's.
@CheeseHead1992 | 06-02-14 | 18:02 | + -3 -
Dat komt door de suffe rijstijl van de gemiddelde bestuurder van Japanse auto's.
@CheeseHead1992 | 06-02-14 | 18:02 | + -3 -
Dat komt door de suffe rijstijl van de gemiddelde bestuurder van Japanse auto's.
@CheeseHead1992 | 06-02-14 | 18:02 | + -3 -
Dat komt door de suffe rijstijl van de gemiddelde bestuurder van Japanse auto's.
@duitse herder | 06-02-14 | 18:57
Hier in nederland verstaan wij daar geen neuq van.
Danskeidoterne | 06-02-14 | 18:42
600 km... du bor i Sønderjylland ?
miko | 06-02-14 | 18:44 | Hihi, geintje! :)
@FW Ta-183 Huckebein | 06-02-14 | 18:34
Omdat de EU nou eenmaal klimaatdoelstellingen gesteld heeft. Als we die doelstellingen willen naleven, moet er een incentive zijn om een zuinige auto te kiezen.
Gelijktrekken betekend geen gezeur met tanktourisme e.d. en hoort wat mij betreft gewoon bij een europese unie.
Een zuinige auto is trouwens niet altijd een 1.0 lupo hybride oid, maar is afgestemd op het gebruiksdoel; een BMW 5 kan op de autobahn minder gebruiken dan die lupo, en is dus met een hoge brandstofprijs goedkoper te rijden. :)
@Danskeidoterne, (ik heb het nu even over elektrisch)
Milieu: bijv: volgens de overheid is elektrisch co2 neutraal. Er staat een gigantische kolencentrale in Amsterdam (die gaat verplaatst worden btw)elek. op te wekken.
Accu's: is dat al 10 jaar getest dan?
Comfort, gebruiksgemak en techniek: rijd er eens een paar zou ik zeggen. Elektrisch rijden (100%) vereist een bepaald gedrag, ook al zie je ineens de km 's die je nog kunt rijden teruglopen van 93 tot 73 omdat je de airco aan doet...
Elektrisch aangedreven voertuigen zijn er al 100 jaar, en nog kunnen die dingen maar 100-200 km rijden op een "volle tank"...
Ik werk bij een automobielbedrijf, we hebben hybride en elektrisch in ons programma. Maar er zijn maar weinig mensen die elektrisch gaan rijden uit milieu oogpunten. Wel de grotere bedrijven, die zijn volop aan het experimenteren.
En de vragen, die blijven gewoon, omdat ervaringscijfers onduidelijk zijn.
@drammerd | 06-02-14 | 18:20
Ik betaal hier voor een hilux turbodiesel met een double can 3 liter ongeveer 19.000,- euro.
@Willianus Wortelus | 06-02-14 | 18:34
Willi, dude serieus?????
@purkpurkson | 06-02-14 | 18:33
Dat niemand jou dat heeft verteld, betekend niet dat die vragen niet beantwoord zijn.
-Wat doet het voor het milieu: Hoe bedoel je dat? Qua gebruik van grondstoffen, qua afval, qua energiegebruik?
-De manier waarop stroom wordt opgewekt is afhankelijk van de plaatselijke energiemix: In nederland is dat vooral kolen en gas, in FR is het vooral kernenergie en in scandinavie voornamelijk duurzame energie. Die accu's (LiFePO4 waar ik mee werk althans) gaan minimaal 2000(maar waarschijnlijk eerder 3-4000) volledige laad/ontlaadcycly mee. Dat is dus al zo 10 jaar. Accu's zijn steeds beter te recyclen, en accu's worden ook steeds beter/goedkoper. Over 5 jaar kan de accu gewoon geupgrade worden, althans zo zie ik het; Daar gaat een leuke branche ontstaan.
-Waarom neemt men een elektrische auto: Mijn reden zal vooral comfort, gebruiksgemak en techniek zijn. Enige reden dat ik geen elektrische auto rijd is dat ik enkel een auto gebruik voor de ritten van en naar nederland (600+km enkele reis).
Willianus Wortelus | 06-02-14 | 18:35 Die dingen heetten al Metsubsidie toen ze in Born van de band gingen rollen.
Of dacht jij dat die Jappen zomaar auto's lieten bouwen in Limburg?
@Cuyahoga | 06-02-14 | 17:38
Ik ken maar weinig leaserijders die niet openlijk toegeven dat het ze puur om het geld te doen is. Het is niet hun schuld dat de subsidieregelingen zijn zoals ze zijn en ook niet hun schuld dat ze er optimaal van profiteren. Richt je afgunst op de juiste partij.
@ ProAsfalt | 06-02-14 | 18:35 |
En de diesel-toeslag dan hè, als je wegenbelasting moet afrekenen?
Ik mag 1400 euro per jaar gaan aftikken voor een superschone diesel die in dagelijks woon/werkverkeer 1:19 rijdt en op de autobaan 1:22. Het is gewoon moeilijk te verkroppen dat anderen spotgoedkoop rijden en ook nog eens aanzienlijk meer uitstoten en vervuilen.
zeg maar jansen | 06-02-14 | 18:33 | Daar had van Rossem het in zijn artikel ook over inderdaad. Over de Metsubsidie.
Moet toegeven wel even met grote ogen te hebben zitten kijken als je s'avonds laat een blauwe gloed ergens opvalt en dit ding www.auto-types.com/images/_autonews/Vo... aan zo'n paal schijnt te hangen.
Hmm wat zeggen de prestaties. 205pk, 50pk voor de electro-motor. Onder de twee liter p/100km verbruik.
Sprint van 0-100 onder de seven sec. en het opladen van het electrodinges duurt 4-6 UUR !! Dat wordt veel sigaretjes roken tijdens het wachten. Kolere zeg.
Danskeidoterne | 06-02-14 | 18:29 | + 0 -
Oftewel de duitse manier van Wegenbelasting. En nog is onze brandstofprijs duurder.
We worden gewoon keihard genaaid.
@faz | 06-02-14 | 18:17 |
Omdat op diesel minder accijnzen zit dan op benzine.
ganzo | 06-02-14 | 18:16 | Olie wordt sneller gevormd dan altijd gedacht.
Vroeger dacht men in miljoenen jaren, tegenwoordig denkt met in enkele jaren. creation.com/how-fast-can-oil-form
Danskeidoterne | 06-02-14 | 18:29 | + 0 -
in Polen zitten alle verplichte EU-accijnsen al in de brandstofprijs, plus de wegenbelasting plus 23% BTW
toch is de benzine 35 ct/liter goedkoper dan hier.....
Dus waarom zou een Pool dan 2,50 moeten gaan betalen ?
Het merk is fout gespeld. Het gaat over een Metsubsidie Outlander.
@ Andersom dag | 06-02-14 | 18:28 |
Dat hele eco-autootje geneuzel is een wip van de globale zuurpruimen om ons te doen geloven dat de aarde door CO2-uitstoot klimaat-verandering ondergaat.
Die CO2-uitstoot is maar een deel van minder dan 10 procent waarom er klimaat-verandering optreedt.
*geo-engineering even ophoesten doet voor de goegel-masjine ;-)*
Heel veel vragen zijn nog niet beantwoord bij Elektrisch of Hybride voertuigen, zoals daar zijn: wat kost het ons milieu? Op welke manier wordt de stroom opgewekt? Wat als er straks (hoeveel jaar?) 1 miljoen accu's vervangen dienen te worden? Wat betekent het voor de 2e hands markt? En waarom neemt men een elektrische auto? Dat is hier al gezegd: om de lage bijtelling, weinigen doen het voor het milieu.
Elektrische auto is leuk voor een hobby projectje in de stad. Niet om lange afstanden mee te overbruggen.
Daarnaast ontstaat er een groot probleem als iedereen elektrisch wil/moet rijden. Dan ploft het elektriciteitsnetwerk. Deze is er niet op berekend.
Klimaatneutraal (Overigens blijf ik klimaatsverandering veroorzaakt door Lamborghini en Ferrari's ontkennen) is alleen energie opwekken door kernenergie.
Deze bak rijdt 1 op 13 op zijn zuinigst... 1 OP 13!!!
Mijn auto uit 2002 rijdt 1 op 18 en het is géén hybride, maar ik betaal me vervolgens wel scheel aan de wegenbelasting! De uitstoot is ook minimaal!
Vuile schoften.
@ganzo | 06-02-14 | 18:16
Ik heb I-robot gezien we hebben over dertig jaar allemaal een robot die het werk doet en onze kont afveegt. Dan hoeven we ook geen kinderen meer te nemen.
*roze bril nog eens oppoetst*
@Andersom dag | 06-02-14 | 18:28
Welke efficientie denk je dat een benzinemotor dan haalt? Als je bij gemiddeld gebruik boven de 15% uitkomt doe je het erg goed..
Daarom: Belasten op brandstof. Alle autogerelateerde belastingen zouden in geheel europa in de brandstofprijs verwerkt moeten zitten. Daarnaast belasting heffen op energie uit fossiele bronnen, om de co2 uitstoot en milieuimpact van elektrische auto's te beperken.
Dat is de enige manier om de consument een auto te laten kiezen die ook echt bij z'n rijgedrag past.. En het dwingt tevens tot bewust rijgedrag.
Flikker die brandstofprijs maar naar 2,5 euro als de auto verder geen belasting meer kost( Dus géén aanschafbelasting, wegenbelasting, kilometerheffing of wat dan ook gebaseerd op brandstofsoort of co2-uitstoot).
Aan de grenzen van europa dan even controleren op brandstofsmokkelaars, om die ene overstekende griek tegen te houden.
@CheeseHead1992 | 06-02-14 | 17:52
Dat is inderdaad zo. Van alle lokale dealers hier is eigenlijk alleen de coke en de toyota dealer betrouwbaar. De rest is altijd zo van :niet in voorraad of moet het apart bestellen etc etc.
Voordat de stroom je auto instroomt is er al 50% verloren gegaan aan het opwekken en transport.
@ Cuyahoga,
En vergeet de "Rondjes Nederland" niet die veel leaserijders maken om aan de kilometers te komen
@sodeja | 06-02-14 | 18:06
Laat die Saab van je een tijdje in de tropen rijden. Pleurt hij zo uit elkaar.
@ eerstneukendanpraten | 06-02-14 | 18:21 |
Die oorlog is allang begonnen joh.
Steek die kop van je es uit 't zand!
Daarom rijd ik zelf - milieubewust - in een Renault Clio. Met een 2 liter benzinemotor.
@ ganzo 18:16
Voor die tijd is er al lang weer een puike oorlog uitgebroken over de olie met een paar miljard doden tot gevolg.
@ ganzo | 06-02-14 | 18:16 |
Dat is ook precies wat de spreker in mijn vid geplempd op 17:53 heeft verkondigd.
Ach autorijden is sowiezo klote hier met of zonder subsidie. Met of zonder 0% bijtelling. Die Aziaten doen het wat dat betreft een stuk beter. Was in Thailand. Toyota Hilux of andere Pickup-truck kost daar rond de 14000 a 16000 euro (hier>50k). Benzine? 70 a 80 eurocent de liter, hoezo accijnzen? Wegenbelasting? 100 euro per jaar. Kom op zeg overheid doe eens wat aan de belastingdruk!
Ik rij al jaren met mijn Passat TDI zuiniger dan 1:20. Alleen bij flink jakkeren door Duitsland ga ik daar onder. Begrijp niet waarom diesel zo zwaar beboet wordt terwijl die hybrid meuk alleen maar een farce is. Zelfde verhalen al jaren over de Prius.
over 30 jaar is het afgelopen dan zijn we met 9 miljard mensen en zijn de grondstoffen op.
@kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 17:40
Dat ruitenwissersproeipompje maakte anders een best spectaculaire rookwolk.
Verder heersen diesels. Ik mis nog dagelijks mijn Ford Escort die kon rijden op zonnebloemolie en urine.
Die pis spaar ik nu op voor GroenLinks tuig.
@goedverstaander | 06-02-14 | 17:59
Waarom denk je dat Amerikanen en Duisters terrein verliezen in opkomende landen.
Als bedrijfswagens heb ik Hyundai en Isuzu. Vooral die laatste zijn wat betreft de motor het beste wat ik tot nu tegen ben gekomen.
Reken maar dat de gewone man zelden de subsidie krijgt zonder dat minstens de helft is afgeroomd door adviseurs, administrateurs, en in dit geval de grote marktpartijen.
Het mag natuurlijk wel iets kosten om het de rijken hier naar de zin te maken. Zogezegd als dank voor de duizenden miljarden die ze als dood kapitaal in allerlei obscure belastingparadijsjes geparkeerd hebben.
Ik mis mijn Pontiac Bonneville...450.000 km meegedraaid, zonder problemen.
@goedverstaander | 06-02-14 | 17:35
En daarom dus afschaffen al die voordelen. Dat dwingt men vanzelf de oplaadpaal op te zoeken om nog voordeel te halen uit korte ritjes.
Als de Nederlandse overheid je iets gratis aanbiedt dan weet je dat je genaaid wordt... eigen schuld.
@ miko | 06-02-14 | 17:59 |
*methaan-ballonnetje cadeau doet*
Heb een Saab 900.
Heeft nu pas 466000km gelopen.
De garage zegt dat ie nu op de helft zit.
@ CheeseHead1992 | 06-02-14 | 18:02 |
Kaaskop, doe daar ook nog even een Isuzu bij ja.
Heb een Saab 900.
Heeft nu pas 466000km gelopen.
De garage zegt dat ie nu op de helft zit.
@kapotte_stofzuiger
Overigens is er niets mis met de betrouwbaarheid van hybrides.
autos.yahoo.com/news/consumer-reports%...
"The worst score goes to the Ford C-Max Energi plug-in hybrid, with the regular C-Max Hybrid not faring much better. To be clear, this should not cast a negative light on other electric cars or hybrids. In fact, the Toyota Prius, Lexus ES 300h, Toyota Prius C, and Honda CR-Z hybrids, along with the pure-electric Nissan Leaf, were among the top models in reliability. This is more of a Ford issue."
Meest en minst betrouwbare auto, de top 100 (2012), Aziaten aan kop:
www.ad.nl...
goedverstaander | 06-02-14
Haha, in dit lijstje zijn acht van de tien meest betrouwbare auto's Japans. Duitse merken doen het slechter dan verwacht.
1) Honda
2) Toyota
3) Lexus
4) Suzuki
5) Subaru
6) Hyundai
7) Mazda
8) Mitsubishi
9) Chevrolet
10) Nissan
11) KIA
12) Ford
13) Skoda
14) Citroën
15) Peugeot
16) Daewoo
17) Smart
18) Mini
19) Fiat
20) Seat
@kapotte_stofzuiger
Fair enough :-)
Meest en minst betrouwbare auto, de top 100 (2012), Aziaten aan kop:
www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/deta...
@fleischer | 06-02-14 | 17:53
*bonus kaart aluminium aangeeft*
Meest en minst betrouwbare auto, de top 100 (2012), Aziaten aan kop:
www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/deta...
@Cuyahoga | 06-02-14 | 17:38
Daarom moet lease rijden afgeschaft of duurder worden. Mensen kijken alleen naar hun eigen kosten, niet naar de totale kosten. Daarom wordt het voor de leaserijder rendabel om 50 km te rijden om iets te kopen dat daar tien euro goedkoper is. Maar als je naar de totale kosten kijkt (inclusief de benzinekosten voor de baas) is het veel goedkoper om dat product iets duurder dicht bij huis te kopen. Dit is nou een mooi voorbeeld van inefficiëntie.
@CheeseHead1992 | 06-02-14 | 17:52
Nogmaals, de keuze voor betrouwbaarheid (en daarmee duurzaamheid!) valt in de categorie Japans + diesel.
Alleen het mantra "Toyota is goed" zou ik afzweren, liever Frans + diesel, dan Japans + windmolenelektriciteit-die-eigenlijk-van-kerncentrales-afkomt-en-met-certificaten-groen-is-gemaakt-accu's.
@Ulle Ruttelflut | 06-02-14 | 17:47
Als wind energie niet rendabel zou zijn bestond de helft van nederland niet eens.
denk daar maar eens over na.
Misschien wat OFF-TOPIC, maar;
Science FACT!
www.youtube.com/watch?v=5yZhh2leRJA#t=...
@kapotte_stofzuiger
Dat komt puur doordat Toyota een goede nazorg biedt. Bij andere fabrikanten krijg je dit soort praktijken:
nos.nl/artikel/514469-chrysler-weigert...
Overigens, volgens de Amerikaanse consumentenbond is Toyota de op één na meest betrouwbare automerk. Op nummer één staat Lexus, een dochteronderneming van Toyota. Zeven van de top tien meest betrouwbare automerken zijn Japans.
www.consumerreports.org/cro/2012/10/mo...
@miko | 06-02-14 | 17:50
Precies, dat bedoel ik. Ik ben geen Toyota-expert, maar in het pre-Prius-tijdperk was het het meest betrouwbare merk.
Producten van 40.000 euro hebben geen subsidie nodig lijkt mij. De gemiddelde prijs van een personenauto
(nieuw) in Nederland is ongeveer 25.000 euro. Waarom moet je subsidie geven aan een auto die de gemiddelde Nederlander niet eens kans betalen. Gaan we ook milieuvriendelijke kleren van Louis-vouiton subsidiëren.
@Geert Linkers | 06-02-14 | 17:41
Het is niet of/of
kernenergie, zonne-energie waterkracht biodiesel vergassings installaties.
er is meer dan genoeg energie.
Volkomen terecht. Zo'n leasebak is bedoeld goedkoop te zijn voor de werkgever en niet voor de werknemer. Als die zo nodig naar de wintersport wil dan zal hij bloeden.
Iedere wintersporter heeft overigens lak aan de natuur!
Cuyahoga | 06-02-14 | 17:38 | + 6 -
Klopt helemaal! En onderwijl lach ik die sukkels die dat allemaal niet hebben vierkant in de bek uit.
@kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 17:43
Ouwe landcruiser bijna 750.000 op de teller en geen rare reparaties in de laatste 16 jaar.
kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 17:43
Toyota is een meester in terugroepen van auto's en van het verbergen van defecten..
Sommige Toyota's zijn een regelrechte ramp.
Ze scoren lang niet zo goed meer als de Germans.
Wanneer subisidies in het spel zijn, spelen feiten geen rol meer.
@irma zonderboezem | 06-02-14 | 17:46
Een vrouw achter het stuur moet sowieso verantwoord worden.
Welke Stasie zal binnenkort het veld moeten ruimen als blijkt dat hij/zij banden heeft met de autoindustrie?
Dit is nog maar klein bier vergelijken met die mega investeringen in windmolens, die ook op subsidie draaien maar niet op wind!
Cuyahoga | 06-02-14 | 17:38 |
was dat maar zo! iedere km verantwoorden bedoel je. gratis.. gratis... was het maar waar!
Je verdient het ook gewoon als je als ontwetende zo'n bak koopt in plaats van de Volvo V60 PIH.
Ach, het is alleen te doen voor de bijtelling voor zakelijke rijder. Was 0 en is nu 7% (meen ik).
Zelfs van auto's hebben ze in Den Haag geen kaas gegeten.
Net als de Priussen, komen je 150 km/uur op de snelweg voorbij en ze zijn zo zuinig!
Zijn er daadwerkelijk nog mensen die geloven dat de overheid handelt in het algemene belang van de burger?
@CheeseHead1992 | 06-02-14 | 17:41
www.google.nl/search?q=terugroepactie...
www.google.nl/search?q=terugroepactie...
Dan toch liever een moderne Franse wagen.
Overigens ben ik het wel met u eens dat bepaalde Toyota types tot in de eeuwigheid mee kunnen (kijk eens rond in Afrika), maar dat geldt zeker niet voor de hybride 'stofzuigers' [om Van Rossem te citeren].
Vind je het gek dat die mensen zoveel meer brandstof verbruiken dan in de brochure is aangegeven? Ze hadden ook niet zo veel spullen mee moeten nemen, de spiegels en antenne eraf moeten halen, alle naden en velgen moeten afplakken, het reservewiel en de achterbank eruit moeten halen, en dan ook nog de hele auto moeten inspuiten met teflon. Zucht... kansloos!
En maar rond rijden met een knoepert van een erectie in de broek, omdat zij het milieu zo sparen.
Waterstof en kernfusie. Onze enige kans. Duurt alleen nog even. Tot die tijd regeert de marketingafdeling list ende bedrog.
Ach, je kan wel negatief doen over Toyota's (toegegeven, ze zijn niet mooi), maar ze zijn wel super betrouwbaar!
Franse diesel, al 17 jaar op de weg (behalve 1 kapot lampje en een defect ruitenwissersproeipompje geen problemen mee gehad), rijdt 1:16, maar nee, meneer Stofzuiger dient iedere maand 100 euro MRB af te rekenen i.p.v. dat hij duurzaamheidssubsidie krijgt. Daarnaast mag hij binnenkort geen enkele door GroenLinks-geregeerde stad meer in vanwege (EU geïnitieerde) "fijnstof"normen.
Koop dan een nieuwer model zou u denken? Klopt, maar het gaat hier over de discussie waarom een benzineslurpende niet-duurzame auto gesubsidieerd wordt.
Ik ken ze ook.
Rijden zo'n auto van de zaak.
Rijden in het weekend heel Nederland rond.
Voor een bijzettafeltje wat ze op Marktplaats voor 7,50 hebben gekocht naar Maastricht.
Voor een etentje wat ze op Vakantieveilingen hebben 'gewonnen' naar Alkmaar, voor een popconcert naar Nijmegen.
Want ja, de baas betaalt de benzine, dus rijden is toch gratis.
In de zomer naar Spanje, in de winter naar Oostenrijk met gemiddeld 140 per uur.
En dat allemaal gesubsiieerd. Alles voor het milieu, hè
Een milieuvriendelijke SUV hoort een contradictio in terminis te zijn. Net zoals een bekwame PvdA politicus.
en daarom fiets ik!
Ik ken (bijna) geen hond die zijn hybride regelmatig aan de stroom zet. Die krengen hebben geen actieradius dus die worden volgegooid met ordinaire peut en (vrijwel) wegenbelasting- en bijtellingvrij karren maar. Dat kon je vooraf op je klompen aanvoelen.
ik hou het bij mijn lada sport.. je kent ze wel eentje met een tennisbal om de trekhaak..
Achterliike regeling, dat gesponser van zogenaamd groene auto's.
Zowat geen enkele Mitsubishi is aangeschaft door een particulier en daarbij: Die leaserijders laden die auto thuis niet op want dat kost henzelf stroom!
Brandstofverbruik volgens Europese wetgeving is net zo correct als graaiende PvdA bestuurders.
Goh, je verwacht het niet...
Duurzame auto's zijn auto's die 20-30 jaar lang mee kunnen, laat dat nu vaak van die 'stink'dieselauto's zijn. Het is niet milieuvriendelijk c.q. duurzaam om:
a) elke 3 jaar een nieuwe hybride te kopen/leasen
b) 500 kilo aan accu's mee te zeulen
Oh ja, Van Rossem, wat heb je tegen stofzuigers?
De al te voelbare hand der subsidie doet zijn werk niet in tegenstelling tot de onzichtbare hand van de markt.
Wederom: government corrupts everything it touches.
REAGEER OOK