Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof – Inzake Wilders' cartoonwedstrijd

Juist politici dienen zich op te stellen als hoeder van de democratie en pal te staan voor het vrije woord.

Wie vrij kan denken en vrij kan spreken, is een vrij mens. Als de mensen van een land vrij zijn, dan pas is een land vrij. Dat is de essentie van de vrijheid van meningsuiting en de kern van onze democratie.

Cartoonisten en kunstenaars doen aan zelfcensuur of voelen zich in hun vrijheid belemmerd. Alleen al het gevoel niet alles te durven zeggen of schrijven, is een feitelijke inperking van de vrijheid van meningsuiting. Deze ontwikkeling mag de politiek nooit accepteren, laat staan bevorderen. Juist politici dienen zich op te stellen als hoeder van de democratie en pal te staan voor het vrije woord.

Want wie bepaalt wanneer iets ‘onnodig kwetsend’ is? De staat? Dat kan niet de bedoeling zijn. Natuurlijk kan pesten tot vervelende situaties leiden.

Is er dan geen enkele beperking aan de vrijheid van meningsuiting? Jawel. Die vrijheid wordt achteraf begrensd door de wet, bijvoorbeeld als het gaat om oproepen tot geweld. Maar vooraf is er alleen de persoonlijke verantwoordelijkheid.

Aan politici de taak het klimaat te scheppen waarin cartoonisten en opiniemakers het vrije woord daadwerkelijk vrij mogen uiten.

Daarom vind ik het goede zaak dat Geert Wilders in de Tweede Kamer - het hart van de vaderlandse democratie - een internationale cartoonwedstrijd over de profeet Mohammed organiseert. Dat dat in Pakistan tot scheve gezichten leidt: het zij zo. En daarom snap ik niet waarom minister-president Mark Rutte afgelopen vrijdag tijdens zijn wekelijkse persconferentie over de wedstrijd van Wilders zei: “Behalve de begrenzing in de wet is er ook je eigen beschaving, persoonlijke opvattingen. Niet alles wat gezegd mág worden, hoeft gezegd te worden. Feit is dat ik het niet zou doen, zo’n wedstrijd. Maar hij mag het doen.”

Ik snap de uitspraken van Rutte niet omdat de eerste vijf alinea’s van deze Bassiehof niet door mij zijn geschreven maar in mei 2008 door de toenmalig fractievoorzitter van de VVD. Ze werden destijds afgedrukt in de Volkskrant om te onderstrepen dat de liberalen een vrijdenkersruimte hadden geopend in het gebouw van de Tweede Kamer opdat kunstenaars, columnisten en cartoonisten die op de een of andere manier te maken krijgen met censuur daar hun werk konden tentoonstellen.

Zijn naam? Mark Rutte.

Bah. Fijnstof.

Reaguursels

Inloggen

Ik snap dat de heer Paternotte wat van slag is en het niet meteen doorheeft, maar volgens mij is Rutte consistent en zegt hij in dit geval gewoon 2x hetzelfde. "Wat Wilders wil valt onder de vrijheid van meningsuiting, het is niet aan de overheid/het kabinet om dat vooraf te toetsen of te verbieden, het is een kwestie van persoonlijke keuzes en fatsoen en daarom zou ik, Rutte, dit niet doen, maar als Wilders daar anders overdenkt, moet ie dat lekker doen." Prima in lijn met zijn eerdere verhaal.

7an-Pau1 | 27-08-18 | 14:18

Net zoals Wilders het recht heeft om een cartoonwedstrijd te houden mbt het recht van vrijheid van meningsuiting, hebben andere politici het recht om tegen zo’n wedstrijd te zijn.

De reactie van Wilders is dus onbegrijpelijk, als hij zo voor de vrijheid van meningsuiting is!

De pot verwijt de ketel.

jezusisonzin | 27-08-18 | 07:58 | 2

Altijd leuk om te zien: mannen in jurken en baarden, die fotootjes en Nederlandse vlaggen verbranden (dit is ironisch bedoeld!).

pollie3 | 27-08-18 | 09:57

Die tweede zin is echt te ver, dat hoeft men echt niet uit te leggen, dat begrijpt men overal ter wereld. Men kan gewoon volstaan met dat hij/zij/qwerty dat zelf niet zou doen.

O2Neutraal | 27-08-18 | 10:49

Erdogans roept "Jullie bemoeien je met binnenlandse politiek". Hetzelfde geldt hier.

En die eerste 5 alineas van Rutte... politiek is betaalde, selectieve dementie.

ScumbaggusMaximus | 26-08-18 | 22:22

Vrijheid van meningsuiting bestaat juist volledig uit mogen kwetsen en onwelgevallige dingen te zeggen. Als je alleen maar mensen naar de mond praat en dingen zegt die hen bevallen, heb je vrijheid van meningsuiting nooit nodig.

Wil niet zeggen dat je moedwillig moet kwetsen om te kwetsen. Dat mag, maar is niet echt beleefd en dient geen enkel ander doel dan pijn doen. Maar bij kritiek op Islam en het maken van cartoons over de haat en het geweld van Moslimextremisten, is dat niet het doel, of niet het hoofddoel. Het hoofddoel is om de humorloze haters duidelijk te maken dat zij niet deugen, met hun neiging om hun dogma's met dwang op te leggen en dat zij niet hun zin zullen krijgen met geweld.

Zodra je gaat buigen voor die dreigementen, ongeacht of je jouw angst verbergt achter een sluier van "beleefdheid" en niet willen kwetsen, laat je aan dat soort figuren zien dat terreur blijkbaar werkt. En wat is dan de volgende stap? Als men in Pakisten de straat op gaat en geweld pleegt, dreigt om Nederlanders te doden zolang Nederlandse vrouwen zonder boerka over straat mogen, omdat dat hun "beledigt", gaan we dan ook weer buigen en alle vrouwen zo rond laten lopen onder dwang? Gewoon niet doen, als je vrijheid wilt behouden.

Wol | 26-08-18 | 21:26

Onze politici slappe hap.
Pakistan totale nutteloze staat. Compleet negeren deze idioten

Jacktheflipper | 26-08-18 | 20:23

In Pakistan altijd heibel. Haat en moord en doodslag. En de islamitische atoombom. Het is met die luitjes oppassen geblazen!

ljcoster | 26-08-18 | 20:22 | 2

En de islamitische atoombom
-
Het naïeve Nederland heeft letterlijk een grote bijdrage daaraan geleverd, zoek maar eens op. Sterk staaltje islamitische taqia of zoiets- van de Pakistaanse wetenschapper.

bananabanana | 26-08-18 | 20:31

bananabanana | 26-08-18 | 20:31
Naar verluid op verzoek van de Amerikanen mocht de man zijn gang gaan. Zijn collega's hadden het gewoon in de gaten. Slechte grap voor dit onderwerp zou zijn: met een sleepnetwet was dit nooit gebeurd (zou Prutte hem durven maken?).

O2Neutraal | 27-08-18 | 10:52

Als pastafaruan vind ik dat eenieder die spaghetti maakt gestraft moet worden. (is satire Joris)

Ben Hetzat | 26-08-18 | 20:10

Kinderen moeten goed beschermd worden tegen pesten, niet tegen plagen, zodat ze een gezonde dosis weerbaarheid krijgen voor als ze later groot zijn.
De overjarige kleutertjes hierboven, die posters van Wilders aan het verbranden zijn, moet je zoveel mogelijk tergen. Net zo lang tot de overgevoeligheid van deze kneusjes ophoudt te bestaan.

benjeallanggek | 26-08-18 | 19:44

Tijd voor afschaffing van dat achterlijke islamisme dat boven ieders wetboek mag staan. Zoals al gememoreerd door bananabanana is kennelijk bijna iedereen Charlie Hebdo alweer vergeten en wordt er nog meer gebukt in en door de westerse 'samenleving'.

H.Teeuwen | 26-08-18 | 18:50 | 3

Ik denk dat u verder moet kijken dan dit. Het is een stuk ingewikkelder. Nee dat is het niet! Je hebt angst om Charley hebdo nr 2 te worden. Die angst zuigt.

rattenvanger XL | 26-08-18 | 19:01

rattenvanger XL | 26-08-18 | 19:01
Juist daarom is het belangrijk dat er een krachtig en breed gedragen signaal komt. Niet omdat het Wilders het verzonnen heeft, tegen zijn (dit uit belang voor eigen partij symbool politiek)
Spot en sarcasme, dat nog tot humor leidt ook, moeten we koesteren.
-
Door hier pal achter te staan als Tweede Kamer en EU doe je recht aan je "Je suis Charlie", T-shirt van weleer. Dan straal je uit dat je die achterlijke overtrokken reacties niet billijkt en sta je ergens voor, dat heeft niets met uitdagen te maken. Meer met staan voor je eigen waarden en normen, niet alleen in woord (afhankelijk van de windrichting) maar ook in daden.
-
Helaas is het "Je suis Charlie" shirt bij velen slechts een farce geweest, mee hobbelend in de deugpolonaise die even een andere kant op ging.
Het zou types als Pechthold, Asscher, Klaver en Kuzu etc. passen om met een T-shirt "J 'étais Charlie" te verschijnen in de expositie ruimte (zaal van de vrijheid van de TK).

bananabanana | 26-08-18 | 20:13

bananabanana | 26-08-18 | 20:13

Ze denken dat het islamgeweld nog wel meevalt.
Na elke aanslag,beroving,bespuging,geweldsincident komt er weer een potentiële terrorist bij. Aan autochtone zijde zal (kan haast niet anders) een payback komen. Hoe de jankerige zeiknazi's daar op gaan reageren zal denk ik een burgeroorlog inluiden.

rattenvanger XL | 26-08-18 | 21:52

@moitambien | 26-08-18 | 12:20
U heeft helemaal gelijk en de bewijzen zijn overal te zien. Door het feit dat geen enkel door de Islam gedomineerd land een echte democratie met democratische vrijheden genoemd kan worden. Door het feit dat er 57 landen die zichzelf als Islamitische landen zien een eigen mensenrechtenhandvest hanteren en die boven de VN handvesten laten prevaleren, hoewel hun vertegenwoordigers wel een grote bek hebben over mensenrechten in andere landen en specifiek Israel. Door het feit dat vernieling en het verbieden van religieuze symbolen, anders dan Islamitische symbolen, nogal eens voorkomt. Door de geniepige achterstelling/onderdrukking van andersdenkenden. Blijkbaar is een wezenlijk deel van de parlementariërs en bewindslieden nog niet opgevallen, of ze vinden het dik in orde, zoals DENK en Jihadistenbruidje Kaag

Heiner | 26-08-18 | 18:11

Game-set-match
-
Drie jaar terug was ieder1 nog voorzien van een T-shirt "je suis Charlie". Eigenlijk zou ter ere van de vrijheid en de mannen van Charlie Hebdo jaarlijks zo'n wedstrijd georganiseerd moeten worden, maar dan in EU verband.
Krachtig signaal voor vrijheid van meningsuiting en ja daar hoort kritiek op achterlijkheid bij (dus islam). Maar ja, de democratische westerse waarden zijn nou eenmaal niet in goede handen bij de slappe naïevelingen van de EU en onze tweede kamer.
Toon eens ballen voor de eigen verworven vrijheden, dit is waar wij voor staan. Steun die vrouwen in Iran (en treedt niet op zoals onze nederigheid zelve Sigrid Kaag). Stop het Chamberlain gedrag, kijk eens naar Trump!

bananabanana | 26-08-18 | 17:09 | 2

Na de moord op Theo van Gogh zag je precies het zelfde gebeuren. Men acteert moed door in de rouwende massa met de borst vooruit een stapje voorwaarts te zetten om vervolgens zo snel mogelijk er weer drie naar achteren te maken. Veilig een plekje zoekende achter de mensen die pal voor de vrijheid blijven staan en klaar om ze met een mes in de rug te steken als ze de strijd dreigen te verliezen.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 17:17

Ik verwacht dat de VARA criticasters, zoals Paul de Leeuw en vooral Youp van 't Hek. Met name laatstgenoemde vond zichzelf ook zo stoer toen die de hele avond gvd op buis mocht zeggen.
Dus Youp nu ook even meedoen, je hebt nog een platform daarvoor ook bij de NRC.

bananabanana | 26-08-18 | 17:32

Ik wacht wel op de kleurplaat wedstrijd

echtpaul | 26-08-18 | 16:41

Als je die cartooneske filmpjes van Sye Ten ziet, kan Wilders gewoon inpakken.
Daar wordt de huidige tijdgeest grandioos en hilarisch neergezet.

marjen | 26-08-18 | 16:09 | 1

Nu heb ik dat kut deuntje van, "Driving down the road in a truck of peace" weer in mijn hoofd zitten.......... kak...

1337haxxor | 26-08-18 | 16:36

Goed om nieuwkomers en holbewoners elders er weer even aan te helpen herinneren dat niet iedereen hier last heeft van het blanke uncle Tom syndroom.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 16:02

Puberaal die cartoonwedstrijd. Telkens weer datzelfde gedoe van Wilders. Het is zo afgezaagd. Hetzelfde maar dan telkens weer een tandje extremer. Om de aandacht maar vast te houden. Om die aandacht vast te houden moet je misschien eens wat anders doen. Diepgravende bredere analyses van de het Westen en de Nederlandse maatschappij. Oplossingen, nieuwe ideeën, niet alleen kritiek, maar ook positieve idealen, ook gericht op de toekomst. Contacten leggen met gelijkgestemde denkers, en hen invloed geven. Met je one man show. Angst angst angst om je pure gedachtengoed te laten verwateren. Die PVV had toch allang een echte partij moeten zijn geworden. The road to nowhere. Als het gedachtengoed echt goed is en het behouden waard, dan kan het tegen kritiek en zullen er altijd mensen zijn die het levend houden, ook buiten jouw regie om.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 15:52 | 5

Beetje puberaal om meteen te gaan hakken op non- believers. Fuck de man achter de wolken, het is 2018 en niet 600. Deze shit wordt sowieso een oorlog met iq-loze zandnazi's en doorgecultiveerde angstpredikers. Of niet sitting duck?

rattenvanger XL | 26-08-18 | 19:22

Gelul, het wordt niet extremer, het zwakt juist af. Dat is de porte van deze Bassiehof. De glijdende schaal van onderwerping. Langzaam maar zeker je vrijheden inleveren. Houllebecq all over the place.
Gisteravond nog “life of Brian” van monty python gekeken. Dan zie je dat we achteruithollende zijn qua vrijheid.

ristretto | 26-08-18 | 20:42

Voor je gevoel zwakt het misschien af. Ik denk dat dat meer de verveling is. Zo'n rel als deze kennen we wel weer. Er is al even geen rel meer geweest. Laten we er zelf maar eentje beginnen. Het is weer tijd.
Ik zie liever een actie dat Nederland in het zonnetje wordt gezet. Islam is kut OK. Maar wat is dan goed?

Rest In Privacy | 26-08-18 | 21:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Rutte heeft zo zijn eigen idee wie wel in alle vrijheid zijn mening mag uiten en wie daarvoor alsnog alvast een reprimade vanuit de politiek krijgt.. zo had een 'bevriend' staatshoofd wiens onderdanen in dit land best in aantal als behoorlijk te noemen is en wiens geloof boven de wet wordt gesteld nog niet zo lang geleden, was het zelfs nog dit jaar, zo een eigen mening over de Nederlander en in het bijzonder de autochtone Nederlander. Dat zijn racisten, nazi's ( te bedenken dat in de vorige eeuw de nazi's flink huisgehouden hebben in Nederland) ze zijn babymoordernaars, sowieso ongelovige, en weet ik veel wat al niet meer.. dat was zijn mening en die kon hij in vrijheid als politiek leider van Turkije volop uiten.
Rutte heeft het hem vergeven, aai over de bol, want we moeten nog verder met die man..

wilders ligt wat anders, die moet politiek gezien in dit land gebasht en politiek vernietigd worden.. misschien heeft die Erdogan gelijk.

fikkieblijf! | 26-08-18 | 15:06 | 1

Erdogan heeft absolute macht en heeft daarom echt vrijheid van meningsuiting en zegt ook wat hij wil, prima, daar sta ik achter. Dit in tegenstelling tot Prutte die telkens zijn broodheren (dat zijn dus niet de vv(d)-stemmers) naar de mond moet praten. Ik weiger te geloven dat iemand die geschiedenis heeft gestudeerd daadwerkelijk niet begrijpt wat de waarde van vrijheid van meningsuiting is. Prutte is geen leider, niet eens een manager, het is een schoothondje.

O2Neutraal | 27-08-18 | 10:56

Ja, waarom zou je je druk maken over Jihadistisch geweld. Moslims die andere Moslims bombarderen in Jemen en Moslim extremisten die roven, moorden en verkrachten voor de profeet Mohammed als je je ook druk kunt maken over een paar tekeningen. Wat dat betreft zijn het net NL Moslims, alleen wat emotioneler.

Heiner | 26-08-18 | 14:59

Even belangrijk, zo niet belangrijker is de vrijheid van informatiewinning. Het recht van elke burger en individu om dingen te weten. geheime dossiers in de politiek, algoritmes die informatie en meningen achter stellen,

Premier Trutte | 26-08-18 | 14:57

Aangezien de EU bij de islam hoort,je langzaam maar zeker toch anders moet denken.
Beter voor je gezondheid.

rein9576 | 26-08-18 | 14:51 | 2

Je zegt het goed. De EU hoort bij de islam. De islam hoort niet bij Europa. Behalve als moordende plunderende aartsvijand.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 16:04

Ergo, laat Timmermans cs maar in Mekka gaan zitten deugen.

HaatbaardKnipper | 26-08-18 | 16:36

De vrijheid van meningsuiting is mijn God, en nog wel een waarvan ik kan bewijzen dat die ook in de praktijk bestaat. Dus laten de moslims in mijn Westerse wereld van mijn God afblijven. Laat het ook duidelijk zijn dat Europese en andere Westerse wereldleiders die het dhimmi-kleed aantrekken door hun excuses aanbieden aan moslims voor het (slecht gemaakte) ‘Innocence of Muslims’ filmpje,
https://www.youtube.com/watch?v=YJBWCLeOEaM&bpctr=1535288780
in mijn optiek godlasterend bezig zijn en mij diep krenken. Ik kan daar echter mee omgaan, net als de meeste Westerlingen, moslims niet, een groot verschil.

Hier is wat daar in 2012 al over schreef : https://ejbron.wordpress.com/2012/09/21/islam-kent-geen-wederkerigheid-ofwel-islam-dwingt-censuur-in-het-westen-af/

Peter-Rissing | 26-08-18 | 14:40

Als MarkRutte een man zou zijn geweest, had hij een bombaardje laten groeien.

Kwetsnat | 26-08-18 | 14:40

Vvmu betekend voor een moslim dat ie joden en homo’s mag beledigen en bedreigen.
Zelf hebben moslims vaak heeeeele lange tenen.
Hypocriet en onderontwikkeld.
Moslims zoeken vaak een reden om zichzelf volledig door t lint te laten gaan.
In het verkeer en in het nachtleven zie je het ook zo vaak. Korte lontjes, heetgebakerde mannetjes. In hun uppie stellen ze geen fuck voor, eenmaal in een groepje zijn t net jackhalzen.
Respect eisen ze op en weigeren dat te geven.
Binnen de vvmu moet je alles kunnen zeggen, maar je moet niet alles willen zeggen. Kwestie van fatsoen.
Maar de selectieve verontwaardiging bij moslims is om je dood te lachen.

Ruimedenker | 26-08-18 | 14:39

Islam is nou eenmaal een hoop dingen die niet bevorderlijk voor de menselijke biologie en welzijn.
Eentje daar van is massahysterie.
Dit komt daar weer aardig in de buurt. Een beetje 'ik deug nog beter dan jij', maar dan korannesk.

NiCeY | 26-08-18 | 14:07

Nu nog de tickets met bestemming Nederland verbranden.
Dan pas zijn ze echt goed op weg

Frimu2 | 26-08-18 | 13:58 | 1

LOL. Dadelijk verlaten ze voor straf Nederland nog.

echtpaul | 26-08-18 | 16:11

Iets onnodig kwetsend? Er is er maar 1 die dat bepaalt en die heet Joris. De rest mag oprutte.

The2Amendment | 26-08-18 | 13:53

Rutte is verworden tot een kruipende appeaser van het grootkapitaal en zijn Brussels bazen. De man heeft geen eerlijk botje meer in het lichaam. Nul respect voor deze EU kameleon!

lanexx | 26-08-18 | 13:52 | 1

Rutte in drie zinnen treffend beschreven.

HaatbaardKnipper | 26-08-18 | 16:38

Wordt daar een Franse vlag verbrand? Of is het een Luxemburgse vlag?
Behoorlijk beledigend trouwens, een vlag verbranden. Dat doet maar. Hebben ze niks beters te doen?

marjen | 26-08-18 | 13:49

"Niet alles wat gezegd mág worden, hoeft gezegd te worden." Goede uitspraak van Rutte. Wordt de vrijheid van meningsuiting soms niet alleen maar gebruikt om te kwetsen? Gaat het niet om aandacht genereren in tijden dat je in de peilingen zakt?
Rutte heeft altijd het recht van Wilders verdedigd, maar mag op vragen ook zijn eigen mening geven. Rutte zegt niets verkeerd.

Mannes | 26-08-18 | 13:36 | 5

Inderdaad. Toen - en nog steeds - vond iedereen het prachtig. Maar dreigementen van de islam en ze weten niet hoe ze moeten kruipen. Van angst!! Ze zijn o zo bang dat hier rellen uitbreken. Nou laat maar komen. Dan ziet iedereen hun ware gezicht.

Lupuslupus | 26-08-18 | 14:40

Mannes;
Rutte zegt niets verkeerd;Inderdaad maar hij dekt zich zelf in door te zeggen ,ik zou het niet doen,de angsthaas.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 14:42

"Rutte zegt niets verkeerd."
Rutte mag het zeggen, maar hij hoeft het niet te zeggen.
Vaak wordt je verweten, als je iemands standpunt enkel maar bekritiseert, dat je aan de vrijheid van meningsuiting zou willen tornen, dat je de ander de mond wilt snoeren of op z'n minst vindt dat-ie zijn mond zou moeten houden.
Nee, dat heb je bij je mening geven, een standpunt innemen, argumenteren, debatteren, dat je ingaat op wat de ander zegt.
Je mag dus de mening verkondigen dat Rutte met zijn woorden een sfeertje probeert te zetten, in alle vrijheid reagerend op wat Rutte in alle vrijheid heeft gezegd. Je mag vinden dat Rutte hier iets verkeerds heeft gezegd.

Schoorsteenveger | 26-08-18 | 15:55
▼ 2 antwoorden verborgen

'We zijn met meer' riep Rutte ook, toch krijgt ie nou slappe knietjes. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.

JohnWalker | 26-08-18 | 13:22 | 3

'We zijn met meer'
Rutte komt nooit buiten?
https://denhaag.buurtmonitor.nl/jive/report?id=bevolking4&
In de gehele gemeente Den Haag was 46.2% van de bevolking autochtoon en 53.8% allochtoon.

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 13:23

Den Haag, stad van ambassades, het Internationaal Hof en Shell. Nogal wat expats dus.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 13:43

Kuifje-in-Afrika | 26-08-18 | 13:43
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/30/twintig-procent-van-de-nederlandse-bevolking-is-migrant-12721602-a1571539
20% voor NL.
Wij zijn (nog) met meer -Rutte

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 13:49

Super droog! hahaha! I prefer to use oils, you can use pastels, whatever you pick, painting can be easy for anybody.

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 13:21

Stormageddon | 26-08-18 | 13:09 |
Haha, geweldig. Tnx!

Ichneumonidae | 26-08-18 | 13:23

Pakistan staat toch in de top 3 van pornokijkers op het internet wereldwijd?

Rest In Privacy | 26-08-18 | 13:07 | 5

@ Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 13:18
Bedankt voor de aanvulling. Ook leuk die andere landen te vermelden. Wat zouden ze in de MSM daarvan vinden?
En dan nog die zoekresultaten, wat een smerige tyfuscultuur is het tcoh, en dat ras moet ons dus terechtwijzen?
Dacht het niet!

Rest In Privacy | 26-08-18 | 13:37

Ze moeten toch aan hun trekken komen in hun versluierde en middeleeuwse cultuur. Daar is het Westen dan weer wel goed voor, een natte droom.

JohnWalker | 26-08-18 | 16:31

Aanhangers van orthodoxe bijgeloven waar sex een taboe is dat zo veel mogelijk moet worden onderdrukt en gemeden, zijn allemaal in meer of mindere mate - meestal in meerdere mate - seksueel gefrustreerd en gaan rare dingen doen.

Dat zie je in het katholicisme met al die priesters die zich hebben vergrepen aan kleine kinderen, en dat zal in een nog achterlijker en onderdrukkender systeem als de islam niet anders zijn. Waarschijnlijk erger.

Dr_Johnson | 26-08-18 | 16:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Door het te overdrijven stimuleer je mensen erover te denken en een mening te vormen, dat is goed, daar zijn cartoons heel erg geschikt voor.

Verder is het leuk om de wereld een beetje op te harken, om die geschokte, duidelijk beperkte en gekwetste zieltjes wild te zien worden en te horen schreeuwen, deze onderdanige slaven van mohammed, en ze bovendien gewoon in hun gezicht uit te lachen om hun eigenaardige onwaarschijnlijke domheid.

Ook laten we zien dat niet iedereen in de onderdanigheidsmodus schiet vanwege een overleden analfabeet met grootheidswaan uit het verre verleden, en tegelijk onze minachtig voor dat fopprofeetje kenbaar te maken, dat is weer eens wat anders.

Belangrijk is om duidelijk te maken dat er ook mensen bestaan die niet toegeven aan die moslim crap.

Natuurlijk is het ook een beetje kinderachtig, maar kom, wijze verstandige mensen kunnen de ‘knop’ ook gewoon ‘uit’ zetten, je kunt altijd zelf kiezen, het is geen verplichting om je druk te maken, die vrijheid hebben we.

Er moeten alleen geen ongelukken gebeuren vanwege die opgewonden kneusjes.

BosrandDirk | 26-08-18 | 13:03

De islam terug naar achter de voordeur. Verder zo weinig mogelijk moslims achter westerse voordeuren. Van mij krijgt geen enkele moslim nog ruimte. Als iemand in een gesprek mij vertelt dat hij of zij moslim is, breek ik dat gesprek meteen af. Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken. Praat maar tegen je imaginaire vriendje.

BrabantsVerzet | 26-08-18 | 12:56 | 4

In Brabant veel katholieken en die hebben andere hobbies.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 13:04

Kuifje-in-Afrika | 26-08-18 | 13:04
Jij weet dingen, haha!

Ichneumonidae | 26-08-18 | 13:07

Vreselijk land dat Pakistan. Ik lees net het stuk dat ernst heeft gelinkt het is nog erger dan ik dacht

Jacktheflipper | 26-08-18 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

Pakistan? Failed state.
Met ongeveer 200 mln mensen een bnp genereren dat 2,5 x kleiner is dan NL.
nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lande...

Niet zo gek ook, als je gewoon bent om en masse de straat op te gaan om godbeterehet een cartoon.
Of twee, maar daar gaat het nu niet om;).

Ichneumonidae | 26-08-18 | 12:55 | 8

Ach, wij gaan en masse de straat op voor het Nederlandse elftal. Zo heeft ieder land z'n verzetje.

echtpaul | 26-08-18 | 16:29

199,9 miljoen Pakistani zijn niet in staat zelfstandig te denken.
Zij doen precies wat de overige 100.000 wat ze verteld. En die 100.000 blinken ook niet uit in intiligentie

Jacktheflipper | 26-08-18 | 20:32
▼ 5 antwoorden verborgen

.. een middeleeuws zwaard en de bereidheid dat op onbehouwen manier te hanteren, dat zal het altijd winnen van een geweldloos potloodje in een moerassige omgeving van inclusieve multiKul (K van flauweKul).

Jan Passant mk2 | 26-08-18 | 12:54

Rutte zegt het een en doet het ander, kijk maar eens naar zijn verkiezingsbeloftes .
Wat Wilders betreft ; hij heeft een vooruitziende blik gehad voor wat betreft islamisering . Wilders heeft het al lange tijd helemaal verbruid bij de andere regeringspartijen en ik denk niet dat dit komt vanwege zijn voorspellende gaven ,maar vanwege zijn woordkeuzes zoals bijvoorbeeld het woord 'kopvod ' . Hij had zijn boodschap van begin af aan slimmer moeten overbrengen aan zijn collegae ; stapje voor stapje ...... infiltratie 'the muslim way '. Helaas kan Geert niet veel meer betekenen voor zijn eigen strijd vrees ik.

Koning BongoBongo | 26-08-18 | 12:52 | 1

Sommige provocaties hebben zeker niet geholpen. Dat maakte dat je wel erg gestigmatiseerd kon worden als Wilders stemmer. Ik snap dat dat sommige kiezers heeft afgeschrikt. Inderdaad 'the moslim way' ... geniepig...

letopuwzaak | 26-08-18 | 13:05

Als je uit angst de zin van humor, ironie en satire niet langer durft inzien dan buig je het hoofd voor een totalitair systeem waar geen plaats is voor het vinden van de waarheid door de absurditeit van dit alles te duiden.

suscrofa | 26-08-18 | 12:51 | 2

suscrofa | 26-08-18 | 12:51 |
Die buiging is er al lang. Sterker nog: Menigeen buigt naïef om het hoofd op het hakblok te leggen door te zeuren dat Wilders provoceert.
Gelukkig zijn die mensen vaak bezig met "belangrijkere dingen".
https://joop.bnnvara.nl/opinies/klimaatracisme-vraagt-om-een-intersectionele-klimaatpolitiek
Zoals met klimaatracisme.
Wat?

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 13:09

Zeker, goed geformuleerd. Maar ik geloof niet dat iemand hier, ook Rutte niet, het recht van Wilders betwist om die cartoonwedstrijd te organiseren.

Overigens herinner ik me nog wel goed de comments van vele reageerders hier een tijdje geleden toen Sanne Wallis de Vries een onschuldige parodie had gemaakt op dat winnende Songfestivalliedje, waarin ze kritiek liet doorklinken op Israël. Dát was tegen het zere been van de goegemeente hier, en dat most toch niet maggen.

Dr_Johnson | 26-08-18 | 13:11

Mohammedanen mogen geen afbeeldingen maken van hun profeet en daarom mogen niet- Mohammedanen dat ook niet.
Idem met alcohol?
Mogen niet- Mohammedanen prima nuttigen, waar is de wederzijdse acceptatie?

oh... wacht... moslims...
*zucht*

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 12:50

Ach ja, en de MSN en heel opinie makend Nederland zal er wel weer een week schande van spreken, Wilders voor islam-fobische racist uitmaken, (voorbedrukte) aangiftes gedaan worden en volgt een rechtszaak waarin het OM Wilders weer eens beticht van racisme.
Zullen de rechters vooringenomen als ze zijn, gewraakt worden wat dan wel of niet lukt en pissen we weer een rondje belastinggeld over de brug omdat een paar kwetsjankies onder aanmoediging van Kuzu en co aangifte gedaan heeft en het OM er (politiek correct als ze is) er wat mee doen.

Het wordt een zielig vertoon van herhaling van zetten welke behalve dan misschien in een of andere boete, nergens anders in resulteren, zo voorspelbaar allemaal.

normanius | 26-08-18 | 12:48

Rutte is ook niet voor niks de meest populaire premier sinds de bezetting.

Baron Clappique | 26-08-18 | 12:40

Politici horen zich helemaal niet met tekeningetjes bezig te houden.
Er zijn belangrijker zaken.
Bovendien leidt een wedstrijd over één enkel (nogal beladen) onderwerp ongetwijfeld tot allerlei ellende in binnen- en buitenland. De kans dat er veel echt grappige cartoons te zien zullen zijn, is nihil. Terwijl cartoons toch vooral grappig zouden moeten zijn.

Probleem is echter niet dat Wilders een cartoonwedstrijd organiseert.
Het werkelijke probleem is dat hij de enige is die dat aandurft.

In een land waar we al eeuwen god, de kerk, het christendom en de christenen kunnen bekritiseren EN beledigen, is elke kritiek op de islam onmogelijk geworden. Wie het toch probeert krijgt te maken met lastercampagnes, schijnprocessen, bedreigingen en zelfs (dodelijk) geweld.

Wilders is de enige die dit kan doen, omdat hij toch al 15 jaar zit ondergedoken èn genoeg geld heeft om schijnprocessen te betalen.
Dat is het echte probleem.

Dandruff | 26-08-18 | 12:40 | 4

De redacteuren van Charlie Hebdo zijn vermoord in koelen bloede. Ook vanwege tekeningen. Wilders' actie brengt dat weer in de herinnering.
Want het schijnt alweer vergeten te zijn.

marjen | 26-08-18 | 12:54

En waarom zouden cartoons toch vooral grappig moeten zijn? Waar staat dat? En wie bepaald wat grappig is?

marrretje | 26-08-18 | 13:08

marretje,
Een goede spotprent vertelt een waarheid met humor. Als met een knipoog.
Er bestaan ook spotprenten die alleen de bedoeling hebben te beledigen. zoals prenten in de USSR of nazi-Duitsland.

marjen | 26-08-18 | 14:04
▼ 1 antwoord verborgen

""Face it, er is gekozen voor ISlam in Europa en we zullen het merken, goedschiks maar als dat niet lukt kwaadschiks""
@ Graaisnaaiert | 26-08-18 | 12:24
En Juncker zag dat het goed was

telelezer | 26-08-18 | 12:37

Op Doorbraak.be staat nu een serie artikelen van Eddy Daniels over de islam vs Joden / Arabieren vs Israel controverse. doorbraak.be/utopie-oplossing-israel/... (nog meer artikelen zijn aan te klikken onderaan dat artikel). Hij laat haarfijn zien over hoe er over en weer loopjes met de waarheid werden en worden genomen. Heel vermakelijk is het reteslim gebruik van Chaim Weizman van de mythe van Joodse-Vrijmetselaars-wereldheerschappij ('Protocollen van Zion') om in 1917 de toestemming van Lord Balfour te ontfutselen, dat Joden zich in het Britse mandaatgebied van 'Palestine' mochten vestigen. En hoe 's werelds meeste geniaal 'performante' (Vlaams neologisme) volk staat tegenover 's minst geniaal 'performante' volk (de zandbakkiërs). Wat Eddy Daniels niet belicht, is het feit dat de hedendaagse steun voor Israel vanuit de VS vooral steunt op de 'Neocons', een soort Amerikaanse variant van Victorianen die geloven in de Eindtijd volgens het Bijbelboek Openbaring. Hetzelfde speelt ook een belangrijke rol bij Lord Balfour in 1917 die een volbloed Victoriaan was.

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-08-18 | 12:36 | 1

Gamel abd-el Nasser.
Leuk feitje trouwens over de dood van Nasser:
.... and Muammar Gaddafi of Libya fainted from emotional distress twice.
(bron Aburish, Said K. (2004), Nasser, the Last Arab)

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 13:01

Wie gelooft dat politici staan voor het vrije woord en hoeder is voor de democratie, is erg naïef. Politiek is een van het smerigste spelletje dat gespeeld wordt, zowel op lokaal als op internationaal niveau. Geen enkel middel wordt daarmee geschuwd door politici en dat is inclusief moord (als het doel daarmee kan worden bereikt). Het is het volk die eigenlijk bepaalt wat het vrije woord en vrijheid is. Jammer genoeg wordt het vrije woord en de vrijheid beïnvloed door diens geloof en het opgedrongen systeem waarin het volk zich nu in bevindt. Daarom is het goed dat de redactie van GS zoveel aandacht besteed aan vrijheid en het vrije woord. Ach ja, iemand moet het vuile werk doen. Met elke artikel wordt duidelijk gemaakt waar het volk staat in het systeem en de reacties op het artikel geeft een bevestiging waar het volk zich nu in bevindt. Namelijk onderaan in het systeem, waar het bestaansrecht totaal wordt vernietigd en alleen de” zogenaamde” verplichtingen blijven bestaan.

overcoat | 26-08-18 | 12:36

Wilders heeft z'n doel al bereikt en aangetoond dat deze religie niet thuis hoort in een vrije westerse wereld.

BozePaarseMan | 26-08-18 | 12:35 | 1

Althans in deze vorm niet.

BozePaarseMan | 26-08-18 | 12:39

Hij mag wat mij betreft flink wat stelliger zeggen dat Wilders dit moet kunnen doen, maar hij mag natuurlijk ook zeggen dat hij/het kabinet het niet smaakvol vindt.

Ggroengras | 26-08-18 | 12:34

Ongelooflijk... dat dit nou geen ophef oplevert in ons land.

letopuwzaak | 26-08-18 | 13:07

Absoluut zinloos zon cartoon wedstrijd. Je zal moeten kiezen:

- onderwerping aan de Islam
- strijd aangaan en Islam verwijderen uit Europa.

Meer smaken zijn er helaas niet.

echt_links | 26-08-18 | 12:32 | 5

Neen!! De Islam zal zich NIET aanpassen.

echt_links | 26-08-18 | 12:44

Net zo zinloos uit die kopvoddentax uitspraak. Gevolg lijkt wel te zijn dat er meer hoofddoeken rond zijn komen te lopen en moslims zich over het algemeen orthodoxer zijn gaan kleden.

JI-HAAT | 26-08-18 | 12:46

@Echt_links Of gij het nou wil of nie he, Franske Timmerfrans voert toch een derde smaak in, het land lekker laten vollopen met islam en dan roepen dat gij vreedzaam met die mensen moet samenleven.

DitjaarkrijgikAOW | 26-08-18 | 12:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Je kunt wel merken dat Rutte geen kinderen heeft, en de CU zou wél moeten beseffen met welke doem en ellende wij de volgende generaties aan het opzadelen zijn. De zg gematigde islam hier is slechts de opstap naar een extreem gewelddadige.....

Mazoeza | 26-08-18 | 12:30

Mooi dit. Ik ben het eens met de Rutte die verkozen wilde worden, maar oneens met de lul met vingers die het mag uitvoeren. Arrogantie van de macht, prachtig opgeschreven in dit artikel.

Foolonthehill | 26-08-18 | 12:27

Gaan we nu Mark verwijten dat hij een hypocriet en een leugenaar is? En de schorpioen zei: "Het is nu eenmaal mijn natuur."

bijna_raak | 26-08-18 | 12:27

Als column prima geslaagd dit tegen Rutte gebruiken van zijn woorden, want als columnist is het óók je taak om politici te herinneren aan de principes die ze dienen.

Net als dat het, als oppositieleider op dit onderwerp, Wilders' taak is om die principes op de voorgrond te houden, en zo de identiteit van ons land gezicht te geven, just ook naar het buitenland toe.

Het enige jammere aan deze Bassiehof is dat Bassie die andere taak van Rutte hier, heel opportunisch, uit het oog verliest. Namelijk dat hij als premier de gaten moet repareren die niet-regeringsleden (en soms ook regeringsleden, zie Blok) in hun drang om identiteit te benadrukken trekken in de betrekkingen met andere landen. En dat is wat ie hier doet, en dat is helemaal prima. Het gaat daarbij helemaal niet om Pakistan. Dat is een hellhole dat Rutte waarschijnlijk ook gewoon het liefst zo snel mogelijk wil vergeten. Maar Rutte moet als premier redelijkheid uitstralen, want redelijkheid is voorspelbare betrouwbaarheid, en dat brengt rust. Met rustige, betrouwbare, redelijke mensen doe je zaken, niet met uit de losse pols reagerende pubers die op alles alleen emotioneel reageren.

Som van het geheel is namelijk gewoon dat we hier die cartoonwedstrijd hebben, dat het vrijwel overal gewoon als toonbare kunst wordt gezien, maar dat ondertussen ook de zaken gewoon blijven doorgaan waarmee we als die lol financieren. Mede, ben geen fan maar dit is gewoon waar, dankzij Rutte

F#ckingAwesome | 26-08-18 | 12:25

De NPO zal er ongetwijfeld uitvoerig verslag van doen !
Of filmen ze het feit dat het ze weer dun door de broek loopt....??

Mazoeza | 26-08-18 | 12:24

Letterlijk ieder moslims land is als volgt ontstaan.
1) Land heeft een of meer andere religies.
2) De islam komt in het land.
3) Op een gegeven moment is de islam sterk genoeg om alle andere, meer tolerante, religies uit te moorden. Zie bv Armeense genocide (1915) in Turkije.
4) In het land is nu alleen nog maar de islam toegestaan. Alle andere religies worden vervolgt
-
Zo is het dus gegaan in 100% alle islamitische landen.
Europa staat nu in stap 3.
Maar toch blijven onze multiculti gehersenspoelde politici tegen iedere realiteit in denken/doen alsof ze een fijne multiculti met de islam kunnen opbouwen. Zelfs als de realiteit dagelijks laat zien dat dit niet domweg niet waar is. Ze ignoreren gewoon dat de geschiedenis laat zien dat een multiculti met de islam niet mogelijk is. Want die moslim stemmen zijn toch zo belangrijk voor hun politieke carrières
Europa wordt op dit moment door de islam onder de voet gelopen omdat politici zoals Rutte hun politieke carriere belangrijker vinden dan het welzijn van het land.

moitambien | 26-08-18 | 12:20 | 16

Dandruff | 26-08-18 | 12:54
Maar....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Assyrische_genocide
De Ottomaanse overheid, onder sterkere invloed van de seculier-nationalistische Jonge Turken, beweerde dat de Assyriërs en de Armeniërs naar een autonomie binnen het Ottomaanse Rijk streefden en met het binnenvallende Russische keizerlijke leger in het oosten zouden collaboreren.

*Iets over Erdogan en Koerden mompelen doet....*
https://nl.wikipedia.org/wiki/Griekse_genocide
en het Jong Turkse regime in Constantinopel zag in de Griekse, net als in de Armeense christenen, een potentieel vijandige minderheid.

Verder zaten er in de jonge Turken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Enver_Pasja
Enver Pasja (Istanboel, 22 november 1881 – Doesjanbe (Tadzjikistan), 4 augustus 1922) was een nationalistisch Turks leider en militair die droomde van één groot Turks en islamitisch rijk
https://en.wikipedia.org/wiki/Three_Pashas
which meant, in the words of Enver Pasha, "relocating the dhimmi"[4][not in citation given] (the non-Muslim population) of the Ottoman Empire.

https://encyclopedia.1914-1918-online.net/article/pasha_talat
Born and raised in Edirne, Mehmed Talat Pasha (1874-1921) found a second home in Saloniki where he co-founded the Ottoman Freedom Society (OFS) that prepared the 1908 Young Turk Revolution. The OFS merged with the opposition in exile that cooperated with the Armenian Revolutionary Federation (ARF). The first OFS regulation had only allowed Muslims to become members.

en de 3e Pasha
http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15700607-05434p07
Visions of Islamic Unity: A Comparison of Djemal Pasha’s al-Sharq and Sharīf Ḥusayn’s al-Qibla Periodicals


Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 13:44

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 13:44,

Je weerlegt niet mijn punten.
De "Jonge Turken" waren seculiere nationalisten, en Atatürk haatte de islam.
Ook de bronnen die jij aanhaalt wijzen erop dat Grieken, Assyriërs en Armenen vooral als "niet-Turken" werden gezien. Na de ineenstorting van het Ottomaanse rijk waren minderheden een risico geworden.

Dat sommige jonge Turken wat minder anti-islam waren of zelfs vroom moslim waren zal best, maar weerlegt niet het feit dat deze club seculiere beleid doorvoerde onder leiding van islam-hater Atatürk. Je kunt ook niet zeggen dat het nazisme katholiek was, enkel omdat enkele topnazi's katholiek waren. Mensen zijn op een bepaalde manier opgevoed, dat zal bij velen beklijven.
Maar het beleid van de Jonge Turken was duidelijk gebaseerd op Turks nationalisme.

Dandruff | 26-08-18 | 14:38

Dandruff | 26-08-18 | 14:38
http://www.atam.gov.tr/dergi/sayi-26/ataturk-and-the-religion-of-islam
Atatürk spoke on the occasion of the formation of the first Turkish government saying: “God’s help and care are with us.” These words themselves demonstrate his sincere faith. His aide-de-camp Muzaffer Ki-hch describes his temper at Kojatapah as follows: When our army launched its attacks at Kojatapah on August, 26, I saw him praying: “0 my Lord! Let Turkish army be victorious. Do not allow Turkish Nation and Islam fall under the feet of the enemy as skives! At the moment I saw drops of tear flowing down his cheecks.

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 17:27
▼ 13 antwoorden verborgen

Zinnige bijdrage van Bassie

frisenfruitig | 26-08-18 | 12:18

Rutte is binnenkort geen minpres meer, het kabinet valt want dividenddealtje. Pinokkio mag zich melden bij zijn geliefde EU trawanten voor een baan waarbij ongestoord kan liegen en roven van de hardwerkende burgers. Mooie carriereperspectieven heeft hij.

ILF2 | 26-08-18 | 12:17

Je kunt aan de uitspraken van Mark altijd goed zien hoe de wind op dat moment staat.

Verder vind ik dat we "vrijheid van meningsuiting" juist verder moeten uitbreiden. Ieder idee, elke gedachte en alle hersenspinsels van uzelf of enig ander moet uitgesproken kunnen worden want het is juist de dialoog die daarna ontstaat die kan zorgen voor hernieuwde inzichten, toenadering en/of acceptatie. Onderdrukken van het vrije woord leid tot meer wrok, segregatie, polarisatie en een algemeen gebrek aan vooruitgang. Struisvogels daar hebben we niets aan.

Joffri | 26-08-18 | 12:17

"Het beledigen van de islam".
Dat is een aanklacht waar geen eind aan kan komen. Zeker in Pakistan. Daar kon je veroordeeld worden omdat je de koran op de grond had laten vallen.
Iemand moest anderhalf jaar de cel in omdat ze geklaagd had over geluidsoverlast van de moskee. Ongeveer alles in het leven kan als 'belediging' van de islam worden opgevat. Zelfs het dragen van een verkeerde broek.
Ik zou niet weten waarom wij Pakistan in dat opzicht ook maar een millimeter tegemoet zouden moeten komen. Hun wetten zijn inhumaan en onrechtvaardig.

marjen | 26-08-18 | 12:15 | 2

We hebben ze al Kahn, de Urenco-spion gegeven met vrije doortocht !

Mazoeza | 26-08-18 | 12:28

""Ik zou niet weten waarom wij Pakistan in dat opzicht ook maar een millimeter tegemoet zouden moeten komen.""
@ marjen | 26-08-18 | 12:15
Kruipen voor Pakistan omdat het wapenhandeltje ons vet geld oplevert
www.indianet.nl/in-vred2.html

telelezer | 26-08-18 | 12:30

VVD-ers weten van voren niet of ze van achteren leven, dus dit is niet opmerkelijk.

obominotie | 26-08-18 | 12:14

Wat waren het ook weer voor nationaliteiten die in GB als die meiden misbruikten en waarvoor Tommy Robinson de bak in moest. Laten ze zich daar maar eens druk over maken die kinderverkrachters.

We hebben veel te lang kniebuigingen gedaan voor de mohammedanen, zoals het een goed Kafir betaamt, buigen voor het Herrenvolk. Openlijk corrupte Rutte buigt verder, moet het nog eens uitleggen, moet van de multinationals, anders geen baantje.

bergsbeklimmer | 26-08-18 | 12:12 | 1

Er is voor gekozen om als oplossing voor de integratieproblematiek van moslims hier nog veel meer moslims uit oorlogsgebieden binnen te halen. Ongecontroleerd. En als klap op de vuurpijl pamperen we ze tot in de afgrond en krijgen ze zo gauw als het kan een permastay, als het al geen naturalisatie is.
Even kwaadaardig als waanzinnig, tenzij je dus actief ISlamisering van dit continent nastreeft.

Graaisnaaiert | 26-08-18 | 12:17

Mark Rutte is de man zonder principes, visie en geheugen (is ook alleen maar lastig natuurlijk). Da's geen nieuws toch?

Cor Netto | 26-08-18 | 12:10

Englies! Dat moet belangwekkend zijn!

HogeNood | 26-08-18 | 12:08

Wildo mag gewoon dit doen. Ik vind het wel interessant.

Omebert | 26-08-18 | 12:08

Ik ben wel benieuwd hoeveel jaar gevangenisstraf de winnaar gaat krijgen.

Mr_Natural | 26-08-18 | 12:07

Moet Rutte het dan 100 procent met Greet eens zijn? Hij mag toch wel zeggen dat het niet zijn smaak is. Ik vond dat hij het keurig verwoordde. En Wilders kan gewoon zijn gang gaan.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 12:05 | 2

Nee, Rutte moet net zo pal voor de vvmu staan als die 5 regeltjes uit 2008. En daar niet nog een draai aangeven omdat het in dit geval Wilders betreft.

Een draaiende gladakker, met zorgvuldig gekozen woorden die ook u een rad voor ogen draait.

WasHetMaarMakkelijk | 26-08-18 | 12:16

Kuifje-in-Afrika | 26-08-18 | 12:05,

Waar staat dat Rutte het 100% met Wilders eens moet zijn?
Lees de column anders eerst even. De eerste 5 alinea's zijn afkomstig van Rutte zelf, voor jou nogmaals de link. www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Rutte deed die uitspraak in 2008 toen hij, net als Wilders nu, een stukje parlementsgebouw wijdde aan Vrijheid van Meningsuiting. www.artscreen.nl/index/12484525_Vrijd...

Dandruff | 26-08-18 | 12:24

Rutte en draaien? Wie is er niet groot mee geworden in bestuurlijk Nederland? Met als meest recente voorbeeld mutsje Halsema die nooit een burgemeestersketting om zou hangen omdat haar afscheid van de politiek definitief was.

DasNouJammer | 26-08-18 | 12:04

Het koranwaanzinnige Pakistan, een van de ziekste haatlanden op deze aardkloot, exporteert zijn rotte haatcultuur bovendien naar hartelust naar het argeloze Westen. Rotherham, Telford, Oxford, Huddersfield anyone?
En toch, bij het thema dat Bas aanspreekt moet ik altijd weer denken aan de vader van Theo van Gogh, die herhaaldelijk zei tegen zijn zoon dat je inderdaad alles mág zeggen, maar dat het niet per se hóeft. Dilemma.
Zo'n spotprentwedstrijd is, in de vrij hopeloze situatie waarin we ons anno 2018 als West-Europees land bevinden, een hersenbreker. Werkelijk effectieve maatregelen om de gestage verovering van ons land door mohammedanen een halt toe te roepen blijven immers uit. Wat heeft zo'n wedstrijd dan voor zin?

De Vrijlansier | 26-08-18 | 12:02 | 3

Dankzij NL hebben die paki's een atoombom.
Waarin je toch echt trots kan zijn op je eigen land.

Kanarie_Geil | 26-08-18 | 12:04

@Vrijlansier: my point exactly. Je kunt vooraf al de diverse reacties van betrokkenen oppennen maar het probleem van ISlam en het westen wordt daar dus niet mee opgelost. Je triggert alleen de deugbrigade om nog harder "racist" te roepen en als we pech hebben komt de EU met een gebaar van goodwill richting ISlam door nog verder te bukken, excuus aan te bieden, wat smartegeld over te maken of wat dan ook. Diezelfde club die dus een paar jaar terug nog 6 miljoen ( uit het blote hoofd ) naar een terroristische organisatie als de Moslim Broederschap wilde overmaken. Face it, er is gekozen voor ISlam in Europa en we zullen het merken, goedschiks maar als dat niet lukt kwaadschiks

Graaisnaaiert | 26-08-18 | 12:24

@ Graaisnaaiert: eensch. Maar er is, helaas, geen 'goedschiks'.

De Vrijlansier | 26-08-18 | 13:19

In 10 jaar tijd buigt Rutte voor de moslimgekkies.

Pislinq | 26-08-18 | 12:02

Nog een gouwe ouwe over het standpunten van de dhimmi partijen ten tijde van Fitna(2008) van Geert wilders.
Wilders onder vuur in Fitna-debat
www.nu.nl/algemeen/1506216/wilders-on...

komtdatschot | 26-08-18 | 12:01

Rutte heeft ook een beetje gelijk: het getuigt niet van veel beschaving om alles wat er in je opkomt er zomaar uit te flappen zonder even na te denken of je er niet iemand mee kwetst. Als dat door de wet begrensd moet worden is ook geen teken van beschaving: het zou vanuit die beschaving niet nodig hoeven te zijn om het te begrenzen. het zou inderdaad vanuit de persoonlijke verantwoordelijkheid moeten komen. Achteraf veroordelen is te laat, dan is het kwaad (kwetsen van anderen) immers al geschied. Dus wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar ja, sinds het begrip "verhuftering" in NL ingang vond, geschiedt er nogal wat.

cyrieltje | 26-08-18 | 12:01 | 7

Maar wie bepaalt wat wel en wat niet fatsoenlijk is? Een door incest gemartelde analfabetische Pakinees?

BrabantsVerzet | 26-08-18 | 12:16

Mr. Natural
Humor is het wapen van de zwakken. Zonder humor hebben die niets anders meer om zich aan op te trekken. Zoals de beroemde joodse humor omdat de joden geen ander verweer hadden in veel landen. Humor helpt ook om te relativeren.
Maar als er nou eens iemand een grap durft te maken over de holocaust? Wie schiet er dan in een humorloze kramp?
En een grap over iets van de islam? De moslims vinden dat niet humoristisch of durven dat niet te vinden. Want de islam voelt zich sterk genoeg om geen humor nodig te hebben, zeker?

cyrieltje | 26-08-18 | 12:41

cyrieltje | 26-08-18 | 12:41,

Je snapt de essentie niet, en je kent de feiten niet.
De essentie is dat we in dit land al eeuwen grappen maken over god, de kerk, het christendom en de christenen. Dat mag, google maar eens op "ezelsproces" of "van den Vos Reinaerde" (satire van 1000 jaar geleden).
Er is geen enkele reden om op een andere manier met de islam om te gaan.

En wat de feiten betreft, in de islamitische wereld verschijnen ook voortdurend cartoons waarin niet-moslims bespot worden. Dat mag daar, en dat mag hier ook. En daarnaast verschijnen er in islamitische landen dus jaarlijks honderden cartoons waarin de holocaust bejubeld wordt. En dat is, anders dan een cartoon over joden of moslims, echt iets heel anders dan een cartoon over de Plunderende Pedoproleet Mohammed. Ter vergelijking, er maakt hier ook niemand cartoons over de moslimslachtoffers van Srebrenica.
Als je dat verschil niet snapt, is er echt wat mis.

De woede over Mohammed-cartoons is dus op zijn best extreem hypocriet te noemen. Temeer daar de meest "kwetsende" Mohammed-cartoon destijds niet in die Deense krant had gestaan; maar was gemaakt door een Deense imam die daarmee de woede in de islamitische wereld wilde aanwakkeren. En met succes; er vielen honderden doden, alleen al 200 in Nigeria bij pogroms tegen christenen. Die imam moest dat later ook toegeven, maar er volgde geen "sorry" voor alle slachtoffers.
Natuurlijk niet. Islamitische dictators waren allang blij dat ze zo de aandacht af konden leiden van werkelijke problemen, zoals islamitisch terrorisme of de grootschalige slavernij in de meeste moslimlanden. Elke keer als er kritiek kwam op bijvoorbeeld slavernij jankten zij in koor; "ja, maar 0,00002% van jullie cartoons is bijna half zo kwetsend als de cartoons die wij hier maken, en dat is net zo erg als slavernij".
En einde discussie.
Satire heeft vaak de functie misstanden aan de kaak te stellen.
Problemen worden doorgaans pas opgelost nadat ze zijn aangekaart.
Als de meest misdadige religie aller tijden hier onze satire af kan schaffen, zijn we feitelijk allang geïslamiseerd. Dan is het slechts een kwestie van tijd voor dit land net zo ranzig, wreed en gewelddadig is als Pakistan.

Dandruff | 26-08-18 | 14:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit is allemaal Klein Bier.

Mark_D_NL | 26-08-18 | 12:00

Misschien gewoonweg discriminerend voor mensen die niet kunnen tekenen.
Of gewoon niet kunnen nadenken.
Over bevoorbeeld hoe dodelijk een tekeningetje op papier kan zijn. Tjongejonge, we komen telkens terug op dezelfde morons.

Notenkraker | 26-08-18 | 11:58

Cartoonwedstrijd prima, maar ik wantrouw de motieven van meneertje Wilders. Al sinds mensenheugenis draait hij hetzelfde riedeltje af, zonder ook maar 1 stap verder te komen (of te willen). Hij weet drommels goed welke gevolgen dit kan hebben, maar in de wereld van Geert Wilders telt, net als in die van Peter Rrrrrr, maar 1 man en 1 man alleen, en dat is... Geert Wilders (en in die van Peter Rrrrrr natuurlijk... Peter Rrrrrr). En Geert Wilders weet zich prima beveiligd. In tegenstelling tot de gemiddelde cartoonist. Of Nederlander...

Zenzeo | 26-08-18 | 11:57 | 1

Altijd dat verwijt dat Wilders geen stap verder komt! Wilders komt geen stap verder, om dat alle "oude partijen" hem buiten de macht houden. De Islamisering van ons land wordt niet gestopt door Wilders, omdat hij geen steun krijgt. De linkse en middenpartijen vinden het tegenwerken van Wilders belangrijker dan het tegenwerken van de Islamisering van ons land. En de kiezers slikken dat!

Janas | 26-08-18 | 12:40

Flauwekul van Wilders, zo'n "wedstrijd". Het is gewoon pesterij uit (overigens in zijn specifieke geval, begrijpelijke) frustratie, maar niemand schiet ook maar een spát mee op hiermee. Echt niemand. Kun je het gaan hebben over VvM en noem het maar op, en prima, dat mag. Lekker doen dan. Echter politiek gezien (en Wilders is toch echt een politicus) is het gewoon wat marginaal geneuzel waarmee de man zich alleen maar opnieuw verder buitenspel zet. Wat in het geval van Wilders bijna een doel op zich lijkt te zijn geworden. Beetje sneu, van het niveautje DENK. Pesten om het pesten en dan de vermoorde onschuld gaan spelen. Ik hou er niet van. Maar goed, het mág.

Dutchbeaurouge | 26-08-18 | 11:57 | 3

"Flauwekul van Wilders, zo'n "wedstrijd".

Eens. Wilders zou er veel beter aan doen zich sterk te maken tegen die steeds luidruchtiger wordende lobby om die smerige IS ratten "op te halen" uit Syrië. Waarom hoor ik de PVV daar niet over? Ik neem toch aan dat de PVV die "terugkeerders" ook liever kwijt dan rijk is? De PVV zou er krachtig op aan moeten dringen die ISers hun Nederlanderschap af te nemen, en ze met alle middelen te weren uit Nederland.

Onder die ISers zitten er vast wel een paar bij, gok ik, die met liefde een aanslag zouden plegen op die Vrijdenkersruimte waar Geert zijn infantiele cartoonwedstrijdje wil houden.

Get your priorities right, Geert

Dr_Johnson | 26-08-18 | 12:17

@Dutchbeaurouge: Dat is ook wat Rutte zegt: "Ik hou er niet van maar het mag:", en dat botst geheel niet met wat hij eerder zei in die 5 paragrafen. Ik snap niet goed waar Bassie heen wil. Dat Rutte zegt: "Gaaf, zo'n wedstrijd"? Als er bedreigingen vanwege de tentoonstelling binnen zouden komen, en Rutte laat de boel daarop maar afblazen, dan had Bassie een punt.

Muxje | 26-08-18 | 12:45

Dr_Johnson | 26-08-18 | 12:17
Greet heeft in ieder geval nog IS/islam "priorities", u en alle andere wapper partijen overduidelijk niet. U gebruikt zelf benamingen als "die smerige IS ratten", zult u bij alle andere partijen niet horen en het afnemen van nederlanderschap is weldegelijk een PVV standpunt.
Dus uw plemp raakt voor mij kant nog wal........

Muchnadt | 26-08-18 | 14:43

Mark Rutte is een gluiperige, liegende, draaiende gladakker van een ras opportunist.
Plaats vervangend schaam ik me ervoor dat hij al zolang de premier van ons land is. En ik betreur het ten zeerste dat ik de "man" ooit 1 keer mijn stem gegeven heb.

WasHetMaarMakkelijk | 26-08-18 | 11:57 | 3

Schrijf je "Plaats vervangend" niet aan elkaar?

HogeNood | 26-08-18 | 12:21

@HogeNood | 26-08-18 | 12:21
Hopelijk schaamt u zich niet plaatsvervangend voor mijn grammaticale fout, dat zou ik ten zeerste betreuren.

WasHetMaarMakkelijk | 26-08-18 | 12:29

Pvv is ook goed.

Ernst Oosters8389 | 26-08-18 | 12:48

Goud!

Rest In Privacy | 26-08-18 | 13:04

Scherpe vondst.........

Muchnadt | 26-08-18 | 14:45

Geweldig, ik schilder ook ga het ook eens op die manier proberen.

roodborstje1 | 26-08-18 | 17:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat we uberhaupt nog opkijken van de politiek die geen afspraken nakomt.

For once and for all; De politiek is er slechts om het volk de illusie van invloed te geven. De praktijk leert dat elk partijprogramma na de verkiezingen in de shredder gaat en de verkiezingsbeloften tijdens het vormen van een coalitie het raam uit gaan.

Sterker nog; Er zijn politici (*kuch* Rutte *kuch*) die nog voor de verkiezingen aangeven een voor hem negatieve uitkomst (winst PVV) niet te accepteren en samenwerking bij voorbaat te boycotten.

Inhoudelijk; Je moet overal grappen over kunnen maken en alles moeten kunnen tekenen en schilderen. Als je jezelf beledigd voelt door een tekening of schilderij zit er een stekker los in je bovenkamer en heb je serieus hulp nodig.

Threesixty | 26-08-18 | 11:54

Het lijkt mij als katholiek ook wel leuk dat er eens zo'n cartoonwedstrijd wordt georganiseerd over het kindermisbruik binnen onze kerk. Ik voorzie geen problemen.

Leptob | 26-08-18 | 11:54 | 2

Ik vind kindermisbruik veel te ernstig om daar cartoons over te maken. Smakeloos eigenlijk.

Lupuslupus | 26-08-18 | 12:11

Het punt is dat het kan en gebeurd, waabij de enige terughoudendheid de slachtoffers betreft. NIET de katholieken omdat we bang zouden moeten zijn voor represailles.

Reagurend_Nijlpaard | 26-08-18 | 13:06

De SP in 1983:

“Ik wil mijn afschuw voor de islam – de leer, de dogmatiek, de verboden, de onbeweeglijkheid, de middeleeuwse achterlijkheid die is ontstaan met deze religie voor nomaden en woestijnrovers – niet onder stoelen of banken steken. Zichzelf opsluitend in een gedragspatroon, dat de originele achterlijkheid halsstarrig in stand houdt, vormen zij een Fremdkörper in onze samenleving, dat niet lijkt te kunnen loskomen, iets bij te leren, iets te willen leren, dus verarmt. Zoals nu kan het niet”.

“Men moet zich eens indenken, welke ghetto’s er zullen ontstaan van verouderde, en voor ons gevaarlijke, immigranten, als we niet alleen hun gruwelijke slachtgewoonten aanvaarden, maar ook hun diskriminatie van vrouwen, hun patriarchaal-autoritaire aanmatiging, hun onderwerping van kinderen, hun stamveten. Waarom van nieuwkomers aanvaarden, wat we zelf in gewoonten en wetten hebben opgeruimd?”
sptransparant.wordpress.com/gastarbei...

AntonJensen | 26-08-18 | 11:52 | 1

Dir staat nu in de map "voor het geval dat...". Dank!

Sliptong | 26-08-18 | 11:53

“Behalve de begrenzing in de wet is er ook je eigen beschaving, persoonlijke opvattingen. Niet alles wat gezegd mág worden, hoeft gezegd te worden. Feit is dat ik het niet zou doen, zo’n wedstrijd. Maar hij mag het doen.”

Er is niets, maar dan ook werkelijk niets aan te merken op de woorden van Rutte. Hij ontraadt het Wilders niet, hij zegt niet dat het "gevaarlijk" is, hij zegt alleen dat hij het zelf niet zou doen, en herhaalt de wijze woorden die de ouders van Theo van Gogh ooit tegen hun zoon spraken: "Ja, Theo, je mág in dit land alles zeggen wat je wilt, maar je hoeft niet alles te zeggen".

Een probleem kan zijn dat in achterlijke, middeleeuwse, theocratische heilstaten als Pakistan het lastig uit te leggen kan zijn dat de opvattingen en initiatieven van parlementslid Wilders niet het regeringsstandpunt vertegenwoordigen. Want daar kennen ze geen democratische vrijheid, daar zijn dacht ik onlangs nog strengere blasfemiewetten aangenomen, en geldt inderdaad dat elke kritiek op de islam een "belediging" is die "gewroken" moet worden, liefst natuurlijk met de dood, vandaar:

"Als hij de macht had, zei Rizvi begin juli in Karachi, zou hij direct een Pakistaanse atoombom op Nederland gooien, nog voordat de cartoonwedstrijd had kunnen worden georganiseerd. Die aankondiging werd ongetwijfeld verwelkomd met TLP’s gescandeerde strijdkreet ‘Labbaik, Labbaik, Labbaik Ya Rasool Allah’, oftewel ‘Wij staan hier, wij staan hier, wij staan hier met u, o profeet van Allah!’

Maar uiteraard mogen wij in Nederland gewoon gebruik maken van onze vrijheid van expressie, en dus ook Wilders. Zelf ben ik het met Rutte eens, ik zou het zelf ook niet doen, maar dat is denk ik een kwestie van smaak.

Waar het om gaat is, zoals ik hierboven zei, dat de islam elke vorm van kritiek opvat als een belediging, of het nou serieus is geformuleerd (Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali), speels (Kurt Westergaard, Charlie Hebdo), bot (Theo van Gogh), of politiek (Geert Wilders). Dáár moet de islam eens van genezen, althans in ieder geval de moslims die zich de afgelopen halve eeuw met miljoenen in seculiere West-Europese landen hebben gevestigd.

Dr_Johnson | 26-08-18 | 11:51 | 3

Als je weet dat je de macht hebt, volgt de kunst van beheersing. Einstein zei, toen eindelijk de eerste experimenten met atoomsplijting lukte:"Dit gaat nooit iemand als bom gebruiken als hij weet welke verwoesting hij hiermee aanricht. Mijn judo, karate en kickbox leraar gaven altijd aan; ken je kracht en gebruik die alleen in de Dojo. Geldt ook voor het gebruik van een Audi RS6 of een Saturnus V raket....

hetgingperongeluk | 26-08-18 | 12:09

Hoe dan? Die hele sekte is gebaseerd op 'onderwerpt je, zo is het en voor een ieder die anders denkt hebben we wel een regeltje om je slachting te rechtvaardigen'.

Oh wacht, je hebt natuurlijk hun heilige teksten niet gelezen maar denkt als een naief trutje wel eventjes de waarheid in pacht te hebben.

Rusrs | 26-08-18 | 12:11

"... Dáár moet de islam eens van genezen, ..."
Er valt weinig te genezen als immigranten komen uit een land dat in 1400 jaar gezuiverd is van niet-islamitisch denkenden (in 1400 jaar 'islam ontvlucht'/'zich moeizaam voortplantend onder de islam'). Ik geloof niet zo in de 'gelijkheid van mensen' die allemaal op andere gedachten gebracht kunnen worden.

HogeNood | 26-08-18 | 12:38

Rutte moet niet zeggen dat Wilders provoceert, dat is opruiend. Op nu.nl is iedereen en zijn moedergekwetst,beledigt en geprovoceerd en wil aanpassing vd vrijheid v meningsuiting.

Deze reakties bewijzen het gelijk v Wilders dat er qua moslimintolerantie nog een boel te doen is. Het oude liedje: wel de lusten ,niet de lasten.

ger1306 | 26-08-18 | 11:50

Maar in heilige boeken oproepen tot het vermoorden van ongelovigen mag natuurlijk wel. Daar is niets mis mee. Moet kunnen. Hoeven gelovigen zich niet voor te schamen of te verantwoorden. Heel normaal. Zo normaal is het zelfs dat het dagelijks in de praktijk gebracht wordt. Mensen de keel doorsnijden, onthoofden, in brand steken, ophangen. Allemaal heel leuk religieus waar ze in Pakistan geen moeite mee hebben.

Kanjars zijn het!

Mokum Kosher | 26-08-18 | 11:49 | 1

Met 'kanjar' bedoelt u mogelijk de alledaagse Pakistaanse (Urdu) benaming voor 'pooier'?

bisbisbis | 26-08-18 | 12:23

Mohammed was een pedofiele roverhoofdman die moordend en plunderend, in de 7e eeuw, Noordelijk Afrika onveilig maakte. Die en ook de aanhangers van deze pedofiel kan je niet belachelijk genoeg maken. Maar helaas onze media en politici dwepen er mee.

Mo het varken | 26-08-18 | 11:49 | 5

Deze Mohammed wordt anders wel op gelijke voet gesteld met Jezus.

Een centrale waarde binnen het Christendom is rekenschap houden met anderen. Deel met uw arme medemens wanneer u het kunt missen. In de islam ben je hooguit solidair met je medesoldaten. Op het verlaten van het leger staat een zware straf. Alles volgens het handboek van de soldaat.

druipsmurf | 26-08-18 | 12:05

Als hij bestaan heeft. Het is niet eens zeker dat die zogenaamde profeet werkelijk op deze aardkloot heeft vertoefd.

BrabantsVerzet | 26-08-18 | 12:19

Ach, perspectief hé. Jezus mag dam wel voor liefde staan maar Ujn vader (die hij gehoorzaamde en volgde) had er geen problemen mee om babies in Egypte te vermoorden, of een hele stad inclusief babies uit the moorden (Jericho)

Ben Hetzat | 26-08-18 | 20:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Kurt Westergaard heeft bij voorbaat al gewonnen

de visser | 26-08-18 | 11:48

Ach, in 10 jaar tijd kan er veel veranderen, met name de angst voor... 2008.. dat was voor IS, de aanslagen in Brussel en Berlijn en de massale stroom Siriegangers. Nu get gevaar voor een aanslag dichter om de hoek ligt wil Rutte vriendjes blijven met deze toekomstige aandeelhouders van Shell en Unilever ipv dat deze vriendjes omslaan en de boel plat terroriseren.

Sinclair | 26-08-18 | 11:48

Manager Rutte is dan ook geen staatsman.

De luis | 26-08-18 | 11:46 | 1

Rutte een staatsman hahahahaha. Loopjongen van de Lage Vuursche club.

beau van rtl | 26-08-18 | 11:51

Wilders doet niets! Hij organiseert een tekenwedstrijd! Het probleem is de islam en niets anders dan de islam! Zolang cabaretiers geen grappen durven te maken over de islam zoals ze met het christendom doen, dan moeten we juist een stortvloed van grappen en grollen uitrollen over de islam! Net zolang dat ze begrijpen wat vrijheid betekend! En als ze daar niet tegen kunnen, dan verhuizen ze maar weer lekker terug naar die islamitische stinklanden van ze! Ben dat gekruip en geslijm van overheidsdienaren spuugzat! Tijd dat ze duidelijk maken dat zij hier niet bepalen hoe wij onze samenleving moeten besturen maar dat wij dat doen, volgens westerse normen en waarden. Niks geen iftar diners en bovenmatig aandacht voor de islam, duidelijkheid scheppen dat wij hier leven volgens onze maatstaven en niet die van woestijnlanden.

dutch bikkel | 26-08-18 | 11:45 | 1

Dacht het wel.

ger1306 | 26-08-18 | 11:54

Persoonlijk vind ik het idee dat één persoon een hele groep onnodig kan kwetsen tamelijk bizar. Andersom geloof ik daar wel in: een hele groep kan één persoon zodanig onnodig kwetsen dat degene een uitweg gaat zoeken in zelfmoord. Als een hele groep zich onnodig gekwetst voelt door één persoon of enkele personen dan zijn het onnodige jankerds.

Sqbar | 26-08-18 | 11:44 | 2

+1. Dit geldt overigens ook voor demoniseren en is het standaard linkse stokpaardje: "Wilders klaagt dat ie gedemoniseerd wordt maar kijk eens hoe hij duizenden tot miljoenen moslims beledigt". Men ziet het verschil niet: alle energie geconcentreerd op 1 persoon of verspreid over een miljoen personen. Beetje zoals je met een vergrootglas zonnestralen kunt bundelen.

skoftig | 26-08-18 | 11:54

Jankerds, inderdaad. Als ik zo naar die foto kijk, genomen ergens in Pakistan, dan kan ik niet anders denken dat dit georganiseerd is door enkelen. Hoeveel van die "woedende" fotostampers zouden weten waar Nederland uberhaupt ligt? En wie Wilders is? Hun dagelijks leven bestaat waarschijnlijk niet uit het doornemen van de internationale pers (en dat is een understatement).

LaatmaarLu? | 26-08-18 | 12:14

Het grote probleem met de Islam is dat het HIER niet thuishoort, en daar moet wat mij betreft alle energie op worden gericht. Niet proberen die 1 miljard moslims van hun religieuze denkbeelden af te brengen. Kansloos. Gewoon accepteren dat die cultuur DAAR heerst, en vooral daar houden. Laat men elkaar maar met grote overgave de strot afsnijden als dat volgens het boek uit 700 AD moet. Altijd maar de ellende van de hele wereld op onze schouders nemen en proberen te verbeteren. Wilders mixt deze 2 zaken, hij vecht tegen de islam hier en daar, en daarmee verlies je focus en slagingskans.

skoftig | 26-08-18 | 11:44

“You can’t draw me”, als je dat denkt te horen heb je last van stemmen.

JI-HAAT | 26-08-18 | 11:42 | 1

Misschien moeten die islam-geleerden eens overwegen of dit niet letterlijk maar figuurlijk bedoeld is. Iets wat abstract is -een geloof- kan inderdaad niet echt (goed) getekend worden. Maar ja, dan moet je natuurlijk wat genuanceerder met een heleboel dingen omgaan. Tja.

LaatmaarLu? | 26-08-18 | 12:17

Zoooooo, dat waren verstandige woorden en dat zomaar in de Volkskrant,
moet echt niet gekker worden,
misschien volgende keer toch een keertje inkijken in plaats van ongelezen de kattenbak in!?

Tijdvoormaatregelen | 26-08-18 | 11:41

Ik voorspel vooral moslims die medemoslims doodmaken. Dat gebeurde na de Deense cartoonwedstrijd immers ook. De holocaustcartoonwedstrijd die als antwoord werd georganiseerd in Iran was een natte scheet. Dat heet nou superieur zijn.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 11:40

Zonder Nederland zou Pakistan niet de grote mogendheid zijn die het nu is, want wij hebben dat land aan kernwapens geholpen. Ook hebben wij ettelijke miljarden aan ontwikkelingshulp aan Pakistan cadeau gegeven. En dankbaar dat die Paki's zijn...!

MAD1950 | 26-08-18 | 11:39

We hebben twee monotheïstische godsdiensten namelijk het jodendom en het christendom. De islam, is een ideologie en een doctrine. Als mensen zich door ze ideologie laten gijzelen, moeten zij weten. Dit betekent dat de mensen in juist deze landen waar deze ideologie heerst er in al die eeuwen er niet slimmer op zijn geworden. Sterker nog een deel van hun denkvermogen is rond het jaar 850 AD, stil komen te staan. De vrije geesten zitten daar letterlijk in de fles waarvan de dop er krampachtig op wordt gehouden. Als wij onze vrijheid opgeven en onze vrije geesten terug in de fles laten stoppen, dooft het licht in het Westen van Europa en elders in de vrije wereld. We zijn daar hard naar op weg.

De Evangelist | 26-08-18 | 11:36 | 10

De Evangelist | 26-08-18 | 12:20
U roept maar wat. Het oerwreedste volk op aarde waren de Assyriërs van Ninevé. Zij bouwden hun wereldrijk op met pure intimidatie, gijzelingen en IS-achtige feesten waarbij krijgsgevangenen en masse werden geslacht. De islam heeft haar wrede trekken niet van zichzelf, maar van de godsdiensten / machtsaanbiddingen die zij overwon. De aarde van het Midden Oosten is doordrenkt met menselijk bloed.

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-08-18 | 12:50

@Eeuwig op Vakantie: Daarom is ISlam ook niets meer of minder dan een controlemiddel, om ze een beetje in toom te houden dus voor de lokale heersers. De ouwe Mo kende zijn pappenheimers natuurlijk door en door en door te zorgen dat ISlam feitelijk "onderwerping zonder grenzen" inhoudt is het een ideaal machtsmiddel in die contreien. Wordt je volk een beetje onrustig, dan ga je in naam van Allah knokken met je buren "want zij zijn de vijanden van de profeet". Simpel en effectief, en heel jammer dat dat nog steeds werkt, daar waar wij ons hebben doorontwikkeld.

Graaisnaaiert | 26-08-18 | 13:27

Graaisnaaiert | 26-08-18 | 13:27
Eddy Daniels legt uit dat het Arabisch woord voor 'vernieuwing': "Bi'dah" homoniem is met het Arabische woord voor 'ketterij'. Dus wanneer je daar als vernieuwer je kop boven het maaiveld uitsteekt, dan roepen anderen: "ketterij!" Zo gebeurde dat ook in de 15e eeuw in Europa, maar daar werd 'ketter' een geuzenterm. Zo werden de Zeven Provinciën een vrijplaats voor ketters.

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-08-18 | 13:39
▼ 7 antwoorden verborgen

Geen probleem dat we mr Mo niet mogen tekenen, maar hij had toch ook wel familie,vrienden, of zijn vrouwen, waar we de draak mee kunnen steken?
Toch?

Rest In Privacy | 26-08-18 | 11:35 | 4

@ JackStick | 26-08-18 | 11:50 |
Welke zus was dat?
Die van haar broer de neef zijn dochter, of die geadopteerde?

Rest In Privacy | 26-08-18 | 11:55

@ Ce ca!
Dat konden ze destijds niet zo goed zien (vanwege die boerka he), maar naar alle waarschijnlijkheid was het de achternicht van de broer van zijn neef. En daar de (stief)zus van.

JackStick | 26-08-18 | 12:35

@ JackStick | 26-08-18 | 12:35
Duidelijk, een cartoon over een erfenis bijeenkomst, lijkt me dus een leuk onderwerp.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

In den beginne was het Woord en het Woord was God. Het woord creëert je werkelijkheid of: wat je zegt ben je zelf. Dat snapt een kind. Wie denkt dat vrijheid wordt afgemeten aan de hand van de dingen die je mag zeggen, heeft het begrip vrijheid niet begrepen.

Axelvon | 26-08-18 | 11:34 | 4

Aan de hand daarvan wordt vrijheid dan wel afgemeten?vrijheid van meningsuiting lijkt mij toch een cruciaal onderdeel van vrijheid.

plantoffel | 26-08-18 | 11:42

Waarvan*

plantoffel | 26-08-18 | 11:43

Vrijheid, wordt afgemeten aan de hand van de dingen zonder welke je het kunt doen. Wanneer je per se dingen moet kunnen zeggen om je vrij te voelen ben je onvrij.

Axelvon | 26-08-18 | 12:04
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk daar dan. Goed speurwerk Bas!

Deksmaat | 26-08-18 | 11:32
-weggejorist-
Balgesjaakt | 26-08-18 | 11:31 | 2

@tata1981 | 26-08-18 | 11:30 |
Die zijn inderdaad heel erg leuk! Zeer spitsvondig en doorspekt met heerlijke zwarte humor die tegelijkertijd een hele pijnlijke spiegel voorhoudt aan bepaalde groepen. Deze is ook goud:

- www.youtube.com/watch?v=CQw3KSYD3ns

Sjefke7807 | 26-08-18 | 11:36

Steengoed zeg. Die types! Het wordt internationaal gezien, wat we hier zien.
Het kan bijna niet anders of dit is Joodse humor. Bijzonder scherp en hilarisch.

marjen | 26-08-18 | 14:31

Als regering wil je ook andere landen niet op de teentjes trappen en geopolitieke relletjes veroorzaken. Vandaar de gematigde of verontschuldigende reactie neem ik dan maar aan. Neemt niet weg dat ik het van de zotten vind dat we nederig onze excuses maken aan een stel pissige en gewelddadige moslim extremisten.

GroetenVanUrk | 26-08-18 | 11:30

Tsja als MP heb je natuurlijk een iets andere insteek en verantwoordelijkheid dan als fractievoorzitter, Zoveel licht zit er trouwens niet tussen de huidige en eerdere uitspraken. Een beetje gezocht dit.
Verder doet gekke Greet maar, zo belangrijk is het allemaal niet.
Mensen met lange religieuze tenen zul je altijd houden, het gros haalt zijn/haar schouders op en gaat over tot de orde van de dag.

Berbaar | 26-08-18 | 11:29 | 3

En het is juist de taak van de vrije cartoonist vol op die lange reli tenen te gaan staan.Juist daarom is het een goede zaak z’on wedstrijdje in plaats van te buigen voor deze moordzuchtige idioten zoals Rutte het liefst doet. Laten we vooral ‘de goede vrede bewaren’. En daar maak je als wegkijker een grote fout.

HaatbaardKnipper | 26-08-18 | 11:37

Maar het is dan ook best nuttig om aan te tonen hoe wijdverbreid die mensen met religieuze lange tenen zijn en hoe ver hun invloed strekt.

Janas | 26-08-18 | 11:39

Zie je nou echt niet dat het cartoonisten, kunstenaars en caberetiers zijn geweest die hier voor verlichting hebben gezorgd. Je onderschat de kracht van dezen schromelijk. Als er in de islam verlichting zal komen is dat door diezelfdw groepen. Geert probeert dit in gang te zetten. Bovendien wil hij (wederom) aantonen hoe intolerant de islam nu is, oftewel de ogen van de deugmens openen.

Ben Hetzat | 26-08-18 | 19:51

Dom om het hoeden van de vrijheid eerst en vooral bij deze regentenklasse te leggen, burgers hebben hier zeer zeker een rol, zonder land of the brave is er geen home of the free.

Ciara | 26-08-18 | 11:28

De kwestie is niet dat wij onszelf uit moeten leggen waarom we het vrije woord in ons Nederland eerbiedigen.
De kwestie is waarom zij zichzelf niet uit hoeven leggen waarom zij het vrije woord wereldwijd niet willen eerbiedigen, en dreigen met dood en verderf als wij ons niet onderwerpen aan de door hun religie ingefluisterde regels.
Wij hoeven ons niet te verdedigen, enkel en alleen omdat zij de aanval kiezen.
Wat Wilders doet is in essentie niet de aanval kiezen, maar gewoon doen wat hier altijd gekund heeft. Wat ze in Pakistan doen is de aanval kiezen, stellingen betrekken nog vóórdat hier in ons Nederland iemand gebruik gaat maken van het vrije woord.
Het is een grof schandaal dat het hier meteen gaat om de persoon Wilders en de vraag of wat hij wil, een cartoon-wedstrijd, nou wel zo nodig moet. Natuurlijk, Wilders wil de boel op spanning zetten, vanuit zijn perspectief en doelstellingen, maar welke kanttekeningen je daar ook bij wilt plaatsen, het blijft van de gekke dat hij überhaupt op zulk een simpele wijze de spanning kan doen toenemen.
En dat is, ik herhaal, een grof schandaal.

Schoorsteenveger | 26-08-18 | 11:27 | 1

Heel mooi. Helemaal mee eens, dankjewel.

Poesmobiel | 26-08-18 | 11:32

Eerlijk gezegd vind ik de aktie van Wilders volkomen overbodig en ik zou tegen hem willen zeggen: man, hou je mond, ga eens normaal doen en ga weer gewoon politiek bedrijven. Een rapport waarin op m.i. rationele gronden wordt geschat dat de onbekende Nederlandse drugscrimineel bijna twintig miljard per jaar bij elkaar harkt en wat het failliet van het zo geroemde Nederlandse drugsbeleid zonneklaar laat zien. Een dalende criminaliteit?: ammehoela, puur leugenpak. Voor Rutte c.s. moet dit bijzonder ongunstig uitkomen, omdat deze illegale inkomsten ongetwijfeld ook een rol zullen gaan spelen bij de vaststelling van de Nederlandse EU-afdrachten, net zo goed als eerder gebeurde bij de inkomsten uit de hash-teelt. En Rutte zit al zo klem omdat de afschaffing van de dividendbelasting n.a.w. veel meer gaat kosten, dan hij heeft voorspeld. Voor de oppositie genoeg torpedo's om de boomstamkano van Rutte tot zinken te brengen Verder geeft hij met zijn cartoon-aktie het kabinet een prachtige uitvlucht om de aandacht af te leiden van de uitspraken van Blok.
Ga, aan het werk Geert, zonder dralen, maar hou op met ouwehoeren.

oliebolletje123 | 26-08-18 | 11:27 | 4

Oliebol. Geert ga aan het werk en houd op met ouwehoeren. Tjonge jonge wat een domme opmerking.

beau van rtl | 26-08-18 | 11:37

Wat u dus eigenlijk zegt is dat hij, net als de rest, tolerant moet zijn naar intolerantie?

JackStick | 26-08-18 | 11:43

@Beau van RTL: ik ben altijd een fervent medestander van G.W. geweest, maar Geert is de laatste tijd de weg een beetje kwijt; leest u mijn verhaal nog een keer en eventueel nog een keer, eventueel net zolang tot u het begrijpt en dan zult u met me eens zijn dat een cartoonwedstrijd verspilde tijd is.
@JackStick; wat Geert behoort te doen, is Rutte c.s. bestrijden en het is nu of nooit. Een cartoonwedstrijd is verspilling van tijd en dat kan hij altijd later nog doen.

oliebolletje123 | 26-08-18 | 20:29
▼ 1 antwoord verborgen

- "Is er dan geen enkele beperking aan de vrijheid van meningsuiting? Jawel. Die vrijheid wordt achteraf begrensd door de wet, bijvoorbeeld als het gaat om oproepen tot geweld."

Nou, en dáár gaat het dus al fout. Want wanneer er in de lokale haathut actief wordt opgeroepen tot Jihad en ander onverkwikkelijks naar de gastsamenleving toe, worden elk rechtmatig bezwaar daartegen of kritiek daarop als 'islamofobie' en 'racisme' bestempeld. En worden dergelijke abjecte oproepen vervolgens geschaard onder diezelfde VvMU. Terwijl het juist de bijl is aan de wortels van onze samenleving. Hoe abject ook de daden, alles dat uit naam van de islam gedaan wordt, wordt hier met de steeds harder meurende mantel der liefde bedekt.

- "Behalve de begrenzing in de wet is er ook je eigen beschaving, persoonlijke opvattingen."

Welnu Rutte, als je barbaarsheid met beschaving tegemoet treedt, wie van de twee denk je dan dat er gaat winnen? Juist. En dat zien we nu ondertussen al decennia gebeuren. Steeds iets verder, steeds iets meer. De Salami tactiek. Mensen als Herman Finkers hebben openlijk toegegeven dat ze bepaalde grappen niet meer durven maken. Bang zijn dat ze anders eindigen als van Gogh. Zo zijn er al veel kleine en soms wat grotere dingen ingeleverd aan de oprukkende islam om de goede lieve vrede maar te bewaren. Zij zien dat als zwakte en grijpen dan ook hun kans. Pas als we de islam zo kunnen besmeuren en bespotten als decennia gedaan is met o.a. de katholieke Kerk (en die kregen niet spontaan last van "lage suikerspiegels" of "vrachtwagens/witte busjes van de vrede"), dan kunnen we héél misschien over toenadering praten. Daarvoor? Ab-so-luut niet! Toegeven is alles verliezen wat ons dierbaar is en waar veel mensen voor gestreden hebben en gestorven zijn.

Sjefke7807 | 26-08-18 | 11:27 | 2

Geert wil een cartoonwedstrijd. Maar dit gaat niet over Geert, nochh over zijn ideetje. Dit gaat over een wereldwijd probleem, over een religie die ons en onze traditie, waaronder het bezigen van het vrije woord, in een wurggreep houdt.
Wilders is een van de eindresultaten van onze zwakheid.

Schoorsteenveger | 26-08-18 | 11:31

@Schoorsteenveger | 26-08-18 | 11:31 |
Juist. Dat is ook wat ik met mijn tegel aan de kaak probeerde te stellen (misschien was ik niet duidelijk genoeg?). Al deze dingen zijn een gevolg, géén oorzaak. En dat wordt door veel mensen nogal eens door elkaar gehaald. Niet Wilders is het probleem, het is de wanstaltige zwakte van het Westen die mensen als Wilders voortbrengt. Groepen als AfD, ForBritain, Etc. ad infinitum. Zij zijn het die in het gat springen dat de gevestigde Orde heeft laten ontstaan door het categorisch weg gekijk, vergoelijken, marginaliseren van een ondertussen al decennia voortwoekerend probleem. Terwijl de Gevestigde Orde de vrijheden waarvoor zovelen gevochten hebben en gestorven zijn op een achternamiddag te grabbel gooien, zijn het de Wilders-en etc. die met de moed der wanhoop proberen te redden wat er te redden valt.

Sjefke7807 | 26-08-18 | 11:45

Ze hadden Rutte moeten vragen welke wedstrijd hij wel zou doen.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 11:26

Kan voor geen meter tekenen maar uit principe er net 1 ingestuurd. Hup kabinet, doe hetzelfde en gooi er daarna in 100 talen een persbericht uit: zo doen we dat hier. Stelletje bukkers.

de Voorzittert | 26-08-18 | 11:26

Het is toch gewoon consistent? Rutte legt Wilders - nog - geen strobreed in de weg met zijn wedstrijd. De staat bepaalt hierin dus helemaal niets. Dat Rutte, sprekend als premier, zegt dat hij dit niet zelf georganiseerd zou hebben snap ik ook wel.

algoritmos | 26-08-18 | 11:24 | 2

Rutte kan zelf helemaal niets organiseren, die moet gewoon doen wat hem van drakenstein wordt bevolen en anders niets.

beau van rtl | 26-08-18 | 11:27

Het is toch een beetje van "hij mag het, maar moet het niet te bont maken, want dan grijpen we in".

Schoorsteenveger | 26-08-18 | 11:32

Als morgen unilever en shell rutte zeggen,je moet in iedere moskee en supermarkt en benzinepomp neerzetten dan doet hij dat.

van stampij | 26-08-18 | 11:24

Uitstekende column van Cliteur!

Basil Fawlty | 26-08-18 | 11:50

Goed verhaal van Cliteur, had hem gister al gelezen. Natuurlijk goed om te weten dat Baudet bij Cliteur gepromoveerd is.

Zwizalletju | 26-08-18 | 12:48

Plus 100 voor deze bijdrage.

roodborstje1 | 26-08-18 | 17:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Beetje luchtigheid zo op de zondagmorgen. Steve Hughes draait de hele handel de strot af binnen 3 minuten:

m.youtube.com/watch?v=ceS_jkKjIgo

netniet | 26-08-18 | 11:23 | 1

Ge-wel-dig! Zou verplichte kost moeten zijn tijdens de opvoeding.

J. Jarig | 26-08-18 | 11:36

Het verschil tussen buigers en draaiers als een Rutte , Blok enz. en zich niet de mond laten snoeren Wilders is af te lezen aan de vorm van Bewaking. Zegt dat iets over de genoemde personen of over bepaalde gelovigen waar zij het over hebben ?

AntonJensen | 26-08-18 | 11:21

Gelukkig hebben onze nedermoslims helemaal niets met boze Pakistaanse mannetjes in jurken.

RickTheDick | 26-08-18 | 11:21

Rutte, de man zonder ruggengraat en visie die openlijke leugen en bedrog salonfähig heeft gemaakt.
Niet het verschijnsel Rutte is zorgwekkend -psychopaten en pathetisch leugenaars heb je in elke bedrijfstak- maar het feit dat een vrij volk van overwegend verstandige en hard werkende mensen zo'n leider voortbrengt.

Rommelende Onderbuik | 26-08-18 | 11:21 | 1

Rutte is een boksbal, een masochist, chantabel, overal inzetbaar. Zal moeilijk worden voor onze elite om een volgende MP te vinden.

beau van rtl | 26-08-18 | 11:30

In landen als Pakistan zijn de reacties te voorspellen. Ik vraag mij af of de booslims in Nederland ook gaan rellen en hoe de Politie dat dan zal bestrijden.

Mahatma | 26-08-18 | 11:19 | 1

Mahatma | 26-08-18 | 11:19 |
"hoe de Politie dat dan zal bestrijden."
Nou eh.. daadkrachtig?
https://www.dumpert.nl/mediabase/7498769/76a442fb/agent_versus_knul_en_boze_moeder.html
Manmanman....

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 12:46

Ik snap Rutte wel. Principes hebben is één ding, de woede van ontoerekeningsvatbare moslims over je landgenoten in Pakistan afroepen is een ander ding. Wat me ook benieuwt is hoeveel van de inzendingen niet-anoniem zullen zijn. Persoonlijk ben ik ook niet zo'n held, en om je naam onder zo'n tekening als van Westergaard te zetten moet je wel een beetje lef hebben. Ik denk nog steeds aan Theo van Gogh. Wie zei daar dat geweld niets oplost en dat terroristen niet winnen?

JvanDeventer | 26-08-18 | 11:16 | 6

@JamesMurphy | 26-08-18 | 11:33
Journalisten zijn het wel gewend om over hun schouder te kijken, helemaal in dat soort landen. En de rest heeft er wat mij betreft niks te zoeken. Laat ze lekker de pleuris krijgen daar in Pakistan. Laten ze daar eerst eens de 20e eeuw binnenstappen, alvorens we ze serieus nemen en diplomatieke en zakelijke betrekkingen aangaan.

VanBukkem | 26-08-18 | 11:42

@VanBukkem Ze zijn er, dat is een gegeven. Wat jij zegt kun je als reaguurder op GS even snel intikken op een zondagochtend in augustus. Voor een premier ligt dat toch net even anders.

JamesMurphy | 26-08-18 | 11:50

@JamesMurphy | 26-08-18 | 11:50
Punt. Als reaguurder op zondagochtend heb je inderdaad makkelijk praten.

VanBukkem | 26-08-18 | 11:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Doen, zeg ik. maar ik kijk niet raar op als we profeetpalen werkelijk nodig gaan hebben.

horsteknots | 26-08-18 | 11:15 | 2

Jij wilt dus bukken voor die lui? Hoop je dat ze je dan wel met rust laten?
Newsflash: ze willen de hele wereld veroveren.

Opslag Medium | 26-08-18 | 12:32

@Opslag Medium - Wat maar weer aangeeft hoe dom dat volk is. In de afgelopen eeuwen hebben ze totaal niks bijgedragen aan wetenschap of technologie. Ze beseffen niet dat als ze de wereld overnemen, de hele wereld een stagnerende kolerebende wordt zonder nieuwe speeltjes zoals iPhones en auto's, of andere dingen die ze zelf nog nooit voor elkaar hebben gekregen.

Akiron | 26-08-18 | 13:56

Waarschijnlijk slaan de woorden van Rutte op de politicus Wilders en niet op cartoonisten en kunstenaars. Overigens sprak men aanvankelijk nog van een expositie maar omdat daar feitelijk geen sprake van is noemt men het nu maar een wedstrijd. Ik heb helemaal niks tegen cartoons over de profeet Mohammed maar een politicus die dit meent te moeten organiseren haal ik net zo goed de schouders bij op als bij de cartoonwedstrijd over de Holocaust in Iran. Een wedstrijd over heiligen en profeten was waarschijnlijk al boeiender geweest. Maar ja Joodse profeten zal Wilders niet zo snel tot onderwerp kiezen van een cartoon wedstrijd omdat zijn wedstrijd vooral politiek gedreven is en weinig met humor te maken heeft.

Simon_GS | 26-08-18 | 11:14 | 5

Dutch Bikkel
Zo is het.

Mr_Natural | 26-08-18 | 11:39

Je suis dutch bikkel.

JackStick | 26-08-18 | 11:48

#dutch bikkel, ook in de islamitisch wereld worden allerlei cartoons over Mohammed gemaakt dus ik zie die prioriteit niet zo. De reactie in Pakistan is net zo goed een politieke omdat het initiatief uit anti-islam hoek komt. Soort zoekt soort.

Simon_GS | 26-08-18 | 13:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je daar Frits Bom als de vakantieman naartoe stuurt, weet geen enkele van die idioten, Nederland aan te wijzen op een kaart.

lokoolokie | 26-08-18 | 11:13 | 1

Of ze trekken hun smartphone en laten ze je een kaart van Europa zien, met netto outkierings bedragen.

Mr. Squits | 26-08-18 | 11:26

Er zullen toch natuurlijk wel nog wat extra merkelblokken worden geplaatst in Denhagistan.
... of ligt het Haagse kalifaat er al vol mee?

Paaldanseres | 26-08-18 | 11:13

Pakistan. Wie interesseert dat nou? Als een Pakinees de kans krijgt, emigreert hij naar het Westen. Omdat elke Pakinees weet in wat voor islamitische hel hij leeft.

BrabantsVerzet | 26-08-18 | 11:13 | 1

je kunt een Pakistaan wel uit Pakistan halen, maar Pakistan nooit uit een Pakistaan.

Glasgow Argus | 26-08-18 | 11:14

Aan de foto te zien hebben die Pakistanis een foto van Geert Wilders moeten googlen en groot uit moeten printen om hem vervolgens te verbranden in een principieel ritueel. Now that’s what I call dedication!

Accident_Prone | 26-08-18 | 11:11 | 4

Neuh, die worden gewoon aangeleverd door de opdrachtgever.

rokertje | 26-08-18 | 11:22

@rokertje: u snapt het.

Graaisnaaiert | 26-08-18 | 11:48

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4573882/Fake-news-row-Muslim-protesters-TV-crews.html
Voor wie em nog niet kende.

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 12:38
▼ 1 antwoord verborgen

We mogen nooit vergeten dat Wilders of Baudet niet het probleem zijn. En dat Van Gogh, Westergaard en Charlie Hebdo niet het probleem zijn/waren.
Het probleem is de islam!!!
En het wordt nu eens een keer tijd dat we dat probleem actief aanpakken!

Aristotalloss | 26-08-18 | 11:11 | 5

Dat redt je niet met een cartoonwedstrijd, dat redt je door de-ISlamificatie van Nederland en Europa. En om in ieder geval het beleid bij te stellen zul je toch met andere middelen moeten komen dan zo'n wedstrijd, maar poneer dagelijks inhoudelijke problemen waar een land en een continent als het onze mee botst als het gaat om import van ISlam. Confronteer de deugbrigade met hun hypocrisie. Verzin ludieke acties in plaats van zo'n cartoonwedstrijd, pak een paar verzen uit de koran die elkaar tegenspreken of lijnrecht strijdig met onze Grondwet is en vraag theologen en imam's om daar eens op te reageren. Laat Grapperhaus eens de strafbaarheid van bepaalde verzen en uitspraken in de koran onderzoeken en als hij dat weigert, doorvragen. Waarom niet? Staat ISlam boven de wet? Dat soort dingen... Als Geert serieus werk wil maken van de-ISlamificatie zorgt hij ervoor dat bij de volgende verliezingen een ISlamoloog op de kieslijst staat, op een verkiesbare plaats. Eentje die precies kan aangeven waar Ilam met onze regels en wetten strijdig is en wat men eraan gaat doen. Eentje die zich niet door VVD-schreeuwers laat overbluffen maar letterlijk kan citeren uit die rotboekjes. Lijkt me veel zinniger, dit.

Graaisnaaiert | 26-08-18 | 11:41

@Grasnaaiert, zo'n persoon stond op de kieslijst van de PVV, namelijk arabist Hans Jansen. Die helaas al korte tijd later is overleden.

Lupuslupus | 26-08-18 | 12:15

Hoeveel hebben wel al toegegeven, geen spaarvarkentjes meer,bloot uit openbare gebouwen,zwemmen met afgeplakte ramen,halal slachten zelfs op je balkon,en vrijheid om te zeggen dan je niet van moslims houd,burkas op straat en tot slot bijna 5oo moskees in Nederland.
Moet ik nog verder gaan? Er is nog veel en veel meer wat wij moeten inleveren ten behoeve van de vredelievende moslims.

roodborstje1 | 26-08-18 | 18:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Boos worden om een tekening is zoo middeleeuws....

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 11:09 | 2

En dat slaat dus prima aan bij figuren die er baat hebben dat mensen met een middeleeuwse mentaliteit weer eens ontzettend heel erg boos worden op iedereen en zijn moeder en dus ook niet zullen aarzelen om in elke moskee in de ISlamitische wereld los te gaan tegen Wilders en Nederland. Ik vraag me het nut van zo'n wedstrijd af, eigenlijk. Ik bedoel, je weet dat ISlamieten wereldwijd weer hysterisch gaan reageren, je weet dat de hele deugbrigade weer over je heenvalt als provicatief, diegenen die weten hoe ISlam in elkaar steekt hoef je niet te overtuigen en diegenen die je een gore racist vinden laten zich niet overtuigen.
Oftewel, je mag zo'n wedstrijdje organiseren maar wat heeft het voor zin?

Graaisnaaiert | 26-08-18 | 11:34

Graaisnaaiert | 26-08-18 | 11:34
Wedstrijdje tekenen is als moslim weer eens wat anders om je over op te winden dan het eeuwige Israël, toch? Beetje afwisseling...
Zijn er trouwens ook dingen waar islamieten wereldwijd niét hysterisch op reageren?
https://www.dumpert.nl/mediabase/955691/05bc51e1/mohammed_smurf.html

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 12:35

Beetje spijkers op laag water zoeken. Ben geen grote fan van Rutte, maar die uitspraken van hem staan niet in scherp contrast met de eerste alinea's. Hij zegt alleen dat er persoonlijke opvattingen zijn (lijkt me terecht) en dat hij het zelf niet zou doen (dat kan hij alleen zelf beoordelen). Wilders mag doen wat hij wil. Hoezo draaien?

JamesMurphy | 26-08-18 | 11:08 | 3

Mee eens. Rutte accepteert zelfs dat Wilders deze wedstrijd, althans het resultaat ervan, organiseert in het gebouw van het Nederlandse parlement. Hij had ook kunnen zeggen "je zoekt maar een ruimte ergens anders". Maar dat zou vermoedelijk moeilijk geworden zijn ...

Synecdoche | 26-08-18 | 11:16

Het gaat er om wat de boodschap is achter Rutte's gedraai. Met veel omhaal van woorden distantieert hij zich van de actie van Wilders.
"Zwijg, Pakistanen. Dit is een grondwettelijk recht dat de gekozen parlementariër Wilders hier uitoefent".
Dat is de enige juiste reactie van een premier. En zonder die kruiperige MAAR erachter.

De echte Stolwijker | 26-08-18 | 11:31

"Zwijg, Pakistanen" zou helemaal verkeerd geweest zijn. Die hebben namelijk ook recht op een eigen mening. En dat Rutte zijn eigen opvatting naast die van de regering zet is dan weer zijn vrijheid van meningsuiting.

Synecdoche | 26-08-18 | 13:03

"Scheve gezichten" zou nog eens fijne reactie zijn.
In Pakistan zie je echter compleet dolgedraaide hysterie, blinde woede en oproepen tot vernietiging van het westen.

Joris Beltsin | 26-08-18 | 11:08 | 1

Als ze echt boos zijn gaan ze elkaars brommers in de fik steken !

Wekkertje | 26-08-18 | 20:29

In Pakistan leidt dit juist tot rechte gezichten ivm vele neef- en nichthuwelijken.

Kaas de Vies | 26-08-18 | 11:07

Ik vind het nogal raar dat je een denkbeeldig vriendje niet mag visualiseren.

Bluto Blutarsky | 26-08-18 | 11:07 | 5

@lulleficatie
Misschien was het wel een simpele schoenmaker die leed aan een stoornis en de meest fantastische verhalen over zichzelf afriep.

Bluto Blutarsky | 26-08-18 | 11:17

De Koran is een gevalletje chinese whispers. Allah dicteerde het aan de engel Djibril die het op zijn beurt weer aan de analfabeet Mohammed vertelde. Die, op zijn beurt, moest dus eerst op zoek naar iemand die kon schrijven en daarna diep in zijn geheugen graven om vervolgens erop te vertrouwen dat datgene dat op perkament verscheen ook maar enige relatie heeft tot hetgeen hij zelf had gehoord en begrepen.

de Donald Duck bevat waarschijnlijk meer waarheid.

Glasgow Argus | 26-08-18 | 11:18

@BrabantsVerzet, Je mag helemaal geen roze eenhoorn visualiseren als je er daarna Mohammed {vrede zij met hem} onder zet.

EenGoedBegin | 26-08-18 | 11:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Natuurlijk moet in een vrij land alles gezegd kunnen worden.
Ook moet er de spot met alles en iedereen gedreven kunnen worden.
Maar Wilders gedraagt zich als een activist en politici horen geen activisten te zijn. Rutte kan als leider van dit land niet anders dan diplomatiek reageren.
Anders zijn we in no-time in oorlog met de complete islamitische wereld.

keestelpro | 26-08-18 | 11:05 | 7

Keestelpro is bang dat hij zonder benzine komt te staan

Man.man.man | 26-08-18 | 12:49

@BrabantsVerzet
Maar wat nou als die islamitische landen hetzelfde denken over ons? Zij hun mening, wij de onze.

Synecdoche | 26-08-18 | 12:56

Dat men boos is in een Mohammed aanhangend land, mag best.
Daar is men ook niet blij als men een poster van Jezus ergens plakt, of een poster met een Joodse meneer die een moslim vrouw kust.
Hier in Nederland kan en mag dat wel, dus vind ik dat Mohammed aanhangers hier hun mond moeten houden.. want ik hou niet van bedekte vrouwen in het zwart... en moet het slikken en en als men er z'n last van heeft... je weet welk land men zulke cartoons nooit zal accepteren... ga daar dan wonen.
Wilders toont gewoon aan hoe dit soort mensen in hun land alles onderdrukken wat niet met hun geloof te maken heeft.
En dat dezelfde mensen dit hier ook proberen erdoor te drukken.
die islamitische oorlog is al vele jaren aan de gang.
En dankzij onze afhankelijkheid van olie staan we nog steeds schaakmat..

Rene046 | 26-08-18 | 18:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Misschien luisteren we in dezen allemaal inderdaad wel iets te veel naar Harald Doornbos...

Lood om oud ijzer | 26-08-18 | 11:04 | 2

Wie is Harald Doornbos?

BluRay | 26-08-18 | 20:10

@BluRay
Een ex-F1 coureur

Wekkertje | 26-08-18 | 20:27

Wilders bindt hiermee natuurlijk wel de kat op 't spek.
Aan de andere kant is de Tweede Kamer wel al van alle veiligheidsmaatregelen voorzien.

Mastermattie | 26-08-18 | 11:04

Goh. Rutte die draait. Verrassend.

zwartzondersuiker | 26-08-18 | 11:03 | 1

Zijn collega die zo soepeltjes draait heeft tenminste nog een lekkere vriendin/stagiaire.

Montesquieue | 26-08-18 | 13:38

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland