Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Britten vertrekken, dus voor de EU mag u 300 miljard extra ophoesten

Ondanks charismatische staatsmannen als Tony Blair en tot de verbeelding sprekende muzieksterren als Bob Geldof die zich nog altijd tegen de Brexit verzetten, gaan de Red Coats de blauwe vlag toch echt vaarwel zeggen. Dat laat een jaarlijks EU-begrotingstekort van 13 miljard euro, en dat mag de hele resterende solidariteitsgemeenschap opvangen door hun aflaten flink omhoog te janken. "WE MOETEN BLOEDEN VOOR DE EU", kopt De Correspondent geintje De Telegraaf, wat betekent dat WIJ DE MENSEN VAN EUROPA verdeeld over zeven jaar een extra 300 miljard op moeten hoesten, van 1000 miljard naar 1300 miljard, van 1% van het Europese BNP, naar 1,14%. Na zeven jaar zonder de Britten loopt de EU 91 miljard mis, dus waar is die resterende 209 miljard dan in ene voor nodig, vraagt u zich af. Nou: "Het potje voor migratie en grensbewaking wordt bijna verdriedubbeld tot 30 miljard euro, waardoor veel geld naar Griekenland en Italië zal stromen." Waar die overige FUCKING 121 MILJARD dan heen moeten hopen we vanmiddag tijdens de persco te leren, maar het antwoord is sowieso kopjes koffie.

Maar er wordt nog een spelletje gespeeld tijdens de komende begrotingsronde. "De Europese Commissie zal woensdag voorstellen EU-fondsen te stoppen voor lidstaten die de rechtsstaat niet respecteren — zonder daarvoor de toestemming nodig te hebben van de overheden die hier waarschijnlijk door getroffen zullen worden." Dat gaat natuurlijk Polen en Hongarije, en aangezien Timmerfrans' artikel 7-procedure niet heel soepel verloopt, is er nu een geitenpaadje gegraven om Hongarije en Polen buiten hun veto's om te verneuken. En ja, hoe het nu precies zit met die landen. Door rechts worden ze verheerlijkt omdat ze omvolking weigeren en Soros buiten de deur houden, door links worden ze verketterd omdat ze de rechtstaat op bepaalde punten inderdaad niet respecteren en de persvrijheid er nou niet je van het is. Dit essaytje door een Hongaarse centrum-georiënteerde student die de geschiedenis, Hongaarse volksaard en Orbán & Co een beetje in context plaats, is in ieder geval een begin om die lui te begrijpen.

UPDATE: De premier van alle Nederlanders was verbaasd, is verbaasd en blijft verbaasd. Ook de premiers van Oostenrijk, Denemarken en Zweden zijn in dit gecoördineerde PR-offensief weinig geamuseerd. 

Social

Reaguursels

Inloggen

De geschiedenis begint zich te herhalen.
De Germaanse stammen in Europa moeten weer geld ophoesten voor het senaat { Rome },nu Brussel, diegene die in het senaat zitten houden hun smoel en zijn bang voor hun positie, anders worden ze er uit geschopt.
De Oostelijke stammen willen niet zo meegaan met Brussel en worden nu geknecht met straffen.
Dacht eerst dat de EU maffia was, maar het begint langzaam op een ex DDR staat te lijken.
Maar, ook hier kwam een einde aan.

rexm | 03-05-18 | 08:46 | 1

Via Brussel gaat het alsnog naar Italië dus die vergelijking klopt vrij aardig

hustler01 | 03-05-18 | 09:52

Rutte heeft de acceptgirokaart al lang ondertekend, over een paar weken heeft hij weer een mooi verhaal dat hij het niet meer zeker wist wat voor kaartje hij ondertekende, dacht dat het een kaartje voor zijn secretaresse was of zoiets. En de Nederlander trapt er wéér in. Nu de aardgasbaten weg vallen zal Nederland straks zelf ondersteund moeten worden, net zoals Griekenland. Helaas zijn de Grieken slimmer en trekt Nederland weer aan het kortste eind. We hebben een stel randdebielen in den Haag zitten en daar zijn we mooi klaar mee.

poisonivy | 03-05-18 | 00:43 | 1

"ja maar de korting van 1mljd mogen we houden hoor"..

boerk | 03-05-18 | 07:18

Spread 'Em Please...

PIS-Alchimis | 02-05-18 | 21:11

Hey, ik weet het niet hoor maar als er een land minder is kunnen we het toch met minder ambtenaren en minder geld doen, of ben ik dan gek?

Papierversnipperaar | 02-05-18 | 21:06 | 2

Nee joh, er staan al een paar oostbloklanden voorgesorteerd voor entree in de Unie.

boerk | 03-05-18 | 07:19

En we moeten een EU leger bouwen he, waarschijnlijk allemaal geleased materieel van de Duitsers.

boerk | 03-05-18 | 07:20

Rutte heeft gladde praatjes, maar het zijn praatjes voor de vaak. Het zijn holle, betekenisloze woorden uit zijn mond.
Uiteindelijk buigt hij toch en gehoorzaamt hij de eurocraten uit Brussel olv dronkelap Juncker en zijn bazin Mutte die Kopfkranke Merkel uit Berlijn.

kempenaer | 02-05-18 | 21:06

Het ( 1/3 ) EUrofiele deel v.d.Nederlandse bevolking moet deze rekening betalen , het is hun feestje , zij wilden dit.
De rest van Nederland ( 2/3 deel ) was hier altijd op tegen , heeft tegen gestemd , heeft hier niets mee te maken.
Het is mooi geweest , kappen met die waanzin nu
“ YOU screwed up - YOU pay “

enorme sukkelzak | 02-05-18 | 20:10

Dit puur om de Engelsen te pesten, de EU om laten vallen nog voordat ze er uit kunnen stappen, Ha!

W_F | 02-05-18 | 19:52

"Geen cent meer naar de Grieken!" Dus wat denken jullie dat Rutje gaat doen? BETALEN! Van ons geld dan he.

funkyd | 02-05-18 | 19:51

Volgens de berichten zijn er gematigde rebellen / terroristen die nog tig miljoen nodig hebben.
Komop Marrekkie, houd moed, geef niet op, never say die!!

Iggy_Plop | 02-05-18 | 19:30 | 1

Eye of the tiger!

Iggy_Plop | 02-05-18 | 19:31

Tja mensen, U koos voor EU en U krijgt EU. Wat ben ik jaloers op die Britten die gewoon baas zijn over eigen grenzen en niet meer afhankelijk zijn van dat mislukte kansloze miljardenverslindende EU-project van dronken narcistische graaiers. En aan alle pro-EU stemmers zeg ik met vreugde: de miljarden in jullie zwakzinnige faces. Want we konden niet zonder toch ? We hadden dit nodig toch ? De EU was toch goed voor ons ? Nou dan dok er maar voor en werk maar tot je 85e ;-) Sukkels. Next. Of NEXIT ? Ownee, de EU en de EU-partijen in NL hebben het referendum afgeschaft. 1 keer raden waarom.

Rest In Privacy | 02-05-18 | 18:13 | 2

Niemand koos voor de EU vriens, niet voor de EU, niet voor se Europese grondwet, niemand wilde geld naar Griekenland want zou toch niet terug komen, maar he de burgert snapt t niet he.

boerk | 03-05-18 | 07:23

@Boerk: nog steeds stemt een overgrote meerderheid op pro-EU partijen. Dus dis stemmers houden dit gedrocht in stand. Precies dat.

Rest In Privacy | 03-05-18 | 17:26

Markie kan zeggen wat ie wil en doet dat ook.
Het maak toch niks uit. Uiteindelijk doen ze gewoon waar ze zin in hebben.
Daarom willen ze zo graag van het referendum af. We moeten naar een referendum voor een Nexit. Bindend Markie, bindend.
En ook een referendum over jouw open grenzen Markie.
Lulhannes. Landverrader.
Ik had godver twintig jaar geleden niet kunnen bedenken dat dit land zo naar de klote geholpen zou worden.

oplichter | 02-05-18 | 18:02

Mark doet wel stoer maar hij gaat zoals gewoonlijk weer bukken. Vasiline is niet meer nodig en het slikken doet hij het liefst met liters tegelijk.

Rest In Privacy | 02-05-18 | 17:56

Bizar !!!

Brussel heeft geweigerd te luisteren naar UK waardoor ze opstapten. Nu willen ze meer geld, terwijl ze drie dubbel dwars gefaald hebben.

In beginsel moet de afdrachten dalen nu dus.

Feitelijk morgen we helemaal niks meer betalen totdat de faalmensen daar zijn opgestapt en vervangen zijn door mensen die we wel opdrachten kunnen uit laten voeren zonder dat ze brokken maken.

Bizar dat ze nog durven vragen om geld.....

Weg met die lui !

Tee Of Cup | 02-05-18 | 17:42

En alle EU propagandisten en linkse idioten maar verkondigen: "De EU hebben wij nodig" en "De EU brengt ons welvaart". Eikels met een bord voor hun kop.

letters_of_cijfers | 02-05-18 | 17:36 | 1

Wiens brood men eet...

boerk | 03-05-18 | 07:24

Dat geld voor grensbewaking en migratie is een grote leugen: het wordt juist gebruikt om migranten hier heen te halen en om hun verblijfskosten te betalen en de kosten van de verwante migrantenindustrie. De EU = Marxisten en iedereen die er voor stemt zijn hun nuttige idioten en gewillige belasting betalers.

letters_of_cijfers | 02-05-18 | 17:34

Als Polen en Hongarije geen geld meer krijgen zullen ze ook die 1% niet gaan betalen. Waardoor wij dus nog meer mogen aftikken? Volgens Rutte geen geld naar Griekenland toch. telt dat nog?

TilburgDeGekste | 02-05-18 | 16:09 | 1

U gelooft Prutte? Maar goed punt, die 1% van die landen zullen er ook nog wel bij moeten worden gelapt.

O2Neutraal | 02-05-18 | 16:42

Hoorde zonet op radio 5 dat Nederland 3 miljard meer moet gaan dokken !
Take care.

PopeyeKamper | 02-05-18 | 16:07

Trek je poeplap maar.
Rutte heeft de overschrijving aan de EU al klaarstaan in de mobiel bankieren app.

priks | 02-05-18 | 15:57 | 2

En anders drukken ze het wel bij in Frankfurt, ook een manier om geld van de burger te verkrijgen.

O2Neutraal | 02-05-18 | 16:44

Ik vermoed dat het een tikkie wordt naar alle Nederlanders...

Timide_Aso | 02-05-18 | 18:17

Wat een onzin. De Brexit zorgt niet voor extra kosten. Er gaat namelijk ook geen geld meer naar Engeland. Dat heft al een GROOT gedeelte van dat bedrag op...

poiuytrewq | 02-05-18 | 13:37 | 1

Ambities ambities, nieuwe oostbloklanden staan al klaar voor toetreding en een EU legertje van duitse geleasde tanks.

boerk | 03-05-18 | 07:26

Als Brexit de EU blijkbaar 300 miljard kost, dan hebben de Britten toch groot gelijk dat ze eruit stappen? Het is het allerbeste argument vóór Brexit.

Stormageddon | 02-05-18 | 13:37

Dat fondsen stoppen als je de rechtstaat niet respecteert, da's toch wel wederkerig neem ik aan? Hoef je dus ook niks meer af te dragen?
*Rutte brief schrijven gaat over de winst die te behalen valt bij het tegen de EU-regels in deporteren van alles wat ons niet zint.*

Abject | 02-05-18 | 13:09

Prachtig dat de EU zelf de voor ons welgevallige oplossing verzint! Ga de afvalligen maar korten, zodat zij een zelfde conclusie gaan trekken als de Britten. Leve het uiteenvallen van de EU!!!

whetherthouwouldbe | 02-05-18 | 12:50

Beetje off-topic, maar handen af van Chuck (pbuh).
Vriendelijke kerel die op zijn manier hard werkte voor zijn geld. Ik denk dat hij op zijn hoogte/dieptepunten van 07:00 tot 21:00 zat te pingelen en zingen.

Haringkoning | 02-05-18 | 12:44

Schoon drinkwater komt met een prijs............... wat heet een hoofdprijs.
Godallemachtig, mijn bloed trok weer even weg vanochtend.
Je kan wel weer gaan beargumenteren, hoezo eerst Schengen invoeren en na een jaar of 10 grensbewaking als prioriteit bestempelen en ............. noem maar op, dat heeft geen enkele zin meer.
Radicaal besluit wel, geen extra bijdrage meer, geen inlevering van kortingen, nee verdere afdrachtvermindering voor Nederland en een begroting inbrengen die realistisch is en waarin de gevolgen van Brexit in tot uitdrukking komen, m.a.w. verlagen.
2e stap; wel overwogen exit strategie ontwikkelen en deze over 2 jaar aan de bevolking voorleggen. EEG concept prima (handelsafspraken,kwaliteitseisen producten etc), EU concept waarin een VS van Europa gerealiseerd wordt met een niet gekozen en gewenste leiding kaltstellen, niet om gevraagd en niet gewenst.

bwanabanjo | 02-05-18 | 12:43

De lachende Eunuch trekt ons lachend naar de ondergang.

oplichter | 02-05-18 | 12:40

Da's toch Chuck Deely in dat filmpje met Hans Teeuwen? Markante Haagse straatmuzikant (RIP sinds 9-1-17)

R van Perzie | 02-05-18 | 12:21

Na de Brexit zou men juist ook de begroting wat kunnen verkleinen.

Schepvogel | 02-05-18 | 11:38 | 1

Helemaal met je eens. Door de Brexit neemt de EU in grootte en betekenis signifcant af, dus zou ook de begroting met een significant percentage omlaag moeten gaan. Verhoudingsgewijs zou dit voor alle resterende EU-landen dus begrotingsneutraal uitgevoerd moeten en kunnen worden. QED

R van Perzie | 02-05-18 | 11:56

De reacties lezende heb ik het idee dat veel mensen denken dat de EU-afdracht een zero-sum game is. Ofwel: een overheid geeft aan de EU en ontvangt van de EU en overheden die meer ontvangen dan betalen zijn netto-ontvangers en landen die meer betalen dan ontvangen zijn netto-betalers.
Maar zo werkt het niet. De EU heeft een begroting. De hoogte van die begroting is politiek bepaald: dat is gewoon een keuze. Alle landen, ook de netto-ontvangers, betalen aan die begroting. En de EU geeft dat geld uit, aan bedrijven. Dus er gaat geen cent rechtstreeks van de EU terug naar de Nederlandse overheid. Ook niet naar bijvoorbeeld de Spaanse overheid. Maar wel naar Nederlandse en Spaanse bedrijven (voornamelijk boeren en bouwbedrijven).
De EU is gewoon een overheidslaag. Die zet publiek geld (belastinginkomsten) om in privaat geld (aan bedrijven). Ofwel een geldstroom: burger -> overheid -> bedrijven. De EU is gewoon nog weer een manier om de burger geld afhankelijk te maken en door mensen boven u gesteld te kunnen uitgeven.
Dat wij nu meer moeten gaan betalen door Brexit is geen economische wetmatigheid maar gewoon beleid.

koeberg | 02-05-18 | 11:35 | 5

Het is vooral overhead.

Stormageddon | 02-05-18 | 15:08

Ze hebben nog nooit een begroting ingediend.

gato | 02-05-18 | 15:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Ons 7-jaarlijkse boosmakertje. Maar niet getreurd, u lijdt aan politieke alzheimer. Bij de volgende verkiezingen bent u alles weer vergeten.

Yeohan | 02-05-18 | 11:34

Een volstrekt apathisch volk zijn we dat we niet in opstand komen. We zouden allemaal eens een jaar geen belasting moeten betalen of zo iets. Demonstreren heeft geen zin daar is de arrogantie van de macht veel te groot voor. Of gewoon een paar weken het werk neerleggen, maakt niet uit wat je beroep is. Gewoon stoppen ermee voor twee weken. Kijken of dit gave land dan nog zo gaaf is.

osolemio | 02-05-18 | 11:32 | 1

Eens!

MooseNL | 02-05-18 | 12:42

Laten we de kosten volledig afwentelen op de mensen die op een van de regeringspartijen gestemd hebben. Of draai anders uw VVD-stemmende buurman een poot uit ter compensatie.

obominotie | 02-05-18 | 11:29

De technocraten in Brussel, hebben voor de EU 1300 miljard euro nodig !
Ik zou voor dat gigantische bedrag wel eens graag de finale begroting ervan willen inzien.
De 300 miljard extra kan m.i. bezuinigd worden op:
1. het maar behouden van 2 luxe kantoren in Brussel en Straatsburg met vele
onnodige verhuizingen per jaar;
2. De salarissen van alle 2000 ambtenaren - ( zijn er veel teveel trouwens) -en
bestuurders op maximaal 100.000, --euro, bruto te stellen inclusief alle
onkosten. Dus de riante faciliteiten van onkosten vergoedingen afschaffen;
Dat wordt wel allemaal door ons betaald !
3. De subsidies aan alle boeren in Europa met 50% verminderen en dus meer
e.e.a. aan de markt overlaten.
Nu is dit het in-standhouden i.c. subsidiëren van boerenbedrijven die niet
levensvatbaar zijn;
4. Het afschaffen van subsidies in zijn totaliteit.
4. De kosten besparen op de controle op nationale regeringen en zich niet
bemoeien met democratische wetten en keuzes van landen zoals Polen en
Hongarije. Het straffen ervan zal er toe leiden dat deze landen Europa zullen
verlaten.

Voor het overige vind ik dat de Nederlandse regeringen over de afgelopen decennia ons nooit eens uitgelegd hebben en niet aantoonbaar bewezen hebben dat de EU goed voor Nederland zou zijn.
Je kunt ook verdragen a la EEG sluiten, die net zo effectief kunnen zijn.
In mijn ogen blijft de EU een overbodige club.
Wel heb ik geconstateerd dat ik voor mijn Nederlandse guldens aan spaarcentjes, dankzij die EU 10% aan waarde ben kwijtgeraakt.
Dankzij de blunders van Lubbers en Duisenberg.

outdoor | 02-05-18 | 11:27

Heel slim om de voorstellen om Polen en Hongarije te verneuken hiermee te verbinden. Deze besluiten moeten bij mijn weten unaniem genomen worden. Ik denk dat de Visegrad landen het er niet mee eens zullen zijn. De staatsrechtelijke consequenties zijn dat het budgetrecht naar een externe macht geschoven wordt. Inofficieel was dat zo, maar dat wordt nu geformaliseerd. Volgens het Nederlands recht pleegt Rutte hiermee hoogverraad. Ik stel voor de effectuering van de consequenties op een andere locatie dan de Waalsdorper Vlakte te doen. Een groter onderscheid met de mensen die daar omgebracht werden is niet te vinden.

Frau Merkel | 02-05-18 | 11:23 | 2

Hè? Rutte is toch onlangs diplomatiek onschendbaar verklaard door bijna de voltallige oppositie? Welke bedreiging zou een D666-rechtertje dan nog voor Rutte kunnen vormen? Zoals ik het zie is Rutte een koning die zichzelf middels leugen en intrige tot keizer heeft gekroond.

Nivelleermarionet | 02-05-18 | 11:34

Er zijn een heleboel mensen geweest die zich onschendbaar geacht hebben. Een hooivork of de bijl van een guillotine maakt dat onderscheid niet. Het duurt een tijdje, maar de dag gaat komen.

Frau Merkel | 02-05-18 | 12:36

Geen nood, gewoon even wachten op het grote EU leger, dan 'halen' ze de Britten er gewoon gezellig weer bij.
Aan Theresa May zal het zeker niet liggen.

BosrandDirk | 02-05-18 | 11:20

Mensen die vóór eurofiele partijen hebben gestemd bedankt! Alhoewel er op deze geweldige site niet veel zullen zijn. Dat dan weer niet.

Vout | 02-05-18 | 11:18 | 1

Veel EU neutralen die op pro EU partijen stemmen op partijpunten die vaak toch overruled worden door diezelfde EU

niemand specifiek | 02-05-18 | 11:21

Voorheen zagen de Britten hun bijdrage deels als een investering in de relatie met hun sterke partners Duitsland en Frankrijk. Maar Frankrijk is nu bezet gebied en ook Duitsland schafft das nicht mehr. GB is nu ook bezet gebied, maar ze zijn niet zo gek om ook nog voor de andere mohammedaanse enclaves te betalen.

Nivelleermarionet | 02-05-18 | 11:14 | 1

In feite is Duitsland ook nog bezet gebied, Engeland en Amerika zijn nog steeds de baas over Duitsland en wij vallen onder Duitsland want we hebben nooit getekend, want bernard kwam niet opdagen.

gato | 02-05-18 | 15:14

Ach, Rutte regelt dat wel even, belastingdruk nog wat opvoeren, boodschappen wat duurder, hypotheek aftrek bijstellen, prijs van organenverkoop iets opvoeren maken, pensioenen beetje afromen.
Kan allemaal best in dit gave land.
EU is een zegen.
En natuurlijk wat meer voetbal op TV en niemand praat er meer over.

BosrandDirk | 02-05-18 | 11:10 | 2

JIj snapt het ook nog niet he?
Voor dat voetbal moet je meer gaan betalen volgend jaar. Of dacht je dat dat gratis was ofzo?
Dokken kreng!

elfenstein | 02-05-18 | 11:20

elfenstein
Ja dat was ik inderdaad vergeten, maar
Rutte regelt dat ook wel even, belastingdruk wat opvoeren, boodschappen duurder, hypotheek aftrek bijstellen, prijs van organenverkoop iets opvoeren maken, pensioenen beetje afromen.
Kan allemaal best in dit gave land.
En natuurlijk nog wat meer voetbal op TV en niemand praat er meer over

BosrandDirk | 02-05-18 | 11:24
-weggejorist-
Mark_D_NL | 02-05-18 | 11:07 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Hier op GS en in de Telegraaf wat ophef over de miljarden die wij als belastingbetaler moeten ophoesten ten faveure van de opkomende EU dictatuur. Maar, maar de meerderheid van de burgers zal het of echt een rotzorg zijn want dat volk heeft toch zijn natje en zijn droogje en de belofte van eeuwige vrede, of zij zijn in politiek opzicht voorstander zijn van de geldstromen naar Brussel omdat die geldstromen de machtsbasis verstevigen waaronder zij veilig kunnen handelen zoals Siemens, Volkswagen, Krupp, IG Farben, e.a. dat dachten tot in eeuwigheid te kunnen doen door te kiezen voor de NSDAP dictatuur.

forecastle | 02-05-18 | 11:05

Als door het vetrek van de Britten direct zo'n groot tekort intstaat is het natuurlijk direct duidelijk waarom ze eruit stappen. Ze betaalden dus vooral.. ehm eigenlijk betaalden ze alleen maar.

Mesmer | 02-05-18 | 11:05 | 3

Net als wij: grootste bijdrager pp. Maar wij zijn dom en blijven zitten.

einStina | 02-05-18 | 11:10

Dom nee, de NL schapen zijn onwetend gehouden. Met opzet.

Mark_D_NL | 02-05-18 | 11:21

Ja maar niet zelf nadenken en alles geloven en bij ontdekking niet boos worden... is beetje dom toch.

einStina | 02-05-18 | 11:29

Ach,das 3 dagen de geldpersen laten draaien in de kelders van Brussel en je bent 300 miljard aan waardeloze euro biljetten rijker.
Wir schaffen das.

komtdatschot | 02-05-18 | 11:03

De EU is een feestje van 22 landen die geld ontvangen en 5 landen (uiteraard ook NL) die geld betalen. Nederland betaalt dankzij Lubbers (heeft ons mooi belubberd voor zijn mislukte persoonlijke ambities) de HOOGSTE contributie van alle lidstaten. Nu gaan 22 wolven en 5 schapen stemmen over het diner - de uitslag staat bij voorbaat vast.
Laat ik een poging doen om in een paar zinnen te vertellen waarom de huidige EU kapot moet. Komt ‘ie:
Ten eerste heeft de EU macht en middelen zonder de noodzakelijke “checks & balances”. De ambtenaren van de EU bepalen grotendeels zelf waar ze naar toe willen, wat hun beleidstereinen zijn, wat hun beperkingen zijn en hoeveel geld ze nodig hebben. De agenda is mistig, rekenschap niet bestaand, en de transparantie is zo helder als zeevlam.
Ten tweede heeft de burger geen druif te zeggen over de EU. Je kunt niet stemmen op de president en niet stemmen op de commissie. Grote nationale politieke partijen hebben in hun programma staan of ze “voor” of “niet heel erg voor” de EU zijn, maar specifieke punten als een EURO, uitbreiding, militarisering, fiscalisering en immigratie ontbreken. Je kunt stemmen op een clownesk edoch peperduur zakkenvullersparlement dat niet eens in staat is om de nepotistische benoeming van Selmayr ongedaan te maken.
Ten derde heeft Nederland helemaal niets te vertellen in de EU. Nederland mag lappen en slikken, en moet voor de rest haar bek houden. Onze soevereiniteit wordt heel sneaky uitgehold, en op de huidige koers staan de Nederlandse burger, het Nederlandse parlement en zelfs de Nederlandse regering daar machteloos tegenover. Want tja, ooit zijn er handtekeningen gezet onder een vaag pamfletje met mooie vergezichten over vrede en welvaart.
Kortom. Een machtsgeile en megalomane bureaucratie die ons leven bepaalt en zich niets aantrekt van de burger of van kleine, fors betalende lidstaten als Nederland? Laten we Brussel eerst afbreken. En dan een nieuwe EU bouwen met een duidelijke missie, heldere begrenzingen, minder macht en meer transparantie.

Zeddegeizot | 02-05-18 | 11:02

1300 miljard uitgeven aan feitlijk niet meer dan overhead.

1300 miljard! 1.300.000.000.000

Er wonen 510 miljoen mensen in 'Europa'.
Dat is bijna 2600 Euro per persoon.

En dat mag dadelijk opgehoest worden door dat stukje werkenden binnen die 510 miljoen.

Is er niemand binnen dat clubje die inmiddels begint in te zien dat ze de boel aan het opblazen zijn? Het lontje is inmiddels aangestoken.

Nosky | 02-05-18 | 11:00 | 1

U vergeet nog te vermelden dat alleen de netto betalers de extra kosten moeten ophoesten. En niet alleen hun eigen deel, maar ook nog het deel dat de netto ontvangers níét kunnen betalen. Of werkt dat zo niet? Zo nee, sinds wanneer dan niet?

Nivelleermarionet | 02-05-18 | 11:05

Jullie zijn een stel onwetende, dome, achterlijke proleten!
De EU zal ons redden en zonder de EU zijn we radeloos verloren.
Wat denk je dat Putin zal doen, als de jullie de boel uit elkaar laten vallen?
Doe vooral niet zo dom en laat het echte denken aan slimme mensen over.

Zo... / DKS modus uit.

Baski | 02-05-18 | 10:56 | 3

+m (dom dom)

Baski | 02-05-18 | 10:56

Heeft u misschien ook een voorstel waar we die slimme mensen kunnen vinden?

Nivelleermarionet | 02-05-18 | 11:00

Nivelleermarionet | 02-05-18 | 11:00 Wellicht had je dit even gemist:
Zo... / DKS modus uit.

Sarcasme van mijn part dus.

Baski | 02-05-18 | 11:28

Is waarschijnlijk weer het gebruikelijke halve lulverhaal, immers ... de EU hoeft al die subsidies aan al die Engelse landgoederen niet meer te voldoen (zogenaamde landbouwsubsidies aan de Engelse elite) dus dat scheelt waarschijnlijk ook weer bijna hetzelfde bedrag. Ze vergeten waarschijnlijk met de netto bijdrage te rekenen om iedereen maar goed bang te maken. Er zijn ook minder uitgaven, tenminste ... dat zou zo moeten zijn maar bij die EU weet je het nooit.

Watching the Wheels | 02-05-18 | 10:55

Dus het is een probleem als een nettobijdragend land de EU verlaat, je loopt inkomsten mis. Wellicht dan een paar netto-ontvangende landen voorlopig even niet uitkeren of zelfs uit de EU zetten? Alleen als je een verstandig economisch beleid voort uiteraard.

een_mike | 02-05-18 | 10:55 | 2

Ze zijn van plan Turkije en Oekraine nog toe te voegen, dus dan weet je dat ze tekort komen want ze willen ook hun eigen pensioen en belastingvrije regelingen handhaven.

Watching the Wheels | 02-05-18 | 10:57

Watching the Wheels | 02-05-18 | 10:57
Oekraïne. Bijna het armste land van Europa. Prepareert uwen anus. De glijmiddel is op en de EU dildo gigantisch. Excuses voor de visueel ingestelden.

VeelTeSteil | 02-05-18 | 11:06

Vorige maand was het "nog" 12 miljard aan gederfde inkomsten door de Brexit. Nu is het al weer 13 miljard (inflatie?) dat de Britten blijkbaar per jaar in hun zak kunnen houden om leuke dingen te doen zoals het opzetten en finacieren van sharia rechtbanken en meisjesbesnijdenis dat niet in het ziektekostenbasispakket zit dus extra gefinanciert moet worden voor de minder bedeelde ouders.

forecastle | 02-05-18 | 10:52 | 1

Zoals altijd, men ziet een goed excuus en kan er lekker van alles aan hangen. Er moet een keer een boek geschreven worden over dit soort truukjes.

O2Neutraal | 02-05-18 | 16:40

Best raar, als een bedrijf 13 vestigingen heeft en 1 vestiging wordt gesloten, gaan de kosten juist OMLAAG niet omhoog. Minder inkomsten door die missende vestiging? Dan moet je bezuinigen. Maar ja, dat geldt alleen voor normale bedrijven, niet voor een monopolistische overheidsinstelling die gewoon meer geld neemt als dat nodig is, zonder verantwoording af te hoeven leggen.

een_mike | 02-05-18 | 10:52 | 2

En het geld verdeelt onder multinational-vriendjes die projectjes mogen doen zonder aan het project EU mee te hoeven betalen.

Watching the Wheels | 02-05-18 | 10:58

Oh, omdat het EMA nu van Londen naar Amsterdam gaat, vervallen volgens jou meteen de kosten er van?

rik_meleet | 02-05-18 | 11:02

Haal het geld maar bij Ossieschlampe Merkel.
Die heeft ze samen met min v Financien Schauble er uit gepest.

joppo0 | 02-05-18 | 10:51

#Nexit. Alles is al jaren bekend, jammer dat de schappajes pas nu wakker worden. Nederland zal geheel leeggezogen worden, echt compleet. Dat van die Rotterdamse haven, al jaren geleden gepland, men had het kunnen weten.
--
Nou schapen success in je armoedige maar diverse EU provincie Nederland. En verlies je hoofd niet...

Mark_D_NL | 02-05-18 | 10:51 | 7

einStina | 02-05-18 | 11:05
Schatje toch. Afgelopen dagen wat drukker geweest. Je hebt wel een aandoenlijk pruillipje trouwens, dat dan weer wel.

VeelTeSteil | 02-05-18 | 11:09

@VTS 'wat drukker' dat ken ik... ghehe, ik hoop altijd dat het sympathie en knuffels oplevert maar helaas. *sleept zichzelf naar werkplek*

einStina | 02-05-18 | 11:15

einStina | 02-05-18 | 11:02
Kom kom, positief en hoopvol. Anders komt het echt nie wieder gut.

BlowingBubbles | 02-05-18 | 13:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit klinkt trouwens als een europeanisering van de Nederlandse pensioenfondsen. En dan een forse graai daaruit door dronken drupje Juncker.

RenHoek | 02-05-18 | 10:51

EU moet het idee van een Verenigde Staten laten varen. Gaat gewoon niet werken, leuk dat je het wilt, om na China, VS en Rusland de grote jongen uit te willen hangen, maar er is te weinig samenhang en kennis in Europa om dat tot een goed einde te brengen.

Nu dat gedwongen, mede door middel van afpersingen, gaat gebeuren is treurig te noemen. Daarnaast gaat een grote verschuiving in welvaart van de noordelijke staten naar de zuidelijke en oostelijke staten plaatsvinden. En die laatsten naaien ertussen uit als het hen uitkomt. Dat deden ze al ten tijde van het Oostblok, en nu weer.

Enige nut die de EU kan hebben is terug naar de oorsprong. Een vrijhandelszone met gemeenschappelijk buitentarief. Daarbij een stuk consumentenbescherming en vereenvoudiging van procedures. Al het andere dat aan een supranationale staat aanhaakt, onmiddellijk afschaffen.

RenHoek | 02-05-18 | 10:49 | 1

Ach van afpersing is de dader nooit slechter geworden toch? Misdaad loont!

Cobalt bomb | 02-05-18 | 10:55

Als er bij mij minder geld binnenkomt moet ik ook minder geld uitgeven dus waarom nu de EU niet?

Geevee | 02-05-18 | 10:48

Dit laat de typische slagkracht van de EU zien. Als er een probleem is keihard ingrijpen door het tegenovergestelde te doen van hetgeen nodig is en tegelijk daarbij een enorme greep extra macht nemen.

down | 02-05-18 | 10:47
-weggejorist-
BarryONine | 02-05-18 | 10:47 | 1

De EU zal m.i. scheuren en vervolgens uiteenvallen of agv de (religieuze) vluchtelingen-/migratiepolitiek of de monetaire politiek.

D-Fens_1963 | 02-05-18 | 10:47

Waarom de massa-immigratie door de elite, lees de Bilderberggroep, ingang is gezet. Het idee er achter is vrij simpel. Er moet een verenigd Europa komen waar de elite de baas is en niemand anders. Geen landelijke parlementen meer, alles wordt vanuit Brussel geregeld. Hier zetelen de afgevaardigde van de Zonnekoningen. Om dit te bereiken, moet de weerstand van de lokale, landelijke bevolking worden afgebroken. Door het omvolken en verwateren van de autochtone bevolking enhet beroven van hun identiteit en dus hun cultuur staat de weg vrij, om een verenigd Europa te maken. Een misvatting en inschattingsfout maken zij echter. Het continent zal geteisterd worden door burgeroorlogen. Een van de eerste landen waar dit gaat plaatsvinden, is Italie. Het Vaticaan, komt onder druk te staan door de hordes moslims die het land langzaam maar zeker innemen, gevolgd de Frankrijk. En waar zij de elites die dit alles hebben veroorzaakt. Zij zijn al lang weg. Afgereisd naar veiligere oorden.

De Evangelist | 02-05-18 | 10:46 | 3

Ik heb dit (film)scenario al lang op de plank liggen.
Ik kan alleen geen produktiemaatschappij vinden die de vingers eraan wil branden.

D-Fens_1963 | 02-05-18 | 10:55

Bingo. Coudenhove Kalergi beschreef dit al precies in zijn boek Praktischer Idealismus. Een boek dat godbetert uitkwam in 1925! De steeds bekende wordende graaf was de oprichter van de frikkin' voorloper van de Europese Unie...

VeelTeSteil | 02-05-18 | 10:56

De Evangelist | 02-05-18 | 10:46
Interessante analyse. Ik versta onder een burgeroorlog Italiaan tegen Italiaan, Fransman tegen Fransman. In de gevallen die jij noemt. Is dat wat je bedoelt of heb je het over de invasiers die een Italiaans of Frans paspoort hebben, maar niets met deze volken te maken hebben en gemeen hebben.
In Frankrijk broeit het, een meerderheid heeft echter niet op Marine le Pen gestemd.
In Italie broeit het ook, maar daar heeft een meerderheid de voorkeur gegeven aan Centrum-Rechts, een groep partijen die tegen immigratie is.
Nederlanders zijn nog lang zo ver niet. Ze stemmen de traditionele partijen die hen naar de afgrond zullen leiden.
Om welke reden denk jij dat een burgeroorlog in Italie, Frankrijk zal beginnen en niet in Zweden, Duitsland, Nederland of Belgie? Landen die er ook niet rooskleurig voor staan. Heeft dat te maken met de mentaliteit van de zuiderlingen en het flegma van de noorderlingen?

onnosel | 02-05-18 | 11:29

Is dit nu inclusief of exclusief de graai die de EU in de kist met Rotterdamse Havengelden gaat doen? Nexit!

BlowingBubbles | 02-05-18 | 10:46

De EU wordt kleiner, maar moet meer gaan kosten. Hoe dan?

HetPhantom | 02-05-18 | 10:45 | 2

Simpel toch? GB is betaler aan de eu, valt nu weg dus moeten de overige leden bijpassen. Nederland is ook grof nettobetaler, als wij een nexit zouden doen is die hele eu in 1 klap failliet. Sterker nog, ze dreigen nu hongarije met stoppen van subsidies. Ik zeg: Doen! Dan stapt hongarije er ook gewoon uit, behalve de inkomsten uit brussel hebben ze er alleen maar last van dus aals de bron opdroogt kunnen ze beter wegwezen. Dit is een glijdende schaal aan het worden, steeds meer landen, zowel de betalers als de ontvangers, zijn klaar met de drammerige bemoeizucht van de ongekozen eu-lijers.

elfenstein | 02-05-18 | 10:54

Omdat het ruime pensioengeld voor de Sinterklazen in Brussel door minder mensen moet worden opgehoest, er werken daar 20.000 mensen.
Ook dezelfde hoeveelheid gratis uitdeelgeld voor de bodemloze putten in de pauperlanden moet gewoon doorgaan.

BosrandDirk | 02-05-18 | 10:58

Maar wat ik nou niet snap: landen die "de rechtsstaat niet respecteren".

Welk recht? En met welke wet/afspraak en met welk mandaat in de hand kun je dan opeens beslissen je afspraken over geld niet na te komen?

Er is maar één woord voor dit soort machtsvertoon en ik denk dat ik het hier mag gebruiken omdat ik het niet als metafoor maar letterlijk gebruik: het woord hier is fascisme. Het is het met ongeoorlofde middelen trachten mensen en volken te subordineren. Komt geen rechtbank aan te pas.

Hufterst | 02-05-18 | 10:45

Bedank die inteeltbewoners van dat tokkie-eiland maar en probeer daar door goed te handelen de poen maar weg te halen.

DrumPiet | 02-05-18 | 10:42 | 9

@DrumPiet | 02-05-18 | 11:00 |
Vraagje, hoe kan je met minder leden, meer kosten hebben.
Buiten dat, wij bloeden voor het beleid van de EU. Niet vanwege de Britten, die hebben weinig meer te zeggen over de EU-begroting.

mvdwarsligger | 02-05-18 | 11:17

DrumPiet, ja inteelt en tokkie's, daar weet jij duidelijk alles van.
Dat is echt niemand hier ontgaan.
Maar laat je daardoor niet ontmoedigen hoor, ga gewoon door, soms is het zelfs wel grappig wat je hier voor onzin dumpt, maar helaas is het meestal gewoon dom, en dat is dan ook weer grappig.
Zet hem op Piet, ik ben een fan!

BosrandDirk | 02-05-18 | 11:36

DrumPiet
PS, misschien kun je kamerlid bij Rutte worden, je hebt er duidelijk aanleg voor.

BosrandDirk | 02-05-18 | 11:45
▼ 6 antwoorden verborgen

GS was toch supporter van een Brexit? Waarom dan janken over de gevolgen?

rik_meleet | 02-05-18 | 10:37 | 7

Er wordt niet gejankt om het vertrek van GB, maar om het wanbeleid van de EUSSR. Is voor iedereen duidelijk, wel zo fijn.

Cobalt bomb | 02-05-18 | 10:46

Volgens mij was GeenStijl vooral voor een democratisch besluit: als de bevolking voor uittreding kiest, moet de regering dat ook doen.
Daarnaast is het natuurlijk gek dat een unie toch het geld nodig heeft ondanks dat een lid eruit stapt. Dat geeft aan dat de EU vooral heel veel kost. Als het meer zou opbrengen dan kosten zou er geen probleem zijn met de begroting nadat een lid eruit is gestapt.

Bytemaster | 02-05-18 | 10:47

DrumPiet | 02-05-18 | 10:43

Weglopen uit een gijzeling is nauwelijks een intern gedreven initiatief te noemen.

En ontwapenen kan ook actief hoor: zo heb ik mijzelf bewust nooit bewapend. Maar met de logica van heerschap rik_meleet mag ik dan door mijn hoofd geschoten worden. Want eerst jezelf ontwapenen en dan klagen als je door je hoofd geschoten wordt.. tss.....

Hufterst | 02-05-18 | 10:47
▼ 4 antwoorden verborgen

"Britten vertekken"?
Of ben ik nu een taalnazi?

stoerebink | 02-05-18 | 10:36 | 1

Britten verrekken?
Volgens mij niet hoor.

BosrandDirk | 02-05-18 | 11:26

Och, dit stelt helemaal niet zoveel voor, het rentebeleid van de ECB kost de Nederlandse burger veel meer. Incompetentie zonder consequenties regeert in Brussel en Frankfurt op kosten van de burger, dezelfde burger die steeds minder te zeggen heeft, precies zoals technocraten dat graag zien.

therealbraindump | 02-05-18 | 10:36 | 4

En dat valt in het niet bij de zestig miljard per jaar structurele koopkrachtvermindering omdat de gulden veel te goedkoop - 10% te goedkoop - de euro ingerommeld is. 19 jaar maal 10% van het nederlands BNP en de schade is al gauw 1000 miljard.

Bovendien is het geleverde hedgefund nederland als netto-long belegger gevoelig voor een komende asset wipe out. Pensioenen met een kapitaaldekkingsstelsel zijn daarna Kapoet.

Glasgow Argus | 02-05-18 | 10:43

@poppo
In wording?

Flipside | 02-05-18 | 10:44

Poppo van Ulvinga | 02-05-18 | 10:41
De EU opgericht door oud-nazi's die één dictatoriale wereldorde nastreefden of op z'n minst een groot Europees rijk en een geflipte invloedrijke graaf uit Oostenrijk-Hongarije met Japanse roots die een boek schreef waarin hij gedetailleerd beschreef hoe hij een groot Europees Rijk voor zich zag door o.a rassenvermenging, het afschaffen van grenzen, culturen tradities en het knechten van het volk.... EU is van meet af aan al op koers om een dictatuur te worden en dat is geen toeval.

VeelTeSteil | 02-05-18 | 10:51
▼ 1 antwoord verborgen

Wat gaat Griekenland bijdragen. Helemaal geen fuck dus, net als al die andere arme zuidelijke landen. Netto betalen we dus dubbel. En hoezo 30 miljard voor grensbewaking die nu al een lachertje is. Het failliet van de EU is hiermee wel aangetoond gezien de paniekerige reacties op alles wat wereldwijd te gebeuren staat. De moslims bazelen al over de eindtijd. Misschien is Juncker wel hun eindprofeet. God sta ons bij.

Hebbiehemookweer | 02-05-18 | 10:36 | 2

Spijker, kop

Poppo van Ulvinga | 02-05-18 | 10:42

Hou die god van je er ff buiten ja, we hebben zo ook al wel genoeg sprookjes gehoord.

elfenstein | 02-05-18 | 10:56

Dus Griekenland en Italié krijgen extra geld omdat ze het nalaten om hun eigen grens afdoende te bewaken. Als stok achter de deur hadden we de "Dublin akkoorden " maar in de praktijk komt er weinig terecht van op de verantwoordelijkheid van de lidstaat waar de illegale asielzoeker als eerste is binnengereisd. Nu worden verzakende landen dus beloond terwijl de doorreizende asielzoekers uiteindelijk toch in Duitsland of Nederland belanden. Fuck Europa.

de euro middenweg | 02-05-18 | 10:35

"En ja, hoe het nu precies zit met die landen. Door rechts worden ze verheerlijkt omdat ze omvolking weigeren en Soros buiten de deur houden,.."
Really Spartacus??
Advies voor Polen en Hongarije , opeens lijkt Rusland ineens zover niet meer. (Heeft voor Griekenland ook gewerkt)
En verder wat DerUnterMensch | 02-05-18 | 10:26 zegt.

Cobalt bomb | 02-05-18 | 10:34 | 3

Haha, die landen hebben eerder al eens in een unie met Rusland gezeten. De samenwerking was wat eenzijdig te noemen.

atheïstisch stemvee | 02-05-18 | 10:48

atheïstisch stemvee | 02-05-18 | 10:48
Ik ben daar van op de hoogte, maar de tijden veranderen soms. Overigens hoeven ze niet onder Russiche heerschappij te vallen, gewoon handel.

Cobalt bomb | 02-05-18 | 10:52

Nee zo werkt dat niet. Met Rusland onderhandel je als klein land niet op gelijke hoogte. Zodra uit de invloedssfeer van NAVO en EU, dan onder invloedssfeer van Russische Federatie. Krijg je te veel praatjes, dan kloppen vergunningen ineens niet meer, of gaat grens dicht voor aantal producten vanwege gevaar voor de volksgezondheid. Grote vissen eten nu eenmaal kleine vissen.

atheïstisch stemvee | 02-05-18 | 11:00

Eruit dus.
En een nieuwe Noordeuropese Unie oprichten, gebaseerd op handel, veiligheid en gesloten buitengrenzen.
Met andere mensen, en vooral ook een stuk minder landen.

De echte Stolwijker | 02-05-18 | 10:33

De EU is een gulzig graaiend monster onder leiding van alcoholist Juncker en geesteszieke Merkel met haar chronisch schuldcomplex en natuurlijk geen nageslacht, dus het zal haar verder worst wezen wat voor puinhopen ze achterlaat.
We hadden nooit in de EU moeten stappen, dat is al een hele grote faal, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, dus NEXIT.

kempenaer | 02-05-18 | 10:32 | 1

Reden waarom je nooit een politicus moet vertrouwen die kinderloos en ongehuwd is. Hoi mark!
In Amerika kan je het vergeten in de politiek als kinderloze, niemand vertrouwt je juis vanwege dat doorgeef principe. Hoe toevallig dat wij ook al zo'n sexloos figuur hebben net als "mutti" merkel.

elfenstein | 02-05-18 | 11:00

Maar minder leden betekent dus dat de begroting naar beneden bijgesteld moet worden en niet naar boven, pannenkoeken!. Ik ben penningmeester bij een voetbalvereniging en als ik doe wat de EU doet, zijn we failliet........ oh, wacht....

René5934 | 02-05-18 | 10:31 | 1

Het lijkt me ook dat GB zeker geen 300 miljoenmiljard waard was in bijdragen maar goed, kennelijk is de last groter geworden nu er een zorgen kindje het maffiaweeshuis heeft verlaten!?? Alsof je voor 5 man bier gaat halen, 1 belt af, en dat je dan ineens voor 10 man de rekening moet betalen? Dat kan alleen als er eentje van de overige vier ipv bier Moet et Chandon loopt te lurken.

Cobalt bomb | 02-05-18 | 10:40

En dus komen er nog veel meer Britse bedrijven en Britten naar Nederland, wordt de woningmarkt hier nog verder onder druk gezet.

Wolkbreuk | 02-05-18 | 10:30 | 1

Destemeer reden om de dividendbelasting in stand te houden. Lol.

Mart6037 | 02-05-18 | 10:32

Ben benieuwd met welke grove en schandelijke leugens onze Grote LIEGENDE leider weer gaat verkondigen om dit recht te lullen. Er is maar 1 manier dit verschrikkelijke gedrocht te verlaten. NEXIT!!!!!!!!!. Achteraf waren we veel beter af geweest met ''Das Dritte Reich!'' Daar werd tenminste rekening gehouden met de keuzes van het volk!

HardwerkendeBlanke | 02-05-18 | 10:29 | 1

Hé, een medestander. Ook aan de Nexit? Verkondig, promoot en drink het al jaren. Koel, dorstlessend, tegen malaria, verruimt de geest, is vitaminerijk en bovenal Brittish. Wat wil je meer? Cheers!

Een vrije paling | 02-05-18 | 10:42

EEG was ideaal. EU een ramp. Samen met de buurman de heg knippen prima, maar niet samen de financiën doen.

Mart6037 | 02-05-18 | 10:28 | 1

Als je die zelf bedacht hebt: +veel.

De echte Stolwijker | 02-05-18 | 10:34

Je kunt wel stoppen met Polen en Hongarije geld geven, maar dan zijn dat de volgende landen die je club gaan verlaten. Goed plan Timmerfrans. Goed plan.

JanVergoor | 02-05-18 | 10:28 | 2

Het zijn met name de prutsers als Timmerfrans met hun eigen linkse 'Soros-agenda' die Europa naar de kløten helpen. En Timmerfrans c.s. die koste wat koste hun agenda willen doordrukken zijn uiteindelijk dus de bron van de verdeeldheid die Europa extreem kwetsbaar maakt.
Terwijl het zo simpel is: gewoon doen wat de EU-bevolking wil. En dat is hekken om de EU!!!

Aristotalloss | 02-05-18 | 10:36

Soms, Aris, heb ik het idee dat er geen agenda of plan is. Het is gewoon heel druk en heel belangrijk doen...

Een heel duur toneelstuk.

nikolaos | 02-05-18 | 11:08

Ik heb sterk het gevoel dat een tijdperk ten einde loopt, een tijdperk van optimisme. Dat begon eind jaren 80, met de val van de muur, de vrijlating van Mandela, het begin van de house, Nederland EK-kampioen. Het luidde de jaren 90 in, het feestdecennium. Er viel wat te lachen in Nederland, met oa Jiskefet, Glamourland en Hans Teeuwen. De opkomst van internet, exploderende beurskoersen. 11 september 2001 was een terugslag, (net als 6 mei 2002 en 2 november 2004), maar het optimisme bleef deels bestaan, ook tijdens de bankencrisis. Maar de golf van terreuraanslagen en de immigratie-tsunami hebben ons murw gebeukt. Zelfs rasoptimist van Nieuwkerk is er dit jaar al eind maart mee uitgescheden, terwijl hij in vroeger jaren altijd doorging tot eind mei. Er valt niet meer zoveel te lachen. Economisch gaat het goed, maar het gaat niet goed met Nederland, denk aan de schertsvertoning vorige week in het Parlement. Een tijdperk loopt ten einde, wat komt ervoor in de plaats...

Zenzeo | 02-05-18 | 10:27 | 1

En we maken natuurlijk inmiddels ook kennis met de schaduwzijde van internet (hoi Mark!). Het net sluit zich (pun intended).

Zenzeo | 02-05-18 | 10:29

Gaan we dan de Fransen, die nog nooit aan de 3% -norm hebben voldaan, ook sancties opleggen? Natuurlijk niet, die stoppen we gewoon extra geld toe zodat ze er ineens wel aan voldoen.

Flipside | 02-05-18 | 10:26

Als de EU ons netto geld oplevert (wat ze ons telkens proberen wijs te maken), hoe kan het dan dat als een land weg gaat we meer moeten gaan betalen?

Zouden we dan niet juist minder moeten betalen omdat de nettowinst die we hebben over minder landen verdeeld hoeft te worden?

Als het verhaal klopt dat de EU ons netto geld oplevert, zou dit het logische gevolg zijn.

“WIJ DE MENSEN VAN EUROPA” Nee van de EU, Europese landen die niet in de EU zitten hoeven niet te bloeden.

Ik blijf erbij. Samenwerking in Europa is goed, en moeten we blijven doen. De EU is slechts een van de manieren om dat te doen, en voor Europa misschien wel de slechts mogelijke manier, daarom blijven samenwerken maar uit de EU. (Liefst met een aantal landen samen eruit stappen, want de EU laat samenwerking buiten de EU om niet toe.)

DerUnterMensch | 02-05-18 | 10:26

30 miljard euro voor een veerdienst van Libië naar Italië lijkt mij iets aan de hoge kant.

Angelica | 02-05-18 | 10:26

Subsidie voor de nieuwe lidstaten (Oekraïne enz) en een luchtbrug om gelukszoekers hierheen te halen? Las net dat we ook bedolven worden onder de zogenaamde nareizigers.

Mart6037 | 02-05-18 | 10:26

Chuck Deely [rip] pesten. -1

JWZ_JMK | 02-05-18 | 10:25 | 1

Inderdaad. Was ook niet altijd erg gelukkig met Chuck maar dit gaat echt te ver.

Isflicka | 02-05-18 | 10:38

.. toch is de EU echt de ernstigste van de drie meeste foute gebeurtenissen in de gezamenlijke geschiedenis van Europa sinds 1914.
De verwoesting gaat veel langzamer maar komt deze keer van binnenuit en is daarom veel dodelijker. Geen vrede die kan uitbreken met luidende kerkklokken en juichende menigtes. Geen even eensgezinde bevolking meer die een kans krijgt tot wederopbouw. Integendeel.

Jan Passant mk2 | 02-05-18 | 10:24 | 2

EEG was ideaal. EU een ramp. Samen met de buurman de heg knippen prima, maar niet samen de financiën doen.

Mart6037 | 02-05-18 | 10:28

Mart: zeker niet met een socialistisch ingestelde buurman, want dan knip je de heg alleen terwijl de buurman uitrekent wat je moet bijbetalen.

Jan Passant mk2 | 02-05-18 | 10:33

Understandable.
They want all they can get, before the bubble blasts ..

wezen | 02-05-18 | 10:24

Net goed voor ons, moeten we maar geen lid zijn van die dievenbende in Brussel.

BosrandDirk | 02-05-18 | 10:22

Bewijst maar weer dat de Britten de juiste beslissing hebben genomen.

doskabouter | 02-05-18 | 10:20

De ECB is toch zo goed in gelddrukken? Laat ze het lekker zelf oplossen.

Leptob | 02-05-18 | 10:19

Grensbewaking is bullshit. Als we ze hier niets meer geven dan komen ze ook niet meer.

alufoliegroothandel | 02-05-18 | 10:18

Ik ben echt blij met de EU! Kijk eens naar al die goede dingen die de EU voor ons heeft gedaan.... zoals gelijke stopcontacten in ieder land. En dezelfde olijfolie op tafel in restaurants. Daar geef ik graag honderdmiljoenmiljard aan uit!
O wacht zijn die stopcontacten niet hetzelfde? Jammer gemiste kans...

Rest In Privacy | 02-05-18 | 10:18 | 2

En je vergeet natuurlijk ook nog het drinkwater uit de kraan, de zonsopkomst idere dag en de eeuwige vrede.

Glasgow Argus | 02-05-18 | 10:22

Had u daar een alarmschusswaffe bijgewild?
www.shoot-club.de/Schreckschusswaffen...
In D. geheel legaal voor iedereen boven de 18, in nederland een zwaar verboten wapen. En zo is de lijst schier eindeloos, sterke drank bij het tankstation, sigarettenautomaat op iedere straathoek, biertje kopen bij het metrostation, onbeperkt vollgas op de snelweg......
Die hele europese unie is een gigantische farce, de verschillen zijn enorm, de welvaart totaal ongelijk verdeeld en de regels een janboel. en dat wordt alleen maar erger nu ieder land verschillende maffe maatregelen neemt om z'n eigen economie draaiende te houden. Tol heffen in duitsland komt eraan, voor iedere grotere stad in de eu gelden verschillende milieuzones met bijbehorende stickers, vignetten en regels enz enz...
Terwijl het enige land in de eu waar ze van mij per direct tol mogen gaan heffen, u weet wel dat gat in de weg op weg naar frankrijk, dat nevernooit zal gaan doen omdat brussel nou eenmaal eu-capitol is. En dat willen de baasjes natuurlijk dan weer niet, zelf moeten dokken voor hun eigen weggetjes.....

elfenstein | 02-05-18 | 10:41

De EU is al een dood paard, alleen wordt ernog volop aan getrokken. De Euro is op drijfzand gebaseerd, de bevolking van de EU landen keert zich steeds meer tegen de autocratie van de EU en het is een kwestiw van tijd voordat de boel in elkaar stort. Ik zou alleen zou graag willen dat we voor die tijd uit de EU zouden stappen, dan zouden we de schade tenmiste nog iets kunnen beperken. Nu krijgen wij (en de komende generaties) de volledige rekening van decenia van wanbeleid gepresenteerd.

kunstliefhebber | 02-05-18 | 10:17

We moeten er uit. En dat gaat gebeuren. Op een dag is een meerderheid in Nederland het spuugzat. Die dag zou wel eens sneller kunnen komen dan we nu denken, want de EU wil er weer nieuwe landen bij. Ontvangende landen wel te verstaan, geen betalende landen...

Stijlicoon | 02-05-18 | 10:15 | 3

Gezien het stemgedrag bij de laatste verkiezingen bestaat NL voornamelijk uit schapen (genetisch gemanipuleerd: met het geheugen van een goudvis). Dus nee hoor, wij blijven tot het bittere eind pro-EU partijen stemmen.

TheEgg | 02-05-18 | 10:26

TheEgg | 02-05-18 | 10:26
Hoho, goudvissen hebben dus WEL een geheugen. Zie daarvoor de mythbusters, die hebben dat verhaal allang gedebunked, goudvissen kunnen zeer goed een doolhof onthouden om bij hun eten te komen.

elfenstein | 02-05-18 | 10:44

Dan zijn die goudvissen dus slimmer....

J-van-de-Bontekoe | 02-05-18 | 18:31

Eerst een probleem creeeren en dan de oplossing, meer EU. Voorspelbaar.

O2Neutraal | 02-05-18 | 10:13

Daarom ook Nexit. weet kan niet,
Alles kan, zei mijn oma altijd.

gato | 02-05-18 | 10:13 | 4

Tuurlijk kan dat wel. Dat kan zelfs heel prima. Zwitserland is er zelfs nooit ingestapt. Maar goed, de gemiddelde Zwitser is ook wat snuggerder dan de gemiddelde Hollander.

kempenaer | 02-05-18 | 10:29

@kempenaer | 02-05-18 | 10:29
Klopt. De Zwitserse bevolking heeft tegen die EU gestemd. Wij Nederlanders OOK! Die Zwitsers moeten ook overigens hun jizya betalen aan de guppemuppets daar in Brussel. Anders foei, je mag niet meedoen in de door EU gegijzelde "vrije" markt.

Standvastig | 02-05-18 | 11:03

De Zwitsers hebben het goed voor elkaar. Handelen met de hele wereld op hun eigen voorwaarden. Ook met Europeae landen. Slimme jongens. En nog baas in eigen land. Vrijheid en soevereiniteit. Goed geborgd aldaar. Hier niet. En dat is een grove schande. Dit land is door landverraders uitgeleverd aan buitenlandse machten.

kempenaer | 02-05-18 | 21:13
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een geweldige samenwerking tussen de EU-landen, hè?

kweethetooknietbeter | 02-05-18 | 10:13

Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen dan. De EU als geheel gedraagt zich als een mens. Een gelegenheidsdief zal altijd proberen zoveel mogelijk geld uit de kassa te grissen. Dat is geen beleid van de EU, maar een reflex.

Nivelleermarionet | 02-05-18 | 10:11 | 1

Daarom hebben zij wapenbezit ook verboTen. Nare reflex die komt tijdens het jatten moeten aanzien ;)

Standvastig | 02-05-18 | 10:19

Nexit

En zo gaan we stap voor stap als Natie kapot, met dank aan al onze hypocriete politici die nooit aanwezig zijn als je ze nodig hebt.
Een Nexit is onze enige redding nog, de EU en deze regering steelt van de armen en midden klasse t.b.v. de multinationals , ons land is toe aan een grondige reset en een nieuw echt democratisch stelsel, maar ik ben bang dat dit alleen maar te bereiken is d.m.v. fysiek tegenwicht te geven want van de politie en krijgsmacht moet je het niet hebben, die zijn te druk met het organiseren van Iftar feesten.
De parlementaire democratie werkt niet en is een gedrocht van de bovenste plank.

Zo maar weer enkele berichten van vanmorgen.

Follow the Money - Huurders van sociale woningen draaien op voor afschaffing dividendbelasting.

BRUSSEL - Nederland moet bloeden voor het gat in de Brusselse schatkist dat de Britten achterlaten. De EU-begroting stijgt, als het aan de Europese Commissie ligt, van ruim 1000 miljard euro naar een astronomische 1300 miljard, verdeeld over zeven jaar.

Pauw - “Als ze strafbare feiten plegen, zet ze dan maar vast tot ze wel terug kunnen. De politie moet elke dag met loeiende sirenes naar het AZC.”, zegt burgemeester Heijmans uit Weert (D66)

von Amsberg | 02-05-18 | 10:11 | 1

Gaaf land hè?

J-van-de-Bontekoe | 02-05-18 | 18:29

"Ondanks charismatische staatsmannen als Tony Blair en tot de verbeelding sprekende muzieksterren als Bob Geldof"
Prachtig samengevat wat voor soort volk graag in de EU zit om van 1984 een reality-soap te maken.

Dus ja, de EU mag wat mij betreft voor straf London wel weer gaan Blitzkriegen, graag mikken op de burgemeester en al zijn moskeeën.
Wel eerst de laatste Engelsen de kans geven naar het gezondere platteland te vertrekken.

Gaan wij intussen wel weer op rantsoen om de vijandigheden van de EU te financieren.

Jan Passant mk2 | 02-05-18 | 10:08

300 - de 91 van GB is inderdaad 209.
Een verdrievoudig tot 30 betekent een verhoging met 20.
209 - 20 = 189. Hoe komen jullie aan 121?

koeberg | 02-05-18 | 10:08 | 3

koeberg: u heeft het nog aardig gevolgd want ik ben de tel allang kwijt. Hoop dat iemand de berekening tot nu toe weet uit te leggen want ik snap er geen jota meer van. Het is om te duizelen, zulke bedragen. En om verdrietig van te worden.

mamalookabooboothere | 02-05-18 | 11:17

Vraag het bij de IBS of IMF. Ook clubjes dat het zonlicht niet gegund wordt. Of zou moeten worden.

Standvastig | 02-05-18 | 11:49

Standvastig: een soort van belgische logica?

mamalookabooboothere | 02-05-18 | 12:54

Tijd om ook te vertrekken.

Kaas de Vies | 02-05-18 | 10:08 | 1

Als we nu eens van NW naar ZO vertekken*
Dan kunnen wij binnenkort ook lachen.
*(sic)

MarcS | 02-05-18 | 10:23

Het potje voor ontwikkelingshulp was vorig jaar ruim 75 miljard. Als EU en haar lidstaten nou eens met die ontwikkelingshu stoppen hebben ze weer 75 miljard miljard. Dat tikt lekker aan

gaffelbaard | 02-05-18 | 10:07 | 2

En waarom moet de EU ontwikkelingshulp geven als de individuele landen dat ook al doen. Die post kan gewoon geschrapt; heeft als enige functie het showmodel.
Maar dat Brussel roept steeds gigantische ergernissen op. Nu weer knalhard dwars door de democratische regeringen marcheren. Echt, de moraal is daar zoek. Ik moet denken aan het Tsjecho-Slowakije dat een eigen koers wilde varen en toen tot grote verbazing USSR tanks in Praag zag verschijnen.

marjen | 02-05-18 | 10:16

@Marjan
Inderdaad, de Tsjechen kregen te maken met een Russische aanpak. Maar van de Russen kon je dat verwachten. De EU doet het nu iets subtieler door de geldkraan dicht te draaien, want de EU is een democratisch georganiseerd samenwerkingsverband. Wat heb ik hierin nu niet begrepen?

Synecdoche | 02-05-18 | 11:42

De EU graaft zijn eigen graf. Focus je nu eens op kerntaken en schrap de bemoeienis met items die door de Europese diversiteit toch niet goed landt. Een Bulgaar is nou eenmaal geen Deen of Nederlander. En ten aanzien van het meest heikele thema, immigratie, kom nou eens met een Europese visumplicht voor alle externe migranten behoudens daadwerkelijke oorlogsvluchtelingen.

Op de huidige manier brengt de EU de burger nauwelijks voordeel.

LJBrinkhorst | 02-05-18 | 10:07 | 5

Voordeel? Beroepsjankers en de echo kamer muppets geld in de hand geven, want EU (ja, de EU speelt het "Europese" kaart, daar trap ik niet in) waarden. Meer dan graaien doen ze niet. Overbodig bedrijf. Heeft geen bestaansrecht in mijn mening.

Standvastig | 02-05-18 | 10:27

New Quacka | 02-05-18 | 10:22 |
Hoepsiepoepsie, u heeft gelijk. Voor straf zing ik nu 3x het euro-volkslied. Wat is dat eigenlijk?

elfenstein | 02-05-18 | 11:03

@elfenstein | 02-05-18 | 11:03
Laat een scheet. Dat is het. Oh, wel met klassiek op de achtergrond voor deug points. Want met een volle kaart krijgt u een EU deug medaille!

Standvastig | 02-05-18 | 11:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Vertekkelen, vreetekkel, veltrekken, tervlekken, vlertel eens, leest er wel eens iemand elkaars stukkies voordat er op de rode knop geramd wordt? 1 missertje ergens in een zinnetje alla, maar in de KOP?
Velsklikkerluk.

elfenstein | 02-05-18 | 10:06

"Het potje voor migratie en grensbewaking wordt bijna verdriedubbeld tot 30 miljard euro, waardoor veel geld naar Griekenland en Italië zal stromen."
Dus die brutale britten vluchten dadelijk terug naar het vaste land maar niet via de tunnel maar via Griekenland? Ik snap er helemaal niets meer van.

Eigenaar_IJsland | 02-05-18 | 10:05 | 1

Die snor smurf is een beetje recalcitrant. Hebben die eurocraten door, alleen die hebben een het syndroom van cognitieve dissonantie. Heel vreemd, ja... Niet dus.

Standvastig | 02-05-18 | 10:47

Nou dan zijn de Britten best wel slim geweest eigenlijk. Driehonderd miljard uitgeven en je krijgt er niets voor terug. Daarnaast wil de EU niet bezuinigen, ook al wordt het gebied en takenpakket kleiner. Bodemloze put, en dat gaat ons nog heel veel geld kosten. Onze welvaart zal verdampen en verdwijnen in zakken van malafide personen in Zuid-Europa.

RenHoek | 02-05-18 | 10:05 | 1

Het gebied wordt niet kleiner. Albanië en Macedoniëstaan te trappelen om er in te komen en onze taxpoet te vangen. Weet je hoe WW1 begon? Door de expansiedrift van de toenmalige grootmachten. De geschiedenis gaat zich herhalen.
Nexit!

Leffe Blonde | 02-05-18 | 12:47

Je zou denken dat een kleinere EU ook een kleiner budget nodig heeft.

Conan de Rabarber | 02-05-18 | 10:02 | 5

De EU is een geloof. Dat wringt nou eenmaal altijd met "denken".

TheEgg | 02-05-18 | 10:12

Nou, meneer Verhofstadt wil asap een EU leger optuigen. Wat denk je dat dat kost?

doskabouter | 02-05-18 | 10:25

@TheEgg | 02-05-18 | 10:12
Teveel sekteleden heeft het. "Toevallig" merendeels op posities die invloed kunnen uitoefenen. Tjah... Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.

Standvastig | 02-05-18 | 10:33
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
CommandeurBroekhuis | 02-05-18 | 10:02 | 3

En daarom MOETEN wij ook der uit. levert alleen maar winst op!

Henk P | 02-05-18 | 10:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken