Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EU: Nederlander moet 16 extra koffie betalen

Eens in de zoveel tijd belegt de Europese Unie een conferentie over de bodemloosheid van de bodemloze Brusselse poenput, waarbij er een paar scenario's worden geschetst en de onderste optie (geef meer geld) is zogenaamd altijd de beste.

De EU kost nu nog één kopje koffie per dag (gecontroleerd door Wilmer Check dus waar), maar Jean-Claude Juncker wil in de nieuwe meerjarenbegroting meer kopjes vieux koffie. Begrotingscommissaris Günther 'Chinezen zijn spleetogen en homo's zijn vies' Oettinger hangt er nu getallen aan: 40 euro per Nederlander per jaar. Zeg maar 40 kopjes voetbalkantinekoffie, 16 kopjes gemiddelde koffie en 7 kopjes Amsterdamse Chai Latte Doppio Extra Funghi Macchiato met milieuvriendelijke kokosmelk en een hip hakenkruisje in het schuim. De Brexit, de overvloed aan apothekers, defensie, Ze Russjans, landbouwsoepsidie, EUvsDisinfo superkneuzen en steun voor zonnepanelen op een Bulgaarse groene school voor blinde kinderen met vier tenen. Allemaal 'onvoorziene uitdagingen' en de geel-blauwe schoorsteen moet wel roken. Maar we zijn goddoeme al de grootste nettobetaler. Haal die eypo's gewoon lekker uit Griekenland. Nee wacht. Uit Bulgarije. Nee wacht. Uit Litouwen. Nee wacht. Uit Hongarije. Nee wacht. Laat maar.

Eén....

Twee......!

Zestien!

Reaguursels

Inloggen

Nederland is dat jongetje op de middelbare school waarvan iedereen altijd die gulden leende om snoep uit de automaat te halen, wetende dat hij toch niet veel deed als je hem niet terug betaalde.

Artan83 | 17-02-18 | 10:29

Hieronder de vergoedingen voor leden van het Europees Parlement:
Er zijn 736 Europarlementariërs, onder wie 26 Nederlanders. [..]
Het salaris van een Europarlementariër bedraagt 7956,87 euro bruto per maand. Na aftrek van (Europese) belasting komt het nettobedrag uit op 6200,72 euro per maand. Dat salaris wordt aangevuld met tal van vergoedingen.
Zo zijn er vergoedingen voor reiskosten naar vergaderingen, kunnen leden jaarlijks 4343 euro vergoed krijgen voor werkgerelateerde reizen en worden 24 heen- en terugreizen naar hun eigen lidstaat vergoed. Daarnaast is er een dagvergoeding van 304 euro voor elke dag waarvoor de Europarlementariër vergadert en daarvoor een presentielijst ondertekent. Daar komt nog een algemene kostenvergoeding van circa 4300 euro per maand voor de huur van een kantoorruimte, telefoon- en portokosten en computers bij. Bovendien wordt van Europarlementariërs twee derde van hun medische kosten vergoed.

-Begrijpt u nu waarom het grote graaien in stand blijft? Degenen in het Europees Parlement, die dus de Europese Commissie zouden moeten controleren, eten lekker mee uit de Brusselse vleespotten.

theo-is-dood | 17-02-18 | 08:33

Ergens waart er een private lease reclame door mijn hoofd over het kost u maar zoveel kopjes koffie per dag om deze auto te leasen.
Voor twee kopje koffie per dag private leased u al een een Hyundai i10 als onderdaan van Juncker,voor 16 kopjes een Mercedes s klasse voor uw EU leider en consorten.
En dat zijn veel Mercedes-Benzen + chauffeur.
Komt ook nog stijging van NL Douanepersoneel a 750 tot plus minus 950 man/vrouw bij wegens brexit.
Zeg maar 850 personeelsleden x maandelijkse werkgeverslasten personeel alleen al ongeveer voor het gemak 3000 euro per maand is per jaar al meer dan 30 miljoen euro gedeeld door 17 miljoen inwoners is ook 1 koffie van €1.80 maar dan per jaar.
En dan reken ik nog helemaal niet uit het 2e gratis bakkie koffie.
Want gratis bestaat niet alleen in de weggeefhoek van facebook en dat is uiteindelijk ook maar relatief gratis.

steekmug | 17-02-18 | 06:41 | 1

Wat me dan opvalt aan het telegraafartikel is dat we nu al niet weten hoeveel kopjes koffie ons land afdraagt:
Telegraaf artikel gaat uit van 216 euro per jaar per inwoner nu.
216 : gemiddelde kopje koffie (nrc) €1,54=140 kopjes koffie per jaar.
Maar ho eens even, gemiddelde EU bedragen zeggen ons niet zo veel want wij inwoners betalen niet gemiddelde EU belastingen maar hoge NL belastingen en een gemiddeld kopje koffie kost niet €1,54 maar € 2.50.
Het is weer eens gegoochel met cijfers en statistieken. En dat was nog met GB in de EU!
En een gemiddelde koffieprijs uit 2012 hanteren in het jaar 2018 is ook al belachelijk.en wat ook voor ons nadeel is is dat de NRC zegt"We kijken hierbij naar het gemiddelde voor de EU-burgers en laten buiten beschouwing dat burgers in rijke EU-landen meer aan de EU betalen dan inwoners van arme EU-landen."
Hoezo 40 euro meer denk zelf aan in totaal 400 euro per jaar per NL inwoner afdracht binnenkort.

steekmug | 17-02-18 | 07:11

Frankrijk heeft meer dan drie maal zoveel inwoners, dus dan is de verhoging als ze die bij de Fransen zouden halen nog minder dan 2 euro per jaar per inwoner!

Misschien moet men dus niet bij ons een kopje koffie halen, maar bij de Fransen die twee euro...

Wat zegt u, de Fransen gaan OOK meer betalen? Oh, hoeveel kopjes koffie is de totale verhoging van de EU-bureaucratie dan voor de komende budget ronde? En hoeveel gaan die fijne nieuwe landen (in de EU) zoals Roemenie en Polen per extra jaar betalen eigenlijk? En wat zou de bijdrage worden van het bastion van de democratie in Oost-Europa, de heilige Oekerse burger zijn wanneer zijn land is toegetreden (dat is immers toch de bedoeling uiteindelijk) en hoeveel minder kopjes koffie gaan wij (Nederlanders) dan betalen?

Zo veel vragen, zo veel berichten in de media over de heiligheid van de EU, triest.

O2Neutraal | 16-02-18 | 20:20 | 1

Voor promoteukraine nog deze toevoeging, ik heb niets tegen Oekraine noch haar burgers. Ik wens hen allen het beste toe, ze verdienen beter dan de 131ste plek (gedeeld met Rusland) op de 2016 lijst van corruptie van Transparancy International.

O2Neutraal | 16-02-18 | 20:23

Heeft de TweedeKamer twitterfeed al gepost dat de coalitie hiermee akkoord is?

faz | 16-02-18 | 19:49

40 euro per jaar is een verwaarloosbaar bedrag, dus waarom kan de EU niet iedere Nederlander 40 euro per jaar betalen? Met alle hoge import heffingen (en daardoor extra dure producten) moet de EU daarvoor toch meer dan genoeg binnen krijgen?

W_F | 16-02-18 | 19:17 | 1

40 pp = 160 gezin per jaar boven op de al ca. 900 per jaar zijn geen verwaarloosbare bedragen. Met dit soort bedragen zijn microsoft en apple de rijkste bedrijven ter wereld geworden. De Eu verbrandt meer geld dan we kunnen ophoesten. Daarom daalt simpel gezegd de koopkracht, ondanks alle verhaaltjes vanuit den haag daalt grosso modonde koopkracht, en dit is in het post eeg en dus eu tijdperk aan de orde van de dag..... zie ddr.

Tee Of Cup | 16-02-18 | 19:30

Een gemiddeld gezin draagt dus al ca. 900 euro af per jaar aan de EU. Dan moeten ze ook nog Den Haag, Provincie, Gemeenten, Waterschappen en Rws betalen.

Nederland icm Eu is een nog grotere Bureaucraten institutie dan de Eussr en Ddr ooit zijn geweest.

Zomaar een citaat vanuit Wiki over de DDR die erg aan Juncker doet denken:
"Vooral na het aantreden van de nieuwe partijleider Erich Honecker in 1971 probeerde de SED de bevolking met hogere staatsuitgaven voor zich te winnen. De DDR leefde alras op te grote voet en faalde uiteindelijk ook om economische redenen: ze kon haar sociaal-politieke beloften niet waarmaken en haar schulden niet nakomen...." Dit is precies de Eu anno nu !

Tee Of Cup | 16-02-18 | 19:13

Voor een gemiddeld gezin dus gewoon weer 160 euro netto extra kwijt, dat is een hoop geld. Niet doen. De Eu voert een hoop taken uit waar ze niet om gevraagd zijn en geen mandaat toe hebben, laat ze daar maar eerst eens mee stoppen.

Je moet eerst presteren voordat je om geld vraagt , laat staan extra geld. Laat ze eerst maar eens aantonen dat ze iets kunnen.....

Tee Of Cup | 16-02-18 | 18:58

De EU lijkt sterk op de klassieke parabel van die paar kippen die met een varken samen eieren met spek willen gaan verkopen.

Rommelende Onderbuik | 16-02-18 | 17:39 | 1

Mooie beeldspraak.

O2Neutraal | 16-02-18 | 18:32

Heb er kotsbEU van.
Beknopt samengevat
The 90 page speech.

hallevvezool | 16-02-18 | 17:09

Geenstijl, wat <hartje> ik toch van jullie (geen)stijlfiguren :D. Ondanks het treurige onderwerp toch met een glimlach het weekend in. Ga zo door! *plop*

Cynevisie | 16-02-18 | 17:04

Waarom niet een extra bijdrage van Eurofiele Nederlanders gevraagd op basis van vrijwilligheid. Dat soort types dragen Juncker cs immers een warm hart toe. Wanneer ik het lokale asiel (dierenasiel that is) steun doe ik dat ook omdat ik mij daar goed bij voel en achter de organisatie sta. Dus kom op kwezels als Berbaar, DKS en andere Merkel fan boys: put your money where your mouth is en doe mee! Een kroontje kan jullie niet bekoren maar een Vielen Dank van Merkel wellicht wel. Succes.

HaatbaardKnipper | 16-02-18 | 16:33

Maar het is toch heel logisch dat we meer moeten gaan betalen? Een klein groepje landen, waaronder Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland, zorgt voor de inkomsten van de EU. Een grote groep landen, waaronder Frankrijk, Italië en natuurlijk Griekenland, zorgt voor de uitgaven. Die kosten alleen maar geld. Aan de ene kant stapt Groot-Brittannië eruit, dus de overblijvende betalende landen moeten nog meer gaan betalen. Aan de andere kant gaan we nieuwe landen toelaten als Servië en Montenegro, die ook alleen maar geld gaan kosten.
Omdat wij allemaal de enorme voordelen van de EU inzien, gaan wij met plezier meer betalen. Ja toch?

MAD1950 | 16-02-18 | 16:17 | 3

Graag en ik wil ook meteen nog een extra donatie doen aan de NPO zodat ze ons wel goed kunnen vertellen dat we erop vooruit zijn gegaan en de EU zo goed is. Misschien als we echt lappen, kunnen we zelfs meteen de media onder supervisie van de EU laten vallen, dat zou meteen helpen tegen het betere nepnieuws dat ik dagelijks zie over Rusland! Oh, en misschien nog wat extra geld sturen naar de Palestijnen, ik zag op de weerkaart dat het had geregend laatst daar, dus het lijkt mij evident dat er meer geld naar de pallies moet.

O2Neutraal | 16-02-18 | 17:52

Bedenk mij dat mensen misschien missen waarom er geld moet naar de pallies, welnu, mensen die nat worden zijn zieliger dan mensen die droog blijven.

O2Neutraal | 16-02-18 | 17:53

Als onze staats tv nu al een EU propaganda kanaal is, moeten we misschien de kosten ook doorschuiven naar de EU.

W_F | 16-02-18 | 19:23

Het is toch meer dan schandalig dat deze man, met zijn kopje-koffie-redenatie, ons zó beledigt! Denkt hij nu echt dat wij zo dom zijn, dat wij daar in trappen. Alle uitgaven zijn gemakzuchtig terug te brengen tot een miniem bedragje per dag, maar alles samen; om dié bedragen gaat het.

Niet alleen worden geschoffeerd, weggezet wordende als soort van debiel, maar nergens wordt er gesproken over eventuele bezuinigingen.

Laten al die duurbetaalde politici, maar eens een royaal symbolisch gebaar maken door hun eigen inkomsten, toeslagen en ander emolumenten te verlagen. Scheelt natuurlijk niet substantieel op de hele poet, maar zou goed kunnen zijn voor het imago van de EU-werkne.. graaiers.
Aarrgghhh! Evocatus

Evocatus | 16-02-18 | 16:04 | 1

De drogredenaties vliegen je om de oren als het om de EU gaat. Inderdaad schandalig dat wij burgers zo beledigd worden.

O2Neutraal | 16-02-18 | 18:14

Nu we het toch over goedbetaalde Europese ambtenaren hebben: toch even over een VVD'er in Brussel. Toen lid van het EP Cora van Nieuwenhuizen in oktober minster werd, konden twee VVD'ers de vrijgekomen plek claimen en beide lieten verstek gaan. Een van hen zit blijkbaar liever anoniem in het kabinet van Frans Timmermans. Nou, dat moet dan aardig betalen. Of er zal hem iets moois beloofd zijn zoals afdelingshoofd binnen de Commissie, na de verkiezingen van 2019.

Prze***walski | 16-02-18 | 15:55

Kostte de EU maar enkel 16 kopjes koffie. Denk dat de EU ons - al is het alleen maar door het immigratiecorset waarin we gevangen (willen blijven) zitten - ons nog veel meer kost, bijvoorbeeld onze toekomst en die van onze kinderen.

huistuinkeukenlul | 16-02-18 | 15:52

En ondanks alles, alles wat er gebeurt, de inperking van vrijheden en privacy, de ontneming van rechten en gelden, het aanschuren tegen andere, evenmin democratische regimes, het oorlogshitsen tegen de Rus enerzijds en het likken aan de arabier anderzijds, vindt een ruime meerderheid van dit volk dat allemaal wel prima. Want ja, het kan nog veel slechter, kijk maar in Banglatheopïe.
Sneu voor de enkeling die wel gehecht is aan z'n vrijheid. Maar wel terecht, tweevoeters die te laf en te lui zijn om voor zichzelf te denken, horen geknecht te worden. Dat is volstrekt natuurlijk.

zieniekus | 16-02-18 | 15:36

Wat er nog over is aan hersenen bij Juncker is aangetast door Korsakov. Hij roept maar wat. Het is aan ons om die arrogante zak te geven wat hij wil, of zeggen: Flikker op met je eisen. Wat mij betreft het laatste.

Toos Bevergeil | 16-02-18 | 15:12

Errr, puntje van aandacht... Nog eens 40 erbij tot 261 euro per Nederlander per jaar klinkt als een hoop geld, maar dat is zuiver het deel van de BEGROTING waarvan Europa wil dat Nederland het voor zijn rekening neemt.

Dingen als het ESM zijn hier NIET in opgenomen. Wat Nederland dus echt aan Europa afdraagt ligt dus hoger. Veel hoger.

theM | 16-02-18 | 15:05

Stop eerst eens met elk kind van elke EU-medewerker 400 euro gratis te geven per maand. Kind van mijn schoonzus heeft bijna 1 ton op de rekening staan, is wel bijna 18 nu...

g[E]ulden | 16-02-18 | 14:58

Die EU is ook echt DOM, als je mensen blij wilt maken met de EU ... gebruik dan een paar van die nieuwe printjes die ze elke maand drukken in plaats van een steeds hogere bijdrage uit belastinggeld te claimen. Dan hadden ze tenminste kunnen zeggen dat het niets kost die corrupte onzin.

Watching the Wheels | 16-02-18 | 14:32

De wet van de grote getallen is het enige wat echt is doorgedrongen daar in Brussel.

Rien7847 | 16-02-18 | 14:28

Dat haar van Adolf Juncker begint ook steeds meer op dat van EUcalypta te lijken.

Watching the Wheels | 16-02-18 | 14:27 | 1

Alleen de bezemsteel nog en hij kan zo op de thee bij de D66-Jonkvrouwe, de EU loopt duidelijk op z'n laatste benen. Fijn om te zien.

Watching the Wheels | 16-02-18 | 14:29

1 kopje gemiddeld over alle EU inwoners (inclusief babies), of 4 kopjes voor Nederlanders en 1/4 kopje voor Zuid-Europesiers?!

Gerf | 16-02-18 | 14:27

Sinds wanneer denkt Junker in koffie? We weten van Pechtold en Dood66-ers dat zij in theeglaasjes denken. Junker komt echt niet verder dan borrelglaasjes. Wat het kost weet hij dan weet niet, want die rekening ziet hij nooit. Hij gaat wel een keer de rekening krijgen, maar die is niet voor de drank.

Frau Merkel | 16-02-18 | 14:26

Zou Wilmer Heck (NRC) geen schaamte kennen? Als je zo'n "onderzoek" durft te publiceren dan ben je mijn inziens echt rijp voor het gesticht.
Wat nog veel erger is, dat een "krant" dit ook nog publiceert. Je zult maar een abonnement op de NRC hebben, dat moet pijn doen.

Boris die Sauertopf | 16-02-18 | 14:25

Heft de ministerraad al ja gezegd? Dan kan het van middag nog overgemaakt worden. Zou toch verschrikkelijk zijn als Juncker dit weekend moet poffen bij de slijter

Felipe | 16-02-18 | 14:24

Kan die man niet beter sterke drank als voorbeeld geven want van koffie heeft hij geen verstand.

hetwerktniet | 16-02-18 | 14:17

Eerst ALLE Nl troep uit onze supermarkten gooien en de grenzen sluiten voor Nl export producten. Waarom moet ik in Hongarije Nederlandse WC papier kopen in plaats van Hongaarse? Waarom moet ik in Polen Nederlandse tomaten eten??? Iemand???

KDD | 16-02-18 | 14:00 | 2
-weggejorist-
NLmomus | 16-02-18 | 14:15

Waarom moet je in Polen Nederlandse tomaten eten? omdat men ze in andere Europese landen niet wil, vanwege veel water met weinig smaak.

bergsbeklimmer | 16-02-18 | 14:23

En toch is er in Nederland weinig protest. Met Merkel en Macron is er voor Rutte weinig eer te behalen in Europa. De vraag is of hij dat ook wil.

Mannes | 16-02-18 | 13:53 | 1

Denk het niet.

gato | 16-02-18 | 15:58

Eigen koffie eerst!

Braboblanke | 16-02-18 | 13:53

Wanneer is de EU "af"?
Wat is het totale maximale aantal lidstaten van de EU?
Welke beleidsterreinen blijven altijd een nationale zaak en zullen nooit door "Brussel" worden geregeld?
Wat is de uiteindelijke totale jaarlijkse begroting als de EU "af" is?
Simpele vragen. Waarop u en ik nooit een antwoord zullen krijgen.

Zeddegeizot | 16-02-18 | 13:52 | 2

De EU is nooit "af".
Het houdt uiteindelijk wel een keer op. Dan roepen we "nie wieder" en beginnen we weer van vooraf aan.

Nosky | 16-02-18 | 14:07

Het was af net voordat het VK het zinkende schip verliet.

W_F | 16-02-18 | 19:28

Als die Juncker nu ook eens gewoon een paar dagen per week een zelf gesmeerd broodje met kaas mee naar kantoor neemt. En een aantal schalen daaronder ook. Ipv dat meneer Aanbesteed , die dat al doet, gelijk een paar tientjes meer neer moet tellen. Want dat ken ik wel... t is nu een paar tientjes en over een aantal jaar is het wederom: goh we komen niet uit. Heeft u nog weer een paar tientjes?

Europees_Aanbesteed | 16-02-18 | 13:48 | 1

Kaas? wat voor kaas? daar gaat een commissie zich nog ruim 7 maanden over beraden alvorens een advies te geven, wat daarna nog uitgebreid bestudeerd moet worden om ingepast te worden in EU regelgeving, het geen leidt tot een traject van jaren om dit op de agenda te zetten en over een jaar of wat in stemming te worden gebracht en.... en... en...

artie | 16-02-18 | 14:30

Ik dacht dat we er met zijn allen op vooruit gingen de komende jaren...

born2killn00bs | 16-02-18 | 13:37 | 3

Dat gaan we ook. Kijk maar naar de Rotterdamse haven! Al die handel, al die welvaart en rijkdom. Die haven bestond nog niet in 1998!

/Sarcasm off

Nosky | 16-02-18 | 14:09
-weggejorist-
NLmomus | 16-02-18 | 14:16

We gaan er zeker op vooruit de komende jaren. Ik ben voor eerste levensbehoeften nu al het geld aan het uitgeven dat ik over 10 jaar binnen krijg.

bergsbeklimmer | 16-02-18 | 14:24

Even omrekenen naar bitterballen.

Jos Tiebent | 16-02-18 | 13:33

Een Nederlandse marechausse die de NL gerns bewaakt kost x, als hij wordt ingezet om de italiaanse grens te bewaken kost hij 3x, terwijl een Italiaan gewoon x kost. En een beetje EU ambtenaar kost ook 3x tenopzichte van een nationale ambtenaar. Kortom, alles wat de EU doet kost drie maal zoveel als wanneer een lidstaat het doet. Ook die rare nepnieuwsclub van Ollongren heeft 3x ambtenaren. Dat kan dus ook beter per lidstaat gebeuren. Kortom zorg dat de taken door de lidstaten wordt gedaan. Betaal de EU ambtenaren als nationale ambtenaren. En schaf de subsidies voor een groot deel af. Dan blijft er genoeg over.

M.egafoon | 16-02-18 | 13:31 | 1

Beter nog, saneer 50% van die EU ambtenaren. Als de output van die club is dat onze stofzuigers minder vermogen mogen hebben, dan gaat er iets goed mis.

Nosky | 16-02-18 | 14:11

Maar voor dat geld krijgen wij wel veel terug:
* ieder jaar weer meer islamitische medelanders die jaarlijks steeds meer geld kosten, en ook ieder jaar een grotere bek krijgen;
* een euro die ons via het warme en relaxte zuiden van Europa ons arm houdt;
* via Oekraïne oorlog binnen de grenzen van de EU (een aantal Nederlanders zijn indirect door het gestook van de EU al uit de lucht geknald terwijl ze onbewust als menselijk schild dienden);
* enzovoorts.

Peter_K | 16-02-18 | 13:29

kunne we ook in natura betalen? iedere Nl'er een pak koffie aan Brussel.. die van de Aldi is prima te drinken en van Deutsche makelij..

fikkieblijf! | 16-02-18 | 13:28 | 4

* suiker *

Fuis-Cklam | 16-02-18 | 13:57

Of roerstaafjes en bekertjes.

Fuis-Cklam | 16-02-18 | 13:59

Gebruikte

Fuis-Cklam | 16-02-18 | 14:00
▼ 1 antwoord verborgen

De vraag is natuurlijk wat ertegenover staat. Een grotere stijging van de welvaart, meer en gemakkelijker handel, reizen, vestigen. Minder kosten aan vervoer, geldtransacties, handel. Betere voedsel- en milieuveiligheid, en niet in het minst: Een economisch sterk blok tegenover de VS en China en natuurlijk meer stabiliteit en vrede.

Die laatste voordelen zijn we inmiddels zo mee verwend dat het gezien wordt als een gratis default situatie, maar niets is minder waar.

En ja er zijn ook nadelen, met name dat we veel betalen voor landen die weinig tot geen bijdrage leveren om er een succes van te maken. Bij een verlangde tegenprestatie geven ze niet thuis. We weten om wie het gaat.

Betekent niet dat eruit stappen een succes zal zijn. Kijk naar de Brexit die toch echt lastig uit te leggen is als een groot doorslaand succes voor de Britten.

Beste_Landgenoten | 16-02-18 | 13:26 | 6

@Beste_Landgenoten
Intrensiek worden we ook sterker mét, dan zonder Europa. Het argument handel wordt alleel veel te makkelijk en ongenuanceerd van stal gehaald. Je argument aangaande een blok tegenover VS en China snijdt hout. Daar ben ik ook voor en daarom ben ik intrensiek ook PRO Europa.

Maar niet zoals het nu gaat. Wat we nu zien is enkel een ambtelijke molen die vooramelijk heel veel geld rondpompt (en daar zelf flink wat aan ontrekt) ten behoeve van zelfverrijking en nivellering (zie het aantal netto betalers vs ontvangers). Dat kan nooit en te nimmer voorwaarden scheppen om dit "blok tegen VS en China" te vormen.

En dat zien we ook: leuk al die "handel" binnen Europa. Maar daar hebben we - gegeven het verleden, ergo vóór de Euro - deze munt en constructie helemaal niet voor nodig.
Maar buiten Europa zijn we er nog steeds niet in geslaagd om noemenswaardige verdragen te sluiten. Komt door hoe de EU is ingericht. Ik geef je op een briefje, dat de UK binnen een mum van tijd met grootmachten uit verweggistan verdragen gaat sluiten. Iets wat de EU al jaren niet lukt.

De Eurofielen zien in de EU de grote oplossing, maar ze zijn eigenlijk het probleem.

Daarom mijn motto: PRO Europa, maar ANTI EU.
Ik vind een Verenigde Staten van Europa prima. Een beetje inboeten op soeverijniteit vind ik ook geen probleem. EU grondwet? Prima. EU leger? Ook prima. Maar het moet gepaard zijn met een democratische inslag. Dat is het nu niet.

Mijn devies: trek de stekker eruit (of 3 netto betalers stappen op, dan is het ook einde oefening) en ga verder met 4-8 sterke landen.

Betalen kunnen we. Meer niet. En al dat 'populisme' (want dat is werkelijk populisme) over die handel, volledige nonsens en ongenuanceerd. Het licht zou uitgaan in de UK. Ik ziet het ja.
Nee, we nemen een wet aan over dividendbelasting, want we doen het in het broekje voor de UK. A zeggen, B doen. Zien mensen dit echt niet?

De EU in zijn huidige vorm is een doodlopende weg en gegeven de ontwikkelingen, een zeer gevaarljke weg. Als we zo doorgaan stevenen we af op een "nie wieder", JUIST dat waar de EU oorspronkelijk voor opgericht is.
Mark my words.

Nosky | 16-02-18 | 14:24

@NLmomus | 16-02-18 | 14:22
Ik zou de cijfertjes wb economische groei er maar eens op naslaan, € EU landen kwamen minder snel uit de crisis dan de niet € EU landen, is ook volstrekt logisch vanwege bullshit als fiscaal compact en wisselkoers niet aan kunnen passen.

geenspam | 16-02-18 | 15:19

Ja dat ligt toch echt iets genuanceerder. Het is totaal niet zeker of dit al of niet aan de euro ligt WANT:
1. In niet-EU landen is arbeid goedkoper.
2. In niet EU-landen vindt veelal meer productie plaats, minder kenniswerk.

Dus lage lonen in combinatie met relatief weinig kenniswerk geeft ook een lagere werkloosheid. Maar goed, zoals gezegd, er zijn meerdere factoren buiten alleen de Euro.

Beste_Landgenoten | 16-02-18 | 16:05
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
528versus8 | 16-02-18 | 13:24 | 2

Ja, beste landgenoten, toch mooi dat we met Oekraine referendum een krachtig nee-signaal afgegeven hebben tegen nog meer ruifvreters in de EU. Goed ook dat onze overheid daar, in belang van het Nederlands volk dat zij vertegenwoordigt, daadkrachtig naar gehandeld heeft. Even lekker de EU zieken door onze Mark cs.

Ow nee wacht....

TisNieZoMoeilijk | 16-02-18 | 13:13 | 2

Dat ging niet over EU deelname, maar over een accociatieverdrag, wat we met zoveel andere landen ook hebben afgesloten. Deelname aan de Eu, laat staan de NAVO is ook in Brussel onbespreekbaar. Dus waar heb je je zo druk om gemaakt?

Beste_Landgenoten | 16-02-18 | 13:28

@Beste_Lutser: "Dat ging niet over EU deelname, maar over een accociatieverdrag"
Doe niet zo naief, de EU doet er alles aan om 1 grote staat te stichten. Naast de Oekraine wil men nu ook de resterende landen Servie, Bosnie, Montenegro, Albanie en Macedonie erbij betrekken. Kijk eens op de kaart. Ze willen die paar niet blauwe vlekjes gladgestreken hebben. Ten koste van alles. En dan lekker dicht bij de Russische grens gaan kloten. De beer met een stok door de tralies prikken. Vieze machtsspelletjes ten kostte van de gewone man. Ze doen gvd wat Napoleon en Hitler niet gelukt was.

poiuytrewq | 16-02-18 | 13:42

De vooraankondiging van de van EU-belastingdienst per 1-1-2019.

kweethetooknietbeter | 16-02-18 | 13:12

De Oekraine moet betaald worden, iets met referendum enzo.

am*dam | 16-02-18 | 13:12 | 2

Ja, laten we eens kijken wat dat referendum heeft gekost? Vast ook een paar koppen koffie...

Beste_Landgenoten | 16-02-18 | 13:29

@Beste Lutser: 20 miljoen. Your point?

poiuytrewq | 16-02-18 | 13:43

Er komt weer een gouden medaille aan.

Stormageddon | 16-02-18 | 13:11 | 1

Mooi moment om te testen om de kinderen het Wilhelmus al van buiten kennen.

kweethetooknietbeter | 16-02-18 | 13:15

Volgens mij gaat het erom wat het oplevert en niet wat het kost.
In dit geval dus een hele hele hele slechte deal.

priks | 16-02-18 | 13:07 | 3

dit kost de geflopte muntunie; EA19 heeft hogere werkloosheid dan EU28 (cijfers van EA28 worden ook nog eens vertekend omdat de EA19 daarbij zitten). ec.europa.eu/eurostat/statistics-expla...

geenspam | 16-02-18 | 13:11

@Peter_K | 16-02-18 | 13:20
Het vertelt juist bijzonder veel, namelijk dat de werkloosheid in de EA19 (het Europese gebied met de €) hoger is dan in de EA28 (het Europese gebied met en zonder de €). Houdt dus in dat landen met de € het qua werkloosheid slechter doen (wat ook te verwachten was omdat ze geen controle meer hebben over monetaire en fiscaal beleid en daardoor niet of beperkt contra-cyclisch kunnen investeren).

Een intereressantere grafiek was geweest de werkloosheid in de EU landen die geen € hebben (i.e. EU28-EA19), daarmee zou je het effect van de geflopte € nog betere kunnen zien.

geenspam | 16-02-18 | 13:32

delen door totale bevolking is bullshit, je moet het per werkende bekijken, want daar komt het geld vandaan.

In Nederland zijn er 8.9M*0.658 = 5.85M werkenden (beroepsbevolking * arbeidsparticipatie) dus houdt in 124€ extra per werkende per jaar, dus ca. 50 kopjes koffie extra per jaar.

Overigens; EU kost een werkende al 1180€ per jaar, dus ca 470 kopjes koffie. En nog erger wordt het als je het verlies van economische groei tgv de geflopte munt-unie gaat meerekenen.

geenspam | 16-02-18 | 13:02 | 3

Nou, doe eens een berekening daarvan? Ik ben benieuwd!

Beste_Landgenoten | 16-02-18 | 13:30

@ Beste_Landgenoten | 16-02-18 | 13:30
De kosten zijn ca. 5-10% gemiste economische groei. Ik kan het staven met cijfers maar beetje lastig om dat hier zonder grafieken of formules te doen.

geenspam | 16-02-18 | 13:33

Ee dan keer 2 omdat de helft van die werkenden (semi)ambtenaren zijn die hun 1180€ krijgen van die andere helft.

W_F | 16-02-18 | 19:35

Gaat me niet om het geld, gaat me om de EU zelf, we moeten hetzelfde doen als de Engelsen. Wat willen ze doen, tarieven heffen over de poort van Europa, geen enkele haven kan concurreren met Rotterdam en onze binnenlandse waterwegen.

Bokito ergo sum | 16-02-18 | 13:02

Denk zelf dat het genoeg (geweest) is. Terug naar economische samenwerking, afzien van de heilloze ingeslagen weg naar de politieke unie. Ben inmiddels wars van de (af)gedwongen solidariteit. Daarbij als er een lidstaat uittreedt dien je de tering naar de nering te zetten, net als in het bedrijfsleven. Argumenten voor extra geld zijn hol, die buitengrensbewaking had al bij de invoer van Schengen op orde moeten zijn. Terrorisme geen taak voor EU, informatie kan prima tussen landen uitgewisseld worden mits de wil daar is en er geen Duitse Akela met een historisch aangemeten schuldcomplex alle verdragen en overeenkomsten terzijde schuift en een ongekende volksverhuizing teweeg weet te brengen. In het licht bezien van de maandelijkse verhuizing naar Straatsburg en het premievrij pensioen en het nagenoeg belastingvrij inkomen van de parlementsleden en de ambtenaren van deze bureaucratische faalfabriek is het een absolute gotspe.

bwanabanjo | 16-02-18 | 13:01

Dan zetten we toch nog een paar legale staats wiet plantage's erbij het geld moet ergens vandaan komen voor de koffie .

Jetstream | 16-02-18 | 12:56

We moeten kapot allemaal, Griekenland is gidsland voor de EU.

drs. P | 16-02-18 | 12:56

"steun voor zonnepanelen op een Bulgaarse groene school voor blinde kinderen met vier tenen"
Is dit geen nepnieuws? Snel haal de EU sicherheids dienst erbij.

Sceptische_autist | 16-02-18 | 12:56 | 1

Geen idee of het nepnieuws is, er staat niets bij over Rusland namelijk. Maar het is wel discriminatie, dus laten we aangifte doen namens blinde kinderen met drie tenen.

O2Neutraal | 16-02-18 | 18:21

Er zijn weer zitplaatsen te verdelen in de EU, de gekte heeft toegeslagen in de coalitie, iedereen wil zich profileren om zich in de EU kijker te spelen.
Helaas, men weet dat de Fransen een gruwelijke hekel hebben aan de Haagse arrogantie en Macron zal daar wel een stokje voorsteken dat er een zitplaats vrij komt voor Pechtholt en Rutte, Merkel kijkt dan rustig de andere kant op.
De EU leden zijn in drie klasse ingedeeld, je kunt zo maar niet gaan lunchen in het EU restaurant waar Juncker en Timmermans zitten en de mooiste kunst hangt op het Toilet van de eerste klasse.
Rutte kan eens vragen aan Juncker waarom er nog zoveel geld wordt uit gegeven aan Strasbourg, nee dat durft die eikel niet, liever van de Nederlandse burger jatten.

rexm | 16-02-18 | 12:54

"Groeiende ambities en minder inkomsten betekenen dat de resterende 27 EU-landen meer moeten betalen, concludeert Juncker."

Dat is juist het hele probleem. Ze hebben groeiende ambities en geen geld, stop dan GVD eens met die onnodige ambities (van een derde rijk, resp.)!

Ik heb ook allerlei ambities, maar niet de middelen. M'n baas ziet me aankomen als ik mijn hand ophou... lalalalala geld?

B*tchmeister | 16-02-18 | 12:54

Probleem, 80% betaald niet maar ontvangt.
Dat betekend dat 20% 100% moet betalen.
Dus niet 500+M dragen de kosten maar slechts 100M. Dat kun je ook met die kopjes koffie doen.

MarcS | 16-02-18 | 12:54

Het is een beetje een raar sommetje - maar kern van de zaak wordt in dit topic weggelaten (ook een vorm van liegen.. ik zeg het maar gewoon :/ ).
Dit is de eerste begroting zonder de Britten, ondanks de korting van Thatcher nog steeds een netto betaler en ook een van de grotere economieën in de EU. Per saldo gaat iedereen dus meer betalen - ook de bijdrage van de grootste netto ontvangers Hongarije en Polen gaan omhoog. Maar die steunen dat dan weer wel - want dan blijven de bestedingen op peil (waarvan zij weer het meest profiteren). Jah - politieke logica.. en dat zijn hele rare sommetjes.
Maar dit is uitzichtlozer - nog uitzichtlozer zullen sommigen zeggen - (maar wel een goed stuk/ blog): "Putin Isn’t a Genius. He’s Leonid Brezhnev. - Why Russia’s strongman economy can’t reform." foreignpolicy.com/2018/02/12/putin-isn...

nickolaas | 16-02-18 | 12:52 | 5

Tsjka wanneer je alles bekijkt door de Amerikaanse propaganda bril... Je moet eens wat meer tijd besteden aan de samenwerking op economisch vlak tussen Rusland en China. Dan begrijp je deze artikelen ook beter. Je hebt nog heel wat te leren.....

Mark_D_NL | 16-02-18 | 12:59

Doe ik ook wel - maar het blijft een heel raar land ;). Er worden op dit moment miljarden geïnvesteerd (deels Chinese investeringen), in spoorwegen maar dan wordt er dus een baan gecreëerd weer voor de zoon van een belangrijke directeur van de veiligheidsdiensten (zogenaamde 'siloviki' zijn dan). Wordt het daar dan potentieel meer of minder corrupt van? (of is het een vorm van corruptie/ nepotisme) - zijn de Chinese miljarden straks verdampt zonder veel resultaat (de Spelen in Sotsji waren de duurste en meest corrupte ooit.. ).
Wanneer ga jij trouwens een keer lezen en je hele snelle en tot nog toe gemakzuchtige en oppervlakkige commentaar met linkjes onderbouwen ?

nickolaas | 16-02-18 | 13:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik voorspel een massale opstand in de Tweede Kamer - oh, wacht...

bisbisbis | 16-02-18 | 12:52

als ze gewoon in Brussel een thermoskan koffie meenemen van thuis , is het probleem opgelost, dat moet toch wel ergens uit een vergoeding zijn te halen..

fikkieblijf! | 16-02-18 | 12:51 | 1

Het is toch eigenlijk onbegrijpelijk hoe we in een jaaaaaren durend proces zo die EU in zijn gerotzooid door onze wijze staatsmannen en vooruit, staatsvrouwen. Stapje voor stapje in een onnavolgbaar proces, 1, jawel één moment van democratische inspraak waarbij nee in een verwarrende ja is veranderd en verder bek houden, wij weten het beter en wij beslissen wel over de maximale capaciteit van uw stofzuiger om het niet over verdere wettelijke verplichtingen te hebben die ons leven bepalen. Transparantie? Nee! En dat alles met jarenlange medewerking van onze politici die na hun optreden in de politiek een fijn baantje in de EU of in een leuke multinational toegeschoven krijgen. Zooooo doorzichtig dat ik echt niet begrijp waar zolangzamerhand die hooivorken en flambouwen blijven. Met de meest elementaire rekenkennis en maar een klein beetje inzicht in de economie begrijpt iedereen toch wel dat we in een nachtmerrie verkeren die door Kafka bedacht had kunnen worden? Ik ben het weer even kwijt maar nogmaals, deze maatschappij blijft me verbazen.

J-van-de-Bontekoe | 16-02-18 | 12:50 | 1

+1

overcoat | 17-02-18 | 13:41

Gewoon minder uitgeven, kleinere overheid.
Subsidies weg: horen we minder van die linksies en hebben SJW ook geen tijd om te zeuren maar moeten ze werken voor hun geld.
Lees 'Dead Aid' dus ontwikkelingshulp anders dan directe noodhulp kan ook weg: alleen landen zonder ontwikkelingshulp ontwikkelen zich.
Lees Pim: schaf een ministerie af.
Schaf eindelijk eens regeltjes af en de ambtenaren die die controleerden en nu vrijkomen moeten nieuw af te schaffen regels bedenken, en anders worden ze alsnog ontslagen: voila: sneeuwbaleffect.

Hemmenaar7 | 16-02-18 | 12:48

Het belangrijkste wat hij gezegd heeft;)we gaan de begroting verhogen uit eigen middelen. Maar hoe dan? Gewoon een Europesche belasting !
En er moet 1 leider komen aan het hoofd vd EU. Met Schulz die Merkel in de tang heeft en met Macron gaat dat ook gebeuren. Van Rutte hoeft Nederland ook niets te verwachten want die ziet zijn einde naderen en wil naar Brussel. Fijn Weekend.

Trumme | 16-02-18 | 12:48

Voor de vorm gaat premier kaMertRut protesteren maar hij zal bukken voor de accijnsverhoging van de EU alcoholisten want eerdaags laaft hij zich ook aan deze bachus dis!!

Troyan horse | 16-02-18 | 12:46

Ze komen het halen, waar het is - zo simpel is het. Die Grieken moeten er tot iedere prijs bij gehouden worden, die Spaanse werkelozen moeten toch ergens van te vreten hebben en die Franse boeren moeten toch érgens van gesubsidïeerd worden. Verplichte solidariteit, met geen enkele mogelijkheid tot ontsnappen. De hele EU gaat straks een paar maanden van onze pensioenpotten vreten, wácht maar af - want dat is de prijs die wij gaan betalen voor het voorzitterschap van de Europese Raad door Mark Rutte in 2019.
-
... en die Engelsen doen binnen tien jaar heel hard 'sliep uit' van de overkant van de Noordzee, met de hoogste levensstandaard die ze ooit gehad hebben.

bisbisbis | 16-02-18 | 12:46 | 2

Ik zie dat nog in de verte niet gebeuren met Engeland. Maar oke de tijd zal het leren.

Beste_Landgenoten | 16-02-18 | 13:32

Engeland zal het ook niet geweldig gaan krijgen helaas. Ze waren al financieel aan lager wal voor de uittreding, het is een vervallen rijk. Maar nu komt het, ze gaan nu direct concurreren met ons (bijv. met belastingkortingen), het zal dus bij hen niet goed gaan, maar bij ons word het wel slechter. Ik ga vast knopen bestellen voor mijn broek want ik zou best wel eens kunnen gaan afvallen.

O2Neutraal | 16-02-18 | 18:30

Het is een nare parasieten bende bij de EU.

Rest In Privacy | 16-02-18 | 12:43 | 1

Wat drukt u zich voorzichtig en beschaafd uit!

einStina | 16-02-18 | 13:03

We worden gemanaged door nepotistische alcoholisten. Dit moet stoppen.

Stompe_Loeres | 16-02-18 | 12:42

Ik drink nooit koffie. Wat nu?

Amsterdamsko | 16-02-18 | 12:41 | 2

Uitschrijven als staatsburger?

bodemloos | 16-02-18 | 12:48

Bek houden en betalen.
MVG,

Frans Timmermans.

Stompe_Loeres | 16-02-18 | 12:49

Schrijf eens niet van die NSB-onzin over. "Nu al betaalt ons land als koploper van Europa per persoon zo’n 219 euro per jaar mee aan de Brusselse geldpotten. De totale EU-kosten per Nederlander zouden dan jaarlijks 261 euro per persoon gaan bedragen."
Dat zegt de Teledinges, dus dan is het WAAR.

Een paard | 16-02-18 | 12:41

Ik weet niet waar jullie de koffie kopen, maar van de voorgestelde €261,- drink ik een heel jaar 2x daags een pot koffie. 40 kopjes? Waar betaal je €6,25 voor een kopje koffie? Is dat met of zonder gebak?.

Stormageddon | 16-02-18 | 12:41 | 1

In de EU-kantine, maar dat is vooral omdat de declaraties dan lekker hoog oplopen. Deze mensen zijn volledig ontoerekeningsvatbaar geworden door jarenlang excessief drankgebruik en onbestraft machtsmisbruik. We zouden er goed aan doen hen in een kliniek op te nemen omdat zij een gevaar voor zichzelf en de omgeving vormen.

Stompe_Loeres | 16-02-18 | 12:46

Nexit graag.

accijnstoerist | 16-02-18 | 12:40

Ach, het loopt vanzelf spaak. Oostblokkië werd enthousiast EU-lid onder het vooruitzicht van gratis geld uit het noordwesten, en weigert nu bij te dragen bij de evenredige opvang van immigranten.

Duitsers en Nederlanders, zelfs politici, blijven niet accepteren dat het noordwesten gekke Henkie blijft spelen qua betalen terwijl de rest alleen maar lid van de club wil zijn om te profiteren.

raskol | 16-02-18 | 12:37 | 2

Dat zie je echt verkeerd. In Duitsland regeerd Schulz en niet Merkel. Dus het word samen met Macron veeeel meer EU.

Trumme | 16-02-18 | 12:51
-weggejorist-
NLmomus | 16-02-18 | 14:31

Voor 16 kopjes moet Frans de Timmerman wél wekelijks een vergaande emotionele speech houden en de tranen van Europarlementleden close in beeld gebracht. Niet goed, koffie terug!

bodemloos | 16-02-18 | 12:37

40 euro per Nederlander is toch echt een paar meier voor degene die belasting betalen.

Febofiel | 16-02-18 | 12:36 | 2

Precies, ze zullen al die potverterende zuigelingen ook wel weer meegerekend hebben.

kapoerewiet | 16-02-18 | 12:37

En vergeet dat miljard korting niet die regeling loopt volgend jaar ook af komt er dus ook nog bij.

Trumme | 16-02-18 | 12:54

Zelfde laken een pak in Moffrika, daar was men ook ontevreden over de eigen bijdrage van de leider van de EUsuperstaat.

Cobalt bomb | 16-02-18 | 12:35

Hij kan van mij 16 kopjes gootsteenontstopper krijgen als ik hem daarmee voorgoed het zwijgen opleg. Na het zien van het debat van gisteravond heb ik mijn morele kompas afgeschud.

Linkse allergie | 16-02-18 | 12:35 | 4

Goede tip waarvoor dank maar ik heb die van HG al in huis. Ik wil zeker weten dat het de boel goed en voor altijd oplost.

Linkse allergie | 16-02-18 | 12:48

Linkse allergie | 16-02-18 | 12:48
Jij denkt dat de Aldi ontstopper niet doet wat het belooft?

Cobalt bomb | 16-02-18 | 12:53

Geen idee, ik vermoed van wel maar ik heb alleen ervaring met de HG en die werkt goed. Hele leidingen smelten weg dus ik heb beeld. Bovendien is de Aldi voor mij nogal omrijden. Niet dat ik dat er niet voor over heb maar mijn tractor rijdt ook niet bepaald op sinas.

Linkse allergie | 16-02-18 | 12:59
▼ 1 antwoord verborgen

Dus wij betalen hier voor die apothekers in NL en dan wil Brussel ook nog geld voor de apothekers. Vanmorgen in Trouw een artikel om ons voor te bereiden op de toetreding van de balkan. Fuck it

Febofiel | 16-02-18 | 12:33 | 1

Juist daar zijn die 42,64 euro per persoon voor bedoeld "extra bescherming van onze buitengrenzen en de strijd tegen terreur"
Je ziet het resultaat, minder migranten komen binnen en geen terroristen.. lol

Rene046 | 16-02-18 | 13:43

Kan ik GeenStijl aanklagen voor haatzaaien? Ik ga die Juncker nl. steeds meer haten.

whetherthouwouldbe | 16-02-18 | 12:32 | 4

Haat is een negatieve emotie. Probeer dat om te zetten in iets positiefs. Help bijvoorbeeld vandaag eens een oude van dage met koken of ga eens een kopje koffie drinken met een eenzaam mens.

Mark_D_NL | 16-02-18 | 12:42

Mark_D_NL | 16-02-18 | 12:42
Hear hear!! en dan niet gratuit. Zouden meer mensen moeten doen.

Cobalt bomb | 16-02-18 | 12:52

De PVV is een pro-EU partij.

W_F | 16-02-18 | 19:43
▼ 1 antwoord verborgen

Steeds vaker bekruipt mij het gevoel dat Den Haag niet horen wil maar voelen.
70%-80% van Nederland vindt dat er een referendum moet zijn.
90 van de 150 kamerzetels worden bezet door pro-referendum partijen.
Als volgende week de wet tot intrekking van de WRR wordt aangenomen is dat een dolksteek in de rug van de democratie.
Het is van de zotte dat wij ons dit referendum zonder slag of stoot laten afnemen.
Ik stel voor dat er een correctieve demonstratie wordt opgetuigd indien daadwerkelijk de WRR wordt ingetrokken.
Als Nederlanders zo pro-referendum zijn, dan moeten we in staat zijn op een grote groep mensen te mobiliseren richting Den Haag.
De D in CDA, VVD en D66 staat niet meer voor democratie maar voor dictatuur.
Een volk dat voor tirannen zwicht ...

Repelsteel | 16-02-18 | 12:30 | 4

De echte Nederlander protesteert niet

Mr.PvanderAart | 16-02-18 | 12:40

Ik ben een echte Nederlander en zéker bereid tot een massale demonstratie maar ik ga daar natuurlijk niet in mijn uppie staan....

Lupuslupus | 16-02-18 | 12:42

@lupuslupus
-
IEMAND moet achter z'n scherm vandaan komen. I e m a n d moet beginnen met inzien dat er n i e t s verandert als onvrede gekanaliseerd blijft worden op weblogs als dit roze ding hier. Waarom niet Lupuslupus?

bisbisbis | 16-02-18 | 12:50
▼ 1 antwoord verborgen

De Chinezen "spleetogen' ? Nou nou, wat voor een opvoeding hebben sommigen toch gehad denk ik dan. Trouwens, die Chinezen staan met 1-0 voor met bamibal.

Oprisp | 16-02-18 | 12:30

40 Euro per Nederlander minder EU subsidie slobberen lijkt mij een veel gezondere bijdrage.

der_feldwebel | 16-02-18 | 12:30 | 1

om precies te zijn 42,64 Euro dan nog de al bestaande 219 Euro per jaar dus 261,64 euro per persoon per jaar naar het EU potje..
Wie is er voor Nexit..
Wat krijgen we straks als volgende extra bijdrage EU politie, of EU leger

Rene046 | 16-02-18 | 13:39

Nexit Nexit Nexit

BosrandDirk | 16-02-18 | 12:30 | 1

Ik roep mee. Beetje als roepen in een vacuum gat, maar toch.

einStina | 16-02-18 | 12:53

Bah, een bestuurslaag boven mij gesteld zonder vragen en met een uiterst vaag democratisch mandaat. Populistisch gelul over "16 kopjes koffie"!

De werkelijke bijdrag van de EU aan mij persoonlijk zag ik vanmorgen in mijn boodschappenwagentje bij de buurtsuper. Een gelijke inhoud kostte vroeger 50 gulden. Nu 80 euro.
Dat is dus 80x2,20371/50=ruim 3,5 keer zo duur. Mijn inkomen steeg wel wat, maar bij lange niet met een factor 3,5

Dat verschil maakt die oude anti-democratische dronkenlap nog niet goed, zelfs zou hij mij die 16 kopjes koffie GEVEN.

Oh - en de rente op spaarrekeningen is intussen ook al tot drie cijfers achter de komma aan het zakken. Niet de rente die de belastingdienst int. Ook dat gaat rechtstreeks in de zakken van dit soort mannen.

Jan Passant mk2 | 16-02-18 | 12:29 | 7

@Stormageddon | 16-02-18 | 12:52
Het zijn meer factoren. Klein voorbeeldje:
Een literpak halfvolle huismerk melk is de afgelopen 3 jaar met meer dan 25 cent duurder geworden. Van 75 cent naar 1,0x.
Ik dacht eerst dat het gewoon prijsafspraken bij de landelijke kruideniers waren. Het nlijft toch een belangrijk onderdeel van de basisboodschappen, de consument betaalt toch wel.

Lees ik recent dat de Nederlandse veestapel aardig ingekrompen is om te voldoen aan de EU regelgeving voor de stikstof uitstoot. Boeren minder inkomsten en groeimogelijkheden, melkprijs op weh om te kunnen concurreren met de benzineprijs....
Iedereen maar lappen, in dit geval ongezien, aan de EU.

Maar we zaten wel net onder ons uitstootquotum. Jeuj...

TisNieZoMoeilijk | 16-02-18 | 13:33
-weggejorist-
NLmomus | 16-02-18 | 14:33

Het zijn vooral de supermarkten die veel duurder zijn geworden. Het is nu veel makkelijker om via internet bijna alles in gootverpakringen te kopen. Met een grote vriezer en een koele, droge (donkere) voorraad berging in huis geef je zomaar de helft minder uit aan supermarkten. Bak al bijna 4 jaar met een SDZB2502BXE broodbakmachine en 25kg zakken volkorenmeel.

W_F | 16-02-18 | 19:53
▼ 4 antwoorden verborgen

En verder; wie betaalt, bepaalt. Dus al die nietsnutt... ehh, netto ontvangers; mond houden en luisteren!

benjeallanggek | 16-02-18 | 12:28

Ik vond de gezichtsuitdrukking van Jinek gisterenavond bij de aanraking van de vleesproducten die toon van de keuken tentoonspreidde opvallend, ik kreeg het beeld dat die afkomstig waren van timmerfrans.

pa_niek | 16-02-18 | 12:27 | 1

Waar kan ik dat zien dat Teun van de Keuken zijn vleesproduct aan Jinek aanbiedt?

Breinbrouwsels | 16-02-18 | 12:30

Die koffie van de EU is niet te zuipen; I want my money back!

benjeallanggek | 16-02-18 | 12:25

De EU is net als Starbucks, je betaalt je blauw en je krijgt alleen maar rotzooi.

Mr_Natural | 16-02-18 | 12:24 | 1

Starbucks.. ik noem dat altijd 'aanstelkoffie'.

Carmelita | 16-02-18 | 12:55

Nee, rot op EU

Rest In Privacy | 16-02-18 | 12:24

Wat is dat nou voor een trutkoffiepot?

Einde van de Domheid | 16-02-18 | 12:24

Alles wat hierover te zeggen valt, is al gezegd. De EU lijkt D66 wel in het groot. Drammen, drammen, drammen.
Qua corruptie lijkt de EU de VVD wel in het groot.

In het verleden dacht ik altijd dat als een citroen was uitgeknepen, er niets meer te halen viel. Totdat iemand mij vertelde dat je van de schil heerlijke dingen kan maken. De hele citroen is bruikbaar.
Pia Dijkstra hoorde dit ook en dacht: tijdens het leven pakken we belasting en tegen het einde van het leven pakken we de organen. D66 denkt, in samenwerking met de EU nog na over wat er te doen valt met het vlees en de botten. Zolang er geen antwoord is, is dit chemisch afval en moet daar extra belasting over betaald worden.
Dat je voor het denkwerk van de EU (en D66) wat extra koffie betaalt, is dus niet zo gek.

El Rico Grande | 16-02-18 | 12:24 | 2

Dat is eigenlijk wel een prima samenvatting.

laagvliegert | 16-02-18 | 12:27

Voortbordurend op Pia's wil is wet voorzie ik, voor orgaandonoren, in de nabije toekomst een verplichte, periodieke medische keuring. U dient namelijk zorgvuldig en verantwoord met uw organen om te gaan, op straffe van een boete.
Voorts krijgt nog langer doorwerken, weliswaar "ten dele" een extra dimensie.

rustzacht6 | 16-02-18 | 12:48

De dag dat die hele bende in Brussel instort wil ik graag een publieke vlaggenverbranding van die afschuwelijke blauwe vlag met gele sterren op de dam.
Trouwens, die gele sterren...... dat is ook nog wel een dingetje!

Mastermattie | 16-02-18 | 12:24

Toch een kanppe manier om een heel continent in de knip te krijgen. De vroegere Alexanders moesten nog met een duizendkoppig leger ten strijde trekken om de zooi te beroven. Heden richt men een clubje op, zorgt via strooppopjes en zilverlingen dat het te beroven gebied lid wordt en plukken maar. Bovendien is het leuke dat de geplukte Volkeren pas wakker worden als ze van hun laatste orgaantje zijn ontdaan.

Breinbrouwsels | 16-02-18 | 12:23 | 1

Wat Herr Hitler is begonnen, heeft Herr Kohl uitontwikkeld en is door Frau Merkel gerealiseerd: www.Großdeutsches Reich.eu

Musset | 16-02-18 | 12:44

Koffie.. Goed voorbeeld. De EU is goed voor Afrika.. ja hoor,. Waarom kan Afrika dan alleen maar half fabricaten uitvoeren naar de EU. En waarom heeft bijvoorbeeld Ethiopie een voedseltekort. Niet omdat ze geen eten hebben./ Maar omdat de goede producten uit dat land rechtstreeks naar de EU (en Asia) worden geëxporteerd door door de EU gefinancierde bedrijven... Geloof je het niet, lees je dan eens in. De smerige praktijken van de EU in Afrika zijn echt ernstig. En dan zou je denken ja maar wij eten daarvan... NEE. Het gaat om keiharde Euri's voor een paar mensen. De EU is een business model voor enkelen ja knikkers.

Mark_D_NL | 16-02-18 | 12:23 | 1

Je snapt dat je met zoveel gesputter binnen kort met slaapzak en al (superhandig) ergens in de atlantische oceaan drijft?! EU helicopter tours wordt nog best groot volgens mij.

Cobalt bomb | 16-02-18 | 12:42

1 Kopje koffie per dag?
Onmogelijk.

Ben-Bataaf | 16-02-18 | 12:22 | 2

Latte macchiato in het Okura.

kapoerewiet | 16-02-18 | 12:34

Twee liter kopje

BosrandDirk | 16-02-18 | 14:26

Ahh en dat is dan ook nog per inwoner. Die totale som moet dus opgebracht worden door de beroepsbevolking. Die last is dus zomaar dubbel zo groot ?

MrBasta | 16-02-18 | 12:19 | 1

De beroepsbevolking maakt hooguit 20% van de totale populatie uit. Daar horen geen staatsknechten, steuntrekkers, AOW-ers, kinderen en niet werkende mevrouwen bij plus nog een berg die me even niet in mag vallen want rascisme.

Breinbrouwsels | 16-02-18 | 12:28

Kan ik dat ook in organen betalen?

Mr_Natural | 16-02-18 | 12:19

Kunnen ze dat bedrag niet gewoon verrekenen met mijn organen ? Die gaan toch heel €uropa door met dank aan DDR66.

ja,diedus! | 16-02-18 | 12:18 | 1

Nou ja.

Mr_Natural | 16-02-18 | 12:19

nu lubbers de pijp uit is, mogen we de nabestaanden aanklagen voor inkomstenderving omdat de nederlandse belastingbetaler ruud's eu-ambities mocht betalen? en doe dan maar meteen de verdwenen pensioenmiljoenen claimen.

Bread_Pitt | 16-02-18 | 12:17 | 1

Leg ook meteen een claim neer bij Wim Kok, die heeft ook nog het een en ander aan discutabele besluiten te verantwoorden.

Dezenaamhier | 16-02-18 | 12:54

Die EU club is het gif, het grote kwaad. Uit de EU betekent dat veel van de issues die vandaag spelen per direct opgelost zijn.
--
Het is toch onacceptabel dat 1 of ander Italiaanse communist het Nederlandse buitenland beleid bepaald.. Dat snappen vele mensen niet. Maar Huilstra was gewoon een muppet die in dienst stond van heks Mogehrini.
--
#Nexit is alles wat er nog toe doet. Uit de EU. We bepalen zelf wel aan wie ons belasting geld besteed wordt, we bepalen zelf wel wat er gebeurt op scholen, we bepalen zelf wel wat we doen met Turkije.
--
Ollengren, als voorbeeld, staat compleet in dienst van de EU/NWO/Soros agenda. Zij is de bitch van bijvoorbeeld een Mogehrini, Ollengren is een EU uitvoerder. Geen Nederlandse bestuurder, maak die vergissing niet! Ze is een zetbaasje.
--
Dood aan de #EU. Maak gehakt van dikke frans, alcholist juncker en vadsige achterbakse lobby hoer van Baalen! De EU is een grote corrupte geldmachine..

Mark_D_NL | 16-02-18 | 12:17 | 4

Je haalt me de woorden uit m'n mond, keer op keer.... maar de retorische vraag die bij me opkomt "wordt er nog naar ons geluisterd?"

watmagjenogwel | 16-02-18 | 12:24

Binnenkort zijn dit soort tegels bij wet verboden.
Geniet er van nu het nog kan.

2voor12 | 16-02-18 | 12:25

Nee. Dat luisteren is niet aan de orde. Zal niet gebeuren, want een meer democratische EU haalt veel geldstromen weg bij de enkeling. Enige optie is een keiharde Nexit. De verhaaltjes om de EU te veranderen zijn larie. En zijn bedoeld om tijd te rekken.
--
Een keiharde Nexit en daarna keihard de EU leeg trekken. Desnoods bij alle (OUd-) medewerkers. Ze zullen allemaal terug gaan betalen tot de laatste cent. Wij willen ons gestolen geld terug. En dat zijn vele miljarden.
--
Nu de Brexit vorm krijgt, zal een nexit 1000 maal eenvoudiger zijn. We zullen wat geld, zie dat als investering, verliezen, maar gaan heel veel aanzien winnen wereldwijd. En dat zal weer resulteren in goede handels overeenkomsten.
--
Ik weet dat prins Pils het met mij eens is. Hij walgt van Rutte zijn slaafse houding ten opzichte van de EU club. Dus WimLix zal een medestander zijn.. dat is 100% zeker,. En dan mag hij nog even koning zijn, voor wat hoort wat.
--
#Nexit

Mark_D_NL | 16-02-18 | 12:31
▼ 1 antwoord verborgen

Als je het niet redt met je geld moet je minder uitgeven.
Als ze al de Europarlementariërs die Vrijdagochtend intekenen en dan vertrekken voor het weekend nou eens niet zouden uitbetalen dan kunnen ze 20% besparen.

Osdorpertje | 16-02-18 | 12:17

Het laatste wat ik Druncker zou geven is een kop koffie..... eerder een neqsch*t

Fatwabuster | 16-02-18 | 12:16 | 2

Dat maakt zoveel rommel. Beter om eens langs te gaan bij de 'levenseinde kliniek', die verstrekken sinds kort een poedertje.

Lupuslupus | 16-02-18 | 12:24

En dat in een kopje koffie oplossen en Juncker daarmee ontnuchteren. (Die franz mag ook zo’n kopje, ik ben de ergste niet). Zijn ze alletwee van hun verslaving, en na een tijdje ook van hun obesitas af. Win win zou ik zeggen.

InAnumPerRegimine | 16-02-18 | 13:23

Opzouten EU!

MooseNL | 16-02-18 | 12:16

De Dormans oploskoffie kost hier ongeveer 5 eypo ct/zakje. Laten we nog 1 ct rekenen voor wat suiker, water en water koken, dan is 40 eypo maar liefst 666 kopjes koffie. Niet toevalligerwijs het Getal van het Beest, als ik mij niet vergis.

Poekieman | 16-02-18 | 12:16 | 2

Klopt dat 666 het teken van het Beest is. En het Beest is niemand anders dan Satan.

Lupuslupus | 16-02-18 | 12:25

667 - the Neighbour of the Beast

Gajus | 16-02-18 | 14:56

Heerlijk rekenen met 750 miljoen inweuners.

Doe mij een 1 cent per inweuner per jaar!

Teleo | 16-02-18 | 12:15

Terwijl Annouk van der Weijden in de eerste rit alvast de beste seizoenstijd en p.r. neerzet op de 5km.

zetje01 | 16-02-18 | 12:14 | 3

Dat dus.

Parsons | 16-02-18 | 12:17

Precies. Goed dat GS blijft roeren waar het stinkt.
Maar vergeet niet te loeren waar het blinkt!

keestelpro | 16-02-18 | 12:54

En Esmee Visser haalt er met een baanrecord nog eens vier seconden af. Dit zijn medailles hoor!

zetje01 | 16-02-18 | 12:55

Koffielikeur, 3 flessen graag!!

vanrechteren | 16-02-18 | 12:13 | 1

Doe mij maar hetzelfde aantal Irish cream.

Lupuslupus | 16-02-18 | 12:15

Gaat dit over de 5k bij de meisjes?

Parsons | 16-02-18 | 12:13

Mijn percolator spuwt al het maximale.

Teleo | 16-02-18 | 12:13

Rutte staan in zijn nek te hijgen.... jajajaja tuurlijk.

RubberenHarrie | 16-02-18 | 12:12

Je snapt toch echt niet dat de pixels bij bovenstaande foto's nog zelfstandig kunnen blijven staan op het beeldscherm.

kwark001 | 16-02-18 | 12:09 | 6

Lupuslupus | 16-02-18 | 12:10
Teveel is slecht voor de nieren, kun je beter een keer naar de huisarts gaan.

Vanilla | 16-02-18 | 12:31

Lupuslupus | 16-02-18 | 12:31
Een mud is geen gewicht maar een inhoud.
Een jutte zak volledig gevuld.

BBmetR | 16-02-18 | 12:50

Goh, Lupus, het had zo bij mij thuis kunnen zijn, alleen waren het er bij mij 4 trappen, in het kolenhok, later toen we een oliekachel hadden, werd het mijn knutselhok.

watmagjenogwel | 16-02-18 | 13:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor Juncker is het vijf Irish Coffees.

Mr_Natural | 16-02-18 | 12:09 | 1

Laat de koffie maar weg, de rest in een wiskey glas gooien aub

jan huppeldepup | 16-02-18 | 12:57
-weggejorist-
CopyCat | 16-02-18 | 12:08

Als we hierover nu eens een referendum uitschrijven....... dan weten we zeker dat Rutte CS gaan bukken!

hxl | 16-02-18 | 12:08

Als ik mijn bedrijf zo zou runnen als de EU, dan ben ik binnen een jaar al mijn klanten kwijt.

Flipside | 16-02-18 | 12:07 | 3

Tenzij u de deur van uw bedrijf op slot draait zodat geen van uw klanten kan ontsnappen gaat de vergelijking per definitie mank.

Foolonthehill | 16-02-18 | 12:14

De EU is geen bedrijf. De EU is een bezettingsmacht.

keestelpro | 16-02-18 | 12:53

U hanteert dan ook niet hetzelfde verdienmodel als de maffia.

Stompe_Loeres | 16-02-18 | 13:42

Ik zie direct die zelfvoldane wannabe keizer van Europa gisteren bij Jinek weer zijn ideologisch gif spuwen.. Bah Bah Bah..

Croisantneuf | 16-02-18 | 12:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken