achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Mosterd

Sigrid Kaag lid van ondersteunende Gazaraad

Dus Donald Trump is... haar BAAS?

HOERA en wel gefeliciteerd, onze voormalige minister van Palestijnse Zaken Sigrid Kaag, hierboven op de foto onderdanig aan de financier van Hamas, neemt zitting in een Gaza Executive Board. Dat maakt het Witte Huis kenbaar. "The Board will help support effective governance and the delivery of best-in-class services that advance peace, stability, and prosperity for the people of Gaza." Dat is dus niet de door Donald Trump voorgezeten hoofdraad. Andere namen in de ondersteunende Kaagraad zijn onder anderen Steve Witkoff, Jared Kushner, de Turkse buitenlandminister Hakan Fidan en Tony Blair. Kaag was in het verleden VN-gezant voor het vredesproces in het Midden-Oosten, coördinator voor hulp en wederopbouw van Gaza én parttime tafeldanseres. Premier van Nederland was ze nooit.

KOU DES DOODS

Incoming

We zijn helemaal geil op GFS opers en luchtdrukgebieden die stationair draaien en windpatronen en transportkou en Elfstedenkansen en Continentaal Arctische ideeën. De weercowboys op het internet roepen het nu al een week: het gaat vriezen. Een stilstaande klok heeft ook twee keer per dag gelijk en het ene moment wordt het wel koud en het andere moment wordt het niet koud. We weten niet eens of het morgen gaat regenen. Desalniettemin weet u wel wat dit betekent. VUL DE GASVOORRAAD. SLIJP DE SCHAATSEN. BEL E-ERBEN. HAAL WIEBE. SLUIT DE SLUIZEN. HAK HOUT. POETS DE KACHEL. ROEP OMA. BEDEK DE TOSCAANSE JASMIJN. MAAK SNERT. ZET KOFFIE. DRINK BERENB...

StamCafé voor Power Unlimited

Tijdperk, einde

SEO-jacht is de woekeraids van het internet. Het iconische gamebastion Power Unlimited, de top van de apenrots in de Nederlandse computernerdwereld, is verkocht, aan een of ander gokbedrijf uit Malta. Alleen maar om de website te kunnen vullen met AI-crack en bezoekers vol te spammen met gokreclame. De redactie (met die knakker van RTL7, Simon Zijlemans, als hoofdredacteur) reageert verslagen, het blad blijft wel bestaan, maar in een andere vorm. WELNU, dit is het StamCafé voor Power Unlimited, met een melancholische shout-out. Heel eerlijk kochten we het blad alleen maar vanwege die gortdroge zinnetjes in de tekstwolkjes, waar we dan weer dubbel om lagen, en die lui van de PU waarschijnlijk zelf ook. En nu we toch aan het gamen zijn: wij hadden vroeger Gamert, maar nu hebben we alleen nog maar een PS4 met FC25, met een in beton gegoten en juridisch bindende ranglijst: 5. Schots, scheef, 4. Spartacus, 3. Zorro, 2. Mosterd, 1 en de onbetwiste kampioen Dorbeck. Beste game ooit: Unreal Tournament. Hoofd omhoog PU, en tot snel.

VIDEO. 'Nog nooit vertoonde beelden' van een geïsoleerde Amazonestam

Mega

Fenomenaal intrigerend, geïsoleerde stammen / volkeren, mensen die niks met de buitenwereld te maken hebben, kunnen hebben, willen hebben. Daarom ook heeft half Nederland als koffietafelboek voor dummies een exemplaar van Before they pass away van Jimmy Nelson in huis. Enfin, bioloog, natuurbeschermer en schrijver Paul Rosolie deelt in de podcast van Lex Fridman nieuwe beelden van een geïsoleerde stam in de Amazone, waarbij het lijkt te gaan om de confrontatie met de Mashco-Pirostam, waar medio 2024 een foto van opdook en waar de Volkskrant een Beeldvormers aan wijdde. Confrontatie is gevaarlijk en onvoorspelbaar: voor de onderzoekers, maar ook voor de stam: voor 'ons' gangbare ziektes als de griep zijn potentieel dodelijk. Kijk zelf.

VrijMiBo met Sleaford Mods, The James Hunter Six, YoungBoy en: Bernlef

PROOST

Het is weekend en het is ook gewoon weekend voor de mensen die helemaal niet meer werken. De afgekeurden, de pensionado's, de financieel onafhankelijken, de werklozen, de sabbaticals, de mantelzorgers - telt een VrijMiBo ook als je thuis doelloos op je Dell zit te surfen terwijl Samantha / Piet aan je kop zit te zeiken, en je gewoon IEDERE DAG bier kan drinken? Ja, JUIST DAN telt het. Bevolk de kroegen, bestel het bier, neem de kaarten mee. Klaverjas, drink meer bier, leef het leven, flirt met de vrouwen, flirt met de mannen en bezwanger uw lichaam met jenever en bitterballen. Nieuwe muziek deze week: Sleaford Mods, The James Hunter Six, YoungBoy, een hoop rare metal en een gedicht van Bernlef, alias J. Bernlef, Hendrik Jan Marsman, Henk Bernlef, Jan Bernlef, S. den Haan, Cas den Haan, Cas de Vries. Plop & proost!

Nederland VERDUBBELT militaire inzet Groenland

Terug in je cuckstoel, Trump

We hebben natuurlijk maar één militair nodig om Groenland te verdedigen (Marco Kroon) maar nu gaan we pas echt all-in. Pieuw pieuw-roeper 1 krijgt ondersteuning van pieuw pieuw-roeper 2. Het doel van die teringgrote afvaardiging beukers is 'om te laten zien dat het Arctisch gebied van strategisch belang is'. Gaat natuurlijk om militaire diplomatie (hebben we hier afgekeken) maar blijft extreem lollig. Overigens scheet Donnie Trump al in z'n broek van die ene militair dus nu is het helemaal afgelopen met die Amerikaanse dadendrang. Enfin, nu onze complete krijgsmacht op weg is naar Groenland, vragen wij ons af wie de Grebbeberg bewaakt.

Eis: 14 jaar + tbs met dwangverpleging voor Barendrechtse smeerbek

Rot in de hel

Er ligt een eis tegen de Barendrechtse smeerklojo, de compleet gestoorde Mels, verantwoordelijk voor een van de grootste en goorste zedenzaken van de voorbije jaren. Volgens het Openbaar Ministerie is bewezen dat hij tientallen minderjarige meisjes heeft gedrogeerd, misbruikt, gefilmd, gefotografeerd. Daarmee heeft hij levens verwoest op een manier die haast niet voor te stellen is. Het is vreselijk, verschrikkelijk en hij zal de rest van z'n schijtleven wel tbs krijgen, al is geen straf hoog genoeg voor deze door kinderen en zijn perverse brein geobsedeerde totaalidioot. Rot in de hel, Mels.

RECORDAANTAL WOLVENAANVALLEN

Miauw

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Maar daar heeft de wolf, de psychisch getroebleerde Syriër van het dierenrijk, natuurlijk weer nooit van gehoord. Het beest scheurt om de haverklap schapen en ander vee aan flarden en hoewel hij in tegenstelling tot de vos niet per se (maar soms wel) doet aan surplus killing (gewoon alles in de buurt afmaken) registreerde wolvenkliek BIJ12 tot oktober 2025 liefst 840 aanvallen op schapen en ander vee. NIEUW RECORD! Topprovincie wolvenaanvallen is Gelderland (434 aanvallen), topgemeente is Barneveld (130 aanvallen). De werkelijke aantallen liggen waarschijnlijk veel hoger, omdat (hobby)boeren niet verplicht zijn melding te doen van een slachtpartij. Volgens BIJ12 zijn wolvenaanvallen trouwens louter de schuld van de boer. Maar dat wist u al.

Marcouch is Syrische overlastgevers nog steeds kotsbeu: 'Het is echt vijf voor twaalf'

Tik tak

Kijk IEDEREEN weet natuurlijk wel dat we een groot deel van die psychisch getroebleerde Syrische strijkers hiero kunnen missen als aambeien: ze stelen, intimideren, steken, vechten, snijden, schelden, plannen aanslagen, verkrachten, terroriseren, vallen vrouwen lastig en zijn gewoon allround schooiers. O JA ECHT WAAR? Ja echt waar, bijvoorbeeld in Nijmegen, in Amsterdam, in Baarn, in Den Bosch, in Winschoten, in Utrecht, in Arnhem, in Groningen, in Eindhoven, in Maastricht, in Dronten, eigenlijk gewoon overal waar ze in een azc zitten. Maar wat kan er ook gebeuren als je duizenden ongeschoolde, getraumatiseerde, ontheemde, perspectiefloze en door oorlog doorgedraaide jongeren head first in de poep van de Nederlandse asielketen drukt?

Welnu, na jarenlang pamperen en luisteren naar het zalvende geleuter van worteltjestaartvreters als Laurens Dassen en Jesse Klaver dat Syriërs juist zoveel kansen hebben (apotheek), dat ze zielig zijn en dat Nederlanders racisten zijn, is de koek wel een keertje op. Voor de TWEEDE KEER in korte tijd grijpt Ahmed Marcouch naar de megafoon. Nu moet Marcouch ook wel, want zijn stad Arnhem wordt helemaal kapotgeterroriseerd door dat tuig: "Het is echt vijf voor twaalf. Er moet iets gebeuren." PvdA'er gonna PvdA want Marcouch heeft er natuurlijk allemaal PvdA'erige ideeën over (begeleiding, pedagogische hulp, hulp bij traumaverwerking, jongerenwerkers, specialistische aanpak, structuur op scholen en natuurlijk: meer geld) terwijl het ook een stuk minder ingewikkeld kan. Syrische criminelen, dieven, vrouwenverkrachters, terroristen & oproerkraaiers terug naar Syrië. Maar bij dat stadium zijn we nog niet.

LIVEBLOG IRAN. Meerdere Amerikaanse tankvliegtuigen opgestegen in Qatar, IRAN SLUIT LUCHTRUIM, Iran heropent luchtruim

Het gaat vanavond gebeuren

Het wordt tijd en het gaat vanavond gebeuren. Een Amerikaanse aanval op Iran met als einddoel het omver werpen van het regime van de dood. Er gebeurt momenteel veel: er zijn zojuist zeker zes tankvliegtuigen opgestegen van de Amerikaanse luchtmachtbasis Al-Udeid in Qatar. ZES, zes keer de Boeing KC-135 Stratotanker. Mogelijk evacuatievluchten, omdat Al-Udeid (net als bij de Amerikaanse aanval op de nucleaire faciliteiten afgelopen juni) het voornaamste doelwit zal zijn van een Iraanse tegenaanval. Irans ideologische aartsvijand Israël heeft de schuilkelders alvast open gegooid, schepen mijden Iraanse havens en gaan voor de kust voor anker, Polen en Italië hebben hun burgers nog opgeroepen snel te vertrekken nu het nog kan: alle signalen wijzen erop dat Donald Trump vanavond een eerste beuk gaat uitdelen aan het regime van de haat. Israël heeft Iran alvast gewaarschuwd all-in te gaan, mocht het een Iraanse wraakaanval om de oren krijgen. Spannend. We volgen. F5. Later meer.
Update 21:07 - Trump, ondertussen: "We have been told that the killing in Iran is stopping, it has stopped. There is no plan for executions. I have been told that, we will find out about it."
Update 21:17 - Britse ambassade in Teheran gesloten
Update 21:31 - Veel reuring over wat Trump zojuist zei over dat het moorden in Iran is gestopt, en dat de executies zijn uitgesteld. Het lijkt er in ieder geval inderdaad op dat de executie van Erfan Soltani is afgeblazen. Correspondent Paraic O'Brien van Channel4: "Just spoken to relatives of Erfan Soltani, the 26yr old protestor, due to be executed today in Iran. They told us the execution has been postponed."
Update 21:41 - Niet alleen wij snappen er niks meer van, ook in de Verenigde Staten zelf snappen ze er niks meer van. Laurence Norman van de WSJ: "Utter confusion, uncertainty about what's going on now with Iran among various senior diplomats."
Update 21:46 - Meer van de persconferentie op dit moment van Trump. Een journalist vraagt: "Does this mean military action against Iran is now off the table?" Trump antwoordt: "We’re going to watch and see how the process unfolds. But we were given a very good—very good—statement by people who are aware of what’s going on." Samenvattend: alles wijst op Amerikaans ingrijpen in Iran, tot Trump ineens dingen gaat roepen dat het in Iran weer koek en ei is, en nu is iedereen in verwarring
Update 22:01 - Maar ook: "Trump kept talking about "diplomacy" and "we will know in 2 weeks" before the US attacked Iran's nuclear facilities in June. I wouldn't read too much into Trump's seemingly more lenient remarks at the press event."
Update 22:30 - Qatar Airways knalt de vluchten tussen Doha en Teheran eruit
Update 22:40 - In Basra, Irak, vlakbij de grens met Iran, horen ze gevechtsvliegtuigen
Update 22:41 - Minister van Buitenlandse Zaken van Iran zegt tegen Fox News dat-ie alles onder controle heeft
Update 22:43 - Okee nu toch weer veel ontwikkelingen: het VK zet een waarschuwing op de hele regio, Telegramkanalen in Iran beginnen oorlogstaal uit te slaan en het luchtruim in Irak wordt vrijgemaakt. Veel vliegtuigen ook in de wacht ('holding pattern') voor de grens van Iran - ook het luchtruim van Iran gaat dicht
Update 22:59 - Berichten over 'explosies in Teheran' lijken voorbarig (en worden weer verwijderd op Twitter), maar het broeit en lijkt straks alsnog los te gaan. Luchtruim van zowel Iran (het doel) als Irak (de aanvliegroute) wordt as we speak geleegd
Update 23:05 - En bij het Pentagon worden pizza's besteld - PIZZA REPORT!
Update 23:11 - Die vlucht van Seoul naar Dubai, die voor de grens met Iran aan het rondcirkelen was, is 'm gepeerd. De andere kant op. Ook andere vluchten cirkelen nog rond, of wijken uit
Update 23:23 - NOTAM. LUCHTRUIM IRAN GESLOTEN. Geldig voor de komende twee uur
Update 23:44 - JET ACTIVITY boven Irak. Jet als in gevechtsvliegtuig, niet Jet van Nieuwkerk
Update 23:49 - Oost-Irak nu
Update 00:02 - 'A fairly reliable Iraqi source is reporting: "Warplanes in Iraqi airspace from North to South now'."
Update 00:25 - Even rustig weer. Wel alerts van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk over Israël: reis er niet heen
Update 00:40 - Maken jullie ons zo wakker? Dank
Update 07:30 - Het Iraanse luchtruim is heropend, er heeft vanacht geen aanval plaatsgevonden.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.