Amerikaanse B1's, A10's (!) en Jordaanse F16's vallen "85 Iraanse proxydoelen" aan in Irak/Syrië
Allemaal US Airforce dus, geen US Navy
Mooiste toestel ooit, discussie helaas niet mogelijk sorry voor het ongemak
Nou, daar was dus de Amerikaanse vergelding voor die Iraanse proxy-aanval in Jordanië die drie Amerikaanse soldaten doodde en minstens 34 verwondde. De aanval vond plaats op Jordaans grondgebied en naar verluidt raakten er ook Jordaanse troepen gewond, dus ook de Jordaanse luchtmacht deed mee met de vergeldingsaanvallen.
Het social mediateam van het kadaver van Joe Bidens body double schreef gisteravond op Twitter: "Today, at my direction, U.S. military forces struck targets in Iraq and Syria that the IRGC and affiliated militia use to attack U.S. forces. We do not seek conflict in the Middle East or anywhere else in the world. But to all those who seek to do us harm: We will respond." Er was sprake van aanvallen op 85 doelen in Irak en Syrië, waaronder "command and control operations centers, intelligence centers, rockets, and missiles, and unmanned aerial vehicle storages, and logistics and munition supply chain facilities."
De aanvallen werden niet uitgevoerd door toestellen van de Amerikaanse marine op vliegdekschepen in de buurt, maar door de Amerikaanse luchtmacht. Specifiek door "twee B1 Lancers" (wiki) die helemaal overvlogen vanuit de VS en mid-air bijgetankt zijn. Ook zou een formatie van Amerikaanse A10 Thunderbolt II's - sinds oktober gestationeerd in Jordanië - bij de aanval betrokken zijn geweest. De Wall Street Journal bericht dat ook de Jordaanse luchtmacht betrokken was bij de aanvallen. Naar alle waarschijnlijkheid bestond de Jordaanse bijdrage uit hun F16's.
De Amerikaanse MinDef zegt over de aanvallen: "This is the start of our response," dus mogelijk volgt er nog een golf. Beelden van de 'effects on target' ziet u in dit draadje.
Er viel wel iets op trouwens, namelijk dat de aanvallen impliciet aangekondigd werden door het vertrek van de B1 Lancers uit Amerika vooraf wereldkenbaar te maken. Dat gaf de Iraanse proxy's dus ruim de gelegenheid hun manschappen in veiligheid te brengen, en mogelijk was dit onderdeel van een Amerikaanse 'escalatie zonder al teveel escalatie.'
Update: Jordanië ontkent deelname aanvallen.
De B1 Lancer
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Liveblog oorlog. IAEA na Iraanse ontkenning: 'we gaan nucleaire faciliteiten wél binnenkort inspecteren', Trump hekelt Senaat-stemming
Onverwacht toch spannende uitspraken door het Internationaal Atoomagentschap in Liveblog 162. Liveblog 161 las u hier
Liveblog oorlog. Iran kondigt vier THEMATAFELS aan voor verdere onderhandeling, Israël bezorgd om Iraanse positie Libanon na deal
We zijn gek op thema's en gek op tafels in Liveblog 161. Liveblog 160 las u hier
Liveblog oorlog. 'Vanochtend Israëlische aanvallen op Hezbollah ondanks wapenstilstand', Witkoff en Kushner naar Zwitserland voor 'eerste nucleaire onderhandeling'
Het gaat echt even vallen of staan in Libanon in Liveblog 159. Liveblog 158 las u hier
LIveblog oorlog. 'Voorwaardelijke, gefaseerde investering in Iran van $300 miljard door Golfstaatcoalitie wel in deal'
De prijsbepaling van vrede in Liveblog 156. Liveblog 155 las u hier
Liveblog oorlog. Deal getekend, Trump noemde Netanyahu een "very difficult guy, has no f**king judgement" na aanval op Hezbollah in Beiroet
Wereldvrede uitgebroken in Liveblog 154? Het tekenen van de deal zag u gisternacht ontvouwen in Liveblog 153
Liveblog oorlog. Trump zegt dat deal vandaag 'elektronisch' getekend wordt, Iran ontkent
Wereldvrede uitgebroken per autopen in Liveblog 152? Liveblog 151 las u hier
Liveblog oorlog. Trump: 'deal wordt morgen ondertekend'
Wereldvrede uitgebroken in Liveblog 151? De aanloop las u in Liveblog 150.
