Liveblog oorlog Iran. VS vallen doelen in Iran aan na drone-aanval op vrachtschip in de Straat van Hormuz, VS, Israël en Libanon ondertekenen akkoord
Nummer 164 kunt u HIER teruglezen
Liveblog 165 alweer (er zijn liveblogs die het niet halen), en het houdt maar niet op: de VS hebben gisteren aanvallen uitgevoerd op doelen in Iran als reactie op een Iraanse drone-aanval op een commercieel vrachtschip uit Singapore in de Straat van Hormuz. US CENTCOM schrijft: "Amerikaanse vliegtuigen vielen Iraanse opslaglocaties voor raketten en drones en kustradarinstallaties aan, nadat Iran op 25 juni het vrachtschip M/V Ever Lovely heeft getroffen met een drone. Het onder Singaporese vlag varende schip verliet op dat moment de Straat van Hormuz langs de kust van Oman." Trump reageerde enigszins gelaten op het incident en schreef op Truth: "We hebben drie andere drones neergehaald. Dit is uiteraard een dwaze schending van ons staakt-het-vuren-akkoord." Maar ja, wat is een staakt-het-vuren nou waard als het niet af en toe geschonden wordt.
Ondertussen werden elders de koppen wel koel gehouden, want onder het toeziend oog van de Amerikaanse MinBuz Rubio werden tussen Israël en Libanon 'betekenisvolle stappen' gezet met de ondertekening van een trilateraal 'framework-akkoord' tussen de VS, Israël en Libanon (volledige tekst bij Barak Ravid), waarin zelfs wordt gesproken over een militaire coördinatiegroep onder begeleiding van de VS: "Deze overeenkomst stelt een duidelijk en gestructureerd proces vast om de soevereiniteit van Libanon te herstellen, Hezbollah te ontwapenen en zijn terroristische infrastructuur te ontmantelen, en Israël in staat te stellen terug te keren naar zijn grenzen zodra die bedreiging voor zijn burgers is verwijderd. Het creëert ook een trilaterale Militaire Coördinatiegroep voor Libanon (MCG4L), gefaciliteerd door de Verenigde Staten, waardoor de twee partijen dit kader kunnen implementeren." Toch weer een stap in de richting van een duurzame beëindiging van alle vijandelijkheden, ook al is Hezbollah een probleem dat blijft. Enfin, we gaan weer eens tankers turven.
Update 11:31 - Iran heeft de Amerikaanse aanvallen veroordeeld en zegt 'zelfverdedigingsaanvallen' te hebben uitgevoerd op Amerikaanse doelen in de regio, zo meldt staatsmedium IRIB.
Liveblog oorlog. IAEA na Iraanse ontkenning: 'we gaan nucleaire faciliteiten wél binnenkort inspecteren', Trump hekelt Senaat-stemming
Onverwacht toch spannende uitspraken door het Internationaal Atoomagentschap in Liveblog 162. Liveblog 161 las u hier
Bovenstaande ontkende de woordvoerder van het Iraanse MinBuz eergisteren nog stellig dat - in tegenstelling tot wat de Amerikaanse delegatie beweerde - Iran het Internationaal Atoomagentschap toestemming zou hebben gegeven de faciliteiten met verrijkt uranium te inspecteren. Maar daar denkt het hoofd van het Internationaal Atoomagentschap Rafael Mariano Grossi blijkbaar toch anders over, en laat zich tijdens een bezoek aan Japan in opmerkelijk ferme bewoordingen uit over de kwestie:
"Ik begrijp de politieke statements, ze maken deel uit van de realiteit, maar waar ik u graag aan wil herinneren en uw aandacht op wil vestigen, is dat er een Memorandum van Overeenkomst is, ondertekend door beide presidenten. Het akkoord stelt expliciet dat de nucleaire activiteiten die met betrekking tot de nucleaire installaties zullen worden uitgevoerd, onder toezicht zullen staan van het IAEA – in alle opzichten. Uiteraard moeten we daarvoor een inspectie uitvoeren. Of dat nu overmorgen, over een week of over tien dagen gebeurt, het is belangrijk, maar niet essentieel. Het gaat hoe dan ook gebeuren." Brisant!
In ander nieuws is Trump ontstemd over een grotendeels symbolische stemming door de Senaat dat Trump toestemming aan Congress moet vragen voor het voortzetten van de oorlog. Democraten legden dit al negen (!) keer eerder voor, maar een Republikeinse meerderheid hield het steeds tegen. Dit keer ontbraken er echter twee Republikeinen in de zaal, te weten Dave McCormick en MITCH McCONNELL (107). Trump reageerde hier vier uur geleden onderstaand op met de strekking: 'net nu Iran bereid is alles op te geven geeft de Senaat Iran een gevoel van adem- en onderhandelingsruimte', maar dan op z'n Trumps.
Afijn, wij gaan weer live en vooral even Marine Trackers defensie.nl F5'en om te kijken of en wanneer gamechanger Hr.Ms. DE RUYTER in de Straat van Hormuz verschijnt om orde op zaken te stellen.
Update 14:33 - Slecht nieuws voor IS-leider Ali Husayn al-‘Ulaywi: hij is door de Amerikanen gedood
Recent CENTCOM-sfeerbeeld
Liveblog oorlog. Iran kondigt vier THEMATAFELS aan voor verdere onderhandeling, Israël bezorgd om Iraanse positie Libanon na deal
We zijn gek op thema's en gek op tafels in Liveblog 161. Liveblog 160 las u hier
Samenvatting van de 'onderhandelingen' over het 'principeakkoord' die gisteren afgerond werd: in principe goed dat ze elkaar eens ontmoet hebben. Je moet even graven voor een stavaza, maar Iraanse vice-MinBuz Kazem Gharibabadi zegt tegen Iraanse staatsmedia de 'technische gesprekken' met de VS erop zitten, en dat 'de onderhandelaars' hebben besloten dat er vier werkgroepen opgezet worden, te weten (even in het Engels): "Sanctions Termination, Nuclear Affairs, Reconstruction and Economic Development, and Monitoring and Implementation." Zoals bekend is het Iraanse kernwapenprogramma natuurlijk de hoofdkwestie, en dat ging gisteren meteen al lekker. De Amerikaanse delegatie beweerde dat Iran had ingestemd met het toelaten van inspecteurs van het Internationaal Atoomagentschap, maar kort daarna ontkende Iraanse staatsmedia die toezegging: "De eventuele aanwezigheid van inspecteurs moet worden vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Een overeenkomst die, gezien de ervaringen met Amerika, onwaarschijnlijk lijkt." Ook beweerde de Iraanse hoofdonderhandelaar Ghalibaf gisteren tijdens zijn terugreis dat er alvast $12 miljard aan bevroren Iraanse tegoeden vrijgegeven zou worden.
In ander nieuws vreest Israël dat de deal de Iraanse positie in Libanon, en daarmee Hezbollah, significant zal versterken, terwijl het Israël de handen op de rug bindt. Axios schrijft: "Israëlische functionarissen vrezen dat de nieuwe afspraken de maandenlange inspanningen van de VS en Israël om Hezbollah te verzwakken en de invloed van Iran in Libanon te verminderen, zullen ondermijnen. Meer direct maken ze zich ook zorgen over tegenwerking vanuit Washington D.C. telkens wanneer ze een aanval op Libanees grondgebied willen uitvoeren, of over druk van Trump om zich terug te trekken uit Zuid-Libanon zolang de dreiging van Hezbollah nog bestaat."
Gisteravond kwamen Netanyahu en zijn MinDef Katz met een gezamenlijke verklaring waarin gesteld wordt dat de IDF aanwezig zal blijven, en zal blijven opereren in Zuid-Libanon: "De IDF zal vastberaden blijven optreden om bedreigingen tegen onze soldaten en burgers te neutraliseren, terroristische infrastructuur te ontmantelen en de veiligheidszone in Zuid-Libanon te handhaven." Afijn, we gaan maar weer eens live.
Update 10:45 - Het Iraanse MinBuz benadrukt nogmaals dat er geen inspecties door het Internationaal Atoomagentschap gepland staan. "Iran has neither held a meeting with International Atomic Energy Agency chief Rafael Grossi in Switzerland nor plans for the UN nuclear watchdog to inspect Iran’s damaged nuclear facilities, a foreign ministry spokesperson says."
Trump vijf uur geleden
Liveblog oorlog. 'Vanochtend Israëlische aanvallen op Hezbollah ondanks wapenstilstand', Witkoff en Kushner naar Zwitserland voor 'eerste nucleaire onderhandeling'
Het gaat echt even vallen of staan in Libanon in Liveblog 159. Liveblog 158 las u hier
Toelichting IDF gisteravond
Het is enorm fragiel allemaal in Zuid-Libanon. Hezbollah doodde gisternacht een gehele Israëlische tankcrew van vier inclusief de commandant van het tankbataljon, en verwondde daarna nog eens vijf IDF-soldaten, waarvan een ernstig. Daar reageerde Israël op met meer dan 150 luchtaanvallen op Hezbollah-doelen. Daarna kwam er onder Amerikaanse druk een wapenstilstand, maar volgens Libanese media vonden er vanochtend weer Israëlische luchtaanvallen plaats. De IDF heeft die aanvallen nog niet bevestigd, en het is op moment van schrijven niet bekend of hier, net als gisternacht, weer een hevige Hezbollah-aanval aan vooraf ging.
In ander vredesnieuws is Trumps gezant Steve Witkoff onderweg naar Zwitserland voor wat door Axios beschreven wordt als "de eerste ronde van gesprekken met Iran over een potentiële nucleaire deal". Jared Kushner zou voor dezelfde gelegenheid al in Zwitserland zijn, en de gesprekken zouden geleid gaan worden door VP Vance. Gaan we meemaken. Maar nu even live naar Zuid-Libanon.
Update 09:29 - Hier foto's van Israëlische luchtaanvallen op Hezbollah-doelen in Zuid-Libanon vanochtend.
Update 10:08 - Trump liet zich gisteren publiekelijk trouwens weer erg ontdooid uit over Israël en Netanyahu: "We fought very well with Israel, and we've had a great relationship with Israel. We're very formidable. And Bibi Netanyahu, he's a warrior prime minister. We really fought hard with Israel."
Update 15:30 - Nou, dat zat al in het vat, maar Iran heeft zojuist de Straat van Hormuz officieel 'GESLOTEN' verklaard door het aanhoudende gedoe tussen Israël en Libanon.
Trump weer wat ontdooid
Gisteren meer dan 150 IDF-aanvallen op Hezbollah doelen
Liveblog oorlog. Trump tekent principeakkoord in Versailles, Iraanse president tekent thuis, 1 IDF-soldaat gedood, 7 gewond door Hezbollah-aanval
Een uitstekend oog voor locatie in Liveblog 157, Liveblog 156 over die $300 miljard las u hier
Trump tekent het Verdrag van Versailles
De handtekeningen onder het principeakkoord (alle 14 punten hier te lezen) zijn nog niet droog, of een van de sleutelkwesties uit punt 1, namelijk een "immediate and permanent end to the war on all fronts, including Lebanon" staat alweer onder hoogdruk. Vanochtend vroeg meldde de IDF dat er gisterenmiddag 1 IDF-soldaat gedood, en zeven verwond zijn door een Hezbollah-explosief in Zuid-Libanon. Tegelijkertijd staat Netanyahu intern al onder hoogdruk vanuit de oppositie omdat hij zich teveel door Trump zou laten knevelen, en van oudsher wordt zo'n aanval altijd beantwoord met een serie van vernietigende vergeldingsaanvallen. En mocht dat ondanks Trumps wensen toch gebeuren, dan moet maar even bezien worden hoezeer Iran dat een schending van het principeakkoord vindt.
Ondertussen lijkt de kritiek door planwantrouwers op Trumps deal toe te nemen. Dat gebeurt in twee smaken: linkse commentatoren die zich verheugen om Trumps vermeende vernedering, en Israëlisch-gezinde commentatoren die vinden dat Iran teveel krijgt en te weinig geeft.
En vooral de Iraanse toezeggingen rond het opgeven van hun kernwapenprogramma - die de CIA, MinDef Hegseth en MinBuz Rubio sowieso wantrouwen - komen tot nu toe vrij zwak over. Axios schrijft:
"Een hoge Amerikaanse functionaris zei dat de ontmoeting in Zwitserland op vrijdag tussen een Amerikaanse delegatie onder leiding van vicepresident Vance en een Iraanse delegatie onder leiding van parlementsvoorzitter Mohammad Bagher Ghalibaf "cruciaal" zou zijn voor het starten van nucleaire gesprekken. De functionaris beweerde dat er een "gentleman's agreement" was bereikt over de geplande nucleaire concessies van Iran, en dat de VS "binnen enkele dagen of weken" zouden weten of Teheran het meende met de uitvoering ervan."
Ah ja, de befaamde handdruk van de Islamitische Revolutionaire Garde! Maar, zo stelt dezelfde official wel (even in het Engels omdat dit citaat moeilijk vertaalt): "If we think that they're just dragging us along and kind of bullshitting us, then we'll be very quick to pull the plug on it and go back to tightening the screws on them very, very aggressively."
Als alles volgens Plan gaat ontmoeten een Amerikaanse en Iraanse delegatie elkaar morgen in Zwitserland om samen naar het Memorandum te staren. Afijn, wij gaan weer live en houden vooral in de gaten of Netanyahu Hezbollah vandaag aanvalt of niet.
Update 13:11 - De IDF meldt: "The IDF is deployed in the Security Zone, ~10 km inside Lebanese territory, due to operational requirements. IDF soldiers will continue to remove threats and strengthen the defense of Israel’s northern residents." Dat is dus op zich niets nieuws, maar het is wel een signaal naar Amerika en Iran dat Israël de regie van hun handelen in Libanon zelf in handen wil houden. Iran zegt namelijk dat de Israëlische aanwezigheid in Libanon de deal ongedaan zal maken.
Update 13:48 - Ondertussen schrijft CNN ook dat Netanyahu zich inzake Libanon niet gebonden zal zien door de deal. "Netanyahu has also told Trump that Israel does not see itself as bound by the deal, which requires an “immediate and permanent termination” of the war in Lebanon. Israel has already scaled back its operations there under US pressure."
Update 14:05 - Iraanse president Masoud Pezeshkian publiceert fotoscans van het getekende document en schrijft over de deal: "Dit is een historisch document en een boodschap van een machtig Iran: vrede zal worden gerealiseerd in de schaduw van wederzijds respect. De Islamitische Republiek Iran is altijd toegewijd en trouw aan wereldvrede met behoud van eer en onafhankelijkheid, vooruitgang en regionale samenwerking."
Houd uw roze spionagevliegtuigen in de lucht! (Zijn we echt enorm mee geholpen thnx makkers)
LIveblog oorlog. 'Voorwaardelijke, gefaseerde investering in Iran van $300 miljard door Golfstaatcoalitie wel in deal'
De prijsbepaling van vrede in Liveblog 156. Liveblog 155 las u hier
Voor de goede orde, het gaat volgens Vance dus nadrukkelijk niet om de investering van Amerikaans belastinggeld, maar zou gefinancierd worden door de Golfstaten en "private bedrijven die in het land willen investeren, niet de Amerikaanse belastingbetaler." Maar goed, alle grote jongens zoals Bloomberg, Reuters en Axios zijn inmiddels zeker van hun zaak: die voorwaardelijke, gefaseerde investering van $300 miljard door de 'Golfstaatcoalitie' is formeel onderdeel van het principeakkoord dat op tafel ligt. Axios citeert een Amerikaanse functionaris die zegt:
"Dit is een prestatie-gebaseerde overeenkomst. Iran kan alleen profiteren van de voordelen van de MOU als het zich aan alle overeengekomen punten houdt – waaronder het niet bezitten van kernwapens, het neutraliseren van verrijkt materiaal en het niet belemmeren van de vrije scheepvaart in de Straat van Hormuz."
Tegelijkertijd lijkt het er wel op dat Iran een 'voorschot' gaat krijgen, nog voordat formeel aan deze voorwaarden voldaan wordt. Axios schrijft, even in het Engels om spraakverwarring te voorkomen: "But U.S. officials acknowledge that at least some benefits will flow to Iran upfront." Reuters schrijft op basis van '1 bron met directe kennis van de kwestie' over die $300 miljard zelfs dat, en dit doen we ook even in het Engels om spraakverwarring te voorkomen: "more than half that sum has already been committed."
Maar, zoals Vance bovenstaand ook terecht toelicht, Iraanse functionarissen verkopen dit natuurlijk als overwinning, en alsof ze geld toegestopt krijgen, maar bagatalliseren daarmee de voorwaarden waar ze aan moeten voldoen om dat geld te krijgen.
Dan nog even over het onderstaande fragment van Trump gisteren, waarin hij het fonds nog leek te ontkennen. Letterlijk zegt hij daar: "We are not investing any money in Iran", en als hij daarmee de Amerikaanse overheid bedoelt heeft hij naar de letter gelijk. En zoals je weet moet je Trump altijd letterlijk nemen!
Planwantrouwers, ook wel critici genoemd, stellen niet geheel onterecht dat het allemaal wel erg lijkt op Obama's deal uit 2015 die Trump daarna door de versnipperaar haalde, en Iran met die $300 miljard bovendien nog meer geld zou 'krijgen' ook. Daarin blijft natuurlijk wel onbenoemd dat er deze ronde een vernietigde oorlogscampagne van 3,5 maand aan vooraf ging die Iran nagenoeg het hele leiderschap en alle opvolgers, de marine, luchtmacht en meer dan de helft van hun ballistische capaciteiten kostte. En de daadwerkelijke vernietiging of verwijdering van verrijkt uranium en die productiecapaciteiten - onder dreiging van oorlog - was nooit onderdeel van Obama's overeenkomst.
Desalniettemin, niet de makkelijkste dag voor planvertrouwers. We gaan maar weer eens live.
Naschrift - Lees hier het volledige 14-puntenplan dat sinds gisternacht in handen is van Bloomberg.
Team Trumps reactie op dat deze deal hetzelfde zou zijn als die van Obama in 2015
Trump gisteren: "We are not investing any money in Iran, by the way. That rumor got out, it was ridiculous"
🚨 IT'S OFFICIAL: $0 AMERICAN DOLLARS are going to Iran, President Trump confirms
— Eric Daugherty (@EricLDaugh) June 16, 2026
The $300 billion was a TOTAL LIE!
"We are NOT investing ANY MONEY in Iran, by the way. That rumor got out, it was ridiculous!"
"We have NO obligation to invest any money in Iran." pic.twitter.com/dRRp4P80V2
Liveblog oorlog. CIA twijfelt aan Iraanse nucleaire toezeggingen, Israëlische oppositie woest om deal maar Netanyahu vermijdt openlijke kritiek
De koude vrede in Liveblog 155. Liveblog 154 las u hier
Eerst geloven dan zien
Trump herhaalde 6 uur geleden nog dat Iran toegezegd zou hebben nooit kernwapens na te streven. Eerder noemde hij deze kwestie 95% van het hele conflict, maar nu twijfelt ook de CIA openlijk aan de Iraanse nucleaire toezeggingen, en ook Amerikaanse MinBuz Rubio en MinDef Hegseth delen die zorgen. Axios schrijft:
"Volgens drie bronnen die bekend zijn met die gesprekken, heeft CIA-directeur John Ratcliffe aan president Trump en andere hoge functionarissen laten weten dat inlichtingen verzameld door Amerikaanse inlichtingendiensten ernstige twijfels oproepen over de bereidheid van Iran om de nucleaire concessies te doen die de VS in een definitieve overeenkomst eisen. Ratcliffe is niet de enige scepticus in Trumps topteam. Volgens twee bronnen hebben minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio en minister van Defensie Pete Hegseth beiden hun zorgen geuit en vragen gesteld over de overeenkomst tijdens interne besprekingen, terwijl vicepresident Vance en de Amerikaanse gezanten Steve Witkoff en Jared Kushner zich er juist voor hebben ingezet."
Er is dus (al een tijdje) sprake van een tweedeling in Team Trump, namelijk VP Vance en hoofdonderhandelaars Witkoff en (schoonzoon) Kushner enerzijds, en de CIA, Rubio en Hegseth anderzijds. Het lijkt neer te komen op een vertrouwenskwestie, en Trump lijkt de Iraniërs te vertrouwen, zoals ook Vance in het onderstaande fragment benadrukt, waarin Vance duidelijk zegt dat Amerika Iran gaat "helpen" het verrijkte uranium te vernietigen.
Ondertussen werd afgelopen zaterdag duidelijk dat Iran de toegang tot het ondergronds bewaarde, verrijkte uranium juist aan het saboteren is door toegangstunnels expres op te blazen en de ingangen bovendien te bezaaien met mijnen en explosieven. CNN schreef daarover:
"De afgelopen weken heeft Iran de inspanningen om zijn voorraad hoogverrijkt uranium af te sluiten drastisch opgevoerd. Volgens vijf bronnen die bekend zijn met de Amerikaanse inlichtingendiensten heeft het land opzettelijk tunnels laten instorten en ingangen voorzien van explosieve mijnen. Het bereiken van de ongeveer een halve ton hoogverrijkt uranium is nu veel moeilijker, gevaarlijker en tijdrovender dan een maand geleden al het geval was. (...) De nieuwe versterkingen die de Iraniërs hebben aangebracht, voegen een extra laag complexiteit toe aan de door de regering-Trump voorgestelde overeenkomst met Teheran om het uranium te verwijderen en te vernietigen. Deze stap roept vragen op over wie de gevaarlijke taak op zich zal nemen om het uranium op te graven."
In ander nieuws is de Israëlische oppositie - en ditmaal echt niet alleen de rechtse haviken - zeer ontdaan door de aanstaande deal en hekelt Netanyahu's gehoorzaamheid aan Trump. Oppositieleider Yaïr Lapid van de centristische, seculiere, liberaal-zionistische partij Yesh Atid zegt: Netanyahu “verloor de oorlog” en bezweek op het “moment van de waarheid”, en voegde eraan toe: “Er is nooit een grotere mislukking geweest dan Netanyahu’s diplomatieke mislukking aan het Iraanse front.” "Het is tijd dat we erkennen dat Netanyahu dit gewoon niet meer kan," betoogde Lapid, klagend over "een Amerikaanse president die openlijk en publiekelijk tegen de premier van Israël zegt: 'Ik ben je baas, en je doet wat ik zeg.'" "De staat Israël heeft de slag gewonnen; Netanyahu heeft de oorlog verloren. De Israëlische strijdkrachten hebben hun missies volbracht, Netanyahu heeft gefaald.""
Ja kijk weet je. Op aanstaande 27 oktober zijn de nieuwe Israëlische verkiezingen, dus we snappen de retoriek. Maar laten we nou niet doen alsof Netanyahu hier veel keuze in heeft. Hij onthoudt zich tot nu toe dan ook wijselijk van publieke kritiek op Trump. Afijn, we gaan maar weer eens live.
Update 10:37 - Iraanse MinBuz Abbas Araghchi zegt dat er aanstaande vrijdag in Genève nieuwe gesprekken plaats zullen vinden tussen Iran en Amerika. Hij benadrukt dat 'een einde van de oorlog in Libanon' en de Israëlische terugtrekking uit Zuid-Libanon daarbij het zwaartepunt zal zijn. "Ending the war in Lebanon is an inseparable part of ending the war as a whole, and ending the war also includes ending the occupation. Without the withdrawal of Israeli forces from the land they occupied in this war, the war has not fully ended."
Update 13:11 - Trump zegt dat regime change nooit z'n doel was en dat het huidige Iraanse leiderschap sterk en slim is: "You talk about regime change. I never cared about regime change. It [was] never a part. But I guess you have regime change because you know better than anybody, the first group, they’re all dead. The second group, they’re dead. A part of the third group is gone. And we’re dealing with people that I think are very rational people. They were nice to deal with. They were strong people, smart people. I think actually they’re smarter than the first and second group, but they’re not radicalized and they’re, you know, looking to help their country."
Update 14:40 - Trump zegt zojuist tijdens een persco dat het 'gerucht' dat Iran $300 miljard krijgt 'belachelijk' en onwaar is. "We are not investing any money in Iran, by the way. That rumor got out, it was ridiculous. We have no obligation to invest any money in Iran."
Update 14:45 - Trump zegt dat Hormuz vrijdag volledig open gaat.
Update 20:01 - Barak Ravid meldt dat hij de 12 punten van het plan heeft, daar zit dus wél de 300 miljard in, en ook de afspraak dat de Straat van Hormuz in ieder geval 60 dagen opengaat. Complete lijst 12 punten hierrr
Maar is dat wel zo?
Liveblog oorlog. Deal getekend, Trump noemde Netanyahu een "very difficult guy, has no f**king judgement" na aanval op Hezbollah in Beiroet
Wereldvrede uitgebroken in Liveblog 154? Het tekenen van de deal zag u gisternacht ontvouwen in Liveblog 153
Total Victory ongeacht wat er in die deal staat joh
Inmiddels is principiële inkt droog, en lijken Amerika en Iran voornemens de deal aanstaande vrijdag te tekenen. Het lijkt nu even te staan of vallen met Israël, want volgens Iran is een wapenstilstand op alle fronten, Libanon incluis, een voorwaarde voor doorgang. De boel ontspoorde gisteren nog bijna na een Israëlische aanval op een Hezbollah-doelwit in Beiroet, waar Trump gistermiddag over schreef: "De aanval vanochtend op Beiroet had niet mogen plaatsvinden, zeker niet op een bijzondere dag waarop we zo dicht bij een vredesakkoord met Iran zijn. Israël heeft het recht zichzelf te verdedigen tegen bedreigingen, maar de aanval waarop het reageerde was zeer klein en betekenisloos, niemand raakte gewond of kwam om het leven, en zou dit belangrijke proces niet mogen verstoren. We zijn zeer dicht bij een akkoord dat vrede in de regio zal brengen, inclusief Libanon, en alle partijen moeten zich terugtrekken. Er zouden geen aanvallen meer door Israël in Libanon mogen plaatsvinden, maar er zouden ook geen aanvallen meer door welke andere partij dan ook, inclusief Hezbollah, tegen Israël mogen plaatsvinden."
En dat is de diplomatieke versie, want Axios schrijft dat Trump aan de telefoon zei: "Waarom moest Bibi nou een f*cking aanval uitvoeren? En dat heb ik hem laten weten. Hij heeft geen f*cking beoordelingsvermogen. Dat heb ik hem duidelijk gemaakt."
Noot: die gehekelde Israëlische aanval was dus wel gericht tegen een Hezbollah-commandant die in 2007 verantwoordelijk was voor de ontvoering en dood van vijf Amerikaanse soldaten in Irak.
Trumps verbod op verdere operaties in Libanon maken het Netanyahu erg moeilijk aan het thuisfront. Niet alleen de gebruikelijke verdachten zoals zijn veiligheidsminister Ben Givr zegt dat Trumps eis helemaal niet bindend is en Israël dit zelf wel bepaalt, maar ook leider van de Israëlische Democraten Yair Golan zegt bijvoorbeeld: "Enorme militaire successen, behaald dankzij de moed van onze piloten en het bloed van onze strijders, zijn uitgewist, terwijl Netanyahu aan de zijlijn stond – zwak, ziek, geïsoleerd en zonder invloed," zegt hij. Hij noemt het "de bekroning van vele jaren van mislukkingen", waarbij de premier, "de man die 'totale overwinning' beloofde", zijn ambtstermijn beëindigde "met Israëls vijanden sterker, Israël zwakker en de afschrikking die met het bloed van onze strijders was opgebouwd, voor onze ogen aan het afbrokkelen.""
Kortom, vandaag F5'en we Libanon en gaan LIVE.
Update 09:50 - Israëlische MinDef Katz benadrukt dat IDF-troepen in Zuid-Libanon zullen blijven.
Update 18:30 - Trump bevestigt: Overeenkomst met Iran is getekend door zowel JD Vance als hemzelf, officiële ceremonie in Genève vrijdag gaat wel door. In mediamomentje met Macron op de G7 in Frankrijk zegt hij dat de focus, nu Iran is afgehandeld, wordt verlegd naar Rusland-Oekraïne. JD Vance heeft ondertussen bij NBC min of meer bevestigd dat er 300 miljard dollar aan schadeherstel voor Iran komt, de bondgenoten die gaan meebetalen zijn volgens Vance Golfstaten.
Update 20:45 - Netanyahu reageert in een persconferentie op de deal. Zegt dat Israël zich niet terugtrekt uit de 'bufferzone'. Is uiteraard niet blij met de deal, zegt dat Israël zichzelf wel heeft behoed voor totale vernietiging door de operaties in Iran tot nu toe. En: hij gaat zichzelf verkiesbaar stellen bij de volgende verkiezingen. Succes ermee.
Gisternacht
Iran en Verenigde Staten bereiken 'VREDESAKKOORD'
Vrede op aarde
BREEK want volgens de Pakistaanse premier Shehbaz Sharif hebben de Verenigde Staten en Iran een akkoord bereikt over het stoppen van de oorlog (voor tenminste 60 dagen vol onderhandelingen over het Iraanse kernprogramma), inclusief een wapenstilstand in Libanon. De deal zou komende vrijdag in Zwitserland getekend worden. Een deal leek vandaag nog even in gevaar te komen toen Israël luchtaanvallen op Beiroet uitvoerde, waarop Iran dreigde met het nieuwe raketten richting Israël. Of dat nog gaat gebeuren is onduidelijk, maar goed VOLGENS PAKISTAN (de bemiddelende partij) is het dus over met het schieten. Zowel Iran als de Verenigde Staten hebben nog niet gereageerd op het bericht van Sharif. De afgelopen weken en dagen werd vooral door 'US sources' het ene gezegd over de inhoud van de conceptdeal, terwijl 'Tehran officials' dus weer precies het andere zeiden. Waar de waarheid ligt, wat ervan terecht komt en waar deze hele operatie nu precies toe diende (het Iraanse volk bevrijden, iemand??) zullen we nog zien.
UPDATE 23:37 - TRUMP BEVESTIGT deal op TruthSocial. Straat van Hormuz gaat OPEN, aldus Trump. 'Ships of the World, start your engines. Let the oil flow!'
Update 23:45 - Iran blaast poging tot opblazen van Israël af, aldus NYT.
Update 23:50 - Iraanse staatstelevisie: 'Verenigde Staten zijn gedwongen een akkoord te tekenen om de oorlog tegen Iran te beëindigen.'
Update 23:56 - Volgens Iraans staatsmedium Fars gaat Oman tijdens de vredesperiode het verkeer in de Perzische Golf overzien.
Update 00:01 - Iraanse onderminster van Buitenlandse Zaken, die namens Iran betrokken was bij de onderhandelingen: 'Deal houdt in dat alle militaire operaties in de regio vanavond nog stoppen. Oh ja en we vertrouwen Amerika nog steeds niet'.
Update 00:06 - Volgens diezelfde Iraanse onderminister (Kazem Gharibabadi) heeft het handelen van Israël de afgelopen dagen invloed gehad op de uiteindelijke deal, in het voordeel van Iran. 'Some of the revisions we sought in the agreement were facilitated by the events that took place in Lebanon and by the statements issued by the armed forces, which helped move the negotiations forward.' Hij schetst een beeld dat Trump en de VS achter de schermen kritisch zijn op de houding van Israël.
Update 00:12 - Geen onbelangrijk detail: onderhandelaar namens Iran zegt dat nu dat de 60-daagse onderhandelingsperiode pas ingaat als de VS bevroren Iraanse miljarden vrijgeeft en dat tot die tijd geen woord over het kernprogramma zal worden gewisseld. Iran zal bij een
Update 00:14 - HUGE if true. Volgens Israëlische krant Maariv heeft Netanyahu aan Trump laten weten dat Israël zich niet terugtrekt uit Libanon.
Update 00:16 - JD Vance roept nu bij Fox News dat de deal betekent dat Iran nooit een kernwapen zal hebben. Zover zijn we nog niet he.
Update 00:32 - Nieuwe Truth van Trump: Straat van Hormuz toch niet meteen open (duh) maar pas na het tekenen van de deal vrijdag. 'With the opening of the Strait upon the signing of the Deal on Friday, for purposes of mine removal, oil will flow on both ends again for the Region, and the World!'.
Update 00:35 - Nog altijd geen officiële reactie van Israël.
Update 00:36 - Niet verrassend, maar: Revolutionaire Garde zegt dat VS en Israël geen andere keus hadden dan hun verlies accepteren.
Update 00:47 - De punten van de deal VOLGENS IRAN (!) bij (staats)persbureau Mehr: onmiddellijke wapenstilstand op alle fronten inclusief Libanon, toezegging van de VS om zich niet te bemoeien met binnenlandse zaken van Iran (lees: demonstranten), einde Amerikaanse blokkade en opening Straat van Hormuz in 30 dagen, terugtrekking van VS uit de omgeving van Iran, einde van olie-sancties, fonds van 300 MILJARD DOLLAR van Amerika en bondgenoten voor wederopbouwprojecten in Iran, 60 dagen onderhandelingstijd over kernprogramma, 'her-toezegging' Iran over het niet zullen bemachtigen van een kernwapen, geen nieuwe troepen richting Iran en geen nieuwe sancties tijdens 60-dagen-tijd, 24 miljard dollar aan Iraanse tegoeden ontdooid, samenstelling VN Veiligheidsraad-commissie voor uiteindelijke deal, raketprogramma en proxy-groepen van Iran GEEN ONDERDEEL VAN DE DEAL. Eens zien wat hiervan allemaal waar is (en wat er wordt weggelaten).
Update 00:49 - Macron blij met deal.
Update 00:58 - Deal zal namens Iran worden ondertekend door Mojtaba Khamenei parlementsvoorzitter Ghalibaf, die ergens komende dagen afreist naar Genève.
Update 01:06 - Iraanse bronnen meldden eerder vannacht aan de New York Times dat Iran bewust heeft gewacht met het akkoord tot na middernacht (Iraanse tijd) om de verjaardag van Trump te omzeilen. NYT belde ook kort met Trump, die aan zijn eerdere statements toevoegde dat de Straat van Hormuz permanent 'toll-free' zal zijn en dat de VS gewoon weer gaan schieten als er geen nuclear deal komt. 12D CHESS???
Update 01:42 - Duitsland, Frankrijk, Italië en het VK zijn bereid sancties te schrappen als Iran verifieerbare stappen zal zetten met betrekking tot het kernprogramma, aldus Reuters.
Slotje op dit topic, hier verder
Liveblog oorlog. Trump zegt dat deal vandaag 'elektronisch' getekend wordt, Iran ontkent
Wereldvrede uitgebroken per autopen in Liveblog 152? Liveblog 151 las u hier
Okay ten eerste: het is dus sowieso geen vredesovereenkomst, maar een principeakkoord over een wapenstilstand van 60 dagen, het heropenen van Hormuz en de verdere uitwerking van de onderhandeling over Iraans (verrijkte) uranium. Trump kondigde gisteren op z'n Trumps aan dat het principeakkoord vandaag getekend zou worden, en Axios schrijft dat dit naar verwachting vandaag online, 'elektronisch' getekend wordt. Echter, de woordvoerder van het Iraanse MinBuz Esmaeil Baghaei ontkende gisteren nog dat er vandaag een ondertekening plaats zou vinden, ondanks die suggestie van de Pakistaanse bemiddelaar. Ook hekelde de IRCG Trumps "ongebruikelijke volharding" in dat het akkoord vandaag getekend zou worden, en wijdde dit aan het feit dat het vandaag Trumps verjaardag is: "Sommige waarnemers denken dat zijn aandringen voortkomt uit de wens om de gelegenheid symbolisch te gebruiken en er een persoonlijk publiciteitsevenement van te maken." Zit iets in, maar gun die man ook voor het eerst in z'n leven een cadeautje aan zichzelf, moet hij het met enkel de UFC in z'n achtertuin doen anders? Afijn, wij gaan weer live op zoek naar VREDE.
Update 14:36 - IRAANSE BRONNEN melden aan Reuters de vermoedelijke inhoud van de vermeende (?) aanstaande (?) vredesdeal(?): Straat van Hormuz open, blokkade VS opgeheven, schorsing van bestaande sancties en geen nieuwe sancties, 25 miljard aan Iraanse knaken ontdooid, formatie van een economisch herstelplan voor Iran, jawoord van Iran op het nooit zullen maken of kopen van kernwapens, 60 dagen onderhandeltijd over wat te doen met verrijkt uranium.
Update 16:15 - Israël verwacht dat Iran komende uren raketten op ze gaat afvuren nadat Israël eerder vandaag weer Beiroet bombardeerde.
Update 17:07 - Trump roept Israël en Hezbollah weer op tot onmiddellijk kappen.
Update 20:08 - Naar verluidt bood Amerika 'financiële voordelen' aan Iran in ruil voor het uitblijven van een reactie tegen Israël, na een Israëlische aanval op een Hezbollah-doelwit te Beiroet. Iran zou dat aanbod nu echter AFGEWEZEN hebben en zegt spoedig tegen Israël te gaan handelen.

