Straks nog strafbaarder gemaakt door WOKE: lekker je sigaretten de natuur in gooien
Zo proberen ze je dus los te weken van de natuur
Eerst kwamen ze voor Jan Roos, en we zeiden niets, want het was Jan Roos. Toen kwamen ze voor roken op sportvelden, en we zeiden niets, want we sporten nooit. Toen kwamen ze voor roken in ziekenhuizen, en we zeiden niets, want we zijn niet verzekerd. Toen kwamen ze voor de rookruimtes in horeca, en we zeiden niets, want we worden nooit uitgenodigd. Toen kwamen ze voor de sigarettenautomaten in snackbars en okay toen begon het pijn te doen, maar we zeiden niets, want we waren te druk met shag rollen. Toen kwamen ze voor de verkoop in supermarkten, en we zeiden niets, want de voedselbank is 'dichterbij'.
Maar nu sluit het net zich voor de zevende keer definitief. Jaarlijks komen er namelijk "circa ZEVEN MILJARD" (7.000.000.000) peuken "in de Nederlandse natuur" terecht en dat lijkt ons een onvoorstelbaar hoog aantal maar als "een aantal milieuclubs" dat tegen de krant van Angela de Jong zeggen, wie zijn wij dan. De boete staat nu op €150 euro, maar net als bij roofovervallen, inbraak, identiteitsfraude en staatsondermijnende criminaliteit, is de pakkans en afschrikwekkende werking erg laag en daar moet iets aan gebeuren volgens de politie.
"De politie is het daarmee eens. ,,Onze milieuspecialisten geven aan dat de schade groot is”, zegt Jan Struijs, voorzitter Nederlandse Politie Bond. ,,Het zou goed zijn om daar waar het kan hier tegen op te treden.” Politiebond ANPV vindt dat agenten én boa’s meer moeten handhaven en dat de boete van 150 euro omhoog moet, zoals in andere Europese landen. In België krijgen mensen al volop bekeuringen van 350 euro."
En je vraagt je af hè, waar eindigt dit? Nog even en je mag zeker niet eens meer roken in de dierentuin.
Reaguursels
InloggenSigarettenfilters zijn gemaakt van een vrijwel niet afbreekbare kunstvezel. De rotzooi ligt na vele jaren nog onaangetast in de natuur smerig te wezen. Vogels denken dat ze te eten zijn en krijgen er problemen mee of gaan er zelfs dood aan. Sigarettenpeuken op straat of in de natuur neergooien is een milieudelict, en dient dienovereenkomstig beboet te worden.
Ik heb niets tegen rokers. Ik begrijp alleen niet dat ze hun peuken na het oproken van de sigaret niet mee naar huis nemen en daar bij afval gooien, of de peuken in de afvalbakken in de openbare ruimte gooien. Het aantal bosbranden als gevolg van een achteloos weggegooide peuk is niet te tellen. Overigens lijkt 7 miljard me een wel achterlijk hoge inschatting. Fake news.
7 miljard peuken? Dan zou 100% van alle rokende volwassen minstens 27 peuken per dag in de natuur moeten gooien. Motie verworpen. Zoek maar een ander onderwerp om over te klagen of ga beter je huiswerk doen.
Vroeger moest er van de sergeant altijd precies het aantal afvalpeuken laten zien als dat er gerookt waren?
Wanneer wordt er eens iets gedaan aan die kauwgum kauwende viespeuken die constant die troep op straat spugen en complete de straten en pleinen vol met rubber plaveien , iets wat na 30 jaar nog steeds zichtbaar is.
Terechte opmerking! Op Schiphol wordt trouwens geen kauwgom verkocht om die reden.
Ik rook zelf en denk dat het beter is dat roken wordt ontmoedigt. Niet leuk dat een pakje inmiddels 10,50 kost, maar hoe minder rokers hoe beter. Het is een onzinnige verslaving. Ik wordt er niet lekker dronken van, niet high, geen trip, niks. Je rookt er even 1 en gaat over tot de orde van de dag. Ik zou mijn neefje en nichtje nooit aanraden te gaan roken in ieder geval.
In Spanje staat zo'n beetje de doodstraf op het werpen van een sigaret uit de auto (400+ euro & 6 punten op je rijbewijs)
Heeft verder niks te doen met je gezondheid, het is tegen de bosbranden
Ik ben echt een haat smurf als het om Rokers gaat. Overal waar je komt zijn ze de meest asocialen mensen die er zijn. Zit je op een terrasje zul je zien dat zo'n pijpendraaier een paar meter of tafeltje verder gaat paffen waardoor je een soort van schijn beleefdheid hebt maar alsnog die vieze stinkende rook ruikt tijdens het eten. Rokers hebben vaak niet door wat voor overlast rook kan veroorzaken lijkt het wel dus opzouten met je rook, kom je mij tegen dan verander ik in Gargamel.
Binnen eten, probleem opgelost.
Roken via de anus is misschien ook een oplossing.
Ging laatst helemaal in de hoek van en bijna leeg terras zitten, om vooral geen mensen tot overlast te zijn met rook
kwam er opeens een anti-rook gezin er precies naast zitten (echt letterlijk bijna aan tafel), normaal wacht ik altijd met roken tot anderen niet eten maar toen niet
de wind stond ook echt precies richting de mensen, ze rookten bijna meer dan ikzelf
DIE GEZICHTEN, wtf hebben wij gedaan? Dat was echt een wij i.p.v. hij wat het normaal gesproken is.
Huh je bevestigd precies wat ik zeg. Je doet onbedoeld aan schijn beleefdheid. Zelfs als je in die verre hoek op het terras staat te paffen ruiken de omstanders alsnog die vieze rook. En ja als het waait in de verkeerde richting al helemaal. Zo heb ik wel tig voorbeelden van overlast.
,,Het zou goed zijn om daar waar het kan hier tegen op te treden.”
Ja, dikke lol, en lul, en drie bier, maar de wouten hebben voor al die andere zaken (overvallen, aanrandingen, (online) intimidatie / bedreiging, overlast etc. etc.) al nauwelijks de tijd om hun case-load voldoende af te ronden richting de sluiting van het jaar, dus hou alsjeblieft op met me.
hou op
Dat mensen zichzelf willen vergiftigen, prima, vooral doen. Maar wat ik niet begrijp is dat na dat genieten het peukje ineens zo vies is dat het onmiddelijk en ter plekke weggegooid moet worden. Overal ligt het bezaaid met de rotzooi van die junks. Dus dat er eens wat harder tegen opgetreden wordt vindt ik in dit geval niet heel erg.
Politiehonden zijn er om dd belangen vanbinnen leden (werknemers bij de politie) te behartigen. Wat heeft dat te maken met handhaving van milieuregels???
Heel goed, verbannen die drugsverslaafden die hun kankerverwekkende lucht met anderen delen. Ga lekker thuis gebruiken.
“ 2020 wurden 12,86 Mrd. Zigaretten in Deutschland geraucht, die nicht hier versteuert waren. Das geht aus der KPMG-Studie von 2021 hervor, die jährlich die Mengen des legalen und illegalen Konsums in der Europäischen Union schätzt. Die Analyse des deutschen Marktes von KPMG basiert auf den Daten der Ipsos-Entsorgungsstudie.”
www.zigarettenverband.de/themen/schmu...
Zoals ik schreef, Marlboro uit Oost-Europa halen en je verdient goud.
Ja ja! Weet je wie ook tegen roken was (en vegetariër)? en.wikipedia.org/wiki/Anti-tobacco_mo...
Ah daar is het semi verontwaardigd pro rokers geneuzel van geenstijl weer. Rokers kleren stinken en ze stinken uit hun bek!
En terecht.
Afval gewoon op de grond gooien is normaal ook onacceptabel, er is geen enkele reden om een uitzondering te maken voor rokers.
"In België krijgen mensen al volop bekeuringen van 350 euro."
We moeten nooit vergeten dat in de meeste andere West-Europose landen de wet *gehandhaafd* wordt. Daar heeft men in Nederland nog nooit van gehoord.
Zelfs papieren- en bamboerietjes staan nu te discussie want er zouden PFAS in zitten.
Wanneer houdt deze gekte eens een keer op.
Anti rook lobby is een subsidie club en werkt samen met de overheid die ze gebruikt als excuus om accijnzen te verhogen, wel vreemd dat de ministers wel rook kamers hebben en rookwaren kunnen declareren.
Volgens mij zijn alle ministeries rookvrij. Nu nog de djellaba’s en abaya‘s.
@theo-is-dood | 31-08-23 | 12:16: er wordt nog gerookt op de balkons...
Je moet tegenwoordig in het vliegtuig al buiten staan om te roken. Belachelijk!
Tijdens de vlucht?
Ja, de designated rookplek is op de vleugel.
Een politie die de rijkspolitie heeft opgeheven waardoor de snelweg zeker bij de grote steden een slagveld is geworden vol doorgesnoven idioten in oude golfjes, bontkraagjes in amg a klasse over de vluchtstrook en Oostblok chauffeurs die hun vrachtwagens overal op de vluchtstrook pleuren kan ik echt niet meer serieus nemen.
Nee niet peuken weggooien bekeuren want snelweg!
IJzersterk.
7 miljard is een onzin getal.
Stel iemand rookt 20 sigaretten per dag. Dat zijn er 7300 per jaar. stel hij gooit er jaarlijks 7000 weg in de natuur. Dan heb je 1 miljoen asociale rokers nodig om aan 7 miljard peuken te komen.
Geloof ik niet.
Maakt niet uit. Het gaat om het idee.
@Kwakjeszalver | 31-08-23 | 12:10:
Eens. Het is asociaal om afval zoals peuken op straat in de natuur te dumpen.
Tegelijkertijd stoor ik me wel aan cijfers in een bericht die niet kunnen kloppen.
Vergeet de toeristen niet! Maar 7 miljard is een absurd aantal, niet realistisch.
Hoog tijd voor een PP (Peuk Pelies) met opsporingsbevoegdheid en een grote loep in te stellen. Om alvast onmiddellijk een eerste kleine milieuontzienende stap te maken stel ik voor het aan rokers van sigaretten met tampon verplicht te stellen dat ze voortaan andersom moeten roken, zodat tenminste alleen een beetje tabak overblijft om weg te gooien en vervolgens geverbaliseerd en waarschijnlijk opgepakt/afgevoerd te worden want laten we eerlijk zijn, het gaat hier om een ernstig misdrijf.
Dat je rookt prima, verziek je longen en je leven maar, ik heb er geen last van. Maar die vieze rook in je bek op het terras en die smerige peuken gewoon wegpleuren daar heb ik wel last van. Zorg gewoon dat je niemand tot last bent, is toch niet zo moeilijk?
Een miljarden inkomsten idee voor de overheid.
Verzamel al de peuken, zoek DNA gegevens.
Boete van €650 sturen naar de peukendumper.
Dus voor je een peukje weggooit,
deze eerst in ern hondendrol dippen.
Nou slim idee hoor, want DNA testen is gratis, en alle Nederlanders staan in de DNA-databank!?
@pili-pili | 31-08-23 | 11:52: dus daarom moest ik me laten vaccineren
Ik ben (helaas) een roker die er van houd om in de natuur te lopen. Als ik voorbereid ben neem ik iets mee om het restant van de peuk in te bewaren totdat er een wegwerppunt op het pad komt.
Dat het kilometers duurt totdat er een wegwerppunt wordt bereikt komt doordat er geen ophaaldienst is om afvalbakken te legen buiten de bebouwde kom. Om dezelfde reden is handhaving van deze regel volkomen kansloos. Er is daar niemand met die taak.
Wat een farce.
Stop je peuk maar in een zakje of bakje en gooi het thuis weg. Je kiest er zelf voor om te roken, dan los je het afvalprobleem ook zelf maar op.
@drooN datsyleL | 31-08-23 | 12:35: Het punt is liefje dat ik dat al doe maar dat diegenen die dat niet doen geen enkel risico lopen beboet te worden. Dit is dus weer symboolpolitiek.
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha de wet hahahahahahahahahahahandhaven in Nederland
Als ze bonnen kunnen schrijven gaat het anders prima hoor
Vroegah ook gerookt als een ketter (toen een pakje caballero 30 nog onder de €5,- zat) maar heb nooit een peuk zomaar willekeurig weggegooid.
Vond het altijd asociaal met name het uit de auto gooien van een peuk wat ooh zo leuk is als je met de motorfiets erachter rijd.
En zie met regelmaat dat rokers hun peuk nog brandend op de grond pleuren en niet uitdrukken in de as/zandbak/rookpaal 1 meter van hun af!
idem maar de wel wat van gezegd of gedaan (in het normale)
Even los van de haalbaarheid van beleid, zie ik niet in waarom we afval dumpen in de natuur moeten hekelen? Enkel omdat het uit een wakkere koker komt?
klopt asociaal gedrag is asociaal gedrag en dat heeft niks te maken met politiek of dat je een roker of ex/niet roker bent.
Als ex roker kan ik een roker die zijn saffie op paft en zijn rotzooi opruimt niks verwijten..
Alle rokers aan de shag! opgelost. Next.
Op peuken blijft altijd wat dna achter, wat de foute roker opspoorbaar maakt. Daarbij kun je de opsporingskosten gerust op de roker verhalen. Kortom €350 is wat aan de lage kant.
Nu nog een goede definitie van natuur vaststellen, anders heb je er nog niks aan.
Kauwgom ook maar doen, of zwerfafval, condooms,
Laat ze de accijns op sigaretten daar maar voor gebruiken ipv weg te geven aan Zelensky, die explosieven zijn ook niet echt milieuvriendelijk
Maar er blijft nog 1 vrijplaats; de Coffeeshop. Daar mag je wel lekker roken....(zogenaamd onder de voorwaarde dat er geen tabak in de joint zit)
En die moet nu ook dicht volgens u?
Zoals met veel dingen die verboden worden en niet gehandhaafd: boetes omhoog, dan gaat het op papier beter.
Uiteindelijk staat op elke luttele overtreding 10 miljoen euro boete, en dan is het een kwestie van massaal handhaven om alle burgers tot financiele slaven te maken.
Tot zo ver mijn kleine toekomst-visie.
Pakkans is een product van de hoogte van de straf en de inzet van handhaving...
Jeugdfoto van Annechien Steenhuizen?
Rokers roepen altijd dat ze zo "sociaal" zijn, omdat ze buiten met elkaar staan te ouwehoeren en elkaar wel eens zo'n kankerstok cadeau doen. Kijk je dan hoe de grond op zo'n rokersplaats er uit ziet trek ik toch een andere conclusie. Zeven miljard peuken per jaar de Nederlandse natuur in. Sociaal hoor, jongens.
Het zijn meest de filters in combinatie met asocialen die ook andere dingen gewoon op straat of in de natuur flikkeren.
@periscope | 31-08-23 | 11:02:
Uiteraard. Van iemand die zo slecht voor zich zelf zorgt dat ie rookt heb ik ook weinig verwachtingen als het om zorg voor de omgeving gaat.
@Tapu | 31-08-23 | 11:33: en jij zit zonder zonden .
Gebruikt geen suiker, alcohol en ga zo maar door, ook jezelf verheven voelen boven anderen is een zonden en heeft vaak weerslag op sympathieën to van anderen en ook respecteren van de Natuur omdat JIJ belangrijk bent en het allemaal wel beter weet
@Tapu | 31-08-23 | 11:33: Nou, lekker uit de hoogte doen. Ik rookte tijdens de Corona periode best veel. Ten eerste geen corona opgelopen en schone longen. Wel sinds november gestopt.
In 1970 rookte de helft van alle Nederlanders meest sigaretten , nu nog maar 22 % . Ruim de helft van het aantal rokers is maar over dus .
Dan kopt het AD nu met alarm bellen " Grootste milieuprobleem van deze tijd " , wat een bang maak gelul weer dus want die peuken overlast moet dan ook ruim de helft zijn verminderd .
Ja, maar 'moderne standaarden' zijn lager, waardoor het toch weer een probleem wordt.
Beetje 't zelfde als met stikstof, loop al jaren terug, maar de nieuwe kritische waarden zijn verlaagd wardoorhet opeens wél een probleem wordt.
clickbait
Ik zou zelfs zover willen gaan om in de natuur weggegooide pakjes sigaretten terug te leiden/lijden(?) naar de koper. Dat moet mogelijk via het track&trace systeem dat tegenwoordig op sigarettenpakjes zit. Een volgende stap is dan het sigarettenpeukje koppelen aan het pakje dmv serienummer.
Het mooiste zou zijn dat je eerst moet inloggen op je sigaret met digid, daarna kan deze pas aangestoken worden.
Weet bigbrother meteen hoeveel sigaretjes je rookt, en waar.
Succes met dat systeem: www.bol.com/nl/nl/p/klassieke-sigaret...
Dan moet je ook een verbod op aftermarket sigarettenhouders invoeren XD
Verbied dan gewoon roken and get it over with.
www.kwf.nl/kanker-voorkomen/stoppen-m...
De fabrikanten verplichten om het filter van biologisch afbreekbaar materiaal te maken. Filtert dat minder goed? Jammer dan.
De eerste zinnige opmerking. Onbegrijpelijk dat die verplichting niet op alles rust dat men doorgaans op straat flikkert.
@phantom2 | 31-08-23 | 12:00:
Een listig mengsel van gemalen kurk en koolstof.
Vroegher had je peukenrapers. Die hadden een pakje Rizla-papiertjes en daarvan rolden ze nieuwe sigaretten.
Bukshag noemden ze dat.
Nou, twee weken terug op station Arnhem kwam ik er nog een tegen.
Peukjes rapen op 't busplatform, tussen de kauwgom en spuug resten zeg maar...
Terecht. Zat bosbranden die zo beginnen.
Bosbranden worden veroorzaakt door klimaatverandering, niet door ontstekingsbronnen.
Binnenkort staan de Suri's peuken te dealen op de Zeedijk. Wel jammer, het was net zo opgeknapt daar...
‘Grootste milieuprobleem van deze tijd’
Goh, in dat geval weet ik het goed gemaakt.
Stop ik subiet met roken, maar dan mag ik voorts wel met een oude stinkende diesel door de binnenstad, want dat is vergelijkbaar gezien blijkbaar toch maar klein bier.
Altijd die superlatieven.
Er is geen potje van tig miljarden om peukjes uit de natuur te halen, dus 't lijkt me sterk dat dit het grootste probleem is...
Enkele jaren geleden moest ik met de trein vanaf het Hollandsch Spoor in Den Haag.
Zoals op elk groot station zijn de perrons ware tochtgaten waar altijd minimaal windkracht 7 normaal is, of zoals we vroeger zeiden, je waait uit je verschoning maar roken is er verboden, alleen helemaal aan het eind van het perron was een "rookpaal".
Ben slecht ter been en dat was een flinke tippel over een verder leeg perron, zo'n 10 meter voordat ik er was stak ik alvast mijn sigaret aan niet wetende dat er twee 'handhavers' achter me liepen. Dat werd een hele onaardige discussie. Toen ze weg waren zei een mederoker dat ik mazzel had want ze hadden ook een bekeuring uit kunnen schrijven.
Nederland ten voeten uit, het is niet de vraag of je fiets gestolen wordt maar wanneer (tenzij je hem vastzet met een stuk ankerketting van de Karel Doorman) maar steek een sigaret aan en er staan twee bromsnorren klaar om je tot de orde te roepen.
Wat is uw punt: ik hoef me niet aan de regels te houden omdat de handhavers volgens u belangrijkere zaken te handhaven hebben? Stop met roken. Is beter voor uw gezondheid en uw been.
@Raspatat | 31-08-23 | 10:42: Inderdaad, kwestie van prioriteiten stellen.
Daarbij kun je onderhand ook best spreken van een antirookmaffia die zich moreel verheven achten.
Zelfs heroïneverslaafden kunnen rekenen op een menselijker behandeling dan rokers.
Ik prefereer die boete boven een preek.
Doe wat je denkt te moeten doen en laat me zsm weer met rust.
Woke hijackt ineens de redelijkheid. Daar trap ik dus niet in.
Laten we dan beginnen met festivals op grasvelden, de grote troep wordt wel opgeruimd maar die peuken troep dus niet. Op elke vierkante meter liggen nog honderden peuken..
Bezoekers van festivals zijn vaak gasten die anderen hun pleziertjes zoals motorcros, autosport, trekkertrek en zelfs een ander zijn beroep willen verbieden, want slecht voor het milieu en klimaat. Het fenomeen festival is kwa stikstof en milieu door die zelfde bril gezien natuurlijk een drama, een half dorp moet aan- en afgevoerd worden met zware dieseltrucks, er staan zware dieselgeneratoren te ronken en dan hebben we het nog niet over het drugsgebruik en het onder invloed naar huis kachelen, en inderdaad de troep die men van zich afpleurt op het weiland is ook asociaall.
In Singapore lukt het ook om duidelijk te maken aan elke binnenkomende reiziger dat ze niets op de grond moeten gooien.
Singapore staat dan ook niet hoog aangeschreven in de lijst met democratische landen.
Beetje alsof je Iran zit te complimenteren dat hun vrouwen zo mooi gesluierd zijn...
Roken is al smerig genoeg. Als je dan ook nog eens je gore peukjes niet bij je kan houden dan maar een flinke boete of een plaatselijk verbod.
Ben voor een totaal rookverbod; zelfs op tientallen meters afstand ruik je die smerige rooklucht nóg en ben je passief mee-roker.
Aloude rokerswijsheden:
- ja maar ik geef geen overlast hoor
- maar ik ruim mijn peuken wel op hoor
Rokers zijn zielige verslaafden en roken is een asociale gewoonte.
Ex-roker?
Dank u. Weet ik direct mijn status.
Een goed initiatief van woke? Begin me zorgen te maken..
Ik ben tegen woke, maar zomaar overal je peuk weg pleuren is walgelijk. Mee eens dat dit moet stoppen. Kan vast wel een plastic zakje oid voor bedacht worden. Oh nee, plastic mag ook niet. Papier gaat niet. Glazen potje meenemen om je peuken in te doen en thuis weggooien.
Er zijn perfecte kleine reisasbakjes voor dit soort gevallen. Een collega van me heeft zo’n ding altijd bij zich en die gebruikt het nog eerder dan de sigaret uitmaken in de tegelasbak, bijvoorbeeld.
Maar ja, hij is wel een hele grote uitzondering. Ik zie genoeg mensen die ongeveer in de richting van de peukenbak gooien.
Misschien zijn ze in de veronderstelling dat er dan een peukenbos gaat groeien...
Sigaretten weggooien in de natuur is toch ook paupergedrag.
Niet alleen de natuur. De straten en stoepen liggen vol met peuken.
Alles wat wordt weggegooid in de natuur getuigt van een pauperinstelling.
Mag je nog wel op straat rochelen of word je per fluim beboet?
Waarom dan toch weer die foto van Lisa Ann? Dat een pornoster rookt, lijkt me logisch. Die mensen hebben helemaal geen eigenwaarde.
Ah dus u herkent die mevrouw wel. Waarvan?
ho ho adult actrice hé - Verder geen eigenwaarde wat zou jij dan verder heel de dag moeten doen met je fluppertje.
Kunnen we alle boetes niet eens zo enorm verhogen dat er eindelijk eens wat kan worden gehandhaafd?
Tuurlijk.....
Fiets stelen = doodstraf.
Enz.
boeiende gedachte...
"In België krijgen mensen al volop bekeuringen van 350 euro."
Meer hoef je niet te weten over politici, ambtenaren en hun bedoelingen.
Vroeger hadden we hier in het dorp een meisje dat graag de liefde bedreef en graag rookte. Die werd 'neukie-peukie' genoemd.
Mag dat nog wel?
Tuurlijk, waarom niet.
Hebbie haar nummer nog ?
@Niamh | 31-08-23 | 09:17: rofl
Als roker vind ik het onzin om die peuken overal maar weg te flikkeren. Piepkleine moeite om ze gewoon even uit te maken, mee te nemen en weg te gooien waar het wél kan.
Precies , heb ik ook altijd gedaan met filter sigaretten , shag Kan weer Wel want dat is Papier en een plant . Maar Ben gestopt met roken van tabak, rook nu pure wiet , veel gezonder ,goedkoper en beter voor het mileu.
@Niamh | 31-08-23 | 09:16: Nou, niet bepaald, naast veel teer in de wiet bevat ze ook veel cadmium en lood. Ook ijzer.
@Jan Lange3373 | 31-08-23 | 09:55: Ergo; lood om oud ijzer dus eigenlijk.
@Niamh | 31-08-23 | 09:16:
Die wiet wordt met allerlei verboden bestrijdingsmiddelen bespoten. Tegen bladluizen en schimmels. Dacht u dat Brabantse kampers nadachten over uw gezondheid?
Wat is er zo moeilijk aan niet je zooi op straat flikkeren maar in de prullenbak?
Das voor boomers, die snappen niks van het milieu.
Het begrip prullenbak?
DE politie bond wil langzamer hand een dictatuur invoeren van BOA en Politie
Des te hoger de boetes wat zullen de boetes gevers genieten nog meer mensen in de armoe storten.
Denk eerder dat (zoals bij de parkeermafia) het geweld gaat toenemen.
Maar dat is ook weer snel verholpen met veel hogere boetes tegen geweld.
Het gaat niet om de peuken, het gaat om de plastics in de filters. Die peuken verteren wel, die plastics niet.
Of een verhoging van de boete helpt, ik weet het niet. Maar als we zo gaan redeneren, dan kunnen er een hoop boetes omhoog en kunnen er een hoop boetes worden ingevoerd.
Bijvoorbeeld op het in de buitenruimte toepassen van secondenlijm.
Het volgende op de lijst is alcohol, je vlees, je frisdrank onbtaalbaar door de suikertaks, geen auto enzovoorts. Leuk man al die mensen die je voor wat deugpunten hun levensstijl willen opdringen.
7 miljard x €150,- boete..
Hoeveel levert dat wel niet op joh?
300 sigaretten als iedereen, ook baby's, zou roken, ongeveer.
Ik heb na aanleiding van het blikjes gedoe al een oplossing verzonnen.. S'morgens neem ik op mijn vroege vroege ochtendwandeling mijn verdiende peukje mee en een blikje schultenbrau.. als beide bijna opzijn gooi ik het peukje in het blikje, en het blikje naar de dorpszwerver. Iedereen blij!
U gooit het blikje naar uzelf dus?
Ja prima oplossing toch .
Mijn vader rookte Zware van Nelle, tot z'n 50e of zo, toen stopte hij van de ene op de andere dag. Andere mensen krijgen dan ontwenningsverschijnselen maar m'n vader helemaal niet. Ik zei hem jaren later dat ik dat zo knap van hem vond. Toen vertelde hij me dat het wel meeviel, want hij rookte nooit over z'n longen. Hij rookte alleen omdat al zijn collega's op de scheepswerf rookten en anders hoorde hij er niet bij. Tijden veranderen.
Dan was je vader dus geen echte roker.
Overigens, volgens de 'meerook' legende, had-ie natuurlijk hardstikke dood moeten gaan aan longkanker, met al die rook, die hij op die manier toch naar binnen kreeg.
@KeesBruin | 31-08-23 | 09:13:
Vroeger rookte iedereen mee, overal. Zelfs bij de dokter en in het klaslokaal.
@Mr_Natural | 31-08-23 | 09:28: Weet er alles van. Ik heug mij nog een aantal cafés in het dorp waar iedere maandag een veemarkt was. Als je daar naar binnen ging, het was niet te geloven! Je kon de rook zo in plakken snijden, vooral sigaren, maar ook sigaretten, shag en een enkele pijp. Je kon de andere kant van de zaal niet zien van de rook.
Dat was toen de gewoonste zaak van de wereld, ventilatie ook niet of nauwelijks aanwezig. Who cares?
Onzin regel weer. Alleen de filters zijn een probleem. Shag, filterloze sigaretten, sigaren, pijptabak zijn geen probleem voor de natuur (mijn koffie uit de cafetière gaat standaard de tuin in - spread the love). Politie moet tuigh en geboefte vangen (ook al willen ze dat niet), en geen rijksdeurwaarder te spelen.
In Artis mag je ook nergens meer roken en toch heb ik heel stiekem een hele sigaret op 't terras gerookt met een blikje "ijwit" in de hand waar 5 euro voor werd gerekend. Heb een slap karakter, maar dat is voor mij een lichtpuntje in een dag met vrouw en kinders op stap. Gedurende mijn misdrijf kreeg ik wat blikken van parkverzorgers mij richting uit. Sommige in de trand van "daar moet ik eigenlijk wat van zeggen maar dat durf ik niet" en andere met een soort instemde goedkeurende blik. Ik ben al veel te lang roker en ik merk als ik dit subtiel doe op plekken waar het eigenlijk niet mag en soms mijn omgeving vraag of het oké is er eigenlijk niks aan de hand is. Het is vooral weer een heel klein clubje drammers die zich beter voelen door de kleine pleziertjes van anderen af te pakken.
Aso dus. Niet roken en toch lekker doen. Aso.
Mee eens, "een heel klein clubje drammers", dat zijn de veroorzakers van dit soort manies.
Maar dat is altijd zo, de Russische revolutie is ook niet veroorzaakt door de Russische bevolking, maar door een handvol communistische fanatici.
@Lorejas | 31-08-23 | 09:02: Och gut, daar heb je echt last van he. Iemand die in de buitenlucht heel sneaky een peukje rookt.
Schei toch uit, zeg!
@Kees: vrij boeiend die mening van je.
@Lorejas | 31-08-23 | 09:06: Tip: als je op het knopje onder "reageer' klikt, hoef je niet eerst @Kees te typen. Doe er je voordeel mee. En probeer ook meteen even in te gaan op de inhoud.
Werkt niet in de app wijsneus.
Was jij dat in Artis.
Ik heb nog heel boos naar je gekeken...
@Lorejas | 31-08-23 | 09:36: Ik gebruik geen apps, heb je ook geen ellende.
Als een boete van 150 euro per peuk (3.000 euro/pakje) niet werkt, dan is er waarschijnlijk een andere oorzaak.
Gewoon sigarettenfilters verbieden. Dan gooit men alleen nog maar een stukje vloei en een plukje tabak weg. Beide zijn biologisch afbreekbaar.
Ook veel beter voor de dekkingsgraden van onze pensioenen.
Was ik toch laatst in Bristol UK, daar is een pakje peuk teringduur.
£13,-
Da’s al gauw €15,-
Zijn ze massaal aan de vape.
Heel veel mensen lopen te vapen en overal kom je de verpakkingen van die dingen tegen, of soms zelfs de wegwerpvapes.
Wel minder peuken op straat, dat wel.
Ja, die wegwerp vapes zijn echt achterlijk. Heel apparaat van kunststof met batterij enzo dat ontworpen is om weg te flikkeren? Dat moet het hoogtepunt van de consumptiemaatschappij zijn.
Hoe vond je het?
@Louter Leuter | 31-08-23 | 09:03:
Leuke stad!
Ga ik nog een keer naar terug, maar dan zonder vrouw en dochter.
Dochter wilde vooral “shoppen”
Wel het ballonnenfestival gezien.
Jaarlijks spektakel.
@Ruimedenker | 31-08-23 | 09:07:
Mooi! Denk ook aan Bath de volgende keer.
(Gelukkig is Ms Merely Chitchat geen shopster - al heb ik weer een T-shirt van een distilleerderij erbij)
Verplicht gewoon biologisch afbreekbare filters. Als die nog niet bestaan, dan zijn ze vast wel uit te vinden. Die boetes zetten geen zoden aan de dijk wanneer handhaving onmogelijk is.
Goed idee! Het moet toch mogelijk zijn die filters van hennep te maken of zo? Ik zal het zometeen even testen.
Die bestaan wel. Volledig van ongebleekt papier.
Kom, we gooien er nog ééntje op de lip.
Schultenbräutje erbij.
Weet jij toevallig een vrouwtjes dier met 1 schaamlip?
@Ruimedenker | 31-08-23 | 08:59:
Schiet me niet te binnen, vertel?
@Osiris | 31-08-23 | 12:15:
Een halve kip.
@Ruimedenker | 31-08-23 | 12:40:
Hahaha fluaw, maar ik moest lachen
He, Lisa Ann!
Dacht al dat ik haar herkende.
Wordt toch een beetje als familie hè.
Tijdje terug flikkerde een of andere pauper zn brandende peuk op de grond terwijl hij het gemeentehuis inliep. Ik kwam er net uit. Pak de peuk op, loop achter hem aan, tik hem op de schouder, en meld hem dat hij iets is verloren, en druk hem die peuk in zn hand. Je had zn kop moeten zien.
En ja, er was beveiliging, dus echt stoer was ik niet.
Vind het sowieso niet zo stoer om te flippen over dingen waar je geen last van hebt. Of ben je de schoonmaker daar?
@Trekhaas | 31-08-23 | 08:59: dat heet sociale controle.
Echter moet je dan niet bang zijn om de bal teruggekaatst te krijgen.
@Trekhaas | 31-08-23 | 08:59:
Ja, iemand aanspreken op zijn asociale gedrag kan écht niet. Zeker als je er niet direct ‘last van hebt’. Elkaar gewoon negeren en het een grote puinhoop laten worden. Ik ga nu even mijn oude bankstel in het bos smijten, heb je geen last van toch? Als er bij de buren ingebroken wordt bel je ook niet de politie want je hebt er ‘geen last van’?
Gerochel en getuf op straat, nog smeriger, mag streng beboet worden..
Stop gewoon met roken. Heb je meer tijd over om andere dingen de natuur in te flikkeren.
En hoeveel condooms komen er in de natuur terecht?
Steeds minder. De jeugd heeft het niet zo op condoompies.
En terecht. Je ruimt je zooi op. Lig met mn dikke reedt nu op een stoeltje op t strand van Bali, de kinderen zwemmen tussen de luiers en plastic zakken. Armoe.
Sigarettenpeuken op de grond gooien is net zo smerig en asociaal als alle andere troep die op straat gegooid wordt. Flink beboeten en bij elke overtredingen een klap op je bakkes met de knuppel.
Best wel veel rokers die de natuur opzoeken dus. Das toch wel positief.
Overal hondenstront achterlaten, dat is pas erg
De Singapore regels invoeren dan maar ?
Ja.
Kauwgom is ook smerig.
Normaal gesproken hoor je geen troep of straat te gooien.
Voor rokers gelden blijkbaar andere regels.
Roken is smerig en je peuk op straat gooien is een lompe gewoonte.
In Sing kan de boete oplopen tot 10.000 euro.
Er is een manier om zo'n boete te ontlopen.
Naar Maleisië zwemmen?
@Ruimedenker | 31-08-23 | 09:02:
Gewoon die brug overlopen.
Al die campagnes om mensen te laten stoppen en zich netjes te laten gedragen, c waren dus ook weggegooid geld. Dat zou ook verboden moeten worden.
Hier in het dorp ligt er altijd complete huisraad naast de ondergrondse containers. Vaak staat daar ook zo’n lege emmer tabak bij. Toeval?!
Ik rookte altijd alleen rond december en dan at ik de peuken op. Maar sinds Zwarte Piet gekielhaald is mag dat ook niet meer.
Wat kost een pakje Marlboro in Oekraïne? Ik zie een verdienmodel
Waarom zou je sigaretten gaan verkopen in Oekraïne?
Als je ziet hoeveel belasting rokers betalen…voor dat geld kunnen ze per peuk een compleet schoonmaakteam betalen.
Je leest hier wel eens dat mensen naar Duitsland rijden om te tanken om vervolgens drank en peuken in te slaan. En dan hebben ze het over ‘besparen’. Je lacht je toch rot.
@JJMS | 31-08-23 | 08:44:
Rijd dan door naar Turkije, daar is het nóg goeiekoperder.
Hoewel, als je vlak aan de grens woont, loont het best om voor 30 cent pl even de grens over te wippen.
@Ruimedenker | 31-08-23 | 08:51:
Dat heeft weinig zin als je vervolgens voor 100 euro drank en peuken in slaat.
Misschien moeten mensen hun peuken niet op straat flikkeren. Wel in de auto roken maar te beroerd je troep bij je te houden. Hop, de straat op met dat ding. Tokkies.
Is weer net zo'n kul verhaal als dat we massaal plastic wattenstaafjes in zee zouden gooien. Die dingen gebruik je thuis en gooi je dan in de vuilnisbak. Ik ken werkelijk niemand die na gebruik op de fiets stapt, naar strand rijdt en dan ze dan in zee gooit.
Zelfs als je heel Nederland tot natuurgebied zou verklaren is 7 miljard niet erg geloofwaardig.
Ik rij altijd 2 uur naar het strand om wattenstaafjes in de branding te flikkeren. Word ik rustig van.
@JJMS | 31-08-23 | 08:42: Batterijen in de sloot. Ploep.
Niet roken in de dierentuin...; wat vinden de apen daar van?
www.youtube.com/watch?v=tVUwMHIG6_Y
Lol, dit topic is een kopie van een eerder topic over peukjes.
Gewoon statiegeld op die peuken zetten. Komen er vanzelf gratis zwervers ze opruimen.
@VP732 | 31-08-23 | 08:37:
Neem je altijd alles letterlijk?
@JJMS | 31-08-23 | 08:38: ik had het over het idee www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/481...
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Om het grapje van Hadena heb ik wel gelachen hoor.
En antwoord op je vraag: met suiker.
Bukshag
Inderdaad, statiegeld: gewoon in de Albert Heijn nog een automaat ernaast voor peuken, lachgascapsules, condooms en bierdopjes
@zuurtjeregen | 31-08-23 | 09:01: vergeet kauwgom niet!
@zuurtjeregen | 31-08-23 | 09:01: Een complete batterij aan machines aan de buitenkant. Flessen, blikjes, batterijen met statiegeld, fastfood verpakkingen, en alles wat u noemde. Het wordt prachtig.
Niks woke aan. Je gooit afval gewoon niet op straat.
Oké, niet woke. En afval gooi je niet op straat.
Maar je mist de clou, namelijk de verbied-manie van de anti-rookbeweging. Daar gaat het om, en om staatsdwang, en de onzalige combinatie van die twee.
Er zijn allerlei groeperingen die de staat gebruiken om hun persoonlijke visie middels staatsdwang aan hun medemensen op te leggen.
Zie de Dierenpartij, zie de anti-rookbeweging en ga zo maar door. Verbieden, gebieden, onmogelijk maken, dat is hun devies.
@KeesBruin | 31-08-23 | 08:41: dit. Eensch.
Een tevreden roker is geen onruststoker.
Zo, weer een tegeltje gevuld.
Tegeltjes als deze komen binnenkort ook niet meer door de ballotage commissie ;
Ik heb vannacht zo'n goede seks gehad, zelfs de buren staken na afloop een sigaretje op!
Lol, zoveel idealen zoveel dwang, te weinig handhaving. Ach in de toekomst verraden we elkaar en wantrouwen we iedereen behalve onszelf.
Heb het idee dat roken juist weer helemaal in is onder de WOKE generatie.
Brandende peuken op straat of in het bos neergooien ook?
Maar wie, of tegenwoordig wat gaat dat handhaven? Zie het gore zwerfvuil dat door dorpen en steden waait omdat het volk in de illegaliteit geen gebruik kan maken van de ondergrondse vuilnisbakken. Als die massa vervuiling al niet tegen houden is uit onwil (stigmatisering is fascisme) of onmacht, hoe dan het restant van een opgerookte sigaret ergens in wat door moet gaan als natuur, in een bos?
Terechte observatie, denk ik.
De politiek wil van alles, maar wie gaat het handhaven? De politie heeft wel wat anders te doen dan boetes uitschrijven voor een weggegooide peuk.
@KeesBruin | 31-08-23 | 08:43:
Tenzij daar flitspalen voor ontwikkeld worden.
@KeesBruin | 31-08-23 | 08:43:
Het duurt niet lang voordat de overheid aangiftepremies gaat geven.
Station 2.0 in Neddrland.
Ja, het is blijkbaar al verboden en er staat een boete op (die niemand ooit gekregen heeft). Nu willen ze dus die boete verhogen (die niemand ooit gaat krijgen). Symboolpolitiek en tijdsverspilling.
@KeesBruin | 31-08-23 | 08:43: Op een sigarettepeuk zit speeksel, oftewel DNA. Als we nu eens een nationale DNA-databank opzetten, dan kan iedere peuk aan een gebruiker/weggooier worden gekoppeld.
Denken in oplossingen!
de bermen van fietspad en weg liggen hier vol rotzooi, van de fiets of uit de auto gegooid, vooral verpakkingen van etenswaren en de MacDonald (hier ongeveer 25 kilometer vandaan). Leren kinderen niet meer van jongs af aan om je afval thuis weg te gooien in de vuilnisbak?
Ik rook niet meer, dus moedig ik dit besluit aan. Aanpakken die tokkies! Haha!
Ex-rokers, dat zijn de ergste ;)
@VP732 ik ben ex roker en geef dat toe!
70 procent van de bevolking is 18 jaar en ouder. Hiervan rookt ca. 20% volgens het CBS. Dus er zijn ca. 3.600.000 rokers in Nederland. Het kwam volgens mij neer dat iedere roker 5 peuken per persoon per dag in de Nederlandse natuur werpt?? Is dit realistisch??
Nee natuurlijk niet. Maar zodra deugclubs iets roepen, mag het niet weersproken worden.
Nee, want lang niet iedereen rookt filtercigaretten.
Een propje tabak en vloei is vrij snel afgebroken, of moet dat ook 150 euro kosten?
Ja dat denk ik wel. Mensen mogen immers nergens meer binnen roken. Dus doen dat buiten tijdens een ommetje.
@kleybeuker | 31-08-23 | 08:33: Een weggegooid shagpeukje levert u 150 euro op: Europese landbouwsubsidie voor het verbeteren van de bodemkwaliteit.
Dus allemaal aan de Caballero zonder filter.
Hou zee voor de Peuken Politie!
Zelf rook ik niet en ik vind een nette omgeving en een schone natuur ontzettend belangrijk. Maar ik vind de verhoudingen eigenlijk een beetje scheef. Laat politie en justitie eerst de pakkans en de strafmaat voor geweldsdelicten maar eens verhogen, voor ze ze zich met die onzin gaan bezig houden.
Toch grappig hoe dit werkt. Linkse "experts" roepen altijd dat het zwaarder bestraffen van (zware) criminaliteit en (seksueel) geweld niet werkt. Hoe eerder de plofkraker weer op vrije voeten is, hoe beter; in de gevangenis leert hij immers alleen nog maar slechtere dingen. Op straat waar de meeste criminelen vertoeven uiteraard ook, maar dat terzijde.
Maar als het om islamkritiek of lichte overtredingen gaat dan werkt zwaarder straffen ineens wèl. Terwijl drugscriminelen massaal gifvaten in de bossen plempen gaat de politie op zoek naar de laatste rokers in het bos.
Enige conclusie kan zijn dat linkse mensen nogal dom zijn. Of slecht geïnformeerd. Of hypocriet. Maar ze zijn in ieder geval iets.
Handhaven in de openbare ruimte.... boa's weten wie ze wel (of maar beter) niet kunnen aanspreken, recht van de hufter-"sterksten", net als op de Afrikaanse savannes, maarja de randstad is al een dierentuin dus het komt dicht bij.
In de natuur moet je eigenlijk vooral drinken.
Is er nu werkelijk geen enkele journalist meer die een beetje doordenkt of - vraagt?
Uit diverse bronnen maak ik op dat ca 20% van de volwassen Nederlanders rookt. Er zijn 14.185.000 volwassenen, dat maakt 2.837.000 rokers.
Om 7 miljard peuken in de natuur te krijgen moeten al die rokers 2.467 peuken per persoon in de natuur gooien. Elk jaar weer. Dat zijn bijna 7 peuken per dag per roker.
Klinkt me niet bepaald realistisch in de oren.
Die peuken neuqen erop los.
Gooi er twee neer en voor je het weet…
7 miljard.
Per jaar hè, per jaar!
70 miljard elke 10.
2467 peuken x 5 minuten roken / 60 = 205 uur!!!! Corrigeer dit met slapen en We kunnen wel stellen dat rokers enorm veel tijd doorbrengen in onze natuur.
7 per dag is niks voor een echte roker. 20 a 30 pak heb je ook. En ja er zijn rokers die gooien alle peuken alleen maar op straat.
Kauwgom is ook zo’n lekkertje.
Het zal je werk maar zijn, kauwgom krabben in Hoog Catharijne.
Vreselijk irritant om je plakzooi op de grond te pleuren.
Peuken, kauwgom en hondenstront.
Wachten is op het moment dat ze statiegeld gaan invoeren op peuken en kauwgom.
Als een peuk in het water wordt gegooid, vervuilt de tabak acht liter water. En het filter is van plastic, dus dat wordt helemaal niet afgebroken. Die filters zijn dus extra schadelijk voor het milieu. De natuur heeft tot wel twaalf jaar nodig om een sigarettenfilter af te breken. Voor het klokhuis van een appel is dat veertien dagen.
www.bnnvara.nl/groenlicht/artikelen/p...
Appels roken. Is dat de oplossing?
@Schadenfreude | 31-08-23 | 08:20: Nog beter, sigaret opeten.
Tabak is een plant. Tabak is zelf natuur. En je spreekt jezelf behoorlijk tegen als je eerst zegt dat een filter niet afbreekbaar is, maar in 12 jaar afgebroken wordt.
Sigaretten roken is vies en alleen tokkies gooien de peuken in de natuur maar deze milieuinvalshoek is gewoon typisch links gehuil.
Mijn zelf gedraaide filter sigaretten zijn 100% (volgens Mascotte) van papier gemaakt. Innovatie dus. Wat u zegt niet geheel waar dus.
Dikke boetes op het overal neerflikkeren van peuken. En waar ik helemaal de schurft aan heb zijn automobilisten die voor een stoplicht staan en hun arm buiten het raam hebben hangen met een peuk in hun hand. Zodra ze optrekken bij groen laten ze onopvallend mogelijk die peuk op straat vallen.
Dat krijg je als je de asbakken uit de auto haald.
Geeft toe, je hebt op Rutte gestemd en nu krijg je zijn Singapore.
Eh, nee. In Singapore zijn kerntaken zoals veiligheid, zorg en onderwijs beter geregeld dan hier. Daarom betalen ze daar pakweg twee derde minder belasting.
@Dandruff | 31-08-23 | 08:31:
Sjust!
@Louter Leuter | 31-08-23 | 08:52: maar gooi maar eens een kauwgumprophe op straat. Volgens mij staat daar nog steeds de doodstraf op.
@Jos Tiebent | 31-08-23 | 09:02:
Overdrijven is ook een kunst. Het is ook een mentaliteitskwestie (en verder met duiden ga ik even niet)
Die troep van je af mikken is ook niets anders dan pure hufterigheid.
Ik rook sigaren. Dan krijg ik een boete van Euro 250 voor het achterlaten van wat blaadjes in een bos.
Pijpen in het bos is ook verboden.
Dat je t ff weet.
@Ruimedenker | 31-08-23 | 08:16: en hoe zit het met gepijpt worden? Wordt dat wel gedoogd?
Nu nog handhaven. Oh wacht...
Mag naast m’n biertje graag een peukie peuken, maar gooi dat ding nooit op straat.
Nou rook ik vrijwel nooit op straat, dus da’s niet zo’n moeilijke opgave.
Kan me er aan ergeren dat straatrokers hun peuk op straat gooien.
Trap dat ding uit en gooi het even in de bak.
Straatrokers zijn vaak ook rokers die ‘s avonds nog even een ommetje maken met de hond en de stront niet opruimen.
7 miljard peuken klinkt wel als heel veel.
Dat moeten wel toeristen zijn.
Kan allemaal wel zijn maar ik krijg dan wel weer uitslag van al die al dan niet in zichzelf reutelende autistische woke vertegenwoordigers van de nieuwe rubber tegel generatie die zich blijkbaar overal aan ergert maar normaal gesproken er alles aan doet om ieder sociaal contact te vermeiden door vooral onafgebroken op het schermpje van hun smartphone te kijken maar ondertussen wel weer hysterisch wordt van ieder prikkeltje wat ze niet aan staat.
En allemaal pro-drugs, terwijl geen enkele drugsproducent ter wereld zijn gifvaten netjes naar de vuilstort brengt.
Peuken horen ook niet in de natuur. Ik snap echt niet dat daar serieus vraagtekens bij gezet worden.
Het is ook een '''SeRiEus''' stukje.
@sjef-van-iekel | 31-08-23 | 08:16: Ik heb ook serieus geprobeerd om het sarcasme te ontdekken, maar helaas, dan heb ik misschien gefaald.
Standaardvoorbeeld van de salamitactiek, dat anti-rookgebeuren.
Stapje voor stapje iets verbieden of onmogelijk maken.
Enfin, de hele meute doet er vlijtig aan mee, roken is voor paupers, dat is de teneur.
Ondertussen zuipt de elite dat het een aard heeft, en ze snuiven coke etc, maar dat is weer een ander verhaal.
Ja ho even er is nu statiegeld op bier! Hoop dat de dealer op de zuid-as hun zakjes wel recyclen.
drank is de volgende hoor. Steeds een beetje meer tot een algeheel verbod.
Kikker in pan water etc metafoor. (Die btw niet klopt)
Ik las gisteren dat de prijs voor een pakje van 20 sigaretten volgend jaar naar €10 gaat. Ik dacht, een hoop geld, zeg maar 2 ouderwetse guldens voor 1 sigaret. En toen las ik beter en dat bedrag blijkt alleen nog maar de accijns te zijn.
Je zou maar een laag inkomen hebben en verslaafd zijn aan roken. Niet best.
Genoeg alternatieven voor de bijstandiers. En die boomers van 70 hebben toch genoeg overwaarde. Die kopen wel echte shag.
Koop je ze gewoon uit het illegale circuit. Nog meer waar voor je geld ook, die filters doen het voor geen meter.
Mensen met een lager inkomen die verslaafd zijn aan nicotine besparen liever op energie dan op sigaretten. Maar voor veel mensen met een lager sociaaleconomische positie is wel of niet stoppen met roken helemaal niet zo'n makkelijke keuze.
Dat stelt Expertisecentrum Gezondheidsverschillen Pharos. Sommige rokers vinden het kopen van sigaretten of shag nu zo duur, dat ze de grens overgaan om goedkoper uit te zijn. Zo rijdt Aïshah uit Duiven naar Luxemburg om tabak en koffie in te slaan. Dat scheelt veel geld, vooral als je een stevige roker bent.
-Bij mannen in de leeftijdsgroep 45 tot en met 65 jaar rookt de laagste inkomensgroep drie keer zo vaak als de hoogste inkomensgroep.
Schandalig. De overheid trapt de minima weer de hoek in. Omtzigt, doe er wat aan!
Je zou maar een laag inkomen hebben en verslaafd zijn aan cocaine. Niet best.
In de jaren 90 was het rendabel om vanuit Duitsland in Nederland tabak te kopen.
Momenteel is het omgekeerde het geval.
Een verschil van ongeveer 33%.
* auto starten gaat *
In 2023 nog over guldens lullen, dat is pas niet best.
Binnenkort gaan de handige Harries aan de smokkel van peuken nog een flinke kluit verdienen. Een containertje sigaretten levert dan meer op dan tien kilo coke. Bijkomend voordeel is een totaal andere strafmaat.
Verslaafd zijn is een keuze
@Hajduk | 31-08-23 | 10:46:
Dat gebeurt al twintig jaar. In Duitsland is nu 10-15% van de sigaretten afkomstig uit Oekraïne of andere landen in Oost-Europa.
Terecht. Peuken, hondenpoep, etc: boete naar 2000 euro. Dan kan je duizenden BOAs inhuren voor alleen boetewerk, met 3 boetes in de maand ben je al uit de loonkosten. Mijn zegen hebben ze...
Hoe zit het met kattenpoep?
@eentweehuppekee | 31-08-23 | 08:12: en vogelpoep?
@sjef-van-iekel | 31-08-23 | 08:21:
Mensenpoep?
Mierenpoep?
In de VS staan borden "littering fine $1000" ter afschrikking en er wordt op gehandhaafd.
Dat de meeste mensen de pakjes nog kunnen betalen...
De pakjes zijn niet zo duur. De inhoud wel.
Ik heb gisteren nog pepers gerookt.
REAGEER OOK