Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mag ook niks meer. Roken in ziekenhuis verboden

Jan Roos, trap die fucking deur in en stel orde op zaken want dit land is ziek.

1984 was geen handleiding en een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft DE PEUK DIE WE HIER GEWOON IN GOED FATSOEN op probeerden te steken maar dat mag blijkbaar ook al niet meer. Ebru, Dijkgraaf, werk aan de winkel, de straat op en ditmaal in grijze hesjes. Want als ons nu ook al het RECHT ontnomen wordt waarvoor jonge Canadezen gestorven zijn onze eigen dood een paar minuten dichterbij te hijsen terwijl opa op vleugel B gang 3C aan de beademing ligt, dan is het einde zoek. Wil oliebol RUTTE soms een revolutie? Nou, dan kan-ie 'em krijgen want dit volk pikt het niet langer. "Medewerkers, patiënten en bezoekers mogen vanaf 1 januari niet meer roken in en rond het Martini Ziekenhuis in Stad. Vanaf de eerste dag in 2019 is het complete ziekenhuisterrein rookvrij." Ja, nu alleen nog in Groningen denkt u misschien. Maar dat dachten we ook over de PvdA en voor u het wist stonden de Duitsers in Scheveningen. Dit land jongens.

Reaguursels

Inloggen

Roken is lekker. Punt uit.

Willem_Oltmans | 29-12-18 | 11:15

Bij rokende werknemers ligt de arbeidsproductiviteit gemiddeld lager dan bij niet-rokenden. Dat is meetbaar, en werkgevers zouden het recht moeten hebben om werknemers navenant minder beloning te geven.

Rhenium | 28-12-18 | 19:16 | 2

Als het meetbaar is, geef dan even de cijfers/links, want dergelijke goedkope beweringen zijn typisch voor drammers.

issieookweer | 28-12-18 | 20:58

Niet rokers zijn doorgaans geen creatieven. Zoek deze cijfers er ook even bij als je wilt. Dank je.

Willem_Oltmans | 29-12-18 | 11:13

Jan, je bent mijn broeder niet.

Als er één nudge is van de overheid waar bijna iedereen happy mee is, dan is dat de antirookcampagne.

Staat die vent mooi op de loonlijst van de tabakslobby. Geloofwaardigheid en ziel verkopen voor 42K...

Jan, er zijn beter mogelijkheden om aan dat geld te komen. Een stuk eervollerzijn telefoonsexoperator, parkeerwacht of desnoods energieverkoper langs de deur.

www.ad.nl/binnenland/tabaksindustrie-...

StuggeRob | 28-12-18 | 18:00 | 3

Iedereen blij? Nee hoor, het RIVM in elk geval niet. Probeer eens wat kennis op te doen eer je met zo'n bewering komt. https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270751015.pdf

issieookweer | 28-12-18 | 20:55

Leuk onderzoek @issieookweer.

Pagina 28-32 laten zien dat roken leidt tot een kortere gezonde levensverwachting en meer zorgkosten leidt in het nu.

Wil je alleen op basis van onderstaande conclusie suggereren dat het een voordeel is dat mensen eerder dood gaan omdat ze dan geen zorgkosten maken? Volgens die logica kun je nóg beter mensen verplicht euthaniseren als je verwacht dat ze geen netto belastingbetaler meer zullen zijn. Zo van, gefeliciteerd met het behalen van je pensioenleeftijd, hier is je morfine spuit en nee, je mag de dosis niet zelf bepalen.

"De belangrijkste conclusie van dit rapport is dat ongezond gedrag slechts een beperkt deel van de huidige zorgkosten veroorzaakt en dat bevordering van gezond gedrag op lange termijn tot een stijging van de zorguitgaven leidt. Het staat vast dat gezond gedrag veel kan opleveren in termen van gezondheid. Gezond gedrag heeft echter ook een prijs. Economische analyses kunnen helpen om de gezondheidswinst zo efficiënt mogelijk te realiseren. Preventie en bevordering van gezond gedrag zullen daarbij een belangrijke rol spelen.*

StuggeRob | 28-12-18 | 21:51

Rob, probeer alsjeblieft niet om mij argumenten in de mond te leggen. De conclusie van dat rapport is gewoonweg dat gemiddeld een gezonde, niet-vette nietroker de gemeenschap over zijn levenstijd 100.000Euro méér kost dan de gemiddelde roker, en 60.000Euro méér dan de gemiddelde vetzak (pagina 19, tabel 2.1). Dat betekent dat de gemeenschap moet verwachten, nog vele miljarden méér aan gezondheidszorg op te moeten brengen, daar waar al nu deze sociale plicht op werkelijk alle punten zwaar onvoldoende is.

Of jij er moeite mee hebt om de waarde van jouw emotionele of dogmatische standpunt ter discussie te zien, is irrelevant.

issieookweer | 29-12-18 | 09:51

Heeft Jan Roos eigenlijk wel eens met Asha ten Broeke een date gehad?
Die twee passen wel bij elkaar. Zo op het eerste gezicht dan hè.

McMarx | 28-12-18 | 17:17

Een sigaretje roken na een lange werkdag, prima. Daar was het voor bedoeld.
Maar nee, men moet gelijk een pakje per dag oproken.
"Ik vind Mars lekker, ik eet er lekker 23 op een dag".
Zie je zelf niet in hoe triest dat is

Draak uit Brabant | 28-12-18 | 16:45 | 2

Ook u snapt kennelijk niet hoe de rookverslaving in elkaar zit.
De producenten stoppen precies zoveel nicotine in een peuk, dat je als verslaafde gemiddeld na zo'n 45-60 minuten weer trek krijgt in de volgende.
Vandaar dat er dus ook zo'n 20 in een pakje zitten. Precies genoeg voor de hele dag.

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 17:07

En dat weet iedereen dus begin er niet aan.

En ja ook ik heb geregeld een sigaret gerookt. Vast gaan roken? Nee. Zo gauw ik trek kreeg direct een paar weken niks mee gedaan. Zo blijf je af en toe op feestjes roken maar word je geen stinklul.

Draak uit Brabant | 28-12-18 | 18:45

Prachtig nieuw voor-terrein bij het Martini. Jammer dat je nu ipv door de rook door de uitlaatgassen van ca 20 diesel transportbusjes moet die met de motor draaiende op klandizie staan te wachten of personen afleveren.

Ruikbaard | 28-12-18 | 16:18

Rokers zijn nogal sneu. Behalve Siejo Hiddema!

Verderkijkert | 28-12-18 | 15:20

Zelfregulering bij rokers werkt helaas niet, dat tuig denkt dat ze overal hun kankerstokjes kunnen opsteken.

Beëlzeboobs | 28-12-18 | 14:58 | 3

Nou, dat zal wel niet. Rokers worden heus wel verbannen overal. En terecht. Maar tuig is het niet.

SerTheFun | 28-12-18 | 15:00

Zelfregulering bij deugers werkt helaas ook niet, dat tuig denkt dat ze overal iedereen in bescherming moeten nemen.

Rest In Privacy | 28-12-18 | 15:18

Een pastorale sigaar na de dis moet kunnen.

van Oeffelen | 28-12-18 | 15:21

Niks raars aan, is gewoon ongezond. Klaar!

BroodjefrikometMaggi | 28-12-18 | 14:33

Ik verbied bezoekers die niet roken, de toegang tot mijn huis, tuin of auto. Als je niet rookt, ben je af. Bovendien, stinken ze...

Pierre Lebon | 28-12-18 | 14:15 | 2

Geen punt, ik ga niet bij je op bezoek.

Rest In Privacy | 28-12-18 | 14:52

Daar liggen we wel wakker van zeg.

Draak uit Brabant | 28-12-18 | 16:42

Zelfs de drugsdealers (die zich overigens liever tabaksfabrikanten noemen) geven toe dat roken kanker veroorzaakt. Als bezoekers van een ziekenhuis zichzelf kanker geven is het een beetje dwielen met de kraan open voor de artsen. En hoewel ze best van een goed salaris houden, zien de meeste artsen liever geen patienten die onnodig terminaal ziek zijn van die troep.

malle_eppie | 28-12-18 | 14:05

Rookverbod rondom ziekenhuizen vind ik heel normaal. Als ik op bezoek kom loop ik eerst door een rookgordijn van buiten-verslaafden en zitten patiénten met een lopend infuus buiten op bankjes te roken om beter te worden van hun COPD. Op andermans zorgkosten.

Silvio488 | 28-12-18 | 13:48 | 1

Op andermans zorgkosten? Ongeïnformeerd dogmatisch meeblaten, maar dat gebrek aan kennis kan wel verholpen worden door het lezen van een publicatie van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270751015.pdf

issieookweer | 28-12-18 | 20:50

En deze foto laat Jan Roos goed zien voor wat ie is, een peuter. Zo'n jengelende, die je het liefst een draai om de oren geeft.

Nice_Wheels | 28-12-18 | 13:34

Zullen ze militairen op missie ook het roken verbieden?
U mag wel sneuvelen!

CalamityJane | 28-12-18 | 13:19 | 1

Rokers zijn als mensen die bij je in de tuin zitten te schijten. Dat vinden we terecht ook niet helemaal normaal.

Nice_Wheels | 28-12-18 | 13:14 | 10

Nice_Wheels | 28-12-18 | 13:49
Voor u misschien een drogredenering, door de sigaret heb ik vele malen meer mensen leren kennen waar ik veel beter mee door een deur kan. Veel meer van het kaliber leven en laten leven en vooral meer open minded in het leven staan. (een enkeling daargelaten)

Maar om uw vraag te beantwoorden, ja ik zou nogmaals beginnen.
wellicht minder extreem dan toen. Al enkele jaren rook ik slechts een 5-tal sigaretten per dag en voel me daar helemaal prima bij. Het is voor mij als een beloning aan het einde van de dag en ooit als tussendoortje om even mijn werk los te kunnen laten op drukke dagen om vervolgens weer met frisse moed er tegenaan te kunnen. Werkt verlossend. Het is voor mij niet het einde van de wereld om een paar dagen over te moeten slaan. Maar de haast met het totaalverbieden stoort me aanzienlijk. Mensen moeten ook gewoon in hun waarden worden gelaten terwijl het eerder als steeds ernstiger zonde wordt bestempeld. Dat kan echt wel minder geforceerd. Die rookvrije generatie komt er vroeg of laat toch wel van. Of wij dat nog volledig gaan meemaken betwijfel ik. Rome was namelijk ook niet in 1 dag gebouwd.

Rest In Privacy | 28-12-18 | 14:18

@TP: Dan ben je de uitzondering die de regel bevestigt. Iedereen die ik ken, heeft er al meerdere stoppogingen op zitten en valt toch telkens weer terug. Vraag is, had je die sociale contacten dan ook zonder het roken niet opgedaan, of doe je, gezien 75% niet-roker is wellicht minder sociale contacten op doordat die 75% je naar peuken vindt stinken. Voor mij als niet-roker is dat altijd bijzonder onaangenaam.

Ter info, meerdere vriendinnen gehad die rookten, maar had altijd het idee dat ik een asbak stond te tongen. Yik. Vroeger werd er vreselijk veel gerookt, waarop ik asthmatische bronchitis en een pleurispartij allergiën begon te vertonen. En rekening houden met, nou hoo maar, ze pagten ondanks mijn gepiep net zo vrolijk door, de asociale goorlappen. Sindsdien ben ik echt helemaal anti geworden en duld ik dit asociale gedrag niet meer. Ook met nogal wat meer gedragingen van mensen ben ik helemaal klaar. Drammerige religieshit, asociale tweetakt brommertjes, asociale hardrijders in de buurt, duwende asotokkies in de auto, ik ben er helemaal klaar mee, en wie zich dusdanig aso tegen me gedraagt, zal ook meemaken dat ik ook minder vriendelijk maar zeer to the point kan zijn.

Nice_Wheels | 28-12-18 | 17:18

Nice_Wheels | 28-12-18 | 17:18
Ik heb er ook al meerdere stoppogingen opzitten. En balanceer al een tijdje op een gewenst niveau, althans ik vaar er wel bij.

De laatste 2 stoppogingen heb ik ondernomen om maar van al die fronsende wenkbrauwen af te komen van de niet-rokende medemens.
Toen kwam ik erachter waarom? Als het voor hun is en niet voor mezelf, dan werkt het toch niet.

Toen heb ik ook de keuze gemaakt om lekker te doen waar ik zin in heb.
Het heeft me doen inzien hoeveel mooie vrijheden we hebben. En ik ben helemaal niet van plan om deze iedere keer in te moeten leveren.

Maar zo te horen kom ik je de volgende keer nog wel tegen en hebben we beiden waarschijnlijk een geel hesje aan en een sikkel in de hand.

Een beetje rook daar stoor ik me totaal niet aan. Scheelt ook omdat ik roker ben en u niet.
Maar het lijkt me dat het sowieso beter is dat u dan maar in Amsterdam of Utrecht gaat wonen, want daar wordt het anti-rook beleid doorgaans eerder van kracht alsook die gekke milieu normen. Wat betreft uw vriendinnen, dat waren op voorhand al geen blijvertjes dus. Je hebt zelf voor het kiezen met wie je omgaat in het leven. Juist door je zo anti op te stellen, trek je juist de personen naar je toe die deze aversies en je woede enkel blijven bevestigen.

Rest In Privacy | 28-12-18 | 19:11
▼ 7 antwoorden verborgen

Dat men het roken in en om ziekenhuizen wil verbieden, daar kan ik nog wel inkomen. Dat je daarentegen met je twee takt snorfiets gewoon stationair mag draaien op dezelfde plek vind ik dan weer een hele rare afwijking in de gedachte.
Als je het namelijk voor de gezondheid doet dan moet je naast het roken ook voertuigen met verbrandingsmotoren weren.
.
Maar als je politieke partijen benaderd en aangeeft dat het voorstel voor de helmplicht het ideale moment is om de snorfiets (over vijf jaar) helemaal te laten verdwijnen uit het straatbeeld dan geeft men niet thuis. De snorfiets vult niet echt meer een leemte in het transport (een pedelac gaat even hard en als je niet wil trappen kan je een scooter nemen).
De reactie van de SP was:
"Waarschijnlijk zal een groot deel van dit probleem zich oplossen door een geleidelijke
en vrijwillige overgang naar de Ebike. Mogelijk dat ergens tegen het einde van die ontwikkeling het afschaffen van dit vervoermiddel in beeld komt. "
Met andere woorden laat het maar uitsterven. Kan die gedachte dan ook niet gewoon van toepassing worden geacht op de rokers?

Johanvb | 28-12-18 | 13:10 | 1

Er gaan heel wat mensen meer dood door fijnstof en uitlaatgassen dan mensen door meeroken. Zelf verplaats ik me dan ook op een e-bike. Geen herrie, geen fijnstof, geen uitlaatgassen. (natuurlijk komt de stroom van mijn accu dan wel weer uit een vervuilende centrale). De enige manier om een ander niet tot last te zijn is om niet geboren te worden, of zo vroeg mogelijk uit het leven te stappen. Wat rokers doen tenslotte.
De anderen zijn de hel.

Zapata10 | 28-12-18 | 13:17

Af en toe wens je dat je in een ander continent zit, de anti-rook maffia moet zelf eens stoppen NU.
Ik voel me net een paria voortaan met mijn 5 peuken per dag.
En dat terwijl we in een vrij land leven.

Dat is niet goed voor mijn omgeving en mezelf, schatjes.
Ik bepaal zelf wat eventueel wel of niet goed voor me is. Rot op met je opgedrongen goeddoenerij. Op een gegeven moment ben ik klaar met me altijd schikken aan al dat yuppengespuis.

Rest In Privacy | 28-12-18 | 13:10

Meeroken is slecht, het wordt tijd dat ze vuurwapens ontwikkelen die niet roken.
Maar zonder dollen.
Pas in 1512 kwamen de eerste tabaksplanten naar Europa en langzaam maar zeker begonnen mensen zich met de kwalijke verslaving roken bezig te houden. Met alle gevolgen van dien.
Toch is er iets heel raadselachtig aan deze geschiedenis,
Voor 1512 rookte er niemand in Europa. Maar toch leeft er niemand meer uit die tijd. Hoe kan dat? Waar zijn ze gebleven?

Zapata10 | 28-12-18 | 13:04

Het zal in ieder geval behoorlijk schelen in het aantal bezoekers. Lekker rustig.

SergeantPierlala | 28-12-18 | 12:59 | 1

Moet je nog wel een kroontje nemen, want GS kan niet bestaan van niet rokende kroontjesloze reaguurders.

Zapata10 | 28-12-18 | 13:19

De verbodscultuur die in Nederland uit de USA is komen overwaaien is te gek voor woorden. In Duitsland mag meer dan in Nederland tegenwoordig. In Zwitserland overigens nog meer.

van Oeffelen | 28-12-18 | 12:58

Ja mensen, ze zoeken het maar uit. Van Oef gaat vanmiddag gewoon weer aan de sigaar.

van Oeffelen | 28-12-18 | 12:54

Van het ziekenhuis mag u best roken, alleen niet op hun terrein. Van mij mag u ook net zo veel paffen als u wilt (dat maakt u zelf uit), maar niet bij mij in de auto, in huis en ook niet in de tuin (dat maak ik zelf uit).

laatste_waarschuwing | 28-12-18 | 12:51 | 2

U heeft een auto?

Zapata10 | 28-12-18 | 12:56

Kom ik niet op visite bij u!

CalamityJane | 28-12-18 | 14:31

Ik zou er bijna weer van gaan roken, al was het alleen maar om die jankerTs en deugers dwars te zitten, wat een aanstellers, geef die rokers dan een rook hok als je niet tegen het zien van dit soort medemenschen kunt, stelletje vervelios.

zwellevertje | 28-12-18 | 12:50

Terecht. Sodemieter op met je treurige allesverziekende smerige gewoonte.

Kabila de stijlloze | 28-12-18 | 12:37

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270751015.pdf

issieookweer | 28-12-18 | 12:33

Ik heb wel eens gehoord dat een joint roken gelijk staat aan 1 pakje Marlboro. Maar dat kan geen kwaad als ik het mag geleuven..

streknek | 28-12-18 | 12:32 | 3

Ik rook al jaren 3 pakjes Marlboro in de avond volgens jou beredenatie dan, nergens last van.
Dus waar je die kolder vandaan hebt is me en raadsel. Van de treurbuis?

Rest In Privacy | 28-12-18 | 12:49

Ik hoorde laatst dat aap een prima broodbeleg is.

Ggroengras | 28-12-18 | 12:54

Een joint is één sigaret en een beetje weed.

Ruimedenker | 28-12-18 | 14:03

Jan Roos loopt binnen, met de inkomsten voor gebruik foto.....

Moestuinier | 28-12-18 | 12:31 | 1

Was Jan nog maar hier

prutsclown | 28-12-18 | 13:23

Dus het is gek dat er niet gerookt mag worden in de buurt of in het ziekenhuis ? Logisch toch. Mensen die worden behandelt voor longkanker vanwege roken staan buiten met hun medicijnpaal, te paffen: te gek voor woorden.

loser | 28-12-18 | 12:27

terecht dat niet roken, je gaat er toch ook geen bruin spuiten, gokken of naar de hoeren?

rifraf | 28-12-18 | 12:26
-weggejorist-
VP732 | 28-12-18 | 12:16

In Zwolle al een tijdje ook zo. Krijg nou maar de tering aan je hart.

threewing | 28-12-18 | 12:15

Men mag dit wel eens beter gaan handhaven, bij enkele ziekenhuizen merk ik dat er nauwelijks iets aan gedaan wordt, ondanks de voor rokers aangewezen plaatsen. Een algeheel rookverbod in de (directe) omgeving van een ziekenhuis zou een beter signaal afgeven, koppel er een boetebeleid en actieve handhaving aan - dit middels BOA's en de beveiliging - en het probleem wordt definitief opgelost.

spamzuiger | 28-12-18 | 12:06

Het niveau is enorm gedaald zeg, sinds GS weer zelfstandig aan het roer staat.

Relevante en kritische artikelen, ECHTE misstanden aan de kaak stellen, corrupte politici confronteren, zeggen wat anderen niet durven te zeggen omdat het politiek incorrect is. Tegen heilige huisjes aan schoppen waar dat nodig is. DAT was waarom GS zo bekend en geliefd is (of was). Niet deze bullshit.

Vlaming4453 | 28-12-18 | 12:06 | 2

Mee eens, maar dat liep toch wel iets langer.

issieookweer | 28-12-18 | 12:37

Eerst betalen, schreeuwbek. Pas dan kritiek.

Normpje | 28-12-18 | 12:54

Ik als roker vind dit prima. Sowieso vind ik roken op het werk al erg pauper tegenwoordig. Bewaar die peuken lekker voor in je vrije tijd. Je snuift toch ook geen coke onder werktijd. Wat ook zo droevig is, dat grote rookhok op Schiphol. Kun je godverdomme een week lang non stop paffen op vakantie en dan ga je in zo’n goor hok staan.

Ronman2k | 28-12-18 | 12:05 | 3

Duidelijk dat u helegaar geen roker bent.

VP732 | 28-12-18 | 12:14

Doen ze wel onder werktijd die coke. Dat noemen ze ik ga effe naar de wc mijn neus poederen.

tweetybird | 28-12-18 | 12:28

Tot 27 februari 2018 was ik net zo'n roker als u.
Heel herkenbaar, dat vieze stinkhok op Schiphol. Toch noodzakelijk, want de verslaafden zijn als reizigers doorgaans gespannen, dus is die laatste nicotineschot een aardige 'troost'.
Er is een tijd geweest dat roken volledig verboten was op luchthavens. Weer teruggedraaid vanwege het verhoogde risico op brand en aanverwante ellende.

Zielig? Wellicht. Dat is wat een nicotineverslaving met je doet.
Ik spreek uit ervaring...

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 13:55

Dood gaan we allemaal, hoe gezond u ook leeft.
En u gaat niet gezond dood.
Veelal is er toch eerst een lang ziekbed en uiteindelijk de verlossing.
Slechts voor enkelen is er de plotselinge dood.
Natuurlijk zullen rokers gemiddeld eerder overlijden.
Maar ach, wat maakt die paar jaar nu werkelijk uit.
Slechts voor een enkeling is het weggelegd om zonder kwalen een hoge ouderdom te bereiken.
En veelal is dementie wat u rest terwijl u uw laatste jaren slijt.
Doet me denken aan een klein verhaaltje van een overlevende van Dachau.
Ook toen was allang bekend dat roken slecht was, maar in een troosteloze omgeving was het een welkome afleiding.
Peukenrapen was een geliefde bezigheid.
Had je er vijf dan kon je weer een sigaret draaien. Soms had je er vier en was die laatste niet te vinden. Dan leende je er 1 van een medeslachtoffer en als je hem dan op had gaf je het peukje terug.
De meesten daar zijn niet aan roken overleden.

Zapata10 | 28-12-18 | 12:04 | 5

Ik wens u een fijne chemo.

wapster | 28-12-18 | 12:12

En vlaming, sinds wanneer is een anekdote een godwin? Omdat het plaatsvond in die omstandigheid? De volgende keer neem ik een plaats in Zuid Afrika of Irak, dan wel goed?

Zapata10 | 28-12-18 | 12:12

@ Wapster, ik wens u een gezonde dood toe uiteindelijk aan het einde van uw leven. Doe je best.

Zapata10 | 28-12-18 | 12:14
▼ 2 antwoorden verborgen

krijg je net als hier bij de speeltuin
is sinds kort compleet rookvrij
dus staat het bij het hek vol met rokende moeders

satansnightmare4554 | 28-12-18 | 12:03

Vaag bericht. Is toch volkomen logisch dat er in en rond een ziekenhuis niet gerookt wordt. Welke hansworst bedenkt deze klacht nu weer, dit is juist een goede zaak. Roken doe je maar thuis, in je eigen lucht.

Vlaming4453 | 28-12-18 | 12:01

vanaf 2000 is roken al betiteld als verboden op veel plaatsen. Ben toen ook maar gestopt en ja.. iedere dag nog trek maar wat een vrijheid nu! En wat heb ik uitgespaard uit mijn portemonnee en uit die van de collectieve ziektekostenverzekeringen. Zou eigenlijk korting moeten krijgen als niet roker.

Ik heb het altijd een maf beeld gevonden dat buiten een ziekenhuis patiënten met een infuuspaal en zuurstofslangen met een bijgevoegd tankje buiten staan te paffen, echt! Zo verslaafd aan de nicotine dat ze zelfs ziek ( mogelijk zelfs van die verslaving) niet zonder kunnen en weer en wind troseren.. Zou opgenomen moeten worden in een behandelplan, die verslaving, in een apart gedeelte van ziekenhuizen.. een aparte afdeling combi met de PAAZ of eigenlijk de GAAZ want het zijn nagenoeg altijd de 60 plussers. Afkicken!

fikkieblijf! | 28-12-18 | 11:52 | 1

Helaas, kijk maar eens op een gemiddeld vmbo-schoolplein: de rokers beginnen nog steeds erg jong. Het is helaas alleen wel zo dat je doorgaans pas na je 40e , 50e, 60e, de gevolgen keihard in je smoel krijgt.

Wat iedere keer weer wordt vergeten: roken is een verslaving, en verslaving is gewoon een psychiatrische ziekte. Niets meer of minder.
Dat is gelukkig ook erkend, stoppen-met-roken behandelingen vallen, mits bij de huisarts, onder de basisverzekering. En terecht.
NB: ja natuurlijk, voorgeschreven medicatie valt dus wel onder het eigen risico.

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 14:00

Naast longkanker veroorzaakt roken tal van andere dodelijke varianten van kanker en talloze andere ziekten zijn aan roken gelinkt, dus een ziekenhuis verbod lijkt me nogal vanzelfsprekend...... Al die rokers doden (per dag 55) waren waarschijnlijk allemaal erg ontstemd over anti rook beleid voordat ze ziek werden. " gekrengd als ze zijn in hun vrijheid van euthanasie plegen met het zorgvuldig kweken van allerlei pijnlijke dodelijke ziekten". Ze menen recht te hebben op zelfdestructie en het bijwonen van de naaste familieleden tijdens het rochelende einde in het sterfbed wat al met al nog 2 jaar geduurd heeft....
Een tikkeltje morbide om als grootste ambitie in het leven een wegterend hoopje zielig mens te worden, maar ja, als dat het is waar je je hele leven naar toe gewerkt hebt moeten alle anti rook maatregels als een mokerslag aangekomen zijn. Maar goed, wellicht kan die mokerslag het einddoel bespoedigen moeten ze dan maar denken. Mijn welgemeend advies is: 2 keer zoveel meer roken als het kan als compensatie om je fel begeerde einddoel toch zo snel mogelijk te halen.

dijkbewaker | 28-12-18 | 11:51 | 2

En aan de andere kant bezig zijn met het legaliseren van wiet.

WayneGretzky*99* | 28-12-18 | 12:03

Of xtc. Zeg maar van het ne slechte naar het andere slechte toch. Hypocrieten is dus meer op zijn plaats

tweetybird | 28-12-18 | 12:08

Goh, laten jullie je net als Jan Roos nu ook sponsoren door de kankerfabrikanten?

wapster | 28-12-18 | 11:45 | 4

Wie zegt hier dat ik drink, mafkees?

wapster | 28-12-18 | 12:27

U drinkt en rookt niet. Zal ook wel nooit naaien. Leeft u eigenlijk wel. Niu ik zeg prettig leven verder. Hoop dat u ook erg eenzaam bent om dat geweldige leven nog beter te kunnen maken. Dat u maar in saaiheid 98 mag worden. Ik wens het u. Prettig nieuwjaar en geen rotjes afsteken. Komt ook erg veel rook en schadelijke stoffen van af. En geen houtkachel of bbq. Ben erg blij dat er nog echte deugers zijn. Uhh ik bedoel hypocrieten.

tweetybird | 28-12-18 | 12:34

Je staat wel gauw klaar met je vooroordelen, vind je niet?
Ga maar lekker aan je peukje sabbelen, kleuter.

wapster | 28-12-18 | 13:18
▼ 1 antwoord verborgen

Als verstokte en jarenlange roker ben ik het er helemaal mee eens dat er niet in en nabij ziekenhuizen gerookt kag worden.
Het is namelijk troep en het stinkt. Het is slecht voor anderen.
Het probleem zit er wel in dat ze het ook voor psychiatrische patienten gaan verbieden die dat roken in veel gevallen nodig hebben voor een stukje rust of stabiliteit.
Daar zou denk ik de verdamper een oplossing zijn.

Zapata10 | 28-12-18 | 11:44 | 2

of een afkickprogramma.. tenslotte is verslaving een ziekte. Al erkent men in Nederland roken niet echt als een verslaving waar klinieken voor worden opgericht. dit itt tot andere verslavingen er overal klinieken te vinden zijn bekostigd en vergoed door de ziektekostenverzekeringen.. zou voor roken ook weleens goedkoper kunnen uitwerken.. zeker voor psychiatrische patiënten, die kun je nl met medicatie laten stoppen met roken!

fikkieblijf! | 28-12-18 | 11:56

fikkieblijf! | 28-12-18 | 11:56
Roken wordt wel degelijk gezien als verslaving door verslavingsinstellingen. Het probleem is echter dat verslavingszorg alleen werkt als de client daadwerkelijk er af wil.

doomdesire1993 | 28-12-18 | 16:30

Toch niet zo'n gekke maatregel? Bij de zorg hoort toch ook preventie?

Simon_GS | 28-12-18 | 11:43

Mooi, rokers moet je het zo moeilijk mogelijk maken. Ik heb net een zoontje gekregen, en moet er niet aan denken dat hij ooit in aanraking komt met die giftige verslavende troep. Gooi nog 5 euro accijns op de prijs (gaat echt gebeuren mensen!).

paradoxical | 28-12-18 | 11:41 | 5

para
Vast ook zo´n sticker op de auto!

CalamityJane | 28-12-18 | 13:16

@tweetybird wat is dat nu voor een domme redenering? Je kunt inderdaad niet al het gevaar uitbannen, maar niet gaan roken is wel erg voor de hand liggend, vind je ook niet? Trouwens, vuurwerk mogen ze van mij per direct afschaffen, dus ja. Ik ik ben, inderdaad, iemand die ernstig weinig vlees eet.

paradoxical | 28-12-18 | 15:45

@WayneGretzky*99* zeker weten, als ie zich niet weet te gedragen krijgt ie van mij gewoon lijfstraf. Ik heb een bloedhekel aan zeurende etterkinderen.

paradoxical | 28-12-18 | 15:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben nu 15 maanden gestopt na eh... 50 jaar roken. Geen schuldgevoel meer is de belangrijkste winst. En ik heb gehoord dat alleen de eerste 20 jaar stoppen loodzwaar zijn, daarna schijnt het langzaam wat draaglijker te worden.

gestoptmetroken | 28-12-18 | 11:41 | 5

Mijn nick heeft mij al een aantal maal gered. Ik kan mezelf wel met mijn grote bek gestopt met roken noemen, maar heb mij voorgenomen mij als weerbegonnenmetroken opnieuw aan te melden mocht het toch misgaan. Maar eigenlijk gaat het makkelijker dan gevreesd.

gestoptmetroken | 28-12-18 | 12:11

Top man! Zelf 10 maanden clean nu. En echt, geen last meer van. Het is WEG.
Heerlijk, hopelijk ervaart u dat ook zo.

Bedenk ook eens wat je uitspaart aan spontane belastingbetaling. Daar word je toch vrolijk van, ik wel!
Alleen dit jaar staat de teller al op zo'n € 1500,= misgelopen accijnsinkomsten, prachtig toch. * lange neus naar overheid *

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 14:04

@gestoptmetroken |
Het gaat je gewoon lukken!

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 14:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Roken? Inhaleren moet je zelf weten. Zolang je die stinkende wolk ranzigheid maar niet in mijn buurt uitademt. Helaas is het blijkbaar nodig voor rokers om in deuropeningen etc. te gaan staan meuren.

Voor de duidelijkheid dus: je rookt maar een eind raak, vrijheid blijheid, maar gun anderen dan ook hun vrijheid blijheid en val ze niet lastig met je hobby.

Zware Majesteit | 28-12-18 | 11:40 | 2

Ik mag hopen dat je dat ook zegt als er op straat iemand naast je een peuk opsteekt. Ik heb namelijk genoeg van mensen die via het toetsenbord hun afkeer tonen tegen het roken maar als het in de open lucht is hun mond houden.

doomdesire1993 | 28-12-18 | 16:33

@doomdesire1993: smerige roker!

BroodjefrikometMaggi | 28-12-18 | 23:52

2006 Darwin Award. Een patiënt met een huidaandoening wordt ingesmeerd met paraffine. Het spul is brandbaar dus hij mag de afdeling niet verlaten. Hij moest echter een sigaret en is naar buiten geglipt. Roken is dodelijk, vooral als je bent ingesmeerd met paraffine.
darwinawards.com/darwin/darwin2006-06...

koeberg | 28-12-18 | 11:29 | 2

deze is ook aardig in deze context. De vrouw in een rolstoel. Sigaret en zuurstoftank. https://darwinawards.com/darwin/darwin2018-07.html

zeiksmurf | 28-12-18 | 11:35

Nooit gebeurd. Hij is dood omdat hij eerstegraads verbrand was na zoiets, zoals ik in het stukje las? Nepnieuws.

Eerste graads is wat je hebt als je verbrand be t in de zon en je huid is rood.

Highwoodman | 28-12-18 | 11:37

Puberaal stukje voor als je echt niets te doen hebt.
Jezelf verkankeren en dan bij een ziekenhuis gaan staan waar mensen spijt hebben en weer beter willen worden. Nee zeg.
En dat puberale plaatje van MP Rutte in een oliebol.
Het niveau is gedaald sinds de verzelfstandigisering.

klevert | 28-12-18 | 11:25

Gewoon rokers ZELF de medische kosten van behandeling van kanker laten betalen..

Patatter | 28-12-18 | 11:25 | 5

ja en obesitas ook etc etc etc en ander levenszaken ook want uiteindelijk ga je van leven dood..

fikkieblijf! | 28-12-18 | 11:58

ze betalen het eigen risico ieder jaar en dan gaat het peukje ook steeds meer kosten..daar zou een motivatie moeten zitten om te stoppen..helaas is dat vaak een vicueze cirkel, roken geeft stress men rookt meer als men stress heeft..

fikkieblijf! | 28-12-18 | 12:00

Misschien moet je zelf maar eens berekenen hoeveel je eigenlijk kost als je van je 75e tot je 95e in een verzorgingsinstelling zit...
Juist rokers zijn spotgoedkoop, gaan veel eerder dood, doen minder of zelfs geen beroep op AOW en pensioenen. Wie longkanker krijgt is doorgaans binnen zes maanden vertrokken, dus zelfs met die medische kosten valt het wel mee.
Die zijn bovendien al ruimschoots betaald dmv accijns op pakjes peuken.

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 14:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben tegen betutteling maar dit is wel één van de laatste dingen waarover ik mij druk kan maken.

Karel de 1e | 28-12-18 | 11:17

Inmiddels een half jaar gestopt en nog geen moment spijt van gehad, maar op die betutteling zit ik niet te wachten. Waar komt toch dat waanidee vandaan dat men zo oud mogelijk moet worden? We zijn ondertussen bijna met 8 miljard en de bevolking neem alleen maar toe. Ondertussen schieten we bij de oostvaardersplassen beesten kapot omdat het er teveel zijn. Niet dat ik op dat laatste iets tegen heb. Waar ik wel wat op tegen heb dat ik hier op kosten gejaagd wordt om datzelfde milieu te moeten sparen terwijl Afrika volop doorfokt en China lekker door gaat met fossiele meuk verstoken. De aarde is te druk.

GOEM | 28-12-18 | 11:11 | 5

"Inmiddels een half jaar gestopt en nog geen moment spijt van gehad, maar op die betutteling zit ik niet te wachten."

Misschien moet je uit protest weer met roken beginnen, net als al die debielen die beweerden dat ze eerst geregistreerd stonden als orgaandonor, maar dat introkken toen D66 voor elkaar wist te krijgen dat het "nee, mits" systeem werd gewijzigd in een "ja, tenzij" systeem.

Dr_Johnson | 28-12-18 | 11:33

Bututteling? Welja je zou maar longproblemen hebben en naar het ziekenhuis moeten, waar als je naar binnen wilt je door een heg van rokers heen moet banen bij de hoofdingang te kunnen komen. Meestal staan die ook nog eens te paffen bij "niet roken borden", als je iets van zegt krijg je alleen maar gescheld terug. Je zou maar ziek zijn en je eigen behandeling tegenwerken of beinvloeden omdat je zo verslaafd bent dat je niet even zonder je stinkstok kunt (of andersom, ben je erg ziek en heb je longproblemen, komt er een doctor die stinkt naar rook binnen...). En wat dacht je van de mensen die moeten werken met dit soort mensen? Je blijft wel bezig mensen naar buiten en binnen toe brengen omdat ze zo verslaafd zijn. Maar je hebt helemaal gelijk hoor.
Wat is toch een "bututteling" dat je in een ziekenhuis, een gebouw waar je beter hoort te worden en niet verder je verslaving hoort in te duiken, dat je daar niet meer bij in de buurt bij mag roken. Vreselijk!

Anlail | 28-12-18 | 11:45

U springt op uw 70e geheel vrijwillig voor de trein, begrijp ik?

Ik kan u vertellen: niemand wil dood. Echt helemaal niemand.
Wie roept van wel, ook op heel oude leeftijd, is doorgaans depressief.

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 14:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Alle rokers over laten overstappen op dampers.
Maak er een spaaractie van. Bij elk pakje sigaretten krijg je een paar spaarpunten voor zo'n ding. Van de overheid. (je betaalt altijd zelf voor je spaarpunten, maar dat praatje verkoopt niet, we nemen liever onszelf in de maling).
In de damp van dampers zitten niet die 100.000 verslavende rotzooistofjes, is gewoon waterdamp met een geurtje, is geeneens rook.

kloopindeslootjijook | 28-12-18 | 11:11 | 6

@Eefje, klopt maar er zitten niet al die kankerverwekkende stoffen in en dus het is voor de roker en omgeving veel minder slecht. Ik rook nu 45 jaar en stap ook over. Stoppen heb ik heel vaak gedaan, soms een paar maanden, soms enige jaren maar altijd weer begonnen. Het is troep. Dan maar troep die het minst slecht is.

Zapata10 | 28-12-18 | 11:26

efjeWentelteefje | 28-12-18 | 11:16.
Ja nicotine is 1 van de verslavende stoffen in sigaretten en nog steeds verslavend, alleen is het er maar 1 van, en minder slecht.

aliealaaf | 28-12-18 | 11:27

Ik heb ook een hoop mensen gezien die juist door de e-sigaret van het echte roken afgekomen zijn.Geen overlast meer voor mensen om hun heen. Maar ja ook dat pleziertje wordt niet meer gegund.

tweetybird | 28-12-18 | 11:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat ik wel vind, is dat ik als roker in principe geen recht heb op een donorlong.

VanBukkem | 28-12-18 | 11:08 | 4

Ik vind als je werk weigert ook geen recht heb op oetkieroeng.

WayneGretzky*99* | 28-12-18 | 11:14

Hebben die #wittehellmen zich de tiefus lopen te orgaanslachten en dan wordt een lekker fris MENA-longetje geweigerd? Laat Pia Lijkstra het maar niet horen.

Breinbrouwsels | 28-12-18 | 11:19

@Breinbrouwsels
Mocht de nood aan de man komen, dan weiger ik echt geen donorlong. Zoals @Dr_Johnson al opmerkte: onder druk wordt alles vloeibaar. En daarom moeten ze het gewoon wettelijk regelen, dat ik geen recht heb op een donorlong.

VanBukkem | 28-12-18 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Menig chirurg weet dat een Cohiba het best tot zijn recht komt in de pristine atmosfeer van een operatiekamer.

ChatBot | 28-12-18 | 11:04

Ach, een dagje op de snelweg met ramen open, staat ook gelijk aan het consumeren van een pakje zware shag...

Kanarie_Geil | 28-12-18 | 11:04 | 4

Als het niet zinnig is nare. Koop een fiets en ga voortaan achter de vrachtwagen of stadsbus naar je werk.Hij mag melden wat hij wil en zo onzinnig is het niet.De waarheid kan soms hard aankomen.

tweetybird | 28-12-18 | 12:21

Nare
Doe eens aardig!
Maak je eigen nick niet waar!

CalamityJane | 28-12-18 | 14:56

Ik fiets nooit op de snelweg want dat is om andere redenen ongezond

Die nare vent | 28-12-18 | 21:03
▼ 1 antwoord verborgen

""Medewerkers, patiënten en bezoekers mogen vanaf 1 januari niet meer roken in en rond het Martini Ziekenhuis in Stad."

Wat me in deze zin verbaast is het woordje "in"; mocht er dan tot nog toe op bepaalde plaatsen "in" het ziekenhuis wel gerookt worden? Schande!

Ik vind het prima dat vanaf 1 januari "het complete ziekenhuisterrein rookvrij" zal zijn. Wat mij betreft wordt dit een landelijke maatregel voor alle ziekenhuizen, evenals alle scholen.

Dr_Johnson | 28-12-18 | 11:03 | 3

Ik neem aan dat ze rookruimtes in het pand bedoelen.

Sjors W. | 28-12-18 | 11:19

Dat mag ik hopen, maar dat die er anno 2018 - bijna 2019 - nog zijn in een ziekenhuis, vind ik eigenlijk te gek voor woorden.

Dr_Johnson | 28-12-18 | 11:25

En alle sportterreinen.

Leffe Blonde | 28-12-18 | 12:41

Iedereen die hier zo voor het rookverbod is, snap het principe van eigen keuzes maken, eigen verantwoordelijkheid, vrijheid etc. niet. Zelfs als ex-roker vind ik het veel te ver gaan.
Trouwens: zitten is het nieuwe roken dus ga achter je scherm vandaan en wordt actief!

Logisch toch? | 28-12-18 | 11:02 | 7

Gelukkig hebben wij dan weer de vrijheid om nooit naast die nare vent te zitten. Ik zou zeggen blijf binnen. Beter voor jou maar vooral voor ons.

tweetybird | 28-12-18 | 12:24

Nou ja, je zit lekker op een terras en dan komt er een vieze roker naast je zitten. Weg plezier. Dus opfyfen met dat gerook op terrassen.

Rest In Privacy | 28-12-18 | 15:00

Nare
Ik wil ook van de verkeersuitstoot af. Wie moet ik daarvoor benaderen. Mss weet u het?

CalamityJane | 28-12-18 | 15:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Autovrije zone rondom het ziekenhuis wellicht ook goed idee ?Patienten aanleveren op de bakfiets svp.

P.Faust | 28-12-18 | 11:02 | 1

Goed idee, ben voor!
Stint!

CalamityJane | 28-12-18 | 15:01

Dit artikel moet wel sarcasme zijn.. toch? Roken in de buurt van een ziekenhuis verbieden. Wat is daar niet goed aan? Dit heeft niets met betutteling te maken, maar puur met de gezondheid, de niet te harden stank en de rotzooi.

Wat mij betreft mag het roken verboden worden in dr openbare ruimte. Roken doe je thuis maar onder je afzuigkap.

contactverbod | 28-12-18 | 11:02 | 1

En waar blaast de afzuigkap die rook weer naartoe? Zou je niet liever wettelijk verplicht stellen dat ze ramen en deuren gesloten houden of hun adem in? Meteen ook alle houtkachels, allesbranders, kampvuren, vuurwerk, paasvuren en BBQ's verbieden, vul verder zelf maar aan.

Stil_Haben | 28-12-18 | 11:19

Klinkt nogal tegenstrijdig. Ziekenhuis is er om zieken beter te maken. Dat is hun core-business. En van roken kun je erg ziek worden.

Bolder | 28-12-18 | 11:01 | 1

Van asiel eisers ook en die blijven ze ook maar binnen halen.

WayneGretzky*99* | 28-12-18 | 11:16

Volledig terecht. Bij het zieknhuis waar ik werk is dat al jaren. Ze stonden op een gegeven moment 20 man sterk voor de ingang. Je zal daar maar doorheen moeten met je astma-aanval, bronchitis, longontsteking of je overgevoelige zwangere neus. Het is goor en smerig. Ik heb een keer een verpleegster geweigerd die van top tot teen naar sigaretten stonk. Ze hadden in dat ziekenhuis een hokje waar je mocht roken, daar stonden de artsen en verpleegkundigen hun adem, hun haar en hun werkkleding te verzadigen met die troep. Zo kun je toch niet bij je patiënten aankomen? Roken doe je, net als geloven, maar thuis.

wazakzegguh | 28-12-18 | 10:59 | 2

Was laatst in een ziekenhuis in Antwerpen, daar stonden ook een stuk of 15 terminalen te roken vlak buiten de ingang, sommigen hielden zich daarbij vast aan hun infuus. Het leek wel een zombie apocaplips.

Beefbus | 28-12-18 | 11:08

+1.

klevert | 28-12-18 | 11:29

Geen tussenweg en geen gepolder. Heldere boodschap: niet roken in en om ziekenhuizen en scholen, of waar dan ook waar anderen er last van hebben.
Het is ieders recht om zijn laatste maanden ellendige en pijnlijk door te brengen, soit, zolang je dat een ander maar niet opdringt.

Not_again | 28-12-18 | 10:58

Wat een non-nieuws, is bij 't Albert-Schweitzer al lang zo. Staat zelfs op het wegdek als je het parkeerterrein op rijdt

CaseIf | 28-12-18 | 10:57

Waar eindigt "de omgeving van het ziekenhuis"? Dit klinkt behoorlijk drammerig.

JvanDeventer | 28-12-18 | 10:57 | 1

Ziekenhuis is een medische lokatie om mensen beter te maken. Rookverbod is dus logisch. Enne ... weleens een COPD-patiënt gesproken die een vleugje rook heeft binnengekregen???

Leffe Blonde | 28-12-18 | 12:39

Dit is zo niet Amsterdams... dat gaan we toch niet handhaven. Denk ik. Anyway, zolang ik maar met mijn blikjes bier voor dat ziekenhuis kan blijven hangen doet het mij niets

Mark van Leeuwen | 28-12-18 | 10:56 | 2

Wat denk je van ronkende, stationair lopende auto's die te wachten staan voor de ingang van het ziekenhuis? En ook ambulances met draaiende motor

antonconstandse | 28-12-18 | 11:01

@antonconstandze Voor het Martiniziekenhuis staat de electrische pendelbus. Verder plaats voort twee taxi’s en drie afhalers. Een beveiliger zorgt dat iedereen meteen de motor uit zet. Ambulances komen via een aparte ingang. Dus even niet uit je nek lullen.

Leffe Blonde | 28-12-18 | 12:35

Hoe gaan ze dat handhaven daar buiten dat Krankenhaus?
Met plisi? Ha ha ha ha....

Kanarie_Geil | 28-12-18 | 10:56 | 3

Tis krankjorum om roken in de open lucht te verbieden.

Kanarie_Geil | 28-12-18 | 10:57

Dat doen de deugmoeders wel, een unieke kans om zich te verheffen

Mark van Leeuwen | 28-12-18 | 11:00

Niets krankjorums aan. Wat ik hierboven al noemde: je zal maar door die walm moeten terwijl je een longafwijking hebt. Of je hebt hechtingen waarmee je niet mag hoesten en je krijgt net zo'n stinkende rookpluim in je neus. Het is prima te handhaven, gebeurt bij ons ziekenhuis al jaren. Je wordt gewoon gemaand op te tyfen door de beveiligers.

wazakzegguh | 28-12-18 | 11:02

Even een omdenk-proefballonnetje:
Roken en risicovol gedrag zou juist aangemoedigd moeten worden vanuit overheidsstandpunt. Drukt de pensioenkosten. Verminderd de bevolkingsgroei. Doe je ook nog risicovolk prioriteren of uitsluiten van gevolgbehandeling in de gezondheidszorg (of zelf alles laten betalen), dan druk je ook nog de zorgkosten. Nog een voordeel : iedereen blij, geen betutteling, [email protected]
Enige randvoorwaarde is dat anderen er geen last van mogen hebben.

zeiksmurf | 28-12-18 | 10:55 | 2

Goh, mensen waren je maar 30 jaar voor, met je proefballonnetje.
Bovendien maakt je laatste zin je hele voorgaande betoog zinloos.

DrumPiet | 28-12-18 | 10:59

Op zich een sympathiek idee, ware het niet dat we het sterven tegenwoordig extra lang kunnen rekken met medisch handelen, echter tegen giga-kosten.

Not_again | 28-12-18 | 11:00

Prima idee. gewoon niet roken rondom een ziekenhuis. En rokend personeel van een ziekenhuis, dat kan ook echt niet.....

V-styn | 28-12-18 | 10:53 | 1

Nee, da's waar. Had je maar loodgieter moeten worden

Mark van Leeuwen | 28-12-18 | 10:58

Roken is slecht voor je longen. Kanker is nou ongeveer 30/35 jaar hoofd doodsoorzaak nr 1. Roken gebeurt al een paar honderd jaar. Tsjernobil was ook een aantal jaar geleden en niemand legt die link. Terwijl er van de 22.000 longkanker patiënten maar 10% rookt. Er sterven dus meer niet rokers aan longkanker dan rokers. Ik rook nie en ga ook niet roken maar continu die groep de schuld geven gaat wat ver. diesel autos industrie zijn ook grote boosdoeners wat kanker aan gaat om over ons gemanipuleerde eten maar niet te spreken

peetjoh | 28-12-18 | 10:52 | 9

In je eigen bron staat dit: "in ruim 85% van alle gevallen is longkanker het gevolg van het gebruik van tabak, met name sigaretten"

Ggroengras | 28-12-18 | 11:48

Misschien ben ik blind hoor, maar wat u hoerboven beweert zie ik niet terug in de bron.

wazakzegguh | 28-12-18 | 11:51

*hierboven (haha, er staat 'hoer' haha).

wazakzegguh | 28-12-18 | 11:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Goed Plan ondanks de Anti Betuttel Jan.

Zwizalletju | 28-12-18 | 10:51

Roken, ik heb het nooit gesnapt. Een hoeveelheid hoog geconcentreerde schadelijke deeltjes in een vitaal orgaan pompen .... en daar ook nog eens binnenkort €10 per pakje voor betalen.

JohnJames_001 | 28-12-18 | 10:51 | 6

@JohnJames_001: niet alleen discipline, maar ook de wil. Ik ben 17 jaar geleden van de ene op de andere dag gestopt, van 1 pakje per dag naar 0. Ik telde 's avonds eens de peuken in mijn asbak en kwam uit op 30 stuks. Toen was ik er helemaal klaar mee. Ben subiet gestopt en nooit weer een peuk opgestoken.

van_Heutsz | 28-12-18 | 11:19

@ johnjames: of je haalt ff een kuurtje bij de huisarts. Succes gegarandeerd.

WayneGretzky*99* | 28-12-18 | 11:21

@van_Heutsz |
Dat is heel fijn voor u, maar feit is dat het zo'n 99% van de mensen wel degelijk moeite kost. Gelukkig bestaat er ook voor die mensen ondersteuning. Naar de huisarts!

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 14:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Best vreemd als een ziekenhuis roken zou toestaan, is toch dweilen met de kraan open dan.

Marieke005 | 28-12-18 | 10:48

Goor, naar het ziekenhuis gaan en dan eerst door die walm.
Wat grijze hesjes betreft, die regelen de politiek, boerenlul Dijkhoff is er niet meer uit te krijgen.

Einde van de Domheid | 28-12-18 | 10:48 | 2

Ja, iemand uitmaken voor boerenlul, dát zal een einde maken aan de domheid.

JvanDeventer | 28-12-18 | 10:53

Precies. Rokers hebben het wat dat betreft voor zichzelf verpest, en dat ze te lam zijn om verder dan twee meter van de voordeur te gaan staan heeft ze niet geholpen. De 'het moet altijd en overal mogen' van vijfentwintig jaar geleden was belachelijk, daar komt nu de kritische massa is verschoven de rekening voor terug, en zoals het altijd gaat met schommelbewegingen schiet dat ook weer wat ver door.

Persoonlijk interesseert het me weinig. Van mij mag er best nog een rokersruimte geregeld worden, want ik denk dat dit totaalverbod mensen die vanwege andere zaken al in een zwakke positie zitten extra stress oplevert. In een ideale wereld zouden ze inderdaad ter plekke stoppen met roken, maar een oude hond leer je niet snel nieuwe trucjes en daar moet je pragmatisch mee omgaan.

Sjors W. | 28-12-18 | 11:06

Gewoon per direct alle medische chirurgische ingrepen in en rond de sigarenwinkel verbieden, op die manier pak je ze gewoon terug die ziekenhuizen .

Texacoballletje | 28-12-18 | 10:45

Ik ben wars van betutteling, maar dit lijkt me niet meer dan zeer terecht.
Als nu èrgens het signaal moet doorkomen hoe verschrikkelijk gevaarlijk een rookverslaving is, dan is het wel bij een ziekenhuis. Prima dus om dat roken te verbieden, hopelijk wordt het ook daadwerkelijk gehandhaafd.

En nogmaals: roken is geen 'gewoonte', het is geen 'leuke hobby', het is geen 'pleziertje': het is een verslaving, en nog een heel heftige ook (in ieder geval psychisch).
Gelukkig is het wel degelijk mogelijk om ervan af te komen, maar eenvoudig is het bepaald niet. Ik raad iedereen aan om hulp te zoeken, het heeft mij in ieder geval na 25 jaar roken geholpen. Al 10 maanden rookvrij and counting!

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 10:44 | 2

Gefeliciteerd met het afkicken!! Een verslaving doorbreken is het moeilijkste wat er is!!! Een verslaving kan mensen slopen

DeutschlandUberAlles | 28-12-18 | 10:51

"Al 10 maanden rookvrij and counting!"

Way to go, Eefje, way to go!

Dr_Johnson | 28-12-18 | 14:11

Haha 'dit volk pikt het niet langer!' Dan moet je eerst de televisie verbieden.

Axelvon | 28-12-18 | 10:44

niet roken in of voor ziekenhuis.
Kan ik wel mee leven

Hentjehopeloos | 28-12-18 | 10:43 | 1

Een rookverbod in of voor het ziekenhuis is ook niet het probleem. Het probleem is dat het ook niet meer stiekem om het hoekje buiten het zicht in je eigen pauzetijd mag.

VanBukkem | 28-12-18 | 10:47

Ben zelf roker. Heb zelf geen probleem met een rookverbod om en bij een ziekenhuis. Wat ik wel een probleem vind is dat het deugen hier altijd zo doorslaat. Op het strand verboten ,voor een cafe verboten.Het wordt hier altijd het verhaal je geeft ze 1 vinger en ze pakken je handen en voeten. Maar wat uiteindelijk weer blijkt. Het is ongezond maar ze willen doormiddel van extra belastinginkomsten wel de jackpot blijven pakken. Kijk bij een ziekenhuis een school of speeltuin verbieden. No problem. Maar op strand ,tuin of voor een cafe vind ik veel te ver doorslaan.

tweetybird | 28-12-18 | 10:41 | 7

Beste tweety, ik snap je punt, zeker ook van de ongelooflijke hypocrisie van de overheid: we moeten allemaal stoppen met onze 'slechte gewoontes', maar ondertussen stelt de overheid zich wel eventjes op als drugsdealer door idiote bedragen aan accijns te heffen. Verbied het dan helemaal, en zorg ervoor dat er geen sigaretten meer verkocht mogen worden (dat er dan waarschijnlijk een enorme zwarte handel ontstaat, tsja...). Dat zou in ieder geval consequent zijn.

Toch, wellicht iets om over na te denken, en wat mij heeft geholpen met het stoppen: bedenk dat je met iedere sigaret die je opsteekt, doneert in de staatskas. Zomaar, spontaan, nog erger dan mensen die snelheidsboetes verzamelen.
De beste manier om de overheid te sarren is dus: ermee stoppen!

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 11:02

@wentelteefje. Tuurlijk wil ook stoppen. Is gewoon ongezond en kost nog veel geld ook. Maar als ik dan weer zo'n preventie akkoord zie. Denk ik. Ze zijn helemaal niet bezig met onze gezondheid. Ook alternatieven zoals een E-sigaret willen ze afpakken. De lariekoek van gezondheid van mensen om je heen is daarmee dus al weer kul.Het verhogen van belasting op die sigaret is ook kul. Ze willen je er zogenaamd van af maar het mag de schatkist geen centen kosten.Want die is toch echt belangrijker als onze gezondheid.Dat is wel duidelijk.Maar ja er zullen nog wel meer regels komen om je in een keurslijf te houden.Vroegahh was veel leuker. Toen waren er niet zoveel regeltjes. Vroegahh zggen vele ouderen. Vroegahh was alles beter was ook meestal niet waar. Maar tegenwoordig wel. De regeltjes van die regering groeien de pan uit.Niks mag je zelf meer bepalen. Zoals die HEil EU steelclub graag ziet.Maar ja zie ze alleen in frankrijk op de barricade.

tweetybird | 28-12-18 | 11:23

@tweetybird |
Tuurlijk, snap ik. Jouw redeneringen hielden ook mij lange tijd aan de peuk...
Stap naar je huisarts. Vraag om Champix. Het werkt.

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 14:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe sneu ben je als je voor je bestaan afhankelijk bent van sponsorgeld van tabaksfabrikanten?
Vraag het Jan Roos.

DrumPiet | 28-12-18 | 10:41 | 5

Doe ff een linkje Piet, anders fakenieuws, je weet toch

Geenzuiverkoffie | 28-12-18 | 10:49

Jij zegt toch ook geen nee tegen je oetkieroeng, luie uitvreter.

WayneGretzky*99* | 28-12-18 | 11:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Je mag ook niet in niqaab buiten komen, zag ik laatst nog op een vliegveld in Nederland.

Is dit nog nieuws? | 28-12-18 | 10:40
-weggejorist-
Misterwolf | 28-12-18 | 10:40 | 1

Lekker mekaar betuttelen het is zelfs hier tot in de panelen op GS doorgedrongen.
“Van roken krijg je kanker en van kanker ga je dood, foei!”
Alsof men daar niet van op de hoogte is. Laat ze lekker. En mensen die er ‘last’ van hebben, sterf eventjes gauw, met je last. Jullie zijn huilies en laten zich beïnvloeden door de deugbrigade.
Waar is die tijd gebleven dat dit soort gejank niet zo veel voor kwam? Bah, bah en nog eens bah.

Highwoodman | 28-12-18 | 10:38 | 13

Kuifje bij lever is het vaak overmatig drank en zoals iemand al opmerkte gaan we dan ook wintervakanties verbieden. En er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen. U komt dus weer een beetje met een stom argument.sterker nog vroeger werd roken zelfs aangemoedigd want het was zo fijn voor schatkisten en aanverwante. Zeg maar hetzelfde eigenlijk nu als de klimaathype. Vroeger moest iedereen aan het aardgas en nu blijkt dat het weer slecht is want ze hebben een nieuw verdienmodel gevonden om de mensen nog beter uit te persen.Het is dat ze nog geen goed alternatief voor alcohol hebben. Dus dat blijft semi gezond en in supermarkten te koop. De schatkist loopt niet graag centjes mis. Snap je.

tweetybird | 28-12-18 | 11:08

Kuifje-in-Afrika | 28-12-18 | 11:00
Hartstikke interessant, vertel meer. Welke aandoening heedt er zoal welke oorzaak en wat gaan we eraan doen? Iedereen gesubsidieerd 3 uur per week cardiotraining laten doen? Overal de suiker uit halen? Iedereen kant-en-klare netjes gebalanceerde en afgewogen porties eten verkopen met zogenaamde voedselbonnen?
Allemaal een mondkapje voor? Alcoholische dranken uit de schappen?

“Zo’n 80% van de longaandoeningen is roken-gerelateerd”. Nou en? Wie ben jij om te bepalen wat een ander voor zijn plezier doet? Als je in omgeving Moerdijk woont krijg je ook een zootje troep in je longen. Moeten die mensen dan ook maar meer zorgpremie gaan betalen dan mensen die in Tytjerkstradiel wonen?

Highwoodman | 28-12-18 | 11:16

Ga jij gewoon lekker met je ranzige stinkbende ergens uit mijn buurt staan te sterven dan. Moet je helemaal zelf weten, maar dring je vieze hobby niet op aan mensen die daar niet om gevraagd hebben.

Zware Majesteit | 28-12-18 | 11:44
▼ 10 antwoorden verborgen

Heb zelf ook 10 jr in een ziekenhuis gewerkt. Wat me opviel was dat het voor sommigen een verslaving is. Dan liep ik weer langs het dakterras om die stakkers aan het zuurstofapparaat te zien en daarna weer aan hun sigaret zien lurken.

DeutschlandUberAlles | 28-12-18 | 10:36 | 9

Eefje,
Het is ongezond maar (heel eerlijk) wel lekker! Iedere sigaret is een troostmoment, extra geluksmoment, blij weerzien moment, gevoel dat je leeft moment. Jammer dat het ongezond is. Ook afgekickt!

CalamityJane | 28-12-18 | 11:10

@tweetybird

Uhm, jarenlange overheidscampagnes onder het motto " Alcohol en verkeer, dat kun je niet maken!", verkeerscontroles, voorlichting op scholen, enz.

MickeyGouda | 28-12-18 | 11:11

@CalamityJane |
Oh ik kan me de glorieuze dagen nog goed herinneren hoor! Heerlijk roken bij concerten... al dan niet met een plukje wiet haha.
Maar... er komt zo een dag dat je ineens door krijgt dat je gigantisch wordt gefopt. Want geeft die peuk nou ècht troost, geluk, enzovoorts, of zit er een vervelende hersenspoeling in je bovenkamer die je dat heeft wijsgemaakt?
Dat laatste, uiteraard.
Geweldig, ook jij afgekickt.
Laten we de peuk houden "in liefdevolle herinnering" zoals dat zo mooi heet!

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 14:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Zoals de Editors al zongen:
“The saddest thing that I'd ever seen
Were smokers outside the hospital doors”.

Is ook een sneu gezicht. Verschrikkelijk om te zien. Ze mogen van mij wel het ziekenhuisdak op. Zien we ze niet en gaat de rook ook ver genoeg weg.

SamV | 28-12-18 | 10:36

Een fijne sigaar na een goede maaltijd.
Cognac of whisky erbij.

Fuck de cry babies!

Kapitein Sjaak Mus | 28-12-18 | 10:36 | 1

U begrijpt het! Dit genot zal er enkel nog voor een zekere klasse overblijven!

CalamityJane | 28-12-18 | 11:11

Wat een jank stukje. Rookvrij ziekenhuis lijkt mij wel normaal.

Fapfap | 28-12-18 | 10:35 | 1

Ja, vooral bij de longpoli's.

Rest In Privacy | 28-12-18 | 10:42

Roken is voor de dommen.

squadra | 28-12-18 | 10:33 | 2

De untermensch zogezegd

DommeNeger | 28-12-18 | 10:57

Zuipen ook. Maar dat doet u schijnbaar ook nog steeds

tweetybird | 28-12-18 | 11:00

Isala Zwolle ook sinds 1 september.

Mahazioth | 28-12-18 | 10:32

Weet je waar je ook niet mocht roken? In de führerbunker.

VanBukkem | 28-12-18 | 10:32

Eindelijk. Binnen proberen ze je op te lappen, buiten sta je de inspanningen in het rookhok weer teniet te doen. Ik zie daar soms zelfs patiënten staan met een sonde of infuus.

Voordat ik alle rokers over mij heen krijg: de eerste 6 jaar van mijn leven ben ik doorlopend ziek geweest. Benauwdheid, slijm en hoesten tot overgeven aan toe, vrachtladingen penicilline, groeiachterstand. De artsen dachten aan taaislijmziekte, onderzoek na onderzoek. Achteraf was het handiger geweest als er niet de hele dag in mijn omgeving was gerookt. Zet me een half uur in de rook en de vertrouwde symptomen steken de kop weer op. Voor mijn kind geldt hetzelfde. Roken is wat mij betreft de slechtste dienst die je jezelf en je omgeving kunt bewijzen. Als je zelf niet kunt stoppen, dan zou ik zeggen: wees blij met elk duwtje in de rug van buiten.

MickeyGouda | 28-12-18 | 10:30 | 5

@MarcS

Cognitieve disonantie - die u uit middels een scheve parallel - zie je vaak bij mensen met een verslaving. Ik begrijp dat het niet meevalt om te stoppen, maar stap 1 is de rauwe waarheid onder ogen durven zien.

@Kuifje

Ik sta elke keer weer paf (pun intended).

MickeyGouda | 28-12-18 | 10:53

Kuifje
Hoe zou dat toch komen? Dat hoogmoedige oordelen hier. Wordt mens!

CalamityJane | 28-12-18 | 11:14

Stop nou eens met roken, Jane.

Rest In Privacy | 28-12-18 | 15:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier slaan jullie de plank hopeloos mis. Ik snap werkelijk niet waarom Geenstijl altijd zo pro roken is. Tegen betutteling strijden is prima en dat is een taak die jullie prima ligt. Maar roken... wat een ouderwetse, smerige gewoonte. Volstrekt logisch dat een ziekenhuis dat wil verbieden. En jezelf associëren met Jan Roos, die heeft zijn hoogtepunt wel gehad met het Oekraïne referendum om zichzelf vervolgens compleet te vergalopperen met VNL.

StiekemeBunzing | 28-12-18 | 10:30 | 3

Ik lees alleen maar meningen.

Madrox | 28-12-18 | 10:36

True. Maar: roken is een grote oorzaak van (long)kanker en hart- en vaatziekten. Nummer 1 en 2 van grootste doodsoorzaken in Nederland. Een ziekenhuis probeert mensen die aan deze zaken lijden, beter te maken. Dus niet meer dan logisch als ze goede gewoonten aanmoedigen en slechte ontmoedigen.

StiekemeBunzing | 28-12-18 | 10:43

StiekemeBunzing | 28-12-18 | 10:43
De klimaatmaffia hanteert dezelfde tactiek als de anti-rookmaffia, het zwaar overdrijven en/of faken van cijfers. Roken is ongezond, ben ik mee eens, maar kom eens met betrouwbare getallen en niet met het bekende riedeltje....

Muchnadt | 28-12-18 | 11:29

Terecht. Opzouten met die smerige stinkstokkies. Roken doe je maar achter je eigen voordeur. Maar ga je rook niet aan anderen opdringen. We leven niet meer in de babyboomertijd.

Glennfiddich | 28-12-18 | 10:29 | 2

Whisky stinkt ook. En het neemt plek in beslag bij de slijterij waar ook gewoon een prima wijntje had kunnen staan.

Highwoodman | 28-12-18 | 10:42

De onverdraagzamen hier vieren hoogtij!

CalamityJane | 28-12-18 | 11:17

de ergste zijn de bekeerden, de ex-rokers.

zal me jeuken of iemand rookt of niet, zolang het maar gevolgen heeft voor de prioriteitenlijst van betreffend ziekenhuis. Rokers met een zuurstoftank op de scootmobiel helemaal onderaan.

zeiksmurf | 28-12-18 | 10:28 | 5

@eefje: omdat dat degenen zijn die het meeste drammen. Ik heb niks tegen ontmoedigen, wel tegen het doordrammen en fanatisme om anderen hun eigen visie op te leggen. ex-rokers zijn erger dan Jehova's in het uitdragen van hun overtuiging.
@MarcS : waarom niet? zelfde geldt voor niet-donoren wat mij betreft. U niks geven? u ook niet ontvangen.

zeiksmurf | 28-12-18 | 10:50

Eefje
Was eens met een kennis in een zwembad en stak daar er een op. Of ik wel wist dat ik de lucht vervuilde. Wel met de baby in de auto met de sticker, je weet wel. Spreek de echte vervuilers aan en bederf de sfeer niet door het individu (is zo makkelijk) aan te spreken. Verdraagzaamheid is een groot goed.

CalamityJane | 28-12-18 | 11:33

@CalamityJane |
Volledig mee eens. Ik zal nooit iemand aanspreken op roken in mijn omgeving, dat moet iedereen lekker zelf weten. Okee, niet in mijn huis, maar op mijn balkon mag je paffen wat je wil.
Sowieso: roken in de open lucht moet gewoon kunnen, tenzij op het terras van een restaurant. Dan loop je als roker toch gewoon even wat verderop om er een op te steken? Heb ik zelf altijd gedaan. KLeine moeite.

EefjeWentelteefje | 28-12-18 | 14:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Prima idee, longkanker krijgen doe je maar lekker thuis, binnen. Raar dat die man met die microfoon zo kinderachtig is en hier een punt van wil maken.

Vl1jm | 28-12-18 | 10:26 | 2

lol... Tsja, Jan maakt wel vaker verkeerde inschatting van prioriteiten. VNL is niet voor niets een stille dood gestorven. Was lid tot hij met zijn ideeën kwam. Zonde want hier bij GS vond ik hem best te pruimen.

Glennfiddich | 28-12-18 | 10:30

Leverkanker dan ook maar lekker thuis.

gato | 28-12-18 | 10:34

Ach,de lucht in NL zit vol met fijnstof en andere shit zodat 'gezond' NL 10 jaar later kanker krijgt of langzaam wegkwijnt aan dementie,dood gaan we toch een keer mensuh !
Het Zwitserleven gevoel ebt langzaam weg in nicotine vergeelde oude reclamespotjes !

Jimmy Mc Clure | 28-12-18 | 10:26

Het blijft ook ironisch als je buiten een ziekenhuis zo'n patiënt in badjas en met infuuswagentje ziet staan roken. Als ik arts was zou ik me een soort van dweil bij open kraan voelen.

keestelpro | 28-12-18 | 10:24 | 1

Want alle ziekten komen door roken? Nee, ik ben zelf anti-roken, en ik zou willen dat iedereen weet en ook goed beseft hoe schadelijk roken is. Maar of iemand nou in een badjas rookt bij een ziekenhuis of op een terras, dat maakt dan weer geen verschil.

minnenman | 28-12-18 | 10:26

Haha, wat een sneuneuzerij weer. En maandagavond wel met z'n allen, en met je kinderen erbij, dat grafvuurwerk afsteken en voor 6 maanden fijnstof inademen. Doe dat maar lekker in je eigen auto of onder de afzuigkap. Wel ff een filmpie sturen.

IBAN | 28-12-18 | 10:22 | 1

Ook maar eens paal en perk aan stellen inderdaad.

Zware Majesteit | 28-12-18 | 11:49

Ik wil Jan terug bij GS.

gato | 28-12-18 | 10:22 | 4

Sigaretje Kris? Altijd lekker na een orgasme tog...

keestelpro | 28-12-18 | 10:25

Hahahaha bijna een jaar gestopt :-) alleen ik zag ff de Oekraïne referendum actie weer voor me, mooie tijd ;-)

Kris | 28-12-18 | 10:27

Sluit me aan!

CalamityJane | 28-12-18 | 13:01
▼ 1 antwoord verborgen

binnen niet roken vind ik niet meer dan normaal maar buiten niet meer mogen roken is te gek voor woorden. Nog even en je moet je benzine gestookte auto van het parkeerterrein op- en afduwen vanwege de uitstoot.

Fedde71 | 28-12-18 | 10:22 | 2

Of een elektrische auto kopen?

Vl1jm | 28-12-18 | 10:27

Kom zelden in het ziekenhuis, maar als ik eens op bezoek kom en die sneuigheid recht voor de deur van het ziekenhuis zie... zo'n te dikke vrouw met een infuus in de arm die 2 meter van de deur een peuk aan het roken is in de kou...

Sjors W. | 28-12-18 | 10:49

Niets bijzonders. In Assen is ook het ziekenhuisterrein, met uitzondering van de parkeerterreinen, rookvrij. De dressuur werkt overigens wel. Laatst uit een stilstaande trein in Zwolle een jonge man gezien, die op het perron nog een paar ferme halen aan zijn peuk deed, de peuk daarna uittrapte en vervolgens opraapte om hem in een afvalbak te gooien. Vond ik overdreven voorbeeldig.

Synecdoche | 28-12-18 | 10:22 | 1

laat dat nou net de norm zijn die je wilt. Gewoon je troep oprapen en niet anderen tot last zijn.

klevert | 28-12-18 | 11:40

Deze al 45 jaar ex roker lag eens in het ziekenhuis (10 jaar geleden) en toen kwam er een verpleegster langs die stonk me een partij naar de rook. Tyfus wat een lucht .Ze had trouwens ook een heel verlopen kop en een schorre keel.

gerrie de perrie | 28-12-18 | 10:21

Is al een tijdje zo, bij het UMC in Utrecht.
Ik werd er keurig op gewezen door een bewakingsdame, toen ik buiten een peukie deed.
Geen probleem.

Ruimedenker | 28-12-18 | 10:20

En wanneer gaat die peperdure catering die vooral vet en suiker als hoofdingrediënt verkopen daar de deur uit? Je moet wel consequent zijn natuurlijk.

Kukooo1 | 28-12-18 | 10:19 | 1

Is het Martini vermoedelijk te groot voor. Het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen heeft dat wel gedaan. Hebben nu weer een eigen keuken met vier koks, serveren warm naar keuze 's-middags of 's-avonds, wie kan lopen gaat naar het restaurant en bezoekers van buiten zijn ook welkom.

Synecdoche | 28-12-18 | 10:28

Prima regel. Ziekenhuizen zien op de poli's en afdelingen de gevolgen van roken.

BeunDeHaas | 28-12-18 | 10:19 | 2

Niet-rokers leven langer. Is meer CO2 en meer andere vervuiling.
Beter houden we ons leven, op welke manier dan ook, zo kort mogelijk.

mark1487 | 28-12-18 | 10:24

Een stuk touw en stevige balk werkt beter dan roken. Met roken is het toch een beetje afwachten of de levensverwachting met 5 jaar daalt of met 25 jaar.

BeunDeHaas | 28-12-18 | 10:28

Goede zaak. Kappen met die ellende, komt niks goeds van.

Julius Pace Car | 28-12-18 | 10:19

Roken is voor deplorabelen.

Bigi Bana Boy | 28-12-18 | 10:17 | 1

Zet jij DKS nu opeens in het deplorabele hokje? Hilarisch .....

MarcS | 28-12-18 | 10:40

Vroeger was alles beter. Toen mocht je nog roken achter in de bus, in de trein, op het perron en in de bioscoop.
Het is dat de overheid zo verzot is op de accijnzen die het op brengt, anders was het samen met (alcohol houdende) drank al lang verboden.

Osdorpertje | 28-12-18 | 10:17 | 1

En daar legt u exact de vinger op de zere (rotte) plek.

Glennfiddich | 28-12-18 | 10:34

Er moet een ruimte zijn waar mensen een sigaret kunnen opsteken, alleen vraag ik me af waarom dat altijd bij de hoofdingang is! Bij elke ziekenhuis is dat zo.... ik kan begrijpen dat mensen met bepaalde aandoening(en) hier last van zouden kunnen hebben.

Kris | 28-12-18 | 10:16

Bij ons in het dorp mag je al jaren niet roken in het ziekenhuis. Hebben ze buiten, op het parkeerterrein, een soort bushokje neergezet. Zitten ze dan, die patiënten in hun pyjama en badjasje, vaak zelfs met infuusstandaard erbij, in de kou de bikkelen.

J. Jarig | 28-12-18 | 10:16

De ziekenhuizen in Geleen en Heerlen doen daar ook aan mee hoor, kon haast wel een landelijk besluit zijn.

Sjnuffel | 28-12-18 | 10:15

Snap niet zo goed wat hier gek aan is. Een bezoekje aan de longafdeling in het ziekenhuis en je hebt genoeg gezien. Flikker op met dat roken bij een ziekenhuis. Roken doe je maar lekker thuis, onderweg in de auto of in de kroeg.

Als je wel eens in een zieknhuis komt ook, dan kom je buiten aan, staan ze met een slangetje in hun neus voor extra zuurstof gewoon te paffen, pleur op man.

Behangdelul | 28-12-18 | 10:15 | 7

@MarcS | 28-12-18 | 10:39,
Nicotinepleisters zijn inderdaad de oplossing die het roken overbodig maken, en ik denk niet dat die verboden worden.

JTKDM | 28-12-18 | 10:41

En een bezoekje aan de hart afdeling? Stop vet! Verbied snackbars! En verbied chips! Een bezoek aan de eerste hulp? Verbied alcohol! Verbied auto’s! Enzovoorts...

J-van-de-Bontekoe | 28-12-18 | 11:21

@Montgomery Burns | 28-12-18 | 10:35 U gelooft in handhaving,wat lief.... en naïef.
@MarcS | 28-12-18 | 10:39 ja sneu, maar waarom gaat ze dan naar het ziekenhuis als ze zichzelf toch wil doodroken?

Behangdelul | 28-12-18 | 11:25
▼ 4 antwoorden verborgen

"Op weg naar een rookvrije generatie", u heeft geen keuze. Eng.

Acidbrain | 28-12-18 | 10:14 | 1

Ja he? Jammer, ik had ook graag een nucleaire generatie gehad. Helaas, weer geen keuze.

minnenman | 28-12-18 | 10:31

Prima. Overal verbieden. Die stinkende kankerstokjes rook je maar lekker thuis onder de afzuiger.

TheHighlander | 28-12-18 | 10:14

Goede maatregel. Roken ook verbieden bij scholen.

Mark_D_NL | 28-12-18 | 10:14 | 1

Wat Mark zegt.

Rest In Privacy | 28-12-18 | 15:07

Dat ze paal en perk hebben gesteld aan al die witte jassen die naast de hoofdingang stonden te roken, daar kan iedereen wel mee leven; dat was geen gezicht. Maar dat je zelfs buiten het zicht stiekem om het hoekje in je eigen pauzetijd ook niet meer mag roken, dat gaat wel ver.
Ik ken een paar ziekenhuismedewerkers die hem nu al beginnen te knijpen.
Maar goed, we hebben het hier natuurlijk wel over verslaafden. En verslaafden zijn zoals we allemaal weten bijzonder vindingrijk. Dus ze verzinnen er vast wel wat op. (Parkeergarage, toilet, spouwmuur, flowkast...)

VanBukkem | 28-12-18 | 10:13 | 1

Een bekende van mij ging eerst altijd op de fiets naar zijn werk. Nu gaat hij met de auto, zodat hij daar lekker in kan roken tijdens de pauze.

ijsaartindeoven | 28-12-18 | 14:30

Dit is in het kader van de zogenaamde 'Rookvrije generatie'..... zo mag er ook niet meer in dat kader,gerookt worden bij onder meer de overdekte ingang van de Jumbo Euroborg (is overigens ook goor) maar met slecht weer staat het halve Noorderpoort College aan een saffie te hijsen......

Fatwabuster | 28-12-18 | 10:12

Welke roker van 50 jaar of ouder is er trots op dat hij/zij rookt?

kees de short | 28-12-18 | 10:11 | 8

@Bukkem.
Je hebt gelijk. Maandag eerst nog feesten.....
Ik laat het je weten hoe het afloopt ;-)

Ruimedenker | 28-12-18 | 10:33

@Normpje,
En terecht, gezien hoe moeilijk het is!

JTKDM | 28-12-18 | 10:34

Ik ben 57 jaar. 15 jaar geleden gestopt. Mijn vader overleed aan het overmatig roken. Hij blies overigens zijn laatste ademteugen uit in de nabijheid van de longarts die ook rookte als een turk.

artie | 28-12-18 | 11:48
▼ 5 antwoorden verborgen

‘ ... die land is ziek ... ‘

MartiniMeister | 28-12-18 | 10:11

Jan Roos terug naar GeenStijl !

Muskatnuss!!! | 28-12-18 | 10:10

Goed zo Jan, doorgaan , dat gekke gedoe met roken in de buitenlucht.
Wanneer kom je terug bij Geenstijl, hoop gauw.

gato | 28-12-18 | 10:09

3000 medewerkers, 300 rokers, 3 full-time antirookbegeleiders.
En ik maar afvragen waarom die zorgpremie zo duur is. Dat komt door dit soort werkgelegenheidsprojecten in ziekenhuizen.

Toen mijn vader stervende was, was het fijn dat hij met ons in de rookkamer nog even zichzelf kon zijn, wetende dat het einde nabij was.

tipo | 28-12-18 | 10:08 | 3

Doordat roken kanker veroorzaakt

David000000007 | 28-12-18 | 10:15

@David000000007 Nee, die kanker is al gedekt door de tabaksaccijns. Daar kan de zorgpremie niet zo hoog van zijn. Het zijn die betuttelhazen die in zo een logge ziekenhuisorganisatie zitten, die het ziekenhuis onbetaalbaar maken. Niet de rokers, want die betalen dubbel en dwars aan hun eigen einde. Als alle tabaksaccijns naar ziekenhuizen voor rokers zou gaan, dan had elk rokersziekenhuis een bordeel en subtropisch zwemparadijs er bij. Het zijn de niet-rokers die te veel kosten. Die gaan ook nooit dood.

tipo | 28-12-18 | 10:31

tipo,100%eens.

Jee-dee | 28-12-18 | 10:54

Er zullen dan op den duur wel privéklinieken voor rokers komen.

JTKDM | 28-12-18 | 10:08 | 1

Zoals Tipo terecht opmerkt: Als de accijnzen ( + daar overheen de BTW) op tabak idd geheel zouden worden aangewend voor ziekenhuiszorg zou deze bedrijfstak financieel een stuk gezonder zijn. Zelfde verhaal met alle auto gerelateerde belastingen. We zouden met zijn allen altijd en overal door kunnen rijden ipv een groot deel van ons leven in de file staan. Maar ja... Dat is veel te simpel gedacht uiteraard en waar moeten we de huursubsidies, waslijst aan toeslagen en uitkeringen van betalen dan? En de verbouwing van het binnenhof, de gouden koets en de Groene Draeck?Om het nog niet te hebben over de AZC gerelateerde kosten.

loze stijl | 28-12-18 | 10:54

Alle rokers gaan dood.

artie | 28-12-18 | 10:06 | 2

Alle quinoa eters gaan dood.

Mark_D_NL | 28-12-18 | 10:16

Van leven ga je dood.

Dedicated | 28-12-18 | 16:37

Kom op zeg... Die peuk steek je thuis maar op. Bij het ziekenhuis roken is ook 'not done'. Beetje een jank artikel dit...

Willem Drinschoeven | 28-12-18 | 10:06 | 1

Dit dus.
Maar als compromis zouden ze gewoon die rokers een pleuris end van de deur en het voetpad vandaan een hok moeten geven. En handhaven, buiten het hok, boete, peuk op straat, boete.
Het zal me aan me reedt roesten dat iemand zijn longen volpompt maar val een ander er niet mee lastig.

HA, BIER!1! | 28-12-18 | 10:52

Wat een Marnix gezeik weer, dat je voor een long kanker patient niet in zijn bek loopt te blazen begrijp ik nog wel. Maar je moet zelf nog altijd kunnen bepalen of je een long kanker patient wilt worden of niet.

Ins0mnia | 28-12-18 | 10:06 | 2

Mag ook, alleen het waar vinden ze iets van ..... niet het OF

MarcS | 28-12-18 | 10:33

Wie betaalt de behandeling?

Mr.Crowley | 28-12-18 | 10:37

Dus dan denk je: dan wijk ik toch lekker uit naar het UMCG, ook in de stad. Maar daar mag je vanaf 1 januari ook niet meer roken! Niet op het terrein, en ook niet meer op de aanliggende openbare wegen.
Dat wordt dus weer roken op het toilet.

VanBukkem | 28-12-18 | 10:06 | 2

Precies, ik neem overal altijd het invalide toilet. Lekker veel beenruimte.

Mammeloe | 28-12-18 | 10:53

@Mammeloe
Wel altijd even omhoog kijken of er niet stiekem rookmelder hangt. En indien ja: even afplakken!

VanBukkem | 28-12-18 | 11:00

In en om het MCL mag het ook al niet geloof ik (en terecht).

Oeloeboeloe | 28-12-18 | 10:06

In sommige andere ziekenhuizen mag je niks meer. Omdat ze gesloten zijn.
Het goede nieuws is dan ook: het ziekenhuis blijft wel open dus niet zeuren!

keestelpro | 28-12-18 | 10:03

ASZ in Dordrecht ook in de omgeving rookvrij. Al langere tijd.

dreistein34 | 28-12-18 | 10:29

Tiel de beste! Jeu!

klevert | 28-12-18 | 11:41

En bij Jellinek mag je ook al geen alcohol meer drinken.

Mr. Happy | 28-12-18 | 12:56

Tiranen?

Godnondejusdorange | 28-12-18 | 10:02 | 1

Ik barst uit in tiranen van dergelijk Nederlandsch.

keestelpro | 28-12-18 | 10:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken