Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gemeente @AmsterdamNL en @DeBalie: die tank op Leidseplein is een ordinaire Trophy Kill uit etnische Mongools/Russische grensstad

Ja, toch nog even hoor

Een Russische tank van een eenheid uit de ver-Oosterse, 1/3 etnisch Buryat Mongoolse grensstad waarin Russische jongens uit die stad levend dood brandden op Leidseplein parkeren. En dan volhouden dat dit 'ter bevordering van een gesprek over democratie' is, en geen nauwverholen trophy kill die Yoeri sterkt in zijn bloedlust tegenover iedereen """die een dictator verdedigt""" [deed-ie niet].

Dat moet je maar durven. En al helemaal als dat échte gesprek vervolgens krampachtig gemeden wordt. Want zoals in de bovenstaande video terecht aan Yoeri gevraagd wordt; als deze tentoonstelling gaat om een gesprek over democratie, waarom mag dan niet belicht worden dat Oekraïne zelf ook onder Zelensky voor de Russische invasie op z'n best een "flawed democracy" en "hybrid regime" was en het na de invasie onder noodwetten de grootste oppositiepartij verbood en de vrije pers aan banden legde. 

Voor laatstgenoemden valt misschien heus iets te zeggen, het land verkeert immers in oorlog, maar gá dat Gesprek Over Democratie dan inderdaad aan. In plaats van te vervallen in die kinderlijke morele binairiteit die heel Nederland (maar eigenlijk heel West-Europa) teistert sinds onze gijzeling door 40'-45'.

En dit geldt voor de hele invasie trouwens, maar dat lijkt een nog moeilijker gesprek. 

Want ja, de Russische invasie is illegaal en verwerpelijk, komt voort uit een eeuwenoud, diep in hun literatuur verankerde Russische haat jegens de notie van een soeverein, niet-Russisch Oekraïne, een algeheel en evenzo eeuwenoud Russisch imperialistisch karakter en dito minderwaardigheidscomlex, en mag met het grofste geweld teruggeslagen worden.

Maar tegelijkertijd valt ook met geen eerlijke mogelijkheid vol te houden dat de invasie *volstrekt ongeprovoceerd* was. We gaan het niet opsommen, maar maak even de volgende voorstelling: Mexico is etnisch/cultureel nagenoeg identiek aan de VS, en had een bestuurlijke geschiedenis met de VS die gelijk is aan die van Oekraïne en Rusland. Vervolgens zou Rusland in Mexico *exact* doen wat de VS en EU al sinds Obama in Oekraïne doen.

Zonder waardeoordeel in welke richting dan ook: zou dan vol te houden zijn dat een Amerikaanse interventie in Mexico *volstrekt ongeprovoceerd* was? 

Dán heb je een echt gesprek, en niet die aaneenschakeling van ontoereikende platitudes waar we onszelf zo graag mee op de borst slaan.

Er komt toch een idioot Oekraïens zomeroffensief aan. Ohja: ID de tanks

Social

Pijnlijk beeld. UKR vuurteam vecht trappenhuis omhoog, maar vangt granaat

Een beetje luchtig en leerzaam: rare wapens

Reaguursels

Inloggen

Geen Stijl zoekt de nuance… tjonge jonge. Een land wordt onder de voet gelopen, bestookt met raketten en drones, etc. etc., maar laten we vooral inzoomen op iemand die z’n geduld verliest tegenover zuigjournalisten van een of ander marginaal Youtube-kanaal en zeuren dat we ‘het gesprek moeten aangaan’ over het vermeende gebrek aan democratie in Oekraïne.
En dan dat Mexico-argument, man man man, dat komt rechtstreekst uit de Russische propagandafabriek. Maar goed, komt ie nog een keer: is nooit gebeurd, als het ooit gebeurt zal dat zeker een golf van protest opwekken, niet in de laatste plaats in de VS zelf (wat we dus nu in Rusland niet zien) en verder wat velen hier al hebben opgemerkt: NAVO-uitbreiding is er niet gekomen door machinaties VS, maar door - blijkt nu eens te meer - terechte angst van landen die decennialang Russchische inlijving (Baltische staten) of bezetting (voormalig Warschau-pact landen) hebben mogen ervaren

S-P-Q-R | 27-05-23 | 23:49 | 2

Uw eerste zin is de juiste. GeenStijl zoekt de nuance. Eindelijk.

zaaddodende pasta | 28-05-23 | 00:57

Ik heb als 10-jarig kind op de zw/wit TV de Berlijnse muur zien bouwen, de atoomdreiging van de USSR (zoals ik ze nu weer noem), tot 1989 bewust meegemaakt, wat was ik blij dat ik in 1990 ene Jeltsin op de tank zag staan roepen..... dat nooit meer, ik zag dat al in 1985 toen Gorbatsjov de macht kreeg (en Reagan in de VS), die 2 mannen hebben er wel voor gezorgt dat het pakweg 25 jaar goed ging, tot we in 2014 Putin de Krim zagen binnenvallen.

Ik blijf zeggen dat als er geen 4 jaar Trump was geweest Putin al veel eerder Oekraine was binnen gevallen... maar nu er een slapjanus zit (net als die Oebama), genaamd Biden.... dacht Putin : nu of nooit.

Als ik aan alle Amerikaanse Presidenten terugdenk die ik heb meegemaakt.... dan sprongen er een paar uit : JFK, Bush jr en Trump.

Keyboardspeler | 28-05-23 | 01:03

Over provocatie.

Dat is iets doen waarvan je weet dat een ander het niet leuk vindt maar je doet het toch. De vraag of diegene zich terecht ergert of boos maakt is in deze irrelevant. Als jij weet dat Pietje niet tegen een rode broek kan en jij trekt er toch eentje aan, provoceer jij Pietje!

Zo redeneert het Poetin-apologetenkamp. Je wist toch, Pietje vindt de EU niet leuk. En dan praten over de EU met zijn buren. Je weet toch! Dat doe je niet. Dan krijg je stront aan de knikker en dat is dan je eigen schuld.

Het is dan ook nog Pietjes achtertuin, die aangrenzende tuin van Klaasje. Klaasje kan dus niet vrij kiezen want hij heeft een boze buurman Pietje en Klaasje moet dus zijn rode broek sowieso in de kast laten liggen. En jij gaat Klaasje niet helpen, want dan. Dan provoceer jij Pietje en als Pietje dan komt huishouden is het je eigen schuld.

Het is niet echt Pietjes achtertuin, maar Pietje beweert van wel en Klaasje moet zijn bek houden. Want Pietje wil die tuin hebben en als Klaasje daar wat van zegt zoekt hij dus ruzie. En waarom bemoeit iedereen zich met Klaasje? Klaasje lokte het toch zelf uit?

Beste_Landgenoten | 27-05-23 | 20:32 | 2

En dus zetten we het schroot dat Pietje achterlaat in de achtertuin van Klaasje op het Leidseplein.

president osama | 27-05-23 | 21:17

Ik dacht even dat je je eigen schrijfsels of de tank-actie van Halsema en gekke Yoeri beschreef in je eerste alinea, maar je bedoelde kennelijk wat anders.

SIogra | 27-05-23 | 22:09

Er is een historische parallel: De oorlog in Nicaragua. Begin jaren 80 kwam daar een bewind van Sandinisten aan de macht, naar een decennia lange keiharde onderdrukking door de gebruikelijke centraal-amerikaanse despoten. Zij waren socialistisch georienteerd en brachten vrij snel in dat land allerlei noodzakelkijk hervormingen waar het volk echt beter van werd en deze machtsovername werd dan ook zeer breed gesteund.

Edoch, de oude machthebbers waren hun bezit kwijt en klopten bij Ronald Reagan aan, die wist er raad mee. In een geheime (nou nee) oorlog vanuit Honduras steunde hij een rebellenleger met wapens, die betaald waren uit illegale wapenverkoop aan aartsvijand Iran. Het kwam uit, een stroman ving de shit op en Reagan leefde nog lang en gelukkig. helaas was het weer een erg vuile oorlog. Daniel Ortega is heel lang president geweest maar uiteindelijk werd hij net zo'n klootzak als zijn voorgangers.

Beste_Landgenoten | 27-05-23 | 20:20 | 1

Dat is waar. Oliver North speelde hier een grote rol. Die kerel had opgesloten moeten worden want die wapenleveranties waren volstrekt illegaal. Maar North kreeg immuniteit van strafvervolging ! En werd in de VS zelfs gevierd als een soort held. Hij heeft later nog flink lopen cashen met het houden van lezingen.

Asteroid-B612 | 27-05-23 | 22:37

Zet voor mij part een vernietigde speeltuin uit Oekraïne neer op het Leidseplein, dan heb je een veel beter punt gemaakt dan met dit oorlogszuchtige effectbejag.

kapoerewiet | 27-05-23 | 18:46

Waarom is een zomeroffensief idioot? Een volk of in dit geval een unie van volkeren mag toch terugvechten tegen de bezetter?

GrandMechantLoup | 27-05-23 | 17:49 | 1

Idioot als in enorm

Spartacus | 28-05-23 | 06:08

Mooi debat topic draagt zich aan: het na bedreigingen niet meer vertonen van de film The Kerala Story in Eindhoven.

Zoelense Hobbyboer | 27-05-23 | 17:38

Het is prachtig dat onze jongeren en hippies in vrijheid en vrede,
mogen protesteren tegen deze felrealistische confontatie met de werkelijkheid.
.
PS
En voor mij hadden ze er zo'n "jack in the box" tank mogen neerzetten.
Waar de koepel afgeploft is mbv een (hoogst waarschijnlijk) door een NATO land geleverde Javelin die op de interne munitie opslag gericht was.
www.youtube.com/watch?v=AV8Pw7YrvhE
.
"Slava Ukraini" ! , zodat wij vredig en vrij kunnen blijven leven...

hotmint | 27-05-23 | 17:31

Het bizarre aan dit soort 'discussies', waarin de VS en Rusland de hoofdrol spelen, vind ik altijd dat het land in kwestie, Oekraïne in dit geval, eigenlijk als een soort bijzaak behandeld wordt.
Dan krijg je dus verhalen dat Oekraïne 'eigenlijk' bij Rusland hoort, of dat de VS Oekraïne willen inpalmen.
Maar wat Oekraïne zélf wil, wat de burgers van dat land willen, dat lijkt gewoon niet ter zake te doen. Dat is toch absurd?
En we weten wel hoe de Oost-Europese landen en de Baltische Staten over Rusland denken, die willen voor geen goud meer onder de Russische knoet, en gelijk hebben ze.
Dat is voor de volle honderd procent aan het optreden van Rusland zelf te danken. Het is dus geen wonder dat die landen liever bij het Westen dan bij Rusland willen horen, liefst met zo veel mogelijk een eigen koers ook nog. Wat ik ook heel goed kan begrijpen.

KeesBruin | 27-05-23 | 17:25 | 1

Erg merkwaardig inderdaad. Mensen die niet willen begrijpen dat Rusland geen goede buurman zijn en nog nooit geweest zijn stekenblind. Voor wat betreft Amerika kan je nog tenminste zeggen dat ze tegen de nazi's, communisten, dictators en islamisten vochten. Het was allemaal niet keurig netjes maar ik heb het daar toch minder moeilijk mee.

GrandMechantLoup | 27-05-23 | 17:52

Ja, natuurlijk waren de Russen geprovoceerd door Oekraine. De Russen hadden De Krim, Luhansk and Donetsk relatief gemakkelijk kunnen inpikken, en als er iets een agressor provoceert is het het idee dat er nog meer te halen valt. "De Oekraïne provoceert" met één of ander lulverhaal over Mexico onderbouwen bewijst hoe zwak dit argument eigenlijk is.

nick.name | 27-05-23 | 17:20 | 2

Precies. Wie scheldt wordt niet vervolgd, wie de eerste dreun uitdeelt wel. Valt niet aan te toornen. Bovendien is de notie van wat 'provocatie' is nogal een subjectieve, glijdende schaal.

kapoerewiet | 27-05-23 | 18:48

Inderdaad.. ik las dat ook met verbazing, alsof Oekraine zelf niets te willen heeft. En die partij waar hij het over heeft is de partij van Medvedchuk, die nu toevallig in Rusland zit en jarenlang door Rusland is betaald om de boel in Oekraine te ontregelen. Dat want lijkt mij best een dingetje, zeker als je in oorlog bent met dat land. Als je iets schrijft, schrijf dan hoe het daadwerkelijk zit,

Flexzz | 27-05-23 | 18:55

Ik hoop dat Youri niet een Vladimir doet waardoor deze belaagde journalist straks net als in Rusland opeens is ‘verdwenen’. Een debat wordt op de linkse manier nogal vaak via geweld gevoerd stel ik helaas vast.

whitechocolateface | 27-05-23 | 17:17 | 1

Nou ja, journalist? Eerder een bloedirritante persmuskiet. Vreselijke vorm van "journalistiek" is dat.

GrandMechantLoup | 27-05-23 | 17:54

Zou toch graag ten zeerste deze discussie willen aanraden. Eigenlijk had men 3 uur moeten reserveren, had men nog meer in details en nuaances kunnen treden)
Iig, dit soort gesprekken/discussies (geen debat!) is er veels te weinig geweest. En deze was zeer goed. En Kisin kwam er overduidelijk het beste uit.
Iemand msg Rogan ff om zoiets nog een keer te doen, met Kisin, en desnoods 4 uur lang.

Michael Malice (“YOUR WELCOME”) invites "Comic" Dave Smith (“Part of the Problem”) and Konstantin Kisin (“Triggernometry”) onto the show to discuss their different views regarding the War in Ukraine; how it started, whether the U.S. should be involved, and what they believe would be the best outcome for Ukraine, Russia, and the rest of the world
youtube.com/watch?v=I_PYvDHyfc0

Klompz | 27-05-23 | 17:11 | 1

Ja, mooi! Laat ons dat debat organiseren. Hoeveel kost de Balie ook alweer, of nee, we doen Paradiso, na afloop feestje. Wat experts erbij, ff checken qua beveiliging en uiteraard subsidie die we kunnen meepakken.. en iedereen 10 euro laten aftikken. We moeten toch wel een paar honderd mensen kunnen bereiken. Ik zeg doen. Een goed debat is leuk.

anja | 27-05-23 | 17:06
-weggejorist-
buster24 | 27-05-23 | 17:03

‘Vervolgens zou Rusland in Mexico *exact* doen wat de VS en EU al sinds Obama in Oekraïne doen.’. Google even de Cubacrisis. Voorts is het niet Amerika maar het eventuele Oekraïns NAVO-lidmaatschap waar het om gaat, wat gezien de ligging geen rare gedachte is. De vergelijking met Mexico gaat daarom mank.

Hommel | 27-05-23 | 16:53 | 1

Inderdaad: rare vergelijking met Mexico. Mexico verschilt in cultureel, historisch en taalkundig opzicht meer van de vs dan Oekraïne vs Rusland.

Dr. Worstenbroodje | 27-05-23 | 20:24

In het kader van Oost-Europese politiek:
twitter.com/ValeryTsepkalo/status/166...
Een twitterverhaaltje dat Lukashenko dood zou zijn. Geen idee wat er van waar kan zijn.

Barre_de_k | 27-05-23 | 16:15

Hebben de goedgekeurde erfgenamen van Anne Frank (Rosenmuller c.s.) zich al uitgesproken wie hier de Goeden zijn, en wie de Slechten?
Anders begrijpt het gemene volk deze complexe kwestie niet meer.

funda | 27-05-23 | 16:10

"We gaan het niet opsommen, maar maak even de volgende voorstelling: Mexico is etnisch/cultureel nagenoeg identiek aan de VS, en had een bestuurlijke geschiedenis met de VS die gelijk is aan die van Oekraïne en Rusland."

Dat is helemaal niet zo. De taal, de cultuur lijkt misschien wel voor de leek een klein beetje op dat van de Russen maar zelfs de etnische Russen in Oekraïne lijken niet op Russen in Rusland. Nikita Chroesjtsjov is het meest bekende voorbeeld, etnische Rus, geboren in Rusland opgegroeid in Oekraïne. Die had veel onderdelen van de Oekraïense taal en vooral cultuur geadopteerd.

Het zijn gewoon totaal andere volkeren in Oekraïne wat hele goede redenen heeft om de Russen, laten we zeggen Moskovieten, op zijn minst te wantrouwen en dat al meer dan 300 jaar op zijn minst. Een middagje enkel op Wikipedia lezen geeft zelfs de grootste leek al genoeg informatie om tot die conclusie te komen.

En als het dan nog niet duidelijk is. Neem je Zweeds en Noors. Twee, of drie eigenlijk, verschillende talen die min of meer door de ander verstaan kan worden. Oekraïners die geen Russische spreken kunnen geen Russisch verstaan hooguit een paar woordjes. Andersom ook. Russen kunnen geen Oekraïens verstaan.

"Vervolgens zou Rusland in Mexico *exact* doen wat de VS en EU al sinds Obama in Oekraïne doen."

Het rommelt al tenminste sinds 2003, dat is ruim voor Obama, tussen Kiev en Moskou om de doodsimpele reden dat Poetin en in het verlengde de Russen het soevereiniteit en uniekheid van de Oekraïners niet erkennen. Als mensen zeggen dat Poetin een genocide wil plegen is dat niet overdreven.

Eigenlijk rommelt het al veel langer, al sinds de onafhankelijkheidsverklaring en het Boedapest memorandum waar Kiev de kernwapens opgaf voor vrede en soevereiniteit. Maar zoals met alles in Rusland is het allemaal "vranyo" en dus staalhard liegen.

Het was niet de EU of Obama die Oekraïne wilden losweken het was Joesjenko en later Janoekovitsj die dat proces begon. Janoekovitsj was pro-Russische president die is afgezet door het parlement en nota bene zijn eigen partij. Waarom? Omdat hij opdracht van Poetin had gekregen het door hem onderhandelde associatieverdrag waar hij nota bene campagne mee voerde niet te tekenen. Er was geen hand van de EU en geen hand van Obama. Deze man, Janoekovitsj heeft zijn volk jaren voorgelogen en belazerd en daar was het merendeel van het volk niet blij mee. De belofte was namelijk en EU en Rusland.

Dat hele "Fuck the EU" zegt eigenlijk genoeg. De Amerikanen waren het beu die spelletjes van Poetin en de EU deed niets. Ook niet met de "onrust" in de Donbas en de illegale annexatie van de Krim. Paar sancties, beetje hulp geven hier en daar en pas na de grootschalige invasie door de Russen is alles in een stroomversnelling gekomen. En nog veel te langzaam.

"Zonder waardeoordeel in welke richting dan ook: zou dan vol te houden zijn dat een Amerikaanse interventie in Mexico *volstrekt ongeprovoceerd* was?"

Ja. die zou zeer zeker volledig ongeprovoceerd zijn. Trump vroeg nog aan zijn generaals of hij niet gewoon Mexico kon aanvallen vanwege de kartels, ergens begrijpelijk toch. Maar het antwoord was, gelukkig, NEE. Mexico is namelijk pro-VS. Erg logisch ergens.

Hoe je het ook wil zien. Rusland is een kankergezwel in de wereld die niets goeds te brengen heeft en dat ook helemaal niet wil doen. Neem graan. Russen lopen het te jatten om door te verkopen. Houden scheepsladingen tegen terwijl ze in Afrika toch wel dat Oekraïense graan nodig hebben.

Dus voor wat betreft die kapot geschoten Russische tank. Mooi. Ga er maar eventjes bij stilstaan dat die tot moes geblazen bemanning daar is gaan vechten voor een renovatie in hun appartement, een nieuwe auto of ander geldelijk gewin. Zulke hufters zijn het namelijk.

Psoglav | 27-05-23 | 16:08 | 2

Niets aan toe te voegen. Mensen die iets wauwelen over provocaties zijn meestal mensen die pas vorig jaar zijn wakker geworden wat betreft het Russische gerotzooi tegen buurlanden en zich nooit daarvoor hebben verdiept in wat er de laatste 25 jaar aan de hand is daar.

kapoerewiet | 27-05-23 | 18:52

Nog even iets over de "democratisch gekozen" president Janoekovitsj die volgens de Poetinknuffelaars op instigatie van Van Baalen en Verhofstadt (ja,ja, derlui waren wereldberoemd op het Maidanplein en hadden me toch een macht...) afgezet zou zijn. Janoekovitsj was door en door corrupt, pleegde kiezersbedrog en werd democratisch verzocht op te lazeren. Hier een link naar het verblijf met de talloze veertien karaats gouden plees dat hij voor zichzelf liet bouwen en dat nu dienst doet als "museum van corruptie". En kom mij niet met het gezeik dat Zelensky corrupt is. Zelensky heeft voor het door hem vergaarde kapitaal keihard gewerkt, maar het wijselijk niet gestald binnen het corrupte Oekraïnse bankwezen en kwam aldus in de Panama papers terecht. Foei zeggen de fatsoensrakkers die zelf hun geld ooit in Luxemburg stalden en nu in bitcoins doen.
www.maritderoij.com/2016/08/11/het-la...

BenZen | 27-05-23 | 21:24

Sorry, maar die vergelijking van Mexico met Oekraïne is pure nonsens, zowel historisch gezien, als langs etnische of religieuze lijnen. Een vergelijking die mank gaat.
Maar los daarvan, wat de VS wél of niet uitgevreten hebben, is geen rechtvaardiging voor wat de Russen nu doen. De invasie van de VS en het VK in Irak was een pure agressieoorlog, met regime-change als doel. Fout, uiteraard.
Net als die Russische invasie in Oekraïne.
En wat die tank betreft: die hoeft van mij ook niet, want het slaat nergens op. We hebben beelden genoeg, die ook genoeg zeggen.

KeesBruin | 27-05-23 | 16:01 | 4

@DeterioraSequor | 27-05-23 | 16:45: Beter lezen, ik praat de VS helemaal niet schoon, wijs expliciet op VS-agressie. Maar dat verandert nog steeds niet aan het feit dat Rusland een agressieoolrog tegen Oekraïne is begonnen.

KeesBruin | 27-05-23 | 17:14

@KeesBruin | 27-05-23 | 17:14: Het ging mij erom hoe jij Spartacus' vergelijking wegzet als "pure nonsens", terwijl deze gewoon 110% opgaat. Is precies een hypothetisch spiegelbeeld van wat nu in Oekraïne gebeurt. De invasie van Rusland valt in het licht van (door jou genoemde) Iraq e.a. veel eenvoudiger goed te praten: Ethnische Russen willen hun Russische taal en cultuur behouden. Worden hierom vervolgens jarenlang door het Oekraïnse leger geartillereerd, met tienduizenden doden als gevolg (bron: Anne Bommel). Geen hond die er in het westen naar kraait, op een enkele, moedige journalist na. Als dan de VS ook nog eens hun reet afvegen met de Minskakkoorden, dan heb je als Rusland al je diplomatieke middelen zo goed als uitgespeeld. Amerikaanse regime changes waren juist nog veel cynischer, puur op geldelijk gewin en machtspolitiek gefixeerd, niet eens om een lokale (Amerikaanse) bevolking te beschermen o.i.d..

DeterioraSequor | 28-05-23 | 00:09
▼ 1 antwoord verborgen

Mongolië. Één van hun vorsten heeft ooit kans gezien om letterlijk 1/3 van de bevolking op ons continent uit te roeien. Zowel naar de Europese als een deel van vooral de Chinese vector.

Die moeite met beschaving, volgens welke definitie dan ook. Het vereist een compleet andere vorm van mildbegaafdheid om decadentie in stand te houden. Dat beschermen van de "zwakkeren". Tegen bloeddorst in gedegenereerde vorm.

Hetkanverkeren | 27-05-23 | 15:59 | 2

Schijnt dat ze onze genenpoel aardig hebben beïnvloed ja.

Neuth | 27-05-23 | 17:13

@Neuth | 27-05-23 | 17:13: Wat ik nooit ga doen: mensen aanvallen die zich per definitie niet kunnen verdedigen. Dat is beschaving. Beseffen dat aan de startstreep de hele rat race een tikkeltje onzinnig is.

Hetkanverkeren | 27-05-23 | 17:21

Stan van Houcke heeft helemaal gelijk, deze aan barrels geschoten tank is pure geweldsporno; kijk es ff hoe goed onze superieure defensie die smerige Russen totaal aan gort bombarderen. Mooi man !! Jammer dan van die Mongoolse boeren jongens, hadden ze maar geen tank boer moeten worden.

Jackson | 27-05-23 | 15:46 | 1

Ja. Jammer voor die Buryaten. Ze konden kiezen. Thuisblijven of aan gort geschoten worden. En dan laat eventjes buiten beeld wat zij wel ligt hebben aangericht aan menselijk drama.

Psoglav | 27-05-23 | 16:19

Sinds de oorlog Oekraïne waar na aanleiding van Russisch gas en olie gecanceld werden en iedere belegging in fossiel door pensioenfondsen etc sinds als not done wordt beschouwd! Heb ik ook m,n beleggingsportefeuille ook moeten herzien, en ben tot de conclusie gekomen beste is beleggen in het z.g. militair industrieel complex dat schijnt sinds diezelfde oorlog super booming te zijn,, lang leven het regenwoud! (cynisme modus uit)

william7055 | 27-05-23 | 15:43 | 4

Wanneer een bedrijf zich aan de regels houdt van het land van vestiging, mag je erin beleggen. En van alle bedrijven waarin je mag beleggen kies je natuurlijk de juiste mix van risico en rendement. Alle overige praatje over deugdoenerij zijn voor de verkoop, die dus vooral negeren.

Zoelense Hobbyboer | 27-05-23 | 16:05

Vroeger kon je niet fouter zijn, maar sinds 'wij' tegen Satan Putin vechten is iedere belegger in het MIC een halve heilige.
Sic transit gloria mundi.

funda | 27-05-23 | 16:08
▼ 1 antwoord verborgen

Wat kost dat nou? Een tank in Amsterdam parkeren?

de Jager59 | 27-05-23 | 15:41 | 1
-weggejorist-
dathoujetoch | 27-05-23 | 19:22

Hulde voor dit artikel GeenStijl. Fijn om te lezen dat er nog mensen zijn die kritische vragen durven te stellen over dit conflict.

zaaddodende pasta | 27-05-23 | 15:39 | 1

Mee eens.

ChalinaRosa | 27-05-23 | 16:04

Het probleem hier is de fles
Femke zit aan de fles
Yoeri zit aan de fles
Wenkbrauw zit aan de fles
Rusland zit aan de fles
Stop met de fles

RickTheDick | 27-05-23 | 15:28 | 1

Make love, not war.

Sjeintje | 27-05-23 | 15:56

Spandoek op Leidse plein; hier had en kapotte Russische tank kunnen staan. Niemand kan het schelen.

Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 15:22

Dat Oekraïne zijn op rusland gerichte opposities eruit gooit, vind ik logisch. Het land is in oorlog en niet zo'n kleuterschool als het parlement hier, het vecht om te overleven.. De tank is een ja en nee waarbij ja is te preferen. Nee: omdat er in deze tank mensen gestorven zijn. Ja: om de mensen hier voor ogen te voeren wat een Oekraïense burger voelt als er zo'n bak ongevraagd schietend je straat inrijdt.

jan huppeldepup | 27-05-23 | 15:18 | 4

@Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 15:23: omdat Rusland geen genoegen neemt met alleen Oekraïne, het vergt iets meer dan één braincel omdat te begrijpen.

Rdock | 27-05-23 | 15:36

@Rdock | 27-05-23 | 15:36: u heeft lekker veel propaganda binnen gekregen. Naar mijn bescheiden mening iets teveel van het goede. U kritisch vermogen is kapot.

HoezoStom? | 27-05-23 | 17:18

@Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 15:23: zo groot is het Leidseplein nu ook weer niet, bovendien: Als er al parkeerplaatsen zouden zijn, dan zijn ze gegarandeerd gereserveerd voor stekkerbakken.

BenZen | 27-05-23 | 21:46
▼ 1 antwoord verborgen

Dit soort acties zijn van alle tijden. Tijdens de 2e wereldoorlog werden Duitse krijgsgevangen door Moskou gemarcheerd, kapotgeschoten oorlogstuig stond in ieder Amerikaans stadje om de war bond verkoop te promoten. De Romeinen hadden zelfs een speciale promenade in de stad om de oorlogsbuit te tonen.

Bugblatter | 27-05-23 | 15:10 | 2

Kennelijk voelt het Nederlandse volk zich inmiddels dermate een partij in deze oorlog dat men dit nu ook nuttig vindt.

Bugblatter | 27-05-23 | 15:12

Maar is het nu onze tank? Hebben we weer een tank?

sjef-van-iekel | 27-05-23 | 15:10 | 3

Lol

Rdock | 27-05-23 | 15:37

Ghehehe.

Basil Fawlty | 27-05-23 | 15:54

We hebben hem in bruikleen. Klinkt bekend, niet?

MAD1950 | 27-05-23 | 17:32

West-Europa werd na de tweede wereldoorlog welvarend dankzij initiatieven als het Marshall programma. Dat soort initiatieven ontstonden omdat men bang werd voor de Russische dreiging uit het oosten. Zodra de Russen Oekraïne verlaten (en economisch gezien gaan ze de oorlog op de lange termijn verliezen), dan moet Oekraïne wederopgebouwd worden.
Ik ben helemaal voor om dan geld te steken in de wederopbouw van Oekraïne en de middelen te bieden om er een succesvolle rechtsstaat van te maken.
Ook al is Oekraïne nu nog niet "goed" in de zin van een functionerende rechtsstaat, dat betekent niet dat ze dat niet kunnen worden.

Barre_de_k | 27-05-23 | 15:02 | 9

@Après toi | 27-05-23 | 16:07:
De uitspraak van de rechtbank zegt………….?

Nuuk | 27-05-23 | 16:18

@Après toi | 27-05-23 | 16:07: Pechtold heet hij. Jorritsma, nog zo een, die wethouder uit Roermond, et,

dathoujetoch | 27-05-23 | 19:23
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat Oekraïne geen voorbeeldige democratie is, is in deze oorlog niet relevant. Een soevereine staat binnenvallen is altijd een schending van het recht. Zoals het kapotschieten van hele steden een schending van het recht is. Juist de invloed van Moskou (tsaren, communisten en nu Poetin) heeft Oekraïne belet zich democratisch te ontwikkelen. Als Poetin zijn zin krijgt wordt het nooit zo vrij als Tsjechië of Estland. Verplaats je eens in de burgers die naar die vrijheid verlangen, maar die in plaats daarvan hun land vernietigd zien door een zelfverklaarde de-nazificeerder die zich als een nazi gedraagt.
De houding van Baudet is een schandaal. Sjoerdsma vindt het ook een schandaal als je tegen militaire steun aan Oekraïne bent, maar dat is een veel ingewikkelder probleem. Ik ben voor die steun, maar het andere standpunt is volstrekt legitiem. Een ongelooflijk moeilijk probleem.

J.P.Drapeau | 27-05-23 | 14:56 | 13

@Zapata10 | 27-05-23 | 15:41: de democratie kwam hier alleen omdat de naties werden verdreven, door wie dat mag u raden.

Rdock | 27-05-23 | 16:00

@Rdock | 27-05-23 | 16:00:
Door de Marokkanen toch, hoewel ik ook weleens meneren uit Suriname en Ghana zag.

funda | 27-05-23 | 16:20

@Zapata10 | 27-05-23 | 15:14: klopt helemaal. Zowel "wij" als "zij" hebben met de poten van soevereine landen af te blijven. Dat betekent overigens niet dat we geen handelsbeperkingen op kunnen leggen tegen landen die homo's ophangen, vrouwenrechten met voeten treden of aan slavernij doen. Maar ja... goedkope producten en/of goedkoop gas zijn wondermiddelen tegen het moraal en moreel.

BenZen | 27-05-23 | 21:54
▼ 10 antwoorden verborgen

https://cultureforum.eu/programme/exposition-tank/
Codevelopers:
Ministry of defense of Ukraine
National Museum Military of History Ukraine
Embassy of Ukraine in The Netherlands
Berlin Story

Nou dan weet je waar die tank symbool voor staat.
Politiek.
Wat doen die clubjes hier? Lobby-en voor geitenpaadjes?

Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:54 | 5

@Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 15:12: Waarom niet? De communisten zijn de duidelijke agressor in de Zuid-Chinese zee. Niet alleen jegens Taiwan maar ook Vietnam en de Filipijnen. Volgens mij wordt zelfs Maleisië gepest door de communisten omdat ze de olie opeisen die in de grond zit.

Barre_de_k | 27-05-23 | 15:23

@Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 15:12: Chips. En voor mij een democratisch bestel met inhoud en betrokkenheid van de individuele mensen, media en politici worden door burgers sterk in de gaten gehouden en gepakt wanneer ze liegen, bedriegen en arglist toepassen.

nobodiesunmighty | 27-05-23 | 15:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is net als met corona, er is veel geleuter in omloop en pr, de waarheid moet je zoeken met een lampje maar wee je gebeente als je tegen de staatspropaganda ingaat. Een soort van massale hypnose is hier gaande zonder dat men echt weet wat er speelt roept men wat de buurman ook roept want anders wat zal men wel niet denken he..

j.cohen | 27-05-23 | 14:53

Ik vind het 1. een walgelijke vertoning en ontmenselijking om dit oorlogstuig als triomf door Europa te slepen
2. die vent een walgelijk creatuur.
Punt.

ChalinaRosa | 27-05-23 | 14:49 | 1

Als je dat “punt” nou achterwege laat, geef je een ander ruimte om te reaguren.

wageslave | 27-05-23 | 14:53

Allemaal die linkse Amsterdammers leven van een uitkering.
Ik betwijfel heel sterk of ze ooit zichzelf kunnen bedruipen.
Hypocriet kutvolk dat alleen maar scheld op andere meningen en leeft van belastinggeld

pejoar | 27-05-23 | 14:47

Als je dan met iedere gek in debat moet (zoals die Yoeri) waarom verdedigt men hier dan nog het continu wegblijven van Wilders bij nieuwsuur etc. Hij zegt gemaakte afspraken zelfs op het laatste moment af. Ik vind dat eigenlijk kwalijker dan een of andere irritante linkse wappie met een microfoon negeren.

BobDobalina | 27-05-23 | 14:46 | 2

Over Wilders beveiligingssituatie is niet alles bekend.
Als hij overal ging zitten lopen de kosten op. Daarbij wil de hele NPO hem het liefst onderuit halen, hoe is niet relevant.

pejoar | 27-05-23 | 14:49

Dit is niet negeren. En de term 'wappie' is al een jaar of twee uit de mode. Kom op Bobby-boy, get with the times!

UnderTheDevil | 27-05-23 | 14:50

Dus, er is tijd en ruimte om een beschadigde Russische tank vanuit oorlogsgebied te verscherpen naar het Leidseplein. Tijdens een oorlog. Dus sleepwagen, op een trailer de grens over en, op transport. Vrachtwagen of gaat het een transport vliegtuig in. Vervelio journalist heeft wel een puntje met doorvragen over hoe dat in elkaar steekt.

P-unit | 27-05-23 | 14:45 | 3

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/25/kapotgeschoten-russische-tank-tentoongesteld-op-het-leidseplein-in-amsterdam-a4165577

Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:49

@Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:49: ja dus op een vliegtuig als het bij het vliegveld vandaan komt. Kan Balie Youri daar toch wel een coherent verhaal over houden. Hoe dat is gegaan. Wie daar voor betalen en waarom hij dat ok vindt voor zijn debatcentrum. In plaats van het simpele democratie riedeltje. Zeer zwak. Vervelio heeft hem te pakken.

P-unit | 27-05-23 | 14:55

Het is niet alsof in een oorlog alles stil komt te liggen. Er wordt maar op een relatief klein grondoppervlak gevochten ten opzicht van hoe groot Oekraïne is. Dat is in elke oorlog zo trouwens.

Barre_de_k | 27-05-23 | 14:57

Café-Restaurant De Balie (De Balie)
Daar is meneer directeur van toch?
https://debalie.nl/
Als ik naar die foto's kijk, dan staat dat stuk roest toch op de...
openbare weg?
https://www.parkeren-amsterdam.com/leidseplein
Parkeertarieven Leidseplein
Tarief op straat: € 7,50 per uur

Dure tank... Waarom mag dat ding daar zomaar staan? Wat voor vergunning? Mag "de Balie" een Russische tank midden in Amsterdam neerzetten?
Tring: hallo?
Hoi, mag ik een tank op het Leidseplein zetten?

Stel ik ga naar Jemen en ik koop daar een kapotte Saudische M1 Abrams, mag ik die dan ook op het Leidseplein zetten?
https://defence-blog.com/wp-content/uploads/2018/10/1426244_800.jpg

Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:45

Ik vind het een mooi gebalanceerd stukje, en in een vrij land moet je inderdaad alles kunnen aankaarten zonder gelijk in een vakje te eindigen en gemeden te worden. Bijvoorbeeld in het geval van ON waar geprobeerd word ze de mond te snoeren. Die heilig verklaring voor Oekraïne zit me sinds het begin al dwars, en ja vlad mag doodvallen maar dat maakt mij geen fan van Oekraïne.

keistad | 27-05-23 | 14:44 | 6

@Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:48: ben u al in de bak gepleurd dan? Hep u al een dagvaarding ontvangen? Is u bijgeval al reeds gemarteld of zo?

BenZen | 27-05-23 | 22:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Oorlog is sowieso vreselijk. Mensen verkeren graag in de illusie dat als ze in Rusland geboren waren, zij heldhaftig NEE hadden gezegd tegen het daar heersende narratief en daarom niet waren verbrand in deze tentoonstelling tank.

moonshiner3519 | 27-05-23 | 14:42 | 1

Er zijn honderdduizenden Russen die zijn vertrokken want geen zin om Oekraïners te vermoorden en of te sneuvelen. Een onbekend aantal Russen zou zijn overgelopen om de oorlog naar Poetin te brengen.

Psoglav | 27-05-23 | 16:29

Gaan we het nu serieus hebben over de Russische doden? Die arme Russen die voor hun dictator vochten. Moeten we daar echt zorgvuldig mee omgaan of is dit gewoon een ingang om maar weer eens te zeiken over de support voor Oekraine.

Weet je wat het is met noodhulp: je gaat niet kijken wat het slachtoffer op zijn kerfstok heeft maar je kijkt naar de situatie waarin het slachtoffer zich verkeert. En dat verbieden van Russische partijen lijkt me in tijden van bijna-oorlog een prima noodmaatregel. We hadden destijds ook de NSB moeten verbieden.

Onze normen en waarden loslaten op een land dat vecht voor zijn voortbestaan komt bij mij een beetje verdacht over.

BobDobalina | 27-05-23 | 14:41 | 10

@Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:46:

Dat hebben ze wel. Voor geld. Zowel de huurlingen als de contractsoldaten.

Psoglav | 27-05-23 | 16:32

@ZonderNaam | 27-05-23 | 15:42: einstein zei al, het kwaad is niet het grootste gevaar maar zij die niet ingrijpen. Soldaten die vechten voor een dictator zijn helaas onderdeel van het probleem hoe zielig jij ze ook vindt. Ook moeilijke keuzes zijn keuzes.

BobDobalina | 27-05-23 | 17:59
▼ 7 antwoorden verborgen

"Door de overdruk wordt de bemanning, die in het geval van deze uit Oekraïne aangevoerde oorlogstrofee uit drie Russen bestond, tot moes geslagen, en die moes vliegt vervolgens in de fik."
wellalwayshaveparissite.com/2023/05/2...

Met je gesprek aangaan.

Duwbak_Linda | 27-05-23 | 14:38 | 12

Kun je nagaan, dit gebeurt dus ook bij Oekraïners die gewoon thuis zitten, of Oekrainse militairen die hun land verdedigen. Gelukkig overkwam die een groepje aggressors dat genoeg mogelijkheden had om niet naar het buitenland te gaan om mensen te vermoorden of ze hadden zich kunnen overgeven. Oekraïners hebben die mogelijkheden niet want die worden aangevallen.

Barre_de_k | 27-05-23 | 15:34

@BobDobalina | 27-05-23 | 15:02:
Je vervalt weer in je oude fout van schelden bij gebrek aan argumenten, dat kan je bij de rechter toch ook niet doen.
Doe eens je best, gewoon een tegel te lezen.

Waar doe ik verontwaardigd? En waarom is dat toetsenbordridderschap? Waar zit de hypocrisie, in dat geval moet er sprake zijn van een boodschap die niet strookt met wat ik doe. Noem het eens?

Dat laatste zie je wel bij de snoevende oproepen tot “Oekraïne helpen, het is ook onze oorlog” en vervolgens niets doen. Ik ken geen linksen die het nu plots afwerpen van het eeuwige pacifisme en Kremlin steunen, handen en voeten geven door daadwerkelijk daar te gaan vechten. Dat laatste is namelijk wat je doet als je werkelijk vindt dat Oekraïne onze oorlog aan het uitvechten is.

Nuuk | 27-05-23 | 15:48

@Nuuk | 27-05-23 | 15:48: ‘je vervalt weer in je oude fout’….. ik reageer slechts op je stelling dat mensen zoals ik toetsenboordridders zouden zijn.

En dat ga zelf maar meevechten argument heeft ook wel zijn beste tijd gehad.

BobDobalina | 27-05-23 | 17:57
▼ 9 antwoorden verborgen

Op de staatsomroep:
https://nos.nl/artikel/2476572-directeur-debatcentrum-de-balie-biedt-excuses-aan-na-aanvallen-journalist
Directeur debatcentrum De Balie biedt excuses aan na aanvallen journalist
Debat centrum?
Debatteren kan ie niet eens.
"Het is van groot belang dat journalisten hun werk kunnen blijven doen en met respect in gesprek blijven."
Heeft ie dat door ChatGPT laten bedenken?

Eerdere reaguursels over tankje hier:
https://www.geenstijl.nl/5170631/welja-russische-tank-naar-commie-paradijs-020/

Enne, aantal vraagjes:
Weet iemand de herkomst van dit ding?
Was ie bijvoorbeeld leeg achtergelaten door Russische soldaten en daarna leeg opgeblazen? Of is dit zo'n nutteloos ding waar Russische soldaten (het blijven mensen ongeacht of ze gedwongen zijn of vrijwillig of beroessoldaat in leger, in tegenstelling tot extremisten zoals IS/Daesh *daar kan je op proosten* ) in stierven? Is daar een filmpje van en staan daar dan ook alleen maar juichende commentaren onder?
Vragen, vragen...

Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:37

Kan iemand die Yoeri sloeri ontslaan aub

appeltjesgroeneweide | 27-05-23 | 14:35

Het Oekraïne-referendum, maar dan in de uitvoering van het Amsterdamse Volkstoneel.

Schoorsteenveger | 27-05-23 | 14:35

Amsterdam, verrotte stad met een verrotte burgemeester. Die tank pas helemaal in dat plaatje. Nu nog kettinkjes uitdelen met de kogels van gedode Russische soldaten ala Pelosi.. bah

Johan1235 | 27-05-23 | 14:29

Serieus de grootste kul om mexico/vs te vergelijken met rusland/ukraine. Compleet andere context. Zet het eens eerlijk op een rij, dus in jou voorbeeld: vanuit een imperialistisch gedachtegoed valt de VS mexico in het geheim aan met doel mexico daadwerkelijk te bezetten in in te lijven. Zoals met de groene manne in 2014. Mexico gaat in vervolg steun zoeken bij rusland om zijn eigen grondgebied en soevereiniteit te beschermen. Dan valt de vs mexico met een volle invasiemacht binnen, nog steeds enkel vanuit een imperialistich oogpunt en om mexico compleet in te lijven in het eigen grondgebied. Lijkt dat een juiste vergelijking of gewoon wat het is? Complete BS

IH7890 | 27-05-23 | 14:28 | 11

@Louter Leuter | 27-05-23 | 15:41: Vietnam is een interessante case. De Amerikanen hebben zich daar teruggetrokken, en Noord-Vietnam heeft beloofd om Zuid-Vietnam met rust te laten. De Yankees hadden hun hielen nog niet gelicht, of de Noord-Vietnamezen veranderden Zuid-Vietnam in een groot concentratiekamp, met hongersnoden, bootvluchtelingen en grootschalige executies van politieke tegenstanders.

Après toi | 27-05-23 | 16:52

@Après toi | 27-05-23 | 16:52:
In Afghanistan niets anders... en ze hadden het nog zo beloofd...

Louter Leuter | 27-05-23 | 17:02

@Louter Leuter | 27-05-23 | 15:41: probeer je nu trouwens serieus te beweren dat de vs regimechange nastreefde in ukraine terwijl je met je eigen ogen ziet welk land het ander binnenvalt met het uitdrukkelijke, en zelf uitgesproken doel om de democratisch gekozen regering daar omver te werpen onder het mom van "nazis" en noem maar iets op. Elk excuus wordt aangegrepen. En wat deed de vs? De democratisch gekozen regering steunen in ukraine. Als dat regimechange is wat is het dan wat rusland doet? Die hele logica slaat totaal geen haak

IH7890 | 27-05-23 | 23:28
▼ 8 antwoorden verborgen

Als je in een oorlog terecht komt omdat het leger van de buurman naar binnen marcheert, kom je politiek altijd in de situatie dat het niet meer helemaal democratisch gaat.
Voor de oorlog was Oekraïne bepaald geen voorbeelddemocratie.
En na de oorlog duurt het ook nog een jaar of 10 voordat ze zo ver zijn.
Kortom: niet zeuren over Oekraïne en democratie. Die gasten zijn in oorlog. Na de oorlog zien we wel verder.

Schadenfreude | 27-05-23 | 14:28 | 1

Nu maar hopen dat ze na de oorlog geen gekke ideeën krijgen met al dat moderne wapenspul in handen.

ZonderNaam | 27-05-23 | 15:25

Ik begrijp nog steeds niet zo goed wat wij nou met Oekraine te maken hebben.

Asteroid-B612 | 27-05-23 | 14:28 | 13

@Ommezwaai | 27-05-23 | 14:49: gezien het feit dat Poetin zelf beweert dat de Russen eigenlijk vechten tegen de NAVO heeft u waarschijnlijk gelijk. Is overig iets wat ik me steeds afvraag, zeker ook gezien de talloze reaguursels alhier de de VS en de NAVO als schuldige aanwijzen: Waarom is een land dat zo groot is dat het élf tijdzones beslaat een veel kleiner buurland als Oekraïne binnengevallen dat bovendien geen lid is van de NAVO?

BenZen | 27-05-23 | 22:28
▼ 10 antwoorden verborgen

Oh ja trouwens:
Halsema, je bent burgemeester van Amsterdam, niet van de Oekraïne. Bemoei je daar niet mee, ga aan je asielzoekersspreidingswetquotum voldoen.
Omhoog gevallen tuthola.
https://www.amsterdam.nl/zorg-ondersteuning/ondersteuning/vluchtelingen/asielzoekerscentra/
Er zijn in Amsterdam 2000 asielzoekersplekken in Asielzoekerscentra (AZC).
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2471201-coa-ter-apel-nu-al-bijna-vol-maar-asielzoekers-hoeven-niet-buiten-te-slapen
Het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel is weer bijna vol. In het centrum is plek voor 2000 mensen,

Kom, neem nog eens wat vluchtelingen op. En dan niet alleen van die blanke Oekraïners he.. stelletje stiekemerds daar.

Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:27 | 1

Je denkt dat dat centrum leeg is in Amsterdam? Of de boot bij de Coen?

Lorejas | 27-05-23 | 14:46

Bij rv De Hoop is nu een vlootschouw. Vanwege het 175-jarig bestaan. Femke Halsema is daar ere-voorzitter. Geen idee waarom. Wellicht omdat GroenLinks ook antisemitisch DNA heeft.

Piet Karbiet | 27-05-23 | 14:27

Wie financiert Left Laser? Ik zie dat ze dure kleding, merchandise en boeken verkopen. Made in China? Links lullen, rechts vullen...

Kartelmaster2000 | 27-05-23 | 14:27

Kan dat linkse amsterdamse rapalje niet naar de "Hoge Veluwe" met al zijn wolven verbannen worden?

De Laureaat | 27-05-23 | 14:26 | 2

Bijstandtrekkers/wajongers/etc. in het schreeuwende publiek (Die hoeven ook niet ergens anders in de stad te zijn voor werk o.i.d).

Juffrouw Kaakklem heeft gelijk, in deze.

Nederlandop1 | 27-05-23 | 14:33

We hebben al genoeg zwijntjes op de Veluwe.

amateurrr | 27-05-23 | 14:36

Zelensky is niet brandschoon. Maar die Poetin is ook geen lieverdje, hoor.

goedverstaander | 27-05-23 | 14:24 | 4

@Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:28:
Vriend!!
Ja joh, maar hoe heb je mij ontmaskerd?

Nuuk | 27-05-23 | 14:57
▼ 1 antwoord verborgen

We gaan de provocaties niet opnoemen, maar maken een vergelijking US/Mexico? Provocaties moet je juist leren trotseren en niet gebruiken als justificatie van je eigen agressie. Zo slap altijd.

TanteJuut | 27-05-23 | 14:23

Daar moeten we over praten daar moeten we over spreken.
Ik MOET niks.
Jij wil je verhaal doen, ik hoef dat niet aan te horen, met je moeten. Yoeri....
Yuri. Dat is toch een Russische naam?

Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:21

Kan die Joery Albrecht geen toontje lager zingen??

De Laureaat | 27-05-23 | 14:21

Wauw! Tankies-bait..

omanders | 27-05-23 | 14:19 | 3

Nogal - Amsterdam denkt de gehele wereld te laten draaien.
De bijbehorende ambulance (Doorzeefd met Ruzzische kogels) ontbreekt.

Nederlandop1 | 27-05-23 | 14:39

Yoeri, neem je kalmeringstabletjes op tijd in. Of ga in therapie.
Wat een trieste sukkel. Het zal je baas maar zijn.

Check-zei-de-Gek | 27-05-23 | 14:18

zwart wit denken

Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 14:17

Wel respect voor de burgemeester opbrengen ja gepeupel.

thanseeuwen | 27-05-23 | 14:09

Voor de jonge beeldbuis kinderen hier: Tijdens de Duitse bezetting was De Balie een gevangenis waar de Gestapo leden van het verzet ondervroegen en dood martelden

Piet Karbiet | 27-05-23 | 14:07 | 5

Een klein stukje verderop. Bij mijn weten zijn er geen gevangenen doodgemarteld, maar wel verhoord door de Sicherheitsdienst, en dat zal er zeker niet zachtzinnig aan zijn toegegaan. Op het Weteringcircuit werden wel mensen gefussilleerd. In het voormalige Huis van Bewaring zat nog een tijdje een soort cafe in, vlak voordat het werd afgebroken, als ik het me goed herinner.

Asteroid-B612 | 27-05-23 | 14:33

@Kaas de Vies | 27-05-23 | 14:09:
Alleen de Gestapo is ooit gevlucht.

Ommezwaai | 27-05-23 | 14:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Logisch ook wel dat Zelenski de pers aan banden legt. Zou hij dat niet doen, zou er ongetwijfeld ook het een en ander aan illegaliteit boven komen. Dat zou niet zo best zijn voor het imago en dat maakt het schooieren om militair materiaal ook lastiger. Rusland is illegaal een oorlog begonnen. Nogal logisch. Kun je een oorlog ook legaal beginnen dan? Russen zijn echt niet de lekkerste gasten, maar vlak Oekraïners ook niet uit. Die zijn niet zo heel veel anders. Komt allemaal vrij dicht bij elkaar uit.

Kopieerapparaat | 27-05-23 | 14:06 | 2

Als de Oekraïners straks winnen, zitten ze wel opeens met een ervaren en wel uitgerust leger, met allemaal buurlanden die net hun materieel weggegeven hebben en sowieso al jaren op defensie bezuinigen. Het is te hopen dat er aardige lui aan de top blijven zitten.

ZonderNaam | 27-05-23 | 14:16

"waarom mag dan niet belicht worden dat Oekraïne zelf ook onder Zelensky voor de Russische invasie op z'n best een "flawed democracy" en "hybrid regime" was en het na de invasie onder noodwetten de grootste oppositiepartij verbood en de vrije pers aan banden legde."

Dat mag belicht worden en Albrecht had zich niet zo moeten laten gaan, maar het verbieden van die oppositiepartijen, tja, als het oorlog is en je voor je leven vecht is er even geen ruimte voor nuances. In 1940 werd de British Union of Fascists ook verboden en Oswald Mosley werd gevangengezet. Dat van die vrije pers klinkt ernstig maar ik kan niet bij het NYT artikel.

Tashtego | 27-05-23 | 14:04 | 3

De principiële fout van de NAVO oorlogen in het Midden Oosten was dat het Westen de aanvallende partij was.
Rusland is de aanvallende partij in dit conflict. Met grote agressie en geweld buurland Oekraïne binnenvallen veel slachtoffers creëren.

McCain | 27-05-23 | 14:01 | 5

@McCain | 27-05-23 | 14:45:
De Sovjet Unie was al in 1922 gesticht. Toen was die Oostenrijker nog druk met schilderen.

ZonderNaam | 27-05-23 | 15:02

@McCain | 27-05-23 | 14:45: Volgens mij haal je de volgorde een beetje door de war. Sovjet Unie bestond al zo'n 20 jaar en is echt niet gesticht nav de leveringen in de 2e wereldoorlog.

Bugblatter | 27-05-23 | 15:04

@Bugblatter | 27-05-23 | 15:04: Klopt. Deze vriendelijke Sovjets uit 1922 hebben tijdens de Tweede Wereld oorlog heel Oost Europa onder hun bestuur gebracht. Tegen de zin in van HEEL oost Europa.

McCain | 27-05-23 | 15:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Alle oude K*t hippies over de zeik, die leren het ook nooit.

Uw Verzekeringsadvis | 27-05-23 | 14:00

Zo'n tank gaat lang niet ver genoeg. Je zou eigenlijk op het plein in Amsterdam Russische krijgsgevangen moeten executeren. Als we allemaal zo mans zijn om de oorlog financieel en materieel te steunen dan zouden we ook niet terug moeten schrikken om van dichtbij te aanschouwen hoe oorlog eruit ziet.

ZonderNaam | 27-05-23 | 13:59 | 6

@Is dit nog nieuws? | 27-05-23 | 15:02:
Ik maakte slechts een cynische beschouwing. We zijn allemaal heel gretig om oorlogen ver van ons bed te sponsoren terwijl we geen flauw idee meer hebben hoe oorlog er van dichtbij uitziet.

ZonderNaam | 27-05-23 | 15:07

@Osdorpertje | 27-05-23 | 14:20: met een livestream graag, anders is m’n plekje op dit terras weer weg. Net als m’n pizza en wijntje.

Justin_Case | 27-05-23 | 15:18

Krijgsgevangenen zijn harstikke waardevol. Die kun je namelijk ruilen.

Psoglav | 27-05-23 | 16:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Menige gewelddadige jaloerse ex houdt ook vol dat ze erom vroeg

JTKDM | 27-05-23 | 13:59 | 1

Er zijn ook altijd provocaties. Al dan niet verzonnen door een agressor met betrekkingswanen. Heeft Wierd Duk al gepleit voor een bufferzone?

TanteJuut | 27-05-23 | 14:09

De F16 is geen gamechanger. De opvolger van generaal Milley, of Capitol riot distinction, is een luchtmachtbobo voor wie de generaties straaljagers elkaar niet vlug genoeg kunnen opvolgen. De loyal wingman die wel het vuile werk mag gaan opknappen is een wonderwapen uit Australië.

Volgens Breaking Defense is er een Leopard 2A8. Er staat een T72 op het Leidseplein van onze hoofdstad. Ik zie een compleet andere symboliek.

Hetkanverkeren | 27-05-23 | 13:58 | 14

@BadPatNL | 27-05-23 | 14:54:
Oekraïne vloog ook met Su-27 toestellen. Blijkbaar toch niet opgewassen tegen de Russische luchtmacht.

Ommezwaai | 27-05-23 | 15:06

@Louter Leuter | 27-05-23 | 14:48: Dat is helaas, volgens de mij bekende bronnen, niet helemaal waar. De F15 E (X) zit in de wachtkamer en de A10 lijkt serieus ten dode opgeschreven. Want contested airspace. Zie mijn opmerkingen, ondeskundig als ze zijn, over GGL.

Op dit moment oefenen Nederlandse F35's boven Scandinavisch grondgebied, al dan niet van de NAVO. Een oefening boven de Amerikaanse woestijn is net afgerond. Twee verschillende informatieomgevingen en een "Nederlandse" F35 die een raket mocht afvuren.

Vergeef mij, maar je dan druk maken over de integratie van de Landmacht binnen Pruisen of een Marine met de Belgen. Het heeft allemaal maar heel erg weinig met ons landsbelang te maken, onze Krijgsmacht.

Die trut die nu weg moet omdat ze de pensioenverplichting daadwerkelijk vergeten was over te boeken naar het ABP. 8.000.000.000 die zo maar tevoorschijn komt. Hoe dan? Die verplichting heeft onze Navo bijdrage heel lang boven de 1% BBP weten te houden. Op papier. Nu dan mevrouw Ollongren, die geclassificeerde documenten niet van de voorkant en de achterkant kan onderscheiden.

Hetkanverkeren | 27-05-23 | 15:07

@BadPatNL | 27-05-23 | 14:54: Daarvoor moet je terug naar de Su-15 en de Amerikaanse lessen in Zuidoost Azië The circle of a dogfighters life.. Voor Korea was het trouwens de MIG 15.

Voor de NGAD heeft nu zelfs de US Air Force (tenminste) twee gegadigden. Ruim 60 jaar later.

Voor de goede orde: de F35 is voor 400 miljoen dollar als ontwerp door LochheedMarting gekocht van het eveneens Russische Yakoklev. Weg ermee, met die nagels aan de doodskist van de krijgsmacht.

Hetkanverkeren | 27-05-23 | 15:23
▼ 11 antwoorden verborgen

Van de week zag ik tank Sharon Dijksma op tv, dat was pas erg.

Piet Karbiet | 27-05-23 | 13:54 | 3

In Utrecht mag ze ook niet in een gele jurk over straat anders zien ze haar aan voor een glasbak.

Osdorpertje | 27-05-23 | 14:04
-weggejorist-
BadPatNL | 27-05-23 | 15:01

Die persoon op ongeveer 1.25, is dat nu een transgender?

SNAFU | 27-05-23 | 13:45 | 1

Filmpje 1: Nee, dat is een ouwe hippy
Filmpje 2: Direct na Femke Halsema. Ja. Op de een of andere manier lukken de stembanden nooit bij transgenders.

Osdorpertje | 27-05-23 | 13:55

Jammer dat inhoudelijke gesprekken nauwelijks meer gevoerd worden. Alles gaat alleen nog maar over elkaar in hokjes duwen en daar een moreel waardeoordeel aan vast plakken.

Lijkvocht | 27-05-23 | 13:44 | 2

Spijker, kop, raak.

SirCharlesPoploch | 27-05-23 | 14:05

Denk zomaar dat ik in uw hokje pas.

reservebelgië | 27-05-23 | 18:09

Rusland is fout en Oekraïne is goed. Ik kan er niks anders van maken.

Après toi | 27-05-23 | 13:43 | 30

@Nuuk | 27-05-23 | 15:38: Orban heeft de vrije pers de nek omgedraaid. Dat dat doen alle dictators.

Après toi | 27-05-23 | 16:53

@WasHetMaarMakkelijk | 27-05-23 | 15:54: Ik denk dat ze wel gemotiveerd zijn om er het beste van te maken. Zelensky geeft de indruk dat hij de corruptie wil aanpakken.

Après toi | 27-05-23 | 16:54

@Après toi | 27-05-23 | 16:53:
Er is daar toch gewoon vrije pers? De partij van Orban heeft wel veel meer pers in bezit gekregen en 80% van medialandschap in handen. Dat de pers in handen is van een kleine kliek is toch geen probleem voor vrij nieuws vergaren en verspreiden. Dat is het hier toch ook niet?

Nuuk | 27-05-23 | 17:26
▼ 27 antwoorden verborgen

Een neergeschoten tank, juist ja.

Mr_Natural | 27-05-23 | 13:42 | 1

De drinkende bemanning was dan wel weer aangeschoten , dat dan weer wel!

Cunucu | 27-05-23 | 14:32

Rusland is "fout" maar dat maakt Oekraïene nog niet tot "goed".
simplisme viert deze dagen hoogtij, in het publieke "debat".
En een bestuurder van een debat bedrijf die zo op verbale uitdagingen reageert zou op moeten stappen.

CynicalBastard | 27-05-23 | 13:40 | 3

Exact

Regreb | 27-05-23 | 13:43

Deze Yoeri Albrecht zal wel met een fors salaris thuiskomen.. Dit omhoog gevallen ettertje gaat dat heus niet zomaar inleveren.

Ommezwaai | 27-05-23 | 13:47

Voor Rutte, Halalsama en het dankbare vaderland!

SIogra | 27-05-23 | 13:39

Wanneer sturen we de linkse oorlogshitsers nu eens richting de loopgraven in Oekraïne?

Ommezwaai | 27-05-23 | 13:39 | 9

@JTKDM | 27-05-23 | 14:30: Wil je daarmee zeggen dat de oorloghitsers extreemrechts zijn of zo?
Hitler was extreemlinks (en niet rechts), die vegetarier.

Op een paar na (vooral midden Amerikaanse figuren, die als dictators bekend stonden in de jaren 70)... zijn de meeste oorlogen door linkse types gevoerd.

Verder hoef ik maar Stalin te roepen, of Pol Pot, MAO.... en ik heb mijn geschiedenislessen vanaf eind jaren 50 goed onthouden.

Keyboardspeler | 28-05-23 | 00:52
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland