Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dit vinden ze dus bij @D66 normaal

Staatsgesanctioneerde zelfverminking door medische professionals

Geen faux-filosofische verzuchtingen. Geen schuldwijzende vinger naar breinsmeltende social media-algoritmes. Geen pogingen om met ons stokoude wereldbeeld - van dansen rond de meiboom, met een fris biertje in de ene hand en een schertsende cartoon in de andere - in de broze hoofden van pubers en pre-pubers te kruipen, om ons te vergapen aan welke genderverbindingen daar in vredesnaam kortsluiting aan het maken zijn. Maar gewoon, de beelden. Negen minuten verminking van jonge en nog jongere tieners en twintigers die borsten en baarmoeders laten verwijderen, vulvae tot penii ombakken en penii naar binnen vouwen tot vulvae. Nauwelijks tot niet omkeerbare handelingen, waarvoor de drempel wetsletter voor wetsletter lager wordt gemaakt door D66. Al lang geen "Amerikaans" fenomeen meer - hier zijn Nederlandse cijfers van de afgelopen 20 jaar, met een bestelmenu. "Early puberty" kan betekenen dat het om kinderen jonger dan tien jaar gaat. Tabelletje hieronder is opklikbaar, cijfers van het CBS die de toename over de jaren duidelijk laat zien. Social contagion? Zegt u het maar.

Wij zeggen: Naar filmpje. Lastig onderwerp. Gevoelige materie. Maar ook: gevaarlijke ontwikkeling waarin ideologische waanzin bij volwassenen leidt tot het gewillig verminken van minderjarigen. Kudt (m/v), toch nog faux-filosofisch geëindigd. Sommige eigenschappen veranderen nou eenmaal nooit...

Bestel maarrrr

Gewoon gedekt in de zorgverzekering hoor

Prachtig dooddoenertje er bij

Tamelijk droevig NSFW draadje

Social

Reaguursels

Inloggen

Vrijmibo wordt een oneliner als het zo doorgaat.

Tjemig | 09-04-23 | 00:18
-weggejorist en opgerot-
O.M.Denker | 08-04-23 | 23:37 | 1

De maakbaarheids gedachte is de vloek van deze tijd!

Nico1000 | 08-04-23 | 22:54

Kinderen de ballen afhakken. En dan een grote bek hebben over lobotomieën in de jaren vijftig. O tempora o mores

Renkum0317 | 08-04-23 | 21:56

Het probleem van het zielloze d66 is dat zij absoluut geloven in social engineering. De leeftijd van 75 jaar bereikt, dan moet iedereen maar uit het leven kunnen stappen zonder dat dit medisch wordt getoetst. Ook het naïeve geloof dat regime change topdown opgelegd kan worden aan samenlevingen met heel andere opvattingen past prima in deze manier van denken. En dan is het dus ook heel normaal dat jonge kinderen van sekse moeten kunnen veranderen. Tradities, gebruiken, gewoontes, de menselijke natuur, d66 ontkent ze allemaal want alles is maakbaar.

therealbraindump | 08-04-23 | 21:54

En iedereen denkt dan ‘rechtsstaat’?

Of: over my dead body en start een burgeroorlog?

Zomaarwat | 08-04-23 | 22:21

My body, my choice.

My mind, your choice?

Anomiemus | 08-04-23 | 22:49

@keistad | 08-04-23 | 21:38: een soort Paul Rosenmuller dus van GroenLinks. Mao aanbidder in jaren 70 en later en nooit sorry gezegd. Misschien nog wel fan?

Nichtsneues | 08-04-23 | 23:33
▼ 1 antwoord verborgen

Klein clubje,
massaal (NPO etc.)aandacht.

Krankzinnig.

Verderkijkert | 08-04-23 | 21:16

Kompleet kneiter dit. Waar gaat het naar toe.

DitjaarkrijgikAOW | 08-04-23 | 20:48 | 2

Naar een Verkaagde samenleving.

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 21:12

Waar gaat het naartoe? Een beetje alsof je aan een soldaat met shellshock en loopgraafvoet in 1918 vertelt dat het de éérste wereldoorlog is

Renkum0317 | 08-04-23 | 21:57

Vóór 1900 lieten veel Italiaanse gezinnen hun zoons vroegtijdig castreren in de hoop dat er een fantastische Operazanger van zou komen.

Sans Comique | 08-04-23 | 20:19 | 1

Jij ziet echt een overeenkomst tussen chinese ouders die hun kinderen tot superviolisten laten martelen en ouders die voor 1900 hun zoons tot castraten lieten vermaken omdat dit brood op de plank bracht en kinderen die wordt aangepraat dat ze in het verkeerde lichaam geboren zijn, dat ze gelukkiger zijn als ze de lichamelijke kenmerken van het andere geslacht hebben en dat ze hun lichaam kunnen aanpassen aan hun wensen? Op een leeftijd dat die pubers nog niet in staat zijn om de gevolgen van hun handelingen volledig te overzien? Die niet eens weten wat het is om een man of vrouw te zijn omdat ze dat nog nooit zijn geweest en dus ook niet kunnen weten of ze dat wél willen?

Dooiemus | 08-04-23 | 20:30

Wat punten die de media hoogstwaarschijnlijk niet zullen oppakken:

- Bijna 1.5% stopte met "puberty blockers" omdat "gender dysphoria (GD)" in remissie was. (Very few stopped GnRHa (1.4%), mostly because of remission of gender dysphoria.) Eerdere onderzoeken hebben hogere percentages genoemd (7%, 3.5% 4%).

- Onder de jongens in het onderzoek brak 3.4% van de jongens de behandeling met "puberty blockers" af - 2.3% omdat er niet of minder sprake was van GD.

- [...] advised to return to our gender identity clinic at the start of puberty if GD persisted [hier valt de groep die later concludeerde dat er niet (of niet langer) sprake was van GD]

- Puberty blockers kunnen kinder-osteoporosis en obesitas verergeren: "Medical reasons for not starting GnRHa were severe obesity and childhood osteoporosis, as use of GnRHa may aggravate these conditions."

- Het jongste jongetje was 8 tijdens het eerste bezoek. Het jongste meisje was 10.5.

- De onderzoekers sluiten niet uit dat de behandeling zelf kan bijdragen aan GD. ("Since nearly all participants started GnRHa after turning 13 and underwent a thorough diagnostic assessment before treatment was started, it is likely that most people starting GnRHa experienced sustained GD. Still, one cannot exclude the possibility that starting GnRHa in itself makes adolescents more likely to continue medical transition.")

- Operaties om fysieke mannelijke kenmerken te creëren dragen een hoog risico.

Anomiemus | 08-04-23 | 19:39 | 1

In de conclusie staat: "A substantial proportion of children first visiting before age 10 years did not meet criteria for a GD diagnosis, underlining the need for an individualized diagnostic approach."

Er wordt volgens mij geen percentage genoemd, maar als ik het goed berekend heb is het ongeveer 20%.

Het onderzoek beperkt zich tot kinderen en adolescenten de de kliniek bezocht hebben. Het is derhalve aannemelijk dat het percentage onder niet-bezoekers aanzienlijk hoger is.

De wet- en regelgeving gaat echter steeds meer de kant op dat de gender die een persoon verklaart te hebben/zijn doorslaggevend is. Gezien het hoge percentage dat er volgens de onderzoekers naast zit zal dit ongetwijfeld tot ongewenste situaties leiden.

Anomiemus | 08-04-23 | 19:54

Er was laatst een wetenschapper die opmerkte dat er een behoorlijke toename is van net name meisjes die denken dat zij een jongen zijn. Een werkelijke oorzaak kon zij nog niet geven, maar een mogelijke hypothese is dat de huidige meisjes moeite kunnen hebben met de rol waarin zij (mede onder de druk van social media) in worden geduwd. Ben zo blij dat ik in een tijd ben opgegroeid waarin je daar nog niet zo heel erg mee bezig was. Uiteraard wisten de meeste wel wat hun sekse was, maar niemand was er nog echt zo mee bezig.

Weerduivel | 08-04-23 | 19:34

Van dat hele transgebeuren heb ik begrepen dat dat ontstaat doordat je hersenen, direct na je geboorte, worden gespoeld met de verkeerde hormonen mix. Wat je nu ziet is dat vooral meisjes massaal aan het transen zijn - en dat is eigenlijk best raar. De vrouw is het standaard model, biologisch gezien, daar gaat de ontwikkeling het minst vaak mis mee dacht ik te weten, je zou dus vooral mannelijke afwijkingen verwachten (volgens mij is ook het merendeel van de transseksuelen een biologische man) - waarom zien we dan die enorme toename bij meisjes?
Ik weet het niet. Het lijkt me wel een enorm signaal om bedacht te zijn dat dit allemaal weleens een enorme hype zou kunnen zijn. Voorzichtigheid geboden dus.
Daarnaast leidt overtrokken transacceptatie ('het is de normaalste zaak van de wereld') tot ouders die hun kinderen homo conversie therapieën aanbieden overgaan tot chirurgie. Of dat laatste echt heel vaak gebeurt kan ik niet staven, maar ja, de gelegenheid etc.
Los van dit alles: het is natuurlijk 'heel bijzonder' dat dit marginale verschijnsel al een aantal jaren de politieke agenda beheerst (zie benoemingen in de Amerikaanse regering, gezeik over deelname aan sporten, beschikbaarheid van medicijnen en operaties). Er zijn wel dringender zaken waar we ons over moeten bekommeren. Nou ja, dat denkt Otto.

Otto Normal | 08-04-23 | 19:29 | 3

In het boek 'wij zijn ons brein' legt hersenonderzoeker uit dat de 'het geslacht' en de 'genderbeleving' in twee verschillende stadia van de zwangerschap worden aangelegd, zoals ook neus en darmen in verschillende stadia in de zwangerschap worden aangelegd. Dat gaat in nog geen 1% van de zwangerschappen wel eens mis, waardoor genderdysforie ontstaat. Dick Swaab was eens bij - ik meen - DWDD waar hysterica Monique Samuel, destijds in transitie, liep te gillen dat zij als man geaccepteerd wenste te worden en dat dat wel meteen en nu en door iedereen moest. Was geen land mee te bezeilen. Swaab heeft haar/het/hullie nog uitgelegd dat het om maar 1% van de mensen gaat en dat acceptatie beter geleidelijk kan in plaats van door het te forceren. Inmiddels is de volledig doorgeslagen, loopt boeken te schrijven over hoe we 'inclusief' kunnen bijkletsen en zo, en de politiek heeft er een coalitieakkoorddingetje van gemaakt. Ik zie haar nog zitten, en na het gegil heel rustige zeggen: "Je moet het niet forceren, acceptatie heeft tijd nodig'. Toen begon ze weer. Het eerste wat ik dacht was: Je kan er hormonen in stoppen wat je wilt, maar hysterische wijven blijven gewoon hysterische wijven. En ze is het nog.

Dooiemus | 08-04-23 | 20:46

@Dooiemus | 08-04-23 | 20:48:
Nee hoor, gewoon een overig. Je kunt nou eenmaal niet van xx xy maken en omgekeerd. Je kunt het er hooguit op laten lijken maar het voelt en het ruikt anders en zeker als het verouderingssproces om de hoek komt kijken krijg je een hele aparte tussenvorm. Zoals eigenlijk met iedere cosmetische ingreep.
Los daarvan, het zal me jeuken als iemand van geslacht wil wisselen, ga je gang, je identificeert je maar een eind heen maar fysiek en biologisch blijf je gewoon het geslacht van je geboorte - en niet dat slachtofferachtige "bij geboorte gezien als" gehuil, dat ben ik zo zat, alsofg het aan de dokter lag dat jij verkeerd gelabelled bent, donder toch op - en als je het niet gelooft, duik dan maar het mandje in met een hetero iemand.

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 20:59

Ach, zolang het allemaal gratis is. Wat houdt je tegen?

wapster | 08-04-23 | 19:19

Ik vind dat het starten van een transitietraject wel voor het intreden van de puberteit mogelijk moet zijn, maar wel enkel onder beleiding van een psychiater.

de IJsman | 08-04-23 | 18:55 | 10

DAt is het ook, maar wat als je een 'progressieve psychiater' hebt? Rond 2000 had iedereen een eetstoornis, tien jaar later had ineens iedereen ADHD. Nu is ineens iedereen van het verkeerde geslacht. Psychiaters hebben ook maar een mening.

Dooiemus | 08-04-23 | 20:50

Ik zou er niet in alle gevallen vanuit gaan dat je een medisch professional tegenover je krijgt die er alles aan doet om te achterhalen waardoor de wens bestaat en alle alternatieve behandelmethoden te onderzoeken alvorens over te gaan tot puberteitsblokkers en operaties.

Uit de Zweedse documentaire Trans Train:

The doctor we met asked one question: "Are you sure?". And our daughter, 15 at the time, said "Yes". So the doctor said "Then we'll send a referral to the Gender Identity Clinic. Congratulations, you're so brave". No follow-up, no further questions about "How did you arrive at this", "What does it mean to you", "How do you feel about this?". It was just congratulations. The answer we got was "We don't say no to anyone. We affirm everybody who comes to us, and it's very important to affirm this, no to argue. It's a question of identity. Not a diagnosis, a question of identity."

Gefeliciteerd en door naar de volgende ronde.

Vanaf ongeveer 16 minuten:

www.youtube.com/watch?v=sJGAoNbHYzk

BenBinnen | 08-04-23 | 21:59

@Dooiemus | 08-04-23 | 20:50: en tot in de jaren 70 stond de ziekte homoseksualiteit gewoon in de DSM, bij de waanstoornis en schizofrenie etc.

Nichtsneues | 08-04-23 | 23:40
▼ 7 antwoorden verborgen

* peutert de nasi uit zijn toetsenbord *

Wat is het doel van dit wokisme?

Ik denk het destabiliseren van de homogeniteit van volkeren zodat andere krachten met gemak deze hun wil kunnen opleggen.

Iemand andere ideeën?

Stinkendzadel | 08-04-23 | 18:55 | 2

Probeer op de Joop eens een gesprek te voeren over discriminatie. Die lui zijn echt niet voor rede vatbaar joh. Ze zijn blind van haat en willen oorlog.

Papa Jones | 08-04-23 | 19:02

Ja probeer die 'andere krachten' eens te benoemen, kijken hoe lang je het uithoudt zonder permaban

Renkum0317 | 08-04-23 | 21:58

Vroeger, op de lagere school zat er een jongetje in de klas, Johnny heette die, waar verder niks aan te zien, nooit wat aan gemerkt maar toen die 14 was heeft de kleren van z'n zusje aangetrokken en zichzelf zo opgehangen. Dat is ook geen oplossing. Maar om nou bij iedere tiener die wat ligt te zeuren gelijk z'n ballen of eierstokken er af/uit te snijden is ook weer zoiets. Niks mis met transgenders maar laat ze maar wachten met onomkeerbare operaties tot ze meerderjarig zijn, of er nou een piemeltje aan hangt of niet, zie je toch niet aan de buitenkant in het normale leven, gewoon even vol houden tot ze 21 zijn.

zwellevertje | 08-04-23 | 18:32 | 1

Ik denk zelfs dat dat verplicht zou moeten zijn. Laten we wel wezen: Je kunt overal mee leren leven, als het móet. Nu moet het niet meer, dus nu zijn er mensen met transspijt. Hoeveel jongeren die zich nu hebben laten verminken omdat hun ouders hen gelukkig wilde zien zullen zich straks afvragen hoe hun ouders het in hun hoofd haalden om te denken dat ze op zo'n jonge leeftijd in staat konden zijn om te beslissen over iets met zóveel invloed op de rest van je leven?

Dooiemus | 08-04-23 | 20:59

En zo blijkt maar weer: er zijn mannen, vrouwen en mensen die in de war zijn.

rexmundi666 | 08-04-23 | 18:31

Top tien plaats in de schandalen van dit decennium

Pieter Breydel | 08-04-23 | 18:20

In de vroege puberteit, het is godverdomme een misdaad.

TheBigKirth | 08-04-23 | 18:12

Je hoort veel dat je er niets van mag zeggen maar als homoman hoef ik geen vrouw met afgesneden borsten zonder lul. Want ik wil die lul dus. De ‘neplul’ die sommige transmannen laten installeren werkt niet helemaal als een echte. Lesbische vrouwen lijken mij ook niet echt geinteresseerd in deze transmannen (correct me if I’m wrong) en biologische vrouwen lijken mij ook meer geinteresseerd in echte mannen wegens lul en kinderwens. Daar komt nog bij dat alle mensen op het filmpje er nog steeds uitzien als vrouw en daar voelt dus geen homoman of heterovrouw zich sexueel toe aangetrokken. Vandaar volgens mij dat je transparen ziet waar de man als vrouw en de vrouw als man geboren is. Als dat je wens is zou ik zeggen, ga je gang.

banana moeskoerie | 08-04-23 | 17:57 | 5

@de IJsman | 08-04-23 | 18:53: Verzorgd taalgebruik altijd +1

Papa Jones | 08-04-23 | 19:09

Maar nu zijn er wel transvrouwen (of zijn die mannen die vinden dat ze een vrouw zijn nu transmannen?) die nog wel hun gevalletje hebben dat zij naar bed moeten kunnen met een lesbische vrouw omdat 'zij' immers lesbisch is. Daar schijnen lesbische vrouwen door bedreigt te worden omdat ze transfoob zouden zijn omdat ze niet met een 'transvrouw' met een pik naar bed willen. Die hele transwereld is een gevaaarlijk gekkenhuis aan het worden.

Dooiemus | 08-04-23 | 20:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Genderdysforie zou niet in DSM mogen staan van satansvolgelingen D66? Ik kan er weinig aan doen maar om iets aan genderdysforie te doen heb je toch echt een psychiater nodig die je de medicijnen en behandelingen voorschrijft onder nauwkeurig toezicht, want met kattenpis, paddenkwijl en baking soda kun je je geslacht niet zelfbehandelen volgens een receptje van het internet. Het is ook niet iets lichts als slaapmiddelen of schimmeltenenmiddeltjes die de huisarts voorschrijft.

Ik ben fucking blij dat ik niet hoor bij de mensen die dit hebben want het is zwaar.

Haal de verantwoordelijkheid weg bij de GGZ, wat is de volgende stap? Geslachtsveranderingsmedicijnen bij de Kruidvat naast de paracetamol? Moeten we ze dan pas bij de GGZ gaan helpen zodra ze na behandeling zitten en problemen ervaren?

geerdt | 08-04-23 | 17:54

En die gekkigheid wordt allemaal vanuit de basisverzekering vergoed zeker.

Joris Beltsin | 08-04-23 | 17:51

D66 loopt hard voor op om kwetsbare kleine jongetjes en meisjes te verminken.

Zeddegeizot | 08-04-23 | 17:50

Als ventje van een jaar of 10 zag ik op TV Romy Haag. Ik dacht dat hij echte borsten had en dat ik die ook zou kunnen krijgen. Ik heb er wakker van gelegen want ik had volgens mij meer vlees op de borst dan andere jongetjes.
En dan kijk ik naar de foto's van toen: ik was echt een mager scharminkel maar ik voelde me dik.
Een kinderbrein zit ingewikkeld in elkaar, breng het niet extra in de war.

Mr_Natural | 08-04-23 | 17:46

Ik voel me een duizendpoot, maar ik zie wel op tegen de operatie.

Mr_Natural | 08-04-23 | 17:41 | 1

Dan bof je nog dat je je geen miljoenpoot voelt.

Argyronauta | 08-04-23 | 21:26

Kent iemand naast genderdysforie ook maar één andere stoornis waarbij we biologische realiteit aanpassen aan hoe mensen zich voelen?

Gen. Maximus | 08-04-23 | 17:40 | 3

Goed punt, ik kan het even niet verzinnen.

donkieshot | 08-04-23 | 17:46

De biologische realiteit leeftijd. Bijna alle kosmetische ingrepen zijn erop gericht om schijnbaar jonger te worden.

Joris Beltsin | 08-04-23 | 17:49

Misschien als Rutte een neusverlenging laat uitvoeren.

lekgoot | 08-04-23 | 18:18

Een opmerking als: 'krijg nou tieten!', mag dat nog?

Mr_Natural | 08-04-23 | 17:40 | 1

Ja, je zegt toch ook 'krijg nou de tering'. En genderdysforie is niet iets waar voor we ons hoeven te schamen of wel dan?

geerdt | 08-04-23 | 17:57

Die menukaart bewijst keihard dat transgenders niet geboren worden maar gemaakt. Het is gewoon gierend uit de hand gelopen met het valideren en aanmoedigen van body dysmorphia door psychologen en artsen met ideologische tunnelvisie: niets is een afwijking en alles is een menselijk construct. De aandoening kent zowel in meisjes als jongens een grote comorbiditeit met autisme, narcisme en andere mentale -ismes. Hoor je niets over in de MSM. Grofst medisch schandaal sinds lobotomieen de Nobelprijs zijn toegekend.

allemansvijand | 08-04-23 | 17:39 | 1

In Azie komt het voor dat in arme gezinnen jongetjes nogal eens vrouwelijke hormonen te slikken krijgen met als doel uiteindelijk als katoey/ladyboy door het leven te gaan en de kost te verdienen, vaak in de prostitutie. Schijnt veel vraag naar te zijn bij sekstoeristen. Probleem is wel dat sommigen/velen(?) naast die hormonen ook de nodige hoeveelheid geestverruimende middelen nodig hebben om het aan te kunnen. Eigenlijk vrij tragisch.

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 17:47

Gevoelige materie? Jazeker wel. Maar heb zeker mijn twijfels wanneer de transitie te jong wordt ingezet. Stel dat er later spijt is, dan is het onomkeerbaar geweest en is de persoon waarschijnlijk doodongelukkig.

Jan, Leiden | 08-04-23 | 17:37 | 1

Uit studies is gebleken (link ben ik kwijt, volgens mij via triggernometry) dat van de kinderen die op enig moment in transitie wilden na hun 18e, met psychologische begeleiding en zonder chemicaliën en zonder operaties, uiteindelijk ruim 80% hun eigen lichaam toch accepteerden en vrijwel allemaal homofiel bleken te zijn.

Zou daar een transitie zijn ingezet, dan zouden velen van hen daar spijt van hebben gekregen. Het aantal verhalen over transitiespijt is groot. Het aantal zelfmoorden onder mensen die een transitie hebben ondergaan is fors.

BenBinnen | 08-04-23 | 17:42

Kijk, als een volwassene (laten we hem "Martijn" noemen) graag sex heeft met kinderen, dan is dat nogal een dingetje. Mag niet van de wet. Ook niet als het kind consensus heeft. Is het kind eenmaal 18, dan is er geen bezwaar, ongeacht de leeftijd van Martijn. Heb ik niet uitgevonden, dit komt uit de koker van rechtsgeleerden en er zijn redenen voor waarom dit verbod ook een goed idee is. Hoe kan het dan dat dezelfde argumenten niet bestaan voor het moedwillig operatief veranderen van geslacht van een minderjarige?

geerdt | 08-04-23 | 17:37

Alhoewel ik als een man ben geboren, identificeer ik mezelf toch als een trans-man. Waar kan ik terecht voor zo een operatie?

Ierse_Setter | 08-04-23 | 17:31 | 7

Gaat hem niet worden. Je ballen vervangen door knikkers gaat nog lukken, maar je prostaat weghalen is veel te riskant. Doen ze bij transvrouwen ook niet, omdat de kans op incontinentie veel te groot is. Je kunt ontharingscreme in je gezicht proberen, zodat het op een lullig vlasbaardje gaat lijken, misschien dat dat al helpt?

Blauwpetje | 08-04-23 | 17:45

Ik zou zeggen, de Frankensteinmethode?

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 17:48

@Blauwpetje | 08-04-23 | 17:45: Dat zei mijn arts ook al. Zij wilde mijn penis ook niet tot 7 cm verkleinen. Te riskant en zonde van het formaat. Heb toen overwegen om mezelf als een pornacteur te gaan identificeren, maar dan is mijn formaat daarvoor weer veul te klein.

Ierse_Setter | 08-04-23 | 17:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Een minister uit ons kabinet wil graag een jongenskutje, dat moet toch geregeld kunnen worden…

eerstneukendanpraten | 08-04-23 | 17:28

Dus voor +/= 200 lieden per jaar moet de hele samenleving op zijn kop, prima dat ze goed geholpen worden maar verder........

Uw Verzekeringsadvis | 08-04-23 | 17:28

Begrijp ik het nou goed dat er 'verminkte' mensen getoond worden in het filmpje? Als dat zo is, ga ik het niet eens te starten. Er is een grens aan wat ik kan hebben. Brrrr....

Amsterdamsko | 08-04-23 | 17:27 | 1

Yep. Vrouwen die hun borsten hebben laten verwijderen. Soms inclusief tepels.

En waarom? Ik krijg mijn hoofd er niet omheen gevouwen.

BenBinnen | 08-04-23 | 17:37

Dit is niet echt body build back better.

Mr_Natural | 08-04-23 | 17:27

Hoe zat het ook alweer met de wetenschappelijke hardheid van de opleiding psychologie? Welke analyse en diagnoses waren er ook alweer hard bewijsbaar in de praktijk van deze wetenschap?
Zelf te maken gehad met langdurige en matige analyses bij mijn kind. Je hart breekt elke dag ervan. Uiteindelijk goed weten te krijgen gelukkig, maar niet echt door de professionals.

TheseDays00 | 08-04-23 | 17:26

Het lijkt wel of D66 als hoofddoel het vernietigen van levens heeft, die partij moet toch wel strafrechtelijk aan te pakken zijn, in het belang van het behoud van de menselijkheid in de samenleving.

smdyasc | 08-04-23 | 17:25 | 8

Ja joh tuurlijk.

Beste_Landgenoten | 08-04-23 | 20:01

@Beste_Landgenoten | 08-04-23 | 20:01:
Hebben jullie binnen X66 nou ook een traject waarbij jullie kunnen worden omgebouwd tot kleine Kaagjes? Kaagkloontjes, als het ware? En is dat nog een beetje te betalen? Ik bedoel, de egards die zij van deugend Nederland krijgt, dat moet wel een warm gevoel geven. Jinek bij je op audientie, kussentjes voor de meerderjarige kinderkamer kopen tijdens werkoverleg, bij cruciale meetings of opdrachten een paar dagen op kosten van de samenleving naar New York of Davos vliegen, wie wil dat nou niet? Daar kan geen geslachtsverandering tegenop.

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 21:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Het Partei Bureau gaat niet op de argumenten in, tja, we weten immers wel wie er straks weer in de Kamer komt.

dathoujetoch | 08-04-23 | 17:25

Weet je, het is allemaal heel vervelend als je twijfelt aan je identiteit, je sekse en je geaardheid. Feit is wel dat iedereen op een gegeven moment wel twijfelt, zeker in de leeftijd 13-18. En de meesten van ons vinden dan langzamerhand wel hun weg. En van die groep die nog blijft twijfelen is slechts een zeer selecte groep de mening toegedaan dat ze in het verkeerde lichaam zijn geboren. Soit, zou kunnen, lijkt me heel vervelend als je dat gevoelt hebt. En dan vind ik het prima dat er manieren zijn om je te helpen. Maar dan nog, het is bijna dagelijks in het nieuws, alsof het retevaak voorkomt en dat is gewoon niet zo. En dan die twitterlijntjes, alsof ze applaus willen voor hun keuze, dat het zo dapper en goed is. Nou, nee, fijn voor je, dank de maatschappij dat het mogelijk is, transseksualiteit is niets bijzonders, is van alle tijden, drag, en geaardheden ook, prima. Leef je uit, wees blij dat het hier kan maar hou op met dat geneuzel erover, 99,99% van de bevolking boeit het gewoon niet, is niet op hun van toepassing, interesseert ze ook niet en een afgedwongen mening nog veel minder. En dan dat gezeik op lagere scholen erover. Wat is mis met gewoon 1 middagje normale seksuele voorlichting in groep 7 of 8. Behandel het hele spectrum, van voortplanting tot gender tot geaardheid en als iemand er meer over wilt weten bied je je als docent aan als luisterend oor en verwijs je de leerlingen naar de betreffende vertrouwenspersoon en doorrr. Die sommetjes maken zichzelf niet en de taalvaardigheid van de jongste generatie is ook om te janken. Dat is pas echt een maatschappelijk probleem, niet of iemand zich XX of XY of weet ik wat voelt. Maar weet je wat het is. Linkse proggo's kunnen zichzelf er zo ont-zet-tend goed van laten voelen als ze het maar blijven oprakelen en blijven zeiken over hoe goed, knap en dapper het wel niet is dat...

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 17:24

Het zwaarste argument tegen de doodstraf is, dat de zaak niet omkeerbaar is. Er is geen weg terug.
Ook hier geldt dat er geen weg terug is.
Nu wil ik niet zeggen dat verbouwen niet mag. Maar wel pas na goed nadenken en zeker weten. En, omdat je hersens dan pas volgroeid zijn, pas na je 24ste. Dan mag je pas beslissen.

Schadenfreude | 08-04-23 | 17:23 | 3

Het argument van de voorstanders is: niets doen is ook onomkeerbaar. Dus als jij op zeg je 14e 'weet' dat je eigenlijk in het verkeerde lichaam zit dan wil je een operatie ondergaan voordat de pubertijd bepaalde veranderingen onmogelijk of veel moeilijker maakt.

Eigenlijk zou je helderheid moeten krijgen over hoeveel mensen die dergelijke behandelingen ondergaan later spijt krijgen. Als dat er veel zijn zou je in principe een argument hebben om kinderen te beschermen tegen 'bevliegingen'.

Tashtego | 08-04-23 | 17:32

Waar ik mij nog het meest over verbaas is dat artsen, psychiaters en ook de Nederlandse overheid volledig meegaan in de gedachte dat je zelf je geslacht kunt kiezen en van het ene naar het andere kunt veranderen, alsof je van automerk wisselt. Mensen die echt wel beter weten, maar er volledig in meegaan, waarom in godsnaam?

Blauwpetje | 08-04-23 | 17:20 | 2

€.

De Profundus | 08-04-23 | 17:23

Nou ja, prima dat dit kan, maar niet bij kinderen.

Papa Jones | 08-04-23 | 17:50

Pubertijd is leven bij de waan van de dag.
De ene dag wil je een new waver zijn, de volgende dag een hard rocker, daarna een punker, of toch maar een disco.
De meeste mensen die zo jong aan een geslachtsverandering beginnen krijgen spijt omdat het maar een opvlieging was.
En als je eenmaal begint is er geen weg terug.
Als een jongere nu besluit om en goth of een emo te worden kan ie er ieder moment mee stoppen als ie er genoeg van heeft en weer gewone kleren gaan dragen.
Als je nog voor de puberteit is ingezet met hormoontherapie begint kun je dan nooit meer ongedaan maken als je spijt krijgt.
Vervelend voor de 0,1% die misschien wel echt transgender is, maar de 10% die dat niet is moet tegen zichzelf en tegen experimeterende dokters beschermd worden.

Osdorpertje | 08-04-23 | 17:20

Ach, Nederland is gelukkig al helemaal klaar met dat arrogante, betweterige radicalisme van D66. Nu alleen hopen dat de Tweede Kamerverkiezingen snel voor de deur van het gezond verstand staan.
www.telegraaf.nl/nieuws/1902134987/d6...
(En dat frame dat er een kloof is tussen de Randstad en 'de provincie' is ook alleen maar door de deugmedia in het leven geroepen om ons hier in 'de provincie' voor 'volkomen achterlijk' te verklaren.)

Aristotalloss | 08-04-23 | 17:20 | 1

Nou je helpt anders aardig mee het vooroordeel in stand te houden.

Beste_Landgenoten | 08-04-23 | 20:04

Wat ben ik blij dat mijn kinderen op een christelijke school zitten. Hopelijk blijft deze onzin hun bespaart.

am0rz | 08-04-23 | 17:18 | 6

Hopelijk krijgen ze ook beter taalonderwijs dan hun vader/moeder.

Papa Jones | 08-04-23 | 17:43

@Papa Jones | 08-04-23 | 17:43: Ik ben inderdaad niet zo goed in taal, maar er zijn wel belangrijkere vaardigheden dan taal.

am0rz | 08-04-23 | 18:07

Ze leren er in elk geval slecht spellen

Beste_Landgenoten | 08-04-23 | 20:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Weinig nieuws over D66 de laatste tijd. Wel goed dat er daarom even een bruggetje naar deze evil partij wordt geslagen in dit topic.

BobDobalina | 08-04-23 | 17:16 | 10

Wat onzin is papajones. D66 wil niks doordrukken, er is een wetsvoorstel geweest die de registratie van transgender mogelijk wil maken voor jonger dan zestien jaar. Ik sta er zelf niet achter, maar toch is wat je beweert niet juist.

Beste_Landgenoten | 08-04-23 | 20:08

@BobDobalina | 08-04-23 | 17:57:
Wees verstandig, breek in op het gemeentelijke stembureau en verbrandt alle stemformulieren. Voordat ze in verkeerde handen vallen en achterhaald kan worden wie X66 heeft aangekruist. De geschiedenis blijft zich immers jammer genoeg steeds maar weer herhalen...

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 20:12

@Beste_Landgenoten | 08-04-23 | 20:08:
Gender is ook maar een constructie, toch, Landgenoot? Vind je zelf ook niet dat X66 hierin een beetje doorslaat? Welk nijpend probleem denken ze hiermee op te lossen?

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 20:16
▼ 7 antwoorden verborgen

Er zijn echt mensen die als het ware geboren zijn in het verkeerde lichaam. In mijn werk heb ik enkele malen er mee te maken gehad, niet de lichamelijke kant, ook niet direct vanwege transgender, maar dan was het wegens mentale klachten, want ja, ook dat gaat gewoon door ongeacht welk lichaam. Deze mensen waren dus patiënt, maar ook een collega gehad die ik als man kende, geboren als vrouw.
Tot zeker de jaren 90, na 2000 ook nog was het volstrekt normaal om een gedegen vooronderzoek te doen voor men een traject in ging. De cliënten zelf vonden dat ook normaal. Vervolgens was er een lang psychologisch nazorg traject, ook dat vond echt iedereen normaal, en zo zou het ook moeten zijn.

Wat nu gaande is, is een activistisch, en zeker agressieve ideologie. Het gaat niet meer om het individu, maar om het grote geheel, de ideologie van transgender en eigenlijk ook alles wat er bij gehaald is met andere genders.

Pubers en adolescenten hebben een niet volgroeid brein en zijn mentaal ook volop in ontwikkeling. Onzekerheden mbt identiteit (in elk opzicht) is normaal. Bij de een speelt het meer op dan bij de ander.
Wat nu gaande is, is ook supermarkt denken. Ik wil, dus ik koop/krijg. De verstrekkende gevolgen worden blijkbaar nergens meegenomen en komt een kind, of jongvolwassene uiteindelijk in de knoei door een beslissing met onherstelbare schade, dan moet dat blijkbaar. Alles voor de ideologie. Dit is echt heel erg en een schande voor de gezondheidszorg.

Nuuk | 08-04-23 | 17:14 | 5

Volledig mee eens. De hele genderideologie is ook helemaal niet bedoeld om wie dan ook te helpen.

Blauwpetje | 08-04-23 | 17:27

25 jarige leeftijd.

De Profundus | 08-04-23 | 17:28

@De Profundus | 08-04-23 | 17:28:

Klopt, de adolescentie loopt tot ongeveer 25 jaar. Hersenen werken dan net wat anders dan in de volwassenheid. Dat heeft soms voordelen, maar ook nadelen. Die laatste raken aan zeer verstrekkende beslissingen. De onzekerheid tav identiteit, de neiging tot nemen van snelle en soms risicovolle beslissingen raken er aan.

Nuuk | 08-04-23 | 17:34
▼ 2 antwoorden verborgen

En de tweede tweet in het onderste twitterdraadje ligt kennelijk al al te gevoelig bij de Twitter-stasi. Verwijderd dus...

Ferdo76 | 08-04-23 | 17:11

Laten we hopen dat het geen fase is waar deze mensen doorheen gaan want dan zijn ze de rest van hun leven verminkt. Kun je toch beter een tattoo laten zetten met de naam van je eerste echte ware liefde die heus nooit bij je weg zou gaan ;).

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 17:10 | 3

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 17:10 |

Nou dan had ik nu een tattoo staan met Juf Mieke .

pegaje | 08-04-23 | 17:17

Zet er heel groot GS overheen. Tip.

Normpje | 08-04-23 | 17:35

Wat mij verbijstert en tegenstaat is het gemak waarmee medici zich op het verschijnsel storten, geil als ze zijn om te gaan snijden en verbouwen. In vroeger jaren vertoonden ze die geilheid ook, maar dan in dienst van de gevestigde orde die vond dat uitzonderingen als bijvoorbeeld hermafroditisme (interseksualiteit heet dat tegenwoordig geloof ik) niet konden en er snel gecorrigeerd moest worden. Het maakt ze kennelijk niet uit vanuit welk perspectief het verzoek om correcties aan te lichaam komt, als er maar gecorrigeerd kan worden. Of het nou om borstvergrotingen gaat, liposucties, het weghalen van ribben of het ombouwen van een AMAB of een AFAB, het maakt ze geen reet uit, als ze maar kunnen knutselen.

Schoorsteenveger | 08-04-23 | 17:09 | 1

Want jij kent ze, die chirurgen. Overigens is de vraag naar plastische chirurgie enorm toegenomen. Ooglift is zo ongeveer de meest voorkomende operatie bij vrouwen van vijftig plus.

Beste_Landgenoten | 08-04-23 | 20:13

Ouders, die toestaan of zelfs bevorderen dat bij hun jonge kinderen de voortplantingsorganen worden weggehaald, verdienen de ultieme Darwin-award. Ga vooral zo door!

Philip | 08-04-23 | 17:07 | 1

Zou zo mooi zijn als wanneer de kinderen spijt hebben, dan dezelfde ingreep bij de ouders gedaan zou worden. Of een alternatieve, bijv. een extra leuter op het voorhoofd.

Gaat nog een hele kluif worden om alle mensen met spijt te behandelen en te begeleiden..

Reagiertank | 08-04-23 | 17:36

Begin me nu toch wel een beetje te ergeren aan de gewoonte om alles wat je niet bevalt in D66 schoenen te schuiven. Het is niet eens mijn partij, een verwijt dat ik zo ongeveer dagelijks krijg, maar de hetze ertegen irriteert me. Als het om ware zaken gaat heb ik daar geen probleem mee. In dit geval is D66 voor de wijziging in het paspoort. Iets heel anders dan wijziging in chirurgische zin. Dus ben je transgender, of kom je er op gegeven moment achter dat je anders bent dan kan je dit aangeven in je paspoort, dat is het voorstel. Nergens lees je dat D66 het een goed idee vindt dat jongeren zomaar het mes laten zetten in hun geslachtsdelen.

Beste_Landgenoten | 08-04-23 | 17:07 | 31

@Beste_Landgenoten | 08-04-23 | 18:46: (lastig dat niet te zien is op wie gereageerd wordt)

Het staat er inderdaad niet expliciet in. Als er gekeken wordt naar de aanmeldingen bij de genderzorgklinieken dan zijn er (voor zover ik weet) weinig aanmeldingen van boven de 25.

ZOMG | 08-04-23 | 18:51

Een ding is zeker, D66 doet nu nergens mee bij de coalitie-vorming van de provincies en als er weer verkiezingen zijn blijft er niet veel meer over van D66. Niet voor niks houdt Kaag zo krampachtig vast aan haar standpunt, van buigen voor de wil van het volk is geen sprake, they have no other way.

DitjaarkrijgikAOW | 08-04-23 | 20:46
▼ 28 antwoorden verborgen

Maar bepaalde middelen tegen pijnbestrijding zijn uit het pakket gehaald, want ze zouden wel eens verslavend kunnen zijn. Daarom mag je ze zelf betalen. Een tientje per maand daarvoor, een paar tientjes per maand voor dit, je betaalt die premie per slot voor de managers, de gelukszoekers en ieder pervers idee dat een groep sneeuwvlokjes de wereld ingooit. De boomers zijn schuld en de "zorgverleners" varen er wel bij.

bergsbeklimmer | 08-04-23 | 17:04

Tja, je mag hier niks van zeggen. Voor je het weet word je gecanceld of erger: strafrechtelijk vervolgt voor het hebben van de verkeerde mening. Mensen zijn namelijk snel beledigd. Je kan tegenwoordig al opgepakt worden door alleen 'white lives matter' te zeggen. En dit wordt alleen maar erger.

elco485 | 08-04-23 | 17:03 | 1

Degeneratieve agressie.

Blijft agressief.

Pro black.

Blijft racistisch.

Pro is mij iets te vaak contra.

Zomaarwat | 08-04-23 | 17:05

Ja joh, maak alles maar stuk. Letterlijk en figuurlijk. Mijn tieners doen gelukkig niet mee aan deze waanzin.

Piet Karbiet | 08-04-23 | 17:01

Deze vorm van inclusiviteit van toch onder het kopje 'progressief denken'? Wat is hier positief aan? Er is vast wel een marketing persoon aanwezig die dit kan uitleggen.

donkieshot | 08-04-23 | 17:01 | 2

Inclusief betekent niks anders dan eisen dat anderen zich aanpassen zodat jij dat niet hoeft te doen.

elco485 | 08-04-23 | 17:04

Over de besmettelijkheid van waanideeën: lees Abigail Shrier, over hoe kinderen elkaar in de klas aansteken met het idee in een verkeerd lichaam geboren te zijn. In het interview met Joe Rogan geeft ze de logische verklaring; door zichzelf tot trans te verklaren stonden ze opeens in het middelpunt van de aandacht. Iets wat veel pubers willen.
Wat opvalt aan veel transgenders, is hun exhibitionisme en extravagantie. Ze exposeren álle toeters en bellen van hun uiterlijk, dragen graag veel piercings en tattoo's, verven hun gekke haar in bonte kleuren, kiezen voor grote neptieten en raken verslingerd aan andere, voor de transitie niet perse noodzakelijke plastisch-chirurgische ingrepen... Ook die voor D66 in de kamer zit, publiceerde het traject van haar operatie (in Thailand) in de Telegraaf, met filmpjes en al. Die enorme honger naar aandacht voor iets intiems, lichamelijks, noem het narcisme, lijkt me voer voor psychologen. Hier is vaak meer aan de hand dan alleen een jarenlange vertwijfeling en genderdysforie.

kapoerewiet | 08-04-23 | 17:00 | 2

Goed verwoord.

lanexx | 08-04-23 | 17:56

Het exhibitionisme valt inderdaad op. Het heeft meer weg van een fetish dan van een verandering naar een "gemiddelde" vrouw.

En daarmee komen we weer terug bij de vraag wat een vrouw is. Is dat een biologische vrouw of een karikaturaal, zelfverzonnen beeld van wat een vrouw zou kunnen zijn? Kunnen degenen die in transitie naar vrouw gaan überhaupt formuleren wat een vrouw is?

BenBinnen | 08-04-23 | 18:06

Lastig. Als je op een dag echt denkt dat iets is wat het is, en dan later blijkt het niet zo te zijn. Dan kan je, zeker in dit geval, niet meer terug. Leeftijdsgrens zou daarom echt niet verkeerd zijn.

TheManiac | 08-04-23 | 17:00

Early puberty "kan" niet kinderen onder 10 jaar betreffen, het betreft kinderen onder 10 jaar. Daar ben ik ondertussen deskundige in.
Wat dat genderbender gedoe betreft prijs ik mezelf en mijn kinderen gelukkig dat we over een gedegen portie gezond verstand beschikken én dat mijn meiden naar een normale, fatsoenlijke basisschool gaan.
Hah, 5 uur, tijd voor een drankje, weg van deze waanzin.

WasHetMaarMakkelijk | 08-04-23 | 17:00

Eeuwige zonde van zo'n ladyboy, dat knippen en vouwen.

Hetkanverkeren | 08-04-23 | 16:59

Dat handschrift van die onderste is geen handschrift van een kind.

Ik vind het trouwen weer een groot verdienmodel voor velen brrrrr.

pegaje | 08-04-23 | 16:58 | 1

Laatst een oud lagere school oefenboekje gezien van mijn betere helft. Die kon al netjes schrijven toen ik nog met een bot door mijn neus liep en slechts keelklanken uitstootte.

Duwbak_Linda | 08-04-23 | 17:01

Geen foto's van armen die zijn gestript om daar piemels van te maken (phalloplastiek). Misschien maar goed ook: dat is geen pretje om te zien.

ZOMG | 08-04-23 | 16:56

Hier is het vader, moeder, kinderen, hamster, konijn, hond. Daar mogen ze het mee doen. Verkering? Best, geen mij niet aanstaande vriendje of vriendinnetjes onder dak. En ja, tot hun 18e bepaal ik dat.

Je wil verkering met iemand van hetzelfde geslacht, geen punt, maar leg eerst uit.

Ik ga biljarten. Nog een regel welke bal ik eerst moet raken, of helemaal geen, want dat is niet eerlijk, ofzo.

GKJP | 08-04-23 | 16:56 | 2

Nou je hoeft met deze instelling iig niet bang te zijn dat ze eerlijk tegen je zullen zijn. Met ook nog eens kans op lekker buiten de deur snoepen.

TheManiac | 08-04-23 | 17:03

@TheManiac | 08-04-23 | 17:03:

U moest eens weten...

Draai maar een paar dagen mee hier in het gezin, is zoals het moet zijn.

GKJP | 08-04-23 | 17:54

Niet zeiken over de zorgverzekering, deze ingrepen zijn helemaal niet zo kostbaar.
Wel zorgelijk dat die drempel zo verlaagd wordt. Dit soort ingrepen zouden toch een laatste redmiddel moeten zijn, voor mensen die echt met gender dysphoria behept zijn. Voor die mensen werkt de behandeling ook goed: minder dan 1% krijgt achteraf spijt van de transitie. Met die lagere drempel zou dat percentage wel eens omhoog kunnen schieten. En dan schiet iedereen weer in de kramp dat niemand de behandeling meer mag krijgen (of dat 'ie niet meer vergoed wordt)

Muxje | 08-04-23 | 16:55

Die lui zijn inmiddels gewoon compleet van God los en worden niet geholpen maar aangemoedigd. Dan krijg je dit soort ongein, en degene die ze nog durft tegen te spreken worden aangevallen.

"Today, March 31, is the annual Transgender Day of Visibility. But this week has seen a surge of anti-trans rhetoric after police said the shooter, who attacked a Christian school in Nashville, identified as transgender. The shooter's gender identity remains unclear. As NPR's Melissa Block reports, the LGBTQ community fears a further escalation of hate."

Hopelijk voor Amerika in ieder geval spoedig weer wat gezond verstand:
www.youtube.com/shorts/m7-syFNNJ24

Nu wij nog:
www.youtube.com/watch?v=deTKmGGZPWc

keistad | 08-04-23 | 16:55 | 1

De jaren 2010-2012 zijn op de een of andere manier op zoveel sociaal-culture vlakken, zo'n keerpunt. Op het gebied van opkomst extreem-rechts/links, tot het begin van de culture wars.

Het is ook het jaar dat Facebook, Twitter & Instagram wereldwijde tractie begon te krijgen.

Causaal of correlatie?

Linkse Zakkenvuller | 08-04-23 | 16:54 | 4

Causaal wat mij betreft. Echo chambers en bubble vorming zijn een ding. Goed aangevoerd door algoritmes die je alleen maar verder 1 richting induwen. We zijn dingen normaal gaan vinden die we 20 jaar geleden nog compleet idioot hadden gevonden.

elco485 | 08-04-23 | 16:58

@elco485 | 08-04-23 | 16:58: Ik denk dat ik een belangrijke factor oversla. De iPhone / 4G en de onlosmakelijke verbondenheid ermee.

Als de echo chambers enkel stationair op desktop waren geweest, was de impact minder, veel minder.

Linkse Zakkenvuller | 08-04-23 | 17:04

Heeft denk wel verband met elkaar. Massacommunicatie heeft altijd invloed op ontwikkelingen.

Zomaarwat | 08-04-23 | 17:13
▼ 1 antwoord verborgen

Mam mag ik tatoeage
Nee
Mam mag ik kut
Ja graag

RickTheDick | 08-04-23 | 16:53 | 2

Ik zou beginnen met een kut tatoeage.

Kowalski11 | 08-04-23 | 17:04

deze meisjes willen juist een een piemel.
Zoek een hele slechte tatoeëerder.
Dat voorkomt toekomstige teleurstellingen.

zuurtjeregen | 08-04-23 | 17:18

En van de week schande over oorbelgaatjes bij baby's, voorhuid enzo eraf is dan. weer geen probleem.

uisge baugh | 08-04-23 | 16:51

Het zou het beste zijn als hier zo min mogelijk aandacht aan wordt besteed. Dit om inderdaad 'social contagion' te voorkomen. Net zoals suicide besmettelijk kan zijn. Alleen een psychiater zou deze verminkingsmogelijkheden ter sprake mogen brengen, en dan alleen bij ernstig psychisch lijden en na uitsluiting van werkelijk iedere andere mogelijke stoornis. Dit om te voorkomen dat deze onzin door gestoorde moeders wordt opgedrongen.

lekgoot | 08-04-23 | 16:49 | 1

Ja, maar zo werkt het niet. Deze mensen zijn dapper dat ze de keus hebben durven en kunnen maken en er zijn vast nog heul veul meer onzekere jongeren die twijfelen over hun identiteit en positie in de samenleving. Dus na de cosmetische industrie is het nu de beurt aan de geslachttovenaars om te gaan knippen en te plakken.
Was het in mijn tijd met een hanekam of een neusring toch een stuk makkelijker om je te uiten ( niet dat ik dat deed overigens, zag er zo smerig en ongewassen uit, ik liet gewoon m'n haar staan vanaf m'n 17e of 18e... ).

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 17:08

Wel zielig voor die ouders die van die achterlijke om te kotsen "gender reveal" feestjes geven. 'Hoera een jongen!" blauwe ballonnen vliegen de lucht in. 14 jaar later; "hadden we toch roze ballonnen moeten doen?".

homieguerneville | 08-04-23 | 16:49 | 1

Genderneutrale ballonnen, doorzichtig. Condooms een idee?

Reagiertank | 08-04-23 | 17:41

Iemand die zelfmoord wil plegen, euthernasie, die wil ook een keus. En dat lijkt me een meer legitieme reden om daar onder begeleiding soepeler mee om te gaan dan dit bij deze puber breintjes.
Dus, je mag geen alcohol voor de 21e? Maar wél een complete verbouwing?!
Echt, deze wereld is zo kapot stuk

boerk | 08-04-23 | 16:48 | 2

*euthanasie

redthehaghue | 08-04-23 | 16:57

Die logica houd ik er in.

Louter Leuter | 08-04-23 | 18:06

De term by proxy is oorspronkelijk afkomstig van het syndroom Münchausen by proxy. Daarbij wordt een ziekte/aandoening bij iemand gesuggereerd of zelfs daadwerkelijk veroorzaakt, niet door de persoon zelf maar door een ander. Bijvoorbeeld een ouder bij een kind. Ik wil hier niet de discussie aangaan of genderdysforie een ziekte is maar ik denk dat de term wel duidelijk is.

Edit: Bedoeld als antwoord op de opmerking van Après toi.

Pardoes | 08-04-23 | 16:47 | 1

Snap ik, bedankt. Münchausen by proxy heb ik over gelezen, erg schadelijk voor kinderen.

Après toi | 08-04-23 | 16:55

Gij die vroeger om vrijheid brulden, hebben inmiddels de leeftijd bereikt dat ze het anderen niet meer gunnen, want ze begrijpen het niet meer.

Alsnog, leeftijd wel graag naar 21+ voor onomkeerbare keuzes.

Maar daarna, moet je het helemaal zelf weten.

Linkse Zakkenvuller | 08-04-23 | 16:45 | 8

@Linkse Zakkenvuller | 08-04-23 | 16:51: Insgelijks, maar ik mag wel mijn oprechte gevoel uiten?! Of moet ik dan eerst door de ideologen als 'acceptabel' worden gekwalificeerd? Pfff. Freaks en ideologen. Wat is problematischer?

Zomaarwat | 08-04-23 | 17:09

Om vrijheid brulde niemand. Om macht brulde links. Om hun zakken en passant te vullen.

Zomaarwat | 08-04-23 | 17:11

Maak er 25 van. Dan zijn hersenen volgroeid en het opstandige adolescentengedrag voorbij.

Louter Leuter | 08-04-23 | 18:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Freakshow.

Rot als je wat mankeert, lichamelijk en/of psychisch.

Nog rotter als ideologen je gaan 'helpen'.

Zomaarwat | 08-04-23 | 16:44

Ollongren vindt dit inderdaad geweldig!

eerstneukendanpraten | 08-04-23 | 16:43

Soms is een psychiater beter dan een chirurg.

Kwelbeller | 08-04-23 | 16:40

Ik identificeer mij als een planeet. Jullie moeten mij vanaf nu Jupiter noemen.

eerstneukendanpraten | 08-04-23 | 16:40 | 4

Ik identificeer mij als Calisto en voel mij door jouw gevangen gehouden te worden. Schadevergoeding graag.

Grachus | 08-04-23 | 16:44

Ik wil u wel jubilerende noemen....
Zit een bepaald gedrag aan vast, liefs

the_w | 08-04-23 | 17:40

Ik identificeer mij als een eerstneukendanpratende en wil ook als zodanig aangesproken worden.

Aleon | 08-04-23 | 22:16
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals wel vaker: compleet gestoorde shit, in de VS onstaan en langzaam op weg naar Europa.

Eduardo- | 08-04-23 | 16:38 | 1

In de jaren tachtig was er al een genderkliniek maar daar kon je pas terecht als volwassene en na een uitgebreid voortraject. De aantallen waren minimaal. Tegenwoordig iets te hip en modern om wat te mankeren.

voldemort | 08-04-23 | 17:17

Vreselijk onderwerp, krijg er rillingen van.
Opereren pas vanaf 21 zou een boel oplossen.

Nuchternederland | 08-04-23 | 16:37 | 2

En 100% zelf betalen dan is het feest meteen over.

deja_view | 08-04-23 | 16:51

"Lastig onderwerp."

Het is helemaal geen lastig onderwerp. Het is iedereen duidelijk dat dit niet mag gebeuren.

omanders | 08-04-23 | 16:37

Vroeger werden pubers die zich zelf verminken behandeld maar tegenwoordig wordt dit gestimuleerd en door de zorgverzekering vergoed.

Piggelmee | 08-04-23 | 16:37 | 1

En u betaald eraan mee, fijn he

boerk | 08-04-23 | 16:44

Eigen keus toch?

Après toi | 08-04-23 | 16:32 | 21

@Après toi | 08-04-23 | 17:04:
Kom niet uut Drenthe. Kan me dit niet herinneren. Wel dat ik regelmatig werd uitgescholden voor flikker en stadse lul vanwege mijn kleding en haardracht (ik wist al vroeg waar Abraham de pot met gel haalde). Ook had ik geen stoere sleutelbos aan mijn broek hangen. Tja.
Geen idee hoe het nu is. Ik ga ook niet meer uit en dingen. Saai.

Duwbak_Linda | 08-04-23 | 17:11

@Duwbak_Linda | 08-04-23 | 17:11: Sleutelbos heb ik ook nog gehad, op de middelbare school. Ter compensatie van de brommer, die ik niet mocht van m'n ouders.
Maar: je bent dus niet één van ons?

Après toi | 08-04-23 | 17:16

@Après toi | 08-04-23 | 17:16: Nou dat klinkt wel erg Duits.

Duwbak_Linda | 08-04-23 | 17:45
▼ 18 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl