Van der Wal gaat niet vertragen en niet versnellen
Stikstofminister weet het ook allemaal niet meer
Dit kabinet zit zonder energie. Het is op. Uitgeblust. Dat straalt het aan alle kanten uit, maar is misschien nog wel het beste te zien aan stikstofminister Christianne van der Wal, de bewindspersoon met mogelijk de minst rechte rug in dit kraakbeenkabinet. Had op verkiezingsavond nog een grote mond over haar onwrikbare stikstofplannen, maar werd rap daarna teruggefloten door de poppetjes die het beleid echt bepalen en houdt zich sindsdien op de vlakte terwijl mama Kaag en papa Hoekstra over haar dossier vechten. Van der Wal distantieert zich volledig van de groeiende breuk in de coalitie en verschuilt zich in haar werk, waarbij ze vooral geen kant kiest met antwoorden als: "Ik ga niet vertragen, ik ga niet versnellen. Ik ga gewoon verder in het normale proces." Waarna ze eigenlijk moet toegeven dat ze het ook allemaal niet meer snapt en daarom maar even teruggrijpt naar de heilige teksten. "Wat ik snap is dat op dit moment het coalitieakkoord staat. Dat is de leidraad voor mij. Ik laat me maar even niet afleiden." Ze geeft geen mening, ze pakt geen leiding, ze is slechts een uitvoerend onderdeel in de machine van Rutte IV. Een machine die inmiddels luid piept en kraakt door het BBB-zand dat de Provinciale Statenverkiezingen tussen de tandwielen hebben gegooid. Langzaam, bijna in slow motion, valt deze regering uit. En Van der Wal lijkt het eerste onderdeel dat het al heeft opgegeven.
Reaguursels
InloggenEvenzogoed zitten ze er nog.. weg met dat zootje
Al dat stikstof geouwehoer is er alleen om de aandacht van de echte problemen af te houden. Migratie, inflatie, Groningen, toeslagen, oversterfte, en het alsmaar duurder wordende boodschappen.
Stikstof is helemaal niet schadelijk voor natuur.
Haar tweelingbroer zat in de grote meneer kaktus show : " Kweetniet "
Ze wist het vanaf het begin al niet
De rivierendelta welke wij nu Nederland noemen (voorheen Holland afkomstig van Holt land, houtland aldus), was na de laatste IJstijd een kale vlakte, dit zonder enige vegetatie. IJsvlakte10.000 aldus. Ettelijke eeuwen daarna en na geleidelijke temp. stijging veranderde het naar een landschap met bomen en moerassen. Moeras5.000 aldus. Nadat mensen zich hier vestigden werd het water bedwongen en dijken en polders aangelegd, Polder1500 aldus. Uiteindelijk werd er steeds meer hei en gedroogd veen afgestoken en als weide ingericht, Weide1800 aldus. Overgebleven wilde stukjes natuur werden uiteindelijk Natura2000. Het politieke momentum om het weidevolk de schuld te geven.
Ik begrijp niet waarom boeren niet uitgekocht zouden willen worden. Een paar ton cash, gewoon in je grote huis blijven wonen, in de schuur caravans stallen, en je aanmelden als ZZP-er bij de plaatselijke loodgieter om zonnepanelen en warmtepompen te installeren voor een tarief van EUR 100/uur. Minder werk, minder zorgen, niet de loden last van de RABO om je hals. Ik zou er direct voor tekenen.
Ik begrijp niet waar jij je zo druk over maakt. Kunnen we jou niet uitkopen?
@Unsinkable-Sam | 07-04-23 | 00:51: Altijd! ik heb mijn prijs, doe een bod.
Dat blijkt dat jij omkoopbaar bent, anders zat je niet hier tegen de stroom op te roeien, propaganda te verstrekken en anderen de les te lezen.
@Unsinkable-Sam | 07-04-23 | 02:30: U kent mijn prijs niet. Alleen zaken van waarde hebben een prijs. Als u nooit een bod gekregen heeft, moet u eens stilstaan bij uw waarde.
Ga eens met de rabo praten. PAASEI
Beetje cryptisch allemaal, enfin ik laat mij niet betalen om andermans mening of ideologie te pluggen of te promoten. Dat maakt mijn tegels op z’n minst gezegd authentiek. Tevens moet men oppassen dat men niet te ver doordraaft in fanatisme voor een collectief. En vooral het laatste, daar gaat het soms mis.
En voortaan je vreten importeren voor meer geld uit landen die het niet zo nauw nemen met natuur en mensenrechten. Goh wat is Nederland toch een misselijk deugland. Dacht je soms ook dat mensen minder ritueel geslacht vlees aten? Welnee nu gaat het vee de trailer in naar Polen om daar de keel door gesneden te worden. En dan terug naar Nederland voor op de bordjes.
Het is symbool politiek. Voor de bühne. Voor Brussels pluche. En wij Nederlanders betalen.
Precies, dat er niemand dit op tafel gooit, ook de boeren niet.
U zou het een boer kunnen vragen, als u er 1 zou kennen.
Gisteren vanaf 11.00 uur het debat gevolgd. Wat een prachtmens is Caroline van der Plas die laat op de avond in tegenstelling tot alle dure adviesbureaus die door Rutte c.s. geconsulteerd en door ons betaald worden, de premier moet vertellen dat zij door 17 miljoen mensen geadviseerd wordt, die BBB niets kosten maar eerder haar betalen. Een grotere draai om je oren kan deze vrouw een partijleider van de VOLKSPARTIJ van VRIJHEID en DEMOCRATIE de VVD niet geven. AUW! Chapeau mevrouw Van der Plas namens deze ras-Liber-Aal.
Het is me altijd financieel voor de wind gegaan, maar ik moet er niet aan denken daarbij geadviseerd te worden door de Stem des Volks. Die stem heeft zelden iets nuttigs opgeleverd. Enige natuurwetenschappelijke kennis, samen met goed opletten tijdens de colleges economie (bijvak) heeft me geleerd hoe je je eigen financiële lot naar de hand kunt zetten. Voor onderbuikgevoelens is daarbij geen plaats.
@bdn01 | 07-04-23 | 00:52: Ongelofelijk, een heerlijke reactie. Mij is het altijd ook voor de wind gegaan, maar u geeft ongewild precies aan waar het aan schort. U bent helaas (nog) niet alleen op deze wereld. Helaas ja! Waarschijnlijk hebben wij een ervarings- en leeftijdsverschil. Mocht u wat volwassener en ervarener geworden zijn discussieer ik gaarne met u verder. So long! Cheers Pik!!
@bdn01 | 07-04-23 | 00:52:
De manier waarop u bedrijfseconomie projecteert op het boerenbedrijf wijst toch eerder in de richting van een LOI cursus. Daarnaast heeft u nog nooit een boerenbedrijf van dichtbij gezien. Succes met uw gelijk!
@Een vrije paling | 07-04-23 | 01:27: 68. Maar globalistisch guur-rechts pro EU en uiterst liberaal. Wars van elke vorm van socialistisch gedachtengoed. Wat hier rechts genoemd wordt vind ik kneuterig nationalistisch socialistisch.
@amateurrr | 07-04-23 | 02:04: Ik moet u teleurstellen. Ik ken het boerenbedrijf van uiterst nabij, misschien wel zo nabij dat ik het falen van die bedrijfstak wat teveel uitvergroot. Overigens zie ik niet in waarom een boerenbedrijf niet gewoon, als elk ander bedrijf, economisch zou moeten functioneren, dus zelf de broek ophouden en gewoon aan de wettelijke eisen voldoen.
Tja. Je kan een drol oppoetsen wat je wil. Het is en blijft een drol.
Niet aardig om van der Plas daarmee te vergelijken. Niet alle mestproblemen zijn haar aan te rekenen hè?
@Beste_Landgenoten | 06-04-23 | 23:21: bedtijd, hoogste bedtijd.
Ze is gewoon useful idiot. Net als van der Burg of de Jonge. Te dom om in te zien wat hun rol is. Ach waarom zou je ook voor een ministersalaris
De onbenulligheid straalt door het pedante heen.
Mooie foto.
Met dit verschil dat ik van der Burg een echte idiot vind.
Net mooi stuk bij Nieuwsuur. Caroline heeft echt geen idee hoe dit probleem in elkaar steekt laat staan wat een oplossing zou zijn zonder uitkopen van boeren (hint: die is er ook niet). Hier gaan we, ok dat kleine groepje niet-bbbsympathisanten hier, nog veel plezier aan beleven.
Je bedoelt dat er geen probleem is, behalve de norm tov Duitsland. Of dat een willekeurig moment wordt genomen om de natuur niet meer te laten veranderen. Dat is eigenlijk tegennatuurlijk...
Dat uitkopen word een groot juridisch drama voor de overheid totaal geen rechtsgrond er word straks gewoon 35 miljard weggegooid voor een paar postzegeltjes natura 2000 en nee ik ben geen BBBer.
Welk probleem? Je bedoelt het door de regering zelf gecreëerde stikstofprobleem?
Wacht maar af jongens. De raad van state en de EU zet je helaas niet even opzij met dit soort argumentjes.
@naglfar | 06-04-23 | 22:14: Dat ja.
Volwassen mensen welke zich bull-crap laten aanleunen…
En dan hier met verkapte dreigementen komen (told you so).
Bob.
De EU heeft het nooit over stikstof gehad en al zeker niet over 2030.
Het gaat om broeikasgassen en de aanpak mag een land zelf bepalen.
Verder ben ik van mening dat wij ons laten kapen door een doemdenkcultus die de macht naar zich toe wil trekken.
De EU is wat mij betreft maar tijdelijk.
Gewoon rationeel blijven nadenken Bob en je niet laten leiden door angst en apocalyptische verhalen van politici. Wanneer je weet dat de stikstofnorm in Nederland 4000 keer zo streng is als in Duitsland weet je dat er iets niet klopt.
Bad loser, heette dat ooit.
@marcel69 | 06-04-23 | 22:10: Dat uitkopen is heel snel en geruisloos geregeld als je bij de boer aanbelt en hem onder zijn neus een stapeltje bankbiljetten toont. An offer he can't refuse. Even praktisch worden en argumenten laten spreken.
De wens is de vader gedachte.
Andere politici dachten (of deden alsof) dat stikstof genormeerd was vanuit de habitatrichtlijn en met dat ideetje heeft van der Plas korte metten gemaakt. Dat het niet eenvoudig is om die vermorzelende bureaucratische molens te stoppen is evident. Er daarom maar niet aan beginnen is wat ambtenaren doen en nogal defaitistisch. Alleen natuurwetten zijn onveranderlijk. De EU zwicht zelfs voor de eisen van netto-ontvangers. Als voldoende politici zich vooral verkneukelen over het falen van BBB en dat belangrijker vinden dan wat Nederland kan en wil dan is dat een best wel trieste uitkomst.
@bdn01 | 06-04-23 | 22:59:
Dus heel veel belastinggeld wegpissen om toegevoegde waarde te vernietigen noemt u praktisch.
@Joris Beltsin | 06-04-23 | 23:03: Was er maar toegevoegde waarde. De agrarische sector heeft al 20 jaar lang alleen maar verlies gedraaid op kosten van de gemeenschap, het land achterlatend als een monocultuur van raaigras. We hebben in dit land geen boeren nodig, wel grootverdieners.
@marcel69 | 06-04-23 | 22:10: Waarde van een bedrijf: Ongeveer 2 - 2,5 maal de jaarwinst. 50.000 boeren. Gemiddeld inkomen per boer niet meer dan ca. 50.000 Euro. Maximum totaalbedrag om alle boeren uit te kopen: 6,25 miljard. Daarna kan het land weer open voor veel profijtelijker en minder vervuilende activiteiten. Voedselschaarste? Vraag je je zelf eens af waar ze in Singapore van eten.
Boerenlien heeft geen idee en nooit gehad ook Een gesjeesde havoklant, die "de taal van "Het Volk" spreekt. Een "puppet on a string" van de veevoerlobby.
@bdn01 | 06-04-23 | 23:06:
In feite heeft een land alleen maar ambtenaren, life-style coaches en social workers nodig.
@bdn01 | 06-04-23 | 23:10:
@bdn01 | 06-04-23 | 23:10:
Het land is alleen niet gesloten voor meer profijtelijke activiteiten vanwege de boeren. U bent diegene die zich in een frame heeft laten opsluiten.
@therealbraindump | 06-04-23 | 22:53: Neen! De stikstofdepositie in dit land varieert tussen de 500 en 6000 mol/ha. Als in een gebied de maximum toelaatbare stikstofdepositie wordt overschreden, dan mag een nieuwe activiteit nauwelijks iets aan de bestaande depositie toevoegen. Dat "nauwelijks" is in ons land inderdaad een paar duizend keer minder dan in Duitsland. Wil je dat ons land van het slot gaat, dan zullen de grote stikstofuitstoters moeten minderen, en dat gaat dan om getallen van duizenden mol per ha. Dat ga je niet bereiken met "innovatie", iets waar de boeren vanwege hun geringe verdienvermogen sowieso geen geld voor hebben. Ik zie ook niet in waarom de belastingbetaler voor die innovatie zou moeten opdraaien. Sluiten met die archaïsche handel. Stoomlocomotiefstokers hebben we ook niet meer nodig en hebben we ook de deur uit gedaan.
@Joris Beltsin | 06-04-23 | 23:14: Zolang dat soort mensen facturen schrijft dat die door de klant graag vrijwillig worden betaald, geen probleem. Met de door u genoemde beroepen zal dat meestal tegenvallen. Wij hebben ook geen zin om de boeren meer te betalen, gewoon vanwege vraag en aanbod. De economische zin van een activiteit is niet meer dan de hoeveelheid geld die het oplevert, na aftrek van (maatschappelijke) kosten. Dat is in het geval van boeren zeer duidelijk negatief.
@bdn01 | 06-04-23 | 23:13: Ja, gebakken lucht hapt zo lekker weg, en ook zo voedzaam.
@BobDobalina | 06-04-23 | 22:24:
Er wordt misschien al aan geknaagd en heb je er geen argumentjes voor nodig.... wel tandjes...
@bdn01 | 06-04-23 | 23:13:
Gelukkig is Rutte geen puppet van lobbyisten en de EU. Je voelt dat tot in je vezels...
@bdn01 | 06-04-23 | 23:21: de Stikstofuitstoot daalt al jaren in Nederland. En uw rekenvoorbeeld toont aan dat u geen snars begrepen hebt van hoe kapitaalintensief het boerenbedrijf is. Ronduit
lachwekkend, een afkoopsom van 125000 euro per boerenbedrijf. En daarbij krijgt het Nederlandse boerenbedrijf amper subsidie, voor de grote subsidiestromen moet u zijn bij de duurzame energiesector. Minder retoriek, dramatiek en ideologie bdn01 en wat meer inhoud en ratio.
@therealbraindump | 06-04-23 | 23:33:
Niet serieus te nemen dat fooitje.
@bdn01 | 06-04-23 | 23:25:
Interessant die stelligheid over negatieve maatschappelijke kosten. U heeft de waarde hier en daar een stuifduintje kunnen bepalen. U zou de eerste zijn.
@therealbraindump | 06-04-23 | 23:33: Als een boer zoveel moet investeren voor zo'n mager inkomentje is hij een financiële sukkel. een bedrijf wordt niet meer waard door investeren, maar door verdienvermogen en door aangetoonde winstgevendheid. Die spullen die gekocht zijn, zijn helaas voor de boer, weinig waard.
@Joris Beltsin | 06-04-23 | 23:37: Over de waardering van natuur is in de economische literatuur het een en ander te vinden.
@bdn01 | 06-04-23 | 23:10:
2-2,5 keer de jaarwinst. Ik help het u wensdenken. Maar bent u ook bekend met de nogal afwijkende ratio winst/vreemd vermogen bij boerenbedrijven t.o.v. andere bedrijven?
@bdn01 | 06-04-23 | 23:41:
Nederlanders zijn tevreden over landschap en groen, maar niet iedereen en overal
Zeg ik niet, zegt het PBL.
Ik weet wel dat ecologen romantische hobby-natuur in Nederland willen aanleggen. Maar daar geven we dus geen stuiver voor.
@bdn01 | 06-04-23 | 23:40: inkomentje, sukkel, weinig verheffend allemaal. Misschien moet u zich eerst maar eens verdiepen in de verschillen tussen inkomen en vermogen en hoe deze twee begrippen samenhangen. Nog een prettige avond bdn01.
@Lambik1 | 06-04-23 | 23:42: Die ratio is in het boerenbedrijf dan ook uiterst ongezond. Boeren leven van het interen op hun vermogen, dat meestal vast zit in land. Dat vermogen wordt beleend voor de aanschaf van productiemiddelen en om een eigen inkomentje te genereren. De enige die hier beter van wordt is de Rabo.
@bdn01 | 06-04-23 | 23:40:
U doet het klinken alsof het voeren van een boerenonderneming in Nederland heel makkelijk is, alsof elke sukkel daar gigantische winsten zou kunnen maken.
Echt, verdiep u eens in de context, want u bent de enige die dat gelooft.
@Joris Beltsin | 06-04-23 | 23:46: Zou de horeca in natuurgebieden daar ook zo over denken?
@Lambik1 | 06-04-23 | 23:52: Ik beweer juist dat er met het boerenbedrijf in dit land vrijwel niets verdiend kan worden.
@bdn01 | 06-04-23 | 23:52:
Dus als ik het goed begrijp komt u terug op die 6,25 miljard?
@bdn01 | 06-04-23 | 23:54:
En hoe komt dat volgens u?
@Jbgeno | 06-04-23 | 23:27: Dat voedzame spul is oor weinig geld te koop op de wereldmarkt. "Als wij met gebakken lucht veel kunnen verdienen, des te beter. Voorbeeld: Productieprijs van een paar sneakers in Indonesië: 5 Euro. Het marketingkantoortje op Schiphol, dat er een mooie reclamecampagne omheen draait en er drie strepen op laat plakken zorgt voor een waardevermeerdering van 195 Euro. Laat mij dan maar op dat kantoortje werken, en 5 euro besteden aan geïmporteerd voedsel. Dan blijft er voor mij en de belasting nog 190 Euro over om te verdelen. Zo werkt grotemenseneconomie.
@Lambik1 | 06-04-23 | 23:56: Nee, u begrijpt weinig.
@bdn01 | 07-04-23 | 00:03: dan ga ik uw denkfout maar uitleggen. Enerzijds zegt u dat het boerenbedrijf slecht rendeert, veel vermogen, weinig inkomen. Anderzijds stelt u een afkoopsom voor die 2 tot 2,5 keer het inkomen bedraagt, een relatief hoog inkomen met weinig vermogen. Totaal inconsistent dus. Nu duidelijk?
@therealbraindump | 07-04-23 | 00:15: Lezen blijft een probleem: Bij boeren zit het kapitaal vast in de grond en in mindere mate in machines. Daar is veel geld voor geleend. De rendementen (inkomsten) zijn in vergelijking daarmee veel te laag. Conclusie: in het economisch verkeer is een boerenbedrijf gewoon geen drol waard. `Je kunt bezitten en investeren wat je wil, als daar geen navenante inkomsten tegenover staan, is de waarde van je bedrijf zeer laag. Je bent op dat moment een overnamekandidaat voor een investeerder, die het bedrijf sluit en de bezittingen (het geld en de machines) liquideert. Probleem met een boerenbedrijf is dat op het land een agrarische bestemming ligt. Een investeerder kan er dus niets mee en wil er derhalve ook niet veel voor betalen. De machines kunnen weg voor de oud ijzer prijs.
@bdn01 | 07-04-23 | 00:27: Hieraan toegevoegd: De enigen die beter worden van de agrarische sector zijn de leveranciers (veevoer en machines) en de Rabobank, die het allemaal financiert in de wetenschap dat, zoals de boer voortmoddert, de rente betaald krijgt. De Nederlandse Bank zou eens goed naar de Rabo moeten kijken, en eens objectief beoordelen wat de economische waarde van de boerenbedrijven is die de Rabo gefinancierd heeft. Het zou zomaar eens kunnen betekenen dat de balanswaarde van Rabo negatief uitpakt. Als dat gebeurt kan Boerenlien schreeuwen wat ze wil, maar gaat de hele agrarische sector op de fles. De hele boerensector is een financieel kaartenhuis. Hoe eerder die gesaneerd wordt, hoe beter, zowel voor de boeren, de economie als geheel, en de natuur.
@bdn01 | 07-04-23 | 00:35: zoals = zolang
@bdn01 | 07-04-23 | 00:27: geld moet zijn land
@bdn01 | 06-04-23 | 23:59: Met andere woorden gooi het wereldwijde probleem bij een ander over de schutting. Dat kleine kindjes straks jouw vreten moeten produceren en de natuur elders gesloopt moet worden kan jouw je reet roesten. Immers moet jouw villa gebouwd kunnen worden en dat kan niet met de huidige stikstof drempel.
@bdn01 | 07-04-23 | 00:27: mijn redenering, simpele economische theorie, staat als een huis. Uw ideologische bril vertroebelt uw zicht op de werkelijkheid.
Wat is dit voor verknipte kop dan:
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2470456-brus...
"Brussel goes BBB"?! Proberen ze hier iemands suffe gezicht te redden middels wat misplaats hip taalgebruik?
HEt lijkt er wel op, er wordt zelfs op NOS aangekondigd dat punk niet dood is...
nos.nl/artikel/2470418-punk-is-niet-d...
Het debat komt op mij over als volgt:
Vraagsteller: U stelt dus dat een en een twee is.
Spreker: Dat zijn uw woorden, wij spreken slechts van een eenheid één ergens, en ergens anders een andere eenheid één. Wij doen niet aan samenvoegen van de ene eenheid met de andere eenheid.
En dit gaat zo 13 uur door . . .
Dat uitkopen gaat niet lukken Christie. Ga nou eens met Johan Sanders (D66) praten:
www.ad.nl/klimaat/innovatie-werkt-vol...
Raakt noch Van der Wal.
Prima uitspraak van de minister. Regeerakkoord sowieso tot nader order. Lijkt me volkomen logisch. Deze ploeg gaat gewoon verder, straks in de provincies loopt BBB tegen de werkelijkheid aan van het compromis van de coalitie. Dan gaan er keuzes gemaakt worden, dan komt er water bij de wijn, dan komt er tegenstand, dan moet er bestuurd worden, geleverd. Dan blijkt het toch iets minder gemakkelijk allemaal. Dat tempert het hautaine dedain van freule van der Plas die zich nu reeds koningin waant van ons land.
Verwacht je nog een volgende termijn voor Kaag?
Voor Kaag zeker niet. Voor Rutte ook niet, en Hoekstra, ook niet. Maar voorlopig zitten ze nog te paard met een opdracht die te volbrengen is.
@Beste_Landgenoten | 06-04-23 | 21:11: Het is 2023. Paarden zijn slecht voor dé opdracht.
Ik denk dat je je schromelijk vergist.
Net zo goed te volbrengen als die 900.000 woningen zeker? Hahaha
Het geeft maar aan, niet voor het eerst, dat je werkelijkheid Haags is.
Exact, zo zie ik het ook, BL.
Hear hear.... gisteren plempte ik ook zo'n bijdrage. Ik gun BBB het beste maar het zou zomaar kunnen dat de kiezers eerder in hen teleurgesteld raken dan dat het kabinet valt. Lientje voelt de bui al hangen en hoopt dat het kabinet eerder valt dan dat zij kleur moet bekennen.
Alle partijen behalve BBB en Omtzigt willen geen nieuwe verkiezingen want dan worden ze allemaal kleiner. Dus spelen ze met z'n allen het spel mee . . .
@DitjaarkrijgikAOW | 06-04-23 | 21:40:
Debat en bijbehorende motie van wantrouwen gisteren gemist? En Omtzigt heeft geen partij.
Zou goed kunnen dat BBB het niet redt in die slangenkuil. Maar als het zover komt zal dat weliswaar als een overwinning worden gevierd door de macht, maar het probleem, mijnheer, dat blijft. En dat begrijpen u en de uwen maar niet.
@Ride_On | 06-04-23 | 22:08:
Jaja, speel alvast maar het slachtoffer! BBB eerst veel laten beloven, sprookjes vooral en als het niet lukt de anderen de schuld geven. Het is allemaal zoooo voorspelbaar. En dan heeft "de elite" het natuurlijk weer gedaan he?
Nog een asiel crisis en Rutte 4 is uit-geregeerd. Het was niks, het is niks en het wordt ook niks. Visieloos en incompetent wat ronddobberen in een zelf gecreeerd kafkaësk doolhof.
Dedain uitgevonden door Qaq en Ollongkreng.
@dathoujetoch | 06-04-23 | 22:54:
Heee moet jij niet naar bed knul
@Beste_Landgenoten | 06-04-23 | 23:20: over dedain gesproken, zit bij die d666'ers ingebakken.
De freule heeft nog niet in de gaten dat 80% niet op haar heeft gestemd en dat ze voorlopig 1 zetel in de 2e kamer heeft. De realiteit daalt vanzelf een keer in en dan keert het boze volk zich van haar af, op zoek naar de volgende Messias, na Fortuyn, Wilders en de Gevallen Uil. Mevrouw is de Tedje van Es van deze tijd: Geen gezeik, iedereen rijk, en samen voor ons eigen, met nadruk op het laatste.
@bdn01 | 07-04-23 | 02:33: nog minder op de D66 zooi en in de peilingen net zoveel als heel het kabinet.
Over percentage gesproken het kabinet nog het stikstof beleid haalt een meerderheid in de 1e kamer. Lachwekkend om te denken dat BBB niet aan het langste eind gaat trekken.
@Beste_Landgenoten | 06-04-23 | 22:26: je argumenten zijn echt op hè?
Ze kunnen het NIET.
De laatste regeringen hebben bijna alles in het 100 laten lopen:
AsielCrisis
BevolkingsDrukCrisis
WoningCrisis
MigratieCrisis
KlimaatCrisis
EnergieCrisis
CO2Crisis
ToeslagenCrisis
GroningenGaswinningCrisis
OnderwijsCrisis
DrinkwaterCrisis
En de CoronaCrisis, vergeet die niet.
Maar het rare is, we staan nog steeds in de top drie van landen met de gelukkigste inwoners. Wat zou dat betekenen? Sowieso dat het elders nog veel slechter gaat. Of, misschien wel dat hier niet nog niet eens zo beroerd leven is.
@Beste_Landgenoten | 06-04-23 | 21:10: vijfde plaats, maar het scheelt niet veel.
Och, op 134 of zo landen, niet heel verkeerd.
@Beste_Landgenoten | 06-04-23 | 21:10: Wat u maar niet wilt, of kunt begrijpen is dat de meeste Nederlanders hun mooie Nederland niet willen zien afglijden c.q. minder dan mogelijk beter zien worden.
Geeft ook niet, maar stem dan ook niet.
@Muxje | 06-04-23 | 21:02: Dat hebben ze vrij goed gedaan. Qua sterfte, maar ook qua economie.
@Après toi | 06-04-23 | 21:30: We kwamen in vergelijking met andere Europese landen vrij langzaam weer op gang.
@Après toi | 06-04-23 | 21:30:
Maar is dat aan onze overheid te danken? We wachten nog steeds op die documenten van VWS om zelf een oordeel te kunnen vellen: www.ftm.nl/artikelen/adviescollege-af...
Al die crisissen hebben ertoe geleid dat ik van mijn gemeente een cadeaubon van €500 krijg om een witgoed naar eigen keus uit te zoeken om energie te besparen. En waar de mensen €1300 kregen aan energiesubsidie geeft mijn gemeente €1800 dit jaar en volgend jaar ook. Jeuj, lekker vangen!
Jeuj, lekker vangen? Had je niet beter wat aan je pensioen kunnen doen?
@Beste_Landgenoten | 06-04-23 | 21:10: dus zolang het ergens anders slechter gaat, kunnen ze gewoon doorgaan met de afbraak?
@Après toi | 06-04-23 | 21:30:
Je verward 'vrij goed gedaan' met 'verdomd goed mee weggekomen'.
Los van het economische aspect want er zijn nog genoeg bedrijven die gebukt gaan onder terug te betalen Corona-steun. Daarnaast:
– Dat mensen geen afscheid konden nemen van hun dierbaren was onmenselijk.
– De rigoreuze sterfte in verpleeghuizen is het kabinet volledig aan te rekenen.
– De avondklok van 21 uur is te onbeschoft voor woorden: kompleet nutteloos en alleen om te testen hoever men de bevolking op de nek kon zitten.
@Beste_Landgenoten | 06-04-23 | 21:15:
NL'ers hebben dus veel te verliezen.
@Ride_On | 06-04-23 | 22:02: Zat ik ook te denken. Als we straks op de 15e plaats staan doen we het nog steeds goed in vergelijking met de 80e plaats? Dat is echt een redenering/argumentatie van niks.
Dat Van der Wal geen leiderstype is is wel duidelijk maar ze krijgt daarnaast de kans niet. Mark en Sieg dulden geen eigen initiatief. Als ik de overige bewindslieden bekijk kom ik tot de conclusie dat in vrijwel elke vacature voor een ministerspost het regeltje heeft gestaan: 'gebrek aan leiderschapskwaliteiten is een pré'.
In Ruttes' schaduw wil niets groeien en onder Kaag kan niemand bloeien.
Terwijl formeelbesluiten van de regering door de raad van ministers in gezamenlijkheid worden genomen. Rutte is slechts eerste onder gelijken.
Nou, die Weerwind moet je ook niet in het donker tegenkomen. In debat is het al iemand die je niet voor de voeten moet willen lopen.
Minister van stikstof, hoe kom je erop? Ik gok dat een hele rits potentiële ministers bedankt heeft omdat ze dachten dat het een grap was. En dat is het eigenlijk ook nog steeds, maar ze heeft het niet door. Arm schaap.
Voor het salaris en de hand boven het hoofd doe ik het ook
Binnenkort minister van waterstof, helium, beryllium, en noem het hele periodieke stelsel maar op....
Schrödingers stikstofbeleid.
LOL XD
Milf Christianne mag best een keer in de Speeljongen
Met zo’n instelling hebben we over twee weken geen natuur meer.
We hebben al eeuwen geen natuur in Nederland,alles is aangelegd.
Minister voor natuur en stikstof is eigenlijk ook gewoon een belachelijke titel.
Natuur bestaat hier niet en stikstof zit voldoende in de atmosfeer,overbodige functie alleen bedoeld om als kurkzak te dienen.
Zijn er in het buitenland ook stikstofministers?
Er bestaat zelfs een stikstofgod.
Nee, maar dat heeft ook een reden.
Hihi.
Haha, die lachen zich rot als ze dit horen.
Straks krijgen we ook nog een minister van zuurstof. En van koolmonoxide.
@R. Skickr | 06-04-23 | 20:27:
Ze hebben daar geen stiksof?
@ZZP-er | 06-04-23 | 20:52: Ja hoor, best wel ! Langs de Franse Kust Normandie bekend om zijn zuivel en vele koeien , in Ierland enorme veeteelt en in de Italiaanse Po vlakte waar de vuile lucht van Milaan gevangen zit in de laagvlaktes twitter.com/IngeStolkenburg/status/16... www.esa.int/ESA_Multimedia/Images/201...
@ZZP-er | 06-04-23 | 20:51: Een minister van zuurstof komt er vast en zeker bij deze gekken in Den Haag.
Ah joh, die wordt straks gewoon de nieuwe minister van Heelal en Leefomgeving. Of ze gaat naar de Raad van Toezicht bij het Bureau voor de Slakken & Bijen Omgeving.
Minister kiezels en schelpen.
Minister Spiegeltjes en kralen voor Suriname.
@echtpaul | 06-04-23 | 20:33:
Dat is dat oudje al, iets met Uffelen of zo.
@ZZP-er | 06-04-23 | 20:53: Heksje Huffelpuf ziet er dan wel oud uit met een hoofdje dat bewerkt lijkt door een indianenstam die diep in het amazone oerwoud woont, ze is echter nog minstens 12 jaar van haar pensioen verwijderd.
Vertragen tot 1 juli als provincies plannen in moeten leveren. Dan laten klappen en BBB de schuld geven dat de plannen flut zijn en het land onbestuurbaar is geworden in de verkiezingscampagne. Zo zal het wel gaan.
Provincies hebben allang plannen en zelfs al akkoorden op veel landbouw beleid. Dat kan ook niet zomaar van tafel. Binnen de coalities moet BBB ook maar net handig genoeg zijn om iedereen mee te krijgen een de oppositie gaat sowieso geen cadeaus uitdelen. Al helemaal niet in Overijssel, waar BBB met de slogan "Overijssel is van ons, wen er maar aan" geen vrienden heeft gemaakt. Het dedain...
@Beste_Landgenoten | 06-04-23 | 21:14:
Het gaat best goed hoor. fd.nl/politiek/1472744/hoe-bbb-coalit...
Als ik van der Wal was dan stapte ik op en gaf ik iedereen die me had laten vallen even mijn ongezouten mening.
Gaat niet gebeuren want dan mag ze weer ergens facility management gaan doen. Kroketten en bitterballen bestellen. Ze aast natuurlijk op een burgemeesterspost in Bloemendaal ofzo.
"Wat ik snap is dat op dit moment het coalitieakkoord staat. Dat is de leidraad voor mij. "
Volgens mij betreft het coalitieakkoord een voorgenomen wetswijziging. De huidige wet bevat volgens mij echter het jaartal 2035; de (nu geldende) wet zou m.i. haar leidraad moeten zijn.
Nee zo werkt het niet, er is een handleiding gemaakt die ze moeten gebruiken om geld te krijgen en waarin 2030 staat. Nieuwe manier om de wet aan de laars te lappen.
@SailingDuck | 06-04-23 | 20:24: Ik vraag me af of dit rechtsgeldig is.
Ik zie trouwens steeds meer artikelen, waarin opgemerkt wordt, dat Rutte een gestoorde figuur is. Vandaag o.a. weer ééntje op De Joop, en ook Geert Dales had een interessant stuk over Rutte, die hij redelijk goed kent. Ook Dales ziet psychopathische trekjes.
Bij mij viel het kwartje tijdens het "functie elders-debat" over Omtzigt. Tot dan toe had ik al een gruwelijke hekel aan Rutte, vanwege zijn leugens, loze beloften, verdraaiingen en de algemene bullshit die hij voortdurend uitspuwde. Maar tijdens dat debat zag ik ineens in, dat we hier gewoon met een geestelijk gestoorde te maken hadden. Ieder normaal mens had op dat moment in zijn positie zijn conclusies getrokken en was opgestapt. Zo niet Rutte, omdat die een krankzinnige hang naar het premierschap heeft. Niet normaal, die man.
Dion Graus for president
Hiddema heeft vanmiddag bij Ongehoord Nieuws een soortgelijke analyse van Rutte gegeven. Heilig ervan overtuigd dat hij de beste is om Nederland te leiden, en volledig geloof in zijn eigen fantasie.
Welk stuk was dat op de joop? Dat stuk van Dales was tamelijk ongenuanceerd en gekleurd. Zullen ongetwijfeld geen vrienden zijn.
@theo-is-dood | 06-04-23 | 20:20: Dat was niet het eerste alternatief dat mij te binnen schoot, moet ik zeggen.
In dat verhaal van Geert Dales wordt geopperd om Johan Remkes als een soort 'premier ad-interim' in plaats van Rutte neer te zetten. Gaat natuurlijk niet gebeuren, want Rutte moet verlaat alleen zijn MP-stoel als hij er met grof geweld vanaf getrokken zou worden, en dat gaat niet gebeuren.
Het is fascinerend om te zien, hoe dit hele kabinet, de Tweede Kamer en de hele Nederlandse samenleving zich laten gijzelen door een psychopaat.
Enfin, zo zijn er natuurlijk al meer voorbeelden geweest in de geschiedenis. Hitler was geschift, en een deel van zijn entourage ook. Idem met Stalin, ook een psychopaat, net als Mao. Maar dat waren allemaal dictators, dat is Rutte niet. Die leeft in een democratie, maar heeft met allerlei slinkse methodes kans gezien om toch volledig aan de macht te blijven, en alles en iedereen een oor aan te naaien.
Dat is dan wel weer knap, hoewel ik het vooral heel verdrietig voor Nederland vindt, dat we met zo'n ongelofelijke zak opgescheept zitten.
Hij maakt ook niks klaar, hij doet niet anders dan zaken voor zich uit schuiven, en duiken, als het zo uitkomt.
@BobDobalina | 06-04-23 | 20:28: Nee, dat zijn geen vrienden (meer), zoals uit het stuk bleek. Maar ik zou niet willen zeggen, dat het ongenuanceerd was.
Dat artikel op De Joop was van Jasper Mekkes, even op die knop 'meer artikelen' klikken, dan zie je het vanzelf.
@Jansen63 | 06-04-23 | 20:27: Ik weet niet eens, of Rutte vindt dat hij de beste is om Nederland te leiden. Ik denk dat het meer is, dat hij kost wat kost de premier wil zijn.
Het schijnt dat hij dat al als jongen van een jaar of 16 wilde, en met vriendjes een soort rollenspel speelde, waarin hij voor premier speelde, en lastige vragen moest beantwoorden!
Geen normale jongen van die leeftijd doet zoiets. Dan is er echt wel een steekje los aan zo iemand. Ik ben er dus intussen van overtuigd geraakt, dat we hier met een gestoorde persoon te maken hebben.
En die zijn niet zelden heel intelligent en goed bespraakt. Maar dat zegt niets over hun vermogen tot empathie, hun bereidheid om werkelijk leiding te geven en goed beleid gestalte te geven.
En dat zien we bij Rutte ook. Wat heeft de man in die twaalf jaar in Godsnaam gepresteerd, van blijvende waarde, dat van betekenis was voor de Nederlandse bevolking als geheel?
Ik zou niet één voorbeeld kunnen noemen.
@BobDobalina | 06-04-23 | 20:28:
Nee Ruttes vriendje was die knakker bij de PTT en zijn treintjes. Ben nog iets.
@KeesBruin | 06-04-23 | 20:32: dank net gelezen. Als je het niet eens bent met iemand is het eigenlijk vrij sneu om hem als iemand met een stoornis te omschrijven.
@BobDobalina | 06-04-23 | 20:43: maar dat wil niet zeggen dat het niet waar kan zijn.
@KeesBruin | 06-04-23 | 20:36: ook daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je ziet bij meer mensen die iets bijzonders bereiken dat ze als kind al een bepaalde ambitie hadden. Denk niet dat ze daardoor niet meer als ‘normale jongen’ kunnen worden gezien.
@BobDobalina | 06-04-23 | 20:43:
Links heeft – met haar Goelagmentaliteit – nogal de neiging om andersdenkenden voor gek te verklaren. Maar die Mekkes geef ik in dit geval gelijk.
@Louter Leuter | 06-04-23 | 20:40:
Verwaayen
Lurken aan de macht, werkt verslavend, net als opium.
Dit is die man z'n leven.
@BobDobalina | 06-04-23 | 20:47:
Je wilt hiermee zeggen dat Rutte iets bijzonders bereikt heeft?
@BobDobalina | 06-04-23 | 20:43: Het is niet, dat ik het niet met hem eens ben. Ik ben het met allerlei mensen niet eens, maar die betitel ik absoluut niet als gestoorden.
Maar met Rutte bekijk ik dat inmiddels anders, zoals ik in mijn tegeltje al aangaf. Die man gaat de grenzen van wat normaal mag heten ruimschoots over. Dat was tijdens dat Omtzigt debat heel duidelijk te zien. Ieder normaal mens, met gevoel voor verhoudingen, zou in zijn plaats de eer aan zichzelf gehouden hebben. Alleen een maniak klampt zich zo aan zijn positie en macht vast. Dat vind ik niet normaal.
Voeg daar zijn overmogen tot werkelijke empathie bij, en je belandt toch vanzelf in het domein van de psychopathische aandoeningen.
Neem bijv. ook het geval MH-17. Rutte was in geen velden of wegen te bekennen, hij hield zich totaal afzijdig, wat Timmermans de volle gelegenheid gaf om de grote staatsman uit te hangen. Maar Timmermans had daar niet moeten staan, dat was een taak voor een premier. Maar Rutte is helemaal geen echte premier, hij speelt alleen maar voor premier. Het is een bordkartonnen pop, waar niets substantieels in termen van menselijkheid achter zit.
@BobDobalina | 06-04-23 | 20:47: Een bepaalde ambitie bij jongeren is prima, mits ze brandweerman of zoiets willen worden, op jonge leeftijd. Of iets later: profvoetballer, beroemd artiest, zoiets. Maar premier van Nederland? Ooit van een jongen gehoord, die dat wilde als zestienjarige? En zich daar middels rollenspelen op die leeftijd al op ging voorbereiden? No way, dat is niet normaal.
En ook het gedrag van Rutte in zijn volwassen leven vertoont trekjes die beslist niet onder normaal gedrag vallen.
Enfin, vroeg of laat zal er wel een goed doortimmerde biografie over hem verschijnen, waarin deze kwesties ter sprake komen.
En leidinggevende figuren met psychopathische trekjes zijn uit allerlei hoeken van de samenleving bekend. Ik meen dat een niet gering deel van de ceo's op Wall Street duidelijk psychopathisch gedrag vertoont. En verder zit de geschiedenis vol met psychopaten op sleutelposities.
Dus zo bijzonder is Rutte in dat licht bezien nu ook weer niet. Het bijzondere is, dat psychopaten het, ondanks hun empathische gebreken zo ver weten te schoppen.
@LD69 | 06-04-23 | 20:49: Ik ben niet links, en trouwens ook niet rechts, maar dat terzijde.
Psychopaten kun je overal tegen komen, op links én rechts in de politiek, in het bedrijfsleven en noem verder maar op.
Nou vind ik Geert Dales wel de meest opportunistische figuur van de laatste 300 jaar politiek, dus zijn oordeel geef ik weinig gewicht. Maar Rutte heeft inderdaad een hardnekkige neiging om aan de macht te willen blijven.
Tsja, hij is gewoon erg gemotiveerd, want hij vindt het een prachtige baan. Ik zou eerder zeggen dat hij veel karakter heeft.
@KeesBruin | 06-04-23 | 21:15:
Begrijp ik. Maar ik reageerde op een tegel van BobDobalina (20:43).
Goedzo mevrouw. Doe maar, laat u maar niet afleiden en volg de leidraad.
Kan u het ook schelen heh? Nou dan.
Nu hop naar huis, volg de leidraad, en drink er een wijntje op.
Hard gewerkt vandaag, pittige momenten doorstaan, deze heeft u wel verdiend.
Nou, als er op zo'n belangrijk vraagstuk zo weinig daadkracht en visie uitgaat, kan ze deze bullshit baan ook wel part-time gaan vervullen. Kan ze lekker met haar vriendinnen een weekendje Barcelona gaan doen, met yoga in haar kracht gaan staan of lekker shoppen natuurlijk!
Niet vertragen, niet versnellen, dat zei m'n vriendin vannacht ook.
Verstijven.
Dan is er dus niets gebeurd.
Keek ze ook zo verschrikt toen je die enorme microfoon van je onder haar neus drukte?
Na Pasen is het klaar.
En dan op Hemelvaartsdag zeker weer een nieuwe wederopstanding? Alsjeblieft niet!
Doel je op het kruis en spijkers? Toch niet op de wederopstanding mag ik hopen
Pasen 2026.
Is zij eigenlijk familie van Jannes van der Wal? Deze kon in ieder geval wel iets, namelijk dammen. Communicatief was hij misscien iets minder begaafd, maar dammen kon hij zeker. Ik heb zelfs het vermoeden dat hij beter een ministerie zou kunnen leiden dan Christianne. In ieder geval zou zijn inhoudelijke kennis omtrent stikstofverbindingen vele malen groter zijn
En in slaap vallen had Jannes al geoefend in de trein.
@Piet Karbiet | 06-04-23 | 20:26:
Jannes! Onze grote held, Jannes! Die damt voor geld, Jannes! Door slaap geveld.
Dit kabinet, Rutte voorop, wil maar één ding: blijven zitten.
En dan maar hopen, dat BBB in de komende twee jaar in ruzies en onvermogen ten onder gaat. Dat is het doel van Rutte.
Het belang van Nederland, van de bevolking, van de bij dit verhaal direct betrokken partijen, het zal het kabinet allemaal worst zijn, als ze maar kunnen blijven zitten.
Het is meer dan beschamend, het is een verbijsterend dieptepunt in de vaderlandse politiek.
Triest maar goed gezien
@Plantendokter | 06-04-23 | 20:21:
Yep. Beproefd recept. Uitzitten en hopen dat de bui overwaait. Kan hij bij de volgende verkiezingen weer de kaart van de Redder des Vaderlands spelen.
en Rutte vanmiddag in de pers conf na de ministerraad al weer heel opzichtig PvdA en GL paaien met herhaaldelijk zeggen dat hij er volle begrip voor heeft dat ze voor de motie van wantrouwen gestemd hadden, dat ze dat niet anders konden maar ook eigenlijk niet wilden doen. En letop, PvdAGL gaat dat ook nog draaien, als ze al niet aan tafel zitten om het te beklinken en dan kan de CDA er uit gwipt worden en gaan we nog 2 jaar door met gedoogsteun. Alles voor de macht!
Lijkt me inderdaad een mogelijk scenario.
Bij Rutte weet je nooit.
Jezus Christus op een houtvlot. Is Rutte nog niet gevallen? Wat duurt dat allemaal lang. Hoeveel signalen heeft dat gajes nog nodig om tot de conclusie te komen dat het over is. Over en sluiten. Dan kan ook deze mevrouw weer lekker naar huis en leuke dingen gaan doen waar zij gelukkig van wordt. Wat moet dat kut voor die vrouw zijn. Doet me denken aan die minister van propaganda van Sadam. Ali nog wat. De tanks reden door zijn achtertuin en hij bleef maar roepen dat alles goed ging. Dat doet onze roverheid precies zo. He he.... dat lucht op
Volksvertegenwoordiger is haar taak en het volk heeft gesproken. Zo simpel is het
Nee ze is minister en geen volksvertegenwoordiger.
Maar niet dat nog wat uitmaakt.
Dus minister hoeven niet te luisteren naar het volk dat verklaard veel.
@MiamiVice | 06-04-23 | 20:15:
Het volk wordt vertegenwoordigd door de twee kamers.
Ministers worden benoemd door de keuning.
Die trien is een omhooggevallen minister.
@MiamiVice | 06-04-23 | 20:15: hier, wat leesvoer. Dan weet u hoe het op papier werkt in NL. De praktijk echter, is natuurlijk anders.
www.tweedekamer.nl/zo_werkt_de_kamer/...
@MiamiVice | 06-04-23 | 20:15:
Wat wil dat “volk” van u dan?
— Kiezers zijn vaak wandelende tegenstrijdigheden. Ze vinden het normaal en beschouwen het zelfs als een recht om drie keer per jaar vanaf Schiphol met vakantie te kunnen vertrekken. Ondertussen klagen ze steen en been over de geluidsoverlast, de drukte en de belasting van het milieu. Of de politiek dat ook maar wil regelen.—/
Uit: Trouw
@theo-is-dood | 06-04-23 | 20:25:
Gelegenheidsargumentatie omdat de boertjes gewonnen hebben.
@theo-is-dood | 06-04-23 | 20:25: Daarom neem ik ook de cruise naar Miami en weer terug. Ook een behoorlijke tegenstrijdigheid. Maar ik heb wel LED lampen. LOL. Theo bent toch ook een Reagluurder uit de tijd van necrosis?
@Joris Beltsin | 06-04-23 | 20:30:
Nee hoor. De burger wil minder belasting betalen, maar wil aan de andere kant dat de overheid elk probleempje voor hem/haar oplost. Ik heb hier op GS als voorbeeld vaak naar de Regeling ADAM verwezen. Een Amsterdamse subsidie waarmee je gratis met je zieke parkiet naar de dierenarts kunt gaan.
@theo-is-dood | 06-04-23 | 20:53:
Dat ligt niet aan de burgers. Het is uiteindelijk de overheid die het geld van de ene burger afneemt om het aan de andere burger te geven. Hoe meer hulpbehoevende burgers de overheid weet te vinden, hoe groter ze zichzelf kan opblazen.
@theo-is-dood | 06-04-23 | 20:53:
De burger? De kiezer? Als je dusdanig moet veralgemeniseren om je punt te maken heb je eigenlijk niet zoveel te vertellen.
@Joris Beltsin | 06-04-23 | 20:30:
3x op vakantie gaan lijkt me meer iets voor VVD66GL stemmerts.
@theo-is-dood | 06-04-23 | 20:53: Dat is toch allemaal bedachte onzin van Amsterdam.
Ik zou deze coalitie eigenlijk de Jostiband willen noemen maar dat zou een zware belediging zijn voor de echte Jostiband waar ik wel respect voor heb en wel wat kunnen.
En ik denk dat de Jostiband ons land beter zou kunnen besturen.
@Joris Beltsin | 06-04-23 | 20:12: De leden van de Jostiband kwijlen , de coaltie spuugt de bevolking volop in het gelaat! Voor beide dus de nodige wateroverlast!
Moet verder niks van Van der Wal hebben, maar het CDA moet wel gewoon duidelijk zijn. Niet langer uitstellen en verder je bek houden of gewoon breken met Rutte IV. Met dat laatste zou het land gediend zijn. En ook de democratie. Een regering zonder aanzien en vertrouwen die doorgaat met omstreden beleid vraagt om moeilijkheden. Gezien het feit dat de PS-verkiezingen van maart geheel in het teken van het landelijke beleid stond, is Rutte IV in feite al weggestemd en de facto vleugellam.
Inmiddels is de vraag wanneer de laatste CDA-kiezer het licht uitdoet. Geen moraliteit, geen energie, geen doortastendheid bij Hoekstra, het is tien keer niks. Het CDA komt over als een verwaarloosde baard.
Zo is het. En dat weten ze ook.
www.youtube.com/watch?v=iAC3hnW1TV8
Oud NOS-directeur Bauke Geersing grillt NPO, media en kabinet.
Hij geeft ook zijn ongezouten mening over sommige ministers.
Fantastisch interview! Bauke windt er geen doekjes om. De NOS is al jaren de weg kwijt en loopt achter Marx Rutte op z'n geitenpad.
Stukje gekeken en gebookmarked voor later.
Erg interessant, thx.
Aha, een soort Ronald Plasterk. 30 jaar te laat wakker. Damage done. Woont in Frankrijk. Daarvoor het volk onder gescheten. Geleerd op de KMA. Lid van bladiebla.
@Piet Karbiet | 06-04-23 | 20:35:
Ja, die Plasterk die als een van de eersten gewoon bleef zitten na het verkeerd inlichten van de kamer. Het begin van de Ruttiaanse ondermijning van de democratie.
Bedankt voor de link, zeer de moeite waard.
Heel interessant interview. Ik wilde eerst maar een paar minuten kijken, maar bleef vervolgens gefascineerd het hele interview uitkijken. De interviewer dacht dat Rutte wel een diepere reden moest hebben voor al de crises die hij heeft veroorzaakt. Geersing stelde daarentegen dat Rutte helemaal geen diepere bedoelingen heeft, maar alleen geïnteresseerd is in hoe hij zijn machtspositie kan behouden, de rest interesseert hem gewoon niet. Dat lijkt me ook de juiste verklaring, Het machtsspel beheerst hij perfect, maar intellectueel gezien is hij een nul in het kwadraat.
Bewindsvrouwe voor het meest urgente en dringende vraagstuk waar de Nederlandse samenleving voor staat, waar we € 35.000.000.000 voor hebben gereserveerd en de T tekent op dat ze haar werk maar even dag bij dag neemt.
Als het niet om mijn land zou gaan zou ik in een deuk liggen.
Volgens mij is de woningnood het meest urgente probleem.
Ze weet ook niets. Is gewoon als uitvoerder daar neergezet en doet wat haar opgedragen wordt zonder eigen kennis of inbreng.
Een weekje geen stikstof inademen, zou dat helpen?
Helaas, stikstof is een inert gas, je ademt het net zo uit als je het inademt. Een jaar lang geen Pokon gebruiken is beter. Eén fles is goed voor tientallen hectares.
Een suggestie die wel helpt voor het kabinet is veel lucht inademen, een flinke diepe duik nemen en dan heel snel weer naar boven komen.
Een week niet kakken maar dat komt vanzelf met deze voedselprijzen.
@Blauwpetje | 06-04-23 | 20:06: Weekje geen zuurstof, zou dat wel helpen?
De kans dat D'66 in de volgende regering zit is een stuk kleiner geworden.
De kans dat het CDA nog een keer instemt met de stikstofplannen van Sigrid Kaag is nog kleiner.
Sigrid Kaag moet haar plannen dit kabinet afmaken en tegelijkertijd voorkomen dat BBB in een volgende regering op de rem trapt.
Dat wordt dus versnellen en versneld aannemen van nieuwe wetten.
Dat als het CDA en BBB in een volgende regering zouden willen samenwerken dat ze dan voor voldongen feiten komen te staan.
De kans is groot dat CDA nog maar vier zetels zal hebben en in toekomst nooit meer boven de 10 zetels zal eindigen.
Oogkleppen op en door. Totdat ze in de sloot geraakt.
Ze heeft waarschijnlijk wel geprobeerd de kronkelteksten van baas Rutte zelf ook uit het hoofd te leren maar het lukt haar niet om ze te onthouden.
Dus dan maar zo'n simplistisch antwoord.
Ze gaat gewoon door met dingen die ze niet snapt.
Ze zou toch wel weten dat haar positie slechts is geschapen zodat Kaag & Rutte kunnen blijven zitten als ze van haar stoeltje wordt geschopt?
Nou ja het verdient goed en de pensioenopbouw krijgt een boost.
Kunnen die ministerraden niet een keer somehow gehackt worden en openbaar worden gemaakt, woord voor woord wil ik het horen. Zal me niks verbazen dat men zo neerbuigend over het volk praat alsof we gek zijn. En dat men vieze spelletjes uitwerkt en bespreekt.
dat zal wel los lopen, alles wordt genotuleerd en er zitten flink wat ambtenaren bij.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:25: Dat er flink wat ambtenaren bij zitten maakt mij nog bevreesder. En doe eens wat aan uw interpunctie, ChatGPTrol.
Ik denk een beetje zoals wij over hun praten.
@Piet Karbiet | 06-04-23 | 20:41: dank u voor het trouwe lezerschap. u begrijpt dat ik al langer antizanicz ben dan dat chatgpt bestaat. Ook zal chat nooit zo briljant posten als ik en sommige anderen hier. Niettemin is het zeer wel mogelijk dat wanneer enige lieden een chat interface maken dat meerder chatgpt instances met elkaar in gesprek raken.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 23:34: NB overigens zijn er wel chat robots gemaakt die gewoon rechtse praatjes assembleren uit historische geplaatste berichten. Het is niet zo moeilijk rechtse stompzinnigheden te voorspellen.
Het was gisteren wel duidelijk te zien dat Mark het nu ook wel helemaal gehad heeft, eerst al dat gezeik met Sigrid en nu daarbovenop Wobke met zijn huichelarij. Ik verwacht dat hij binnenkort wel een eerbare uitweg gaat vinden, bijvoorbeeld iemand opofferen ofzo, en daarna de pleiterik maakt.
"De boeren staat te trappelen." Zei ze net bij RTL.
2030 of 2035?
Wat kan ze ook lekker dom kijken.
Ik denk dat ze een dijk van een Meesteres is.
@de Jager59 | 06-04-23 | 20:13: U is een liefhebber?
Ja, logisch, duh....
Kaag belt van der Wal: 'This is your president, are you trying to f#ck me?'
Van der Wal In de Sloot. Christianne is ook maar een trekpop van Mark, op zoek naar een carrière. VVD, heel normaal.
knappe vrouw die zeer adequaat de taak vervult.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:23:
Nog niets klaargespeeld. Als dat al adequaat is, kan ik enkel concluderen dat de kinderhand wel erg snel gevuld is.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:23: Komend semester het keuzevak Hoofdletters bij de Jovvd?
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:23: doet u aan braille
Mooie vrouw, totaal geen empathie jegens de burger.
Weinig tot geen vakkennis, zo maar op deze post geplempt.
Miljoenen verslindend departement.
Gewoon een functie elders, oke.
mooi?
@langzullenweleven | 06-04-23 | 19:56: ik ben een ouwe zak, dus vind alles mooi, grijnzzzz
Kannonnenvoer, de post van Stikstofminister is bedacht zodat deze persoon de klappen kan vangen voor het kabinet.
Ten onder na leugens en bedrog, iedere linkse halve zool is tegenwoordig raaigras expert, kinderlijk aandoenlijk en intens onnozel strijden ze tegen hun innerlijke leegheid.
Want ze moeten een kwaad hebben in hun leven waartegenover hun onmetelijke deugd kan worden gespiegeld, prachtig toneelspel als zo een zot zich vastlijmt of een clownesk npo narrative comment plaatst.
Nog 23 maanden en we tellen af, ik vermoed dat het cda het pokerspel speelt en Rutte weet dat, kan elk moment eruit liggen.
Tja.
Op dit punt vraag ik me toch echt serieus af of het mogelijk is dat dit kabinet valt, of dat ze desnoods twee jaar uit hun neus gaan zitten vreten om maar niet het pluche op te moeten geven.
Dit land is in rap tempo aan het verstedelijken. Bomen worden gekapt alsof er geen morgen is. Maar 1 vogelpoepje op 2 weilanden of 0,000007 graden opwarming is een brug te ver. Dit land wordt bestuurd door mongolen.
Sorry, Mongolen zouden het veel beter doen...
Niet vertragen - niet versnellen - gewoon je kop tussen je schouders trekken en hopen dat het onweer overtrekt. Lekker blijven zitten waar je zit, plakken waar je plakt. Schijt aan het volksbegeren.
-
En het allerergste is nog wel, dat wij deze aperte minkukel en haar collegae straks terug zien als tot aan hun pensioen zittende burgemeesters en/of directeuren van quango's, overheids- en semi-overheidsorganisaties salarissen van minstens anderhalve ton - van uw en mijn belastinggeld. .
-
Hup, democratie-aan-je-laars-lappend geteisem, NU aan je wachtgeld!
juist
@langzullenweleven | 06-04-23 | 19:56: idd,kabinet regeert nu buitengrondwettelijk,het kabinet dient met 1 mond te spreken en zeer zeker niet met verschillende richtingen in het kabinet.
Rekken rekken rekken.
het enige wat ze nog kunnen doen is gebruik maken van de D66-wet voltooid leven... en ons verlossen van deze last
Daar mag D66 gebruik van maken.
Het vertrouwen in deze kneuzencoalitie halveert elke dag. Ga weg.
Een soort van dubbele oneigen integraal die nadert naar nul, maar er nooit zal komen.
Prima, ze houdt haar rug recht. Uitstekende bewindsvrouw.
Het coalitie akkoord staat helemaal niet. In de nabije toekomst wordt heronderhandeld
Bewindsvrouw....
*achter oren krabben doet*
Een rechte rug is alleen aardig voor een reverse cowgirl, maar in de politiek geeft het alleen maar irritatie en ergernis bij de anderen waar je juist het parings ritueel van consensus mee moet weten uit te voeren.
vind jij als een van de weinigen. Probleem is namelijk dat ze door Kaag geïnfecteerd is en dat ze met die "rechte rug" onrecht doet aan de duidelijke wens van het volk.
Weet je wie ook zijn rug recht hield?
@Smoelensmid | 06-04-23 | 19:54: Mooi gezegd!
@Smoelensmid | 06-04-23 | 19:54: Een rechte rug is prima als het om belangrijke principes gaat. Niet iedere politicus is een Geert Wilders, die wegloopt als het moeilijk wordt.
Nog niets gepresteerd en er een dusdanige puinzooi van gemaakt dat het gebalsemde lichaam van Remkes weer uit de crypte gehaald moest worden. Zonder lat is alles uitstekend.
@Après toi | 06-04-23 | 20:27: Hahaha, het was het cda.
@Après toi | 06-04-23 | 20:27: Achteraf met de kennis van nu kunnen we zien dat dat bij moeilijk weglopen ook maar relatief was het. zonder Wilders hebben ze er helemaal niets van gebakken en er een puinhoop van gemaakt.. Hij was onorthodox en tegendraads en verkoos met een rechte rug een ander beleid.... dat konden ze niet velen, nu zitten ze met de gebakken peren... Dat weglopen heb ik altijd als een smerige frame van Rutte gezien, hij herhaalt het mij net iets te vaak als hem het vuur aan de schenen wordt gelegd.
@Smoelensmid | 06-04-23 | 21:18: Geert wilde niet bezuinigen terwijl de overheidsuitgaven de pan uit rezen. Maar ja, veel mensen met een uitkering stemmen op Geert, en die moeten toch wel hun sjekkie, borrel en hondenvoer kunnen blijven betalen.
@Après toi | 06-04-23 | 21:35: Ja meneer Remkes…
@Après toi | 06-04-23 | 21:35: Doe normaal joh.
@thanseeuwen | 06-04-23 | 19:50: En tot dan toe geldt de huidige wet i.c. 2035.
En toch krijgen dit soort mensen geld voor NIKS doen! Schande.
de boeren bedoelt u? De ministers hebben een baan voor 80 uur in de week, vier jaar lang. Alleen van Agt liep als minister mooi de kantjes er van af.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:22:
je bedoelt dat 80% van hun werk voor ze gedaan word. En is 80 zoveel? Daar lacht menig boer om, die doen dat 40 jaar lang.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:22: Wiegel stond anders ook bekend om z'n delegeer kwaliteiten, die had altijd een leeg bureau, als er iets op werd gelegd had hij dat binnen de kortste tijd weg gedelegeerd.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:22: Dat krijg je als je niet op hoofdlijnen bestuurt.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:22: 80 uur en nog een zooi,zoek ander werk,u bent dan vreselijk onbekwaam
@miko | 06-04-23 | 20:42: moderne boeren, met de grootste subsidies, werken helemaal niet. Die beheren een bedrijf met werknemers.
Laf. Kan niet anders zeggen. Bang zijn voor zetelverlies. Daardoor zijn alle gevoelige dossiers decennia doorgeschoven. Pensioenen, hypotheekrente-aftrek en stikstof. En nu dus weer, door de lobby van een marginale bedrijfstak.
Jort schreef er vandaag een leuk stukkie over in het FD:
“Rijdt u met een oude diesel de stad in, dan kost dat €110 per overtreding. Lapt u als boer milieuwetten aan uw klomp, dan klikt een koffertje open met een uitkoopsom die al snel in de miljoenen loopt en ons land zo’n 2% armer maakt. En maar bbboos blijven, crying alle the way to the bank. Welke over de moderne tijd gestruikelde warme bakker of derde generatie boekverkoper kan aanspraak maken op zoveel solidariteit? En dat terwijl de veeteelt (de meer dan een half miljard ‘productiedieren’ die jaarlijks aan een slachthaak eindigen zullen het anders zien) weinig ‘impact’ maakt: minder dan 1% van het bbp.”
fd.nl/opinie/1472603/lara13-of-een-la...
Dan maar stoppen met vreten?
Gelezen, was een goed stuk. Jort durft te benoemen waar veel boerenfans van wegkijken. En waar je lobbyist Caroline nooit over zult horen.
@Bankivahoen | 06-04-23 | 19:47: Woon jij in China, waar 90 procent van de Nederlandse varkens heengaan?
Edit - verkeerd gelezen door de draai die GS eraan geeft. Ze houdt gelukkig voet bij stuk. Klasse.
@Bankivahoen | 06-04-23 | 19:47: ik denk dat veel Nederlanders minder zouden moeten eten. Met de boeren heeft dat weinig te maken. Die zijn er met name voor de export.
@Après toi | 06-04-23 | 19:47: Jort is een vriendje Rutte
@Après toi | 06-04-23 | 19:48: Stel dat je 90% wel zou kloppen wat is je probleem?
Wederom een productie proces het land uit, want in andere landen gebeurt het dan veel schoner en efficienter, kunnen we weer goekoop inkopen,ach.
Verder zijn de diesels vooral geweerd vanwege roet/fijnstof uit de binnensteden. En die regels werden opgesteld door de gemeente.
@Après toi | 06-04-23 | 19:48: En waar 90% van de Nederlandse meuk vandaan komt, het is natuurlijk wel zo dat ieder land in historisch perspectief doet waar het van oudher vanwege geografie en tacit knowledge goed in is, zo maken wij vlees voor de Europeanen , maken de Duitsers net zo vervuilend bijna alle premium automobielen waar wij Nederlanders zo verzot op zijn en bouwen de Fransen fantastische Airbus vliegtuigen van energie vretend en stikstof uisotend aluminium. De vliegende stikstof uitstoters waar menigeen zo graag mee op vakantie gaat.. De Spanaarden bevoorraden vriwel heel Europa in de winter van groenten en sla uit 40000 plastic tunnels met slavenarbeid in Almeria wat ook daar gepaard gaatr met enorme stikstof schandalen in hun waterwinning.. het is een vorm van subspecialistaie waar je eiegenlik niet meeromheen kunt.. de kippen boeren op de arme zandgronden zijn er enkel en alleen gekomen omdat er niks anders groeide dan heide, hoe mooi dan ook dat levert dan weer niets op;)
@Après toi | 06-04-23 | 19:48: Tata steel, de grootste stikstof uitstoter van NL produceert zo'n 7 miljoen ton staal, denk je dat dat voor de binnenlandse markt is of is dat weer wat anders?
@miko | 06-04-23 | 20:01: Ze zijn aangetoond kanker verwekkend , ik denk dat dat met de wetenschap van nu de doorslag geeft. www.bbc.com/news/health-18415532 Niet voor niets faseren 13 automobiel fabrikanten met Porsche voorop ,de diesel uit.. ze zien de volgende bui van gezondheidschadeclaims al hangen. uk.motor1.com/features/274553/car-mak...
@Bobdobalina: boeren produceren weliswaar veel voor export maar aangezien we meer importeren dan exporteren, zullen we straks nóg meer moeten importeren. Dat transport doet het milieu en de natuur beslist geen goed.
Leg eens uit hoe je dat denkt op te lossen?
@Bakkeleures | 06-04-23 | 20:15: Nederland heeft een enorm export overschot, dat kun je terugzien op de Lopende Rekening. Die is al jaren fors positief, tussen de 6 en 11 procent.
Jort heeft duidelijk een scherpe blik en heeft gelijk. Stop gewoon met subsidiëren. Dan vallen de eersten zal vanzelf gratis uit de opvreetboom.
@Bakkeleures | 06-04-23 | 20:15: gelul, bovendien gaat het veelal om veevoer.
@Smoelensmid | 06-04-23 | 20:07: Het is nogal armoedig voor een land met hoogwaardige technologie -zie bijvoorbeeld ASML- om je op grote schaal met zoiets weinig winstgevends en vervuilends als varkensexport naar China bezig te houden. Daar kun je heus wel zonder.
Almeria: de Marokkanen die daar werken zijn maar wat blij, ze verdienen drie keer zoveel als in eigen land.
@zwellevertje | 06-04-23 | 20:07:
Gaat er om, dat als hetmilieu aan het hart gaat je verder moet kijken dan de nederlandse grens. Dus waar denk je dat Tata schooner produceert? In NL of ergens in fokking Africa?
@Après toi | 06-04-23 | 20:23: Weet je waar we prima zonder kunnen?
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:21:
Stoppen met subsidiëring prima, maar dan ook het infuus uit alle diversiteits, milieu en religie clubjes.
@Après toi | 06-04-23 | 19:47:
Duizend punten voor Kelder. De Brabantse varkensfokkers zijn dertig jaar lang uit de wind gehouden door het CDA.
@miko | 06-04-23 | 20:28: Precies, vandaar dat NL zuinig moet zijn op de meest innovatieve en schoon producerende boeren ter wereld, of denk je dat ze in China milieubewust varkensvlees produceren?
@Smoelensmid | 06-04-23 | 20:07:
Met respect , uiteraard is de specialisatie in de kippen- en varkensmesterij een gevolg van economische wetmatigheden. Bijvoorbeeld de efficiënte haven van Rotterdam en de hardwerkende fokkers. Maar de discussie gaat over de EXterne effecten van die 100 miljoen kippen en dertien miljoen varkens. Per jaar.
@Après toi | 06-04-23 | 20:19: Zeg eens eerlijk hoe vaak heb jij bewust een bio vrije uitloop kalkoen uit Nederland gekocht of vlees van een mooi Wagyu rund uit Groningen of Limburgse kwaliteit. Of knaag je alleen Vega en onbestemd vlees en PFAS zuivel uit verweggistan omdat het je geen ene zak boeit ? kaldenberg.nl/nieuws/wagyu-van-hoeve-... www.cbsnews.com/philadelphia/news/pop... Voordat je loopt te bazelen over de absolute cijfers van de vlees en kip export verdiep je dan eerst eens echt in die vlees carrousel , goed kwaliteitsvlees naar het buitenland en tonnen plofkip uit Thailand en Brazilie grootgebracht in kooien schijtend boven de rivier en royaal aan de antibiotica eindigt hier in de super.. eostrace.be/artikelen/de-vlaamse-kip-... www.pluimveeweb.nl/artikel/167255-kwa... www.fzandbergen.nl/import/
@theo-is-dood | 06-04-23 | 20:34: De externe effecten zijn dat wij hier Braziliaans en Thais vlees eten en onze spullen weggaan.. daar zit hem de crux.. Die export carrousel verantwoordelijk voor hoge export cijdfers van slachterijen over de grens wordt hieronder precies beschreven.
@Après toi | 06-04-23 | 20:23:
ja natuurlijk, alles op de chip industrie
@theo-is-dood | 06-04-23 | 20:34: economische wetmatigheden, ja daarom is de beste kip een Barnevelder , daar gingen een eeuw aan know how en samenwerking met de WUR aan vooraf totdat wij de meest gewilde ruinderrassen kippesoorten hadden .. Jarenlang fokken en selecteren gingen er aan vooraf niet de havens in Rotterdam. Trouwens de meeste kipdelen voor export zijn de incourante delen zoals poten magen en vleugels die gaan bulk gevroren naar Afrika omdat wij met onze luxe de neus ophalen voor alles behalve kippeborsten en filets. www.npo3.nl/wie-eten-die-ruim-1-miljo...
Moet je nagaan hoe gepassioneerd die boeren zijn. Jort klinkt vooral jaloers, maar snapt ook niet zoveel van het hebben van passie voor je werk. Er is meer in het leven dan het hebben van geld en laten zien dat je het hebt.
Wel jammer dat het FD is verworden tot zo’n activistisch vodje. Vroeger was het nog wel te pruimen, eigenlijk hetzelfde verhaald als met BNR: gepolitiseerde en in staat van ontbinding verkerende instituten.
Hou eens op met die onzin. Lekker met de porsche van het door U gegeven aan uw meisje rondrijden en denken .. ach het kan mij wat ..
@Après toi | 06-04-23 | 19:48: onzin zanikker maar u weet zelf beter. Wij hebben hier flats van 10 hoog met 500.000 varkens
@Après toi | 06-04-23 | 19:48: Nou 90 is wat overdreven.. Volgens het CBS behoort vlees tot de producten waaruit Nederland de hoogste exportverdiensten haalt. De Nederlandse vleesafzet genereert ook veel werkgelegenheid. www.pigbusiness.nl/artikel/409244-ned...
@Après toi | 06-04-23 | 20:23: Ja want iedere boerenlul kan bij ASML terecht, mijn oudste zoon doet de recruitement voor ASML ik zal hem eens vragen hoeveel mensen uit de transport logistiek slachthuizen veevoederfabrieken kippenrapers en boeren hij al geplaats heeft in de cleanrooms. Ben zelf onlangs nog in Almeria geweest geen Marokkaan gezien ze zijn allemaal zo zwart als de nacht daar;) www.agridesk.com/nl/illegale-arbeid-z... Je bent wel hardnekkig met fakenews he, ik heb er mijn handen aan vol;)
@Smoelensmid | 06-04-23 | 21:27: Wij van WC-eend....
@Smoelensmid | 06-04-23 | 21:35: Neem eens de boot van Nador naar Almeria, daar stikt het van de Marokkanen die in Zuid-Spanje in de agrarische sector -zoals in die plastic kassen rond Almeria en El Ejido - gaan werken.
@Smoelensmid | 06-04-23 | 20:35: Ik eet heel weinig vlees, ik eet vooral vis en salade.
Volgens mij hebben 4 steden in Nederland een groene milieuzone.
Jort is vegetariër.
Het domste konijn in het kabinet die op het idee kwam om die brief te schrijven en die Sirginijus Vinketeringius de schuld te geven.
het domste konijn is die zelfingenomen nicht met zijn dekentje. het als of ze Ali B. bij het Nederlandse elftal in de basis zetten.
Leek toch echt wel op bedrog, poging tot bedrog.
Ik ben bang dat dit kabinet het een stuk langer gaat volhouden dan sommigen wensdenken.
Nog langer dan de volledige termijn? Jeuh!
Je zou gelijk hebben als je deze zin drie of vier jaar geleden had gepost, maar ik denk dat de emmer nu wel vol is en dat de laatste druppel binnenkort erbij komt.
@Nomen | 06-04-23 | 19:52: Tja, dat dacht ik vorige week ook.
En toch zitten ze er nog.
Niet vertragen niet versnellen een soort comateuze toestand dus.
Deze lui werken toch op no cure no pay basis ?
Nee alleen een inspannings verplichting, en zelfs dat komen ze niet na met deze grassroots politics.
Stikstofminster weet het oonkniet meer? Volgens mij heeft zijn dit dossier nooit geweten.
vd Wal toont toewijding. Het is van de zotte dat een partij met 8 of minder zetels plots het regeerakkoord zal veranderen.
De aanpak moet toch en beter zou vd Wal een minister buiten kabinet worden en zo door kunnen werken.
Het belangrijkste is de subsidies aan de boeren met gratis jaarsalarissen als extraatje te stoppen. Er is al veevoer genoeg. Als ze ergens anders honger hebben dan telen ze het maar zelf. Ons land hoeft er verder niet voor uitgewoond te worden.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:19:
Weet u wie ook toewijding toonden aan hun beleid?
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:19: tuurlijk joh de boeren zijn subsidiegraaiers, wordt eens tijd dat ze gaan werken voor hun centen.... of niet soms? misschien heb jij t nog niet in de gaten maar de meeste landbouwsubsidies gaan naar organisaties als natuurmonumenten etc... en als je je er dan in verdiept zoek dan gelijk eens op hoeveel landbouwgrond we nodig hebben om NL te voeden, dan kom je erachter dat we slechts genoeg hebben voor de helft van onze lieve inwoners... Nederland is netto een voedselimporteur.....
@brammetaalman | 06-04-23 | 21:11: ojee, u legt zomaar feiten op tafel. Daar kan Anti niks mee.
@AntiZanicz | 06-04-23 | 20:19:
Ik heb hier na een kopje koffie naar gekeken. En nu, na een aantal borrels, kan ik nog steeds alleen maar smakelijk lachen om uw epistel.
@AntiZanicz als ze ergens anders in Afrika geen gratis uitkeringen hebben dan regelen ze dat maar zelf. We laten ons land niet verder uitwonen
REAGEER OOK