Stikstofbeleid Nederland: meer files
Lekker zinloos CO2 pompen
Het stikstofbeleid gaat voor files zorgen en niet vanwege boosboeren die met hun trekkers en omkeervlaggen de boel blokkeren. Nee, het Economisch Instituut voor de Bouw waarschuwt voor dichtslippende wegen nu alle uitbreidingsplannen vanwege stikstof voorlopig in de ijskast zijn gezet. Zij strijden uiteraard voor hun eigen werkgelegenheid, maar wij staan liever ook niet met de lease-BMW in een rij remlichten en merken dat het langzaam steeds drukker wordt op de vaderlandse asfaltjungle sinds we dat coronageneuzel achter ons hebben gelaten. Nu lijken kilometers lange rijen ronkende motoren ons niet uitermate bevorderlijk voor de klimaatdoelen, maar dat krijgt u nu eenmaal in een land waar de crisissen elkaar opstapelen. Met zoveel probleemdossiers zorgt iedere oplossing voor nieuwe negatieve effecten. Minder stikstofuitstoot door stilleggen wegenbouw? Dan krijgt u uiteindelijk meer CO2-uitstoot door meer files. Minder stikstofuitstoot door stilleggen huizenbouw? Dan loopt de woningmarkt vast en stokt tevens de doorstroom van asielzoekers. Überhaupt een succesvol stikstofbeleid? Dan krijgt u schonere lucht en dus meer opwarming van de aarde. Er is geen perfecte maatregel, maar meer files creëren lijkt ons sowieso een slecht plan. We hebben tenslotte wel iets beters te doen dan naar remlichten staren.
Reaguursels
InloggenIn de trein is elke dag naast mij nog ruimte, dus u bent welkom.
Een compleet continent binnenhalen werkt ook niet. Allemaal een treinkaartje richting Brussel want stikstof.
Het kan niet zo zijn, boeren weg en nog 2 miljoen klaplopers erbij. Ook stikstof. En een miljoen huizen. En een miljoen auto's.
Even kort door de bocht, maar tsja.
De vervelende conclusie waar niemand het over heeft is dat stikstof en andere vervelende problemen alleen op te lossen zijn met enorm slimme technologie of met MINDER MINDER MINDER mensen. Voor onze stikstofcrisis is dat dus minder mensen in NL, voor de opwarming van de aarde, plastic soep, uitstoot van broeikasgassen en afvalstoffen, kap van bossen, is dat dus minder mensen op de planeet. Het beste wat je kunt doen voor de wereld is zorgen voor minder aanwas van mensen.
Als je van “A” naar “B” moet op de gemiddelde snelweg, en je er voorheen een uur over deed met 120km p/u , doe je er nu ca 10 minuten langer over …. Met 100 km/u…..
We houden onnodig de weg bezet, vanwege het rancuneuse idee, dat dat voor het welzijn van het milieu zou zijn…
Is er ook een berekening gemaakt wat de uitstoot zou zijn door al deze onnodige files wat dit veroorzaakt?
"Volgens een rapport van denktank E3G is de totale capaciteit aan geplande steenkoolprojecten in China in de tweede helft van 2022 met bijna de helft gegroeid tot 250 GW.
Volgens het rapport vormt die groei een sterk contrast met de rest van de wereld. Daar is de totale geplande capaciteit immers gekrompen tot 97 GW, het laagste niveau in de moderne geschiedenis." (Inter Press Service Nieuwsagentschap)
Als je dit leest over de kolencentrales in China en je zet dat af tegen de maatregelen die hier in het speldenknopje Nederland genomen worden om het klimaat te redden, dan kunnen we qua efficiëntie onze aandacht momenteel beter ergens anders op richten.
Genoeg onderwerpen op de agenda waar de duizenden euro's per hoofd van de bevolking ook heen kunnen.
Ja, klopt, het is echt nog geen speldeknop met waar China momenteel mee bezig is... laten we eerst eens zorgen dat we onnodige troep uit China niet meer importeren, alleen het noodzakelijke. Dat land produceert naast nuttige zaken ook gigantische bergen plastic meuk met alle milieugevallen van plastic in vissen die wij niet zonder schade voor ons lichaam eten. Verder moet de bevolkingsgroei in China delen van Afrika en India hoe dan ook weer aan banden worden gelegd. Onze planeet kan dit gewoon niet aan.
Maar welke westerse leiders gaat hen dit vertellen?
@Jan, Leiden | 23-03-23 | 14:23: Dat weten ze zelf al lang, ze trekken zich er gewoon niets van aan. China heeft zich tot doel gesteld om in 2049 het grootste, beste en machtigste land ter wereld te zijn en daar moet alles voor wijken. Ik denk dat het ze gaat lukken ook. Arme landen in Afrika en Zuid-Amerika met zeldzame grondstoffen in de bodem worden langzaamaan overgenomen door Chinese bedrijven, met geld. Europese havens worden geïnfiltreerd door Chinezen, met geld. Enzovoort.
@quigg | 23-03-23 | 19:16:
Macht door het getal en door economie van de wereld, ja, dat wisten we inderdaad al. Zeer zorgwekkend. Ook de opmerking van Xi bij vertrek uit Rusland. Brrrr....
Je kunt asfalt bij gaan leggen wat je wil, maar ook dat gaat niet helpen de verstopping te voorkomen. Alleen stoppen met groeien en levensruimte in Duitsland en Polen gaan benutten kan het dichtslibben van ons land en het leefbaar houden ervan nog tegengaan. Al tijdens Juliana's regeringsperiode gaf Juliana al aan dat het te vol werd in Nederland, toen wisten we dat eigenlijk al: dit gaat niet zo langer. Maar nooit eens afdoende, maar te weinig op geanticipeerd, nee, integendeel, en nu zijn dit de gevolgen.
Alsnog moeten we met Duitsland en Polen om de tafel hoe we Nederland leefbaar kunnen houden, zou anders niet weten dit op te kunnen lossen.
Op de ouwe trouwe BMW K75 en op de racefiets, geen last van files, dure wegenbelasting, verzekeringen en hoge brandstofprijzen.
Al die verzonnen crisissen, en we blijven er "oplossingen" voor zoeken. Enig juiste oplossing : Nexit en alle crisissen in de prullenbak. Baas in eigen Crisis.
Grenscontroles terug en lastpakken eruit.
Rekeningrijden dus snel invoeren en accijnzen op brandstof nog verder omhoog. Dan gaan de paupers wel op de fiets en heeft de rijkste 10% tenminste de ruimte om door te rijden. Beetje zoals in de Sovjet Unie.
Als de accijnzen omhoog gaan is het hele rekeningrijden overbodig.
Dan betaalt toch alleen de verbruiker.
Goh, zou het met het vele aantal mensen in dit land te maken hebben? Laat het kabinet daar nu juist niets aan willen doen.
Wat stel je voor? Euthanasie na je 30ste?
Laten we de bevolkingsgroei niet verder laten voortwoekeren.
@TheBigKirth | 23-03-23 | 12:59: voor je dertigste is het meest effectief.
@TheBigKirth | 23-03-23 | 12:59: Kan maar wellicht wat drastisch. Er is wel elke week een topic over 700 instromers die ook nog een gezin laten overkomen dus daar zit een mogelijkheid. Zomaar een idee aangezien de autochtone bevolking stilstaat qua groei. Maar dat wist je natuurlijk al.
Over de hoofdoorzaak van dit probleem hoor je linksmensen nooit over. Nameljk toename van de bevolking door immigratie.
Ja, alles is de schuld van immigranten. Simpel verhaal, lekker de schuld bij "de ander" leggen. In het ene bericht zijn alle immigranten werkschuwe uitkeringstrekkers en het volgende bericht staan ze in de ochtendspits in de file naar het werk de ruimte in te nemen van "de hardwerkende Nederlander". Ga lekker naar Stormfront of Forumland met je hetze.
@Jan Laefcutte | 23-03-23 | 12:55: "Ja, alles is de schuld van immigranten"
Niemand typt dat behalve jij. Feitelijk maak je jezelf dus belachelijk en dat is okay, want jij verdient dat.
@Jan Laefcutte | 23-03-23 | 12:55:
Toch zit er een kern van waarheid in. De inheemse bevolking krimpt, de groeiende bevolking komt dus door immigratie. En sich hoeft daar niets mis mee te zijn alleen zitten er wel consequenties aan, zeker als het je ‘overkomt’. Dat is toch wel het einde van enig realiteitsbesef.
Bovendien blijkt inderdaad dat er migranten zijn die per saldo meer kosten dan ze opleveren, ook dat kan, maar daar zitten grenzen aan. www.businessinsider.nl/laten-de-ogen-...
Als vervolgens de bouw op slot zit door stikstof maar de bevolking blijft groeien dan ontstaan er andere problemen.
En als meer mensen dezelfde hoeveelheid infrastructuur gaan gebruiken dan wordt het drukker.
En als er meer mensen op een bepaald oppervlakte gaan wonen dan blijft er minder ruimte over voor andere zaken.
Dat kun je een hetze vinden, maar in 1979 vond men Nederland met 14 mijoen inwoners al vol en ten dele overvol. troonredes.nl/troonrede-18-september-...
Ter vergelijking: Denemarken heeft op een vergelijkbaar oppervlakte maar 6 miljoen inwoners.
Subsidie en allerlei ontheffingen op een elektrische auto, wie had ooit gedacht dat er dan meer files zouden zijn. Mind blown.
En de lucht wordt ook maar niet schoner, het is raadselachtig.
Rekeningrijden! Niet alleen betalen voor de gereden km’s maar ook voor de tijd dat je onderweg was.
Rijden, niet remmen!. Het begint ergens vooraan met een remlul.
Remmen is angst.
Waarschijnlijk op een plek waar geritst moet worden, waar de aso-strook moet invoegen bij de middenbaanbellers. Dat kan zelden zonder remmen.
@happen_maar | 23-03-23 | 12:36: Dat is dan de schuld van de middenstrookbellers, je moet altijd zoveel afstand houden dat minimaal een auto kan invoegen. Eigenlijk zijn die bestuurders de echte aso's. Degenen op de linkerbaan doen niets verkeerd maar maken optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Maar helaas is er vaak altijd wel eentje die de bibbers krijgt en in plaats van helemaal door te rijden naar het eind van die strook, dus naar waar je geacht wordt te gaan ritsen, trappen ze al eerder op de rem om in een geschikt gat op de middenstrook te schieten.
@quigg | 23-03-23 | 12:43: Ja ja optimaal gebruik, de verdrijvingsvlakken tellen ook mee, aldus het asovolk, en we knallen hem op het laatste moment er tussen. 1 tip, kom mij niet tegen, want ik rij hem eraf.
A4 met kruising A44
@Grachus | 23-03-23 | 12:47: Ik heb het niet over verdrijvingsvakken. Zolang je gewoon binnen de ononderbroken witte lijnen blijft hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn.
Ik heb ook een hekel aan mensen die "sociaal" rijden, die rijden dan netjes rechts maar knallen hem naar links zodra er mensen willen invoegen. Nee lul, denk ik dan, het is aan de invoeger om met de juiste snelheid in te voegen. En aan de invoegers: gebruik daar eens heel de invoegstrook voor, die zijn niet voor niks zo heerlijk lang in Nederland! Je hoeft niet bij het eerste blokje blokmarkering je auto met 80km/h naar links te duwen.
En als we toch bezig zijn met irritaties opsommen:
- de maximale snelheid op een snelweg = minimale snelheid op een snelweg, vind je dat niet, blijf dan a.u.b. lekker rechts tussen de vrachtwagens rijden.
- leer godverdomme eens anticiperen, kijk vooruit en lees het verkeer.
- bij verkeerslichten: let op! Iedereen ziet tegelijkertijd dat het groen is, begin dus ook direct met optrekken! Je hoeft niet te wachten tot de auto voor je begint met rijden. Trek op als een treintje en laat later rustig een veilig gat vallen met je voorganger. Veel efficiënter!
- Let op de weg en laat die telefoon a.u.b. ff met rust, idioot!
Een remlul.... de meesten hebben toch een gaslul?
Spreidingswet instellen voor nieuwe ondernemingen en afschaffen reiskostenvergoeding voor forensen.
Klimaatfiles zijn de boa constrictor waarmee de klimaatklunzen alle lucht uit onze economie persen.
Ach hou toch op! Die files en uiteindelijk meer stikstof (want bouwen) kont gewoon omdat we met teveel mensen zijn. Doe daar eens wat aan!
Alles begint daarmee inderdaad. Maar deze olifant in de porseleinkast mag niet benoemd worden. Nog sterker, lekker doorgaan met een ongebreidelde immigratiestroom!
Pak de fiets,of ga thuiswerken.
80 km fietsen en mag 1 dag in de week thuiswerken. OV rijdt niet zo vroeg en evt. terug met OV duurt 2.5 uur.
gewoon stoppen met werken en je hand ophouden.
@roosvrij | 23-03-23 | 12:07: zoek wat dichterbij? Als dat afgelopen jaar niet was gelukt, lukt t nooit meer
Je zou bijna gaan denken dat Nederland eigenlijk een grote stad is, en dat de EU die stad niet dezelfde normen zou moeten opleggen als bijvoorbeeld bosrijk Frankrijk of Duitsland.
Maar ongelijke monniken gelijke ketenen - genoeg Nederlanders denken dat het logisch is.
Het gebied tussen de Botlek, Rotterdam, Dordrecht, Gorinchem, Utrecht, Amsterdam, Leiden, Den Haag is eigenlijk één stad met wat platte land in het midden, inderdaad onlogisch
Het woord is dichtslibbend, niet dichtslippend.
Hangt ervan af. Als het gaat ijzelen slipt de weg heel snel dicht.
Dichtslibberen. Dichtgeslibberd.
In dit geval een opzettelijke woordgrap (hoop ik!). Het originele artikel gebruikt wel dichtslibben.
Dichtslippend kan ook, al komt dat minder vaak voor: youtu.be/pmUue_krVDY
Door D66 is de natuur onze vijand geworden. Ben je vóór natuur, dan ben tegen de mens. Is dat vreemd? Nee, dit radicale clubje heeft al ons stemrecht gejat (referendum), onze organen, onze soevereiniteit (EU) en pakt door met vliegtuigen, boeren, huizen, wegen en gas. Kortom, als het aan D66 ligt, dan kan je straks niet meer vliegen, rijden, wonen en werken, heb je honger en heb je het koud. Maar de natuur, die gaat uitstekend. Althans, dat plukje heidegrond. Op papier dan.
Spot on!
Hear hear helemaal raak
Mooie opsomming. In aanvulling op uw lijst, het opleggen van het woke gedachtengoed waarbij uw groepsidentiteit centraal staat en niet uw individuele kwaliteiten en beperkingen, heel liberaal allemaal..
Heb vannochtend nog een paar pakjes bramenzaad over de heide uitgestrooid en m´n hond er laten schijten. Dat zal ze leren.
@Bierum | 23-03-23 | 12:22: Bramenzaad? Ben je gek geworden. Straks zijn er weer allerlei diertjes die te eten hebben. Dat moeten we als D66 niet willen.
D66 geeft niets om natuur. Boeren moeten weg voor bouwgrond. Met hier en daar stukje groen met de naam van 1 of andere nutteloze d66 pipo.
Beste Struikrover, wegen slibben dicht, en auto's slippen over wegen als deze niet dichtgeslibd zijn.
Zeker, en het meervoud van crisis is crises.
U hebt zeker nooit een slibcursus gevolgd? Of een sliptongetje gegeten?
Ik stel voor om de asfaltstroken gewoon in China te laten vervaardigen en dan met schepen naar Nederland te vervoeren, dat scheelt een hoop aan stikstof- en CO2-uitstoot bij de aanleg in Nederland zelf. Hoeven we enkel nog die plakken asfalt te transporteren naar de plek van bestemming en daar aan elkaar te plakken. Zelfde doen we met huizen, gewoon in China laten maken en dan hier enkel nog assembleren op de bouwlocatie.
Ik stel voor dat we niets meer in China laten maken maar de productie binnen de EU houden en ze in Zuid- en Oost-Europa eindelijk eens te laten werken voor hun geld ipv ze de moeder te subsidieren.
Als we alle chinezen nu eens een huis in Nederland aanboden?
Dat is goed voor de diversiteit, en Nederland is een rijk land.
@funda | 23-03-23 | 12:03: Of een restaurant.
Je moet bij het begin beginnen.
De opwarming van de aarde (Afrika, Europa) komt voort uit de Sahara. Daar wordt het steeds droger en droger. Er is een luchtstroming van zuid naar noord. Hierdoor wrodt droge warme lucht aangevoerd die over Spanje en verder noordwaarts trekt. Spanje wordt daarom ook steeds droger en droger.
Door in het zuiden van de Sahara te zorgen dat het er weer nat wordt, zal het noordwaarts ook weer natter worden. Leg een buizenstelsen aan van Mali tot en met Somalie en maak het nat. Plant er bomen en het komt er weer tot leven.
Het kost een paar centen, maar je hebt er wel wat aan. Op microniveau werkt dit perfect in Israel.
Zou je dat ook gewoon met zeewater kunnen doen? Het water zelf verdampt wel weer in de Sahara, daar wordt het hooguit wat zouter. Aanleg van een buizenstelsel vanaf de oceaan is ongetwijfeld een stuk goedkoper.
Kijk even op geologische kaarten. Er ligt veel water onder de Sahara. Dus je hoeft an sich niet eens met zeewater te werken - al vind ik dat een prima idee, ook al voor de kweek van vis en zeewier en natuurlijk drijvende zonne"parken" - , je kunt het ook gewoon weer naar boven pompen. Maar goed, er is nu eenmaal meer te verdienen aan problemen dan aan oplossingen, zeg ik altijd maar...
De tip is toch om het bij Gibraltar dicht te gooien en een paar honderd jaar te wachten tot het zoet komt (ja bekend verhaal voor een nederlander)
Dan dat zoet de Sahara inpompen (die is soms wel 1000 meter hoger dan zeeniveau)
En dan verder met afdammen engeland zodat dat ook een binenzee is, ik wacht tot d66 het oppakt, vooruitstrevend, revolutionair, pragmatich en progressief.
Ok ok ja, marokanen mogen over die dam lopen sieg.
@FrankVeer | 23-03-23 | 11:59: Zit iets van 150,000 km3 aan zoet water onder de Sahara. Libie pompte dat al omhoog.
Op micro niveau werkt dit perfect in Israel. Klopt, maar dan heb je ook een bepaalde arbeidsethos nodig zoals in Israel en die heb ik tijdens mijn reizen in donker Afrika nooit echt opgemerkt.
@28 | 23-03-23 | 12:14: Dus de warme golfstroom mag ergens anders heen en wij krijgen winters van -35celsius. Je wordt bedankt!
@Grachus | 23-03-23 | 12:53:
duidelijk, sieg heeft een amendement ingediend om de dam te verwarmen, mogelijk een overkapping, verder nog iets?
De oplossing is minder. Minder kilometers rijden. Minder spullen kopen die enorm veel kilometers maken voordat ze bij je worden afgeleverd. Minder... Maar wie wil er nou minder mobiliteit en minder luxe?
Dit land wordt met de dag ongeloofwaardiger... Bij de Waterschapsverkiezingen in LIMBURG kunnen ze niet tellen ... met een afwijking van 30.000.... stemmen... lachen met dat overstroomde beekje.
"In de definitieve uitslag blijken zo'n 30.000 stemmen bij andere partijen terecht te zijn gekomen, dan in de eerste voorlopige uitslag. Bij sommige partijen is het verschil duizenden stemmen."
Toevallig allemaal stemmen die naar D66 hadden moeten gaan?
Ik heb een stikstof dekentje over mijn uitlaat gedaan om die CO2 op te vangen.
Ehm, ik ga misschien iets heel geks zeggen maar misschien zit dit land een beetje aan haar maximale capaciteit wat betreft het faciliteren van haar inwoners. 18 mio inclusief alle problemen is wel heel veel op dit strandje aan de Noordzee.
Maar goed, dat zal wel geen optie zijn...
Minder geboorten
Minder mensen
Minder asielzoekers
=
Minder wegen
Minder auto's
=
Minder CO2
Minder stikstof
=
Schonere lucht en gezondere mensen; meer ruimte voor iedereen.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Lientje gaat Timmerfrans liquideren en de Mofrikaanse automaffia helpt de Green Deal om zeep. Het worden nog mooie tijden voor oude laag opgeleiden.
Ik ben niet oud!!!1!
Al die werkenden die met hun auto naar hun werk rijden vormen een bedreiging voor de natuur. Die staat op omvallen. We moeten de bedrijven waar die mensen werken uitkopen en zo nodig gedwongen onteigenen. Wat ze produceren kunnen we immers ook gewoon importeren.
LOL.
Mensen kunnen ook gewoon versneld sterven. Dood ga je toch. Dat wat versnellen is wel een stuk beter voor het milieu.
Deze prachtige visie door een chatGPT halen (15.000 woorden) en aan de regering aanbieden.
Ik denk dat ze wel enthousiast zullen raken.
Ik geef de schuld aan Australie. DIe hadden een gat in de ozonlaag. We gingen allemaal dood, en zij als eerste. Dus geen CFK's meer etc. EN nu lees ik in de link:
"de vorming van de broeikasgassen ozon en lachgas leidt tot opwarming"
Dus door hun gat in de ozonlaag te dichten verzuipt Nederland zodirect. Bedankt Australie!
Meer inzetten op thuiswerken. Nee niet iedereen kan dat en niet iedereen hoeft dat. Maar het is een eenvoudige en goedkope oplossing van zowel het fileprobleem als de stikstofuitstoot.
Allemaal stilzitten en niet meer bewegen. Dan kunnen we schouder aan schouder doorgroeien tot 25 miljoen inwoners. Gezellig man, die intensieve mensjeshouderij.
Zeker als je dat thuiswerekn ook voor immigranten verplicht stelt.
Het CO2-probleem is een g.e.l.o.o.f. Opwarming is niet echt een probleem (koude wél) en de oplossing die men nu heeft bedacht is geen oplossing voor de als probleem betitelde opwarming.
Het 'stikstof-probleem' is niets meer en niets anders dan een door Nederlanders veroorzaakte juridische werkelijkheid. Als het al lokaal een probleem is, los het lokaal op. Per saldo is stikstof misschien dus soms ongewenst op sommige locaties. Er was geen stikstofprobleem. Er ís een juridisch monster opgetuigd. Daarin wordt stikstof wél genoemd en bizar streng gereguleerd. Het is verzonnen, juridisch dichtgetimmerd en dát is het probleem. N.i.e.t. stikstof. De juridische werkelijkheid is verkracht door onverzadigbaar activisme en niemand lette op.
Er is wél een fileprobleem, want mensen staan hun tijd te verdoen in onaangename situaties.
Er is wél een asielprobleem, want Nederland kan de hoeveelheid niet aan én een veel te groot deel van de instroom is structureel een last en ondermijnt onze beschaving.
Je raadt nooit op welke issues de politiek en media gefocussed zijn.
Hier een hele duidelijke uitleg over het onzinnige stikstof"beleid". www.bol.com/nl/p/de-stikstoffuik/9300...
Ha, dat boek begint al vruchten af te werpen, zie review 1: 'Als D66-stemmer stond ik ferm achter het kabinetsbeleid om - na decennia van pappen nathouden - werk te maken van het beschermen van de Nederlandse natuur. Hoewel ik nog steeds zeer sceptisch ben over de boer als ‘natuurbeschermer’, heeft dit boek me de ogen geopend. De stikstof ‘crisis’ is in belangrijke mate een verzonnen probleem. Ongelofelijk dat een hele politieke kaste hier achteraan loopt. Dit boek ik een ‘must read’ voor alle ecologen, politici, bestuurders en vooral rechters die met de stikstofproblematiek van doen hebben!'
Arnoud Jaspers was ook bij De Nieuwe Wereld, bij Jelle van Baardewijk nog wel.
www.youtube.com/watch?v=sE2PgcmKkOA&a...
Hoogste tijd dat Profunda een rechtzaak begint tegen het verkeer! We hebben nog maar een paar maanden de tijd voor de aarde vergaat mense!
Naast Urgenda wéér een nieuwe postcodeloterij-stichting???
Is genoeg geweest al die activistische bullshit.
@hagelkruis | 23-03-23 | 11:45: ik hoor het al, een minderwaardig mens
Ikzelf ben ook erg Profunda, maar dat spreekt vanzelf.
Ik heb er dan wel geen verstand van he, maar waarom staat alles nou stil? Wat gebeurt er nou als we gewoon lekker doorgaan met bouwen.
Dan gaat een mileuclubje naar de rechter? En dan zegt de rechter, foei niet doen? En als er dan gewoon doorgegaan wordt? Wat gebeurt er dan eigenlijk?
Net als wij ons niet een de EU richtlijn gaan houden? Worden we dan uit de EU gezet? Krijgen we dan economische sancties?
Dan krijgt de regering een boete, die zij moeten betalen aan de staatskas.
@Leffe Blonde | 23-03-23 | 11:46: Een boete die naar de staatskas gaat?
Wat is het probleem dan precies? Dat geld gaat in een cirkeltje rond en rond?
Veeg gewoon die flut uitspraak van die foprechter van tafel en ga bouwen!
Dat domme geleuter over stikstof.
Haha de stop-je-vingers-in-je-oren dan is er niets aan de hand variant
Die vlieger gaat, gelukkig, niet op
Er zal absoluut iets aan de stikstof uitstoot gedaan gaan worden, de discussie is alleen hoe en hoe snel
Meningen zoals die van jou zijn hoe we hier in de problemen zijn gekomen
@SilverCrest | 23-03-23 | 11:49: Nee, we zijn door gevoels mensen als jou die graag een probleem zien in de shit terecht gekomen, het hele stikstof "probleem" bestaat alleen op papier.
En als je dat echt serieus neemt dan mag niets groter dan een das ergens een drol neerleggen, want dat overschrijdt de grens al...
@Eduardo- | 23-03-23 | 11:58:
Verre van fan van Tjeerd maar simpele types zoals jij plaatsen zich met dergelijke uitspraken buiten de discussie
Nogmaals, de vraag is niet óf er wat gaat gebeuren maar hoe en op welke termijn
Zelfs BBB heeft dat in het programma staan
@Foxcave | 23-03-23 | 12:22:
Lievvv, ik een gevoelsmens??
Zie verder mijn antwoord aan Edje die het ook niet begrepen heeft
@SilverCrest | 23-03-23 | 12:23: Waarom houdt het stikstofprobleem dan op bij de grens? Zelfs bij provinciegrenzen soms.
@SilverCrest | 23-03-23 | 12:23: Nog steeds: ga gewoon bouwen!
Die stikstofuitstoot gaan we dan wel geleidelijk afbouwen:
High tech boeren, geen nieuwe massastallen, boeren steunen die zelf willen stoppen. En trouwens: sinds 1990 is de stikstofuitstoot door de landbouw al met 63% gedaald! Dus stop met die extreme stikstofwaanzin.
Doorgaan met bouwen en tegelijk langzaam en zonder dwang de uitstoot terugdringen.
@Eduardo- | 23-03-23 | 12:56: Bouw alsjeblieft niet verder het hele land dicht omdat je denkt dat dat de beste oplossing is. Je zult zien dat er naast 'stikstof' nog honderden (ernstiger) problemen bijkomen.
Het hele jaar slibgevaar-spellingsdingetje is al opgemerkt maar blijkbaar nog niet aangepast.
Oh wat erruggg!
Een EV of hybride gebruikt geen brandstof bij stilstand, dus een aparte rijstrook voor brandstof Autos zodat deze niet onnodig staan te vervuilen in een file
Kijk, jij snapt het!
Goed idee. Gelukkig werk je zo de verschillen tussen arm en rijk niet in de hand.
Tenzij verlichting, radio, airco, boardcomputer etc aan staat?
Gaat er nog komen ook denk.
Tankstations worden ook al in de ban gedaan. (Durf te wedden dat die in steeds mindere mate blijven bestaan, past geheel in het ontmoedigingsbeleid.)
'Slegs vir stekkerrijders'.
"Op ‘Nederlandse’ megaparkeerplaats bij Gent heb je straks niets te zoeken met een lege tank
Automobilisten op doortocht naar Zuid-Europa kunnen volgend jaar langs de E17 bij Gent niet alleen zichzelf opladen, maar ook hun elektrische auto. Er komt echter geen conventioneel tankstation voor auto’s met diesel- en benzinemotoren. (...)" www.bndestem.nl/auto/op-nederlandse-m...
Weemoedig denk ik terug aan het OV van enkele tientallen jaren terug, toen ik de keuze had uit drie verschillende buslijnen om op mijn werk te komen, terwijl ik gewoon in een klein dorpje in de polder woonde. Nu hoef je daar niet meer aan te denken.
Wat jaren terug hier ook 4 keer per uur een bus. Twee richtingen op zelfs. Is allemaal gehalveerd, op zaterdag rijdt de laatste bus om half tien, vroeger om half een. Dus met de bus terug als je een avond in het café hebt gezeten is er ook niet meer bij. En dan woon ik in een stad.
Verrek, nu je het zegt, ik ook. De 124, langs de provinciale weg, de 127, door het stadje heen en de 125 maar dat was de sneldienst, dan moest je wel een stuk lopen. En altijd zitplaats he.
@Graaisnaaiert | 23-03-23 | 11:56:
( 3 bussen in het uur, de sneldienst niet meegeteld, die nam ik eigenlijk niet maar dat was ook nog eens 2x per uur ).
@Graaisnaaiert | 23-03-23 | 11:56: De vrije markt heeft ons toch maar veel goeds gebracht.
Rutte is best slim: Hij heeft D66 zichzelf schaakmat laten zetten op stikstof en klimaat. Was Kaag eerder nog een geduchte concurrent, inmiddels heeft zij zichzelf en haar partij volstrekt belachelijk gemaakt met “alles en iedereen moet wijken voor de heidegrond”.
Daar zeg je wat! Of je nu voor of tegen Rutte bent, hij is een geniale politieke strateeg. Het uitschakelen van Kaag is een meesterzet.
Dat hele klimaatgedram is toch het stokpaardje van de D66? Die gasten kunnen geen compromissen sluiten, dat is je reinste autistengedrag. En nu huilie huilie doen, net kleine kinderen.
Was je nog niet opgevallen dat Rutte altijd zegt eindverantwoordelijk te zijn, behalve als er iets misgaat?
'Het is complex'
/Rutte modus off
Mochten wij nooit in de mond nemen;
iets complex noemen geeft aan dat je het niet snapt..
'Dat is me iets te kort door de bocht.'
Corona heeft aangetoond dat voor heel veel mensen thuiswerken een prima oplossing was. Geloof dat de luchtkwaliteit tijdens corona ook erg was toegenomen? Doe maar weer corona-uitbraakje ofzo?
Ik begrijp het ook niet. Als je iets doet met voornamelijk computers, dan kan dat toch lekker thuis?
Kun je mooi op tijd beginnen met koken etc
Veel van die thuswerk-banen staan op de nominatie om door GTP vervangen te worden, is geen corona voor nodig om ze te laten stoppen met forenzen.
@Nacho_Vidal | 23-03-23 | 11:37:
Ze denken belangrijk te zijn en op kantoor aanwezig te moeten zijn.
Conjo collega's denken ook dat max 2 kantoordagen ook direct een minimum is, Mensen kunnen simpelweg niet zonder elkaar, je bent als kantoorclown verplicht om dat sociale aspect te pruimen, gezellig, ouwehoeren over voetbal en max.
Als links formeler op thuiswerken had ingezet was er daadwerkelijk milieuwinst behaald.
Maar je hoeft maar een willekeurig vwgm rapport te lezen om te constateren dat die ziellozen echt niet zonder hun kletspop collega's kunnen, heeft werkelijk niets te maken met output, maar beleving.
Wel vreemd dat het knmi cijfers uit 2020 gebruikt in het bericht terwijl er ook al cijfers voor 2021 bekend zijn. Maar het zal vast niet uitkomen dat dan te zien is dat het aandeel van de landbouw afneemt, of zoiets.
Milieu, klimaat, welzijn, gezondheid, je moet soms kiezen.
Politiek is belangen wegen. Maar als ik de poppetjes binnen de huidige regeringspartijen bekijk dan schat ik in dat de meesten chronische last van keuzestress hebben en daarom alles vooruit schuiven en maar een beetje én, én, én doen om iedereen en dus niemand te vriend te proberen houden.
Geen boeren, geen auto’s, geen huizen, geen gas en geen vluchten? Er is pas keuze als er iets te kiezen valt. Een keuze zou bijvoorbeeld kunnen zijn: “De mens is belangrijker dan een stukje aangelegde heidegrond”.
Hier wordt al jaren thuisgewerkt.
Heerlijk!
Goed voor mijn welzijn en gezondheid,
fijn voor mijn V6-en en V4.
Allemaal aan de EV, dan heb je sowieso minder stikstofuitstoot op de wegen.
Maar veel meer bij de energie centrales. In totaal veel meer CO2 uitstoot door aanzienlijke verliezen bij elektriciteit opwekking en transport naar EVs
Die heb je dan tijdens het productieproces al gehad inderdaad.
@van_Zelfsprekend | 23-03-23 | 11:35:
men denkt niet verder dan de eigen voordeur.
Meer off-the-road voertuigen, dan heb je ook minder stikstofuitstoot op de wegen!
@van_Zelfsprekend | 23-03-23 | 11:35: dat compenseer je door groengebieden rondom energiecentrales aan te leggen en veel laag groen (geen hoge bomen) in de stroken waar de energietransportbanen zijn.
Begin jaren 90 is hier een brug over de Zaan gebouwd, om Zaandam-Zuid te ontsluiten. En het gebied ten westen van Zaandam. Het ding heet de Joop Den Uylbrug, de PvdA destijds heeft de brug destijds EXPRES voorzien van slechts één rijbaan.
De weg naar de brug is gewoon een N-weg met twee rijbanen.
Want, was de gedachte: het moest vooral niet te veel verkeer aantrekken.
Nou je raad het al, het liep hopeloos vast daar. Vijftien jaar later konden ze de complete brug en talud vervangen, nu rijdt het een beetje door tenminste.
Ja?
Er staat wel een flitspaal beneden als de brug af komt. Dat is gunstig voor de luchtkwaliteit. Voor wie per se als een imbeciel wil rijden, het crematorium is beneden aan de brug rechtsaf.
Tot zover de PVDA als verbindende partij.
@Arnold Layne | 23-03-23 | 11:39:
Ja in Duitsland vallen dan ook veel meer verkeersdoden (niet dus)
@indernaad_datisjuist | 23-03-23 | 11:33: Ja!
Ook zo'n geval dus van 'laat de boel maar vastlopen want dat is goed voor het milieu'.
Dat zag je toch wel aankomen. Het echte probleem is teveel mensen.
Schizofreen beleid. Hoe komen al die geïmporteerde apothekers, artsen en bejaardenverzorgers dan (op tijd) op hun werk?
Meer mensen binnenlaten maar niet meer huizen en infrastructuur kunnen bouwen want stikstof en klimaat. Wat wil je nou?
Lekker man, kunnen we nog meer belasting betalen. Kijk er nu al naar uit.
Dat natuurbeleid (zie ook dassen, korenwolven, vleermuizen, zeldzame kostmossen enz etc.) begint gewoon een strop om de economie te worden waar niemand beter van wordt, de natuur al helemaal niet.
Al die fundamentalisten die beginnen te piepen bij het slopen van een pand want er zit een vleermuis in... Alsof dat beest niet gewoon ergens anders gaat zitten, plek zat. Maar nee, het is heilig verklaard, men is zo absolutistisch geworden dat de meest strenggereformeerde er nog benauwd van zou worden.
Deze sekte heeft onze overheid en media gegijzeld,
Willen de natuur en dieren zelfs rechten geven, opdat de mens ten alle tijden het onderspit zal delven want "natuur".
Mathuseaanse doodscultus.
Behalve oerbossen on het buitenland, vogels en de Noordzee fauna. Die mogen dood van onze "groen" links vrienden. Want is goed voor het klimaat? Hahaha. Wat is er toch mis met die mensen?
Overbevolking leidt tot grondige afbraak van welvaart, bewegingsruimte en milieu.
Welkom welkom in dit land!
Heel duidelijk.
@meneer Q | 23-03-23 | 11:55: helaas niet leidend maar lijdend.
Mijn auto heeft een start-stop functie. Als ik in de file sta slaat mijn motor af. Gelukkig sta ik nooit in de file want die zijn hier niet, maar toch. Op deze manier draag ik wel goed bij aan een duurzaam klimaat. Toch?
Als dat gejank over weer "terug naar kantoor" ophield was dit ook geen issue
Het is zowiezo absurd dat de climaat doeleinden per land worden berekend en niet per inwoner en of per productie middel. Als je toch hier "schoner" staal kunt maken, inwoners huisvesten, stroom kunt maken dan is het toch van de gekke om dat ergens anders te doen. Nu halen we gas uit derde wereld landen of nog erger gaan Shale gas ophalen en gebruiken dat om hier "schone" Waterstof/Kunstmest van te maken of datacenters van te runnen.
Levensmiddelen, Energie en huisvesting zijn primaire behoeften en zouden vrijgsteld moeten worden van Milieu eisen. Het streven moet zijn om te innoveren en het leven beter te maken.
Helemaal mee eens.
Ja, maar rekeningrijden gaat hiertegen de oplossing zijn.
Alleen maar omdat 't voor een miljoen mensen onbetaalbaar wordt om nog naar werk te komen. Gelukkig kunnen we die extra bijstand betalen van de opbrengsten van het rekeningsrijden...
@ReyNemaattori | 23-03-23 | 11:25:
Ja dat rondpompen van geld gaat nog eens heel groot worden. O wacht.
Vergelijk je de cijfers in het kaartje met die van 2021 dan zie je dat het aandeel wat landbouw heeft in de uitstoot snel terugloopt. www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-stik...
Nou moet je niet recalcitrant worden. Gewoon meelopen in het stikstofnarratief.
Luchtvaart: NH3 0%, NOx 1,5%. Even voor het perspectief. Op zoek naar een helicopter in plaats van met de auto dan maar.
> We hebben tenslotte wel iets beters te doen dan naar remlichten staren.
Een tikgeit voor een webblog kan toch wel thuis werken?
Met uw tijd meegaan: een tikkeltje is tegenwoordig 'management assistent '.
Snel auto's met CO2-emissie verbieden.
O wacht...
Meer asfalt = meer auto's = meer CO2
Autobezit en -gebruik verbieden voor iedereen die links van VVD heeft gestemd zou ook helpen?
Er zijn procentueel steeds minder werkende mensen in NL (de redenen kent u) waardoor de files tijdens de ochtend- en avondspits geen gelijke tred houden met de explosieve bevolkingsgroei.
Wel is het zo dat degenen die de sosjaale hobbies ophoesten juist wel dag in dag uit in grote getalen in die files staan, maar dat zijn bruimhemden waar de beleidsbepalers geen rekening mee houden. Daardoor vindt men het geen enkel probleem om de grote infrastructurele problemen op de weg verder uit de hand te laten lopen. Met de invoering van de km-heffing zal dat effect nog verder versterkt worden.
Stikstof is een gijzelaar in Nederland voor:
Wegenbouw
Woningbouw
Landbouw
Veeteelt
Autogebruik
Vlees- en zuivelconsumptie
Etc.
En in het buitenland?
Voor verdraaid weinig.
Alsof hun stikstof Nederland niet bereikt.
Gijzelaar is degene die gegijzeld wordt.
@president osama | 23-03-23 | 11:14: gijzelnemer dan???
@MK27 | 23-03-23 | 11:16: beter, maar stikstof zelf is dat niet, de overheid is de gijzelnemer. Stikstof is alleen maar het middel waarmee gegijzeld wordt. Dat werkt zolang u erin gelooft.
@president osama | 23-03-23 | 11:23:
Iedereen bij D66, GroenLinks, PvdA, PvvD geloven er heilig in (of zien het als een inkomstenbron)
Noem een probleem en ik zeg in 98% van de gevallen: overbevolking in Nederland maar ook wereldwijd. Niemand van de wereldleiders neemt het woord in de mond.
In de ontwikkelde landen loopt deze snel terug, in India straks ook. Alleen in Islamitische landen en Afrika explodeert het.
@Ray Skak | 23-03-23 | 11:32:
Dus per saldo neemt het nog steeds toe.
Hetzelfde met het verlagen van de snelheid naar 30km/uur in veel steden... Zorgt voor meer CO2uitstoot en stikstof.
Net als die achterlijke obstakelsm drempels genoemd. Remmen, gas geven, slijtage schokbrekers, ophanging, banden, remschijven/blokken, brandstofverbruik.
Of die leuke verkeerslichten die op rood gaan terwijl je aan komt rijden terwijl er verder niemand op het kruispunt is, maar wel de hele cyclus af moeten wachten voor je drie minuten later verder mag.
@Met_baard | 23-03-23 | 11:24: Heb wat afgelachen in nachtelijk, doodstil Spijkenisse en Hoogvliet enkele jaren geleden.
Maar die 'verkeersinstallaties' werden waarschijnlijk dan ook gesponsord door de petrochemische industrie daar.
Files: mensen zoeken andere baan, andere werktijden, reizen met OV en/of fiets, werken meer thuis.
Meer wegen aanleggen verplaatst deels files en iedereen gaat weer op oude tijden werken (duur enkele jaren). Gevolg: files zijn er gewoon weer. Ergo: een enkele uitzondering daargelaten lost meer asfalt niets op.
Nieuwe baan, braaf met het OV.
En dan: stakingen, stremmingen (door de natuur o.m. dassen) etc.
Wat doe je dan?
Juist: in de auto.
U reist zeker niet vaak met het OV?
Mijn plan: nieuwe baan en op de fiets!
Functie Elders!
@Nuchternederland | 23-03-23 | 11:10: Ik heet geen Mark Rutte (en ook geen Ollongren). Even voor de duidelijkheid.
Ik ga wel met de elektrowaggie
Gewoon voor de Tour de France gaan werken!
Volgens mij had het kabinet al een oplossing: minder boeren. Maar dat wil het volk niet, dus laat BBB maar met een briljant plan komen, anders dan insectenhotels in de stad.
De stikstofoxiden door het verkeer zijn iets HEEL anders dan de stikstofverbindingen waar de boeren op afgerekend worden... en die al met 70% verminderd zijn sinds 1990. Maarja nu moeten de boeren hangen (sommige letterlijk) ipv van intelligent beleid.
Stikstofreductie is geen verplichting, dat is een keuze geweest van vorige kabinetten Rutte met de VVD66.
Nederland moet een uitzondering aanvragen ivm onhaalbaarheid.
Doet men dat niet, dan gaat het niet goed komen, niet met mens en ook niet met wat we hier natuur noemen.
En oh ja, als we alle boeren zouden ruimen, halen we de stikstofdoelen ook niet eens. Over onhaalbaarheid gesproken.
Met 0 boeren is er nog steeds teveel stikstof volgens de gehanteerde norm.
Het is dus een illusie dat het wegsaneren van boeren iets op gaat lossen.
@hagelkruis | 23-03-23 | 11:08: Klopt, maar het "stikstof van de boeren" zorgt ervoor dat we minder wegen kunnen aanleggen of aanpassen waardoor ook de uitstoot van het andere stikstof toeneemt. Aldus de GroeneKhmer.
Het kabinet en een oplossing? LOL!! Als een oplossing voor jou crisis betekent. Daar hebben ze er in ieder geval genoeg van.
Kabinet heeft GEKOZEN voor minder boeren, ook al is dat helemaal geen oplossing want zelfs zonder boeren gaan we over die normen heen. Had het Kabinet gekozen voor minder immigranten dan hadden alle zogenaamde crises minder impact omdat de bevolkingsontwikkeling op een goede 16miljoen war blijven steken, ruwweg 10% minder.
Dus minder woningen nodig(= minder stikstof &co2 uitstoot door bouw), minder mensen op de weg(naja in theorie dan, maar = minder co2&stikstof), minder elektriciteitsverbruik, minder belasting op het net(=minder co2 uitstoot), minder waaipalen & zonneweides nodig(dus minder boeren van het land trappen).
@ReyNemaattori | 23-03-23 | 11:21: ReyNemaattori kan ik nog stemmen op jou? Dit is namelijk de essentie, Bob lees je mee?
@ReyNemaattori | 23-03-23 | 11:21: hoe ga je dat precies regelen, minder immigranten?
@ReyNemaattori | 23-03-23 | 11:21: De luchtvaart, verkeer en industrie zijn de grootste stikstof-boosdoeners, want toen alles met de 1e lockdown stil lag, bleek er nog maar 13% stikstofuitstoot over te zijn volgens de uitstootkaartjes van het KNMI. De hele zware industrie, alle verkeer en vliegverkeer stond allemaal stil.
Vreemd dat de boeren nog steeds als de grootste vervuilers worden gezien en vreemd dat vliegverkeer tot 1000 meter hoogte wordt meegeteld en daarboven niet.
Allemaal beleidskeuzes van de boven ons staande ambtenarij. Allemaal doelredeneringen om te komen tot....
Dus het hele land staat in de file (ook de EVs) en de boeren moeten het oplossen. Lekker makkelijk.
Schonere lucht betekent dus meer hitte. Alweer een dwaling van 'de wetenschap'.
Nou ja bedankt Al Gore voor je nepnieuws dat de wereld op z'n kop zette en de portemonnees van duizenden louche politici en zakenlieden gevuld heeft en de hoop op een mooie toekomst voor miljarden kinderen vergald heeft.
Is niet echt een dwaling van de wetenschap, maar gewoon bekend in de kringen waar nuance is en dus niet de media & politiek. De koudere winters in Engeland zijn te linken aan de start van de industriële revolutie aangezien ze toen meer roet dan co2 produceerden. Grofweg zijn gassen opwarmend en aerosolen en roetdeeltjes verkoelend. Vandaar dat bij een nucleaire holocaust de temperatuur ook 15 graden daalt. Geen CO2, wel veel stofdeeltjes.
@Dr.Platypus | 23-03-23 | 11:34:
Oh vandaar dat provocerende gedrag tegen Poetin.
Het heeft inderdaad alles te maken met de snel groeiende bevolking. Teveel mensen, te weinig ruimte, niet voldoende mogelijkheden om bij te bouwen. Minder mensen zou het doel moeten zijn, anders lossen we geen van de grote problemen hier op.
Lebensraum zoals de Duitsers dat zo mooi kunnen zeggen.
- dichtslibbende -
Als je stilstaat valt er immers weinig te slippen.
tja
@AntiZanicz | 23-03-23 | 11:40: het zal met opzet fout zijn, de telegrof had het goed.
Sta helaas sinds deze maand ook weer in de file nadat ik bij mijn vorige baan bewust had gekeken naar een baan dichtbij huis want dat was wel zo milieuvriendelijk. Alleen werkplezier was -5. Inmiddels weer werkplezier, maar ik merk dat het druk is op de wegen. Ook tegenwoordig in Limburg.
Wat jammer is, is dat heel veel werkgevers mensen weer verplichten om minimaal de helft van de tijd naar kantoor te komen. Zogenaamd onder het mom van sociale binding.
Laat iedereen thuis werken die het kan en wil. Dat scheelt een hoop mobiliteit.
@Roos | 23-03-23 | 11:10:
Als je afdeling 4 dagen per week vanuit huis kan werken, kan je de werkzaamheden net zo goed verplaatsen naar Polen. Doen hetzelfde werk, voor een kwart van de centen. Hebben ook nog eens minder sterallures.
@je suis bier | 23-03-23 | 11:14: Good luck om die Polen 1 dag in de week naar NL te laten overkomen...
Niet alles werkt even prettig vanuit huis. Werk 50% thuis, dus file valt mee
Ach ja, je moet er wat voor over hebben, werkplezier is erg belangrijk! Zorg voor een fijne auto, liefst elektrisch zodat je milieuvriendelijk, met je deugstijfje naar je werk kan. Dat doe ik ook en die van mij wordt dagelijks steeds harder. Je weet zelf!
Als je 1 dag op kantoor bent en de rest van thuis werkt, dan doe je 't goed. Meer dan 1 dag op kantoor is verspilling van kostbare tijd en minder is doorgaans niet mogelijk.
Wil je werkgever dat niet? Dan vertrouwt ie je niet en dan moet je op zoek naar wat anders.
Ik werk 4 uur per dag thuis en lever meer en beter werk dan collega's die om de haverklap op kantoor zitten. Mij hoor je niet klagen en mijn opdrachtgevers ook niet.
Ligt er wel aan wat je doet.
@Bakkeleures | 23-03-23 | 11:50:
Dat hangt geheel van de situatie en het soort bedrijf af. Een productielijnb werkt niet vanaf thuis, en ontwikkelaars die nooit onder een machine liggen zijn een ramp (denk aan die Indiërs in India).
REAGEER OOK