Bassiehof — Ruttes mistbank is gevaarlijker dan die linkse wolk
Dan volgen nu de weer- en scheepvaartberichten
Toen het eerste en naar later zou blijken laatste kabinet van PvdA’er Joop den Uyl in maart 1977 ten val kwam, was Juliana nog koningin, kostte een vaasje tussen de twee en drie guldenkwartjes en had Markje Rutte koud een maand eerder zijn tiende verjaardag gevierd. Voor een man die niet eens voor de geest kan halen wat hij gisteren tijdens de lunch kreeg geserveerd, is de kans klein dat de VVD-leider nog actieve herinneringen heeft aan de hoogtijdagen van Den Uyl. Het “Wij moeten in Nederland niet terug naar de dagen van Joop den Uyl”, zaterdag in De T. is daarom potsierlijk.
Bovendien lijkt Rutte de kiezer voor Malle Pietje (dit is een Swiebertje-referentie, kinderserie ten tijde van Den Uyl) aan te zien met het angstbeeld dat hij van de sociaal-democraten in de krant schetst. Het enige kabinet Rutte dat de rit volledig heeft uitgezeten was dat met de PvdA waarmee de premier nauw samenwerkte. En in zijn huidige kabinet werkt Rutte ook al samen met PvdA en GroenLinks om het regeringsbeleid in de Eerste Kamer te schragen waar de coalitie geen meerderheid heeft en ook niet zal krijgen.
Dat Rutte in de Telegraaf de PVV van welke samenwerking dan ook uitsluit is geen verrassing maar hij desavoueert ook de in opmars zijnde nieuwkomers BBB en JA21. Een blik op de peilingen leert dat de VVD en het kersverse PvdA-GroenLinks blok gelijk op gaan dus Rutte en zijn campagneadviseurs gaan voor veilig: eerst zorgen dat de VVD de grootste wordt.
Dat bij de PvdA-GroenLinks kongsi zaterdag de champagne werd ontkurkt – de roodgroenen gaan ook baat hebben bij het door Rutte opgeroepen zeer eenvoudige vijandbeeld – neemt Rutte op de koop toe. Want een deel van de BBB- en JA21-kiezer (en CDA’ers voor zover die er nog zijn, Hugo de Jonge doet het al in de broek) zal op veilig willen spelen en daarom alsnog de stem aan de VVD geven.
En aan het eind van de rit – dinsdag 30 mei, dag van de Eerste Kamerverkiezingen – slaat Rutte alsnog linksaf. Want Rubberen Rutte heeft inmiddels bewezen toch het liefst over bakboord te gaan gezien zijn intensieve samenwerking met PvdA, GroenLinks en D66.
Die linkse wolk is het probleem niet, Ruttes mistbank is gevaarlijker. Beter dat de kiezer daar omheen laveert.
Reaguursels
InloggenOp elke regel is een uitzondering want er is geen spreuk van naar men zegt Abraham Lincoln die luidt “You can fool all the people some of the time and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.” Of Nederlanders zijn niet 'the people' of Mark is een timebender want hij flikt het gewoon elke keer weer.
af en toe moet ik mezelf in de arm knijpen,een super nerd (die het alleen met zichzelf doet)met dictator neigingen ,en alles bij elkaar liegt wat er te liegen valt
wordt steeds maar weer minister president,is hij nou zo slim?of zijn wij zo knetterdom dat we steeds maar weer op hem (en zijn trawanten)stemmen
Rutte en zijn groene kmher trawanten zijn ondemocratisch,meer dan een miljoen anders denkende uitsluiten is dat van een dictator,niemand van de msm die het wat kan schelen maar het is een grote misdaad.
Ik zou zelfs nog liever 4 jaar gl/pvda hebben dan weet je ten minste dat je er daarna vanaf bent. Alles beter als nog 4, 8, 12 jaar Rutte. Of misschien voor eeuwig als hologram.
Als je niet op links, geen VVD of een andere coalitiepartij wil stemmen, dan kan je ook nog stemmen op: BBB, JA21, PVV, SP.
Keuze genoeg. Als je niet, alwéér, dezelfde ellende wil, adviseer ik om strategisch te stemmen op 1 van die 4 partijen en niet op VVD, D66, CDA, CU of de linkse wolk GL/PvdA.
Even stukje volkstoneel om de hersenloze eigen kiezers ervan te overtuigen dat Rutte en PVDA/GL niet al jaren tegen elkaar aan schurken en straks gaat de VVD weer verder, maar dan met de inmiddels broodnodige PVDA/GL om het linkse beleid verder uit te voeren .
Spijker, kop!
De boodschap van Rutte, stem niet op groenlinks, stem niet op roodlinks maar op blauw oranje links. Het echte polariserende links.
Blijft een grappenmaker. Waarschuwen voor gl/pvda. Maar wel nog snel voor de verkiezingen precies deze twee partijen ondanks bergen van kritiek door deskundigen nog even snel de nieuwe pensioenwet er doorjassen.
Alles is al bekokstoofd tussen Rutte, Klaver en Kuiken, het supertrio in kiezersbedrog. Klaver en Kuiken, de grote gedogers.
Het plebs loopt wel weer achter zijn leider aan, vulgus vult decipi. Arm Nederland, arme democratie.
Ach, we weten toch allemaal dat de keus gewoon binair is? Haat je Nederland en wil je het land nog verder naar de verdommenis helpen? Stem dan op het partijkartel (VVD, CDA, D66, PvdA, GL, Volt en CU). Houd je van Nederland, kies dan een andere partij. Zo simpel is het.
De paniek moet wel erg groot zijn bij de VVD, evenals de minachting van de kiezersintelligentie, als ze nu nog hun toevlucht nemen tot deze doorzichtige schijntegenstelling. Schijntegenstelling omdat het beleid van tig jaar Rutte allerminst als rechts betiteld kan worden.
Voor mij staat vast: op 15 maart geen VVD. Het houdt een keer op!
Ik zou de kiezersintelligentie niet te veel overschatten.... de meerderheid blijft gewoon achter de NPO frames aanlopen dat alles rechts van de vvd racistisch is.
Rutte, de Pinokkio van vlees en bloed.
Wanneer ontwaakt de kiezer en rekent het een keer echt af met de leugens en het destructieve beleid van de VVD? 15 maart 2023 zou een mooi beginpunt kunnen worden in het herstel van vertrouwen en de wederopbouw. Eerst de komende zes weken het feest van de leugen afwachten, het gebruikelijke offensief waar de meeloopmedia mee komt, maar het is altijd goed om optimistisch te blijven.
En wie moeten die vermeende opbouw realiseren? Welke partijen had u daarvoor in gedachten?
De grootste prutser ooit.
Die zelf de grootste linkse wolk is.
@bqbq | 29-01-23 | 17:37: Niet alleen maar klagen (Van achter een toestenbord of smartphone) - Maar initiëren, en er daadwerkelijk iets aan doen: Dit kan op 15 maart, voor de eerste keer. Stemmen is het wapen om pluche plakkers te vervangen en te vernieuwen.
Of een (Of twee) keer stemmen, of jarenlang met bijkomende onzin opgescheept zitten. Ik denk dat de meeste Reaguurders op midden-rechts / rechts zitten, hopelijk dringt dit buiten onze groep / node ook eens door - Gratis weggeef / Miele geld, bestaat niet.
Niet zo negatief, Rutte is gewoon een groene topper!
- Hoogste belastingen
- Hoogste immigratie cijfers
- Hoogste inflatie (die eer moet hij delen met Christine Lagarde)
En: hoogste aantal leugens ooit.
@Tashtego | 29-01-23 | 17:33:
En hoogste aantal integriteitsschandalen.
Geen woord gerept over Edith Schippers? Is nogal een dubieus verhaal
Als er nog VVD-ers zijn met een greintje verstand laten ze hem varen in zijn eigen gecreëerde mist. Los laten s.v.p. die polariserende zelfbenoemde verbinder.
Trap er niet in: VVD én de kongsi PvdA en GroenLinks hebben er samen belang bij dat het net een tweestrijd lijkt te worden tijdens de komende verkiezingen.
Voor de mensen die het wat minder hebben in het dagelijkse leven is de "kongsi" PvdA en GroenLinks een mooi alternatief voor de VVD. De SP zal nooit regeren, de PVV nooit meer meedoen, ook niet als partner met macht en inspraak. Baudet is zelfs op GeenStijl door 85% van de reaguurders voor krankzinnig verklaart. Wat blijft nog over? Eerdmans?
Maar blijf gerust SP en PVV stemmen. Twee vechten om 1 been en Rutte loopt er mee heen.
Ik blijf het grappig vinden dat zoveel reaguurders dit al zolang proberen uit te leggen van links tot rechts en het dringt maar niet door.
Pvda/gr links stemmen bijna altijd mee met de regerings partijen.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 16:46:
Voor de mensen die het wat minder hebben in het dagelijkse leven is de "kongsi" PvdA ...
De grootste bezuinigingen waren er tijdens Kok (PvdA). En tijdens de kabinetten. En daar heeft Ruttte nog een flinke schep bovenop gedaan.
Daarom liet Wilders destijds ook het kabinet vallen. Rutte liet Wilders voor spek en bonen meedoen en eiste dat hij akkoord ging met grote bezuinigingen op de zorg of iets met de AOW. Wilders wilde dat niet omdat hij tijdens de verkiezingen zijn kiezers had beloofd dat niet te doen (en wat door Rutte werd uitgelegd als zijn verantwoordelijkheid niet willen nemen). De rest is geschiedenis.
Wat ik wil zeggen is dat óók de PvdA geen alternatief is voor de mensen die het wat minder breed hebben. Rutte niet, maar de PvdA ook niet.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 16:46: Voor de mensen met een krappere beurs is stemmen op Pvda/GL verreweg het stomste wat je kunt doen. Nog meer 3e wereldpaupers die bij je in de buurt komen wonen en nog meer geld kwijt aan "Groene" idiotie en de parasitaire subsidie sector. Het is gewoon absoluut niet meer grappig dat het Kartel zulke slechte invloeden heeft en er toch nog allerlei lui heilig blijven geloven in hun oprechtheid.
Hij staat echt zo te kijken van "Hey... dat functioneert nog mooi zeg.... hoe ga ik dat ook stuk krijgen..."
Hij weet niet wat het is waar hij naar kijkt, laat staan dat hij ziet dat het functioneert. Het is een alphamannetje dat nog geen moer van een bout weet te onderscheiden.
Weet je wat gevaarlijk zijn politieke partijen met vv erin en b's erin.
De B van burgers kan ik wel hebben hoor, woon zelf al 25 aar tussen de boeren mooi volk!
Er is al een foto voor de besprekingen tussen VVD66 en Groen Links na de verkiezingen
www.ad.nl/binnenland/rutte-onder-de-i...
Al sinds 2017.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 16:25:
Inderdaad. Het is dan ook de vraag waarom iemand nog zou geloven dat Rutte werkelijk problemen heeft om met Groen Links verder te regeren. Want dat doet hij feitelijk al jaren.
de kiezer is inderdaad malle pietje, dus daar heeft mark geluk
Mark buigt niet voor links beleid. nee dat zou triest zijn, maar das niet de waarheid. Hij IS het linkse beleid. De vvd voert links beleid uit. met een klein vleugje "rechts" met belastingvoordelen voor ultra rijken en bedrijven.
@Ir. Wilhelmus | 29-01-23 | 15:49:
Precies!
Eensch met de kop. Wat hebben we eigenlijk aan een leider die zo bank is voor een klein deel van de oppositie dat hij wolken schijt.
Mistbank, een permanente dikke mistbank o.a. om op veel fronten de waarheid te verdraaien. Weg met die weglacher met veruit het grootste aantal crisissen ooit. Nog onopgelost ook. Sterker ze lijken stuk voor stuk te verhevigen.
We kunnen al niet trots zijn op ons Kabinet en al zeker niet op de poppenkast van de monarchie. Gelukkig hebben we onszelf nog...
En eindelijk weer even op Ajax.
De VVD creëert voor elke oplossing, een probleem.
Op veilig spelen en dan voor de vvd kiezen? Hoe onveilig wil je het hebben in dit land? Onveiligheid op straat, in het OV, het verkeer en waar niet.
ooit de hoop op Fortyn gezet , eindigde in Hilversum. Toen Wilders , maar dat ging niet samen met VVD en cordon sanitair . FvD had zelfs in Brussel potentie , tot de lavendel psychose . Boerenpartij wordt dat nog wat. Veel splinterpartijen op rechts
Fortuyn was valse hoop. Wilders is ex-VVD, zou me niets verbazen als hij gewoon enkel wat in de ruimte lult om de PvdA en het CDA van stemmen te ontdoen. BBB is een marketingfirma voor de veevoederbedrijven en in mindere mate de zwaar gesubsidieerde boeren. Wat blijft dan over als alternatief? JA21? Zou kunnen, ze vallen tot dusver net buiten de smet van extreemrechts. Amper. Maar toch.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 15:22: Fortuyn heeft nooit de kans gehad om te laten zien waar hij voor stond schoutje, vermoord door iemand met extreem linkse motieven. Heeft niets met valse hoop te maken.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 15:22: Eerdmans, Eppink, Nanninga, Beukering. aantal job/partijhoppers maar nu je het zegt , een tweede kans?
Alternatief is dus de vlag te strijken en ons land te grabbel te gooien aan vvd, d66, pvda en gl, en dus aan de EU en Afrika????
@therealbraindump | 29-01-23 | 15:27: Niet alleen Fortuyn kreeg de kans niet, alles wat naar rechts riekt wordt kalt gesteld in dit zwaar socialistische land. De zeer linkse staats media zorgt hier wel voor!
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 15:22:
U zegt: BBB is een marketingfirma voor de veevoederbedrijven en in mindere mate de zwaar gesubsidieerde boeren'.
Dat lijkt mij toch nog een wezenlijk verschil met een VVD die alles ten gunste voor multinationals over ons hoofd afroept (plus nog wat bijzaakjes).
@HetOorAakel | 29-01-23 | 15:28:
Op rechts van de VVD is alles uitgespeeld voor de gemiddelde Nederlander. PVV maakt het zichzelf onmogelijk. Baudet is knettergek. BVNL is FVD ietsje minder gestoord en dan blijft over SGP, soort van moslims maar dan met een andere profeet en JA21. Kwaliteit zit er niet wat mij betreft maar ze hebben nog "goodwill". Dus ja, tweede kans als je rechts bent en niet VVD of CDA wil stemmen.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 15:22: Extreem rechts? Dat hebben we in NL niet eens. Veel van dat linkse volk noemt alles rechts van de VVD extreemrechts, maar in werkelijkheid is het gewoon wat minder links. Fortuyn had heel ver kunnen komen en diep van binnen bekruipt me nog altijd de gedachte dat die aanslag niet op zich stond. Van der Graaf werd als koning behandeld in de gevangenis, won elke rechtzaak en schond alle afspraken zonder enige gevolgen en kon doen wat hij wou. BBB moet ook laten zien wat ze waard zijn. Misschien is het een prima alternatief. JA21 heb ik weinig mee. Een Eerdmans die al meerdere partijen versleten heeft, persoonlijk van Nieuwkerk een hart onder de riem steekt want zo erg allemaal voor die arme Matthijs. Niet mijn volk en qua ideeën ook weer pappen en nathouden. Tsja, de coalitie is een doffe ellende, levend in een totaal andere wereld. Zal wel Wilders worden dan.
@AldNuut | 29-01-23 | 15:49:
BBB is een lobbyclub met enkel 1 agendapunt dat is het beschermen van de bio-industrie en dan met name de paar families die de veevoederbedrijven bezitten, simpelweg omdat de VVD en in mindere mate het CDA inmiddels ook wel begrijpen dat de intensieve veehouderij niet meer kan in Nederland. Al heel lang niet meer.
Als je kijkt naar hoeveel mensen hun brood verdienen met werken voor multinationals en hoeveel mensen hun centjes krijgen via de bio-industrie is dat geen moeilijke optelsom.
@Kopieerapparaat | 29-01-23 | 15:57:
Extremisten zien zichzelf niet als extreem. Dacht je dat de nazi's dachten dat ze monsters waren? Dat jihadisten zichzelf zien als wrede terroristen?
Nee, zo ook mensen die extreemrechts zijn. Die vinden de rest alleen maar extreemlinks. Klinkt bekend? Precies.
@lanexx | 29-01-23 | 15:39: SP krijgt ook geen kans hoor, niet dat dat erg is.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 15:22: Geen valse hoop, de man is dood! vermoord. Dus niet vals de werkelijkheid veranderen.
@dijkbewaker | 29-01-23 | 16:25:
Overal waar Pim kwam kwamen problemen, al zijn hele leven, hij maakte meer problemen dan hij ooit kon oplossen. Leuke kerel verder maar om hem tot Messias te maken als een soort van Jezus die gekruisigd is getuigt niet van enige realiteitszin.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 16:02: Wat is er mis met werken voor een multinational? Het is vooral de VVD/Rutte doctrine om het volk op te offeren voor allerlei belangen De belangen waarvoor die is aangesteld staan niet op zijn harde schijf. Een grotere boef bestaat er bijna niet.
@dijkbewaker | 29-01-23 | 16:32:
Niets. Alleen als je moet kiezen tussen steenrijke boeren of veevoederfamilies en de gewone Jan met de pet die ook moet leven dan kan je beter voor multinationals gaan. Leggen toch een stuk meer brood op de plank voor de gemiddelde Nederlander.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 16:28:
Niemand noemt Fortuyn de messias. En waaruit blijkt dat Fortuyn overal problemen maakte, uit het feit dat links hem na een lange lastercampagne heeft vermoord? Geldt ook voor advocaat van Wiersum dat hij overal problemen maakte en zo ja; rechtvaardigt dat die moord?
Die holle slogans kun je over iedereen bedenken. Als ik jou hier dagelijks hoor schelden op iedereen die (seksueel) geweld afwijst dan lijkt het erop dat jij ook overal problemen maakt.
Praat gewoon eens een dagje geen stalinisten na, maar leg concreet uit welk plan van Fortuyn jou tegenstaat en waarom. Probeer dat principe komende jaren ook eens uit op andere mensen waar je het niet mee eens bent. Het lijkt nu misschien nog onmogelijk, maar als je het vaker doet dan ga je daar ook steeds beter in worden. Redelijke argumentatie is met het oog op een toekomstige studie of een goede baan echt een pre.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 16:28: Nou de realiteit is een schot door zijn hoofd. En om daar nou weer Jezus bij te halen?? U mist zelf realiteitszin blijkbaar. Ik heb het idee dat u totaal niets af weet van onze maatschappij of wat er leeft onder de mensen. Prima, maar praat niet zo onuitstaanbaar laatdunkend als u onzin verkoopt.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 16:41: Wie denk je dan dat het brood maakt?
@dijkbewaker | 29-01-23 | 16:46:
De bakker met graan wat geïmporteerd wordt uit o.a. Oekraïne. Gewoon omdat veehouders geen brood maken of op de plank zetten voor Nederlanders. Zuivel, eieren en vlees exporteren is veel lucratiever. Moeilijk die realiteit? Je hebt oprecht geen flauw idee hoeveel jij voor het karretje wordt gespannen.
@Dandruff | 29-01-23 | 16:43:
Welk plan? Fortuyn had geen plan. Jij hebt ook geen plan. Je wauwelt maar wat.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 17:49: Wat een slap antwoord zeg. Als Fortuyn geen plan had waarom moest hij dan überhaupt omgelegd worden?
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 17:49:
Als Fortuyn geen enkel plan had waarom wilden jullie hem dan dood hebben?
Verder ben ik het niet met je eens dat feitenvrij en respectloos schelden, razen en tieren jouw enige competentie is. Dat imago kan je hier 24/7 uitdragen en misschien ook thuis, maar ik weet vrij zeker dat je leraren en je klasgenootjes dit niet accepteren.
Met de huidige instelling van Rutte is alleen regeren met overwegend linkse partijen nog een optie. We zijn veroordeeld tot de huidige regering totdat rechts exclusief vvd de meerderheid haalt. Gaat nooit gebeuren dus woke Nederland kan de vlag uitdoen, zij houden het voor het zeggen de komende 20 jaar. Toch een beetje gas geven op mn emigratieplannen.
20 jaar? Ik voorzie ver daarvoor al een radicale revolutionaire machtswisseling (en daarna een shake-out van de useful idiots). Gezien de stroomversnellingen waarin langzaamaan alle aspecten van onze cultuur onder woke vuur komen te liggen en worden gecanceled. De taal wordt op de schop genomen, de klassieke kunst met een stofkam doorgenomen, geschiedenis verdraaid, uit de context getrokken of domweg ontkend, mensen sociaal en financieel kapot gemaakt vanwege de pas waaruit gelopen werd. Ondenkbaar, 15 jaar geleden.
18% van de stemgerechtigden stemde VVD bij TK 2021. Dat moet toch te passeren zijn.
Volgens mij zijn de meeste VVD-stemmers beter af zonder de VVD. De partij doet voorkomen alsof ze opgericht zijn voor hardwerkende mensen die zelf iets van hun leven proberen te maken. Veel mensen denken van zichzelf dat ze bij deze groep horen of hadden moeten horen. De praktijk is anders. VVD-politici denken in de eerste plaatst aan hunzelf en in de tweede plaats aan de bedrijven en organisaties waar ze na de politiek tegen een ruime vergoeding onderdak proberen te vinden. Hun achterban is nodig voor de stemmen maar zijn na verkiezingen weer snel vergeten.
Precies, zo kijk ik ook tegen de VVD aan.
Dat verhaal geldt voor alle politici. Links rechts met zonder geloof, maakt niks uit.
De VVD zijn accountmanagers die denken dat ze voor de account werken. Nee, josti! Je werkt voor de eigen firma.
Volledig mee eens. Niets aan toe te voegen
Ik ben benieuwd met welk reclameburo Rutte/Kaag nu in zee gaan en met wat voor beloftes en nietszeggende slogun ze nu weer komen. Vergeet uiteraard niet de notie hierbij 'wij begrijpen uw zorgen en gevoelens heel goed', welke gaat komen.
Dit leugenachtige verdeel en heers kabinet is zo on-democratisch, in een normaal bedrijf waren deze middelmatige kneuzen er uitgewerkt voor het continu niet nakomen van afspraken. Om nog maar te zwijgen dat ze niet meer begrijpen voor wie ze werken.
Ik vind het ook verschrikkelijk, met de kennis van nu, ik hoor het u zeggen, verantwoordelijkheid nemen.., pfff.
Die beloftes vliegen al in het rond: 100000 huizen pj erbij tot 2030, asielinstroom gaat worden verminderd. Hoe dan? Want de praktijk maakt nu al gehakt van deze beloftes
'Ik kan mij heel goed indenken/voorstellen dat...' en dan dat er iets helemaal niet fijn is. En dan een hele dikke 'MAARRRR...'.
Reclameburo de NPO. Vanochtend al weer volop ruimte bij WNL en Binnenhof voor de radicalen van ER. Want de politie blokkeerde ook ooit zelf de snelweg. Bij de blokkeerfriezen was het doodstil en nul begrip. Willekeur.
Ik heb altijd een beetje te doen met die mensen die koppig als een ezel blijven stemmen op extremistische partijen. Snappen ze echt niet dat de gemiddelde Nederlander liever Rutte heeft dan Marijnissen of Wilders?
De ironie wil dat de mensen die Rutte het liefst zien verdwijnen eigenhandig ervoor zorgen dat hij vast in het zadel zit. Dit kunnen mensen wel blijven zeggen, zelfs hier, maar het begint nog steeds niet te dagen hoe "mistbank" Rutte aan de macht blijft dankzij jou.
Wat Rutte gedaan heeft met Nederland de afgelopen twaalf jaar zou ik eerder extremistisch willen noemen. Ik heb inderdaad wel te doen met mensen die maar VVD blijven stemmen ook al worden ze al twaalf jaar genomen.
Mijn stem doet er niet veel toe, maar VVD stemmen, nooit van mijn leven. Ik weet nog hoe ik weggestuurd weg van de brugklas. Dit is een liberale school, thanseeuwen hoort hier niet. Ik had toen nog geen labrador om bij uit te huilen. Maar liberaal stemmen, nooit van mijn leven.
Dus je moet volgens jou stemmen als “de gemiddelde Nederlander”. Ik kan me niet voorstellen dat dit serieus bedoeld is.
Je hoeft het niet te doen hebben met mij hoor, ik red mij prima.
@thanseeuwen | 29-01-23 | 14:37: De VVD is rechts-conservatief en heeft niets met het liberalisme van Thorbecke te maken. De VVD vaart een valse vlag, laat u niets op de mouw spelden.
Conservatief Liberaal of Conservatief Rechts, de vvd is een partij van mensen die het met zichzelf getroffen hebben, een zelfvoldane partij van winnaars. Daarom willen zoveel Nederlanders daarbij horen. Maar ik niet. Ik wil bij een partij voor iedereen. Ik twijfel nog tussen de SP en de Gristenunie.
Zegt u nu dat het niet uitmaakt op wie je stemt want Rutte blijft toch aan de macht?
Idd. Partijkleur interesseert me niet zoveel, ik wil gewoon verstandige en kundige mensen aan het roer. Nu moet ik zeggen dat niet iedere bewindspersoon die de VVD heeft geleverd even goed is, maar over het algemeen gaat het prima. ChristenUnie heeft als kleine regeringspartij een mooi track record.
@Red shirt | 29-01-23 | 14:46: de vvd rechts conservatief? Daar valt sinds rutte de leider is heeeeeel veeeeel tegenin te brengen. rutte rolt als premier waarschijnlijk linkser beleid uit over nederland dan den uil. rutte sloopt de middenklasse financieel volledig, tweeverdieners lopen bij de voedselbank. Dat is iets dat den uil nooit en te nimmer op zijn geweten gehad zou willen hebben. rutte doet het gewoon. Ipv links rechts kun je beter zeggen den uil was een mensenmens, rutte sloopt mensen waar je bij staat omdat hij alles met geld van de overheid wil oplossen
@Mallenmoe | 29-01-23 | 15:00:
Ik zeg juist dat het WEL uitmaakt op wie je stemt omdat als jij de afgelopen periodes op de PVV, SP of FVD hebt gestemd jij ervoor hebt gezorgd dat Rutte vast in het zadel zit. Meer dan genoeg mensen die liever VVD stemmen dan dat zo'n idioot van een Baudet macht krijgt. Hetzelfde geldt voor Wilders en de marxisten.
Simpele logica, kennelijk nog steeds te moeilijk.
De extremistische partijen zijn de partijen die isis gratis naar NL halen; censuurcommissies instellen; oppositiepartijen willen verbieden; schijnprocessen tegen islamcritici organiseren en zelfs oproepen tot moord en massadeportaties doen. Dit is allemaal beleid (!) van het huidige kabinet.
En natuurlijk doet dit kabinet ook dingen die wat minder extreem zijn, zoals het creëren en subsidiëren van overbevolking, woningnood, voedselschaarste, islamisering, criminaliteit, extremisme, terrorisme etc. Allemaal crises die volgens het kabinet nodig zijn om de aandacht van de corrupte baantjesmachines af te leiden.
Maar dat maakt het eerdergenoemde extremisme van dit kabinet niet ongedaan.
@Dandruff | 29-01-23 | 15:29:
Ben jij getraind in Sint Peterburg, Moskou of heb je het allemaal zelf bedacht?
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 16:12:
Het klopt toch allemaal?
En dat weet je best, daarom ga je er niet op in. Als ik mij elk jaar een keer zou vergissen dan weet ik zeker dat jij mij daar elk jaar op zou wijzen. Dus jouw air van "een schout kan alleen schelden" is net zo nep als al jouw andere drogredenen.
@Dandruff | 29-01-23 | 16:17:
Nee, er klopt niets van. Wel blijf ik vinden dat jij heel gewiekst bent in jouw manier van "discussie". Het is echt alsof je training hebt gehad in Rusland. Knap hoor. Maar het komt neer op hetzelfde. Je draait alles om, spuwt onzin en vervolgens doe je jouw discussiepartner zwijgen toe met een dooddoener.
Een gesprek met jou is alsof je met een duif aan het schaken bent. Je smijt toch alle stukken van het bord en schijt elke keer het schaakbord onder waarna je vrolijk gaat koeren dat jij gewonnen hebt.
Ik heb daar geen tijd voor. Prettige voortzetting.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 16:36:
Dat zijn weer heel veel woorden om helemaal niks te zeggen.
Klopt het dat dit kabinet:
- isis naar NL haalt?
Ja.
- zich inzet voor censuur en partijverboden?
Ja.
- al 15 jaar schijnprocessen tegen de grootste oppositiepartij voert?
Ja.
- etc, etc, etc.
Ja, ja, ja.
@Dandruff | 29-01-23 | 16:48:
In jouw hoofd ja, niet in de realiteit. Fijne wedstrijd verder meneer. Ik wens je succes in het leven.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 17:50:
Je weerlegt wederom 0 van de genoemde feiten.
Iedereen kan de feiten die ik noemde controleren. En die kloppen. Dit kabinet haalt isis gratis naar NL, iedereen kan dat opzoeken.
Jouw claim dat jouw scheldpartijen die controleerbare realiteit 180 graden kunnen ombuigen naar jouw alternatieve 'realiteit' in Alles-is-andersomland, is volstrekt ongeloofwaardig.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 17:50: u speelt consequent op de persoon en niet op de bal, een manier van discussiëren die je veel ziet bij personen die inhoudelijk zwak zijn. U weerlegt geen van de inhoudelijke argumenten van Dandruff. Alleen maar schelden en tieren, weinig verheffend.
@Schout-bij-Nacht-J | 29-01-23 | 15:17: Wat zeg je dan eigenlijk , dat je als je de VVD wil weghebben je juist op de VVD of haar coalitiegenoten moet stemmen en dat is logica ?? En nu met het bekende cliché duif verhaal als dooddoener . Wat een armoe .
Rutte doet het wat mij betreft meer dan prima vergeleken met andere leiders. Als je achter werkelijk elk woord in de Dikke van Dale het woord -crisis weet te plakken ben je gewoon een der grootsten.
Een van de grootste mislukkelingen inderdaad
Niet alleen de politiek laat vandaag twee punten liggen.
Als ik hem zo zou ik zweren dat het een D66’er is.
Zit er dan verschil tussen D66 en de VVD? (buiten verkiezingstijd)
@Zapata10 | 29-01-23 | 14:24: neuh, beide partijen zijn lid van de Alde fractie in het Europees Parlement en beide partijen hebben de oekazes maar te volgen die daar worden uitgezet, lekker kleuren binnen de voorgedefinieerd lijntjes. En wanneer het electoraal goed uitkomt mogen 'liberale' partijen even buiten de lijntjes krassen. De loyaliteit van Rutte en Kaag ligt in Brussel en zeker niet bij de Nederlandse burger.
@Zapata10 | 29-01-23 | 14:24:
D66 neemt hautain de ander de maat en de VVD hobbelt daar een beetje achter aan.
@Rico Tampeloerus | 29-01-23 | 14:41:
“Wie zijn toch die mensen?”. Kaag op de achterbank en Rutte in de bagageruimte, geboeid en gekneveld, het wezen zonder ruggengraat, vandaar ook die bochel waarschijnlijk.
@therealbraindump | 29-01-23 | 14:34:
Het heet al een tijdje geen ALDE meer en dat VVD en D66 bij dezelfde Europese fractie zijn aangesloten zegt niets, behalve dat de partijen op (deels) liberale leest zijn geschoeid.
@de IJsman | 29-01-23 | 15:21: Google even naar ALDE en u komt op de website van de EU 'liberalen'. De sturing vanuit de Europese instituties en partijen is veel groter dan u denkt. Het is echt naief om te denken dat Rutte en Kaag loyaal zijn aan de Nederlandse burgers, de loyaliteit ligt bij de globalistische vrienden van de EU. Rutte is niets meer en niets minder dan een EU bedrijfsleider met een vaste winkelformule.
Het meest absurde is dat dit dus gaat uitmonden in of een wat grotere coalitie en/of winst voor de fake oppositie van PvdA/GL. Ze kunnen ook Volt er nog bijtrekken en JA21 is een twijfelgeval. De meerderheid in de eerste kamer die ze nu ook al constant hebben door PvdA/GL gaat denk ik niet in gevaar komen. Of mensen moeten dit gore spelletje kunnen doorzien.
Wat een lange hoge tegels van mijn medereaguurders. En het onderwerp is al zo uitgekauwd, hihihihi.
Je kèn net zo goed niks zeggen LOL.
Hihihi? Ben je een wijf?
Het ergste is nog dat Rutte/VVD niet meer kan zeggen waar ze voor staan. Vroeger was het: 1 sterke krijgsmacht... deze is volledig gesloopt, 2 beheersing van immigratie.... deze is volledig mislukt (plus 1,3 miljoen gelukszoekers), 3 kleine overheid,,,,,deze is volledig mislukt. Er zijn 30% meer ambtenaartjes dankzij latex Rutte, 4 Oplossen van leed van Groningers.... volledig mislukt. Rutte laat onze medelanders in Groningen verrekken, 5 Oplossen van toeslagen affaire... volledig mislukt. Alle slachtoffers kunnen verrekken en misschien na 2030 (optimistisch) kijken we naar uw dossier. 6 Ukraine: Inlegvelletje stelde niks voor, maar dat wisten we al. 7 Meer blauw op straat: Groot tekort aan politie personeel die stelselmatig overbelast is. Mocro maffia neemt Nederland overn maar volgens Rutte is het veel veiliger dan vroeger. 8 Lage belastingen: nog nooit hebben we zoveel belastingen betaald..... en het wordt met bakken tegelijk uitgegeven aan onzinnige dingen.. .9,10,11,12 de lijst kunt u naar behoeven zelf aanvullen.
Ik liet chat GTP een willekeurig verhaaltje schrijven.
twitter.com/keestelpro/status/1619027...
De Politicus Die Nooit De Waarheid Sprak
Er was eens een politicus, wiens naam we niet zullen noemen. Hij was een man van vele woorden, maar helaas waren deze woorden vaak niet meer dan leugens. Hij sprak over hoe hij voor het volk zou zorgen, maar zijn daden spraken een heel andere taal.
Deze politicus had geen enkel respect voor de waarheid. Hij vertelde de mensen wat ze
wilden horen, in plaats van hen te vertellen wat er echt aan de hand was. Hij beloofde banen
te creëren, maar er waren alleen maar bezuinigingen. Hij beloofde de criminaliteit te
bestrijden, maar de criminaliteit bleef stijgen.
De mensen begonnen het door te krijgen en begonnen te roepen om verandering. Maar de politicus was niet van plan zijn macht op te geven, hij ging zelfs zo ver dat hij besloot de media te censureren, om zo zijn leugens te kunnen blijven vertellen.
Maar uiteindelijk kwam de waarheid toch aan het licht, en de politicus werd afgezet. De mensen waren blij, maar tegelijkertijd hadden ze een les geleerd: vertrouw nooit een politicus die nooit de waarheid spreekt. Want uiteindelijk zal de waarheid altijd boven tafel komen.
@keestelpro | 29-01-23 | 14:26: Was het maar zo'n sprookje, dan konden we op een goed einde rekenen
Tijdens een G20 bijeenkomst liep Rutte hand ver uitgestoken op de toen nog salonfähige Putin af zonder dat deze hem waargenomen. Nu weer loopt hij pro forma voor de troepen uit met zijn bereidheid F16s te leveren aan Kiev.
Goede politieke antenne.
@Après toi | 29-01-23 | 14:17: Behalve wanneer het erop aankomt een opvolger c.q. WEF tassendrager klaar te stomen blijkbaar
Uiteindelijk kom je altijd bij de middenpartijen uit omdat met de flanken niet valt samen te werken. Die zeggen standaard nee of komen met absurde eisen. Door de versnippering worden de flanken groter waardoor met steeds meer middenpartijen samengewerkt moet worden om nog iets voor elkaar te krijgen. Dit vergroot de macht van PvdA en GL maar komt doordat u op de flanken blijft stemmen. Beleid wordt er alleen maar vlakker door.
De werkelijke kunst is het wegzetten van partijen als 'flanken' en zodoende uit te schakelen. Daarom werkt het niet zoals jij denkt.
@druif,
Mooie holle slogans.
Kun je überhaupt 3 concrete voorbeelden geven van;
- standaard nee zeggen;
- absurde eisen stellen;
- door een of meer oppositiepartijen in de flanken?
En zo ja, zou dat echt problematischer zijn dan "middenpartijen" die onderling wedijveren wie de meeste crises kan veroorzaken?
Kun je één voorbeeld geven van goed beleid tijdens 12 jaar Rutte?
@Dandruff | 29-01-23 | 14:18: Wilders wil geen wapens leveren aan Oekraïne, Wilders wil uit de EU stappen, Wilders wil de pensioenleeftijd verlagen. Allemaal domme plannen.
@Après toi | 29-01-23 | 14:19:
Dat vind jij.
- Zelf ben ik wel voor wapenleveranties aan Oekraïne, maar het is niet per se dom om daar anders over te denken. Er zijn wel meer landen waar we om uiteenlopende redenen geen wapens aan verkopen. En we hebben ook wel eens wapens (of Toyota's) geleverd en daar later spijt van gekregen.
- En uit de EU stappen lijkt me al helemaal niet dom. Die EU-peperdure baantjesmachines hebben ons afgelopen 20 jaar niks opgeleverd.
- Pensioenleeftijd verlagen of gelijk houden is een verkiezingsplan waar de meeste partijen mee schermen, niet alleen de flanken.
PS. Er is natuurlijk ook nog verschil tussen een "absurde eis" waar niet aan getornd mag worden of een enkel zinnetje in een verkiezingsprogramma van een paar jaar geleden. En dat de VVD er naar streeft maximaal 0,0% van haar verkiezingsbeloften uit te laten komen maakt het beleid van de VVD niet minder absurd.
Zie de combinaties massaimmigratie + bouwstop; overbevolking + voedselstop; isis gratis ophalen + belastingbetalers zwaarder belasten; etc.
@Après toi | 29-01-23 | 14:19: Dat vind jij domme plannen. Maar de rest hebben alleen maar goede plannen uiteraard. Vooral de VVD heeft tijdens de verkiezingen allemaal goede plannen, die erna bij het grof vuil gezet worden, want de stemmen zijn weer binnen.
Het zou geweldig zijn als we terug konden naar het beleid van Joop den Uyl, die was niet zo geschift woke en klimaathysterisch als het geradicaliseerde blok van groene khmer, 66 en die voormalige arbeiderspartij.
Het beleid van deze partijen en de vvd is tegenstand hard aan te vallen en belachelijk te maken. Desinformatie en belangrijke politieke items onder de radar houden door middel van enorme ophef over randzaken. Zie de toon van het debat, Zwarte Piet, Slavernij enzovoorts. Die dingen worden in bevriende praatprogramma’s belangrijk gemaakt maar het zijn zaken zonder oplossing en die niemand werkelijk iets brengen in het leven.
Vergaande uitverkoop aan de EU wel, enorme lasten verhogingen ook en gisteren had GS al de grafiekjes die er op wijze van Twitter geplukt. Onder Rutte is die verhoging enorm toegenomen en dat zal niet stoppen. Die man zit er voor de macht en de belangen van multinationals. Die laatste. Zien een snelle transitie in energie wel zitten want snel geld. Het idee dat het “geld kost” is een halve waarheid. Dat geld gaat door iemand verdiend worden, en wel aan electrische auto’s, kookplaten, windmolens, zonnepanelen en alle toeleveringsbedrijven. RutteKaag staat voor de belangen van deze clubs, niet voor burgers.
Nu dus weer geen visie op beleid, maar een kunstmatig angstverhaaltje met nep tegenstelling tussen vvd en glpvda.
Werkelijk uitstekende tegel.
Het 'verdeel en heers'-principe van de moderne machthouder.
VVD staat voor de ondernemer, niet voor MKB (al denkt men van wel) niet voor de bevolking
Den Uyl, hahaha. Iedereen een uitkering en alle economische groei moest van de overheid komen. Lees de voortreffelijke biografie van Dik Verkuil. De premier die iedere maand langskwam bij Vrij Nederland, maar het weigerde om met topmensen van Shell, Unilever en Philips rond de tafel te gaan zitten.
@Après toi | 29-01-23 | 14:22:
Tja, Rutte wil wel met die topmensen praten, maar die zijn naar het buitenland vertrokken vanwege zijn geweldige beleid.
@Après toi | 29-01-23 | 14:22:
Oké, en Rutte zit wel met Shell en Unilever aan tafel. Komt zelfs met een door Unilever geschreven wetsvoorstel over dividendbelasting dat in geen enkel verkiezingsprogramma had gestaan. Alle kabinetspartijen waren tegen (!), zelfs Rutte noemde zijn eigen (!) wetsvoorstel "belachelijk". Maar het werd wel door de kamer gejast... tot Unilever zei "laat maar zitten".
Maar doet Rutte het *dus* beter?
Werken loont gewoon niet door alle subsidies en toeslagen. Parttimers gaan er op achteruit als ze fulltime willen werken; bijstandstrekkers gaan er op achteruit als ze überhaupt gaan werken.
Onze overheid is afgelopen 12 jaar blijven groeien; er kwamen meer belastingen en ook steeds meer (regelmatig veranderende) regelgeving.
Den Uyl zou het precies zo gewild hebben.
@Dandruff | 29-01-23 | 14:47: Den Uyl liet het begrotingstekort fors oplopen. Daar kreeg hij zelfs heftige ruzies over met Wim Duisenberg, destijds de Minister van Financiën. Onder Rutte 2 is er flink ingegrepen in de Sociale Zekerheid, die onbetaalbaar dreigde te worden. Dus je vergelijkt appels met peren.
@Après toi | 29-01-23 | 14:22:
Het zou kunnen hoor, den Uyl heb ik dan niet zo meegemaakt als nu Rutte. Ik zie dat de staatsschuld bij hem begon op te lopen, maar de grote ellende is echt daarna gekomen. Periode den Uyl stelt niets voor.
Het voelt echter wel als meer een periode waarin politici nog niet totaal geradicaliseerd waren en bij de “centrum”partijen gewoon anti burger zijn. Den Uyl associeer ik daar niet mee.
SP voelt dan beetje als hoe vroeger de sociaaldemocraten waren. Dan geef ik toe dat weer niet zeker te weten. De SP is een symphatieke partij al ben ik niet van dat hele socialistische verhaal. Mensen zijn niet arm door slechte arbeidsvoorwaarden maar door een enorme lastenverhoging die door de politiek is ingezet en die was onder Den Uyl even wat minder dan onder RutteKaag.
@Après toi | 29-01-23 | 15:17:
Alles wat ik zeg klopt; werken loont niet of nauwelijks; de overheid is flink gegroeid; de belastingen gestegen; wetgeving steeds verder uitgebreid.
En dat is dus precies wat jij den Uyl verwijt; dat den Uyl dat ook zou hebben gewild. Maar Rutte doet het gewoon. Niks appels en peren. Rutte gaat van 12 naar 20 ministers, met elkaar overlappende beleidsterreinen zodat niemand op zijn falen kan worden aangesproken (= Rutte-doctrine).
Het "ingrijpen" in de sociale zekerheid is vooral een vestzak-broekzak verhaal gebleken. De landelijke overheid schuift allerlei taken af naar gemeenten of (semi overheids-) bedrijven. Maar op het geheel van overheidsuitgaven wordt er niks bespaard, integendeel.
@Dandruff | 29-01-23 | 15:45:
Ik denk dat je hier de essentie te pakken hebt. Het is aantoonbaar dat de lasten enorm zijn gestegen. Er zijn iets van een miljoen ambtenaren en die zullen zichzelf niet overbodig willen maken, dat snap ik wel als het je baan is.
Er zijn steeds meer mensen afhankelijk van uitkering en toeslag, ook zij met een middeninkomen dat op zich prima is. Mensen afhankelijk maken van de staat is een middel ongebreidelde macht te krijgen. Die wordt nu ingezet naar een heilloze weg naar een nieuw soort Habsburgse Rijk, alleen de naam en geografische plek ligt anders: de EU.
@Nuuk | 29-01-23 | 16:09: Vergeet vooral niet de talloze subsidievreter organisaties. Dat is de 'backbone' van het Kartel.
@Nuuk | 29-01-23 | 16:09:
Klopt. In feite is het belangrijkste verschil tussen den Uyl en Rutte dat Rutte wèl samenwerkt met multinationals. Dat hoeft niet per se goed of slecht te zijn, maar we zien nu toch ook wel vaak dat kleinere ondernemers daar de dupe van worden. Bijvoorbeeld de door milieuextremisten en grote autofabrikanten afgedwongen "vergroening". Die is voor kleinere bedrijven vaak te duur, terwijl multinationals de subsidies opstrijken. Met maatregelen die feitelijk helemaal niet "groen" zijn overigens, zoals een elektrisch wagenpark dat op Poolse kolencentrales rijdt.
Als een kneiterlinks partijkartel met het grootkapitaal in bed ligt is er helaas nauwelijks nog een tegengeluid.
Kan me goed voorstellen dat rutte niets moet hebben van den uil. Stel je voor dat het geld van de overheid niet bij de links-elitaire kliek in nederland terecht zou komen. Al het idee al zou rutte misselijk maken. De filosofie van 12 jaar rutte is pak zoveel mogelijk geld af van de gewone burger en verdeel het onder de rijkste 5% van nederland. Hopelijk blijkt bij de komende verkiezingen dat de mensen dit volledig zat zijn en dat ze hem laten vallen als een baksteen. Alles is beter dan nog meer rutte en kaag.
Intervieuw met Rutte uit noordhollandsdagblad
Ingewikkelde politieke tijden, maar aan strijdlust ontbreekt het de VVD niet, getuige de campagnestand waarin partijleider Mark Rutte is geschoten. De provinciale verkiezingen komen er aan, waarmee ook de samenstelling wordt bepaald van de Eerste Kamer. Edith Schippers is de lijsttrekker. De opmaat naar een leiderschapswissel?
Het ziet er spannend uit voor de VVD. De eerste peilingen wijzen op een nek-aan-nekrace met PvdA en GL. Rutte draait er niet omheen. „Dat zou slecht nieuws zijn voor de hardwerkende Nederlander. Elk fundamenteel debat in die partijen eindigt namelijk in het verhogen van belastingen. Jesse Klaver zegt zelfs dat het verhogen van de belasting op spaargeld en ondernemers een doel op zichzelf is. Dat is nogal een uitspraak.”
Het lijkt erop dat het angstzweet u uitbreekt bij de gedachte van een samensmeltende PvdA en GL?
„Je zult maar hard gewerkt hebben, met een gewone baan en je huis verkopen om kleiner te gaan wonen. Dan komen PvdA en GL langs. Ze gaan belastingen verhogen op het midden- en kleinbedrijf, daarmee raken ze kleine ondernemers en niet de grote vermogens. Ze willen minstens negen belastingen verhogen. Daar blijft het niet bij. Als zij de grootste partijen worden, geeft dat ze momentum op weg naar de Tweede Kamerverkiezingen. Als ze de grootste partijen worden ontwikkelen ze enorm veel zelfvertrouwen en ik vind dat de VVD die beweging nu al moeten stoppen.”
Zelfvertrouwen bij het linkse blok? U lijkt wel in paniek.
„Als de coalitie er een meerderheid krijgt, of daar in de buurt komt, kun je veel rustiger beleid voeren. We hebben geprobeerd die linkse wolk eronder te krijgen, maar het komt weer terug. Wij moeten in Nederland niet terug naar de dagen van Joop den Uyl.”
Wie gelooft er dit soort waarschuwingen nog? Na de verkiezingen werkt u er gewoon weer mee samen.
„Je moet altijd tot meerderheden komen, dat klopt. Maar partijen rechts van de VVD – zoals PVV en BBB – zijn economisch links. En ze lopen weg als je probeert tot zaken te komen. Dus het is lastig rechts van ons, maar ook steeds lastiger op links. Want het is anders wanneer je zaken doet met partijen die qua omvang beheersbaar zijn, zodat je tot redelijke compromissen kan komen. Of dat je daar een groot links blok hebt zitten dat zegt: wij zijn nu de grootste.”
Ah, meebewegen is prima totdat partijen te groot worden?
„Als je een blok tegenover je hebt en er ook weinig steun aan de rechterkant is voor een gezonde economie die groeit, dan krijg je wel een heel kleine stem. Dat is het risico dat we lopen.”
Zouden jullie het dan ook prima vinden als kiezers op JA21 gaan stemmen, zolang links maar niet zo groot wordt?
„Ook met die partij heb ik zaken proberen te doen, maar die levert niet. Die lezen in onderhandelingen slechts hun verkiezingsprogramma voor. Ze nemen geen verantwoordelijkheid.”
Denkt u niet dat de kiezer liever wil weten hoe u crises oplost, dan dat u zegt hoe lelijk links is?
Rutte: „We komen uit drie grote crises: de economische recessie, daarna corona en nu is er oorlog op het continent. Ik denk dat mensen ook willen dat we zaken stabiel houden.”
Is jullie uithaal naar PvdA/GL niet gewoon een afleidingsmanoeuvre omdat de VVD ideeën-loos is? Dat is de kritiek van veel VVD’ers.
Schippers: „Het ís eigen inhoud. Er is namelijk een keuze tussen twee manieren van denken. Wij betalen ons onderwijs en defensie uit economische groei, terwijl links dat niet zo nodig vindt. Daar gaat het alleen maar over herverdelen.
Rutte: „Een partij die zo lang regeert moet zichzelf opnieuw uitvinden. Jullie zullen het komende jaar zien dat de VVD weer met plannen komt.”
Mevrouw Schippers, u heeft vijf jaar van buitenaf naar uw partij kunnen kijken. Wat zag u?
„Soms verbaas ik me wel over de onderwerpen van debat. Die gaan heel vaak over hoe herverdelen we wat er al is en eigenlijk nooit over hoe we het verdienvermogen in het land houden en opschalen.”
Daar gaat het vingertje weer naar links, maar er zijn toch vast ook wel momenten geweest waarop u dacht: dit had ook míjn partij anders kunnen doen?
„Zeker. Als VVD’er geloof ik in vooruitgang. Ik geloof dat innovatie, wetenschap en technologie een oplossing kunnen zijn voor veel problemen die we hebben.
Op dat vlak hebben we ons soms in slaap laten sukkelen.”
Het lijkt dat u het lastig vindt om publiekelijk kritiek te leveren op de VVD, misschien moet meneer Rutte anders even zijn oren dicht doen?
Schippers: „Nou ja, in crisistijd heb je de taak om het land stabiel te houden. Politieke profilering en de punten die je anders zou oppakken, blijven dan misschien eerder liggen.”
Waar onze lezers erg nieuwsgierig naar zijn, is of dat estafettestokje bij de VVD nu overgaat van Mark Rutte naar Edith Schippers.
Rutte: „Edith is nu lijsttrekker voor de Eerste Kamer. Wat haar ambities ook zijn, ik wens haar veel succes als lijsttrekker. In aanloop naar volgende Tweede Kamerverkiezingen kijk ik of ik door wil als partijleider.”
Schippers: „Mark gaat er ook niet over. Het is de partij die bepaalt. Dat is altijd zo geweest.”
Zou u het ambiëren?
Schippers: „Er is geen vacature. Ik ga voor de Eerste Kamer.”
Toen u vijf jaar geleden vertrok als politicus zei u: er is ook nog een leven buiten Den Haag. Viel dat soms tegen, aangezien u er nu toch weer zit?
„Haha. Nee, Het leven buiten Den Haag is héérlijk, heel plezierig.”
U heeft twee jaar geleden gezegd: „Als ik nu weer op de lijst zou gaan staan, zouden ze zeggen: Daar heb je die Schippers weer. Die stond voor de oorlog ook al op de lijst.” En nu bent u tóch weer terug in de politiek.
Schippers: „Het is bij de Eerste Kamer zo dat de meeste mensen, ik wil niet zeggen van voor de oorlog zijn, maar ze zijn …..”
Rutte: „Hahaha.”
Schippers: „Nee wacht. Laat ik even anders beginnen. Ik werd door de VVD gepolst voor de senaat en ik vond het best een lastig besluit. Daar zal ik eerlijk over zijn. Ik heb het thuis een beetje gepolst en in koor werd er geroepen: néé, in godsnaam niet!”
Oei. Waarom?
„De wereld buiten Den Haag is over het algemeen een stuk vrolijker, optimistischer. Als ik met mijn dochter en haar vrienden praat, die zijn allemaal aan het bouwen, terwijl in Den Haag de neiging bestaat om elkaar voortdurend bij de enkels af te zagen. De sfeer is veel zuriger, veel negatiever en veel meer op de persoon. Ook de veiligheidssituatie van politici vind ik een zorgelijke. Ik ben juist altijd trots geweest op een land waar iedereen op zijn fietsje zonder beveiligers naar zijn werk kon.”
Waarom dan toch weer terug?
„Ik ben erg inhoudelijk gedreven. In de wereld zie je ontzettend veel dingen veranderen en ik vind dat wij daarin als Nederland de juiste afslag moeten nemen.”
Dit klinkt dan toch alsof uw ambitie verder reikt dan het lijsttrekkerschap voor de senaat.
„Ik ben nog nooit in mijn leven voor een positie gegaan. Ik wil wel altijd op enige manier werken aan een betere samenleving. Ik weet niet wat er in mijn lange werkende leven allemaal nog voor me ligt.”
Meneer Rutte, in de VVD klinkt het dat de kans ’zeer reëel’ is dat u gewoon weer lijsttrekker wordt als er nieuwe Kamerverkiezingen komen.
„Voor Kamerverkiezingen heb ik me steeds afgevraagd: heb ik de ideeën en de drive nog om door te gaan. Als u het nu zou vragen: zou het antwoord ’ja’ zijn, maar er zijn geen verkiezingen.”
Valentijn Bartels en
Inge Lengton
"Maar partijen rechts van de VVD – zoals PVV en BBB – zijn economisch links. En ze lopen weg als je probeert tot zaken te komen."
Die aartsleugenaar sluit PVV al bij voorbaat uit, over tot zaken komen gesproken.
Rutte staat voor beleid dat men op rechts te links vindt en op links te rechts. Die middenweg is weliswaar niet van goud, maar uiteindelijk is het het beste om de kerk in het midden te houden
Toen Beatrix aan de macht kwam, kreeg links macht over het volk, en bedrijven ongekende kans om het land te plunderen, zie Shell Antillen,
Toen Beatrix aan de macht kwam, werd er gelijk flink geïnvesteerd in Defensie, er moesten veel Generaals bijkomen, dit zou de kans op een linkse Coup doen afnemen.
Als je links lang genoeg met geld bestrooit, vinden ze al die privatiseringen ook geen probleem.
Rutte is een Shell marionet, het klimaat zal hem een grote rotzorg zijn.
Het maakt in dit land echt geen bal uit wat u stemt. Er verandert niks.
We hebben een linkse neoberale kongsi die zich als een woekerende kanker in de haarvaten van het openbaar bestuur, rechtspraak en ambtenarij heeft ingevreten. Zelfs van oudsher meer rechts traditionele bolwerken als veiligheidsapparaat en defensie zijn geïnfecteerd en overgenomen door deze griezels.
Het maakt niet uit welke koers de kiezer kiest, de uitkomst staat al vast: meer immigratie, meer EU, meer belastingen, klimaathysterie, ‘liberalisering’ en een flinke portie cultuurmarxisme is wat u krijgt.
Bon apetit!
Helaas denk ik dat u gelijk heeft.
"Uit de prognose blijkt dat het er om zal spannen of de combinatie PvdA-GroenLinks, voldoende zetels in de Eerste Kamer zal krijgen om de regeringscombinatie aan een meerderheid te helpen."
Er staat dus wel degelijk wat op het spel.
De VOC-mentaliteit spat er vanaf.
Ja, de zeehelden-pose valt niet mee zonder ruggegraat..
Laatste peiling van Maurice de Hond laat ook een meerderheid in de 1e Kamer zien voor de huidige coalitie + zijn vrienden bij GL PvdA . Daar gaat hij de stikstof en klimaat ellende mee uitvoeren, en de rest van de crises mee vergroten, want er gaat NIETS veranderen. peilingen.maurice.nl/2023/01/de-stemm...
Helaas, Zwitzal heeft gelijk, alles wordt doorgezet, er lijkt niets te veranderen. Boeren gaan gedwongen worden uitgekocht, de meest kapitaal vernietigende fout ooit in de Nederlandse geschiedenis. We zijn als land op de duur het ondergaande lachertje en afvoerputje van veiligelandiërs in Europa straks. En daar werken de politici van gevestigde partijen die door Nederlanders aan de macht worden geholpen keihard aan mee. Onbegrijpelijk hoe dit ooit mooie land zo snel naar de verdoemenis wordt geholpen!
Nog even en we kapseizen en zinken.
.
Aan het huidige kabinet is geen zalf meer te strijken; de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking heeft geen greintje vertrouwen meer in die kliek. Als de vaderlandse politiek weer serieus genomen wil worden dan zal zij de hand diep in eigen boezem moeten steken. Begin na de verkiezingen dan eens hiermee: iedere bewindspersoon die de Tweede Kamer niet, te laat of onvolledig informeert moet opstappen. Gewoon wegwezen. Daar knapt het al een stuk van op.
Ja, als ze zich aan de wet moeten houden, zou dat al een hele vooruitgang zijn.
Prototype ‘uithaler’ zoals hij daar staat.
Rutte raakt een beetje door zijn leugens heen, lijkt het. In een soort wanhoopsoffensief valt hij nu terug op de inmiddels 50-jarige leugen van partijgenoot Wiegel over de uitgaven van Den Uyl.
Nog maar eens dan:
Het was niet Den Uyl die het begrotingstekort uit de hand liet lopen maar het daaropvolgende kabinet Van Agt-Wiegel.
En Rutte komt in de geschiedenisboekjes op een zwarte bladzijde terecht.
Bij het zien van de foto, bekruipt mij een hoog "lulletje rozenwater" gevoel
Dit is links en rechts: hallo schapen. willen jullie geslacht worden in het linkse of in het rechtse slachthuis?
Het enige juiste antwoord is: mehhhhh!!!
Wilt u tegen dit kabinet en zijn heulers stemmen dan heeft u bij de vvd, X66, CDA, CU, PvdA, GL, SGP, Volt, Den Haan en ook Pietertje Omtzigt zeker niets te zoeken. Deze fracties vonden het prima dat Rutte zijn sms'jes wiste en daarmee bewijsmateriaal trachtte te verdonkeremanen.
Wat zijn eigenlijk de voordelen van de grootste partij zijn bij de staten verkiezingen? Bij de 2e kamer snap ik hem wel maar bij de statenverkiezingen niet. Volgens mij hoef je dan ook niet strategisch te stemmen.
De grootste partij misschien niet, maar strategisch stemmen is wel degelijk van belang. Het Kartel moet hoe dan ook gebroken worden.
Als Rita Verdonk destijds iets minder gretig zou zijn geweest om lijstrekker te worden en hem genoeg tijd had gegund zijn eigen schavot in te richten, was hij allengs voorgoed uit onze waarneming verdwenen à la Samson, Roemer of Haersma Buma.
En nu is Rita Verdonk voorgoed uit onze waarneming verdwenen (*proest*)
Doet me denken aan die mooie eerlijke strijd tussen Pieter Omtzigt en Hugo de Jonge. Dat was een strijd tussen integriteit en hufterigheid.
Nou dan wist je al op voorhand wie er ging winnen.
En wat daarna gebeurde jongens en meisjes, dat is geschiedenis.
@Zenzeo | 29-01-23 | 13:36: Schadenfreude der lemmingen
@Zenzeo | 29-01-23 | 13:36: Please, bespaar me Rita V.
Eigenlijk is de enige redding voor Nederland als er NIEMAND gaat stemmen.
Anti democratisch? Nee hoor. De politiek is anti democratisch.
De enige manier om dit zieke politieke systeem op te heffen is niet stemmen.
En als daarna weer verkiezingen uitgeschreven moeten worden wederom niet gaan stemmen. Ikzelf ben politiek zo ontzettend verbitterd dat ik nooit meer zal stemmen. Dat geeft me een bevrijdend gevoel.
Ik jarenlang blanco gestemd, nu ik in het buitenland woon neem ik geen eens de moeite om te stemmen. Na Rutte 1 voelde ik me al behoorlijk bekocht en besloot blanco te stemmen. Het is alemaal een leugenachtige incompetente idioterie in Den Haag.
@EmilioEsteves | 29-01-23 | 13:41:
Het eerste deel van mijn carrière als kleine zelfstandige was ik vaak zo opgeslokt door mijn werk en financiële druk om de touwtjes aan elkaar te knopen dat ik niet eens de tijd of energie had om de gang naar de stembus te maken. Maar hoe oneerlijk is dat eigenlijk? Mensen met een echte dagbesteding hebben wel iets beters te doen dan in een bejaardentehuis in een rij te gaan staan om je stem in een geblindeerde verzegelde kliko te deponeren. Dus de vrijetijdiërs hebben al een kilometer voorsprong in het democratische proces.
Zeg ik al jaren, gewoon blanco stemmen.
Maar geen mens houdt zich eraan.
Dan wordt het tijd voor de Partij van de Lege Zetels. Is ook een manier om de boel te ondermijnen.
@Drukletters | 29-01-23 | 14:00:
Wellicht een geniaal politiek alternatief Drukletter!
Je moet ergens heen met je ongenoegen als kiezer. Dit is de partij voor de Blanco stemmert
Niet stemmen is kartel stemmen.
Grünenführer Timmerfrans dankt zijn huidige (speciaal voor T gecreëerde!) fopfunctie plus bijbehorend budget (1.000 miljard euro) aan SP-ers en PVV-ers die "een anti-EU signaal af wilden geven" of zo. De aanhang van de piepkleine PvdA ging wel stemmen, et voilà.
Rutte is geniaal en wij zijn dom.
Wij?
Strategisch stemmen tegen de huidige kabinetsfracties en hun kontkruippartijen is de enige remedie die ons van deze al twaalf jaar durende ellende kan verlossen. Ik ben er nog niet uit maar een strategische stem zal het zeker worden. Dus een stem tegen woke, tegen zieligheid, tegen doorslaande genderpolitiek en tegen knuffelarij. Ik heb verder niets tegen een energietransitie maar dan wel op een realistische manier, waarbij ook zeker kernenergie op het menu kan staan.
Als Mark Rutte waarschuwt voor de PvdA is dat een voorbereiding om in het volgende kabinet samen met de PvdA in de regering te gaan zitten.
Eerst de boel polariseren, zodat er maar 2 keuzes zijn.
"Stem op de VVD om te voorkomen dat de PvdA in de regering komt"
"Stem op de PvdA om te voorkomen dat de VVD in de regering komt"
En als ze dan allebei heel groot worden gaan ze samen regeren.
Om "recht" te geven aan de stemmen van de kiezers.
Onders de VVD en het CDA zijn de meeste goedkope arbeidskrachten naar Nederland gehaald, die als de bedrijven ze niet meer nodig hadden in het vangnet van de sociale uitkeringen belanden.
Achteraf beschuldigde de VVD de PvdA van de komst van de migranten.
Het is altijd onder VVD of CDA regeringen geweest dat de staatsschuld enorm toenam.
En ook hier beschuldigd de VVD de PvdA steeds van het laten toenemen van de staatsschuld.
Niet dat de PvdA het goed met ons voor heeft, maar de VVD is een stuk erger.
Aardige samenvatting. En dat afgezaagde gelul van de VVD over de PvdA, nu zelfs nog Joop den Uyl er weer bij halen, de 'oldest trick in the book', zeg maar. De VVD is iedere schaamte voorbij, als het om propaganda en leugens gaat. Niets is Rutte te dol, dat heeft iedereen kunnen zien tijdens het "functie-elders" debat. Waar Rutte zich als een pure psychopaat in alle mogelijke en onmogelijke bochten wrong. Enfin, het maakt allemaal niets uit, de bange, behoudzuchte meute blijft op de VVD stemmen, tot het schip van staat gezonken is, desnoods.
Dat van die "goedkope arbeidsmigranten voor de VVD" is een hele hardnekkige mythe, blijkt weer eens. Er zijn destijds slechts enkele tienduizenden Turkse en Marokkaanse gastarbeiders naar NL gehaald. Dat dat er nu *ineens* een miljoen zijn ligt niet aan CDA of VVD maar aan de PvdA die al 50 jaar elke kritiek op immigratie verbiedt. Mensen als Janmaat, Fortuyn en Wilders worden traditioneel vooral door de linkse kerk belasterd, aangeklaagd, bedreigd of erger. Dat de VVD daar nu ook aan mee doet zegt vooral veel over de huidige VVD-koers.
En er is ook niks mis met migranten die hier echt komen werken, als dat nodig is. Er waren destijds zelfs afspraken dat ze na gedane arbeid terug zouden gaan. In plaats daarvan echter lieten ze (ondanks werkloosheid) hele families hierheen vliegen. Daar zit echt geen enkele werkgever op te wachten, die betalen net zo goed voor dat vangnet.
De kern van het immigratieprobleem is dat er geen enkele discussie mogelijk is. Niet over het maximaal mogelijke aantal Nederlanders, niet over minimum toelatingseisen. Zelfs oorlogsmisdadigers zijn welkom, zelfs extreem gewelddadige verkrachters en moordenaars kunnen eenmaal in Nederland niet meer worden uitgezet. Ook niet als ze illegaal zijn.
En die totaalwaanzin is echt links beleid. Beleid dat door tienduizenden peperdure subsidiebanen wordt uitgevoerd, ongeacht of de PvdA op dat moment in de regering zit.
@KeesBruin | 29-01-23 | 13:25: de meeste jongeren hebben geen idee wie Joop den Uyl is, dus of dat nou zo verstandig is?
@Dandruff | 29-01-23 | 13:43: Klopt, de meeste migranten kwamen op eigen gelegenheid. Wat Marokkanen betreft waren het vaak arbeiders al in België en Frankrijk in oude industrieën hadden gewerkt, en vervolgens naar Nederland uitweken.
@Après toi | 29-01-23 | 14:24: Wat ik me herinner waren het meestal Italianen die bij de Demka en DE werkten, waarbij mijn moeder zie, niet tegen praten of mee omgaan, ik was toen 10 jaar, denk ik.
Daar staat 'ie dan, de kapitein. Scheelt hem geen moer hoe en waar ze naartoe varen; als hij (en de vvd) maar de kapitein is.
Mooie metafoor. Heel poëtisch!
Ik vind het wel een leuke foto. Rutte lijkt me een sympathieke en aardige man. Zo zou ik er waarschijnlijk ook bijstaan als ik op een of ander schip op bezoek ben.
@DankeSchon | 29-01-23 | 13:27: danke schön!
@de IJsman | 29-01-23 | 13:31: Beetje mister Bean, alleen dan niet grappig.
@Dr. Blechtrummel | 29-01-23 | 13:34:
Je zal maar beleefde interesse tonen als je op bezoek bent bij een bedrijf. Dit is gewoon hakken op de persoon.
@de IJsman | 29-01-23 | 13:37: Die persoon hakt al jaren op dit land.
De PS verkiezing uitslag zal wel weer een gevolg van de troosteloze fantasieloosheid van de eeuwige gewoonte kartelstemmers zijn. Kennelijk willen deze zogenaamde "strategische" stemmers de volledige afbraak van een ooit soeverein Nederland. Zucht.
Ik krijg er een heel sterk ‘glas, plas, was’ gevoel bij..
En Havanna
Het systeem in dit land is alleen prima voor de overheid. De overheid zorgt dat er geld binnenkomt, want dat heeft de allerhoogste prioriteit.
Hoe dat geld verdeelt wordt ligt een beetje aan de politieke partijen. Maar die mogen nooit echt belangrijk worden want dan wordt de macht van de ambtenarij te klein. We hebben ook veel vertragingen in de democratie ingebouwd zoals allerlei regeltjes.
Die zorgen er ook voor dat we zo'n ingewikkeld systeem hebben dat het onmogelijk voor de politiek is dat te doorgronden.
Tel daarbij op dat het volk slechts een maal in de 4 jaar partijen stemt en dat hier niet de regel is, "the winner takes it all", maar dat je een meerderheid in de beide kamers moet hebben wil je aan de macht kunnen ruiken.
En dan hebben we hier ook nog eens een monarchie, die met behulp van de ambtenarij het volk zand in de ogen strooit over het feit wie er macht heeft in dit land.
Al met al een behoorlijk ondemocratisch gedoe hier.
Ik hoop dat mensen echt nadenken over wat de laatste regeringen allemaal gedaan hebben. Misschien helpt dat.
Trieste maar eerlijke tegel.
@keestelpro | 29-01-23 | 13:35:
Ben het oprecht met u eens.
Vier alinea's die een nogal treurige kern raken.
De meest gelukkige politieke tijden zijn de tijden van het politieke niets.
De tijd die soms meer dan een jaar duurt na de verziekingen: de periode dat er nog geen regering gevormd is. Grote desastreuze maatregelen blijven dan vaak uit.
De maatschappij zou zo veel beter af zijn zonder het huidige politieke systeem.
De partij van Rutte profileert zich al sinds jaar en dag als de PvdA: Partij van de Auto. En aangezien het Nederlandsche electoraat voor het overgrote merendeel uit autobezitters/rijders (meer dan 9.000.000 miljoen auto's in NL) bestaat die aan autorijden zo'n beetje hun bestaansrecht ontlenen, zal er niets veranderen aan hun stemgedrag.
(miljoen wegschrappen a.u.b.)
Streep die van mij dan ook maar meteen weg die leent zijn bestaansrecht aan zichzelf , geen BPM geen BTW of accijnzen en ecoheffingen op brandstof en motor olieën en ook geen wegenbelastingen , nu inmiddels alweer 10 jaar lang dat tikt lekker aan! en geen cent naar Rutte en zijn boevenbende;)
Scheepvaartbericht... Scheepvaartbericht...
Wilt u een eerlijke bedrijfstak hier buiten laten, ja?
Zo, even je gas luchten!
@Komjehiervaker | 29-01-23 | 13:16:
Gas?
Hoezo, gas?
Een fatsoenlijke schuit stookt kolen, meneer!
@Kapitein Sjaak Mus | 29-01-23 | 13:18:
Een echte schuit vaart onder zeil, kap!
@Kapitein Sjaak Mus | 29-01-23 | 13:18: van je lading!
@Kapitein Sjaak Mus | 29-01-23 | 13:18:
Kwam bij ons laatst een zeegaande stoomboot voorbij (er ligt ook een kleine sleepboot in de buurt). De Waverley uit Schotland. Je hoorde hem al van ver aankomen... Laagfrequente tsjoek tsjoek. Machtig mooi.
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
Stem tegen het klimaat! Stem Lientje!
Rutte heeft de MSM achter zich dus zijn verzonnen tweestrijd tussen de VVD en PvdA/GroenLinks gaat flink opgeklopt worden. Precies hetzelfde trucje als in 2012 en de mensen tuinen er zeer waarschijnlijk weer in.
Precies dit! De meeste kiezers zijn verbijsterend onnozel en kort van memorie. Ze laten zich gewoon weer door een volkomen geprefabriceerde 'tweestrijd' verleiden om op VVD, resp. D66, PvdA, GL etc te stemmen. En als de verkiezingen achter de rug zijn, gaan al die leugenaars gewoon weer lekker met elkaar regeren en Nederland verder naar de knoppen helpen.
lol @ die foto, laat het precies zien dat Pinokkio schijt heeft aan regels die voor hem niet opgaan.
Veiligheidschoenen
Zwemvest
Helm
Ik heb daar serieus mensen voor ontslagen zien worden, no fiction..
Zelfs geen borglijntje aan de bril.
Dicht bij de railing of in het buiswater komen is er niet bij.
@Kapitein Sjaak Mus | 29-01-23 | 13:16:
Zelfs ome Pieter (ja die) kwam volledig opgetuigd aan dek tijdens werkbezoek
-zelfjoris-
Lag attack
Je kunt je afvragen, of Rutte 'linksaf' wil slaan, door weer met PvdA, D66 etc. te gaan regeren.
Ik denk dat het weinig met 'links' te maken heeft. Het gaat gewoon om het volgen van wat de politieke mainstream is. En daar horen BBB, PVV en JA21 duidelijk niet bij, net zo min als SP en de Dierenpartij. Daarom sluit Rutte die clubs allemaal op voorhand uit.
Dat is de clou, er moet EU-beleid uitgevoerd worden, er moet meegelopen worden in de Europese mainstream. Geen eigen ideeën, geen nationaal belang, geen obstructie tegen het voortschrijden van de beschaving, zoals dat verordonneerd wordt door clubs als de EU en de VN.
Dat gelul over den Uyl is typisch campagnetijd-gewauwel van de VVD. Als de verkiezingen achter de rug zijn, gaan ze weer vrolijk met dezelfde coalitiepartners verder met het om zeep helpen van de belangen van Nederland en het Nederlandse volk. Met de kop in de wolken van de 'vooruitgang' en de deugbubbel (om D66, CU en GL tevreden te houden).
Ik ben principieel tegen strategisch stemmen. Door de pertinente weigering van de regering om de wensen van de meerderheid uit te voeren, ga ik het wel doen. De komende twee verkiezingen stem ik op JA21, BBB, PVV of zelfs SP, afhankelijk van welke partij vooraan in de peilingen staat. Alles behalve zo'n landverradende kartelpartij.
Strategisch stemmen is volgens mij stemmen op een partij waarmee je het niét zo zeer eens bent. Maar je stemt dan op een grote partij om te voorkomen dat een partij waarmee je het nog veel méér oneens bent de grootste wordt en zo de formatie mag leiden.
De VVD heeft best veel van die 'strategische' stemmers, ben ik bang.
Hahaha, "zelfs SP", dat geeft wel aan waar u staat: alles liever dan de gevestigde politieke orde. Ik ben het trouwens met u eens, zie mijn tegeltje hierboven.
De mainstream brengt al decennia continu hetzelfde, en faalt op de essentiële dossiers.
@KeesBruin | 29-01-23 | 13:13:
De SP is hartstikke populair hier op GeenStijl. Reaguurders houden van populistische nee-roepers.
@de IJsman | 29-01-23 | 13:29: Ik ben zeker geen SP-fan. Maar het valt me wel op dat vooral nadenkende mensen weloverwogen op die partij stemmen, in tegenstelling tot gehersenspoelde burgers die zonder argumenten voor de heersende partijen gaan.
@goedverstaander | 29-01-23 | 13:40: Al mijn succesvolle vrienden stemmen op de VVD, en mijn vrienden met een uitkering stemmen vaak links, GL of SP.
@Après toi | 29-01-23 | 14:25: Als uw vrienden bedrijven bezitten met meer dan dan 200 werknemers dan zijn ze vermoedelijk goed bezig. Met minder personeel zijn het hersenloze meelopers.
In het verleden had de VVD nog een rechterflank die geod tegenwicht bood aan de linkerflank binnen de partij. Neem aan dat beide nog bestaan binnen de VVD maar dat de machtsgeilheid om te regeren desnoods in een links kabinet prevaleert boven het kiezen voor een centrumrechtse politiek, waar de partij in principe zich beter thuisvoelt.
Rutte’s mistbank. Dat is een goede analogie. Waarschijnlijk trappen er weer genoeg mensen in om de Rutte partij aan een meerderheid te helpen.
In de door Rutte gecreëerde dikke mist zijn alternatieven niet te zien en daardoor denken veel mensen dat die er dus ook niet zijn. Een misvatting.
De goegemeente ziet geen alternatief voor Rutte, cq. voor de gevestigde orde in de politiek.
De clubs op de flanken, PVV, BBB en J21 op rechts, SP en Dierenpartij op links worden als 'te extreem' of zelfs gevaarlijk gezien door de bange, op behoud gericht burgers die VVD stemmen, en de 'progressieve' linkse rakkertjes die op GL, PvdA en D66 stemmen.
En ik moet toegeven, er is eigenlijk ook geen serieus alternatief voor het hoopje ellende dat nu al tientallen jaren aan het roer staat in Nederland en gewoon orders uit Brussel, Berlijn en Washington uitvoert en geen seconde aan het belang van Nederland en haar eigen bevolking durft te denken.
Het is één kluwen meelopers en lakeien.
@KeesBruin | 29-01-23 | 13:17:
Terwijl een radicale koerswijziging niet echt nodig lijkt. De grote thema’s van deze tijd beter kaderen en begrenzen lijkt me al een gigantische verbetering.
Beperk de instroom van mensen, gooi een slok water bij de klimaatakkoord wijn, beperk (stimulering-) subsidies en ga voor een goede mix tussen mkb en grote internationale bedrijven, koester je boeren en daarmee je onafhankelijkheid voor voedselvoorziening, zorg ervoor dat er minder uit het verre buitenland wordt doorgevoerd en beperk daarmee gelijk de internationale drugshandel.
Zet in op een meer autarkische EU als een collectief van onafhankelijke staten en staatjes.
Laat je niet gek maken. Dit gaat over de 1e kamer, waar het - in tegenstelling tot de 2e kamer - volstrekt irrelevant is wie de grootste partij is. Het gaat om de meerderheid, meer niet. Wil je geen linkse meerderheid, dan maakt het niet uit op welke rechtse partij je stemt; strategisch stemmen is niet nodig.
Belangrijker is hoe jij wil dat die meerderheid zich verhoudt tot de regering. Wil je dat deze regering haar wetsvoorstellen zonder problemen door de senaat kan loodsen, of wil je juist dat er kritisch naar gekeken wordt?
Mijn stemadvies: bedenk eerst voor jezelf of je op de coalitie wil stemmen, op een partij die wel zaken met die coalitie wil doen, of echte oppositie. En kies uit die groep dan een partij waar je je senang bij voelt. Maar laat je niet gek maken door het idee van een links blok dat groter dan de VVD dreigt te worden, voor de senaat maakt dat niets uit.
PVV is economisch natuurlijk heel links. Pensioenleeftijd omlaag, vaak tegen bezuinigingen, meer geld naar uitkeringen etc..., allemaal plannen die je ook bij de SP ziet.
Klopt ze zouden beide kunnen regeren, maar alleen het schoppen door Wilders tegen de moslims in ons land zit een samenwerking (ook met andere partijen) in de weg.
@johnyl | 29-01-23 | 13:09:
Heb je 3 voorbeelden van dat "schoppen naar moslims" door Wilders? Komt het in de buurt van "kutmarokkanen" (Oudkerk), "moet je vernederen" (Spekman), "etnisch monopolie op overlast" (Samson)?
Volgens mij wordt er nogal met dubbele maten gemeten in dit debat.
Waarom was er geen enkele ophef over uitspraken als "minder Polen" (oa Norder, Aboutaleb), "poldertaliban, zwarte kousen" (oa Pechtold, Marijnissen)?
Wie de politiek al een tijdje volgt weet dat er in NL van alles gezegd wordt over blanken, christenen, boeren, etc. De uitlatingen van Wilders zijn in die context best mild, zeker in vergelijking met de talloze problemen die de islam oplevert.
En wat dacht je van VVD-er van Riessens uitspraak op TV bij Pauw in bijzijn van Samson; " we moeten Wilders mollen, dat hij nooit meer boven water komt"; en "al zijn kiezers die niet meer in onze Nieuwe Samenleving passen moeten we deporteren"...
Geen enkele ophef, geen enkele aanklacht.
Stel dat Wilders ooit net zo stalinistisch als van Riessen zou worden. Zou Wilders dan ongestraft hetzelfde over Kuzu en over denk-stemmers kunnen zeggen?
@johnyl | 29-01-23 | 13:09: Dankzij de islam blijft Nederland een chavistische regering bespaard
@Dandruff | 29-01-23 | 14:06: Koran verbieden, hoofddoeken 'kopvodden' noemen. Daar maak je geen vrienden mee, bij religieuze mensen. Ik vind kritiek op de Islam overigens prima, maar ordinair schelden is iets voor proleten. Verstandige politici doen daar niet aan mee.
@Après toi | 29-01-23 | 14:32:
Je mist de point.
Al heel lang (en ook nog tijdens de laatste formatie) schelden linkse politici op christenen; "zwarte kousen" en zelfs "poldertaliban" (= genocidaal tyfusclubje). Wat maakt dat woordje "kopvodden" dan zoveel kwalijker dan Pechtolds "poldertaliban" of Oudkerks "kutmarokkanen"?
Het enige verschil tussen al die uitspraken is de naam van de spreker. En dat heet hypocrisie. Bij proleten denk ik eerder aan politici die oproepen tot moord en massadeportaties. Maar de VVD vindt oproepen tot moord en massadeportatie net zo acceptabel als schijnprocessen tegen de oppositie. En toch zie ik in het politieke midden geen partijen die de VVD hierom uitsluiten.
Eerlijk gezegd ben ik ook tegen een koranverbod; hoe meer niet-moslims dat boek lezen hoe beter. Maar waarom zou de koran niet verboden mogen worden en het (iets mildere) mein kampf wel? Puur hypocrisie weer.
Ik denk dat het de VVD helemaal niet veel zal helpen. De BBB-, Haga- en JA21-kiezer heeft een afkeer van de VVD, hun hele verdienmodel is er op gebaseerd. Neemt niet weg dat de VVD gewoon weer de grootste wordt, veel mensen vinden het een prima partij én premier. Maar ze zitten wel in een lastige positie. Mensen lopen weg naar populistische partijen op de rechterflank. Wil je ze terughalen, moet je op dezelfde manier inhoudsloos volksmennen. Maar vervolgens moet je regeren met partijen die daar niet in meegaan, en ga je weer af als een gieter. Het worden complexe tijden voor Mark & co.
Mwah, volgens mij hebben ook best veel VVD-stemmers inmiddels de buik vol van een VVD onder Mark Rutte. Ik denk niet dat ze de grootste worden dit keer.
Als VVD-stemmer vind ik wel dat mijn partij harder moet optreden tegen de ongebreidelde migratie. Ik heb zo mijn ervaringen met asielzoekers, en daar zitten toch wel erg veel mensen tussen die niks willen en/of niks kunnen. Dat leidt tot een onbetaalbare welvaartsstaat, en tot allerlei sociale spanningen. Zie Zweden, dat inmiddels het meest gewelddadige land van de hele EU is. Of wandel op een mooie dag door het centrum van Brussel, dat tegenwoordig overspoeld wordt door illegalen, en waar moderne vrouwen stelselmatig worden lastiggevallen.
@Après toi | 29-01-23 | 13:07: De VVD krijgt het nooit voor elkaar, een strenger immigratiebeleid, zolang ze met 'gevestigde' partijen in zee gaan.
@Papa Jones | 29-01-23 | 13:10: Maar Wilders is natuurlijk ook geen optie, met zijn anti-Oekraïne opstelling, zijn gescheld op Moslims en z'n afkeer van bezuinigingen/hervormingen van de Overheidsuitgaven.
@Après toi | 29-01-23 | 13:07: Met alle respect; u ziet 4 kabinetten Rutte lang dat het door de VVD gevoerde immigratiebeleid leidt tot een totaal verpest land en toch lijkt het u een goed idee om op de VVD te stemmen?
Echt, welke logica zit daar achter?!?!?
En het zijn uw eigen woorden he.
VVD-beleid -> immigratie -> teveel klaplopers -> onbetaalbare verzorgingsstaat -> land in geweldmodus -> ik stem VVD.
@Après toi | 29-01-23 | 13:07: Prima punt waar de VVD zich goed op kan profileren, lijkt mij. Maar wel directe het eerlijke verhaal vertellen over mensenrechten en internationale verdragen. Tot nu toe hanteert de VVD de tactiek: op dit soort dossiers meehuilen met de wolven in het bos, maar daarna gewoon weer normale politiek bedrijven. Dat maakt je ongeloofwaardig richting de rechterflank.
@Bootvisser | 29-01-23 | 13:17: Qua economisch beleid heeft de VVD een veel verstandiger programma dan de potverteerders op links en op radicaal rechts.
@Après toi | 29-01-23 | 13:07: De VVD gaat inderdaad harder optreden tegen de ongebreidelde migratie. Te weten: vanaf nu, tot 15 maart. Dan mag meneer Brekelmans weer even ferme taal uitslaan om mensen zoals u te bewegen, toch maar de VVD weer een kans te geven. Maar na 15 maart moet meneer Brekelmans weer in het hok, want samenwerking met PvdA-GL gloort. Trap er s.v.p. niet in! Alternatieven genoeg: PVV, BBB, BVNL of SGP. Als het maar geen VVD wordt, met hun motto: "geen daden, maar woorden".
@Komjehiervaker | 29-01-23 | 13:18: Die Internationale Verdragen moet je aanpassen, die zijn niet meer van deze tijd. Nederland is erg aantrekkelijk voor asielzoekers omdat we zo'n genereus sociaal systeem hebben- de Bijstand is zo'n beetje de hoogste van alle Europese landen. Dat trekt heel veel mensen die weinig bijdragen aan onze samenleving en onze economie. Gisteren in Parool weer een interessant artikel over de enorme problemen met vluchtelingen uit Eritrea.
@Papa Jones | 29-01-23 | 13:07:
Decenia lang passief en actief lid geweest van de vvd. Het is een inhoudsloze holle bende vol kretologie geworden door de vele nitwit tassendragers en olv de Tassendraagster. Als de vvd weer ooit eens terugkeert naar haar oude normen en waarden wil ik dan wellicht nog overwegen weer op ze te stemmen (landelijk en provinciaal).
Context bij foto: Nederland in brand, Rutte kijkt trots toe vanaf het water terwijl hij vertrek voor een baantje in Brussel.
Ik vind het anti-democratisch dat partijen andere partijen al bij voorbaat uitsluiten om mee samen te werken. Het is een belediging van de kiezer. Stemadvies: Stem niet op anti-democratische partijen.
Aan de andere kant, je weet wél waar je aan toe bent wanneer je VVD stemt. Die zoekt de samenwerking dus met links.
Rutte wil alleen maar over links en heeft dus zijn langste tijd gehad bij de VVD.
Vooral dus géén VVD stemmen als je het linkse beleid zat bent.
De mist bestaat alleen in de koppen van degenen die er op stemmen. Het maakt niet uit dat de vvd een stuurloos schip is, door de mist weet men toch niet waar men heen vaart, al denkt men stuurboord aan te houden en recht vooruit.
Helaas varen we door de stroming achteruit.
Rutte in het nauw dat is fijn om te zien. Ik denk dat deze latex clown het deze keer niet gaat redden.......
De kiezer ís Malle Pietje. Nog steeds.
Vrij naar Toon Hermans: het is een naar mens
Ik ga denk ik maar een shop beginnen in rode balletjes en latexpakjes, als Nederland nou wéér VVD stemt omdat mensen nog steeds overtuigd zijn dat ze die andere lui niet kunnen vertrouwen en dat de VVD alle problemen die ze zelf veroorzaakt hebben deze keer wel heel open, daadkrachtig en transparant gaat aanpakken weet ik het zeker:
U zijt knettergek met z'n allen en wil graag vernederd worden.
Bring out the Gimp.
Begin ik een winkeltje met prikkeldraad buttplugs
Wordt weer een Glas Plas Was vrees ik...
Het poldermodel is heel vernuftig. Mensen denken dat ze een keuze hebben tussen links en rechts. Maar in feite heb je geen keuze. De PVV is niets meer of minder dan controlled opposition en daar wordt niet mee geregeerd. Nou dan heb je dus eigenlijk helemaal geen keuze. En mocht er een godswonder voltrekken en een echte oppositiepartij de verkiezingen winnen dan zullen ze toch weer zoveel water bij de wijn moeten doen dat er we weer belanden in de smakeloze nietsigheid van het poldermodel.
Het poldermodel slaat vooral op het overleg tussen sociale partners.
@Après toi | 29-01-23 | 13:09:
Je zegt het verkapt juist. Alleen socialisten mogen aan tafel. De rest staat op het menu.
@keestelpro | 29-01-23 | 13:15: Werkgevers zitten ook in dat overleg. Dat zijn over het algemeen geen socialisten.
@keestelpro | 29-01-23 | 13:15: U ziet achter iedere boom een socialist. Maar er zijn nauwelijks socialisten, buiten de SP. Ik begrijp dat u een hekel aan links hebt, en daarom socialist een geliefkoosd scheldwoord voor u is.
Maar Rutte is geen socialist, hij is ook niet 'links', hij is een meeloper. Vooral van de EU, van Duitsland, die maken de dienst uit in Nederland, die bepalen de koers, samen met het grote bedrijfsleven en de banken. Dat zijn de clubs waar Rutte rekening mee houdt, het Nederlandse volk kan verder de pot op. En precies zo is het gesteld met de rest van de politieke mainstream. Allemaal lakeien van Brussel en de overige internationale krachten van formaat.
@Après toi | 29-01-23 | 13:18: Werkgevers in Nederland zijn dankzij het poldermodel onderdeel van de overheid. Het lijkt op papier alsof we een heel eerlijke economie hebben maar in de praktijk komt het er op neer dat werkgevers zich te conformeren hebben naar de regels van de regering.
@keestelpro | 29-01-23 | 13:27: Zo werkt dat helemaal niet Kees.
@Après toi | 29-01-23 | 14:33:
Niets werkt in Nederland nog zoals het zou moeten werken Kuifje.
Wij zijn gewoon een wingewest geworden van Brussel en die duldt geen (lees:nul) tegenspraak. Dat moet jij eigenlijk ook weten als politiek deskundige.
Of die beweging wordt gestopt door agressief framen met hulp van media en geweld.
REAGEER OOK