Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"VS stuurt 30 M1 Abrams", Duitsland akkoord over Leopard 2's, D66 wil alle 18 NL tanks doneren

Het: hek is van de dam

Binnenkort aan het Oostfront: de hele Westerse garage

Gisteren bleek dat de VS deze week nog aan zou kondigen dat het daadwerkelijk M1 Abrams-tanks naar Oekraïne zou sturen. En gisternacht schreef Reuters: "A third source familiar with the matter said the U.S. commitment could total about 30 Abrams tanks to be delivered over the coming months." Maar waar komt het optelsommetje op het moment van schrijven op neer?

VS: 30 M1 Abrams. Duitsland: minstens 14 Leopard 2's. Polen: 14 Leopard 2's. UK: 14 Challenger 2's. Noorwegen: 8 Leopard 2's (nog niet bevestigd maar deze durven we aan). Finland heeft 200 Leopard 2's en overweegt al twee weken een levering van een ongenoemd aantal, maar stelde gisteren wel alvast hun trainingsfaciliteiten beschikbaar voor Oekraïense crews. 

Macron heeft een toonaangevende publieke rol gespeeld en leverde als eerst zijn Wanks [wheeled tanks, red.] met een 105mm geschut, en dat is relevant want M1 Abrams-prototypes hadden ook een 105mm voordat het productiemodel definitief overstapte op 120mm. Wat we proberen te zeggen: het is nog steeds erg waarschijnlijk dat ook Frankrijk 14 Leclerc-tanks gaat sturen, al is het maar om op gelijke voet met Duitsland te blijven. 

De Zweedse MinDef zei vanochtend dat "Currently, preparations are not made for a donation of tanks from Sweden, but it is not excluded that this could happen at a later stage." verwijzend naar hun gemoderniseerde Leopard 2A5's, de Stridsvagn 122 waar het er 120 van heeft staan.

De Spaanse MinDef riep NAVO-partners gisteren nog op "eensgezind" te blijven in hun tank-beleid, een aangezien de NAVO nu eensgezind tanks lijkt te sturen, voelt het waarschijnlijk dat ook Spanje een aantal Leopard 2's gaat sturen. Dan zijn er nog Portugal, Denemarken, Canada die nog geen besluit hebben genomen. En natuurlijk de schrik van de zeven zeeën: NEE-DD(66)R-LAND met Kolonelsregime Paternotte I aan het roer die ze gewoon ALLE 18 wil doneren terwijl we er technisch gesproken welgeteld 0 hebben omdat we ze alle 18 leasen van Duitsland.

Het rekensommetje komt inclusief Frankrijk dus neer op 94 main battle tanks, het zwaarste wapenplatform van Westerse landmachten, al leveren de HIMARS meer Russische schade op. Dat komt dus afgerond inderdaad heel dicht in de buurt bij de 100 tanks die een Oekraïense official voorspelde in die ABC News Exclusive. 

Update: Spanje lijkt hoogstens "minder dan een dozijn" Leopard 2's te gaan sturen. We stellen de optelsom voor het gemak bij naar 104.
Update: Portugal lijkt 4 Leopard 2's te sturen. We stellen de optelsom bij naar 108.
Update: Rutte zegt dat Nederland bereid is de geleaste tanks te kopen en door te geven aan Oekraïne. Er wordt geen aantal genoemnd. "Nee, Nederland is niet in oorlog met Rusland. Oekraïne is in oorlog met Rusland. En Oekraïne moet dit winnen, en Rusland moet dit verliezen."
Comments Closed: Er is een nieuw TankTopic

Jan "Stay Low Move Fast Kill First Die Last" Paternotte wil voorwaarts

Amerikaanse oud-generaal maakt zich wat zorgen over de M1-logistiek

Social

Solovyov waarschuwt Duitsland nog 1 keer

Volstrekt unieke amfibische assault-beelden vanaf 1:45

We zeggen niet dat het ze zijn, maar het zouden ze kunnen zijn

Social

is zo

Social

Reaguursels

Inloggen

Is het ergens ter wereld al een keer voorgekomen dat een politiek leider niet één maar gewoon twee keer in zijn ambtstermijn alle tanks binnen de krijgsmacht weg te geven, verkopen of weg te saneren, beide keren in tijden van oorlogsdreiging, onstabiliteit en crisis...... buiten Nederland dan??

Nederlanddraaitdoor | 25-01-23 | 18:26

@geenstijl :

Welke Leopard 2 tanks worden eigenlijk naar Oekraiene gestuurd ?

De klassieke 2(.0)'s ?
Of andere versies, wat een wereld van verschil kan zijn op het oorlogsveld.
Leopard 2A1
Leopard 2A2
Leopard 2A3
Leopard 2A4
Leopard 2A5
Leopard 2A6
Leopard 2A6MA2
Leopard 2A7+

Het is mij niet helemaal duidelijk welke tanks nou worden gestuurd...

blamage_fr | 25-01-23 | 18:03 | 1

Volgens iemand van de tweede kamer zijn het leopold tanks.

Coolcalmcollected | 25-01-23 | 18:24

Prima , heeft zo -veel te - lang geduurd , voordat we onze EU tanks die kant opstuurden.
Deze oorlog kan nog jaren duren. Of we beuken erin en zorgen dat Oekraine deze oorlog nog dit jaar kan winnen ( of ieder geval Rusland uit hun eigen land).

Wat we vooral niet moeten doen ( zeker NL) is alle materiaal weggeven wat we hebben en het personeel ontslaan , gezien we niks meer hebben.
Materiaal kunnen we bijkopen, personeel en kennis niet.
Zorg in EU verband dat onze defensie kan trainen met het materiaal dat we wellicht zouden moeten kopen als het mis gaat.
Zorg ook dat onze defensie depots , waar we tanks kunnen repareren etc open blijven , zelfs zonder de tanks.

Geef de boel aan deze oorlog, maar zorg dat we snel kunnen omschakelen mocht ons eigen land in bedreiging zijn.

blamage_fr | 25-01-23 | 17:45

Lees een hoop reacties dat tanks geen toegevoegde waarde hebben ivm drones en daardoor kwetsbaar zijn.

Als drones geen strategisch nut meer zouden hebben waren ze allang van het strijdtoneel geweest. Voor de drones waren er al Apache's en ook die hebben de tanks niet kunnen tegenhouden.

Gaat er enkel om waar zet je tanks wel in en waar niet.

Rotterdammert1965 | 25-01-23 | 17:40 | 2

Moet zijn: Als tanks geen strategisch....

Rotterdammert1965 | 25-01-23 | 17:41

Tsja dat krijg je op die leeftijd.

Mopar | 25-01-23 | 17:48

Het gaat daar nog donderden en bliksemen met die tanks. Wel afhankelijk van de opleiding van de crew

Rotterdammert1965 | 25-01-23 | 17:28

Een saaie risicoanalyse dan maar:

Ja dit is een escalatie.
Hoe dat uitpakt is de vraag.

Mijn idee is dat snel opschalen, de Russen terugduwen naar eigen grenzen, in ieder geval gedeeltelijk, een voorwaarde kan scheppen voor onderhandelingen met een ietwat door de militaire realiteit ontnuchterde Russische legertop.

Het raam van de kansen staat daarvoor maar kort open. Een paar maanden hooguit, want daarna heeft Rusland zijn economie op oorlog omgezet en een paar honderdduizend man extra op de been, en die moeten dan allemaal weer dood of gewond naar huis, wat heel veel kogels kost, die Oekraine nu niet heeft.

Nucleair zal Rusland niet snel beginnen, dat betekent het totale verlies van de nu nog aanwezige steun in de wereld, en de eeuwige paria want niemand is erg gecharmeerd van een regime dat voor de verovering van een ander land nucleaire wapens noodzakelijk achtte. Zo'n land is een gevaar voor iedereen, zelfs voor de Russische "bondgenoten".

Ik schat dat een stevige Russische militaire nederlaag de kaarten in het Kremlin anders zal schudden. Dat opent de kans voor de overname van een andere leiding, wellicht slechter en smeriger dan Poetin, maar toch doordrongen van de militaire onmacht en de noodzaak voor onderhandelen. Poetin mag dan de schuld dragen. Het volk kan dan ook door met een schone lei.

Het ideale scenario.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 17:01 | 8

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 17:01 |
Helemaal mee eens. Die discussie of de oorlog terecht is, of wel moeten steunen is nu militair niet zo relevant en interessant. De kansen om meters te maken zijn nu, as we speak, en eigenlijk al een paar maanden geleden, toen Rusland gewoon op terugtocht was. Dan hadden we wellicht geen Baghmut gehad.
Pakken we die militair strategische mogelijkheden nu niet, dan komen die later als enorme obstakels en bedreigingen terug. Gemiste kansen die nooit meer terugkomen.
Verder is alles natuurlijk een onzekerheid. Net zoals niets doen geen zekerheid geeft. De NAVO moet gewoon stellen dat ze in oorlog zijn met Rusland en er naar handelen (dat doen ze toch al deels). Dat doet Rusland ook al steevast.

Lafayette | 25-01-23 | 18:00

@The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 17:26:
Mijn glazen bol is ook niet dezelfde als van Nostradamus, en ik ben beslist geen expert, maar volg het nieuws zo goed mogelijk. Wat ik eruit opmaak is dat Oekraine maar net kan standhouden over de hele breedte van het front en bij Bakhmut zwaar in de problemen zit.

Oekraine heeft een heel efficient en inventief leger maar veel te weinig materieel en heeft ook een manschappenprobleem. De Russen kunnen weliswaar technisch veel minder inventief te werk gaan ze leren toch in deze oorlog. Ze brengen hun depots verder van het front en opereren nu ook met flexibele en snelle eenheden in de verkenning, die ze dan opvolgen met eilitetroepen. Dat brengt hier en daar toch succes en vlak niet die extra 300.000 man uit. Slecht uitgerust en getraind, maar wel 300 maal 1000 man extra die je moet terugduwen, doodschieten of verjagen. Kwaliteit in kwantiteit. Hetzelfde met de tanks, hoeveel T-55's uit de opslag heeft Rusland nog staan? Zwaar verouderd, maar als het kanon nog werkt en het rijdt dan is dat weer een tank extra.

Ik zie Poetin dit nog ver opschalen, zowel qua produ8ctie als qua mobilisatie en dat alleen al vormt een probleem. Verder ben ik met je eens dat de westerse wapens waarschijnlijk 1 tegen 5 nog winnen, maar toch, dan moet je die wapens wel hebben en inzetten.

Nu heel veel wapens leveren, de Russen terugdringen totaan de lijnen van Minsk 2, en dan onderhandelen. Dat is volgens mij de enige kans deze oorlog tot een einde te brengen.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 18:08

Aah, gelukkig: een simpele oplossing.

vladimirows | 25-01-23 | 18:47
▼ 5 antwoorden verborgen

De NAVO kan beter 2 volledige divisies nu sturen. Dat gaat op enig moment toch gebeuren en hoe langer je wacht des te moeilijker de strijd wordt. Eigenlijk hadden die er moeten staan in februari 2022. Dat had veel doden en financiele offers gescheeld.

Lafayette | 25-01-23 | 16:32 | 9

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 16:53:

Sommigen zullen meer verliezen lijden dan anderen.

Dit komt om het simpele feit, geen theorie beste B_L, feit dat Poetin al jaren peentjes zweet voor de westerse anti-ICBM raketschilden.

Je zou zeggen waar maakt die Vladimir zich zo druk om? Heel simpel. Die westerse raketschilden werken best aardig, die van de Russen niet of nauwelijks. Wat in theorie zou betekenen dat hoewel er in het westen wellicht ook vele doden zijn te betreuren dat Rusland effectief ophoudt te bestaan. Dat is nogal een verschil.

Ik zuig dit soort dingen niet uit mijn duim voor mijn lol. Ik besteed hier tijd en aandacht aan omdat het mij interesseert. Ik deel het omdat ik het gevoel krijg dat de ratio bij heel veel mensen het onderspit delft bij de emotie of de angst eigenlijk.

Rusland kan wel nucleair gaan en het westen beschadigen maar het gaat dan zelf wel helemaal kapot. Gewoon omdat M.A.D. achterhaald is. De systemen die ik noem kan je allemaal opzoeken.

Psoglav | 25-01-23 | 17:47

@TheEgg | 25-01-23 | 17:28:

Dat is als zeggen, een offensief heeft alleen maar zin als 100% van de soldaten het overleven. Zo werkt het niet. Helaas voor ons.

De kennis dat een Russische first strike grotendeels afgeslagen kan worden zou je eigenlijk enige rust moeten geven. De kennis dat de Russen dit weten maar ook weten dat ze zelf bij lange na niet genoeg aan raketschilden hebben om zelfs alleen Moskou te beschermen zou je ook enige rust moeten geven.

Psoglav | 25-01-23 | 17:51

@Psoglav | 25-01-23 | 17:47:
Er is een best goed onderlegde theorie, die uitgaat van berekeningen van experts, die beweren dat alleen al de explosie van 100 waterstofbommen op dezelfde tijd, de aarde in een catastrofe stort. De hoeveelheid stof die in de lucht komt en de zon blokkeert zal hongersnood geven en dat stof kan enkele jaren blijven hangen. Een miljard of meer mensen kunnen het loodje leggen. Of Rusland dan meer doden telt dan de rest van de wereld is dan niet eens meer relevant. Een kernoorlog moet je ALTIJD voorkomen, want het leidt tot massaal sterven en feitelijk het einde van onze huidige beschaving.

Zinspelen op een winbaar scenario is kansloos. Omdat de Russische onderzeeboten altijd in staat zullen zijn tot en second strike, en met tien raketten aan boord, met MIRVs betekent dat wellicht honderden steden in puin. En in puin anders dan Hiroshima. Niets van over. Echt niets. Zo'n raketschild is onvoldoende als het niet 99% of meer kan tegenhouden.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 18:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Escaleren was niet de bedoeling maar nu gebeurt het toch. Het Westen (NAVO) als dolle stier voluit erin. Alleen de straaljagers nog maar die gaan denk ik ook spoedig komen. Kijken wat Poetin er tegenin gaat brengen. Ben benieuwd of er van Russische kant nog exotische wapens tevoorschijn komen. Spannend! En wij zitten hier lekker veilig, dus gaan met die banaan. Toch?

Willibald von Klúúúk | 25-01-23 | 16:25 | 7

@BenZen | 25-01-23 | 16:45:

Ik denk dat je het anders moet zien. Het Russische leger wordt nu voor eigenlijk bijna niets in de pak gehakt. Wat honderden miljarden zou kosten kost nu een fractie daarvan. Eigenlijk kost het niets want Oekraïne moet alles terug betalen, met rente. Alleen humanitaire hulp zijn echt giften. Maar welke klootzak is tegen humanitaire hulp? Niemand toch?

Het laat tevens zien dat Rusland niets meer is dan vergane glorie is die er nooit was en het laat zien dat slechts een paar westerse wapensystemen gehakt maken van de Russen, en in het verlengde dus ook Indiase en Chinese wapensystemen.

Taiwan kijkt toe en ziet dat het goed is op fort Taiwan. De Koreanen en Japanners ook.

Straks, ik vermoed helaas pas na het modderseizoen dat Russische troepen vernietigd worden en er is eigenlijk niet veel meer wat de Russen kunnen doen dan hun leiderschap verantwoordelijk houden en een bloederige revolutie beginnen of zelfmoord plegen door nucleair te escaleren.

Psoglav | 25-01-23 | 16:58

@Piggelmee | 25-01-23 | 16:37: En anders Den Haag wel, i.v.m. het Internationale Gerechtshof. Beide zullen evengoed van de klaart geveegd worden wanneer 1 van de twee getroffen wordt.

Gaat het niet dan? | 25-01-23 | 16:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik wil graag de hele fractie van D666 doneren voor de “war effort”.

Mark zit te Dutten | 25-01-23 | 16:06 | 2

Begrijpelijk, er gaan anders veel stemmen op om de hele weg-met-ons pro-Poetin kliek van met name de vijfde colonne die we FVD'ers noemen te doneren aan Rusland.

KingOfTheLoonyBin | 25-01-23 | 16:18

@KingOfTheLoonyBin | 25-01-23 | 16:18:

Er was laatst op Twitter iemand, ben vergeten wie, die de Russen het aanbod deed om FVD'ers te ruilen voor Oekraïense krijgsgevangenen.

Psoglav | 25-01-23 | 16:59

Krijg toch het gevoel dat bepaalde lieden in het Westen willen dat de oorlog zolang mogelijk duurt. om het russische leger zoveel mogelijk te verzwakken.

De Tiger tank was ook superieur in WOII.
Rusland had slechtere tanks maar wel heel veel meer.
Vandaar won Rusland.

VanderGeelen-Coppens | 25-01-23 | 15:55 | 3

Yep. Tiger was complex om te maken en onbetrouwbaar. Complex superieur spul maken was echt een weeffout in Duits denken toen. Niet alleen bij tanks, ook bij vliegtuigen en ander soortige Wunderwaffen. Zet daar tegenover een Rusland dat totaal niet terugdeinsde voor de offers, of een USA met zo'n gigantische capaciteit dat de crews van een kapotte tank vaak al weer binnen een paar uur ene nieuwe Sherman konden ophalen, als ze het overleefden natuurlijk.
Verder moet ook gesteld worden dat de kwaliteit van tankpersoneel voor Duitsland in de laatste 2 jaar van de strijd dramatisch achteruit ging, waardoor superiere tanks niet nog superieurder hadden kunnen zijn. Terwijl Russland bijna ongetrainden in een zeer makkelijke tank kon douwen.

Lafayette | 25-01-23 | 16:53

@Lafayette | 25-01-23 | 16:53:

Maar die tijden zijn ook veranderd. Nu kunnen een paar boerenkinkels uit oost-Oekraine met een Toyota en een NLAW of Javelin vuurteam met gemak meerdere tanks en pantserwagens uitschakelen op grote afstand en vervolgens met hoge snelheid weer weg te wezen om te herladen. Dat bleek een probleem met de Turkse Leopard 2 tanks in Syrië. Die waren niet gebouwd om IED's te weerstaan en ook niet om mobiele anti-tankeenheden te elimineren. Inmiddels is daar uiteraard van geleerd. En nog, de Turken verloren, een paar tanks vooral door strategische fouten.

Psoglav | 25-01-23 | 17:04

@Psoglav | 25-01-23 | 17:04:
Helemaal mee eens. De doctrine die is ontwikkeld voor asymetrische oorlogsvoering wordt nu gecombineerd in ironisch genoeg een old school traditioneel conflict tussen twee legers, en dat op een manier die doet denken aan WO2.

Lafayette | 25-01-23 | 17:52
-weggejorist-
niv01 | 25-01-23 | 15:55 | 2

Vraagprijs voor 43 Leopard's 1A5 3,5 miljoen euro. Koop ging niet door in 2008 want Duitsland blokkeerde de exportvergunning naar Libanon.

steekmug | 25-01-23 | 15:54

Spullen weggeven die niet van hun zijn, daar is onze regering wel erg goed in.
Als ik Duitsland was dan zou ik nu zeggen, is goed, als jullie ook 100 van die nieuwe KF51 panther tankjes bij ons bestellen.

threebees | 25-01-23 | 15:52 | 1

Complete idioten zijn het.

schillenboer | 25-01-23 | 16:08

Het Kremlin laat, bij monde van Peskov, weten, dat de Abraham's "zullen branden" in Oekraïne.
Grootspraak, bluf, dat is zo ongeveer het enige dat ze nog kunnen leveren, die Russen.
Op zich hebben de Russen het afgelopen jaar ruime ervaring op kunnen doen met brandende tanks, maar ik meen me te herinneren, dat dat vooral Russische tanks waren......

KeesBruin | 25-01-23 | 15:44 | 4

@2Benen | 25-01-23 | 17:13: NL Leopards zijn niet te slopen. Moet u eerst door 50 lagen loodhoudende verf heen. wat zijn die dingen in diensttijd vaak overgeschilderd.

Rotterdammert1965 | 25-01-23 | 17:34

@2Benen | 25-01-23 | 17:13:

Het equivalent van een NLAW, Javelin of Leopard 2 of Leclerc of Challenger of Abrams.

Lastig dus. Kornet? Faggot? Konkurs? RPG 28 en hoger? T90M tanks misschien? Maar die doen het allemaal niet zo heel erg best tegen hun equivalenten in Oekraïne waaronder de T64 en T72. Er zijn amper 300 Oekraïense tanks vernietigd, er zijn minstens 6 keer zoveel Russische tanks gesloopt.

Psoglav | 25-01-23 | 18:03
▼ 1 antwoord verborgen

Helemaal niets-wetend van oorlogstuig of oorlogsvoering zoek ik hier naar duiding. Is deze grofweg 100 tanks veel? Een klein begin? Gaat het heel veel teweeg brengen? Moeten er snel meer naartoe?

Ik ben namelijk nogal afhankelijk van een goede afloop voor Oekraïne (werkgever is producent in Oekraïne, onze fabrieken draaien nog volop) en dit lijkt enorm goed nieuws. Het enige referentiekader dat ik heb is dat de VS 4400 tanks heeft. Hoe zit dat met Rusland/Europa/Oekraïne dan?

Mand: Hebben ze er meer dan die 100 nodig om Rusland eruit te wippen?

Vleesverkopert | 25-01-23 | 15:40 | 5

@Vleesverkopert | 25-01-23 | 16:15:
Een kip die snel aan de kilo's zit vraagt uiteraard minder van de omgeving dan zo'n trage Barnevelder. Milieukip keur ik goed.

Maar als iemand op uw vraag een serieus antwoord zou geven dan zou ik die persoon niet al te serieus nemen.

Joris Beltsin | 25-01-23 | 16:23

NL had er ruim 900. Nu nul. Er zou nooit meer oorlog komen. Iets met naiëve politici.

Boeddha18 | 25-01-23 | 16:33

Tja. In WO2 legde kwaliteit (complex om te maken, lage aantallen) het af tegen mindere kwaliteit (makkelijk te maken, hoge aantallen). De vraag is over Rusland nog over de aantallen beschikt om het gebrek aan kwaliteit te compenseren.
Wat na de koude oorlog vooral gezien hebben is de asymetrische strijd als game changer. Een bermbom, aanslagen, hit & run, burgers vs militairen, etc. Dat is vooral high tech vs no tech en dat was knap lastig.
Het conflict in Ukraine is een traditionele oorlog met innovaties die uit de asymetrische doctrines komen (drones bijvoorbeeld).
Ik geloof dat kill ratio van een Tiger tank in WO2 al 1 vs 10 was.
Waarschijnlijk zal de kill ratio Abrams vs Russische spul gigantisch zijn, vooral als dat ook nog eens geintegreerd wordt met moderne informatie systemen (drones, sateliet, body cams, etc).
Ok, my 2 cents. Vergeef me, mijn gebrabbel :-).

Lafayette | 25-01-23 | 16:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Geil, geil, geil al die supertanks die naar het front gaan.. Ben benieuwd hoe geil die Russen hiervan worden en wat zij dan weer sturen.

Teluitjewinst | 25-01-23 | 15:37 | 7

@Teluitjewinst | 25-01-23 | 15:51: Dit is de spagaat van de pro-oorlog gillers. Aan de ene kant zijn de Russen enorm gevaarlijk en moet alles op alles gezet worden om ze in de pan te hakken, want anders staan ze gisteren al in Berlijn. Maar aan de andere kant is er natuurlijk helemaal niets aan de hand, want die Russen zijn prutsers, dus er is geen enkel risico op escalatie. Dat begon al met dat gedreig de afgelopen jaren om Oekraïne binnen te vallen. En maar waarschuwen en boos doen die Poetin. Maar de daad bij het woord voegen, ho maar.

TheEgg | 25-01-23 | 16:18

@Teluitjewinst | 25-01-23 | 15:42:

Op papier hebben ze de T10 Armata las ik gisteren. Alleen zijn die nog niet aan het front gezien en er zouden maar een paar prototypes zijn gebouwd. Tsja. Tel uit je winst.

KingOfTheLoonyBin | 25-01-23 | 16:23

@KingOfTheLoonyBin | 25-01-23 | 16:23: Deze oorlog wordt (op militair gebied) uiteindelijk uitgevochten met drones. (Zie ook mij vele, vele posts in JSF artikelen. Multi-role fighters zijn uit, drones zijn in)
En uiteindlijk is zo'n M1 of Leopard net zo kwetsbaar voor een drone als een T72.
Wat deze oorlog tricky maakt is dat je, om je grondtroepen te beschermen, eigenlijk een lucht overwicht nodig hebt. Maar waar beide partijen wel de modernste luchtafweer leveren, zijn de modernste vliegtuigen niet aan het front te bespeuren. En de VS gaan ook echt geen F22's leveren. Dus de lucht blijft een beetje een free for all.

Op zich zou het mooi zijn, vanuit een humaan standpunt, als die oorlog zich langzaam verplaatst naar een drone oorlog. De ene drone die de andere uit de lucht probeert te halen.

TheEgg | 25-01-23 | 16:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi. Eindelijk komen de moderne tanks dus dit naast nog tenminste 100 T-72 tanks en de verschillende IFV's en snelle APC's dat zal zeker met luchtsteun flinke gaten kunnen slaan in de linies van de Russen. Dan wel met het voordeel dat de tanks door de linies heen kunnen rammen en hoog-mobiele infanteristen dan het werk snel af kunnen maken. Ik hoop dat de Oekraïners goed gekeken hebben naar de tactieken van Erwin Rommel.

De 2de generatie tanks blijven kennelijk nog in de mottenballen. Dat vind ik jammer. Wij hebben ze echt niet nodig er is maar 1 vijand en dat is Rusland. Het is niet dat China plots met landingsvaartuigen Scheveningen straks binnenwandelt. Mensen die dat denken hebben een levendige fantasie.

Wat mij wel ontgaat is die hele hysterie om "onze" tanks. Het zijn lease-tanks en we leasen ze om naar de oostgrens te sturen om onze NAVO partners daar te ondersteunen tegen de Russen. Nederland zelf heeft geen tanks nodig. Oekraïners gaan ons werk doen. Waar ben je nu zo boos over?

Nederlandse tanks waren nooit meer dan ondersteuning voor Duitse tanks tegen het Warschaupact. Trainen deed men dan ook vooral in Duitsland. Het Warschaupact bestaat niet meer dat zijn nu onze bondgenoten tegen de Russen. Het is dus juist belangrijk dat o.a. Polen en zeker Oekraïne helemaal volgepropt wordt met tanks tegen de Russen.

Wij hebben wel zo'n 200 CV90 IFV's die veel geschikter zijn voor het Nederlandse leger als Rapid Reaction Force voor de NAVO. Dat wil zeggen dat onze strijdkrachten heel snel naar Oekraïne of Letland gestuurd kunnen worden en inzetbaar zijn. Dat is precies wat we nodig hebben.

Als je niet kan zeggen dat D66 hier gewoon gelijk heeft enkel en alleen omdat je D66 hebt leren haten dan is er iets mis met je.

Psoglav | 25-01-23 | 15:31 | 10

Het grootste probleem in Nederland is niet de tanks , maar de kunde.
Geven we alles weg, dan gaat ook de kunde de deur uit.
Mochten we ooit in de problemen komen , dan kunnen we wel tanks kopen ergens, maar hebben we niet de mensen die ze kunnen bemannen.

blamage_fr | 25-01-23 | 17:33

ik mag met die lease auto van me ook gewoon de grens over hoor..zie het probleem ni(ja op buiten NL-vakantie mag ik niet tank-en op kosten van de zaak)

Bunk-T | 25-01-23 | 17:43

Dan kun je je nog steeds afvragen waarom Nederland tanks least en de kennis in huis wil houden. Nu kan Nederland dus niet een zelfstandige gemechaniseerde eenheid leveren en is afhankelijk van de Duitsers voor tanks. En Duitslnd heeft toch wat moeite met steun leveren daar waar DH erg gretig is.
Bovendien gaat men binnen de NAVO uit van bepaalde standaarden ihkv interoperabiliteit. Hartstikke leuk dat DH zo gretig is maar je moet ook aan je eigen capaciteiten denken.

Het hele argument om destijds de tanks af te stoten was namelijk dat er nooit meer op de manier oorlog gevoerd zou worden. Toen kwam Poetin en zei: hold my beer.

Bij gemechaniseerd optreden horen behalve IFV’s het CV9035NL infanterie- gevechtsvoertuig, ook de Leopard 2A6 gevechtstank, de Fennek en Boxer pantser- voertuigen en de PzH2000 houwitser.

www.militairespectator.nl/sites/defau...

ratelaar | 25-01-23 | 17:49
▼ 7 antwoorden verborgen

Lekker slim. Denk ik al langer alles weggeven en zelf overblijven met een katapult en zak steentjes... Ja geschiedenis herhaalt zich, met dezelfde fouten als toen...

Zalwelweer | 25-01-23 | 15:30 | 5

@Psoglav | 25-01-23 | 15:33: Nuance we moeten alles sturen. De vraag is eigenlijk word het 1 op 1 vervangen door nieuw materiaal. Hopenlijk wel.

Zalwelweer | 25-01-23 | 15:48

@Psoglav | 25-01-23 | 15:33: En Baudet, niet mijn type. Vraag me simpelweg af hoe je het land verdedigd in tijd van tekorten, en we hadden al niet zoveel. En dan hoop weggeven. Helemaal goed. Zeker als je eens een landkaart goed bekijkt. Maar, vullen we de donaties aan? Geef, wat 20 koop 30 nieuwe?

Zalwelweer | 25-01-23 | 15:55

@Zalwelweer | 25-01-23 | 15:48:

Ik neem aan van wel. Geen tanks maar ik hoop dat we zoals de Belgen doen met de EBRC Jaguar, VBMR Griffon en Oshkosh CLV 'Falcon'. En dan het liefst als aanvulling van de CV90. Met dat spul kun je goed aan de slag.

Psoglav | 25-01-23 | 17:14
▼ 2 antwoorden verborgen

♪ Primo Victoria! ♪

dezakloper | 25-01-23 | 15:27

Het probleem is goed op te lossen. Duitsland stuurt als zijn Marder navolger: de Puma naar de Oekraine. Deze verrekken allemaal en verstoppen zo de wegen. Daarna is er voor de russen geen doorkomen meer aan. www.handelsblatt.com/unternehmen/indu...

jan huppeldepup | 25-01-23 | 15:08

Koude oorlog Noordduitse-laagvlakte. Het is hartje winter de dienstplichtige ligt op de onbeschutte heide met zijn holmaatje in gedeelde puptentje , nog geen goretex Carinthia kleding alle PSU van donkergroen katoen maar wel een slaapzak van dons. Net een Struik blik capucijners met spek op warm gemaakt met een esbitblokje. FN Fal mee in slaapzak anders bevriezen onderdelen. De Carl Gustav en Dragon binnen handbereik, wachtend op de luchtlandingstroepen en opvolgend T72 en BTR staal. In uiterste geval kan 1ste Legerkorps hele delen onderwater zetten. Dit had zeker een afschrikwekkende op de Communisten uit het Oosten , ipv Spetsnaz, luchtlandingstroepen en rollend staal van gemechaniseerde eenheden tanks en pantserrups was het draaiboekplan van de Russen om tactische nucleaire wapens in te zetten

HetOorAakel | 25-01-23 | 14:53 | 1

Dat laatste is ook waarom die BMP's het in deze oorlog zo slecht doen. Die zijn niet bedoeld om tegen vijanden te beschermen, maar tegen de fallout van die tactische nukes.

TheEgg | 25-01-23 | 15:11

'Rusland zweert wraak na levering tanks"

We gaan het zien..

Wattman | 25-01-23 | 14:47 | 11

@Psoglav | 25-01-23 | 15:49:

Erdogan is een lul maar Turkije is een loyale en krachtige bondgenoot die ons net zo hard nodig heeft als wij hun.

Psoglav | 25-01-23 | 15:51


Psoglav

Bijna verkiezingen daar, dat kan zeker een rol spelen.

Wattman | 25-01-23 | 15:57
▼ 8 antwoorden verborgen

We gaan al onze "leasebakken" (lees: tanks) kopen en doorgeven aan Ukraine? Dus houden we zelf geen tanks over? Ukraine is 1 bodemloze put aan oorlogsmateriaal.
Eerst moesten er anti-tankwapens komen, toen die houwitzers, pantservoertuigen, nu die tanks ... en dan?

Flapuitx2 | 25-01-23 | 14:45 | 3

Jongelui.

wilmeister00 | 25-01-23 | 14:51

Joh... waarom zou dit nou gebeuren. [Oogkleppen af]

TheGermans | 25-01-23 | 14:52

Ja de tankbemanningen moeten nu anders worden ingezet. Twee lopen achte elkaar waar de voorste een motor nadoet GRRRRRR. De schutter is de tweede en schiet af en toe met Rateketatektak. Op de schouder van nummer een zit de commandant die ook het kanon bedient, roept af en toe KABOEM. Als ze zo de russen aanvallen, plassen die in hun broek van het lachen en sterven allemaal aan longontsteking.

jan huppeldepup | 25-01-23 | 15:17

De Russen noemen de levering van de tanks 'extreem gevaarlijk'. Blijkbaar is er dus tenminste nog iets wat ze wel snappen. Ze gaan het merken komende tijd.

RandyBiel | 25-01-23 | 14:43 | 5

Nou ja het is toch extreem gevaarlijk die tanks. Maar natuurlijk wel voor rusland uiteraard.

jan huppeldepup | 25-01-23 | 15:19

Ik las ook al dat de Russen het westen er van beschuldigen uit te zijn op een strategisch verlies van de Russen. Best wel intelligent opgemerkt.

BenZen | 25-01-23 | 15:35
▼ 2 antwoorden verborgen

En uiteindelijk moeten we achter die gecremeerde dwergmuis in het Kremlin aan.

Après toi | 25-01-23 | 14:35

De Oekrainers krijgen dus 4 type tanks. Laten we hopen dat dit logistiek een beetje functioneert. 1 type is makkelijker zeg maar. Geen idee hoe goed ze daar in zijn.

Nu is er nog nooit een near peer oorlog uitgevochten tussen NATO's beste tanks tegen T72's alleen asymmetrische slachtpartijen tegen derde wereld landen, op papier ziet het er goed uit voor de Oekrainers.

En dat mag wel ook. Als dat voorjaarsoffensief van de Russkis er komt En mislukt, dan ziet het er slecht uit voor Putin's wereldrijk in wording. De Oekrainers veranderen de dreiging uit het oosten nu gestaag in een schroothoop. Daar kunnen we best wat tanks voor geven opdat zij daarmee doorgaan. Die mensen verdienen tanks. En F16's.

geerdt | 25-01-23 | 14:30 | 1

Dat laatste lijkt achter de schermen al aan gewerkt te worden.

Sqbar | 25-01-23 | 15:18

Scholz krijgt dubbel de rekening van zijn aarzeling gepresenteerd. Door het westen, wegens het getreuzel, maar nu helemaal door de Russen, die Scholz nu als de ultieme agressor betitelen. Door zich zo prominent in de kijker te zetten is het Duitse besluit nu meteen ook het meest significante.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 14:14 | 13

@drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 15:48:
-
Ah, juist: de Sovjets waren destijds geen Russen, natuurlijk.

bisbisbis | 25-01-23 | 16:14

@drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 16:08: de naam is veranderd maar de mentaliteit is hetzelfde gebleven, oftewel: Oude wijn in nieuwe zakken. Hebt u trouwens enig idee wat er met Raoul Wallenberg is gebeurd?

BenZen | 25-01-23 | 16:53
▼ 10 antwoorden verborgen

Russische roulette met de wereld.

meneer Q | 25-01-23 | 14:12 | 1

En ook blufpoker.

Joris Beltsin | 25-01-23 | 14:14

Yes, een absolute gamechanger! Oekraine was al aan het winnen maar dit gaat de bevrijding van de Krim en de Donbass door middel van een groot voorjaarsoffensief versnellen!

drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 14:12

Ik ga iets zeggen, daarna ga ik verder slapen.
Zij die oorlog ontlokt, ontmoet oorlog.
Succes.

Bad - Casey | 25-01-23 | 14:04 | 4

@BobDobalina | 25-01-23 | 14:13:
De relativiteitstheorie van Einstein is geniaal, vooral de speciale. Op andere gebieden had de beste man niet meer te melden dan iemand anders. Hij was op het einde zelfs een beetje in een sta-in-de-weg in de natuurkunde geworden .

Joris Beltsin | 25-01-23 | 14:32

@Joris Beltsin | 25-01-23 | 14:32: Hij kon bepaalde uitgangspunten in de quantummechanica niet accepteren. De tijd zal het leren of zijn weerstand onterecht was.

BobDobalina | 25-01-23 | 14:45

@BobDobalina | 25-01-23 | 14:45:
Nee. Nog tijdens zijn leven werden die uitgangspunten gedebunked in het EPR-experiment. Nou is alle wetenschappelijke kennis voorlopig en kan de tijd altijd alles leren. Maar praktisch gezien is de quantummechanica gewoon verder gegaan.

Maar goed mijn punt was: alsof Einstein hier de oplossing zou hebben?

Joris Beltsin | 25-01-23 | 14:56
▼ 1 antwoord verborgen

Net zoals de Russen hun oorlogsmaterieel stukslaan in Oekraïne kunnen we hetzelfde andersom zeggen natuurlijk. Al ons materieel wordt een soort fuik ingezogen en hier blijft niets staan. Die kan straks makkelijk naar de Noordzee doorlopen. Bovendien kan al dat oorlogstuig natuurlijk ook in Russische handen vallen.

R.F.Pickering | 25-01-23 | 14:01 | 8

@Schout-bij-Nacht-J | 25-01-23 | 15:01: 'De Krim is nog voor de winter bevrijdt', zei men in 2023. Maar eind januari is Oekraine opeens op zoek naar een 'gamechanger'. Ik vertrouw de Westerse analyses van wat Rusland wel of niet kan maar matig.

drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 15:36

@Joris Beltsin | 25-01-23 | 14:34: 'Rusland heeft bijna geen raketten meer!' in mei, juni, juli etc.

drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 15:37

@drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 15:36: Tip: Alexander Mercurius op YouTube voor het andere geluid volgen

Froen | 25-01-23 | 17:00
▼ 5 antwoorden verborgen

De 1e maandag van de maand 12.00 uur, sirenetest.
Binnenkort op ieder uur ieder dag.

meneer Q | 25-01-23 | 14:00

Koste wat kost... U gaat de Chloorkip uit de Oekraïne eten...

Zoethoudertje | 25-01-23 | 13:56 | 1

Ik werk voor de kippenfabriek in Oekraïne. Er komt al zo'n 60.000mton per jaar hierheen. Sinds 2012. Daar is geen oorlog voor nodig.

We produceren overigens nog op volle kracht. We slachten 8 miljoen kuikens per week

Vleesverkopert | 25-01-23 | 14:46

Die Solovyov geeft trouwens wel een goede kijk in de psyche van de gemiddelde Rus. Zouden die Russen echt niet weten dat een atoomaanval of poging daartoe op Berlijn einde oefening voor Rusland is?

Schout-bij-Nacht-J | 25-01-23 | 13:51 | 6

De gemiddelde Rus denkt dat ze worden aangevallen. Of zegt dat uit angst, kan ook. Maar ik denk het eerste. Dat maakt ze nog niet blij met dode jongens natuurlijk.

geerdt | 25-01-23 | 14:34

@geerdt | 25-01-23 | 14:34: Hoe kun je nu aangevallen worden als je honderden kilometers diep in een ander vreemd land aan het knokken bent.

jan huppeldepup | 25-01-23 | 14:38

@drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 14:14:

Zou moeten. Maar Rusland blijft dreigen en afhankelijk van wat Rusland kan lanceren staat er een aardig raketschild klaar om veel te onderscheppen. Al het Russische spul, vooral het nieuwe spul blijkt het niet naar behoren te doen of gewoon niet te bestaan of er zijn er heel weinig van of enkel prototypes.

Schout-bij-Nacht-J | 25-01-23 | 14:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk dat we inmiddels wel kunnen concluderen dat we geen zak met die sancties hebben bereikt. Afgelopen jaar vaak gehoord dat Rusland op de knieën zou gaan en we vooral nog even geduld moesten hebben. Was slechts een kwestie van tijd. Meestal kwam dat van die breedsprakige types die al het oorlogstuig met typenummer en al kunnen benoemen.

Joris Beltsin | 25-01-23 | 13:50 | 12

@Joris Beltsin | 25-01-23 | 15:02: Afrika, hahaha. Ja, van handel met Afrikaanse landen word je rijk.

Après toi | 25-01-23 | 17:14

@drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 15:59: Van die Foreign Exchange kan de helft af, want 300 miljard euro is geblokkeerd in het buitenland. Begrotingstekort loopt dit jaar fors op, richting de 7 procent. Rusland kan de boel nog financieren door een beroep te doen op het Staatsfonds, daar zit nog ruim 140 miljard euro in. Maar dat fonds is bedoeld om een groot deel van de pensioenuitgaven te financieren. En als de Russen zo doorgaan, dan is dat Fonds over een paar jaar leeg. Zal de vergrijzende bevolking niet prettig vinden.

Après toi | 25-01-23 | 17:22

@Après toi | 25-01-23 | 17:14:
Hahaha?
Ik zou toch eens een goede krant lezen om te weten met wie Afrika steeds meer zaken doet en vooral waarom.

Joris Beltsin | 25-01-23 | 17:22
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik vraag me telkens af waarom Rutte niet gewoon zegt dat Rusland met ons in oorlog is en dat al jaren. Dat zeggen de Russen immers zelf. Het heeft een hoog Hendrik Colijn gehalte met zijn: "Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn. En daarmee, geachte luisteraars, laat ik u over aan de verpozing die de radio u pleegt te bieden. Goedenavond."

Schout-bij-Nacht-J | 25-01-23 | 13:49 | 3

Dat vraag ik me ook wel eens af. Even een greep en dan vergeet ik vast nog wel het een en ander:
Het beïnvloeden van verkiezingen
DDdos aanvallen
Vergiftigen tegenstanders op westers grondgebied
Het in elkaar tremmen van een Nederlandse diplomaat in Moskou
Het neerschieten van de MH17
De poging om in samenwerking met Belarus een vluchtelingenstroom op gang te brengen om het westen te ontregelen.
Etc.

BenZen | 25-01-23 | 16:16

Kun je nagaan: dat was toen al omdat overheden niet kon plannen.... er moesten in 1936 een paar honderd dienstplichtigen een aantal weken langer in dienst blijven dan de voorgeschreven diensttijd destijds voorzag ... en daarover was wat maatschappelijke onvrede ontstaan...

bisbisbis | 25-01-23 | 16:23

Dus, nog even voor de overduidelijke duiding: de radiotoespraak van Colijn had NIETS met een aanstaande oorlog te maken. Het zou nog vier jaar duren totdat de Duitsers binnen vielen, de Geer was in 1940 premier - en die heeft niemand opgeroepen om maar rustig te gaan slapen.

bisbisbis | 25-01-23 | 16:36

Ik heb alvast wat rollen aluminiumfolie in huis gehaald en wat ruimte gemaakt onder de eikenhouten tafel om straks te schuilen voor de fall-out.

Jan Lange3373 | 25-01-23 | 13:40 | 2

Gebruik dat liever om een hoedje van de maken, de fallout gaat het niet tegenhouden. Lood daarentegen.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 13:45

@BL
*Gaat nu zoeken naar viskoffer*

Bull-Sunnyboy | 25-01-23 | 14:15

Snap dat we iets moeten doen, maar dit heeft meer doden tot gevolg, een nog gekker Rusland. Tijd voor het conflict tenminste bevriezen.

Schepvogel | 25-01-23 | 13:39 | 2

Geen zorgen, in Afghanistan, Irak, Syrie en Libie hebben we ook met militair ingrijpen de boel gered!

drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 14:24

Dit heeft meer Russische doden tot gevolg. Om te weten wat de Russen met de Oekraïners van plan zijn als ze niet gestopt worden hoef je maar naar de periode vanaf 24 februari te kijken.

BenZen | 25-01-23 | 16:21

Oorlog is dom.
De machtshebbers gebruiken... zoniet misbruiken de jongere mannen.
Waarom ?!
Voor hun eigen doel.
En zo gaat dit voor eeuwen al lang door.
Een echte Leider zal dit trachtte te stoppen, maar helaas pindakaas, hier dienen grotere belangen.
De Oeks zijn flink de l.l.
En wij kunnen met zijn allen deze onzin middels onze centen dit nog meer bewerkstelligen.
Ik weet dat het niet mag.
En toch doe ik het.
Peter Sellers - The Party.
www.youtube.com/watch?v=kGi2AlMhraQ

Bad - Casey | 25-01-23 | 13:37

Ooit was oorlogsvoeren zoveel mogelijk informatie achterhouden.
Hoop dat de FSB de Paternottes op twitter nog niet heeft ontdekt.

MorgenEenAnder | 25-01-23 | 13:33 | 1

Maar hoe moet je nou punten scoren als je die niet op zo'n groot mogelijk en liefst ook op zo veel mogelijk podiums kunt roepen hoe je andermans geld verpist voor deugdoel x, y of z?

TheEgg | 25-01-23 | 13:46

Ware ik een schrijver, dan had ik een stuk geschreven over het failliet van een aantal - op papier - uiterst sympathieke bewegingen.
Ik pak voor het gemak de beweging die luidkeels vrouwelijk leiderschap propageerde als iets dat de mensheid meer geluk en vrede zou brengen want die mannen hebben ons met hun haantjesgedrag alleen maar oorlog en ellende bezorgd. Nou hebben we een vrouwelijke D66 (!!) minister op defensie, maar ik merk daar niks van. Integendeel: mevrouw Ollongren doet qua oorlogspraat en handelen (veel oorlogstuig sturen naar Oekraïne) niet onder voor de eerste de beste man. Allemaal prima maar waar zit dat vrouwelijke element in haar handelen? Straks rommelt deze mevrouw ons nog een oorlog in. Hoezo vrouwelijk leiderschap?
En dan de ethische beleggers die op hoge toon en met veel publiciteit eis(t)en dat er NIET geinvesteerd wordt in de wapenindustrie. Maar nu het erop aankomt, zweert iedereen blijkbaar bij de inzet van die vermaledijde wapens.
Als de ethische beleggers en wereldverbeteraars hun zin hadden gekregen, dan waren deze broodnodige wapens nooit geproduceerd en worden ze in de toekomst ook niet geproduceerd. Zo jammer dat de ethici nu niet van zich laten horen. Er is werkelijk niemand die vraagtekens zet bij de inzet en het nut van wapens. Nu het écht spannend wordt, blijkt dat er in vredestijd veel mooipraterij is. Mooipraterij waarvan het failliet blijkt in oorlogstijd.

Amsterdamsko | 25-01-23 | 13:33 | 7

@Amsterdamsko | 25-01-23 | 14:04:
Zo vind ik het ook apart dat ik van mijn bank-broker-dominee niet mag beleggen in Norhtrop, Raytheon of andere wapenaandelen terwijl mijn belastinggeld wel naar die bedrijven mag worden overgeboekt.

Joris Beltsin | 25-01-23 | 14:08

@Joris Beltsin | 25-01-23 | 14:08: Ja dat is beslist waar, de hypocrisie is stuitend.

geerdt | 25-01-23 | 14:37

De ethici hebben van zich laten horen middels de Golfgroep. Een regelrechte oproep aan onze regering om Oekraïne te dwingen tot overgave aan de Russen hetgeen door de Golfgroep "onderhandelen" werd genoemd.

BenZen | 25-01-23 | 16:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Het goedemorgennederland- en paternottebroekje kletsnat.

fokkewoelf | 25-01-23 | 13:29

OK, maar dan ook weer een paar nieuwe kopen voor de eigen defensie.

Stuffed Human | 25-01-23 | 13:29

Ben net weer wakker.
Er zijn helaas teveel " klootzakjes " die het hier weer beter weten.
Onthoudt 1 ding.
Oorlog is klote, behoorlijk klote.

Bad - Casey | 25-01-23 | 13:27 | 5

Ja en wij hebben de oorlog niet gestart. En door zij die hem beëindigd hebben, leeft u nu in vrijheid.

ChupaChupa | 25-01-23 | 13:48

@ChupaChupa | 25-01-23 | 13:48,
Praat eens duidelijk.

Bad - Casey | 25-01-23 | 14:07

@Bad - Casey | 25-01-23 | 13:41:
Ja ik weet het, ik heb het met eigen ogen gezien op Kandahar airfield. Ook heb ik toen ik terug kwam de ouders en zus van mn gesneuvelde maat in de ogen gekeken.
youtu.be/STn9Yxr0WWc
en
youtu.be/jS_xJipBRm4
En
youtu.be/LcBovmGZSPU
Tja, ik zie dingen helaas in heel wat meer grijstinten.

ratelaar | 25-01-23 | 14:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Weten die magere bleekmannetjes wel dat zo'n leopaard van 60 ton oer kilometer 5 hele liters fossiele diesel opdrintk? Zijn de stijve pinkeltjes in de broek nu toch belangrijker dan het klimaat?

Joris Beltsin | 25-01-23 | 13:25 | 1

wordt allemaal gecompenseerd

fokkewoelf | 25-01-23 | 13:38

Zorg dat de Oekraïeners luchtsuperioriteit ontwikkelen. Bij voorkeur met dat Zweeds spul dat weinig grondtroepen vereisen

Dr.Platypus | 25-01-23 | 13:22

@Spartacus,
Ik ga het gewoon vragen.
Bent u of getraind in oorlog situaties geweest ?!

Bad - Casey | 25-01-23 | 13:20 | 4

@fokkewoelf | 25-01-23 | 13:26,
Jij doet Spartacus dus tekort.

Bad - Casey | 25-01-23 | 13:29

In hoeverre is dat relevant?

ChupaChupa | 25-01-23 | 13:49

@ChupaChupa | 25-01-23 | 13:49,
Gezien zijn Topics, in alles.

Bad - Casey | 25-01-23 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

Het is een kwestie van tijd voordat Paternotte zijn zuurverdiende medaille kan tonen aan het Oostfront.

dorstig! | 25-01-23 | 13:20

Het gemak waarmee Nederland nu opeens bodemloos budget heeft om aan Oekraïne te geven [2,5 miljard per jaar, hallo waar haalt u het geld vandaan?], materieel koopt en even zo goed weer weggeeft zal voor de gemiddelde NL soldaat toch een beetje als een schop tegen de kloten voelen. Uitgerekend Defensie, al decennia uitgekleed en leegverkocht, lopend op het tandvlees met de gaten in de schoenen.

Do-na-zi | 25-01-23 | 13:16 | 5

Bewust beleid: defensie wegbezuinigen en dan straks stellen dat het goedkoper is om met een EU leger mee te doen.

Staan je strijdkrachten opeens onder leiding Von Der Leyen

ReyNemaattori | 25-01-23 | 13:22

"Waar haalt u het geld vandaan?"
Bekijkt u uw energierekening nog maar eens.

ChupaChupa | 25-01-23 | 13:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik las al weer de nodige tegeltjes waarin beweerd wordt dat wij "een oorlog met Rusland in gerommeld worden".
Wie is er een oorlog begonnen? Wie heeft Europe 'een oorlog ingerommeld'? Juist, Rusland, dus hou op met dit doorzichtige getroll.

KeesBruin | 25-01-23 | 13:14 | 14

@Après toi | 25-01-23 | 14:42: Wat de Krim betreft, ja, maar in de Donbass ontstond wel degelijk een volksopstand. Zelfs de tamelijk anti-Russische Olaf Koens heeft dat herhaaldelijk aangekaart.

drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 15:39

@Schout-bij-Nacht-J | 25-01-23 | 14:50: Volgens de VS vochten bij de Russische inval in 2022 al 40.000 tot 45.000 Oekraieners aan separatistische zijde. Als je wel eens hun uniformen en wapens hebt gezien, weet je dat het geen Russische regimenten waren. Natuurlijk wel gesteund en aangevuld met Russische avonturiers, maar dat soort types vond je ook in de 'vrijwiligersbataljons' van Oekraine. Georgiers en Kroaten vooral.

drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 15:41

@drs. Levi Samsonov | 25-01-23 | 14:17: pardon reeds. Een burgeroorlog? Beweert u serieus dat dit een burgeroorlog is? Waar bemoeide Rusland zich dan mee? U bent van mening dat Oekraïne en Rusland één land is. Met deze tegel geeft u precies aan wat u bent.

BenZen | 25-01-23 | 16:36
▼ 11 antwoorden verborgen

Net even dat filmpje van Paternotte gezien. Helemaal niks op aan te merken. Allemaal waarheden als een koe en alles uitgelegd in jip en janneke-taal zodat de gemiddelde reaguurder het ook kan begrijpen. Ik probeer de D66-haat te begrijpen maar het wordt me niet makkelijk gemaakt.

BobDobalina | 25-01-23 | 13:14 | 6

twitter.com/Nieuwsuur/status/16179883...
Bob Deen houdt exact hetzelfde pleidooi, maar als Paternotte het zegt is het fout. UIteraard. Het gaat dan ook niet om de feiten BD, maar om de beeldvorming. D66 is per definitie fout, ook al zegt het de goede dingen.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 13:42

@ChupaChupa | 25-01-23 | 13:55:
Numeriek overwicht. Zoals ze in Soledar en Bakhmut vechten. Stoottroepen (vlees) vooruit sturen golf, na golf, na golf, na golf en als er een succesje of een doorbraak is meer ervaren troepen er achteraan sturen en de situatie exploiteren en een toe- of foothold maken.
Onderschat je vijand nooit. Rusland heeft nog geen procent van de bevolking gemobiliseerd, Oekraïne al 3%.
In WO2 werd zo’n 20% van de bevolking gemobiliseerd. Dat schijnt niet meer haalbaar te zijn omdat productie capaciteit complexer en arbeidsintensiever is geworden voor de oorlogsindustrie.

ratelaar | 25-01-23 | 14:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar wat beweer je nu eigenlijk? Dat je niet voor het sturen van tanks mag zijn als je niet zelf onder vuur hebt gelegen? Ik begrijp dat sentiment niet helemaal. Moet een land dan maar op zijn rug gaan liggen voor iedere agressor?

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 13:44

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 13:44,
Gezien het moment dat jouw land al decenia middels jouw eigen landsgrenzen worden genard.
Door de vijand.
Andersom denken.
Tuurlijk worden die Russen link.

Bad - Casey | 25-01-23 | 14:00
-weggejorist-
Après toi | 25-01-23 | 14:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik maak mij zorgen om de door ons opgevangen vluchtelingen, hoop dat zij niet hun schepen uhhh bootjes achter zich hebben verbrand.

NLgaatnaardeklote | 25-01-23 | 13:09

Inlegvel Quote:

"Premier Rutte krijgt steun van een meerderheid in de Tweede Kamer van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks voor zijn oplossing om een verklaring toe te voegen aan het verdrag tussen de EU en Oekraïne.

In de verklaring, ook wel inlegvel genoemd, staat onder meer dat het verdrag voor Oekraïne geen opstapje is voor een EU-lidmaatschap. Ook is opgenomen dat aan het verdrag geen rechten kunnen worden ontleend over militaire samenwerking."

Wat een volksverlakkers zijn het toch.

g[E]ulden | 25-01-23 | 13:09 | 3

Had het zojuist ook weer even doorgelezen, maar zoals altijd precies zo opgesteld dat je er alle kanten mee op kan.

Zoelense Hobbyboer | 25-01-23 | 13:28

Jij bent een oelewapper. Er staat namelijk niet dat Nederland niet mag helpen of dat Kiev niet om hulp mag vragen maar dat het associatieverdrag geen rechten geeft voor militaire samenwerking.

Schout-bij-Nacht-J | 25-01-23 | 14:47

Hopelijk bouwden die Duitsers deze keer betere tanks. Het ziet er spectaculair uit en hopelijk overleven ze een EMP.

Zomaarwat | 25-01-23 | 13:08 | 1

Hun Tiger tank was ongeevenaard

cor123 | 25-01-23 | 13:24

Je kan erop wachten, Generaal Paternotte en Kolonel Sjoerdsma vooraan met hun tinnen soldaatjes oorlogstaal.

lanexx | 25-01-23 | 13:08 | 1

Geef ze de kans en ze nemen de boel over. In het kader van de benodigde inspanningen op milieu en ander gebied, is de democratie momenteel tijdelijk buiten werking gesteld heet het dan. Komt door extreem-rechts en complottheoretici, hoe kan het ook anders. Leidster Kaag als onze eigen Kim Jung Un. Ik krijg al rillingen als ik er aan denk.

Zomaarwat | 25-01-23 | 13:11

Het is goed, dat er eindelijk tanks naar Oekraïne gaan, maar dat triomfantelijke, stoere gekrakeel van D66 stuit me tegen de borst.
Nog niet zo lang geleden moest toenmalig D66-leider smakelijk lachen, toen hij hoorde dat Nederlandse soldaten tijdens oefeningen maar 'pang' moesten roepen, omdat de losse flodders op waren.
Maar nu lekker dansen op het internationale podium. Stuitend volk. Laat ze die tanks sturen, en verder hun narcistische waffel houden.

KeesBruin | 25-01-23 | 13:07 | 5

Je bent geen fan van het beleid van D66. Prima. Paternotte zegt werkelijk waar niets verkeerd.

BobDobalina | 25-01-23 | 13:20

@BobDobalina | 25-01-23 | 13:20: Het gaat er niet eens om, of hij iets verkeerds zegt, hij zou gewoon helemaal zijn triomfantelijke snavel moeten houden.
Met het track-record van de Nederlandse politiek inzake onze Defensie en onze uitgaven in NATO-verband, zou het ze passen enige bescheidenheid te betrachten.

KeesBruin | 25-01-23 | 13:23

Dat internationale podium is de crux. Daar gaat het allemaal om. Piemel meten in het openbaar. Je scoort alleen maar deugpunten als je je buurman kunt overtreffen. Daarom worden op elke klimaatbijeenkomst de doelen strakker gezet. Want wie om de striktste eisen zeurt scoort de meeste punten. Wie het zwaartse wapentuig stuurt, krijgt de meeste punten. Enz.

TheEgg | 25-01-23 | 13:24
▼ 2 antwoorden verborgen

De Abrams is een beetje een bullebak, maar de Stridsvagns, Leopards en Leclercs zien er een stuk gestroomlijnder uit dan die met keramisch plaatwerk bijgelapte Russische meuk. Alsof de antitankwapens er zo op afketsen.

SIogra | 25-01-23 | 13:07

Je zal populisten zoals Paternotte zelf nooit aan het front zien.
Anderen oproepen om dingen te doen daarentegen...

hetmoetdanmaar | 25-01-23 | 13:07 | 4

Wilders heeft een Russisch lintje, dus die zal zich wel bij Wagner aanmelden.

Après toi | 25-01-23 | 14:44
▼ 1 antwoord verborgen

Handig voor Poetin, die Westere media.
Alle landen die wapentuig aan Oekraïne leveren worden uitgebreid vermeld.
Zo weet Rusland precies hoeveel nucleaire bommen ze waarop moeten richten.

pan.met.de.jet | 25-01-23 | 13:07 | 3

Rotterdam, Den Haag boeie. Brunssum shit.

NLgaatnaardeklote | 25-01-23 | 13:14

Oh oh oh, de Russische nucleaire dreigementen... Poeh wat ben ik bang

Tom Aatje | 25-01-23 | 15:15

Ik lees net op een Poolse site dat een Europese vriend van Oekraine al bezig is met het leveren van F16 straaljagers in het geheim. Wie zal dat nou zijn

jack_gouda | 25-01-23 | 13:05 | 2

Nog even voor de goede orde:
Nederland kán geen tanks sturen, want die heeft de VVD wegbezuinigd. Voor 200 Leopard A6-en heben we 200 miljoen gekregen en dat geld moest naar de omvolking, want - Eric de Omvolker kom er maar in - "Hoe meer asielzoekers, hoe beter!"

In plaats van tanks hebben we dus nu Arabieren. Die zouden we natuurlijk ook naar het front kunnen sturen. Zo'n IS-commandant heeft ruime ervaring.

wapster | 25-01-23 | 13:05 | 5

Kunnen we ze terug ruilen? Iedereen die na de verkoop van die tanks is binnen gekomen ruilen we nu weer terug voor die 200 tanks. Die houden we natuurlijk voor onszelf, ter verdediging van ons land.

Zoelense Hobbyboer | 25-01-23 | 13:36

Vraagje: Waar zijn die 200 tanks heen gegaan?

ChupaChupa | 25-01-23 | 14:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is ineens een Tom Clancy verhaal aan het worden. Waarom is er niemand zo slim om al het Westers materiaal wit te verven, de bemanning blauwe helmen te geven en een UN corridor aan te leggen? Een positie aannemen tussen de twee partijen is een veel beter perspectief, net als tijdens de Balkan oorlog.

Nathal | 25-01-23 | 13:04 | 5

Leuk idee, maar waar leg je dat corridor? Poetin claimt de Krim en oost-Oekraiene, en heeft het zelfstandig/Russisch grondgebied gemaakt. Daar een leger droppen kan hij dan als oorlogsdaad zien. Was in de Balkan niet zo'n probleem, want wat gaan die tegen de UN doen, Rusland is een ander verhaal. Maar het corridor west van Luhansk leggen, daar is de Oekraine het weer niet mee eens.

Toen het begon, kwam Rusland via Wit-Rusland naar Kiev. Dus die grens met Wit-Rusland moet ook helemaal in je corridor.

Oekraiens-Wit Russische grens, oostgrens, de Krim... best een flink corridor zo.

En dan het laatste praktische bezwaar: de UN zendt alleen een peacekeeping unit wanneer de betrokken partijen daar toestemming voor geven.

Sjors W. | 25-01-23 | 13:15

Gaat niet gebeuren. Rusland heeft een Veto in de VN veiligheidsraad.

wilmeister00 | 25-01-23 | 13:16

Heb recent nog Red Storm Rising gelezen. Fascinerend !

LucaBrasi | 25-01-23 | 14:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Rutte/D66: we kopen geen tanks voor ons leger!
Also Rutte/D66: we kopen wel nieuwe tanks voor het Oekrainsche leger!

ikworstelengadouchen | 25-01-23 | 13:01 | 3

Slim toch? Stuurt hij er Nederlandse jongens mee op pad om een wit voetje te halen bij mama Duitsland en papa VS, dan zijn we boos als er eentje sneuvelt. Wanneer het Oekraieners betreft maakt Nederland zich er niet zo druk om. Dus best slim, eigenlijk.

Sjors W. | 25-01-23 | 13:04

Precies! Maar nu staan ze te dansen op het internationale podium, lekker stampen, samen met de VS etc. Dan kan er ineens van alles.
Politici, het zijn ijdele kinderen.

KeesBruin | 25-01-23 | 13:09

En ook Rutte: We leveren geen militaire steun aan Oekraïne. Dat heb ik plechtig beloofd in een inlegvel.

TheEgg | 25-01-23 | 13:20

Misschien toch maar es een aandeeltje General Electrics aanschaffen..

Zou toch niet raar zijn dat heel West Europa straks van die Abrams heeft rondhobbelen omdat de Leopardjes op zijn ??
(VS heeft er 4400 op voorraad, lolz)

AldNuut | 25-01-23 | 13:01

Hoe zat het nou ook alweer? Was het niet Nederland die stelselmatig niet bijdraagt aan de afgesproken NAVO-normen? En nu als haantje de voorste geleasde tanks willen doorsturen? Ik zou zeggen doe een stapje terug, ga je schamen en laat de 'grote jongens' dit uitspelen.

First Contact | 25-01-23 | 13:00 | 8

@AldNuut | 25-01-23 | 13:20: Oh ja grappig, sinds 2007 ofzo geregistreerd en nu weer een Zwitsal, het lijkt the Curious Case of Benjamin Button wel.

First Contact | 25-01-23 | 13:23

@AldNuut | 25-01-23 | 13:20: Ben ik het niet mee eens. Nederland is al jaren bezig met het uitkleden van defensie en het stelselmatig niet bijdragen van de afgesproken NAVO-normen. Beetje goedkoop om nu net te doen of we onze zaakjes goed voor elkaar hebben en met alle moeite geleasde tanks gaan doorsturen...

First Contact | 25-01-23 | 13:26

@First Contact | 25-01-23 | 13:26:
Het is schuiven met geld..
Van het ene gaatje naar het andere gaatje..

De JSF heeft ruim 5 miljard euro gekost (ipv de begrootte 800 milj)
En uiteindelijk hebben we daarvoor 37 vliegtuigen gekregen (ipv. de begrootte 85)
6 maal duurder voor minder dan de helft van het aantal..
Tsja geen wonder dat het spaarvarken aan anorexia kwam te overlijden..
Zo zijn er nog wel wat meer blunders op heren regeerders af te wentelen, damn die trucks die te hoog en te breed waren, ja hoe bedenk je het...

En helemaal zuur is dat nu blijkt, dat een moderne oorlog toch weer ouderwets op de grond word uitgeknokt (jaja drones)

Regeren is vooruitzien, dus mensen bij Pinokkio moet je vooral niet zijn om veilig te zitten.

AldNuut | 25-01-23 | 13:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Er speelt zich een partijtje 'Varkensbaai' voor onze snufferds af, ongelofelijk. Wat heeft Canada in hemelsnaam met Oekraïne/Rusland te maken?

Joyce | 25-01-23 | 12:59 | 7

Pas op wat u zegt, Canadezen zijn Liev
Destijds ook niet te beroerd om uw opa en oma vanonder het Duitse juk vandaan te knokken..

AldNuut | 25-01-23 | 13:12

Het juiste antwoord is: Canada is ook lid van de NATO

Sieg Hein | 25-01-23 | 13:17

@Sieg Hein | 25-01-23 | 13:17:
En mede oprichter daarvan

AldNuut | 25-01-23 | 13:21
▼ 4 antwoorden verborgen

De genderneutrale en eurofiele D666 Toetsenbordhelden gaan voor in de strijd! Op Twitter.

Onthoud welke klerkenkoppen, die zelf nooit een oorlog meegemaakt hebben en geen pistool kunnen vasthouden, verantwoordelijk zijn voor de komplete verwoesting van Oekraïne. Als het even tegenzit ook een nog veel groter conflict aanjagen. Geen plan, geen strategisch inzicht, geen benul. Die gaan ons deze oorlog tegen Rusland inrommelen. Succes verzekerd.

getergde kaasboer | 25-01-23 | 12:56 | 5

Goed verhaal, kopkaasboer. Ten eerste is het “vale klerkensmoel”, ken je klassiekers. Ten tweede is het Rusland dat moord, verkracht en plundert. Ik heb een hekel aan D66, maar een grotere hekel aan Putin. Kun jij hetzelfde zeggen?

The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 13:01

@Sjors W. | 25-01-23 | 13:00: Blijkbaar is Poetin getransitioneerd - of hoe zeg je dat? - in een genderneutrale, eurofiele D666-toetsenbordheld. Ik heb die partij toch al nooit vertrouwd...

MAD1950 | 25-01-23 | 13:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Boyscout Paternotte.

Keutels | 25-01-23 | 12:56 | 1

Oorlogspadvinder.

Mr_Natural | 25-01-23 | 12:59

Als Rusland straks een nogal heftig "Storm" antwoord heeft is Paternotte net Egdgar, "ja dit mag dus niet"

uisge baugh | 25-01-23 | 12:55

“Europe is a garden. We have built a garden… The rest of the world… is not exactly a garden. Most of the rest of the world is a jungle. The jungle could invade the garden. The gardeners should take care of it,”

Plaktong | 25-01-23 | 12:55 | 1

Bijna poëtisch. Heeft Poetin of een andere belangrijke Rus dat gezegd? (Serieuze vraag)

ChupaChupa | 25-01-23 | 14:18

Laat die Flaternotte maar schuiven, die schopt het nog ver.

Conan de Rabarber | 25-01-23 | 12:55

Blijft hoe je het ook bekijkt Russisch Roulette spelen met Dr Strangelove aan tafel, deescaleren ontstane crisis schijnt voor direct/inderict betrokken partijen geen optie te zijn vanwege geopolitieke belangen partijen.

william7055 | 25-01-23 | 12:55 | 2

Het was niet Dr Strangelove die de bom dropte.

Mr_Natural | 25-01-23 | 12:57

Waar ik benieuwd naar ben, is het moment waarop we hier een mobilisatie krijgen. Materieel sturen is één, bemannen moet ook gebeuren.

Dus, Nederland, wanneer gaan wij onze kinderen opofferen voor de idealen van Jan Paternotte?

marcoplarco | 25-01-23 | 12:52 | 4

@NLgaatnaardeklote | 25-01-23 | 12:54: Tijd om het TheEgg doctrine weer tevoorschijn te halen:
Voor alle militaire doden wordt, naar ratio, een bijbehorend deel van de regering/2e kamer die voor de interventie stemde, tegen de muur gezet.
Want oorlog wordt wel eens diplomatie met andere middelen genoemd, maar een iets preciezere beschrijving is: Oorlog is diplomatie met de inzet van het leven van _anderen_.
Het zijn nooit die stoere politici, of hun kinderen, met hun grote bek die aan het front staan.
In WO2 gebruikten de Russen hun machinegeweren in eerste instantie niet tegen de Duitsers, maar tegen hun eigen troepen als die zich dreigden terug te trekken. Nou is dat een redelijk achterlijk doctrine. Maar ik stel wel voor dat als die oorlog Nederland bereikt, de eerste patriot die de lucht in gaat de raket is die PH-GOV uit de lucht haalt terwijl die al ie oorlogshitsers naar de VS probeert te evacueren.

TheEgg | 25-01-23 | 13:17

Gaat niet gebeuren. Afgezien van de meeste westerse landen, boeit die oorlog de wereld niet zoveel. Dat is niet vreemd, kijk maar naar de huidige andere oorlogen en conflicten in de wereld; zijn wij daar 24 uur per dag mee bezig?

Wil Oekraïne de gunst van de westerse bevolking behouden, dan moeten we juist geen militairen sturen. Na de eerst bodybag is het snel afgelopen met die steun.

Zoelense Hobbyboer | 25-01-23 | 13:49

@Zoelense Hobbyboer | 25-01-23 | 13:49: Nee Zoelense Hobbyboer. Een bekende drogredenatie. Als ik geld geef aan de brandweer, Artsen zonder Grenzen enz. om mensen te helpen/redden is dat niet fout omdat ik zelf niet naar het front ga of een brandend huis in ren.

ChupaChupa | 25-01-23 | 14:23
▼ 1 antwoord verborgen

We hebben echt een hele grote uitdaging als blijkt dat het Rusland via Wit-Rusland toch lukt om Kiev in te nemen met een sluw plannetje.
Dan staat de helft van onze hardware te blinken aan de Russische kant.
Spannende tijden, en dat bedoel ik niet positief.

tis_wat | 25-01-23 | 12:52 | 3

Hoe dan? Gewoon, Ff serieus hè, hoe wil Rusland dit voor elkaar krijgen? Elke troepen opbouw in Wit-Rusland wordt gezien door satellieten. Het is nou niet zo dat de vorige troepenopbouw opgezien plaatsvond issetnie… en die soldaten waren allemaal “professionals”. De nieuwe troepen zijn voornamelijk arme boeren met tanks uit de tweede Wereldoorlog. De M1s worden allemaal gestationeerd ten noorden van Kiev, wees maar niet bang, kerosine gaan ze echt niet tot aan de Donbass slepen.

The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 12:59

Daarom heb ik wel eens beweerd dat het Westen de eerste kernbom gooit. Een aanval op onze tanks is tenslotte een aanval op ons allen.

Hadena | 25-01-23 | 13:01

't Schijnt dat die geschutskoepel 360º kan draaien...
Schiet je toch gewoon ook de andere kant op?!

Aristotalloss | 25-01-23 | 13:20

Als een Trump of iets anders rechts zoals Reagan in deze situatie zou handelen, dan zouden de linksbekjes staan te schuimen met die ene film over een president die oorlog gaat voeren omdat hij herkozen wil worden.

Nu is het muisstil en staat het schuim in de mondhoeken om mee te doen aan die oorlog.

Zomaarwat | 25-01-23 | 12:51 | 2

Wag the dog. Meesterfilm

Arnold Layne | 25-01-23 | 12:57

@Arnold Layne | 25-01-23 | 12:57: Jammer dat Bush jr. het als een handleiding beschouwde. (net zoals onze EU politici het hele parlement doorglijden zodra ze 1984 (het boek) zien)
En ook waarom ik al die oorlogstaal zo ontzettend beu ben. Wij, het Westen, doen al jaren precies datgene wat Rusland nu ook doet: Geopolitiekje spelen en daarbij landen in de as leggen.
Ja, dat is fout. Maar die ronduit stuitende hypocrisie van al die lui die toen stonden te juichen en nu schuimbekkend om oorlog met Rusland roepen, dat wordt ik zo beu.

TheEgg | 25-01-23 | 13:10

Kunnen we Jan, Sjoerd, Tjeerd, Sidney en Alexander niet ook doneren?

menschdurfteleven | 25-01-23 | 12:50 | 1

Ik zeg: meteen doen! Opgeruimd staat netjes, en dan kunnen ze gelijk eens meemaken hoe oorlog er echt uitziet.

KeesBruin | 25-01-23 | 13:12

Leopards eggeven leuk. Maar Nederland heeft toch geen tanks, maar huurt ze alleen? Dus '66 geeft iets weg wat niet van ze is? Ahhh.

TheseDays00 | 25-01-23 | 12:50 | 4

Ook zo raar dat Duitsland toestemming moest geven. Not.

Zomaarwat | 25-01-23 | 12:52

Doen ze ook gretig met gemeenschapsgeld. What's new?

Peerkeoud | 25-01-23 | 13:50
▼ 1 antwoord verborgen

Wat krijg je voor zo’n tank op de zwarte markt?

Mr_Natural | 25-01-23 | 12:49

Intussen nodigt Zuid-Afrika uitgerekend de Russische én de Chinese marine gezellig uit voor gezamenlijke vloot oefeningen. Ook daar is een groot leider (Mandela) weggevallen.

Nederlandop1 | 25-01-23 | 12:49 | 5

@cor123 | 25-01-23 | 12:52: Ook dat. Waanbeelden en moralisme dat tot extreem racisme heeft geleid, zeker ook na afschaffing van de rassenwetten want toen was iedereen opeens geforceerd gelijk en daarvan plukken ze nu de 'vruchten; en dat op een fundament van hard core old skool communisme (dat wel vervangen wordt door cultureel marxisme). In een toch al niet door bestuurlijk talent geteisterd Afrika.

Zomaarwat | 25-01-23 | 12:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu tanks, volgende maand vliegtuigen en voor je het weet, worden we een oorlog in gerommeld. Een klein foutje en we hebben WOIII.

A.Men | 25-01-23 | 12:49 | 3

Verwacht je dat als we niks doen het vanzelf overgaat, of zo?

menschdurfteleven | 25-01-23 | 12:56

We worden al een jaar de oorlog ingerommeld volgens figuren zoals jij. Hoe lang duurt zoiets precies?

BobDobalina | 25-01-23 | 13:00

@menschdurfteleven | 25-01-23 | 12:56: Ik verwacht dat we eerst erkennen dat landsgrenzen er toe doen en dat een sterk leger belangrijk is. Zonder die constateringen voor de toekomst, zie ik de reden niet dat we Oekraïne zouden moeten helpen. Wat hier ontkent wordt, dáár wel erkennen?

Zomaarwat | 25-01-23 | 13:03

100 tanks, leuk en aardig. Die gasten moeten opgeleid worden. Onderhoud, logistiek etc. Daar gaat wel een tijdje duren voordat ze werken.

EmilioEsteves | 25-01-23 | 12:48 | 1

Is allang in het geheim gebeurt, let maar op.

PaulusdeBosrouter | 25-01-23 | 13:28

Zelf te stom zijn of te laf of te deugerig voor een echt leger maar hijgen van opwinding als je materiaal aan anderen kunt leveren.

En ik denk nog steeds dat we Rusland onderschatten qua risico. Die komen straks in een positie van niets te verliezen en vernederd. Daar hebben we na WOI ook al zulke goede ervaringen mee.

Zomaarwat | 25-01-23 | 12:48 | 3

Het gaat om kwantiteit. De Russen hebben meer mensen die door de gehaktmolen kunnen.

EmilioEsteves | 25-01-23 | 12:50

Inderdaad.

A.Men | 25-01-23 | 12:50

Vraag me af hoeveel van die tanks zullen er uiteindelijk aan het front zullen verschijnen, gezien het corruptie niveau? Driekwart, de helft?

Zoelense Hobbyboer | 25-01-23 | 12:48 | 1

Je bent bang dat die tanks worden doorverkocht aan…? Aan wie? Hoe moet zonne tank bij een Afrikaanse warlord komen? Via het spoor? Weg? Onder een heli? Simsalabim? Doe niet zo achterlijk

The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 12:56

Zijn het electrisch aangedreven tanks,deze Kremsjoek olieraffinaderij is door de Russen(altijd eerste strategiesche doelen,gaan ze de Botlek ook niet beveiligen)aan flarden geschoten.
Op welke brandstof draait dat Oekraïense leger,en waar komt het vandaan.
Kernergie hebben ze nog zat,bloedlink al die centrales aan de Dnepr.
Lekker slim om Poetin zo uit te dagen.
Vragen,vragen.

De Profundus | 25-01-23 | 12:48

Dit is natuurlijk de uitgelezen kans , om de voordelen van de eu flink aan te zetten, durf , eensgezindheid tegen onrecht, maar we stonden er een beetje schamel op met wat geweren, helmen , kogels en een patriot .
We kunnen niet achterblijven blijven om niet de eu pr stunt te missen , moeten we mee. Maar er is niks om te geven want alles is kapot bezuinigd
Dus dan maar zo , dan doen we tenminste mee!
Lekker rammen op de eu trom.

deathchant | 25-01-23 | 12:47

Vraag me toch af of het niet veel efficiënter zou zijn als het westen gewoon echt over de brug zou komen en met de hele navo massaal de Russen in Oekraïne wegvagen en terug de grens over duwen. Het totale budget en arsenaal is zo gigantische veel groter dan wat Rusland heeft, dat het eigenlijk geen partij zou zijn. De Russen zien het nu toch al als een oorlog met meer dan alleen Oekraïne, dus dan kan je het net zo goed meteen goed doen ipv dat halfbakken werk door je spullen mondjesmaat uit te delen aan Zelenski.

Quantum Suicide | 25-01-23 | 12:47 | 6

En dan het land welk het grootste arsenaal van kernwapens op de wereld heeft in een hoekje drukken. Goed plan.

Vanderlindemedia | 25-01-23 | 12:58

Dat is een raar voorstel - want Oekraïne is geen lid van de NAVO - en het is ook een bijzonder gevaarlijk voorstel. Of was je vergeten dat Rusland beschikt over het grootste kernwapenarsenaal ter wereld?

Dr_Johnson | 25-01-23 | 13:02

@deathchant | 25-01-23 | 12:49: Dan wordt het zeker een paddestoel. Wat zou er anders voor Putin nog overblijven van z'n oude USSR ideaal. Ik ga eraan maar jullie ook.

drekzooi | 25-01-23 | 13:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat mij al een tijdje opvalt is dat als het om het Nederlandse volk gaat veel geld maar met gods gratie kan worden uitgegeven maar gaat het om het milieu, Oekraïne, EU, slavernij en noem alle buitenlandse zaken maar op en het geld lijkt niet op te kunnen. Zou zou het blind compenseren van alle toeslagen-slachtoffers vergeleken met de vele uitgaven nog maar een schijntje zijn en dat kan wel nog tot na 2030 duren.

Sinclair | 25-01-23 | 12:46 | 2

Net als BTW verlaging. Dat schijnt ook heel moeilijk te zijn.

Deflatiemonster | 25-01-23 | 12:47

Tja, het is inderdaad verbijsterend.

ChupaChupa | 25-01-23 | 14:32

Heb me laten vertellen dat een Tank een overlevingstijd van 10 minuten heeft op het slagveld.
Zou betekenen dat we over een week weer 100 tanks moeten leveren.

Uw Verzekeringsadvis | 25-01-23 | 12:46 | 5

@Uw Verzekeringsadvis | 25-01-23 | 13:26: Ah, ye olde wandelgangen

PaulusdeBosrouter | 25-01-23 | 13:30

1,5 minuut in oorlogsimulaties van defensie in de jaren 90.

Peerkeoud | 25-01-23 | 13:51

Oorlog in Irak een beetje gevolgd?

Après toi | 25-01-23 | 14:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Een derde grote oorlog binnen honderd jaar in Europa kunnen we niet aan, dan is het klaar.

wilmeister00 | 25-01-23 | 12:45 | 2

Dee eerste is al meer dan 100 jaargeleden hoor.

Hadena | 25-01-23 | 13:04

In navolging van de Fransen zal ik vanavond ook een wank doneren

Pierke Smulders | 25-01-23 | 12:45

Paternotte is het soort held dat de aanval schreeuwt terwijl anderen naar het front worden gestuurd.

chausson61 | 25-01-23 | 12:45 | 4

@g[E]ulden | 25-01-23 | 13:02: inrommelen, poking the bear... jaja. We weten het allemaal wel. Putin's woorden missen hun uitwerking niet op mensen zoals jij. En dat is overigens ook een heel Nederlands trekje. Liever overgeven dan vechten.

BobDobalina | 25-01-23 | 13:11
▼ 1 antwoord verborgen

Leveren op welke tijdschaal? Voor of nadat de russen bij de Dnjepr staan?

Hadena | 25-01-23 | 12:44

Kan je zo’n Leopard 2.0 ook private leasen?

MargauxGrandCru | 25-01-23 | 12:42 | 3

Ik heb er een tijdje zakelijk in gereden. Maar ik ging kapot op de bijtelling.

Plaktong | 25-01-23 | 12:44

@BobDobalina | 25-01-23 | 12:56: Heb weleens gehoord dat accu's sneller leeglopen met koud weer. Is Oekraïne het klimaat om zo'n E-Leopard uit te testen. Komen ze waarschijnlijk niet eens van de trein af.

Weazel | 25-01-23 | 13:34

Alsof ze er baat bij hebben dat die nare rukoorlog voort duurt.

prutsclown | 25-01-23 | 12:42 | 1

Eh, ja. Als Ru vastloopt op Oekraine hebben we voorlopig geen ellende op andere plaatsen.

Harry.Langezwaal | 25-01-23 | 12:46

Ik hoop niet dat het een schijnbeweging is. Op weg naar Oekraïne opeens rechtsaf slaan. Terwijl al het spul in Oekraïne staat.

kleybeuker | 25-01-23 | 12:41 | 2

Naar links lijkt me wel wat. Lukashonko wegjagen.

Hadena | 25-01-23 | 12:43

Mooi, zo'n verenigd Europa tegen de rode horden uit het oosten.
Oude tijden herleven !

LucaBrasi | 25-01-23 | 12:40 | 3

Wanneer precies, was er in de oude tijden sprake van een verenigd Europa?

Plaktong | 25-01-23 | 12:46

"Ons werelddeel beleeft vandaag
Naar ik verneem een Hunnenplaag
De onzen stellen zich te weer
De hunnen winnen keer op keer"

www.youtube.com/watch?v=JmmZz8kAvQg

Peerkeoud | 25-01-23 | 13:33

Rutte weer pontificaal in beeld, onze doorpakker.

Der Schnitzeljäger | 25-01-23 | 12:38

Duitsers sturen 2 battaljons, dat zijn er 88. 12 al gerekend, dus + 76

Homer P. Simpson | 25-01-23 | 12:38

De Russen opnieuw tegen 'de nazi's'! Bier en chips op voorraad dus vooruit met de geit.

gestoptmetroken | 25-01-23 | 12:37

Als ik luister naar D66'ers omtrent de Oekraïne-oorlog blijft het maar verbazen dat ze nog niet hebben opgeroepen Rusland officieel de oorlog te verklaren.

Battery!!! | 25-01-23 | 12:36 | 2

Dat heeft Rutte al voor ze gedaan toch?

g[E]ulden | 25-01-23 | 13:06

Die leasetanks kunnen gekocht worden en daarna gestuurd. Waarbij ik mezelf wel afvraag, hadden we ze niet eerder zelf kunnen kopen en waarom hebben we überhaupt die 1000 tanks ooit weggedaan? Ze stonden prima hier in de opslag.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 12:34 | 3

Terechte vragen waar je geen antwoord op krijgt helaas.

Peerkeoud | 25-01-23 | 13:14

@ratelaar | 25-01-23 | 13:10: Vredesdivident is niet slim. In tijden van vrede moet je juist denken aan oorlog, zoals Venetië al heel lang geleden wist.

Peerkeoud | 25-01-23 | 13:29

gelukkig zijn ze groen.

rein9576 | 25-01-23 | 12:34

China lacht zich de ballen uit de broek. Die kunnen straks, zonder enige weerstand, het hele continent overnemen. Voelt een beetje als een slecht spelletje Risk waar 2 iemanden alle troepen weggedobbeld hebben en de derde er met de winst vandoor gaat. Maar dan in het echt

deministerpresident | 25-01-23 | 12:33 | 3

Dit speelt op de achtergrond inderdaad mee, beste "ministerpresident".

"Oh jaa, Amerika- Grote Satan, sameswering, blabla bla" .. Allerlei desinformatie kreten afkomstig van vijanden van liberale waarden. Landsgrenzen zijn sinds 1945 heilig verklaard. Tot nu toe dan. Indien Rusland zijn zin krijgt, zul je zien dat ook andere autocraten / despoten / dictators / vul maar, in hun kans ruiken om op territoriums in andere delen van de wereld via oorlog aanspraak te maken.

Dit alles past niet in het regenboog en de-wereld-is-lief denkbeeld van een politieke partij als D'66. Maar het speelt op de achtergrond wel degelijk mee. Met name Taiwan wordt in zo'n situatie een probleem voor de rest van de wereld - Daar het gros van alle geavanceerde microchips (Zie je smartphone, tablet, pc, etc.) uitgerekend op dit kleine eiland wordt geproduceerd. Het is niet voor niets dat productie hiervoor alvast deels op andere landen worden overgeheveld - Voor het geval dat. En als men dit al niet van plan was, is het verstandig dit alvast wel te doen. Zodat men niet opnieuw uit het niets onaangenaam wordt verrast, zoals met de Covid crisis gebeurde.

Nederlandop1 | 25-01-23 | 12:41

China is al 100% eigenaar van een van onze pantservoertuig fabrikanten. Nu pas begint men wakker te worden. Beetje laat, dat wel.

Deflatiemonster | 25-01-23 | 12:50

Als WOIII uitbreekt, lacht China ook niet hard meer hoor.

PaulusdeBosrouter | 25-01-23 | 13:38

Golfoorlog. 9 Abrahams vallen een Iraakse tankcolonne van 50 T72 tanks aan.
23 minuten later zijn alle 50 T72's schroot. Verliezen bij de Abrahams: 0.
Ik zie de Duitse tanks nu met wat hulp binnen een week of 3 op het Rode Plein in Moskou staan. Heeft iets meer dan 80 jaar geduurd, maar dan is het alsnog gelukt.

BoerKoekoek | 25-01-23 | 12:33

Ik vrees dat de tanks worden overschat, wat beduidend meer effect zal hebben zijn lange afstandsraketten die afgevuurd kunnen worden met de HiMars. Daar komt bij dat die systemen al in Oekraine staan en de strijdkrachten kunnen ze al bedienen. Ook vliegtuigen zouden helpen. Echter houden de Amerikanen dit tegen.

henkiedeboer | 25-01-23 | 12:33 | 2

Ach, de amerikanen leveren ook helemaal geen tanks. Dat is alleen omdat Scholz gezegd heeft dat Duitsland niets levert als de Amerikanen dat niet ook doen. Maar de Amerikanen hebben zo'n ingewikkeld systeem opgezet om wapens aan Oekraïne te leveren, dat het nog vele maanden gaat duren voordat de M1's werkelijk verscheept worden.

TheEgg | 25-01-23 | 12:37

Geef ze nog even een paar maandjes. Hoe langer het duurt hoe meer schade aan het Russische defensie apparaat. Dit is een tactiek die de Amerikanen in WOII al toepasten. Zo zei Harry S. Truman ooit.

If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible, although I don't want to see Hitler victorious under any circumstances.

Plaktong | 25-01-23 | 12:38

Nederland heeft helemaal geen tanks.
Wij leasen er 18 van Duitsland.
Wij zouden de huur op kunnen zeggen zodat Duitsland ze aan Oekraïne kan geven.
Maar aangezien dit plan van D'66 komt mag je er van uitgaan dat wij die Leopard 2 tanks die nietvons bezit zijn (want te duur) eerst gaan kopen om ze vervolgens weg te geven. En dat we waarschijnlijk ook nog eens de nieuwprijs betalen.
Ik wens de jongens in Oekraïne veel succes met "onze" tanks en met het heel hard "pang" roepen want kogels zullen er wel niet bij zitten.

Osdorpertje | 25-01-23 | 12:32

Valt me toch een beetje tegen van '66.
Wel al "onze" tanks weg willen geven.
Maar het meest verschrikkelijke wapen wat we bezitten houden ze voor zichzelf.
Wat is er nodig om eindelijk Feldwebel Sjoerd Sjoerdsma aan de Oekies te schenken? Stuur die man naar het front!

Abject | 25-01-23 | 12:31 | 2

Sjoerd de Verschrikkelijke!
Eet hele Russische divisies als ontbijt!

Zeurders | 25-01-23 | 12:34

Kaag kan persoonlijk op haar bezemsteel de complete Russische luchtmacht wegvagen, dus hou daar ook rekening mee.

BoerKoekoek | 25-01-23 | 12:34

Ik snap nog steeds het verschil niet tussen tanks en andere wapens sturen en niet meedoen aan een oorlog.

laurentius | 25-01-23 | 12:31 | 4

Geen (formele) boots on the ground. Da’s ongeveer de rode lijn vwb directe betrokkenheid.

_pacman_ | 25-01-23 | 12:32

@_pacman_ | 25-01-23 | 12:32: Maar die gaat nu ook doorbroken worden. Want voor deze wapens zijn behoorlijk wat ""adviseurs"" on the ground nodig.

Plaktong | 25-01-23 | 12:40
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien toch wel een klein overwinninkje van de Duitsers, om toch nog even de Amerikanen erbij te betrekken. Wellicht als later blijkt dat de Leopard beduidend beter presteert dan de Abrams ze er ook nog een financieel slaatje uit kunnen slaan (of juist niet). Het heeft ze wel veel negatieve politieke opinie gekost maar die hadden ze sowieso al niet mee.

henkiedeboer | 25-01-23 | 12:30

Ik heb nog een luchtbuks in de schuur liggen.
Waar kan ik die heensturen?

laurentius | 25-01-23 | 12:28 | 1

Er zijn regelmatig inleveracties op uw lokale politiebureau.

BoerKoekoek | 25-01-23 | 12:35

with such plan A, who needs plan B…

wezen | 25-01-23 | 12:27

"We moeten tanks sturen, we moeten tanks sturen!"
"Dat laffe Duistland weigert!"

Maar zodra D66 ook voorstander blijkt is het natuurlijk weer een fout pleidooi. Het lijkt een beetje op pesten in de schoolklas. Jantje zegt A, dat is goed, Pietje zegt A, dat is fout. Want Pietje is stom.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 12:27 | 9

Omdat we tanks leasen. En omdat we ook een bijdrage leveren aan de NRF, misschien is het handig om die tanks gewoon even in eigen beheer te houden.
Wacht even af tot een volgende escalatie en stuur dan f-16’s. Natuurlijk is het ook bedoeld om Scholz een beetje te pushen. Maar nu iedereen al over de brug is… lijkt dat me ook niet echt nodig meer.
Het komt nogal dommig over als je zaken gaat weggeven die je zelf (nog) niet bezit en waar je zelf ook nog gebruik van zou kunnen maken ihkv je NRF taak.
Ik krijg een beetje de indruk dat men in DH zichzelf voorbij begint te galopperen in die typische hysterische alles of niets reflex.

ratelaar | 25-01-23 | 12:53

@ratelaar | 25-01-23 | 12:53:
"Ik krijg een beetje de indruk dat men in DH zichzelf voorbij begint te galopperen in die typische hysterische alles of niets reflex."

\ja die indruk heb ik ook wel. Weggeven wat we niet hebben, het zal best mogelijk zijn via handige constructies, maar het roept terecht de vraag op waarom we eerst ons leger tot het skelet hebben afgebroken. Dachten we dan echt dat de wereld opeens in vrede was gaan geloven?

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 13:53
▼ 6 antwoorden verborgen

De IBM T40+ laptops noemen ze ook "De Tank". (das die met die blauwe enter en het rode muiswiel).
IBM is nu Lenovo (China) maar de "Tank", die blijft.
Een top laptop.

chicago river | 25-01-23 | 12:27

De PSP zou hier bezwaar tegen hebben gemaakt.

laurentius | 25-01-23 | 12:26 | 1

Langdurige vrede bereik je alleen met een sterk leger. Al het andere is wensdenken en ontkenning van de mondiale realiteit.

Harry.Langezwaal | 25-01-23 | 12:48

echt waar wat een domme koe, die 18 tanks worden geleased en zijn niet eens eigendom van Nederland dus hoe dan

Captain_Dipshit | 25-01-23 | 12:23 | 6

Stel, stel dat Rusland de oorlog wint, wat gebeurt er dan met die tanks? Is dat een zaak voor de leasemaatschappij?

Mr_Natural | 25-01-23 | 12:27

je kent het contract niet, mogelijk lease met recht op koop.

louis6227 | 25-01-23 | 12:29

@louis6227 | 25-01-23 | 12:29: en dan kopen om weg te geven? Om vervolgens weer te leasen omdat Nederland anders geen werkende tanks heeft????*

MK27 | 25-01-23 | 12:34
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Zwezerik | 25-01-23 | 12:22 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Jarenlang kon defensie te tyfus krijgen en nu geeft D66 met plezier alles weg.
Wederom heeft de politiek door structureel te bezuinigen op Defensie bewezen geen visie te hebben (op geen enkele dossier, maar dat terzijde). Zijn voorganger, mannetje Pechtold, moest zelfs lachen om 'pang-pang' roepen tijdens een oefening wegens gebrek aan munitie. Wat een weggooiers!

pibasso | 25-01-23 | 12:21 | 1

In een regering zouden wijze mannen en vrouwen moeten zitten die bewezen hebben dat ze intelligent zijn en visie hebben.
Tegenwoordig zie je alleen domme visieloze opportunisten .

pejoar | 25-01-23 | 12:28

Ik vraag me af in hoeverre de Russen hun nood-oost grens goed bewaakt hebben.
Alaska ( een VS staat) kan makkelijk belletjelellen.
Gewoon onschuldig vermaak door een NATO vlag in Siberische grond te prikken en weer terug te varen naar Alaska.
Dat Putin even wordt verteld dat hij geen kans maakt en zich nederig moet terugtrekken.

loze stijl | 25-01-23 | 12:21 | 2

Het is geen vlagveroveren waar t hier om gaat. Ik zou een trotse beer niet te hard op zn pik trappen als die opofferingsgezind en kernwapens heeft.
Bovendien is hij t niet die leidt. Maar de jonge mannen van beide landen, straks misschien u en ik, die afgescheurde armen en benen hebben of moeten melden dat hun vader, broer of zoon dr niet meer is.
En waarom? Omdat een drietal achterhaalde agrarische gebieden geen Russische bufferzone zouden mogen zijn? Cultureel liggen de Russen ons veke malen beter dan ik noem t midden oosten of de Chinezen. Daarom het is een westrijdje verplassen van bejaarde mannen met hun hoofd in de koude oorlog, zonde!

Flow82 | 25-01-23 | 12:36

@Flow82 | 25-01-23 | 12:36:
"opofferingsgezind" ?
Vraag het eens aan die slecht uitgeruste russische jongens in de loopgraven.

Der Schnitzeljäger | 25-01-23 | 12:43

Sturen wij de tanks of de leasecontracten van die tanks?

WellusNietus | 25-01-23 | 12:20 | 1

Hoekstra en Kaag gaan vanmiddag even langs op de Zuid-as. De landsadvocaat Pels-Rijcken heeft veel ervaring in zo'n zaakjes.

hagelkruis | 25-01-23 | 12:31

Waarom zijn tanks niet op afstand bestuurbaar, net als drones?

Mr_Natural | 25-01-23 | 12:20 | 7

Interessante vraag wel..... waar ik het antwoord ook niet op heb.
Zo'n reaper of predator kan overal opereren en worden bediend vanuit een comfortabele game-chair, koffie automaat en koelkast met frisdrankjes binnen handbereik, airco of kachel aan.
Wat de Ruskis daar tegenover stellen stelt relatief geen drol voor met die rommel uit Iran, hoewel ze er al wel veel burgerdoden mee hebben gescoord.... vuige antihelden.

loze stijl | 25-01-23 | 12:29

Er moet nogal veel gedaan worden in een tank qua handelingen waar je nog steeds mensenhanden voor nodig hebt volgens mij (laden en schieten).

Quantum Suicide | 25-01-23 | 13:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Jan Paternotte is een aardig man aan de buitenkant. Maar ik twijfel eerlijk gezegd behoorlijk over zijn binnenkant. Waarom wordt er zo weinig gepleit voor vredes-onderhandelingen? Ik word er soms erg droevig van.

jan-pieter | 25-01-23 | 12:20 | 4

Onderhandelen werkt alleen indien beide partijen een zeker voordeel halen,
'iets kunnen nemen, door iets te geven'
Niet aan de orde in deze strijd.
Oek wil de Rus uit hun land
Rus wil land niet teruggeven (want is nu van hun volgens dat referendum)

AldNuut | 25-01-23 | 12:34

Daar heb je een sterke persoonlijkheid voor nodig. Deze mannetjes en vrouwtjes zijn allemaal laffe angsthazen.

Fuck-a-duck | 25-01-23 | 12:39

Met wie wil je onderhandelen??

Après toi | 25-01-23 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

Tankwars are so WWII

darmflora | 25-01-23 | 12:20

"Pangernotte"

PolBot | 25-01-23 | 12:20 | 1

Het is dezelfde man die achteraf riep "Niemand (In de Tweede Kamer) zag de invasie aankomen".

Dit, terwijl dit weken van tevoren werd aangegeven van uit de Amerikanen.
Chapeau.

Nederlandop1 | 25-01-23 | 12:34

Nederland kan het beste wat groen geverfde fietsen doneren. Handig bij een terugtrekkende beweging.

impy | 25-01-23 | 12:20

Dat is wel een tank per 1 miljoen inwoners. Als de hele EU die ratio zou aanhouden zou Oekraine bijna tankbestuurders tekort komen.

BobDobalina | 25-01-23 | 12:18

China zegt verplaats alle tanks naar Oekraine
OK zegt europa (China's bitch)
China staat ineens in de havens van europeze steden
Ni hao, zegt China.

niemand specifiek | 25-01-23 | 12:18 | 3

China houdt zich koest want als wij centjes nodig hebben kunnen wij nog wel een paar gepeperde pandemierekeningen naar ze sturen en op zijn minst Chinees bezit en assets in beslag nemen hier + de maakindustrie terughalen en wat er nog binnenkomt uit dat land de markt uit belasten. En wie gaat er dan hun meuk kopen ( niet die cassavepapkauwers uit de Sahel, dat verzeker ik u ).

Graaisnaaiert | 25-01-23 | 12:22

Europa is Amerika's bitch

henkiedeboer | 25-01-23 | 12:23

Hahahaha

Van mij mogen ze zonder slag of stoot het binnenhof bezetten

AldNuut | 25-01-23 | 12:36

Terwijl de tanks worden afgeladen, staat een blonde bimbo (genaamd Tatjana) het nucleaire controlepaneel op te poetsen. En Poetin staat zijn worstenvingers in een kalfslederen handschoen te proppen voor le moment suprème.

Boris Poepnagel | 25-01-23 | 12:18 | 2

Nu word ik bang!!

De_fluitlokker | 25-01-23 | 12:22

@De_fluitlokker | 25-01-23 | 12:22: Misschien niet eens onterecht, die angst.
Als de geruchten kloppen dat Vlad terminaal ziek is dan is het niet onmogelijk dat hij ergens een keer denkt : fuck it, ik ben er zo toch niet meer.
Maar hoop aan de andere kant vurig dat ook de Russen de commandostructuur op orde hebben en er meerdere partijen nodig zijn bij het activeren van kernwapens.
Al zou Vlad niet terminaal ziek zijn: hij is wel knettermaf in het bolletje.

loze stijl | 25-01-23 | 12:37

Paar drones erop en die tanks zijn ook nergens meer

jeweettochniet | 25-01-23 | 12:18

Hoezo levert Nederland tanks ? We leasen die dingen van de buren, na onze Leo's voor 2 miljoen per stuk aan Finland te hebben verpatst. De Huzaren van Bordeel moeten al weer 7 jaar te voet gaan.

Vesta | 25-01-23 | 12:18

Feit is dat Rusland bezig is met de voorbereidingen voor een nieuw offensief en als we pech hebben is dat op 2 fronten ( Blitz on Kiev ) en ook al zijn dat penal legions, gevangen en huurlingen uit de 3e wereld, als we ze niet tegenhouden staan ze zo weer voor de poorten van Warschau, Budapest en zelfs Berlijn.
Dus ja, dit is onze oorlog, de Oeki's vechten voor onze vrijheid en onze manier van leven dus in godsnaam, ondersteun ze met wat ze nodig hebben. Duurt al veel en veel te lang. Teveel en te lang hebben de De Wijkjes en andere appeasers /schijthazen hun matigende woorden kunnen spuien en ja, natuurlijk was en is dat risico op ABC-inzet ewr. Maar dat is er nu ook nog steeds en Poetin stopt niet en vooral dat laatste reken ik de deskundologen heel zwaar in, dat ze dat niet hebben willen of durven zien. Hoe kun je in godsnaam jezelf strategisch analist noemen als je je key opponent niet ziet voor wat hij is?

Graaisnaaiert | 25-01-23 | 12:18 | 14

@Après toi | 25-01-23 | 14:52: Er zit een club haviken die nog steeds (koude) oorlogje spelen. Daarnaast heeft de zoon van Biden belangen in Oekraïne, en zitten zowel het Westen als Rusland achter bepaalde grondstoffen aan. Een van de redenen van de oorlog om de Donbass regio zijn de daar aanwezige gas/olie/kool voorraden.
Wat we nu zien is een voortzetting van wat er in 2014 in gang is gezet. (En wat gecoördineerd werd vanuit de VS, hetgeen we weten door het fuck-the-EU telefoontje van Nuland)
Daarnaast stuurt de VS vooral oude meuk. Die M1's zijn de eerste moderne wapensystemen die door de VS geleverd worden. Maar de tijdlijn daarvan is op dit moment 8 maanden.
Het is op dit moment een relatief hele goedkope manier voor de VS om Rusland te castreren. Om de burgerbevolking heeft de VS zich nog nooit druk gemaakt, met misschien als enige uitzondering Afghanistan. Maar van Korea tot Syrië, degenen die de echte prijs betalen zijn de burgerbevolking. "Collateral damage". Niet van een bevrijding, maar van de geopolitieke doelen.

TheEgg | 25-01-23 | 15:07

@TheEgg | 25-01-23 | 12:33: Is het misschien de bedoeling om ze als prutsers te zien? Knudde was het zeker maar wellicht bewust? Onze heel of halve voorraad gaat naar Ukraine. Zit je dan met je zelf gemaakte speer als we als land geen wapens meer hebben.

Zalwelweer | 25-01-23 | 15:43
▼ 11 antwoorden verborgen

Hallo GS, jullie vergeten te melden dat Frankrijk ook 120 Meharis gaat sturen.

Mokum Kosher | 25-01-23 | 12:17 | 5

Oh nee sigaren. Sigaren uit eigen doos.

Louter Leuter | 25-01-23 | 12:43

@Zeurders | 25-01-23 | 12:39:
Daar bestond zelfs een 2 x 2 versie van
Met achterin nog zo'n motortje direct op de achterwielen..
Drama schijnt dat geweest te zijn, die 2 motortjes liepen niet en nooit synchroon aan elkaar, vergelijk het met 2 vibrators tegen elkaar aan..

In het zand ging het nog maar op de weg trilden ze volkomen uit elkaar..
Leuk idee, praktijk was het wat minder

AldNuut | 25-01-23 | 12:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus d66 leaset 18 tanks en geeft die dan weg?

zokanhetookja | 25-01-23 | 12:17 | 1

Hoop voor de leasemaatschappij dat ze kleine lettertjes in het contract heeft gezet over uitsluitingen van reparatie bij schades, opgelopen in conflictgebieden.
Wapentuig moeten leasen.... ik weet niet...... dan heb je de prioriteiten niet goed op orde.
Verder wel onder de indruk van Leo's en Abrams... Heb er in mijn militaire tijd mee te maken gehad en je wilt ze echt niet tegen je hebben.

loze stijl | 25-01-23 | 13:15

Paternotte geeft iets "weg" wat "wij" niet hebben. Typisch dedain666.

Louter Leuter | 25-01-23 | 12:17 | 1

Ik ben zo klaar met D66, wat een flapdrollen daar.

De_fluitlokker | 25-01-23 | 12:20

Fire Sale, everything must go!

darmflora | 25-01-23 | 12:16

Kunnen we Paternotte niet gewoon nationaliseren tot Oekraiener en met een wapen voorwaarts sturen.
Misschien moeten we zelf die 18 leasetanks houden zodat we onze EIGEN krijgsmacht getraind kunnen houden.
Je zou verwachten dat men lessen heeft getrokken uit de bezuinigingen op defensie en het afstoten van ALLE tanks…
Het populisme druipt er van af. We gaan nu al weggeven wat we eigenlijk nog niet hebben maar eigenlijk wel behoefte aan hebben.
Een ezel stoot zich in het algemeen…
Bang voor de 1ste kamer verdeling na aanstaande PS verkiezingen?

ratelaar | 25-01-23 | 12:16 | 3

Beter bestelt NL nu al direct minimaal 100 Leopard 2 tanks.

Boeddha18 | 25-01-23 | 12:26

Paternotte naar het Front. Ik zie een win-win scenario.

TheEgg | 25-01-23 | 12:40

@Boeddha18 | 25-01-23 | 12:26:
Wat mij betreft ook. Ik kan me nog zo herinneren dat we destijds zelf al onze tanks afstootten. Eigenlijk zou ik heel hard willen roepen: told you so!
Niet dat het uitmaakt of enige invloed heeft of had, maar toch.

ratelaar | 25-01-23 | 13:01

Wow! Die video. Wat een boel tanks jonguh!

Louter Leuter | 25-01-23 | 12:16

Dames en heren, het was me een genoegen om met u te reaguren.
*Nearer, My God, to Thee opzetten doet*

Mr_Natural | 25-01-23 | 12:14

“Pang pang” zegt Paternotte, we hebben ze niet maar maken wel lawaai.

Normpje | 25-01-23 | 12:13 | 2

Paternotte klinkt als een kandidaat in de quiz "Slimste mens".. die ook met de maand dommer wordt.

hagelkruis | 25-01-23 | 12:14

Als ik aan een Nederlandse tank denk, zie ik toch een vlaggetje uit de loop komen.

Ing. eslapen | 25-01-23 | 12:16

De Amerikanen hebben het spelletje weer mooi gespeeld. Veel mensen denken nog steeds dat de Amerikanen ons hebben gered van de tweede wereldoorlog. Echter klopt daar niet veel van. De Amerikanen zijn er pas heel laat bij gekomen en alleen omdat de Japanners hen hebben gedwongen om oorlog te gaan voeren. De Russen hebben het duitse leger verslagen. Poetin heeft een grote fout gemaakt dat is gemakkelijk. Het probleem is nu dat de Amerikanen ons even vertellen om al het legermateriaal weg te geven. Europa komt zo langzamerhand zelf in de oorlog terecht en het is maar de vraag of de Amerikanen echt komen helpen als het uit de hand loopt.

bobby33 | 25-01-23 | 12:11 | 11

@AntiZanicz | 25-01-23 | 12:27: De yanks waren sowieso de Britten al aan het steunen. En de Britten verklaarden Duitsland de oorlog toen ze Polen binnen vielen (en niet de Soviet Unie). Denk maar niet de Britten zouden toestaan dat Duitsland te machtig zou worden. Daar was hun hele buitenland politiek op gebaseerd.

henkiedeboer | 25-01-23 | 12:38

@henkiedeboer | 25-01-23 | 12:38: De Britten toen al niet meer in staat tegen Duitschland op te treden. Alleen door de USA deelname konden ze 'meedoen'met de landingen. Montgomery verklootte het ook meteen, net als het verzuimen Antwerpen en de Schelde te nemen toen het kon en het meesterstuk Arnhem Market Garden.

Yes minister was leuk en leek een parodie maar eigenlijk werd daar het buitenland beleid haarfijn uitgelegd. Eerst de Hollanders bestrijden, toen een poosje de baas, Napoleon bestijden, een poosje voorkabbelen en de wereld uitwonen, Duitsland werd toen te machtig, de poms vertillen zich aan Wo1, daarna arm geworden en Wo2 was ook teveel. Daarna Suez kanaal en alles verloren sindsdien. NOg even stoer gedaan in de Falklands, daarna altijd achter de yanks als een hondje

AntiZanicz | 25-01-23 | 13:28

@AntiZanicz | 25-01-23 | 12:29:
Sure. Paar konvooitjes. Proest.
www.rbth.com/history/335471-how-lend-...
en
ru.usembassy.gov/world-war-ii-allies-...
en
"In a confidential interview with the wartime correspondent Konstantin Simonov, the Soviet Marshal Georgy Zhukov is quoted as saying:

Today [1963] some say the Allies didn't really help us ... But listen, one cannot deny that the Americans shipped over to us material without which we could not have equipped our armies held in reserve or been able to continue the war.[48]"
en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease

Basil Fawlty | 25-01-23 | 15:43
▼ 8 antwoorden verborgen

Nou ja, er lijkt nu gelukkig schot in de zaak te zitten. En dat is ook wel heel nodig, want het is nog maar een paar weken winter en die dingen moeten in Oekraïne zijn voordat in de lente Poetin met zijn grote lenteoffensief van start gaat, waarvoor hij naar verluidt al honderdduizenden nieuwe soldaten aan het lichten is.

Afwachten maar, en hopelijk slagen de Oekraïners erin die kutRussen hun land uit te schieten.

Dr_Johnson | 25-01-23 | 12:11

We gaan eraan.

Plukkieplukkie | 25-01-23 | 12:11 | 1

Dat sowieso.

Harry.Langezwaal | 25-01-23 | 12:50

Zijn deze tanks bestand tegen de drones die een mortier op de koepel droppen? Anders zou Oek weleens snel door de voorraad heen kunnen zijn afgaande op de vele tank-vernietigings-filmpjes op joetoep.

_pacman_ | 25-01-23 | 12:10 | 2

De russen kunnen dat helemaal niet vanwege domheid en dronkenschap onder gebrekkige leiding. Ook hebben ze gebrekkige detectie en weerstand. Ga er maar vanuit dat de Oekraïners alleen onder dekking van Gepard naar voren gaan.

AntiZanicz | 25-01-23 | 12:25

Zet die Patriots maar in Vlissingen om die Amerikaanse tanks te beschermen tijdens transport.

dasechtgeenstijl | 25-01-23 | 12:10 | 1

Ze staan in Rotterdam Europoort. De rest van NL moet ook nog dus zo'n uithoek in het water krijgt zeker geen eigen opstelling.

AntiZanicz | 25-01-23 | 12:42

Kan de D666 partij die tanks niet hoogstpersoonlijk in eigen levendige lijve de tanks daar ter plekke afleveren? Weer eens wat anders dan reisjes naar de Amtillen of Davos, per private jet of PHGOV.

dathoujetoch | 25-01-23 | 12:09 | 7

@Peerkeoud | 25-01-23 | 12:59: kletsverhaal, die tanks blijven veel langer in bedrijf omdat ze een veel groter bereik hebben dan de tegenstander. Die bovendien slecht geleid wordt.

AntiZanicz | 25-01-23 | 13:22

@AntiZanicz | 25-01-23 | 12:23:
Wij hebben helemaal geen tanks nodig. Wat zouden wij moeten doen met grote zware tanks behalve naar de oostgrenzen sturen om de Esten of Roemenen te helpen? Beter staan die tanks al aan de grens met Rusland en nog beter worden ze goed gebruikt door Oekraïners.

Schout-bij-Nacht-J | 25-01-23 | 14:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Tijdig voorbereiden, it giet oan.

Harry.Langezwaal | 25-01-23 | 12:08

De Amerikanen hebben ons weer eens een keer goed bij de ballen.
Dat krijg je ervan als de democrats de macht grijpen.
Het was een drama om op te groeien in de koude oorlog.
Maar 1991 - 2022 was een heerlijke tijd. RIP dertig jarige vrede.

keestelpro | 25-01-23 | 12:06 | 20

@keestelpro | 25-01-23 | 12:37: reagan was daar zelf niet echt bij, het is hem maar overkomen en het was niet het gevolg van zijn briljante beleid van grappen maken met de vijand.

AntiZanicz | 25-01-23 | 12:41

@TheEgg | 25-01-23 | 12:26: Ik ruil met liefde de EU in voor een SU2.
Sta alvast klaar met een omgekeerde vlag.

geen koning | 25-01-23 | 17:43
▼ 17 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl