Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dit zijn de eerste lichte tanks voor Oekraïne

Meer en meer wapens naar het front

Nieuw speelgoed voor de thuisploeg die al bijna een jaar strijdt tegen de ingezette aanval van FC Vladimir: Frankrijk gaat Oekraïne voor het eerst lichte tanks leveren in de vorm van de AMX-10 RC. Een gepantserd kanon op wielen dat vooral opvalt door zijn 105 mm granaatknaller op de neus. Een 300 pk sterk dieselblok zorgt voor de aandrijving van de zes wielen en brengt dit wapen naar een topsnelheid van 85 km/u op de weg of 40 km/u door de velden. Geheel verrassend is de keuze voor de AMX-10 RC niet, want Frankrijk is vorig jaar begonnen met de vervanging van deze verkenner door de EBRC Jaguar en heeft de AMX dus over. Ongeveer 240 stuks staan in de Franse opslagloodsen, maar het is onduidelijk hoeveel daarvan op de trein naar Oekraïne worden gezet en wanneer de eerste exemplaren daar aankomen. Het zijn weliswaar niet de zware Abrams en Leopard tanks waar Oekraïne op hoopte, maar met de AMX en de aangekondigde Bradleys stelt de thuisploeg steeds meer stevige schutters in de voorhoede op en dat gaat het uitduel er voor FC Mobilisatie niet makkelijker op maken. 

De volledige rondleiding

Kekke ophanging wel

U mag zelf oordelen waar de AMX scoort op de wel/geen tank-verdeling

Social

Reaguursels

Inloggen

Rokerige stem van de voormalig komiek; Merci, nastupnyy.... en door naar de volgende..

Nederlanddraaitdoor | 06-01-23 | 00:04

Gelukkig schijnt de AMX niet van de kwaliteit Renault te zijn.

panthoseen | 05-01-23 | 23:32

Krijg onderhand het gevoel dat alle beschikbare wapens e.d. naar Oekraïne gaan? Is dat nu wel zo verstandig? Of hebben we domweg ook geen keuze meer, zal het wel moeten?

Jan, Leiden | 05-01-23 | 23:26 | 3

Ja. Onze grootste dreiging wordt aan de rand van europa vernietigd.
En het zijn vooral uitgefaseerde wapens die naar oekraine gaan.
Dus geen F16 en geen Leo's.

panthoseen | 05-01-23 | 23:28

@panthoseen | 05-01-23 | 23:28:
Ja, maar bijvoorbeeld ook een flink deel van de Franse lichte tanks die we in Europa nog beschikbaar hebben. Al met al wel steeds meer. Hebben we Dam zelf als rest van Europa dan nog genoeg middelen?

Jan, Leiden | 05-01-23 | 23:40

Het heeft onze politici en die van onze trouwe bondgenoten in West Europa behaagd onze krijgsmachten te slopen na de val van de muur, en die sloop heeft doorgekabbelt tot grofweg de invasie van de Ruski's in Oekraïne. Daarna meende men dat de laatste resten reserve in de loodsen naar Oekraïne moesten, want extra geld naar de krijgsmachten des Westen. Echter, plotselinge schaarste plus inflatie zorgen voor zware stagnatie in aanvoer nieuw materieel. Veel professionals binnen krijgsmachten hebben de zinkende schepen verlaten en wat er binnen komt heeft een uitdaging getraind te worden op sporadisch binnenstromen nieuw materieel. Kortom; de kast is vrijwel leeg. Mocht u angst hebben voor oorlogsdreiging? Denk dan nog even terug naar uw stemgedrag de afgelopen pakweg 30 jaar...... NRC heeft pas een mooi stukje gedicht over hoe de politiek omging met onze defensie na de koude oorlog, dat als duiding van mijn bovenstaande betoog. Ik ga over niet zo heel veel tijd met FLO, vanaf dan kan dit linkse woke en vooral laffe land ongezien de typhus krijgen.

Nederlanddraaitdoor | 06-01-23 | 00:21

Ja de Duitsers staan te trappelen om de marder te zenden---------------oh wacht, van de nieuwste Puma bij een oefening werkte van de 18 na een paar dagen 18 niet meer. Even noch een paar jaar wachten dus tot de Puma een klein beetje werkt. verder met de oude Marder.

jan huppeldepup | 05-01-23 | 20:42 | 2

Dat gedoe met de Puma's wordt ook schromelijk overdreven door de pers hoor. Vooral door clickbait "nieuws". Die dingen hebben ze een zogenaamde in real life stresstest laten doen, het bleek dat vooral de elektronica kinderziektes heeft. Dat is niet raar of opvallend. Het is gewoon de normaalste zaak van de wereld. Reinste onzin van jewelste om te denken dat dit niet goed en rap opgelost kan worden en daarnaast was het altijd al het plan om Marders achter de hand te houden in het geval dat de Puma's de stresstest niet konden doorstaan. Er is dus gewoon helemaal niets aan de hand. Ik word soms wel eens een beetje moe aan dat hysterische van de MSM echt alles doen ze om te concurreren met elkaar door overdreven stukjes over te tikken van elkaar. Geef gewoon de feiten door zonder ravissante headliners om aandacht te trekken. Voor entertainment ga ik wel naar andere websites. Voor de persoon die wel eens wil weten hoe de Oekraïners met oude Russische "gedoneerde" meuk aan het werk gaan kan ik dit verslag aanraden. www.youtube.com/watch?v=qnjcxlxdHkw&a... zeer de moeite waard.

Psoglav | 05-01-23 | 20:57

Als de koepel er maar niet afvalt.

wiers | 05-01-23 | 20:39

Zie Putain er wel voor aan die kerstpauze te gebruiken voor een stiekem offensief uit Wit Rusland met zijn arreslee.

Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 20:39 | 1

Ze schijnen misschien wel Belarussische reservisten te mobiliseren maar dat lijkt me Russische poker. Belarus levert namelijk al overtollige tanks en pantservoertuigen aan Rusland en waarschijnlijk ook munitie dus ik heb er zelf een hard hoofd in dat ze echt het nog een keertje gaan proberen zelfs met hulp van die dikke dictator daar. Die hele grens is al onbegaanbaar en verraderlijke bevroren moerasellende waar je bijna niet doorheen komt en dus kansloos. De paar mogelijke aanvoerwegen zijn op alle punten onbegaanbaar gemaakt met antitankgrachten, mijnen, Tsjechische egels, drakentanden en gemotiveerde reservisten met prima wapens om de Russische en eventueel Belarussische troepen behoorlijk uit te dunnen voordat ze ook maar in de buurt komen van Kiev. Het mislukte trucje met de VDV paratroepers op Hostomel gaan ze ook niet meer proberen want die zijn allemaal dood en het was sowieso een rampzalig verlopen operatie.

Niet daarom alleen trouwens.

Het volhardende gerucht gaat dat Polen met de Baltische staten in ondersteunende rol staan te trappelen op uitnodiging van het Belarussische volk om een einde te maken aan die dikke dictator en trawanten. Ik denk tevens dat menig reservist liever optrekt naar Minsk dan Kiev omdat men ook daar de Russische Mir wel zat is.

Maar niets verbaast me meer.

Psoglav | 05-01-23 | 21:19

Wat een toeval. Macron is vorige maand op audiëntie geweest bij z’n baas in Washington en nu gaan ze ‘tanks’ leveren

Michaela85 | 05-01-23 | 19:40 | 1

Ja maar hij is van Zelenski wel even aangekondigd als de beste leider van Europa ever. Daar heeft Scholz nog wel aan te knabbelen, als antwoord zend Scholz nu toch Marders, lol.

jan huppeldepup | 05-01-23 | 21:29

Ik lees in de Oostenrijkse Media dat die wannabee Hitler een Staat het vuren wil voor 6 en 7 januari, het orthodoxe kerst feest in Rusland. 1x raden wat er komende dagen gaat gebeuren. Knallen Oekraine, geen medelijden.

ariedeknaller | 05-01-23 | 19:37

Iedere keer als Rusland verliest, zwelt de kritiek aan op Poetin en roeren milbloggers en aasgieren zich om de baas op het hakblok te leggen. Met ieder succes van Rusland stijgt Poetin in de peilingen. Heel simpel gezegd: Rusland moet verliezen op het slagveld, keer op keer en steeds zwaarder, want dat lijkt de enige manier om de Russische maffiaclan op te schudden.

Verliest Poetin terrein wegens een Oekraiens offensief, en nemen hardliners het over, dan nog zullen zij niet snel een tweede poging wagen Kiev in te nemen. HEt biedt juist de kans om schoon schip te maken en de schuld van het hele debakel af te schuiven op het vorige regime, de weg vrij makend voor en terugkeer van Rusland naar normale betrekkingen. Als ik de Russen was tekende ik ervoor, want het is de enige manier opnieuw te kunnen beginnen. Maar dan moet Rusland eerst stevig verliezen.

Het alternatief, een winnend Rusland is een vreselijk scenario. Het zal de wereld haar wil gaan opleggen door dreigen met meer oorlog en afpersing, nucleaire blackmail.

Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 19:06 | 7

Hoe dan ook, het uiteindelijke doel van de VS is inderdaad om 'regime change' in Rusland te bewerkstelligen, dus geen Poetin meer. Niet omdat het een autocraat is, daar hebben ze genoeg van waarmee ze goede banden hebben, maar omdat hij in strijd met Amerikaanse belangen handelt en zich niet schikt binnen de door hun geleide wereldorde. De vraag is inderdaad wat er hypothetisch voor in de plek zou komen. Rusland na de ineenstorting van de Sovjet-Unie werd opgeschrokt door oligarchen tot Putin als autocraat stevig de touwtjes in handen nam. Nu is hij schijnbaar zelf ook behoorlijk corrupt geworden. Toch zien veel Russen hem nog als iemand die stabiliteit brengt.

Zosima | 06-01-23 | 01:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Met 7 of 8 keer mobiliseren moet de titel FC Mobilisatie tot echt naar de Oeks gaan.

Hollandmix | 05-01-23 | 18:24

Kiev wijst het voorstel van de Russische patriarch Kirill tot een staakt-het-vuren tijdens de orthodoxe kerst op 7 januari af. Michailo Podoljak, een adviseur van president Volodimir Zelenski, noemde het "een cynische valstrik". "De Russische Federatie moet de bezette gebieden verlaten, alleen dan krijgt het een 'tijdelijke wapenstilstand'."

Rusland wil dat tijdens het orthodox kerstfeest een wapenstilstand van anderhalve dag geldt in Oekraïne. President Vladimir Poetin heeft de defensieminister opgedragen dat het leger tijdelijk de wapens moet neerleggen. Staatspersbureau Interfax meldt dat het staakt-het-vuren op 6 januari om 12.00 uur lokale tijd in zou moeten gaan en zou moeten duren tot en met 7 januari middernacht. Moskou vraagt Oekraïne mee te doen aan de wapenstilstand zodat iedereen een dienst op kerstavond en kerstdag kan bijwonen.

Cornelis12 | 05-01-23 | 17:48 | 5

Persoonlijk zou ik een brutaal Oekraïens kerstoffensief niet uitsluiten. Vast zat domme personen met Russische paspoort die hutjemutje in een gebouw liggen bovenop de munitievoorraden en allemaal eventjes met mamma gaan bellen. Uitgelezen moment voor een paar goed gemikte HIMARS aanvallen in combinatie met andere artillerie en MRLS aanvallen om oprukkende mechanische infanterie te dekken. Een mooie shock and awe.

Schout-bij-Nacht-J | 05-01-23 | 19:00

Juist, en dan nu er overheen walsen zou ik zeggen.
Putin kan dan gaan zeggen: goh... dat is flauw....

nobodiesunmighty | 05-01-23 | 19:27

@nobodiesunmighty | 05-01-23 | 19:27: Poetin kan van mij me rug op met dat is flauw, beter is de Hilmar's doen met de "Kerstdagen" hun werk. Een paar duizend russen, dat is niet goed voor het moraal. Misschien stoppen ze vanzelf en zijn nog andere duizenden niet dood.

jan huppeldepup | 05-01-23 | 21:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Frans, dus na 20 kilometer kapot in de Oekrainse modder.

B*tchmeister | 05-01-23 | 17:38 | 6

@Bigi Bana Boy | 05-01-23 | 18:27:

Nu je het zegt, Fransen hebben iets van 3500 AMX30 tanks gebouwd die eigenlijk overal in opslag liggen. Die kunnen ook wel naar Oekraïne en zijn inderdaad van prima kwaliteit. Alleen de Leopard I schijnt beter te zijn. Toegegeven ze staan al 12 jaar stof te happen in de opslag maar het blijft een prima tank. Griekenland en Spanje hebben er ook nog honderden in de opslag staan.

Schout-bij-Nacht-J | 05-01-23 | 19:04

@Nederlandop1 | 05-01-23 | 18:59:

Beter eerst maar eens beginnen om die Duitse Leopard I tanks te leveren. Er staan er nogal wat in opslag klaar om geleverd te worden.

Schout-bij-Nacht-J | 05-01-23 | 19:06

@Schout-bij-Nacht-J | 05-01-23 | 19:06: Maar beter volgens wie, u ? Ter info - De Duitsers hebben intussen Leopard 2 tanks aan Tsjechië geleverd, die in ruil hiervoor materieel van Russische makelij aan de Oekraïners hebben doorgeschoven. Duitsland blijft voorzichtig, ook gezien haar .. Verleden.

Nederlandop1 | 05-01-23 | 19:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vraag me af of er ook reeds getrainde manschappen inzitten. En of de onderhoudsteams al voorbereid zijn. Dan snap ik die wat lange levertijd.

Deze week een BBC-embeddel en hunnie van ons team hebben allemaal een kek tablet met live gedeelde dronebeelden, een prima audioverbinding en daarmee real-time artilleriebijsturing. Ging best goed. Je hebt de tank dan om daadwerkelijk naar binnen te rijden en als je andere tanks tegenkomt is er eerder iets fout gegaan.

Alquest | 05-01-23 | 17:31

wanneer gaan de NL broodbakmachines en van die donkergroene/grijs wollen dekens die je netjes moest opvouwen in de slaapzaal naar het front. De FN Fal 7.62 daar zijn de amerikanen wonderbaarlijk lyrisch over

HetOorAakel | 05-01-23 | 17:29 | 2

Die zijn allemaal verpatst door dhr. Kamp, net als de rest van defensie.

Sjakkie van de Hoek | 05-01-23 | 18:26

Aargh en dan je bed in willen duiken om erachter te komen dat een kamergenoot een zeemansbedje voor je gemaakt heeft.

Mr_Pikibelly | 05-01-23 | 19:43

Wat gebeurt er eigenlijk op dit moment met pro-Russische inwoners van Oekraïne ? Vechten die mee met de Russen of zijn die hun leven niet zeker door pro westerse Oekraïners ?

Bartjes3503 | 05-01-23 | 17:29 | 3

Ik vermoed dat een deel vertrokken is naar de steppen van Rusland, waar het gras veel groener is. Een deel zal zich ook wel bekeerd hebben nu ze hebben gezien wat dat geweldige Rusland aanricht. En weer een ander deel houdt zich muisstil.

MAD1950 | 05-01-23 | 19:30

Veel vechten met ze mee. Gisteren nog een YouTube verhoor mogen bekijken met zo'n figuur. je krijgt er rooie oortjes van als je hoort wat die man uitkraamt. Te dom en slecht geïnformeerd om uitsluitend meelij mee te hebben. Je kan daar niet eens boos om worden. www.youtube.com/watch?v=bha-Oguks68

Mr_Pikibelly | 05-01-23 | 19:50

@Mr_Pikibelly | 05-01-23 | 19:50: Einstein vertelde dat het universum en de domheid van mensen oneindig is, alleen bij het universum was hij niet zeker.

jan huppeldepup | 05-01-23 | 21:02

Als Putin echt oorlog met de NAVO zou willen, had hij die wel gestart toen Erdogan in 2015 een Russische straaljager uit de lucht haalde

palopalo | 05-01-23 | 16:51

Die tank is die toevallig gebouwd op het onderstel van een 2CV? Hij helt namelijk net zo makkelijk alle kanten op.

Verbandmeester | 05-01-23 | 16:37
-weggejorist-
joppie | 05-01-23 | 16:09 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Kan dat land eigenlijk wel weer opgebouwd worden na al die vernietiging.
Steden verwoest, infrastructuur naar de ratsmodee,ontelbare mijnen in de landbouw gebieden.
Groot deel bevolking gevlucht,en gaan die nog terug om opnieuw aan de opbouw te werken.
Corrupte bovenlaag die misbruik zal maken van goedbedoelde financiële hulp van het westen.
Deze oorlog is geen computerspelletje.

De Profundus | 05-01-23 | 16:09 | 4

Ga eens naar Kroatië en zie hoe ze daar weer boven janovic zijn.

Tjemig | 05-01-23 | 17:55
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens de retoriek van Poetin is dat Rusland in oorlog is met het Westen (eigenlijk de rest van de wereld). Poetin is Rusland en Rusland is Poetin, dus niet het volk nee enkel Poetin telt.
Deze dictator heeft geen uitweg meer. Zijne goede criminele Wagner vriend is een smerige lul die is veroordeeld voor prostitutie van minderjarige meisjes, in de volksmond pedofilie. De hielenlikkers in z'n kringetje zitten ook vast in hun patroon. De oorlogsmisdaden die onder zijn bevel worden uitgevoerd zijn eveneens geen sinecure.
Poetin gaat en kan niet meer stoppen.
Dus lever dan maar wapens aangezien ze toch al in oorlog zijn met het Westen volgens zijn eigen verklaring. Hopende dat de gemobiliseerden gaan muiten en Poetin z'n kliek ten val brengen. De bevolking wordt onderdrukt inclusief de gewone gemiddelde Rus die als kanonnenvoer een cijfertje is voor Poetin en z'n vrienden.
Lever ook maar Drones, hij mag ze toch ook kopen van Iran. In de hoop dat dit sneller leidt tot de val van Poetin.

bananabanana | 05-01-23 | 16:07 | 1

Tijdens de eerste wereldoorlog liep het met de Tsaar Romanov ook niet zo best af als ik mij niet vergis. Maar wat krijg je ervoor terug?

KingOfTheLoonyBin | 05-01-23 | 16:45

Wanneer nemen ze die Wagner-kok nu eens te grazen? De man komt regelmatig in de buurt van het front, en het lijkt me iemand met vijanden. Moet te doen zijn door Oekraïne.

Après toi | 05-01-23 | 16:03

Frankrijk is na het vertrek van het VK het laatste EU land met nog iets van een leger zeker? Hoe dan ook, veel succes ermee Oekraïne.

Tashtego | 05-01-23 | 15:59 | 1

Google eens NAVO……

willem n | 05-01-23 | 16:39

wie wint nu Noord- of Zuid Rusland ?
spannond !!

foxmean | 05-01-23 | 15:36
-weggejorist-
Pensionista | 05-01-23 | 15:36 | 3
-weggejorist-
F. Jacobse | 05-01-23 | 15:32

Die gaan het verschil niet maken.
Stuur ATACMS en de naald verschuift richting WO3.

masahide | 05-01-23 | 15:30 | 2

Ach, die angst voor WOIII...
Wat zegt dit videootje dan: Putin is Doomed! US Deadliest ATACMS Missile Is Already In Ukraine!
www.youtube.com/watch?v=UGaOOAEJL2g

Aristotalloss | 05-01-23 | 15:34

held

De_fluitlokker | 05-01-23 | 16:56

Er is een eenvoudige reden waarom m.n. de VS geen geavanceerde wapens naar Oek stuurt. Als zo'n wapen in handen valt van de tegenstander, dan kan deze de technologie analyseren en copiëren.

rijfkoek | 05-01-23 | 15:24 | 15

Dit is bijvoorbeeld al een keer gebeurd, toen B-29 bommenwerpers ten tijde van WOII landdem in de USSR. Noodlandingen werden gemaakt na 'bomb-runs' op Japan. Het waren er 5 in totaal.

Omdat de Amerikanen de Soviets weigerden B-29's onder Lend-Lease te verstrekken, werd de B-29 vervolgens uit elkaar gehaald, gekopieerd en nagemaakt. Zelf ontwerpen kon men dit type vliegtuig niet, eigenlijk net als met de bom niet veel later (Deze werd voor de USSR mogelijk door atoom spionnen). Russen zelf vinden het niet leuk om te horen, maar het is wel zo.

De B-29 ging in de USSR verder als de Tupolev Tu-4.

Nederlandop1 | 05-01-23 | 18:06

@Nederlandop1 | 05-01-23 | 18:06:
En dan het debakel van de Engelse Rolls-Royce straalmotor, die de Russen exact kopieerden nadat Engeland de Russen enkele hadden verkocht. Die zagen ze terug als de Klimov straalmotor in de Mig-15, die vervolgens vele westerse vliegtuigen neerhaalde.

Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 18:39
▼ 12 antwoorden verborgen

Geen idee hoeveel Anti-tank wapens de Russen hebben?Bv zo'n holle buis met zwaar mortier erin. Want vind die AMX er nou niet heel stevig gepantserd uitzien. Een voltreffer met een mortier in je cabine en dan levend verbranden is nou ook niet direct alles..

roberto9715 | 05-01-23 | 15:14 | 3

105 mm kanon. Dan sta je daar achter een muurtje op 2 kilometer. Drone boven je ziet je daar staan. 105 mm granaat komt jouw kant op. En jij wil terugschieten met je anti-tank dingetje? Proest.

BoerKoekoek | 05-01-23 | 15:51

De Amx is an sich niet zwaar gepantserd. Ik weet niet hoe het zit met modules er aan hangen.

nobodiesunmighty | 05-01-23 | 19:30

En nu knal'n met die hap!
Amfibisch de Dnjepr over en van twee kanten en met een mooie luchtlanding de 'Kakhovka Hydroelectric Power Plant' (en brug) innemen...
En dan een mooie 'blitz'-Krim-tour maken, doorstoten naar Sebastopol en de Zwarte Zeevloot vernietigen. (.......)
Sláva Ukrayíni!

Aristotalloss | 05-01-23 | 15:11

Stuur A-10 Warthog

jusch | 05-01-23 | 15:10 | 3

juist

masahide | 05-01-23 | 15:21

Mooi spul!
En uiterst nuttig inderdaad.

Aristotalloss | 05-01-23 | 15:54

Stuur Rob Jetten daar naar toe.

Xbitt | 05-01-23 | 16:03

Tja, weggeven is goedkoper dan opslaan zullen die Fransen gedacht hebben.

NLgaatnaardeklote | 05-01-23 | 14:59 | 6

@Après toi | 05-01-23 | 15:51: Daar in geef ik toe dat ik fout zit.
Maar als het westen (EU) zo bang is dat Poetin verder gaat dan alleen Oekraïne waarom sturen deze landen dan alleen maar oude meuk? Als je bang bent dat Poetin verder naar het westen zou willen trekken kun je je ondertussen ook bedenken dat hij de spullen er niet voor heeft.

NLgaatnaardeklote | 05-01-23 | 15:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig voor de Zweedse klimaatheks stoten deze prachtige voertuigen buitenproportioneel veel schadelijke stoffen uit!

eerstneukendanpraten | 05-01-23 | 14:55 | 3

Dat compenseren ze dan weer door roedels Russen te composteren.

normanius | 05-01-23 | 14:59

Ach, de hoeveelheid vervuiling valt nu nog enorm mee. Ben benieuwd hoe WO2 zou zijn afgelopen als we toen ook overal milieuwappeis hadden gehad. Moet je alleen al eens kijken naar wat er toen in de oceanen is verdwenen, aan metaal maar vooral ook de chemicaliën die die schepen aan boord hadden.

TheEgg | 05-01-23 | 15:01

@TheEgg | 05-01-23 | 15:01:
Hitler was eigenlijk een milieuwappie. Toen was de co2 footprint van staalproductie en petrol slurpen alleen nog niet zo bekend.

Sjors W. | 05-01-23 | 15:26

Weet u waarom een tank een tank heet? Het was een zeer geheim project van de Britten en het was niet de bedoeling dat de Fransen of de Duitsers lucht kregen van dit project. Daarom spraken ze van een tank, zo'n ton waar je water in kan doen of benzine. Zo dachten de Britten dat dit project geheim bleef omdat het saai leek. Mislukte overigens, de Duitsers kwamen er achter.

Lochos | 05-01-23 | 14:48 | 8

Lochos betekent iets als een oud Grieks legeronderdeel dacht ik. We hebben met een oorlogskenner te maken.

small_town_dude | 05-01-23 | 15:15

Thanks voor de info, wist ik niet.

LD69 | 05-01-23 | 15:22

Het waren bijna Wc's geweest:

Mr. (Thomas J.) Macnamara (M.P., and Parliamentary and Financial Secretary to the Admiralty) then suggested, for secrecy's sake, to change the title of the Landship Committee. Mr. d'Eyncourt agreed that it was very desirable to retain secrecy by all means, and proposed to refer to the vessel as a "Water Carrier". In Government offices, committees and departments are always known by their initials. For this reason I, as Secretary, considered the proposed title totally unsuitable.[a] In our search for a synonymous term, we changed the word "Water Carrier" to "Tank," and became the "Tank Supply" or "T.S." Committee. That is how these weapons came to be called Tanks.

Tapu | 05-01-23 | 15:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Voertuigen sturen om verliezen aan te vullen is nodig, maar waarom niet meteen meer investeren in de overlevingskansen van wat er al rond rijdt en vliegt.
Het Common Infrared CounterMeasures-systeem bijvoorbeeld.
Detecteert en ontregeld inkomende infra-rood geleide raketten met een laser, waaronder manpads, wat de grootste bedreiging is voor de Oekraïnse luchtmacht.
Systeem blijkt Nederland al een paar jaar te gebruiken. news.northropgrumman.com/news/release...

De Yanks integreren het nu ook in hun Apaches, en zolang die Oekraïnse vliegtuigen&helicopters maar voldoende vermogen genereren moet het ook vrij simpel in hun systeem te integreren zijn.

www.thedrive.com/the-war-zone/army-ap...

Abject | 05-01-23 | 14:45 | 1

Combineer AMX10's met Bradley CFV's, HMMWV's, Marders, RCH155's en FV433's en je hebt een razendsnelle gemechaniseerde divisie.

wapster | 05-01-23 | 14:43 | 1

Vergeet de VAB niet om met Frans spul bezig te blijven. In feite biedt het enkel bescherming tegen mitrailleurvuur maar aan de andere kant sjeest het wel met 110km p/u vooruit en kan ook met gemak en relatief snel de Dnjepr oversteken met 10 infanteristen.
en.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9hicule_d...

Psoglav | 05-01-23 | 15:10
-weggejorist-
hallevvezool | 05-01-23 | 14:34 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Lichte tanks? Ik vind 'm nogal donker. Komen ze ook in andere kleuren dan die saaie vlekken?

zwenkwieltje | 05-01-23 | 14:30 | 2

Gepigmenteerd gehandicapte tanks dus?

BoerKoekoek | 05-01-23 | 14:47

Lieutenant Hubert Grüber!

Ruimedenker | 05-01-23 | 14:28

Een Franse tank.
Begint dat ding ook te jengelen als je te dicht op de wegbelijning rijdt? Of als je een portier opent terwijl de motor nog aanstaat? Gaat deze tank bij het starten ook de discussie aan met de bestuurder dat de sleutel niet is gedetecteerd? Wordt deze tank ook totaal hysterisch als een andere tank vlak na het inhalen te snel weer invoegt?

Duwbak_Linda | 05-01-23 | 14:27 | 10

@Abject | 05-01-23 | 14:59:
Komt standaard met witte vlag in het dashboardkastje. Ook geen grap.

Graaisnaaiert | 05-01-23 | 15:45

Sticker plakken op de camera, klaar met dat gezeik.

Crankhead | 05-01-23 | 16:11
▼ 7 antwoorden verborgen

Als je het vol met water kan gooien is het een tank.

Sqbar | 05-01-23 | 14:24

Van wat ik ervan begrijp. Een AMX10 is geen tank, niet echt een tankjager of lichte tank maar het kan het wel. Het is ook geen infanteriegevechtsvoertuig of verkenningsvoertuig. Het is meer een soort van razend snelle pantserwagen vol met elektronische snufjes met een gigantisch kanon erop gelast dat behoorlijk veel vuurkracht heeft en ook weer heel mobiel is. Denk dat ze daar, zeker als het er een paar honderd worden best veel plezier van zullen hebben tijdens het Russen aan flarden schieten. Maar weet ik veel verder.

KingOfTheLoonyBin | 05-01-23 | 14:22 | 4

Dat dekt de lading inderdaad wel. Dingen bleken ook alles behalve van de Franse slag te zijn en zeer effectief juist in moeilijke weeromstandigheden. Ik vind dat Franse spul sowieso behoorlijk degelijk er wordt echt nagedacht daar over wat ze precies nodig hebben. De Leclerc is ook een mooi stukje techniek. en.wikipedia.org/wiki/Leclerc_tank

Psoglav | 05-01-23 | 15:01

Mobiel en vuurkracht. Ideaal om snel te schakelen tijdens het terugdringen van de russen of als vliegende keep ergens waar extra punch nodig is op te duiken.
Soort van lichte cavalerie dus. Multitaskers. Kun je niet genoeg van hebben.

Graaisnaaiert | 05-01-23 | 15:44
▼ 1 antwoord verborgen

Voor een oorlog met een land wat vanaf het het begin zonder raketten en degelijk materiaal zit en op elk front verliest moet er wel bar veel geld en materiaal heen. 45 miljard van amerika en na 2023 in totaal ongeveer 3.5 miljard van Nederland *doe eens even afmaken dan kapitein HIMARS*

keistad | 05-01-23 | 14:22 | 9

6 icbm's met 10 kernkoppen was inderdaad veel goedkoper. Plus 6x10 russische steden minder om ons druk over te maken.

BoerKoekoek | 05-01-23 | 14:48

Rusland verliest aan alle fronten, daar gaat niets heen kerel!

tis_wat | 05-01-23 | 14:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb een keer in een Leopard gereden!

*trots kijkt*

overVecht | 05-01-23 | 14:22 | 13

@De_fluitlokker | 05-01-23 | 15:01:

2… Als bestuurder. Maar ik speel ‘World of Tanks’ al een tijdje niet meer dus weet het niet zeker.

overVecht | 05-01-23 | 15:03

@Glasgow Argus | 05-01-23 | 14:30:
Zijn hele fijne ritjes hoor, al dreig je nog wel eens de controle te verliezen.

Graaisnaaiert | 05-01-23 | 15:41
▼ 10 antwoorden verborgen

Lijkt me naast de Bradley het ideale voertuig voor Oekraïne. Snel, manoevreerbaar, goed voor mobiele aanvallen. In combinatie met Humvees, YPR's en BMP's perfect geschikt voor snelle omgsingeling en dat kanon is ook gee kleintje.

Wat me wel opvalt is dat Rusland niet bepaald "tegen de NAVO" strijdt, maar vooral tegen de afdankertjes van de NAVO. Benieuwd hoe lang Rusland het vol zou houden tegen de huidige wapens van de NAVO in plaats van die van 50 jaar geleden, al is de Leopard 2 ook eigenlijk alweer een oudje.

Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 14:21 | 11

He, Landgenoot, strooi nou niet nog meer zout in de wonde van Poetin en zijn propagandapparatsjiks hier. Ik bedoel, die zijn nog niet bijgekomen van het ontluisterende optreden van die YMCA-brigade in het begin van de oorlog.

Graaisnaaiert | 05-01-23 | 15:40

@Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 14:30:
't Is bizar hoe sommigen in die onzinnige CIA-theorien bleven geloven.
Nota bene Yanukovych zelf gaf in een BBC interview toe dat hij zijn eigen troepen opdracht had gegeven op de Maidan demonstranten te schieten, en nog steeds bleven figuren herhalen dat de CIA erbij betrokken zou zijn.

RandyBiel | 05-01-23 | 15:54

@RandyBiel | 05-01-23 | 15:54:
Het is onuitroeibaar. Het wereldbeeld van sommige is dat altijd overal een kwade genius achter zit, meestal te vinden in de westerse geheime diensten. Ik denk dan: Organiseren is moeilijk en al helemaal zoiets als een volksopstand, als het allemaal geheim moet blijven helemaal. Het lekt zo uit, mensen gaan praten, foto's lekken uit en noem maar op. Het is al een kunst als de Amerikanen iets voor elkaar kunnen krijgen als het expliciet de bedoeling is, laat staan dat het lukt in volledige geheimhouding. Occams Razor is de beste methode om te beoordelen of iets lulkoek of echt is. En ja, Rusland "organiseerde" een volksopstand in 2014. Maar het was weer zo klunzig geheim gehouden dat iedereen kon zien wat er gebeurde. Toch loog Poetin alles bij elkaar, toen al.

Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 18:46
▼ 8 antwoorden verborgen

Franse voertuigen. Ze zitten vaak wel lekker, maar dat was het wel zo'n beetje.

Prieelvogel | 05-01-23 | 14:19 | 6

Nou, de TGV...

Diotima | 05-01-23 | 14:53

Ik ben na jarenlang Volvo overgegaan op een 3e generatie Espace en ik wil hem niet meer kwijt. Op de normale slijtage na geen centje pijn mee en inderdaad, hij rijdt en zit als een Pullmanwagon. Veilig, rap, ruim en comfortabel, wat wil een mens nog meer?

Graaisnaaiert | 05-01-23 | 15:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Ophanging van de citroën GS?

Avondlander | 05-01-23 | 14:16 | 2

Klopt, volledig hydro-pneumatisch. Afstelbaar voor elk terrein. Varend gaan kunnen de wielen extra ver omlaag gebracht worden.

Nebuchednezzar | 05-01-23 | 14:19

Je kunt er eieren mee vervoeren op de achterbank zonder dat ze breken.

zuurtjeregen | 05-01-23 | 15:00

Voordeel van dit verkenningsvoertuig is dat het volledig amfibisch is, nadeel is dat hij niet rijdend kan schieten. Heeft goede nachtkijkers. Op terrein haalt hij gemakkelijk hogere snelheden dan 40 km/h. Leuk speelgoed, kun je lekker mee rossen door ruig terrein, terwijl je niet gek wordt op de weg, wat met tanks gebeurt op rupsbanden.

Nebuchednezzar | 05-01-23 | 14:13 | 5

@Nebuchednezzar | 05-01-23 | 14:26: Klopt, en de kracht van moderne legers ligt toch in de gecombineerde inzet van een divers arsenaal aan gespecialiseerde wapens. Een type tankjager als deze miste nog in het Oekraiense arsenaal.

drs. Levi Samsonov | 05-01-23 | 14:28

@Nebuchednezzar | 05-01-23 | 14:26: Maar die bepantsering tegen een .50 helpt momenteel niet echt. De kans is aanzienlijk groter dat een drone iets veel lelijkers van boven af je tank in ploft dan dat er een .50 is die je kan raken.
Mobiliteit is waarschijnlijk veel waardevoller.

TheEgg | 05-01-23 | 15:03

Heb je ervaring met dit soort voertuigen en tanks?

De_fluitlokker | 05-01-23 | 17:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Beetje hetzelfde als de Rooikat en de Ratel.
Ideaal voor snelle aanvallen op onverhard terrein.
He Ho let's Go!, youtu.be/268C3N2dDYk

steekmug | 05-01-23 | 14:13 | 1

Dat was ook mijn gedachte. Een nadeel van de Ratel was, dat het voertuig eerst tot stilstand moest komen om met het kanon te kunnen schieten. Ooit gelezen op de site rhodesia.nl
Hoop voor de Oekrainers dat dit puntje verbeterd is bij hun aangeboden speelgoed.
Ah, sorry, word hier onder al gezegd.

hotnot | 05-01-23 | 14:52

Blijf maar lekker kleine bekers olie op het vuur gooien. Vooral niks doen om een oplossing te vinden.

Tommi | 05-01-23 | 14:11 | 19

Probleem: illegale russische barbaarse invasie
Oplossing: Russen er uit meppen.

Shoarmamasutra | 05-01-23 | 16:46

@TheEgg | 05-01-23 | 16:04: Pandora papers: Zelensky heeft een paar miljoen buiten Oekraïne geparkeerd. De Navalny-documentaires: Putin is goed voor 60 miljard.

Après toi | 05-01-23 | 18:40

@Après toi | 05-01-23 | 18:40:

Zo simpel is het nu ook weer niet. Zelensky is/was in de Russischtalige wereld zeer geliefd komiek en acteur. Kwart miljard mensen spreken Russisch. Hij was overal op televisie in de Russisch sprekende wereld. Razend populair. Zeker ook in Rusland. Hij verdiende er bakken met geld mee via zijn mediabedrijf. Dat geld liet hij natuurlijk niet in Oekraïne slingeren. Nee hij heeft het offshore geparkeerd, dat doen rijke mensen vaker, soms legaal, soms niet. Na zijn verkiezing heeft hij de aandelen openlijk in een soort van constructie gegooid op voorwaarde dat zijn familie nog wel dividend kreeg uit investeringen maar geen directe zaakvoering kon doen. Veel minder corrupt dan dat vind je niet in Oekraïne.

Schout-bij-Nacht-J | 05-01-23 | 19:18
▼ 16 antwoorden verborgen

Het zal mij benieuwen wanneer Poetin een van de Europese landen te grazen zal nemen, dit zal niet lang meer duren.. helaas..

aardv@rk | 05-01-23 | 14:10 | 8

Met welke spullen? Ze hebben zelfs hun baltisceh flankleger en de moskoubeveiligingselitemacht al door de gehaktmolen gedraaid.

Shoarmamasutra | 05-01-23 | 16:48

Met welk leger wou Poetin dat doen?

BasBr | 05-01-23 | 17:13

De Oekraïne is een Europees land.

SterF... | 05-01-23 | 18:08
▼ 5 antwoorden verborgen

Beter als een tank denk ik, in ieder geval stukken beter als die Russische T62-72-90 tanks, want zware bepantsering maakt op een slagveld waar de Javelin en de Nlaw de dienst uitmaken niet echt veel meer uit.
Snelheid, wendbaarheid en de slagkracht van een 105mm kanon doen dat wel.

me163komet | 05-01-23 | 14:10

Wat leven we toch in een rare wereld!

leo59 | 05-01-23 | 14:07 | 3

de wereld is niet raar, de mens daar in tegen.

normanius | 05-01-23 | 14:11

Poetin is raar!

Aristotalloss | 05-01-23 | 15:58

Zie er behoorlijke rookpluimen uitkomen. Mag dat allemaal wel van onze Frans Timmerfrans?

Waakvlam | 05-01-23 | 14:06 | 3

Als ze maar op biomassa rijden, vindt keizer Frans het best.
Lekker stoken, puur natuur die rookwolken!

EEnzame SchizofrEEN | 05-01-23 | 14:30

Ze rijden (nu nog) buiten de EU dus boeit het Frenske niet veel.

Overigens dringen de roetdeeltjes die oude diesels uitstoten minder diep in de longen dan de nieuwe Euro4 diesels, maar dat terzijde. Op techniek /beta gebaseerde regels zijn te hoog gegrepen voor regenten die alfa en gamma studies gedaan hebben.

klimgek | 05-01-23 | 16:05

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl