Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE! Biden vanuit doorgeladen M1 Abrams over zijn "Continued Support for Ukraine"

De woordvoerder van zijn adviseurs en schouwartsen live over NAVO's Oostfront

Toch bijzonder om te zien. Rusland maakte vanaf 6 januari rond Bakhmut hun eerste voorwaartse bewegingen sinds 8 september. Over de hele linie genomen was dat weliswaar een tegenslag voor Oekraïne, maar nog geen fatale doorbraak die alle heroveringen sinds 8 september bedreigen. Desalniettemin reageert de NAVO met hun grootste opschaling en escalatie van hulp sinds Oekraïne begin juni de Amerikaanse HIMARS in gebruik nam. Vandaag werd duidelijk dat Oekraïne ongeveer 108 Main Battle Tanks zal krijgen: 30 Amerikaanse M1 Abrams, 50 Duits/Europese Leopard 2's, 14 Britse Challenger 2's en naar verwachting zo'n 14 Franse Leclercs. We verwachten dat Nederland zich ook snel in de rijtje gaat voegen. 

Die escalatie onder Amerikaanse leiding zal Biden bovenstaand ongetwijfeld toelichten en de NAVO-lijn zal herhaald worden: "We blijven Oekraïne steunen tot het wint en Rusland verliest." Het is onduidelijk hoe De Krim precies in dat plaatje past.

Er wordt vaak (overwegend door debielen) op gewezen dat Leopard 2 en M1 Abrams-tanks heus zo goed niet zijn, omdat ze in Syrië, in Iraakse dienst en in Saoedische dienst te Jemen meermaals vernietigd zijn. Maar dat bevestigt slechts een gegeven waar elk modern leger omheen organiseert: een tank is niet enkel een solo-eenheid waarvan de kwaliteit afhangt van of-ie kapot te schieten valt of niet, want echt elke tank valt zelfs door adequaat uitgeruste infanteristen kapot te schieten. De kwaliteit van een moderne tank is evengoed afhankelijk van de kwaliteit van de coördinatie met omliggende infanterie, lichtere pantser, artillerie en luchtsteun. En die logistiek en coördinatie zal ook doorslaggevende zijn voor moderne Westerse tanks in Oekraïense handen.

Maar toch; nu het Westen hun zwaarste (niet te verwarren met dodelijkste, dat zijn HIMARS) landplatform in de strijd gooit wordt het toch wel steeds moeilijker vol te houden dat we niet minstens in een soort-van-staat-van-oorlog met Rusland verkeren.

Update: Het worden 31 M1 Abrams en 8 ondersteuningsvoertuigen.

Een van de hardste M1-foto's ooit

Crystal Arrow 2021 in Adazi Militari base, Latvia, 26 March 2021.

Draadje van oud-generaal over M1 Abrams' logistieke uitdagingen

Social

Oud-generaal en lid Armed Services Committee bespreken mogelijke effect levering

Ja

Social

En ook; ja

Social

Even ventileren sorry. Dit zwakbegaafde K*T-account met 327K volgers

Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Ik snap echt niet wat ze aan het doen zijn. Waarom zoveel publiekelijk bombarie maken over het leveren van die tanks? Dat werkt alleen maar averechts door Putin nog hoger de boom in te drijven. Als je die oorlog jouw kant op wil laten gaan, lever ze dan stilletjes. Natuurlijk zal Putin ze evengoed zien aankomen, maar psychologisch drijf je die door middeleeuwse eer gedreven maniac dan niet nog verder naar die eerreddende rode knop toe. Ik snap echt niet wat het westen met al die bombarie wil bereiken.

SaintNick | 26-01-23 | 01:39

Als je een jaar geleden had gezegd dat Oekraine al een jaar in volledige oorlog was met Rusland, waarbij Rusland nog niet voorbij Kherson was gekomen had iedere generaal je voor gek verklaard, zowel om het idee van deze bijna all-out oorlog als wel het feit dat Rusland zo'n militaire natte tosti blijkt te zijn.

Hopelijk kunnen we over jaar jaar in alle rust en vrede terugkijken op een jaar waarin Rusland terug in het hok is gedreven. Het alternatief scenario is echter dat niemand meer terug kan kijken

Beste_Landgenoten | 26-01-23 | 01:10

Ik denk dat het Westen nu wel een beetje klaar is met de waanzin van putin en vanaf nu zijn strop gaan aantrekken.

Haloef | 26-01-23 | 00:17

Poetin begon een oorlog die hij heeft laten escaleren tot een proxy-strijd met de USA en de NAVO. Een nogal achterlijke beginnersfout gebaseerd op zelfoverschatting en volledige corruptie en incompetentie van zijn entourage. De enige eervolle aftocht die hij nog heeft is toe te geven dat de NAVO een maatje te groot voor hem is en dat hij daarom, om het moederland te redden, zich terugtrekt uit Oekraine. Dat vergt een heroïsche strijd met veel doden om dat aan de eigen achterban te verkopen. Daar kunnen we hem bij helpen door Oekraine vol te pompen met wapens.

bdn01 | 25-01-23 | 23:05 | 2

Daaraan toegevoegd, de oorlog in Oekraine is de goedkoopste manier voor het westen om voor lange tijd af te rekenen met de Russische militaire dreiging. Wat is die Poetin toch een enorme prutser.

bdn01 | 25-01-23 | 23:12

@bdn01 | 25-01-23 | 23:12: Maar hij is er nog steeds wat ik en waarschijnlijk een boel anderen niet verwacht hadden omdat er zo veel levens opgeofferd worden. Er komt een moment dat "zijn volk" het niet meer pikt. De Krim waar de Russische vloot en veel Russen wonen was nog te begrijpen. Daarna niet meer. Er is geen eervolle terugtrekking meer te halen dus deze strijd duurt voort en de kans dat Poetin iets waanzinnigs doet is helaas niet denkbeeldig meer.

dijkbewaker | 25-01-23 | 23:49

De Ukraine, en de rest van de wereld zou meer geholpen zijn met een vreedzame oplossing. Dit gaat van kwaad naar erger, maar de westerse samenleving schijnt het sturen van wapens en geld het belangrijkste te vinden.
Op deze manier stopt deze oorlog nooit.

Het leven is zwaar | 25-01-23 | 23:01 | 3

Volkomen mee eens. Belt u Poetin?

BenZen | 25-01-23 | 23:16
-weggejorist-
Het leven is zwaar | 25-01-23 | 23:23

@BenZen | 25-01-23 | 23:16: had m net aan de lijn over mijn gasrekening en hij wist zeker dat het zo rond mei klaar zou zijn met de speciale actie.

Tjemig | 26-01-23 | 00:04

Gewoon direct doorrijden naar Moskou met die apparaten.

puszuiger | 25-01-23 | 22:37

De grote vraag gaat zijn , zal dit genoeg zijn ?

We doen ondertussen lacherig over het Russische leger , faal na faal na faal.
De laatste maanden is behalve de winter , ook door betere defensie aan Russische zijde ,de Oekraïense opmars gestopt.

Laten we niet vergeten dat Rusland zo ontzettend veel manschappen zonder te knipperen zal opgeven voor een strategische locatie.
Als ze maar iets geleerd hebben van het laatste jaar en strategisch iets bekwamer worden , dan is Oekraïne in diepe shit deze lente.

Die tanks zullen pas interessant worden voor een offensief , nadat getrainde oekraïners erin rijden en ze door een linie kunnen beuken.
Dat kost maanden.

Wat Oekraiene nodig heeft is controle over de hemel erboven.
Kan me niet voorstellen dat er niet nu al piloten uit Oekraiene getraind worden in de US,UK,EU om wat modernere jets te kunnen vliegen.
En op de grond moet een hoop gebouwd worden om die te kunnen ondersteunen.

Maar uiteindelijk is dat de enige mogelijkheid om die oorlog tegen een overmacht te winnen.
Drones, Pilots & Jets.

Dat we het niet doen snap ik, we geven ze niet graag weg, ze moeten onderhouden worden en je moet de piloten ervoor hebben.
En ze moeten gestald worden in Oekraiene , vliegen van een NAVO land kan gezien worden als een directe aanval.

Dat gaat de volgende stap worden ... En hopelijk op tijd.

blamage_fr | 25-01-23 | 21:32 | 1

Piloten worden al een hele poos getraind in onder andere Amerika. De vraag is kunnen ze ook al F16 vliegen? In dat geval hebben we in Nederland nog iets van 40 F16's liggen die met een beetje opknapbeurt prima kunnen functioneren aan het oostfront. Wij hebben ze niet meer nodig.

Schout-bij-Nacht-J | 25-01-23 | 21:37

@spartacus. Niet om te zeuren, maar ik meen in het artikel een vrije vertaling te lezen van een filmpje dat ik eerder vandaag zag (youtube kanaal Task en Purpose. De betreffende aflevering hier: www.youtube.com/watch?v=VJQp5wQSFsY). Wanneer hele alinea's worden overgenomen, lijkt een linkje naar de bron daarvan mij wel zo correct.

Smoothsailing | 25-01-23 | 21:13
-weggejorist-
Pittzz | 25-01-23 | 20:58 | 2

Ik denk niet dat een mengelmoes van een stuk of 100 tanks in allerlei verschillende types en modellen een enorm verschil gaat maken. De Oekraïners zouden meer hebben aan precisiewapens met een langer bereik, dus verder dan de 70 km van de GMLRS raketten die ze nu met hun HIMARS kunnen afschieten. Zulke wapens zijn er ook al, namelijk GLSDB (150 km) en ATACMS (300 km), maar de VS willen die niet beschikbaar stellen.
Met zulke wapens kunnen de Oekraïners doelen treffen die (bewust) ver achter de frontlinies liggen, zoals commandoposten, munitieopslag, kazernes en andere faciliteiten. Door zo de aanvoer van munitie en andere voorraden af te knijpen worden de Russen gedwongen om zich terug te trekken, zoals we hebben gezien bij de strijd om Cherson, waar ze uiteindelijk al hun troepen van de rechteroever van de Dnipro hebben terug moeten trekken.

Leon Tosti | 25-01-23 | 20:33 | 2

Ontzettende natte tosti. De 150km geleide wapens worden in het nieuwe pakket met duizenden verstrekt. Duizenden. Waar je wel gelijk in hebt is dat dit een game changer gast zijn, net als de HIMARS dat enkele maanden geleden was.

The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 21:00

@The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 21:00: Graag een bron, want ik zie het nergens. Als het al zo is dan is het recentelijk want tot enkele dagen geleden was er nog geen sprake van. Als ze echt zouden willen had dit al veel eerder gekund trouwens. Natte tosti's hebben hier niks mee te maken.

henkiedeboer | 25-01-23 | 21:48

Als ze echt snel zoden aan de dijk wilden zetten hadden de Amerikanen wel lange afstand raketten voor de HiMars geleverd, maar dat houden ze al een halfjaar tegen. En die tanks kwamen er ook slechts met moeite en dankzij onderhandeling van Duitsland.

henkiedeboer | 25-01-23 | 20:29 | 1

Die zitten dus OOK in het meest recente pakket. Per duizenden. 150 km max. Zoals ik elders al betoog, de VS is all in aan het gaan.

The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 21:01

Maar een proxy-oorlog is het niet hoor.

zeeman73 | 25-01-23 | 20:22 | 2

Hecht je veel waarde aan dat woord?

SterF... | 25-01-23 | 20:25

Volgens Annalena Baerbock (Duitse MinBuZa) niet nee. Die zei vandaag in de EU Raad "we are fighting a war against Russia". Niks proxy aan.
twitter.com/mtracey/status/1618217167...

pollens | 25-01-23 | 20:57

Moeilijk gedoe, laat even een floot F35 met goed getrainde westerse piloten even een dagje hun werk doen en het is allemaal over. En de Russen hebben geen idee wat er is gebeurd.

flame_me | 25-01-23 | 20:21 | 2

Die bewaren we voor het laatst.

Tjemig | 26-01-23 | 00:07

Ja, en dan gaan de silo's open en komen er een paar honderd raketten deze kant op waarvan een paar zeker het doel gaan raken. een soort Russische roulette maar met iets meer slachtoffers.

PaulusdeBosrouter | 26-01-23 | 04:28

Stuur de cavelerie er maar op af en jaag de slechteriken weg. Op een dusdanige wijze dat niemand naar kernwapens grijpt, als dat gebeurt hebben we binnen het uur de grootste vuurwerkshow ooit.

De_fluitlokker | 25-01-23 | 19:57 | 1

Hopen dat het hard waait, lassen ze de vuurwerkshow af. Deden ze laatst ook.

NLgaatnaardeklote | 25-01-23 | 20:00

Er wordt hier in de panelen en ook elders beweert dat Rusland geprikkeld is om te handelen op de manier zoals zij dat doet. Het bekende stokpaardje van Weird Duk et al. bijvoorbeeld dat het Westen Rusland constant uitgedaagd heeft. En dat dit weliswaar de oorlog die Rusland voert niet goedpraat maar toch.

Wat Putin als sinds zijn aantreden in 2000 beoogd is het herschikken van de grenzen zoals die na 1945 getrokken zijn. Dat is ontoelaatbaar. Hij doet dat in de Kaukasus. Dat was voor ons nog een ver van ons bed show. Hij deed dat in Syrië. Dat had al aanzienlijk meer gevolgen voor ons. Nu dat hij dat direct aan de grens van de EU. En nu weten "wij" het ineens niet meer waar we alle spullen vandaan moeten halen om de Oekies voor ons te laten vechten en daarmee ons vege lijf redden. Met "wij" bedoel ik overigens niet een land als bv. Polen die serieuze budgetten hebben voor de opbouw van een land- en luchtmacht welke groter en competenter is dan dat van Duitsland, de Benelux en Frankrijk bij elkaar.

Vergeet het maar dat de Oekraïne het zonder de Krim zal kunnen doen. Zolang de Krim Russisch is zal scheepvaart van en naar Odessa onder constante bedreiging van Russische aanvallen blijven en daarmee een levensvatbare economie voor de Oekraïne onmogelijk zijn.

Heurtebise | 25-01-23 | 19:52 | 3
-weggejorist-
dijkbewaker | 25-01-23 | 20:08

Kortom, morgen is het niet voorbij.

SterF... | 25-01-23 | 20:18

Het conflict is inderdaad iets dieper dan enkel tussen de twee landen, misschien de geschiedenis eens nalezen om te begrijpen wat er gebeurt.

Zoelense Hobbyboer | 25-01-23 | 22:09

Nederlands gaat de sjoeltrainengen verzorgen?

Santtulainen | 25-01-23 | 19:40

Goed zo!
De tijd van onderhandelingen ( indien die er al waren) is voorbij.
Nu is het aanpakken en doorstoten tot de russen weer aan hun kant van de grens staan.

Alleenheerser | 25-01-23 | 19:33 | 4

Onze.

entredeuxverres | 25-01-23 | 19:55

Misschien is dit juist een goed moment om vredesonderhandelingen te starten!
Bijvoorbeeld: Rusland trekt zich geheel terug uit de gehele Oekraïne inclusief het bezette oosten. Rusland betaalt alle schade die het heeft aangericht.
Oekraïne wordt onmiddellijk lid van de NAVO zodat Rusland niet opnieuw iets probeert. En als tegenprestatie krijgt Rusland de havens van Sebastopol plus een gebied daaromheen van 5, 10, 15 of 20 kilometer ofzo. Dus niet langer leasen maar krijgen. Plus het recht om de schepen over het grondgebied van de Krim te bevoorraden. Maar de Krim blijft verder geheel van Oekraïne.
Lijkt me een f*kking goede deal!

Aristotalloss | 25-01-23 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Die Irakese en Saudische tanks, zijn dat niet die gedowngrade m1’s?

ikworstelengadouchen | 25-01-23 | 19:31 | 2

Inderdaad, de pantsering is minder omdat daar geen 'depleted' uranium in zit.

Leon Tosti | 25-01-23 | 20:15

De M1 die naar Oek gaat zal ook niet deze pantsering hebben. Dat is Grey Eagle, F22 niveau top secret spul

The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 21:03

Kwade tongen in Rusland beweren dat Kiev en het westen, met name Amerika, al sinds de annexatie van de Krim bezig zijn met het Oekraïense leger te trainen, hun wapentuig te moderniseren en ze behalve dat ook al jaren Oekraïense tankcrews, IFV crews en straaljagerpiloten plus ondersteunende troepen trainen met modern wapentuig.

Zo beweren ze ook in Moskou dat de Polen bezig zijn om de grootste legermacht te worden in Europa naast de Oekraïners, Britten en de Fransen.

"Rusland" aanvallen was altijd al het plan volgens deze geruchten uit het Kremlin. Met Rusland bedoelen ze dan gebieden, waaronder Oekraïne, Polen, Moldavië en Finland die zij als historisch Russisch beschouwen.

Nu ben ik de allereerste die zegt dat als het Kremlin iets ontkent dan is het dus juist wel zo en als ze zeggen dat ze iets, claimen, gaan doen of iets hebben dan liegen ze. Ik ben natuurlijk niet de enige.

In dit geval denk ik wel dat de Russen de waarheid spreken. Wie kan ze daar in Kiev of ons eigenlijk iets kwalijk nemen. Het ging niet om het beschermen van de Russischtalige bevolking want die moorden de Russen uit en die vechten even hard tegen de Russen als de rest van Oekraïners. Zelensky is Russischtalig. Het ging niet om de warmwaterhaven in Sebastopol want die lease had Kiev al verlengd met maar liefst 40 jaar.

Het ging om niets anders dan dat de Russen dachten wel eventjes te kunnen winnen en hun pijpleidingen, hun bijna monopolie op de toevoer van met name gas maar ook olie Russisch te houden zonder allemaal landjes die westersgezind werden en concurrentie konden gaan leveren.

De maffiabaas die Poetin is heeft hem de afweging doen maken dat hij geen marktwerking duldt op de markt en dat mag best wel wat doden en verwoeste levens kosten. Hij gokte verkeerd. Hij was ook in Russischtalig Oekraïne niet welkom. Verre van.

Psoglav | 25-01-23 | 19:29

De russen zijn de tel kwijt, stuur er gewoon een paar honderd op. Hier zijn ze voor gemaakt.

SterF... | 25-01-23 | 19:23

Vind het allemaal best maar kunnen we wel even wat andere zaken in de koelkast zetten, denk oa aan stikstof, boeren uitkopen, klimaat end.
Wordt een beetje duur voor de belasting betalers op deze manier.

NLgaatnaardeklote | 25-01-23 | 19:16

De nieuwe VrijMiBo,
met sexy harde tanks
(en Amerikaanse vlag).

nobodiesunmighty | 25-01-23 | 19:15 | 1

Ukraine stompt af en stuurt teveel man de hakselaar in?

Neuth | 25-01-23 | 19:14 | 3

Net of ze een keus hebben.

SterF... | 25-01-23 | 19:24

@Neuth | 25-01-23 | 22:00:
Ja, volgens sommige kun je beter onderhandelen met een leeuw op het moment dat je hoofd in zijn bek zit.

SterF... | 25-01-23 | 22:04

Zijn sommigen inmiddels zo verveeld en blasé geworden dat ze enthousiast worden over een oorlog? Poetin is een despoot met een gevaarlijke hang naar geweld die over een periode van ruim twee decennia over het randje is geduwd door de NAVO en de EU. Alle wegen naar een 'vreedzame' oplossing zullen nu inderdaad zijn afgesloten, maar zijn in mijn beleving nooit serieus bewandeld. Enige zelfreflectie en introspectie zou het Westen niet misstaan. Daar kopen we nu misschien niets voor, maar we kunnen er wel lering uit trekken voor de toekomst.

MickeyGouda | 25-01-23 | 19:12 | 18

Voor ingrijpen zijn is niet hetzelfde enthousiast zijn over een oorlog. Daarmee frame je elke discussie. Lekker andere labelen als fans van oorlog...
Zo kun je ook stellen dat mensen die geen ingrijpen willen laf zijn. Je kan ook stellen dat zij die tegen ingrijpen zijn vinden de vernietiging van Ukraine op zich een aanvaardbaar offer is om zo hun eigen leventje buiten schot te houden. Minstens zo blasse of decadent. Maar dus ook niet helemaal waar.
Jouw analys hoe we hier gekomen zijn is volkomen irrelevant geworden. Die geest gaat niet meer terug in de fles. Overigens ben ik het niet eens met je. Als Ukraine direct NAVO lid was gemaakt en er troepen hadden gestaan hadden we er nu beter voor gestaan. Een tussenoplossing met Ukraine tussen twee vuren was nooit een lange termijn optie geweest.
Ik denk dat een oorlog sowieso onvermijdeljk is en dat in dat perspectief je nu grotere risico's neemt door terughoudend te zijn. Dat zou wel eens een heel dure nare gemiste kans kunnen zijn. Voor Rusland zijn we al lang in oorlog met hen. Nederland heeft daarin maar weinig te willen. Zelfs de NAVO zal haar parnters niet in het gareel kunnen houden. Polen zal waarschijnlijk de eerste zijn die zijn troepen zal sturen. Of dat fout of verkeerd is voor de geschiedschrijving, het is wat het nu is. Hoe langer we hier mee wachten des te groter wordt de ellende.

Lafayette | 25-01-23 | 20:20

@Lafayette | 25-01-23 | 20:20:
De aanleiding is nooit irrelevant. Ik denk alleen niet dat onze betrekkingen iets te maken hadden met de oorlog of dat Rusland gepest is. Daarvoor is het echt buiten alle proportie.

letopuwzaak | 25-01-23 | 20:54
▼ 15 antwoorden verborgen

Filmpje is van september maar laat zien dat het handig zou zijn wanneer je op een tank zou kunnen terugvallen.

www.youtube.com/watch?v=lWlk_OHJQ3Q

Longhorn | 25-01-23 | 19:11

@bl Dank voor je antwoord. Oekraïne houdt inderdaad op veel punten maar net stand. Mijns inziens omdat veel van hun sterke punten in de modder niet gebruikt kunnen worden: snelheid en integratie van systemen. Het terrein is onverwacht veel onbegaanbaarder dan in een normale winter, dit gaf de Rus tijd zich in te graven en een slugwar te beginnen. Daar zijn ze gewoon beter in. Dit voorjaar zijn er ongeveer 1000! Westerse pantservoertuigen extra, de gos gestuurde lichte 150 km raketten, honderden tanks (dit is mi pas de eerste lichting), vermoedelijk 30 f16s (sterke geruchten dat piloten al getraind zijn) honderden extra westerse artillerie, en een meer dan fatsoenlijk lucht schild. Belangrijker: de US is met de tanks nu all-in gegaan. Verliezen mag nu niet meer. En aangezien de US duizenden en duizenden bradleys en M1s beschikbaar had voor een oorlog tegen Rusland laat dit - indien nodig- gewoon ingezet worden. Zelfs dan hebben ze er nog duizenden en duizenden over. Ik zie geen enkel scenario waarin Rusland wint.

The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 19:08 | 4

Dat vermoed ik ook. 1300 stuks technologisch superieur materiaal BL! De VS is all in. Het enige dat dit nog tegen kan houden is een Republikeinse overwinning over een paar jaar. Tegen die tijd is dit wel voorbij. Nee, vertel me een weg waarop Rusland dit winnen kan zonder ABC-wapens, want ik zie m niet. En ik zie ze dat gewoon niet doen.

The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 20:04

Dat is ook zo, maar met de extreem linkse tak van de Dems zou het genoeg kunnen zijn. Ik hoop van niet, en verwacht het eigenlijk ook niet. Ik weet eigenlijk niet hoe DeSantis erin staat..

The-loopy-cowboy | 25-01-23 | 21:05
▼ 1 antwoord verborgen

Laten we hopen dat iedereen daar op tijd bij zinnen komt want anders ziet het er somber uit.
Dat vond Sting een tijd geleden ook: youtu.be/kwu2CwFOa9w

Here's Freddy | 25-01-23 | 19:02

War by proxy betekent boter bij de vis. Stuur de jachtvliegtuigen ook maar direct om die ouwe troep van Poetin op te vegen. Die komt met een Intertoys drone aankakken.

TanteJuut | 25-01-23 | 18:59 | 1

Kan nog wel eens tegenvallen. Het Russische offensief en de logistiek zijn nog steeds een zooitje, maar de verdediging begint zich te organiseren en te integreren. Audiosystemen kunnen Oekrainse howitzers lokaliseren zodat de Russen tegenvuur kunnen geven. De verouderde Oekrainse tegenhanger van dat systeem is niet nauwkeurig genoeg. Drones zijn dat wel maar worden inmiddels vakkundig om zeep geholpen door de elektronische oorlogvoeringsunits, en zijn nauwelijks nog effectief achter de 2e lijn, de verliezen zijn substantieel. Dat betekent ook dat vliegtuigen die de boel daar op willen vegen te maken krijgen met effectieve luchtverdediging. De Russen tegenhouden is 1 ding, maar ze wegjagen wordt nog een hele klus, ook met leuk Westers spul.

Muxje | 25-01-23 | 19:12

Korte reactie.

Dit had een jaar geleden al moeten gebeuren, wat zou dat een levens, lijden en vernietiging hebben bespaard.

Maar goed: 'beter laat dan nooit' doen we dan maar denken..

AldNuut | 25-01-23 | 18:55 | 5

@SterF... | 25-01-23 | 20:22:
100% zeker weten, mahjah 'wishfull thinking'
En dan duurt het dus nog een jaar en voila, scherpe draai en vol er in
lol

AldNuut | 25-01-23 | 20:25

@AldNuut | 25-01-23 | 20:25:
Dat is de uitkomst. Van mij mogen ze meteen een paar honderd van die tanks sturen. Zo veel dat de oekrainers met drie rijen dik over die pleurisrussen kunnen walsen. Daarachter de beste luchtafweersystemen om de hemel schoon te houden. Bij de Russische grens hou je halt en ga je praten.
Of ze alstublieft niet meer zo gek willen doen.

Ach, ik kan dromen...

SterF... | 25-01-23 | 20:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Bla bla bla Duitsland dit, dat, zus, zo, bla bla twijfel twijfel, wij willen oorlog NU! bla

"Volgens het Kiel Institute for the World Economy is Duitsland na de Verenigde Staten al de grootste donor van militair materieel aan Oekraïne, vóór andere Europese mogendheden zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk."
tpo.nl/2023/01/24/waarom-duitse-kanse...

Duwbak_Linda | 25-01-23 | 18:50 | 11
-weggejorist-
entredeuxverres | 25-01-23 | 19:48

@Duwbak_Linda | 25-01-23 | 19:09:

Dat is inderdaad een beetje jammer. Ik heb al eerder de volledige lijsten gestuurd van wat de Duitsers wel leverde en leveren. Dat staat bol van cruciaal spul om überhaupt te kunnen vechten, effectief te kunnen vechten.

Iedereen die militair is of is geweest weet dat er wel wat meer nodig is dan een tank om een slag laat staan de oorlog te winnen. Maar de leunstoelgeneraals te positief of te negatief lijken altijd beter te weten.

Verder ben ik van mening dat de doelstelling altijd was om de Russen verschrikkelijk op hun sodemieter te geven zodra ze zouden escaleren met als eerste alle oude troep en pas later de genadeklap of klappen te geven met het moderne spul waar de Oekraïners al lang op getraind zijn.

Ook ben ik van mening dat in onder andere Georgië en Moldavië straks wat gaat gebeuren als, of zodra de Oekraïners de Krim gaan heroveren.

Dit om de simpele reden dat Rusland in haar huidige vorm niet meer mag voortbestaan omdat het een direct gevaar is voor ons allemaal. Rusland leeft nog in de wereld van eeuwen geleden.

Psoglav | 25-01-23 | 19:52
▼ 8 antwoorden verborgen

Hartstikke mooi natuurlijk maar iemand enig idee hoe lang het duurt voordat Oekraïne ze kan inzetten in de zogenaamde "combined arms assault" je weet wel met gemechaniseerde infanterie en luchtondersteuning? Of zijn de mannen en vrouwen al heimelijk getraind en gaan ze over pak 'm beet een weekje los terwijl we nog eventjes van 't weekend bekend maken dat we ook nog eens enkele tientallen F16's gaan sturen. Veel kwader kan je de Russen toch niet meer maken. Ik kan in ieder geval wel weer een beetje goed nieuws gebruiken na de gigantische deadlock aan de fronten. Ik snap het wel. Iedereen zegt dat de Russen door de vleesmolen gehaald worden en dat klopt ook wel als ik naar de walgelijke filmpjes en foto's kijk met soms wel zoveel als 50 of meer Russen die letterlijk tot gehakt vermalen worden door artillerie maar toch. Wat gebied heroveren en vluchtende panische Russen zou wel fijn zijn. Iemand enig idee?

DeKussendeWielrenner | 25-01-23 | 18:49 | 6

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 19:24: Het zou ook kunnen dat Zelenski c.s. even wat minder troepen en materieel naar dat front hebben gestuurd vanwege het dramatisch effect van 'terrein verliezen' in verband met het toegezegd krijgen van tanks en ander zwaar materieel.
Je weet het niet...

Aristotalloss | 25-01-23 | 20:05

@Psoglav | 25-01-23 | 19:55:
Het gaat langzaam, maar desondanks elke dag een paar honderd meter en vergeet niet dat ook Oekraïne zware verliezen heeft. Ervaren eenheden verliezen veel man die aangevuld moeten worden met nog op te leiden eenheden. Ook in Oekraïne slaat de wanhoop toe onder vrijwilligers maar vooral onder gemobiliseerden. Het offensief van deze herfst is allang vastgelopen op de met Mobiks aangevulde stellingen van de Russen over het hele front.

Het zal niet gemakkelijk gaan, zelfs niet met de paar honderd voertuigen uit het westen. Het front is 1600 kilometer lang. Waar die tanks voor helpen is een geconcentreerde aanval kunnen doen op een zwak punt in de frontlijn om dan de Russen te omsingelen in de grotere steden. Dat kan wel iets in gang zetten maar nu nog niet want de grond is bagger.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 20:09

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 20:09:

Je moet nog eens een keertje goed naar de kaart kijken. Het front is helemaal niet 1600 kilometer lang. Let vooral goed op de Dnjepr en hoe die loopt en je ziet dat als Donbas valt de enige toevoer nog uit de Krim kan komen. Dan wordt het heel moeilijk voor de Russen. De Russen zoeken een uitbraak maar naar waar eigenlijk? liveuamap.com/en

Het effectieve front waar gevochten kan worden is ongeveer 500 kilometer maar slechts enkele punten zijn cruciaal. Geen leger vecht breed over een heel front. Dan zouden de Russen wel 10 miljoen soldaten nodig hebben om dat te verdedigen. De vraag blijf echter waarom hakken de Russen zo op Bakhmut. Weet jij het?

Psoglav | 25-01-23 | 20:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Prima toch, een oorlog met de Russen. We hadden dat land al veel eerder in de tang moeten nemen, had een boel ellende gescheeld.

Après toi | 25-01-23 | 18:46 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen

Ze kunnen oefenen in een game als Armored Warfare waar je altijd in de mix met meerdere type tanks samenwerkt. Ik vind de Israelische Merkava een heerlijke tank.

funkyd | 25-01-23 | 18:45

Nog nooit zoveel politieke besluitvaardigheid gezien, waarbij zo weinig mensen klagen. Zelfs niemand die valt over de kosten. Vind ik mooi, maar ook wel een unieke situatie waarvan het einde zich lastig laat voorspellen. Vrees voor the big event, maar blij dat we er gewoon voor gaan.

b00bs | 25-01-23 | 18:43

Rusland vocht volop mee in Syrie. Hun troepen, tanks en helicopters schoten het halve land in puin. Om Assad te steunen. Aleppo het nieuwe Guernica. Poetin moet zijn bek houden.

Piet Karbiet | 25-01-23 | 18:43 | 4

Rusland realiseerde zich toen al dat ISIS en de "gematigde rebellen" een groter gevaar dan Assad waren. Terwijl onze regering die zgn "gematigde rebellen" steunden!

gaffelbaard | 25-01-23 | 19:09

@gaffelbaard | 25-01-23 | 19:09:
Nou dat moet je de Syriërs maar vertellen dan. Die 10 miljoen gevluchte burgerszullen je daarin bevestigen. *kuch*

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 19:21

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 19:21:
Onder die vluchtelingen zijn ook mensen die zijn gevlucht voor de terroristische groeperingen die door onze regering werden gesteund.

gaffelbaard | 25-01-23 | 20:28
▼ 1 antwoord verborgen

En als Putin merkt dat het verkeerd gaat dan knalt die labiele man er wat kernwapens tegenaan. Dit is gewoon een Europa v Rusland oorlog, enige wat we niet sturen zijn troepen.

Super Grover | 25-01-23 | 18:41 | 2

Dat was het al op het moment dat Rusland de Krim innam, ook al deden we toen niets.

Muxje | 25-01-23 | 18:57

Hij heeft de omgeving van zijn villa al laten beveiligen met luchtafweer ivm drones die toch wel even een vliegveld kunnen laten klappen. Ik denk dat gollem nattigheid voelt.

brie-de-penis | 25-01-23 | 19:15
-weggejorist-
Baksteenbakker | 25-01-23 | 18:40 | 3

Escalatie is een volkomen verkeerd woord zolang de strijd zich tot Oekraiens grondgebied beperkt. Het is heel goed dat er eindelijk verder opgeschaald wordt, Rusland mag niet het momentum herkrijgen.

Rennieflox | 25-01-23 | 18:40 | 2

Viel mij ook op, escaleren wil zeggen dat het uit de hand loopt. De bedoeling van deze uitbreiding is juist dat het wederom de goede kant op gaat..

Geilbaard | 25-01-23 | 18:47

Als de mensen die om vrede roepen er nu ook eens bij zeiden welk onderhandelingsresultaat ze voor ogen staat.... Herstel van de toestand vóór 24 feb. 2022 lijkt me wel het minste. Het is dus niet Oekraïne of het Westen, maar Rusland dat in actie moet komen om die toestand te herstellen, d.w.z. Rusland moet zich moet terugtrekken uit bezet gebied. En dan heb ik het nog niet eens over schadevergoeding voor de verwoestingen en de begane oorlogsmisdaden.
Maar Poetin is helemaal niet geïnteresseerd in vrede. De mensen die om vrede roepen verlangen in feite dat Oekraïne zich overgeeft en weer een Russische marionettenstaat wordt.

J.P.Drapeau | 25-01-23 | 18:55

War is coming........

De_dorpsgek | 25-01-23 | 18:34 | 3

Better drink my own pis.

Duwbak_Linda | 25-01-23 | 18:36

Oh piss moest met Ringel-s. Terzijde.
Prut Piet

Duwbak_Linda | 25-01-23 | 19:00

www.reuters.com/world/europe/rheinmet...
Manufacturer Rheinmetall could deliver 29 Leopard 2A4 tanks by April/May and a further 22 of the same model around the end of 2023 or early 2024, the spokesperson was quoted as saying.
It could also supply 88 older Leopard 1 tanks, the person said, without giving a timeframe for their potential delivery.

--
Gaat nog wel even duren, die oorlog....

Is dit nog nieuws? | 25-01-23 | 18:27

"wordt het toch wel steeds moeilijker vol te houden dat we niet minstens in een soort-van-staat-van-oorlog met Rusland verkeren."

Volgens de Russen is dat al heel lang zo, althans voor de gewone Rus die elke dag de propaganda van het vrolijke TV duo Snip en Snap te zien krijgt. Dus in die zin verandert er niks als de NAVO *echt* gaat deelnemen.

Verschil is dat we geen soldaten en vliegtuigen sturen, een behoorlijk verschil zelfs met echt deelnemen. Eerder geldt dit:

"We zijn niet in oorlog met het land Rusland, maar ons materieel is bezig met een oorlog tegen het Russische leger in een ander land."

Details, maar toch. Het is volgens het volkenrecht gelegitimeerd om een partij die wordt aangevallen te steunen met wapens. Niet dat Rusland het zo bekijkt, volgens hun bizarre logica zijn per decreet hele delen van Oekraïne opeens Russisch geworden en dus heeft Rusland daarmee vanzelf allerlei rechten verkregen. Alleen de Joost Niemollers van deze wereld trappen daarin, maar die zijn dan ook volkomen gestoord.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 18:27 | 14

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 18:49:
Op wat anders kan je vertrouwen , dan je eigen logica in je leven ?
Zolang die openstaat voor verandering als die niet juist blijkt te zijn.
Wat ik en jij missen is informatie, over Putin's gedachtegoed.
Mijne is nog steeds gebaseerd dat Putin zijn eigen zelfdestructie wil vermijden , die van Rusland... eh, niet zo zeker meer.
Denk je echt dat als het westen moderne wapens gaat leveren aan Oekraiene , dat Putin op de dodelijke knop gaat drukken?
Dat ongewis, dat geef ik je mee , moeten we voorzichtig aanpakken.
Maar de laatste maanden met dat gelul in Duitsland , heeft vooral te maken met twijfel in politiek , en dat moet anders.
De US is prima in dit, spierballen laten tonen waar nodig en daarna diplomatie.
Die spierballentaal komt alleen niet van de grond in de EU en dat is soms nodig om juist met een land als Rusland om de tafel te komen.

blamage_fr | 25-01-23 | 20:33

@gaffelbaard | 25-01-23 | 19:34:

Wat als we niks hadden gestuurd ?
Dan was Rusland Oekraiene compleet binnengevallen , was de bevolking nog steeds in opstand gekomen en waren er tig meer burger slachtoffers gevallen. En dan heb ik het niet over de tientallen jaren daarna van oppressie en slachtoffers.
Een dictator met een ideologie die een ander land annexeert , waarom was dat ook alweer een stom idee om daar niks tegen te doen ?

blamage_fr | 25-01-23 | 20:42
▼ 11 antwoorden verborgen

Let's fucking go!

Fruitcake | 25-01-23 | 18:24 | 4

Ik hou niet van vruchtencake.

MickeyGouda | 25-01-23 | 19:16

Dat was in de jaren 60 ook de boodschap van de hippies, lets fuck and go, maar als je dat tegenwoordig roept heb je 30 mensen achter je aan die je uitschelden voor seksist, het vervelend vinden dat je een man-vrouw situatie schept, ze niet correct aanspreekt etc. Als we hier oorlog krijgen kunnen we ons beter overgeven met die mafkezen die al beginnen te huilen als hun haar pijn doet. En dat is de toekomst.

brie-de-penis | 25-01-23 | 19:22

Ga dan ..

Hetiswathetis | 25-01-23 | 19:23
▼ 1 antwoord verborgen

Ons laatste avondmaal.

Normpje | 25-01-23 | 18:24

Nederlandse tanks sturen?

Hoe dan?

Wijze uit het Oosten | 25-01-23 | 18:23 | 2

De tanks die we nu leasen van Duitsland, kopen en dan doorzetten naar Oekraïne...

Enter Yeti | 25-01-23 | 18:26

@Enter Yeti | 25-01-23 | 18:26: Iets zegt mij dan Nederlanders hier winst op gaan maken. Ik weet niet hoe maar het gaat gebeuren. Ook al zouden ze het niet willen, ze krijgen het toch voor elkaar. Re-export is onweerstaanbaar voor Nederlanders, en ze zijn er een soort eindbaas in.

anja | 25-01-23 | 23:13

De eerste Duitse Leopard-tanks kunnen binnen drie maanden aankomen in Oekraïne

binnen 3 maanden??
waarom gaat alles toch zo langzaam

out-of-de-box | 25-01-23 | 18:22 | 2

Training

SailingDuck | 25-01-23 | 18:24

Een tank rijd niet zo hard?

brie-de-penis | 25-01-23 | 19:23
-weggejorist-
Johan1235 | 25-01-23 | 18:19 | 1

Nou, ik ga de plunjezak maar vast even zoeken, lichting 1983 - 2 staat paraat!

Jan Lange3373 | 25-01-23 | 18:16 | 3

60-1 is goddank afgedankt

BozeKater | 25-01-23 | 18:50

veel plezier

Corretje | 25-01-23 | 18:51

Ouwe poep!

zetje01 | 25-01-23 | 20:18

Ee zijn niet veel stapjes meer nodig voor een Europees slagveld. De doomsday clock ia nog nooit zo dichtbij 12 uur gekomen. Wees lief voor elkaar en geniet elke dag want er kunnen best wel heel erg nare tijden aanbreken.

zenuwpees | 25-01-23 | 18:14 | 2

De waslijst aan oorlogstuig dat nu geleverd lijkt te gaan worden doet mij denken aan: “Graag 30 meter magazijn stellingen, 200 stapelbakken, 3 winkelrekken, 2 rollerbanen, 8 kantine tafels, 32 stoelen, 3 bureaus en 2 dossierkasten. Maar ik moet het wel snel hebben”. “Wat zegt u?”. Tuut, tuut! “Dat is snel!”... Booeemmm..

Polygoonstem: 'Het begint met een lichtflits, dan is er de hitte, dan de drukgolf van de explosie. En vanaf het begin is er al de straling. Er worden voorbeelden gegeven van bommen met verschillende sterkte op de dam, en tot hoe ver hun schade zou reiken. De concentrische cirkels van de grachtengordel werken daarbij, zoals beoogd, op een schokkende manier verhelderend. “Bij een bom van 1 kt vindt men op 600 meter van het explosiepunt zowel derdegraads verbrandingen als een dodelijke hoeveelheid kernstraling. Dit gebied wordt ongeveer gemarkeerd door Centraal Station, Westermarkt, Munt, Waag en Schrijverstoren.”'
Waanzin..

Motorkater | 25-01-23 | 18:41

Dit gaat ons bezuren..

Hetiswathetis | 25-01-23 | 19:22

Het is jammer, dat het zoveel training en dergelijke vergt, om die Abrams effectief te kunnen gebruiken. Daarom had deze beslissing al véél eerder genomen moeten zijn. Er is weer heel veel kostbare tijd verloren gegaan met delibereren en Duits getreuzel.

KeesBruin | 25-01-23 | 18:13 | 9

@Hetiswathetis | 25-01-23 | 19:21:
Rijden en schieten is vast een makkie: er zit zelfs een stuur in!
Maar zo'n ding echt effectief gebruiken aan het front, (waar hij voor gebouwd is) vereist veel samenwerking (en volgens mij ook luchtsteun, die er dus niet komt) met andere eenheden.

Vergelijk hoe Nazi-Duitsland vanaf 1939 Europa een paar jaar onder de voet liep met hun pantserdivisies: Met veel coördinatie en communicatie.

zetje01 | 25-01-23 | 20:14

@blamage_fr | 25-01-23 | 18:28: ik begreep gerust wat hij zei alleen ik had mijn tegeltje onder al Keesbruin zijn tegels kunnen plakken. Omdat ik een beetje moe word van het gejuich over meer inzet van wapens van de navo. Kan allemaal zeer vervelend voor keesbruin en de rest van ons uitpakken. Maar dat mag blijkbaar niet gezegd.

schillenboer | 25-01-23 | 21:52

@schillenboer | 25-01-23 | 21:52: Ja, Kees Bruin is het eens met het sturen van die tanks, en wat er daarvoor al aan wapens gestuurd is.
Je kunt twee dingen doen: je afzijdig houden, terwijl Oekraïne wordt afgeslacht door de Russen, of helpen.
Niemand weet hoe dit allemaal op termijn zal uitpakken, een aanval op de landen die wapens aan Oekraïne leveren door Rusland, lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Rusland gaat de NAVO niet aanvallen, want dan wordt het in de pan gehakt. Zo simpel is het toch echt, Rusland is absoluut geen partij voor de NAVO, als dat verbond werkelijk zélf los zou gaan.
Ik juich niet over de inzet van meer wapens, het is gewoon een militaire noodzaak, om Oekraïne de Russen uit het land te laten verdrijven. Dat is volkomen gerechtvaardigd, Rusland heeft niets in Oekraïne te zoeken.
Tenslotte: van mij mag je best zeggen wat je wilt zeggen over de inzet van die wapens, ik zie het als onvermijdelijk. Precies zoals het onvermijdelijk was om in WO2 terug te gaan vechten tegen Nazi-Duitsland. Met zulke tegenstanders heb je geen alternatief.

KeesBruin | 25-01-23 | 22:41
▼ 6 antwoorden verborgen

No questions.

Mr_Natural | 25-01-23 | 18:11

Fijn, zo'n president die amper een tekst kan voorlezen van een autocue.

UnderTheDevil | 25-01-23 | 18:08 | 6

Joe "They wiped my butt" Biden is de beste Amerikaanse president ooit is mij steeds verteld door een bekend reaguurder alhier. Dus wat kan er in hemelsnaam mis gaan?

At_Dawn_They_Sleep | 25-01-23 | 19:02

Biden is de beste president die de USA in decennia gehad heeft.

Linkse Zakkenvuller | 25-01-23 | 19:55

@Linkse Zakkenvuller | 25-01-23 | 19:55: en het is nog niet eens carnaval. De eerste mislukte grap is al binnen.

dathoujetoch | 25-01-23 | 21:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Heb alle vertrouwen in de 80-jarige opperbevelhebber. Altijd snel, alert en juist reagerende......

dathoujetoch | 25-01-23 | 18:06 | 2

Top!

A.Men | 25-01-23 | 18:10

En wankelend wankelend wandelt.. ppf zegt alles over usa..

Hetiswathetis | 25-01-23 | 19:20

Onze oorlog.

Is dit nog nieuws? | 25-01-23 | 18:04 | 7

@A.Men | 25-01-23 | 18:09: deze stelling wordt vaak van stal gehaald, maar klopt voor geen meter. Een oorlog eindigd als:
Er voor beide partijen niets meer te winnen valt
Een van de beide partijen zich overgeeft
Een van de partijen wint.
Pas daarna volgen er onderhandelingen die er meestal op neer komen dat degene die gewonnen heeft zijn eisen dicteert.
Voor onderhandelen is sowieso een gelijkwaardige positie nodig en die is er in deze situatie niet. Dat gelul over onderhandelen komt er op neer dat Oekraïne de Russen hun zin moet geven.

BenZen | 25-01-23 | 18:58

F off man

Hetiswathetis | 25-01-23 | 19:19

@Enter Yeti | 25-01-23 | 18:24: Minder slachtoffers???

A.Men | 25-01-23 | 19:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi spul hoor, beter rijden de Russen een eigen tank over hun doorgedraaide leider.

goettel | 25-01-23 | 18:01

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl