Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TK LIVE - Het Sorry voor de Slavernij Debat

ja maar jullie

Giftig cocktailtje vandaag in de Nationale Vergaderzaal, want we moeten praten over de erfzonde die slavernij heet. Populaire Mening: Jij hebt nooit katoen geplukt en ik heb nooit een plantage gehad. Andere populaire mening: we willen 40.000 euro, allemaal. Er wordt sowieso met geld gesmeten, want er komt ook een soort van BEWUSTWORDINGSFONDS, waar de hele dag "oh wat erg die panelen op de Gouden Koets" wordt geroepen, en teksten als DOKKEN SCHIMMELPENNINCK en VERHUIZEN HALSEMA op gebouwen en bruggen wordt geprojecteerd. Koffie? Suiker?

Reaguursels

Inloggen

"Arbeidseinsatz". Was dat geen eufemisme voor slavernij? Of zijn we dat al collectief vergeten?

Otto Normal | 25-01-23 | 20:42

Precies zoals verwacht kwam Sylvana Simons wel aan de 10.000 stappen vandaag

Johan1235 | 25-01-23 | 20:03

Tussen 1925 en 1958 mochten vrouwen ontslagen worden als ze trouwden. Bij de overheid was ontslag zelfs verplicht. Bedenk eens hoeveel inkomsten vrouwen daardoor gemist hebben! Dat moet gecompenseerd worden! Iedereen die kan aantonen van een vrouw af te stammen heeft recht op herstelbetalingen!

MAD1950 | 25-01-23 | 19:32

Ik ben ervoor om een keer een bedrag vrij te maken, en dan een inlegvelletje in het afkoopcontract te voegen waarin staat dat we nooit geen ontwikkelingshulp meer sturen. Wij hebben onze plicht gedaan en nu allemaal werken voor je geld. Koop gereedschap voor hetgeen je financieel gekregen hebt en wij kijken van onze luie stoel toe hoe jullie gaan creperen omdat je in die jaren dat je aan ons geldinfuus hebt gehangen nog nooit een poot uitgestoken hebt om echt iets te gaan doen buiten klagen en kinderen maken. Met een beetje geluk heb je familie in nederland die je wat geld toe kunnen stoppen?

brie-de-penis | 25-01-23 | 19:05

In dat museum komen straks alleen leerlingen die er door hun docenten verplicht doorheen worden gejaagd desnoods aan een ketting. Wie weigert krijgt een onvoldoende net als die holocaustontkenners bij een geschiedenisrepetitie. Oh wacht…

Colin.Fart | 25-01-23 | 17:24

VVD manneke werd even aan stemwijzer en tweet herinnerd. Dat was van vóór de VVD de VVD66 werd. Beschamend.

DontLookWhenIP | 25-01-23 | 16:46

God, de premier gebruikt ook al die bezopen term tot slaaf gemaakten. Straks spreekt de Minister van Biza over herstelbetalingen, ik ben benieuwd.

Tashtego | 25-01-23 | 16:00 | 1

Ze zijn er leip genoeg voor.

Otto Normal | 25-01-23 | 20:06

Mijn familie heeft tijdens de Gouden Eeuw veel voordeel gehad van de slavernij. Toch voel ik geen schaamte. Het enige dat voor mij over is overgebleven zijn straatnamen en wat documenten. Het grote geld was al lang op.

R. Skickr | 25-01-23 | 15:04

"Iene miene mutte" is vanaf vandaag ook een beladen rijmpje. Dankje de Koekoek.

Bootvisser | 25-01-23 | 14:54

Moet Kuzu gelijk geven het idd historisch dat lieden zoals hij mee mogen lullen in de TK.

Uw Verzekeringsadvis | 25-01-23 | 14:39

Goh, het vlaggetje hangt goed. Mijn ene opa was knecht bij een herenboer en de ander knecht bij de gemeente. Stratenmaker. Straatarm. Nooit slaven gehad. En verder moet Denk zijn smoel houden. Begin je eerst te verdiepen in de Arabische slavenhandel naar Azie en het Midden Oosten. Daar zijn geen nabestaanden van want alle mannen en jongens werden gecastreerd. 1 op de 5 overleefde dat niet.

Piet Karbiet | 25-01-23 | 14:39

de titel had moeten zijn 'Sorry voor het Slavernijdebat "

DeviousDick³ | 25-01-23 | 14:37

Pfff je zou bijna een kiesdrempel wensen om bij1 te sjorissen. Aiaiai wat een haat.

Briver | 25-01-23 | 14:35 | 1

In de peiling op 0 zetels.

Piet Karbiet | 25-01-23 | 14:40
-weggejorist-
pejoar | 25-01-23 | 14:15 | 2

Interessant sociologisch experiment: geef ze hun gewenste € 40.000,- en kijk dan wat er gebeurt met de misdaadcijfers en de verkoop van heroine. Weten we dat ook weer.

Flandrien | 25-01-23 | 13:53 | 2

Da's een goede reden (not) en verder: Nee.

TheseDays00 | 25-01-23 | 14:02

Een maandje een beetje rust en dan wordt het nog erger

pejoar | 25-01-23 | 14:11

Ronduit belachelijk debat op kosten ban de burgerij. Gaat nergens over. Geldverspilling is het. Ga het hebben over zaken die er toe doen, stelletje uilskuikens.

Fi-Bu-Bla | 25-01-23 | 13:49

Ik rolde van mijn kruk toen bleek dat Slavina zich verslikte in het woord analfabetisme.
Ik hoorde haar echt eerst anaalfa......... zeggen.
Misschien is haar tekst wel geschreven door een communicatiemedewerker mbv chatbotGPT.
Kan iemand deze doos dringend verzoeken om haar privé ook gewoon privé te houden?

loze stijl | 25-01-23 | 13:48

Ja, het heeft te lang geduurd en ja het was een vreselijke tijd. Maar kijk dan ook hoe het zover heeft kunnen komen, wie verkocht die slaven in de eerste plaats en waar kwamen die vandaan?
een beetje abstract zoals harddrugs, het gebruik is fout, maar de verkopers toch ook?

small_town_dude | 25-01-23 | 13:48 | 2

O.a. de Ashanti (Akwasi bijvoorbeeld). En nu maar mauwen. Stel hypocrieten.

toetssteen | 25-01-23 | 13:53

Wat ook onderbelicht blijft is dat wij de industrie niet hebben opgezet, maar we het letterlijk aangeboden kregen. We kwamen om het water te verversen en kregen de slaven aangeboden. Het was nog net niet "bij elke 100 liter water gratis 2 slaaf". Het was al een enorme lucratieve business voordat ons 1e scheepje er langs kwam.

Grachus | 25-01-23 | 14:13

Prominenten families als Schimmelpenninck moeten excuses maken.

McCain | 25-01-23 | 13:47

Hoor ik nu goed dat SS dna onderzoek wil laten doen voor de nazaten van de slaven? Zo ja dan ook dna onderzoek voor de nazaten van de slavendrijvers. Ga bij hun maar zeuren.

NLgaatnaardeklote | 25-01-23 | 13:47 | 4

dystopia compleet. DNA testen of u voorouders goed of fout waren. Welkom tribale politiek wees welkom.

McCain | 25-01-23 | 14:01

Want aan DNA kun je slaven herkennen :p

Zeurders | 25-01-23 | 14:24

@Zeurders | 25-01-23 | 14:24:
Ok speciaal voor jou. Je graaft een slaaf op neemt zijn of haar dna en dan ga je daar levende familie bij zoeken.

NLgaatnaardeklote | 25-01-23 | 16:02
▼ 1 antwoord verborgen

De knakenvragers moeten die eis bij de bron neerleggen, de West-Afrikaanse stammen en landen.

Bierum | 25-01-23 | 13:44

Maak een fonds met studiebeurzen voor iedereen die kan aantonen benadeeld te zijn door de slavernij.
Ik bied me aan als beheerder van het fonds, het wordt een goedbetaalde luizenbaan.

Zeurders | 25-01-23 | 13:39

De materiële capaciteit van nazaten....
Knaken hoesten en vlug!

Petrus Poortwachter | 25-01-23 | 13:38

Simons trapt af met de melding dat de excuses het resultaat van zwart verzet is. Andere tinten slaaf doen er niet toe.

BakkerHenk | 25-01-23 | 13:34

De heer van Strien zat op een kostschool van 60k euro per jaar.
Voordat hij een stageplaats kreeg bij Kofi Annan.
Behoorlijk elitair dat VVD.

Via Wikipedia.
Concord College boarding fees; concordcollegeuk.com/admissions/board...

McCain | 25-01-23 | 13:25

Wat als de keus zou worden voorgesteld: excuses of betalingen?

Wat zou de uitslag onder "betrokkenen" zijn?

Roos | 25-01-23 | 13:24 | 4

Kuzu heeft tijdens z’n interruptie aan Belhaj overduidelijk laten weten dat er voor ‘denk’ slechts een en/en bestaat.

bij gelegenheid | 25-01-23 | 13:36

Excuusbetalingen, dan heb je twee ineen.
Mijn vriendin is er heel bekend mee.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 13:47
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals Klaver het stelt dient de Nederlandse Staat heur financieringsbehoefte over 2023 van 100+ miljard stevig naar boven te moeten gaan bijstellen.

bij gelegenheid | 25-01-23 | 13:19

Ik zie de smalende reacties op deze post al tegemoet.
Als we de Caraïbische bevolking een herstelbetaling van €40.000 per persoon moeten geven, wil ik als Limburger minimaal het dubbele bedrag.
Zeer tegen de wil van de Limburgse bevolking is het Nederlandse deel van Limburg in 1838 bij Nederland gevoegd. Met het verbieden van de Rooms-Katholieke Staatspartij en het onthouden van stemrecht aan de Limburgse parlementariërs over de nieuwe grondwet (D66 bedenkt dus niets nieuws), is er dus nooit een correct democratisch proces geweest rondom het ontstaan van Nederland. Limburg is dus feitelijk nog steeds bezet gebied.
Als een gebeurtenis van 150 jaar geleden al goed is voor €40.000 schadevergoeding, is het dubbele bedrag nog een redelijk verzoek voor een nog steeds bestaande 'onderdrukking van de Limburgse bevolking'.

Kom maar op met jullie opmerkingen met "reserve Belgen", afstaan aan België/Duitsland, etc.

Willy_Wuiles | 25-01-23 | 13:14 | 5

Wat nou afstaan? Verkopen die hap

Grachus | 25-01-23 | 14:17

Zeer net betoog Willy.

McCain | 25-01-23 | 14:23

Jelui zijn dus een soort Puerta Rico?

Piet Karbiet | 25-01-23 | 14:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Wanneer wordt Amsterdam afgebroken?
Die stad kan écht niet meer. Amsterdam is mede tot stand gekomen door slavernij, Amsterdam ademt slavernij. Afbreken die stad. Beelden weg, gouden koets weg, kunst weg, Amsterdam weg. We moeten het wél zuiver houden.

Opblaas_boot | 25-01-23 | 13:12 | 4

@loze stijl | 25-01-23 | 13:37: Hahaha. Ik weet dat de gok vnl in den Haag reed. Mijn punt is: Alles wat ons herinnert aan het slavernijverleden afschaffen of niets afschaffen wat ons herinnert aan het slavernijverleden. Rest de vraag: Wat doen we met de vermeende "nazaten" van het slavernijverleden? Enkeltje Suriname?

Opblaas_boot | 25-01-23 | 13:48

@Opblaas_boot | 25-01-23 | 13:48: Ik zou dat toejuichen.... Heb alleen het idee dat president Santokhi alle registers zal opentrekken om deze ellende buiten de deur te houden.En ik geef hem ook nog groot gelijk.

loze stijl | 25-01-23 | 14:02

Maak van Amsterdam weer een arme polder! Welke hysterisch massa kunnen we achterna hollen?

McCain | 25-01-23 | 14:03
▼ 1 antwoord verborgen

Tony's Chocolonely staat niet meer op de lijst van bedrijven die slaafvrije chocolade maken. De Amerikaanse organisatie Slave Free Chocolate heeft de Nederlandse chocolademaker verwijderd omdat ze samenwerkt met een grote producent die cacao gebruikt die is geproduceerd met behulp van kinderarbeid. Voor Tony's is het geen reden om te stoppen met de samenwerking.

Wattman | 25-01-23 | 13:09 | 3

Het is vrij moeilijk aan goede kwaliteit cacao te komen zonder Barry Callebaut ergens in de supply line aan te treffen.

Zeurders | 25-01-23 | 13:36

@Zeurders | 25-01-23 | 13:36:

Teun van der Keuken is er miljonair mee geworden, anderen de morele maat nemen maar zelf ook niet zo zuiver.

Uiteindelijk vallen dit soort deugers vaak door de mand.

Wattman | 25-01-23 | 13:41

@Wattman | 25-01-23 | 13:41: Teun is daar al de nodige jaren weg en was naar ik meen best kritisch naar het huidige management, dat voornamelijk doet aan beeldvorming.

ZOMG | 25-01-23 | 13:50

Het blijft me verbazen hoe geld blijkbaar een oplossing kan zijn. De slaven van toen zijn allang tot stof vergaan, evenals de handelaren. Maar het levensgeluk van sommige van hun nakomelingen is blijkbaar afhankelijk van een financiële vergoeding voor dat oude leed. Je zou bijna denken dat er geen succesvolle mensen met een ‘slavernij’ achtergrond zijn. Echter zijn die er volop. Misschien moeten de geldzoekers daar eens gaan vragen hoe je een leven opbouwt. Want geld geven gaat hun problemen niet oplossen, dat moge duidelijk zijn.

Vandeanderekant | 25-01-23 | 13:08 | 2

Je moet eens kijken hoe succesvol ze zijn in de reclamebusiness!

Nuchternederland | 25-01-23 | 13:14

Mee eens. In z'n algemeenheid verbaast het mij dat met name linkse mensen enerzijds anti geld zijn maar het anderzijds zien als oplossing voor alle problemen.

Amsterdamsko | 25-01-23 | 14:52

Loopt er in Afrika al discussie m.b.t. de erfzonde vanwege verkoop van slaven? En bij de Arabieren, en de Byzantijnen (Turken)?

Harry.Langezwaal | 25-01-23 | 13:05 | 1

Dat zijn interne aangelegenheden en daar moeten oudkolonisten zich niet mee bemoeien.

whitechocolateface | 25-01-23 | 13:43

Bosma "Ik vind dat de leden van de Ku Klux Klan overigens wel beter gekleed gaan dan de gemiddelde D66-er."

Grappig gevonden maar uitermate sneu natuurlijk.

Bootvisser | 25-01-23 | 13:03 | 1

Ik ben het er met dhr. Bosma eens. Die kkk hebben een stofkap op hun hoofd om niet te zien hoe lelijk zij zijn.
En kkk heeft natuurlijk dezefde kleding aan

edo2018 | 25-01-23 | 13:22

HAHA Bosma weer lekker op tik. "Maar de Klu klux Klan was wel beter gekleed..." auch.

Behangdelul | 25-01-23 | 13:03

Hoppa, Belhaj afgeserveerd in haar interruptie door Bosma.

bij gelegenheid | 25-01-23 | 13:01 | 1

En D66 daarbij

BakkerHenk | 25-01-23 | 13:02

Hahahaha die Bosma. Wat een figuur.

BakkerHenk | 25-01-23 | 12:59

Goed punt van Renske Leijten: hoe zorg je ervoor dat geld niet bij de standaard beroepsdrammsers terechtkomt?

Mijn antwoord zou zijn: Slavernijmuseum en -monument oprichten in de oude Veenkoloniën in Drenthe/Groningen.

-PR- | 25-01-23 | 12:56

"Populaire Mening: Jij hebt nooit katoen geplukt en ik heb nooit een plantage gehad."

Lijkt mij niet zozeer een ''mening'' als wel een feit. En om op grond van iets dat anderhalve eeuw geleden geëindigd is, 'herstelbetalingen' te gaan uitvoeren - tot wel €40.000,- per nazaat toe; dat is in ieder geval al geëist - is van een belachelijkheid die te gek voor woorden is.

Maar goed, de hele westerse samenleving is belachelijk aan het worden, onder invloed van woke types, beeldenbestormers, klimaatklevers, en allerlei andere post-moderne getiktelingen.

Dr_Johnson | 25-01-23 | 12:52 | 2

De Romeinen hebben al de verjaring bedacht, omdat problemen anders nooit ophouden.
Volgens mij hadden ze een punt.

Harry.Langezwaal | 25-01-23 | 13:15

En die laatstgenoemden beheersen de mediaas.

Verderkijkert | 25-01-23 | 13:32

Overigens zijn er al herstelbetalingen gedaan, namelijk aan de slavenhouders van destijds, die net als de boeren van nu die kans krijgen, konden worden uitgekocht door de NL staat.

Daar is heel veel geld mee gemoeid geweest en een land als Engeland, dat al veel eerder in de 19e eeuw overging tot afschaffing, heeft pas onlangs dat deel van de staatsschuld afgelost dat destijds is betaald aan vergoedingen voor slavenhandelaren. Ondertussen werden slaven in Suriname nog verplicht om na de afschaffing nog tien jaar te "werken" op de plantages, een feitelijke voortzetting.

Edoch er zijn honderd kanttekeningen te plaatsen. Wij waren ook slachtoffers van slavenhandel, maar dan de Arabische en onze horigen hadden een bestaan dat misschien nog erger was dan dat als slaaf. Eigendom van een landheer, maar geen rechten of waarde hebbend. Kinderen stierven als vliegen in het NL van de negentiende eeuw.

En nu is er veel slavernij, waar niemand zich druk over maakt. De halve bevolking van Pakistan en Saoedi-Arabie is slavin. Filipijnse arbeiders in de Golfstaten. Kinderarbeid in India en Bangladesh. Seks-slavinnen in Azie. De lijst met actueel onrecht is langer dan de kwetsen van de slavenhandel in de Cariben en de Oost.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 12:52 | 3

Daarom moeten ze stoppen met veel kinderen krijgen in die landen. Die grootamiliestructuur met de vaders en ooms als huistirannen kunnen in alle armoede heel wat familieleden naar het buitenland sturen om geld op te sturen. Met kleine gezinnen is dat zó afgelopen. Een schandaal hoe in Dubai en Qatar de Westerlingen deze migranten gebruiken als sloofjes. Wel stiekem zeuren over de emir en de zeden buiten, maar binnen als een sultan orders uitdelen aan vrouwen die 10000 km ver van hun thuis zijn.

zeurmachine | 25-01-23 | 13:01

@zeurmachine | 25-01-23 | 13:01:
Wat me enigszins irriteert aan die geëiste excuses en herstelbetalingen, is het egoïsme dat er vanaf straalt. Dat terwijl men ook kan pleiten voor strijd tegen de huidige slavernij. Dat zou nog eens een solidair gebaar zijn. Maar nee, het "eigen" lijden is leidend, het eigen slachtofferschap dat in alle vrijheid wordt beleden, is belangrijker dan de kans anderen te bevrijden.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 13:09

Nou in Nederland viel het wel mee met dat "kinderen" stierven als vliegen. Dit itt de rest van Europa waar dit wel gebeurde. Je moet niet vergeten dat tot halverwege de jaren 90' Nederland 400 jaar lang tot de 10 rijkste landen van de wereld behoorde. Daarom is het zo beangstigend om te zien dat we sinds medio jaren 90 gestaag, maar onoverkomelijk steeds verder wegzakken op de goede lijstjes. In dezelfde periode is wel het aantal D66'ers toegenomen. Zou er een verband zijn? Tojd voor een forse subsidie om dit te onderzoeken want het is wel heel erg toevallig.

Grachus | 25-01-23 | 14:02

Een bewustwordingsfonds om de geschiedenis te herschrijven door met een vergrootglas alleen naar "foute witte mannen" te kijken.

hetmoetdanmaar | 25-01-23 | 12:48 | 1

Dit ziet u toch echt verkeerd. Volgens de ‘ geef geld, witte’ voorstanders van een bewustwordingsfonds.

bij gelegenheid | 25-01-23 | 12:57

“Jij hebt nooit katoen geplukt en ik heb nooit een plantage gehad.”

Niet echt een mening he..

Bochel | 25-01-23 | 12:48

Ik heb sterk het idee dat een aantal nakomelingen van slaven de ontheemding van hun voorouders overgeërfd hebben. De Cariben zijn voor hen hun eigenlijke thuis niet en Europa al helemaal niet is de redenatie bij deze groep. De vervreemding werd in een harde stedelijke Nederlandse omgeving blijkbaar compleet. Ondanks dat ze hier welkom waren en heel veel subsidies en uitkeringen kregen voelt deze groep zich hier nog steeds niet thuis en de woede over de vroegere ontheemding lijkt voort te duren.

De woede is niet weg te nemen met vergoedingen of excuses. Het heeft geen zin een hele bevlking aan te spreken wat een elite groep honderden jaren bewust heeft misdaan.

Wie vijandig naar mij toe wil blijven heeft het tegen de verkeerde. Zij zijn niet mijn slachtoffer en ik niet hun dader. Deze strijd wordt in de media gevoerd, maar de betreffende activisten negeren je liefst op persoonlijk vlak. Je voelt de afstand bij deze individuen vol woede en cynisme, en ik doe daar niets meer mee. De gewenning heeft het overgenomen van het gevoel te moeten blijven proberen elkaar ergens in te vinden.

zeurmachine | 25-01-23 | 12:47 | 1

eens met uw betoog

Briver | 25-01-23 | 12:52

Heel bijzonder wat er zojuist gebeurde. vdPLas vroeg ook aandacht voor de huidige slavernij in den verre. SS kwam direct naar voren om te zeggen dat ze haar feestje niet liet claimen door huidige slavernij en dat dat niet vergelijkbaar is.... uhm what??

Behangdelul | 25-01-23 | 12:47

Zijpad; de Engelsen, de Fransozen. Ie daar tevens zo’n debat gaande?

bij gelegenheid | 25-01-23 | 12:44

Ik vind sorry meer dan genoeg voor hetgeen meer dan 150 jaar geleden is gebeurd.

MK27 | 25-01-23 | 12:36

Wat ik mij afvraag... Gaat nu de ene helft van zwart Afrika hun excuses aanbieden aan de andere helft en hun betalen?

Louter Leuter | 25-01-23 | 12:33 | 1

Nee joh, alleen wit betaald... omdat z***'t het eist....

MK27 | 25-01-23 | 12:35

Op een paar ontkenners na is iedereen er zo langzamerhand wel van overtuigd dat de slavernij, zoals die door de Nederlanders bedreven werd, extreem wreed was, zeker naar huidige maatstaven. Maar ook naar b.v. de maatstaven van 1759; sla er b.v. Candide ou l'optimisme op na (hoofdstuk 19, als je gelijk naar Suriname wil).

De reacties zijn dan vaak jij-bakken. Ja, natuurlijk waren er ook blanke slaven in, met name, Arabische landen. Yep, in de periode van, zeg maar de Nederlandse slavenhandel waren het in Arabie zo'n 1-1,5 miljoen Europese slaven (beetje afhankelijk van welke bron je gelooft). Voor het juiste perspectief: Nederland heeft in die periode zo'n 10-12 miljoen Afrikaanse slaven op transport gesteld, zeg maar een factor 10 meer.

Ja maar, we kochten ze van, o.a. de Ashanti. Ja, dat deden we. Bepaalde volkeren in Afrika deden vrolijk mee in de slavenhandel. De redenatie is net zo krom als de Ajax-supporters die zeggen dat hun spoor van vernielingen niet erg is, omdat de Feyenoord supporters ook dingen vernielden (of twee andere clubs, ik volg het voetbal niet zo) En de Ashanti bedreven geen wreedheden tegen de slaven in Suriname (had u Candide al nageslagen?).

Zolang als er nog grote groepen mensen zijn die op een of andere manier de slavernij en de rol van Nederland daarin proberen te vergoelijken, zullen degenen die zich slachtoffer, of plaatsvervangend slachtoffer, voelen harder gaan schreeuwen.

De oplossing? Laat Rutte z'n excuses aanbieden. Wat de excuses van Rutte waard zijn is gebleken in Groningen en bij de toeslagenouders, maar als ze daar blij mee zijn: veel plezier. Een slavernijmuseum. Mooi, prima. Da's nou ook weer niet zo duur, dus dat kan er ook wel af. En nou eens ophouden met het vergoelijken van de Nederlandse rol in de slavernij. Niet "ja maar"-discussie, maar "ja, ik hoor dat het heel erg was. Goh, en jij persoonlijk?". En dan luisteren. Niet allerlei dingen doen: alleen luisteren. Dit soort discussies bloedt namelijk heel snel dood als je gaat luisteren naar wat de ander zegt.

ParadiseLost | 25-01-23 | 12:28 | 10

"Ja maar, we kochten ze van, o.a. de Ashanti. Ja, dat deden we."

Wie is 'we'?

Of spreekt u namens uzelf/uw voorouders?

En aan wie moet nou precies excuses worden aangeboden? Weet u hoeveel 'zwarte' Surinamers en Antillianen afstammen van blanke slavenhandelaren- en houders?

Deze mensen zouden letterlijk niet bestáán indien het slavernijverleden er niet was geweest; dan zouden hun voorouders elkaar nooit hebben ontmoet en derhalve met elkaar nooit nakomelingen hebben kunnen krijgen.

Gewoon logica.

Denkt u daar eens goed over na. Dan begrijpt u misschien eindelijk eens de onzin van dit 'excuses'.

Kompromat | 25-01-23 | 13:11

@Briver | 25-01-23 | 12:51: alsof het leven in Nederland om huidskleur draaide.. alsof het hier het zo was als in de VS.
Inmiddels zorgt deze rare woke discussie om meer en meer polarisatie... Jammer dat het zover is gekomen.

Roos | 25-01-23 | 13:28

"Nederland heeft in die periode zo'n 10-12 miljoen Afrikaanse slaven op transport gesteld''

Wat een baarlijke nonsens. 12 miljoen is het totaal van de Afrikanen die vanaf, zeg, het begin van de 17e eeuw tot het einde - ergens in de 19e eeuw - in slavernij naar de Nieuwe Wereld werd getransporteerd. Nederland is voor ca 5% verantwoordelijk, dus ca 600.000 mensen in totaal.

"De oplossing? Laat Rutte z'n excuses aanbieden.''

Heb je niet opgelet op 19 december? Toen maakte Rutte uitgebreid excuses, die overigens in goede aarde vielen bij de zg nazaten. Voor mij had het niet gehoeven, maar goed.

"En nou eens ophouden met het vergoelijken van de Nederlandse rol in de slavernij.''

Ik geloof dat er niemand is die eea 'vergoelijkt'. Wel wordt eea wel eens in 'perspectief' gezet, vergeleken met andere landen die in slaven handelden of slaven hielden, of worden er parallellen getrokken met vormen van hedendaagse slavernij (zoals de bouwvakkers die de stadions in Qatar bouwden). Maar ook dat is verboden door de Gutmenschen en nazaten. De trans-Atlantische slavernij, dat is de enige slavernij die telt, kennelijk.

"Niet "ja maar"-discussie, maar "ja, ik hoor dat het heel erg was. Goh, en jij persoonlijk?"

O ja, en moet je dan doorvragen? Zo van: ''Op welke plantage moest jij als slaaf werken? Was het een suikerplantage, of werd er katoen verbouwd? Of tabak?''

Dr_Johnson | 25-01-23 | 14:02
▼ 7 antwoorden verborgen

Een slimme niet luie slaaf leerde een vak,en kocht zich vrij.
Om daarna zelf wat slaven in dienst te nemen.
Die andere,ja daar moest weleens de zweep overheen om ze te activeren.

De Profundus | 25-01-23 | 12:28

Beetje dom verhaal over het niet kunnen uitpluizen van stambomen, Dat ligt dus aan het land van oorsprong. Ga maar verhaal halen in Afrika. Tjongejonge. In een land als Indonesie waren ook geen regels voor een bevolkingsregister voor de oorspronkelijke inwoners. Typische Westers gedachtengoed: ook Simons trapt in die val. "Pas als het op schrift staat, klopt het". De Westerse traditie bij Bevolkingsregister en Burgerlijke Stand is (pas sinds Napoleon) schriftelijk, overal elders ter wereld eeuwenlang mondeling. Daag Simons.

dathoujetoch | 25-01-23 | 12:24 | 1

Jammer dat Caroline vd Plas dit punt als een voordeel van het Westen noemt. Wat je zegt, de burgerlijke stand is door Napoleon ingevoerd, notabene de bezetter op dat moment!

Dit heeft geen enkel verband met slavernij.
Immers, de slavenhandelaar uit Suriname kan evenals de slaaf niet verder terug de geschiedenis in.

Tot nu toe vind ik de SGP de beste inbreng hebben.
Terug naar de kern en die duidelijk willen hebben.

Roos | 25-01-23 | 12:33

‘ mijn slaven zijn meer gelijk dan overige slaven’ dixit Simons.

bij gelegenheid | 25-01-23 | 12:24 | 1

Exact. Het is haar feestje en haal het niet in het hoofd om het breder te trekken. Triest mens.

Basil Fawlty | 25-01-23 | 12:38

Wat het in feite is, is een gebrek aan vertegenwoordiging van de mening van de meerderheid van de Nederlandse bevolking in het Parlement.

Eén van de nadelen van een 'indirecte democratie'; je stemt op iemand die tijdens de verkiezingscampagne zus zegt, en dan na de verkiezingen zo doet.

Maar ja,

Dan zit je dus (meestal) nog vier jaar vast aan zo'n proleet/ proletenpartij.

Volledig 'democratisch' gelegitimeerd. Volgens de letter van de wet. Niet volgens de geest.

Was de meerderheid van de Nederlandse bevolking voor het aanbieden van excuses?
Nee.

Heeft de grootste politieke partij van Nederland (= helaas thans nog de VVD) zich in de verkiezingscampagne zich erover uitgesproken dat ze zich voor 'excuses' zouden uitspreken na de Tweede Kamerverkiezing?
Nee.

Hebben CU en D66 de motie van afkeuring tegen Mark R. gesteund?
Ja.

Is er vlak na de Tweede Kamerverkiezingen in de coalitieonderhandelingen voor Rutte IV door de VVD gesproken over dit excuses?
Ja

Is het excuses voor de achterbannen van D66 en CU belangrijk?
Ja

Denkt u dat de visieloze, ideologieloze, machtspoliticus- en machtsverslaafde Mark R. aan de onderhandelingstafel met CUD66 dit voorstel voor excuses als 'wisselgeld' (= smeermiddel, want smerig) heeft gebruikt om de bij CUD66 aanwezige afkeer jegens zijn persoon (nogmaals: 'motie van afkeuring) te pareren, teneinde Rutte IV te bewerkstelligen (waarmee de belangen van de meerderheid van de Nederlandse bevolking - én zijn eigen VVD-achterban - werden verkwanseld)?

Ja?

Waarom gaat dáár dan niet de discussie over?

Kompromat | 25-01-23 | 12:22

Heeft Denk het nog gehad over de grote inbreng van de moslims in de slavengeschiedenis?

At_Dawn_They_Sleep | 25-01-23 | 12:15

Ik ben loonslaaf. Waar kan ik me melden voor herstelbetalingen?

Toos Bevergeil | 25-01-23 | 12:11 | 1

Bij je baas, je weet wel die met het zweepje.

deja_view | 25-01-23 | 12:47

Men vergeet vaak dat de overgrote meerderheid van de mensen hier ten tijde van de slavernij rond de armoede grens leefden. Er is maar een heel klein percentage Nederlanders dat profijt heeft gehad van de slavernij. De rest werd uitgebuit. Nederland werd pas welvarend na de 2e wereldoorlog.

littlelebowsky | 25-01-23 | 12:11

Ik zou Kuzu wel willen horen zeggen dat slavernij intens immoreel en een doodzonde is. Dan heeft hij meteen de profeet en de Koran beledigd en moet hij oppassen waar hij naartoe op vakantie gaat.

Blauwpetje | 25-01-23 | 12:05 | 1

Bedoelt u nu dat ieder mens gelijkwaardig is ongeacht de sekse?
Oeps, dan zal een Kuzu et al deze definitie dienen te wijzigen in het gezamelijke bewustzijn. En dat eender welke god zich hiermee niet dient te bemoeien.

bij gelegenheid | 25-01-23 | 12:22

Dit kan niet anders dan uitmonden in een wedstrijdje deugen.

John McClane | 25-01-23 | 12:05

Een bewustwordingsfonds voor de Holocaust zit er natuurlijk niet meer in.

Andersdenkend | 25-01-23 | 12:05

Goede vraag van Bisschop: hoe is de link vastgesteld tussen slavernij en de schijnbare negatieve doorwerking ervan nu mbt discriminatie?

Degenen die op hem reageren snappen zijn vraag niet. Maar goed van hem om het startpunt, het uitgangspunt van de "discussie" vast te stellen.

Roos | 25-01-23 | 12:04 | 1

Inderdaad. Goede vraag.
Maar is te gecompliceerd of ongemakkelijk voor SS en Koekkoek meisje van VOLT, terwijl het een duidelijk vraag is. Want wat hij vraagt kan het fundament wegslaan onder alles wat SS aanbrengt.

Basil Fawlty | 25-01-23 | 12:09

En ja hoor, je kan er op wachten. S.S. die persé iedereen die niet 'wit' is, wil koppelen aan het slavernijverleden. Kom maar door met de taxpoet! Wat een doorzichtige schertsvertoning.

marcoplarco | 25-01-23 | 12:03

Simons: "Als je wetenschappelijke informatie opzoekt via Google of een andere zoekmachine". Wat een onbenul.

Satertje | 25-01-23 | 12:03 | 1

Hoezo?

John McClane | 25-01-23 | 12:03

En als je je sowieso slaaf voelt, gewoon omdat dit zo voelt (de pijn... de pijn...), waar moet ik een subsidieverzoek indienen, ik ben me er van bewust, dus ik mag toch minstens 2 miljoen hebben voor mijn pijn?

nobodiesunmighty | 25-01-23 | 12:01 | 1

Pijn zegt u? Louter een gevoel(skwestie). Totdat je jezelf aanschurkt bij een medium en je als groep gaat profileren. het ultieme samenhorigheidsdenken in optima forma door zekere politici met alle egards onthaald, omarmd zelfs met als doel zichzelf als persoon meer zeggenschap te verwerven in het verdelen van andermans zuurverdiende geld.

bij gelegenheid | 25-01-23 | 12:10

Het generaliseren enerzijds van s.s. mbt racisme et cet direct daarna op 1 specifieke groep duiden. Hoe werkt dit in haar hoofd?

bij gelegenheid | 25-01-23 | 12:01

Pfff. Zet je liever in voor de slachtoffers van nú. De homo's en de joden, kort door de bocht. Pak de daders daarvan eens aan. En zorg er om te beginnen voor dat er niet méér komen.

Papa Jones | 25-01-23 | 12:01

Heeft Kuzu nou de zelfde voorkeur als Jetten?

bitterpete | 25-01-23 | 12:00

Mijn voorouders waren lijfeigenen in een plaggenhut die op het land werkten van de kasteelheer. Niks van de rijkdom meegekregen. Bidden voor bruine bonen en vroeg dood.
Hoeveel van die handel kwam er eigenlijk naar Nederland, of bleef het gewoon in de landen waar verscheept werd en waar plantages waren?

TheseDays00 | 25-01-23 | 11:57 | 3

@Basil Fawlty | 25-01-23 | 12:16: Het lijkt me meer dan terecht dat de inwoners van de provincies herstelbetalingen gaan eisen van Noord en Zuid Holland.
Iets van vijf miljoen per volwassen provinciaal lijkt me een goed begin.
www.zerohedge.com/political/san-fran-...

Abject | 25-01-23 | 12:21

@Abject | 25-01-23 | 12:21:
Zoiets dus. Eerst excuses en dan meteen aftikken! En nee Sylvana jij weet niet wat voor pijn mijn Limburgse voorouders hebben gehad en huidige familieleden nog steeds hebben. Snif.

Basil Fawlty | 25-01-23 | 13:21

Mijn slaaf werkt bij een bakkerij, hij is een banketslaaf.

Patje | 25-01-23 | 11:57 | 2

Ja, en hij heeft een banketstaaf. Hemel, Seth Gaaikema leeft.

dathoujetoch | 25-01-23 | 11:58

Piet Emmer heeft toch wel het beste boek over slavernij geschreven.
De feiten en het rationeel denken uit die tijden wordt prima weergegeven.
Dat er kritiek is op dit werk begrijp ik, omdat nu emotie een grote rol speelt.
Maar een historicus moet dit zonder emotie beschrijven wil je tot de kern doordringen van geschiedenis.
Ik heb meerdere boeken over dit onderwerp gelezen maar Emmer zou verplichte kost op scholen moeten zijn.

pejoar | 25-01-23 | 11:57 | 1

Klopt helemaal! Emmer is echt de enige autoriteit op dit gebied die men serieus dient te nemen. Erg jammer dat hij dan ook totaal niet wordt betrokken bij dit soort debatten.

tjongerschans | 25-01-23 | 12:04

Racisme en discriminatie zijn nog aan de orde van de dag. Bevolkingsgroepen worden buitengesloten, vrouwen krijgen geen kansen, etc. Daar moeten we best wat aan doen. Maar zomaar geld geven lost dat probleem niet op. Tolerantie is hier het sleutelwoord. En om mensen meer tolerant te maken is niet één antwoord. Het vraagt om een andere oplossing per etnische groep. Racistische blanken, intolerante moslims, conservatieve christenen, antifa, blm extremisten en vergeet de natuur & klimaat activisten niet. Allemaal hun eigen agenda, geloof, overtuigingen en daarmee een polariserende werking op de samenleving.

TheManiac | 25-01-23 | 11:56 | 1

Daarom was die linkse gedachte van multicultureel en integratie grote onzin.
Of mensen komen hier naar toe en geven hun oude cultuur en paspoort op en worden Nederlander of ze verblijven hier tijdelijk en gaan dan weer weg met het verdiende geld.
Pas dan behoud je de eigen cultuur en de sociale context want de zieke gedachte dat wij ons maar moeten aanpassen aan anderen is onzin. Kijk naar de resultaten.

pejoar | 25-01-23 | 12:02

Ben weer gaan kijken.
Ben benieuwd of de fans van Leijten hier in de panelen nog steeds zo enthousiast over haar zijn?

Renske Leijten wil een fonds en is voorstander van een nationaal slavernij-museum.

Kom er maar in Bosma!

Roos | 25-01-23 | 11:53 | 1

Misschien kan Omtzigt haar bevragen?

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 12:54

vwb de inbreng van Bosma,
Indertijd was de Socialistische Partij tevens niet van smetten vrij …
Opdat we niet vergeten!

bij gelegenheid | 25-01-23 | 11:52 | 2

Ik vond het behoorlijk flauw van Bosma.

De_fluitlokker | 25-01-23 | 12:07

Bewustwordingsfonds.
Gratis geld.
Waar gaat dat geld heen?
Volg het geld!
Ik zie heel graag de namen en rugnummers van de bobo's die deze vetpotten nu weer mogen bestieren.

Abject | 25-01-23 | 11:52

Die spreektijden die aangegeven worden, zijn die voor de sier?

Petrus Poortwachter | 25-01-23 | 11:50

Weet iemand nog een paar goede katoenplukkers?
Ik vraag dit voor een vriend.

Guusje Nadorst | 25-01-23 | 11:50 | 1

Is het racistisch als je daarvoor een donker gekleurde man voor zou aannemen, of is het juist racistisch om die man niet een betaalde katoenplukbaan te geven vanwege zijn huidskleur. Alles onder de assumptie dat u als werkgever blank bent uiteraard.

_pacman_ | 25-01-23 | 12:15

Mag Suriname ook nog even sorry zeggen en afrekenen met Nederland voor Desi Bouterse. Daarbij is het redelijkerwijs aannemelijk dat de overwonnen tribes in Afrika tot slaaf gemaakt zijn, maar in de eeuwen ervoor zelf ook slaven hebben gehad en verkocht, mogen ze ook even uitzoeken, sorry zeggen en zelf afrekenen met nazaten in Afrika. Zo kunnen we ook wel bezig blijven natuurlijk.

Gewoonzo | 25-01-23 | 11:47

Geld beuren voor iets waarvan op z’n best zes generaties terug nog wat vage herinneringen leefden. Dat zelfs jouw over-overgrootouders dus alvast niet is overkomen…waar je geen enkele vorm van bewijs voor hebt, geen enkele recollectie aan hebt ( en als je dat wél hebt, dan hoor je in een inrichting …) en dat in de afgelopen vierhonderd jaar naast het pré Napoleontische Nederland isbestierd door Spanje, Engeland en Frankrijk ( betalen die ook mee aan deze waanzin?) en waarvoor de ‘aflaat’ al zéér ruimschoots is betaald in 1975… ik denk dat heel wat van de nazaten van de toch wel iets recentere overlevers van de concentratiekampen er hun wenkbrauwen bij zullen ophalen. Hun vaders en moeders kregen bij terugkomst de achterstallige belastingaanslagen gepresenteerd en kregen hun bezittingen niet terug van een land waar hun families generaties gewoond en gewerkt hadden.

bisbisbis | 25-01-23 | 11:47

Op de achtergrond belooft Van de Leyen ondertussen dat ze in Davos onderhandeld heeft over Mercosur, dat er nu zo snel mogelijk doorgejaagd gaat worden (www.krone.at/2912378). Ondertussen praten wij over "verslaafden".

bergsbeklimmer | 25-01-23 | 11:45

Gemiste kans dat Syl niet gewoon 12 uur spreektijd heeft aangevraagd.

John McClane | 25-01-23 | 11:45 | 1

Die mag wellicht ongetwijfeld ver over de vijf minuti heengaan?

dathoujetoch | 25-01-23 | 11:57

Wij zijn de moderne belasting slaven en onze overheid buit ons uit ,hoeveel miljarden zijn al naar de ZG ontwikkeling landen gegaan ,

gerrit5042 | 25-01-23 | 11:42

Voel mij ook regelmatig vernederd door deze regering. Kan ik excuses ( geld ) ontvangen op een of andere manier?

Snap-R-niks-meer-van | 25-01-23 | 11:42

Ik ben al bewust. Men hoeft dus voor mij geen kosten te maken om mij bewust te maken. Kan ik mijn verplichte bijdrage aan het bewustwordingsfonds nu terugvragen bij de belastingdienst?

Schmalz | 25-01-23 | 11:42

Komt er nu ook een bewustwordingsfonds voor de holocaust?

Keutels | 25-01-23 | 11:41 | 4

Bewust blijven is wel nodig (voor iedereen ongeacht afkomst), maar vergoeding van Duitsland is misplaatst en afgesproken na de 2e wereldoorlog dat er geen schadevergoedingen zouden komen.

TheseDays00 | 25-01-23 | 11:49

Dat probleem gaan we niet oplossen met een fonds, vrees ik.

Schmalz | 25-01-23 | 11:49

@Schmalz | 25-01-23 | 11:49: Oplossen is ook helemaal nooit de bedoeling van politici. Het gaat er om de problemen uit te melken voor het eigen politieke voordeel.

Zeurders | 25-01-23 | 11:52
▼ 1 antwoord verborgen

Fijn dat al die Kamerleden die met hun duurbetaalde reis naar Suriname en de Antillen vergeten heben Afrika aan te doen, waar al de mensen vandaan kwamen die vervolgens vefrscheept werden. Nooit eens gesproken wat 'het allemaa gedaan heeft' bij de verkopers, de inheemse leiders, de slavendrijvers aldaar. Vast geen goede zessterrenhotels daar in Afrika.

dathoujetoch | 25-01-23 | 11:41

Wat een gezeik van die zogenaamde slaven nazaten. Het gaat ze alleen maar om geld geld geld en geld.

natit | 25-01-23 | 11:41

Het is een grote stap achteruit. Sinds dat eisen + gedram zien we onze donkere medeburgers nu vooral als gewezen slaven. Gelukgewenst.

J.Hendrikse | 25-01-23 | 11:39

Als er een wetenschappelijk onderzoek zou plaatsvinden naar de welvaart, levensverwachting, opleidingsniveau etc van nazaten van slaven en we zouden dat vergelijken met dat van de nazaten van de achterblijvers in Afrika, wie zouden er dan beter af komen?

Sieg Hein | 25-01-23 | 11:39 | 4

Tussen de 1.000.000 en 1.250.000 Christelijke slaven... ze hebben gelijk laten we maar eens beginnen met de bewustwording.

Barkruk2 | 25-01-23 | 11:47
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen ze zich in Den Haag niet beter bezighouden met belangrijkere zaken dan deze onzin???

luukeeeeeert | 25-01-23 | 11:39

een interessant filmpje over hoeveel Amerikanen eigenlijk weten over slavernij en de integratie en acceptatie van zwarten nadien.
youtu.be/RBLW4AgBAg8
En extra kudos voor de dreadlock, de slimste Amerikaan die ik in jaren gezien heb.

small_town_dude | 25-01-23 | 11:39

Het is dus voornamelijk een economisch debat. Blijkbaar hebben we een cultuur gecreëerd met z'n allen waarbij er financieel meer te bereiken is met jezelf te presenteren als slachtoffer dan met jezelf scholen als vakman/ vakvrouw, in dat laatste geval zul je moeten werken en dat is ook een vorm van slavernij, de zogenaamde loonslaaf

Overschilder | 25-01-23 | 11:38

Wat zo onbegrijpelijk is, is dat de woke slavernij aandachtsvragers voor een groot deel holocaustontkenners/apologeten zijn. In hun redenering was het namelijk geen racisme, want de joden zijn "wit" en dus kan van racistische motieven bij de nazi's geen sprake zijn.

De Treinende Rechter | 25-01-23 | 11:38

ik ben gestopt bij de pvdA toen ze het over 'passende, structurele, financiele....' begon te hebben.

small_town_dude | 25-01-23 | 11:34 | 1

Ik ben gestopt toen ze over Joli Coeur begon.
Zover mijn kennis reikt is dat het aapje van Rémi.
En dat wil ik graag zo houden.

Roos | 25-01-23 | 11:36

Waar ik een beetje kriebels van krijg is van de namen v an deze politici: Tunahan, Selima, Kati uit Hongarije...
Moeten die onze toekomst bepalen?

Petrus Poortwachter | 25-01-23 | 11:34 | 3

Dat doen ze al.

Zwizalletju | 25-01-23 | 11:37

Hun namen en afkomst interesseren me eerlijk gezegd geen reedt. In dat opzicht heb ik datzelfde gevoel bij de namen Rutte, Kaag, Jetten, Timmermans, Samson. Moeten díe onze toekomst bepalen? De horror.
Kortom, het gaat me meer om het karakter van de persoon dan om de naam, afkomst, kleur of credo.

ratelaar | 25-01-23 | 11:42

7 van de 18 sprekers hebben een niet Nederlandse achtergrond daarmee geeft deze volksvertegenwoordiging (nog) niet de werkelijke verhoudingen in Nederland weer.

Sieg Hein | 25-01-23 | 11:44

Ze hebben groot gelijk. Al dat achterstallige loon van al die slaven, dat moet maar eens rap uitbetaald worden door de erfgenamen.

Schadenfreude | 25-01-23 | 11:33 | 2

Met rente .

Niamh | 25-01-23 | 11:48

Ik ben een slavernij ontkenner. Volgens mijn geschiedenisleraar op de basisschool werden de slaven opgehaald zodat ze een beter leven kregen in de westerse wereld. Ze kregen zelfs huisvesting en gratis eten.

hero_of_heaven | 25-01-23 | 11:32 | 5

Zo kan je het ook zien.
Vergeet daarbij ook niet bescherming. Want de jungle van Suriname was wellicht nog gevaarlijker dan die van Afrika.

keestelpro | 25-01-23 | 11:47

@keestelpro | 25-01-23 | 11:47:
En niet te vergeten dat, in tegenstelling tot heden, ze allemaal direct aan het werk gingen.

hero_of_heaven | 25-01-23 | 12:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Bewustwordingsfonds...
Als het met het onderkennen van de Holocaust al niet wil lukken, wat is dan in 's hemels naam de pretentie? Of is die er helemaal niet? Ik denk het laatste. Dat bewustwordingsfonds is reeds een onderdeel van de "great payback" die opgestart wordt. Allerlei groeperinen bij wie de gram en de haat tegen de plinten klotst zullen uit deze ruif gaan vreten zodat ook het geld tegen diezelfde plinten zal gaan klotsen. Tevreden zullen ze nooit zijn, hun haat zal alleen maar toenemen en verbeten zullen deze beroepsnazaten zich schreeuwerig luid manifesteren en opdoemen op scholen en schooltjes om binnen de daartoe aangepaste curricula hun verhaal komen doen ten overstaan van leerlingen die het zwijgend aanhoren en naar de grond kijken tot het moment dat de karavaan weer vertrekt. En dan zal daar weer schande over gesproken worden, over de desinteresse onder jongeren.

Schoorsteenveger | 25-01-23 | 11:32 | 1

Precies. Rupsjes Nooitgenoeg.
Het gaat ze ordinair om doekoe.

Roos | 25-01-23 | 11:38

Van zo'n bewustwordingsfonds - sowieso raar om voor een willekeurig onderwerp uit de geschiedenis een bewustwordingsfonds te scheppen - vermoed ik overigens niet dat het ons bewust gaat maken van alle aspecten in de slavernij; ik vermoed dat het een schuldbewustwordingsfonds wordt. Alsof Nederland nog niet oikofoob genoeg is.

Hommel | 25-01-23 | 11:31

Iets van 200 +27 miljoen euro toch? Of gaat het om extra extra fondsgeld?

De_fluitlokker | 25-01-23 | 11:31

Het zal wel weer gaan zoals het altijd gaat: Er wordt weer heel veel geld uitgegeven, maar weinig of niets daarvan komt bij de vermeende 'slachtoffers' terecht. Het gaat allemaal naar stichtingen, adviesgroepjes, kunstenaars voor standbeelden, PR bureautjes voor 'bewustwording' en andere polietiek vriendjes.

Dat mag in Nederland geen corruptie genoemd worden, maar dat is het wel.

Jammer dat de gelegenheid niet wordt aangegrepen om wat aan de hedendaagse slavernij te doen. Het toont de onoprechtheid van dit alles.

Chuck the plant | 25-01-23 | 11:29 | 2

Ze hadden de kans om wat te zeggen in Qatar, maar ze durfden niet.

SIogra | 25-01-23 | 11:33

Begreep net dat met het afscheiden van Suriname 3,5 miljard gemoeid was, dat is ook in damp opgegaan, dus wat kan er fout gaan?

Behangdelul | 25-01-23 | 11:35

Het lijken wel Nederlanders als ze het de hele tijd over geld hebben.

SIogra | 25-01-23 | 11:29

Als je na 160 jaar nog steeds beweerd benadeeld te worden vanwege de slavernij, zou je je eigenlijk moeten schamen. Sowieso omdat je al je argumenten hebt gekopieerd uit Amerika (waar slaven anders dan in Nederland deel uitmaakten van de samenleving en er tot ver in de 20e eeuw apartheid bestond) en dus het verkeerde voorbeeld hebt gekozen, maar ook omdat je bruine en zwarte mensen kennelijk zo laag inschat dat ze na 160 jaar nog geen stap verder zijn. Én: vermoedelijk verkeer je ook nog in de veronderstelling dat Nederlanders het wél allemaal goed hadden. En dus niet beschikt over enig historisch besef en gewoon maar wat in de rondte blaat zonder context. En dáár gaan ze dan in de tweede kamer serieus over praten.

Hommel | 25-01-23 | 11:29

Ik heb het afgezet, kan er niet naar luisteren.
Het is duidelijk dat er weer flink in de buidel wordt getast, wat natuurlijk weer in een bodemloze put verdwijnt.

Mijn blik gaat naar het Noorden, naar de landen die Vikingen huisden. Vikingen die een hoop blanke slaven hebben gemaakt en meegenomen.

En dan zakt mijn blik naar het Zuiden, naar de Arabische wereld waar velen blanke Christenen tot slaaf zijn gemaakt.

Waarom hoor je alleen maar over de zwarte slaven?
Waarom hoor je bij dit debat niets over blanke slaven? Waarom hoor je niets over zwarte handelaren die hun eigen volk tot slaaf maakten en verkochten?
Waarom deze bias?

Roos | 25-01-23 | 11:28 | 2

Racisme ? Veel mensen van kleur projecteren hun afgunst op het huidkleurtje van de blanke medemens..

Croisantneuf | 25-01-23 | 11:31

Slavenhandelaren beschouwden zichzelf als filantropen omdat zij Afrikaanse krijgsgevangenen die eigenlijk geëxecuteerd zouden worden een tweede kans gaven. Zo zagen zij dat. Neemt niet weg dat zwarte slavenhandelaren expres stammenoorlogen gingen voeren om maar zoveel mogelijk krijgsgevangen buit te maken voor de handel. Marktwerking heet dat.

keestelpro | 25-01-23 | 11:40

Kan iemand me even wakker maken wanneer Silly Syl aan de beurt is?

Nuchternederland | 25-01-23 | 11:27 | 5

@Roos | 25-01-23 | 11:40: Ja maar daarom niet minder mooi haha
Nee ik kijk voor Bosma die met iedereen de vloer aanveegt en Silly Sil is bonus om mij er aan te herinneren hoe absurd de tweede kamer vaak is.

Behangdelul | 25-01-23 | 11:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan men gelijk even het onderwerp van voorgaand topic meenemen in dat bewustwordingsfonds, aangezien allen die in de kampen werden opgesloten ook, in zekere vorm, tot slaaf gemaakten aangemerkt kunnen worden.

Eruniet | 25-01-23 | 11:27

Vanuit Nrd.-Oost Afrika zijn ooit 16.000.000 zwarte slaven aan Arabië/Azië verkocht/verscheept, interesseert Silly Syl niet.
Geschiedenisles op de scholen hier bestaat niet meer.

hagelkruis | 25-01-23 | 11:25 | 1

Hangt ongetwijfeld samen met het feit dat een kwart van de jongere Nederlanders twijfelt aan de Holocaust.

SIogra | 25-01-23 | 11:38

Goeie opkomst ook. De interesse in de tweede kamer is ongeveer gelijk aan die in de samenleving.

Klaas_de_Waal | 25-01-23 | 11:24 | 2

Dat is in verband met Corona, dat er 1.5 meter tussen iedereen zit.

Nuchternederland | 25-01-23 | 11:28

Mien jong toch,
Je komt net kiek’n ofso en hebt er geen weet van dat er tijdens debatten slechts enkel de vertegenwoordigers van hun partij op hun dossier aanwezig zijn?
Geeft niet heur. # bijgepraat

bij gelegenheid | 25-01-23 | 11:41

Even een oprechte vraag:
Ik snap dat de excuses worden aangeboden vanuit de staat omdat geen enkel nu nog levend individu persoonlijk schuldig is maar de Nederlandse staat een continue entiteit is.
Mijn vraag is: als duidelijk is wie de excuses maakt, aan wie wordt de excuses aangeboden?

koeberg | 25-01-23 | 11:23 | 2

Aan het concept slaaf. Iedereen is vrij zich slaaf te voelen.

Nuchternederland | 25-01-23 | 11:29

De witte gemeenschap moet sorry zeggen tegen de zwarte gemeenschap want wij hebben tegenwoordig een samenleving naar Amerikaans model.
WLDM.

keestelpro | 25-01-23 | 11:29

Wiki over de Arabische slavenhandel....

"Een belangrijke stap in de afschaffing van de Arabische slavenhandel werd gezet na de Tweede Barbarijse Oorlog, nadat een gezamenlijk Brits en Nederlands marine-eskader Algiers had gebombardeerd en de daar aanwezige slaven had bevrijd..."

Zwezerik | 25-01-23 | 11:23 | 1

"Geschiedvervalsing op mondiaal niveau" zal die kapster uit de 2e kamer gillen.

F. Jacobse | 25-01-23 | 11:40

Zo, Bosma zet de PVDA even in het hoekje.... mevrouw kletste de witte slavernij maar even weg onder het motto: bestaat niet, gaat het vandaag niet over.

Behangdelul | 25-01-23 | 11:22

Wilt u zich serieus inlezen in de tijdsgeest en de rol die NL (of haar voorouders) hierin heeft gespeeld dan kan ik u dit boek van harte aanraden:

www.bol.com/nl/nl/p/roofstaat/9200000...

_pacman_ | 25-01-23 | 11:20 | 1

De Staat en het Koningshuis hebben zich dus in het verleden niet alleen tegen de eigen bevolking schandalig gedragen. Jammer dat we eerst de huidige regering ter verantwoording moeten voor de hedendaagse schandalen anders ligt er nog genoeg materiaal voor duizenden debatten.

keestelpro | 25-01-23 | 11:35

Ook excuses voor eeuwenlang lijfeigenen? Ik heb geen dubbele achternaam, kans dat mijn voorouders betrokken waren bij slavernij, anders dan slachtoffer er van te zijn geweest acht ik op 0.

zhirek | 25-01-23 | 11:20

Neem een voorbeeld aan de Belgen!
15 miljoen negers uitgeroeid in de Kongo en gewoon weigeren excuses aan te bieden (laat staan geld)

Petrus Poortwachter | 25-01-23 | 11:20 | 1

Dat was geen staatsaangelegenheid. Congo was privebezit van de koning en de regering had er niets over te zeggen. Uiteraard aan het koningshuis dus om excuses te maken.

small_town_dude | 25-01-23 | 11:26

Aan dit debat wordt meer tijd verknoeid dan het aankaarten van hedendaagse slavernij.

Zeurders | 25-01-23 | 11:18 | 1

Dit soort debatten zijn rookgordijndebatten. Er liggen stapels aan schandalen waar de honden geen brood van lusten waar oorverdovend over gezwegen wordt.

keestelpro | 25-01-23 | 11:21

Overbodig kijk mij eens deugen debat.

dathoujetoch | 25-01-23 | 11:18

Gedverdemme.. ik kots er van, ondertussen als "rijk land" allemaal de neokoloniaal uithangen en bij de discounter containers vol kinderarbeid troep kopen.. het gaat echt nergens meer over.

Smoelensmid | 25-01-23 | 11:18

Typisch eigenlijk om te beseffen dat als George Floyd die arrestatie had overleefd wij nu dit debat niet hadden gehad.
En dan zijn er nog mensen die ontkennen dat dit kudt landje geen marionet van Amerika is.

keestelpro | 25-01-23 | 11:17 | 1

Nah, dat draaiboek lag al lang klaar, ze wachtte gewoon op een geschikt incident.

Abject | 25-01-23 | 11:46

Wordt inderdaad hoog tijd dat er sorry wordt gezegd voor het slavernij debat.

Kapitein Sjaak Mus | 25-01-23 | 11:17

Samenvatting:
Radicaal links: te weinig, te laat, meer geld
Radicaal rechts: flauwekul, geen geld
Kaderpartijen: Wij gaan gewoon doen wat we willen, wat de rest ook zegt. Subsidie is daarbij het belangrijkste instrument in de cultuuroorlog, maar dat zeggen we niet.

SamV | 25-01-23 | 11:16 | 1

KOZP is begonnen als gesubsidieerd kunstproject. We betalen voor onze eigen ondergang.

keestelpro | 25-01-23 | 11:19

Met de huidige koopkracht zijn we feitelijk bijna allemaal slaven.
Want als de boodschappen en de vaste kosten duurder zijn dan de inkomsten door arbeid ben je gewoon een slaaf die alleen maar werkt om in leven te blijven.

keestelpro | 25-01-23 | 11:13 | 4

@Zeurders | 25-01-23 | 11:20:
Wat is precies het verschil tussen een flauwekulvakantie en een niet-flauwekulvakantie?

SamV | 25-01-23 | 11:23

@Zeurders | 25-01-23 | 11:20:
Da's een artikel uit 2018 voor corona, stikstof, oekraïne en energiewaanzin. De koopkracht is heden ten dage voor veel hardwerkende mensen onder het nulpunt gedaald.

keestelpro | 25-01-23 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Koffie zwart of met melk?

010_capelle | 25-01-23 | 11:11

Een debat over excuses voor het slavernijverleden, mijn god wat een treurigheid. Die excuses zijn toch al gemaakt laatst? Niet te harden dit. Wat is überhaupt het nut van dit soort "debatten"? Het is altijd hetzelfde liedje waarbij de ene groep iets stom vindt en de andere groep niet, en aan het eind van de dag verandert er niks. Iedereen leest zijn of haar verhaaltje voor, er strompelt iemand naar de interruptiemicrofoon om te roepen dat ze het eens danwel oneens zijn. En dan weer naar huis. Wat een tijdverspilling.

Do-na-zi | 25-01-23 | 11:10 | 3

De laatste zin, daar zit het probleem. Teveel tijd om na te denken is nooit goed

Slough | 25-01-23 | 11:13

Ze hebben het 24/7 over fictieve problemen terwijl demense amper de touwtjes aan elkaar kunnen knopen.

keestelpro | 25-01-23 | 11:14

De enige zekerheid is dat het de belastingslaven weer bakken met geld gaat kosten.

gestoptmetroken | 25-01-23 | 11:36

Zou wel een stunt zijn als Ed Wagensveld demonstratief een baal katoen zou staan te verbranden voor het gestoelte van Vera Bergkamp.

Conan de Rabarber | 25-01-23 | 11:10

lalalalala GELD!!!!!

fifi23 | 25-01-23 | 11:09

Gelukkig zijn de dinosaurussen uitgestorven anders hadden die nog eens een keer moeilijk kunnen zijn gaan doen. Waarschijnlijk is dat namelijk ook onze schuld.

keestelpro | 25-01-23 | 11:07

Hoe laat en hoe lang krijgt @Pritt spreektijd?

Conan de Rabarber | 25-01-23 | 11:07

Sorry. Ok?

Nee? Doei!

Hoe moeilijk is het?

Zomaarwat | 25-01-23 | 11:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland