Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof — Asielopvang is al sinds 1995 een hele dure clusterfuck

En dat is niet alleen de schuld van het kabinet

Schokkend onderzoek van de Algemene Rekenkamer deze week: in de afgelopen 23 jaar zijn de uitgaven aan asielopvang 21 keer te laag begroot door het ministerie van Justitie en Veiligheid dat verantwoordelijk is voor de asielopvang. Afgelopen jaar was een record. De door staatssecretaris asielzaken Eric van der Burg (VVD) verwachtte ruim 500 miljoen euro voor het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) was te weinig, er moest een miljard euro bij.

De problemen gaan nog verder terug dan het jaar 2000. In 1992 werd een nieuw opvangsysteem ingevoerd omdat de kabinetten Lubbers de instroom (woord wat de overheid niet meer mag gebruiken wat Leo Lucassen betreft) van asielzoekers beter beheersbaar wilden maken. In 1995 constateerde dezelfde Algemene Rekenkamer dat dit nog niet goed werkte. De betrokken bewindspersonen, het COA en de IND kregen de huisvesting toen al niet op orde.

Verstandige mensen repareren het dak als de zon schijnt

Toch leek de instroom van asielzoekers dat jaar binnen de voorspellingen te blijven. De Algemene Rekenkamer schreef: “Nu de instroom van asielzoekers dit jaar voor het eerst sinds 1992 binnen de ramingen lijkt te blijven, ontstaat een goede gelegenheid een extra inspanning te leveren om orde op zaken te stellen.” Oftewel, benut relatief rustige periodes om structurele problemen op te lossen. Een gevalletje het dak repareren als de zon schijnt.

Nederland is tien kabinetten verder

Dat is dus overduidelijk niet gelukt. Terwijl het land tien kabinetten (Twee kabinetten Kok en vier keer Balkenende en Rutte) verder is, blijkt er niets veranderd. Een van de grote problemen is het op- en afschalen van de noodopvang (sluiten, slopen, aanharken en weer opnieuw beginnen) wat veel duurder is dan reguliere opvang.

Het COA kan nog steeds niet aangeven welke uitgaven precies zijn gekoppeld aan het op- en afschalen van die opvangcapaciteit, waardoor onbekend blijft wat dit op- en afschalen precies heeft gekost. Wel is duidelijk dat het om handen vol geld gaat gezien dat miljard extra dit jaar en ondanks toezeggingen van verschillende kabinetten is volgens de Algemene Rekenkamer ‘een herhaling van problemen niet voorkomen’.

De stroperige Tweede Kamer is ook niet onschuldig

Dat is niet alleen te wijten aan die tien kabinetten maar ook aan de Tweede Kamer in verschillende samenstellingen tot nu toe. Jaarlijks worden op hoge toon door links en rechts spoeddebatten aangevraagd over asielopvang en arme drommels op het gras van Ter Apel terwijl de rot dieper zit en dus structureel (het lijkt de Belastingdienst wel) is.

En vergeet de stroperigheid niet. Vorig jaar wist de Kamer al dat de Algemene Rekenkamer met dit rapport zou komen. Op dinsdag 20 december deed Tunahan Kuzu (DENK) al het voorstel het rapport op de agenda te zetten van de Vaste Kamercommissie Justitie en Veiligheid die zich met het asielbeleid bezighoudt en de Algemene Rekenmeesters uit te nodigen voor een briefing. Komende woensdag komt de commissie bijeen om over dat voorstel te beslissen. Op zijn vroegst wordt de kwestie dan besproken in de commissie op dinsdag 21 februari. Dat is over een maand.

Het hele rapport beslaat inclusief bijlagen slechts 28 pagina’s. Leestijd: 10 minuten. Gas op die lolly, mompelt iemand op de gracht.

Reaguursels

Inloggen

En Siban Can heeft net weer een paar hele mooie documentaies gemaakt in Syrië en Irak, Io zoek naar het paradijs tussen de Eufraat en de Tigris.
Syrië hartstikke veilig, terug met die gasten, vrouwen staan NB nu het land op te bouwen en werken inde bouw !

A333aan | 22-01-23 | 15:58 | 5

@Joris Beltsin | 22-01-23 | 16:45: Jullie bedoelen Cinan Can?

Wijze uit het Oosten | 22-01-23 | 17:56

@Wijze uit het Oosten | 22-01-23 | 17:56:
Grote sympathieke vent met een baard. De voornaam moet ik u schuldig blijven.

Joris Beltsin | 22-01-23 | 18:03

Breuklijnen ook gezien? Wat een bagger. Algerijnen die met zijn dertienen in één appartement wonen en zich stuk voor stuk gedwongen voelen te stelen. Dat dit niet het pad is dat Allah voorschrijft nemen ze dan maar op de koop toe.

Quattro Stagioni | 22-01-23 | 18:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Migratie is nodig om de lonen, voor praktisch geschoolden, wonend hier in Nederland, laag te houden. Dat een deel, van de naar Nederland komende asielzoekers, in de bijstand komt, dat is vervelend, alleen de inwoners van Nederland betalen dermate veel belasting dat de bijstand makkelijk betaald kan worden.
Immigratie heeft heel weinig te maken met naastenliefde, in tegenstelling wat zich links noemende partijen beweren. Vandaar dat zichzelf links noemende partijen vaak meestemmen met zich rechts noemende partijen.
Wanneer links noemende partijen echt links zouden zijn, dus opkomend voor de praktisch geschoolden (voorheen arbeiders genoemd, daar horen ook de kinderen van de voormalige gastarbeiders bij) dan waren de grenzen dicht en werd er in een opvangkamp in de regio beslist, wie kan komen als asielzoeker. En zou er meer worden gepleit voor praktische ontwikkelingshulp, om de arme gebieden goed te ontwikkelen tot een land naar westers model. Dus geef iemand een hengel, kan degene zelf eten vangen. En wat heel belangrijk is, dat de instituties in de zogenaamde derde wereld heel goed werken, zodat elke inwoner van een dergelijk land het idee heeft dat er voor jouw mensenrechten wordt opgekomen.

Jesaja | 22-01-23 | 14:40 | 1

Yep.
En het is voor sommige actoren veel lucratiever om bijv. een Somaliër te promoveren vanuit zijn karige consumptiepatroon aldaar naar een full fledged high-spending consumer. Dat dat die via overdrachtsinkomens gaat (uitkeringen) gaat heeft geen belang.

Joris Beltsin | 22-01-23 | 16:18

We stoppen met opvangen van alle buitenlanders die naar ons land komen voor onbepaalde tijd, ongeacht de reden van aankomst.
de grenzen gaan dicht niemand er meer in. overlast gevers gaan er uit wie hier is en zich aanpast en gedraagt mag blijven, voorlopig geen gezins hereniging.
Dit is een democraties eenzijdig Nederlands besluit met een dikke middelvinger naar Brussel.
Wat kan Brussel doen als wij dit besluiten?
Helemaal niets, het leger op Nederland afsturen? welk leger?
andere Europeese landen gaan Nederland veroordelen of misschien juist ons voorbeeld volgen dan zal blijken dat we veel te lang naar de pijpen van Brussel hebben gedanst.
Als U dit een idee vind overweeg dan eens op welke partij U straks NIET moet stemmen.

KC45 | 22-01-23 | 14:36 | 1

Dat dus.
Maar ons volk is wijsgemaakt dat nationalisme racisme is.

Veepert | 22-01-23 | 17:23

Andere visie:
Van de reguliere (niet-Oekraiense) asiel-geluk zoekenden,
komt 90% langdurig in de bijstand en krijgt ook allerlei toeslagen,
en gratis voorzieningen voor de rest van het leven, van zeg 3000 euro per maand.
Als we dat op 30 jaar stellen, kost *elk* van deze asiezoekers
ons dus plusminus *1 miljoen* euro aan gratis geld.
Per persoon dus!
.
Dus de opvang ondermaats houden om de toestroom wat af te remmen
is wmb uitstekend financieel beleid...

hotmint | 22-01-23 | 14:31 | 1

Tsja, al jaren is het grootste deel van de nieuwkomers oostblokker en komt hier om te werken. Wat leveren die "ons" op?

* Il Principe * | 22-01-23 | 17:59

verkocht aan het groot kapitaal. geld maken met diensten en daar dan de aandeelhouder van zijn. Is geen kapitalisme maar pure uitbuiting.

pieterS | 22-01-23 | 13:58

Immigratie is een industrie geworden. Eentje die heel lucratief is geworden. Het is één van de weinige onderdelen die de overheid in kan kopen zonder een normale aanbestedingsprocedure. Het COA krijgt ieder jaar een blanco cheque die men pas aan het einde van het jaar hoeft in te vullen.

Gesteund door een club als vluchtelingenwerk die stevig weet te lobby- en. Wat natuurlijk ook logisch is als je ieder jaar 34 miljoen euro mag verdelen onder de 700 FTE's. (bijna 48 k per jaar per FTE)

muggetje | 22-01-23 | 13:52 | 3

Salaris directeur vluchtelingenwerk: 161.412 euro.

gaffelbaard | 22-01-23 | 14:34

Al decennia wordt de macht van de (linkse) ambtenarij onderschat.
Bijna alles wat gelieerd is aan overheden is gewoon links en vooral anti Wilders want die staat bij hun te boek als het grote kwaad.
Niemand, maar dan ook echt helemaal niemand, mag die man met zijn partij ook maar enig krediet geven.
Het adagio is Wilders is slecht en dus is asiel goed, klinkt al zo lang en velen zijn al zo gehersenspoeld dat het geen zin meer heeft nuance aan te brengen in het asieldebat.
Maar de feiten komen steeds maar weer naar boven drijven.
Criminele asielzoekers die niet bestraft worden, voorkeursbehandelingen die belachelijk zijn, jarenlang (zelfs onterechte) uitkeringen en de bizarre hoge kosten waar over gelogen wordt.
Ook de totale zieke media die altijd maar een foto van een zielige vrouw met kinderen laten zien terwijl het voornamelijk jonge mannen van kleur zijn die hier aankloppen.
Het is misselijkmakend.
Ik hoop dat mensen die echt in de shit zitten hier veilig naar toe kunnen komen (tijdelijk) maar dat er keihard wordt opgetreden tegen leugens en bedrog en dat falende ambtenaren ontslagen worden.

pejoar | 22-01-23 | 13:44 | 1

We zitten zelf echt in de shit.
Woningtekort, energie is veel te duur, vlees gaat in de ban, gezondheidszorg wordt steeds slechter en onbetaalbaar, autorijden is voor velen niet meer betaalbaar. Ik zwijg over dagelijkse boodschappen of een uitje, wegbezuinigde defensie en politie en sterk toenemende egoïstische huftermentaliteit inclusief grimmige sfeer.
We moeten eerst voor onszelf (en onze kinderen!) zorgen voordat we anderen mensenrechten en voorzieningen aanbieden waar ze in hun geboorteland nog nooit van gehoord hebben.
Nederland is failliet en verpauperd, laten we ons laatste broodje zelf opeten in plaats van er de trekvogels mee voeren.

Veepert | 22-01-23 | 17:33

Het grootste probleem is dat 90 procent van de immigranten wat onder de noemer asielzoekers valt, niks bijdraagt of gaat bijdragen. Zo lang het probleem niet erkend wordt ga je niks oplossen. Waarom mag het beestje niet bij de naam genoemd worden?

Mijn schoonfamilie is Argentijns, zijn binnen een jaar geintegreerd, hebben allemaal werk, gebruiken geen zorgtoeslag of andere toeslagen en leren de taal. Dit is omdat zij WILLEN werken.

Er moeten grenzen gesteld worden

swagmachine | 22-01-23 | 13:43 | 1

Je vergeet nog even te vermelden dat jullie dus belasting BETALEN. Maar uh.... Willem, ben jij het?

mono-culti | 22-01-23 | 14:10

'Leestijd: 10 minuten.'

Ik mag toch hopen dat ze het wat aandachtiger lezen.

Keutels | 22-01-23 | 13:23

De EU kijkt graag naar de USA als voorbeeld. Door de tsunami van kolonisten raakt de oorspronkelijke bewoner in de verdrukking. Wordt vermengd, tradities en andere eigen dingen verdwijnen. Uiteindelijk zijn alle bewoners van de EU uitwisselbaar. Einde van die vervelende eigen identiteit.

Acidstain | 22-01-23 | 13:20 | 3

Die gedachte zal zeker meespelen. Dat de EU nationale identiteiten wil doen vervagen zeggen ze gewoon zelf. Zijn ze ook al aardig mee bezig. Zal alleen minder gunstig uitpakken dan in de USA. In de VS zijn migranten er TROTS op dat ze Amerikaan zijn geworden. In al die Koreaanse mom & pop winkeltjes hangt de stars & stripes aan de muur, een ingelijst inburgeringscertifikaat pontfikaal achter de balie, enz. De EU houdt geen rekening met incompatibele culturen.

Asteroid-B612 | 22-01-23 | 15:04

Ach, vandaar de oorlog tegen het sinterklaasfeest van de afgelopen jaren, stevig gesteund door het partijkartel. Het sinterklaasfeest is iets typisch Nederlands, dus dat feest moet en zal kapot. Dat begint trouwens al heel aardig te lukken.

MAD1950 | 22-01-23 | 15:48
-weggejorist-
SvenjaSchaaij | 22-01-23 | 13:16 | 1

En toch is het structureel begroten van groot bedrag voor asiel niet zonder risico's. Stel dat we 2 miljard structureel begroten. Dan kun je er donder op zeggen dat dit bedrag elk jaar, linksom of rechtsom wordt uitgegeven. Ambtenaren en de hele asielketen (van mensensmokkelaars tot Ali in Ghana) weten dan dat er geld ligt te wachten om uitgegeven te worden. Nou, dat komt dus geheid voor mekaar. Willen we dat?

Amsterdamsko | 22-01-23 | 13:16 | 1

@Amsterdamsko:
Eens, maar........ de huidige "open eind" regeling werkt dus ook niet.
Kortom: politiek is een spelletje betaald door de belastingbetaler.
Niks nieuws onder de zon.

demaup | 22-01-23 | 13:46

Buitenhof nu… Kots!!!

Sinterbikske | 22-01-23 | 13:08 | 1

Ga dan ook gewoon lekker buiten in de tuin werken.

Verbandmeester | 22-01-23 | 14:07

Sommigen noemen het "instroom". Weer anderen een "tsunami". De meesten gewoon "vluchtelingen" of "asielzoekers". Maar misschien is het verstandig te realiseren dat demografische oorlogsvoering (demographic warfare) een bestaande oorlogstechniek is die gebruik/misbruik maakt van vluchtelingen (en van mensenhandel).

Hier een stukje met voorbeelden erover van memri. www.memri.org/reports/coming-era-demo...

gaffelbaard | 22-01-23 | 12:59 | 3

Maar denk Eritrea ons dan over te nemen en christelijk te maken?

Shoarmamasutra | 22-01-23 | 15:58

Ik ben voor asielinstroom als de hele keten die dat faciliteert het maatschappelijk en kostendekkend voor elkaar krijgt. Maar dat is nu niet het geval. Er is een hele asielindustrie ontstaan. Advocaten, opvanglocaties, integratiecoaches, taalcursussen enzovoort. Ze doen allemaal hun taak en declareren de boel bij de belastingbetaler. Maar zodra er maatschappelijke problemen zijn of blijkt dat de asielzoeker massaal thuis zit (in z'n gekregen woning), dan wijzen ze met de vinger ergens anders heen want dan ligt het niet aan hen.

Dus prima als die asielindustrie blijft bestaan, maar neem verantwoordelijkheid en overtuig mij even met cijfers dat de maatschappelijke impact van de asielzoeker enkel positief is en dat het hele traject zichzelf (uiteindelijk, desnoods de tweede generatie) terugbetaald omdat de asielzoeker bijdraagt aan de staatskas door te werken. Dan mogen die clubjes van mij blijven declareren, want dan heb je je zaakjes op orde (en verdwijnt vanzelf de roep onder de bevolking voor politici als Wilders).

memanta82 | 22-01-23 | 12:45 | 4

U betaalt verder maar mee aan uw eigen ondergang. Zolang er een veel te grote asielinstroom is vanuit de niet-westerse islamitische landen, daar waar Geert Wilders zo voor waarschuwt, zal Nederland steeds meer een gevaarlijk land worden. Daar waar decennia lang de waarschuwingen van Geert Wilders door het linkse rapalje werden afgedaan als "onderbuikgevoelens", zijn deze "onderbuikgevoelens" in bijna alle nederlandse steden intussen werkelijkheid geworden. Wilt u weten hoe uw stad er over enkele jaren uit zal zien? Ga eens naar het oude centrum van Oberhausen, u zult zich kapot schrikken! Er is gewoon gebruik gemaakt van het anti-joodse verleden van duitsland om de islamitische wil en cultuur door te drukken. Evenzo zal dit in Nederland gebeuren! U betaalt er maar aan mee . . . .

De Laureaat | 22-01-23 | 13:08
-weggejorist-
Acidstain | 22-01-23 | 13:24

Met 'maatschappelijke impact' bedoel ik dus dat nieuwkomers zich cultureel aanpassen, de taal leren, niet de criminaliteit in gaan enzovoort. Lees: ik kan er gewoon in het Nederlands mee communiceren en zij dragen positief een steentje bij (over de gehele statistiek van de groep).
Dat is nu niet het geval, dus ik ben ook tegen asielzoekers in de huidige vorm. Maar dat heeft de asielindustrie zelf in de hand, hoe ik er tegenover sta.

memanta82 | 22-01-23 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

Een statushouder die een huis krijgt, meestal een shithole huis met veel gebreken, krijgt 2600 euro als een lening om het huis in te richten. Dus vanaf 0. Uiteraard niet genoeg maar de basis. Alleenstaande persoon 1200 euro PW uitkering en ongeveer helft van huur in huur toeslag plus 153 zorg toeslag. Dan minus belachelijke energie kosten etc is het net genoeg om van te eten. Ongeveer 300 per maand dus 75 euro per week minus nog internet en telefoon kosten. Ik werk bij Vluchtelingenwerk Nederland en mijn advies is altijd 1. taal leren 2. onderwijs 3. werk. Je komt enkel uit deze armoede door werk en actief te zijn. Ik push atijd werk aspect na basis taal in het kader van verplicht Inburgeren. Fuck being poor solve the issue!

llucas | 22-01-23 | 12:41 | 11

@deathchant | 22-01-23 | 13:16: Mijn betoog is dat wie in een andere samenleving wilt meedoen hiervoor zelf inspanning moet verrichten. Ik heb in Moskou ook een inburgeringscursus moeten volgen. Maar dat is niet voldoende. Een ieder die wilt integreren moet vanuit zichzelf meedoen.

Red shirt | 22-01-23 | 15:40

So what ? Het wordt betaald uit belastinggeld. En die "leningen" worden in de praktijk krijtgescholden.

Asteroid-B612 | 22-01-23 | 16:03

Precies die ik ook hier in baguette land , spreek de taal , kids ook , draaien naar beste kunnen mee,eigen boerderijtje, mevrouw heeft een baan en dat lijkt inderdaad gewaardeerd te worden

deathchant | 22-01-23 | 19:20
▼ 8 antwoorden verborgen

Hoe zit dat nu met die belofte van Rutte aan de meerderheid van bezorgde vvd leden dat hij voor een asielstop zou zorgen dan wel op zijn minst een enorme mindering? Ik hoor geen enkel morrend geluid zoals toen op die ledenvergadering. Komt Rutte er voor de zoveelste keer gewoon mee weg?

Tiscali-2 | 22-01-23 | 12:41 | 5

Haha, die zinsnede "... die belofte van Rutte..." is hilarisch!

Rhenium | 22-01-23 | 13:38

Die bezorgde VVD leden (en die zijn er) spelen geen enkele rol in Den Haag waar het alleen om de coalitiediscipline gaat. Ze vervullen de rol van bliksemafleider en geven de Haagse partijtop de gelegenheid om even te doen alsof ze naar de leden luisteren, zoals ze gedaan hebben met de zgn. stop op instroom van de nareizenden (waarvan iedereen wist dat die juridisch onhoudbaar was).

RocketMan | 22-01-23 | 13:42

U begrijpt het niet , ze hebben een pittig gesprek gehad en dat was het .
U verwachtte daden ??

Castor12 | 22-01-23 | 13:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou, nou, wat een nieuws!

dathoujetoch | 22-01-23 | 12:33

Zolang er zoveel binnen komt dat even een naam Googlen te veel werk is als check om te kijken wat iemand op zijn kerfstok heeft, dan kan je je wel een keer gaan afvragen waar we mee bezig zijn. Dat verhaal in Arkel bevestigt maar weer eens dat iedereen met een zielig verhaal en een paspoort uit de zandbak blijkbaar in aanmerking komt voor een gratis huis en een Miele.

We kunnen niet iedereen met een zielig verhaal opvangen, op termijn ondermijnen we daarmee gewoon de sociale cohesie van Nederland. Turken en Marokkanen die zich meer Turks of Marokkaans dan Nederlands voelen terwijl ze hier geboren en getogen zijn, zijn een teken aan de wand van de ellende die ons hier te wachten staat. De poort moet op slot en we moeten eerst eens uitzoeken hoe we de barsten in onze samenleving kunnen lijmen zodat we een groep hebben die grotendeels het land verder willen helpen.

Terra | 22-01-23 | 12:33 | 2

"Zolang er zoveel binnen komt dat even een naam Googlen te veel werk is "

Het is niet teveel werk. Er is te weinof personeel. Dat heeft het ministerie bewust zo gecreëerd.

gaffelbaard | 22-01-23 | 12:42

"Rutte heeft 'heel lijstje' om instroom te beperken, maar sluit asielstop uit"

Rutte gaat kenniswerkers en arbeidsmigranten quoteren. Niet dat daar het land beter van wordt maar dan heeft ie op papier toch maar mooi een doelstelling gehaald. Het zal hem verder worst wezen want verdragen enzo.

nos.nl/artikel/2452016-rutte-heeft-he...

Joris Beltsin | 22-01-23 | 12:32 | 3

Er staat: 'Premier Rutte heeft "een heel lijstje met maatregelen" in zijn hoofd.' Ja...
Iets verderop: 'Welke andere maatregelen hij wil nemen, wil Rutte nog niet zeggen, omdat hij naar eigen zeggen nog niet aan de beurt is. Binnen het kabinet voert een groepje bewindspersonen gesprekken over een langetermijnvisie op de migratie-instroom.
Het gaat om de ministers Yesilgöz (Justitie en Veiligheid), Jetten (Klimaat), De Jonge (Volkshuisvesting) en Schouten (Armoedebeleid). Ook staatssecretaris Van der Burg voor Asiel en Migratie doet mee.' Tja..

grietmetgroenefiets | 22-01-23 | 12:50

Van dat 'hele lijstje' van Rutte heb ik tot op heden maar één dingetje gelezen: hij gaat laten kijken naar hoe het kan dat in de ons omringende landen maar 40 tot 50% van alle asielaanvragen wordt gehonoreerd - Frankrijk zelfs maar 25% - terwijl in Nederland ca 83% wordt gehonoreerd.

Voor de rest: radiostilte.

Dr_Johnson | 22-01-23 | 12:59

@Dr_Johnson | 22-01-23 | 12:59:
Het is ongelooflijk en onaannemelijk dat je dat als premier niet exact weet. Dat geloof ik gewoon niet. Ik vind die leugentjes vervelend.

letopuwzaak | 22-01-23 | 13:51

Financier de zaak uitsluitend via crowdfunding.

HogeNood | 22-01-23 | 12:31 | 1

"Grassroots participation": Alsjeblieft mevrouw de Breij, hier zijn uw 3 Somaliërs die u van kost en inwoning gaat voorzien tot het moment dat ze op eigen benen kunnen staan.

Grachus | 22-01-23 | 12:40

"Immigratie is EU-beleid vanwege vergrijzing". Las het vandaag gewoon in die woorden bij de NOS in een artikel over de bevolkingsafname in China.

Zuurteregelaar | 22-01-23 | 12:27 | 1

Demografische myopie.
Onze beroepsbevolking zal inderdaad groter worden maar de arbeidsparticipatie gaat net zo hard omlaag vanwege ontbrekende wil en capaciteiten van veel asielzoekers . De vergijzing zal een extra ballast krijgen. Wel lekker meer consumenten voor multinationals die hun productie sowieso al elders hebben ondergebracht.

Joris Beltsin | 22-01-23 | 12:36

Follow the money - welke nepondernemers met connecties in Den Haag kregen het geld toegeschoven van het asielcircus?

Zeurders | 22-01-23 | 12:26

Ik zie wel paralellen met hoe we onze soevereiniteit overdragen aan de EU. Er is onder de kiezers in Nederland geen groot draagvlak voor een jaarlijkse immigratie uit ontwikkelingslanden ter hoogte van 100k+, net zo min als er een groot draagvlak is voor het vergaand overdragen van soevereiniteit aan de EU. Echter is er een behoorlijk aantal politici die beiden wel willen en die wensen meenemen in de kabinetsformaties. De oplossing is dan om te zeggen dat we het niet gaan doen, maar het ondertussen wel doen. Een goede gedegen discussie wordt er dus niet over gevoerd, want we gaan het immers niet doen. Democratische toetsing is ook onnodig, want we gaan het immers niet doen. Geld en middelen vrijmaken om het te regelen is ook niet nodig, want we gaan het immers niet doen. Dan toch doen, maar natuurlijk rommelig en veel te duur.
En elke discussie verder afkappen, want anders profiteren de populisten en extreem rechts van de gemaakte puinhoop. Dit gedrag is eigenlijk al begonnen met de schutgracht rond Janmaat.

Blauwpetje | 22-01-23 | 12:26 | 1

Dit is precies de analyse die Thierry Baudet herhaaldelijk heeft gemaakt. Hij concludeert dat bepaalde partijen (bijv. VVD) op bepaalde cruciale onderwerpen (EU, immigratie) in coalitie-onderhandelingen stelselmatig laten vallen, omdat ze het niet zo belangrijk vinden of alleen om stemmen te trekken bij verkiezingen contraire standpunten innemen.

Hij oppert daarbij dat je dit probleem kunt counteren met een referendum. Eigenlijk geen gek idee. Jammer dat zijn partij zo is ontspoord.

drs. Levi Samsonov | 22-01-23 | 12:41

Zijn er ergens betrouwbare cijfers in te zien met meer gegevens, zoals het geloof/de religie van al die instromers van de laatste jaren?

pan.met.de.jet | 22-01-23 | 12:23 | 2

Zie het staatje op pagina 10 van het onderzoek.
'Herkomst: Overige 20%, Iraans, Iraaks, Pakistaans, Algerijns, Somalisch, Jemenitisch, Turks, Eritrees, Afghaans, Syrisch.
De Syriërs vormen de grootste groep. Dus laten we maar zeggen 90% islamitisch.

grietmetgroenefiets | 22-01-23 | 12:43

@pmdj,
Neem dan meteen kennis en kunde mee,zodat ze wat kunnen gaan betekenen voor onze samenleving,
want hier een beetje oneindig aan het staatsinfus hangen en in je thuisland ieder jaar tijdens de vakantie je pas aangeschafte onroerend goed(op naam van een oom)inspecteren is er niet meer bij.
En zijn het wel je eigen kinderen of mogen ook nog voor je neefjes en nichtjes zorgen.
Oma mag overkomen voor haar al jaren noodzakelijke operaties,en als we dan met de 12 man om het
ziekenhuisbed staan is die verpleegster een kk kafir.

De Profundus | 22-01-23 | 12:53

Die Eric, op de foto denkt hij, wat heb ik nu weer gedaan?
Het halve Nederlandse volk in het harnas gejaagt.
De andere helft staat erbij en roept, welkom in mijn land.
Ik had nooit stas van instroom moeten worden.
Was ik maar wethouder gebleven, minder zorgen dan nu.

Zitvlak | 22-01-23 | 12:18 | 1

Welnee, die dwaas heeft de tijd van zijn leven. Hoe meer asielzoekers hoe beter. Hij bedient zichzelf op zijn wenken.

gestoptmetroken | 22-01-23 | 12:31

De asielopvang loopt vast wegens woningtekort.
Je kunt niet eindeloos blijven schuiven en schikken, de spons zit een keer vol, de emmer een keer volgedruppeld.
Dus als Klaver zegt dat dat het de afgelopen 10 jaar wel goed ging, is dat best raar.

Dus er gaat weer iets niet goed qua lange termijn planning omdat korte termijn winsten.
Bijvoorbeeld:
Er worden nu stikstofrechten verplaatst van 12 boeren naar Schiphol.
Dat is sowieso raar, want onder aan de streep verandert er dan helemaal niets.

Maar, als we dan toch stikstofrechten gaan verplaatsen, verplaats het dan in godsnaam naar woningbouw.
Maar dat doen we niet.
We gebruiken voor de winsten van Schiphol.

Terwijl de overheid groot-aandeelhouder is van Schiphol en heeft voorgenomen om te bouwen bouwen bouwen. Hoe kan dat dan, waarom houdt een democratisch gekozen overheid dat niet tegen.

Dus we doen het dom.

AdvocatusDiaboli | 22-01-23 | 12:17

Haha... dat is geen clusterfuck maar staand VVD-CDA-beleid. Dit werd afgelopen jaar overduidelijk. Door zelfs aanwezige ondersteunende goederen te weigeren kon er een beeld ontstaan dat NL "overstroomd" door asielzoekers. Dat is echter politiek sentiment en heeft weinig met realiteit te maken. Wanneer mijn vrouw mij op pad stuurt met 10 euro voor de boodschappen, dan kom ik ook te kort. Er wordt inderdaad verkeerd gebudgeerd. Maar dat komt niet omdat er teveel asielzoekers zijn. Het is een afhankelijke, machteloze groep die makkelijk te misbruiken zijn voor de verkoop van rechtse sentimenten.

Red shirt | 22-01-23 | 12:15 | 6

"een beeld ontstaan dat NL "overstroomd" door asielzoekers.''

O ja, het is maar 'beeldvorming', we worden totaal niet overstroomd.

En inderdaad, wat therealbraindump ook al opmerkt: do-gooders die 50.000 asielzoekers per jaar geen enkel probleem vinden, moeten dan wel de vraag beantwoorden waar zij de grens leggen.

Dr_Johnson | 22-01-23 | 12:32

Als u even het staatje op pagina 7 van het onderzoek bekijkt, dan ziet u dat de instroom van asielzoekers in 2022 hoger was dan ooit tevoren, 2015 daargelaten.

grietmetgroenefiets | 22-01-23 | 12:38

Schakel jouw situatie maar lekker samen met die van de grote groep instromers. Compleet onterecht maar zo fijn voor de discussie, nietwaar?
De waarheid is dat er een zeer grote instroom is van mensen die hier niet mee gaan draaien en gruwelijk veel geld gaan kosten. Opvang elders is een betere oplossing maar vreemd genoeg niet bespreekbaar. Dat is bewust.
Je hebt het over rechtse sentimenten. Weet je wie zeer rechts beleid voert? Dat zijn de partijen zoals VVD en D66 die deze situatie door laten woekeren. De middenklasse wordt weggevaagd en het sociale opvangnet wordt weggevreten. Ze vinden het best. Grenzen beter bewaken is juist links.

Deflatiemonster | 22-01-23 | 15:37
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Schadenfreude | 22-01-23 | 12:13 | 2

Als er niet meer afgeschaald gaat worden dan gaat het COA in rustige tijden gewoon op zoek naar asielzoekers, lees actief ophalen zoals sommige NGO's dit al doen, om de beschikbare capaciteit te benutten.
Als de instroon dan op 'natuurlijke' wijze weer toeneemt schreeuwt het coa dan weer moord en brand want te weinig capaciteit! Zijn we weer terug bij de huidige situatie.
Kortom de hele asiel industrie is een verdien model en de burger moet er financieel en maatschappelijk voor bloeden!

Nico1000 | 22-01-23 | 12:12 | 4

@Schadenfreude | 22-01-23 | 12:15:
Tuurlijk.
En soms loopt er onvoorspelbaar meer water in onze rivieren en daarvoor maakten we dijken. Voor springtij in de Noord-zee waterkeringen. Er is namelijk nogal veel water soms.

Als driekwart van Afrika zegt wel in Europa te willen komen wonen en er continu honderden miljoenen mensen op de hele wereld op de vlucht zijn, zul je toch iets moeten doen.

Het ons allemaal laten overkomen is pas werkelijk sneu.

Joris Beltsin | 22-01-23 | 12:19

@Schadenfreude | 22-01-23 | 12:15: Welnee, dat proberen we onszelf wijs te maken. Het merendeel zijn gewoon werkloze paupers uit de 3e wereld die voor de bling bling hier heenkomen. Zo'n beetje 3 miljard mensen leven onder een dictatorschap dus dat is niet echt een goede maatstaf. En erg zielig dat de Eritreeër zijn 10 jarige dienstplicht probeert te ontvluchten, maar dat is niet ons probleem. Wederom miljarden mensen leven in een situatie die net zo treurig of vele malen treuriger zijn dan van die Eritreëer.

Grachus | 22-01-23 | 12:28

@Grachus | 22-01-23 | 12:28: Daarom is het altijd zo grappig als iemand zegt dat 'we' ze moeten helpen. Moet je het eens zeggen dat niet wij maar die persoon dat moet doen. Gaan ze ineens raar doen.
De discussie over hulp moet weer bespreekbaar worden. Die vanzelfsprekendheid slaat nergens op.

Deflatiemonster | 22-01-23 | 15:40
▼ 1 antwoord verborgen

Stel jaarlijks vast hoeveel mensen worden opgevangen, en het probleem is opgelost. Eén asielzoeker per duizend inwoners per jaar (inclusief gezinshereniging) is genoeg, onder normale omstandigheden. Gezien de woningnood is het beter om tot 2033 één asielzoeker per tienduizend inwoners per jaar toe te laten, oftewel circa achttienhonderd per jaar, en niet per twee weken!

Rhenium | 22-01-23 | 12:12

In 020 was die Van der Burg o.a. wethouder sport. Hij beloofde de sportclubs op IJburg extra sportvelden vanwege enorme wachtlijsten met kinderen. Dat was medio 2015. U raadt het al. Die velden zijn er nooit gekomen. De kinderen inmiddels volwassen.

Piet Karbiet | 22-01-23 | 12:07
-weggejorist-
negorij | 22-01-23 | 12:03

1. Elk persoon ter wereld boekt op de website van het COA zijn verblijf in Nederland:
2. Haal de COA website offline!
COA website; www.coa.nl/en

McCain | 22-01-23 | 12:02 | 2

Nou inderdaad. Ze kunnen er heel gemakkelijk op aangesproken worden dat ze dat allemaal helemaal niet waar kunnen maken. Gewoon een rechtszaak aan de broek dat het COA een slecht product levert en dan de winkel sluiten.

'Mission
The COA offers asylum seekers livable and safe accommodation and guides them towards a future in or outside the Netherlands, in collaboration with partners in society.'

grietmetgroenefiets | 22-01-23 | 12:09

@grietmetgroenefiets | 22-01-23 | 12:09: het coa is een staat binnen de staat, ideologisch verblind en totaal incompetent. Een paar keer te maken gehad met deze dienst, afspraken worden structureel niet nagekomen en beeldvorming is alles.

therealbraindump | 22-01-23 | 12:12

Het kost dan wel een smak geld, maar dankzij de aanhoudende massale instroom van jonge vreemdelingen In de kracht van hun leven kunnen de gevolgen van de vergrijzing worden opgevangen. Zonder hen zouden er nu in veel bedrijfstakken personeelstekorten zijn ontstaan. Oh wacht...

Astimar Teutis | 22-01-23 | 11:58 | 1

Yep. En welk een wonder, die vreemdelingen vergrijzen nooit niet.

Piet Karbiet | 22-01-23 | 12:21

De dag dat je er achterkomt dat je niets meer bent dan onderdeel van een systeem waar je 70% mag inleveren voor de ander.

Meuntjes | 22-01-23 | 11:58 | 1

Waar heb ik dat eerder gehoord: 'Je doet het voor een ander.' Zijn ook heel veel mensen blind ingetrapt.

negorij | 22-01-23 | 12:05

En dat iemand nog naar "dokter Kromzwaard" luisterd is schokkend.

fifi23 | 22-01-23 | 11:57 | 1

Bedoel je Leo Lukassen? Dr. Kromzwaard is de naam van een andere engerd (Martijn de Koning).

Grachus | 22-01-23 | 12:33

Die hele begroting wordt gewoon fundamenteel te laag ingteschat, want dat geeft alleen maar voeding aan "verkeerd rechts".
Dat is serieus het gevoel wat ik er bij krijg. Daar zitten wat mensen die achter een "heg" wonen en die zeggen: dit schatten we laag in, want dat geeft alleen maar reuring."

fifi23 | 22-01-23 | 11:56

Feiten veranderen niet door er een ander woord voor te gebruiken.

Migratie kan je instroom noemen, maar dat het niet over een overstroming of een vloeistof en wel over een demografische verschuiving (of oorlogsvoering) gaat, blijft een feit.

Meneer Lucassen, u luistert wel naar mensen, maar alleen naar gelijkgestemden. Dat leidt op zijn best tot het herkauwen van meningen en het escaleren van polarisatie. En dat maakt u een oorzaak van het probleem.

gaffelbaard | 22-01-23 | 11:54

Het is een heel politiek onderzoek.
'De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: Hoe is de afgelopen 10 jaar de opvangcapaciteit voor asielzoekers op- en afgeschaald en tot welke uitgaven voor personeel en opvanglocaties heeft dit geleid?'
Je kunt uit de vraag al afleiden dat het op- en afschalen tot kosten leidt, dat het op- en afschalen niet wenselijk is, dus dat we moeten zorgen dat er niet meer afgeschaald wordt. Omdat we uit de gegevens wel zien dat het aantal asielzoekers de laatste jaren toeneemt, wordt er alleen nog maar opgeschaald.
En dan de eindconclusie nog eventjes van de Stas van J en V: '“Waar ik in de voorgaande brief inzake de actuele situatie asielketen de hoop uitsprak op verbetering van de situatie, moet ik in deze brief concluderen dat het toekomstbeeld voor de asielketen er niet rooskleurig uitziet. (…) het beeld dat het op dit moment niet de verwachting is dat de factoren die van invloed zijn op de huidige migratiebewegingen op korte
termijn stabiliseren.'

grietmetgroenefiets | 22-01-23 | 11:47

De woningnood is helemaal niet gelegen in krapte door asielzoekers. Dat is een op rechts heel populair argument maar het slaat echt helemaal nergens op als je kijkt naar wie huizen koopt verhuurt en bouwt. Daar rijst een beeld uit op van een enorme woningpeculatie, gewoon omdat het zo goed rendeert. Projectontwikkelaars, maar ook heel veel particulieren die huizen kopen om tegen enorme prijzen weer te verhuren bijvoorbeeld. En dan maar klagen dat voor hun kinderen geen betaalbare woningen meer te krijgen zijn? Heel gemakkelijk om dan de schuld aan te schuiven op asielzoekers. En dan lekker PVV stemmen..

Beste_Landgenoten | 22-01-23 | 11:47 | 14

@Dr_Johnson | 22-01-23 | 12:21: "
je moet kijken naar de verhouding van het aantal statushouders op de voorraad sociale huurwoningen"

Vervang 'sociale' door 'beschikbare' of 'totale aanbod van' en dan ziet u dat het écht zo dramatisch is als de zo gehate en vermeende '(extreem-) rechtse' partijen beweren.

gaffelbaard | 22-01-23 | 12:33

Ja Sjoerd

dathoujetoch | 22-01-23 | 12:35
▼ 11 antwoorden verborgen

Pfft gelukkig is alleen de asielopvang een clusterfuck, moet je toch niet aan denken , een land waar meer als de opvang niet lekker loopt?
Rutte heeft net op tijd zijn nieuwe politiek elan ingevoerd.
Kotst op toetsenbord

deathchant | 22-01-23 | 11:46

Ze weten het niet, rekeningen komen toch binnen bij de Nederlandse Bank, Kamerleden moeten toch de rekeningen zien, maar iedereen houdt zijn mond.
Een grote schandvlek, waarvoor, waar gaan we heen, zo kan het niet langer, hou ermee op. Laat iedereen zijn werk doen, daar zijn ze voor ingehuurd.

gato | 22-01-23 | 11:45

Het heeft geen zin het dak van een brandende huis te repareren. Zorg dat de aanvoer stopt.

HaaiBaai | 22-01-23 | 11:43

Typisch politiek: door moedwillig te stellen dat het een probleem is dat de toestroom niet binnen de geplande perken blijft, blijft het éigenlijke probleem, namelijk de toestroom zélf, onbesproken. Als het nu gaat over de wel of niet verkrijgbaarheid van pindakaas kan ik er wel mee leven. Maar dit gaat over de grondbeginselen van de samenleving: vrijheid, veiligheid en welvaart. Uw Gladiator is er klaar mee.

Gladiator Fap | 22-01-23 | 11:42

In het kort; de mensen die de hoop op ingrijpen hebben verloren zijn de realisten.
Iets langere versie; aangezien screening en demping aan de buitengrenzen niet lukt veroorzaken de aantallen binnen de buitengrenzen problemen.

Harry.Langezwaal | 22-01-23 | 11:42

Bindende leestip van de kapitein:

Linda Polman - De Crisiscaravaan

Kapitein Sjaak Mus | 22-01-23 | 11:40 | 1

Dank voor de tip, kapitein!

anja | 22-01-23 | 11:50

De oorzaak van deze problematiek is uiteraard gelegen in het afschuwelijke woord "instroom". Als we daar nu een goed synoniem voor bedenken dan komt het allemaal weer goed. De weledelgeleerde Lucassen suggereert het woord "komst". Het roept associaties op van de langverwachte messiaanse verlossing.

Ik zelf denk dat de woorden stormloop, vloedgolf en dambreuk ook best productief zijn om een deze vastgelopen modderschuit vlot te trekken.

Joris Beltsin | 22-01-23 | 11:38 | 5

Invasie?

Mariner | 22-01-23 | 11:49

@Joris Beltsin | 22-01-23 | 11:41: Dat die Lucassen uberhaupt iets te zeggen heeft in het beleid is te absurd voor woorden.

lanexx | 22-01-23 | 11:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo lang je asielzoekers hebt die op TikTok hun nieuwe luxe cruiseschip neerzetten, krijg je een volksverhuizing van asielzoekers binnen de EU. nos.nl/regio/noord-holland/artikel/31...

Zo lang er forse verschillen bestaan in uitkeringen, huisvesting en scholing, krijg je een volksverhuizing van asielzoekers binnen de EU.

Of wij moeten de opvang verder versoberen naar het Griekse model van overvolle tentenkampen, of Griekenland moet hun opvang in lijn brengen met onze hotels. Zeker als je het Dublincriterium wilt handhaven.

227.000 immigranten per jaar is niet tegenop te bouwen. Zo veel fysieke ruimte, stikstofruimte, bouwvakkers en installateurs hebben we niet. Zo verder is niet een kwestie van meer geld of beter beleid. We hebben de oppervlakte en mensen niet. We kunnen niet de hele wereld redden.

Voor de linkse kerk die de aanzuigende werking ontkent...
U leeft in een waanwereld en wordt tegengesproken door uw eigen asielzoekers. Deze vond Duitsland en ons te min en wil al weer weg: www.youtube.com/watch?v=vQPK03eSt1k Mensen die een oorlog verlaten hebben, zijn helemaal niet zo kritisch als deze groep. Honger maakt rauwe bonen zoet.

Onze eigen jongeren stellen het krijgen van kinderen uit omdat ze geen vaste aanstelling, geen carriere en geen huis hebben. De natuurlijke bevolkingsaanwas is negatief. Wij krimpen in. Het is misschien heel even tijd ook daar naar te kijken.

Feynman | 22-01-23 | 11:38 | 16

@Beste_Landgenoten | 22-01-23 | 11:41:

"Boomers"?

Bedoelt u die zeventigplussers die met een kutpensioentje en een kapotte rug in een huurhuisje zitten te vernikkelen van de kou omdat ze de energie niet kunnen betalen?

Die "boomers"?

Kapitein Sjaak Mus | 22-01-23 | 12:47

@Joris Beltsin | 22-01-23 | 12:27: Dat snap ik Joris. We kunnen ook erg grappig zijn. En van mij mag je lachen wat je wilt. Ik vermaak me toch wel.

DanskeRob | 22-01-23 | 12:58

@DanskeRob | 22-01-23 | 12:58:
Haha. Gelukkig maar. Ik dacht heel even dat u met zoveel zelfingenomenheid had ingeleverd in de afdeling humor.

Joris Beltsin | 22-01-23 | 13:16
▼ 13 antwoorden verborgen

Iedereen weet dat dit verkeerd is, behalve rancuneuze leo's. Uiteindelijk willen de poppetjes er niet voor opdraaien. Het afbreukrisico is te groot. Achteraf zeggen dat het ons is overkomen des te veiliger.

Reaaalist | 22-01-23 | 11:38

Hmmm. Toch een beetje sigaar uit eigen doos dit. Zodra de hoeveelheid asielzoekers afneemt roept iedereen weer om afschalen van COA en IND. Want dat kost geld. Met name volgens sommige politici omdat dan weer "bejaarden in hun pis liggen".

Beste_Landgenoten | 22-01-23 | 11:36 | 1

Rutte heeft ze hard nodig voor zijn arbeidsmarkt, ik bedoel dus de CAO, AZC en IND medewerkers.

Ik zou wel eens weten hoeveel mensen er in totaal werkzaam zijn in deze industrie.

NLgaatnaardeklote | 22-01-23 | 11:40

En wat is de rol van de EU terzake?

Schoorsteenveger | 22-01-23 | 11:36 | 1

Dat weet u best, waarde Schoorsteenveger.

zwenkwieltje | 22-01-23 | 12:10

Je moet dat hele asielcircus radicaal afschaffen. Zeg om te beginnen het Vluchtelingenverdrag eindelijk eens op. Dat zal er niet meteen toe leiden dat men niet meer naar Nederland komt, maar het is wel een heel krachtig signaal om de wereld te tonen: wij kunnen deze toestroom als overbevolkt, klein kutlandje niet tot in de eeuwigheid volhouden. En verder kun je allerlei maatregelen treffen zonder dat je meteen een standje vanuit Brussel krijgt: stop met het uitdelen van permanente verblijfsvergunningen, maak het verblijf van 'vluchtelingen' echt 'tijdelijk', laat alles op terugkeer gericht zijn. Stop met het uitdelen van sociale huurwoningen; zet kampen (van weerbestendige partytenten oid) op waar ze verblijven tot het moment van terugkeer. Stop met het uitdelen van gratis geld; zet een systeem op met vouchers oid. Nou ja, er is nog veel meer te bedenken.

"de instroom (woord wat de overheid niet meer mag gebruiken wat Leo Lucassen betreft) van asielzoekers''

Jaren geleden las je ook regelmatig ingezonden brieven naar de krant van links-achtig volk dat bezwaar maakte tegen 'water-metaforen' mbt asielzoekers. Allemaal dom gelul. Het woord ''instroom'' heeft op zich geen enkele negatieve connotatie, net zo min als de woorden 'opstromers' en 'afstromers' en 'zij-instromers' dat hebben in het onderwijs, of het woord 'doorstromers' bij de huisvesting.

Dr_Johnson | 22-01-23 | 11:35

Te weinig begroten kan volgens mij bijna de hele overheid erg goed. Rooskleurig afschilderen, maar later gaat van alles over de kop aan kosten.

Jan, Leiden | 22-01-23 | 11:30 | 3

Hetzelfde geldt voor grote projecten. Als je eenmaal onderweg bent dan is er geen weg terug meer.

BrutusBosch | 22-01-23 | 11:37

Vraag of Geert Dales advies kan geven... die is een meester in alles goedpraten na ieder debacle.

Dual | 22-01-23 | 12:18

Naïeve politici en Nederlanders zijn het probleem.In alle crissisen zijn mensen betrokken die er alleen maar op uit zijn u financieel een poot uit te draaien.Goed dat de media daar keer op keer op keer aandacht aan schenken.

van stampij | 22-01-23 | 11:29

Uit angst voor electorale afstraffing worden problemen liever vooruitgeschoven dan opgelost. Dat was altijd al zo, maar het is nog flink versterkt door de opkomst van populistische partijen op rechts, waardoor met name de VVD (en ook het CDA van enkele jaren terug) zich wilde profileren ten gunste van die kiezers. Maar ook aan de andere kant van het spectrum zie je het veel, zij het op andere onderwerpen. Het politieke debat wordt een strijd tussen dogma’s, en dat is de dood in de pot als je land draait op een politiek systeem waar consessies van levensbelang zijn. Zo ook bij de asielcrisis. Hoe het mechanisme werkt, kan je vast zo lezen in de panelen.

Komjehiervaker | 22-01-23 | 11:28 | 1

U draait oorzaak en gevolg om. Wanneer de.vvd en het cda gewoon trouw waren gebleven aan hun principes hadden de partijen rechts van de vvd geen enkele kans gehad. Globalisme en postmodernisme hebben teveel grip gekregen op de Nederlandse middenpartijen, dan is het werkelijke probleem.

therealbraindump | 22-01-23 | 11:35

Ben uitgenodigd door mijn oom en tante om in Friesland in een klein dorpje (bijna 600 inwoners, ouderwets gezellig klein) een feestje te vieren binnenkort. Ik zat even uit nieuwsgierigheid op hun dorpshuiswebsite te kijken en bij het laatste nieuws van afgelopen december stond dat er 4 gezinnen uit Syrie en Afghanistan worden opgevangen. Dat klonk nog enigszins redelijk. Staat er vervolgens bij dat het om 32 personen gaat.

Moest even knipperen met mijn ogen. Zijn dit heel veel kinderen of komen oom en tante en neven en nichten ook mee?

Wat een grap.

Wybe Wabes Abbema | 22-01-23 | 11:28 | 4

Papa, mama en minstens 5 kinderen per gezin ja.

Met_baard | 22-01-23 | 12:02

@Komjehiervaker | 22-01-23 | 11:48: Ik weet dat het normaler schijnt te zijn. Syrisch gezin dat jaren geleden hier in de omgeving kwam wonen in de buurt van mijn zus begon met 1 kind, elk jaar kwam er 1 bij, de tussenstand is momenteel geloof ik 4 of 5 kinderen. Ideaal in Nederland omdat er hier genoeg woonruimte en mogelijkheden zijn. [/s]

Wybe Wabes Abbema | 22-01-23 | 12:18

@Wybe Wabes Abbema | 22-01-23 | 12:18: Mensen mogen toch gewoon kinderen krijgen?

Komjehiervaker | 22-01-23 | 12:26
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is een focusonderzoek, staat in het rapport.
'Een focusonderzoek is een type onderzoek van de Algemene Rekenkamer dat zich onderscheidt door een aanzienlijk kortere doorlooptijd, aansluiting bij de actualiteit en een scherpe en afgebakende vraagstelling. Een focusonderzoek leidt tot een heldere, bondige publicatie zonder oordelen en aanbevelingen.'
Hebben we niks aan. Het enige belangwekkende is dat we zien dat de asielinstroom de laatste jaren groter is dan ooit, de uitstroom ook, maar dat betreft de uitstroom uit de asielzoekerscentra, de samenleving in.
De enige conclusie die hier telt is dat zowel het aantal asielzoekers als het aantal statushouders groeit. Daar moet iets aan gedaan worden.

grietmetgroenefiets | 22-01-23 | 11:27

Ach t mag wat kosten he? Een mensenleven redden is de wereld redden toch? En er kritische vragen over stellen dat mag natuurlijk niet want dan sta je aan de verkeerde kant van de geschiedenis en dat moeten we niet willen met z'n allen. Wat we wel moeten willen zijn torenhoge energierekeningen, boodschappen die onbetaalbaar worden en wet en regelgeving waar je als gewone burger geen touw aan vast kunt knopen. Wat een gaaf land hebben we toch.

de Jager59 | 22-01-23 | 11:26 | 2

@ de Jager, u vergeet iets. Bejaarden op rantsoen, 300 gram avondeten (150 gram aardappelen en 150 gram groente).
"Vluchtelingen" 3 gangen maaltijd naar eigen smaak, en logieskosten in boot of hotel van € 100 tot €200 per persoon per nacht. Gemiddeld ca € 1000 per persoon per week, inclusief schoonmaakkosten, want dat schijnt men niet zelf te kunnen/willen/mogen.

Dwaalgast | 22-01-23 | 11:36

@Dwaalgast | 22-01-23 | 11:36: U heeft gelijk. Volkomen gelijk. Maar gelukkig wonen we wel met z'n allen in een ontzettend gaaf land.

de Jager59 | 22-01-23 | 14:00

Niet relevant doch opvallend: pagina 10, figuur 5; in 2022 ineens een redelijk groot geel blok asielzoekers uit Turkije. Zo op het oog vergelijkbaar groot met het blok vanuit bewezen shithole Afghanistan.

Dictatúúr! (sorry hoor)

Duwbak_Linda | 22-01-23 | 11:25 | 6

Hmm, interessant inderdaad. Zou mij niks verbazen als het Syriërs zijn die versneld een Turks paspoort hebben gekregen van Erdo, in de hoop dat ze dan op hem stemmen en daarna toch snel naar hier verkassen.

Basil Fawlty | 22-01-23 | 12:04

@Basil Fawlty | 22-01-23 | 12:04: Dan toch wel vloeiend Turkssprekende Syriërs. Anders val je hier door de mand bij de keuze voor een tolk.

Duwbak_Linda | 22-01-23 | 12:15

@Duwbak_Linda | 22-01-23 | 12:15:
Maakt niet uit. Als ze een officieel Turks paspoort hebben kunnen ze het proberen of ze Turks spreken of niet.

Basil Fawlty | 22-01-23 | 12:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Als die economische vluchtelingen echt zo zielig waren, waarom gaan ze dan altijd weer op vakantie naar hun land van herkomst ? Zoals die duizenden Afghanen die werden aangeduid als ‘Nederlander’ en eisten gered te worden door NL toen het daar wat onrustig werd. En waarom moeten we überhaupt de hele werden redden en onderdak bieden ? Omdat we arbeidskrachten nodig hebben wordt er dan gezegd. Helaas helper engageren wat zich meldt in Ter Apel en uiteindelijk belasting gaat betalen is niet heel erg hoog

Spongebob77 | 22-01-23 | 11:25 | 1

Helaas het percentage

Spongebob77 | 22-01-23 | 11:26

Ik hoorde een plof, is Theo van zijn stoel gevallen?

NLgaatnaardeklote | 22-01-23 | 11:24

Kosten asielopvang zijn net als de kosten van het koningshuis.
Onduidelijk, bij heel veel verschillende ministeries ondergebracht, vaak niet openbaar of onderdeel van andere kostenposten en niemand weet wat het nou echt kost.

Osdorpertje | 22-01-23 | 11:23 | 1

Hoorde net van mijn kleizoon, dat het KH onder Juliana tijdens de oorlog in Canada een stuk paleis heeft gekregen dat als Nederlands grondgebied werd verklaard.
Slimme streek, want Wilhelmina, onterecht op de troon, gaf haar koningsschap na twee jaar in Nederland aan Juliana.

gato | 22-01-23 | 13:42

Kreeg van de baas een ¨bijzondere beloning¨ van 750 euro bruto. me de pleuris gewerkt.
Blijdschap duurde maar heel even:
390 euro naar De Staat. 360 euro voor mij.
Het moet wel ergens van betaald worden allemaal....fijn dat het goed besteed wordt aan gelukszoekers en incompetente ambtenaren. Succes ermee, ik zet geen stap harder meer.

Jan Lange3373 | 22-01-23 | 11:22 | 4

Gaaf land toch? Jij werkt en een ander strijkt jouw geld op. Wees dankbaar slaaf.

de Jager59 | 22-01-23 | 11:29

Is een voorheffing… Wordt met uw totale inkomen verrekent.

whitechocolateface | 22-01-23 | 11:31

Herkenbaar. Pas een toeslag gehad voor goed functioneren: 200 euro bruto pm meer. Houd ik gvd netto 98 van over

Bosche Bol | 22-01-23 | 13:32
▼ 1 antwoord verborgen

De politiek hier kan niets, wil niets en doet niets. De tweede kamer is feitelijk de baas en moet het kabinet controleren, maar het omgekeerde lijkt het geval. Het kabinet zet de kamer klem. Had Stef Blok het destijds niet over een “failed state” ?
Oh ja, hij doelde op Suriname, maar dat was ook van ons, . . Toen.

Hebbiehemookweer | 22-01-23 | 11:19

Hohoho... ook van staats Van der Burg mag het woord 'asielinstroom' niet meer gebruikt worden. De goede man wil af van negatieve frames in het asieldossier.

Amsterdamsko | 22-01-23 | 11:18 | 1

@ Amsterdamsco, als je 75 word moet je je laten keuren voor je rijbewijs. Voor de functie staatssecretaris hoeft dat niet? Lijkt mij juist wel nuttig, want ik krijg niet de indruk dat van den Burg helemaal in orde is.

Dwaalgast | 22-01-23 | 11:42

Geld moet rollen! Het enige dat telt lijkt het.

Hadena | 22-01-23 | 11:18

Ik dacht dat Wilders al jaren geleden gezegd heeft dat het veel duurder was dan ze beweerden.
Maar ja hij is extreem rechts volgens policor NL ,dus de NPO en linkse kranten riepen dat hij xenofoob was.
Er mag al decennia geen enkel kritisch woord worden gezegd over asiel en doe je dat toch dan ben je extreem rechts.

pejoar | 22-01-23 | 11:18 | 1

Nou.. Volgens mij wist er dagelijks op luide toon geroepen over asielzoekers. Dus dat Calimero over "er mag niet meer..." klinkt erg aanstellerig.

Beste_Landgenoten | 22-01-23 | 11:39

Het verandert niet omdat ergens iemand heeft bepaald dat het niet mag veranderen. Daarbij zijn de pro-asiel media en pro-asielindustrie niet te onderschatten facilitators. Dat gaat zo ver dat zij gewoon bepalen dat het geen verkiezingsthema is. Want dat speelt GREET in de kaart. En dat moeten we allemaal niet willen.

Dus deugen we in het stemhokje. Elke 4 jaar weer. En verandert dit nooit. We betalen. We islamiseren. Heel veel. Heel snel. Binnen 100 jaar naar een Europees-Arabische staat zonder weg terug.

de Voorzittert | 22-01-23 | 11:17

Maar volgens Jesse, Tofik en Jetten zijn het allemaal apothekers en raketgeleerden!

eerstneukendanpraten | 22-01-23 | 11:16 | 2

Apothekers op scooters die 24 uur per dag bezorgen en daarna ga je als een raket.

Osdorpertje | 22-01-23 | 11:26

Apothekers op scooters zorgen juist voor werkgelegenheid bij opruimen, schoonmaken en opnieuw installeren van geldautomaten.

meneer Q | 22-01-23 | 11:34

Ja, sorry. Zeggen we dan maar.

Verderkijkert | 22-01-23 | 11:15

Who cares? Aan het stemgedrag te zien niemand. Behalve dan die 500 reaguurders bij Geenstijl.

Mokum Kosher | 22-01-23 | 11:15 | 3

Soms denk ik wel eens dat Geenstijl niet meer dan een ventilatieplaats is voor een klein deel van de bevolking die zijn frustraties kan uiten. Hebben de reaguurders het weer van zich afgeschreven en heb je verder geen last van ze.

Wybe Wabes Abbema | 22-01-23 | 11:31

@Wybe Wabes Abbema | 22-01-23 | 11:31:
-
Mondige bejaarden.

bisbisbis | 22-01-23 | 11:47
-weggejorist-
MeppieRocks | 22-01-23 | 15:07

Zei Jan van de Beek ook al niet zoiets? Of was dat heel iets anders? Nu ga ik het rapport lezen.

grietmetgroenefiets | 22-01-23 | 11:14 | 2

Migratie kost 16 miljard per jaar.
Netto.

Eduardo- | 22-01-23 | 11:18

@Eduardo- | 22-01-23 | 11:18:
Daarom moet jammeren dat verwarming, eten en de huur/hypotheek, gezondheidskosten niet meer te betalen zijn in een heel ander belicht worden bekeken als kennelijk de Staat zoveel geld over heeft.

meneer Q | 22-01-23 | 11:31

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl