VVD verhangt ook de laatste boer van Nederland
Grondwaterpeil omhoog = moord
Maar echt typisch VVD weer dit. Amper een week na het VVD-congres waar minister-president Mark Rutte uitsprak dat "boeren bij Nederland horen" en dat "Platteland en Randstad" ONELOVE REGENBOOG FOEKIE FOEKIE zijn, en histories onlosmakelijk verbonden blablabla, komt het kabinet vandaag met het DOODVONNIS voor de boerenstand. Een hoger grondwaterpeil. Hetwelk betekent dat alle trekkers op rupsbanden moeten worden gezet, dat de maisoogst een week duurt in plaats van een dag, dat koeien en schapen kreupel worden door koude voeten, dat alles - van aardappels tot tulpen - verrot waar je bijstaat en dat we in Nederland anno 2023 niks meer te vreten en te exporteren hebben. Er is deze week veel te doen over "antioverheidsextremisme". Maar dit is niks anders alsdan giftig "antinederlandextremisme", van de overheid. Hadden we maar kolonels ofzoo.
Je lult. Druiloor
Social
Social
Nou. Zeau "riant" dus
Reaguursels
InloggenPaasvuur is ook al door de randstad naar de kloten geholpen
Miljardenschade aan bebouwing tgv. Velaging grondwaterstand en de daaruit voortvloeiende verzakkingen. Nog veel grotere schade tgv. de kwel van brak water, doordat het grondwaterpeil structureel te laag staat. Meer fan half Nederland vol raaigras omdat er niets anders meer wil groeien. Enorme vermindering van de soortenrijkdom van de fauna, vanwege alleen raaigras te eten. En dst allemaal im 50.000 boeren van een schamel inkomentje van EUR 50.000 te voorzien. De schade door boeten is veel groter dan de opbrengsten. Sluiten die handel dus, en snel een beetje.
Nee. Hoger water betekent dat het areaal akkerbouw afneemt, omdat de teeltomstandigheden verslechteren. Meer water geeft meer gras en dus een grotere soortenrijkdom, maar ook meer vee, want u graast niet.
Ik dacht dat grondwater een grote zorg was, nu blijkt het gewoon naar boven te kunnen worden gepompt. Een crisis minder! Geen verzakte huizen, alleen verzakte tractoren en koeien. Dat is te overzien.
Wanneer het grondwaterpeil omhoog gaat, dan gaat ook de onderwaartse druk onder de huizen omhoog. Dan gaan de muren scheuren.
Ik wacht op de volgende parlementaire enquete.
Ronde Venen zouden onder water moeten worden gezet. Zou al een hoop schelen, onder andere voor de verdroging van de Veluwe. Maar ja, daar wonen rijke mensen.
Mooi, dan kunnen we de oudhollandse mangrovewouden weer in ere herstellen.
Want Nederland is één grote polder, met overal dezelfde waterstand? Waarom zou dat bij de grenzen ophouden? Wellicht moeten we aan Brussel vragen om voor de hele EU, één centrale grondwaterstand te reguleren......
Grondwaterpeil verhogen is pure noodzaak. Altijd al een doorn in het oog geweest, wat wegsluizen van water, het inklinken van de grond met de daaruit voortvloeiende problemen. Veel eenvoudiger en goedkoper is het om het boerenland op te hogen, het vee heeft droge hoeven, de gewassen rotten niet weg en de grond blijft gezond en de huizen zakken niet weg. Maar ja, aan oplossingen valt niets te verdienen he...
Geen idee hoe hoog het grondwater dan wel moet komen te staan, maar hier lijkt mij drainage ruim onder de bouwvoor ( diepte grond bewerking) toch een makkelijke en betaalbare oplossing
Beetje apart want het grootste waterreservoir het IJsselmeer zou al meer volume krijgen om droge periodes te overbruggen. Dan krijg je sowieso een hoger grondwaterpeil in de omgeving en bij afwatering richting het IJsselmeer. Als ik nu in mijn omgeving kijk wordt er juist meer water afgevoerd omdat stukken van een afwatering zelfs droogvalt. Niet overal want 1 gemaal ergens anders draait minder waardoor een groot gedeelte van een weiland al onder water staat. Toevallig wel grenzend aan een natura 2000 gebied. Daar ligt ook een oude afgesloten rivierarm. Ik ben voor de boeren maar die oude rivierarm heeft erg veel te lijden van blauwalg wat rechtstreeks een gevolg is van overbemesting.
Al in het vroege voorjaar na wat warmer weer steekt het gelijk de kop op. Schadelijk voor andere organismen. Dus daar mag het wel wat tandjes minder in de wei.
Dat gedoe met hoeveel een boer wel niet waard is. Een ambtenaar is op zijn 65ste, met afbetaalde woning, vakantiehuisje, waardevaste pensioenpot en z'n appeltje voor de dorst ook miljoenen waard. Een boerenfamilie heeft daar allicht generaties lang voor moeten werken en het platteland leefbaar gehouden, die hebben wel toegevoegde waarde. We ruimen het verkeerde vee.
www.rtvoost.nl/nieuws/2010038/stelsel...
Kanaal Almelo-de Haandrik. Als je nu wil weten waarom dit drama heeft plaatsgevonden, dan is dit het. De PVV (ja die) heeft jaren lang een speerpunt gemaakt van dit probleem, waarvan de oorzaak dus ligt in het waterpeil.
je mag raden wat er gebeurt als overal het waterpeil te laag wordt gehouden.
Nog even volhouden . Dan zijn ook de laatste houten funderingspalen in Amsterdam verrot. Daarna het grondwaterpeil rap omhoog. Ringdijk Schiphol doorsteken. Stikstofprobleem is opgelost .
@strawdog | 24-11-22 | 11:55: en niet alleen het stikstofprobleem.
Er is veel grondwater opgepomt vanwege de er droge zomers waar m.n. Oost Nederland veel last van heeft gehad. Er is nu weer voldoende water dus niks aan het handje...
Gelukkig hebben onze politici een hoop oplossingen en daar zoeken ze driftig problemen bij. Gaaf land.
Bouw voor die boeren een afschermende bak waarbinnen de boer de gewenste waterpeil kan regelen. Zeg maar een soort pierebadje voor de akkerbouw en/of veelteelt en alles daarbuiten kan dan genieten van een hogere grondwaterpeil. Wel even zorgen dat de rand van het pierenbadje hoger ligt dan de omgeving. Zo, ook weer opgelost. waar kan ik de Nobelprijs in ontvangst nemen?
je bedoelt een polder? (Als we die niet eerst volgebouwd zouden hebben met huizen)
We moeten oppassen voor rechts-extremistische boeren, de focus ligt teveel op jihadisme.
Alweer een stap in het omkatten van boerenland naar bouwgrond ?
Zeldzaam dom artikel.
Blijkbaar vindt GS de private winst van boeren belangrijker dan de miljarden die we met z'n allen mogen dragen aan zettingsschade.
Feiten doen er minder toe dan stemmingmakerij. Want dan wordt het beeld anders: Enorme schade aan huizen door verzakking van funderingen en dan hebben we het nog niet gehad over het drinkwater en de lange termijn vruchtbaarheid van de boden, laat staan de schade door droogte.
Kortom, boerenwinsten op korte termijn gaan boven deze schadeposten, die iemand en u mag raden wie, uiteindelijk mag gaan betalen. .
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 11:21: Op welk program heeft u eigenlijk gestemd bij de waterschapsverkiezingen?
De waterwegen, rioleringen, kanalen, slootjes etc. zorgen ervoor dat Nederland geen grote ongeorganiseerde modderpoel is.
Wie wilt u dat kwalijk nemen? De gebruiker of de maker? Het is een domme klucht om boeren als grote profiteur aan te wijzen op een systeem.
Logica nul.
De Hofvijver dan ook een paar meter hoger, lijkt me prima plan.
Amsterdamse gevels, gebouw op houten palen , stonden tientallen jaren geleden al op omvallen. Oorzaak bodemdaling en een lage grondwaterstand.
En nu is het opeens een probleem met ontsnappend co2 .
Morgen worden de plannen gepresenteerd en dan kijken we weer verder.
BBB gaat heel groot worden.
Ben geen boer maar ga wel op ze stemmen.
Het eerste slachtoffer van de verhoging van het grondwaterpeil zijn niet de boeren, maar de Natura2000 gebieden.
Nee daar doen ze het voor. Plas/dras 'natuur' is de laatste jaren grootschalig aangelegd. Daarom stikken we van de ganzen die de boel onderschijten en zomers van de muggen.
@HD50 | 24-11-22 | 11:06: Dat geldt voor Friesland en het Westen. Voor de droge arme gronden van Drenthe en de Veluwe geldt dat juist niet. En het hele stikstofcircus is juist begonnen om die 'arme heideplantjes'.
Ik ben tegen boeren pesten en kots dan ook op dit kabinet, maar de grondwaterstand verlagen blijkt desastreus uit te pakken voor woningen die verzakken. Een normale belangenafweging om woningen te beschermen snapt iedereen die er objectief naar kan kijken best.
De boeren zijn voor de grootstedelijke mensen aangewezen als de bedreiging van het milieu en mensen en de producten die mensen in steden gebruiken niet. Je brood is milieushadelijk om te produceren maar je i-phone niet. Een koe is slecht maar nieuwe steden bouwen voor miljoenen mensen bouwen voelt dan weer niet als milieubelasting. Omdat die groep kiezers in staat is om dat zo te voelen. Progressieven zijn een plaag geworden.
Om een land te beschermen tegen visieloosheid, corruptie, machtsmisbruik, verlies van realisme en ondemocratische taferelen zou er een maximum termijn moeten komen voor minister presidenten. Volgens mij is ondertussen ergens tussen 50-80% Rutte meer dan zat, een democratisch proces kunnen we het niet noemen. Afzetten is niet mogelijk gezien de wettelijke termijn. Akelig gedoe
Beetje tendentieus en nodeloos kwetsend dit. Iedereen, en z'n moeder, weet van de problematische grondwaterstanden in de droge zomers.
Kiezen uit twee kwaden: welke wilt u?
Ik kan me voorstellen dat (bijvoorbeeld) behoud van dijken (door hogere grondwaterstanden) belangrijker is dan rupsbanden.
Zijn jullie alle nuance verloren?
Oh wacht, ik zit op GS. Laat maar.
Inderdaad, die Pritt mag zich wel eens eerst gaan verdiepen in de materie voordat er hier weer van alles wordt geroepen. Beetje jammer dit.
Dit valt gewoon onder stemmingmakerij.
Ik kan me voorstellen dat (bijvoorbeeld) behoud van dijken (door hogere grondwaterstanden) belangrijker is dan rupsbanden. Zeg jij hiermee dat door de hogere grondwaterstanden het dijkonderhoud belangrijker wordt? Ja dat lijkt mij ook. Maar wat heeft dat te maken met het boerenbedrijf. Dat zijn toch twee verschillende onderwerpen. Anyway, nog niet zo lang geleden vond Natuurmonumenten het belangrijk om de grondwaterstand te verhogen in een natuurgebied met tot gevolg dat de kruipruimten onder de aanpalende huizen onderliepen. Gevolg, grondwaterpeil weer naar beneden. Of te wel... En verder kaart Pritt de hypocrisie aan die Rutte etaleert aangaande de boeren en het boerenland.
Is de grondwaterstand in de laatste jaren verkaagd? Of is er een steeds groter gebied versteend, waardoor er geen regenwater meer in de grond komt?
@Humsico | 24-11-22 | 10:22: Ook dat, of misschien wel vooral dat. Daarbij komt dat op die versteende vlakte meer en meer mensen wonen die allemaal water nodig hebben om te kunnen leven.
Dus we gaan binnenkort al de meelwormen van D666 vreten. Lekker.
Terug naar de originele natuur in Nederland, steek de dijken maar door.
Je hebt een punt, maar ik heb al een bad in huis, daar heb ik genoeg aan als ik in het water wil liggen/zitten.
Ik wil graag weten hoeveel de CO2- en stikstof-uitstoot hoger worden in Nederland door immigratie.
U vergeet de uitstoot door grootschalige bouwprojecten in directe en indirecte zin.
@donkieshot | 24-11-22 | 09:44: en iedereen moet zich transporteren en wilt recreëren
Precies, daar hoor je niets over in de polletiek. Hoofdoorzaak van negatieve impact op milieu en klimaat is het aantal mensen. Moeten allemaal eten, wonen, reizen, schijten etc. Dus stoppen van wereldbevolkingsgroei zou de meest belangrijke maatregel zijn.
Je kunt helpen dit probleem op te lossen door te emigreren.
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 11:42: Neeeheee, een D66 pilletje. Anders is het alleen maar verplaatsen van het probleem ;-)
Ik zou zeggen, doen!
De toekomst kan ook zomaar anders worden dan voorspeld. Hoe, dat weten we nog niet. Men dacht ook dat er geen grote oorlog meer in Europa zou komen en dat Rusland langzaam mee zou gaan doen met het Westen. Maar je kunt je er vanwege de onvoorspelbaarheid ook niet echt op voorbereiden. De boeren worden nu weggepest maar wie weet hebben we ze nog hard nodig in de toekomst.
Nee joh, in de toekomst stoppen we met eten, ze kunnen morgen al weg, net als diesel.
@Veepert | 24-11-22 | 09:35: zou kunnen, als er een echt erge ziekte de kop op steekt.
@Hadena | 24-11-22 | 09:45: het deugvirus zal de klus klaren.
Een typische D66 streek en Rutte die er slaafs achteraan loopt. Alles moet kapot wat niet in Kaag haar straatje past.
Hahaha. Ja joh. Misschien moet je eens navragen wat een waterschap doet, bijvoorbeeld.
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 09:21: De pompschakelaar van een gemaal hoger instellen?
Of jij moet het (zoals gewoonlijk en bij alles) weer eens beter weten?
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 09:21: Het water zo reguleren dat het netjes wegstroomt.
Anders nog iets?
@donkieshot | 24-11-22 | 09:33: jazeker, acceptgiro’s innen en slaapplekken creëren voor overwerkte gemeenteambtenaren die willen uitbollen naar hun vroegtijdige pensioen
@_pacman_ | 24-11-22 | 09:35: Dat klopt idd. Het is een verspillende organisatie. Persoonlijk vind ik deze wel aardig en is in lijn met wat je noemt:
PBB – Medewerkers van waterschappen hebben recht op tenminste € 6000 Persoonsgebonden basisbudget (PBB).
Een kleinere en minder verspillende (keer op keer falende) overheid is geen beroerde wens, maar dat is wellicht een topic voor een andere keer.
@donkieshot | 24-11-22 | 09:50: Jammer dat u niet ziet dat hier een geoliede machine bezig is: er is nauwelijks nog sprake van wateroverlast door goed werkende afvoer en sterke dijken, uw leidingwater is van topkwaliteit, uw rioolwater wordt keurig gezuiverd etc.
We leven in een delta met enkele van de grootste rivieren van Europa, half NL ligt onder zeeniveau. Heeft u echt (bijna-)rampen nodig om te zien wat vele mensen achter de schermen voor u doen?
@guldenmiddenweg | 24-11-22 | 09:54: Hé gulden, je cynismeschakelaar blijft hangen!
@guldenmiddenweg | 24-11-22 | 09:54: Nee hoor, er staats ook niet in mijn plempsel dat niet in lijn is met wat u schrijft.
Wellicht verward u - verspillende organisatie - en leest u - niet werkende organisatie. Waterschappen zijn over het algemeen zeer ruim financieel bedeeld. Daarom ook de PBB-opmerking.
Lees ook het rapport: Sterkste groei waterschapsheffingen in 10 jaar. Ook daar mag je kritisch naar kijken. Er bestaan zelfs waterschapsverkiezingen, slecht bezocht en volkomen overbodig.
@donkieshot | 24-11-22 | 10:11: Beta-mensen zijn schaars en dus duur. De berekeningen hoe sterk een dijk moet zijn bijvoorbeeld worden niet door alfa-mensen gemaakt (gelukkig maar). Prio 1 in NL is waterhuishouding, maar zo wordt dat niet 'gevoeld'. Niet voor niets behoren waterschappen tot de oudste instituties van het Nederlandse staatsbestel.
Dat Nederlanders zich daarvoor niet interesseren en er geen interesse is in de verkiezingen is hun gebrek. Niet een gebrek van de waterschappen. Burgers wordt een inspraakmogelijkheid geboden. Dat is juist goed, vind ik.
Wat typisch is om dit beleid toe te schrijven aan D66. Het is gewoon VVD beleid. Al jaren de grootste partij en van Rutte is al langer bekend dat hij geen echte standpunten inneemt.
@D-Fens_1963 | 24-11-22 | 09:26:
Jij legt de lat zo laag dat het geen kunst is.
Deels mee eens. Om een waterschap te politiceren lijkt mij uit de tijd.
Een berekening maken mbt de sterkte van een dijk gaat niet meer als 60 jaar geleden.
Trekkers met rupsbanden is ook beter voor het Malieveld dan he
Er is in 2004 een studie verricht naar het effect van grondwaterverhoging:
core.ac.uk/download/pdf/29287675.pdf
Conclusie destijds al: een achteruitgang in ten minste een inkomen van 200 euro
per hectare voor een bedrijf van gemiddelde grootte.
Als boeren een holding company zouden opzetten in Canada en de aandelen van hun eigen bedrijven in NL daarin onderbrengen, dan waren ze beschermd tegen dit soort overheidsmaatregelen via het CETA verdrag.
Kan dat laatste niet alsnog?
@Lambik1 | 24-11-22 | 09:12:
Ja kan zeker. Wellicht dat Evert van Benthem kan helpen om zoiets op te zetten in Canada voor de boeren in NL.
@ChatBot | 24-11-22 | 09:21: zijn er al hoop die zich hebben laten uitkopen
En naar Canda zijn vertrokken om daar opnieuw te beginnen
Zie reactie Rooie Kater | 24-11-22 | 08:24 & theo-is-dood | 24-11-22 | 08:59
Die 200 eurootjes is niets vergeleken met de schade die door lage grondwaterstanden wordt veroorzaakt.
En dan hebben we het nog niet eens over de infrastructuur die in - voornamelijk - de laagveengebieden continu verzakt en hersteld dient te worden.
@Therrie | 24-11-22 | 09:25:
Dat kan ik mij (als emigrant) goed voorstellen.
Stop de subsidies voor boeren;
Laat boeren ook gewoon OZB-belasting betalen en stop belastingvoordelen;
Stop het verlagen van grondwaterpeil waardoor de kosten voor de rest van de samenleving toenemen;
Ja, stop ook meteen de subsidies voor andere ondernemers, laat ze lekker stikken. Hoe snel wil je precies dat de economie kapot gaat?
5 euro voor een krop sla, ingevlogen uit verweggie. En dagverse zuivel zie je alleen nog op vakantie.
@tis_wat | 24-11-22 | 09:09: Minder subsidies. Helemaal voor.
Alles en iedereen hangt maar aan de tiet van de overheid.
Kosten worden gesocialiseerd, winsten geprivatiseerd. En dan nog klagen over zogenaamd hoge belastingen.
@ffnietnu | 24-11-22 | 09:13: en als voedsel heel schaars wordt houden ze hetzelf
Of gaan andere producten verbouwen
Nederlandse boeren krijgen maar 1% van de EU-lanbouwsubsidiepot, terwijl ze het meest produceren en dat ook nog eens heel netjes doen.
Maar het subsidie-nepnieuws is hardnekkig.
@Schmalz | 24-11-22 | 09:44: Ze krijgen gemiddeld tienduizenden euro's per bedrijf. Dat is geen nepnieuws.
Misschien relatief minder dan een boer in Frankrijk, maar nog steeds tienduizenden euro's per bedrijf.
Reken ook maar uit met ±52.000 boeren in NL.
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2321912-een-...
@guldenmiddenweg | 24-11-22 | 09:47: Ik ben boer en krijg niks, hoe zit dat? Waar moet ik zijn?
@Humsico | 24-11-22 | 10:24: Je hebt boeren en boeren.
Rvo.nl voor de echte boeren.
@guldenmiddenweg | 24-11-22 | 10:32: nederlandse boeren krijgen maatschappelijk bekeken weinig subsidies. Voor de grote subsidiestromen in Nederland moet u bij de duurzame energie zijn, ook te vinden op de rvo site overigens.
Links of rechtsom de boeren moeten kapot en wij als burger moeten op termijn vreten wat het buitenland ons geeft.
Hoe kan ik nu nog serieus denken dat de regering er ziet voor het volk.
Als schiphol maar blijft bestaan toch
Correctie: wat het buitenland ons -wil- geven. In geval van schaarste zullen die waarschijnlijk wel gewoon voor eigen bevolking eerst gaan.
Grondwaterpeil omhoog is juist goed, zeker met al die droge zomers tegenwoordig. Misschien heb je dan wat minder vaak irrigatie verboden uit grondwater voor die boeren. En verzakkende huizen door te lage grondwaterstanden is een groot probleem aan het worden, zeker in landelijke gebieden. Ben het dus niet met je eens Pritt.
Ja, men kan langer sproeien, zou ook weer winst daar moeten opleveren. Maar nu wordt er zonder melding ook veel water onttrokken, en dat vergeten sommige boeren voor het gemak omdat niemand dat wil gaan controleren.
Farmaceuten, zijn dat ook boeren?
Ze boeren wel goed. Zeker de laatste jaren.
Ik denk dat Baudet ongelijk heeft, het zijn geen reptielen, het zijn amfibieën.
Juist. Of beter: weekdieren. Ruggengraatloze glibberige wezens.
@keestelpro | 24-11-22 | 09:04:
De Shell zit er vol mee.
“ 400.000 rotte funderingen en niemand is verantwoordelijk
Door te lage grondwaterstand worden houten palen onder huizen aangetast en zaken stalen funderingen weg.
Saskia Buitelaar
26 april 2012
Naar schatting 400.000 Nederlandse huishoudens dreigen de dupe te worden van rotte en wegzakkende funderingen. Voornaamste oorzaak: te lage grondwaterstand. De verantwoordelijkheid daarvoor is niet geregeld.”
En net als bij de mestfraude gaan de belangen van een paar duizend veehouders vóór de belangen van honderdduizenden woningbezitters.
Het hangt met elkaar samen. Het een gaat over voedsel en economische activiteit wat essentieel is. Het ander gaat over woningen die essentieel zijn.
Het is een trade-off. En waarschijnlijk ligt de oplossing in de bevolkingsdichtheid.
Maar ook dit blikje wordt vooruit getrapt. Voor nu het grondwaterpeil aanpakken, dit brandje blussen Dan kan de coalitie Rutte IV weer even vooruit.
Wees dan ook zo flink om alles te vermelden:
‘Veel gemeentelijke rioleringen zijn lek, waardoor grondwater in het riool verdwijnt. En waterschappen hebben onder druk van boeren jarenlang het grondwater laag gehouden.’ Daarnaast wordt grondwater weggemalen voor drinkwater of om bouwputten droog te houden. ‘Dat trekt grondwater uit de wijde omgeving weg.’
www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-...
Dreigen de dupe te worden... dreigen... hoe is het daarna gegaan?
Ik woon 12meter boven nap op zand. Geen grondwater, ook geen fundering in zekere zin.
Die houten fundering is toch echt het probleem. Niet grondwaterpeil.
@Duwbak_Linda | 24-11-22 | 09:07: en die boeren werden onder druk gezet door de banken en de staat om meer meer meer productie af te dwingen.
@ffnietnu | 24-11-22 | 09:14:
Nou ja verzilting en inklinking zijn echt wel problemen die aandacht behoeven. Maar wonderbaarlijk hoe alles altijd net weer ten nadele van platteland uitpakt. Nu ook weer wordt het gepresenteerd alsof het alles of niets is. En dat niets is natuurlijk weer voor ons hè. Met hun (ja hunnie, ja!) hysterische bericht over anti-overheidsextremisme.
De halve Randstad is rot en zakt weg (herinnert u zich nog de ingestorte kade in A-Dam die ze provisorisch hersteld hebben naar opzichtig wegkeken bij de oorzaak?) maar zoals gebruikelijk gaan we pas geschokt reageren als de huizen echt in elkaar donderen.
De mestfraude uit de jaren ‘80 wordt er weer bijgehaald, wat ook nog s gedaan werd door intermediairs etc.
Laten we in de grote steden eerst de verstening ns tegengaan. Voor dat het water uit landelijk gebied de steden ingetrokken is, dat duurt even. Groen ipv stenen helpt sneller.
De zeewaterstand mag wat mij betreft ook weer op natuurlijk niveau in Den Haag.
Verder wat @Beste_Landgenoten zegt.
Maar dan precies andersom.
Jij bent dan ook beter met muziek in het Nachtcafé
Komt er een GS top2000, Kees? Of poging tot...
@sjef-van-iekel | 24-11-22 | 09:10:
Goed idee, maar 2000 is wel wat veel.
@sjef-van-iekel | 24-11-22 | 09:10:
Als je alle mixen van maart 2020 tot nu achter elkaar zet kom je op iets meer dan 2000 nummers dus het zou kunnen. Maar als je al die nummers aan elkaar plakt heb je meer dan 90 uur muziek.
Dat soort kwantiteit is van NPO achtige proporties terwijl wij hier op GeenStijl toch voor kwaliteit gaan.
Maar het idee was al eerder geopperd in het stamcafé en er komt zeker iets van een lijst.
@keestelpro | 24-11-22 | 09:14:
De wekelijkse lijst is leuk
Al dat geneuzel van de beste 200miljoen en daar dan weer de beste van..
Vandaag vind ik dit het mooiste liedje morgen weer iets heel anders
@keestelpro | 24-11-22 | 09:14:
Jij maakt de lijst en wij geven cijfers? Zoiets?
@keestelpro | 24-11-22 | 09:14: mooi. Ik wacht.
@Mr_Natural | 24-11-22 | 09:11: daarom poging tot. Een bijna top 2000 met maar 317 nummers is al goed.
Altijd leuk, boertje spelen in de panelen.
Als ze zo door gaan gaat Noord- en Oost- en Zuid-Nederland zich afscheiden van de zichzelf zo geweldig vindende wijsneuzen in de Randstad.
Ze klagen wel over anti-overheidsdenken buiten de randstad, maar dat zou kunnen komen door windmolens, asielzoekerscentra, groninger gas, hoe er met boeren wordt omgegaan met de stikstof, terwijl mensen in de randstad wel de energie, gas en eten van het platteland krijgen, hun afval daar dumpen en nog neerbuigend gaan doen over niet-Randstedelijke dialecten ook nog. Alsof ze zelf geen rare tongval hebben.
Kijk eens hoeveel C02 er in China en India en omgeving wordt geproduceerd. Hoe groot het continent Afrika is, hoe groot Rusland is.
Azië produceert 53% van de CO2, Europa 17%, waarvan 1/3 door Rusland.
https://ourworldindata,org/co2-emissions
Van koninkrijk naar federatie. Ik vind prima.
Geen speld tussen te krijgen, maar als je dit argument gebruikt wordt je beschuldigd van 'Whataboutism' door Klaver c.s.
Ik ben helemaal voor..
De staat Driesingel
Waar kan ik melden ??
En relatief? Dus per inwoner? En dan ook nog eens te bedenken dat wij alle goedkope spulletjes in Azië laten maken en dat de uitstoot daarvan meetelt voor de Aziatische landen?
Aantal inwoners Europa: 746,4 miljoen (2018)
Aantal inwoners Azië: 4,561 miljard (2018)
Rusland is ongeveer net zo groot als Noord-Afrika overigens.
@small_town_dude | 24-11-22 | 09:08:
HAH..
Persona non grata # 1
Maar we moeten toch iets doen? Iets doen is toch beter dan niets doen? We kunnen toch het goede voorbeeld geven?
Allemaal lulkoek. Wanneer dikke Frans een plan opvat om 1000 miljard te 'investeren' om opwarming van de aarde met 0.000001c tegen te gaan dan klopt er iets niet.
Sterker nog, die kokosnoot heeft blijkbaar kortsluiting en medicatie is op korte termijn wenselijk. Bescherm die man tegen zijn eigen onzin.
Zet je middelen daar in waar ze de meeste impact hebben. Pik de tien grootste vervuilende gebieden en/of industrieën in de wereld en ga daar d.m.v. allianties, investeringen op politiek, wetenschappelijk en bedrijfsmatig gebied een verschil maken.
Niet alleen stop je de verkwisting van (belasting) gelden, maar je laat ook zien dat je in staat bent om met enig realisme dat te doen wat wellicht wel kan helpen.
Aan deugkneuzen en activisten heb je in de regel niet veel, uitzonderingen daargelaten.
Grote problemen worden niet opgelost door politici. Als de geschiedenis ons iets heeft geleerd is dat politici voornamelijk uitblinken in de boel te verkloten.
" In 1848 werd grondwettelijk vastgelegd dat de waterschappen verantwoordelijk zijn voor het waterbeheer." bron: www.denieuwen200.nl/actueel/de-histor...
Rutte mag dus zich hier helemaal niet mee bemoeien.
De landbouw heeft een beslissende stem in de besturen van de waterschappen
@theo-is-dood | 24-11-22 | 09:00: Nederlanders kiezen zelf hun waterschapsbestuur dus als alle Nederlanders gewoon gaan stemmen komt het vast goed.
@Verbandmeester | 24-11-22 | 09:05: kijk even de opkomst van die verkiezingen.
@sjef-van-iekel | 24-11-22 | 09:10: net als bij EU stemmingen?
@sjef-van-iekel | 24-11-22 | 09:10: Klopt helemaal, die opkomst is dramatisch laag. Maar dat betekent dat de uitkomst dus heel anders gaat zijn als iedereen gewoon even zijn burgerplicht doet.
Puur opzet om de boeren kapot te maken, iets anders is het niet.
400.000 rotte funderingen en niemand is verantwoordelijk
Door te lage grondwaterstand worden houten palen onder huizen aangetast en zaken stalen funderingen weg.
Saskia Buitelaar
26 april 2012
Naar schatting 400.000 Nederlandse huishoudens dreigen de dupe te worden van rotte en wegzakkende funderingen. Voornaamste oorzaak: te lage grondwaterstand. De verantwoordelijkheid daarvoor is niet geregeld.
Zie Binnenlands Bestuur
Exact.
De boeren hebben zelf ook last van laag grondwater. In de zomer wanneer het lang droog is.
@theo-is-dood | 24-11-22 | 09:01:
Ja maar is dat dan de schuld van de boeren?
Het is al zo lang ik me kan herinneren heel simpel: in de zomer kurkdroge grond, in de winter (zoals nu) staat het grondwater letterlijk tot aan de oppervlakte. Met wat beter watermanagement zou je in periodes van overvloed water op kunnen sparen voor periodes van schaarste.
Maar als mijn bullshitmeter uit slaat zéker als het om regelgeving vanuit Den Haag / Brussel komt ben ik niet zo bereidwillig meer om helemaal mee te gaan in het gegoochel met allerlei cijfertjes, grafieken, tabellen, diagrammen. Zo luizen 'ze' ons er altijd in. Men kijkt niet meer om zich heen en gebruikt het gezonde verstand maar verdwaalt in de hypnotiserende berekeningen en prognoses van wat er allemaal niet zou kunnen gebeuren als.... etc etc
Wetenschap en wijsheid gaan niet langer hand en hand.
Het lijken elkaars tegenhanger geworden.
@keestelpro | 24-11-22 | 09:24:
@keestelpro | 24-11-22 | 09:14:
Bovenste gedeelte van mijn tegel (@08:45) is feit.
Het kan gewoon en gebeurd, al zal er lokaal wel wat aanpassing nodig zijn
Wie is hiervoor verantwoordelijk? De maker van een auto stuur je geen wegenbelasting!
Klinkt wel leuk, toegegeven. Of op z'n maximaïs, het is een beetje dom geredeneerd.
Even over de export.
“We kunnen boeren missen als kiespijn”
“We komen niet zonder eten, want het overgrote deel is voor export”
Ok.
Meer dan 100 miljard, een aanzienlijk deel van onze economie.
Het verjagen vd boeren gaat dus heel wat omzet kosten.
En dan zijn er mensen die “Europa” fantastisch vinden, want goed voor NL.
Europa als grootste afnemer van onze producten.
Welke nieuwe bron van inkomsten heeft het kabinet in gedachten?
Want de bevolking groeit wel (import) maar de economie zal krimpen.
Dus wat bedoelen ze met “economische groei door bevolkingsgroei”, een oeroud vastgerot economisch model.
Dan verplaatst de productie zich gewoon.
Mensen gaan niet opeens minder eten omdat wij hier minder gaan maken.
Sterker nog, de wereldbevolking groeit als een gek.
Onderschat niet wat al die klankschaaltherapeuten en lifestyle influencers in het laatje brengen, DenkerT!
@MickeyGouda | 24-11-22 | 09:08: bij mij brengen die therapeuteraars maagzuur in den mond
Hebben we niet al sinds 1200 of zo waterschappen omdat als de politiek zich echt gaat bemoeien met ons waterbeleid het helemaal mis gaat? Zie dit idee?
Het zijn de klimaatlobby's die bepalen. Partijen zoals VVD66, CU, CDA, PvdAGL voeren braaf uit. Daarom best logisch dat mensen zich gaan afkeren van de overheid en heil zoeken in 'complotdenken'.
Even voor het beeld. Er zijn 35.000 boeren, 17 miljoen niet boeren in dit land. De boeren bezitten meer dan de helft van de grond. Een regering dient minstens ook rekening te houden met de belangen van die 17 miljoen.
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 09:00:
Ik laat er nog één
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 09:00:
Even voor het beeld, er zijn nog geen 500 boswachters die gemiddeld zo'n 8x zoveel grond beheren als een boer. Hartstikke disproportioneel natuurlijk tenzij je beseft dat niet elke beroepsgroep evenveel landoppervlak nodig heeft.
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 09:00: Gek genoeg is een meerderheid van die 17 miljoen het niet eens met wat dit kabinet doet.
Dit voor een compleet en helder beeld (ik help even).
@donkieshot | 24-11-22 | 09:38:
ja en je kunt je afvragen waarom, want het is niet in hun belang dat de boeren zo enorm in de watten gelegd worden. Je mag namelijk raden wie gaan opdraaien voor de kosten van al die boeren-eisen. Dat zijn die andere 17 miljoen Nederlanders.
Maar goed, we zijn heel gevoelig voor zielige verhalen over arme boeren die in het zweets huns aanschijns ons brood verbouwen, dat is de laatste tijd wel duidelijk geworden en boeren weten heel effectief het romantische beeld op te roepen van Boer Zoekt Vrouw achtige landelijke taferelen. De werkelijkheid is anders: Winst en vervuiling ten koste van gezondheid en milieu. En dan houd ik het enorme dierenleed maar even buiten deze vergelijking.
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 11:26: Tijd om eens een boerderij te bezoeken en de ondernemer daar eens kritisch te bevragen.
Als je in de herfst al het regenwater van je land wegvoert, dan is er in de zomer geen water om over je droge land te sproeien.
‘Het water staat niet hoog genoeg’
Zulke grapjes maak je niet !
Dit artikel klopt niet helemaal.
Enerzijds uiteraard omdat er boven de lijn 020 - 026 geen normale mensen wonen en er nooit wat gebeurd behalve een uitpuilend opvanggebeuren en af en toe de grond wat last heeft van parkinsonsiaanse tremors..
Afgelopen zomer was het warm en droog, met een voorspelling dat het langer dan 4 weken ging duren.
Daarop heeft Waterschap Friesland in Mei besloten het grondwaterpeil gefaseerd met 15 centimeter te verhogen, dat heeft goed gewerkt, het was droog maar geen tot weinig afsterving. Boeren tevreden, waterschap tevreden, de provincie lag er mooi groen bij, geen Sahel tafrelen.
Tsaar Pinokkio trekt alles naar zichzelf en de randstad, bemoei je met je eigen dingen, zoals belasting harken en tassendrager van Kaag zijn
Grondwater was toch laag vanwege het klimaat? Minder regen enzo?! Nu blijkt het gewoon geregeld te kunnen worden.
Natuurlijk kun je het regelen. Dat kon altijd al. Zelfs voordat de stoommachine uitgevonden was. Met de komst van trekkers zijn de boeren in het najaar meer water gaan afvoeren om het grondwaterpijl te verlagen. Dan blijft de trekker niet in de modder steken. Dat was met korte, relatief natte zomers geen probleem. Maar nu hebben we een aantal lange, droge zomers gehad. En dan is een tekort aan grondwater wel een probleem.
Deze overheid maakt je anti-overheid. Wie deze overheid nog vertrouwd is hopeloos naïef.
Of hopeloos verkeerd bezig.
Leugenaar en verrader zijn is een vak. Tijd dat ál die traditionele partijen uit de 2e Kamer worden geveegd? Ze willen helemaal geen innovatie bij boeren anders zet je niet letterlijk hun land onder water lijkt mij?
U heeft de laatste veertig jaar nooit een krant gelezen? De landbouw heeft een beslissende stem in de besturen van de waterschappen. En daarom wegen de belangen van één polderboer zwaarder dan die van tienduizenden woningbezitters met wegrottende funderingen.
Toch zal de grond nog eens heel hard nodig zijn als de hongersnood zal toeslaan, U lacht???, nee hoor, er zijn maar enkele geo-hobbeltjes nodig/distri-collaps. De winkelschappen in de randstad zijn dan in 4 dagen leeg en dan begint de echte ellende. We hebben daar niet meer het rustige volk zitten uit 43/44.
Vooralsnog heeft 60% van het Nederlandse grondoppervlak een agrarische bestemming dus we kunnen nog wel een tijdje vooruit.
@matatwork | 24-11-22 | 08:43:
60% klinkt veel, maar met 60% van de NL oppervlakte, verhoogd grondwaterpeil, minder intensieve landbouw en een bevolking van 17,5mln and counting valt dat nogal tegen. Vergeet niet dat we nu al bijna net zoveel importeren als exporteren in euro's en zo'n 4x zoveel importeren als exporteren in km2 grondoppervlak.
@matatwork | 24-11-22 | 08:43: We zijn nu al niet zelfvoorzienend. Je hebt 1600 m2 per inwoner nodig voor voedsel te verbouwen.
Inderdaad, er zijn delen van het volk die je vertellen dat het normaal is een AK in de meterkast te hebben. Daar sta je dan, als blanke, bij de boer om je trouwring voor een paar eieren en aardappelen te ruilen, komt je buurman in een jurk met een AK aan zetten. "Maar buurman, u was altijd zo aardig ! De kinderen konden zo goed met elkaar overweg ! Was maak je me nou?"
@Verbandmeester | 24-11-22 | 08:52: qua voedsel kan Nederland wel degelijk zelfvoorzienend zijn.
Google eens op:
'Voedselvoorziening in Nederland onder buitengewone crisisomstandigheden' uit 2013 van de WUR.
@Bootvisser | 24-11-22 | 10:00: Een deel van het verhaal klopt wel, maar dan moeten we dus ook voor lief nemen dat er een hoop producten niet leverbaar zijn. Bedankt voor de tip, dit weekend ga ik het lezen.
Aan de andere kant is het een fopspeen van dit kabinet, want agrarische grond bouwrijp maken betekent dat het water weg moet.
We worden dus weer eens in de maling genomen.
Laat het kabinet maar een garanderen dat boerenland aan de natuur gegeven wordt en niet volgebouwd voor DHL koeriers.
Humor, u wilt een belofte van de rutte poppenkast. Een lege stinkende huls die als je deze tegen een oor houdt een harde en krankzinnige lach je wakker schud.
Dit probleem is naast stikstof natuurlijk ook al jaren bekend. Nu t mestoverschot nog.
Zware straffen geëist in grote zaak mestfraude: ‘De doodstraf voor Bergs Advies’
www.volkskrant.nl/a-b71cae7a
Ook dit gebeurt. En dat is maar het topje van de ijsberg. Je zou denken die klagende boeren, ze zouden zich dan toch minstens aan de regels voor de mest afvoer houden. Maar nee. Iedere euro die met fraude geritseld kan worden is er eentje.
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 08:42:
Klopt. Lees eens wat mestdossiers. Zo rot als een mispel. De hele keten fraudeert
Boeren moeten eindelijk eens ophouden met zeiken, de hand ophouden en klagen. Ze worden riant uitgekocht als het echt zo ver komt. Er zijn jaren en jaren aan gebiedsprocessen besteed waarbij rekening gehouden wordt met alle inwoners van het platteland en hun belangen maar de boeren beginnen doodleuk weer bij nul en eisen uitsluitend dat hun belangen gehonoreerd worden. Provincie bestuurders zijn er totaal klaar mee. Elke kans op overleg wordt door de boeren gesaboteerd. En dan janken in de media, waar sommige media erg gevoelig voor zijn. In een provincie als pak hem beet Overijssel wonen een paar duizend boeren, die het grootste deel van het land bezitten en meer dan één miljoen andere Nederlanders. Die laatsten hebben ook rechten, zoals schoon drinkwater bijvoorbeeld. Dat lijkt in de discussie totaal ondergeschikt te zijn aan de belangen van de boeren.
En nee, ze zorgen niet voor ons eten, dat kan met een veel lagere productie gerealiseerd worden.
Hier spreekt de Uber ambtenaar
De boeren hebben nooit gekozen voor onderhandelingen.
Als het aan de boer ligt, blijft ie boeren.
Maar als je dan tóch uitgekocht moet worden, dan zou ik ook voor de hoogste prijs gaan.
Jij ook, weet ik zeker.
Je zou je huis ook niet verschijten als er meer in zit.
Dit is een situatie die de overheid zelf in de hand heeft gewerkt.
Het kartel spreekt!
Riant uitgekocht en vervolgens getild door het overgrote deel te moeten inleveren bij de Belastingdienst. Waarom laar u dat achterwege in uw betoog? Bewust?
Er wonen behalve boeren ook nog andere Nederlanders in Nederland. Dat dit boeren niet interesseert begrijp ik best maar het bestuur heeft de taak te niet alleen met hun belangen rekening te houden.
Kunnen boeren overleven met een veel lagere productie?
Goed argument om beleid in zetten waarmee we in 2030 terug zijn op max 15 miljoen inwoners / bezetters.
Geen ambtenaar maar ik weet er genoeg van om de andere kant van het verhaal te zien. Ons land is niet alleen van boeren. Grondwater is van belang voor ons drinkwater en tegen uitdroging. Als je dit jaren lang volhoudt verliest de grond uiteindelijk haar vruchtbaarheid. Verzakking van woningen kunnen het gevolg zijn en de monocultuur teelt van bepaalde gewassen zoals maïs put bij een laag grondwater peil de grond uit. Boeren hebben belang bij een (tijdelijk) laag grondwater peil zodat het gemakkelijker is om te bewerken. In de zomer willen boeren het peil dan weer omhoog.
Kortom, als het aan de boeren ligt bepalen zij als enige het grondwaterpeil. En dat is niet terecht.
@Jan, Leiden | 24-11-22 | 08:45:
Tja, iemand heeft vandaag dienst blijkbaar.
Ik mis ook nog het woord “handelsbalans” in de reacties.
En als we hier zoveel verbouwen, waarom komt er zoveel fruit en groente vanuit Nederland en Europa hier in de schappen?
Vervoerd op zeilschepen?
Zullen we daar dan eens mee stoppen?
Dan moeten we wel eerst afspraken maken met de grootgrutters.
Zinloos zeiken over overproductie van lokale boeren is veel makkelijker.
Zo, eerst eens een meloentje in parten snijden.
Meer mensen op een beperkt oppervlakte zorgt voor meer belangen conflicten.
En meer, meer, meer schaft dit kabinet wel. In den lande minder getuige de dwangwet vluchtelingenopvang eufemistisch ‘spreidingswet’ genoemd.
Maw het alternatief is ook een optie.
Blikjes vooruit trappen, pappen en nathouden dat is wat VVD66 doet en het goddelijk deel van de coalitie houdt vast aan de laatste strohalm.
Tijd voor verandering.
@J-van-de-Bontekoe | 24-11-22 | 08:56:
Nee, dan wordt alle voedsel ingevlogen... net alsof dat zo goed is voor het milieu....
Tunnelvisie is troef bij onze overheid. Ik ga vanavond aan het heerlijke Nederlandse fruit.
@Jan, Leiden | 24-11-22 | 09:21:
Dat gebeurd nu dus al met tonnen tegelijk. En dat bedoel ik dus.
Maar gewoon lekker tegen die boeren aan trappen zonder enige diepgang in je redenering schijnt trendy te zijn.
Bij sommige politieke stromingen.
Mee eens, en dat riante uitkopen?
Boeren moeten juist schade gaan betalen over de schade die ze hebben aangericht sinds de jaren 50 aan watervervuiling, grondvervuiling em milieuschade.
Ben je nou nog niet gestopt met het nuttigen van boerenproducten?
Juist, weer een nieuwe stok om mee te slaan. Het kabinet komt met het idee, de NOS volgt slaafzaam en later koppen goedgekeurde experts de bal binnen tijdens talkshows.
Nog even en de oorlog in Oekraïne is ook de schuld van boeren.
Het ergste is nog dat ze al die waanzin doen met mijn belastingcenten.
Waren wij maar zo milieuvriendelijk, schoon en klimaatneutraal als de Randstad.
De Rotterdamse haven, een baken van weelderige natuur.
@donkieshot | 24-11-22 | 08:40:
Telkens weer valt het kwartje de andere kant op. Soms lijkt het wel of wij missiegebied zijn. Achterlijk achtergebleven gebied vol zeurende wetenschap ontkenners die maar niet lekker mee willen doen met de huidige tijd.
Wat ik nou niet zo goed begrijp…. Je hebt 8 miljard mensen die moeten iedere dag eten. Daarvoor is x voedingsmiddelen nodig. Op het moment dat je ergens productie weghaalt moet er ergens anders productie bij, anders 8 miljard mensen met grotere groep grotere eetlust. Dus die productie hier weg= productie elders. Stikstof nu is vanwege high- tech hier laat zeggen 100, als productie verplaatst naar land minder high-tech uitstoot > 100 dus netto meer vervuiling op aarde…
Deze lijn van argumentatie is Verboten. Net als de koppeling tussen bevolkingsgroei/instroom van kanslozen en uitstoot.
De groenlinksliberalen Jasser en Rutte zijn niet geïnteresseerd in de werkelijkheid, het zijn ultra-orthodoxen die hun geloof belijden.
De realiteit is geen optie voor de deugwensdenkers.
Onze overheid is alleen geïnteresseerd in zielige mensen uit het buitenland, niet in zielige natuur in het buitenland. Zie het biomassa verhaal.
Stikstofuitstoot is een lokaal probleem, niet globaal. Het gaat hier om milieu, niet om klimaat.
Het zit vast op afspraken uit het verleden waarin is bepaald dat op heel specifieke stukjes aarde minder stikstof mag worden uitgestoten. Van deze specifieke stukjes aarde liggen er disproportioneel veel in Nederland. Het is in de basis geen stikstofprobleem maar een juridisch probleem. Het enige wat we nodig hebben is een regering die de moed heeft om deze afspraken in Europa te heronderhandelen. Daar zijn goede redenen voor, want naast de ellende voor de boeren is er ook de ellende op o.a. de huizenmarkt, bouwvakkers zonder werk en de transportsector.
@Lambik1 | 24-11-22 | 09:02: Volwassen mensen die zien dat een eerder gemaakte afspraak niet werkt, die maken nieuwe afspraken met de extra kennis die is opgedaan.
Wanneer wordt Den Haag volwassen? Of moeten volwassenen de kids er eerst uitjagen?
ik hoop alleen niet dat telefoonnummer 1813 vaak gebeld gaat worden, maar ik ben er wel bang voor
Grondwaterpeil kan omhoog als er minder beton in het land is.
Tegelwippen in de tuinen.
Natte dijken zijn sterker dan droge dijken.
Maarrr eea kan prima samen met boeren.
onzin, onder de wijken zit gewoon grondwater, vaak hoger dan in het polderland. Gewoon het peil 25cm omhoog en geen gezeur. De machines hebben daar echt geen last van.
De gifbeker moet helemaal leeg.
Is ook hard nodig, dat grondwaterpeil omhoog. En de boeren weer janken want minder winst.
Grappenmaker, als het oogsten zo duur wordt dat de boeren het liever laten staan, wat denk je dat dat met de voedselprijzen doet?
Ach houd toch op met die nonsens. Lees eerst eens wat over de feiten.
@Humsico | 24-11-22 | 08:36: niks. Er is al jaren een enorm overschot vandaar 80% export
@Humsico | 24-11-22 | 08:36: We gaan gewoon alles laten invliegen, CO2-uitstoot lalalaa, Oh wacht dat doen we al.
Exact. We hebben een enorme overproductie. Totaal niet nodig om onszelf te voeden. Dat kan de helft minder, als dat het argument van de boeren zou zijn. Het gaat om winst, geld en verdienen. Laat de boeren dat nu gewoon eens toegeven. Niet dat het een schande is, geld verdienen, maar het verheldert de discussie tenminste.
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 08:45: weleens gerealiseerd dat met dat geld wat die boeren verdienen heel wat grachtengordelcommunisme betaald wordt: de sociale welvaartsstaat, internationaal sinterklazen, kunst- & cultuur, NPO, asiel…
@Weerduivel | 24-11-22 | 08:41:
We importeren voor zo'n 4x het totale landbouwoppervlak van NL dus tot zover je overschot.
@Weerduivel | 24-11-22 | 08:41: Er zijn ook andere bedrijven dan boeren die exporteren, ook overschot? Slimpie.
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 08:45: Feit is dat we in Nederland te weinig landbouwgrond hebben om de eigen bevolking te voeden. U hebt het over overproductie. Wij exporteren inderdaad. Maar u vergeet gemakshalve de import te vermelden. Hoe meer landbouwgrond natuur moet worden, des te afhankelijker worden wij ook wat voedsel betreft van het buitenland. Oogkleppen
minder gratis impliciete subsidie
@Weerduivel | 24-11-22 | 08:41: Bij een rivierdelta hoort een boel import en dit wordt vaak met waardevermeerdering doorgevoerd. Het meest wat Nederland exporteert blijft in de EUregio, +- 500 km. Dat noemen ze in andere landen streekproducten
@Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 08:40: Feiten zijn dat er in de steden steeds meer stenen komen, hierdoor wordt water gelijk afgevoerd via grachten etc. Bij meer groen zou het water de grond in zakken en zo de boel op peil houden. Het plan nu behelst het irrigeren van de grond via sloten grachten en kanalen. Omgekeerde wereld
Als die boeren uiteindelijk uitgekocht zijn, wie gaat dan het land (akkers/ weiden) beheren? Of laten ze het meteen over aan de elementen?
En wat gaan die boeren doen?
En waarvandaan kopen wij ons voedsel dan?
Die grond gaat naar natuurmonumenten. Die mochten voor de stikstofkaart aangeven waar ze nog wat uitbreiding wensten
Wordt Natura2000 gebied uiteraard
elementen in zijnde geimporteerde nucleaire fysici, natuurkundigen tandartsen uit arabistan....
De heer Vollenbroek laat hem daar zakken.
De natte droom van de liberale wappies: 1 grote stadstaat! Leker het land volproppen met asieldieren en uitkeringtrekkende agressieveljngen; want cultuur. En de mini tuintjes van die ghettos noemen we cultuur, want zo werkt het bij die wappies.
Daar worden wolven losgelaten. Die zijn heel belangrijk.
Mantramode: “We hebben het goed, we hebben het goed, we hebben het goed,…”
You will own nothing!
And you will be happy
“We zijn een rijk land, we zijn een rijk land”
“We hebben de beste zorg”.
Zomers worden warmer met minder regen, oogsten mislukken door de droogte, huisfunderingen rotten weg doordat de paalkoppen in de zomer droog komen te staan. Dat laatste kan zomaar om een miljoen woningen gaan, 100.000 euro per woning om te herstellen is 100 miljard. Gaat Sjaak van der Tak dat uit z'n portemonnee toveren omdat de boeren dat grondwaterpeil graag zo laag hebben? Het is niet zo gek dat er een nieuwe balans gevonden moet worden in dat grondwaterpeil, namelijk door te beginnen dat in het begin van het jaar er meer watervoorraad in de grond zit. De boeren zijn niet heilig in dit land, we moeten hier samen een oplossing in vinden...
Je redeneert omgekeerd. Niemand wil het grondwaterpeil verder verlagen volgens mij.
Het grondwaterpeil is al jarenlang laag he. Hoeveel van die 100mrd is er de afgelopen jaren al uitgegeven?
En heb je ook naar de andere kant van de balans gekeken of denk je echt dat het verhogen van het grondwaterpeil gratis is?
@small_town_dude | 24-11-22 | 08:33: het moet terug omhoog
@Lambik1 | 24-11-22 | 09:08: het is inderdaad gratis.
Meest absurde. Boeren worden uitgekocht. Prijs is die van landbouwgrond. Daarna huizen bouwen en de grond voor een factor 10 verkopen.
Dat is de afgelopen decennia jaar nooit anders geweest. De benodigde hoeveelheid woningbouwgrond is daarbij misschien een tiende procent van het hele landbouwareaal dus je schetst een verkeerd beeld.
@Rooie Kater | 24-11-22 | 08:27: Jan,Jans en de ironische kater.
@haaibaai. Google eens het woord “meerwaardeclausule”. De boeren profiteren gewoon mee bij een waardestijging door een wijziging bestemmingsplan
@Rooie Kater | 24-11-22 | 08:27:
Die 10% klopt van geen kant als je naar de bevolkingsprognose van de komende 80 jaar kijkt. Maar gelukkig schets jij zelf natuurlijk geen verkeerd beeld
er wordt helemaal niet op die gronden gebouwd. het gaat om het stoppen van de vervuiling van de omgeving. Een fabriek die boel verziekt moet je gewoon sluiten maar een boer moet geld mee krijgen.
Boeren pesten. De zoveelste groep. Naruurlijk niet uit de zelfbenoemde slachtoffercategorieën.
Een afkoopsom voor de boederij en apparatuur en land? Plus 20%.
En hoe genereert deze boer(in) dan toekomstig inkomen?
O, dat wordt vele malen duurder.
Dan maar de overheidsterreur verder opvoeren. Met voorbedachte rade, want u denkt toch niet dat ze dit gisteren hebben bedacht.
de boeren pesten de maatschappij en verkankeren de bodem
Ik dacht dat we waterschapsverkiezingen hadden voor zulke zaken.
Wie is uw favoriete dijkgraaf?
@Dr. Blechtrummel | 24-11-22 | 08:42:
Elbert
het probleem is dat de boeren veel te veel zeggenschap hebben uit een vermeend idee van groter belang. Ook is het schadelijk voor de rest van de polderbewoners.
@AntiZanicz | 24-11-22 | 09:26: het probleem is dat het niemand interesseert wie er in het waterschap zit, dus niemand stemt. Zaniken, dat lukt wel
De boeren en de stad ging altijd best samen. Totdat de stad over begon te lopen en niet meer Nederlands maar Arabisch werd nu het platteland vol AZC's met 'voordelen' van dien.
En de stedelingen aan waterstijgingsmanie lijden en niet de dijken verhogen maar boeren wegpesten en biomassacentrales en windmolens bouwen.
Kortom: knettergek en gevaarlijk zijn geworden.
@Zomaarwat | 24-11-22 | 08:25: gebazel
100.000 Eskimo's en Marsianen komen ons omvolken - en telkens, en nog steeds horen we bij elkaar.
"Hadden we maar kolonels ofzoo"
Hallo!
Ons leger is zodanig gedecimeerd dat majoor nu de hoogste rang is.
En die zit op HR.
Ik wil Kaas!
@Zomaarwat | 24-11-22 | 08:28: En is vast ook nog eens transgender, net als "Man of the year" Rachel Levine.
Belasting omhoog om boeren uit te kopen.Belasting omhoog om huizen te bouwen voor asieleisers.Belasting omhoog voor alle toeslagen en uitkeringen.enz.
Mogelijk gemaakt dankzij liegende politici.
Graag nog wel even doorwerken tot uw 70e ! Klinkt het het over drie jaar.
Mede mogelijk gemaakt door de stemmers op kartelpartijen.
Belasting omhoog voor elke scheet die dwars zit in Den Haag.
Oplossingen kunnen ze tegenwoordig niet meer opbrengen, geld daarentegen is er blijkbaar eindeloos in Nederland.
vreemd is dat sameringen in andere braqnches gewoon door de branche gedragen worden maar dat de boeren vooral door de burgerij betaald moeten worden. Beesten ziek? Gratis andere van ons. Iets mis met het gewas, wij betalen weer. STOP DAARMEE.
Is er ooit een slager of fotowinkel gecompenseerd?
En wil je een debat bijwonen, dan sturen ze de ME. Ik begrijp werkelijk niet wat hier gebeurt. Democratie prediken maar dictatuur handhaven.
Voornamelijk het buitenland de maat nemen. En inderdaad intern de boel zelf niet op orde hebben, daar zijn we al eeuwen goed in.
Volledig mee eens, hier in het Oosten sterven de bossen omdat boeren de hele grondwaterstand verlagen/wegpompen.
Staan veel windmolens daar zeker?
Ach, parken moet je beheren.
Of is het bewust gedaan? Natura2000 eist vaak verschraling.
Maak het waar met cijfers, tot die tijd is dit onzin.
Hier in het oosten sterven de bossen helemaal niet. Ja oude karakteristieke eiken leggen het loodje omdat het waterpeil omhoog moet voor wat zeldzame plantjes die de natuur anders zelf toch wel op zou ruimen.
@donkieshot | 24-11-22 | 08:38:
— 400.000 rotte funderingen en niemand is verantwoordelijk
Door te lage grondwaterstand worden houten palen onder huizen aangetast en zaken stalen funderingen weg.
Saskia Buitelaar
26 april 2012
Naar schatting 400.000 Nederlandse huishoudens dreigen de dupe te worden van rotte en wegzakkende funderingen. Voornaamste oorzaak: te lage grondwaterstand. De verantwoordelijkheid daarvoor is niet geregeld.— uit Binnenl Bestuur
het is onbegrijpelijk dat er nog opgepompt mag worden voor sproeien. Dat hele regenen is ook veel te simpel, driekwart van het water gaat verloren aan de lucht in plaats van bij de plant te komen.
@AntiZanicz | 24-11-22 | 09:23: Ik heb al veel larie gelezen, maar deze spant de kroon. U had moeite met natuurkunde begrijp ik?
Uitkopen met geld van extra belastingen, volgooien met ramsj-bouw voor asieleisers en werkweigeraars en over 20 jaar gaan we in ‘andere tijden’ terugkijken wanneer NL de boer de nek om heeft gedraaid ten faveure van de deugdroom.
Sinds wanneer hebben we grondwaterstand verlaagd?
Iemand inzicht in de geschiedenis?
Sinds de jaren 50, toen via de banken de landbouw overging op industriële productie
Ben
Half Nederland aan het funderingsherstel en nu komt spuit 11, Rutte en co.
Meneer Q praat onzin
"Rond 1000 na Christus begonnen de bewoners van ons land grote stukken veen te ontginnen ten behoeve van landbouw en veeteelt. Door de opkomst van de steden was er een groeiende behoefte aan groente, melk en vlees, en daarmee ook aan landbouw- en weidegrond. Er werden sloten gegraven om het veen te ontwateren. Het zure water, een efficiënt conserveringsmiddel dat het veen eeuwen goed had gehouden, vloeide weg met als gevolg dat het veen begon te rotten en langzaam ging inklinken. De boeren namen het land in gebruik en de daling zette in. Was het land eerst geschikt voor akkerbouw, het werd steeds vochtiger en op den duur was het alleen nog maar geschikt als weidegrond voor vee. De weiden werden uiteindelijk ook te nat om te kunnen gebruiken. Er werden dijken aangelegd en het overtollige water werd afgevoerd naar zogenaamde boezems, maar ook dit bleek slechts een tijdelijke oplossing. Toen de veengebieden lager kwamen te liggen dan de boezems, kon het water niet meer afgevoerd worden en moest er iets anders bedacht worden. Rond 1400 diende het antwoord zich aan: windmolens. Hiermee kon het water omhoog worden gepompt en alsnog in de boezems geloosd worden."
www.geologievannederland.nl/landschap...
Op aandrang van in de gratis in de waterschappen oververtegenwoordigde boeren is in decennia de grondwaterstand verlaagd. Nu zitten de gewone burgers met de gebakken peren. Terugdraaien is nu logisch en hard nodig. OM zo het landschap te herstellen en de funderingen zo mogelijk te redden.
Trekkertjes komen helemaal niet vast te zitten wanneer het grondwater weer een stuk omhoog komt. Het is geschift dat het water onder een meter onder maaiveld wordt gehouden of nog lager.
@AntiZanicz | 24-11-22 | 09:21: Als ik het goed begrijp is het dus volgens jou zo'n beetje de schuld van de boeren dat driekwart van de randstad onder zeeniveau ligt?
@AntiZanicz | 24-11-22 | 09:21: Het is grote onzin dat boeren het water onder een meter willen houden. Dan verdrogen de gewassen eerder. Het land onder water zetten (wat dus ook echt gebeurt) dáár hebben ze last van. En u ook op den duur want uw boodschapjes worden dan nóg duurder
REAGEER OOK