Wolvenupdate: Friesland wil oorlog beginnen

Te wapen!
Even een update over de enige oorlog die er toe doet momenteel: de strijd met de grijze wolven. En dan bedoelen we deze keer de roofdieren en dus niet de Turkse club. Nu sluiten we niet uit dat die Turken ook roofdieren kunnen zijn, maar die voeren weer geen oorlog met Friese boeren. Enfin, we dwalen af, net zoals de wolven dat deden. Friesland is de invasie van die vierpotige veekillers beu en vreest dat diplomatie niet langer een optie is. De provincie wil daarom de wapens oppakken en jagers mobiliseren om deze moordende bezetters aan te pakken. Europa houdt de tamme terroristen nog een hand boven het hoofd, maar de Friese Staten willen dat het Rijk daar druk op uitoefent, zodat de beesten hun beschermde status verliezen en de Friese kanonnen kunnen bulderen. Pantserhouwitsers bij Sneek, een dronebasis bij Dokkum en de nieuwe Apaches inzetten vanuit Leeuwarden: die grijze carnivoren uit het oosten maken geen schijn van kans tegen onze superieure westerse wapentuig! Iedere dag dat we wachten verliezen we meer terrein aan wolventerreur. Dus pak die wapens en kom in actie, want ongecontroleerde natuur moeten we niet willen met z'n allen.
Reaguursels
InloggenWolven zijn snel ter been en kijken heel gemeen
Trek het vee terug tot net achter Kornwederzand. Daar komen ze niet doorheen. Houdt moed, houdt stand.
Ben benieuwd wanneer activisten zich aan wolven vastplakken.
Inwendig actie voeren. Doodkapje voor het klimaat.
Hier uw huisjager.
Allereerst: jagers maken geen beleid, het is niet aan ons.
Daarnaast koos de overheid voor een splitsing van ‘jacht’ in jacht, schadenbestrijding en beheer.
Jacht is tussen 15 aug-31 dec op (in verschillende tijdvakken) eend, konijn, haas, duif en fazant.
Hierbij geldt de wettelijke plicht ‘gezonde stand in staat houden’.
Jagers jagen vaak ook op slechts 1/3 van hun veld, zodat 2/3 dat jaar ‘rust’.
Schadebestrijding is bijvoorbeeld (jaarrond) op ganzen, eventueel duiven, kraaien, maar ook andere dieren die schade berokkenen aan gewassen, percelen, dijken, bedrijventerreinen, waterwerken, sportvelden etc.
De wolf is een zaak van overheid, terreinbeheerders (Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, landschappen etc) en schadeleidenden (boeren bijv).
Jagers hebben wel een mening, omdat ze met veel kennis en ervaring van tevoren aanzien komen wat zal gebeuren. Zie het debacle Oostvaardersplassen. De jager weet ruim van tevoren wat er gaat gebeuren en wat de valkuilen zijn. Niet gek als je continu gebieden bestudeerd en ziet hoe flora en fauna zich verhouden. Menig boswachter is ook jager. Hoewel er ook boswachters tegen jacht zijn.
De wolf is bijna altijd hybride, ze zijn genetisch gekruist met honden.
Daarnaast heb je échte wilde wolven in uitgestrekte gebieden. Maar hoe dichter de wolf in een bewoond gebied komt des te gewender is deze. Reuk is bij wolven/honden zowel in kracht als in onderscheidend vermogen enorm veel sterker dan bij ons. Net als zwijnen kunnen ze ruiken in ‘streepjescodes’; ze ruiken afzonderlijke mensen, delen van geiten ervan. 5 mensen op een pad lopend ruiken ze pér mens.
Ondanks veel wolven in Duitsland zijn er nog steeds veel reeën, herten en vooral zwijnen die enorme schade berokkenen.
Zwijnen ploegen iedere Jachtbeheerder weilanden om. In Duitsland is de jager verantwoordelijk voor die schade en met pech betaald deze zo maar E1500 tot enkele duizenden euro.
De wolf in Nederland wordt als uitgezet bestempeld. Theoretisch kunnen ze prima van de regio Hamburg, Düsseldorf, Kleve, etc hierheen trekken. Met 45km p dag of meer kunnen ze als ze zwerven naar een nieuwe plek flink vaart maken.
Vorig jaar zwom een wolf 500m bij Bruinisse over, mogelijk door de geur van schapen en legde binnen dagen de 45km van het hele eiland af tot Haamstede en Renesse en zwom weer terug.
Is de wolf gevaarlijk? Sowieso voor vee en huisdieren.
Voor mensen? Er zijn weinig meldingen wereldwijd per jaar en in Europa is het zeldzaam.
Wat is in ons land acceptabel?
Een keer per ongeluk? 3 keer?
Vee?
Huisdieren? Honden en katten zijn regelmatig de klos in bijvoorbeeld Duitsland of Polen.
Het zijn prachtige dieren en wat nu gebeurt is dat natuurclubs waaronder Zoogdiervereniging lyrisch zijn over de wolf.
Een goed plan is er niet voor als het mis gaat.
Men noemt dat er dan eennafsvjotplannis, maar feitelijk is niet bekend wie ervan hoe snel mag ingrijpen.
Daardoor zullen individuen met luchtbuizen of illegale wapens eerder gaan ingrijpen.
Zoals vaak is Nederland veel te laat met ‘een plan’ en zal vooral de ‘goede wolf’ hier bij een incident slachtoffer zijn.
Hier uw huis boswachter: hybride verzinsel is kletskoek.
Luchtbuizen? Doet me denken aan mijn pvc/ staal aardappelkanonnen. Pneumatische poffers, maar of ik er een wolf mee op de korrel zou nemen.. Heb persoonlijk in oog gestaan met een wolf met de oren plat, kop laag bij de grond, en de nekharen overeind. Bij een prooi, een dood pasgeboren wild veulen. Leuk die natuur, tot je bij de keel gegrepen wordt. Ik hou afweermiddelen bij de hand bij de wandeling.
Ze zijn hier (Nationaal Park De Hoge Kempen) nu lekker aan het knallen in het bos. Waarschijnlijk voor de wilde zwijnen maar hopelijk dunnen ze de wolvenroedel ook even uit. Die worden echt wel steeds brutaler. Iedere week pakken ze vooral schapen en zelfs paarden. Waarom zou je als wolf op wegrennende herten jagen als je biefstuk keurig in een omheind stukje staat.
Pakt toch niet zo lekker uit, introduceren van de vurig gewenste wolf.
Eerst willen ze niet komen, dan toch maar wat uitzetten. Zijn ze weer te mak omdat ze door mensen opgevoed zijn. Lastig allemaal. Wordt ze geleerd om te jagen in een koppel schapen, blijven ze dat gewoon doen. Terwijl ze veeel liever ree eten.
En in die documentaire over Yosemite Park leek t zo mooi. De zon gaat schijnen, bomen groeien tot de hemel en de wolf eet alleen maar wat ie op kan.
*zucht*
De wolf is echte natuur. Net zo echt als het "onkruid" tussen de tegels in een grote stad. De natuur is opportunistisch, het grijpt kansen. Blijft het leven, dan plant het zich voort. De mens is ook natuur, een zeer succesvolle soort. De wolf hoort net zo goed in Nederland als de mens, om het simpele feit dat ie er nu is. En ja, daarmee is er een risico dat vee, en misschien zelfs andere diersoorten zoals de mens, af en toe gegrepen worden. Dat is het leven. Als je gaat zwemmen in de zee heb je ook het risico dat je gegrepen wordt door een haai. Fysiek is de mens nou eenmaal niet oppermachtig, maar we vinden van wel, sommige mensen moeten weer even wennen aan deze werkelijkheid.
Wolven in de natuur zijn schuw. In de eerste filmpjes liepen ze gewoon langs de weg.
@Humsico | 27-10-22 | 21:36: Ja, maar waar eindigt 'in de natuur'? Slechtvalken overleven ook prima in de stad met hoge gebouwen waar ze kunnen nestelen en ze jagen daar op duiven, die het ook prima doen in de bebouwde omgeving. Is dat geen natuur meer dan?
@Timide_Aso | 27-10-22 | 21:48: Je kunt altijd ergens naar wijzen, honden blijven ook bij mensen. De wolven die we hier hebben zijn uitgezet óf komen uit Duitsland wandelen. De wolven daar zijn zeer schuw, die komen de grens over en lopen dan een tijdje met een auto mee. De schuwheid voorbij bij de grens. Hetzelfde als de vegetatie in een grensoverschrijdend natuurgebied, de grens is het omslagpunt.
"De wolf hoort hier, omdat ie er nu is". Help me onthouden, dat ik morgen een nestje termieten bij je naar binnen gooi.
De wolf in Nederland is een aso geen “echte natuur” want beschermt.
@Timide_Aso | 27-10-22 | 21:48:
Ik woon sinds 3 maanden in een wolvengebied en m’n vorige huis was een appartement waar een slechtvalk koppel op het dak woonde. Die jongen hebben echt veel hulp nodig om te overleven. Die belanden continue op balkons en andere onhandige plekken en dan komt de vogelwerkgroep ze weer oppakken en op het dak zetten. En vaak storten ze zich van de stress dan gewoon van de rand af. Slechtvalken doen het qua populatie wel iets beter nu maar ze redden het niet zonder heel veel hulp.
Geef de boer een jachtvergunning voor zijn eigen land. Dan heb je weer een normale gelijkwaardige situatie.
Zit, geef poot... koekje?
Hierrrrrrrr.....
Ik heb nog nooit wolven bejaagd ,ik sta er voor open, stalken op de Friese velden.
Ik wacht op de eerste bruine beer ergens in Twente, zijn ook langzaam aan het terugkomen in West Europa.
Zo een wolf kan het niet helpen dat hij de mensentaal niet spreekt
youtu.be/bLZ_Zy1VhMI
Had vanmiddag toenvallig ook Op1 gekeken, van gisteren (*gna gna gna doet), want kwam ook zo uit, erg gelukkig maar allemaal! Want het verhaal (*petje af ook doet) dat daar niet even verteld werd.
Gelijk de boek besteld.
Yvonne Keuls ... Mevrouw mijn moeder.
Niet doen, vreselijk langdradig boek.
@J.Cash | 27-10-22 | 20:19: we gaan het merken
@j.cash, hoop dat de lettertjes niet te klein zijn alleen.
Wolven worden in Nederland net zo gepamperd als"jongeren".
Dat gaat niet goed,en daar mag je niets van zeggen.
Bovendien fokken ze als konijnen.
Je weet hopelijk dat beiden onzin zijn.
lol @ GS
Voor 020 is alles aan de andere kant van de Amstel uiteraard Verweggiestan
Maar ik vermoed dat men aldaar ten buréle van het GSHQ een kleine vergissing heeft gemaakt tussen de provincies Friesland en Drenthe.
Wat wil het geval
(lastig zonder het juiste linkje te mogen plakken)
RTL Nieuws weet te melden:
-plak-
Lezing over wolven in Drenthe afgezegd om bedreiging
Een bijeenkomst over wolven die zondag in Drenthe zou plaatsvinden gaat niet door vanwege bedreigingen. Organisator Natuurmonumenten vreest voor de veiligheid van medewerkers en bezoekers en houdt het bezoekerscentrum in Nationaal Park Dwingelderveld zondag gesloten.
Die dag zou regisseur Cees van Kempen in het centrum een lezing houden over zijn documentaire Wolf. Op de aankondiging van die lezing kwamen via social media zulke negatieve en bedreigende reacties dat de organisatie besloot het evenement af te blazen en het bezoekerscentrum te sluiten.
"We hadden zorgen om de veiligheid van medewerkers en bezoekers. Er kwamen heel veel krachttermen en verwensingen voorbij", aldus een woordvoerder.
- plak -
RTLNieuws - wolven - drenthe - bedreiging - afgezegd
Klik eens op het eerste roze stukje tekst? LC staat voor?
@Lorejas | 27-10-22 | 19:31:
Paralel Universum dus..
"krachttermen en verwensingen". Ojee. Ipv een V- tje in te huren met de staart tussen de benen wegrennen als eens schuwe wolf. ik denk eerder dat er geen hond/ wolf interesse had in de lezing.
Hoe groot een territorium is hangt af van hoeveel er te eten is en van hoe de mens het gebied gebruikt. Een territorium kan variëren van 120 km² tot 2000 km² (ter vergelijking: het IJsselmeer is ongeveer 1100 km²).
Gaat dit nu over het echte Friesland of over het Friesland van de Volkskrant? Erg verwarrend allemaal sinds dat artikel.
Het echte Friesland, want in Groningen (thans Groningen) zijn geen wolven meer. Die lopen daar des nachts altijd wel tegen een windmolen aan. En dat vinden de wolfjes heel vervelend.
@Duwbak_Linda | 27-10-22 | 19:22:
In Friesland hebben we geen hulp nodig. We zijn geen Limburg of Brabant hier.
@Theodorus.Goldbach | 27-10-22 | 20:17: Want dat beweer ik, eh, nergens?
@Theodorus.Goldbach | 27-10-22 | 20:17: Echte Friezen stoppen een volwassen exemplaar tussen twee plakjes brood. Want ontbijt als een koning. Terzijde.
Moeten die wolven dan niet eerst naar Ter Apel?
Nee hoor, ze kunnen naar elk asiel gebracht worden.
Maar werkt dit niet het vuurwapenbezit in de hand dan?
Net als gebieden waar ijsberen zijn en zo.
Voor de wolven onder de reaguurders:
Howlin' Wolf - Killing Floor
Aahwoeoeh
www.youtube.com/watch?v=EGIE28q3fEA
Ik krijg het heen en weer van die wolven.
Wolven knallen?
Dan wordt het tijd voor een Friesche vertaling van
Roald Dahl – Gruwelijke rijmen
Roodkapje en de wolf.
Maar grootmoeder was taai en schriel,
hetgeen de wolf maar slecht beviel.
‘Ze is te weinig,’ klaagde hij.
‘dat is toch geen heel maal voor mij.
Na zo’n schriel scharminkel moet je
als wolf minstens nog een toetje.’
Terwijl hij heel boosaardig lachte,
zei hij: ‘Ik denk, dat ik zal wachten
tot Roodkapje, ’t mals, jong, ding,
terugkomt van haar wandeling.’
Het kleine meisje kwam al gauw
en vroeg aan Wolf traditiegetrouw,
‘O grootmoe, wat heb je ’n grote oren,’
‘Dan kan ik je beter horen.’
‘Wat ’n grote ogen!’ zei ze zoet.
‘Dan kan ik beter zien wat je doet,’
zei Wolf, terwijl hij naar haar staarde,
en watertandde en likkebaardde.
Na dat karkas, vol bot en haar,
dacht hij, smaakt zij als kaviaar.
Maar Roodkapje knipoogde en zei:
‘O wat een mooie bontjas heb jij!’
‘Fout!’ riep Wolf haar nijdig toe.
‘Wat heb je grote tanden, grootmoe,’
‘dát moet je zeggen, ezelskop.
Nou ja, dan eet ik je zo maar op.’
Maar roodkapje trok in een wipje
een revolver uit haar slipje.
en schoot ongelogen,
een kogel tussen de wolf zijn enge ogen.
En week of wat later, ik weet ’t nog goed,
heb ik in het bos Roodkapje ontmoet.
Ik herkende haar bijna niet, dat snap je,
zo zonder cape en vrolijk rood kapje.
‘Hallo!’ riep ze vrolijk. ‘Zie je wel
mijn prachtige bontjas van wolvenvel..'
Hij is fijn!
Wolven in NL! Een ander item waaruit de totale wereldvreemde onbenulligheid van de Nederlandse bestuurslaag blijkt. Iedereen met een beetje gezond verstand begrijpt dat NL te klein en overbevolkt is voor een wolven bestand. Maar nee, uit de ‘bestuurlijke lagen klonk een ander oordeel. Arm Nederland met zulke klungels, op vrijwel elk gebied, aan het roer.
Nee, de wolf is hier zelf naartoe gekomen. Zo werkt natuur. We zijn gewoon met te veel mensen hier, hoezo moet de wolf daar de dupe van worden? De meeste mensen voelen zich boven de natuur staan, terwijl jijzelf ook maar gewoon een dier bent, maar wel eentje met een gigantisch ego.
@Timide_Aso | 27-10-22 | 19:17:
Dus de wolven mogen van jou schapen doodbijten?
@ZZP-er | 27-10-22 | 19:21:
Je moet er vooral een fatsoenlijk hek omheen zetten.
@Timide_Aso | 27-10-22 | 19:17: De wolf is een exoot in NL gewoden. Net als de beer en de lynx. Daarbij passen ze hier gewoon niet, was te voorspellen en blijkt. Ze geven alleen maar frictie. Frictie tussen Timide Aso’s en mij, zoals hier blijkt en tussen domme en slimme mensen in het algemeen. Vraag: hoeveel stuks vee e.d. hebben het leven verloren, in NL, door de natuurlijke moordlust van de wolf? Nou? En dan bedoel ik niet die beesten die gedood en opgegeten zijn, maar beesten die gedood zijn omdat wolven dat nu eenmaal doen. Die hadden nog geleeft zonder jouw en jullie naïeve utopische wensen. Daar ben ik tegen. Wacht tot de eerste mens in recent NL door een wolf wordt gegrepen. Dat alles zal jullie verantwoording zijn, beste Aso’s.
@Peter-Rissing | 27-10-22 | 20:20: hoeveel stuks vee wordt gedood door de mens?
En hoe vaak worden mensen door wolven gegrepen in landen "waar de wolf wel hoort"?
De wolf is uitgezet hier
@Timide_Aso | 27-10-22 | 20:41: Daar heb je er weer 1: zgn dierenvrienden, die ongegeneerd met tangen op varkentjes slaan.
Op de Friezen kun je bouwen. En op hun land ook.
Het verhaal van Roodkapje is heel anders als de wolf het vertelt
Het asielsprookje is ook heel anders dan dat Eric van der Burg het vertelt.
Kan niet. Die is dood.
Wolven zijn de zoveelste gelukszoekers die onze boeren verdringen.
Geert, doe uw slechtst.
De wolven in NL wennen zo snel aan mensen dat ze bij de fietsenstalling rustig langs wandelen (Park Hoge Veluwe).
Moeten ze ze ook niet gaan voeren om zo hun moeflons (die helemaal niet thuishoren in NL) te beschermen.
Wat een waanzin om in het dichtst bevolkte land van Europa trots te zijn op de terugkeer van de wolf. Wild past niet meer in Nederland.
Romantisch gedoe.
Een deel is eco-wap, een ander koopt hoodies met van die wolvenkoppen erop.
Wild past prima op het bord.
Maar beppe, wat heeft u grote oren.
Ja, myn leave bern, dan kin ik better farre.
Roodkapje had links -6 en rechts -8 en een hoortoestel blijkbaar.
Tip voor Friese veeboeren: hang rond je weiland speakers op en draai 24/7 muziek van Glennis Grace. Doe wel oordopjes in de oren van je vee. Vogelverschrikker met gezicht van Glennis geeft ook succes.
Of een hek.
Hoe hoog denkt u dat zo’n hek zou moeten zijn?
@SjefvanLiwwadden | 27-10-22 | 19:03:
Ik zou wolfshonden verkiezen plus hek.
Moeten die natuurgekkies niet gaan janken als er een wolf aan repen wordt gescheurd.
@SjefvanLiwwadden | 27-10-22 | 19:03: Is al uitgewerkt.
wolvenhekfryslan.nl/technische-realis....
De gulden middenweg zou zijn om wat wolven te schieten net als elk ander wild. Dan zijn ze schuw en bang voor mensen. Nu worden ze brutaler en gaat het niet lang duren of er ligt een dood kind.
Ik denk dat we prima naar duitsland kunnen kijken wat betreft de cijfers incidenten tussen mens en wolf. Ik zelf ben daar te lui voor.
Ben je gek...
Om de aantal maanden lees je dat er een of andere haai iemand in zijn of haar been heeft gebeten...
#teamwolf
Ah, het dood kind argument. Kun je ook alle honden verbieden.
Man bijt wolf.
@Baksteenbakker | 27-10-22 | 18:47: Duitsland is minder dicht bevolkt dan NL.
@GPZ550 | 27-10-22 | 18:59: er zijn provincies in Duitsland met vergelijkbare grote en bevolkingsdichtheid waar ook wolven leven en daar worden geen mensen aangevallen hoor.
@SterF... | 27-10-22 | 18:51: Alle honden verbieden? Aanlijngebod + muilkorf voor gevaarlijker beesten + houdverbod voor baasjes die ongeschikt gebleken zijn, is wat mij betreft voldoende. En boswachters mogen schieten op loslopende honden (en wolven).
Och jee, ja natuurlijk, alleen de mens heeft het recht om zich overal te vestigen en zich de natuur toe te eigenen. Stel je voor dat een ander diersoort ook een stukje wil op eigen initiatief.Alles is voor Mensie.
Hallo even wakker worden: wij hebben het hier over Nederland, één van de meest geïndustrieerde en dichtst bevolkte gebieden van de wereld. Het is hier niet de Hoge Tatra, ofzo.
Boreaal gebied Friesland.
Kan je coyotes africhten?
"Er zijn geen verslagen van coyotes die wolven doden, maar coyotes kunnen wolven opjagen als ze in de meerderheid zijn."
Wolven jagen op Coyetes. Zijn gemakkelijke prooi want klein en verdacht vaak solitair. In Amerika heb je roedels van tientallen wolven die best een flink stuk sterker en groter zijn dan "onze" wolven.
De slechte reputatie van de wolven is volledig onverdiend. Roodkapje was een slet, zo alleen het bos in gaan, naar oma, laat me niet lachen, naar mao zul je bedoelen, die vuile communiste. En die biggen hadden nooit een Hugo de leiding moeten geven bij de huizenbouw, dan vraag je om problemen (Speed over direction is het motto van elke Hugo). Dus al die woke boeren oprutten naar Friesland, ga maar uithuilen in je boerenzakdoek.
Al die k.t wolven moet je zo snel mogelijk uitroeien. Die beesten horen hier niet thuis in dit land, Geen echte wilde natuur hier. Nog even dan gaan we hier staan juichen als we leeuwen, krokodillen, olifanten of beren spotten. Het is hier geen Afrika of ander groot land of werelddeel met ontiegelijk veel wilde natuur. Weg met die beesten. Natuurpark in Lelystad met z'n paarden, herten e.d. was ook al zo'n groot succes.
Leeuwen, krokodillen en olifanten, die horen hier niet thuis nee, maar de wolf op zich wel.
Inderdaad, opzouten met dat beest,
als dat beest gewenst is creeer dan een gebied waar die kan huizen, zonder dat beest het schapen, koeien van jan en alleman dood.
@SterF... | 27-10-22 | 18:54:
En de boer mag zijn schapen verdedigen met een jachtegeweer.
@ZZP-er | 27-10-22 | 19:23:
Nee, dat mag dan weer niet.
@SterF... | 27-10-22 | 18:54: De beer hoort hier ook, maar ik heb nog niemand horen zeggen dat hij de beer terug wil.
Ondertussen in hunebeddenland,
Geen Halloween spooktocht in Hollandscheveld uit angst voor wolf. Deskundigen vinden de afgelasting onnodig.
www.rtvdrenthe.nl/video/Wolfoween-DNO...
"Wolvenupdate: Friesland wil oorlog beginnen"
Van uw reporter uit Friesland:
Eh, nee. Luie boeren of hobby-boeren willen dat. Maar wil eigenlijk vooral geld zien van de overheid om de wolf buiten de "tuin" te houden. Hier in het dorp vinden ze de wolven "machtig" maar zijn wel de slachtpartijen onder klein vee beu. Het is niet dat ze de wolf willen gaan afschieten. Meer dat ze willen dat ze willen dat er een "grens" komt tussen het kleine hobby-vee en de wolf. Tsja. En bij verlenging honden trouwens. Een koe is te groot voor een wolf (zelfs een roedel eigenlijk) tenzij de koe drachtig is, dan is ze misschien te lomp en en traag en dan nog blijft het de vraag of een wolf dit doet want eigenlijk wil een wolf vooral eten meenemen en verstoppen. Koe is een beetje te groot en teveel moeite. Zoals de mens (volwassen althans) te groot en teveel moeite is tenzij ze echt hongerig zijn.
Oh ja, stop je drachtige koe in de schuur domme boeren!!! Is het geen wolf dan is het wel een paar loslopende Boerboelen of Ridgebacks.
"Even een update over de enige oorlog die er toe doet momenteel: de strijd met de grijze wolven"
We hebben geen grijze wolven in Europa. Europese wolven zijn kleiner en herkenbaar aan hun grijs/roodachtige vacht.
"En dan bedoelen we deze keer de roofdieren en dus niet de Turkse club."
Turkse fascisten. (Ülkü Ocakları) Noem het bij het beestje bij de naam a.u.b. Overigens zijn deze nationalisten niet bepaald overwegend islamitisch. Ja, wist ik ook niet... Zijn een soort van Thierry Baudet volgelingen. Geen grapje. Zitten wel veel moslims tussen maar hun ideologie heeft niets met islamitische begrippen zoals naastenliefde die de moslims nota bene gejat hebben van de christenen.
"Ridgebacks."
Wanneer die dieren bijten, dan is de baas niet in orde.
Mijn Ridgeback bijt geen vee. Mijn Ridgeback bijt mensen, daar zijn ze oorspronkelijk ook voor gefokt. Maar mijn Ridgeback bijt alleen wanneer ik dat wil. Kwestie van opvoeding.
@Frau_Ferkel | 27-10-22 | 18:41:
Ehm, beiden is niet okay. Mijn hond is nogal fors en heel loyaal maar ze mag helemaal niets bijten ook geen mensen. Is ook niet nodig.
@Theodorus.Goldbach | 27-10-22 | 18:44: Ik woon in de pampa. Mijn Ridgeback Moshe bewaakt het erf. En dat is soms ook nodig.
@Frau_Ferkel | 27-10-22 | 18:41:
Een beetje opgevoede ridgeback doet geen vlieg kwaad, maar je moet een ridgeback niet boos maken.
@Theodorus.Goldbach | 27-10-22 | 18:44: Mijn hond ook niet, komt trouwens niet in haar op, zelfs de dertig katten doet ze niets, nou lopen die alleen buiten, komt er soms een binnen, kijkt ze van, die hoort niet hier. Wacht tot ik actie onderneem en ze naar buiten gooi.
Maar die wolven, weg ermee, voordat een kind gegrepen wordt.
@gato | 27-10-22 | 18:49:
"Maar die wolven, weg ermee, voordat een kind gegrepen wordt."
Hear hear.
@LD69 | 27-10-22 | 18:55:
Dat noemen ze het roodkapjesysdroom.
Heb je hem ook weer, de Randstedeling die een paar jaar uit die zelfde randstad gevlucht is en dus overal verstand van heeft, hij weet hoe lui die oplichtende geldwolven die zich boeren noemen zijn, hoe zeer de wolven in dat landschap thuis horen en alleen drachtige koeien en schapen aanvallen, het jammere is dat er nog steeds een paar naïeve mensen zijn die dit soort gereutel van zichzelf op alle gebieden expert vindende narcisten serieus nemen.
@zwellevertje | 27-10-22 | 19:03: "oplichtende geldwolven die zich boeren noemen"
Medicatie vergeten vandaag? Of is dit sarcastisch bedoeld? Eerlijke vraag, de Nederlandse nuances zijn soms lastig.
@zwellevertje | 27-10-22 | 19:03:
Wie ik? Ik ben geboren en getogen in Friesland op het platteland, tussen de boeren. Dat ik lekker weer thuis ben gekomen is omdat ik het goed voor elkaar heb in mijn leven en me dat kan veroorloven. Met je vluchten.
@Frau_Ferkel | 27-10-22 | 19:09: Niet mijn maar zijn worden, ooit, lezen is een kunst idd!
Je kan beter optyfen met die schapen. Komt er direct misschien ook wel ruimte voor... De beer!
Om die paar moestuintjes tussen de vinexwijken natuur te noemen vind ik trouwens wat ver gaan. Alles in dit land is inmiddels man-made.
Nee, jij komt gewoon nooit van je zolderkamer af. Geeft niet verder. Maar ga niet beweren dat er hier geen natuur is. Wel schuurt het tussen natuur en mens. Zo zijn wilde zwijnen en herten ook geen pretje voor een kleuter.
Je hebt gelijk Boeloeboe. Echte natuur is gewoon natuur waar de mens met zijn poten vanaf blijft, en die hebben we niet in Nederland. Alle natuur hier moet worden onderhouden; geknipt, gerooid, begraast, enz. Nederlandse natuur zijn boterbloem, fluitekruid, brandnetels en wat loof- en naaldbomen. Bevers, prezwalskipaarden, hooglanders, bevers en wolven zijn hier in dit postzegel landje door de mens geplaatst.
Als je echte natuur wilt doe je niks als overheid, hooguit een gebied afzetten, en daarbinnen laat je de boel de boel. Daar horen afgestorven bomen bij, kadavers van everzwijnen, onder water gelopen stukken, etc. bij. Geen wandelpaden, anwb paddestoelen, fietsroutes en graasschapen.
Doe ik dat voor u. In Nederland is geen natuur, alles is gecultiveerd. Postzegels groen tussen (snel)wegen en bebouwing. Geen plek voor grote roofdieren.
Friesland: een lommerrijk en zeer onoverzichtelijk terrein. Gelukkig zijn er geen leeuwen.
trojka hjir, trojka dêr
mem stiet de kofje klear.
Het drama van Drs.P staat er niet bij.
Maar het zijn er best veel.
en.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_at...
Bedreigingen aan het adres van Natuurmonumenten en de regisseur van die wolvenfilm!
Het escaleert nog aanzienlijk sneller dan ik al verwacht had, nog voordat de eerste wolf in Nederland verscheen.
Je kon op je klompen voelen aankomen dat de wolf op termijn tot grote trammelant zou leiden, maar het gaat nu al erg snel. Zeker gezien het nog maar tamelijk kleine aantal wolven dat er nu rondloopt. Dat kunnen er namelijk nog veel en veel meer worden!
In de USA weten ze wel raad met de coyotes( kleine wolfachtigen), youtu.be/_idI4_LwQbA
Wacht maar tot een roedel z'n tanden laat zien aan een fietsend gezinnetje. Eens afwachten hoe dat gezinnetje er dan over denkt.
Verder is het belachelijk dat je je veestapel niet mag beschermen met je schrootgeweer.
Een wolf schiet U niet met schroot. Een degelijk kogelgeweer, dat heeft U nodig.
@Frau_Ferkel | 27-10-22 | 18:23: Mijn fout, Ik dacht "ik eet m'n toch niet op, dus ook geen gedoe met korreltjes".
@Frau_Ferkel | 27-10-22 | 18:23: Tuurlijk wel, gewoon buckshot 000 gebruiken.
Mag ik mee doen, bitte bitte?
Hier in Duitsland "verdwijnen" vaak wolven. Maar op mijn land heb ik tot nu toe geen geluk gehad.
Er verdwijnt hier ook wel eens wat.
Is er al een aktivist van de party van de dieren die zich heeft vastgelijmd aan de plaatselijke Bor de Wolf?
Er is geschikte lijm voor: www.floormade.nl/product/wolff-lijm-i...
Ik heb al jaren een wolf in m’n gebit.
Voel je niks van.
Alleen soms ahoeoeoeoeoe roepen.
En de bevers moeten ook dood.
Weg met al die beesten.
En lieve hertjes.
www.ad.nl/dordrecht/slachthuis-wacht-...
@Mr_Natural | 27-10-22 | 18:17: Jonge herten zijn lekker, mals vlees, prima steak. Van de oude herten kunt U het beste goulash maken.
@Frau_Ferkel | 27-10-22 | 18:21:
Lekker, ik ben gek op reetjes.
@Mr_Natural | 27-10-22 | 18:43: You dirty old man.
De enige wolf die in Nederland thuishoort is John de.
Behalve Saharazand worden er ook steppewolven verwacht.
Get your motor runnin'
OK ik ben voor boeren en nog voorder voor de wolf. Er zijn grotere problemen jongens en meisjes (hoe noem je ook alweer in het Fries?)
Dus #teamwolf #teamboerenbehalvedieinfriesland
Misschien kunnen CO2 gekkies hun kids aan de wolven voeren? Ik zie toch echt liever wolfen dan al die verwende koters. Doe het voor het klimaat!
Trojkaverhuur heeft de toekomst.
We zitten eraan te denken om Kanaleneiland weer een eiland te maken, zet ze daar maar.
It rint de spuigatten út! En wat wolle no yn ús greiden, ús fee of de wolf?
Jezus Deks...
Ben nog bezig met het hele BMI verhaal..!!
In kûgel yn 'e bealch sjitte fansels!
De iene syn dea, is de oare syn brea!
Je moet niet zoveel Berenburger zuipen…
Wy wolle fee yn ús greiden. En gers dat twa lytse kont heech is !
Het wordt me een beetje te exotisch hier
Protte Friezen yn e panelen hjir.
Tijdens de boerenprotesten verhaalden de boeren hoe ze onderdeel waren van de natuur etc. maar die moet dan wel doen wat zij willen dus de wolf moet oprotten. De overlast van die beesten is nihil alleen schieten mensen in de vlekken als het om een paar bloederige schapen gaat. Zo gaan die dingen, die beesten zijn hier uit zichzelf gekomen en zij zullen toch wel het beste weten of Nederland geschikt woongebied is, historisch gezien horen ze hier ook gewoon thuis. Laat die beesten gewoon met rust en stel je niet zo aan, is de natuur. Als we alles en iedereen moeten gaan afmaken waar we een beetje overlast van kunnen ondervinden, blijft er weinig over.
Ja joh, net als die herten in de waterleiding duinen die door de straten lopen daar. Misschien kan dat probleem ook opgelost worden met een paar wolven.
@Sinterbikske | 27-10-22 | 18:13:
In London stikt het werkelijk van de vossen. Als je s'avonds op het juiste moment de deur uit gaat dan zie je ze geheid daar waar ook groen is.
Fijn he, die wolven...
twitter.com/AntonduMe2/status/1583076...
@zwellevertje | 27-10-22 | 18:17:
Is natuur.
Laat kanker met rust, dat is de natuur. Laat een grote meteoriet lekker inslaan op aarde, dat is de natuur. Laat alle vulkanen tegelijk lekker uitbarsten, dat is de natuur.
Kortom, je kletst uit je nek over zaken waar je nog niet goed hebt nagedacht.
@Louter Leuter | 27-10-22 | 18:16: En die vossen vreten ook je vuilnisbak nog leeg als je hem niet goed afsluit.
@zwellevertje | 27-10-22 | 18:17: als je daar een trauma van oploopt moet je het bij jezelf zoeken en hoever je van het leven en de realiteit bent afgedwaald, moet je niet de wolf de schuld geven. Zo gaan die dingen.
@Louter Leuter | 27-10-22 | 18:18: Ja, dat zeggen ze van de Oostvaardersplassen ook, terwijl dat toch echt een man made crepeer park is met een hoog hek er om heen.
@Capt. Iglo | 27-10-22 | 18:24: Jouw redenatie volgend zou rattengif ook verboden moeten worden? Ratten horen er ook gewoon bij hoor, is ook "natuur".
@KeesBruin | 27-10-22 | 18:24: van een wolf ga je niet dood. Aanvallen zijn zeer zeldzaam of ik moet het nieuws over al die aanvallen op mensen in Duitsland gemist hebben. Gebeurt gewoon nooit. En de schade is verwaarloosbaar in financiële zin, als je dat vergelijkt met bijv. vogels op fruitbomen (die ook allemaal maar afmaken dan?) en boeren krijgen het vergoed omdat het een bedreigde diersoort is. Er is dus geen probleem behalve tere zieltjes.
@zwellevertje | 27-10-22 | 18:25:
Daar komt op een dag de wolf ook. En dat is niet noodzakelijkerwijs slecht. Bijvoorbeeld, zoek op joeptjoep naar iets als: How wolves saved Yellowstone National Park.
@zwellevertje | 27-10-22 | 18:27: is ook verboden. Verder slaat die vergelijking natuurlijk nergens op, ratten in grote getallen kunnen gevaarlijk zijn voor de leefbaarheid en gezondheid en dan bestrijd je ze, op dat niveau zitten we in Nederland helemaal niet m.b.t. wolven mocht het zover komen is ingrijpen natuurlijk geoorloofd.
Helemaal eens. De maakbare natuur is het helemaal, ook overal fantastisch geslaagd. Laten we de hekken van de Noordvaardersplassen dan ook maar neerhalen. Daarna leeuwen en tijgers uitzetten in stedelijke gebieden. Het zal best wel wat meevallen.
*bamboe voor panda's aanplanten doet*
@zwellevertje | 27-10-22 | 18:27:
Ja. Geen zooi laten rondslingeren. Bepaalde nieuwe Nederlanders moeten ook stoppen met het naar buiten gooien van etenswaren.
@Louter Leuter | 27-10-22 | 18:18:
Op de schaal van bermbegroeiing tot oerbos cq woestenij scoort NL niet zo denderend. Het hoogste wat je hier hebt is een park, zoals Park de Hoge Veluwe. Dus één treetje hoger dan plantsoen.
Hoewel, nu ik dit opschrijf kan je wel beter spreken van Plantsoen de Hoge Veluwe, sinds Nikko Koffeman gaten in het gaas eromheen heeft geknipt (althans dat gerucht gaat).
Er is geen boom die hier staat zonder toestemming van de ambtenaren van het Ministerie LNV, Staatsbosbeheer of "Natuur"monumenten. En er ook geen boom die omvalt zonder toestemming van diezelfde lui. Op een enkele februaristorm na.
Kortom: in NL heb je géén natuur.
Je hebt wel een hoop Randstedelingen die – met een misplaatst gevoel van romantiek – denken dat de 1-Euro-kerstboom van IKEA zomaar geplukt is uit "de natuur" (hij is groen toch of niet dan ?')
@Louter Leuter | 27-10-22 | 18:33:
YP is lang niet zo dichtbevolkt als NL den daar gáát je argument.
@Capt. Iglo | 27-10-22 | 18:33:
Tuurlijk, de put dempen als het kalf verdronken is, de naïeve (lees: domme) aanpak van de randstadjet.
@Capt. Iglo | 27-10-22 | 18:33: Rattengif is helemaal niet verboden, het mag echter alleen maar door vakbekwame mensen gebruikt worden, een maatregel die in dit verband met dat geromantiseerde beeld van die wolven in NL ook geen kwaad zou kunnen.
@LD69 | 27-10-22 | 18:38:
Doelde meer op het gedrag van het dier. Maar ik geef u volkomen gelijk. Er is ook een wolf bij ons al gespot (een kilometers lang bosrijk en heidegebied tot in België - met reetjes en zwijntjes, en bij die beren kan je beter weg blijven).
@LD69 | 27-10-22 | 18:39:
De Oostvaardersplassen zou een roedel best nuttig zijn. Of wil de koning die zwakke dieren zelf schieten? Oh nee afschieten mag ook al niet. En bijvoeren moet van de ene en mag niet van de ander.
@LD69 | 27-10-22 | 18:41: wanneer is iets natuur volgens jou dan? De dieren, planten en organisme die ergens leven hebben er verder geen boodschap aan wie iets ergens neerzet of het onderhoudt en hoe, dat die daar leven en hoe is gewoon natuur(lijk). En welke kalf moet gaan verdrinken? Wolven leven niet te dichtbij elkaar en niet in bewoond gebied (zolang mensen ze niet voeren) dus als er “te veel” zijn trekken ze weer verder (dit zijn ook vaak degene die schapen doden, die onderweg zijn niet degene die hier wonen), zo zijn ze hier ook gekomen. De enige overlast is een beetje dood vee af en toe. Nou, nou vreselijk.
@Louter Leuter | 27-10-22 | 18:48:
De Oostvaardersplassen lijken best groot. En er is genoeg wild inderdaad, te veel eigenlijk. Maar het is in feite een kilometer of 12 breed. Wolven leggen 40-50 km per dag af
@Capt. Iglo | 27-10-22 | 18:50:
Het is geen heel vast te omschrijven fenomeen maar voor mij is Natuur een onbeheerd gebied, groot genoeg om een natuurlijke balans te krijgen in flora en fauna.
Dat onbeheerd is voorwaarde vind ik: een omgevallen boom blijft liggen en rot langzaam weg, waarbij het tegelijkertijd een biotoop vormt voor allerlei planten, zwammen en beestjes die leven en tot bloei komen op en bij zo'n houten kadaver. Een hoge mate van ongereptheid dus.
In NL is het echter heel lang beleid geweest om een bos opgeruimd te houden, dus dood materiaal werd afgevoerd (zeker in productiebossen, begrijpelijk) maar daarmee creëer je geen natuur. Laat het ontstaan en laat het begaan. Ook paden en wegen worden niet per sé vrij gehouden voor wandelaars of overig verkeer. Zeg maar een woestenij, dat heb ik voor ogen. Zoiets kan niet te klein zijn want langs de randen is er interactie met de mens en in die natuur kan hij/zij beter afwezig zijn. Zoveel plek heeft NL niet, te versnippert en te verstedelijkt en niet te vergeten: te veel infrastructuur voor ongerepte natuur.
Ik denk dat die wolf wel leeft zoals je beschrijft maar die leefwijze erodeert. Kijk bijvoorbeeld naar vossen, meeuwen, eksters. Van oorsprong ook redelijk schuwe dieren maar ze passen zich echt wel aan. Dat is ook het echte principe van 'leven': aanpassen aan veranderende omstandigheden.
En over dat verdronken kalf, ik denk dat het een kwestie van tijd is dat er in de confrontatie tussen wolf en kind er een keer iets gruwelijk mis gaat. Het hoeft geen directe aanval te zijn, kan ook rabiës of een andere ziekte zijn.
Mooi man.
Benieuwd wanneer de bruine beer eindelijk terug komt. Na al die jaren.
Klimaat verandering is ook natuur, groeiende mensheid ook.
De Dronebas wordt al geopperd als de nieuwe naam voor het door wolven bezette gebied.
www.youtube.com/watch?v=6isz01iv8Ls&a...
Dit is nou eenmaal wat ik doe ja..!!
Denk je dat die wolf anders gaat doen...!! #teamwolf.....
Ophef om niets.
In de grote steden fietsen Gorillaz door de stad.
Op mijn fiets.
Afschieten die Bor de wolf.
Zul je zien dat ie nèt de loop ombuigt.
Knal je jezelf in je gezicht.
@Ruimedenker | 27-10-22 | 18:08: Naar het buitenste buitenbos ermee!
Terug het Enge Bos injagen zeg ik
Zeg maar wat iedereen met één hersencel meer dan de natuurwappie `wolf hoort in NL" idioten al jaren geleden zag aankomen.
Dit lijkt op gedram van minkukels Roodkapje en zeven kleine geitjes, en oke, drie kleine biggen. Maar van die laatste twee groepen zijn er toch veel te veel? Geef Midas de ruimte en het stikstofprobleem verdwijnt.
Al die biggetjes in Brabant leven in huisjes van steen dus de grote boze wolf maakt daar geen kans
@HD50 | 27-10-22 | 22:16: Wolf = bedreiging dus afschieten of verjagen. Les van je oer-Nederlandse voorouders. Niet luisteren naar die debiele ecologen
Met plaatsen als Wolvega vraag je er wel een beetje om.
In Groningen staan de deuren helemaal wagenwijd open:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Hongerige_Wol...
Wolven: GA. Da's niet bepaald uitnodigend.
Die beesten horen idd niet thuis in een stadsstaat zoals Nederland. Oprotten met dat tuig dus.
Steden horen niet te bestaan. Als u denkt dat een lantaarnpaal hier meer "hoort" dan een roedel wolven dan bent u de typische postmoderne mens waar er al miljarden van zijn. U bent veel meer te missen dan die paar wolven.
@Zeebonkus | 27-10-22 | 18:18: Beetje naïef om te denken dat er in een land als NL nog ruimte zou zijn voor een roedel wolven ipv lantarenpalen maar goed, het staat u vrij om in uw eigen droomwereld te leven.
Zorg dat je altijd hondenkoekjes bij je hebt
En poepzakjes.
REAGEER OOK