Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland krijgt 28 vernieuwde Apaches, "operationeel relevant tot 2050"

28 Apaches is trouwens de gehele vloot, onderstaand ziet u de eerste

Onze vier Reaper Drones bewapend met Hellfires. Alle 28 Apache Delta's (AH-64D) die vanaf 1997 in gebruik zijn binnen drie jaar gemoderniseerd tot de Apache Echo (AH-64E). We gaan Indië heroveren hè? Het Ministerie van Territoriale Acquisitie schrijft: "Dankzij de remanufacture heeft Defensie straks moderne en betaalbare toestellen die tot 2050 inzetbaar zijn. Daarvoor ondergaan ze een grondige ingreep. De 28 ‘Delta’s’ worden compleet herbouwd en gereviseerd. Zo krijgen ze een nieuwe romp, transmissie en rotorbladen. Ook wordt het motorvermogen vergroot en krijgen ze een betere missie-uitrusting. (...) Modernisering is noodzakelijk om operationeel relevant te blijven, met het oog op de huidige dreigingsontwikkelingen.

Op deze promo-tekening van Boeing lijkt het dat de draagvleugel van twee naar drie draagpunten is verbreed, wat in theorie betekent dat Apache Echo 24 Hellfires (!) in plaats van 16 Hellfires kan dragen. Kan altijd van pas komen! Gun cam compilatie en meer foto's, na de breek. Liefhebbers verwijzen we door naar naslagwerk Wargasm III: Helicopter Gunships uit 2015.

Boeing trots

Boeings artist impression met vleugel van drie draagpunten

Je zou het bijna vergeten door alle PR: het zijn onvoorstelbare moordmachines

Foto's

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

28 hele helikopters. Wow, jeh zeg, poeh poeh, tsjonge jonge. We tellen weer mee?

Martin Jokt | 26-10-22 | 21:15

Even over helicopters zijn achterhaald: hoe kan je snel en zonder hinder van wegen/modder/sneeuw gevechtskracht nar een knelpunt brengen? Juist: vliegtuigen oen helicopters. Vliegtuigen gaan vrij hard en kunnen dus maar beperkt grondstuen verlenen, dus grijp je toch naar de helicopter.
Verliezen? Die waren altijd hoog, in alle oorlogen.

"There were about 11,835 U.S helicopters that served in the Vietnam War. The U.S records showing 5,607 helicopter losses" - tussen ca. 1964-1975 dus ~500 per jaar!

"In total, at least 333 helicopters and 118 Soviet jets were reported lost during the war." - tussen 1978-1989 dus ca. 30 per jaar. En dat tegen sandpeople.

Monkey Cabbage | 26-10-22 | 19:24

De enige helikopter die ik erken is Blue Thunder.

Sinterbikske | 26-10-22 | 18:28 | 2

Ik ga voor Airwolf

TRUMP | 26-10-22 | 18:30

Nieuwe romp, nieuwe versnellingsbak, sterkere motor, nieuwe rotorbladen, nieuwe bewapening. Is het dan niet gewoon n hele nieuwe? Wellicht beter de oude aan Oekraine te verkopen en nieuwe aanschaffen. Waarschijnlijk voordeliger en snellerder.

Crankhead | 26-10-22 | 17:51 | 3

Helicopters vergen gigantisch veel onderhoud, redelijke kans dat alles behalve het chassis al eens vervangen is.

Monkey Cabbage | 26-10-22 | 17:57

@Crankhead: Woorden zoals updaten en moderniseren doen het beter in de politiek dan vervangen

trac | 26-10-22 | 22:11

@Monkey Cabbage | 26-10-22 | 17:57: in de luchtvaart kunnen er snel componenten gewisseld worden, er is meestal een pool van onderdelen die rouleren tussen onderhoud en gebruik. Maar als er niks geks gebeurt, blijft er best veel zitten

trac | 26-10-22 | 22:13

Ah kijk, nieuw speelgoed om weg te geven.

Milovsky | 26-10-22 | 17:38

E model staat toch voor electrisch aangedreven ? Goed bezig , milieu enzo.

Schipperke | 26-10-22 | 16:42 | 2

E staat tussen D en F.

Theodorus.Goldbach | 26-10-22 | 17:09

Thanxs

Schipperke | 26-10-22 | 22:07

Ik vond het destijd bij koop al zo raar dat er maar 2 en niet meteen drie draagpunten op gemonteerd werden. Zou in deze tijd er meteen 24 monteren.

Aleon | 26-10-22 | 16:39

Het lijkt er toch op dat de oorlog in Oekraïne aantoont dat tanks en helikopters vrij gedateerde wapens zijn. Worden als fazanten en ganzen van de weg en uit de lucht geknald. Old school. Nederland is kwetsbaar voor raketaanvallen en internetontregeling. Zee- en luchtbewaking en daarmee -verdediging lijken mij de eerste vereisten voor onze defensie.

Maar goed, wij lopen wel vaker een halve eeuw achter op dit gebied. In 1940 hadden we geen tanks en (houten) vliegtuigen.

Lopendbuffet | 26-10-22 | 14:41 | 6

@Theodorus.Goldbach | 26-10-22 | 15:08: Ik hoop dat je gelijk hebt over de efficiente en effectiviteit van onze krijgsmacht maar ik houd toch een beetje een slag om de arm sinds de hype rondom de 'Dutch Approach' in Uruzgan , waar continu hoog van werd opgegeven. Echter bleek dat vies tegen te vallen en vooral een stukje zelf-PR. Daar is onze krijgsmacht dan wel weer aantoonbaar goed in gebleken, getuige de gelikte reclamespotjes om nieuwe piloten (die we helemaal niet nodig hebben, er zijn al genoeg aanmeldingen) te werven.

henkiedeboer | 26-10-22 | 16:25

@Rheodorus Goldbach. Eens

Aleon | 26-10-22 | 16:42

@lopendbuffet; is dit uw analyse vanaf de bank kijkend naar filmpjes op YouTube?

Willem3 | 26-10-22 | 21:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Helemaal leuk met Apache tegen de Taliban... Alleen tegen de Russen wordt het lastig. Manpads en SAM. S300/400. Allemaal systemen die heli's zo uit de lucht schieten. Dat doen doen Uki's nu ook bij de Russen. De lucht is onveilig. Enige wat goed werkt is kleine goedkope drones met raketten of granaten. Dus... beter daar in investeren. De 28 Apache helikopters zijn binnen een week op.

nerugaer | 26-10-22 | 14:32 | 4

Om nou te zeggen dat de Apache achterhaald is voor het arsenaal van Rusland lijkt me een beetje kort door de bocht.
De systemen die je opnoemt hebben een range van hooguit een paar honderd kilometer.
En dat zijn dan de duurdere S400 raketten.

Willem3 | 26-10-22 | 15:29

Zelden zoveel onzin gelezen. Kleine drones zijn leuk tegen een leger wat zich ingegraven heeft en niet manoeuvreert.

Bubske | 26-10-22 | 19:49

Het een sluit het ander niet uit
Sowieso is ons leger nu nog in een week op, ook qua munitie. Maar bijv de Russen zijn dan ook leeg tegen die tijd tegen de navo.
Dessalniettemin moet er echt geinvesteerd worden. Het liefst achteraf voor jan lul.
In ieder geval blijken de koude oorloginvesteringen veel meer t verschil te maken dan we ooit dachten ingezet in de Oekraine

Shoarmamasutra | 26-10-22 | 23:17
▼ 1 antwoord verborgen

Hebben ze al prototypes uitgetest in de Oekraïne?

johnelec | 26-10-22 | 14:12

En wat is de planning wanneer oekraine ontvangst mag nemen van de geupdate machines?

dumbfarmer | 26-10-22 | 14:05

Wat een gruwelijk effectieve machine is die Apache toch. Heeft zijn nut vaak genoeg bewezen tijdens missies zoals Afghanistan.
Met chirurgische precisie worden gronddoelen tot wel 8000 meter met raketjes uitgeschakeld.
Graag meer van dit spul, we zouden het nog wel eens nodig kunnen hebben.

Willem3 | 26-10-22 | 14:00

Apaches, de laatste der Mohicanen waar het Nederlands defensiemateriaal betreft.

HAL 9000 | 26-10-22 | 13:59 | 1

Zijn de Apaches niet al aan Peru verkocht?

McCain | 26-10-22 | 14:06

De nieuwe versie heeft een 4k kleurencamera ??

AldNuut | 26-10-22 | 13:54 | 2

De LHBTI gemeenschap heeft bij Freule Ollongren aangedrongen op het plaatsen van regenboogcamera's om een helder signaal af te kunnen geven aan onze eventuele toekomstige vijanden

HAL 9000 | 26-10-22 | 14:02

@HAL 9000 | 26-10-22 | 14:02: als iemand wat te vrezen heeft van de Russen dan zijn het de LHBTqwerty+ figuren wel

Shoarmamasutra | 26-10-22 | 23:19

Dus ik mag geen wapens bezitten van de overheid maar diezelfde overheid mag wel mijn geld stelen om er wapens voor zichzelf te kopen?
Dat hele leger en de financiering ervan is ronduit onethisch.
Ik pleit voor vrijwillige belastingen.

niet-creatief | 26-10-22 | 13:54 | 1

Maar je denkpatroon is dan weer wel héééél creatief....

Dick-for-brains | 26-10-22 | 16:42
-weggejorist-
stamcel | 26-10-22 | 13:38

krijgen kriegen, oorlog voederen en het complex lukratief houden.
Er zijn kansenwijken waar nog steeds geen permacopter in de nacht hangt.

Tanks zijn weg, het vierde juni incident bracht de partijleiding toch aan het schrikken.
Nu een heldhaftige banierman die opruiende text aan viaduct hangt
“No PCR test, but food. No lockdown, but free. No dictator but vote.”
Helicopters zijn veel sneller ter plaatse en kunnnen exact op de bestemming een pakje droppen voor demense.

Wij feliciteren diverse wereldleiders met de geboekte voortgang in hun derde vijfjarenplan.

hallevvezool | 26-10-22 | 13:38 | 1

Verder alles flex?

Shoarmamasutra | 26-10-22 | 23:20

Verdomme, toch weer de verkeerde aandelen gekocht. Ik ging voor geneesmiddelen en voedsel maar in 2014 had ik direct moeten instappen bij Amerikaanse wapenfabrikanten. Gemiste kans.

drs. Levi Samsonov | 26-10-22 | 13:37

Pas over een jaar of drie? Voor die tijd zal de lijst van bedrijven en organisaties met de hoogste stikstofuitsoot wel definitief zijn zodat defensie niet geraakt wordt. Een-tweetje tussen v.d.wal en ollongren.

pa_niek | 26-10-22 | 13:34 | 1

Maar behoord defensie dan nu al niet tot één van die bedrijven met een hoge stikstof uitstoot?

Peerkeoud | 26-10-22 | 21:17

Net nu mijn beleggingsfondsen allemaal uit de wapenhandel en oorlogsindustrie zijn gestapt krijgen ze van dit soort lekkere mega-orders. Iemand wordt hier schatrijk van en dat is geen Nederlander of Oekraiener.

small_town_dude | 26-10-22 | 13:31 | 1

Zelf kopen die aandelen, olie tabak en wapens. Mag het plebs wel in beyond meat, Tesla en Meta gaan zitten.

Thies | 26-10-22 | 13:38

De "dreiging" komt nu van Rusland. Rusland heeft tanks. Met een hellfire kan een tank op de grond uitgeschakeld worden. Verder is alles geheim...

Expert Homo | 26-10-22 | 13:30 | 1

Dreiging?
Heb je gezien hoe die gasten presteren in Oekraïne?

ReyNemaattori | 26-10-22 | 16:26

Hebben we die dingen echt nodig? Ff wachten en de EU heeft zelf een leger.... oh wacht

DeAapUitDeMouw | 26-10-22 | 13:26

Oh ja, er is nog wel iets waar Rutte IV in de goede richting denkt. Ik ben veel te simpel om te weten welke wapens relevant zijn voor Nederland, maar elk wapentuig ziet er goed uit. En godzijdank wordt dit beleidsterrein niet lamgelegd door een ziekelijke neiging om dingen via Brussel te willen regelen.

HerzlichWillkommen | 26-10-22 | 13:26 | 1

Over een jaar of wat zal de roep om een EU-leger de boventoon voeren en dan 'hevelen' we onze units over...

ReyNemaattori | 26-10-22 | 16:27

Jaaaah, het is onze oorlog, dus direct naar het Oekraïnefront sturen.

Kwakjeszalver | 26-10-22 | 13:26

Liever één Blue Thunder dan 28 Apaches. Of een Airwolf.

small_town_dude | 26-10-22 | 13:24 | 1

Oh ja. Blue Thunder. Dat was ook wat.
https://www.youtube.com/watch?v=8_ZQIf6YB7E&ab_channel=StevenBrandt

Theodorus.Goldbach | 26-10-22 | 13:36

Die Apaches zijn in ieder geval handig om de eigen bevolking onder controle te houden.

LucaBrasi | 26-10-22 | 13:22 | 1

Daar zijn drone’s beter in. Kleiner, goedkoper, grotere aantallen etc.

Kwakjeszalver | 26-10-22 | 13:24
-weggejorist-
Hendrik_Ijzerbroot | 26-10-22 | 13:20 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Past allemaal een beetje in het plaatje dat het Nederlandse leger nog verder moet worden omgetoverd van een tankdivisie van de Duitsers naar een "rapid response force". Alles moet licht en versatiel zijn en vooral snel inzetbaar.

Mooi spul hoor die Apaches. Niet zo tof als deze fictieve helikopter maar toch.
https://www.youtube.com/watch?v=SfyhL-pFFMw&ab_channel=Denilee

Hoe dan ook. Nu hopen dat die F-35 Lightning II dingetjes snel komen (alle 52) die ook met "speciale wapens" kunnen smijten. Marine nog een beetje opkalefateren met nieuwe onderzeebootjes en fregatten. Mariniers, commando's en luchtmobiele brigade zeer snel inzetbaar maken waar dan ook ter wereld. Flink investeren in mobiele artillerie en dan vooral PzH2000 en HIMARS en Nederland heeft een klein maar geducht legertje wat goed past binnen de nieuwe rol die we moeten spelen in de NAVO.

Gelukkig staat de tijd een beetje aan onze kant deze keer omdat de Russen zichzelf stukgelopen in Oekraïne en jaren nodig gaan hebben om weer een beetje knap leger op de voet te krijgen.

Theodorus.Goldbach | 26-10-22 | 13:20 | 4

Wat hebben we aan artillerie behalve ze door te schuiven naar Oekraïne?

henkiedeboer | 26-10-22 | 13:47

@henkiedeboer | 26-10-22 | 13:47:

Om ondersteuning te geven en/of specifieke doelen naar de hel te blazen. Het heeft weinig zin om de mariniers naar Estland te sturen zonder een beetje degelijk geschut en luchtmacht erbij.

Theodorus.Goldbach | 26-10-22 | 15:12
▼ 1 antwoord verborgen

De oorlog in Oekraïne laat zien dat niet alleen kwaliteit belangrijk is, maar ook kwantiteit. Bijvoorbeeld in bewaking kwetsbare infrastructuur, of het afschieten van golf na golf van ongemotiveerde, ongetrainde, slecht bewapende dienstplichtige Russen. Het is een soort zombie-attack met een radioactief randje.

Alle agenten leren schieten met een volautomatisch wapen zou een eerste stap zijn.

Feynman | 26-10-22 | 13:17

In een moderne oorlog hebben die peperdure gunships geen enkele waarde meer. Nieuwe luchtafweer , vooral stingers schieten die dingen zo uit de lucht zoals de Russen hebben gemerkt.

meneer Q | 26-10-22 | 13:16 | 1
-weggejorist-
stamcel | 26-10-22 | 13:22

Dit is van de gekke. Ugh.

Mr_Natural | 26-10-22 | 13:16

Christophe van der Maat is nog dommer dan zijn minister. Hoe is een verbeterde Apache in de eerste plaats van belang voor de KLu? Als zo meteen de F16 is uitgefaseerd is eerst en vooral 11LMB van dit toestel afhankelijk voor CAS. De F35 kan die taak niet uitvoeren.

Dan twee opmerkingen. Boeiing kent al jaren hopeloze kwaliteitsproblemen. Ik hoop dat de inspectie bij oplevering (los van (Nederlandse) kwaliteitsmaatregelen tijdens de revisie) beter is dan wat de USAF aan ellende (KC-46, Chinook en helaas ook de Apache) voor haar kiezen krijgt. Die artist impression is volgens mij een Apache" NG", door Boeiing in de strijd gegooid als tegenhanger van het FVL programma, maar vooral ook FARA.

Maar nog even over de relevantie van onze flyboys (m/v/x) : een kleine battletaxi zoals de KSK ze bijvoorbeeld tot haar beschikking heeft en een modern Hind achtig concept waarmee luchtlanders ten allen tijde bewapend hun lastige taak kunnen uitvoeren. Kun je een tankbuster als de Apache voor een belangrijk deel mee ontlasten.

Deze taak hoort primair bij de hoofdgebruiker belegd en niet omdat het vliegt bij die gevleugelde praatjesmakers. Zie ook het voorstel in de VS om de A10 vloot naar de Army over te hevelen. Ook wat dat betreft is het USMC een uitstekende benchmark.

Hetkanverkeren | 26-10-22 | 13:13
-weggejorist-
stamcel | 26-10-22 | 13:12

Mooi man, ik hoor ze graag overvliegen. Laag, want kijken of de kinderen nog steeds LUL in het gras hebben gemaaid toch

Kladderadatsch | 26-10-22 | 13:01 | 3

Ah, er zijn dus ook, niet klagende mensen. Er zijn ook veel klagers te vinden omtrent geluidsoverlast die Apaches tijdens oefeningen veroorzaken.

Echter realiseer u zelf goed - Mocht de NATO onverhoopt toch bij het conflict in Oekraïne betrokken raken of in een directe oorlog met Rusland terechtkomen, dan worden deze helikopters ingezet om uw leven veilig te houden en te beschermen - En vijandige tanks in rokend puin te veranderen.

Nederlandop1 | 26-10-22 | 13:12

@Nederlandop1 | 26-10-22 | 13:12: Die tanks zullen toch eerst door zowel Polen als Duitsland moeten rollen, en als ik die Duitsers een beetje ken dan loopt dat wel los..

VBO_B_Niveau | 26-10-22 | 13:16

Grappig dat je als regering zo veel geld uitgeeft om het land te beschermen, maar dat je de bevolking gewoon dood laat vallen.

tsjajaja | 26-10-22 | 13:01 | 7

@BobDobalina | 26-10-22 | 13:39: ons geld , niet van de overheid. Energie nota is 70 % belastingen.. ze worden schat hemelrijk in Den Haag .. wij dus pfft wat een gel...

Hetiswathetis | 26-10-22 | 14:30

@BobDobalina | 26-10-22 | 13:39: 23,5 miljard... die ze net zelf hebben opgehaald uit de extra energiebelastinginkomsten. Die andere 16,5 is voor eigen leuke projectjes.

Over een 2/3e sigaar uit eigen doos gesproken...

ReyNemaattori | 26-10-22 | 16:30

@BobDobalina | 26-10-22 | 13:39:
Als een groot deel van de bevolking met een fulltime baan niet meer rond kan komen en in hun basisbehoefte kan voorzien, dan hef je als overheid gewoon veel te veel belasting.
Maar even speciaal voor jouw beeldvorming, ben niet armlastig hoor en zonder steun redt ik het ook wel, maar ik zie veel mensen om me heen die het niet redden. Kleine ondernemers zoals bijvoorbeeld bakkers die opeens energierekeningen krijgen (die voor een groot gedeelte uit belasting bestaat) van 20.000 euro per maand en daarom moeten sluiten, ik vind het schandalig dat onze incapabele overheid, die veel liever met zichzelf bezig is dan met het land, dit gewoon laat gebeuren.

tsjajaja | 26-10-22 | 22:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Fuck de burger koop lekker helis

lamedroid | 26-10-22 | 12:56

Ja, ik vind de bekerhouder en sigarettenasbak wel een praktische, noodzakelijke uitbreiding.

VP732 | 26-10-22 | 12:54

Denk dat gezien de grenzen Nederland beter alles kan inzetten op cyber, drones en wat commandos en toebehoren. Dat is ook beter voor de Nato en besteden we onze 2% effectief. Iedere troepenmacht die hier aan de grens staat zal er ongeveer 2 uur over doen om Nederland te bezetten. De antillen kosten enkel geld laat staan dat ze niet te verdedigen zijn. En de daar geconfisceerde coke wordt gewoon dubbel geproduceerd in zuid amerika.

littlelebowsky | 26-10-22 | 12:53 | 4

Het beste wat wij kunnen doen is op bezoek gaan in Israel, want het duurt slechts nog enkele decennia voordat de zelfgemaakte raketten vanuit De Haagse Schilderswijk en het Rotterdamse Charlois afgeschoten gaan worden. Of zijn we echt bang voor een Russische of Chinese invasie? Misschien even aan Maarten van Rossum vragen. Oh wacht.

Mokum Kosher | 26-10-22 | 13:11

Aangezien wij onwijs goed zijn in de chemische sector en onze synthetische stimuleringsmiddelen overal ter wereld verkrijgbaar zijn, zou ik toch eerder neurologische oorlogsvoering overwegen. Je stopt gewoon allerlei hallucinogene middeltjes in de kaas die je exporteert naar het land wat je binnen wilt vallen, en misschien helpt het ook wel om overal pillenpakketjes te droppen, of doormiddel van vrachtvliegtuigen hele wolken cocaïne over steden uit te storten zodat op het moment van binnenvallen iedereen het wel best vindt. Daarna zet je overal noodcoffeeshops neer waar de ingelijfde bevolking gratis wiet mag halen, en wordt alcohol met paddo's verplicht bij het ontbijt tot iedereen het licht heeft gezien en de nieuwe Nederlandse machthebbers met open benen ontvangt. Of ik aan de drugs zit? Nee, dit soort gedachten zijn voor mij normaal.

*grijns*

VBO_B_Niveau | 26-10-22 | 13:12

@Muxje | 26-10-22 | 12:59: Is het dan niet efficienter om Szymon de tanks te laten doen tegen Iwan, doen wij de cyber en anti drone dingen. En dan wel 2% investeren waardoor wij er echt toe doen en zij ook.

littlelebowsky | 26-10-22 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen

Als een filmpje klaar is start er na een paar seconden (ongewenst) een ander filmpje. Heb dit een hele tijd niet meegemaakt. Kan ik hier zelf iets aan doen?

Leptob | 26-10-22 | 12:50 | 1

Hang op, Klik dicht en bel uw Bank.

Lorejas | 26-10-22 | 12:51

En de Russische gevechtsheli's vallen als rijpe appels uit de lucht .

Acidstain | 26-10-22 | 12:50

Can it do "Silent mode" ? #bluethunder

JustSmile | 26-10-22 | 12:49 | 3

Je bedoelt zeker Airwolf?

Acidstain | 26-10-22 | 12:53

Ook leuk.

Zitvlak | 26-10-22 | 12:55

Apachen zijn toch indianen?

Geilbaard | 26-10-22 | 12:46 | 5

@F. Jacobse | 26-10-22 | 12:47:
Witte veder was toch de indiaan?

miko | 26-10-22 | 13:11

Moeten we een veer in je reet steken voor zoveel kennis?

Shoarmamasutra | 26-10-22 | 23:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn ze wel elektrisch aangedreven?

ceriel82 | 26-10-22 | 12:45

Als ik het gebeuren in de Oekraïne bekijk zijn helikopters zo ondertussen sitting ducks.

Der Schnitzeljäger | 26-10-22 | 12:44 | 3

Daarvoor heb je dus je 'stealth bombers'... Eerst alle ogen, oren en luchtverdediging op het slagveld uitschakelen waarna je vrij spel hebt met je gewone luchtmacht.
Ofzoiets...

Aristotalloss | 26-10-22 | 12:55

"Daarvoor ondergaan ze een grondige ingreep. De 28 ‘Delta’s’ worden compleet herbouwd en gereviseerd. Zo krijgen ze een nieuwe romp, transmissie en rotorbladen. Ook wordt het motorvermogen vergroot en krijgen ze een betere missie-uitrusting."

Is het inruilen op een nieuwe niet goedkoper?

Peerkeoud | 26-10-22 | 12:43 | 1

Blijkbaar niet. Qua avionica zat Nederland al op het laatste niveau dus dus kan je dan uitsparen.

Sqbar | 26-10-22 | 12:46

28 nieuwe Apaches en per missie 2.000 nieuwe tolken.

Lorejas | 26-10-22 | 12:42 | 1

*aandelen Miele koopt*

Der Schnitzeljäger | 26-10-22 | 12:45

Dit is nou typisch zo'n uitgave die je best 2 jaar had kunnen uitstellen en dan dat geld gebruiken voor armoedebestrijding.

Osdorpertje | 26-10-22 | 12:41 | 1

Nee, nee, want we moeten in het buitenland goed voor de dag komen.

Kwakjeszalver | 26-10-22 | 13:29

Boom Shack A Lack

RickTheDick | 26-10-22 | 12:40

Oorlog is toch iets uit het verleden wanneer vliegtuigen, helis, tanks raketten en kogels co2 neutraal moeten zijn.

Neuth | 26-10-22 | 12:38

Nog sneller de hoogspanningslijnen in, mooi man...

redthehaghue | 26-10-22 | 12:37 | 2

Daarom zijn ze standaard voorzien van cable-cutters.

Sqbar | 26-10-22 | 12:42

Nieuwe oorlogsvoeringstrens van de Russen
Maar onze apaches kunnen ook uitstekend voor stroomstoringen zorgen

Shoarmamasutra | 26-10-22 | 23:42

Kunnen ze mooi voedselpakketten droppen voor de hongerige Nederlanders deze winter.

Nietgek | 26-10-22 | 12:37

Ach ja. Mensen en oorlog. Stelletje bavianen.

VBO_B_Niveau | 26-10-22 | 12:36 | 4

@Graaisnaaiert | 26-10-22 | 12:52: Deze baviaan heeft zijn AMO gehaald. Deze baviaan denkt niet dat hij beter is dan andere bavianen, maar vindt ons nu eenmaal een stel bavianen. Want dat zijn we ook.

VBO_B_Niveau | 26-10-22 | 12:56

@VBO_B_Niveau | 26-10-22 | 12:56: Bavi1 anen met kleren en als er een WC aanwezig is doen wij onze behoeften op de WC, maar net zo makkelijk elders als het moet. Het laagje vernis van beschaving is heel dun. Als de stroom uitvalt voor 1 dag is de beschaving al verdwenen.

EmilioEsteves | 26-10-22 | 13:39
▼ 1 antwoord verborgen

Als wij nou eens gaan specialiseren in een superbe marine, zullen we de land- en luchtmacht dan andere Europese landen overlaten?

* Il Principe * | 26-10-22 | 12:35 | 4

@Mokum Kosher | 26-10-22 | 13:13:
Klopt, maar toch kun je beter 1 ding goed doen dan 5 slecht.

* Il Principe * | 26-10-22 | 14:01

@* Il Principe * | 26-10-22 | 14:01: Of je schopt gewoon kont op alle 5 vlakken. Nederland is dubbel zo groot als Israel. Meer inwoners meer geld.. Minder draagvlak echter om te sneuvelen voor dit vaasjesland. Dat dan wel weer.

Mokum Kosher | 26-10-22 | 15:56

Als ik even kijk naar Nederlandse inzetten sinds de jaren 90 dan zie il telkens de F16s en wat luchtmobiele brigadeachtige inzetten

Shoarmamasutra | 26-10-22 | 23:41
▼ 1 antwoord verborgen

Maar heeft defensie wel het volledige pakket gekocht van Boeing zodat die Apaches niet ineens rare dingen gaan doen en waar de piloten niet vanaf weten?

Deflatiemonster | 26-10-22 | 12:35 | 2

Is er nog geld over voor brandstof?

James Lastig | 26-10-22 | 13:19

Mwa, dat is niet zo n punt. Je kan ze beter hebben staan en dan een ontgrendelcode moeten intikken dan dat je ze dan pas moet bestellen

Shoarmamasutra | 26-10-22 | 23:44

Jammer dat Karl May dit niet meer kan meemaken.

Après toi | 26-10-22 | 12:34 | 4

De Duitse schrijver die schreef over cowboys en indianen maar nooit het wilde westen bezocht.

Osdorpertje | 26-10-22 | 12:46
▼ 1 antwoord verborgen

Ja mooi maar de onderzeeërs dan?

U-boot | 26-10-22 | 12:31 | 4

In geen enkel recent of wat langer geleden spelend conflict waren onderzeeërs een echte factor van belang.
Wat dat betreft kan je nog beter extra F16s kopen
Edoch, het aantal incidenten bij leidingen en kabels neemt toe

Shoarmamasutra | 26-10-22 | 23:38
▼ 1 antwoord verborgen

Krijgen?

zwarte_weduwe | 26-10-22 | 12:31

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl