Amsterdam heeft geld over de brug gesmeten; geen bruggen tussen centrum en Noord
Gemeente spuugt inwoners weer in het gezicht
Wie had dat nou verwacht? Gekkenhuis Amsterdam heeft een stadsdeel (Noord) dat alleen bereikbaar is met zwaar vervuilende stinkponten die bijna de hele dag heen en weer varen - alleen 's nachts niet, want dan zijn bepaalde delen van de stad doodleuk niet of nauwelijks bereikbaar. Werd er een of andere Belgische architect en stedenbouwer ingevlogen om voor een sloot geld een plan uit te tekenen voor een paar bruggen over het IJ, precies zoals iedere normale stad met een water in het midden gewoon wat bruggen heeft. Nou, de urgentie was al niet aanwezig - want de komende tig jaar zou er toch niks gebeuren - maar in Amsterdam houden ze zich liever bezig met mokerdomme Sprookjesparkprojecten als een kabelbaan over het IJ, zo'n rattentrek waar behalve blowende stinktoeristen uit Watford (waar GroenLinks zo'n hekel aan heeft) precies helemaal NUL inwoners van de stad gebruik van gaan maken. En nu zijn die bruggen ook van de baan want de gemeente heeft het geld over de brug geflikkerd. Meer dieselponten dan maar. En maar een grote bek over verduurzamen en maar burgers dwingen bootjes weg te doen en andere auto's te kopen. 80.000 passagiers per dag van en naar Amsterdam-Noord die elkaar staan te verdringen (met ergernis en agressie als gevolg) voor een plekje op zo'n stinkboot omdat die idioten in de gemeenteraad kennelijk te debiel zijn gewoon een BRUG voor fietsers over dat water te bouwen. Het is inderdaad ook heel moeilijk voor te stellen als het enige rondje dat je als dichtgetikte en Amsterdamvreemde grachtengordelpoliticus doet de 500 meter van je huis in de binnenstad naar de Stopera is, maar er wonen dus MENSEN in Noord. Nu al 100.000 en over 20 jaar zijn het er zo'n 150.000. En omdat de gemeente Amsterdam te achterlijk is een brug te bouwen worden die mensen in de kou gezet, terwijl ze in Rotterdam gewoon weer een iconische stadsbrug uit de grond gaan stampen. Je krijgt toch vaak het idee dat die maffe zelfpijpers in het Amsterdamse stadhuis er alleen zitten om de bevolking in de bek te tuffen.
Reaguursels
InloggenNoord scoort, thats it.
Meeste ontwikkeling in de laatste jaren van heel Amsterdam in positieve zin, woningbouw en voorzieningen voor alle leeftijden.
Het ging wat mis in laatste jaren door de bekende bevolkingsgroepen, jeweetwel...
Een brug over het ij is idd een waardeloos idee, verbindingen zat, de echte noorderling weet wel zijn route.
Ik weet van zeker 1 tunnel en een tram. Niet genoeg?
Sjongejonge wat een domme rant. Lijkt Brussen wel. 1. Ponten zijn of worden elektrisch. 2. Capaciteit is goedkoop onbeperkt uitbreidbaar. 3. Ponten netwerk is flexibel en goedkoop aanpasbaar aan ontwikkeling reizigersstromen naar nieuwe locaties. (Zie Seattle en Sydney) 4. Dat slootje in 010 is een stuk smaller. 5. Pontjevaren is leuk en even een zen momentje tijdens een jachtige rit.
Maar een brug is helemaal onbeperkt te gebruiken en ligt er met een beetje onderhoud wel een paar eeuwen. Best goedkoop toch?
Het is gewoon onverdedigbaar dat er wel geld is voor een kabelbaan, maar niet voor nuttige infrastructurele werken, hoe groen / eco / zen / flexibel die pontjes ook zijn.
@Nuuk | 06-10-22 | 18:41: Dat klopt, maar de enige plek waar iedereen een brug wil, direct achter CS, waar de meeste drukte is op de ponten, kan niet. Ook een brug vanaf de kop het javaeiland kan niet. De andere twee lokaties voor bruggen zijn vanaf het begin onderwerp van hevige kritiek omdat daar veel minder behoefte aan een brug is. De fietsers balen van kilometers omfietsen naar een brug die van niets naar nergens loopt. En 6. Sommige ponten, o.a. bij CS, varen dag en nacht. NDSM dacht ik ook, ben vaak genoeg na 03.00 uur kachel naar de stad terug gevaren.
@ReyNemaattori | 06-10-22 | 19:17: de kabelbaan gaat uit van volledig private financiering en exploitatie. De gemeente gaat er geen dubbeltje insteken.
Jullie weten dat de Noord-Zuid metrolijn bestaat toch?
Rijdt ie 24/7 voor nop? Mag je je fiets / brommer daarin meenemen?
Nou die brug over het IJ er niet komt kunnen we het geld gebruiken voor de bruggen en kades die we wel hebben.
Ja met de pont dan wel, want ze komen niet over de brug
Van het college va wethouders kunnen ze het heen en weer krijgen https://youtu.be/z8_kFhxfoFw
Het kan ook nooit een functionele sobere brug worden, nee daar moet meteen de weer een kunststukje verijzen voor 3x de hoofdprijs met extreme onderhoudskosten. Maar met die hoeveelheid verkeer op het water hadden ze beter een paar tunnels naast de metro kunnen trekken.
Toen ze toch al aan het graven waren.
Maar ja het is de Gemeente Amsterdam, niks kan normaal daar.
Inderdaad, begrijp niet dat ze een brede tunnel kunnen bouwen voor fietsers en wandelaars. Genoeg voorbeelden in de wereld hoe je dat op een mooie manier kan doen en dat deze ook sociaal veilig is.
Hear hear! Een fietstunnel, altijd droog en nooit wind tegen. Altijd al jaloers op de Maastunnel geweest.
Als je dat gemeentebestuur al naast elkaar ziet staan dan weet je al wat een treurig stel dat bij elkaar is. Het volk de les lezen wat te doen maar voor het volk krijgen ze niks gedaan.
Er wordt sinds 1839 gesproken over een brug naar Noord.
Die is er niet en die komt er ook niet.
Gelukkig maar.
Die brug is er niet voor niets nog steeds niet.
Want als-ie zou komen, dan was-ie er al geweest.
Die laatste zin... Wat een Esscher-achtige constructie.. ik weet niet zeker of ik in de war of onder de indruk ben. Dus ik ga voor allebei.
@anja | 06-10-22 | 14:11:
Merci anja.
(niet Anja?)
@anja | 06-10-22 | 14:11:
Het zijn twee schitterende Cruyffiaanse zinnen, chapeau Mongeaulie!
Ik mag straks met mijn stinkdiesel toch niet meer naar die retedure parkeerkelder in het centrum. Dus die brug is niet nodig.
Tot die tijd hou ik het wel uit met rare cirkels rijden langs de grachten en volk dat in Amsterdam Noord woont moeten gewoon op iets anders stemmen dan GL, D'66, PvdA of welke andere cryptofacistische linkse issue partijtjes ze daar hebben en de boodschappen enzo in Zaandam, Alkmaar of Hoorn gaan doen.
Hoe ver is het zwemmen van de veemkade naar de noordwal?
Je krijgt waar je voor hebt gestemd. Had niet anders verwacht van het gemeentebestuur van Shithole City.
In 1942 (!) werd in Rotterdam de Maastunnel geopend. Met aparte slurf voor fietsers en voetgangers. Met roltrappen en al. Zo doe je dat.
Ja in R'dam houden ze van aanpakken en niet lullen.
Die mentaliteit zou ook wel eens handig zijn in A'dam.
Bij mijn weten zijn het allemaal of vrijwel allemaal elektrieke ponten.
En d'n elektriek wordt ongetwijfeld opgewekt met behulp van biomassa.
@Cor Netto | 06-10-22 | 13:07: Je mag hopen van niet wat de biomassa betreft. Dat stinkt. Mosterd heeft het over stinkende veerponten. Dat klopt dus niet.
Er is trouwens een pont die de hele nacht gaat. Persoonlijk vind ik het altijd wel geinig een stukje te varen.
De pontjes vind ik een van de weinige aangename dingen in 020. Normaal gesproken vind ik de stad alleen een mooi gezicht in de achteruitkijkspiegel van mijn V70 diesel.
Ondertussen @010… jij een brug en jij een brug en jij nog een brug…!!
www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/202...
Tja, in Roffa pakken we de zaken wat voortvarender aan. Soort van "facta, non verba" richting een oplossing die hout snijdt/kont schopt. Ok, kost vaak wat maar dan hebbie ook wat.
Als ik met mijn jacht van markermeer naar zee wil is de schellingwouderbrug (Draait slechts 3 maal per uur en niet in de spits) al meer dan genoeg hinder. Geen bruggen over het ij, ze gaan maar door de tunnel die Amsterdammers.
Ben ik het mee eens, en die pont moet ook weg. ik wil vanuit mijn penthouse een rustige blik op het Ij hebben. Ik heb GL gestemd omdat die ervoor zorgen dat al dat stomme werkvolk wat zo nodig het Ij over moet uit de stad verdreven zou worden, maar het schiet nog niet erg op.
Of je hebt een te groot zeiljacht óf je bent te lui om de mast effe neer te halen (gniffel) óf te bedonderd om een perma ligplaats ergens op het IJsselmeer te ritselen óf 19 minuten wachten is regelrecht crisis.
Tja, het leven (met een zeiljacht) kan soms behoorlijk zwaar ruk zijn natuurlijk.
@skoftig | 06-10-22 | 12:33: Is ook lastig. Purmereutel en Hoorn zitten kennelijk stampensvol met 020 expats.
En als we het Noordzeekanaal nou eens dempen?
Misschien een idee om mierenhoop 020 helemaal te gaan dempen. Ligt toch al 2 meter onder de zeespiegel.
Ik was u iets voor. Maar ik doelde meer op een klein stukje van het IJ.
Dertig jaar om tot een oplossing te komen (van '88 tot de "opening" in 2018), dik over budget heen (van 1.4 miljard naar 3.1 miljard, je verzint het niet).
In 020 verheven tot een kunstvorm: bunkerhard blunderen met taxpoet.
Er is al een brug. Bij Schellingwoude. Mokumers moeten niet zeiken.
Zit in het Mokums DNA. Veel geklets, weinig wol en lokaal van de gedachte dat heel Nederland draait om die negorij.
je kiest er zelf voor om aan de verkeerde kant van het IJ te gaan wonen (zelf kiezen wat je de verkeerde kant vindt)
Of je tegenwoordig nog een keuze hebt?
Als ik met een kabelbaan met de fiets er in kan stappen. Dat zou super super gaaf zijn en efficiënt. Als hij er maar niet snel uit ligt als het een beetje waait.
Er komt toch een kabelbaan?
www.geenstijl.nl/5161475/waarom-besta...
In Almere hebben ze nog een kabelbaan over..
Niks mis met die pontjes. Gezellig, typisch, rustmomentje na die drukke tyfusbende van centrum. In het weekend varen ze de hele nacht door. Rot op met je brug en tunnel.
Met de aanleg van de tunnel voor de Noord-Zuidlijn had men gelijk een fietserstunnel moeten aanleggen, dan was het probleem opgelost.
Ze hadden al zwaar last met de aanleg van de Noord-Zeik lijn. Ook nog een fietserstunnel d'r bij en het ambtelijk leed was niet meer te overzien geweest.
Nieuwe ponten worden e-ponten. Vervuiling
Zal worden verplaatst naar de provincie. Iedereen blij.
Ik vind ook dat er een e-pont moet komen. Zij die over willen varen graag plaatsnemen op de "fiets-met-dynamo" en gewoon trappen met je donder als je zo nodig naar de overkant moet.
Zero emissie, ekologisch zeer verantwoord en alle Groen Links adepten die spontaan van de kruk af soppen.
Nou, die geimporteerde provinciale bestuurders in 020 hebben wel 1 logistiek wonder verricht. Er komt een pont tussen het Sporeneiland en het Zeeburgereiland. Op dat laatste eiland samen met IJburg verderop wonen straks 100.000 mensen. Er komt daar ook een groot filiaal van de HvA. Om
iedereen via een grote omweg over die Nesciobrug te laten fietsen was blijkbaar zelfs voor de meest extreme Nimby een brug te ver. Fietsbewegingen zijn nou eenmaal helemaal niet extreem guvaarr-lijk.
Ze kunnen ook gewoon het IJ dempen. Probleem ook opgelost.
Lastig voor de spulletjes naar Duitsland
@Risingson | 06-10-22 | 12:12: Spulletjes naar Duitsland komen binnen via Rotterdam. Wat er via 020 binnendruppelt is pinda's.
Waarom zijn het altijd van die vervelende stadsbestuurders die denken dat de hele wereld moet leven zoals zij? Alles op de fiets moet goed kunnen, zeggen ze terwijl ze zelf in de binnenstad wonen en het kunnen veroorloven vaak uit eten te gaan en de rest te laten bezorgen door bezorgers met een hongerloon.
Zeg Geenstijl... Dat Amsterdam.... Is dat een soort St.-Peterburg of Moskou, met Putineske of EU-dictators? Want, zo ver ik het begrijp, kunnen ze in Amsterdam nog altijd stemmen voor hun raad. Nog wel. Net zoals Nederland voor het huidige kabinet, dus beleid, heeft gestemd. Tja, op ideologische gronden stemmen heeft zo zijn consequenties. Maar je bent dan in ieder geval geen fascist/boer/wappie/racist/CIS Male (wegstrepen wat niet van toepassing is) en je kunt eens in de vier jaar op tafel dansen.
Juist ja, die dromende mensen (zie tegel Krachtkoe | 06-10-22 | 11:15) zijn geen echte Amsterdammers! Wij, geboren en getogen Amsterdammers, zijn ‘de stad uitgewerkt’ en overlopen door Nep-Amsterdammers! De stemmers op GL en D66 zijn veelal studenten die niet uit Amsterdam komen of die er na hun studie in Amsterdam zijn blijven hangen. Voorbeelden:
Halsema (GL) uit de Achterhoek; Groot Wassink (GL) uit de Achterhoek; Ollongren, die van Amsterdam een republiek wilde maken, (D66) uit Leiden, UVA; Kukenheim (D66) wethouder die samen met Ollongren republiek Amsterdam wenste uit DenHaag/Maastricht/UVA;
Sharon Dijksma (PVDA), nu burgemeester Utrecht, jarenlang wethouder Amsterdam en dus beleidsmaker, uit Groningen/Twente; van der Burg (VVD) die zijn eerste 10 levensjaren opgroeide in Friesland. Nu in het college: Marjolein Moorman (PVDA ) Wassenaar, UVA; Hester van Buren (PvdA), Sneek HVA/UVA; Shula Rijxman (D66) Bussum, enige opleiding Mavo Bussum; Touria Meliani (GL) Marokko HVA; Melanie van der Horst (D66) Amsterdam /VWO Alkmaar/ UVA en daarnaast slechts drie geboren en getogen Amsterdammers namelijk Reinier van Dantzig (D66) Sofyan Mbarki (PvdA) Zita Pels (GL)
Ik kom heel graag in (mijn favoriet) de Achterhoek, heb familie in Brabant wonen en kom daar ook graag, maar stop aub eens met te doen of ‘wij’ = ‘echte’ Amsterdammers dit allemaal willen!
Amsterdam is heeeeel rap bezig om voormalige achtetstandswijken om te bouwen tot een 'DIVERS' woongebied, of dat een fijne ontwikkeling is vind ik niet maar mensen die blijven wijzen op klein allochtonie moet ik echt corrigeren. De flats waar studenten types in komen of dure huurwoningen waar non allochtonen in moeten komen om zo de buurt te veranderen schieten als paddenstoelen uit de grond. Wat ooit kutwijken waren omtoveren tot 'hippe' buurten vooral door dure bouw te laten groeien.
Die dure mensen brengen bakken erfpacht in het laatje om al die groene all-inclusief plannen te betalen. En die groene all-inclusief hufters doen dat niet. Die mogen god op hun yoga knietjes danken dat iemand nog wil komen om al die onzin te financieren van de diversiteitsuitkeringstrekkers.
Terecht dat het onzinnige plan in de koelkast is gezet. Niet alleen door geldgebrek, maar ook door veranderde mobiliteit. Van alle kanten hoor je dat thuiswerken een blijvertje is en wel de helft van de vervoersbewegingen kan schelen. Als dat ook voor fietsers geldt, dan zijn die bruggen dus helemaal niet meer nodig. Stop die honderden miljoenen liever in sociale woningbouw, armoedebestrijding enz.
Je werkt daar zelf hoor ik?
Wegen zijn dus ook niet meer nodig zo te lezen. Iedereen moet gewoon binnen blijven dus.
"Stop die honderden miljoenen liever in sociale woningbouw, armoedebestrijding enz."
Nog meer taxpoet bedoeld u ?. Kansloos verhaal, bodemloze put. Gaat helemaal niks/nada/niente/noppes oplossen. Behalve dan de onrendabelen industrie die een dikke vette hap uit het toegekende budget neemt.
mensen gaan minder thuiswerken omdat de energierekening te hoog wordt... kachel uit en naar de zaak
Fuck die kutstad! Zou er niet dood meer gevonden willen worden.
Regelen we voor je. Waar wel en wanneer precies?
Parool artikel onder link "bruggen ook van de baan" zonder paywall 12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.par...
dank
Zijn de Ij-tunnel, Zeeburgertunnel, Coentunnel volgelopen dan en de schellingwouderbrug afgebroken? Ik ben al een paar jaar niet in NL geweest, maar kan me niet voorstellen, zelfs niet van Amsterdam, dat alles ingestort is.
De Noord-Zuidlijn is er aan toegevoegd. Best mooi. Modern. Mooi gebouwd.
Maar ja. Wij, Nederlanders, zijn nogal goed in klagen .. !
De IJtunnel is inderdaad een drama. Vandaag ook weer een baan afgezet (waarom?) nadat de tunnel er zowat twee dagen heeft uitgelegen.. Is het een gebrek aan kennis of GroenLinks-beleid om autobezit te ontmoedigen? Je zou er bijna een complotdenker van worden.
De andere tunnels die je noemt zijn trouwens niet van de gemeente.
Eens, eens, eens en eens, maarrrrr de Buiksloterwegveer vaart gewoon 24/7 en er zijn al 5 elektrische ponten en de rest volgt in 2023. Zeggen ze. Voor de rest mag het zo hip zijn als ze willen, voor de echte nog niet uitgestorven Amsterdammer blijft het 'Noord gestoord'. Ik zou er nog niet willen wonen als ze gratis energie er bij deden.
Wel goed om te carpoolen, Ahmed denkt aan het milieu.
Small town dude…
@BobDobalina | 06-10-22 | 11:35: with a Big City Attitude...
Mooi, is die ruzie met rijkswaterstaat ook opgelost.
Die mensen zijn bezopen. Uit een links droomkasteeltje de hele dag dromen over hoe we de stad mooier kunnen maken. Geld uitgeven van anderen wat hard nodig is of kan zijn in belangrijkere zaken.
Ja, amsterdam zorgt goed voor zichzelf.
Beetje omrijden en over de dr den Uyl brug gaan.
Probleem opgelost.
Het is Amsterdam maar.
Het lied van Rika Jansen,,, Amsterdam huilt.....
Waarschijnlijk houden ze rekening met de Sail, dan moet zo'n brug niet in de weg gaan zitten natuurlijk
Als een brug over het IJ niet kan, misschien is zo'n groot circuskanon dan een idee.
Iedere fietser gewoon naar de overkant schieten. Past wel in de totaaldebiliteit van Amsterdam.
Dacht zelf aan twee grote glijbanen. Met een lift ga je dan eerst naar 80 meter hoog voordat je in de glijbaan gaat zitten.
Amsterdam Noord is het enige stadsdeel waar nog echte Amsterdammers wonen. En aangezien echte Amsterdammers door het linkse stadsbestuur al gehaat worden sinds de jaren '60, verbaast het me helemaal niks dat zij geen brugverbinding met de stad krijgen.
Amsterdam Noord is geen Amsterdam aldus de rest van de Amsterdammers.
@Lorejas | 06-10-22 | 11:13:
Welke "rest" is dat dan? Echte Amsterdammers in het centrum moet je zoeken met een lampie, het overgrote deel is import.
Nou, de rest. We zijn hier in het centrum er alle vijf het er over eens.
Noord gestoord. Ik moet er niet aan denken dat die patienten uit Noord zo maar even onze stad kunnen binnenwandelen.
"Noorderlingen" willen geen brug !
De Amsterdammers uit Noord zijn blij met dit besluit.
In Floradorp ja.
Op Ij-plein nauwelijks, en in de Vogelbuurt geheel niet meer.
@frickY | 06-10-22 | 12:18: Banne I / Banne II / Nieuwendam / Landelijk Noord / Tuindorp / Molenwijk / NDSM-terrein / Banne-Buiksloot enz...
Een enquete onder Noordelingen gaf een meerderheid tegen de komst van ( nog) een brug.
Noord is meer dan de door U genoemde wijken.
Amsterdam heeft het (had het...), Rotterdam heeft het niet nodig
Rotterdam heeft het nooit gehad bedoelt u.
@elfenstein | 06-10-22 | 11:17: Nee, heeft het niet nodig.
Het mooiste van Amsterdam is dat er een trein naar Rotterdam vertrekt.
@Nichtsneues | 06-10-22 | 11:25:Jules Deelder. mooie gast.
Amsterdam noord, daar ga je niet vrijwillig in wonen of uberhaubt door lopen
Volgens mij bent u er nog nooit daadwerkelijk geweest.
De nieuwe woningen aan het IJ zien er anders gelikt uit aan de overkant.
@Lorejas | 06-10-22 | 11:28: voor geen goud
Was er vorige week, een heuze Maroc-optocht mogen waarnemen. Toeters, Volkswagens, vlaggetjes, de hele bende.
Je kan toch gewoon in Amsterdam-Zeehaven, voorheen IJmuiden genaamd, via de zeesluis over het kanaal?
Je gaat toch geen tientallen miljoenen uitgeven aan een prinses amaliabrug
bridgey macbridge face
Noord gestoord, daar wil je niet dood gevonden worden. Laat die brug toch zitten.
Amsterdam. Dus nul neuqs worden gegeven.
Hier sluit ik me volmondig bij aan.
genoeg om toch te reageren
Amen
Alles wat in Amsterdam gebeurt wordt een paar jaar later Haags beleid. Dus maak je borst maar nat.
Oké!
*water op borst spettert*
En nu?
Nu komt er een pont tussen Den Haag Noord en Centrum?
@UnderTheDevil | 06-10-22 | 11:04: nu is je borst nat
Ze hebben die passagiersterminal voor die cruiseschepen op de verkeerde plek aangelegd.
Als je nu een brug naar Noord wilt moet er een cruiseschip onderdoor kunnen met meer etages dan een galerijflat in de Bijlmer.
Anders had je gewoon een lage brug kunnen bouwen.
Die brug kan gewoon voorbij de cruise terminal, vanaf de Motorwal naar het Java-eiland. Vanaf het Java-eiland naar het centrum ligt al een brug.
Wacht maar tot de asielschepen er liggen dan is die brug zo geregeld. Zoals in al die andere plaatsen waar decennialang niets kon tot er een AZC kwam. Opeens zijn er dan wel OV en andere voorzieningen mogelijk want die arme gelukszoekers moet je in de watten leggen.
Wat een dom artikel van populistische schreeuwers, typische provincialen in Amsterdam komen wonen en dan alles beter denken te weten. Het Ij is een zeer drukke waterweg, er is geen ruimte voor een brug.
Rijkswaterstaat vindt de brug een 'gevaar voor de nautische veiligheid'. Er is namelijk geen aanlegplek voor schepen die moeten wachten totdat de brug open gaat en het zou gevaarlijk zijn vanwege de vele kruisende schepen
Tunnel enige realistische optie
Je bent bekend met de Maas? En de Erasmusbrug? En de Willemsbrug? Met je drukke sloot.
Waarom heeft heeft de groene khmer van Amsterdam bericht aan de wensen van de scheepvaart? Scheepvaart vaart op dikke stookolie, verbieden dus.
@The-loopy-cowboy | 06-10-22 | 11:01: precies, het is een drukke sloot, niet echt ruimte voor zo'n megabrug als over de Maas.
@The-loopy-cowboy | 06-10-22 | 11:01:
Ben jij bekend met Rijkswaterstaat? Maar jij weet het natuurlijk beter.
"Er is geen ruimte voor een brug"
In andere steden met een drukke waterweg krijgt men het wel voor elkaar.
In Amsterdam zijn ze te trots om naar andere steden te kijken, hoe het daar word opgelost en te dom om zelf te kunnen bendenken hoe je het wel kunt doen.
@Stijlloze nick | 06-10-22 | 11:06:
Waar een wil is, is een brug (of kunstwerk in RWS terminologie).
Is Rotterdam dan niet druk ? Kennelijk bouwen ze dan de verkeerde brug.
Ach, "vreselijk Amsterdam" is hier een running gag, net als Gordon, Lil Kleine en raar boksen. Als GS zelf Amsterdam zou verlaten wordt het misschien wat geloofwaardiger.
Waarom er tijdens de bouw van de nz lijn en de renovatie van stationseiland niet meteen een fiets en voetgangerstunnel is gerealiseerd begrijpt niemand. De hele boel heeft ruim 10 jaar opengelegen. Nu hebben we een metro waar men niet op zat te wachten en geen directe verbinding. Typisch.
Als ze een fiets en voetgangerstunnel hadden aangelegd dan zouden minder mensen de metro nemen.
In Londen hebben ze al sinds 1902 een voetgangerstunnel onder de Thames, dus zo moeilijk is het niet. (Greenwich foot tunnel)
@Osdorpertje | 06-10-22 | 11:06:
Twee zelfs. Even verderop, stroomafwaarts, is de Woolwich foot tunnel.
Daar komt bij: voor mensen boven het IJ is die Noord-Zuidlijn een dikke achteruitgang. Alle bussen gaat nu eerst naar station Noord in plaats van direct naar het centrum. En dan heb ik het nog niet eens over hoe verpauperd die NZ-lijn nu al is.
@Osdorpertje | 06-10-22 | 11:06: precies valse nicht Dales moest en zou zijn prestige project een succes maken. Metro naar noord wordt nooit rendabel. Men wil met de fiets.
Niet te wachten? Van mij mag elke tramlijn een metro worden. Maar ja, te duur he
Gewoon Golden Gate Bridge natekenen en de getalletjes wat aanpassen. No problemo .
En een Italiaan vragen om het te financiering.
Allen 'stinkponten" naar Noord? Volgens mij al enkele jaren ook een metro onder het IJ door....
Precies! Ga lekker met de metro...
@Krultang | 06-10-22 | 10:57:
Of de bus!
Daarnaast zijn er al 5 elektrische ponten en de rest volgt volgend jaar, zegt men.
Amsterdam... Is dat niet die grote vuilnisbelt in Noord-Holland?
Zooo, jij hebt nu even alle Amsterdammers tuk hoor. Poeh, je hebt ze goed te pakken!
Laat ik voorop stellen stikhete altijd wel leuk vind als Amsterdam hier weer eens afgebrand word, maar van die stinkende dieselponten klopt toch niet helemaal. Een deel is, en het andere deel wordt de komende jaren vervangen door elektrische ponten.
Stikhete = dat ik het. Pffff
En de batterijen van die elektrische ponten worden op hun beurt weer opgeladen met een paar dieselgeneratoren.
@Glasgow Argus | 06-10-22 | 10:53:
Ja maar die staan dan weer ergens anders dus dan is het goed.
Zelfde met elektrische auto's, de uitlaat staat als kolencentrale ergens anders.
Doe mij die "stinkende" maar. Voel ik me veliger op dan die elektrische meuk.
@2voor12 | 06-10-22 | 10:54: Nope, die generatoren staan aanboord. 4 stuks zelfs.
@grhd | 06-10-22 | 10:56:
Dan zijn het hybride ponten toch? Net zoals al die hybride stekkerauto's die de stekker nooit gebruiken maar wel subsidie slurpen.
Amsterdammers zijn als lemmingen, die hebben geen brug nodig.
Amsterdammers, sla mekaar maar op de bek.
Van mij mag je.
De stad is altijd verbonden met Noord via de Schellingwouderbrug en die andere. Prins Bernhard geloof ik.
Amsterdam brug
@P-unit | 06-10-22 | 10:52: hoe toepasselijk.
Bruggen zijn stom. Pontjes zijn leuk.
Tot je een keer met een hele soundsystem, platenspelers en twee curvers vol platen naar noord moet. Pontjes zijn leuk voor toeristjes, niet voor alledaags werkverkeer, temeer omdat het pontje naar Noord nog steeds niet 24/7 is. Zo'n beetje alle personeel van de tent waar ik wel eens werk heeft een grafhekel aan die bootjes, het gedrang, de debiele fotojapanners, selfieprofessionals en bezopen engelsen. Plus de eenzame reis naar het Centraal-pontje dus, midden in de nacht, door Noord. Wij doen het in ploegen, altijd even wachten tot er nog een collega zo ver is om mee te rijden, nooit alleen. Dus yeah, wat zijn ze tof die pontjes. Not.
Voor een beetje DJ staat er gewoon een soundsystem klaar. Moet je maar wat minder mixfouten maken.
@Lorejas | 06-10-22 | 11:01: En een beetje DJ gaat met de helicopter naar zijn gigs.
@Lorejas | 06-10-22 | 11:01:
Ik doe zowel dat soort gigs, dat alles er al staat dus, alsmede eigenverzonnen gekkigheid op vreemde plekken. Het is trouwens alleen een mixfout als dat ene lekkere ding op de dansvloer het merkt, anders niet.
Net een pontje vanaf Bilbao genomen. Had wel wat.
Mixfouten gaan aan je vreten. Ben zelf nog bezig met die ene in het UVA Sportcentrum in '93.
@Lorejas | 06-10-22 | 11:19:
Ik leef met u mee. Het kan soms vreselijk zijn, ik weet.
Er moet op het IJ genoeg plek overblijven voor de asiel-cruiseschepen. Het gaat daar vol komen te liggen.
www.cruiseindustrynews.com/images/sto...
Er is niet genoeg walstroom voor een vloot van schepen. Die gaan gewoon bitumen stoken, lekker voor het klimaat.
Over een breedte van zo'n 10km heb je de IJ-tunnel, Coentunnel, Schellingwouderbrug en 2 metrostations om van Noord naar centrum te gaan, naast het pontje... ik zie de ramp niet zo.
plus nog een reeks bussen.
En de A10 is er ook nog, en je kan ook nog over de oranjesluizen.
Jij komt er nooit in de spits, Schellingwoude is echt een end om op de fiets.
@P-unit | 06-10-22 | 11:04: Precies. Drs. Levi is geen Amsterdammer, of hij gaat nimmer met de fiets. Schellingwouderbrug is een jezuseind om. Geen alternatief, derhalve.
die is er ook niet. Met een modernisering van de pontboten zal men er voor 25 jaar weer tegenaan kunnen. Het is juist wel aardig zolang ze niet tegen schepen of kades varen.
Daar mag je als fiets of voetganger niet door.
Tenzij het OV weer eens staakt.
@frickY | 06-10-22 | 12:14: men kan makkelijk een fietsstrook maken. De Heinenoordtunnel had dat vroeger ook. Die strook is nu een vluchtstrook en er is een fietstunnel geboord. Regio Rotterdam, dan is dat allemaal zo klaar. De Blankenberg schiet ook al op en er komt een nieuwe stadsbrug bij Kralingen. Ook klaar voordat ze elders een plan hebben. Pijbes zei ook al, wanneer het Rijksmuseum in Rotterdam had gestaan was de verbouwing in twee jaar gedaan in plaats van de Amsterdamse 10 jaar.
@AntiZanicz | 06-10-22 | 12:54: Rotterdam is door de iets stevigere bodem samenstelling iets eenvoudiger te onder tunnelen.
@AntiZanicz | 06-10-22 | 12:54: als Rotterdamse moet ik toch het pijnlijke feit toegeven dat Boymans niet voor 2030 weer zal open gaan. En de nieuwe oeververbinding tussen Kralingen en Zuid zal op zijn vroegst over 10 jaar kunnen worden gerealiseerd, met dank aan alle overlegorganen en inspraakmomenten. Overigens moet de clusterfuck van de Hoekse Lijn ook even worden vermeld. “We” hebben in Rotterdam eo doorgaans een goede voorsprong gehad op Amsterdam of Den Haag, maar in ramtempo is dit verkwanseld de afgelopen jaren.
Na Amsterdam is momenteel Utrecht de domste aan het worden.
Kruiwagens geld verbranden aan waanzin van de linkse vriendjes.
Zijn alle zebrapaden daar al omgekleurd ihkv antiracismebeleid ?
Als je moet kiezen tussen yoga voor asielzoekers of een brug of onderhoud aan kades dan weet ik het ook wel. Plus die brug moet je ook nog eens gaan onderhouden.
Hoezo alleen een brug voor fietsen over het IJ, daarmee los je precies niks op qua files voor de Coen en IJtunnel. Amsterdam lijkt nog steeds te denken dat alles op de fiets kan, babboehersenverweking, is dat een dingetje?
Files voor de Coentunnel? Die vallen wel mee met die wisselstroken.
@Guusje Nadorst | 06-10-22 | 10:42:
Iedere dag hetzelfde feest, staat al vast ver voor de oprit s118, soms tot voorbij de BP.... En die wisselstrook? Die zit altijd dicht, dus twee keer invoegen, met alle ellende van dien. Want waarom zou je ook twee rijbanen opendoen in de spits als je ook " een signaal" kan afgeven, om te voorkomen dat iedereen maar zou denken dat je wel met de auto kan gaan omdat het lekker doorrijdt he? Dat is namelijk de reden voor die 1 of 2 baans rodekruisjesgekte aan de noordkant van de Coentunnel, dom gelul, het heeft geen enkele zinnige of veiligheidsreden, enkel een verzonnen politiek doel, en daarom staat iedereen daar vast of slaat aan het knokken om voordringen etc...
@elfenstein | 06-10-22 | 10:49: Ze laten die banen dicht vanwege minder slijtage heb ik ooit begrepen.
@elfenstein | 06-10-22 | 10:49: Start stop verkeer in de file kost meer brandstof dan rustig gelijkmatig doorrijden, dus voor het miljeu is het een drogreden.
@grhd | 06-10-22 | 10:52:
Er zijn door de jaren heen verschillende lezingen geweest, van het beschermen van de groengeelgestreepte kudtkikker tot een soort verkapt ontmoedigingsbeleid, die las ik vrij recent nog ergens op een wel zéér actuele site. In ieder geval is de reden totale quatsch, die file staat er, iedere dag weer, iedereen die er staat ziet die rode kruizen en een maagdelijk lege rijbaan die tunnel in en denkt:
"Godverdergodverdegodver, doe die fucking kudtbaan open"
Je kan ook duidelijk zien wat ooit de bedoeling moet zijn geweest: de linkerbaan is om iedereen die uiteindelijk de A5 moet hebben alvast te scheiden van de A10 gangers. Het zou zoooo mooi kunnen zijn maar nee, dat doen we dus niet. Grrrr.
@grhd | 06-10-22 | 10:52: Dan heb je dus dubbel zoveel slijtage op die ene weghelft. Mijn gok is dat ze een baan open willen houden voor hulpdiensten.
@voldemort | 06-10-22 | 10:55:
Dat weet zo'n beetje iedereen wel, nou de gemeente Amsterdam nog.
@Octavio | 06-10-22 | 11:01:
Nee, dat speelt niet mee voor zover ik weet. Heel soms is die baan wél open, niemand weet echt wanneer wel of niet, één groot mysterie.
@elfenstein | 06-10-22 | 11:00: wat ook heel vaak gebeurt is vanaf de a8 te hoge vrachtwagens. Ik vermoed dat die sensoren niet goed zijn aan de a8 kant. Want vanaf de zuidkant en a10 noord kant gebeurt het zelden.
Er is toch voor vele miljarden een metrolijn aangelegd naar Amsterdam-Noord?
Er varen ponten om zo met de bakfiets/bromfiets/fiets naar de overkant te gaan.
Zo'n brug is grote onzin. Anders is er nog de Schellingwouderbrug.
Ach, dus daarom staat de ring muurvast en is de Coentunnel een soort semi-permanente parkeergarage. Ook last van fietseritis, die rare aandoening waarvan mensen gaan denken dat alles wel op de fiets kan.
Die bakfietsen mogen van mij afgeschaft worden, die nemen een pleur ruimte in beslag op de pont. 1 bakfiets is 3-4 voetgangers, 5 a 6 als je goed propt.
@grhd | 06-10-22 | 10:53:
Er was niks leukers dan lui zoals jij irriteren met een Bakbrommer uit 1965 die bij speciale uitzondering van de gemeente zelf met draaiende motor de pont op mocht. Heerlijk man, die tweetaktdamp, recht in het gezicht van dramkonten die zich ergeren aan alles wat niet net zo bekrompen is als zijzelf. Uw argument dat die bakfietsen zoveel ruimte innemen slaat als kudt op dirk, hoe groot zou de puinzooi worden als ze weer allemaal in hun oude vertrouwde Volvo stationwaggie kruipen?
Niet iedereen heeft aan een klein rugzakje genoeg voor de baggage he, er zijn ook nog mensen die wél een leven hebben, kinderen, werk, etc... En in Amsterdam hebben we daarvoor al een tijdje de bakfiets, wen d'r maar an.
vele miljarden? Zo duur was het niet en de NS-lijn voldoet goed.
@elfenstein | 06-10-22 | 11:08: Nou. Ik hoef er niet beneden te staan. Ik zit boven achter de knuppels ha.
Er rijdt toch ook een metro?
klopt, en het metrostation direct aan de overkant van het IJ is wel voorbereid, maar niet aangelegd. Feitelijk heeft het start- en eindpunt van de pont al een metrostation, maar het mocht niet zo zijn.
Met een brug over het IJ wordt Amsterdam een soort Utrecht. Geen Sail meer, geen cruiseschepen meer, gewoon een binnenhaven. Eeuwig zonde.
Het IJ is dan ook geen rivier he.
@Baytep | 06-10-22 | 10:51:
Als dat toch eens zou kunnen, al die gore cruiseboten eruit en Sail interesseert ook verder helemaal niemand iets behalve dan een partij zuidasvetnekken met een te dure grote boot. Ik zeg doen! Mooie grote dubbelbaans brug van west naar noord, als de binnenvaart er onderdoor kan is het goed, de rest gaat maar voor anker buiten de stad.
@Baytep | 06-10-22 | 10:51: U bent niet bekend met de bestaande Schellingwoudebrug?
Heb je vastgoed in Amsterdam-Noord Mosterd?
Da's toch apart. 17 klimaatdepressies overleven, maar wel doorgaan met een onlogisch, traag en "vervuilend" transportmiddel. Of is het juist zo belangrijk dat de immer zuinige cruiseschepen geen hinder ondervinden van een brug?
Tjah, die cruiseschepen brengen zoveel geld in het laatje dat ze daarmee alle asielcruises kunnen bekostigen.
Van en naar, en in Amsterdam zou geen enkele brug moeten zijn.
een ophaalbrug ook nog zeker?
@small_town_dude | 06-10-22 | 10:47: Die waren handig met de palingoproer.
Veel bruggen zijn nu vast.
Precies. Grote muur er omheen, alle asielzoekers waar ze in A´dam zo gek op zijn er in plempen plus alle zeikerds die tegen ZP zijn, autorijden en vlees eten willen verbieden, alle regels van Brussel uit willen voeren etc., vervolgens Amsterdam uitroepen tot republiek en dan van de rest van Nederland weer een leuk land maken.
@spanarchist | 06-10-22 | 10:57: Mooi, verlost van Den Haag, dat dan weer wel.
Beter ten halve gekeerd.
Dan ten hele gelinkt naar een betaalmuur.
De voorgestelde bruggen zijn veel te laag voor het IJ en Rijkswaterstaat zou ze allemaal tegenhouden. Beter had men eerder een fietstunnel geambieerd, daar is het nu ook te laat voor.
Ik zou bijna gaan geloven dat schrijver van bovenstaand stukje in... Amsterdam-noord woont...
Moet haast wel, dat zijn de enige die om geven.
GS HQ stond in Noord. Pand Noord.
Dus er is enige affiniteit.
Nee hoor, dan had ie wel geweten dat er nu een heuse Noord/Zuidlijn naar noord rijdt. Hij wil naast de pontjes, de metro ook nog pleiten voor wat bruggen.
Gek. Bruggen bouwen was toch altijd het stokpaardje van links?
Dat zijn imaginaire bruggen, geschilderd in de kleuren van de regenboog.
REAGEER OOK