Amsterdam 2025: alleen nog elektrisch varen
Wel ja.
Er zijn nog altijd mensen die denken dat Amsterdam bedoeld is om in te wonen. Stel, je woont voor 2583 euro per maand op 60m2 in Amsterdam en hebt deze zomer net anderhalf maandsalaris besteed aan een buitenboord die 20 jaar mee gaat, of net een half jaarsalaris aan een boot. En dan zet je Nieuwsuur aan en zie je de tweet van Hiemstra. Vanaf 2025 mag je in het centrum alleen nog maar elektrisch varen. Kosten van het inbouwen van een elektrische motor? Zo'n 15.000 tot 20.000 euro, en daar is begrijpelijkerwijs maar zo'n 10% toe bereid. Die cruise- en binnenvaart schepen mogen trouwens wel over het IJ blijven dieselen, en dat zijn natuurlijk de echte vervuilers. Op dit moment staan er volgens de gemeente 10 laadpalen langs het water, waarvan er 5 werken. Komt goed.
Reaguursels
InloggenEen bijzonder besluit. Dit is de groep die onderaan de vervuiler staan. En zo,n 7 maanden per jaar is er nauwelijks privé vaart. De overige 5 een enkele keer in het weekeinde bij mooi weer. De rondvaartboten kunnen nooit lang varen op een batterij. (4 tot 5 uurtjes) De beroepsvaart kan niet op elektra. Vanaf 25 meter kan niet want ze vaten uren lang door iemand winst maken. Infeite is de kleine man de klos. Dank elmar linkse kerk.
Ik kan geen correcties meer aanbrengen. Vreemd.
Goeie zaak, wat mij betreft, eindelijk een innovatief, verstandig besluit vanuit Amsterdam.
Maar .. Wat gebeurt er aan de scooters en snorfietsen, en in mindere mate brommers e.d. - Vaak, slecht onderhouden, voorzien van motortjes waarbij ernstig ongezonde uitstoot vrijkomt - Waarbij fietsers (Die dezelfde fietspaden gebruiken) vrijwel dagelijks deze uitstoot in hun mik geworpen krijgen. Met alle fijnstof gevolgen, van dien .. Dit geld overigens niet alleen voor Amsterdam, maar voor geheel Nederland (Van Vlissingen tot Groningen, van Den Helder tot aan Maastricht, kom je ze in het straatbeeld tegen).
Ondanks alle klimaat praat, gebeurt hier vooralsnog weinig tot niets mee. Wanneer komen er (Bijvoorbeeld) nu eens subsidies voor veel schonere scooters, al dan niet elektrisch aangedreven.
Zou Gerrit al een elektromotor in die dikke Swan 47 van hem gebouwd hebben?
www.weatheratsea.nl/nieuws/mandate-li...
Als recreatief/sportief vaarder zonder motoraandrijving kunnen alle gemotoriseerde boten mij gestolen worden. Op het water wil ik graag frisse lucht inademen. Maar dat is mijn persoonlijke reden.
Inderdaad, je gaat maar zeilen of roeien.
Wielrenners bedienen zich doorgaans ook van dat soort retoriek en we weten allemaal wel wat voor volk dat is...
Gerrit Hiemstra, de Claudia de Breij van het klimaat.
Een enge glibber zou ik eerder zeggen, al die weermannen die geen maand vooruit kunnen voorspellen weten feilloos hoe het klimaat er in 2100 uitziet. Op zich best dat ze met zo'n bord voor hun harssens rondlopen maar dat het stomme schapenvolk erin meegaat is om moedeloos van te worden.
Prima, lijkt mij een topidee. De bootjesvaarders in 020 stemmen tenslotte ook links. En als je het niet bevalt, deze ongein, dan ga je toch in een normale stad wonen?
Ik lees het, neem het ter kennisgeving aan en geef de 350 pk buitenboord soes nog eens extra gas richting Illes Medes.
Waarom moeten de Amsterdammers 1 jaar langer leven, zie het nut daar niet zo van in.
w
Mag er niet meer met de auto in en ook niet meer met de boot. Nou ja, dan kom ik er toch gewoon niet. Oh wacht, dat deed ik ook al niet. Niks aan gemist denk ik zomaar.
Als Gerrit Hiemstra een tijdje zijn mond houdt scheelt dat ook enorm veel CO2 uitstoot. En een hoop ergernis.
Het jacht van die hypocriete lul zal wel ergens rond de friese meren liggen dobberen.
Dus je moet een elektromoter plus aggregaat kopen?
Maar zolang aggregaaten stroom oowekken is het groen toch? Dat daar diesel in gaat merkt niemand.
@Warhead | 05-08-21 | 16:51: Er is een filmpje van een man met een tesla die achterin een honda aggregaat heeft, om je te bescheuren.
Amsterdam....allen daarheen....lutsers
Beetje gratuit gezeur dit, je hoeft niet in dat hellegat te gaan wonen.
Die zoon van kaakklem gaat zich dood vervelen,
Als al die bootjes verdwijnen.
Prima idee. Beetje symbool beleid, maar wat maakt het uit.
Amsterdammers in de boot genomen
Beste mijnheer in het bootje. Zet even in de agenda 16 Maart 2022, gemeenteraadsverkiezingen. Stem ze weg. Is niet zo moeilijk.
Luie flippers, wat dachten jullie van gewoon roeien?!
Kunnen ze niet beter al die Tesla s de gracht in flikkeren winwin
In plaats van stroomboot las ik stoomboot.
Mag zeker ook niet meer in Amsterdam?
Is niet inclusief nee. Tegenwoordig heet het ‘aandrijvingboot’
Nu de jachthavens nog: www.ligplaats.net/jachthaven/noord-ho... . Dan raak je tenminste ook die rot-toeristen kwijt.
O wat moet dat zalig zijn in 2030, alle Amsterdammers verhongerd, hotels ingestort, restaurants failliet, toeleveranciers met zelfmoordneigingen, zelfs de Marokkanen roepen minder, minder, minder.
Nu op RTL Z China heropent in totaal 45 kolencentrales. Gelukkig helpen die electrische bootjes hiertegen.
Foutje 55 stuks
www.ad.nl/buitenland/plannen-voor-rui... in Heel Azie liggen plannen voor 600 nieuwe kolencentrales.
Een electrische motor en dan een benzine generator op de voorplecht.
Goh, is er wat op gevonden aangetoond dat een amsterdammer een jaar minder meegaat is het nog niet goed.
Ik zou juist zoeken naar een oplossing zodat een Amsterdammer voor dat hij echt irritant wordt, het leven laat
@666d | 05-08-21 | 16:03: Dat wordt dus abortus.
Viking-raid op De Stopera? Oars for bores!
Laten ze eerst al die vervuilende en lawaaiige kk scooters in het water rijden
Die staan vast voor 2024 op de rol.
Benieuwd wat dit met de pride doet…….. alle poten watertrappelen
Men gaat gebruikmaken van nakomelingen van de galeislaven. In hun spiergeheugen zit iedere roeibeweging genetisch opgeslagen.
Kortom gewoon op eerlijke spierkracht.
@F. Jacobse | 05-08-21 | 15:45: Absoluut geweldig voor het milieu. Iedereen die tegen is is een fakschist/raksist.
Alles moet elektrisch. Zelfs de stoelen.
In Amsterdam? Graag.
Jij verlangt ook weer terug naar een ouderwets houtfornuis?
@Panos88 | 05-08-21 | 15:34: die zijn me te heet in de zomer, maar eind september/midden oktober gaat die weer gestookt worden, zalige warmte.
Absoluut!
Ben 21 jaar in het bezit van een boot mijn koers is nog nooit naar 020 gegaan.
Mooi. Volhouden. Wij zitten niet op boertjes te wachten.
Die relnicht hiemstra heeft zeker nog geen ligplaats voor zijn boot, gooit het eens over een andere boeg.
Er razen iedere dag tienduizenden scootertjes door Amsterdam, maar weet je wat? We pakken de bootjes.. en de moccrootjes blijven tevreden... win, win!
Heb jullie inmiddels tot in den treure verteld en geirriteerd dat ik op de Pinsengracht heb gewoond en daar was het vanaf mei altijd prijs. Volle bak dikke sloepen met Zuid proleten Purmerend en Gooi paupers. Veuls te dikke sloepen. Allemaal prima, gaf wat levendigheid of "cachet" zoals die idioten dat noemden en nooit maar dan ook nooit heeft het mij geirriteerd. Ja heul soms hartje zomer 's maandags om 3 uur 's nachts als er een sloep voorbijkwam met bezopen Hazes/TCA/Blaricum/Laren/Purmerend achtige types met keiharde muziek maar dat hoorde erbij. Niks mis mee. Ben echter blij dat ik er weg ben want ik werd niet ziek van die bootjes maar kotsziek van die gutmensch grachten proleten. Zeiken over alles. Mijn god wat waren die van het zeiken. De Tweebeekes, D'Anconas etc. etc. eersteklas jankers. NIMBY's.
Trieste is? Het is ze gelukt. Geen geluid meer en slechts elektriessss want dat is milieuvriendelijk. Blerk!
Hear Hear.. Eveneens voormalig Prinsengracht bewoner en ook nooit echt last gehad vd bootjes. Vond het wel een gezellige aanblik die boten, en verder weinig geluidsoverlast gehad.. De ergste uitwassen gewoon met een decibel limiet en bijbehorende handhaving binnen de perken houden. Geroezemoes en wat gelal hoort bij het stadse geluid net als de razende en tingelende trams of het 24uurs carillon van de Westertoren. Het ergste zijn inderdaad de spreekwoordelijke en letterlijke grachtengordel deugelites met hun gezeik over het behouden van het "dorpse" karakter van de grachten en Jordaan. Het grootste doorn in mijn oog waren de woonboten of zoals ik ze noem: waterkampers danwel waterkrakers die in de jaren 60/70 daar zonder toestemming en gratis zijn neergestreken en nu hun waterkeet voor tonnen te koop zetten. En nee de woonboten "horen" niet bij Amsterdam.. Lelijke hippie meuk. Ook de systemische en geinstitutionaliseerde autohaat doet de jonge gezinnen het centrum uitdrijven. Ik was er laatst weer eens met de auto, niet meer te doen tov tien jaar geleden.. Overal beperkingen, Nieuwezijds eenrichting, niet meer over de prins hendrikkade etc etc. Ja, de deugers hebben een numerieke overwinning weten te behalen en controleren de stads(deel) politiek (groenlinks, SP, D66, PvdA) en kunnen daarmee nog meer plek voor eigen gelederen creeren dmv draconische maatregelen en radicaal beleid.
@dr fijnstof | 05-08-21 | 15:52:
High five mate.
Ik woonde bij carre. Schitterend toen. Heel erg veel plezier gehad.
Maar net zoals jij, was er laatst effe en het was unheimisch en voelde zuur aan. Er was niks veranderd. Nog steeds die zurige linksige jokers met kort grijs pittige kapsels. Ben blij dat ik er weg ben.
@Basil Fawlty | 05-08-21 | 16:09: De kruising Prinsengracht en Amstel bij Carre is, met uitzicht op de magere brug, inderdaad prachtig. Ik woonde nabij de Rozengracht en Westerkerk. Kom nog wel eens bij cafe Kalkhoven voor een borrel met Hollandsche plakjes lever- en osseworst en blokjes kaas. Slagerij het Kuyltje in de 9straatjes is gestopt, dus geen broodjes warme pastrami meer.. Kijk dat is nu het probleem, die deugers hebben altijd de mond vol over het voortbestaan van dit soort "mom and pop" zaakjes, maar blijkbaar kopen ze er zelf niet anders zouden deze zaakjes niet over de kop gaan. Ik stak altijd mijn middelvinger op naar de Ekoplaza op de Elandsgracht en kocht daarnaast bij ambachtelijke slager Siem vd Gragt prachtig vlees.
@dr fijnstof | 05-08-21 | 17:20:
Zelfde hier. Utrechtsestraat werd kaler en kaler. Slager weg, Groenteboer die nauwelijks kon overleven. Ik deed echt mijn best om lokaal te kopen maar het was vechten tegen de bierkaai, vooral toen die Marqt onder het oude AMRO hoofdkantoor kwam. Is inmiddels ook weer failliet maar daar hebben de oude ondernemers die inmiddels weg zijn geen boodschap aan.
Wie gaat al die stroom eigenlijk opwekken? GroenLinkse kerncentrale in de Westhavens? Definitief einde van de cruiseschepen dus. Huidige investering in weggejaagde Adamse toeristen van 100 miljoen moet worden herzien. Parkeren wordt duurder, wedden?
Parkeren moet verboden worden. Wat zeg ik? Stoppen in Amsterdam moet verboden worden.
@Malle moer | 05-08-21 | 14:43: Nee, zeker niet verbieden. Maar nog meer belasten, want hobby's kosten geld, veel geld.
@Malle moer | 05-08-21 | 14:43: Amsterdam moet verboden worden.
@Cor Netto | 05-08-21 | 15:34: Daar is in het verleden, lees mei 1940, een grote kans voorbij gegaan.
Mag ik wel door de Prinsengracht varen op een galei dat wordt voortbewogen door 24 slaven ? Mag er dan ook nog iemand op de trom slaan voor het ritme van de slagroeier?
als u uw boot 'het spijt mij' noemt wel, ja.
Zolang u een regenboog lag voert mag u alles want u is zéér inclusief
@Opblaas_boot | 05-08-21 | 16:10: vlag gdvdgdvr
Beetje zuur voor wie onlangs zo'n ding gekocht heeft.
Maar in het algemeen niet erg tegen.
(Woon in het doelgebied. Vaar wel eens mee)
Asburd. Een elektrische sloep is enorm schadelijk voor het milieu! De meeste sloepjes draaien erg weinig vaaruren en verbruiken op jaarbasis hoogstens 100 liter benzine/diesel. Ga je dan voor die paar uur varen de sloep volproppen met accu’s? Totaal niet efficiënt en in geen verhouding tot het produceren van diezelfde accu’s. Idoterie…
Kom kom, €149 weet je alles www.toppy.nl/product/8182/intex-buite...
Zie ginds komt de stroomboot uit Ghana al aan
Hij brengt ons Akwasi al quasi een baan
Hoe huppelt het Femke elektrisch in ‘t rond
Hoe waaien elders wieken stoomvrij ongezond.
Mooi.
Let op, de trekschuit komt weer terug, Heerlijk!
ik meen dat de trekschuitenparade voorlopig niet doorgaat
Wie van jullie heeft een boot en woont in amsterdam? Want toen ik er woonde had ik altijd pieremachogels of wat mooiers met kenteken.
De smerigste diesel is de rondvaart en daarom is dit weer zo lekker linkserig niksnuttig burgers pesten en problemen niet oplossen, mogelijk kan je met een 2e kleine elektra motor in ieder geval de stad uit?
Ik ben geboren en getogen Amsterdammer en heb een boot, die ik deel met nog een ander huishouden. Ook ben ik één van de weinige “rechtse” mensen in mn omgeving. Maar eigenlijk ben ik gewoon sociaal-liberaal. Ik zie om me heen dat mensen nu eindelijk in erg traag tempo doorkrijgen dat GroenLinks het leven stukje bij beetje steeds kutter maakt.
Toen ik nog in Amsterdam woonde had ik er een type Boston Wayler met een heule dikke motor, maar dat is 36 jaar gelden nu zou ik allang op een elektrische sloep zijn overgestapt, Ik rijd immers ook alweer 8 jaar elektrisch in de stad.. Of ik rechts of links ben dat hangt van het kwadrant af dat ik in de mond werk ..
Lastig om wakker te liggen over wat iemand voelt die 2583 euro per maand ophoest voor 60m2 Amsterdamse binnenste helring. De wijsheid van Centrum verder afsluiten voor zinloos gemotoriseerd verkeer en andere overbevolking kan je moeilijk weerleggen. Niet alleen voor het milieu: leefbaarheid, vaarbaarheid.
Wie nu nog in Amsterdam woont leidt aan het Jamie Vaes-syndroom.
Wordt tijd voor een burgemeester daar.
Heeft Kaag geen interesse??
Amsterdamse welvaartsproblemen oninteressant
Er zijn niet zoveel laadpalen nodig. Alle jachthavens hebben walstroom. Voor onderweg kun jee een extra opgeladen accu meenemen, Kleine bootjes varen op een accu die men thuis oplaad en daar kom je best ver mee.
De beste stuurlui staan aan wal, kent u die uitdrukking?
Ach Amsterdam..... leuk stadje hoor? Leuke stinkslootjes door de stad maar door dat eeuwige deugvingertje van bestuur en de meeste Amsterdammers, interesseert het me niets wat daar niet- of wel is toegestaan. Kwam er vaak in de 80s. Toen hoorde je nog Mokums op de markt. Amsterdam is al geruime tijd dood.
youtu.be/CnHjUvCrJEM
Het is gewoon pure jaloezie van volk dat geen bootje kan betalen.
"Ik geen plezier dan een ander ook niet".
In tegendeel. Dit is bedacht door beroepspolitici met 1,5 ton/jaar, die bij het varen door de grachten geen last wil hebben van Jan-met-de-pet in zijn pauperbootje.
@Ivoren Toren | 05-08-21 | 13:37: Mijn ervaring is dat je met Jan met een petje alleen maar last hebt op het water, vaak zijn ze niet eens in het bezit van een vaarbewijs.. Keine blasse ahnung omtrent de voorrangs regels laat staan dat ze de de hoorn signalen kennen.
En een bierwaterfiets, mag dat nog wel?
Blij dat ik mijn zelfgebouwde boot met de onverwoestbare 9.9 Yamaha buitenboordmotor (benzine) op tijd heb verkocht.
Zo hey, bedankt voor het delen!
En dan nog het mooiste van al die "smerige lucht" in de stad (en elders):
Meer fijnstof thuis dan buiten:
cag.nl/meer-fijnstof-fornuis-dan-snel...
Dit is een goed idee. De kades worden bevolkt door oude troep, een enkele gerenoveerde sloep daargelaten. Een mooi verlegje om de grachten eens flink op te schonen.
Woon er zelf, maar af en toe zou je willen dat ze die grachten vol beton storten en er een F1 circuit voor de nieuwste Tesla's van maakten met allemaal laadpalen aan de zijkant waar je gratis kunt parkeren. Wel eerst de Stopera slopen, want je hebt natuurlijk niks aan die Groenlinkse bende daar.
Jij hebt een Tesla zeker?
Waarom woont iemand daar in 's hemelsnaam?
Dus Amsterdam wordt nog iets kudter.
Kan dat nog?
Kunnen we a.u.b. snel grondwettelijk vastleggen dat 020 nooit steun in welke vorm dan ook zal ontvangen van de Rest van Nederland, ook niet als dat grote grafdorp compleet onder de pauper- en armoedegrens is gedoken?
De scootertjes aanpakken zal toch wel effectiever zijn. dan de bootjes.
Neeeeeee!! Het volk dat op scooters rondrijdt is al zo kwetsbaar.
GS heeft helemaal gelijk! gewoon stug fossiele brandstoffen blijven verbranden. Ikigai vriend.
Allemaal prima, als de windmolens of de kolencentrale of de kerncentrale in Amsterdam komen te staan.
Ik zit thans vanuit mijn werkkamer uit te kijken op het Vondelpark. Briljant appartement, briljant uitzicht. Zonnetje, 75+ jaar oude Lindenbomen (allemaal genummerd. kijk maar op de website van de gemeente, geen gein). Maar word wel een beetje gek van die kutparkieten, maar hey: c'est la vie. Invasief spul die alle mussen en vinken hebben verdreven. Doet me denken aan bepaalde wijken hier in de stad. Maar ik ben blij dat ik wegga. Ik vind het na 30 jaar wel goed zo. Heb ongelooflijk veel plezier gehad in Amsterdam, liefde, leven, werk, drank, eten en heb er mijn vrouw ontmoet. Het was een grote vakantie. Maar ik heb geen zin meer in dit uberlinks destructief geleuter en gedoe en weiger eraan mee te betalen, Kan mijn tijd wel beter besteden. En lieve provinciale reaguurders, maak jullie geen zorgen ik ga juillie niet lastigvallen (ben zelf trouwens unne boer volgens de Mestrecheneren. Kom nml uit Noord Limburg.) Ik verlaat het land.
Nog over die parkieten, helaas zijn die krijsende lelijke beesten hier in de polders in dorpen ook al aangeland. Had de hoop dat ze alleen in de grotere steden zouden blijven. Waar voorheen voornamelijk merels, mussen e.d. hoorde fluiten of gewoon stilte hoor je nu boven alles uit die krijsende parkieten. Wat mij betreft mogen ze die beesten vangen of desnoods afschieten. Ze passen totaal niet in het vogellandschap.
@Wybe Wabes Abbema | 05-08-21 | 13:16:
I know. D'r gaat een heel verhaal over die kudtbeesten, wie of wat etc.
"Amsterdams mysterie: dit is waar al die groene vogels in Amsterdam vandaan komen"
indebuurt.nl/amsterdam/genieten-van/m...
Uiteindelijk wie of wat heeft gedaan interessert mij niet maar ze zijn zo irritiant en hebben als vriendjes de kraaien, eksters en grote vette dikke meeuwen. Maw allemaal vogels die niet kunnen zingen onglooflijk irritant zijn en ja al die kudtvogels komen richting jullie. Beetje zoals GL en D66.
@Wybe Wabes Abbema | 05-08-21 | 13:16:
Yup die beesten zijn invasieve exoten die de oorspronkelijke fauna in de weg zitten. Ruimen die beesten.
In gesprek met een vastgoed jongen over de uitvloei van expats (we hadden beide inzage in wernemers bestanden van grote bedrijven) daar leerde ik het volgende: Er dreigt een onaangekondidg moment waarop Amsterdamse expats in twee extremen gaan splitsen:
1: Arbeidsmigranten die huren met onder de 30k bruto inkomen. Die eigenlijk verlies zullen draaien om het voorrecht te veroorloven van in de randstad te wonen. Schoonmakers, horeca, seizoenswerk, freelancers, adminitratief, etc.
2: Kennismigranten die snel wegpromoveren met 80k+ bruto en 10k-100k bonusen. Die meteen hun woonwensen in het verre thuis-/buitenland kunnen bekostigen. Ze hebben een 30% ruling, na een paar jaar gaat dat om in de volle 50% inkomens belasting. (Onder de 30j blijft max. 1-4 jaar nog om vanuit de hoofdstad door Europa te reizen). Deze groep hoort de 8 miljoen huishoudens in NL uit te kopen, indien we de prijsstijgingen willen volhouden. Maar ze wandelen weg naar iets beters elders. Big tech, ingenieurs, payroll, farmaceutisch, etc.
Beide groepen kunnen zomaar leeglopen als de inkomens kloof gaat groeien. Dan staan de huurpandjes nog leger, en hebben we te weinig mensen die klakkeloos de Funda prijs aannemen.
@GeheidEenGeit | 05-08-21 | 14
Ja dus? Wat is het probleem? Vraag en aanbod. Leg het ons uit. Wat irriteert je? Ben nml oprecht benieuwd. Leuk wat die vastgoed jongen zegt maar ook hij is afhankelijk van vraag en aanbod en praat voor zijn eigen bizz.
Inderdaad, afschieten! Wat een krijsende ellende. En niemand die het door schijnt te hebben. Zelfs dit is te moeilijk om meteen in de kiem te smoren...kutdland.
@Luchtkasteel | 05-08-21 | 14:14:
Neu, neu, neu. Mag niet van GL en consorten.
Nu is het rustig maar om 5 uur? stuk of duizend van die k*dtbeesten hier.
Mooi stukje, we zullen U missen
Niks motortjes.
Een echte vent die gaat roeien.
En anders maken we een roeirondvaartboottaxi.
Prima plan, en waar in Amsterdam worden de windmolens gezet die de electriciteit hiervoor gaan opwekken?
Dat dus.
En vergeet niet die duizenden foto's en filmpjes van hetzelfde die al die duizenden toeristen elke dag maken waar de datacenters (ook op windenergie) mee vollopen.
Amsterdam krijgen echt waar ze op stemmen. Geen medelijden.
Gestemd op groen links? Jammer dan.... dag boot.
Een boot kun je beter huren voor die ene dag in het jaar dat je al je vrienden bij elkaar kunt krijgen om een dagje door de grachten te gaan varen.
Bij Albert Heijn koop je een paar flessen rosé voor de dames en een treetje bier voor de heren (wel een snobistisch biermerk).
En dan heb je alleen voor die ene dag kosten voor een boot.
Voordeel is ook dat het dan een probleem van de bootverhuurder is of die boot elektrisch is.
Ze zeggen niet voor niets "Koop een boot, werk je dood"
Ja maar dan weet niemand dat jij jouw eigen boot kan betalen, huren is toch een beetje voor paupers.
Exact dit. Ik heb regelmatig de rekensom gemaakt wat het mij kost om zelf een mooie sloep te hebben en hoe vaak ik die dan gebruik in het jaar. Nou dat komt dus nooit uit, aanschaf, onderhoud, stalling. Huren is altijd goedkoper omdat ik maximaal 10x per jaar in zo'n boot zou varen. Tevens deel je de huurkosten als je samen met vrienden een bootje huurt voor een dag.
Het enige voordeel van zelf een boot hebben is dat ze redelijk waardevast zijn de eerste 10 jaar en ze zijn belastingvrij. Je kan dus box3 belasting omzeilen door je geld in een boot te steken. Echter is het dan de vraag of de waarde depreciatie niet meer is dan de box3 belasting die je over dat geld bedrag had moeten betalen + huurkosten als je had gehuurd.
Dat varen door 020 jaren geleden al opgegeven (net als een boot trouwens). Je kan bijna nergens fatsoenlijk effe aanleggen in dat 020 (overal borden met "mag nie") en de locals die op het water wonen staan vanachter de begonia's vingerwapperend te schuimbekken als je harder dan 3km/uur voorbij tuft. En dan heb ik het verder nog niet over de randdebielen uit de provicie of volk uit het Gooische reservaat (gezelschappen variënd in samenstelling van "Schultenbrau & leverworst" tot "Prosecco bubbels en hapjes van de catering") die niet het flauwste benul hebben van basis vaargedrag regels. Beetje varen met een huurdinges en dan vooral buiten 020, is een beter idee.
@Old_Spice | 05-08-21 | 13:13: Jottum, lekker uit varen in box 3, heb er nu al zin an.
Zou Amsterdam niet veel prettiger zijn als al die toeristen zouden wegblijven?
Voor de drinkende, blowende, hoerenlopende, pissende, brallende variant. Gewoon 5% van het nu is of zo.
Van Martin van Waardenberg mogen de toeristen lekker thuisblijven allemaal.
Martin van Waardenberg bij Pownews over Rotterdam
Ze gaan even niet naar de Euromast kijken, en niet naar de Erasmusbrug kijken, en niet naar Centraal Station kijken.
www.youtube.com/watch?v=DBmdKFTLKYI
Dus dan heb je die achterlijke bootjes ook niet nodig.
In Venetië zijn ze het ook helemaal zat al die toeristen in de bootjes.
Martin = Held
Vind ik eerlijk gezegd geen slecht idee, je mag er toch maar 15 km/h in suf rondje varen.
Hahaha... het wordt daar steeds gekker, maar dat krijg je als je op GroenLinks stemt. Nu daar niet zeuren mensen, je hebt gekregen waarop je gestemd hebt. Ik heb wel medelijden met de mensen welke wel op een normale partij hebben gestemd. Lekker doorgaan zo in Amsterdam en straks wilt er helemaal niemand meer komen.
Ze willen er gewoon het grootste kutland van de wereld van maken. Die 5 duizendste procent die wij uitmaken, wereldwijd. Bij Damen wordt het eerste electrische binnenvaartschip gebouwd, daar ligt de toekomst. Niet bij het Nederlandertje pesten.
Maar deugen voor de bühne doen ze wel ...... hoe staat het eigenlijk met de bouw van die 20 meter brede en 10 meter diepe greppel met een 10 meter hoge muur erachter? Zijn ze al begonnen met graven? Afstoten die stad .....
Een elektrisch binnenvaartschip. Wat mensen lijken te vergeten is dat we totaal niet kunnen voldoen aan de energievraag als we alles elektrisch maken. Het hele wagenpark, de hele vloot boten, alle huizen van het gas af, de vraag is zo gigantisch groot straks, dat kunnen we helemaal niet bereiken met duurzame energiebronnen. Laat staan dat het elektriciteitsnet dit aankan. Die zullen we volledig opnieuw moeten aanleggen + gigantische vertakkingen om windmolen- en zonneparken te bereiken. Not to mention de vraag naar lithium, kobalt en nikkel voor het produceren van accu's. En dan hebben we het nog niet eens over de gigantische landschaps- en milieuvervuiling die windmolens en zonneparken opleveren, want daar gaan we er erg veel van nodig hebben.
@Old_Spice | 05-08-21 | 13:22: Doe toch eens niet zo moeilijk man/vrouw/het/de/een ....... wij zorgen in NL dat het klimaat nooit meer zal veranderen.
@Old_Spice | 05-08-21 | 13:22:
Waterstof.
@Kaas de Vies | 05-08-21 | 13:49: Waterstof moet je ook produceren, met elektra. Ergens moet de energie vandaan komen, en het plan van de klimaatwappies is nu om alles vol te plempen met windmolens en zonnepanelen. Niet voldoende en lelijk. Wellicht lost waterstof wel het tekort aan lithium, kobalt en nikkel op.
Die dakduif, Gerrit O Hiemstra, moet zijn grote muil houden en simpelweg vertellen wat het weer wordt morgen.
Als Gerrit lekker deaudt gaat scheelt dat ook stank (geen windjes meer), vervuiling (geen woon-werkverkeer en consumptie) en lawaai (Dat Friese kutaccent als ie zijn verkeerde voorspellingen op de treurbuis uitbraakt).
Zelf dat kan hij niet, gekke rooie Gerrit
Sommige grote schepen hebben elektromotoren die de schroeven aandrijven.
Wel een diesel om de stroom op te wekken, dat dan weer wel.
robbreport.com/motors/marine/feadship...
Juist: diesel-elektrisch. Leuke omweg als je beetje een schoon diesel motorje hebt. Gewoon het koelwater met uitlaat gassen onder de waterlijn eruit pompen, goeie beun.
Stelletje mietjes daar. Ga roeien. Ook vrachtvervoer zou per roeiiboot moeten plaatsvinden. Ik ben voor herinvoering van de galei.
Ik ga op Marktplaats maar 's zoeken naar een Johnson of Evinrude eitje, liefst die ouwere met glijlagers met 1 op 20 mengsmering. En dan op een bok op de kade flink proefdraaien in een tobbe met grachtwater.
En biomassabootjes? Is dat een idee?
Ah, weer een Bohica-momentje voor de Amsterdammers
Je vaart wel voor lul met zo'n elektrisch motortje. Kan je net zo goed een tros tarzans achter je bootje hangen om dat goed te onderstrepen.
Hoe wil een elektrisch Boa bootje straks een illegaal bootje bijhouden?
@Lorejas | 05-08-21 | 12:56:
Op een brug gaan staan en als de verboden boot voorbijkomt er in springen.
Oh dat wordt leuk!
Je vaart sowieso voor lul. Wat wou je doen dan. Kijk mij eens in m'n bootje stoer zijn in de grachten van Amsterdam.
Ga dan ook niet in die kutstad wonen!
Graag ook direct doorvoeren op scooters. (en niet alleen in Amsterdam)
Is al een milieuzone pik. Al vrij lang.
Én daarom stem ik nu GroenLinks! Omdat het stomme klootjesvolk toch niet het (morele) inzicht heeft wat wij als milieupartij hebben. LOL.
Dus die aanmerende Cruiseschepen.....
Iets zegt mij dat alleen maar klagen over dit soort maatregelen helemaal niks oplevert. Ik constateer dat de klagers geen alternatief bieden en ook geen antwoord geven op de vraag of doordieselen tot in lengte der jaren wel zo handig en gezond is.
Wie geen antwoorden geeft op dit soort vragen, wordt makkelijk weggezet als iemand die stilstaat en daar wordt dus niet naar geluisterd. Dit plan 'vaart' dus linksom of rechtsom gewoon door.
You get what you fucking deserve. Misschien de volgende keer geen GroenLinks stemmen? Het is maar een idee...
Kan Ik ergens aandelen kopen in een bedrijf dat bootjes elektrisch maakt? Of biminitopjes of boothuisjes met zonnepanelen gaat produceren? Ik voorzie een hoog rendement. Dit gaat straks natuurlijk voor alle steden gelden.
Jammer, die vergunningen zijn al uitgegeven aan GL en D66 leden in Amsterdam
Volgens mij varen er nog diesel en tweetakt benzinemotoren door de grachten, dus dit is best een goed plan. Het is hier geen Rotterdam of IJmuiden.
Nee in Rotterdam varen ze allemaal op diesel. Maar dat zijn dan ook container
Tweetakt niet. Althans, het mag niet. Diesel moet je niet verbieden want het verbrandingsprocess is veel rendabeler dan benzine en veel schoner dan de stroom van de kolencentralen en/of biomassa centralen
Weinig grachten over in Rotjeknor, die hebben we gedempt na WOII........ maar op de Maas mag je dan weer zo hard als je ken!
Ondertussen in China: de eerste 2 megawatt proefcentrale op Thorium energie moet deze maand af zijn en in september 2021 operationeel worden. Aldus de South China Morning Post (Mag niet linken vanwege zwitsal).
Ja, dat is andere koek.
Hoe gaan ze dat met Sail doen?
Sail, zeilboten? Het is alleen de grachten waar dit verbod zou gaan gelden dus Sail zal er weinig last van hebben.
@Sessine | 05-08-21 | 12:55: Heb je Sail ooit wel eens gezien? Genoeg bootjes met motoren.
Publiek, sleepboten etc.
Als GL het echt wil oplossen: ga roeien.
Gratis fitness ook meteen.
Als zo'n groot cruiseschip 1x start, hoeveel bootjes kunnen daarvoor door Amsterdam varen?
Ah, u ziet het hypocriete van het Amsterdramse beleid ook.
Passengers Terminal zal ook verdwijnen uit Centrum. Westelijk havengebied of misschien zelfs naar Zaanstad. Jammer, wel vet gezicht die megaschepen die overal bovenuit komen.
@Lorejas | 05-08-21 | 12:54: Niets ervan. Ik wil die bende niet in mijn woonplaats hebben.
@Lorejas | 05-08-21 | 12:54: en dat verdwijnen uit Amsterdam maakt de uitstoot niet minder kan ik u verzekeren
@poast: nee, dat is juist de grap van al dit gelul.
Laatst bij een vriend geweest die in Amsterdam woont. Het was een mooie zondag en er was een hoop pleziervaart.
Wat me opviel aan de kant staande dat de vaartuigen die even aan de kant aanmeerden dat deden om even te wildplassen en het afval aan de wal dumpen. Mooie groene stad.
Laat ze het daar lekker uitzoeken....
Als je overwegend GroenLinks stemt dan krijg je dus dit soort beleid voor je kiezen.
Totaal geen medelijden mee.
Iets meer feiten. GL had 20,4% en D66 16,1. Nog steeds samen nog geen meerderheid. maar ja, Nederland he, coalities en polderen. Gelukkig maar want hoe zag het er uit als GL 51% zou hebben gehad.... Ga er maar van uit dat bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen dit Groot Lenin Wassink gedoe de deur uit gaat.
Elektrisch varen.
Leuk bedacht voor in Amsterdam.
En waar komen de windmolens die de elektriciteit opwekken?
Want die elektriciteit moet wel ergens vandaan komen.
Verplaatsen van het probleem heet dit. Moet wel bij GL vandaan komen.
De luxe voor in Amsterdam, de rotzooi voor de omgeving. Dus dat kan niet boeien.
Wereldvreemd die mensen daar.
Ik woon er niet en kom er eens per jaar om een lekkere sigaar bij Hajenius te roken. Indien de redactie van GS wil weten wat mij als reageerder interesseert, dan staat Amsterdam niet in mijn persoonlijke top 3000.
Naar Amsterdam gaan om een sigaar te roken. U komt met de trekschuit en paadentram? Erg groen.
Als Ferdinandbolofiel?
@BobDobalina | 05-08-21 | 12:46: Per trein.
Uw nick doet echter anders vermoeden...
@Lorejas | 05-08-21 | 12:47: Juist, u snapt het.
Maar hoe ziet jouw top 2999 er dan uit?
Liedje over sigaren voor jou.
Manke Nelis
youtu.be/xsy0VZolgTc
Sigaartje, speciaaltje ;-)
Als er iets een goed plan is, is het wel electrisch vervoer in de stad. Voor het klimaat volstrekt nutteloos natuurlijk, maar wel lekker voor de beroerde luchtkwaliteit. En qua actieradius meer dan voldoende voor die paar uurtjes door de grachten dobberen
Gemeente Amsterdam waarvan ik niet meer met mijn oude brommer de stad mee in mag maar voor ze wel een uitzondering hebben gemaakt voor hun eigen brommobieltjes... omdat die te duur waren om te vervangen..
Ben benieuwd of alle boten van de gemeente Amsterdam in 2025 elektrisch door de stad varen....
Die kop van die wethouder met die Paul Rosenmüller wenkbrouwen.
*Wenkbrauwen
Het ideologische verdienmodel kent geen grenzen. Het wordt iedereen dermate door de strot geduwd dat de simpele vraag of een bepaalde actie überhaupt zinvol is, met verkettering beloond wordt. Het is een pathologische afwijking met een ideologisch doel, waaraan belachelijk veel geld en macht verdiend wordt, zoals met elke andere religie. Ten koste van het plebs, uiteraard, want met de aarde is niks mis. De wappies die menen dat het klimaat door mensen beïnvloed(baar) is en van wie we letterlijk triljoenen moeten aftikken om een paar cm stijging van de waterspiegel te vermijden, maar eens een geschiedenisboekje openen: 15.000 jaar geleden -en dat is NIKS op de geologische tijdschaal- kon je naar Engeland lopen. LOPEN zei ik. En toen was er ineens de Noordzee. Allemaal zonder invloed van mensen. Groenbelasting is een aflaat, niks anders. Het is geen complot. Mensen kiezen er gewoon voor om zichzelf te bedonderen en massa’s opportunisten profiteren daarvan. Waarom afvragen of een verdienmodel wel op waarheid baseert, als het toch zo lekker makkelijk geld maakt? En je voelt je er nog goed bij ook, en dát telt. Want zó kun je de succesvolle buurman verketteren, omdat hij een andere mening heeft, anders was dat niks geworden, want hij heeft veel meer talent en succes dan jij. Toch? Toch? Ideologie en identiteitsdenken zijn dé ingrediënten voor machtsmisbruik en ellende. Zie de twintigste eeuw.
Alleen nog maar elektrische auto's, vliegtuigen, grasmaaiers, motoren, kettingzagen en boten met stroom uit de kolengestookte energiecentrale.
Gerrit O' Hiemstra. Gekke Gerrit.
Die Gerrit H is zo'n kortzichtige lul dat hij niet begrijpt dat het zo snel vervangen van al die bootjes en motoren op de korte (en middenlange) termijn alleen maar meer Co2 uitstoot.
Dat geldt ook voor 'klimatoloog' Reinier van den Berg. Ook al zo'n farizeeër met zijn niet bestaande titel.
Dit gemeentebestuur is in staat om elektrische tandenborstels verplicht te maken.
Zijn er tandenborstels met een verbrandingsmotor dan?
Al eens met een elektrische sloep gevaren in Adam, bij iedere windvlaag uit de verkeerde richting woei je weg en kon je een rondje draaien om de goede richting weer uit te gaan. Veel te weinig power.
Welke gas/kolencentrales gaan die stroom allemaal opwekken????
Wind en zon zijn onbetrouwbare incidentele bronnen, slechts woke hippe dandy's.
Stroom wordt opgewekt door een milieuvriendelijk biomassacentrale. De moderne gascentrale van Nuon in Diemen wordt vervangen door een biomassacentrale. En het elektranetwerk in Amsterdam kan makkelijk energie geleverd van zonnepanelen en de extra vraag naar elektra voor de toekomstige laadpunten voor de elektrischeboten en -auto's aan. Daar zal men toch wel over nagedacht hebben?
Dus het komt allemaal goed. Niet dus...
Amsterdam heeft dit Groen Links kudt gemeentebestuur zelf gekozen dus geen medelijden. Next.
Klopt, amsterdam kan me gestolen worden, heb er totaal geen binding meer mee.
Ondanks dat ik er vroeger heel vaak kwam, en er zelfs 6 jaar gewerkt heb, midden in het centrum.
Met een elektrische boot kan ik toch ook het ijs op de grachten kapot varen? Is elk jaar weer een feestje namelijk!
Uhm, nee. Bij vorst houden je accu's het maximaal 5 minuten uit.
@Boeloeboe | 05-08-21 | 12:43:
Shit, Typisch Amsterdam, ze maken het wel groener maar niet leuker..
Ha de Groene Khmer 020 enne vanaf 2030 iedereen verplicht een moestuintje en biologisch afbreekbaar schoeisel!
Heb voor 200 euris een 3pk elektrische buitenboord motor gekocht en voor eur 200 twee tractie accus. € 15k is wat veel.
3pk kom je ook wel lekker ver mee natuurlijk. Kan je net zo goed gaan roeien.
Of 3 paarden leren roeien.
@Forex | 05-08-21 | 12:37: Je mag toch niet zo hard varen in de stad.
En dan heb je eindelijk een elektrisch bootje, kan je nergens aanleggen want verzakte kades
Die zijn dankzij uw belastinggeld momenteel zwaar in onderhoud. Over jaartje als nieuw. Heeft Sharon prima geregeld voor haar vertrek.
Zet Sharon Dijksma op een kade en je weet zeker dat ie vervangen moet worden.
Ze weten daar in dat 020 van gekkigheid niet meer wat ze moeten bedenken aan nutteloze en volstrekt achterlijke regelgeving.
Of je huurt een paar roeiers (kopen mag niet meer)
En elektrisch roken?
Electrische voertuigen die 's nachts opgeladen worden, lopen in werkelijkheid op steenkool.
Ho ho, dat kan afgekocht worden met een groen certificaat en dan is het weer zonne-energie.
@Boeloeboe | 05-08-21 | 12:45:
Dan klopt het huishoudboekje weer.
En dus is het beter voor de wereld.
GL-logica.
Idem biomassa.
We fikken hele bossen buiten Nederland af en dat is beter voor de aarde, want ons huishoudboekje zegt dat het in Nederland beter gaat, dus gaat het beter met de aarde.
Ik vind het wel logisch dat als je het voor auto's laat gelden dat het dan ook voor boten geldt. Ach, en dan mijden een paar motorboten Amsterdam. Het is niet alsof die stad een tekort heeft aan toeristen.
Denk dat die toeristen meer vervuilen (o.a. met hun vliegtuigen boven Amsterdam) dan die boten. Ze hadden het ook alleen voor nieuwe vergunningen kunnen doen. Als je alleen op naam vergunningen verstrekt en je laat iedereen wat betalen, dan kun je ook verschillen in prijs hanteren om elektrisch te stimuleren. Waarom altijd meteen verbieden, zodat iedereen zijn boot voor 20.000 euro moet ombouwen? Alsof dat goed voor het milieu is.
Hiemstra begint echt een fundamentalist te worden, schaamt zich nergens meer voor. Waar is de tijd gebleven dat weermannen het weer voorspelden i.p.v. het klimaat? "Minder lawaai" alsof Hiemstra in Friesland last heeft van lawaai in Amsterdam.
Je vergeet het woordje "goed". Goed voorspelden. Die Hiemstra is grootste miskleun aller tijden. Mooi weer betekent bij hem zandzakken voor de deur en je winterjas opzoeken.
Doe dat ook altijd (winterjas, zandzakken), dus op zich toch een betrouwbare voorspelling.
Ze gaan hun goddeloze gang maar, daar in Amsterdram.
Met hun 'vermeende' luchtvervuiling.
De galleien gaan nog eens heel groot worden.
Pas een fluisterbootje gehuurd in Giethoorn. Echt irritant zo'n tweetakt motor achter je met herrie en een meurlucht.
Echter is het weer alles en niets in Amsterdam. Waardoor stille en stankloze boten ook de dupe zijn.
Het lijkt wel heden ten dage of de uitkomsten van beleid "goed of fout" en "ja en nee" is. Waar is het polderen gebleven?
Het is natuurlijk wel zo dat alleen de huurbootjes in Giethoorn verplicht electrisch zijn. De bewoners mogen op echte brandstof varen (en doen dat ook, want niks irritanter dan willen varen maar een lege accu). De rondvaartboten zijn inmiddels ook om, maar dat is een groen charme-offensief. Qua stilte is het heerlijk, maar als je ook echt een beetje vooruit wilt komen red je dat met die scheerapparaten niet.
Die elektrische fluisterbootjes zijn een uitkomst in Giethoorn. Bedenk dat het niet één tweetakt motortje was, maar honderden, die daar achter elkaar door hetzelfde kanaal varen.
@koeberg | 05-08-21 | 12:30: Modernere buitenboord motoren zijn toch ook een stuk stiller geworden.
Amsterdam kan zich een reductie van 70% van het liggeld permiteren. Dat betekent dat de 70% die nu geeist wordt dus niet nodig is om de kosten te dekken en daarmee gaat het richting knevelarij. Of het is een populistisch lokkertje en de gelden gaan straks weer omhoog. Amsterdam nuffsaid.
Oei, 70% is bizar veel, het loopt dan gelijk met de parkeergelden denk ik.
Ach, laat die gemeente toch gewoon groen-links liggen.
Scherp ;-)
Hebben we ook in Amersfoort-Vathorst. Het waterschap was er maar druk mee, al die 'weesbootjes'.
En nergens een oplaadpunt langs het water...
Met alleen deze maatregel krijg je deze stinkstand niet schoner.
Naast een kogelwerend vest en een AK47 moet ik voor werkbezoek voortaan ook een gezichtsmasker met filtersysteem dragen om het Amsterdamse stinklucht te weren.
Alleen zo ben je voldoende beschermd.
Owhja en stop eens met het kappen van bomen linkse ambtenaren.
Zie ginds komt de stroomboot.
Leuke.
Met genderneutrale Pieten!
Groen Links bestaat echt bij de gratie van domme mensen. Met groen of links heeft het beleid niets te maken. Wel met wensdenken, virtue signaling en grenzeloze naïviteit.
Inderdaad
Hup weer de stoep open, nieuwere en dikkere koper kabel erin.
Bootje opladen zal best een toer worden , trouwens auto fiets en vrachtverkeer ook. Gaat niet lukken
Ze kunnen beter de trams elektrisch maken, maar ja, wie ben ik.
Krijgen die paarden ook eens rust, inderdaad.
Stoomtrammetjes rijden alleen nog maar tussen Hoorn en Medemblik. De elektrische trams maken best wel veel kabaal.
Heeft weer een hoog NIMBY niveau.
Zolang de centrales, zonnepanelen en windmolens om al die stroom op te wekken maar andere mensen tot last zijn, heh Amsterdom?
Ze doen maar... je krijgt exact waar je op stemt.
Probleem is alleen dat wethouders kleine piemoltjes en grote ego's hebben... Dus wat wordt een race to the bottom tussen gemeenten... Wie kan het meeste belasting heffen, het meeste burgers in één keer verneuken en het hardst roepen dat ze de wereld eigenhandig gered hebben...
De Groene revolutie wordt een klasse strijd waarbij de onder en middenklasse niks mogen vanwege het milieu....( en uiteraard de echte vervuilers worden niet aangepakt
Welke middenklasse? Die is bijna weg.
Minder stank volgens Gekke Gerrit. Het stinkt in A'dam vooral naar wiet, kokus parfum, kebab en bier.
en pis en kots. Hier en daar.
De laadpalen die het niet doen schijnen aangesloten te zijn op de windmolens in Nieuwleusen...
Nou, die rederij die als één van de eersten zijn klassieke, houten rondvaartboot had voorzien van een electrische motor is anders mooi de sjaak. Schip is te groot, volgens de nieuwe Amsterdamse regels voor rederijen.
Groene ondernemerhatende terroristen zijn het, daar in de Stopera.
Typisch weer de linkse wappies. Eerst afschaffen, dan laadpalen gaan plaatsen.
Om het even breder te trekken: eerst de gaskraan in groningen dichtdraaien, dan electrisch varen verplichten, dan pas laadpalen gaan plaatsen voor pleziervaart, en dan pas beginnen aan het bouwen van windmolenparken, en dan erachter komen dat die windmolenparken nergens geplaatst kunnen worden en daarna als ze tegen wil en dank toch geplaatst worden op plekken waar niemand ze wel, dan erachter komen dat ze niet rendabel genoeg zijn.
Maar intussen hebben toch wat "linkse" bedrijven dan goed geprofiteerd van dit gezwabber. Het gaat hand in hand.
en vervolgens gaan zeuren en moeilijk doen als er vergunningen worden aangevraagd om extra middenspanningsruimten te plaatsen en dikkere kabels te leggen... en het dan vreemd vinden dat die extra laadpalen en molens niet aangesloten kunnen worden.
In Amsterdam worden mensen een jaar minder oud door de vervuiling (die dan weer niet voornamelijk door de plezierboten komt, maar dat terzijde. Links en logica gaan nu eenmaal niet samen.). Dat is toch juist een zege als je in die stad woont. Hoef je er een jaar minder lang te wonen.
Tja, of je maakt Amsterdam wel een leuke stad waar je lang wilt wonen en oud wilt worden, maar dan ben je met dit soort ideeën natuurlijk fout bezig.
Dat ze dit soort onderzoeken naar “een jaar minder leven” nooit eens toepassen bij drugsgebruik. Ik hoor wel eens dat onze hoofdstad daar ook goed in is.
En Femke; misschien eens stoppen met roken? Weet zij wel hoeveel levensjaren daarmee verloren gaan?
'Die cruise- en binnenvaart schepen mogen trouwens wel over het IJ blijven dieselen, en dat zijn natuurlijk de echte vervuilers.'
Erg herkenbaar beleid, de burger pesten en beperken en bedrijven krijgen vrij spel to do whatever the fuck they want. En dit willen ze dan naar Europeesch niveau trekken.... pure waanzin.
Op zich is het niet raar dat die bedrijven dat mogen blijven doen. Het is niet haalbaar en draait de economie de nek om als je het wel af gaat dwingen.
De vraag is meer, waarom de burger wel. Of het toont vooral aan dat democratie niet werkt? De mensen die het in een democratie voor het zeggen zouden moeten hebben worden het meest gepest.
Nou gaat dat natuurlijk weer niet helemaal op voor Adam, waar men massaal op dat soort foute partijen stemt. Daar krijgen ze dus weldegelijk waarvoor ze stemmen. Maar landelijk zien we natuurlijk hetzelfde, en stemt men niet zo massaal op zulke partijen.
2030 wordt Amsterdam binnen de grachten afgesloten van grijze stroom. Als het niet waait of de zon onder is gegaan, dan gaat alles uit.
Heerlijk lijkt me dat, de rust.
@Wiezewalakristalix | 05-08-21 | 12:40:
Maar wel met een vergunning voor de minaret-roeptoeter om toch stroom te gebruiken.
@Wiezewalakristalix | 05-08-21 | 12:40: hoezo, dan komen ze juist buiten de ring op bezoek
Ik blijf het fascinerend vinden hoe die slimme meters die groene electronen er feilloos uit weten te pikken. Heb ook het idee dat mijn led lampen er mooier licht mee geven en mijn magnetron-maaltijd er lekkerder door smaakt.
NIMBY.
Patsen kost nou eenmaal geld. Verder boeit het me weinig.
Die ouwe meneer op 0:18 van het filmpje is een patser? Met z'n sloepje en z'n buitenboordmotortje.
@kapoerewiet | 05-08-21 | 12:12: Ja.
Mensen die een NOS 'O' hebben in hun profielnaam... walgelijk.
het is betaald werk en het is heel normaal.
Van die studies die zogenaamd aantonen dat mensen gemiddeld een jaar minder leven met als causaal verband de luchtkwaliteit. Ik kan nog 100 factoren bedenken die in die studies niet meegewogen zijn waarom je in Amsterdam minder oud wordt dan in andere steden. Ik zou na 1 jaar al met een stuk lood een gracht in springen, maar oke dat is n=1...
U doet uw nick eer aan. Amsterdam is, zoals de varende meneer in 't filmpje laat zien, een schitterende stad met vriendelijke bewoners. Bepaalde wijken vermijden, maar dan blijft er nog veel meer over dan de gemiddelde Nederlandse provinciestad.
@kapoerewiet | 05-08-21 | 12:11:
''een schitterende stad met vriendelijke bewoners.''
Uw punt? Daar hoef ik niet eens de flat voor uit.
@Wc-kip | 05-08-21 | 12:15: mijn punt was dat het nogal kras is om daarvoor, zoals Quantum Suicide beweert, jezelf van kant te maken omdat je in 020 woont.
@kapoerewiet | 05-08-21 | 12:16:
True, true. Amsterdam is niet mijn stad. Zal het ook nooit worden. Maar voor een weekje de boel verkennen kan ik véél slechtere plekken bedenken dan 020.
@kapoerewiet | 05-08-21 | 12:16: Volgens mijn nickname zal er 1 variant van mijn multiversum varianten het overleven, dus maakt u zich daar maar geen zorgen over.
Ik heb daarnaast genoeg dagen en nachten doorgebracht in Amsterdam om te weten dat ik er nooit zou willen wonen.
Gaan ze een uitzondering maken voor de rondvaart boten en de sloepen van Willen Alexander? Denk het wel.
er komt geen uitzondering voor de rondvaart. De koningssloep is al geroeid. Alleen ligt die in het museum. SChijnbaar wel vaarklaar.
Toch wel door Rijksgenoten, muzikaal begeleid+
2025 mag je ook niet meer met een vier of meer wieler het centrum in. tweewielert ook niet als er een verbrandings motor in zit.
. In 2025 wordt een uitstootvrij gebied ingevoerd binnen de Ring A10 voor vracht- en bedrijfsauto’s, taxi’s en autobussen en touringcars en OV-bussen en in 2030 is de hele bebouwde kom uitstootvrij voor alle soorten verkeer, dus ook voor personenauto’s en motoren.
kletsverhaal
Kan niet wachten. Vooral op de domme gezichten van de Groene Khmeer, als niemand meer naar Islamsterdam komt, en alle bedrijven (horeca en winkels eerst) dicht gaan.
Dan maar op de driewieler.
En dan gewoon wel half Schiphol over je stad heen laten denderen. Zat laatst in een vliegtuig (mea culpa) dat wel zes rondjes over Amsterdam vloog voor het kon landen. (Want parkeren is overal een probleem daar, ook vanuit de lucht.) Maak eens een wandeling door het Amsterdamse bos, ooit opgezet om de Arbeider een hapje frisse lucht te gunnen: je kunt jezelf nauwelijks verstaanbaar maken. Altijd fascinerend, die blinde vlek die Schiphol heet. De bewoner, ja, die mag nog wat verder worden opgevoed - bootje, auto, weg ermee.
Hier zat ik ook aan te denken. En meteen: wat komt er hierna weer?
Ik ben benieuwd hoe het Amsterdamse politbureau zal reageren als er een extreme milieumaatregel van een nieuw kabinet komt om Schiphol geheel te sluiten. Vlieg maar naar één van de andere vlieg-hotspots in Frankfurt, Parijs of Londen en dan neem je de trein naar Amsterdam.
Dat zullen ze niet leuk vinden want degradeert de stad tot wat het eigenlijk is; een bekrompen dorp waar internationale bedrijven en de expats weg gaan blijven.
Ik kom altijd in het Amsterdamse bos om een hele andere hapjes te halen.
Als je in 2025 nog in Amsterdam woont vraag je er ook wel om hoor.
Zo'n sloep is toch niks met zo'n rammelende pruttelende buitenboordmotor. vandaar dat de meesten de muziek keihard zetten, dan hoor je de motor niet meer. Elektrisch is in ieder geval stil, en de koelkast kun je ook op de accu aansluiten. Dan hoeft de muziek niet daarvoor zo hard.
Hoogheid. Die luxe sloep van 2000k is toch zeker ook electrisch?
@squadra | 05-08-21 | 12:14: die vaart niet op de gracht
@MaarFeitelijk | 05-08-21 | 12:39: Geen booteigenaar blijkbaar. Ben zelf minder enthousiast van dit soort symboolpolitiek. Elektrisch varen, elektrisch rijden en van het gas af. Hoe het allemasl betaald moet worden is niet van belang. Of het netwerk het aan kan nog minder.
Stuk makkelijker dan een auto ombouwen. Per direct laten ingaan.
Je zorgen maken over stank en lawaai in Amsterdam.
Gerrit hiemstra is toch die weerman waar het altijd lijkt alsof ie het pak van z’n vader aan heeft?
Gerrit Hiemstra is miljonair geworden met meteoconsult, en koopt dure pakken bij Oger. Omdat dat zo lekker duurzaam is of zo.
@Koning Willy | 05-08-21 | 12:09: Heeft hij nog steeds dat plezierbootje (Swan 47) met een 100pk diesel? en een dikke laag antifouling? Geeft hem recht van spreken... Pfff!
Nee, hij heeft altijd zeer goed zittende pakken aan. Daar hebben ze ook een kledingsbudget voor.
Waarom zou je voor 2583 euro huren als je maandsalaris nog niet eens voldoende is om een buitenboordmotor te kunnen kopen?
het is maar een verhaaltje
En al die auto's met benzine en dieselmoteren mogen wel gewoon door blijven rijden?
Die leveren immers geld op parkeren, belasting etc.).
@Ommezwaai | 05-08-21 | 12:08: En ligplaatsen in Amsterdam zijn graties? Think again.
Nee, staat ook in de link. Over 10 jaar moet AL het vervoer uitstoot vrij zijn.
daar wordt ook aan gewerkt. de bootjes zijn veel erger door de ouderwetse ongeregelde motortechniek.
De cruiseschepen blijven eerdaags buiten het centrum, oa vanwege de oliestook, Aan de wal moeten ze op het net aansluiten.
Overigens zou men woonboten ook moeten afschaffen door verkoop en verhuur te verbieden. AL snel wordt AMsterdam dan een schonere stad.
@MaarFeitelijk | 05-08-21 | 12:38:
U is zelf Amsterdammer?
@MaarFeitelijk | 05-08-21 | 12:38: woonboten zijn nu ineens vervuilers? Die staan gewoon op het riool, gasnet en stroomnet hoor.
Bedoeling is goed maar naar goed Randstedelijk gebruik is de uitvoering bagger
"Vermeende luchtvervuiling". Dat wordt het rekengetal?
'Ongeveer een heleboel' lijkt me de meeste logische conclusie.
Iedereen is onschuldig totdat het tegendeel door de rechter bewezen is geacht. Ook de luchtvervuiling.
@SeingaltUNo | 05-08-21 | 12:04: Voor de veiligheid toch de heffing maar wat hoger, dan betaal je in elk geval niet te weinig.
@Dezenaamhier | 05-08-21 | 12:17: Ik zou zeggen hef van iedereen rond de 20% van het loon bovenop de inkomstenbelasting, dat is wel zo eerlijk.
de gemiddelde journalist heeft geen benul van de feitelijke betekenis van het woord 'vermeend'. De burgers ook niet.
Vrachtwagens rijden af en aan in 020 maar die paar bootjes, dié moet je aanpakken
Precies, dat gokken ze. Net als het feit dat de boeren voor de grootste stikstofuitstoot verantwoordelijk zijn.
Ik wil bewijzen, vaffanculo voor dit soort uitspraken. Groot Wassink doe eens duiden vanaf je 5 sterren resort!
@Tobi | 05-08-21 | 13:00: én de boeren, volgens het RIVM. Terwijl die maar voor 8% van de stikstofuitstoot verantwoordelijk zijn. De rest is allemaal door verkeer en vliegbewegingen. Maar omdat de overheid grootaandeelhouder is van KLM en Lelystad-airport snel open moet, moeten de boeren boeten
@pibasso | 05-08-21 | 13:43: Groot Wassink is te druk bezig met het verborgen houden van rapporten waarvan de conclusie hem niet aanstaat.
REAGEER OOK