Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Poetin kondigt "gedeeltelijke mobilisatie" aan

Gedeeltelijke mobilisatie start VANDAAG

Poetin zou gisteren om 20:00 plaatselijke tijd voor het eerst sinds de vooravond van de invasie een openbare tv-speech geven, ditmaal over de referenda van 23 september waarin 'Volksrepublieken' Luhansk en Donetsk bepalen of ze zich formeel aansluiten bij Rusland ja of te nee. Dat is relevant genoeg voor een toespraak, omdat een positieve uitslag zou betekenen dat de ver/herovering door Oekraïense troepen die daar op de deurmat staan, dan ineens zouden gelden als aanval op Rusland zelf.

Er werd hevig gespeculeerd dat Poetin tijdens zijn toespraak dus op zou roepen tot algehele militaire mobilisatie - wat neerkomt op dienstplicht voor miljoenen Russen - om die confrontatie met Oekraïne aan te gaan door het conflict op te schalen van 'speciale militaire operatie' naar daadwerkelijke oorlog.

Maar toen werd het maf. Na zo'n twee uur vertraging met draaiende camera's en journalisten met notitieblok in de perskamer, werd de toespraak ineens afgezegd. Poetins woordvoerder was niet te bereiken. Ondertussen roerde voorzitter van de defensiecommissie van de Russische Doema, Andrej Kartapolov zich ineens door - zo voelt het - volstrekt voor zijn beurt te melden dat er géén algehele mobilisatie zou komen. Belangrijk detail: Poetin kan zoveel willen, maar Rusland heeft de logistieke, personele en morele bandbreedte voor algehele mobilisatie helemaal niet.

Macht is vooral de perceptie van macht, en Poetin kan zich zo'n flater op het allerhoogste niveau echt niet veroorloven tijdens deze interne Slavische stammenstrijd. Overdag verscheen Poetin gisteren nog wel op een aantal officiële gelegenheden in Moskou. Volgens politiek analist met Kremlin-banden Sergej Markov was 08:00 Nederlandse tijd (NU DUS) mogelijk een nieuw tijdstip voor de toespraak. Nou, klaar is wat we zitten.

UPDATE: DAAR IS-IE. Maar het is een opgenomen toespraak, niet live.
Update 08:08: TASS meldt dat Poetin een gedeeltelijke mobilisatie aankondigt. Poetin benadrukt dat het gaat om een gedeeltelijke mobilisatie; alleen reservetroepen en mogelijk ook ex-militairen die herschoold worden.
Update: Poetin waarschuwt dat hij nuclear 'terug zal slaan' als Rusland ernstig genoeg bedreigd wordt, en benadrukt dat hij "niet bluft".
Update: Volgens MinDef Sergei Shoigu komt de mobilisatie neer op 300.000 troepen. Daar hebben ze de logistiek natuurlijk niet voor, en oh wat zullen die jongens gemotiveerd zijn.

niemand wil

Social
Social
Social
Social

Het grote mobilisatie-draadje!

Social

"3) stuck in Moscow, in proximity to the seat of power"

Social

Vliegtaks HYPOCRIET???

Social

Reaguursels

Inloggen

''Eén dood is een tragedie, één miljoen een statistiek''.

VBO_B_Niveau | 21-09-22 | 18:53

Vlaimir Pussy

darmflora | 21-09-22 | 18:02

Ik speel GTA Online met Russische matties. Super relaxde dudes die net als ons gewoon willen leven. Laatst weer online en klaagde over slechte internetverbinding enzo in Rusland. Hoop dat ze niet gedraft gaan worden.

Judas3rd | 21-09-22 | 17:39

Poetin: 'En noe wil ik dat heel Nederland voor mij gaat dansen op de volgende plaatje. En als joelie niet goed doen, dan vuur ik onze superieure kernraketten af op joelie, da?!'

En Links! *pom pom pom pom*
En Rechts! *pom pom pom pom*

Duwbak_Linda | 21-09-22 | 14:29 | 1

Maar dan wel de Dodemansrit van Dokter P anders, vodka hier vodka daar

Santtulainen | 21-09-22 | 16:44

Veel groter nieuws dan de mobilisatie is dat Putin de uitslag van het referendum nucleair gaat verdedigen.

Allemaal | 21-09-22 | 14:10 | 4

@Allemaal | 21-09-22 | 15:47:
Een andere reaguurder heeft in het volgende topic dit soort reacties al met een ippon gevloerd. De groeten.

Duwbak_Linda | 21-09-22 | 15:53

@Allemaal | 21-09-22 | 15:47:

"Eerst kwamen ze voor de Moldaviërs
en ik zei niets
want ik was geen Moldaviër

Toen kwamen ze voor de Georgiërs
en ik zei niets
want ik was geen Georgiër

Toen kwamen ze voor de Oekraïners
en ik zei niets
want ik was geen Oekraïner

toen kwamen ze voor mij
en er was niemand meer over
die iets kon zeggen"

Lang verhaal kort:

"Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen; dan dooft het licht."

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 15:54
▼ 1 antwoord verborgen

Twitterdraadje. Bluft Poetin?
https://twitter.com/ggatehouse/status/1572541457734701058

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 13:22 | 9

@Duwbak_Linda | 21-09-22 | 14:24:

Wij zijn het eens. Daar ligt de rode lijn. Want als we daar zwichten wat let Poetin dan nog om alle andere "afvallige" landen in te annexeren? Gewoon dreigen met atoomwapens want 'wij' doen toch niets. Who is next? Estland? Litouwen? Letland? Moldavië? Georgië? Azerbeidzjan?

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 16:02

@Duwbak_Linda | 21-09-22 | 15:12:

Uit het raam ja. Defenestreren die vent die ons tot op de brink van een kernoorlog brengt.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 16:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Hmm, gedeeltelijke mobilisatie. Lees; jongens uit de provincie en van het platteland, burgers uit de grotere steden worden zorgvuldig ontzien.

miff | 21-09-22 | 13:10

Putler is geniaal, dit gaat het allemaal volgens plan..

Geilbaard | 21-09-22 | 12:54 | 1

Net nu we denken dat de kansen aan het keren zijn. Haha! Gefopt!

Duwbak_Linda | 21-09-22 | 13:06

Dit zegt alles:

RIGA - Meteen na de aankondiging van de Russische president Vladimir Poetin om 300.000 reservisten met onmiddellijke ingang op te roepen voor de strijd in Oekraïne worden massaal veel lastminute vluchten geboekt naar buitenlandse steden, zoals Istanboel, Dubai of Jerevan. De kosten voor een stoel lopen volgens Reuters hoog op, soms tot in de duizenden euro’s voor een enkele reis, als het al lukt om Rusland te verlaten.

Après toi | 21-09-22 | 12:52 | 3

“How to break an arm” zoekterm skyrockets

Ashtrey | 21-09-22 | 12:58

Heb net ff gecheckt maar volgens mij kan je nog gewoon boeken voor < 400e.

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 12:59

@Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 12:59:

Vliegtuig vol, economy class althans, dus business of eerste klas vliegen. Ik zou ook duizenden euro's dokken voor een langdurige vestiging elders.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 16:04
-weggejorist-
Sqbar | 21-09-22 | 12:48 | 1

Zou Poetin inmiddels al stiekem spijt hebben?

Tashtego | 21-09-22 | 12:37 | 7

@Spie | 21-09-22 | 12:38: Ben je serieus? Ik denk dat hij heel veel spijt heeft. Als hij niet was binnengevallen had hij de facto de krim gehad, en dat gedoe in Donetsk en Loehanks of hoe die regio's ook heten was door gegaan, eventueel met als uitkomst afsplitsing van Oekraïne. Finland en Zweden zouden geen lid worden van de navo, en Oekraïne zou nog lichtjaren verwijderd zijn van een eventueel lidmaatschap van de EU. Dat lijkt me vanuit zijn perspectief een stuk verkieslijker dan de huidige shitshow.

Tashtego | 21-09-22 | 13:05

@Spie | 21-09-22 | 12:38: Ik heb de demografische ontwikkelingen in Rusland eens bekeken. Wie gaat er straks nieuwe Rusjes maken of moeten de gemobiliseerden straks, alvorens op het slagveld te sterven eerst even langs de spermabank om hun kostbare Russische zaad af te laten tappen?

BenZen | 21-09-22 | 13:10

@BenZen | 21-09-22 | 13:10: de demografische ontwikkelingen. Een gevoelig punt dat ik al vaker heb horen bespreken in media die dieper op de zaak ingaan. Ook vanuit demografisch oogpunt moet Putin de ontwikkeling die hij eind jaren negentig is ingezet (imperialistisch Groot-Rusland) nu voltooien want zou hij of iemand anders daar later mee begonnen zijn dan was dit onhaalbaar geweest, puur vanuit het perspectief van de leeftijdsopbouw van de bevolking.

Heurtebise | 21-09-22 | 14:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Dus nog meer kanonnenvoer voor de thuisploeg, die goed getraind, goed gemotiveerd en tot de tanden toe bewapend is met allerlei moderne westerse systemen? Krijg zo langzamerhand het idee dat het IQ van Putin net zo hoog is als zijn leeftijd...

Lockerman | 21-09-22 | 12:36

Net als in WOII zal Putin bij nog meer verliezen zijn Putinjugend moeten inzetten. Maar goed, eerst maar eens als Europa de winter overleven. En misschien wat wapens, bommen en granaten gaan maken.die zullen zi langzamerhand ook bij ons wel opraken.

Hadena | 21-09-22 | 12:25 | 1

Angst en twijfel zaaien, vanaf het begin, eng figuur en slechte verliezer.

Ashtrey | 21-09-22 | 12:36

Het risico op destabilisatie van Rusland zelf wordt groter hierdoor. Als die jongens echt met roestige zooi en zonder vreten moeten vechten tegen generaal Winter, dan gaat dat niet erg gewaardeerd worden. Zeker als dat weer vooral Boerjatten en mensen uit de Bajkal regio zijn. Rusland verliest de grip over de regio. Nu vechten er al twee paar landen onder de invloedssfeer met elkaar zonder dat de Russen wat kunnen doen. Wat als er regio's van Rusland zelf zich weliswaar niet formeel afscheiden, maar "autonoom afspraken gaan maken" met bv. China? Er is veel te halen in delen van Rusland, waar weinig mensen wonen. Dus: rijkdom voor de lokale elite te halen en niet hoeven delen met Moskva. China is makkelijk dichtbij dit soort regio's en een markt met oneindige vraag.

geerdt | 21-09-22 | 12:11 | 1

Dat was al de opzet van de VS, getuige de plannen die Brzezinsky met Rusland had: opsplitsen in makkelijk door de VS te sturen eenheden. Zie bijv. www.scoop.co.nz/stories/HL1402/S00150... uit februari 2014.

Spie | 21-09-22 | 12:37

Ik ben overigens van mening dat er een algehele dienstplicht zou moeten komen voor mannen en vrouwen. En dan doel ik eigenlijk vooral op het voltooien van een basistraining. Ik ben er sterk voorstander van dat iedere Nederlander tussen de 18 en 60 jaar een militaire opleiding krijgt en in geval van nood, mobiliseerbaar is. Het staande leger kan en moet beroeps blijven. Drie maanden opofferen voor de veiligheid van ons land mag toch het probleem niet zijn.

Bigi Bana Boy | 21-09-22 | 12:06 | 8

@Dr_Johnson | 21-09-22 | 12:27: ik stel voor dubbelnationaliteiters uit te sluiten van diensplicht-met-wapens om gevoelens van tweestrijd om loyaliteit te voorkomen. Een stukje meeleven naar de "naffers" en "Turken" toe, zeg maar.

Heurtebise | 21-09-22 | 14:48

@KeesBruin | 21-09-22 | 12:19: Ik bedoel daarmee dat iedereen tot 60 na een aantal jaren mobilisabel zou moeten zijn. Uiteraard bedoel ik niet dat je 25+ ers moet gaan opleiden.
Het zal dus enige tientallen jaren duren voor je een volledig opgeleide bevolking hebt. Maar ik geloof in het Israëlische model inderdaad.

Bigi Bana Boy | 21-09-22 | 19:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Het zou misschien mooi zijn als de Russen in opstand komen tegen Poetin. Het blijft ook wel weer een gok of dat dan echt helpt. We hebben hier al vaker lopen juichen over regime change uit een soort naïviteit dat andere landen een soort westerse mentaliteit hebben van vrijheid en tolerantie en dat is natuurlijk niet zo.
Revoluties zijn vaak een verandering van macht van de ene naar de andere groep, die beide niet van plan zijn anderen in die macht te delen.

Maar goed; Poetin weg zou al wat kunnen zijn. Rusland zal wel wat democratisch potentieel hebben, maar vrees dat dit vooral in de grote steden is. Eigenlijk weet ik niet zo hoe de gemiddelde Rus in “de provincie” (of “de oblast” er tegen aan kijkt.

Ik zou het wel grappig vinden als Rusland dezelfde pacifistische 5de kolonne om de oren krijgt waarmee ze het westen decennia lang hebben bestookt via linkse partijen en maatschappelijke bewegingen.
Maak het leger leger.
Weiger dienst.
Ontwapening nu
Liever een Oek in de keuken dan een raket in de tuin.
Liever een Oekse in mijn bed dan een kruisraket.
Geen cent naar het leger.

En meer van dat soort fraais van aan de leiband van Moskou lopende linksen.

Nuuk | 21-09-22 | 12:02 | 4

Als er een revolutie komt dan pakt waarschijnlijk het leger de macht, sowieso heb je die gasten nodig voor een geslaagde revolutie. Of de zaken in Oekraine beter worden en Rusland vreedzamer is te betwijfelen.

geerdt | 21-09-22 | 12:14

@Controllos | 21-09-22 | 12:06: en @ Geerdt
Ik vrees dat jullie wel eens gelijk kunnen hebben. Je moet je eigenlijk afvragen of Rusland dictatoriaal is wegens Poetin of dat iemand als Poetin steeds meer macht naar zich toe kon halen, op dictatoriaal niveau, omdat Rusland een sterk dictatoriaal gedachtengoed kent?

Nuuk | 21-09-22 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

Zo'n (partiële) mobilisatie gaat natuurlijk niet werken. Ze krijgen nog oudere zooi, zijn niet gemotiveerd, logistiek kunnen ze het niet aan. Grote kans dat ze heel veel gemobiliseerden op 1 plek gaan brengen. Makkelijk doelwit. Itt tot voor de mobilisatie kan oekraine nu wel doelen (net) over de grens bestoken.

Controllos | 21-09-22 | 11:56

"Poetin waarschuwt dat hij nucleair 'terug zal slaan' als Rusland ernstig genoeg bedreigd wordt"
Russische logica: Een ander land binnenvallen en je dan bedreigd voelen.

Duwbak_Linda | 21-09-22 | 11:52

Er is vrijwel niks meer uit te breiden en die boycotts raken ons veel meer dan Rusland.

Spie | 21-09-22 | 12:29

@Spie | 21-09-22 | 12:29:

Je gelooft het echt. De klappen die wij krijgen zijn tijdelijk. De klappen die Poetin krijgt zijn voor onbepaalde tijd.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 12:50

Om maar even een klassieker te herhalen: ik ben van na de oorlog en wil dat graag zo houden.

quigg | 21-09-22 | 11:37

Die referenda in Loehansk en Donetsk zullen wel weer op oud-communistische wijze vervalst worden, waarbij een overgrote meerderheid - van meer dan 90% - van de bevolking zich uitspreekt voor aansluiting bij Rusland.

Het zou aardig zijn als ze de uitslag 'andersom' zouden vervalsen, waarbij dan zogenaamd meer dan 90% zich tegen aansluiting bij Rusland uitspreekt. Dat zou de Russen een mooi en respectabel excuus geven om te zeggen: ''Dan moeten jullie het ook maar zelf weten. We stoppen onmiddellijk met onze speciale militaire actie; wij gaan niet langer de levens van Russische jongeren opofferen voor mensen die ons niet willen''.

Maar dat zal wel niet gebeuren.

Dr_Johnson | 21-09-22 | 11:29 | 7

@Spie | 21-09-22 | 12:11:

Je vergeet er met opzet bij te zeggen dat de Russen en of "separatisten" de verdedigende Oekraïners belagen en dat die terugschieten om hun linies te behouden. Offensief heeft Oekraïne de rust proberen te houden voor een bevrijdingsoffensief op een later tijdstip. Eentje die Poetin ironische genoeg versnelde. Van beide kanten viel door de Russische bemoeienis 3.500 burgerdoden te betreuren. Bijna 4.500 Oekraïense militairen. En helaas maar (tenminste) 6.500 Russische militairen, huurlingen en separatisten dit aantal is betwist omdat Russische bronnen reppen over tenminste 2.000 Russische militairen en Oekraïne rept over tenminste tussen 7.500-14500 collaborateurs en 100 dode Russische soldaten. DPR en LPR zelf reppen over 6.300 dode separatisten en burgers tot februari 2022. Er zijn minstens 1,6 miljoen mensen gevlucht waarvan het leeuwendeel naar west-Oekraïne of het westen.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 13:17

@Spie | 21-09-22 | 11:45: ja joh, vast! De Oekraïners zouden ook al minstens acht jaar bezig zijn met het plegen van genocide op de etnische Russen in Lugansk en Donetsk. Nou, als ik de doortastendheid van de Oekraïners sinds de aanvang van de speciale militaire operatie zo zie zouden ze er echt geen acht jaar voor nodig hebben om de gehele etnisch Russische bevolking in Lugansk en Donetsk uit te roeien. Wederom Russisch geblaat en geblèr dus.

BenZen | 21-09-22 | 13:25

@BenZen | 21-09-22 | 13:25:

En buiten dat. Rusland stond erbij en keek ernaar toen die verfoeide Oekraïners 8 jaar lang genocide liep te plegen op de Russen en liet het oogluikend allemaal toe. Ik durf niet te zeggen dat Spie een Rus is maar heeft "professioneel" liegen wel van de Russen geleerd. Opzichtig liegen, wetend dat de ander weet dat je liegt is gewoon volkssport nummer 1 in Rusland.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 14:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja, je bent beroepssoldaat en dat houdt in dat je in geval van oorlog - en daar heeft de huidige situatie zeker na de recente mobilisatie toch echt alle tekenen van - dienst hebt en afgezien van reguliere verlofperiodes je gewoon bij wijze van spreken 8 uur per dag 5 dagen per week (excl. overwerk) op je werk en dus aan het front aan de slag bent.

Spie | 21-09-22 | 11:50

@Spie | 21-09-22 | 11:50: "aan het front aan de slag bent", dat is wel het understatement van de dag. Je aan flarden laten schieten, zul je bedoelen.

KeesBruin | 21-09-22 | 12:22

@Spie | 21-09-22 | 11:50:

Verlof. Hahaha jij bent me er eentje hoor. Zelfs in WO1 hadden de troepen vaker troepen roulatie dan de Russen. Die zitten daar vaak al non-stop 6-7 maanden zonder verlof of roulatie. Eventjes afgezien dat het Kremlin er meer werk van maakt om de nabestaanden van 48.000 Cargo 200 militairen te betalen dan de actieve troepen.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 13:20
-weggejorist-
d e r e a l i s t | 21-09-22 | 11:15 | 1

Extreem mild zou Thierry zeggen.

panthoseen | 21-09-22 | 11:14 | 2

Wordt die pipo inmiddels ook niet al eerdaags aan het Russische front verwacht?
Aangezien ze nu al over zijn gegaan op de inzet van totale losers.

RandyBiel | 21-09-22 | 11:41

@RandyBiel | 21-09-22 | 11:41:

Poetin heeft Russisch staatsburgerschap belooft aan mensen zoals Thierry en de FvD aanhang. Win-win situatie denk ik.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 13:22

Begreep dat China duidelijk had aangegeven dat gebruik kernwapens niet acceptabel werd geacht en dit ook aan de Russen was duidelijk gemaakt via diplomatieke kanalen?
Doet daarom de gaspijplijn naar China het opeens ook niet meer?

chausson61 | 21-09-22 | 11:06 | 2

Heb je een bron voor die niet werkende pijpleiding naar China?

Spie | 21-09-22 | 11:53

@Spie | 21-09-22 | 11:53:

Die hebben de Russen voor "onderhoud" afgesloten. Het is publiek geheim dat Xi niet blij is met de Russen en Poetin. China huurt daar namelijk flinke stukken landbouwgrond die nu vol liggen met mijnen en blindgangers. Xi zal Poetin daarover wel een uitbrander gegeven hebben. Ik acht de kans groot dat mocht Poetin kernwapens gaan gebruiken dat China wat aan hun verwante volkeren gaat bevrijden in Rusland. En de gas- en olievelden natuurlijk. Pure winst voor China.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 13:26

Teken toch bij, zeiden ze...

Muxje | 21-09-22 | 10:56 | 1

Ah, een klassieker!

radiatorknopje | 21-09-22 | 14:17

Goh, wat zal China vet balen. Nu gaan ze meegezogen worden. Ik meen dat Xi al los aan het koppelen was, bang dat de US en de A helemaal van China gaat loskoppelen. Iran verdient ook mooi aan wapenleveranties in Oekraïne.
"Vriendschap is een illusie".

nobodiesunmighty | 21-09-22 | 10:46 | 8

@Spie | 21-09-22 | 12:20: is Oekraïne toen ik even niet keek geografisch verplaatst of zo? Gisteren hadden ze nog hetzelfde klimaat als Rusland, met soortgelijke winters en modderstromen, dus aan een beetje kou, gladheid en modder zijn de Oekraïners wel gewend. Ik heb begrepen dat nuttige idioten als jij per onmiddellijk het Russische staatsburgerschap kunnen krijgen, dus wat let je om deze dictatuur in te ruilen voor de Russische democratie? Maar ja, je bent natuurlijk geen etnische Rus hè, dus toch van een mindere soort en zult derhalve snel een nuttige wegwerpidioot blijken te zijn. Of dacht je samen met Margarita Simonsyan het Russische rijk der hemelen te beërven?

BenZen | 21-09-22 | 13:40

@Ashtrey | 21-09-22 | 12:37: Onwelgevallige opvattingen zijn kennelijk niet alleen in Rusland taboe.

Bomenknuffelaar | 21-09-22 | 13:42

@Bomenknuffelaar | 21-09-22 | 13:42:

Of je kan het ook zo zien. Heel Rusland doet niet anders dan liegen en bedriegen het is daar een volkssport. In het westen houden we niet zo van aantoonbare onzin en leugens. Althans de meesten houden daar niet van. Er is natuurlijk altijd volk wat uit een soort van zelfkastijding het westen haten. Gelukkig biedt Poetin oplossing. Ik zeg doen voor diegenen die de despoot Rutte willen ontvluchten.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 16:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Een oorlog is onvoorspelbaar meestal (anders zou men zich direct overgeven). Misschien gooit de Navo dus wel als eerste een kernbommetje ( en dan beweren dat het een kapotte of neergeschoten Russische was).

Hadena | 21-09-22 | 10:43

Kwantiteit is ook een kwaliteit, quote kameraad Stalin.

william7055 | 21-09-22 | 10:39

Heeft Poetin zichzelf vuurwerk beloofd voor z'n 70ste verjaardag op 7 oktober? Gaat ie wat van z'n vuurpijlen afschieten?

roevka | 21-09-22 | 10:36 | 1

Vuurpijlen afschieten is een specialiteit van Kim, daar kan Poetje niet aan tippen!

KeesBruin | 21-09-22 | 10:56

De volgende set op het schaakbord met mensenlevens,

Actie,reactie.
Onderschat deze gek niet.Natuurlijk is het een roeptoeter die alleen maar kan zenden met dreigementen.Bij dit soort roeptoetersboefjes moet je alleen soms ook even flink terug bluffen.

Dus de tegenreactie van de NAVO landen,vooral de Europese zal moeten zijn om ook een gedeeltelijke mobilisatie of reservisten aan te roepen.
Niet in de eerste plaats om deze als slachtvee op het toekomstige slagveld de Russische Beer te vertragen en verzwakken,maar puur om ook alvast te oefenen om mensen op te roepen en onder te brengen.
Net zoals Rusland is Europa totaal niet in staat om deze mobilisatie uit te voeren.
Wel stel ik voor bij de volgende verkiezingen richting een oorlogskabinet te groeien.

Papualist | 21-09-22 | 10:26 | 3

Ook Nederland heeft bij mobilisatie dezelfde problemen als Rusland. Erstaan dan gewoon 1 miljoen jongeren "pang" te roepen op een pleintje

Santtulainen | 21-09-22 | 11:30

@Santtulainen | 21-09-22 | 11:30: precies! Daarom is het ook slechts een gedeeltelijke mobilisatie. Ik denk dat Moskou het langzaam zal opbouwen en eerst alleen onlangs afgezwaaide beroepsmilitairen zal oproepen en dat langzaam aan zal uitbreiden. Het midderseizoen begint over enkele weken en dan kun je toch niet meer aanvallen tot de grond bevriest. Ik denk dat er dan wel een fors uitgebreid leger klaar zal staan.

Spie | 21-09-22 | 12:27

"Net zoals Rusland is Europa totaal niet in staat om deze mobilisatie uit te voeren."

In Europa trainen reservisten met enige regelmaat en onderhouden ze het materieel in opslag i.p.v. onderdelen eruit te slopen voor de zwarte markt zoal de Russen dat doen. Dan kan je wel kinderachtige doen over Nederlandse oefenmunitie wat is opgeraakt of een grof incident met over datum mortiergranaten maar dat zijn incidenten. Bij de Russen is dat schering en inslag.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 13:35

Stel Putin gooit een nuke ergens op een dorp, puur voor het signaal. Zo van, kijk ik doe het lekker toch en de volgende gaat op Kiev.

Wat gaat het Westen dan exact doen? Lijkt me niet dat je zomaar met nukes terug kan gooien, vanwege MAD.

martymcfly | 21-09-22 | 10:25 | 9

NAVO grijpt ook in om humanitaire redenen, economische belangen of voor strategische belangen/bondgenoten. Het is niet 'alleen artikel 5'. In eerste instantie zal de NAVO het conventioneel proberen houden met misschien een kleine (nucleaire) vergelding op een Russische militaire basis, op de Krim of Pskov of Belgorod. Met als stok achter de deur M.A.D. simpelweg dat bij een volgende nucleaire aanval heel Rusland zal worden vernietigd. Het is de enige taal die de Russen verstaan. Hopelijk blijft het bij taal. NAVO heeft al gezegd dat het gebruik van ABC wapens door Russen niet getolereerd zal worden en de gevolgen voor Rusland zullen zijn zoals ze sinds WO2 niet hebben gezien.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 13:42

@Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 13:42: Ik betwijfel of het klein zal zijn. ZOdra Poetin 1 kernwapen heeft ingezet, weet het westen dat hij de rest vrijwel zaker ook in gaat zetten en kun je beter zelf alles lanceren nu je de kans nog hebt. MAD wordt het dan toch wel.
Vraag is wat China gaat doen, want die zijn ook de rur (pun intended) als de nukes gaan vliegen en de wind verkeerd staat.
Gaan ze de Russen steunen, of besluiten ze Rusland in de rug aan te vallen en zo 2 vliegen in 1 klap te slaan (vriendjes worden met het westen en gelijk wat stukjes grond terugpakken van de Russen)

Flatulent | 21-09-22 | 15:28

@Flatulent | 21-09-22 | 15:28:

China doet alleen wat goed is voor China. Wat de Russen nu flikken is al bar slecht voor China. Al was het maar voor de landbouwgrond die ze huren in Oekraïne. De kans dat ze de Russen gaan steunen is vrijwel nihil. De tweede optie lijkt me vele malen waarschijnlijker. Ik mag overigens aannemen dat de nucleaire onderzeeboten van de Russen in het vizier heeft, er plannen zijn om de Russische silo's te nuken en dan blijft over de mobiele raketinstallaties en nog wat spul zoals nucleaire artillerie granaten, "bazooka's" (ja echt) en nucleaire bomkoffertjes (ja echt).

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 16:26
▼ 6 antwoorden verborgen

Poetin staat te trappelen om nutteloze burgers in de gehaktmolen te gooien.

Zeurders | 21-09-22 | 10:07 | 2

Nu, bij uw lokale slager....

nobodiesunmighty | 21-09-22 | 10:41

De hele hamvraag, is of wij bereid zijn mee te gaan in Poetins opvoeren van de escalatie. En hoe ver die dan moet gaan. Poetin heeft ooit gezegd (en hij heeft daar een punt) dat het westen nooit zo ver durft te gaan als waartoe hij bereid is. Dat lijkt nu op een nieuw plateau beland.

Uiteindelijk komt er een moment, ik denk met het gebruik van het eerste tactische kernwapen op Oekraiens grondgebied, waarop westerse leiders zeggen: Dat was het dan, we gaan niet verder dan dit. Anders gaat de wereld eraan. Poetin weet dat en omdat zijn lot en leven verbonden is met de winst en vooral het verlies van deze oorlog, zal hij alles willen inzetten. Geen stap gaat hem te ver. In een dictatuur is dat mogelijk helaas.

Dan komen we in een situatie waar Rusland middels permanente nucleaire dreiging haar zinnen doorzet en wij maar hebben te accepteren, met het pistool op de slaap. De vraag is wanneer dat zo ver komt. Met een beetje pech: Binnen een half jaar is die kans aanwezig. En hoe gaat de wereld er dan uitzien voor ons?

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 10:00 | 20

Theo, zodra er echt met atoombommen gegooid gaat worden is er geen houden meer aan. Één tactische nuke van Rusland zal iedereen op scherp zetten. Maar het grote probleem van kernwapens is de korte vluchttijd van de raketten. Gaat er eentje los, dan heeft de andere kant tien minuten om te besluiten tot een tegenaanval. Dat is zo bijzonder kort dat je een kansje hebt op foutjes. En dan is het zomaar dat één van de partijen voor de zekerheid alles tegelijk inzet. En dan zijn wij allen geschiedkundig overtallig.

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 15:10

@Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 15:10:

En dat weten de Russische generaals ook prima. Als er een stadje bij Kyiv ontploft en er ontploft direct daarna een stadje in Rusland dan snappen de Russen dat het menens is. Ze begrijpen geen andere taal.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 16:29
▼ 17 antwoorden verborgen

Alle leunstoelgeneraals op een stokje....., zou dat te mobiliseren kannonnenvoer een beetje gemotiveerd zijn?

D-Fens_1963 | 21-09-22 | 09:58 | 2

Als ze ultranationalisten zijn zullen ze wel fanatiek zijn denk ik. Het 'boeit me niet' volk zal er echt geen zin in hebben. Maar denk dat die motivatie net zoals bij troepen die er al zijn/waren ze snel een 'wat de neuk doe ik hier eigenlijk' zal worden. Het lukt ze niet om soldaten te voeden en fatsoenlijk te kleden. Het lukt ze niet om voldoende materiaal en munitie te leveren. En de officieren schijnen nog steeds alles wat wel geleverd word af te romen voor eigen winst.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 10:03

Je hebt een paar interessante punten genoemd in je reacties Theo. Bijvoorbeeld over de soort van stadswachten. Goed om te lezen.

Mopar | 21-09-22 | 11:03

Poetin wordt met de dag gekker.
Poetin wordt met de dag gestoorder.
Poetin wordt met de dag gevaarlijker.

MK27 | 21-09-22 | 09:51 | 1
-weggejorist-
Zeebonkus | 21-09-22 | 10:13

Zo jammer dat Hans van Baalen dit niet meer mag meemaken.

Conan de Rabarber | 21-09-22 | 09:50 | 1

Ja, net nu Mac Donalds weer opengaat in Kiev.

Kane | 21-09-22 | 10:23

Aan de andere kant Oekraïne is al ten minste 6-7 maanden bezig om naar schatting 1,3 miljoen reservisten en vrijwilligers te trainen en bewapen. Geen idee hoe het daar mee gaat maar ik heb me laten vertellen dat er wachtlijsten zijn om te mogen beginnen aan je training. Dus lijkt het me wel veilig te stellen dat veel eenheden gevechtsklaar zijn. Oekraïne schijnt ook het luchtruim te beheersen en zelfs Russische vliegtuigen uit de lucht te vuren zonder te schieten. Ze locken de radar op het vliegtuig. Russische piloot gebruikt schietstoel om het vege lijf te redden. Vliegtuig total loss. Bij Kherson heeft Oekraïne nog steeds 20.000 "elite" troepen klem zitten de vraag is wat gaan zij doen? Overgeven? In het noordoosten lijkt de Russische grens overtrekken ook eigenlijk de beste optie. Rondom Loegansk, Donetsk en Zaporizja word de druk ook opgevoerd zeker met die SPG's (Krab, Zuzana, CEASAR, PzH2000, M109) en HIMARS en andere oudere artillerie neem ik aan dat ze niets anders doen dan Russische verdedigingslinies te raken 'to soften the targets'. Op het moment dat daar momentum is komen de lichte infanterie in snelle pantserwagens en jeeps als een malle aanstormen tezamen met tanks en met luchtsteun en dan gaat het rap. De resterende Russen daar zijn ongemotiveerd, hebben geen of weinig te eten, slechts een beetje munitie, weinig materieel, geen luchtsteun om van te spreken en eigenlijk alleen artillerie dekking. Maar die moet ook bevoorraad worden. Dat lukt nu niet.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 09:49 | 1

Bijna vergeten. Oekraïne traint ook soort stadswachten die bewapend zijn met kalasjnikovs, molotov cocktails en wat handgranaten om de strategische dorpjes, stadjes e.d. te verdedigen of een eventuele Russisch aanval in ieder geval lang genoeg bezig te houden tot de cavalerie komt. Dit met goedwerkende logistiek geeft me toch het idee dat er voor de Russen enkel maar stappen achterwaarts is. Misschien wordt het ook eens tijd om Oekraine zwaarder materieel te geven zoals die Leopard 1 en 2, F16's enzovoorts. Desnoods huren ze maar ex-piloten in. Hoe dan ook ik hoop dat Oekraïne het momentum aangrijpt om voor Raspoetitsa fikse delen van deze 'Volksrepublieken' gaat innemen de komende dagen. Zeker die kerncentrale want dat blijft een zorgenkindje.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 09:59

Wel bizar dat ik tussen al deze ellende door vandaag net een pakketje nootropics binnenkreeg uit Rusland die ik in mijn billen ga spuiten.

Kane | 21-09-22 | 09:46
-weggejorist-
LucaBrasi | 21-09-22 | 09:45 | 2

Tot de uitslag van die referendums bekend is, zal Rusland geen serieuze militaire acties uitvoeren. Dat geeft ze de tijd om die gedeeltelijke mobilisatie op orde te brengen. Oekraïne zal de militaire acties natuurlijk per direct willen intensiveren, lijkt me. Zodra er na de uitslag van die referendums een serieuze militaire aanval op die ‘nieuwe’ ‘ Russische’ gebieden plaatsvindt (en de kans daarop lijkt me 100%) dan zal Rusland heel hard militair reageren. Persoonlijk denk ik aan het uitschakelen van alle elektriciteitscentrales en de koppeling naar het Europese stroomnet, verder spoorbruggen en viaducten, met name van de spoorlijnen van en haar Europa en waarschijnlijk de ministeries en mogelijk westerse ambassades in Kiëv. Eind dit jaar, uiterlijk na de winter zullen we weten hoe dat alles heeft uutgepakt. Treurig, gruwelijk treurig voor de vele burgers die onvermijdelijk (ook) getroffen zullen worden.

Spie | 21-09-22 | 09:41 | 7

@Zeurders | 21-09-22 | 10:19: Is niet nodig, denk ik. De meerderheid was al pro Russisch en een groot deel van de pro oekraïense bevolking heeft de komst van de Russen niet afgewacht. Bovendien schiet Oekraïne voordurend raketten en ander wapentuig af op niet militaire doelen in Donetsk, Cherson, Melitopol en andere bezette steden. Dat maakt je niet populair bij de achtergebleven bevolking. De stemming daar is behoorlijk pro-russisch, als de filmpjes op internet bekijk.

Spie | 21-09-22 | 10:39

@Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 10:42:

Het blijft te zot voor woorden om te denken dat de Russischtalig meerderheid en zelfs etnisch Russische "blij" zijn met wonen in maffiastaatjes. Toegegeven het gros van de inwoners daar zijn gevlucht voor de Russen (en pro-Russen) dus ergens heeft hij wel een beetje gelijk. Van wat er nog over is zal best wel de meerderheid pro-Kremlin zijn om voor mij onverklaarbare redenen. Maar die zijn ook opgedragen om te vluchten naar Rusland. Dus ja.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 13:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Het moge duidelijk zijn dat het de schuld van Oekraïne is dat Rusland nu haar jeugd moet opofferen. Zo zielig

Mokum Kosher | 21-09-22 | 09:39 | 5

@Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 09:53: er heeft ooit een van Baalen zonder enig mandaat in Kiev met een EU vlag staan zwaaien. Ook al zijn ze vakkundig tot sint Juttemis uitgesteld qua eu en vaokandidatuur, in de ogen van poetinpijpers is zoiets erger dan een land binnenvallen, platbranden, plunderen, de vrouern verktachten en iedere school en ziekenhuis onder een artillerietapijt te leggrn.

Shoarmamasutra | 21-09-22 | 10:09

@Shoarmamasutra | 21-09-22 | 10:09:

Wat een lulverhaal. Waarom wordt deze onzin nog steeds verkocht. Het zo. Janoekovitsj zou het EU-verdrag tekenen en het EAEU-verdrag tekenen. Dat mocht niet van Poetin. Alleen bij Rusland mocht. Miljoenen mensen de straat op om te protesteren want zij wilden niet bij de NAVO en wel associatie met de EU en met Rusland. Toen kwamen er mensen uit het westen om die mensen een hart onder riem te steken. TL;DR Janoekovitsj verbrak op het laatste moment zijn verkiezingsbelofte, het volk boos, mensen gaan de boze Oekraïners toespreken. Schuld van Poetin dus.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 10:19
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
zoalsikhetzeg | 21-09-22 | 09:39 | 3

Rusland verliest, hard manschappen geraakt...
Kernwapens is geen optie. Anders wereldundergang

deBoel | 21-09-22 | 09:37 | 2

Dat weet je niet? Is de VS of zijn wij in Europa bereid om alles op te geven voor 'X (vul maar in)' doden?

First Contact | 21-09-22 | 09:46

@First Contact | 21-09-22 | 09:46:

Mutual Assured Destruction.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 10:19

En dat terwijl Shoigu nu toegeeft dat ze maar 5900 man hebben verloren.

Hadena | 21-09-22 | 09:35 | 2

Dat betreft alleen het Russische leger, dus exclusief die Donetsk en Lugansk milities, excl. Wagner-soldaten en excl Tsjetsjeense milities. Dit nog even afgezien van het feit dat ieder land de eigen verliezen natuurlijk altijd lager inschat.

Spie | 21-09-22 | 09:44

Bizar daar ze wel voor 48.000 dode soldaten hebben uitgekeerd.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 10:20

Die mobilisatie stelt geen kut voor. Lukt niet en kwaliteit dramatisch. Het grote risico zijn die referenda. Wanneer het voor Russische wet, Russisch grondgebied is, zal het veel sneller kernwapens gebruiken.

Schepvogel | 21-09-22 | 09:35 | 2

Maar waarom hebben ze het niet eerder gedaan?

Hadena | 21-09-22 | 09:36

Als Oekraïne dreigt met een Himar op elke lokatie waar gestemd kan worden dan zal de opkomt wel nihil zijn. Pro-Oekraïners gaan sowieso niet, als ze verstandig zijn

Gaz21 | 21-09-22 | 12:10

Ik hoop van harte, dat er tussen dat paupervolk van wodka-slempers, half-idioten en ongelikte beren, nog een paar mensen rondlopen met Gezond Verstand, een beetje beschaving en een zekere machtspositie, die hopelijk bijtijds besluiten om die ondermaatse frustreet in het Kremlin uit te schakelen.

Peter Emile | 21-09-22 | 09:32 | 3

"paupervolk van wodka-slempers, half-idioten en ongelikte beren". Nog geen 2 jaar geleden was dit de standaard aanduiding van Oekrainers. Of bedoel je die ook?

small_town_dude | 21-09-22 | 09:46

@small_town_dude | 21-09-22 | 09:46: Hmm, ik weet niet wat voor small town jij vandaan komt maar mijn beeld van Oekies werd toch in hoge mate bepaald door de Klitschkoos en de vele lekkere wijven op datingsites.

D-Fens_1963 | 21-09-22 | 10:20

Ik hoop dat de CIA e.d. al in gesprek is met de separatisten in heel veel Russische deelrepublieken en ook in Minsk en er binnen een paar weken flink veel onrust wordt gecreëerd, de Russische sokpoppen worden geëxecuteerd en ze de onafhankelijkheid uitroepen. Die gasten poepten voor de Russen in hun broek maar moeten zich nu wel versterkt voelen om zelf de touwtjes in handen te nemen. Het kan niet anders.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 10:25

Wat me nog het meeste verbaast is dat in Nederland geen mens dit nieuws nog lijkt te boeien. We hebben een gast die ons dreigt met kernwapens en iedereen zegt "gaap". Liever Linda en Lil Kleine, wat is er mis met de mensen hier? Koppen in het zand? Dit gaat enorm uit de hand lopen.

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 09:32 | 9

Hoe is het nu met / en heeft Gordon al gereageerd?

echtpaul | 21-09-22 | 10:08

Ik vraag mij vooral af waaruit jij concludeert dat geen mens in NL dit boeiend vindt. Het aantal reacties op Geenstijl? Het aantal keer dat het woord Rusland of Oekraïne genoemd wordt in de krant of op tv?
Als ik voor mijzelf spreek; Het boeit mij zeker wel, maar ik kan er niets aan veranderen of doen en buiten de economische gevolgen word ik er niet dagelijks door geraakt. Dus sta ik gewoon elke dag weer braaf op, breng de kinderen naar school, doe mijn werk, doe boodschappen, eet wat, kijk wat series of porn, lees een boek en staar tussendoor op mijn telefoon naar dit soort artikelen, ga slapen en doe de volgende dag weer hetzelfde. En dat wordt afgewisseld met af en toe iets anders leuks of minder leuks.
Als ik geen kinderen had gehad, zou het mij allemaal eerlijk gezegd waarschijnlijk geen reet geboeid hebben.

Quantum Suicide | 21-09-22 | 10:38

@Quantum Suicide | 21-09-22 | 10:38:
Je zegt wat zal ik me druk maken als het buiten mijn invloedssfeer valt? Ja dat snap ik wel. Echter, wat ik veel zie is dat niemand het ene reedt boeit, zo van "ach het zal allemaal wel weer". Totdat de shit de fan raakt, dan heb je opeens massale paniek. En vraag iedereen zich af "waarom heeft niemand me gewaarschuwd?" En ja ook aan de reacties op deze items. Doe een topic over asielzoekers en elke week heb je 600 reacties of meer. Alsof die asielzoekers vergeleken met dit "probleem" ook maar enigszins in verhouding staat. Ik zal dat nooit begrijpen vrees ik.

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 10:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Gedeeltelijke mobilisatie. Poetin is in paniek. Rusland heeft zo'n 2-3 miljoen "reserve" troepen op papier. Dat moet je eigenlijk lezen als mensen die in de laatste 10 jaar ooit training hebben gehad. Slechts 30.000 tot 40.000 zouden nog enigszins recentelijk getraind hebben en die zouden al contract soldaat geworden zijn om de toch best heftige verliezen te compenseren. Dus blijft dat over met 300.000 man waarvan sommigen al minstens een jaar maar waarschijnlijker al jaren niet meer getraind hebben. Rusland zal we weer Battle Tactical Groups willen maken. Dat is misschien wel een whopping 100-150 BTGs plus allemaal ondersteunende troepen artillerie, luchtmacht, logistiek, veldhospitalen, engineer corps enzo . Voor de aanvallende troepen (BTGs) heeft hij dan tenminste 1.5000 tanks nodig en 6.000 IFV's die moeten haast wel uit de opslag komen waar ze doorgaans 'scrapped for parts' zijn. Verschillende Russen hebben al gelekt dat ze tenminste 3 tanks nodig hebben om 1 min of meer functionerende tank te bouwen. Zo ook voor een IFV. Dat is nogal een tijdrovende bezigheid. Komt bij dat hun logistiek voor geen meter deugt. Dat ze kennelijk de opslagplaatsen leeg trekken en ze ergens in Belgorod pas gaan bouwen. Ter vergelijking de Amerikanen zijn in 2003 met zo'n 600.000 man los gegaan tegen Irak die 1,3 miljoen man had. Denk dat het wel maanden kan duren voordat die troepen enigszins gevechtsklaar zijn. Ik zie niet hoe dit gaat werken.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 09:30 | 9

Putin heeft in feite bijna geen leger meer. Nog maar minder dan 1100 tanks over. Het voorraad aan lange afstand raketten en andere wapens slinkt. Alles raakt op en er wordt door sancties nauwelijks nieuwe wapens gemaakt. Het gehele oorlog economie is zichzelf aan het kannibaliseren om nog enigszins wapentuig te hebben. 300.000 mannen met alleen maar geweer en artillerie en is niet in staat om snel te verplaatsen. Laat staan dat ze zijn getraind. Het is een wanhopige zet van Putin en dreigt voor de zoveelste keer met nukes. Ondertussen wordt Oekraïense leger alleen maar groter en beter.

Putin gedraag nu als een probleemgokker die zijn inzet blijft verdubbelen in de hoop dat hij alles terug zal winnen en aan de macht zal blijven.

Ierse_Setter | 21-09-22 | 11:39

@Ierse_Setter | 21-09-22 | 11:39:

Ik hoorde ooit eens dat dit een serieuze strategie is met blackjack. Bij elk verlies elke keer je inzet verdubbelen. Volgens de 'kenners' is het een strategie waarbij de kans groter is dat je berooid met helemaal niets thuis komt dan met een beetje winst maar als je heel veel geluk hebt het misschien soms werkt.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 14:03

@Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 14:03: Het is me ooit verteld dat dit een ducky luck strategy wordt genoemd. Je inzet steeds opnieuw verdubbelen totdat het wel lukt en dan begin je weer opnieuw met een lage inzet.

Ierse_Setter | 21-09-22 | 14:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Ach, ik zit op 4 maanden van de verwachte 6-9 maanden voor m'n visum. Tegen die tijd dat er hier een paddestoel in de lucht hangt hoop ik wel weg te zijn.

Boterhoofd | 21-09-22 | 09:30

Net, net, NET!!!

D-Fens_1963 | 21-09-22 | 09:29

Hij zit volledig klem. Maar hij zal de Oekrainers ongetwijfeld terugdringen natuurlijk met 300.000 man extra. En dan.... ? Gevaarlijke escalatie. Eerst maar eens koffie.

Giotto | 21-09-22 | 09:24 | 7

@First Contact | 21-09-22 | 09:28:

De nieuwste Lada's hebben al geen moderne snufjes meer omdat ze die niet geleverd krijgen door het westen en niet zelf kunnen maken. Hoe denk je dat het gaat met tanks bouwen in Rusland?

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 10:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Wij hoeven niet bang te zijn, wij hebben Guus Hiddink.

Mr_Natural | 21-09-22 | 09:20

China en India hebben vorige week openlijk kritiek geleverd op wat Putin aan het doen is in Ukraine. Niet zo gek natuurlijk en met name van China. Die zien de bestedingsruimte voor spullen uit China langzaam aan verdampen in het Westen door de hoge energiekosten. Waar het Putin om gaat wordt met de dag onduidelijker. Wat China en India betreft is het gewoon Geld en Economie. Wat hen betreft moet Putin kappen met deze heilloze weg die nu hun economieën en hun machtpositie in de wereld beschadigen. (De Noordelijke zee route die wordt gecontroleerd door Rusland, wordt sinds de oorlog nauwelijks nog gebruikt. Ook niet door Chinese reders)

forecastle | 21-09-22 | 09:19 | 3

India werkt qua industrie veel samen met het westen, kijk b.v. maar eens naar KTM/Bajaj. Veel ontwikkeling in Europa, productie in India. Ik kan me niet voorstellen dat India veel interesse heeft voor Rusland, tenzij gas/olie en grondstoffen.

Der Schnitzeljäger | 21-09-22 | 09:22

Een ferme tik van China zou helpn inderdaad. Zonder steun van Xi voelt Poetin zich niet prettig.

Giotto | 21-09-22 | 09:25

Erdogan heeft gezegd dat Poetin weet dat hij alles inclusief de Krim moet teruggeven maar dat hij nog zoekt naar de manier waarop. Geen flauw idee wat ik daar aan moet geloven.

Theodorus.Goldbach | 21-09-22 | 10:39

Wolt ihr den partiellen Krieg?

Trekhaas | 21-09-22 | 09:19

Zonder GeenStijl zou ik dit allemaal niet zelf gevonden hebben. Dan was ik overgeleverd aan de NPO en die zeggen het nieuws alleen zoals zij willen dat het nieuws er uit moet zien. Dus toppie!

DitjaarkrijgikAOW | 21-09-22 | 09:16 | 5

@Der Schnitzeljäger | 21-09-22 | 09:19: maar dan weet je mooi wel welke vogeltjes Nel in haar tuintje heeft gespot.

Reaaalist | 21-09-22 | 09:24

Kijk op Twitter, daar komt het allemaal voorbij.

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 09:29

Enig zelfredzaam vermogen is jou ook niet toebedeeld he, lutser...

KDbdl | 21-09-22 | 09:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Tot nu toe heeft Putin zijn troepen kunnen halen uit de periferie, met name armoedige dorpjes in het oosten waar ze nog nooit een verharde weg hebben gezien. 70% van de russen woont echter in het Europese deel van Rusland. Zodra hij daar zijn manschappen gaat halen zal de weerstand tegen zijn beleid drastisch toenemen zeker als de lijkkisten terugkomen.

Der Schnitzeljäger | 21-09-22 | 09:14
-weggejorist en opgerot-
Eppo | 21-09-22 | 09:12 | 14

Sorry hoor, Snap dat je met je Nato fobie niet zit te wachten op een nato lidmaatschap van Oekraïne. Echter Eu lidmaatschap was nooit het probleem. Dit is in de beginfase ook meedere keren door Poetin gezegt. Maar een land binnenvallen, ernstige oorlogsmisdaden plegen en bij tegenstand dreigen met nucleaire wapens is niet 1 burg te ver maar vele bruggen te ver.

Briver | 21-09-22 | 09:40

Wel fijn dat je hoofd- van bijzaken weet te onderscheiden (not). Paar misvattingen. De Oekraïne is niet de achtertuin van Rusland. Is een soevereine staat. Oekraïne zo corrupt als de neten ? Vast wel. Helaas is Rusland zelf niet echt veel beter. En "praten en compromissen sluiten" ? Als je een ander land binnenvalt verlies je dat recht een beetje. Dan hoor je eerst een flink pak slaag te ontvangen (wat Poetin militair en economisch nu dus ook krijgt). De Oekraïne schuift pas aan als er op het slagveld flinke successen in de boeken staan (ze zijn hard op weg). "Negociating from a position of strenght" heet dat.

Grijskijkert | 21-09-22 | 09:42
▼ 11 antwoorden verborgen

Het westen - de EU met name - moet nou eindelijk eens op zijn strepen gaan staan: een nuke op niet-Russisch maar wel Europees grondgebied is een directe provocatie en zal proportioneel worden beantwoord. Het is dan wel geen EU- of NATO grondgebied, maar we laten ons niet zo maar een beetje vergiftigen. Water, fall-out, voedselproductie - is allemaal in ons eigen belang. Oh en by the way, Putin, onze nukes doen het *wel*.

konjodebonjo | 21-09-22 | 09:11 | 2

"en zal proportioneel worden beantwoord."

Werk het scenario eens uit. Ik zou het niet proberen.

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 10:04

Daar moeten ze eerst eens over vergaderen, dus zal Poetin wel iets op Brussel af sturen.

Tjemig | 21-09-22 | 11:07

Mit nach nebst naechst samt bei seit von zu zuwider entgegen ausser aus.

Mr_Natural | 21-09-22 | 09:10 | 6

vergeet gegenüber niet.

Toki | 21-09-22 | 09:39

Misschien ook wel nadat de bom valt. Spreken we allemaal opeens Duits.

VerganeGlorie | 21-09-22 | 12:56

Misschien ook wel nadat de bom valt. Spreken we allemaal opeens Duits.

VerganeGlorie | 21-09-22 | 12:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Inmiddels is weer geprobeerd de kerncentrale te raken. Gaat nu wel hard!

Ongekend2022 | 21-09-22 | 09:08

Ik ben echt benieuwd of Putin een nuke op Kiev gaat gooien. Ik ben dan echt nieuwsgierig hoe het westen daar mee omgaat. Ze zijn nu al heel hard aan het nadenken over een passende reactie, me dunkt.

Zuma | 21-09-22 | 09:08 | 5

Ik gok dat de eerste nuke een kleinere bom op een dorp gaat worden om te kijken hoe het westen gaat reageren. Genoeg slachtoffers om indruk te maken en te weinig om een apocalyps te riskeren. Plus geografisch gezien moeten we ons in Europa iets meer zorgen maken over een nuclaire dreigen dan een uitgestrekt land als Rusland of de VS.

First Contact | 21-09-22 | 09:19

Nuke op Kiev komt niet. Eerst een kleintje, op een spoorweg of zo, of een vliegveld. Dat signaal is al genoeg om alle seinen in de hele wereld op rood te laten springen.

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 09:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zal de komende maanden, afhankelijk van de snelheid van de opmars, wel gaan blijken of Putin bluft. Het is duidelijk dat de VS/Oekraine doorgaan met het terugveroveren van grondgebied en mogelijk ook de Krim. De beste optie voor het Russische en Europese volk is het z.s.m. afzetten van Poetin.

First Contact | 21-09-22 | 09:07

Ik zou maar eens snel een lijstje van de ergste oorloghitsers in de Russische media aanleggen. Mocht er ooit een normaal regime daar komen, wat ik ernstig betwijfel, en/of mocht er één zo stom zijn om te gaan reizen, dan zou ik ze graag in Den Haag voor een tribunaal zien. Ook zonder geweer in je hand kan je gevaarlijk zijn en waarschijnlijk zelfs nog gevaarlijker dan een gewone soldaat.

Bigi Bana Boy | 21-09-22 | 09:06

Heeft Sjoerd Sjoerdsma al opgeroepen tot een algehele mobilisatie in Nederland?

Mr_Natural | 21-09-22 | 09:06

3 weken training en je mag op een tank die al 25 jaar nauwelijks is onderhouden je leven wagen.

Hiesjes | 21-09-22 | 09:02 | 2

Hoe denkt u eigenlijk dat grote oorlogen gevochten worden en werden in de geschiedenis? Meestal door jonge mannen die nauwelijks getraind waren met apparatuur waarvan ze hoopten dat het niet meteen stuk ging (als ze al de noodzakelijke spullen kregen). Oorlogje spelen is duur, en veel ministeries van oorlog/defensie kopen van de laagste bieder. Daarnaast als er veel slachtoffers vallen heb je geen tijd om troepen uitgebreid te trainen.

Graaf_van_Hogendorp | 21-09-22 | 09:07

Ik heb begrepen dat reservisten al bijna een jaar extra training hebben gekregen, dus het zijn geen groentjes. Goed materieel en bevoorrading is waarschijnlijk de grootste uitdaging voor de Russische legerleiding.

Bomenknuffelaar | 21-09-22 | 09:13

Is Chuck Norris sturen een optie?

Cold-Cees | 21-09-22 | 08:59 | 5

Met Zlatan aan zijn zijde

Crest of Waves | 21-09-22 | 09:02

@Crest of Waves | 21-09-22 | 09:02: "meneer Poetin, leven is voetbal. Ik ben voetbal. Je speelt oorlogje op mijn voetbalveld. Stop ermee."
Ja, zou kunnen werken.

VP732 | 21-09-22 | 09:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb mijn jeugd onder de schaduw van de bom doorgebracht. Voor de jongeren onder ons is het misschien moeilijk te begrijpen hoe dat voelde. We hadden echt het idee dat het een kwestie van tijd was dat er werkelijk een kernoorlog zou komen. En nu, na veertig jaar relatieve rust, is die dreiging weer helemaal terug, dit maal misschien wel reëler dan ooit. De mensheid, we leren het ook nooit. Tienduizenden jaren ontwikkeling maar feitelijk nog steeds holbewoners.

Bigi Bana Boy | 21-09-22 | 08:59 | 9

Dat komt door zombiegen NOTCH2NL.
Is dat een foutje van de natuur of juist een voorgeprogrammeerd herstellend vermogen van de natuur?

steekmug | 21-09-22 | 09:06

@Ichneumonidae | 21-09-22 | 09:05: Oh maar ik pretendeer ook niet dat ik namens alle generatie X’ers spreek hoor, maar in mijn directe kringen werd die tijd wel zo ervaren.

Bigi Bana Boy | 21-09-22 | 09:08

@Graaf_van_Hogendorp | 21-09-22 | 09:04: Het probleem is echter dat na de (*kuch* uiteraard zeer eerlijk verlopende referenda ), delen van Oekraine tot Russisch grondgebied worden verklaard en het dus door Poetin niet langer als verdediging van Oekraïne wordt gezien, maar als aanval op Rusland. En dan geldt ineens de doctrine dat alle wapens geoorloofd zijn.
Eerlijk gezegd denk ik ook dat dat het doel is van Poetin, die steeds verder in het nauw komt en dit als ultieme uitkomst ziet. Want dan gaat hij hoe dan ook, de geschiedenis in. Op wat voor manier ook.

Flatulent | 21-09-22 | 15:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Zit Putin al ergens in een bunker?

Mr_Natural | 21-09-22 | 08:59 | 1

Hij heeft er een raampje in laten zetten voor de frisse lucht.

impy | 21-09-22 | 09:18

Zolang het geen oorlog is kun je toch gewoon je baan als militair opgeven. Het is dan geen desertie.

zhirek | 21-09-22 | 08:58 | 3

Maand opzegtermijn.

Toki | 21-09-22 | 08:59

Dat is dus het probleem en waarom hij een gedeeltelijke mobilisatie oproept. Er zijn rapporten dat Russische troepen, die terugkeren vanuit het front, niet meer terug willen en weg blijven.

Graaf_van_Hogendorp | 21-09-22 | 09:00

Je kunt binnenlands ingezet worden. En als Ukraine tot binnenland wordt verklaard kun je dat niet weigeren.

Hadena | 21-09-22 | 09:01

Putin gedraagt zich als het ettertje dat teveel hooi op zijn vork heeft genomen en niet tegen zijn verlies kan en gaat dreigen met zijn grote broer. Benieuwd wie die antieke nucleaire rommel straks durft af te schieten.

Der Schnitzeljäger | 21-09-22 | 08:58 | 6

@choko | 21-09-22 | 09:13: Ze hebben er maar 1 nodig die het wel doet. Hoe dan ook enkel verliezers.

littlelebowsky | 21-09-22 | 10:42

@Hoolicool75 | 21-09-22 | 09:47: Amerikaanse ook. Mocht putin zo gek zijn om over te gaan op nucleaire escalatie met langeafstandswapens, neemt de US geen risico op aanvallen op hun grondgebied.

Reagiertank | 21-09-22 | 10:51

@Reagiertank | 21-09-22 | 10:51: Ik denk zelfs dat er aan de grens wel e.e.a. rondcirkelt met dergelijk materieel aan boord, wat direct zal worden afgevuurd, mocht hij op de knop drukken.

Flatulent | 21-09-22 | 15:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Escalatie van een reeds verloren strijd, wat moet de man anders vanuit zijn positie. Volstrekt logische doch verontrustende ontwikkeling.

_pacman_ | 21-09-22 | 08:57

De toespraak was uitgesteld tot de volgende ochtend zodat het verre russische oosten het live konden volgen in de ochtend.
En daar komen juist de meeste gemobiliseerde mannen vandaan.
Nou afwachten wat Lavrov gaat zeggen cq. fantaseren in de VN-raad vandaag.

steekmug | 21-09-22 | 08:57 | 2

Wat empatisch van ze.

Kaas de Vies | 21-09-22 | 08:59

Vermoedelijk loopt de zaal leeg op wat chinezen en schorem na

Hadena | 21-09-22 | 09:17
-weggejorist en opgerot-
Graaf_van_Hogendorp | 21-09-22 | 08:56 | 2

Onze elite die het proletariaat van oekraine misbruikt. Zozo, dus oekraine zou zich liever gewonnen geven? Wat een onzin. Ze winnen de strijd met onze hulp, aluhoedje.

BobDobalina | 21-09-22 | 09:10

Dat Oekraïense volk vecht anders ook zonder "onze elite" met een fanatisme dat eerder duidt op een gevecht voor overleving dan op het slaafs volgen van de WEF agenda, maar blijf vooral geloven in je complotverhalen.

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 10:07

Elke dag +- 250 lijkzakken terug naar Rusland als ze al terug worden gehaald. Dat mobiliseren helpt alleen om de gesneuvelden te vervangen.

Rattus | 21-09-22 | 08:56

De Dodenrit is een liedje, geen handleiding.

Mr_Natural | 21-09-22 | 08:55

Op dit soort momenten voelt het niet goed om gelijk te krijgen, of in ieder geval gedeeltelijk gelijk.

keistad | 21-09-22 | 08:51 | 8

@Crest of Waves | 21-09-22 | 09:04: Ja ik ben graag goed op de hoogte en deel graag mijn mening. En als mensen dan gelijk Wappie roepen is het inderdaad wel leuk om later even wat zand in de ogen te strooien. Hoe dan ook de situatie is kut. Goeie dag vandaag.

keistad | 21-09-22 | 09:10

@keistad | 21-09-22 | 09:10: rancune zegt veel over het geestelijk gestel van iemand. Zeker wanneer u niet daadwerkelijk leed is aangedaan. U ook een fijne dag gewenst!

Crest of Waves | 21-09-22 | 09:13

@Crest of Waves | 21-09-22 | 09:13: Dat mag jij vinden. En bedankt gaat lukken, de zon schijnt dus dat maakt gelijk een hoop goed.

keistad | 21-09-22 | 09:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat èrrug voor de activisten van Urgenda, MuljeuDefensie, GrienPies en Johan Vollenbroek; al die te verwachten uitstoot van die giga-paddenstoelwolken van Poetins nukes. Alsof de uitstoot van die oorlog nú al niet alle muljeu-regels overschrijdt.
Ik raad ze aan naar een Russische rechter te stappen.

Peter Emile | 21-09-22 | 08:51

Zijn Kozakkenhart kan niets anders dan doorvechten. Desnoods met honger en geroofd materieel, zoals kozakken dat al honderden jaren doen

small_town_dude | 21-09-22 | 08:49 | 4

Daarmee doe je de Tartaren tekort.

Mr_Natural | 21-09-22 | 08:51

@Mr_Natural | 21-09-22 | 08:51: Krim-Tartaren waren van Turkse komaf. Die zijn in 1944 onder het bewind van Stalin allemaal gedeporteerd. feitelijk is een Tartaar een Soennitische Moslim. Mijn slager wist dat ook niet.

Tjemig | 21-09-22 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

Weer een stapje Dichter bij de endgame.
Wanneer (MM/JJJJ) kan UA/RU de overwinning uitroepen. Rondje vodka voor de goede voorspellers.

Plaktong | 21-09-22 | 08:49 | 3

Het jaar 0, the great reset is coming.

Toki | 21-09-22 | 08:50

@Toki | 21-09-22 | 08:50: "op het moment dat de bommen vielen, dacht iedereen dat hij dood was, maar na 3 dagen, kwam de Messias uit de grot gewandeld, om te zeggen dat Nederland, alhoewel iets verkoold, nog steeds een gaaf land is." Hadden we anno 12 voor Rutte nog niet kunnen bedenken.

Reagiertank | 21-09-22 | 10:55

Maar zijn ze ook welkom, welkom in mijn land?

Toki | 21-09-22 | 08:52

Ik hoop dat ze daar in Hammerstein hier al rekening mee hadden gehouden en nu weten hoe ze hierop moeten reageren.
Overigens, om hoeveel mensen gaat het bij deze gedeeltelijke mobilisering?

CzMichiel | 21-09-22 | 08:47 | 3

Tot 2 miljoen.

Plaktong | 21-09-22 | 08:49

Klopt, ik verwarde het met het totaal aantal mogelijke reservisten. Gaat idd om 300.000 nu.

Plaktong | 21-09-22 | 09:45

Ik voel een beetje dat de dreigementen aan inflatie onderhevig zijn.

willem n | 21-09-22 | 08:47

Lol, ben gelijk aan het oefenen geslagen.

Ichneumonidae | 21-09-22 | 08:50

Prachtig hoe men toen voorgesteld werd dat je de bom best kon overleven als je snel o je picknick kleed over je heentrok ter bescherming.
Tot de dag van vandaag is "duck&cover" officieel de meest uitgebreide psyop ooit geweest. Eigenlijk was het een algehele psychologische "mobilisatie". Van het onderwijs tot industrieën, de zakenwereld en de politiek. Alles werd gemobiliseerd om de boodschap uit te dragen dat de VS een oorlog met strategische nucleaire wapens wel kon overleven.

WijnVlekWrijver | 21-09-22 | 09:16

Neem ik maar een tweede koffie.

gato | 21-09-22 | 08:45

Dat hele gedoe met het referendum is gewoon een administratief trucje. Je kan niet zomaar zeggen: "dit is nu Rusland en als je daar een voet op zet, stuur ik een kernbom op je af". Opzichtige bluf.

StiekemeBunzing | 21-09-22 | 08:45 | 4

Bluf van wie, de VS? Mochten die middelen en de overtuiging hebben om iedere nuclaire rakketaanval af te slaan? En stel Rusland dropt één of twee tactische nukes wat gaat de reactie van Europa worden? Blij dat ik hier niet op hoef te gokken.

First Contact | 21-09-22 | 08:50

Poetin is een koning in het jijbakken. Die heeft gezien dat er op plaatsen als Kosovo en Montenegro referenda waren en dan vindt hij met zijn nepreferenda dat hij hetzelfde doet als het westen en dat ze dan niks kunnen zeggen.

Shoarmamasutra | 21-09-22 | 09:06
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Eduardo- | 21-09-22 | 08:43 | 2

Wat een loser. De geschiedenis zal hard over hem oordelen.

Après toi | 21-09-22 | 08:42 | 3

Áls er nog geschiedenis is, na Putin.

Peter Emile | 21-09-22 | 08:57

@Peter Emile | 21-09-22 | 08:57:
Tuurlijk wel. De wereld heeft ook Dolfie, Joe S. en chairman Mao overleefd.

Graaf_van_Hogendorp | 21-09-22 | 08:58

Lijkt me qua duidelijkheid geen woord Russisch bij.

Ichneumonidae | 21-09-22 | 08:42

Wat gaat dit in de praktijk nou helemaal betekenen? Hij krijgt wat meer soldaten, die er vermoedelijk nóg minder zin in hebben dan zijn huidige troepen.
En het gaat niet om manschappen, maar om materiaal.
En die tactische nukes gaan het verschil ook niet maken. Bovendien, áls hij ze inzet heb je de poppen aan het dansen. Wat zal grote vriend China daar van vinden?
Ik vermoed dat er weinig gaat veranderen, tenzij Poetin écht gaat escaleren. Dan zal de NAVO vermoedelijk in actie gaan komen, en dan kan het heel snel over zijn.

KeesBruin | 21-09-22 | 08:40 | 9

@Ichneumonidae | 21-09-22 | 08:45: de Amerikanen zitten al vol in Oekraine. Niet zo zeer met boots on the ground, alhoewel ik niet uitsluit dat er wel special forces zitten, maar met training, observatie, intelligence, wapens, drones, satellieten, etc., etc. Het is al hun oorlog.

Boeddha18 | 21-09-22 | 08:55

@Ichneumonidae | 21-09-22 | 08:52: als buffer naar NAVO en landbrug naar Crimea is het zuiden vooral interessant. Wellicht det Rusland dit vooral wil voorkomen nu: het aankomende offensief naar het Zuiden, vanuit Kerson en de opgebouwde troepenmacht ten noorden van Marioepol

Crest of Waves | 21-09-22 | 08:56

Ik vermoed dat hij dat al lang besproken heeft met Xi en op de laatste ontmoeting jongstleden nog een keer extra bevestigd is door Xi en Poetin met de hand er op.

steekmug | 21-09-22 | 09:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Hoog tijd dat Wiemer een hartig woordje met Putin gaat spreken.

Mr_Natural | 21-09-22 | 08:40 | 1

Wiemer van de magere-mannetjes brigade?

Toki | 21-09-22 | 08:48

Gaat de goede kant op, de Russen worden steeds wanhopiger..

Geilbaard | 21-09-22 | 08:39 | 3

Ja, en nee. Een kat in het nauw kan rare sprongen maken. En zelfs als Poetin uitgeschakeld wordt, wat komt er ná hem. Rusland zit vol gekken, dus ik zou mijn enthousiasme maar temperen, als ik u was.

KeesBruin | 21-09-22 | 08:43

Ik wou dat ik er net zo relaxed onder kon zijn. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, hoe gek is Poetin echt als puntje bij paaltje komt?

Gna. Wat Kees zegt dus.

MickeyGouda | 21-09-22 | 09:01

Ik denk eerder Poetin's kliek.

Graaf_van_Hogendorp | 21-09-22 | 09:02

Dit is de tijd voor helden. Die tiran moet neergehaald worden want zijn missie is hopeloos en doelloos. De enige manier om zijn missie te staken is als iemand van binnenuit snel actie onderneemt tegen Putin om veel doden te voorkomen.

kovariant | 21-09-22 | 08:39 | 4

Herinnert u zich nog, hoeveel 'helden' Hitler in zijn laatste maanden om zich heen had. Men had hem makkelijk kunnen stoppen, één schot was genoeg geweest, maar niemand deed het.

KeesBruin | 21-09-22 | 08:42

Kijk eens naar de Russische TV, die zijn nog verder van het padje af dan Putin.

Satertje | 21-09-22 | 08:50

Dat dat nog niet gebeurd is verbaasd mij. Er zullen toch wel "verstandige" mensen zijn in het Kremlin die zeggen tot hier en niet verder? Die ook weten dat als ze echt tegenover de Amerikanen komen te staan dat die Amerikanen er vol erop en erover gaan. Dat Moskou dat een groot parkeerterrein is.

Boeddha18 | 21-09-22 | 08:52
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat flinke hoeveelheid brandvertragende spray inslaan en mijn gehele huis met brandwerende verf overschilderen...

steekmug | 21-09-22 | 08:39 | 9

Je moet je ramen kalken, heeft mijn moeder geleerd, in de koude oorlog.

gato | 21-09-22 | 08:48
▼ 6 antwoorden verborgen

Net als in die film dat ze om en om een geweer en anderhalve kogel krijgen voor ze de laatste meters naar de frontlinie rennen?

Braseas | 21-09-22 | 08:36 | 2

Enemy At The Gates. Mooie film.

nowomowa | 21-09-22 | 08:46

COD1

Acidstain | 21-09-22 | 09:03

Voordeel van een nucleaire winter is dat een groot aantal problemen in 1 keer is opgelost. Overbevolking, witte suprematie van de Westerse Wereld, het CO2 probleem van de EU, het Stikstof probleem van de regering, de biodiversiteit van "wensnatuur" ecologen, de asielproblematiek, de woningnood etc. Op wereld schaal alleen maar voordelen.

Zemko | 21-09-22 | 08:36 | 2

Ben wel benieuwd hoeveel bed bad en brood er in zuidelijk Afrika voor ons beschikbaar is.

dasechtgeenstijl | 21-09-22 | 08:47

Of Halbe er echt bij was maakt niet meer uit maar de boodschap in zijn verhaal is nooit gehoord.

willem n | 21-09-22 | 08:49

Jay, meer voer voor onze Howitzers... :-((.
Ik kan me nog zo'n pacifistische poster uit de jaren 80 herinneren:
"Wat als er een oorlog was,
en niemand ging er naar toe?"

hotmint | 21-09-22 | 08:36

Fuck Putin. Stuur M1 Abrams, meer HIMARS meer ATACMS, F15's en F16's en een blokkade op alle havens van Rusland. Daar wil ik mijn belastinggeld wel heen zien gaan.

Kareldetweede | 21-09-22 | 08:36 | 5

Precies en daarna met zijn allen weer lopen zeiken op Amerika omdat alles wat ze doen klote is.

dasechtgeenstijl | 21-09-22 | 08:48

@Jafco | 21-09-22 | 08:48: We krijgen nu weer een half jaar met bevroren bodem; misschien dat dat helpt.
Maar de Oekraïners moeten dat spul (F15 en 16 's, complexe tanks) ook allemaal nog kunnen vliegen en besturen en zo en dat kon wel eens een probleem worden.

Aristotalloss | 21-09-22 | 08:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Poetin is geen leuke man...

evertdolhuis | 21-09-22 | 08:36 | 4

@Plukkieplukkie | 21-09-22 | 08:38: zoek de foto nog eens op. Nooit zoveel ongemak gezien en Maxima heeft zich wel heel erg in haar glas verslikt,

Shoarmamasutra | 21-09-22 | 09:10
▼ 1 antwoord verborgen

Paddenstoelen in de herfst is mooi, ze moeten niet te groot zijn natuurlijk.

Toki | 21-09-22 | 08:35 | 1

Mijn vrouw lust ze rauw.

steekmug | 21-09-22 | 08:40

Ben benieuwd hoe de gemiddelde Ivan en Olga gaan reageren, hij danst nu wel op een heel smal koordje.

kneuterzak | 21-09-22 | 08:34

Poet heeft verkeerd gegokt en onder Merkel durfde hij niet echt.
De Amerikanen (lees wapen-industrie) hebben na Afghanistan weer roulatie nodig en dat spul rijdt al 5 maanden via de trein Oekraine binnen. Dat West-Europa in de ellende kan komen dringt niet tot Biden door, de Amerikanen hebben vanaf Korea al vele blunders gemaakt.

hagelkruis | 21-09-22 | 08:33 | 3

Yep. Eens.

Tiscali-2 | 21-09-22 | 08:38

lol, Poetje viel Georigie en Oekraine binnen in 2007, 2008 en 2014. Wie was toen ook alweer de fuhrer in Deutschland?

Poetje was alleen voor Twamp bang, zeker niet voor Merkel of Oboema.

Graaf_van_Hogendorp | 21-09-22 | 08:39

"deze interne Slavische stammenstrijd", lees ik in het artikel hierboven.
Dat is het dus helemaal niet, dat was al heel snel duidelijk. En nu zijn de trillingen van die oorlog al een hele poos wereldwijd merkbaar, of we willen of niet, het is ook onze oorlog geworden.

KeesBruin | 21-09-22 | 08:32 | 2

Interne slavische stammenstrijd klinkt ook nogal alsof beiden een piemelmeting wilden.
Natuurlijk, de oekrainers gaan er nu vol voor, maar ze hebben deze oorlog echt niet gewild.

Shoarmamasutra | 21-09-22 | 09:11

@Shoarmamasutra | 21-09-22 | 09:11: Westen ook niet, er werden zelfs door de Russische propagandisten grapjes gemaakt over een wanhopige Macron die voor de inval Poetin telefonisch stalkte om 'm op andere gedachten te brengen. Maar goed, nu is volgens diezelfde propagandisten het Westen de grote oorlogshitser, opportunistisch en dom als ze zijn.

Festen | 21-09-22 | 10:29

Er is in het bos bij Castricum nog ruimte om afgedankt Russisch kanonnenvoer te dumpen. Stuur je jongens maar langs, Vlad. Denk ook niet dat je stoer bent omdat je op judo zit. Wij hebben Rico en die maakt een tartaartje van je.

Arnold Layne | 21-09-22 | 08:31 | 2

Rico heb ik uit mijn boekje geschrapt toen hij vrouw en baby verliet.

gato | 21-09-22 | 08:56

@gato | 21-09-22 | 08:56: Poetin laat zijn vrouw en kindefen ook zitten voor piepjonge gymnastes

Shoarmamasutra | 21-09-22 | 09:13

Wellicht is dit het juiste moment om wat langere afstandsraketten en vliegtuigjes te gaan leveren. Er op en er over ? Dwing hem maar tot een algehele mobilisatie, wat hij nooit uit kan voeren en hem politiek te kop zal kosten. Als het Westen bang blijft voor nucleaire represailles krijgen de Oeks die Russen nooit terug de grens over

Crest of Waves | 21-09-22 | 08:29 | 4

@Aristotalloss | 21-09-22 | 08:34: vanuit Russisch perspectief maakt het eigenlijk geen reet uit. Je stelt hun alleen wat eerder op de proef

Crest of Waves | 21-09-22 | 08:37

Val NOOIT herhaling nooit Rusland binnen. Ik hoef dit toch niet verder uit te leggen hoop ik?

Tiscali-2 | 21-09-22 | 08:41
▼ 1 antwoord verborgen

Wordt weer tijd voor meer oorlogstopics mannen van GS!

Behangdelul | 21-09-22 | 08:28

Een kat in het nauw maakt rare sprongen vooral bij rode knoppen. Dus oppassen!

Plukkieplukkie | 21-09-22 | 08:27 | 3

katten zijn kleurenblind.

tweederonde | 21-09-22 | 08:32

@tweederonde | 21-09-22 | 08:32
Dan drukt "ie een ander knopje in. Zal een minder heftige uitwerking hebben denk ik

Dewijzekat | 21-09-22 | 08:41

Mr. Wodka is aan!

born2killn00bs | 21-09-22 | 08:22

De 'professionals' hebben de klus niet geklaard dus nu gaan we heel veel amateurs inzetten. Iets in mij zegt dat in dit geval massa geen kassa is.

goedverstaander | 21-09-22 | 08:22 | 4

Veel kwantiteit is ook een kwaliteit.

Acidstain | 21-09-22 | 08:48

@Plaktong | 21-09-22 | 08:42: Die amateurs vechten voor hun land, hun gezin, hun huis. De Russische amateurs alleen omdat die kabouter in het Kremlin dat zegt. Motivatiedingetje.

goedverstaander | 21-09-22 | 08:54

Ze hebben nog wat gepensioneerden met ervaring die ingezet kunnen worden.

Mr_Pikibelly | 21-09-22 | 08:56
▼ 1 antwoord verborgen

Nogal een wanhopige "Wollen Sie den totalen Krieg" toespraak.

panthoseen | 21-09-22 | 08:21 | 2

"Wollen Sie"?
Wollt ihr!

KeesBruin | 21-09-22 | 08:28

Wolla!

Acidstain | 21-09-22 | 08:49

Daarnaast, mensen die zeggen “ ik bluf niet”, doen dat vaak nou net wel. Ik zag meer een blaffende hond, we gaan zien of hij daadwerkelijk nucleair gaat bijten

Crest of Waves | 21-09-22 | 08:20 | 4

@Tom Aatje | 21-09-22 | 08:27: Als je nog niet aan de vrouw bent kun je na de oorlog zat Russische vrouwen bestellen want mannen zijn daar inderdaad bijna niet meer.

Aristotalloss | 21-09-22 | 08:30

@Tom Aatje | 21-09-22 | 08:27: ik houd niet zo van dominante vrouwen, tenminste niet als relatiemateriaal..

Crest of Waves | 21-09-22 | 08:40
▼ 1 antwoord verborgen

Het pad is zeer voorspelbaar. Poetin mag nu eenmaal niet verliezen want dan is zijn leven voorbij. We zien een man die letterlijk alles in de strijd zal werpen om zijn macht te behouden, inclusief de kans op een kernoorlog. Het grappige is, nog steeds maken mensen in ons land zich drukker over Lil Kleine. Dat is vooral onvoorstelbaar.

Beste_Landgenoten | 21-09-22 | 08:20 | 5

Eens beste landgenoten. Deze man wil en kan zijn verlies niet inzien. Zijn narcistische ego al dat niet aan kunnen dus grijpt hij alle middelen aan. Leugens, bedreigingen, mensen levens, de wereld… het maakt hem geen donder uit. Hij moet dood en snel ook.

movingsquare | 21-09-22 | 08:38

De heer Putin is ook maar een menneke van formaat Little Kleine.

Hiesjes | 21-09-22 | 08:42

Lil kleine is een soort Poetin maar dan zonder macht.
Of je nu het hoofd van Oekraïne tussen de autodeur houdt en de deur herhaaldelijk dichtslaat of je doet het letterlijk. De mechanismen zijn hetzelfde: je doet wat ik zeg en wil of anders...

ratelaar | 21-09-22 | 09:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Onze oorlog....

Joris Klam | 21-09-22 | 08:20 | 2

Gelukkig ben ik al te oud om opgeroepen te worden als buitengewoon dienstplichtige.

2voor12 | 21-09-22 | 08:29

@2voor12 | 21-09-22 | 08:29: Aan het eind van WO2 bochten Duitse ventjes van 11 samen met 65+ soldaten, gekleed in hun WO1 uniform.

Acidstain | 21-09-22 | 08:54

Geloof niet dat dit nou heel veel verschil gaat maken, wat reserves en onervaren mannen. What could possibly go wrong..

Crest of Waves | 21-09-22 | 08:19

Begin van het einde. Want die aangewezen gebieden zijn echt geen Moskou en andere high end places. Hij stuur gewoon weer tweede rangs spul en personeel de vleesmolen in. Eens kijken hoe lang ze dat accepteren.

Behangdelul | 21-09-22 | 08:19 | 2

Nog meer kannonenvoer. Hij moet wel echter. Want het is einde Poetin als hij niet een overwinning kan claimen.

Zwizalletju | 21-09-22 | 08:16

Nou poetin, je had de handdoek in de ring kunnen gooien maar nu zijn jullie doomed!

redthehaghue | 21-09-22 | 08:15

Maandag uitvaart van de Engelse koningin, dinsdag Prinsjesdag en nu dus deze toespraak van de nieuwe Hitler. Wat komt er morgen?

Cornelis12 | 21-09-22 | 08:15 | 5

Gordon keert terug naar de vleeschpotten.. en geeft persconferentie SchipHOL...

grapjasz | 21-09-22 | 08:17

Donderdag winterbierdag

voorbips | 21-09-22 | 08:25

Aliens!

mundusvultdecipi | 21-09-22 | 08:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Begin van het einde voor Poetin. Mobiliseren is gelijk aan verlies erkennen en Russen verliezen niet. Ben benieuwd welk heerschap het na meneer botox mag proberen.

HerzlichWillkommen | 21-09-22 | 08:15 | 1

Schrijf Prednison ipv botox en je zit goed.

horsteknots | 21-09-22 | 08:17

Niet best. De shit is aan.

SterF... | 21-09-22 | 08:14 | 3

Inderdaad: wel heel zorgelijk. Er gaan weer heel wat jonge mannen en vrouwen (en x) sterven, helaas.

Aristotalloss | 21-09-22 | 08:27

Mwoah. Maak me niet druk. Materieel en aansturing ontbreekt.

2Benen | 21-09-22 | 08:35

Nou helmen op dan maar.

Kaas de Vies | 21-09-22 | 08:11 | 3

Heb er ergens nog eentje van m'n Opa op zolder liggen... eens effe kijkon of er nou een adelaar of een leeuw op stond...

grapjasz | 21-09-22 | 08:14

Ik begrijp er nog steeds geen snars van.
Wat weerhoudt Putin om zijn beroepsleger met modern materieel in te zetten?

Eduardo- | 21-09-22 | 08:09 | 15

Het meeste is op. Op dit moment is een stofzuiger intelligenter en van betere kwaliteit als de overgebleven wapens lijkt mee. Dan heb je ook nog getraind en gemotiveerd personeel nodig. Je ziet zelfs geen moderne straaljager, die op papier eigenlijk 'stealth' zouden moeten zijn.

Ray Skak | 21-09-22 | 08:38

Ik denk dat het grootste deel van zijn leger niet grond aanvalstroepen zijn. Al
50 jaar ligt de focus op luchtmacht ( bombers en verkenners), marine en nucleare strijdkrachten. Die zet je natuurlijk niet op een vrachtwagen met een ak47.

dasechtgeenstijl | 21-09-22 | 08:54

dat is al op gegaan in Oekraine, dat was het.

AntiZanicz | 21-09-22 | 09:53
▼ 12 antwoorden verborgen

Een gedeeltelijke mobilisatie!?

Zand.Zeep.Zodan | 21-09-22 | 08:08 | 6

Mr. Wodka kan alles!

born2killn00bs | 21-09-22 | 08:22

@Aristotalloss | 21-09-22 | 08:16: Stalin stuurde 3 soldaten met een geweer op pad, bij gebrek aan geweren. Als de eerste dna neergeschoten werd, mocht de tweede het wapen oppakken en doorgaan, etc.
Putin geeft niet om mensen, raar dat die mensen wel om hem geven.

Homer P. Simpson | 21-09-22 | 08:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Hij heeft drie enorm vervelende aambeien waardoor ie steeds aan zijn reet moet krabben. Dat is erg onhandig tijdens een toespraak met camera's erbij. Dat ie dat niet vertelt snap ik ook wel.

Leptob | 21-09-22 | 08:08 | 2
-weggejorist-
eerstneukendanpraten | 21-09-22 | 08:10

Een guurder schreef gisteren de verwachting van gebruik van een nucleair tactisch hier neer.. Lukt mobilisatie niet, dan rest nog een nuke. Ik geloof hier niet in. Misschien naief, maar na 75 jaar dit gebruik weer oppakken? Het zal toch niet.

horsteknots | 21-09-22 | 08:08 | 6

@HerzlichWillkommen | 21-09-22 | 08:20: Dat interesseert hem niet, zo lang hij maar niet verliest. Autocraten zijn nooit geïnteresseerd in mensen, alleen in hun eigen glorie. Als hij niet kan winnen mag iedereen dood. Hitler was niet anders, die heeft gewoon een groot deel van het Duitse volk opgeofferd voor zijn doelstellingen, zonder met zijn ogen te knipperen.
Ik zou maar een zonnebril gaan kopen, en zonnebrandcreme factor 1 miljoen, want wij gaan dit ook niet accepteren.

Homer P. Simpson | 21-09-22 | 08:25

@Homer P. Simpson | 21-09-22 | 08:25: Inderdaad, dat was ijzingwekkend, het totale egoïsme van Hitler.
Aan het eind van de rit gaf hij nog doodleuk het Duitse volk de schuld van het verliezen van de oorlog. Wat een ongelofelijke lul was het toch!

KeesBruin | 21-09-22 | 08:34

de gemobiliseerden zullen het met een geweer en bajonet moeten klaren, meer spullen hebben ze niet.

AntiZanicz | 21-09-22 | 09:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien is hij ernstig ziek en niet in staat tot de toespraak gister.

coitus reservatus | 21-09-22 | 08:07 | 2

Brezjnev was twintig jaar ziek maar ging ook niet dood…

eerstneukendanpraten | 21-09-22 | 08:27

Ok
Ik pak er een biertje bij

RickTheDick | 21-09-22 | 08:04 | 2

Om 08:04 in de morgen? Tsssss!

KeesBruin | 21-09-22 | 08:32

Inmiddels toe aan de tweede?

Leptob | 21-09-22 | 08:55

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl