Toet toet! Jullie kunnen weer met de trein
Jullie liever dan wij
Gefeliciteerd! U kan de gele rups weer voeren met uw eigen lichaam. De saaiste staking aller tijden is afgelopen: er is een akkoord tussen FNV Spoor en de NS. Het ging natuurlijk vooral om de waardering, en helemaal niet om geld, dus we zullen spoedig horen wat het treinpersoneel erbij heeft gekregen. Gelukkig maar, nu kunnen wij forenzen weer tachtig euro betalen voor een kort ritje met de neus in de zweetoksels van de buurman hangen in een kleine ongeventileerde ruimte die ruikt naar mandarijn en patatje joppie. Even denken waar we dinsdag en donderdag heen zullen gaan met de auto hoor.
UPDATE - "Belangrijke afspraken voor het akkoord zijn onder meer een loonsverhoging van 5 procent met een minimumverhoging van 185 euro per 1 juli 2022, opnieuw een loonsverhoging van 3,45 procent per 1 januari 2023, een eenmalige uitkering van 1000 euro in december 2022, en opnieuw een eenmalige uitkering van 1000 euro in juli 2023."
Social
Social
Reaguursels
InloggenVandaag lekker met de trein naar Rotterdam gegaan. Best wel moeilijk om dit toe te geven, maar vind het daar een stuk relaxter dan in Amsterdam tegenwoordig. Oei!
Niet Sporen.
En de gepensioneerden…krijgen nog steeds niets erbij. In 20 jaar nog steeds geen indexering, terwijl het geld inmiddels over de vensterbanken klotst.
Vind dat ook raar. En er bestaat blijkbaar een perceptie dat je die allemaal juist állemaal alsmaar kunt blijven korten, echt heel raar. Dat bestaat niet over de hele linie gepensioneerden...
Redelijk akkoord lijkt mij, en ging veel te makkelijk.
Zal me niets verbazen als straks de helft van het personeel uitgegooid wordt en vervangen door automatisering.
Ik moest een keertje naar Utrecht met de trein en mijn kaartje was nooit gecontroleerd. De conducteur was ook nergens te bekennen.
Kan toeval zijn, maar ik heb het vermoeden dat het te maken had met het grote aantal Finse scholieren in de trein. Wat een ellende is dat. Je ziet ook overduidelijk dat andere reizigers oortjes indoen en strak naar buiten blijven kijken, omdat ze zich volledig willen afsluiten voor dat volk.
Ik heb serieus medelijden met mensen die elke dag met de trein moeten en dus blootgesteld worden aan dat primitieve apengedrag. En uiteraard medelijden met de conducteur die voor een miezerig loon met verbaal en fysiek geweld te maken krijgt.
Die gasten nemen het woord kanker vaker in de mond dan een oncoloog.
Belasting verlagen is een betere oplossing dan mensen meer loon of gratis geld geven.
Inderdaad, laat ook de mensen die weinig verdienen eens minder betalen, dan kan het toeslagencircus ook worden uitgekleed en opgedoekt.
Beginnend bij 21% BTW, dat compenseert hopelijk 2 jaar inflatie voor de burgers, en meteen de overheidsuitgaven/salarissen met 30% verminderen.
Maarja... zelfs het begin maakt al weinig kans.
@funda | 11-09-22 | 12:21: Ja, helaas, want het vereist dan men in eigen vlees gaat snijden, en dat doet pijn. Dat is ook een van de redenen dat het referendum is afgeschaft, zodat we ze van buitenaf tussendoor niet meer kunnen vertellen welke kant het op moet.
Ik vrees dat het optimisme al snel gedempt wordt door de Fiscus. De genoemde bedragen zijn allemaal bruto. en niet belastingvrij. Daarnaast moet dit akkoord nog 'even' goedgekeurd worden door de achterban...
Wat een loonsverhogingen! Daar maak je dik de helft van de inflatie mee goed! Misschien.
"nu kunnen wij forenzen weer tachtig euro betalen voor een kort ritje met de neus in de zweetoksels van de buurman hangen"
De salarissen van de Topmanagers van de NS moeten wel ergens vandaan komen.
Misschien moeten 'we' het openbaar vervoer evenals energieleveranciers en vuilnisverwerkers etc. aan het buitenland verkopen. Zorg en onderwijs kan er ook uit.
Privatisering was immers een groot succes en leverde 'ons' heel veel geld op.
Waar betaal jij €80 voor 'een kort ritje'? Niet bij de NS. Prima als je de NS te duur vindt, maar hou je wel bij de feiten. Of is de NS dan ineens zo duur nog niet?
@Mbovenka | 11-09-22 | 11:49: Lees het artikel eens, en al je vragen zullen worden beantwoord.
En ja, ook de NS is onnodig, schandelijk peperduur gemaakt. Verder nog?
De NS is zeker wel te duur. De 80 euro voor een kort ritje is symbolisch.
Voor werk moet ik wel eens in Den Bosch zijn. Dat geintje zou me als ik met de trein 45 euro retour kosten vanuit Maastricht. Dat is toch lachwekkend?
Die loonsverhoging van 5,8% en volgend jaar nog eens 3.45% zijn na een jaar 15% minder waard. Kunnen ze weer gaan staken.
Ik snap die eerste aandrang tot staken en loonsverhoging wel, maar het lost niets op. Loonkosten stijgen, producten en diensten worden duurder, wordt doorberekend aan de consument en dus nog meer inflatie.
Laat ze staken tegen de machthebbers die de inflatie structureel aanjagen met wanbeleid, niet realistische klimaatmaatregelen, EU. Daar ligt de basis van inflatie en de rappe verarming van driekwart van de burgers.
Dit is eigenlijk een stukje van iets veel groters.
Wat vinden we in Nederland een bestaansminimum.
Als we nu al zorgmijders, voedselbanken en opvang voor dakloze gezinnen hebben...
Of moeten we dan maar veel meer pauperwijken met daklozen en criminelen krijgen.
Daar heeft Arthur van Amerongen het dan weer niet over.
Als nou eens driekwart van de burgers......., ach wat zit ik nou te dromen.
Leuke inflatiecorrectie. Aan het NS-personeel: geniet er maar van zolang het duurt. Tegen de tijd dat de treinkaartjes niet meer te betalen zijn sta je op straat.
Een eenmalituitkering van 1000 in december. Wel Fijn als je in augustus van 200 naar 800 bent gegaan met de gasrekening. Dan ben je over augustus, september, oktober, november en december al 5*600=3000 euro armer geworden. NS personeel dan 2000. Hoezee!
Komt nog eens € 1.000 van Rutte bij op Prinsjesdag!
Nee, 2500.
Wel done FNV, amper genoeg om een week van stijgende inflatie op te vangen.
Treinen gaat flink duurder worden dus, loonstijging + energiekosten worden doorbrekend in het treinkaartje.
En de FNV weet al de effecten van de verhoging van de toeslagen? € 2.000 + een flinke procentuele loonsverhoging gaat geen problemen opleveren met de huur/zorgtoeslagen van werknemers?
Treinreis Gouda - Rotterdam Alexander nu zonder korting € 3,70. Zal wel naar boven gaan naar de € 5,- . Reiskostenvergoeding enkele reis € 3,- Tja dan blijf ik maar thuiswerken.
@Stijlloser_from_NL | 11-09-22 | 10:46:
Lekker bij de warme kachel. Oh nee.
@Mr_Natural | 11-09-22 | 10:48: Juist weer allemaal op kantoor werken, kan thuis de cv naar 15c overdag. Zaterdag en zondag ook graag op kantoor aan de slag!
@klaas24 | 11-09-22 | 10:52: Ik kan op mijn werk ook douchen. Ik zoek alleen nog een mogelijkheid om met mn gezin langs de bewaking te komen.
@D-Fens_1963 | 11-09-22 | 11:01: lol.
En wat doet dat (..) Amerikaanse verzekeringsbedrijf waar ik werk? Juist in deze ongekende crisis verplichten ze dat de werknemers weer twee dagen naar kantoor moeten. Maar geen compensatie aanbieden he....
@Spoorhaas | 11-09-22 | 18:14: Same here. Het argument is dat je op kantoor meer nieuwtjes opvangt. Strookt niet helemaal met het gegeven dat we veel teamleden hebben die in India zitten.
Ach... vroeg of laat komt er een werkgever achter dat toestaan van thuiswerken een prima manier is om het werknemerstekort tegen te gaan.
Mensen meer geld geven is een ding, maar dat zal niet echt een oplossing zijn voor het personeelstekort.
Het gemene is dat het personeel overuren moet draaien, geen vrij kan krijgen en dat daardoor de dienstregeling nu draait zoals het nu draait.
Aan de top denken ze dan :
Nou, kat in bakkie.
Geregeld toch?
Het draait toch?
Blijkbaar zijn mensen zo gek dit soort overuren te draaien.
Waar is mijn bonus op mijn toch al hoge salaris?
Dat heet het arbeidsethos van je personeel uitwonen en is zeer vernederend.
En dat gaat uiteindelijk mis.
Mensen lopen al de zorg uit, het ziekenhuis uit, het onderwijs uit en als je niet oppast ook bij de politie en defensie.
Maar het gaat geweldig hoor.
40 jaar terug werkte ik in een fabriek in 3-ploegendienst. Al er iemand vrij of ziek was dan moest er iemand van de vroege dienst langer doorwerken en iemand van nachtdienst 4 uur eerder opkomen, we noemden dat de van 6 tot 6 dienst. Dat heb ik dus heel vaak gedaan. Het kwam wekelijks wel eens voor.
@Stijlloser_from_NL | 11-09-22 | 10:42:
Slim bekeken van die werkgever dan. Zelfs bij ziekte.
Leuk als je kinderen van school moet halen.
Niet iedereen kan dat.
En hier gaat het om structureel tekort. Als jij vrij wil hebben over drie weken voor een trouwerij van je dochter, dan kan dat de dag ervoor nog geweigerd worden.
@Stijlloser_from_NL | 11-09-22 | 10:42: Klinkt bekend, al bedenk ik dan dat als igv (primair) verlof of ziekte de bezetting direct op zn kant gaat er 40 jaar geleden dus ook al iets mis was.
@Stijlloser_from_NL | 11-09-22 | 10:42: Wat u beschrijft zal te maken hebben met specifiek werk dat niet even door een inhuur gedaan kan worden. Het zal de aart van het werk zijn waar je voor tekent. In de zeevaart waar ik uit kom was het net zo. Wordt iemand ziek aan boord, dan loopt de rest een paar uur extra boven op de 12 op, 12 af 7 dagen /week. Komt de aflosser niet opdagen, vlucht gemist of zo, dan liep je nog een week (of wat) door. En dat dan zonder klagen want dat hoort er bij.
@AdvocatoosDiabol 40 jaar geleden haalde moeder gewoon de kinderen van school
hmm misschien nog effe overspringen op m'n 61e. Ben ik eindelijk dan eens van die spam op mijn LinkedIn af. Maar mijn schoondochter zal er blij mee zijn, weer een paar honderd bruto erbij. En krijg er ook nog een treinkaart bij.
Alhoewel 5 dagen thuiswerken zal wel de bottleneck worden
De jongens en meisjes bij de FNV gebruiken geen spellingscontrole;
Onderhandelings akkoord.
Trein reiziger.
Is een hoge snelheidslijn hetzelfde als een hogesnelheidslijn?
Bij naakt portretschilderen is de schilder naakt,
maar bij naaktportretschilderen is het model naakt.
En is oud en nieuw gebak hetzelfde als oud-en-nieuwgebak ?
Ook wel Engelse ziekte, spatitis, losschrijfziekte of los schrijf ziekte genoemd.
Hoewel de spellingscontrole ook juist wel weer daarvoor gezorgd heeft.
Beetje trots op Nederlans mag wel tog.
*Nederlands.
@HankHill | 11-09-22 | 12:52: cynisme is u vreemd?
@Frans_van_Arkel | 11-09-22 | 13:07: U denkt te weten wat een "nederlans" is?
Enerzijds verdiend hoor, machinisten zaten op 4k aan eind van carrière, is natuurlijk niks. Daarnaast denk ik vervolgens wel... misschien moet ik ook maar de nodige procentjes bij mijn eigen loon regelen om mijn eigen inkomen ver bij dat van een machinisteninkomen te houden.
De trein nemen wordt nog duurder dus…
Nederland is een welvarend land.
Leuk voor het ns personeel. Vrijdag heeft mij de staking minimaal 500 euro aan gemiste inkomsten gekost. Een bloemetje kan er niet af denk ik.
kan je declareren, als je bewijs hebt dan.
Ik heb 'm; de trein is vooral leuk als je nergens heen hoeft.
Helaas is dat wel een beetje zo.
Als je kijkt wat mensen elke dag kwijt zijn aan levensuren in het OV, dat kan aardig oplopen. Vooral als er bussen uitvallen, overstappen gemist worden.
Dus over een jaartje, na de bonussen zijn verdampt en de inflatie door het dak is gegaan, weer nieuwe stakingen. Want GeEf GeLDT!
Als iedereen die nuttig werkt doet gaat staken en vervolgens loonsverhoging krijgt, hoe moet dat dan met de verandermanager, inspiratieconsultants, lifestylecoaches en de gemiddelde uitgebluste middenmanager met een midlifecrisis aflopen?
Mensen denk ook aan de bullshitbanen die in het geding komen als we onmisbaar werk beter gaan belonen!
Tsja. Wellicht moeten die ook maar gaan staken.
@Sjors W. | 11-09-22 | 10:34:
Haha, geen hond merkt het als ze staken. Totaal geen impact.
Heel fijn voor de NS-medewerkers. Ik ben gestopt met het reizen met de trein toen ik niet meer 1e klas kon reizen in verband met een andere baan. Tweede klas reizen in een overvolle coupé met teveel (stinkende) en te hard pratende mensen om je heen, in een gore trein (= niet schoongemaakt) is geen pretje. Dus ik pak heerlijk 's ochtends heel vroeg mijn eigen, schone autootje.
Ik snap u helemaal! Bij mij exact andersom, ik ben van de auto naar de 1e klas trein gegaan. Voor de auto 6 jaar 2de klas gereisd, toen 7 jaar met de auto en nu 1 maand 1e klas met de trein. Heb in deze maand al veel drukte meegemaakt agv uitval en verkorte treinen. Eerste klas is een verademing, vooralsnog steeds een zitplaats gehad en ben redelijk content. De auto blijft het beste maar nu reis ik op kosten van de baas
Wel bijzonder om weer eens iets van vakbonden te horen. Dacht dat die al 20 jaar niks meer deden.
De laatste keer heeft zo een slapjanus zich in het pak laten naaien met het pensioen akkoord.
@Zapata10 | 11-09-22 | 10:00: Met pensioenakkoord hoor je ze dan weer niet.
Nu kunnen ze mooi reclame maken met hun vriendjes van de NS, terwijl al hun andere leden geen cent er bij krijgen. Wat doen de vakbonden bij bedrijven die niet in het nieuws komen?
Vroeger keek je in de wc-pot van de trein en dan zag je het spoor, is dat nog steeds zo?
Meestal is de WC bezet..
Om sporen in de wc-pot te zien hoef je niet altijd met de trein.
Inderdaad, dan ging je zitten en dat tochtte zo. Kon je beter wachten tot 'ie stil stond.
@Dr. Blechtrummel | 11-09-22 | 09:47:
Deden de dwarsliggers geen pijn aan je eikel?
En geen gebruik maken van de wc bij viaducten.
Diegene die eronder fietst, krijgt een bruine jommme op zijn kop.
@Zitvlak | 11-09-22 | 09:51: Dit was bij oude open viaducten.
@Zitvlak | 11-09-22 | 09:51:
We voeren een keer onder een spoorbrug en toen viel er een drol 10 meter naast de boot.
@Mr_Natural | 11-09-22 | 09:50: Geen last van geloof ik, het was zooo koud. Hadden ze over nagedacht. Doortrekken was wel spannend, met die klep enzo.
@Mr_Natural | 11-09-22 | 09:52: Wat een vervuiling , proest.
@Leptob | 11-09-22 | 09:47:
Daar ging de koffie over het toetsenbord, bedankt hè:)
@Mr_Natural | 11-09-22 | 09:52: En toen heb je haar ten huwelijk gevraagd?
Lekker hoor. treinkaartjes 20% omhoog. Verder is t OV kudt
Inderdaad superkudt. Als ze niet staken hebben ze personeelstekort. En anders zijn ze met de eindeloze reeks aan werkzaamheden op het spoor bezig en rijdt er nog niets. Het is tegenwoordig al weer behoorlijk sardientjeswerk in de trein.
Als het loopt dan is het perfect met de trein, tgv, ice super als je comfortabel wil reizen, jammer dat er zo vaak gedoe is, vertraging uitval zoek het maar uit dan
Wordt er op hsl 4 al snel gereden of blijft de Thalys daar nog steeds op 160 hangen?
in NL nee das niks qua snelheid
En dit noemen we nu een loongolf. Veel beter zou zijn geweest een forse eenmalige uitkering te doen en even af te wachten of de absurde hoge inflatie bestendigt. Je kunt hem achteraf dan alsnog structureel maken. En als de inflatie terugvalt omdat de gasprijs weer naar "normale" niveaus daalt dan laat je het bij een eenmalige uitkering.
Je kunt als de inflatie achteraf mee/terugvalt de volgende onderhandelingen ook gaan voor een loonsverlaging toch (want volgens golfbeweging op en neer)?
Kan het ledenaantal van de bond(en) tenminste ook weer eens een beetje groeien.
Die poortjes hebben ze ook bij de toiletten in Luxemburg. Een euro erin en draaien maar, lukt vaak niet, vooral als je eruit wil.
Je moet een euro betalen om uit het toilet te komen?
Slim, zo kan je overal de entree gratis maken.
@Mr_Natural | 11-09-22 | 09:41: Nee, om erin te gaan, maar ze staan er ook als je eruit wil.
Moet toch 0,50 Eu in?
@gato | 11-09-22 | 09:42:
Ik snap hem even niet, maar het is ook nog vroeg.
Fijn ja. De reiziger krijgt eerst de overlast van de stakingen te verduren en krijgt daarna met permanent hogere ticketprijzen te maken. Deze significant hogere loonkosten zullen toch aan de reizigers worden doorberekend. Reizigers die geen enkel alternatief hebben. Per 1 januari kunnen de prijzen zo circa 9,25 % omhoog gaan. Ja en dan willen de ambtenaren willen eenzelfde loonsverhoging, het onderwijs en de zorg ook etc. etc..
Waarom heb je zo'n hekel aan mensen die werken voor hun geld?
Wat hadden ze dan moeten doen?
@* Il Principe * | 11-09-22 | 09:37: als ondernemer werk ik hard voor mn geld. Werknmers realiseren zich onvoldoende dat lonen uiteindelijk door de klanten moeten worden opgebracht en dat loonsverhogingen van invloed zijn.
@Kartelmaster2000 | 11-09-22 | 09:38:
Hun poot stijf moeten houden? Of voor minder akkoord moeten gaan?
Staking is best een sterk wapen in deze sector. Immers leg je het hele land plat hiermee.
@zxcvb | 11-09-22 | 09:44:
Werknemers zijn uiteindelijk ook (andermans) klanten. Als klanten geen geld meer hebben, houdt het snel op met ondernemers.
@zxcvb | 11-09-22 | 09:44: Dat denk ik nou ook altijd als ik zo’n dure nieuwe leasebak zie.
@zxcvb | 11-09-22 | 09:44:
Jezus, ben je er zo'n over het paard getilde ondernemer die neerkijkt op alles wat in loondienst werkt?
@* Il Principe * | 11-09-22 | 09:56:
Werkgevers en werknemers zijn dus geen vijanden van elkaar, zoals een bepaalde religie beweert. Ze hebben elkaar nodig.
Het echte probleem is een parasitaire overheid die hier bijna de hoogste belastingen ter wereld heft. Zowel werkgevers als werknemers worden door de overheid leeggeklopt dus moet het geld worden terug gehaald.
Voor ambtenaren is allang een loonakkoord gesloten. En ambtenaren zijn sowieso veel te braaf om te staken.
@Dandruff | 11-09-22 | 10:13:
Diezelfde overheid heeft de belastingen voor bedrijven wel flink verlaagd. Nog even afgezien van alle subsidies de afgelopen jaren om ondernemers niet te confronteren met ondernemersrisico's.
@* Il Principe * | 11-09-22 | 11:01:
Zoals al eerder uitgelegd; jouw werkgever betaalt ook jouw loonbelasting. Zowel het verschil tussen bruto en netto op jouw loonstrook, als een extra werkgeversheffing.
En daarna betaalt de ondernemer dus nog eens de belastingen die jij te laag vindt omdat ze niet failliet gaan.
En laten we vooral niet beginnen over subsidies voor gedupeerden van door de overheid gecreëerde problemen ("ondernemersrisico's"). Want hoewel de overheid inderdaad probeert de door de overheid gecreëerde problemen deels te verzachten met (tijdelijke, noodzakelijke) subsidies voor ondernemers, gaat er nog veel meer subsidie naar het creëren van nog meer problemen. Ik weet niet precies welke economische sectoren jij allemaal wil laten verdwijnen. Maar ik weet zeker dat ze allemaal vele tienduizenden malen nuttiger zijn dan de subsidiesectoren die NL willen laten verdwijnen.
Benieuwd of die loonsverhoging betaald gaat worden met duurdere treinkaartjes of met overheidssteun dus hogere belastingen. Hoe dan ook, de inflatie vaart er wel bij. Dat is ook logisch; een ondernemer moet concurreren dus zal zijn producten zo goedkoop mogelijk verkopen. Als de productiekosten stijgen, bijvoorbeeld door loonsverhoging, wordt dat bedrag verrekend in de productprijs.
NS-personeel kan nauwelijks een vrije dag nemen door personeelstekorten, en dankzij de multikul is het ook gevaarlijk werk geworden. Dus ik gun ze best meer geld. Er is niks mis met loonsverhoging in een bloeiende economie. Maar als die al vastloopt door vergrijzing, massaimmigratie, personeelstekorten, ECB-beleid, hoge belastingen en snel stijgende brandstofprijzen. Dan is het niet het juiste moment de lonen te verhogen.
Het blijft een probleem dat er nauwelijks politici, media of economen zijn die weten hoe economie werkt. De huidige inflatie wordt voor een groot deel veroorzaakt door te hoge belastingen, oa op brandstoffen. Die belastingen moeten dus fors omlaag, anders bestrijd je alleen symptomen. Met kwakzalverij die het probleem vergroot, want loonsverhogingen leiden ook tot hogere belastingopbrengsten; het *bruto* bedrag op alle salarisstrookjes stijgt immers ook.
De Nederlandse belastingen zijn bijna de hoogste ter wereld, en gaan nauwelijks nog naar kerntaken als veiligheid, onderwijs, zorg en infrastructuur. Ons gemeenschapsgeld gaat op aan corrupte baantjesmachines, wanbeleid en het opzettelijk ondermijnen van onze vrijheid en welvaart. Daar moet dus fors bezuinigd worden. Niet bij de mensen die dit land opbouwen en onderhouden wier iets hogere lonen direct ingehaald worden door prijsinflatie.
Jij bent vast gezellig op verjaardagen.
Het gaat uitstekend met de economie maar mensen zien dat niet terug in salaris. De lonen blijven ten opzichte van de groei van het bbp al ruim 40 jaar achter en al ruim 40 jaar worden er redenen verzonnen om maar vooral geen loonsverhogingen door te voeren. (Akkoord van Wassenaar)
Helemaal mee eens.
Het is de onkunde en onwil van de overheid die oorzaak is van deze ellende.
Niet voor niets is de inflatie in nl het hoogste van de eu.
@CantShakeMe | 11-09-22 | 09:30:
Hij mag niet zijn mening ventileren?
Op mijn verjaardag mag u best langskomen om eens wat verstandige praat mee te hebben. Wat drinkt u?
@Zapata10 | 11-09-22 | 09:32:
In mijn omgeving is iedereen er echt op vooruit gegaan afgelopen 40 jaar. Bovendien is een groeiend bbp alleen relevant als er daadwerkelijke groei in producten en diensten is geweest. Als het bbp vooral groeit door een groeiende overheid dan heb je daar als land niks aan. Er wordt geen extra geld verdiend en dus is er ook geen ruimte voor loonsverhogingen.
Los daarvan. Zelfs als je gelijk zou hebben neemt dat de genoemde feiten niet weg;
- de belastingen in NL zijn te hoog;
- belastingen verveelvoudigen onze brandstofprijzen;
- hogere lonen leiden tot hogere winkelprijzen;
- lagere belastingen leiden tot meer loonruimte én meer koopkracht.
@Dandruff | 11-09-22 | 09:52: Aan de andere kant staat bijna iedere (semi) overheidsdienst op omvallen. En overal is geld en personeelstekort. Waar wou je die belastingen verlagen zonder dat het laatste restje overheidsapparaat in elkaar stort? In de EU staat Nederland echt niet op de hoogste plaats wat betreft belastingdruk.
Mensen konden de afgelopen 40 jaar wel meer consumeren maar de private schuldenlast is ook enorm gestegen. Het is maar wat je er op vooruitgaan noemt.
Op dit moment hebben we nog steeds een staatsschuld van ruim 40% van het bbp. Met de stijgende rente is het fijn dat het zo laag is gemiddeld in Europa maar het is nog steeds veel. Waar wil jij de belastingen verlagen zonder dat de staatsschuld gaat stijgen?
Onze minister studeerde Rechten en Beleid en Management Gezondheidszorg.
Ik neem aan dat daar ook een gezonde dosis economie onderdeel van uitmaakt.
Alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik onder de afgelopen regeerperiodes Rutte ook vaak gedacht heb mn oude economieboeken eigenlijk wel te kunnen verbranden.
"De Nederlandse belastingen zijn bijna de hoogste ter wereld, en gaan nauwelijks nog naar kerntaken als veiligheid, onderwijs, zorg en infrastructuur."
Fout! Ik weet niet wat je bedoelt met nauwelijks, maar 73% van de uitgaven gaan wel naar de kerntaken die je noemt.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prin...
@Zapata10 | 11-09-22 | 10:07:
Onze (semi-) overheidsdiensten staan op omvallen door personeelstekorten op de werkvloer. Maar er is juist een overschot aan overbodige managementlagen. Oftewel de omgekeerde piramidevorm. Die toplagen zijn echter niet alleen peperduur maar bemoeilijken ook het echte werk. Zorgmedewerkers, leraren en agenten krijgen steeds meer taken terwijl er op lonen en werkvloer bezuinigd wordt. Dat leidt tot vertrek van goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers. We krijgen er ongeïnteresseerde uitzendkrachten en zzp-ers voor terug.
Een ander probleem is het steeds opnieuw opleggen van "nieuwe inzichten". Met name het onderwijs werd om de zoveel jaar alles omgegooid door mensen die geen dag voor de klas hebben gestaan.
Flink snoeien in de top en met name in de baantjesmachines zal dus de prestaties op de werkvloer verbeteren. Dat is een kostenbesparing die ook nog eens geld oplevert.
Vast niet voldoende om de staatsschuld weg te werken, maar je moet ergens beginnen. Een probleem dat de overheid decennialang heeft laten groeien kun je nou eenmaal niet in een paar jaar oplossen. Zeker niet in combinatie met tientallen andere door de overheid gecreëerde problemen die al decennialang doorwoekeren.
@druif | 11-09-22 | 10:47:
Dat geld gaat naar een kerntaak zeg je, maar hoe wordt dat besteed?
Onderwijs bijvoorbeeld; het is al zeker 15 jaar bekend dat bijna de helft van de leraren (!!!) moeite heeft met hoofdrekenen en spelling. Dan zijn al die miljarden dus verkeerd besteed; aan overbodige managementlagen, externe adviseurs, experimentele lesmethoden, diversiteitscommissies, (klankbord-) werkgroepen, adviesraden, ambtenarij, etc.
En de grootste pot geld in jouw bron gaat naar "sociale zekerheid". Een "kerntaak" die ik expres niet noem omdat we daar al sociale premies voor betalen. En ondertussen is algemeen bekend dat er massaal gefraudeerd wordt met ons "sociale" stelsel. Met uitkeringen, toeslagen en subsidies, maar ook met PGB's voor mantelzorg, kinderbijslag, etc. Ongecontroleerde massa-immigratie zorgt in veel Westerse landen voor het bijna omvallen van de verzorgingsstaat.
Dat zou geen kerntaak van de overheid moeten zijn.
Belastingen die omlaag gaan. Eerst zien, dan geloven. Helemaal eens met je verhaal verder, maar belasting is budget voor de ambtenaren, en budget is macht. Verlagen van de belasting is verminderen van macht. Dat gaat de overheid dus niet uit zichzelf doen.
8% loonsverhoging bij 12% inflatie betekent een half maandsalaris inleveren.
De meeste mensen bij de NS staken al jaren. Zoiets heet personeelstekort.
Wie als machinist of conducteur bij NS wil werken krijgt ook te maken met starre werkroosters waar nauwelijks een extra vrije dag ingepland kan worden. Zelfs maanden van tevoren aangeven geeft geen garantie.
NS is in veel opzichten een goede werkgever qua secundaire arbeidsvoorwaarden, maar dat puntje zal ook mensen wegjagen.
Laat die conducteurs maar extra werken. Die zitten toch alleen maar in de eerste klasse. Enige wat ze doen is deuren open en dicht op de stations en dan gauw weer gaan zitten in klasse een en niks controleren.
Afgezien van de energiekosten is het inflatie cijfer van CBS normaal ook al niet representatief
@Kattie | 11-09-22 | 09:36:
Misschien ben je in de war met de lockdowns toen conducteurs zich moesten afzonderen. Ik gebruik het OV niet vaak maar als ik de trein neem wordt ik wel gecontroleerd. Gezien de regelmatige gewelddadige incidenten met zwartrijders ben ik niet de enige die gecontroleerd wordt.
@Kartelmaster2000 | 11-09-22 | 09:46:
Ergens is dat ook wel logisch. Woonlasten worden niet in de inflatiecijfers meegerekend, terwijl die voor de meeste mensen wel 30%-50% van het nettoloon beslaan. Aan de andere kant zijn die kosten voor iedereen totaal anders. Wie nu een huis koopt of huurt is de sjaak, maar wie al 30 jaar op hetzelfde stekje zit doet het goed.
Daar valt dus geen reëele inflatieberekening van te brouwen.
Al is het wel zo dat NL al decennialang veel duurder wonen is dan de rest van Europa. Het gevolg van huursubsidie en hypotheekrenteaftrek waardoor mensen boven hun inkomen konden huren/kopen; en huizenprijzen dus stegen.
Overheidsbeleid dus, zoals elke fuck up.
Op een gegeven moment moet er ergens in zo'n politieke kop het besef komen dat privatisering een grote mislukking was. En dan moet je zaken gaan terugdraaien. Rutte let je even op ipv alles te zitten weg te lachen?
Rutte let niet op. Geen actieve interesse.
Deze stakingen hebben ongekende schade berokkend aan het OV. Werkende die je eenmaal het OV uit jaagt krijg je meestal niet snel weer terug in het OV. Op mijn werk ben ik inmiddels de enige gek die nog met het OV komt (overheid +-150 man). Nu ben ik zelf behoorlijk geduldig en zuinig, maar nog een zo'n staking en ik ga ook weer eens naar een auto kijken.
Grappig, had de indruk dat ambtenaren toch wel forenzen bij uitstek zijn
Retourtje Rotterdam - Amsterdam is al snel 34 euro PER PERSOON. Circa 75 KM rijden, stel je rijdt 1 op 16 (redelijk), minder dan 5 liter nodig. Parkeer bij de RAI, en je parkeerkosten zijn verwaarloosbaar. Dit is natuurlijk voor een dagje uit in het weekend en niet de week spits, maar toch, scheelt toch heel wat...
En ja ik reken niet met wegenbelasting en onderhoudskosten.
Maarre, NS heeft in werkelijkheid groep tickets, als ik mij niet vergis .. Die veel voordeliger zijn .. En je kunt als passagier sowieso met 40% korting, buiten de spits op pad (Wat op zijn beurt geldig is gedurende de weekenden).
Oh nee, liever online klagen op o.a. feesboek, fol spelfoute ..
@Nederlandop1 | 11-09-22 | 09:38: plakpleistertjes.
www.ns.nl/producten/en/meest-gekocht/...
Met 4 man betaal je 35 euro voor een enkele reis. Alsnog 70 euro retour. Je voelt je als zuinige Nederlander slim omdat je "handig" gebruik maakt van een optie die per saldo alsnog niet optimaal is..
Dan ben je af. Want die betaal je wel.
@Kartelmaster2000 | 11-09-22 | 09:52: Deze prijs scheelt ~65 Euro, t.b.v. het normale tarief. 'Railrunner' blijkt overigens ook nog steeds te bestaan. Kosten: € 2.50. Het valt erg mee, allemaal. NS biedt forse kortingen, ondanks teveel emo-geklaag online.
Tenminste, indien 'ivoren toren bewoners' er voor zorgen dat demense hun geld ook niet massaal kwijt zijn aan hoge huren of hypotheken, en/of hoge energiekosten.
Het land staat economisch in de fik. En dan gaan staken. Ik vind daar wat van.
Wat dan?
Mensen staan economisch in de fik en willen er graag wat bij. Dat kan alleen maar al je gaat staken. Iets anders is er niet. Het land gaat het economisch uitstekend mee maar werknemers zien daar weinig van terug.
Ik vind daar ook wat van. Ze hebben groot gelijk! En gelukkig nu een redelijk resultaat.
Precies, de onmisbare beroepen moeten erop vooruit gaan, als ze niet beloond worden moeten ze maar gaan staken, en de bullshitbanen kunnen wegbezuinigd worden.
Wat gaat een corporate social responsibility adviseur doen? Heel hard twitteren dat hij het er niet mee eens is? Lol.
Dan nog. Zelfs met de nieuwe cao is het nauwelijks fatsoenlijk te noemen. Treinpersoneel werkt in de nacht, op zon- en feestdagen etc. maar als je op de website bij een vacature het salaris bekijkt, zou je spontaan gaan janken. NS wil al jaren niet betalen en de secundaire arbeidsvoorwaarden worden steeds verder uitgekleed. Geen wonder dat ze geen personeel kunnen krijgen. Het lijkt Schiphol wel. Bedrijven die in eigendom van de overheid zijn, lijken de slechtste betalers te zijn.
Waarom schaffen ze conducteurs eigenlijk niet af? Controleren doen ze toch al niet en metro's kunnen ook zonder.
In Duitsland nergens poortjes te bekennen, wel strenge controle op mondmaskers. Prioriteiten..
@Kartelmaster2000 | 11-09-22 | 09:24: Duitsers zijn gewoon een beetje apart.
Alleen Nederland en ik dacht frankrijk werken met poortjes en amper personeel.
In landen waar wel personeel op de trein staat èn gecontroleerd wordt, is het veel fijner en veiliger om met de trein te reizen.
En dat zijn ook landen waar daadwerkelijk bij grensovergangen de paspoorten worden gecontroleerd door grenspolitie. In Schengen. Fijn is dat.
In Nederland tellen echt enkel de directe kosten. Alles moet zo goedkoop en efficiënt mogelijk. De gevolgen laten zich raden.
Nieuw in Nederland is trouwens dat in de eerste klas steeds vaker 'jongeren' zitten. En daar wordt ook niks tegen gedaan.
Conducteurs zijn nodig voor de sociale veiligheid in de trein.
Ook wordt er nog steeds heel veel zwart gereden, omdat er zo weinig gecontroleerd wordt.
@Barre_de_k | 11-09-22 | 10:16: Er is nu een proef met treinen zonder conducteur! De machinist sluit de deuren. Tja, wat betreft sociale veiligheid is, maar wordt het vooral, niet veiliger
Mijn werk zit nooit in de buurt van een treinstation en wij wonen zelf ook al niet dichtbij een station. Dat maakt het vreselijk onhandig om dat vervoermiddel te gebruiken. Dus ik moet bekennen dat wij enkel voor de wat langere afstanden soms de trein pakken. Twee keer per jaar of zoiets en deze winter gaan wij voor het eerst met de nachttrein naar Kroatië. Dat lijkt me best gaaf, maar dagelijks gebruik van dat ding zie ik niet zitten.
De laatste kilometers zijn erg belangrijk, tegenwoordig is de ov-fiets erg handig om op je bestemming te komen.
Persoonlijk ben ok van mening dat het ov beter werkt als het overal komt en frequent rijdt, anders heb je er buiten de grote steden alsnog niets aan.
@Barre_de_k | 11-09-22 | 10:18: Op stations zonder busvervoer in het weekeinde is er geen OV fiets te krijgen heb ik van horen zeggen.
De trein. Het had zo’n goed concept kunnen zijn. Rustig je krantje lezen, werken of wat voor je uit staren met een muziekje of een podcast, terwijl je het gepeupel in de file voorbij snelt, gefrustreerd dat als ze een half uur later eindelijk weer kunnen doorrijden dat maar met 100 kilometer per uur mogen doen tegen een godsvermogen aan benzinekosten. Maar ja, NS. Dus niets van dat, maar wel uitvallende treinen, vertragingen, afgedankte Duitse wagons en belachelijke prijzen. Het had zo mooi kunnen zijn.
Al is benzine €5 de liter, mij krijg je niet in de trein. Of het ov in z'n geheel.
Mij ook niet. Ik heb nog een trauma van de stinkende regenjassen en mensen in de blauwe bus naar school.
Vooral als het regende (ik ben een HSP) was de stank niet te harden.
Het zal nu niet anders zijn.
Ook per vliegtuig is het meer een noodzakelijk kwaad.
En dan dat tssssjjj als de deuren opengingen…
9.5% loonstijging in anderhalf jaar. Da's best een aanvaardbare deal...
effectief 4.75% want grofweg 50% gaat naar de staatskas.
Ik denk niet dat deze mensen in de 49,50%-schijf zitten, maar ik begrijp je punt.
@normanius | 11-09-22 | 09:06: Voor de gemiddelde NS medewerker denk ik dat dat eerder 37% zal zijn, maar toch, goed punt.
Ze hebben ook wel het een en ander in te halen. Zelfs met deze verhoging zitten ze qua salaris nog aan de lage kant. Een medewerker van de rioolreiniging verdient meer.
Ja Bertje Groenewegen fixed het wel even. En als het geld op is komt de volgende zwabber uit de baantjescarrousel langs van deze geprivatiseerde club waarvan er maar één mag bestaan. Complete idiotie in NL. Zoals met bijna alles in de private sector van staatsbedrijven.
Blijft buitengewoon lullig dat je passagiers dupeert met zo’n staking. Volgens mij zit de baas in Den Haag , daar moet je zijn,
En hoe had je jezelf dat voorgesteld? Een boze brief schrijven?
De werknemer in dit land staat machteloos tegenover deze Rutte Clan. Of vindt u zichzelf wel bij machte om ook maar iets voor elkaar te krijgen bij deze regering of een luisterend oor bij de volksvertegenwoordiging die daar ook nog mee aan de slag gaat omdat zij de democratische macht zijn (niet meer) mocht dat nodig zijn? En dus zetten ze de werkgever onder druk die nog wel invloed heeft op de regering en in de politiek. Want het gaat natuurlijk om de compensatie van alle belastingen en heffingen die deze regering de werknemer oplegt bovenop de inflatie waar de EU, de vrienden van Rutte en zijn clan, heeft veroorzaakt.
Dat is mooi verdiend voor het zitten in een 1e klasse coupé en af en toe wat omroepen en op een fluit blazen
Of in elkaar geslagen worden door een groep kansloze 'asielzoekers'.
@Zenzeo | 11-09-22 | 08:51: dat dus.
En eindeloos gezeik in dat hokje op het station.
@Zenzeo | 11-09-22 | 08:51:
Vandaag in Zweden verkiezingen. Zweden wordt op dit moment met Mexico vergeleken wat criminaliteit door migranten betreft. Het is totaal uit de hand aan het lopen daar.
@Tiscali-2 | 11-09-22 | 09:08: Er wordt een stevige zwaai naar rechts verwacht. Wrs door de vele eerdere linkstemmende sukkels. Maar dat linkse volk heeft dus wel eerst hun land van binnenuit gesloopt. Waar blijft de straf?
@appeltjesgroeneweide | 11-09-22 | 09:24:
Tegenwoordig overal in Europa no go area’s vanwege migranten. We gaan het niet meer redden. Dat is de straf.
@Tiscali-2 | 11-09-22 | 09:43: niet overal in Europa. Maar in West-Europa en Noord-Eruropa.
In midden- en Oost Europa kom je dat niet tegen en in zuid Europa in mindere mate.
Fijn dat het personeel wat meer poen heeft om van de winter de kachel weer wat hoger te zetten als de wissels vastzitten.
Op 40.000 eur per jaar is het zo'n 2000 buto, vanaf 2023 zo'n 3700 bruto per jaar t.o.v. 2022 juni.
Van de verhoging gaat 40% naar de fiscus. Dus zo'n 120 euro pm netto in 2022. Dat is wel oke, maar vanaf 2023 wordt dat zo'n 230 euro netto, dat is pas lekker fijn ja.
Die inflatierepatatie ben ik wel benieuwd naar.
Wie had dat ooit verwacht....
youtu.be/RdJZMoODMUo
Ik mis dat realistische moment wanneer de conductrice door de wagon wordt getimmerd, nadat ze vriendelijk verzocht het geluid zacht te zetten. Het gebeurt; maar dan is je leven wel voorbij.
Wat een fijne video... de NS moet toch wel een topwerkgever zijn.
Hoe gelikter de video des te verder van de werkelijkheid.
dat soort filmpjes inderdaad. Hoeveel die reclamecampagnes kosten...
Haha, nee het ging niet om geld: "De bonden zijn nog niet tevreden. Ze willen meer toezeggingen op het gebied van de aanpak van de werkdruk en het ziekteverzuim binnen de NS".
De centjes zijn binnen, januari 2024 kan er weer gestaakt worden met als reden werkdruk en roosters en ziekteverzuim.
Met 9,25% minder personeel zal de werkdruk wel wat verder toenemen.
Ze hadden beter voor 5+5 kunnen gaan.
Laatste keer dat ik met de trein ging was met een tiener toer kaart. Ruim terug in de vorige eeuw.
Wel fijn voor de werkende mens dat de stakingen van NS medewerkers, die te laf waren om tijdens het GP weekend te staken, voorbij zijn.
Stakingen zijn om de directie tot onderhandelingen te bewegen niet om de klant te plagen. Als ze tijdens het GP weekeinde hadden gestaakt waren er een paar 100.000 man boos omdat Zandvoort niet per auto bereikbaar is. Dat had wat meer chaos opgeleverd. Nu was het vrijdag al een zooitje op de weg rond Schiphol ondanks dat er daar wel wat reed.
Lijkt erop dat NS wel heel veel heeft toegegeven. Normaal zegt de werkgever x, de vakbond wil y en kom je in het midden uit.
Heel simpel;
D other people’s money. De directie zegt ja en krijgt er zelf ook geld bij.
De onderhandeling ging na de staking met een sneltreinvaart.
Ga als AOW'er ook in staking.
En dan als NS intern leuteren over klantgericht zijn, maar allemaal staken.
Lekker hoor, strooien met gratis geld.
Trap de normale bedrijven nog verder de grond in
En vanaf januari 2024 opnieuw stakingen???
Tuurlijk
Door de inflatie plus de waanzinnig hoge energiekosten zal heel Nederland hoger beloond willen worden. We komen dan in een loonspiraal omhoog te zitten. Nu ben ik economisch totaal niet onderlegd maar is dan de enige die daarvan baat heeft niet de fiscus? De gewone burger schiet er niets mee op want alles wordt door die hogere lonen evenredig duurder. Toch?
Corrdct
Lijkt me dat de economie daar een knauw van krijgt , zeker als Klaasje Knotje aan de rem trekt. Met een recessie schiet de Fiscus ook niets op.
Zolang de loonstijging lager is dan de inflatie is het nog te doen. De inflatie is absurt geweest en de lonen bij de NS matig. Pas als de (raam)ambtenaren bij gemeentes er 15% bij krijgen - wat ze gewoon gaan krijgen (het waren de eerste met royale thuiswerkvergoeding - is het een probleem . DNB riep iets paar maanden terug over dat het echt tijd is voor passende reparaties vanuit de werkgever . En de directie wordt ook betaald alsof het een regulier privaat bedrijf is, dus waarom personeel dan niet :)
Ja, maar de staat heeft op de lange termijn er wel een probleem bij: hogere rente op staatsleningen.
@BobDobalina | 11-09-22 | 08:53: Tachtig procent van de gewone mensen weet niet wat een staatslening is.
De belastingschijven moeten ook 10% opschuiven,
@theo-is-dood | 11-09-22 | 09:01: Zou het werkelijk?
@Pardoes | 11-09-22 | 08:33 Die loonspiraal is onderdeel van de inflatie. Altijd blijven onthouden: Die inflatie spiraal is opgestart niet door de lonen, maar door achterlijk energiebeleid.
Verder is hogere lonen helemaal geen gek idee. Een beetje lage-lonen land zijn is enorm slecht voor de innovatie, en dat levert je dan weer de onzin op dat vergrijzing een probleem is, en er een stel idioten het inwoneraantal willen opstuwen naar 20 miljoen of meer.
Mooi.
Goed geregeld voor het NS personeel lijkt me.
De reiziger betaalt mee?
Alsof het OV niets kost.
@MK27 | 11-09-22 | 08:35:
Oh…
Daarom moet het NS personeel onderbetaald worden.
Dat lost het op.
Wat doet u voor werk? Kan dat niet goedkoper voor de goede zaak?
Komt er zeker ook een OV toeslag vanuit het rijk? Is het cirkeltje weer rond...
Beter om die hele kneut weer te nationaliseren.
Ik zou zowat overwegen om bij de NS te gaan werken.
Niet doen, ben gillend weggelopen
Onderhandelings akkoord? O, onderhandelingsakkoord.
De Angelsaksische gewoontes bij u geïnjecteerd via de spellingscontrole.
Als ik met de trein wil zal ik eerst de NS hulptelefoon moeten bellen. Heb geen idee hoe ik die poortjes kan openen om mee te mogen. Al heel lang niet meer in een geelblauwe rups gezeten
Er een harde trap tegen geven. Dat zie je wel eens in Rotterdam door “bepaalde” reizigers.
REAGEER OOK