Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten — Klimaat is instabiel

Waarom gaan we een zandhagedis redden als die toch doodvriest?

Het IPCC publiceerde dat we te lang hebben zitten treuzelen, wegkijken en oorlog voeren. Klimaatverandering is niet meer te stoppen. Praten over klimaatverandering voorkomen is daarmee definitief iets van de vorige eeuw. Het onderwerp gaat nu louter over klimaatadaptatie, hoe overleven we in het nieuwe klimaat? Een airco is symptoombestrijding, wat gaan we eten?!

Dit zet een aantal Nederlandse crisisdossiers in de koelkast. Er is geen tijd om vast te klampen aan het verleden, het is tijd om mee te buigen. De komst van nieuwe insecten, dieren & planten is in Estland onvermijdelijk, hier ook. Het Ierse bureau voor klimaatverandering waarschuwt voor een tunnelvisie op broeikasgassen en wil onmiddellijk voorbereidingen op hun nieuwe klimaat.

Deze periode van eeuwenlange relatieve stabiliteit was sowieso al een unicum op deze planeet. We zagen in Nederland steeds hetere zomers en extremere stormen. Die opwarming kan tijdelijk zijn, zodra de warme golfstroom stilvalt, hebben we weer winters zoals in 1963. Ik moet nog zien of die schattige warmtepompjes en storingsgevoelige warmtenetten ons dan beschermen tegen bevriezing.

Nederland mist niet alleen een miljoen woningen, wat er wel staat is meestal zielig geïsoleerd. Zou je van fossiele brandstoffen willen afstappen, zit je op een mega-operatie. Binnen proefwijk “Het Ven” te Eindhoven liepen de kosten op naar € 130.000 per woning. Bij 8 miljoen woningen ga je orde grootte 1040 miljard. Daarvoor hebben we geen geld, bouwvakkers of installateurs.  

Hoe verstandig is het om in het laagste puntje van Nederland, ver onder zeeniveau het vijfde dorp op te richten? Gaan we de strijd tegen de zee altijd winnen, of verhuizen we de motor van onze economie preventief omhoog? Moeten nieuwe steden voor miljoenen nieuwe Nederlanders niet op plekken waar het niet traumatisch vochtig wordt? Groenland smelt nu met 6 miljard ton per dag.

Alle natura2000-gebieden in Europa gaan binnen een eeuw een ander klimaat krijgen. De neerslag en temperatuur verandert, de biotoop verandert en wat daar groeit en leeft dus ook. Tenzij je van zulke gebieden een soort tijdscapsule wilt maken die je zelf koelt of verwarmt, en zelf de neerslag van kunt regelen. Dat lijkt me onbetaalbaar, onze huidige kassen kunnen het aardgas niet meer betalen.

Dat zet ons natuurbeheer in een ander daglicht, stop de stervensbegeleiding. Waarom gaan we een zandhagedis redden als die toch doodvriest? Waarom gaan we verschraalde natuur beschermen als het toch te warm, te koud, te droog of te vochtig wordt? We kunnen beter decennia vooruitdenken en kijken wat bij onze nieuwe temperaturen, neerslag & bodemsamenstelling wel groeit & bloeit.

De hogere temperaturen geven nu al in Europa bosbranden, mislukte oogsten en hogere voedselprijzen. Dit wordt de belangrijkste vraag in onze toekomst. Boeren die generatie op generatie op hetzelfde land dezelfde productie draaien, zien hun eeuwenlange kennis en ervaring in rook opgaan. Wat altijd gewerkt heeft, zal gaan falen. Hoe blijven ze genoeg voedsel voor ons maken?

De Rabobank heeft spijt dat zij schaalvergroting in de landbouw gefinancierd hebben. Tijdens de jaren zeventig was het onze overheid die ruilverkaveling met ondemocratische spelletjes en keihard geweld afdwong. Het aantal veehouderijen halveerde in twintig jaar, het gemiddeld aantal koeien per boer verdubbelde naar 108 stuks. Het aantal runderen daalde sinds 1980 met een kwart.

Tijdens de koude oorlog kregen Nederlandse boeren subsidie om hier graan te verbouwen. Lokaal brood werd gezien als een strategisch bezit. Helaas werd die verantwoordelijk afgeschoven naar de markt, die doorgaans al moeite heeft naar het volgende kwartaal te kijken. De subsidie verdween, ondanks protesten van akkerbouwers, de minister investeerde liever in varkens.

Deze stikstofcrisis zou de zoveelste korte termijnactie zijn die onze overheid aan de boeren oplegt. Laten we die overslaan. Boeren hebben al 70% ammoniakreductie geleverd, en gaan voor een paar miljard nog eens 60 tot 80% reductie halen met een stikstofkraker. Die nieuwe stroom vloeibare biologische mest gaan we vanwege klimaatverandering hard nodig hebben op deze planeet.


Social

Na een halve eeuw sollen met onze boeren moeten we misschien eens dankbaar zijn dat de schappen nog gevuld zijn. Dankbaar dat boeren in Oekraïne ondanks oorlog toch zijn gaan zaaien. Natuurlijk exporteren we veel, maar we importeren nog meer. Per saldo zijn we afhankelijk van het buitenland. Kijk maar eens in je supermarkt hoe ver je komt met alleen Hollandse producten.

Met internationale samenwerking is klimaatverandering misschien nog een beetje af te remmen, zodra wereldvrede een feit is. Nu leidt een beperkte oorlog in Oekraïne al tot honger in Afrika en is er na een half jaar een akkoord dat de graanschuur weer gaat exporteren. Boeren gingen bijna failliet, de oogst ging bijna verloren. Het laat zien hoe kwetsbaar onze voedselvoorziening is.

Odessa is de belangrijkste haven voor deze export, dat Poetin deze vanmiddag beschoot terwijl de inkt van dit verdrag nog niet droog is, laat zien dat de voedselkraan dichtdraaien nog steeds een machtsmiddel is. Poetin laat zien dat hij schijt heeft aan Turkije en de hele VN. Er komt pas vrede als we niet meer afhankelijk van hem zijn. Pas na vrede komt klimaatadaptatie en voedselzekerheid.

De oplossing is niet minder boeren & dwang, het is meer boeren & samenwerking.

Reaguursels

Inloggen

Alleen Afrika groeit nog , maar het reproductie getaj in de rest van de wereld is 1.5 en als je een populatie op peil wil houden heb je minimaal 2.1 nodig. Even geduld aub , maar de afname gaat veel sneller dan je denkt. Veel maatregelen zijn nu al achterhaalt, niet nodig.

streknek | 24-07-22 | 01:12 | 2

Blijven de nieuwe Afrikanen op het eigen continent?

Bomenknuffelaar | 24-07-22 | 04:26

Citaatje:
"Waarom gaan we verschraalde natuur beschermen als het toch te warm, te koud, te droog of te vochtig wordt? We kunnen beter decennia vooruitdenken en kijken wat bij onze nieuwe temperaturen, neerslag & bodemsamenstelling wel groeit & bloeit."

Van de week gaf ik het al aan: de mediterranisering van ons klimaat schept nieuwe kansen: wijnbouw, kweek van citrusvruchten, perziken, olijven, dadels, vijgen, meloenen, lavendel, bananen, pijnboompitten, enzovoort.
Lijkt me een belevenis om onder de palmen op het strand van bijvoorbeeld Egmond een boek te lezen met het getsjirp van de cicaden op de achtergrond.
Tussen 12.00 uur en 15.30 uur een siësta, en om 8 uur 's avonds met 12 man/vrouw/kind uitgebreid dineren tot middernacht, en daarna espadrilles-parade op de Ramblas, terrasje pakken en een koude Estrella Dorada bestellen.

Peter Emile | 24-07-22 | 01:11

bijna 8 miljard mensen (met een fractie op westerse welvaard) op deze blauwe bal geven al een enorme troep, laat staan 9, 10 of zelfs 20 miljard.
Simpele oplossing, geboorte beperking vooral in die gebieden die als de konijnen gaan. Daar waar het aantal kinderen wordt gezien als aandelen in het pensioen fonds, wellicht het hardst aan de boom schudden. Klinkt even cru, maar uiteindelijk is dat de enige oplossing

klaverboerdenham | 24-07-22 | 00:43 | 1

eeeehm ik wil het feestje van vaststaande feiten niet verpesten, maar is er nog ruimte voor bijvoorbeeld de stelling dat het klimaat al miljoenen jaren verandert, zie ijstijden.

Ir. Wilhelmus | 23-07-22 | 23:24 | 6

Het gaat om de snelheid van de verandering. Als je honderden miljoenen jaren aan CO2 opbouw in minder dan 200 jaar (en steeds sneller in die tijd) de lucht in pompt. Is niet zo gek dat het klimaat verandert toch? Kijk naar wat een paar tiental jaren uitstoot van cfks heeft gedaan met de ozonlaag. Was men gelukkig op tijd bij (Montréal protocol, 1995 Nobelprijs ook overigens). Ter illustratie: xkcd.com/1732/

GekkeLorrie | 24-07-22 | 00:47

Het lastige is dat klimaat maatregelen door de MSM wordt verpakt in milieu vriendelijk pakpapier. Echter meestal staan deze lijnrecht tegenover elkaar.. Die bioverbranders met hout die via vieze stookschepen wordt aangevoerd = goed voor milieu? my ass.. Die accus in alle e-bikes en auto's, goed voor milieu? Echt niet. De windmolens op zee, goed voor milieu? Wat denk je zelf met all die afkruimelende wieken in dat water enzo. Klimaatfrans is de grootste bedreiging voor het mileu op deze aarde.

klaverboerdenham | 24-07-22 | 00:50

@Sans Comique | 24-07-22 | 00:21: ah ok. Er is een reuze schildpad gevonden op de Galapagos dus dan zal mens geïnduceerd klimaatverandering ook wel niet kloppen. En die grafiek: die uitschieter naar boven ligt ver buiten de normale range, dat mindere smelten er zeker veel meer binnen.

GekkeLorrie | 24-07-22 | 00:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Deze discussie speelde al tijdens de periode Reagan, vorige eeuw. Er was een stroming die alles op alles wilde zetten om opwarming te voorkomen door fossiele brandstof uit te faseren en een stroming die juist de economische kracht uit de fossiele brandstof wilde gebruiken om voor te bereiden op een warmere wereld.
Nederland loopt nu inderdaad op bijna alle dossiers te stuntelen, er is geen visie, geen op feiten gebaseerde doelstellingen en missies, laat staan een fatsoenlijke planning. Hier in de buurt heeft een woningcorporatie ook een proeftraject. Nul op de meter woningen in een wijkje. Woningen uit de jaren 60/70 van de vorige eeuw. Vergelijkbare woningen werden een paar jaar geleden op de markt gebracht voor 250K. Kosten per woning om ze klimaatneutraal te krijgen 120K (Hoe gaan die kopers van een paar jaar geleden dat financieren?). Onder anderen de hele voorgevel moest worden vervangen. In autotermen is zo'n woning dus eigenlijk total loss. Het barst hier van de jaren 60/70 woningen in de omgeving, die eigenlijk allemaal beter herbouwd kunnen worden als we klimaatneutraal willen zijn. Maar de kwaliteit van het Nederlandse plan bestaat uit Samsom , die komt vertellen dat ie voor 12 K al spouwmuurisolatie had en het dus best meevalt.
We missen de eerste stap al, visie, die ontbreekt gewoon. Visie, Missie, doelen en strategie, plannen (inclusief materiele en personele benodigdheden), monitoring en bijsturing. Mensen als Powell en Schwarzkopf wisten tijdens de Irak oorlogen wel hoe je een campagne uitrolt. Wij hebben echt geen Powells in Nederland, we hebben Jetten en van der Wal, ambitieuze, naïeve meisjes die denken dat ze iets kunnen, omdat ze meer buzz-words kennen dan gemiddeld.

Blauwpetje | 23-07-22 | 23:14 | 1

Klopt helemaal en dat zijn dan ook meisjes die volledig voor de beeldvorming gaan. Visie, missie en doelen kennen ze niet.

Basil Fawlty | 24-07-22 | 02:40
-weggejorist-
GeenAccount | 23-07-22 | 22:56 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Klimaatverandering.... het klimaat veranderd is altijd zo geweest, de mens heeft daar weinig invloed op.. troep in de zee flikkeren en overal een pestbende maken is weer wat anders.
Bosbranden ten gevolge van klimaatverandering ?.. hier In Spanje, omdat er idioten met een aansteker rondlopen, of even peukie uit de auto..

broervandenhollander | 23-07-22 | 22:54

" We kunnen beter decennia vooruitdenken" -- Pff, zoals regeren is vooruitzien? Klinkt als een "deepity" (zoek maar op). De Soviets konden al geen vijf jaar plannen. Het is goed visies te hebben, dromen en principes. Maar uiteindelijk overleeft de flexibele en aanpasbare optie, .... elke ... keer .... weer.

GeenAccount | 23-07-22 | 22:52 | 1

Churchill: Plans are of little importance, but planning is essential.
Eisenhower: Plans are worthless, but planning is everything.
Nadenken heeft wel degelijk waarde, dat is ook mijn ervaring. Die flexibiliteit bereik je alleen als je je beseft wat er überhaupt op het speelveld te vinden is. Er zijn veel meer diersoorten uitgestorven, dan er overleefden.

Blauwpetje | 23-07-22 | 23:24

Weten jullie nog die ophef vorige eeuw: China en de 1 kind politiek?
Zielig! Schande!

Weten jullie nog, die ophef vorige eeuw:
Kerncentrales?
Gevaarlijk, schande!

Weten jullie nog, die ophef over honger in de wereld?

En ondertussen groeit de wereldbevolking maar door.
En door.
En door.

En al die mensen willen ook consumeren.
Telefoontje, kleding, electrische auto....
Eten....

T is wat hè, dat klimaat.

Is dit nog nieuws? | 23-07-22 | 22:49 | 1

Klimaat? Schande!

Sans Comique | 24-07-22 | 00:25

Er worden hier allerlei dingen door elkaar gehaald die in feiten niks met elkaar te maken hebben. Het klimaatprobleem en het stikstofprobleem zijn 2 totaal verschillende problemen en de aanpak van beide dienen een heel ander doel. Daarbij is er helemaal geen voedseltekort er is een distributie en financieel probleem met voedsel, wat met name wordt veroorzaakt door speculatie. Als het graan niet uit Oekraïne kan komen is er wereldwijd nog voedsel zat om dit te compenseren, echter omdat er dus speculanten op de markt zitten wordt de prijs opgedreven en kunnen armen landen het niet betalen. Dat hele import/ export verhaal ligt ook een stuk gecompliceerder. Ja we importeren veel maar dat heeft ook met name met prijs te maken. Het is voor onze boeren niet rendabel om bepaalde dingen te gaan verbouwen. Als wij stoppen met 70% van ons varkensvlees exporteren en produceren, kunnen de landen die nu voor hun voedsel worden gebruikt, gebruikt worden om dingen die wij nu importeren te gaan verbouwen. Alleen zijn “wij” de consument niet bereid een eerlijke prijs te betalen, zo groot is onze steun voor de boeren dus helemaal niet. Dat het goedkoper is om snijbonen van de andere kant van de wereld te halen dan bij boeren hier laat ook gewoon de waanzin van de situatie zien. Geheel zelfvoorzienend kan Nederland niet worden maar je moet het gewoon anders organiseren dan komen we al een eind. Overigens valt onder die import ook een hele hoop vee dat uiteindelijk weer als vlees geëxporteerd wordt.

Capt. Iglo | 23-07-22 | 22:48 | 4

@Is dit nog nieuws? | 23-07-22 | 22:52: de zaken die jij noemt zijn allemaal luxe producten die niet essentieel zijn voor onze voedselvoorziening. Net als ons vlees overigens, dat wordt met name naar landen binnen de EU geëxporteerd zoals Frankrijk en Duitsland, die hebben ruimte zat om dat zelf te doen zonder het milieu extreem te belasten zoals we hier doen.

Capt. Iglo | 23-07-22 | 23:12

Dat speculanten verhaal is een populair maar onzinnig riedeltje dat vaak terugkomt. Ik ken de "commodity" handel van dichtbij, maar ben er geen onderdeel van. Er zit nergens een speculant op enorme graanschuren vol mais of zo. De oogst wordt elk jaar weer verdeeld over de kopers en het enige dat de prijs bepaalt is uiteindelijk vraag en aanbod. Structureel winst maken met speculatie is bijna onmogelijk. Als het aanbod opeens af neemt doordat er minder beschikbaar is uit Ukraine, dan gaat de prijs gewoon omhoog, speculanten of niet en komt het aanbod weer beschikbaar, dan daalt de prijs, speculanten of niet.

Blauwpetje | 23-07-22 | 23:32

@Blauwpetje | 23-07-22 | 23:32: ze zitten ook niet op dat graan. Boeren verkopen hun oogst al in maart ofzo aan de opkoper voor zeg 10 met het idee dat hij het dan voor 15 kan verkopen. Maar de oogst is pas in augustus dus in plaats van te wachten met cashen, verkoop die opkoper, die rechten aan een speculant die er vanuit gaat (en er zelf voor zorgt) dat de prijs gaat stijgen maar die heeft ook geen zin om te wachten en knipt die rechten op en verkoopt die aan 5 andere speculanten. Bij elke van deze stappen wordt het al iets duurder want al die tussen stappen moeten er zelf ook aan verdienen. Behalve dat nu die speculanten de prijs gaan bepalen omdat ze de rechten bezitten en willen verdienen, stuwen ze ook kunstmatig de vraag naar die rechten. Zo wordt dat voedsel in augustus dus voor 10 bij de boer gekocht en voor 25 verkocht. Terwijl het eigenlijk maar 15 waard is. En zo zorgen zij ervoor dat armere landen het niet meer kunnen betalen. Zo werkt het gewoon, blijkbaar ken je die handel dus minder goed dan je denkt.

Capt. Iglo | 24-07-22 | 02:36
▼ 1 antwoord verborgen

"We kunnen beter decennia vooruitdenken en kijken..." Ha ha en ha, Vier jaar is lang zat blijkt keer op keer

Mark van Leeuwen | 23-07-22 | 22:33

We hebben geen woningtekort, maar bevolkingsoverschot.
Financieer (r)emigratie. Genoeg thuiswerkers die vanuit halflegstaande dorpen in Frankrijk en Italie keurig diensten kunnen blijven leveren.
Genoeg Marokkanen die eigenlijk liever in Marokko willen wonen, maar financieel te veel toeleggen. Koop ze uit zoals de boeren.
Stimuleer rijke Nederlanders te emigreren door belastingsduimschroeven aan te draaien.
In de jaren 60 waren er ookmooie regelingen met Australië en Canada.
Ik snap dat ze niet zitten te wachten op het putje van de Nederlandse samenleving, maar een mix van hoog, midden en laag zullen ze vast wel willen hebben.

Dr.Platypus | 23-07-22 | 22:22

Prima verwoord en in de lijn zoals ik al vaker aangaf: aanpassen, niet meer niet minder. Ik hoop dat al die klimaatfanatici ook een keer op die gedachte komt in plaats van 'wij kunnen het klimaat bijsturen' en dat soort ongein.

Eigenlijk een beetje zoals met migratie. Goed aanpassen en je komt er wel.

Zoelense Hobbyboer | 23-07-22 | 21:56 | 1

komt = komen
Stop de tijd.

Zoelense Hobbyboer | 23-07-22 | 22:06

Even een klein mieren neuk momentje.
De meststof die te winnen valt met de stikstof kraker, is niet biologische , maar organische kunst mest.
Ik ben daar trouwens wel voor te porren.
Als ik dat nu koop ( een soort compost concentraat) in verschillende.verhoudingen kom ik op bijna € 2000 de hectare. Wel potent spul hoor en je krijgt er mooie groenten van, terwijl.ook het bodem leven en - structuur verbeteren.
Als dit en masse geproduceerd kan worden, en de prijs dus daalt.
Nu composteer ik zelf groen afval van de provincie, heel goedkoop, maar het neemt een hoop tijd en plek in.

deathchant | 23-07-22 | 21:29

€ 130.000 Per woning is een koopje. Dat zijn prijzen uit 2018.

De mensheid is slecht in generaties vooruitkijken en daar naar handelen. Pas als het te laat is, zal er iets gebeuren. Aanpassen is namelijk wel iets waar de mensheid goed in is.

kleybeuker | 23-07-22 | 21:15 | 4
-weggejorist-
Blokjebeemster | 23-07-22 | 22:12

@deathchant | 23-07-22 | 21:38: Een warmtepomp kost ook wat. Je kan ook niet altijd een buffervat + instalatie in de bestaande ketelruimte kwijt. LTV radiatoren zijn duur en groot. Bestaande vloerverwarmingsinstallaties zijn niet geschikt voor lage temperaturen enzo.Er komt nogal wat bij kijken. En afzetterij natuurlijk.

kleybeuker | 23-07-22 | 22:22
▼ 1 antwoord verborgen

Oplossing is niet meer boeren. Oplossing is te produceren voor Nederland. Laten we daar eens mee beginnen. Hoeveel boer daar voor nodig is, dat wordt de nieuwe norm.

Vunzigheid | 23-07-22 | 21:13 | 3

En dan niet meer exporteren zeker en leven van de kennis van al die slimmeriken die momenteel geïmporteerd worden?

WillemWordtWakker | 23-07-22 | 21:33

Jezus! Wat is dat toch, we zijn rijk geworden door export. Ga je dat ook tegen Shell, Akzo, DSM etc. etc. zeggen???

MargauxGrandCru | 23-07-22 | 23:08

Eten uit eigen tuin? Geen sinaasappelen of bananen, geen koffie en thee, geen wijn, alleen spruitjes en aardappelen en plakjes balkenbrij? Terug naar de zelfvoorzienende Middeleeuwen zeg maar?

Blauwpetje | 23-07-22 | 23:41

Ja maar toch...

Sans Comique | 23-07-22 | 21:13

"Na een halve eeuw sollen met onze boeren moeten we misschien eens dankbaar zijn dat de schappen nog gevuld zijn.". Laatste keer dat ik in de supermarkt was, waren de schappen gevuld met paprika's uit Mexico, sperziebonen uit Brazilië en meloenen uit Spanje. Nederlandse boeren produceren voornamelijk voor het buitenland dus nee, niet bedankt. Niet bedankt voor het in stand houden van een voor ons vervuilende industrie ten behoeve van export.

Vunzigheid | 23-07-22 | 21:11 | 1

Kilo vastkokend of kruimig bij de AH komen uit Israël. Want we hebben geen aardappelen in Nederland? Jazeker wel, maar er zit EU subsidie op import én export.

Sans Comique | 23-07-22 | 21:15
-weggejorist-
Rest In Privacy | 23-07-22 | 20:52 | 3

Het lijkt me eigenlijk veel erger als het klimaat niet verandert. Eerst dan zouden we ons ernstig zorgen moeten maken.
Nou ja, dat gelul over het klimaat. Het is een demografisch probleem, met volksverhuizingen als gevolg. Ook al iets van alle tijden.
Ook als we helemaal niets doen, lost het probleem zich vanzelf op.

Ja, zo kun je er ook naar kijken. Beetje opgewekt blijven, mensuh!

Ichneumonidae | 23-07-22 | 20:49 | 4

@goedverstaander | 23-07-22 | 20:52: Desnoods verhuizen naar Brazilië of zoiets, haha. Daar kunnen nog best een 17 mln Nederlanders terecht.

Ichneumonidae | 23-07-22 | 20:55
▼ 1 antwoord verborgen

Enniewee. Iemand nog een reclametip voor wat betreft vlees, vis en kip kiloknallers voor morgen? Ik voel een serieuze barbecue aankomen. Bier, wijn en spiritualiteiten heb ik plenty. Dank u.

goedverstaander | 23-07-22 | 20:47 | 5

Jodenhaas. Niet goedkeup maar beter wordt het niet.

kleybeuker | 23-07-22 | 21:18

20 frikandellen voor 3 euro in de supermarkt...
Ook nog een heel duurzaam stukkie vleesbereiding.

steekmug | 23-07-22 | 23:35
▼ 2 antwoorden verborgen

De oplossing is dit serieus te gaan nemen en het niet aan linkse leeghoofden over te laten: Kernenergie en CO2-opslag dus.

omanders | 23-07-22 | 20:47

Hear hear.

Homer P. Simpson | 23-07-22 | 20:44

Klimaatwaanzin.

Wijze uit het Oosten | 23-07-22 | 20:38 | 1

Die klimaatwaanzin van nu zou moeten veranderen in een weloverwogen beleid voor de lange termijn. Geleidelijkheid, verstand gebruiken en geleidelijk aanpassingen doorvoeren. Wat er nu aan de gang is is inderdaad waanzin.

ChalinaRosa | 23-07-22 | 20:52

Voor €130.000 is het misschien handiger om zo'n huisje af te breken en opnieuw op te bouwen dan met lapmiddelen zo'n oud huisje op te lappen.
Een oude auto restaureren tot nieuwstaat is altijd duurder dan een nieuwe kopen.
En met oude huizen is dat net zo.
Maar dat past niet in het politieke verhaal.

Osdorpertje | 23-07-22 | 20:36 | 6

@me163komet | 23-07-22 | 20:43:
Die huizen zijn gebouwd naar de normen en standaarden van toen, toen gas goedkoop was en men isolatie en dubbel glas te duur vond.

Osdorpertje | 23-07-22 | 20:52

Misschien moet je dit ook in het groot zien. Nederland maar laten slopen door invasieve exoten en wij migreren dan naar een Afrikaanse regio - zeg Zimbabwe of SA - om die (wederom) welvarend te maken.

Mocht die koudegolf dan toch komen, dan hoef je daar vooralsnog niet over je gasverbruik in te zitten.

der_feldwebel | 23-07-22 | 20:55

@der_feldwebel | 23-07-22 | 20:55: Hoe lang denkt u dat het duurt voordat de eerste terugkerende Afrikanen daar aan de grens staan?

goedverstaander | 23-07-22 | 20:57
▼ 3 antwoorden verborgen


youtu.be/A-pEeAm7iL4?t=35
Andere tijden, dezelfde soort mensen... Inclusief de boze rijkspolitieman met freaky blik in de ogen op 1 minuut 4, die ijverig zijn pistool uit de tas trekt, deze doorlaad en richt op het schorriemorrie.

Croisantneuf | 23-07-22 | 20:33 | 1
-weggejorist-
Blokjebeemster | 23-07-22 | 20:45

"Er komt pas vrede als we niet meer afhankelijk van hem (Putin) zijn." Als we geen zaken meer doen met Rusland (ook geen voetballers uit Moscow huren) dan maakt dat niets uit voor de vrede. Het kaartje van de Oekraine kleurt in de richting dat de Russen een strook vanaf hun vaste land naar de Zwarte Zee en Krim veroveren. De NAVO brandt zijn vingers er niet aan (dan hadden ze 30km voertuigen voor Kiev van de aardbodem kunnen vegen). Het is een oorlog tussen Oekraine en Rusland. Rusland redt het wel zonder de handel met het Westen, China en India brengen voldoende geld in het laatje.

Gebakschep | 23-07-22 | 20:33

We kunnen het klimaat niet zomaar haar verwende gang laten gaan.

RickTheDick | 23-07-22 | 20:32

Anderen beweren dan weer dat de noordpool en zuidpool al enige tijd bezig zijn om van plaats te verwisselen en dat de aarde mede daardoor mogelijk heel erg kan gaan kantelen, met als gevolg dat Europa wel eens in een ijstijd kan terecht komen. Of het waar is, weet ik niet. Maar dat hoorde/zag/las ik ergens.

Rest In Privacy | 23-07-22 | 20:31 | 8

Als de polen met elkaar wisselen moeten de pinguïns en ijsberen ook verhuizen. Dat wordt nog een flinke klus. Goede tijden voor verhuisbedrijven.

Xbitt | 23-07-22 | 21:27

Hier, dan weet je al-les! zetatalk.com/

Rhenium | 23-07-22 | 22:46

Stond op Facebook?

Mark van Leeuwen | 23-07-22 | 23:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Als de warme golfstroom stopt zou het hier inderdaad wel eens koud kunnen worden in de winter. Dan kunnen al die lui die maaltijden bezorgen op de fiets aan de slag als kolenboer. Of als turfsteker.

Tashtego | 23-07-22 | 20:26 | 1

Een kolenboer die tegelijk pizza's bezorgt.... een mud kolen en een calzone con pollo..... en vergeet de knoflooksaus niet Achmed.....

me163komet | 23-07-22 | 20:32
-weggejorist-
Blokjebeemster | 23-07-22 | 20:26 | 3

Ik denk dat dit klimaat verandering eerder een natuurlijk proces is wat een klein beetje geholpen wordt door de mensheid. 10.000 jaar geleden hadden we een ijstijd. Hoe is die weg gegaan ? Waren er te veel mammoeten met een te hoge stikstof uitstoot?

HaaiBaai | 23-07-22 | 20:18 | 2

Klopt. Met uitzondering van ‘een klein beetje’. De mensheid is in staat om zichzelf in een tijdsbestek van zo’n 300 jaar na de industrialisatie begon om zeep te helpen. Maar die aarde blijft wel draaien hoor.

_pacman_ | 23-07-22 | 20:23

Een paar flinke vulkaanuitbarstingen of een meteroriet die inslaat en we hebben weer een ijstijd. Hoewel we zelf ook een kleine ijstijd kunnen creeëren met een all out nuceleaire oorlog.

me163komet | 23-07-22 | 20:25

Zoals Youp vandaag schreef: we wonen niet in Nederland maar in een open inrichting.

Blonde Nel | 23-07-22 | 20:17

"Ingrijpen is niet nodig, er is niets aan de hand. Er is niets aan de hand. Allemaal een haox. Niks aan de hand. Lalallaalaalaaaa!"

*Ingrijpen komt te laat*

"Er is een groot probleem, maar het is niet meer op te lossen. We moeten ons richten op het ergste doemscenario en wel gisteren!"

Lol.

Komjehiervaker | 23-07-22 | 20:15 | 1

Mijn baas zegt altijd; gisteren moet alles af.

In-To-Graphics | 23-07-22 | 20:18

" Deze periode van eeuwenlange relatieve stabiliteit was sowieso al een unicum op deze planeet "
1 blik op die eerste grafiek uit de link laat al zien dat dat verre van een unicum is.
Maar waarschijnlijk is het gebruik van de logaritmische x-as al te hoog gegrepen voor het volk hier.

RandyBiel | 23-07-22 | 20:14 | 3

Nou ja, we hebben die periode van relatieve stabiliteit nuttig gebruikt om een ongekende technische en wetenschappelijke sprong voorwaarts te maken.
Oh ja, en doe eens niet zo hautain met je logaritmische X-as. Je bent echt niet de enige hier die het mavo 4 niveau is ontstegen.

me163komet | 23-07-22 | 20:30

@me163komet | 23-07-22 | 20:30:
Het spijt me, ik zal je voortaan lekker in je bubbel laten. Maar niet zeuren dat je het dan straks allemaal niet meer snapt.

RandyBiel | 23-07-22 | 20:39

Linkt u even wat papers van uw hand. Ik ben wel nieuwsgierig.

goedverstaander | 23-07-22 | 21:06

'Meldpunt bedreigde wetenschappers', zo lees ik op NOS Teletekst.

Foei, meldpunt!

goedverstaander | 23-07-22 | 20:09 | 4

Gaat het om het melden van die laatste wetenschappers die nog wetenschap bedrijven en niet die politieke larven die hun vak verraden voor subsidies en deugpunten? De wetenschap wordt inderdaad bedreigd en moet beschermd worden tegen de politiek.

smdyasc | 23-07-22 | 20:13

Maakbare wetenschap is ook veel handiger.

Veepert | 23-07-22 | 22:12
▼ 1 antwoord verborgen

Klimaat verandert per definitie

Maar niemand schijnt dat te begrijpen

parterretrap | 23-07-22 | 20:02 | 8

@Bigi Bana Boy | 23-07-22 | 20:05: maar je wilt t dan kouder hebben ? Zodat we meer fossiele brandstoffen nodig hebben ? Zoals in de jaren 80 toen de wetenschappers zeiden dat de aarde aan het afkoelen was.... of in de jaren 90, toen dezelfde wetenschappers zeiden, nee, we zijn aan het opwarmen. En nu hebben ze er maar verandering van gemaakt, want dat is altijd correct.

En dat staat los van goed omgaan met het milieu

parterretrap | 23-07-22 | 22:43

Iedereen begrijpt dat tokkie.
Alleen gaat het nu 20 keer zo snel als met natuurlijke cycli. Met ecosystemen die al onder extreme druk stonden, en risico om allerlei effecten af te trappen die het nog eens verergeren

Cageman8 | 23-07-22 | 22:51
▼ 5 antwoorden verborgen

"Russia may not have technically violated the deal, since it did not pledge to avoid attacking the parts of the Ukrainian ports that are not directly used for the grain exports, according to a senior U.N. official."
Dit las ik op ZeroHedge.

ChalinaRosa | 23-07-22 | 20:02 | 6

@Wattman | 23-07-22 | 20:11: Mss heb je wat gemist, maar het is oorlog daar. In oorlogen gebeuren rare, wrede dingen.
Als het voor de Russen van strategisch belang is om de 'graanhaven' plat te bombarderen, dan doen zij precies hetzelfde wat elk land zou doen.

Vooral ook Westerse landen. Bedoel ik niet als whataboutism, maar het zou je te denken kunnen geven.
De gasprijs kan, door het onnozele EU-gedoe (geen militaire poot om op te staan) ook nog wel omhoog.
Wat ga jij daar van vinden, Wattman? Prima beleid van de EU?
Kortgezegd, dit is niet mijn oorlog.
De jouwe ook niet.

Ichneumonidae | 23-07-22 | 20:42

@Wattman | 23-07-22 | 20:45: Wat een geklets. Dat de gasprijzen gestegen zijn is het gevolg van die totaal nutteloze 'sancties' tegen Rusland, iets waar de Russen profijt van hebben en jij en ik mogen de rekening betalen.
Als je wat te klagen hebt kun je beter naar Brussel gaan.
Kennelijk hun oorlog, maar nog steeds niet de mijne. Gaat het ook nooit worden.

Ichneumonidae | 23-07-22 | 20:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Al die onderzoeken die uitwijzen dat het klimaat "snel" veranderd hebben het over enkele graden over pak 'm beet 1000 jaar. Tegen die tijd zijn alle huizen al een keer of 10 vervangen. Dus wat is het probleem nou echt?

peterdh | 23-07-22 | 20:01

Wie er nog gelooft dat Rusland Oekraïne (belangrijkste delen ervan) niet overneemt, is toch wel een beetje van het padje.
Is gewoon verloren zaak. ondanks al het westerse gezwam. Wapens gaan niet helpen, boots on the ground gaan er nooit komen en de wereld is dat Westerse moralistische gezeik meer dan zat.

Nogal begrijpelijk. Het Westen helpt zichzelf wel naar de donder, met hun woke-gekloot, zelfoverschatting en praatjes.
Niet voor niks dat 85% van de wereld geen ene moer geeft om de Russische inval in Oekraïne.
Wordt tijd dat de EU erkent dat men hier afhankelijk is van Rusland en niet omgekeerd. Dat zou wat praktischer zijn. Hou me ten goede, woon liever hier dan in Rusland, maar net doen of het een machteloos soort van 3e wereldland is, is totaal krankzinnig.
Zou menen, take your loss.
Plus, haal niet half Afrika hier naar binnen en donder op met je klimaatgeneuzel (de rest van de wereld lacht daar om).
Goed stuk verder, Feynman, tnx.

Ichneumonidae | 23-07-22 | 19:55 | 4

Rusland is niet eens in staat om hun artillerie waarmee ze hun terreurbombardementen uitvoeren te bevoorraden. De inval in Oekraïne is het beste te vergelijken met een kind die zijn zin niet krijgt en nu lekker al het porselein in de kast kapot slaat. Funest voor het servies maar het huis zal er niet aan kapot gaan.
Hier, uit de mond van een Rus. Schaamteloos gejat van een andere reaguurder die dat hier paalde.

nadinbrzezinski.medium.com/logistics-...

Nutbag Deluxe | 23-07-22 | 21:12

@Nutbag Deluxe | 23-07-22 | 21:12: Rusland is aan de verliezende hand, haha.
Het Westen moet nog wat wennen aan een multipolaire wereld. Dat lijkt niet goed te lukken, terwijl dat al jaren het geval is.

Ichneumonidae | 23-07-22 | 21:17

Multipolaire wereld, prima. Maar dat zijn de Chinezen die recht hebben om zich tegenpool te noemen, niet de Russen. Poetin is geen totale debiel, en was zich voor de inval tot op zekere hoogte bewust van de tekortkomingen van het Russische leger, daarom ging hij voor een blitz-aanval. Maar ze hebben op geen enkel vlak gewonnen.
Overigens is Poetin’s anti-woke retoriek maar voor de show. De man heeft geen enkel probleem om islamitische terroristen voor zijn karretje te spannen voor moordpartijen, en dat is iets waar je zelfs de meest groenlinkse geitenwollensokken gutmenshc hier in het Westen niet kan van betichten.

Nutbag Deluxe | 24-07-22 | 05:13
▼ 1 antwoord verborgen

Veel mensen die teveel piekeren en nadenken komen bij de psycholoog of psychiater. Soms volgt therapie om te ontspannen, wordt meditatie geadviseerd en niet zelden krijgen ze medicatie. Alles te proberen om zelf verzonnen doemscenario's waar ze tig redenen voor hebben om te geloven dat het helemaal fout gaat wat te dempen. Om mensen zaken te laten accepteren en wat meer de zonnige kant te laten zien. Er zouden eens wat meer wetenschappers, de beroepspiekeraars, eens een bezoekje aan de psycholoog of psychiater moeten brengen.

Leptob | 23-07-22 | 19:50 | 2

Toch Frenske niet ?

likmegaties | 23-07-22 | 19:51

Ignorance is bliss and no rest for the wicked zegt men wel eens.

Theodorus.Goldbach | 23-07-22 | 19:54

"Klimaatverandering is niet meer te stoppen."

Nee dat denk ik ook. We wisten het al 40 jaar geleden. 40 jaar niets of nauwelijks wat gedaan om het milieu beter te beschermen of om iets te doen aan andere vervuiling. Maar we kunnen wel proberen de schade te beperken. En zelfs als dat niet lukt in ieder geval energie onafhankelijk te worden.

Denk je misschien 'oh God komt linkse huppelkutje Theo weer aanzetten'. Nu ja, ben nooit links geweest en eigenlijk altijd rechts van het centrum. Maar nu ik ouder word begin ik toch in te zien dat er iets goed mis is gegaan. Het positieve, er valt nog veel goed te maken, het negatieve, het is waarschijnlijk te laat.

Wat mensen bezield om zich zo vocaal en fanatiek te verzetten tegen wat feitelijk een langdurige betere oplossing is waar ook veel en goed in geïnvesteerd kan worden verbaast me. Ben je socialist? Het is goed voor werkgelegenheid. Ben je die-hard kapitalist. Er valt bakken met geld te verdienen.

Verandering is altijd eng maar bang zijn voor niet langer afhankelijk zijn van schurkenstaten vind ik gewoon vreemd.

Theodorus.Goldbach | 23-07-22 | 19:48 | 11

Laten we eerst maar beginnen met de definities en vaststellen dat milieu en klimaat twee verschillende zaken zijn.

Zoelense Hobbyboer | 23-07-22 | 22:04
▼ 8 antwoorden verborgen

Goed geisoleerde woningen met warmtepomp en airco's zijn prima voorbereid op zowel hitte als kou. Voeg daar flink wat zonnepanelen en een thuisaccu aan toe en ik maak me geen zorgen. Die teruggang in bevolking komt vanzelf als het plebs in slecht geisoleerde woningen het onderspit delft.

BoerKoekoek | 23-07-22 | 19:47 | 4

Die thuisaccu is in NL zinloos. Werkt in landen met het hele jaar goede opbrengst van de zonnepanelen. Wij hebben ruwweg 3 maanden per jaar (aaneengesloten) amper tot geen opbrengst. Dat red je niet met een thuis accu

MKBer | 23-07-22 | 20:04

@MKBer | 23-07-22 | 20:04: Precies, of je moet een enorme batterij in de gigantische kruipkelder hebben liggen.

Peerkeoud | 23-07-22 | 20:40
▼ 1 antwoord verborgen

Dat we voorbij een omslagpunt waren was al duidelijk toen in Rusland, Groenland, Canada en Alaska de permafrost begon te smelten en er daarbij methaan vrijkwam. Methaan is 30x erger dan CO₂ als broeikasgas. Vanaf toen was de trein niet meer te stoppen. Mijn inschatting is, dat ik voor m'n 70-e moet verhuizen naar hoger gelegen gebieden (nu 6 meter onder NAP), b.v. naar Arnhem aan Zee.
Natuurlijk zijn onze klimaat-wappies het daar niet mee eens; zij denken dat door schreeuwen en juridische acties de wereld nog te redden is.
En iedereen fokt gewoon door. Toen de Chinezen een 1-kind-politiek neerzetten, werd er schande gesproken door het westen. Hoe durf je de fok-vrijheid aan te tasten!
Ook is ons economisch en sociale beleid in Nederland nog steeds gebaseerd op een groeiende bevolking, of dat nou door fokken of door import komt. We blijven fokpremies (kinderbijslag) geven en allerlei faciliteiten voor fokkers (zwangerschapsverlof en zo). Er wordt zelfs nog fokpremie betaald aan marokanen die teruggekeerd zijn naar hun eigen land.
Terwijl dat geld beter aangewend kan worden voor het inrichten van een vergrijzende en krimpende bevolking. Loonsverhoging voor verzorgende beroepen (verpleging, ouderenzorg) is noodzakelijk; ik heb mij al eerder verbaasd over het feit dat een verpleegkundige minder verdient dan een cliniclown.
Vasectomie, de pil, sterilisatie e.d. moeten niet alleen volledig vergoed worden, ze moeten ook aangemoedigd worden. Heffingskorting bij de inkomstenbelasting voor gesteriliseerden, in plaats van fokpremies.

ParadiseLost | 23-07-22 | 19:44 | 2

Het hele eiereten zit hem in het feit dat er wereldwijd te veel mensen zijn. Thans krioelen meer dan 8 miljard mensen op de aarde, terwijl het voor iedereen een stuk dragelijker zou zijn als het aantal mensen terug te gebracht zou worden naar 2 miljard. Het wordt hoogtijd voor een stevige virusinfectie, dat zou een hemels geschenk zijn. Dus absoluut geen prikken en ziekenhuisopnames, maar de natuur ze gang laten gaan... dus zou enorm opluchten.

Pontipost | 23-07-22 | 19:59

Ik begrijp dat ageren tegen ‘fokken’ nooit zo in Westerse landen. You’re preaching to the choir. In de meeste Westerse landen schommelt het geboortecijfer rond de 2, oftewel het groeit noch krimpt niet.
Ga lekker Afrikanen de les lezen met je gemier over fokken.

Nutbag Deluxe | 23-07-22 | 20:48

Als gletsjers overblijfselen zijn van een laatste ijstijd dan is het logisch dat ze t.z.t. verdwijnen. IJstijden en interglacialen wisselen elkaar af. En als ik de honderdduizenden jaren grafieken goed interpreteer zijn ijstijden de norm. En is het interglaciaal waarin we nu leven al lang over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Der Schnitzeljäger | 23-07-22 | 19:44

Een potentiële oorzaak voor een toekomstige voedselcrisis waar je niemand over hoort is dat we bijna door onze globale , makkelijk winbare , voorraad fosfaat heen zijn. Het gaat hierover de fosfaatvoorraad in Marokko die ongeveer voor het opscheppen ligt. Als die op is zal de trukendoos open moeten om de moeilijke voorraden te winnen die op bepaalde plekken op de zeebodem liggen

JeanDragage | 23-07-22 | 19:39 | 1

Was dat dat spul wat die grote boem in Libanon deed? Hier een zeer interessant artikel over kunstmest. Dat wordt naast zoet water het volgende tekort.
www.carbonbrief.org/qa-what-does-the-...

Sneerpoets | 23-07-22 | 20:01

De gedachte van wensnatuur, die onder de zelfbenoemde stikstofcrisis ligt is even oer conservatief als kinderlijk naïef. Kootwijkerzand moet Kootwijkerzand blijven, want als we niet ingrijpen komt daar weer bos. En dat mag natuurlijk nooit gebeuren. Dus draaien we liever een onwaarschijnlijk aantal boeren de nek om. Mensen die elke dag in en met de natuur werken, er van afhankelijk zijn. Die mensen snappen het niet en moeten weg. Gewoon, weg.

Dampende_aardappel | 23-07-22 | 19:36

Er is een bepaald maximum bewoners dat op deze planeet kan leven. Door klimaatverandering, opraken energie en grondstoffen (en kunstmest) zal het maximum dalen. Dit maximum ligt mogelijk onder het huidige aantal bewoners van de aarde. Ook wordt het voedsel geproduceerd in landen die ver van de consumentenlanden vandaan liggen. Bij toename van transportkosten is er geen eten meer voor een groot aantal bewoners van de consumerende landen.

De enige oplossing is rigoureuze globale bestrijding van bevolkingsgroei.

geerdt | 23-07-22 | 19:36 | 2

Dus als je niets doet, lost het probleem van overbevolking zichzelf op.

gestoptmetroken | 23-07-22 | 19:49

@gestoptmetroken | 23-07-22 | 19:49: Maar aan niks doen valt niks te verdienen, aan crisis roepen en "oplossingen" verzinnen waar je vrindjes (uiteraard) de oplossing voor hebben, daar zit het geld.

Dezenaamhier | 23-07-22 | 20:05

Als je in een crisis gelooft, moet je de belangrijkste oorzaken wegnemen. De aarde is massaal overbevolkt, zolang bevolkingsgroei wordt verward met economische groei en niet een halt wordt toegeroepen, zijn alle maatregelen dure en misplaatste schijnoplossingen.

smdyasc | 23-07-22 | 19:35 | 6

Er vlakt niks af. Al 60 jaar stijgt de aardebevolking met zo'n 80 miljoen per jaar, ook in 2022. We zitten binnen 25 jaar op 10 miljard.

Eugen Sandow | 23-07-22 | 20:00

@Eugen Sandow | 23-07-22 | 20:00:
De groei vlakt af. Over 80 jaar zitten we nog steeds op 10 miljard, volgens de huidige prognoses. Eerder werd dat nog op 11 miljard geschat.

RandyBiel | 23-07-22 | 21:01

In 2015 voorspelde de VN dat in 2025 de 8 miljard zou worden bereikt. Inmiddels bijgesteld door dezelfde VN naar 31-12-2022. Al meer dan 60 jaar groeit de wereldbevolking met 80 miljoen per jaar en er is geen enkele aanwijzing dat dat in de toekomst minder wordt.

Eugen Sandow | 23-07-22 | 23:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Net een nieuwe spekstenen extra houtkachel besteld .
Ik kom de winter wel door met goed gedroogd beuken-, berken en eikenhout.

laurentius | 23-07-22 | 19:35 | 2

spekstenen extra?

AntiZanicz | 23-07-22 | 19:39

Dat is niet halal.

Mr_Natural | 23-07-22 | 20:07

Vind het geweldige aardappelen bij onze boertje.

rein9576 | 23-07-22 | 19:34

Beste Landgenoten, geloof het of niet, had (mogelijk onbedoeld) voor mij de tegel van de dag. Maak de fossiele brandstoffen zsm op, dan moet je wel.

goedverstaander | 23-07-22 | 19:27 | 5

Dat is idd een feit, eigenlijk kunnen we nog decennia door met fossiele brandstoffen, zeker met het huidige prijsniveau. Er komt onherroepelijk een moment dat het niet meer rendeert om door te gaan met de winning maar dat moment is nog lang niet aangebroken. Kijk naar een land als Venezuela, daar is nog maar een fractie gewonnen van een voorraad die groter is dan van welk land ook.

RocketMan | 23-07-22 | 20:14

@jostieijzer | 23-07-22 | 20:38: Maar ze kunnen gelukkig wel roepen dat deze investeringen geen pas meer hebben en zo deugend op de voorpagina van de courant verschijnen. Zeker in verkiezingstijden schijnt dat goede reclame te zijn voor stemmen van alle bang gemaakten onder ons.

Peerkeoud | 23-07-22 | 20:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik adopteer een boer!

Aristotalloss | 23-07-22 | 19:27 | 3

Ik zijn dochter.

In-To-Graphics | 23-07-22 | 19:45

Dank!

BoerKoekoek | 23-07-22 | 19:48

@BoerKoekoek | 23-07-22 | 19:48:
Ben je nu Aristotalloss aan het bedanken dat hij jou adopteerd, of ITG dat hij je dochter neemt?

peterdh | 23-07-22 | 20:08

Zijn we dan eindelijk echt te laat? Dat zou fantastisch nieuws zijn. Stoppen dus met rare transities en heffingen, het boeit toch niet meer.
Al ruim dertig jaar kunnen we de aarde nog redden als er maar vele duizenden miljarden besteden aan het juiste 'goede' doel, maar die onzin is dus klaar nu. Hebben ze eindelijk genoeg gegraaid, die onheilsprofeten?

C1O2 | 23-07-22 | 19:24

Wordt de aarde ook niet langzaam groter?

Kaas de Vies | 23-07-22 | 19:20 | 2

Natuurlijk, alles wat warmer wordt, wordt groter.

Mr_Natural | 23-07-22 | 20:06

De enige oplossing is heul veul minder mensen op aarde....

Pa Nadol | 23-07-22 | 19:18 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Een verfrissend perspectief. Maar durven we de mogelijkheid onder ogen te zien dat de aarde simpelweg in transitie is, zooals al vele keren eerder over miljoenen jaren?

MickeyGouda | 23-07-22 | 19:17 | 8

@AntiZanicz | 23-07-22 | 19:37: Laat mij nou gewoon doen wat ik wil doen, dan ga jij zogenaamd de wereld maar redden en niets meer consumeren. Eens kijken wie dat het langste volhoudt.

Peerkeoud | 23-07-22 | 20:50

@Peerkeoud | 23-07-22 | 20:50: de bekende lulpraat. Net als roken wat zogenaamd een eigen keuze moet kunnen zijn. Uw gedrag is schadelijk voor anderen.

AntiZanicz | 24-07-22 | 00:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Als we het echt willen , zit binnen 3 jaar heel Nederland aan de Waterstof, helaas heeft ons land de visie van een Shell Aandeel.

Torquemada | 23-07-22 | 19:16 | 4

Zo staat het in ieder geval in de folder.

Dampende_aardappel | 23-07-22 | 19:38

Aan
Het
Overschakelen

Dat betekent dat we de komende jaren NIET over voldoende waterstof gaan beschikken.

Bakkeleures | 23-07-22 | 19:41

Als we op waterstof overschakelen zitten we met een energietekort van 50%, want dat is het rendement van energieconversie naar waterstof. Een zeldzaam stom idee dus.

bdn01 | 23-07-22 | 21:05
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl