Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hof: Belastingboeven definitief NIET vervolgd - Top 5 bizarre passages uit de uitspraak

Allemaal groepsimmuniteit

BAM. Op de dag dat voor de zoveelste keer bekend werd dat de rot bij de Belastingdienst nog dieper zat dan we al dachten, doet het Gerechtshof in Den Haag er nog een schepje bovenop. '(Leidinggevenden en  medewerkers van) de Belastingdienst, afdeling Toeslagen, waaronder het MT Fraude, het Combiteam Aanpak Facilitators (CAF-team) en de Directie Toeslagen (hierna ook: de Belastingdienst)' worden NIET VERVOLGD voor de toeslagenaffaire. Volgens de hoeders van de rechtsstaat zijn er te weinig aanwijzingen voor knevelarij, zijn duizenden slachtoffers niet kapotgemaakt door 'dwang door misbruik van gezag', is het geen laster als de ene overheidsdienst tegen de andere ten onrechte zegt dat een burger een fraudeur is en blijkt beroepsmatige discriminatie in de meeste gevallen verjaard. En oh ja: medewerkers van de Belastingdienst zijn sowieso immuun tegen strafrechtelijke vervolging, want het zijn medewerkers van de Belastingdienst en niet, we noemen maar wat, onschuldige ouders die jarenlang kapot gemaakt konden worden door de overheid.

Nou zal de uitspraak van het hof, dat het eens is met de afwegingen die het Openbaar Ministerie en de advocaat-generaal (ook het Openbaar Ministerie, maar wel iemand anders), juridisch misschien best in orde zijn (er staat drie keer 'legaliteitsbeginsel' in), het ongemak druipt ervan af. Niet zo gek. Je kunt in Nederland dus jarenlang in georganiseerd verband onschuldige mensen kapotmaken, en dan blijk je achteraf geen enkele strafwet te hebben overtreden. Hier de top 5 gekste dingen die wij in de uitspraak (hele tekst: DAARRRR) zagen.

Op 5: Belastingdienst doet een Wildersje

Dat hebben ze dus gewoon echt geprobeerd. Terwijl staatssecretaris Van Rij in de Kamer de hele dag doet alsof ze het bij de Belastingdienst zo verschrikkelijk vinden dat ze jarenlang mensen hebben gediscrimineerd, stelt de landsadvocaat in de artikel 12-procedure doodleuk dat 'nationaliteit geen ras' is. Daar kwam Wilders niet mee weg, en de Belastingdienst in dit geval ook niet

Op 4: Als de overheid liegt is het geen laster

Als u op televisie in een DWDD-uitzending zegt dat Jean-Pierre Geelen een pedofiel is, dan heeft Jean-Pierre Geelen daar echt niet zoveel last van en kan hij gewoon blijven schrijven voor de Volkskrant. Toch is het laster. Maar als de Belastingdienst tegen andere overheidsdiensten zegt dat u een fraudeur bent, dan heeft u een ontzettend groot probleem. U hebt dan bijvoorbeeld geen recht meer op schuldhulpverlening en krijgt ook van andere instanties niet waar u recht op hebt. Zo'n leugen van de Belastingdienst is dus vele malen schadelijker. Maar het is geen laster. Dus niet strafbaar.

Op 3: Rechters keken weg

Ja kom nou zeg. Een van de redenen waarom rechters keer op keer uitspraak deden in het voordeel van de Belastingdienst, was dat de Belastingdienst tegen de rechters loog over dossiers. Die leugens zijn niet gedaan door de kaboutertjes, maar '(Leidinggevenden en  medewerkers van) de Belastingdienst, afdeling Toeslagen, waaronder het MT Fraude, het Combiteam Aanpak Facilitators (CAF-team) en de Directie Toeslagen (hierna ook: de Belastingdienst)', zeg maar precies de mensen die nu vrijuit gaan. 

Op 2: Immuniteit voor iedereen

Dit is eigenlijk de kern van de uitspraak. Volgens de Belastingdienst, het OM en het Hof deden de ambtenaren van de Belastingdienst alles alleen maar omdat dat moest van de politiek en niet uit eigenbelang. Maar is het geen eigen belang als een ambtenaar een burger kapot maakt alleen maar omdat er op dat moment een politiek klimaat gericht op fraudebestrijding is? Is het geen eigenbelang als de top van de Belastingdienst er keer op keer voor zorgt dat de staatssecretaris van Financiën niet voldoende op de hoogte is van de misstanden en daarom de Kamer verkeerd informeert? Is het geen eigenbelang als een memo waarin haarfijn wordt uitgelegd hoe fout de Belastingdienst burgers behandelt meer dan drie jaar lang in een la kan liggen? Is het geen eigenbelang als de Landsadvocaat liegt tegen een rechter, alleen maar om een zaak te winnen? Is het geen eigenbelang als advocaten van slachtoffers als 'lastpakken' gezien worden?

Op 1: Belastingdienst heeft dossiers NOG STEEDS NIET op orde

Het gore lef. 

Reaguursels

Inloggen

Medewerkers van de belastingdienst nooit strafbaar, dus discriminatie op basis van werkgever?

W_F | 13-07-22 | 22:09

Volgens mij krijgen medewerkers van de belastingdiensten niet allemaal exact hetzelfde salaris. Er zijn salaris schalen en bonussen, allemaal prestatie afhankelijk, net als het überhaupt behouden van de betreffende baan of functie. Bij die te behalen targets werd gekeken naar hoe snel zaken afgehandeld werden en hoeveel geld er teruggevorderd kon worden, niet of die afhandeling achteraf correct was. Medewerkers hadden dus wel persoonlijk voordeel bij het discrimineren, zowel financieel als in hun carrièremogelijkheden. Maar goed, als een rechtstaat al bij het grof vuil staat dan doen feiten er al lang niet meer toe.

W_F | 13-07-22 | 21:58

Nummer 1 zegt alles. En dat dit kan, had ik nooit gedacht. Wat een armoedebod is deze uitspraak, en wat voor signaal geeft dit aan de onderdanen van dit land? Dit is catastrofaal.

anja | 13-07-22 | 21:52

Het is pas een generatie geleden dat de Belastingdienst draaide als een tierelier. Leuker konden zij het niet maken, dixit de fiscus zelve, maar als er wat was kreeg je een bekwaam iemand aan de telefoon. En toen die hervormingen van de inkomstenbelastingaan het begin van deze eeuw. Ingefluisterd door een aantal fiscalisten, het soort lui dat floreert bij regeltjes omzeilen. Wat nou Keep It Simple Stupid?

Nu zwaait Marnix van Rij er de scepter. Vergeet Sigrid Kaag, die snapt er niks van. Voordat D66 op gaat houden te bestaan, moet eerst het CDA gaan hemelen. Dat gerechtshof heeft zeer duidelijk een aantal van de grootste tekortkomingen in onze rechtsstaat bloot gelegd.

Deze shit rechtbreien: ga er maar aan staan.

Hetkanverkeren | 13-07-22 | 17:53 | 1

Blijf lachen! PIK meer heet het arrest, zijn we dat vergeten?
Ha ha lacht de beschermde ambtenaar, een revolutie komt er toch niet, immers in Nederland wonen geen koppensnellers!

Henkie | 13-07-22 | 18:58

Mag ik het eng noemen? Of krijg ik dan problemen met de D66 voorzitters?

WellusNietus | 13-07-22 | 17:46 | 1

Bedankt voor uw stem op D66.

Warhead | 13-07-22 | 18:04

Wat is zo'n Taghi eigenlijk een amateur hé.

Blauwpetje | 13-07-22 | 17:21

De overheid die zich als een "mensen-vermaler" gaat gedragen moet afgestopt worden want vroeg of laat ben je om wat voor reden dan ook zelf aan de beurt. Er zijn tevéel regels die als zand in een motor de boel vernield.

BL!ZZ | 13-07-22 | 17:15

Ik snap de uitspraak van de rechter wel. Ambtenaren zijn nou eenmaal zwakzinnigen en dat volk dien je nou eenmaal in bescherming te nemen.

el burro | 13-07-22 | 17:02

Europees Hof dan maar?

Super Grover | 13-07-22 | 16:40

Uiteraard volgt er geen veroordeling ! Het Gerechtshof veroordeelt geen individuele ambtenaren die van de politiek (kabinet en Tweede Kamer) opdracht kregen om na het debacle van de Bulgarenfraude, strenger toe te zien op fraude met toeslagen. Onze volksvertegenwoordiger sprake schande destijds over toeslagenfraude. Wat een hypocrisie !

johnyl | 13-07-22 | 16:13 | 3

U snapt het verschil niet tussen streng toezien op en aantoonbaar liegen bij de rechter, discrimineren en moedwillig mensen de vernieling in helpen?

bijna_raak | 13-07-22 | 16:46

Als je bewust individuen pakt en dusdanig benadeeld dat zij (tien) duizenden euro's schuld krijgen en soms zelfs de kinderen ervan uit huis geplaatst worden, dan dienen er bijna letterlijk koppen te rollen.

Warhead | 13-07-22 | 18:06

Onze volksvertegenwoordigers hebben aangedrongen op de aanpak van fraude en fraudeurs, niet op het vervolgen, opjagen en knevelen van onschuldigen.

BenZen | 13-07-22 | 21:26

Lieve GS,
ik heb me rotgezocht, herhaalde uitvragen, kunt u alstublieft 10 zaken voorleggen waarbij er daadwerkelijk een onschuldige slachtoffer is geworden? Gewoon omdat er aantoonbaar niet is gefraudeerd? Dus niet: men is betrapt maar het opsporingsmiddel was illegaal. Niet: men is betrapt maar er is geen onderzoek gedaan naar de witte buurman/vrouw/X. Niet: men is betrapt maar men was illegaal in nedderland dus eigenlijk had men geen recht op de toelage dis is het de fout van de toelageverstrekker? Alstublieft. Hoeveel moet ik doneren om 5 zaken te zien waaruit blijkt dat 10 slachtoffers daadwerkelijk slachtoffers waren? Of 5 om te beginnen?

Lepo | 13-07-22 | 16:02 | 4

Hou jij nou maar in de commissie Kinderopvangtoeslag gezeten. Dan hoefde het kabinet niet op te stappen en zaten ze hier nog. Oh wacht.

Deflatiemonster | 13-07-22 | 16:39

Begin met vijf miljoen dan praten we verder.

bijna_raak | 13-07-22 | 16:47

Om nog maar te zwijgen van opsporen van betrapte fraudeurs, die, gezien de "ongekende megafraude" toch in grote getale moeten rondhuppelen en - bij mijn weten- niet in de gevangenis zitten hun zonden te overdenken.

Wiebenick | 13-07-22 | 19:11
▼ 1 antwoord verborgen

De redactie van GS mag trouwens maar blij zijn met onze regering, onze ambtenaren en onze rechters.
Er gaat geen dag voorbij of ze zorgen er weer voor dat er zoveel shit boven komt, dat je er de lezers dagelijks mee kunt verrassen.

KeesBruin | 13-07-22 | 16:00

Ambtenaren staan boven de wet, kunnen doen waar ze zin in hebben, zonder ooit gestraft te worden.
Dat is, kort en goed, de conclusie die we uit deze affaire kunnen trekken.
Nederland is totaal verrot.

KeesBruin | 13-07-22 | 15:36

Ja water is nat. Elke eerstejaarsstudent weet dat overheidsinstanties strafrechtelijke immuniteit genieten. Bij voorbaat kansloze zaak. Ook gezien de jurisprudentie.

Jhkq | 13-07-22 | 15:19 | 2

Dan wordt het de hoogste tijd dat die immuniteit opgeheven wordt.

KeesBruin | 13-07-22 | 15:36

Het zou wat zijn als u regeringsbeleid uitvoert e vervolgens daar individueel en persoonlijk op afgerekend wordt.

johnyl | 13-07-22 | 16:18

Geen bewijs?????? Oh ja, er waren zo'n 9000 dosiers weg gegooit.
Maar vele duizenden mensen in het schip, 1 zelfmoord (of zijn het er al meer?) is blijkbaar geen bewijs voor minimaal medeplichtigheid.

Sinclair | 13-07-22 | 15:17

Met dit verhaal had A.Eichmann niet gehangen... was maar een ambtenaartje...

BL!ZZ | 13-07-22 | 15:07 | 1

Inderdaad, maar Eichmann functioneerde onder een andere regering. En die regering had de oorlog verloren. Dat opent dan weer perspectieven.
Deze regering heeft de oorlog helemaal niet verloren, en dus kunnen onze ambtenaren ongestraft hun gang gaan.

KeesBruin | 13-07-22 | 15:38

Glas plas was.

superb_de_lux | 13-07-22 | 15:05

Belasting ontwijken is ook niet strafbaar. Lekker toch!

Twee Jeetjes | 13-07-22 | 15:01

Even terzijde op hoeveel fronten dit fout ging, vraag ik me wel oprecht iets af...

Hier wordt nu gevallen over de stelling dat nationaliteit geen ras is (los van het feit of je discrimineert op basis hiervan). Nemen we hetzelfde standpunt nu in tegenover Russische staatsburgers? Of is het dan wel acceptabel deze anders te behandelen?

Ik krijg namelijk het idee dat mensen die hier nu op tegen zijn in andere gevallen soms voor zijn afhankelijk van het doel dat moet worden bereikt.

Rechts door zee | 13-07-22 | 14:59 | 2

U hebt helemaal gelijk. De reaguurders die nu het hardst staan te gillen, stonde ook vooraan om te reageren op de stukjes over Bulgaren fraude "hoe kan dat toch? Beter controleren, pakt die boefjes", maar nu is iedereen opeens zielig en is het (weer) de grote boze overheid die alles fout doet.

Drek van Dilderen | 13-07-22 | 15:48

Volgens Poetin is Rus een ras, met dit onderwerp heeft het Russenras niets te maken.

BenZen | 13-07-22 | 21:34

De Directeur-Generaal heeft verklaard dat de belastingdienst geen goed archiefsysteem heeft.
Ik moest lachen en snikken tegelijkertijd.

Dr. Worstenbroodje | 13-07-22 | 14:47 | 1

Dat betekent dat alle belastende documenten in de papierversnipperaar belanden

plamoen | 13-07-22 | 18:13
-weggejorist-
Gps_still | 13-07-22 | 14:40 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen


Wat een gezeur over discriminatie.

De groep die zich al dan niet terecht slachtoffer voelt is zeer heterogeen, alle huidkleuren en afkomst is vertegenwoordigd.
Hoezo discriminatie.

Met 1 uitzondering:

De autochtone Nederlanders.
Deze groep wordt hier gediscrimineerd, want zij zijn geen slachtoffer.

Bolhoed | 13-07-22 | 14:38

(Ik was wat laat voor het vorige topic over etnische profilering.)
Ik wist het pas toen Omtzigt er mee kwam. Vermoedde toen zowat meteen dat het om etnische profilering zou gaan. Niet, dat het zonder aanzien des persoons werd toegepast maar om controles op die toeslagen te focussen op bepaalde etnische groepen. Zoals ze zich vrijwel zeker wel vaker op bepaalde kenmerkcombinaties zouden concentreren.
Dacht toen ook meteen dat de belastingambtenaren dat niet zo maar vanuit racisme zouden doen. Want het waarschijnlijkheidstheoretische gereedschap daarvoor - multivariate analysetechnieken - gebruikte ikzelf al in de de jaren 70 van de vorige eeuw. (Momenteel is de state of the art met KI natuurlijk nog aanzienlijk deftiger.)
En daarom vond ik het in mijn hoedanigheid als belastingbetaler juist, en was enigszins verwonderd over dat ambtelijke instanties al zover waren.;-)

WirMachenMusik | 13-07-22 | 14:34

Even bij 4: Nee, het is geen laster (261/262 Sr). Laster gaat over het ruchtbaarheid daaraan geven. Het gaat hier over een lasterlijke aangifte (268Sr).

De uitspraak van het hof is een voorbeeld van doelgericht redeneren. Ze willen een bepaalde uitkomst en vervolgens een voor een alle onderdelen daar op toespitsen.
Zo is er bij 3 wel degelijk sprake van "wel bewust de aanmerkelijke kans aanvaarden". Cassatie in dit geval zou voor de hand liggen, en daarna een stap naar het Europese hof. De opmerking dat het conform de geldende wet was, is niet voldoende motivatie.

2 is natuurlijk een vrijbrief voor alle ambtenaren om te doen waar ze zin in hebben. En dus ook voor hun leidinggevenden om maar alles te bevelen. Met het risico op een Godwin, dit is een legalisatie van "befehl ist befehl". Natuurlijk geldt die immuniteit niet voor ambstmisdrijven. Ik zou daar, als ik de toeslagenouders was, ook eens naar kijken.

1. Dit is HET probleem van strafrecht. Er moet bewijs zijn. Als iemand er volledig in slaagt om het bewijs weg te werken, dan kan hij niet veroordeeld worden.
Blijft een civiele zaak over. Daarin gelden andere waarderingen van het bewijs.

Kortom: Cassatie, evt. hof van Europa en daarbovenop een civiele zaak (onrechtmatige daad zou ik het eerst proberen).

ParadiseLost | 13-07-22 | 14:30

Nederland staat eigenlijk op hetzelfde niveau als een willekeurig hossiewossie land in afrika. Een gemiddelde dictatator zou zich nog schamen

laadpaal | 13-07-22 | 14:26

Ik wil bij deze hier iedereen die aangifte doet voor zijn inkomen €0,01 teveel terug te betalen bij de eerstvolgende aangifte. Deze wordt dan afgekeurd en u krijgt het bedrag teruggestort. Daarna wel even het juiste bedrag overmaken om gezeik te voorkomen.
Zet ze maar aan het werk, ze hebben het toch al druk genoeg.

Groene_pixel_man | 13-07-22 | 14:26

Selectie op land van herkomst is toch zo logisch als wat? Op de vlucht vanuit Curaçao komt ook meer meer drugs mee dan vanuit Singapore.

Vula | 13-07-22 | 14:18

Er zit ook geen einde aan. Je stuurt deze lui tot 6x aan toe een formulier voor de automatische incasso, het is gewoon te moeilijk voor ze. Uiteindelijk krijgen ze het voor elkaar om wel brieven te sturen dat je te laat bent met betalen, maar dat ben je niet, zij zijn te incapabel om het te incasseren. Volgens mij is er gewoon opzet in het spel om nog meer geld binnen te harken.

Kale dodo | 13-07-22 | 14:15 | 2

Bij de voorlopige aanslag vennootschapsbelasting, die je in delen betaald, krijg je elke maand een brief per postduif dat het openstaand bedrag verminderd is door de maandelijkse betaling.
Daarbij zit dan een acceptgiro met de vermelding "gebruikt u deze acceptgiro niet? betaal dan op rekeningnummer X". In de brief zelf staat "gebruik bij een betaling de acceptgiro hieronder". tsjaa wat is het nu :)

In de voorlopig aanslag vpb, staat "deze aanslag kunt u in een aantal termijnen voldoen, maar u kunt de Belastingdienst ook machtigen."
ja amahoela dat ik ze machtig, want uit deze voorlopig aanslag brief wordt voor mij niet duidelijk of ze dan gelijk het gehele bedrag afschrijven, of per maand het termijnbedrag (wat je ook nog zelf moet uitrekenen).

Dan denk ik kunnen ze dit nu niet even makkelijker maken, en een tabelletje maken met daarin de nog resterende bedrag per termijn.

Oja fun fact, als ik alles in één keer betaalde (geen klein bedrag) kreeg ik, -tromgeroffel-, -daar komt-, -zit je goed op je stoel?!?- ===> €1 (zegge en schrijve één) fucking euro!!! hahaha nee dank je!

Tini | 13-07-22 | 17:16

@Tini | 13-07-22 | 17:16: en wist je dat je die ene € alleen maar krijgt omdat die stumperds het in hun systeem niet op 0 kunnen zetten? ROFLOL

Antikrijst | 13-07-22 | 17:30

Frauderen (Bulgaren fraude) loont dus.

Is dit nog nieuws? | 13-07-22 | 14:13 | 2

Voor die 5%, waaronder het rariteitenkabinet van Marx Rutte. Niet voor de 95% van de toeslagenouders die niet hebben gefraudeerd.

4HoogAantWater | 13-07-22 | 14:22

Lekker gewerkt, pikkebazen!

NACademicus | 13-07-22 | 14:12

De wet beschermt de sterken beter dan de zwakken. Dat is al eeuwen zo.
Dus wie daar van opkijkt, mag de schuld geven aan de geschiedenisboekjes die de scholen gebruiken.

Schadenfreude | 13-07-22 | 14:06

Discriminatie op basis van nationaliteit mag dus wel?

Mali | 13-07-22 | 14:03 | 3

Positieve discriminatie mag altijd

small_town_dude | 13-07-22 | 14:07

Nu wel, maar voor Wilders niet. Toen waren Marokkanen een ras, nu een nationaliteit omdat dat beter uitkomt.

Kaal-dik-en-lelijk | 13-07-22 | 14:17

Het hof het er in detail naar gekeken. De wet is de wet, jammer dat er niemand achter de tralies lijkt te verdwijnen.

Komjehiervaker | 13-07-22 | 14:02

Op zich snap ik dit wel. De politiek is en blijft verantwoordelijk. Daar moe(s)ten er koppen rollen. Hoe onbegrijpelijk ook: het wordt een janboel als individuele ambtenaren vervolgd kunnen worden voor de uitvoering van iets dat de politiek bedacht heeft.

Amsterdamsko | 13-07-22 | 14:02 | 1

Maat dat is nu het hele punt hier. De politiek vraagt om geen herhaling van de Bulgaren fraude, maar vervolgens gaan die ambtenaren dat zelf invullen en duidelijk over de schreef. Het middel was in dit geval ernstiger dan de kwaal.

Kaal-dik-en-lelijk | 13-07-22 | 14:38

Uitspraak staat los van aangifte tegen ambtenaren
De beslissing staat los van de procedure die is aangespannen door advocaat Anis Boumanjal. De raadsman laat aan [website die hier niet genoemd mag worden] weten dat deze beslissing van het hof was te voorzien.

"Bij het doen van aangifte namens mijn cliënten is daarop geanticipeerd", aldus Boumanjal. De advocaat legt uit dat hij zich richt op individuele ambtenaren binnen de Belastingdienst.

"Uit verscheidene e-mails kan worden opgemaakt dat deze medewerkers moedwillig handelden en niet per se in het algemeen belang. In dat geval genieten de ambtenaren geen immuniteit, zo stelt het Hof ook in zijn uitspraak." Volgens de raadsman is dat een wezenlijk verschil.

"Het wachten is dan ook nog altijd op een definitieve beslissing op onze aangifte. De uitspraak van het Hof heeft de deur nog niet dichtgegooid, integendeel."

Tapu | 13-07-22 | 14:01

Ze komen overal mee weg.
De baas houdt nl ook niet van al te veel onafhankelijk denkend nieuw elan.
"Bizar: premier #Rutte brengt vandaag een bezoek aan boeren om in gesprek te gaan over de #stikstofcrisis. Maar er zijn alleen geselecteerde media uitgenodigd. Zo kan alleen #NOS filmen en vragen op camera stellen. Stuitend, met zoveel onrust en onzekerheid in het hele land."
twitter.com/fonslambie/status/1547175...

chausson61 | 13-07-22 | 13:59

Al een reactie van Greet?

gemeentereiniging | 13-07-22 | 13:47 | 2

Greet heej ook verkasie.

TonAlias | 13-07-22 | 13:49

De mening van Geert is al jaren bekend en wordt al net zo lang genegeerd. Helaas.

Veepert | 13-07-22 | 15:08

Hier wordt je toch pislink van?

error503 | 13-07-22 | 13:47

Bananen, iemand?

nietzomoeilijk | 13-07-22 | 13:43
-weggejorist-
TonAlias | 13-07-22 | 13:42 | 3

Iedere ambtenaar met 2x modaal en een dispuutverleden eruit knikkeren en vervangen door een afgestudeerde zonder dispuutverleden.

Alquest | 13-07-22 | 13:40 | 3

Want dat dispuutsverleden is aantoonbaar relevant?

Tapu | 13-07-22 | 14:05

@Tapu | 13-07-22 | 14:05:
Zodra je het broekje open doet, komt het aroma je tegemoet - we zijn in Leiden!

Louter Leuter | 13-07-22 | 14:27

Niet ontgroenden zijn dus de "nieuwe bestuurlijke" aanwinsten. Geef mij maar een handelaar in oude metalen en tweede hands auto's, die kunnen in ieder geval rekenen en rechtuit denken.

P. Breidel | 13-07-22 | 17:16

Trias corruptica

davesl1210 | 13-07-22 | 13:38

Als het vastleggen van een vermoeden of verdenking door de overheid al laster zou opleveren kunnen we het OM en de politie wel opdoeken.

Dit is echt een onzinnig onderdeel van de klacht. Er is echt wel wat aan te merken op de belastingdienst, maar dit is een kansloos verhaal van Plasman.

BobDobalina | 13-07-22 | 13:38

Fvd gekkie Gideon had het gisteren over het recht op verdediging bij aanranding door de Staat, art. 41 of zoiets.

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-22 | 13:37

Ook aan akkefietje belastingdienst met Uber denkende...

TonAlias | 13-07-22 | 13:36

De belasting is veel te compliceert dus betaal ik allang geen belasting meer. Heb net een Telefoonhoes winkel geopend en overweeg er nog een nagelstudio bij te nemen. Döner ging niet meer, zijn er al vier van in deze straat.

jan huppeldepup | 13-07-22 | 13:36 | 4

Kapperszaak + Auto APK + 2e hands kleren export/import.

ChatBot | 13-07-22 | 13:49

@ChatBot | 13-07-22 | 13:49:
B keus groente en fruit , contant inkopen .hoppa zo in je zak.
Als het niet zulke.mooie producten zijn, gewoon liegen dat het bio is

deathchant | 13-07-22 | 13:54

@TonAlias | 13-07-22 | 13:37: wat een simplisme. Niet gratis. Echt niet inschrijven en klaar. Zijn mensen die via azc naar deze gemeente worden door verwezen.

Kattie | 13-07-22 | 19:10
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang de uitvoering van de WEF agenda niet in gevaar komt, zal het in Den Haag en Brussel worst wezen. Protesten, bewezen onbehoorlijk bestuur, toenemende polarisatie in de samenleving, stem prognoses enz het doet ze allemaal helemaal niks, want als het erg ECHT om gaat, dan nemen ze de kern beslissingen zonder enige tegenspraak.. CETA, Associatie verdrag, Wapens leveren, Massa Immigratie, Land onteigening wordt gewoon in gang gezet zonder enige invloed en of tegenspraak.

klaverboerdenham | 13-07-22 | 13:33 | 1

Dat kunnen ze omdat ze een groot wapen in handen hebben: de pers. Teveel Nederlanders geloven de propaganda van de NPO, en komen dus niet in opstand. Of stemmen op een niet-kartel partij.

martymcfly | 13-07-22 | 13:43

Mooi dat het wel allemaal voorspelbaar is. Vroeguh dacht je nog de minister, rechter of OM grijpt misschien in. Nu zitten ze allemaal mooi op 1 lijn met als resultaat dat de maatschappij altijd verliest.

Drukvandaag | 13-07-22 | 13:32

Trias politica....

Pretba | 13-07-22 | 13:31 | 1

Hebben we niet in Nederland (de regering, de uitvoerende macht, mag ook wetten indienen). De Raad van State is én de eerste adviseur van de regering én de hoogste bestuursrechter (ergo, een slager die zijn eigen vlees mag keuren).

Louter Leuter | 13-07-22 | 14:25

Voor sommige zaken moet je hebben doorgeleerd. Onderscheid naar nationaliteit is niet per definitie onderscheid naar ras. In het geval van Wilders was dat wel het geval. Dat is ook niet gek. Het gaat Wilders niet om welke nationaliteit iemand met Marokkaanse roots heeft. Oftewel, de context is zeer bepalend. We willen toch niet naar een belastingdienst die helemaal niet naar nationaliteit mag kijken? Maar goed, rechten is dan ook niet voor niets een studie. Iedereen kan uitspraken lezen, maar begrijpen is weer een verhaal apart.

BobDobalina | 13-07-22 | 13:31 | 5

Ah de betekenis van een woord is derhalve ondergeschikt aan de interpretatie ervan door rechters. Hiermee bevestig je dus precies wat er werd gezegd.

ChatBot | 13-07-22 | 13:42

Veel meer dan naar de naam hoef je niet te kijken hoor om te weten of iemand Nederlander is of niet.
Ook niet bij de derde generatie.

Ichneumonidae | 13-07-22 | 13:49

@ChatBot | 13-07-22 | 13:42: het woord ras is een moeilijk te interpreteren woord. Er bestaan wetenschappelijk gezien geen mensenrassen (als ik het goed heb onthouden, kan men op basis van dna wel verschillen zien maar niet tot een een definitie komen). Dit begrip is dus mede in de rechtspraak verder gedefinieerd. Tsja, zo werkt het in de rechtspraak nu eenmaal.

BobDobalina | 13-07-22 | 14:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Schokkend. Ik heb geen ander woord. Echt schokkend.

Bewezen liegen, bedriegen, knevelen door ambtenaren én de landsadvocaat. En ze komen er allemaal bij weg. Niemand is zijn baan kwijt, niemand heeft ook maar een reprimande gekregen. Ze overtraden de wet, ze wisten het. En ze komen er allemaal mee weg.

Schokkend.

Heau even | 13-07-22 | 13:30

Als je als burger in aanmerking komt voor toeslagen heb je meestal geen geld voor een goede belastingadviseur (€ 200 en hoger per uur). Die wil jou trouwens ook niet als klant, want al die toeslagen vormen te samen een grote bak gezeik.
Easy prey dus voor de Belastingdienst. Procederen kun je nauwelijks, want geen geld. Bovendien kost het de Belastingdienst geen rooie cent - en gaat gewoon door tot de hoogste rechterlijke instantie.
Dat duurt al snel een jaar of 5.

Ichneumonidae | 13-07-22 | 13:30 | 2

Stalingrad tactiek wil nog wel eens helpen qua uitstel: enorm veel brieven en bezwaarschriften schrijven zodat er een enorm dossier ontstaat dat zo complex is, dat het te winnen bedrag wordt afgeschreven en de zaak gesloten.

ChatBot | 13-07-22 | 13:34

@ChatBot | 13-07-22 | 13:34: Mwah, je maakt bezwaar en dat wordt afgewezen. Kun je naar de rechter (en dat kan men dan niet betalen).
Als jij 3 ordners opstuurt wordt er heus niet naar gekeken hoor.

Ichneumonidae | 13-07-22 | 13:47

Naar het gemeentehuis lopen en je eigen uit laten schrijven.
Probleem opgelost.

Haberdoebas | 13-07-22 | 13:29

Lang voordat er zoiets als ‘algoritmes’ waren kon de goed geïnformeerde burger in de (toen nog louter) papieren kranten veelvuldig lezen over fraude met bijstandsuitkeringen, kinderbijslag en gezondheidszorg die door bepaalde etnische groepen disproportioneel vaak werd gepleegd. Je had zelfs ‘specialisten’ op bepaalde gebieden, en dat werd dan door de mensen in hun eigen etnische groep massaal gekopieerd.

Ook indien je op de sociaaleconomische achtergrond filterde bleven bepaalde etnische groepen disproportioneel vaak bepaalde vormen van fraude plegen. In hun landen van herkomst is fraude plegen zelfs een soort volkssport.

Niet vreemd dus dat ze dat hier ook doen, misbruik makend van de (extreme) naïviteit en desinteresse (!) van - voornamelijk - ‘linkse’ bestuurders (die hen als kiesvee gebruiken: ‘stem op mij, dan komt het wel goed met uw uitkeringen en andere sociale voorzieningen’).

Het is een kip-ei discussie.

Deze algoritmes zijn heus niet ‘zomaar’ uit het niets ‘discriminerend’ richting bepaalde etnische groepen geworden.

Uiteraard geldt dat niet voor ALLE gevallen, want veel mensen zijn echt slachtoffer geworden van schandalige fouten.

Maar er zit nu eenmaal een voorgeschiedenis achter.

De overheid heeft een verantwoordelijkheid om zorgvuldig met ONS belastinggeld om te gaan.

Door falend immigratiebeleid door de decennia heen hebben we nu dus te maken met problematiek die niet effectief door de overheid kan worden aangepakt.

Dan krijg je dus dit soort misstanden, met gebrekkig functionerende algoritmes.

Waar zit dus het echte kernprobleem? En welke politieke partijen hebben deze ellende in de eerste plaats laten ontstaan (en decennialang laten dooretteren)?

Ken uw geschiedenis. Dan weet u tenminste naar wie u met de priemende vinger kunt wijzen.

Kompromat | 13-07-22 | 13:28 | 5

De sociale advocatuur is over de toeslagaffaire gaan rellen omdat voor het eerst de door jouw genoemde genoemde groep werd aangepakt door de overheid zoals andere onschuldige burgers. Fatima bleek onder Balkenende/Rutte net zo onveilig als de rest. De sociale advocatuur had midden jaren tachtig tekeer moeten gaan toen duidelijk was dat Europa zou verThatcheren. Sociolinks wilde echter voor dat burgervolk geen moeite doen. Een misstand waar geen groenlinkse donder ooit op werd aangesproken.

zeurmachine | 13-07-22 | 13:44

Mijn probleem zit niet zozeer in de ontstaansgeschiedenis maar bij het zelfreinigende (on)vermogen van de belastingdienst en alle (ambtelijke en politieke) krachten die dit jaren heeft doen voort-etteren.

klaverboerdenham | 13-07-22 | 13:45

@klaverboerdenham | 13-07-22 | 13:45:
En vervolgens kunnen ‘schuldige’ oppositiepartijen, die er dus voor gezorgd hebben dat het probleem in de eerste plaats is ontstaan, nu effectief oppositie voeren tegen het huidig falend beleid. Waarmee ze hun eigen falen dus mooi kunnen maskeren.

Met als gevolg dat straks de slecht geïnformeerde kiezer, die zich door dit ‘sterke’ oppositie optreden heeft laten manipuleren, bij de eerstvolgende verkiezingen op die partijen zou kunnen stemmen.

Kompromat | 13-07-22 | 14:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Benieuwd wat er allemaal nog meer aan rapporten, rechtszaken en absurde plannetjes tevoorschijn komen in de recesperiode. Zouden ze het eind halen of toch eerder terug vanwege een overload aan shit die ineens boven komt drijven?

elfenstein | 13-07-22 | 13:28

Ik zou zeggen afschaffen die hap. 10 procent flat tax en geen toeslagen meer.

HaaiBaai | 13-07-22 | 13:28 | 1

En dan aub die tax pas laten beginnen van 40K per persoon per jaar en dan de toeslagen e.d. afschaffen.

LangeTijdGeleden | 13-07-22 | 13:31

Ach, als je als burger een "racistische" grap maakt over bijvoorbeeld Turken of Marokkanen wordt je tot aan de Hellepoort achtervolgd door de "rechtsspraak" of op zijn minst door tal van mensen en organisaties "gecancelled" in deze kromme woke maatschappij. En als je openlijk PVV of FVD aanhangt kom je niet meer in aanmerking voor enige baan van importantie of met goed inkomen. Maar bestuurlijke plucheklevers, zelfverkozen regenten en beschermde ambtenaren komen overal mee weg. Nuff said, ik rust mijn koffer.

Andreas_Kruis | 13-07-22 | 13:27

Dit is een van de vele redenen waarom er omgekeerd gevlagd wordt. Het zou mooi zijn als in de Randstad, en daarbij in het bijzonder Den Haag, dit teken van grote onvrede massaal overneemt. In delen van het Groene Hart gebeurt dit al. Als u het doet durven de buren het waarschijnlijk ook. Bij ons gaat het rood/wit/blauw weer respectvol in top zoals het hoort indien er iets groots te vieren is. Een kwestie van nog even geduld hebben.

Een vrije paling | 13-07-22 | 13:25 | 2

Vrouwe elfenstein kwam gisteren teruggereden uit D. en verbaasde zich over de hoeveelheden blauw/wit/rood onderweg, overal, tot aan Amsterdam hangen ze en het worden er iedere dag meer. Dit gaat niet goed zo.

elfenstein | 13-07-22 | 13:31

Bij mij in het zeer brave Haarlem zie ik ook wat vlaggen. En ik woon in een D66 wijk.

martymcfly | 13-07-22 | 13:46

Iemand zin in een lekkere banaan? Wat moet 't toch heerlijk zijn om zo onschendbaar te zijn, een beetje aankloten, salaris vangen en pensioen opbouwen en geenhaan die ergens naar kraait. Misschien moeten die 65.000 potentiele drugdealers hun opties nog maar eens overwegen en bij de belastingdienst solliciteren. Leuker kunnen we het niet maken...

4HoogAantWater | 13-07-22 | 13:23

Hele belastingdienst opheffen, alle kantoren sluiten. Als je half Apeldoorn + nog heel wat bijkantoren nodig hebt voor een dienst, weet je dat het uit de hand is gelopen. Belasting innen moet een heel eenvoudig iets zijn, zeker in 2022. Alle toeslagen en extra heffingen schrappen, gewoon een doodeenvoudige inkomstenbelasting en btw, klaar.

John McClane | 13-07-22 | 13:22 | 1

Je was me net voor.

HaaiBaai | 13-07-22 | 13:29

Maar vul zelf die aangifte eens niet helemaal goed in en u wordt vervolgd tot aan de poorten van hel.
Consequenties, die zijn er voor nukubu's.

Deflatiemonster | 13-07-22 | 13:21 | 2

Yep.
En ze gaan al heel ver voor 150 euro heb ik meegemaakt.

LangeTijdGeleden | 13-07-22 | 13:27

Inderdaad, in mijn bijdrage zojuist refereerde ik al aan de Hellepoort Uw plempsel nog niet gezien hebbende. Twee geesten een gedachte zal ik maar zeggen :)

Andreas_Kruis | 13-07-22 | 13:31

Ach kijk aan, 'onze' Sylvana heeft ook weer de racismekaart getrokken.

Sylvana Simons@SylvanaBIJ1 54m
“Maar mevrouw Simons, zegt u nu dat Nederlandse instituties vol zitten met racisme en andere vormen van discriminatie en uitsluiting?!”
Ja. Dat zeg ik al een tijdje.

Cornelis12 | 13-07-22 | 13:21

Kijk, dat medewerkers in die groepen met dat paupersysteem te maken hebben gekregen en door algoritmes en andere teringzooi keuzes moesten maken die achteraf onwelvallig gelopen zijn... Dat is tot daar aan toe.

Maar er is dus géén één LEIDINGGEVENDE, aka, een persoon die verantwoordelijk is voor z'n werknemers... Gestraft of geroyeerd?!
Dus wel jaren lang een salaris ontvangen die waarschijnlijk vele malen boven modaal lag omdat je verantwoordelijkheden hebt en dus ook eventuele problemen verantwoording voor zou moeten nemen (en dus ook ontslag indien nodig) om vervolgens als het puntje bij paaltje komt na een grote fuckup er totaal geen 'schade' van te ondervinden?!

zucht.

LangeTijdGeleden | 13-07-22 | 13:19 | 1

Ja, dat juist. Zo godvergeten schandalig. Alle vlaggen ondersteboven, nu.

vanDeudekom | 13-07-22 | 13:37

"Strafrechtelijke immuniteit."
Dit moet echt z.s.m. veranderen. Van den zotte dat ambtenaren boven de wet staan.

knutsel_ | 13-07-22 | 13:18

Prima geregeld hoor, nog voor de parlementaire enquête alvast een uitspraak dat iedereen onschuldig is.

Zoelense Hobbyboer | 13-07-22 | 13:17

Er is slechts één remedie. Schaf dat bestuursrecht af. Het bestuursrecht is het wapen van de overheid tegen de burger. Schaf dat gerechtelijke privilege van de overheid af.

zeurmachine | 13-07-22 | 13:17

Don’t mess with the Belasting fokking Dienst! Comes a tall handsom man in a dusty dark coat with a red right hand!

Tiscali-2 | 13-07-22 | 13:17 | 3

You're a microscopic cog in his catastrophic plan.

elfenstein | 13-07-22 | 13:24

@Tiscali-2 | 13-07-22 | 13:25:
Nummertje nog maar eens opzetten doet. Het is precies dat gevoel, machteloos, kansloos, de duivel komt en je kan er niks aan doen....

elfenstein | 13-07-22 | 13:54

Veel te veel tekst op mijn volle maag, maar het feit is dat iedereen tegenwoordig 'data driven' wil zijn. Ook de belastingdienst. Dat de conclusies daarvan niet politiek correct zijn ligt niet aan deze methode, het is slechts een objectieve uitkomst. Kunstmatige intelligentie zou ook met dezelfde resultaten komen, de software noemt dat gewoon 'hidden insights' enzovoort. De wokies denken dat dit komt door een bias die er door mensen in is gestopt. Maar goed, ze doen er mee wat ze willen, ik betaal wel weer flink mee als ik mijn aangifte zie...

small_town_dude | 13-07-22 | 13:17

Ik heb nooit problemen met de belastingdienst. Ik krijg waar ik recht op heb. Soms had ik wat meer moeten krijgen en betalen ze dat netjes na. Soms heb ik wat teveel gekregen of te weinig betaald en dan betaal ik dat na.
Tot zoverre mijn positieve ervaringen.

Echter, om in Nederland daadwerkelijk te kunnen begrijpen hoe alles belastingtechnisch in elkaar steekt qua rechten en plichten. Alle ditjes en datjes die van invloed zijn op (terug) te betalen of te ontvangen toeslagen en inkomstenbelasting, dat is zo'n enorme brei en broddel. Het is goed te begrijpen dat heelveel mensen dat niet kunnen overzien
De belastingdienst heeft 8 weken of meer nodig om een simpele wijziging in je aanvraag Kinderopvangtoeslag te verwerken, waardoor het makkelijk 3 maanden duurt voordat je een hernieuwde berekening krijgt. Had je die 3 maanden geen recht meer erop, maar het wel nog gekregen door deze stroperigheid, hoppa meteen aftikken. Anderzijds doen ze over een reguliere definitieve berekening over een bepaald toeslagjaar makkelijk een half tot een heel jaar nadat je werkelijke verzamelinkomen bekend is.

Alles werkt met voorschotten, herberekeningen, definitieve berekeningen en heb je te weinig gekregen, dan krijg je dat vaak meer dan een jaar later eens. Je had er zomaar, zeg eens wat, een paar rekeningen van kunnen betalen.

Ik prijs me gelukkig dat ik dat hele speelveld vrij goed overzie en daar ook wat lol aan heb en eer uithaal om het spel goed te spelen. Maar het is een zooitje.

WasHetMaarMakkelijk | 13-07-22 | 13:16 | 7

U krijgt waar U recht op heeft? Recht op basis van wat? Ik betaal alleen maar.

Andreas_Kruis | 13-07-22 | 13:35

@Andreas_Kruis | 13-07-22 | 13:35:
Op basis van het toeslagen- en inkomstenbelastingsysteem dat op dit moment in Nederland gehanteerd wordt.
En dat is me een broddel en brei als je kinderen hebt, maar ik laat geen euro liggen. Hiero, terug inleveren die geroofde belastingpenningen.

WasHetMaarMakkelijk | 13-07-22 | 14:00

@WasHetMaarMakkelijk | 13-07-22 | 14:00: OK, eens, ik geef U groot gelijk dat U zoveel mogelijk probeert terug te halen. Maar het huidige belastingsysteem en vooral het toeslagencircus is gewoon een farce. Ik verdien goed en ben bijna 62, daarom ben ik per 1-1-2022 minder gaan werken (30 uur i.p.v. 50-70 uur). Netto maakt het niet zoveel uit door goede regelingen bij mijn werkgever en dus kunnen we concluderen dat werken niet loont. Daarnaast, mijn beste 2 vrienden werken voor net boven het minimumloon en houden netto minder over dan mensen in de bijstand met een berg toeslagen, bizar!

Andreas_Kruis | 13-07-22 | 14:21
▼ 4 antwoorden verborgen

All aboard the baantjescarrousel!

Zeurders | 13-07-22 | 13:15 | 1

So all aboard for the American tour
And maybe you'll make it to the top
But mind how you go
And I can tell you 'cos I know
You may find it hard to get off

Louter Leuter | 13-07-22 | 14:15

Kafkaëske rechtspraak.

Je kan als (door de overheid) gedupeerde burger ongezien de typhus krijgen.

Doei rechtsstaat, het was leuk zo lang het duurde.

de visser | 13-07-22 | 13:14

Op naar het Europese hof.

echtpaul | 13-07-22 | 13:14 | 2

Next level, same result.
Zonder belastinginkomsten va de EU-landen geen Europees hof.

ChatBot | 13-07-22 | 13:18

Nee hoor. Gewoon een trekker van een boer lenen en door hun glazen pui heen rijden. De boerenprotesten bewijzen maar weer eens dat de overheid alleen naar grote, krachtige groepen wordt geluisterd en niet naar de zwakke individu.

Alexander des Burgus | 13-07-22 | 15:17

Opmerkelijk, zowel m'n ex alsook ik zei de gek krijgen de laatste weken brieven van de belastingdienst met verrekeningen uit de jaren 2013 en 2015. Gaat om 2 x 1 euro en bedragen van 20 euro die we van de belastingdienst terug ontvangen. Ook een naheffing uit 2017 van zo'n 280 euro terwijl verleden jaar uit een opgevraagd overzicht nog bleek dat er niets meer openstond. Teken dus dat ze hun hele systeem aan het doorspitten zijn.

NB; wij hebben beiden niets met die hele toeslagenaffaire te maken. Zijn blank en zo Hollands als onze koning.

Cornelis12 | 13-07-22 | 13:14 | 7

Als ik uw verhaal goed begrijp heeft de Belastingdienst dus momenteel tijd om aangiften uit 2013 (9 jaar geleden!) door te spitten en brieven te versturen voor een euro te veel, of te weinig betaald. Maar er is geen mankracht om onderzoek voor de gedupeerden van de toeslagaffaire te doen? Ook niet nadat er al zo'n 40 personen extra aangenomen zijn voor die taak? Prioriteiten stellen kunnen ze ook al niet bij de Belastingdienst. Dit is toch pure waanzin?

Toos Bevergeil | 13-07-22 | 14:07

@Noobster | 13-07-22 | 13:24: De hollandse helft is 5 generaties met Duitsche partner gekoppeld geweest. Wilhelmina, Juultje en Bea waren hartstikke Duits. Max is Baskisch van achtergrond.

AntiZanicz | 13-07-22 | 14:26

@James Lastig | 13-07-22 | 13:53: Ja, daar ziet heel veel buitenlands in, maar uiteindelijk via die afstammingslijnen wel met een hele grote verassing die dei bijna niemand weet. <...> De huidige koning heeft ook een Duitse overgrootvader (Hendrik van Mecklenburg-Schwerin, hij was de echtgenoot van koningin Wilhelmina) Haar moeder is ook Duits, namelijk Emma van Waldeck-Pyrmont, die bekend werd als koningin regentes Emma, een latere echtgenote van koning Willem III. Met de oma van Wilhelmina (de vrouw van koning Willem II) Anna Paulowna van Rusland zit er ook Romanov tsarenbloed in het Nederlandse koningshuis.

De oma van Wilhelmina (Anna Paulowna) was een dochter van de Russische Tsaar Paul I. Dan de overgrootmoeder van koningin Wilhelmina, die heette Wilhelmina van Pruisen (haar roepnaam was Mimi) Geboren in Potsdam, dochter van de Pruisische koning Frederik Willem II. Zij was de echtgenote (en tevens een volle nicht) van Koning Willem I. Dan de moeder van koning Willem I (getrouwd met de laatste Nederlandse stadhouder Willem V) zij heette ook Wilhelmina van Pruisen en was een kordate tante die in daadkracht haar man overvleugelde. nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelmina_van_...)

Via haar Pruisische voorouders stamt de Duitse moeder van koning Willem I af van Louise Henriëtte van Oranje-Nassau die via haar vader Frederik Hendrik van Oranje (bijgenaamd de Stedendwinger) een kleindochter is van Willem van Oranje en zijn vierde vrouw Louise de Coligny.

Dus via hun Duitse voorouders in de Pruisische Hohenzollern dynastie stamt het Nederlandse koningshuis weldegelijk ook af van Willem van Oranje. Hetzelfde geldt, dat weet bijna niemand, de 19e eeuwse en vroeg 20e eeuwse Duitse keizers Wilhelm I en II, ook zij stammen van Willem van Oranje af, net als het Nederlandse koningshuis, via: nl.wikipedia.org/wiki/Louise_Henri%C3...

Vuurspuger | 13-07-22 | 18:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Nog niet zo veel jaren geleden zou ik zeggen dat de overheid best OK is, hoewel de bureaucratie altijd een probleem was, maar sinds Rutte een tijdje de macht heeft ben ik overtuigd dat de overheid de vijand van de burgers is.

Dit is toch schandelijk? De ene overheidsdienst houdt de ander de hand boven het hoofd. Ik geloof wel dat er zat individuele ambtenaren naar en eer en geweten handelen, maar te veel doen dat niet en zij die de lijnen uitzetten zeker niet. Juist vanuit de ambtenarij komen meldingen dat er onrecht wordt aangedaan en nu dit weer.

Groningers, boeren, slachtoffers van het toeslagenschandaal, mensen die de rekeningen niet meer kunnen betalen, mensen die op een huurwoning wachten, en ga maar door. De overheid heeft altijd gelijk en de protocollen van de overheid moeten geen gevaar lopen. Dat laatste is bv reden dat herstelbetalingen aan tot schuldenaar gemaakten niet uitgevoerd kunnen worden. “De belastingdienst kan het maar het systemen niet aan”.

Ambtenaren die criminele activiteiten begingen ten opzichte van onschuldige burgers zijn immuun want deden dit in opdracht van de staat. Befehl ist Befehl gaat blijkbaar op in het Nederland van het regime Rutte.

We zijn een land waar we de nationale vlag wel permanent op de kop kunnen blijven hangen.

Nuuk | 13-07-22 | 13:13 | 5

@Zeurders | 13-07-22 | 13:17:
Het functioneert voor zichzelf. Op papier klopt er heel veel, dat is zeker zo. Mooie regelingen voor een ieder en als je er in zit en het loopt dan is het prima. Probleem is dat er ook heel veel mis gaat en dat mensen steeds meer in een uitzichtloze molen komen.

Neem de gezondheidszorg. Prima hoor, we kunnen veel, betaalbaar voor het individu (al kost het bakken aan belastinggeld) en zit je in een behandeling dan is dat mooi. Zit je er niet in, dan hebben we het over de zeer lange wachtlijsten. Er staan heel veel mensen op, ik ken het als verpleegkundige zijnde wat een ellende er dan ontstaat.

Wonen idem, mensen die wachten op schadeloos stellen vanwege schade door overheidsbeleid (Groningen, toeslagen slachtoffers) idem.

Er was een enorm krakeel over de enorme rijen op Schiphol, maar stel je nu eens voor dat iedereen die ergens op de wachtlijst staat voor zorg, wonen, schadeloosstelling, eens in een rij gaat staan. Die van Schiphol verbleekt daarbij. De ziekenhuizen en GGZ hebben samen al meer dan 200.000 wachtenden. Stel die staan allemaal anderhalve meter van elkaar (we willen geen nieuwe coronagolf) dan heb je het over 300.000 meter = 300 kilometer. Een rij van Maastricht tot De Waddendijk.

Nuuk | 13-07-22 | 13:45

A nation of sheep will soon have a government of wolves. E.R.Murrow

small_town_dude | 13-07-22 | 14:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor de Belastingdienst ben je niet echt mens. Je bent een BSN-nummer.

Ichneumonidae | 13-07-22 | 13:13 | 1

Behalve als dat nummer in het Turks, Surinaams of andere exotische karakters is geschreven.

gemeentereiniging | 13-07-22 | 13:44

Ben even lui en koppie pasta een reaguursel van vanochtend:

De houding van de Belastingdienst is schokkend, en in het kielzog daarvan de topambtenaren en regering en vooral de - voor visie moet je bij de opticien zijn - minister president die zijn handen wast in onschuld. Wat in principe de meest integere overheidsdienst dient te zijn (ivm de enorme macht die het heeft), en die in twijfelgevallen vóór de burger kiest, is tot op het bot afgebroken. Topambtenaren en "bestuurders" (wat een absolute kul term is voor politici die zelf nooit ergens voor verantwoordelijk zijn geweest) moeten aansprakelijk gehouden kunnen worden. Daarin faalt dus de Raad van State (een staatkundig gedrocht van de eerste orde). Ook de vele zelf veroorzaakte crisissen zijn een teken aan de wand ("en aan de ingeslagen weg wordt niet getornd"). Mijn vertrouwen in de Nederlandse overheid, bestuur en politiek is tot het absolute nulpunt gezakt.

Louter Leuter | 13-07-22 | 13:13

De hoofdverantwoordelijke, opdrachtgever en eindverantwoordelijke is Mark Rutte. Gelogen onder ede en toch weer Premier. Die man moet vervolgd worden wegens een ernstig ambtsmisdrijf!

Frilek | 13-07-22 | 13:13 | 7

@Frilek | 13-07-22 | 13:19:
Kijk naar zijn PA's in de kamer... denk je dat de Tassendraagster en al dat falend grijs klap- en stemvee van de vvd66 hem weg zullen stemmen?

Louter Leuter | 13-07-22 | 13:26

@Frilek | 13-07-22 | 13:22: Toeslagenaffaire en kwestie Omtzigt functie Elders vonden plaats tijdens Corona. The Lying Dutchman wordt ook bij de volgende verkiezingen weer met een overwinning beloofd. Let maar op.

James Lastig | 13-07-22 | 13:48

de mensen zelf blijven op hem stemmen hoor

Boeddha18 | 13-07-22 | 14:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Een mooie precedent voor de burgers om massaal de belastingregeltjes te negeren en zoveel mogelijk zwart en/of anderzijds buiten de belasting om te doen. Laat ze de tyfus krijgen dat stel varkens.

Alfred E. Neuman | 13-07-22 | 13:12 | 1

Ik kreeg net van de KvK een email:

Elk kwartaal krijgen veel ondernemers een naheffingsaanslag omdat ze geen aangifte omzetbelasting hebben gedaan. Deze belastingaangifte is verplicht voor iedereen die volgens de Belastingdienst ondernemer is voor de btw. Als je bewust of per ongeluk geen aangifte doet, krijg je een naheffingsaanslag en een boete...

Ik ben ook ver gebleven van alle coronaregelingen.

Louter Leuter | 13-07-22 | 13:19

Primaire taak van de overheid is zichzelf in stand te houden. Zonder belastingdienst geen overheid. Logisch dus deze immuniteit, die snel geregeld is door wat vriendjes bij Justitie. Want Justitie volgt gewoon ook deze doctrine.

Maar ik las vanmorgen ook dat de verlaging van de hypotheekaftrek niet zo goed mogelijk is door de computers van de belastingdienst, dus toch nog een lichtpuntje.

ChatBot | 13-07-22 | 13:11 | 1

Dat raakt voornamelijk het stemvee van VVD66 en de Tweede Kamer zelf, dus die gaan daar voorlopig niks aan doen. Belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken, wel corrupter.

Alexander des Burgus | 13-07-22 | 15:09

Is de belastingdienst wellicht aan te merken als een criminele organisatie? In dat geval is vervolgen van de 'werknemers" namelijk wel mogelijk.

Lu_Tze | 13-07-22 | 13:07

Whaha, wat had je anders verwacht. Nederland is een failed state en criminelen maken hier de dienst uit.

Uranus1767 | 13-07-22 | 13:07

Pikmeerarrest ..... De overheid kan niet strafrechtelijk vervolgd worden.

Pa Zorreguieta zou er trots op geweest zijn.

James Lastig | 13-07-22 | 13:07 | 3

Donner en Sorgdrager hebben pikmeer ingesteld.

gato | 13-07-22 | 13:13

Strafrechtelijk niet, dat klopt.
Toch zou ik niet rustig slapen als ik wist wat ik die ouders had aangedaan. Er hoeft maar één uit te flippen en bij je langs te komen. De dag dat dat gebeurt - laten we hopen van niet - zal ik niet verbaasd zijn.

Bakkeleures | 13-07-22 | 13:48

werknemers bij de overheid.

AntiZanicz | 13-07-22 | 14:22

Ik hoorde dat het nog jaren kan duren alvorens de belastingdienst een beetje op orde is.
Het wegkomen van ambtenaren die liegen alsof het gedrukt staat, ach daar zijn er velen van.
Allemaal onschendbaar, de burger wordt gepiepeld waar ze nog niet eens bij staan.
Ik kan het geen vaasjes land meer noemen.
Cuba is er niks bij en Sri Lanka ook niet.

Zitvlak | 13-07-22 | 13:06 | 3

Ik denk dat zelfs de Russen beter af zijn...

Pa Nadol | 13-07-22 | 13:07

@Pa Nadol | 13-07-22 | 13:07: serieus? think again!

pibasso | 13-07-22 | 13:16

Mijn broek is inmiddels afgezakt en terecht gekomen op mijn gebroken klompen...

Pa Nadol | 13-07-22 | 13:05

De rechters hebben zelf ook gefaald en zijn natuurlijk bang dat als ze nu ambtenaren van de belastingdienst gaan veroordelen, ze zelf ook de lul zijn.

MargauxGrandCru | 13-07-22 | 13:05

Rechter is ook een ambtenaar, we moeten natuurlijk niet willen dat er enige vorm van jurisprudentie klaar ligt om ambtenaren aan te klagen.

allesofniks | 13-07-22 | 13:05

Mogen wij dat nu ook allemaal?

Harry.Langezwaal | 13-07-22 | 13:04 | 1

Nee.
U mag dat niet.
Geen burger mag dat.
Uw overheid wel.

J-van-de-Bontekoe | 13-07-22 | 13:58

Bananenrepubliek

N3uk33nd | 13-07-22 | 13:03 | 2

Was het maar een republiek !

James Lastig | 13-07-22 | 13:08

Met de stijgende temperaturen en een grootschalige teeltwissel kan alles weer in balans komen.

Harry.Langezwaal | 13-07-22 | 16:58

"Aanranding van eer of goede naam" - die is nieuw voor mij.

jerryhopper | 13-07-22 | 13:02

Nederland als sociaal land is stuk. Dankuwel, Rutte en de politieke kliek!

L.E. Raar | 13-07-22 | 13:02 | 1

Laat puttin die ICBM maar sturen, doen toch niets, alles is al stuk.

Astroturfer | 13-07-22 | 16:49

Lang leven de bananenrepubliek. Ik ga ook maar bij de belastingdienst werken en dan lekker discrimineren en knevelen.

Suncatcher | 13-07-22 | 13:02 | 2

Het is gewoon rechtsstatelijk. Werknemers kunnen niet persoonlijk aangesproken worden op misdrijven die door de organisatie of werkgever zijn geïnitieerd. Behalve bij geweldpleging of moord, oorlogsmidrijven et cetera. Zie Pikmeerarrest.

AntiZanicz | 13-07-22 | 14:22

@AntiZanicz | 13-07-22 | 14:22:
Dat Pikmaar arrest deugt ook niet.
Die ambtenaar wist drommels goed dattie fout bezig was. Hij had nee kunnen zeggen. Nergens blijkt uit dattie dingen onder dwang heeft gedaan.

hotnot | 13-07-22 | 17:19

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl