Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Transjongeren door lange wachttijden aan de onbegeleide zelfmedicatie met hormonen"

Was altijd al onze minst favoriete discussie

Want waar eindigt de intrensieke gendertwijfel en waar begint de ideologie? (Die er op uit is een beschaving dusdanig te desoriënteren dat deze zich niet meer in herkenbare vorm voort kan zetten.) En dan komt de NOS er ook nog eens overheen met het bovenstaande filmpje, waarin die belangrijkste vraag natuurlijk helemaal nergens gesteld wordt.

Gaat over honderden Nederlandse transgenderjongeren voor wie de wachtlijst voor gendertransitie te lang duurt, en dus zelf maar op het internet hormoontabletten- en injecties bestellen en daar zelf onbegeleid mee aan de slag gaan.

Vooropgesteld: genderdysforie bestaat, is van alle tijden en het kan het leven een stuk moeilijker maken dan het zonder genderdysforie al is. Maar. 

Als zelfs een oorverdovend heteroseksuele neukbeer als Frans Timmermans net als de Amerikaanse Vicepresident z'n pronouns in z'n Twitter-bio heeft, dan kun je toch wel stellen dat er sprake is van een ideologische vortex waarvan je eigenlijk niet kunt verwachten dat gendertwijfelaars er niet minstens deels door bevangen raken.

Er gaan twee dingen mis in het genderdossier:

1- Er is over de hele linie zeer aantoonbaar een systeemcultuur, medisch en sociaal, die gendertransitie actief en prematuur aanmoedigt zodra er enige sprake van gendertwijfel lijkt. En dat is waar de grens tussen het ideologische en intrinsieke kan vervagen tot de persoon het zelf ook niet meer weet.

2- Een heel kinderlijk en linear mensbeeld suggereert dat de psychische problemen van gendertwijfelaars in kwestie verdwijnen als de vermeende oorzaak verholpen wordt door gendertransitie. En dat terwijl cijfers juist aantonen dat transgenderpersonen - na transitie - vier keer zo vaak met hevige psychische klachten kampen als cis-mensen. Kortom, dat zijn ze dus bijna allemaal, want ongeveer 25% tot 33% de cis-bevolking kampt ook met psychische klachten. Ook deden transgendermensen zo'n negen keer (!) vaker een zelfmoordpoging ergens gedurende hun leven.

Het mentale leed van transgenders wordt vaak - met een accommoderende gemakzucht van onderzoekers - toegeschreven aan sociale en maatschappelijke afwijzing wegens hun gendertransitie. Maar dat water is troebeler dan die simpele causaliteit, en dat weet iedereen stiekem ook wel. 

Bescheiden voorbeeldje daarvan uit het NOS-filmpje zelf bijvoorbeeld. De 20-jarige Kai (geboren als meisje, identificeert zich als jongen) zegt op 1:57 losjes: "Ik woonde in de Jeugdzorg. En toen heb ik tijdens een mentorgesprek een keer laten vallen van; "ik weet niet zeker of dat ik wel een meisje ben. En mijn mentor kende iemand die trans was, en toen ben ik met hem gaan praten, en toen vielen alle puzzelstukjes op z'n plek." We willen Kai's genderbeleving hier niet mee ontkennen, maar de aanloop naar 'wonen in de jeugdzorg' is doorgaans niet iets waar je zonder psychische kleerscheuren vanaf komt, en dat leed heeft weinig met je genderidentificatie te maken.

En dan is er natuurlijk nog de klinisch verboden vraag: is genderdysforie voor sommigen niet juist een symptoom van een weer daaronder liggende psychopathologie, en daarmee dus helemaal niet de 'aandoening' die verholpen moet worden?

Voor de vorm zwijgen we trouwens ook nog maar even over het fenomeen van detransitie, oftewel per operatie terugkeren naar het oorspronkelijke geslacht wegens transitiespijt, want volgens de cijfers betreft dat 'slechts' een minderheid van tussen de 3% en 8%

Abigail Shrier over haar boek "Irreversible Damage"

"Waarom gaan artsen zo snel over tot voorschrijven van transitie?"

We zijn allemaal zoekende

Social

Reaguursels

Inloggen

Wat mij betreft volstaat een uitbundige 'Halleluja' bij dit artikel.

klamme.vla | 24-06-22 | 00:33

300 genders, maar bij dysforie moet men altijd een van de twee bekendste hebben...

ReyNemaattori | 23-06-22 | 22:23

Stel dat het zou komen door de anticonceptiepil: sinds die zijn intrede heeft gedaan en in landen waar die veel gebruikt wordt, zie je meer transgenders. In die landen kleden vrouwen zich standaard als mannen (broek en t-shirt) en zijn er meer problemen met vruchtbaarheid.

Zou er een relatie zijn? En zo ja, zouden we dit ooit durven benoemen?

Der Lehrer | 23-06-22 | 21:49

Prima toch, evolutie lost dit vanzelf op met genereuze Darwin Awards.

goettel | 23-06-22 | 21:48

Als ze het benoemen waar het op neer komt, ik weet dat is vloeken in de kerk, maar dan zouden ze gewoon zeggen:

"Door bezuinigingen in de GGZ zijn de wachtlijsten voor jongeren exponentieel gegroeid, is het hulpaanbod sterk verslechterd en zoeken veel meer jongeren hun uitweg in drugs"

Want dat is waar het op neer komt, jongeren met psychische problemen die griijpen naar een middel om hun beter te laten voelen. Maarja GGZ was vroeger.

peterdh | 23-06-22 | 21:00 | 1

Vergeet ook niet dat de wachtlijsten voor reguliere zorg enorm gegroeid zijn gedurende de pandemie. Die moeten ook weggewerkt worden en ik denk dat levensbedreigende zaken net even wat meer voorrang hebben dan een electieve geslachtsverandering.

ReyNemaattori | 23-06-22 | 22:22

Wanneer komt er een giro 555 actie voor de behandeling van trans jongeren in Afrika? Oh, die afwijking kennen ze daar niet, net zoals anorexia wat typisch westerse aandoeningen zijn.
Ik wil zeker niet ontkennen dat mensen transgender zijn, maar het begint bijna een hype te worden. Er wordt teveel gekheid in de hoofdjes van die jonge kinderen gepompt.

Sinterbikske | 23-06-22 | 20:53 | 1

Kijk eens naar

De pyramide van Maslov kan in dezen een verklaring bieden.

zijvanhiernaast | 23-06-22 | 21:55

Kinders aan de hormoonblokkers is per definitie een slecht idee, al zijn ze nog zo overtuigd van hun gender identiteit. Onderzoek heeft aangetoond dat van alle transgender kiddo's die op natuurlijke wijze hun puberteit doorlopen ongeveer bij 85% aan het eind van die hormonale huishouding de eigen gender identiteit 'gewoon' weer in lijn is met hun biologische sekse. Aan de andere kant, ongeveer 100% van alle transgender kiddo's die op 12-jarige leeftijd zo ernstig serieus genomen worden in hun overtuigingen en daarvoor hormoonblokkers voorgeschreven krijgen (en dus niet de lichamelijke kenmerken van hun biologische geslacht ontwikkelen) zijn rond 18-jarige leeftijd nog steeds overtuigd van hun transgender identiteit. Kortom, hormoonblokkers zijn een selffulfilling prophecy en zouden vanwege de wens tot ernstige fysieke lichamelijke mutilaties (ook wel 'transgenderzorg' genoemd) als gevolg van de transgender identiteit absoluut verboden moeten worden.

Thuinman | 23-06-22 | 20:47

Wat zit er toch in het water in dit land?

Mokum Kosher | 23-06-22 | 20:16 | 3

Stikstof.

peterdh | 23-06-22 | 21:01

Oestrogeen, we leven in een oestrogeendominante maatschappij. Fyto-oestrogenen, plastics etc etc. Emotie heeft ook de overhand ipv ratio, een van de tekenen

SilkySteve | 23-06-22 | 22:32

Dat hele onderzoek van de NOS blijkt een halve enquête te zijn. Zo eentje die je op het HBO ook doet voor je verplichtte, totaal nutteloze en niets toevoegende scriptie. Je noemt het een dan ook onderzoek...

Punt is dat NOS het groots publiceert als een maatschappelijk probleem. Verspilde moeite, alleen de al wankele betrouwbaarheid van de nieuwsorganisatie staat op het spel.

Harvey2Face | 23-06-22 | 20:00 | 1

Punt is dat ze het brengen als een probleem over wachtlijsten.

Schoorsteenveger | 23-06-22 | 20:11

Ik ken iemand die voelt zich al jaren Jezus; die wacht ook nog en heeft gedreigd zich aan het kruis te nagelen................

J.Thee.Cohen | 23-06-22 | 19:42 | 2

Verder heb ik nog 'n neef die nicht is........

J.Thee.Cohen | 23-06-22 | 19:43

Er zijn vast lieve hulpverleners te vinden die hem willen helpen zijn droom te realiseren.

Zeurders | 23-06-22 | 20:29

Dus een psychiatrische aandoening (genderdysforie) moet behandeld worden met een operatie die het waanbeeld van de patiënt bevestigt. Juist ja.

Hommel | 23-06-22 | 19:37 | 2

Yup anders ben je niet een inclusieve woke deuger en wordt je gecanceled waar je bij staat.

peterdh | 23-06-22 | 21:02

Die aandoening wordt hier over 10 a 20 jaar behandeld door al het volk wat hetzelfde wokegelul hiernaartoe heeft gehaald, dus het lost zichzelf op

SilkySteve | 23-06-22 | 22:35

Nou ben ik aan het twijfelen gebracht. Een achterneefje (nu achternichtje), was twee weken geleden voor het eerst na zijn identiteitswisseling op bezoek. Met lange haren, nagellak en een behoorlijk vervrouwelijkt gezicht. Wat mij het compliment ontlokte dat zij dan toch in ieder geval een knappe meid zou zijn.
Op mijn vraag of zij al met een hormoonbehandeling bezig was, verzekerde zij en haar vader me dat dit niet het geval was en zij louter met een psychologische voorbereiding bezig was, die nog ruim een jaar zou duren.
Het zal toch niet waar zijn!

WirMachenMusik | 23-06-22 | 19:25 | 8

@yeah-right474 | 23-06-22 | 20:12: Over de onherroepelijkheid van die keuze na de volgende fase heb ik het ook met haar gehad. Maar ze is zeer beslist in haar besluit. En mede omdat ze hoogbegaafd is. (Twee groepen overgeslagen op de basisschool en daarna VWO-klas voor hoogbegaafden) rest mij niets anders dan haar keuze te respecteren.

WirMachenMusik | 23-06-22 | 20:44

@WirMachenMusik | 23-06-22 | 20:44:
Verslavingsklinieken en psychiatrische inrichtingen zitten ook vol met hoogbegaafde mensen. Dat zegt niets.

peterdh | 23-06-22 | 21:05

@WirMachenMusik | 23-06-22 | 20:29:
Ik zat even op een heel andere golflengte. Nu begrijp ik wat je wilt zeggen, het kwartje is gevallen.

Schoorsteenveger | 23-06-22 | 21:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Laten we wel oppassen om de hysterie in de schoenen van de transgenders te schuiven, het zijn de SJW'ers, gesteund door mevrouwen met grote houten kraalkettingen en meneren met knotjes, die het vuur aanblazen.

Blauwpetje | 23-06-22 | 19:22

Ik vraag mij oprecht af of er eigenlijk wel transgenders zijn zónder geestelijke problemen.
Zelf medicatie bestellen komt op mij trouwens over als drammen. Tenzij je echt voor de pubertijd begint met die medicatie zul je altijd blijven zien dat het anders geboren is maar voor de pubertijd kan het kind zelf de beslissing niet nemen wat mij betreft. Al zijn er natuurlijk mensen die echt vanaf heul jong af aan aangeven, zelfstandig en langdurig, dat zij zich gevangen voelen in een ander lichaam. Die groep zou je wel moeten helpen maar bij de rest ga ik mij onderhand echt afvragen of de geëiste "transitie" niet meer dan een vlucht van andere problemen is.

BootleggersSmurf | 23-06-22 | 19:01

Het zijn toch wel vaker jongens die meisje willen zijn dan andersom.

homieguerneville | 23-06-22 | 19:00 | 5

Dat was wel zo, maar in ons voorland de USA en de UK is dat dus niet meer zo, daar bestaat de overgrote meerderheid uit meisjes die jongen willen worden.

Blauwpetje | 23-06-22 | 19:25

@Mazzelstof | 23-06-22 | 19:06: Ik vraag me af of seks nog zo belangrijk is na je transitie, een orgasme kun je namelijk nooit meer krijgen.

Blauwpetje | 23-06-22 | 19:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoera! Het is jongen! alles blauw wat een feest. 16 jaar later zegt ding, ik ben eigenlijk een meisje. OK hormonen inplants en piemol eraf en dan nog niet gelukkig,... wat een onzin.

homieguerneville | 23-06-22 | 18:56 | 1

Ja, je moet alles geprobeerd hebben om gelukkig te worden hé. Ze hadden beter meteen aan de drugs kunnen gaan en hun ornamenten eraan laten zitten. Dan kun je als bonus ook nog gewoon neuken.

Here's Freddy | 23-06-22 | 20:00

Ze doen maar. Lekker genderwisselen. En dan nog steeds een kudtleven hebben. Ik heb nul medelijden met deze aandachtshoererij.
Je had een lul, nu heb je een kudt en wil je weer een lul en ben je ongelukkig?
Boeiend.

JanVergoor | 23-06-22 | 18:47

Hup, klap er gewoon een miljardje tegen aan en het probleem is opgelost. Wat is nu het probleem. Shit mijn ritalin is op…

Southpark | 23-06-22 | 18:39

Je kunt je geslacht niet kiezen. Je kunt ook niet kiezen hoe intelligent je bent of hoe knap, hoe muzikaal of hoe rijk. Geslacht is natuurlijk wel extra tragisch maar in wezen is het de uitdaging in het leven met jezelf in het reine te komen. De waarschijnlijkheid dat chemische en chirurgische behandelingen daar veel toe bijdragen lijkt mij beperkt. Ingrijpen bij kinderen onverantwoordelijk en eerder ideologisch dan rationeel zeker wanneer het epidemische proporties aanneemt.

AlexanderVissers | 23-06-22 | 18:30

Ik vind het dan weer grappig dat een overtuigd moslima (want hoofddoekje) gaat uitleggen hoe het met transpersonen zit.

ParadiseLost | 23-06-22 | 18:18

Doe niet zo moeilijk en accepteer nou gewoon dat je in een land woont waar gekken van allerlei pluimage en gradaties iedere dag weer een podium krijgen. Kijk minder televisie en al helemaal niet meer naar de staatsomroep die alle voorkomende ellende met een "jij bent wit dus een racist"-sausje door je strot wil rammen.
Zet de TV uit als de reclameblokken beginnen. In de helft van de spotjes springen vrolijke allochtonen rond die, in weerwil van de werkelijkheid, helemaal zijn geïntegreerd in de Nederlandse samenleving. Meerdere columns van ettelijke dagbladen worden volgeschreven door allochtonen en hun handlangers die daarin de blanke man/vrouw en hun racistische samenleving verketteren. Doe die krant de deur uit.
En nu voeren transgenders en weet ik veel wat voor seksuele menggvormen de boventoon in de media met de medeling dat deze niet gehoord wn geholpen worden.
Nou, zoek het maar lekker uit, ik ga lekker bloemkool met aardappels en een met stikstof doordrenkt karbonade eten. Nu kan het nog, morgen of overmorgen moet ik aan het sojavlees.

Here's Freddy | 23-06-22 | 18:18 | 1

Sojavlees ook oestrogeenrijk. Soj boys zoek maar op

SilkySteve | 23-06-22 | 22:39

14-jarigen? Jongeren? Waarom in foksnaam is dit legaal? Kinderen zijn idioten, zeker wanneer de hormonen met lichtsnelheid zich door het lichaam heen pompen.

Battery!!! | 23-06-22 | 18:14

Vroegah al kon je op de kermis voor een stuiver kijken naar de vrouw met de baard. NPO doet het nog eens dunnetjes over. Voor iets meer dan een stuiver aan belastingpoet ben ik bang. Zo maken ze met al hun goede bedoelingen deze kwetsbare wezentjes tot een hedendaagse kermisattractie. Ocharme..

Dampende_aardappel | 23-06-22 | 18:08

De berichtgeving terzake is bijzonder tendentieus. Wat is hier oorzaak en wat gevolg? Dat "transjongeren" zelf aan de middeltjes gaan omdat de wachttijden lang zijn suggereert dat er een simpel causaal verband is tussen het een en het ander, maar dat is natuurlijk niet zo. Draai het om en vraag je af waarom die "transjongeren" überhaupt niet kunnen wachten en waarom ze kennelijk bereid zijn om exorbitant hoge risico's te gaan lopen. Er zijn reeds een groot aantal oorzaken te noemen waarom het aantal |transjongeren" toeneemt en waarom die het normaal vinden om op jonge leeftijd verbouwd te worden. En er zijn ook oorzaken waarom er zo veel dokters Snijgeil te vinden zijn die bereid zijn om er bij die "transjongeren" zonder pardon het mes er in te zetten.
"Hartpatiënten door lange wachttijden onbegeleid aan de slag met stanleymes" lees je ook niet.
De suggestie wordt gedaan dat er hier sprake is van één probleem, namelijk de lange wachttijd, alsof het om het wachten op een donornier gaat, of op een open harttransplantatie, om een medische kwestie, een louter medische kwestie. Dat is natuurlijk niet zo. Een vrouw die dikkere tieten wil en op een wachtlijst staat gaat ook niet naar de Gamma om een patroon siliconenkit te kopen en zelf aan de slag te gaan.

Schoorsteenveger | 23-06-22 | 17:35 | 2

Een uitstekende tegel Schoorsteenveger.

Transgender problematiek bestaat, ik heb enkele keren met patiënten te maken gehad. Dat was in een tijd dat mensen die in het verkeerde lichaamswarmte geboren het zelf volstrekt normaal vonden dat een trans-behandeling pas begin na een uitvoerige screening. Ook de psychologische begeleiding tijdens en lang na de behandeling werd normaal gevonden.
Dat is nu allemaal een “waar bemoei jij je mee, transfoob”!!!

Onzekerheid tav identiteit onder pubers en adolescenten is normaal en het modelleert zich nog wel eens naar een prominent beeld gedurende een periode. Al dat gender gedoe van nu heeft absoluut een element van modegril in zich en dat is kwalijk bij iets wat zo ingrijpend is.
En dat mensen maar zelf naar pillen gaan grijpen is gewoon vreselijk dom en gevaarlijk en zegt ook wat over de bereidheid om te wachten, uit te zoeken. Het is directe behoeftebevrediging waar deze tijd last van heeft.

Nuuk | 23-06-22 | 19:04

@Nuuk | 23-06-22 | 19:04:
Er is zoiets als geslacht, en daar kan de biologische wetenschap heel wat over zeggen, en er is iets zoals cultuur. Die cultuur neemt verschillen waar tussen het gedrag van de geslachten en bouwt daar een cultureel onderscheid bovenop. Het één valt uiteraard niet perfect samen met het ander, elke cultuur heeft zijn eigen interpretatie van wat mannelijk en wat vrouwelijk is, religies en ideologieën bemoeien zich er tegenaan, en na verloop van tijd is er binnen een cultuur zoiets als 'typisch mannelijk' en 'typisch vrouwelijk', en uiteindelijk is er een dwingende moraal die zegt wat een man mag en moet en wat een vrouw mag en moet.
Wat al te gemakkelijk vergeten wordt is dat het niet puur toeval is wat zo'n cultuur evran gebakken heeft. Ga je culturen met elkaar vergelijken dan zijn er verschillen, grote verschillen soms maar ook grote overeenkomsten. Ergo, het culturele verschil tussen man en vrouw is niet arbitrair, niet zuiver een social construct, maar heeft een relatie tot wat nu door de (biologische) wetenschappen als geslacht wordt omschreven.
Wat we nu zien is dat er zich een ideologie heeft ontwikkeld die stomweg beweert dat gender volledig los staat van geslacht, en dat je dus eenvoudigweg alles wat de cultuur gebouwd heeft op wat als typisch gedrag werd en wordt waargenomen kunt wantrouwen en ontkennen, dat het culturele verschil volledig willekeurig is en vervangen kan worden door willekeurig welk ander onderscheid, indeling, gelijkstelling, vul zelf maar in. En dan wordt het politiek, want dan is de weg vrij om te zeggen dat de traditionele kijk niet deugt en dat de revolutionaire blik de bevrijdende blik is.
Dat is wat de veertienjarige "transgender" ook te horen krijgt, dat-ie in een gevangenis van conventie zit opgesloten en dat uitbreken uit die conventie bevrijding brengt. Zo wordt het ombouwen gepromoot als een bevrijdingsactie. Die wachtlijsten zijn sloten op de deur van een geprojecteerde gevangenis.

Schoorsteenveger | 23-06-22 | 20:08

I'm straight, so whatever makes my dick hard is a woman.

FogerRederer | 23-06-22 | 17:35

Mijn zoon zegt regelmatig: "Ik ben blij dat ik geen meisje ben!".

Zit hij misschien nog in de ontkenningsfase?

kleybeuker | 23-06-22 | 17:25 | 2

Hebt u hem weleens betrapt op het dragen van lingerie?

Plaque-doctor | 23-06-22 | 17:53

Ze is duidelijk aan het overcompenseren. Ik zou d'r gelijk volpompen met hormonen en een meisjesnaam geven.

IslamPislam | 23-06-22 | 18:49

Ik zit zelden in het verkeerde lichaam, maar wel regelmatig aan het verkeerde lichaam (zeker als ik iets te veel gezopen heb…)

Mark zit te Dutten | 23-06-22 | 17:19 | 1

Niks mis me man!

homieguerneville | 23-06-22 | 18:53

En wat te denken over die necrofiele homosexuele eend (bioloog Kees Moeliker). Dieren. Gedrag is en blijft bijzonder divers. Ander topic? Mogelijk. Maar wel gedrag wat vanuit de mediaan van "normaal" opmerkelijk te benoemen valt, zoals het gedrag van de professionals, in genderklinieken, die besluiten op basis van een aantal gesprekken dat het besluit tot transformatie geen impuls of psychiatrische/psychologische achtergrond kent. Gaan zij uit van die mediaan? Is DNA dan betrouwbaarder? Nee, helaas die kan ook geen 100% uitsluitsel over geslacht, gender en dat soort dingen geven. Wat is het leven toch weer complex dank zij geslachtelijke voortplanting.
Iemand al een transgender tijger gezien?

nobodiesunmighty | 23-06-22 | 17:11 | 1

Als kippen opgroeien in hun natuurlijke orde, d.w.z,, haan met een toom hennen en de haan valt weg, dan neemt de ranghoogste hen de rol van haan over, soms inclusief pogingen tot kraaien (wat niet echt lukt) en treden van de andere hennen (wat helemaal niet lukt). Bevruchte eitjes komen er echter niet van.
De natuur is soms vreemd, maar toch blijven het wel degelijk hanen en hennen.

Blauwpetje | 23-06-22 | 17:25

Kai, je bent een meisje. Hou het nog een paar jaar vol en je zal dat ook inzien zonder permanente schade aan jezelf toe te brengen. Hormonen en chirurgie zullen geen man van je maken, wat sommige ook zullen beweren. Je bent nog een leuke meid ook om te zien. Doe het niet.

coitus reservatus | 23-06-22 | 17:10

Transgenders bestaan niet. Het zijn enkel homoseksuelen die in de war zijn.

aapopeenzwaan | 23-06-22 | 17:07 | 1

Zoiets als een optimist=een slecht geïnformeerde pessimist?

nobodiesunmighty | 23-06-22 | 17:12

Ik denk dat we de komende 15-20 jaar een golf aan trans-spijtoptanten krijgen met bijbehorende zelfmoordcijfers en andere ellende. Dan gaan we kritischer kijken naar de behandeling en wordt het weer wat normaler. Maar er gaan tienduizenden mensen een hoop ellende tegemoet door de orthodoxie die het wint van een nuchtere analyse die leidt naar een bijbehorende behandeling.

Zelf gaan kloten met hormonen is dan ongeveer het meest stomme wat je kan doen. Maarja.

De Eierbal | 23-06-22 | 17:00 | 1

*kloten met hormonen* is hier wel dubbelzinnig

small_town_dude | 23-06-22 | 17:03

Goed stuk, Geenstijl. Weet de kern vrij goed te vatten. Niet meer verderkijken naar verdere psychopathologie lijkt ook de kern te zijn in deze beroemde Britse kliniek, waar het flink fout ging:

www.thetimes.co.uk/article/what-went-...

De Eierbal | 23-06-22 | 16:58

Ik ben bang dat het percentage spijtgevallen veel hoger ligt. Niet om ze te treiteren, maar voer bij iedere jongere met genderproblemen eens een gedegen onderzoek uit om te bepalen waarom diegene dit wil. En dan ook echt gedegen onderzoek en niet simpelweg iets van: "prima. Moet kunnen anno 2022 dus we regelen het wel." Er zullen er waarschijnlijk behoorlijk wat afvallen voor het ombouwtraject. Gewoon omdat hun ideeën een andere grondslag hebben. Bijvoorbeeld iemand die zo'n obsessieve ideologie aanhangt dat hij of zij tegenover de groep een soort verplichting voelt om dergelijke ingrepen te laten doen. Iemand die moeilijk geaccepteerd wordt door zijn omgeving, dit als oplossing ziet omdat transgenders tegenwoordig zwaar beschermd zijn en zich daardoor ook beschermd en geaccepteerd voelt. Daarna komt de spijt. Niet om het een of ander, maar het zijn er mij de afgelopen jaren gewoon teveel. Ik geloof niet dat die allemaal serieuze genderproblemen hebben. Er zijn ook andere oorzaken die vereisen een andere behandeling.

Kopieerapparaat | 23-06-22 | 16:42 | 1

Eens. Wat botter gesteld: anno 2022 heeft menig ombouwer geen fysiek probleem maar psychische issues.

Wayfaring stranger | 23-06-22 | 16:50

Ik puberde extreem laat. Wat tot enorm veel frustratie bij mezelf bezorgde. Ik vond meisjes wel leuk/interessant, maar was ik ook echt verliefd? Waarom klink ik nog steeds als een kind? Waar blijft mijn groei en spieren? Ik vind het hebben van (jongens) vrienden ook nog steeds extreem leuk? Val ik misschien voor hen? Wat is verliefdheid?

En dat alles viel natuurlijk samen in een hormoon tierend lichaam dat volop in verandering was wat gewoon langer duurde dan normaal. Een kennis van m'n ouders vroeg toen zelfs een keer aan hen (toen ik 16 was) of ik wellicht homo was (hij was, op z'n zachtst gezegd, een gelovig persoon) en dat ving ik op.

Nog geen jaar later viel alles op z'n plek, was elk vriendelijk gebaar dat een meisje/vrouw maakte richting mij al genoeg om de vlinders in de buik te laten feesten (en het een en ander te laten groeien), had ik nóg een groeispurt en werd alles 'normaal' en ging ik weer gelijk op met m'n vrienden/klasgenoten.

Ik denk echt, dat als iemand tegen mij als 15/16-jarige gezegd had "Hmm, voel jij je niet meer als een meisje?" ik wellicht nog harder in de twijfel schoot en wellicht puzzelstukjes op hun plek had zien vallen over waarom ik zo 'anders' was dan m'n klasgenoten/vrienden. Best eng. Enge ontwikkeling dat dit blijkbaar dus wel en vaker gebeurt in jeugdzorg instellingen...

LangeTijdGeleden | 23-06-22 | 16:41 | 2

Vooral jongens, heel veel, hebben een late pubertijd. De ouders zeggen dan: "mijn zoon? Die heeft niet gepubert." omdat ze niet weten dat het vaak pas tussen 20-23 jaar gebeurt, dan zijn die jongens vaak al de hort op (studeren, op kamers etc). Same here, ik was 19 bij mijn eerste tongzoen. Kort daarvoor speelde ik nog met soldaatjes.

small_town_dude | 23-06-22 | 17:08

Ik had in groep 8 al borsthaar.

IslamPislam | 23-06-22 | 18:51

Volwassen mannen die hun "pronouns" in hun bio hebben staan zijn bij voorbaat af.

Eduardo- | 23-06-22 | 16:40 | 1

Volwassen vouwen ook, en onvolwassenen trouwens ook.

small_town_dude | 23-06-22 | 17:09

Waarom hebben we het nu weer over een piepklein groepje.
Altijd die kleine groepjes die alle aandacht en geld willen hebben.
Hoeveel op de duizend zijn er eigenlijk met operaties bezig?

pejoar | 23-06-22 | 16:34

Soms heb ik het idee dat de ene helft van de wereld bestaat uit mensen die de boel draaiende houden, against all odds, om het maar op z'n Eskimo's te zeggen.
De andere helft is bezig met, in hun kracht zitten, met hun yoni op hun goud zitten, amaaaazing te zijn, kleurtjes en wat er al of niet in hun/hen/het broekje zit.
Wazige opleidingen of studie's volgen, maar janken over wachtlijsten.
Hoe zou die schaarste aan vaklieden, medisch of anderszins nou toch ontstaan!
Ga iets nuttigs doen, jankballen!

LoesjeP | 23-06-22 | 16:33 | 3

Dat heeft er ook mee te maken dat er gewoon heel veel mensen zijn, en de techniek voortschrijdt. We kunnen de boek goed draaiende houden met veel minder mensen dan er zijn. Dus we gaan parttime werken, navelstaren, en er komen steeds meer verschillende functies en beroepen. Iedereen wel namelijk wat te doen hebben en betekenis geven aan het leven.

zeeman73 | 23-06-22 | 16:41

@zeeman73 | 23-06-22 | 16:41:
Snap wat U tegelt.
Tijden veranderen gelukkig, anders verfden we ons misschien nog steeds blauw.
Maar dat hele trans gebeuren hangt me danig de keel uit.
Grof gezegd, het lijkt wel of de uitzonderingen en de verdwaasden de norm bepalen.
Ook daar valt natuurlijk over te twisten, wie bepaald welke norm?
Zo kan je oeverloos doorgaan.
Maar pubers die om 8.00 u pas hun nest uitkomen, hoewel, die Kai is 20, zou ik het liefst een trap onder hun reet naar bijv. een vakkenvullersbaantje trappen.
Beetje van de realiteit proeven, werken, niet de hele dag met je ik-je bezig zijn.

LoesjeP | 23-06-22 | 17:01

Die schaarste aan vaklieden komt ook omdat het enorm ondergewaardeerd wordt. Toen ik een technische opleiding ging doen zo’n 20 jaar geleden werd je als “dom” versleten door vrienden, ouders van die vrienden, tot aan de leraren op de toenmalige opleiding aan toe.

Plaque-doctor | 23-06-22 | 18:01

Vroeger was je punk, gabber, gothic, emo, kakker of whatever. Anno 2022 ben je transgender, panseksueel, binairfluide of gediscrimineerd. Ben benieuwd wanneer deze rage ophoudt en hoe het nog gekker kan

brawler | 23-06-22 | 16:27 | 2

Exact.

TheBigKirth | 23-06-22 | 16:49

Over een jaartje of 5 krijgen we dit gezeur met de "otherkin".

IslamPislam | 23-06-22 | 18:52

toen ik jong was gingen de mensen die aan hun identiteit twijfelden bij de Baghwan. Kop kaal, jurk aan en iedereen is gelijk. Achteraf gezien was dat een nette onschuldige oplossing. En ik vermoed dat de meesten na een aantal jaar hun gewone sociale leven gewoon weer konden en wilden oppakken.

small_town_dude | 23-06-22 | 16:27

Een paar jaar terug keek ik in de toiletruimte op het nieuwe werk op, toen iemand uit een wc-hokje stapte.

Mijn verbazing probeerde ik te verbergen, maar ze had het al gezien en zei:" Ja ik ben niet helemaal goed gelukt als vrouw."

Geweldig figuur, geweldige zelfspot. Behalve de parelketting, gelakte nagels, oorbellen en -grote maat- pumps was er weinig vrouwelijks te bekennen. Alleen... zijn die accessoires vrouwelijk en definieert dat een vrouw? Vaak zie je toch dat een tot vrouw getransformeerde man kolderieke ideeën erop na houdt van wat een vrouw zou moeten zijn en hoe die eruit zou moeten zien.

Roos | 23-06-22 | 16:25 | 2

Louisa en Rowan, boegbeelden of karikaturen?

small_town_dude | 23-06-22 | 16:29

@small_town_dude | 23-06-22 | 16:29: die kende ik nog niet... Tja, bij hetgeen ik net even over ze las vraag ik me bij zulke figuren af of ze eigenlijk niet homoseksueel waren?

Roos | 23-06-22 | 16:35

Nederlanders let op uw zaak. Ik zie steeds vaker “lieden van positie” waaronder zich wetenschapper noemende stikstoffers pontificaal met zo’n SDG-speldje op het revers in de openbaarheid verschijnen.
Nederland wordt bestuurd door een SDG - regering.

fokkewoelf | 23-06-22 | 16:24

Teveel vrijheid, teveel internet. Ga wat doen met je leven ipv als een dom schaap te blaten over je identiteitsproblemen.

PaulusdeBosrouter | 23-06-22 | 16:21 | 1

Ledigheid is des duivels oorkussen.

Wayfaring stranger | 23-06-22 | 16:52

Tot man of vrouw gemaakten. Wel een beetje politiek correct blijven s.v.p.

Hiram | 23-06-22 | 16:21

Transjongeren krijgen daar toch allemaal spijt van als ze eenmaal volwassen zijn?

Osdorpertje | 23-06-22 | 16:21

Het is mij compleet onduidelijk waarom ze, zelfs op de christelijke basisschool van mijn kinderen, een hele week besteden aan die hele genderkoek bullshit. We gaan kinderen van 7 jaar toch ook niet alle andere psychische aandoeningen uitleggen. Het is echt te bizar voor woorden.

Drek van Dilderen | 23-06-22 | 16:18 | 1

Ik zou zeggen tijd voor een weekje thuisonderwijs.

Veepert | 23-06-22 | 16:42

Als je wilt dat anderen je accepteren zoals je bent helpt het als je ook jezelf accepteert zoals je bent. Voor mensen die niet uitgesproken mannelijk of vrouwelijk zijn is er net zo goed ruimte in dit land.
Denk aan populaire artiesten die tussen de geslachten in waren. Ik niet zo snel een goede term daarvoor verzinnen maar ik doel op toptalenten als
Freddy Mercury
David Bowie
Amanda Lear
Boy George
Grace Jones
Annie Lennox

Wees jezelf, ook als je niet kunt zingen. Manwijven kunnen prima aan de slag in de bouw, wijfmannen kunnen prima aan de slag als bejaardenverzorger.

Ga niet met pillen aan de gang, laat niet in je snijden, maar wees wie je bent. Heeft iemand daar commentaar op, laat ze maar lullen en doe wat je voelt.

Arnold Layne | 23-06-22 | 16:18 | 1

Freddy Mercury: man. David Bowie: man. Amanda Lear: nooit van gehoord. Boy George: Cockerspaniel. Grace Jones: vrouw. Annie Lennox: vrouw. Is niet zo moeilijk.

Mazzelstof | 23-06-22 | 16:36

Je had een tijdje gelden op tv ook zo'n documentaire, Jason, over een jongedame die in een jeugdzorginstelling terecht was gekomen nadat ze was misbruikt door haar vader en broer. Ze wilde toen geen vrouw meer zijn (rara, hoe zou dat toch komen?), maar in plaats van haar echt te helpen stonden de hulpverleners te springen om haar aan hormonen en een borstverwijdering te helpen. Het was schrijnend om te zien.

BoerMetKool | 23-06-22 | 16:16 | 1

Is dat die Jason die Amsterdammer vh jaar is geworden?

The-loopy-cowboy | 23-06-22 | 17:40

Er is volgens mij nog nooit zo'n kleine groep mensen (0,016%) geweest die zoveel aandacht krijgen voor hun psychische problemen.

small_town_dude | 23-06-22 | 16:15

Ik voel me ook vrouw. Ik zit tenminste de hele dag in m'n manboobs te knijpen.

Montgomery Burns | 23-06-22 | 16:13

Ken drie trans mensen in mijn omgeving. Zijn allemaal aardige vriendelijke mensen en heb niet het gevoel dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. Twee van de drie zijn al jaren geleden ge-"trans"-formeerd(hihi), zelfs voordat ik hun kende was er ook eerlijk gezegd niet aan af te zien dat ze vroeger een ander geslacht hadden. De laatste staat op de wachtlijst en dat duurt inderdaad eindeloos.
Overigens vind ik dat we met jonge mensen voorzichtig moeten zijn, operaties en hormoontherapie zijn lastig terug te draaien.

In de geschiedenis en ook in verschillende culturen is gender niet zo duidelijk gescheiden als sommige het hier doen voorkomen. Kijk maar hoe mannen gekleed gingen in de 17de eeuw:
www.hisour.com/mens-fashion-in-wester...
Indianen hadden meerdere meerdere genders voordat de Europeanen aan land kwamen, interessant artikel:
indiancountrytoday.com/archive/two-sp...

Dus ja denk dat de mensheid wel wat complexer is dan sommige het doen voorkomen. Of je daar de hele maatschappij op moet aanpassen vind ik een ander verhaal. Er zijn inderdaad een paar radicale transgenders die aparte toiletten etc. willen, maar volgens mij wordt dit minder breed gedragen dan de media doet voorkomen.

Leef en laat leven zeg ik altijd maar. Je kan je overal druk over maken, maar je kan het ook niet doen. Zeker wanneer je persoonlijk geen hinder voelt van andermans gedragingen.

zeertegendradig | 23-06-22 | 16:13 | 2

Dus, omdat adel zich in de 17e eeuw extravagant kleedde, was Gender niet altijd duidelijk gescheiden? Wat een bizarre gedachtensprong.
Geldt dat dan ook voor de jaren '80 van de 20e eeuw? Boy George, Duran Duran etc.
Er is momenteel sprake van een deels obsessie in een hoog individualistische samenleving en vanuit die obsessie wordt het verleden verkeren. Niet doen. Is niet handig en zo werkt geschiedenis niet.

Oh, wat betreft transgenders verder eens. Ken er ook een.paar door mijn leven heen. Geen benijdenswaardige situaties.

Bataafje | 23-06-22 | 16:21

Die laatste alinea zit wel de crux wat betreft de vrij radicale regenboogclubjes die je bijvoorbeeld vanuit de VS ziet en ook hier steeds meer. Want ik vind het prima hoor, laat je lekker ombouwen als je denkt dat je dat wilt. Maar het probleem zit hem in het 'eisen' van bepaalde voornaamwoorden, of het neerbuigend kijken naar mensen die 'gewoon' heteroseksueel zijn en je daar tegen afzetten. Ook die mensen als onderdrukker portretteren en continu roepen dat er allerlei racistische en discriminatoire zaken zijn. Ik denk dat dat bijna niemand moeite met transmensen heeft, maar dat het met name zit met de radicale stroming die er aan verbonden zit die volgens mij het doel heeft de westerse samenleving kapot te maken omdat die niet deugt. Zonder een werkbaar alternatief te bieden.

BBRDWR | 23-06-22 | 16:27

ik vind de benaming shemale nog altijd wel treffend. ik hou de LGTHBBQ allemaal niet meer bij, dus voor mij is het gewoon travestiet, shemale, en 'omgebouwde',

small_town_dude | 23-06-22 | 16:07

Mijn vriendin werkt in de geestelijke gezondheidszorg en is ook van mening dat er veel te gemakkelijk tot transitie wordt overgegaan.
Ze treft hier praktijkvoorbeelden van meiden wiens lichaam reeds aangepast is tot jongen terwijl er heel andere problemen speelden.
Er wordt amper onderzoek gedaan naar de geestelijke gesteldheid en andere problemen die er spelen.
En daar zit je dan als jonge meid.
Met de hormonen kun je stoppen, de rest van je lichaam is verminkt, voor het leven.

LonelyWanker | 23-06-22 | 16:03
-weggejorist-
De_fluitlokker | 23-06-22 | 16:03

Meer dan op God en de mensen schijten door deze woke shit bestaat niet. Als je in de bijbel geloofd snap ik 100% dat de gristenen denken dat we in de eindtijd leven.

Zatkniss | 23-06-22 | 16:02 | 1

Er zijn al z'n 80-90 generaties Bijbel gelovers langs geweest die dachten dat ze in de eindtijd leven en hoogstpersoonlijk Jezus de hand zouden schudden.

Mazzelstof | 23-06-22 | 16:30

Ik ken ze niet, spreek ze niet. Zie het als een collectieve waanzin.

forecastle | 23-06-22 | 16:02 | 1

Ahhhhh, u zit in de bekende ontkenningsfase.

yeps | 23-06-22 | 16:15

Veel jongeren schijnen in hun tienerjaren even te twijfelen aan hun seksuele voorkeur. Bij 99% blijft het bij hetero. Misschien is dat gendertwijfelen - dat wellicht ook wat wordt aangemoedigd door de immense aandacht ervoor - ook zoiets? Dus: beter afwachten en als iemand erbij blijft goed onderzoeken of er geen stoornis achter zit.

Ik heb oprecht niks tegen transpersonen, maar vraag me oprecht af of snel ombouwen in de meeste gevallen echt wat oplost.

drs. Levi Samsonov | 23-06-22 | 15:59 | 3

Dat gevoel heb ik ook. Twijffel over allerlei zaken is inherent aan het puber zijn. Dat ze gelijk tot ombouwen moet overgaan, vind ik kwalijk.
Aandachttrekkerij zit er ook bij.

bqbq | 23-06-22 | 16:03

Er zijn meer dan genoeg transpersonen die spijt hebben van het ombouwen. Uiteraard worden deze mensen doodgezwegen door de trans-fans.
youtu.be/QbXyyq1333I

4HoogAantWater | 23-06-22 | 16:05

Er zijn heel veel jongeren die op GL en D66 stemmen, is daar al professionele hulp voor?

Mr_Natural | 23-06-22 | 15:58 | 2

GGZ is al jaren overbelast. Vandaar ook de wildgroei in transjongeren.

4HoogAantWater | 23-06-22 | 16:02

Een piemel kun je wegsnijden, domheid helaas nog niet.

Blauwpetje | 23-06-22 | 19:11

Voor al die mensen die hier telkens wetgeving tegen homobekering toejuichen. Daardoor mag je, als hulpverlener of zelfs als ouder, iemand van 14 in de USA er niet van weerhouden om hormonenbehandeling te nemen. Het klinkt allemaal leuk totdat al je nageslacht gesteriliseerd is. Scheelt wel weer oppassen later, dat wel.

Stijl_Loos | 23-06-22 | 15:58 | 2

Woon ik in de USA?

SinisterNL | 23-06-22 | 15:59

De chirurgen die trans-geslachtsoperaties uitvoeren moeten zichzelf toch ook zo nu en dan op het hoofd krabben. Net als de chirurgen die jongetjes vanuit religieuze motieven besnijden.
Lijkt mij? Of het moeten allemaal van die the-science-is-settled figuren zijn (in naam van de wetenschap niet meer nadenken maar flink doorsnijden)

Egerius | 23-06-22 | 15:57 | 3

Die chirurgen hebben een mooie franchise opgebouwd en die Porsche betaalt zichzelf niet.

Glasgow Argus | 23-06-22 | 16:00

Het filmpje van Peterson en Schrier gaat daar op in.

Blauwpetje | 23-06-22 | 19:16

Elke ombouwing brengt ze een half miljoen in het laatje. Daarom zal er weinig achter de oren gekrabt worden.

BrabantiaNostra | 23-06-22 | 19:20

Volgens mij hoor ik ook op de radio dat gemiddelde leeftijd 14/16 was. Laat dat nou precies het moment zijn dat je het meeste in de ontdekking zit.

Ook dat de wachtrij drie jaar is... Ben benieuwd hoeveel van die kinderen na drie nog steeds denken van "ik wil het" en hoeveel tovc denken "mmm.. het was toch even een gekke periode"

SinisterNL | 23-06-22 | 15:56 | 1

Ik denk dat alle mannen (jongens) op die leeftijd wel eens hebben gedacht: ik ben homo. Net als alle vrouwen wel eens hebben gedacht: ik ben lesbisch. Jezus, geef het tijd en het meerendeel van de 'genderdysphorianen' zal ontdekken dat ze 'gewoon' homo zijn. Prima! veel plezier ermee!

BBRDWR | 23-06-22 | 16:24

Ik heb ook tieten en een pik en voel me prima zonder medicatie. Is dat links of rechts?

Lukiluuk | 23-06-22 | 15:54 | 3

U is een groot mens?

Adriel | 23-06-22 | 15:55

Volgens mij gewoon geil maar om eerlijk te zijn denk ik dat dit afhankelijk is van wie je het vraagt

Spiritus | 23-06-22 | 15:55

Dat ligt aan welke kant u draagt.

uisge baugh | 23-06-22 | 15:57

Het grootste probleem hierin is dat men meteen richting affirmatie gaat als iemand zegt ik voel me niet thuis in dit lichaam. Kan ook zijn dat je een beeld had van wat man en vrouw is en niet begrijpt dat je die termen breder en interessanter kan maken.Je hersenen groeien op zichzelf ook lekker door tot je 25e kans is mega groot dat je je dan wel thuis voelt in je lichaam.

zhirek | 23-06-22 | 15:54 | 1

Goed punt. Je hebt simpelweg mannen en vrouwen. Maar je hebt ook mannen die persoonlijkheden hebben die statistisch vaker bij vrouwen voorkomen. En ook vrouwen die persoonlijkheidskenmerken hebben die vaker bij mannen voorkomen. Lees. Mannen die vrouwelijker lijken en vrouwen die manneljiker lijken. Waarom zijn er wel hordes vrouwelijke voetballers die lesbienne zijn en vrijwel geen mannelijke voetballers die homo zijn? Nou. Ik denk dat je je antwoord daar hebt...

BBRDWR | 23-06-22 | 16:22

Wat gezeik.

RGV42 | 23-06-22 | 15:53

Dat hele transgender gebeuren is geen lichamelijk probleem, maar een geestelijk probleem volgens mij.

small_town_dude | 23-06-22 | 15:53 | 1

Dat is het ook

SinisterNL | 23-06-22 | 15:58

Je mag het waarschijnlijk niet meer zeggen (maar dat is dan weer geschiedontkenning, ook gevaarlijk) maar toen ik nog een klein ettertje was (heeeeel lang geleden) had je drie soorten genders:
Vrouwen
Mannen
gekken

en joris in ....1.....2.....3

De_dorpsgek | 23-06-22 | 15:50 | 2

Je hebt gewoon gelijk. Het zijn gestoorde tijden.

Usumani | 23-06-22 | 15:52

@Usumani | 23-06-22 | 15:52: Voordeel van deze tijd dat men zich nu "identificeert als". Ik had een oom die dacht dat hij Napoleon was. In het tehuis waarin hij werd geplaatst zat echter al iemand anders die ook dacht dat hij Napoleon was.
Werd iedere keer de grootste heibel als ze elkaar tegen kwamen.
Nu met het "identificeren als" is het geen probleem om 30 Napoleonnen bij elkaar te zetten. Schept zelfs een band. We gaan voorruit.

De_dorpsgek | 23-06-22 | 16:09

Met iedere tranny heeft BIJ1 er weer een stem bij.
En kan NPO3 een huilerig programmaatje wijden aan de zieleroerselen van zo'n persoontje.

leo de pejo | 23-06-22 | 15:50

Ik sta tegenover de meeste geenstijl’ers in het boerendebat (waardoor ik lol “woke” ben). In het debat over transgenders en co sta ik weer aan dezelfde kant als de meerderheid van Geenstijl’ers, waardoor ik door links-progressieve mensen een nazi ben.

Dat maakt mij een woke nazi en als dat geen recept voor een isentiteitscrisis is. Hoef er gelukkig niet voor in transitie.

Dr.Platypus | 23-06-22 | 15:50 | 2

Een woke nazi? Heb je dan zo'n regenboogband om je bovenarm met daarop een hakenkruis?

Usumani | 23-06-22 | 15:55

Dat je dan weer niet en dan weer wel met een ideologisch zuiverdere menigte eens bent lijkt me een teken van een gezonde geestelijke evenwichtigheid. Je weet pas echt dat je op het goede pad zit als mensen je dingen noemen en je censureren. Het wil overigens nog steeds niet zeggen dat je niet op alle punten verkeerd zit. Maar de kans daarop neemt aanmerkelijk af met het aantal gemaakte vijanden.

Mazzelstof | 23-06-22 | 16:04

Onbegeleide zelfmedicatie, deed Brood ook aan.

uisge baugh | 23-06-22 | 15:49 | 1

Ja, maar Herman wist wat 'ie deed.
(geen idee welke modus dit was, maar ik zet m weer uit)

Usumani | 23-06-22 | 15:57

In mijn hoofd heb ik de voorgevel van Dolly Parton maar ik ben zo plat als een stoeptegel.
En omdat ik al vrouw ben is er voor mij geen hulp.

BrulSpin | 23-06-22 | 15:48 | 2

Dolly hidious, jij beautyfull.

uisge baugh | 23-06-22 | 15:53

Voorbindtieten bij Alibaba kopen?
Iedere dag andere uit de tietenkast..

HogeNood | 23-06-22 | 16:06

Graatmagere meiden met anorexia vinden zich te dik. Laten we ze vooral daarin aanmoedigen en ze helpen & aansporen bij afvallen.

raskol | 23-06-22 | 15:47 | 2

Oh ja, dat hadden we ook nog. Anorexia.
Een paar jaar lang was dat het trendy onderwerp waar de zieligheidsindustrie zich vol overgave op stortte.
Tot voor kort was het 'de neger' die in het zonnetje gezet werd.
Nu de tranny.

leo de pejo | 23-06-22 | 15:53

@leo de pejo | 23-06-22 | 15:53: Wanneer zijn lelijke, kale, witte mannen van middelbare leeftijd eindelijk aan de beurt? Wacht verdomme al jaren. I’m offended!

Wayfaring stranger | 23-06-22 | 20:34

En niemand hoor je over het schrappen van vluchten door Transavia.

Glasgow Argus | 23-06-22 | 15:44

Waarom moet de samenleving überhaupt betalen voor dit soort shzille. Doe wat je wil maar betaal het dan zelf.

Zatkniss | 23-06-22 | 15:41 | 5

@BBRDWR | 23-06-22 | 15:54: denk dat dat juist het probleem is als je depressief bent. Maar kan slechts gissen, ik ben het nooit geweest. Maar als homo zijnde weet ik wel dat het lastig is niet jezelf te kunnen zijn. Dus als dat betrekking heeft op je uiterlijk, kan ik me voorstellen dat dat verlammend kan werken.

Continuum | 23-06-22 | 16:02

@Continuum | 23-06-22 | 16:02: Ik weet het wel zeker. En ik ben geen expert maar als je dan bijvoorbeeld Jordan Peterson hoort en leest. De man is klinische psycholoog dus enigzins 'de wetenschap' in die zin. Je zult het zelf moeten doen. Mensen met een angststoornis maak je niet minder bang, je maakt ze dapperder. Dus ik denk dat je mensen die in de knoop zitten met hun geaardheid / uiterlijk vooral moet leren in te zien dat ze daar mee om kunnen gaan. Op welke manier dan ook. Als uiteindelijk transitie een goede oplossing is voor die persoon, prima. Maar ik zie dat wel cynisch, omdat er tegeljikertijd door dergelijke radicale types ook een soort hype / haat gecreerd wordt tegen witte mannen die op vrouwen vallen. Dan jaag je ook afwijking van dat 'vrij natuurlijke' ook wel aan natuurlijk. Tel daarbij de onzekerheid van veel van deze personen (zijn vaak pubers of jongvolwassenen) en je hebt wel een vrij giftige cocktail te pakken, me dunkt.

BBRDWR | 23-06-22 | 16:19

@BBRDWR | 23-06-22 | 16:19: ik zie die hype tegen hetero witte mannen niet zo. Ze moeten alleen beseffen dat ze ook een minderheid (=minder dan de helft) zijn. Dus dat er ook aandacht moet zijn voor niet-wit, niet-man en niet-hetero. De aandacht voor een andere minderheid gelijk haat noemen gaat wat ver.

Maar het zou mij veel geholpen hebben als we in de jaren 80-90 al wat meer voorbeelden van leeftijdsgenoten hadden die openlijk homo waren (op tv). Dus ik denk dat het ook goed is voor (potentiële) genderdysforiepatienten om dat te hebben. En naar ik meen is dat in Nederland veelal een jarenlang proces als kind zijnde, waarbij je pas op je zestiende een beslissing mag maken. Dus dat lijkt me niet onredelijk.

Continuum | 23-06-22 | 16:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Dan zie ik zo'n gedoekt moslims meisje in die video en dan kan ik het niet helpen te denken:"hoeveel doodsbedreigingen heeft die meid hierna gehad, van haar eigen familie/moslimomgeving?". Of ben ik nu racistisch?

zorgan | 23-06-22 | 15:40 | 5

Sommige moslimfamilies zijn best open. Soms zie je een totaal gesluierde moeder en een dochter in minirok ernaast.

drs. Levi Samsonov | 23-06-22 | 16:01

Misschien zit ze daar als actrice? Een geslachtsverandering is echt not done in de islam (en niet alleen in de islam).

Usumani | 23-06-22 | 16:02
▼ 2 antwoorden verborgen

veel te veel cijfers en letters over gezever en gezeur. een ziekte, anders kan ik het niet zien.

peterTax | 23-06-22 | 15:39 | 2

Dus dat moet genezen worden dan?

Continuum | 23-06-22 | 15:48

Aandachttrekkerij misschien? Of een combinatie: ziekelijke aandachttrekkerij.

Usumani | 23-06-22 | 16:03

Ach, t is ff in de mode, volgend jaar wil iedereen een buitaards wezen zijn.

JezusdePezus | 23-06-22 | 15:36

Ik vind het eigenaardig dat iets wat onder 0,00003% van de bevolking speelt zo een groot item kan zijn.

Braseas | 23-06-22 | 15:36 | 2

Stel je ziet je moeder met je kind achter op de fiets onder de vrachtauto komen. Kind overleeft. En dan?
Geen groot item, proportionaliteit.

nobodiesunmighty | 23-06-22 | 15:47

Ok nobodie, mooi toevoeging.

SinisterNL | 23-06-22 | 16:01

Verjettenisering van de samenleving. Dan krijg je dit soort problemen. Wellicht een idee om niet elke jongere met een slechte dag meteen om te bouwen?

de Voorzittert | 23-06-22 | 15:35

Wat zijn de zelfmoordcijfers van voor de transitie? Dat is de enige relevante maatstaf als je kijkt naar zelfmoord onder transgenders*

En wel meer halve onzin in dit stukje: psychische klachten zijn voor het overgrote deel toe te schrijven aan 3 zaken: (wel degelijk) de omgang van de maatschappij / de omgeving met transgenders, de druk en angsten rond het "uit de kast komen" hierover, en aanhoudende problemen vanuit de maatschappij na de transitie (dwz. de transitie heeft niet gebracht wat men ervan verwachtte). Daadwerkelijke ontevredenheid met het nieuwe lichaam en de bijkomende medische issues spelen een rol, maar een veel minder grote. Is allemaal allang uitgebreid onderzocht.

Nu is het zo dat door de snel toenemende acceptatie in de maatschappij het zomaar zou kunnen dat deze psychologische klachten als gevolg van maatschappelijke druk gaan afnemen, waardoor zelfmoord wegens gevolgen van de transitie zelf vanzelf de grootste oorzaak wordt. Het zou ook zomaar kunnen dat door de toenemende acceptatie een daadwerkelijke transitie juist minder vaak echt (medisch) nodig zal zijn: het wordt gemakkelijker en fijner om "te leven als..."

Wel helemaal eens met de notie dat (zeker met de huidige hype) een stevige diagnose vooraf moet gaan aan het inzetten van het transitietraject.

*) voor de duidelijkheid: daar bedoel ik uitsluitend mensen mee die daadwerkelijk een geslachtsverandering hebben ondergaan of in het traject daar naar toe zitten.

Muxje | 23-06-22 | 15:34 | 2

Het zou ook zomaar kunnen dat juist door de toenemende 'acceptatie' de druk toeneemt, want 'die daar worden geaccepteerd en ik nog steeds niet in mijn omgeving'.
Met andere woorden, snel terug naar de vorige eeuw en de kop indrukken deze onzin.

Boterhoofd | 23-06-22 | 15:53

@Boterhoofd | 23-06-22 | 15:53: Juist niet. Ben bepaald geen fan van dit woke gedoe en de duizenden "genders" die we nu hebben, maar acceptatie van mensen met gender dysphoria is prima. Zeker als het betekent dat meer van hen ook goed kunnen leven zonder operatie.

Maar je hebt gelijk dat de druk hierdoor toe zou kunnen nemen bij jongeren die zichzelf aan het ontdekken zijn. Het is een mode-item geworden. Vandaar dat de screening vooraf een must is, misschien nog wel wat strenger moet, en dan op basis van echte (klinische) criteria, niet woke "alle genders zijn valide" geleuter.

Muxje | 23-06-22 | 16:50

Binnenkort goedkope vluchten naar Turkse klinieken voor de medicijnen.

alki | 23-06-22 | 15:32

Genderdysforie is een reële aandoening. We weten niet hoe en waardoor het ontstaat en dat gaan we voorlopig ook niet uitvinden, want geen enkele wetenschapper zal zich daar aan willen branden. We kunnen het ook niet genezen, er is geen enkele psychiatrische behandeling die werkt en ook hier is verdere progressie, althans in het Westen zo goed als uitgesloten. Het enige dat we kunnen doen is transgenders zich iets prettiger laten voelen, door mee te gaan in een rollenspel, waarin zij zogenaamd van geslacht veranderen, versterkt door, via heftig medisch ingrijpen en levenslange zware medicatie, cosmetische veranderingen. De ingrijpende schijnremedie toepassen op personen, die niet bewezen lijden aan genderdysforie is pure mishandeling en we moeten er dus super voorzichtig mee omspringen.

Blauwpetje | 23-06-22 | 15:32 | 6

Meegaan in een rollenspel is echt geen optie en zeker niet het enige dat we kunnen doen. Ik kan nog wel een paar oplossingen verzinnen, waar Joris niet blij van zou worden, maar oplossingen zijn het.

Usumani | 23-06-22 | 16:07

Aangeprate aandoening, ja.

TheBigKirth | 23-06-22 | 16:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Schrijnende verhalen op r/detrans over vaak jonge mensen die de absoluut en onomkeerbare verkeerde keuze maakten om van gender te wisselen.

NiCeY | 23-06-22 | 15:31

Mooi dat Nisrine er ook staat voor de moslim transgender!
Onderbelicht probleem. Of eigenlijk NIET belicht probleem! :-O

Paulus de Bk | 23-06-22 | 15:30 | 2

Ik zou als moslimvrouw ook een man willen worden.. kopvodje af.

BBRDWR | 23-06-22 | 15:50

Misschien wel een verzonnen probleem.

Usumani | 23-06-22 | 16:08

Als iemand zich wil laten ombouwen moet die dat helemaal zelf weten. Veel plezier ermee!
Besef alleen wel dat je nooit echt iemand wordt van het andere geslacht. Je kan jurken gaan dragen, borsten laten plaatsen. Je poes een lul laten worden. Allemaal cosmetische ingrepen. Je bent én blijft je orginele geslacht. Biologisch zijn er gewoon niet meer smaken. Je kan jezelf nog honderd keer non-binair noemen, je bent een man óf een vrouw. En dat kan je beter accepteren voordat je opeens prostaatkanker of baarmoederhalskanker.

"Nee, dokter, dat kan niet hoor ik kan dat niet hebben want ik ben geen man/vrouw."

Harvey2Face | 23-06-22 | 15:30 | 1

Zeker, zelf weten. Maar ook zelf betalen.

TheBigKirth | 23-06-22 | 15:50

Intrinsieke gendertwijfel? Jullie zijn zelf ook al aardig de weg kwijt.

OnTheRun | 23-06-22 | 15:27

Kinderen onder de 18 assisteren in automutilatie is gewoon crimineel. Hiervoor mogen tribunalen worden opgericht. Heeft niks meer met woke of niet-woke te maken.

BobDobalina | 23-06-22 | 15:27 | 2

Ergens las ik dat iemand voor zijn kind van 2 alvast een afspraak heeft gemaakt, het kind gaf aan zich een meisje te voelen.
Bespottelijk.

Sjeintje | 23-06-22 | 15:35

Eerste en laatste zin: helemaal mee eens.

Kouwe Kees | 23-06-22 | 15:37

Het interesseert me niet wat je bent, hoe je je identificeert of wat je de seksuele voorkeur is. Laat me met rust en hou op te doen alsof je speciaal bent, dat ben je niet. Er zijn 7.000.000.000 anderen.

_pacman_ | 23-06-22 | 15:27

Wat ik niet begrijp, even daarvoor een expert aan het woord inzake pesten. Conclusie: puberbrein is niet ontwikkeld, met name de prefrontale cortex, ze kunnen de lange termijn effecten van hun beslissing niet overzien. Maar die zetten we dan rustig aan de hormoonblokkers of laten ze al in een vroeg stadium opereren. Hoe kunnen die twee dingen in hetzelfde spectrum bestaan? Over honderd jaar kijken we hier op terug zoals we tegenwoordig doen op lobotemie: een abominatie in onze geschiedenis.

Snoorderlag | 23-06-22 | 15:25

Gendertwijfel is toch wel het woord van 2022.
Ikzelf loop nog steeds mijn lul achterna en denk volgens het boekje elke 30 seconde aan seks dus hier geen gendertwijfel.

MargauxGrandCru | 23-06-22 | 15:25 | 1

Zit je misschien in een geslachtsdriftelijke loophole met om de halve minuut een reset ?

LD69 | 23-06-22 | 15:34

Vroeger zat in elke klas een punker, nu zit in elke klas een travestiet. Het waait wel weer over.

Ivoren Toren | 23-06-22 | 15:24 | 1

Die punkers hadden best smaak voor wat betreft muziek.

Spaanders | 23-06-22 | 15:25

I'm a man, I'm a boy, Mannish boy, Bold headed woman, in mijn tijd wisten we wat we wel en niet wilden.

uisge baugh | 23-06-22 | 15:24 | 1

bald

uisge baugh | 23-06-22 | 15:25

Wanneer stopt deze waanzin?

thanseeuwen | 23-06-22 | 15:24

Komt door de porno.

RickTheDick | 23-06-22 | 15:24 | 4

Niet?

uisge baugh | 23-06-22 | 15:29

@uisge baugh | 23-06-22 | 15:29:
Misschien wel, wat is het?

MargauxGrandCru | 23-06-22 | 15:31

Tieten en pik, een baard en ook een kut, of is dat wat anders?

uisge baugh | 23-06-22 | 15:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb zelf een paar jaar geleden een "detrans" persoon gesproken. Dat trauma is niet mals. Dit met kinderen doen is gewoon crimineel.

UnderTheDevil | 23-06-22 | 15:22

Het zijn eigenlijk altijd mensen met moeilijke persoonlijkheden. Je ziet het al aan hun pre-transitie uiterlijk. En dan niet hun kledingkeuzes, maar hun houding, hun bouw, hun haardracht, verzorging. Daaraan zie je al dat mensen het moeilijk hebben met het leven. Maar dat is neit gek, want vandaag de dag leer je alleen maar dat je een kanker bent op de planeet en nergens voor deugt en als je een keer ambitie toont ben je een onderdrukker.
Anyway, als man zijnde kan ik me niet voorstellen hoe het is om te bevallen. Een vrouw kan zich niet voorstellen hoe het is om met je ballen op de stang van een fiets terecht komen. Bottom line, je kunt als man je geen vrouw voelen, want je weet niet eens hoe je je een man voelt. Ik ben een man, maar het is niet een ding om je 'man' te voelen. Dus ik weet het niet. misschien voelen alle mannen om mij heen wel heel andere dingen als 'man' en ben ik in de war en zou het kunnen dat ik me plotselng een vrouw voel... Ik hou het gewoon op een persoonljikheidsstoornis.

BBRDWR | 23-06-22 | 15:20 | 3

Nee hoor. Dit is exact wat ik ook de makke van het transgevoel noem: mannen voelen zich helemaal niet ‘een man’. Die zijn man. Geen gevoel, maar een realiteit. Voor vrouwen geldt hetzelfde. Er is geen ‘gevoel van vrouw-zijn’, en zeer zeker ook geen gedeelde vrouwelijkheid. Of mannelijkheid. Om dan als man zijnde te claimen dat jij jezelf een vrouw voelt is bizar. Een vrouw voelt zich niet een vrouw. Die IS het. Je voelt je wellicht geen man. Dat kan. Leer daarmee te leven. Het is namelijk niet raar. Wie voelt zich wel man? We ZIJN mannen. Dat is geen gevoel, het is een biologische realiteit waarvan we voelen dat deze klopt. De hele discussie slaat nergens op, maar heeft tienduizenden weggesneden borsten tot gevolg, en precies 0 gelukkiger mensen.

The-loopy-cowboy | 23-06-22 | 15:25

@The-loopy-cowboy | 23-06-22 | 15:25: Nou. Dit dus. Ik voel me eerder jonger dan ik ben, dan dat ik me een man voel. Maar mijn leeftijd aanpassen mag niet...

BBRDWR | 23-06-22 | 15:49

Vroeger was je emo, goth, gabber of skater.

Tegenwoordig ben je trans. Het is een hype.

Eduardo- | 23-06-22 | 15:19

Wat kost zo'n grap en wie gaat dat eigenlijk bekostigen?

Ommezwaai | 23-06-22 | 15:19 | 2

Jij meneertje of mevrouwtje Ommezwaai. jij.

BBRDWR | 23-06-22 | 15:20

Volgens de What Is A Woman documentaire strijkt die hele sector ongeveer een miljoen per geval op.

frickY | 23-06-22 | 15:35

Dank overigens, Spartacus, om dit onderwerp nog even aan te halen.
Ik knip & plak m’n reaguursel van vanmorgen in de kroeg er even bij.

“Transjongeren staan in de rij om geholpen te worden”
Is toch een schande!
Typisch Nederland.
Je gooit er een reclamecampagne tegen aan, elke dag in bijna alle media volop aandacht, als een soort marketing en dan is er niet eens capaciteit.
Trans is hartstikke hip, dat is wel duidelijk.
Campagne geslaagd.
Nou komt het:….
“Uit hun antwoorden blijkt dat het wachten leidt tot ernstige psychische problemen of dat deze verergeren. Ruim 90 procent zegt een of meerdere keren aan zelfmoord te hebben gedacht. Meer dan een derde deed een poging daartoe, 14 procent deed dat zelfs meerdere keren”.
Daar Kan ik dus heel slecht tegen.
Wel weer die verwijten, maar niets over het latere stadium.
De mensen die achteraf spijt hebben van hun behandeling etc.
Stop eens even met dat gepromoot.
Ruimedenker | 23-06-22 | 07:30 | 12 |

Ruimedenker | 23-06-22 | 15:19

De zorg is een markt geworden. Kennelijk is gendertransitie, of hoe het ook heet, een produkt geworden dat wordt aangeboden, waarbij de zorgverzekeraar het betaalt. De zorgmarkt is deels aanbodgericht, dus aanbod creeert vraag, en de zorgaanbieder is gebaat bij veel klandizie want dat brengt geld op. Het lijkt me dan ook vanzelfsprekend dat er steeds meer mensen gendertransitie willen, en dat de zorgaanbieder dus nog meer klinieken willen om een grotere omzet te bereiken.
Het lijkt mij dan ook wenselijk om dit pertinent niet toe te staan voor het 18e levensjaar, en er daarna ook, naast een lange bedenktijd, een grote eigen bijdrage aan te koppelen.

zeeman73 | 23-06-22 | 15:18
-weggejorist-
wezen | 23-06-22 | 15:16 | 2

Ze maken kinderen tussen 10 en 15 totaal in de war.
Onvolgroeide puberbreintjes worden als het ware volgepropt met sluikreclame.
Kinderen op die leeftijd twijfelen over zo’n beetje alles, zijn onzeker over zo’n beetje alles.
Maar over dit onderwerp is zo onevenredig veel aandacht, dat die kinderen het zelf niet meer weten.

Ruimedenker | 23-06-22 | 15:16 | 9

@Theodorus.Goldbach | 23-06-22 | 15:25:
Hoe verklaar je die exorbitante stijging dan?
Niet alleen in NL, maar wereldwijd, vooral de westerse wereld.
Zeg maar de wereld van social media.
En hoe verklaar jij dat er heel veel weer terug willen naar het oude geslacht?
Is het makkelijk faciliteren niet een beetje een opstapje naar experimenteren, om er later achter te komen dat…?
Geloof mij, ik zal elke trans als ieder ander mens bekijken en behandelen, da’s niet het probleem.
Maar het gemak waarmee jonge mensen zomaar zo’n ingrijpende behandeling (kunnen) ondergaan.

@ uisge .. nee, niet echt.
Ik houd wel van een potje sparren.
Maar ook het spiegeltje voorhouden.
Theo is een beste kerel, we zijn het soms roerend eens.

Ruimedenker | 23-06-22 | 15:34

@Mbovenka | 23-06-22 | 15:31:

Tsja een samenleving die op hun spuugt....

Ik heb er zelf ook moeite mee dus ik ga geen heilig boontje spelen. Maar die lui zijn gewoon zo. Laat ze.

Theodorus.Goldbach | 23-06-22 | 15:36
▼ 6 antwoorden verborgen

Genderverschillen worden langzamerhand geaccepteerd in de Westerse samenleving.
Waarom zou je dan dure pillen en operaties gaan doen?

meneer Q | 23-06-22 | 15:15

Zit er tegenwoordig iets aparts in het drinkwater waardoor er zoveel trannies zijn?

De vries, Henk. | 23-06-22 | 15:15 | 1

Het is hip en de ouders roepen dat ze trots zijn.

voldemort | 23-06-22 | 20:42

90% heeft gedachten over zelfmoord. En dat heeft niks met je gender te maken, maar met het feit dat je duidelijk in de war bent. Deze mensen hebben geestelijk hulp nodig, en niet een genderwijziging. Het is totaal krankzinnig om bij kinderen van 14 al te beginnen met die onherstelbare waanzin.

TheBigKirth | 23-06-22 | 15:14 | 4

De trend van laatste jaren en versterkt door corona en ander beleid van Rutte is steeds meer jongeren die levensmoe zijn en weinig vertrouwen hebben in toekomst. Kan me voorstellen dat dit soort jongeren ook extra vatbaar zijn voor allerlei andere twijfels over relaties, sexualiteit, etc. Ze denken dat er iets mis is met hun zelf, terwijl een deel van de oorzaak wellicht te vinden is in een steeds ziekere maatschappij.

Ir_HardGelag | 23-06-22 | 15:25
▼ 1 antwoord verborgen

Als een ieder die met een bepaalde pronoun wil worden aangesproken omdat ze zo uniek zijn en niet in een hokje passen, zich nou gewoon met zijn eigen unieke zelf-omschrijvende voornaam laat aanspreken. Koppel dan ook nog even wie je zelf bent los van wie je graag neukt, en we kunnen een groot deel van deze waanzin snel weer achter ons laten.

frickY | 23-06-22 | 15:14

Waarom dan niet de Joe Rogan met Kristin Beck de ex-navyseal?
Kristin Beck is a retired Navy SEAL and recipient of over 50 ribbons and medals, among them the Bronze Star with Valor, the Purple Heart, and the Meritorious Service Medal. She is now a lecturer, author, consultant, and civil rights activist.

Ashtrey | 23-06-22 | 15:12 | 1

Kristin de vaginavyseal ?

LD69 | 23-06-22 | 15:42

Ik zou ook graag wat hormonen bijgevuld krijgen en wel mannelijke hormonen. Okay, een man mag huilen. Maar ik moet de laatste tijd wel erg vaak huilen om van alles dat ik lees.

Leptob | 23-06-22 | 15:11

Zoek maar op youtube; i identify as a camera

Erg grappig.

sjef-van-iekel | 23-06-22 | 15:09

Ben voor hele lange wacht- / bedenktijd.
Zeker tot na bereiken volwassen leeftijd.
En anders eerst op gesprek bij ervaringsdeskundige Blair White.

Steve1234 | 23-06-22 | 15:06 | 6

@Sjeintje | 23-06-22 | 15:32: Boven een jaar of 24 zijn ze dat ook.
Daar onder snap ik je voorkeur voor een doorgaans sneller ontwikkelde vrouw.

frickY | 23-06-22 | 15:33

@frickY | 23-06-22 | 15:33:
Ik begrijp dan ook heel goed waarom ik de aandacht trok van mannelijke jongvolwassenen toen ik een jaar of 30 was.
Achteraf dat is, moest eerst aan een van mijn broers vragen of het normaal was dat een 30jarige vrouw het bed deelde met een 20 jarige man/jongen. Vond het zo vreemd om mee te maken.
Kreeg een glimlach en een lach.
En toen de zin: hoe moeten wij jongens van 20 anders weten wat een vrouw lekker vind en hoe de uitvoering te doen.
Dat verteld alleen een vrouw van boven 30.

Sjeintje | 23-06-22 | 15:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Testosteron is vergif: je wordt er onomkeerbaar lelijk van en je gaat nog eerder dood ook

JTKDM | 23-06-22 | 15:06 | 4

@ZOMG | 23-06-22 | 15:12: de clit wordt wel enorm. Vooral als ze er vroeg mee beginnen.

sjef-van-iekel | 23-06-22 | 15:22

@sjef-van-iekel | 23-06-22 | 15:22:
Dat wilde ik ook vragen/zeggen, maar durfde niet.
Blij dat jij het doet haha.
Zou je dan ook heftiger klaarkomen of juist gevoel verliezen?

Sjeintje | 23-06-22 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn man was ook onzeker over zijn borstjes toen hij 16 was.

Sjeintje | 23-06-22 | 15:06 | 3

Dat gaat vanzelf over. Goed en veel eten, en ik heb nu dikkere tieten dan m'n vriendin.

quigg | 23-06-22 | 15:15

@quigg | 23-06-22 | 15:15: Dit soort moedige ontboezemingen vind ik wel een van de meest waardevolle kanten van GS ;-)

LD69 | 23-06-22 | 15:45

Jongeren zijn bijzonder gevoelig voor modeverschijnsels, maar die modegrillen leveren doorgaans geen permanente schade op....

Lood om oud ijzer | 23-06-22 | 15:06 | 2

Knip, verkeerde plek.

TheBigKirth | 23-06-22 | 15:13

hoe zou zo een praatgroepje en zelfonderzoek verlopen in Talibanland, Iran, Pakistan, Saudie-Arabie. Of is dit een probleem van alleen VS overgewaaid naar Nederland

HetOorAakel | 23-06-22 | 15:05 | 1

Iran doet juist veel geslachtsoperaties: transing the gay away.

ZOMG | 23-06-22 | 15:11

Je kan dus eigenlijk gewoon online een ‘zelfombouwpakket’ kopen!?
Dat is ook wel leuk om cadeau te geven aan iemand.

laurentius | 23-06-22 | 15:04 | 1

Beter zou zijn net iets als een fat-suit te hebben waarmee je als jongen kunt ervaren hoe het is als vrouw. Alleen in het kruis gaat dat niet helemaal. Wie weet hoe populair zo'n pak wordt. Het risico is wel dat je ergens in de bosjes of een eenzaam kamertje terecht komt. Ook een ervaring.

AntiZanicz | 23-06-22 | 16:21

Hoe kun je weten dat je 'eigenlijk' het andere geslacht bent? Je hebt nul "lived experience" als de andere sekse, dus je hele beeld is obv je eigen perceptie van uiterlijkheden en gedragingen

raskol | 23-06-22 | 15:03 | 2

Nooit van voorstellingsvermogen gehoord?

Ik kan me prima een voorstelling maken van hoe het zou zijn als ik een meisje was, hoe dat fysiek zou voelen, hoe mensen dat zouden vinden, et cetera.

(mijn conclusie, overigens: het kan me allemaal aan mijn reet roesten, jongen, meisje, maakt me geen zier uit, dus ik doe niet moeilijk en houd het lekker bij hoe ik geboren ben)

Leyrann | 23-06-22 | 17:41

Wat een onzin. Voorstellingsvermogen gebruik je als iemand anders verdriet heeft of als je jezelf al in een Ferrari ziet rijden. Maar jij kunt je no way voorstellen hoe het is om een caroussel van emoties in je hoofd te hebben terwijl je als man bent geboren. Lukt je niet. Lukt die wijv0n zelfs niet om dat allemaal op een rijtje te krijgen.

Bakkeleures | 23-06-22 | 19:16

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland