Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Zware raketaanvallen op Odessa, gruwelijke POV-beelden uit Marioepol

Dag 76 van de ellende +++ LIVEBLOG

Dag 76 van de gekte en hoewel de wandelende kogelvis Vladimir Poetin gisteren tijdens de 9 mei-viering in Rusland geen grote aankondigen heeft gedaan is de oorlog natuurlijk nog niet voorbij (overigens gaan er wel verhalen over een proxy-mobilisatie: Russen mogen 'vrijwillig' vechten in Oekraïne, doen ze dat niet, raken ze hun baan kwijt). De Zuid-Oekraïense havenstad Odessa werd gisterenavond en vannacht flink onder vuur genomen, met tientallen krachtige explosies, zowel van inslagen als luchtafweer. Er werd onder meer een winkelcentrum geraakt, met zeker één dode (en vijf gewonden) als resultaat. Ook bij Sumy en Mykolaiv was het onrustig. Op de grond verloopt de 'speciale operatie' ook 76 dagen in het conflict zeer moeizaam. De Russen hebben het Oekraïense verzet onderschat en lopen overal tegen muren; bij Kharkiv is de thuisploeg zelfs in de tegenaanval. En dan is er nog Marioepol, waar het op het terrein van de Azovstal-fabriek flink knokken is. Er is niet alleen de ellende uit de lucht, maar ook op de grond is het raak: indrukwekkende POV-beelden (jullie weten) boven het topic - op 1.25 wordt er nog even zo'n knaap neergelegd door vijandelijk vuur in de verte. ENFIN, het is weer lekker ongezellig allemaal! Later meer... LIVEBLOG.
UPDATE 8.40 uur - Oekraïne telt inmiddels 26.000 dode Russische militairen
UPDATE 9.41 uur - Drie doden bij Kharkiv
UPDATE 10.12 uur - Heeeee. Een video van de moord op de T-90M, de meest geavanceerde tank die de Russen momenteel in het veld hebben (ze hebben ook die T-14 Armata, maar die is niet operationeel, zelfs op de parade reden er maar twee). De afschrijving van de T-90M hadden we drie dagen geleden in ons never ending liveblog en nu is er dus beeld. Tank zou zijn uitgeschakeld met een Carl-Gustaf Recoilless Rifle, alias de Carl-Gustaf M4. Kekke verkoopfolder hiero
UPDATE 10.15 uur - Lol-update: deze foto's van een maand geleden. Oekraïense troepen trainen met de M4. Met die training zit het dus wel snor
UPDATE 12.19 uur - VIDEO! Een Rus vuurt met een schouderwapen, een of ander antitankding, en krijgt meteen daarna een bommetje van een drone op zijn pannenkoek
UPDATE 15.49 uur - Kijk nu, een schip uit de Admiral Grigorovich-klasse bij Sevastopol. Daar hebben de Russen er drie van: de Admiral Grigorovich, de Essen (zou een maand geleden al beschadigd zijn) en de Makarov. Mogelijk is het de Makarov, die een paar dagen geleden geraakt of tot zinken gebracht zou zijn door de Oekraïners. Dat laatste klopt in ieder geval niet, als het 'm is
UPDATE 17.25 uur - Fotoserie van gewonde Azov-knakkers in de Azovstal-fabriek
UPDATE 19.17 uur - Nieuw hoofdstuk van de vraag: waar is Valery Gerasimov? De iconische generaal (van de Gerasimov Doctrine) zou dik een week geleden gewond zijn geraakt bij een artillerie-aanval (al verzekerde de NY Times van niet) en daarna naar Moskou zijn teruggevlogen. Er gaan nu geruchten dat de legerleider door Poetin is ontheven uit zijn functie als leider van de speciale operatie. Let wel: dit circuleert dus vooral in Oekraïne, maar als de Russen de komende dagen met een of andere poepsmoes komen (of Gerasimov met zijn neus in een bord paddengif valt) zal het wel kloppen
UPDATE 19.54 uur - Geen idee hoe wat waar wanneer waarom maar DIT noemen we marteling. Met stroom, zo te zien. Die knaap heeft het niet vet

Odessa - incoming

Aftermath 1

Social

Aftermath 2

Social

Reaguursels

Inloggen

Rusland heeft, hoe je het ook bekijkt, verloren, ook al winnen ze deze oorlog.

Mokum Kosher | 10-05-22 | 18:22

@Beste_Landgenoten | 10-05-22 | 17:24:
''Gezien de sympathie op de Amerikaanse rechtervleugel voor Poetin''
bron: gast, vertrouw mij nou gewoon maar.

Ben jij soms vergeten dat het Trump was die riep dat europese landen 2% van hun economie aan de navo moesten bijdragen. juist om types zoals puto en kim de dikke oen buiten de west europese deur te houden.
en dat onder trump de amerikanen in syrie de russische groene mannetjes van wagner hebben weggevaagd? en dat trump zijn eerste plicht ligt bij zijn volk de amerikanen? en dat hij de eindeloze amerikaanse buitenlandse oorlogen zat was?

met de denktrant die jij volgt kun je ook zeggen dat onze prins pils pro-putin is omdat hij ooit vrolijk een biertje met hem heeft gedronken tijdens de olympische spelen en nog niks slechts over hem te zeggen heeft.

''Poetin maar te wachten op een gunstiger klimaat, waarbij Oekraïne als appeasement-cadeautje aan Poetin zal worden geschonken. Trump gaat alles teniet doen wat Biden heeft gedaan, zo anaal gefixeerd is die lummel namelijk wel,''

aannames.

TLDR: putler is een europees probleem, wij hadden een veel grotere strijdmacht aan onze kant van de atlantische sloot kunnen en moeten hebben, en wij moeten niet te afhankelijk zijn van grote broer amerika.

360beatz | 10-05-22 | 17:42

@360beatz | 10-05-22 | 17:42:
Het ging Trump alleen maar om de centen, hij dacht verdomme, wij draaien op voor de kosten, laat ze zelf maar bijleggen, die arrogante Europeanen. We zijn gekke Henkie niet. En hij had een punt, maar niet omdat hij de NAVO als een gunstige zaak zag, gewoon om de centen.

Trump begrijpt niet dat de wereld voor de VS cruciaal is als afzetmarkt van zijn tech-rommel en dat die gebaat is bij orde en stabiliteit, vrijheid en voorspoed. Trump denkt geen twee meter vooruit en denkt puur aan de poen en de roem op heel erg korte termijn.

En hij zal Oekraine dus ook onmiddelijk weggeven. Herrinner je je nog die genante vertoning in Helsinki, waar Trump ten overstaan van de wereldpers zijn eigen diensten onder de bus gooide en Poetin in de kont kroop? Het was vreselijk om aan te zien, die knieval voor een maffiabaas. Trump adoreert Poetin, hij zou graag willen dat hij zo de VS kon besturen.

Biden heeft nog tot november, om spijkers met koppen naar zee te dragen, want dan is het game over voor hem en zijn grote uitgaven. En ja, rechts Amerika, ik moet zeggen Trump-Amerika, is knettergek en op de hand van Poetin. Ze zullen alles weer terugdraaien. En Europa doet er goed aan als de weerlicht zijn defensie op orde te krijgen, wat mij betreft gaat de begroting naar 4% per jaar en dan nog is het te laat denk ik.

Beste_Landgenoten | 10-05-22 | 18:43

@Beste_Landgenoten | 10-05-22 | 18:43:
Ik ben bang dat we dat er niet doorkrijgen, die 4%. Waarschijnlijk nog niet eens die "verplichte" 2%. Je scoort er intern niet mee namelijk en we hebben naast de Poetinverstehers ook nog een hoop gebroken geweertjes die denken dat vrede een 1-richtingsstraat is. Helaas...
Maar god, wat is het nodig, zeker met de toenemende geopolitieke instabiliteit en alleen nog maar gaat toenemen ( schaarste, klimaat, - al dan niet gedwongen - migratie etc. etc ).

Graaisnaaiert | 10-05-22 | 20:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens Liveuamap gaat Wit-Rusland zich er toch weer mee bemoeien. In ieder geval met dreigen.

Hadena | 10-05-22 | 16:09 | 1

Volgens mij blijft Wit-Rusland op haar handen zitten. Loekasjenko's lot hangt aan een zijden draadje, hij probeert Rusland te vriend te houden en er voor te zorgen dat zijn eigen bevolking niet wéér in opstand komt. Hij vertrouwt zijn eigen leger ook niet, dat zich zomaar tegen hem zou kunnen keren. Dus ik ga er vanuit, dat Loeka zich gedeisd blijft houden.

KeesBruin | 10-05-22 | 17:42

Ben tegen de D66/ALDE/EU oorlog aan het Oostrfront en voor Trump. Heb ook ‘tegen’ gestemd, daar hoor je de Legio adepten niet meer over. Ben ik nu een nazi? Ja, he... wel een pacifistische blijkbaar. Kom op mensen, los dit diplomatiek op en rap 'n beetje.

Unsinkable-Sam | 10-05-22 | 14:35 | 20

@* Il Principe * | 10-05-22 | 17:20: Psies, ze gaven Poetin niet het voordeel van de twijfel, ik deed dat eerlijk gezegd wel een periode, hoe blind was ik, want Grozny, want Georgie want Syrie, want tegen associatieverdrag.

Kane | 10-05-22 | 17:39

@Unsinkable-Sam | 10-05-22 | 17:36:
Ah de lijn "Oekraine bestaat niet als land".
Je bent nog erger dan ik dacht.
En nee flikker op met je "geopolitieke ambities".
Ieder land heeft recht op soevereiniteit.
Als het aan jou lag waren we nooit bevrijd in WO2.
Want "andere belangen".

Jouw optie komt neer op: Geef Oekraine maar weg, laat iedereen daar creperen, gedeporteerd worden, etnisch gezuiverd, vbermoord, verkracht en beroofd. Want DAT staat het land te wachten, je denk namelijk nog steeds dat Poetin dit nooit zou flikken, maar hij flikt het al. Mensen zijn al gedeporteerd, worden als gemarteld en gedood in "filtratiekampen". Ondertussen zit jij nog op het lijntje :de EU wilde zo nodig land erbij". Alles zou liggen aan de ambities van het westen, uiteraard. En nee, Poetin is NOOIT redelijk geweest, we hadden allang eerder een keiharde lijn moeten trekken, naar Georgie al. Tjetjenie was de grote waarschuwing, overigens de hoofdreden voor ex-Sovjetlanden om aan aanvraag te doen voor de NAVO. Maar jij kijkt naar Karel van Wolferen ongetwijfeld, of je bent het zelf misschien wel, die doorgesnoven complotmarmot.

Ik ben zo klaar met dit quasi intellectuele gelul.

Beste_Landgenoten | 10-05-22 | 18:35

Je gaat steeds wilder om je heen slaan, en mist hierdoor belangrijke punten: dit zeg ik niet, is enkel een opsomming v.d. geschiedenis. Net zoals Nederland (Holland), België en Duitsland al heel wat grensverschuivingen hebben mee mogen maken in het verleden, hier hoor ik jou niet over. Zal voor het vlotte verloop van deze discussie even door je blinde agressie (angst) heen kijken en mijn punten uiteenzetten: Uk kan nu niet toetreden daar het onder vuur ligt, echter ik begrijp de wens van een groot deel v.d. bevolking zeker. Je chargeert wederom enorm.

Voorts hoef je mij niet te wijzen op smerigheden van een oorlog, dit betreft slechts emo-porn om de meningen te doen keren, we blijven bij de feiten: nee, dit zeg ik niet, zijn wederom weer jou woorden, de EU heeft een core en dat is voortgang en welzijn van haar lidstaten, en zeker niet middels zakken geld en dikke contracten opschuivingen richting het Oosten te forceren, je ziet wat er van komt. Blijf bij je kerntaken is mijn punt en voer deze solide uit.

De NAVO/NATO wordt op dit moment gechanteerd, anders had het kunnen ingrijpen, dit moet je begrijpen als leunstoel-generaal. De naam zegt mij niets, wederom een blinde slag in het duister.

Ik en vele anderen ook met jou.

Unsinkable-Sam | 10-05-22 | 19:28
▼ 17 antwoorden verborgen
-weggejorist-
sLinksAmsterdam | 10-05-22 | 13:37 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Een hit achterop de geschutskoepel met een relatief lichte Carl Gustav: dat is dan een dode hoek in het active armour protection system. Nice to know. Geen idee of iemand deze al eens gelinkt heeft, maar de cojones van de Oekraïense krijgsmacht www.thedrive.com/the-war-zone/ukraine...

Respect!

Hetkanverkeren | 10-05-22 | 12:26 | 3

Ja, of ze hebben het protection system omgedraaid, het zijn russen he.

Kane | 10-05-22 | 14:01

@Kane | 10-05-22 | 14:01: LOL! Blijft het feit dat de tank een prima wapensysteem is. Maar David won ook van Goliath. Het stomste wat je kunt doen als militair is denken dat je tegenstander bereid is hetzelfde "spelletje" te spelen als jij. Poetin had moeten weten dat het westen aan zijn eigen corruptie ten onder gaat.

Ideologie. Weg ermee.

Hetkanverkeren | 10-05-22 | 14:12

Wordt billenknijpen, de komende week bij de lijn Izium - Sloviansk - Bakhmut met als angel in de zij Popasna. Hopen dat de Oeki's voldoende zwaar spul hebben om die aanvallen te stoppen en de aanvoer van materieel te frustreren. Gaat in deze ook vrij cruciaal zijn in hoeverre de orcs de tegenaanval ten noordoosten van Kharkiv kunnen stoppen / vertragen. Als er nog wat meuk in Belgorod staat is dat natuurlijk ideaal om daar nog even wat op af te vuren, alles wat daar ontploft kan niet vanuit Izium worden ingezet.
Verder, Azovstal, ook daar is het bezighouden van de orcs cruciaal. Een nederlaag daar geeft ze vrij spel om vanuit Kherson verder te trekken - een bezettingsmacht kan namelijk wel prima uit onwillige recruten bestaan, zolang er geen serieus verzet is - en troepen vrij te maken om noordwaarts te trekken en die tangbeweging te versterken.
Lange ademgevalletje dit, en Oeki's kunnen dit uiteindelijk nog steeds winnen als wij ze blijven supporten. Poetin zal uiteindelijk over moeten gaan op massale vernietiging middels "domme" raketten ( a la Zhukov '44-'45 ) en veel mensenvlees door de molen te jagen. Het verleden heeft bewezen dat de orcs daar geen enkele moeite mee hebben.
50/50 dit hoe dit gaat aflopen.

Graaisnaaiert | 10-05-22 | 12:05 | 9

Met de juiste munitie en lading kan de pzh2000 70 km afleggen weet ik heel toevallig als Renault monteur.

Xaffier | 10-05-22 | 13:17

@Graaisnaaiert | 10-05-22 | 12:36: Het verschil zit in de stempels. Vanwege het veel zwaardere chassis heeft de PZH2000 die niet echt nodig. Die is dus weliswaar langzamer, maar rost er in een paar seconden 3 van die 155mm jetsers uit en rijdt meteen vrolijk verder...

Dan over dat bereik: dat is operationeel en tactisch interessant bij de juiste vuurgeleidingsinformatie. Uiteraard geeft publieke informatie daar verder geen uitsluitsel over, maar het trainen daarmee duurt ietsje langer dan een week. Plus dat voor artillerie hetzelfde geldt als voor cavalerie: je hebt een veilige zone nodig om in te kunnen opereren.

Een kogel, granaat of raket is gegarandeerd altijd sneller. Om van die "simpele" drones nog maar te zwijgen. Of een mijn. Zeker in lastig terrein gaat een wielaangedreven voertuig nooit een rupsvoertuig zijn.

Prima die kanonnen, maar er komt veel meer bij kijken. Nogmaals, mortieren zijn veel en veel flexibeler.

Hetkanverkeren | 10-05-22 | 13:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Hebben ze in Rusland geen Volkert?

Nietgek | 10-05-22 | 12:03 | 3

Nare comment. (RIP Pim).

Maar ik begrijp waar je op doelt. De kop van de slang afhakken werkt niet in Rusland. Ze moeten daar zo'n 6 tot 10 duizend mensen de kop afhakken om maar een kansje te maken op een beter leven. Er was daar een uitvinding voor in Frankrijk. Wat was die ook al weer.

Theodorus.Goldbach | 10-05-22 | 12:08

@Theodorus.Goldbach | 10-05-22 | 12:08:

Een meerkoppig monster en de bevolking vindt ook dat Putin goed bezig is. De komende 30 jaar kun je vriendschapsbanden met Rusland wel vergeten.

Wattman | 10-05-22 | 12:38

Denk het wel, mogelijk gaat die een internetaansluiting omleggen.

likdoorn | 10-05-22 | 17:31
-weggejorist-
Hoeperdepoep2 | 10-05-22 | 11:54 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

Gelukkig is er toch een die het door heeft, helder reageert, Zapato krijgt een grote pluim van me.

gato | 10-05-22 | 11:15 | 6

In de categorie: "Mijn meningen zijn feiten"

Hoe is het weer in Spanje?

Theodorus.Goldbach | 10-05-22 | 11:58

Dat is inderdaad net zo'n Rusland-fan als jij.

Après toi | 10-05-22 | 13:56

Ah, de wappie-brigade laat weer van zich horen.

Beste_Landgenoten | 10-05-22 | 16:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Het blijft maar doorgaan. Een soort tsunami uit Rusland. Als de RuSSen weg zijn, zijn de gebouwen weg, Zijn landbouwvoertuigen weg. Zijn burgers weg (of na marteling, verkrachting - met de handen op de rug doodgeschoten).
Blijven de RuSSen langer, dan vindt een soort omvolking plaats.

Het leveren van wapens aan Oekraïne is niet genoeg. De veiligheid van Europa, de voedselvoorziening van Europa en de energievoorziening van Europa staan op het spel.

El Rico Grande | 10-05-22 | 11:14 | 7

Qua marteling is er een paar dagen iets naar boven gekomen dat, als dit echt waar is, nog erger is dan wat er in Boetsja heeft plaatsgevonden. youtube.com/watch?v=ZrTxm9AqP38

Alexander des Burgus | 10-05-22 | 12:50

@Alexander des Burgus | 10-05-22 | 12:50: een paar dagen terug*

Alexander des Burgus | 10-05-22 | 12:50

@Alexander des Burgus | 10-05-22 | 12:50:
Inderdaad, postte het een paar dagen eerder al. Walgelijke zaak. De martelingen die ze beschrijven zijn echt goor. En het lijkt erop dat dit veelvuldig gebeurt. Daarom moeten die Azovstal mannen zich niet overgeven, hun dood zal heel wat ellendiger zijn dan door een kogel.

Beste_Landgenoten | 10-05-22 | 16:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik dacht nou juist dat Steven Seagal een hele goede vriend van Poetin was.

Dr_Johnson | 10-05-22 | 10:31

Segal, onze volksheld. wwwPUNTyoutubePUNTcom/watch?v=LDcUKXIUUbI

Heurtebise | 10-05-22 | 11:06

Ik zag ergens een Russisch programma waarin notabene door hun eigen experts wordt aangegeven dat ze geen deugdelijk materieel hebben om de instroom van modern NAVO materieel te stoppen. Zodra er voldoende wapentuig in de Oekraïne is gedropt verschuift het momentum definitief naar de verdedigers en wordt het oosten van het land voor de Russen onhoudbaar. De Russen weten dit ook en volgens berichten zou Poetje momenteel niet weten wat te doen. Dit kan aflopen met een overwinning voor de verdedigers maar ik zie Poetje niet direct met de staart tussen z'n benen afdruipen.

TaliSepatu | 10-05-22 | 09:55 | 3

Kursk 43. Maar dan omgekeerd.

nobodiesunmighty | 10-05-22 | 10:00

Denk dat Patrushev en andere haviken bij Poetin aandringen escalatie naar op tactische nukes. En dat dit ook de reden is dat Poetin wat inbindt met de heftige retoriek. Mogelijk is hij de enige daar die nog beseft dat nukes hem ook de vrienden kost die hij nog over heeft in de wereld, zoals China, een land dat hij nog heel hard nodig gaat hebben.

Beste_Landgenoten | 10-05-22 | 10:57

Het huidige conflict is niet zozeer gericht tegen materiaal maar tegen de mensen die ze moeten bedienen en hun motivatie. Dat spel wordt twee kanten op gespeeld. Eigenlijk alles wat je leest gaat daarover. Ik denk dat Oekraïne wat dat betreft misschien de beste tools heeft maar ook steeds meer door z'n (beste) mensen heen is. Rusland kan veel beter verversen en heeft dus het eindspel in handen.

GeenAccount | 10-05-22 | 11:37

Zomaar een simpele gedacht, maar als de Oekraïners veilig onder de grond zitten en de russen boven de grond terrein proberen te winnen bij de Azovstal fabriek, wat belemmert Oekraïne dan nog om vanuit de lucht aan te vallen. Zou je denken.

Sqbar | 10-05-22 | 09:52 | 9

Als ze nou opschieten met de PzH2000, dan kunnen ze met het huidige grondgebied Marioepol net raken.

Alexander des Burgus | 10-05-22 | 13:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Er komt een moment dat het genoeg is en de Westerse wereld moet Rusland gaan duidelijk maken dat het speelkwartier over moet zijn. Wij zijn te bang dat hij nucleair gaat, maar dat is ook einde Rusland. Het moet gewoon stoppen, met deze barbarij. Wat een ellendeling is hij toch

Tonyvanwychen | 10-05-22 | 09:48 | 9

@litebyte | 10-05-22 | 10:09: Dan kan zomaar gaan veranderen als de wereld echt honger gaat krijgen.

Alexander des Burgus | 10-05-22 | 13:02

@Alexander des Burgus | 10-05-22 | 13:02:
De maanden voorafgaand aan de 'arabische lente' (hoe mislukt ook) was de prijs van brood ook erg hoog geworden.
Brood en spelen.

Alquest | 10-05-22 | 13:12

Helemaal met je eens. Hoe lang gaat deze vernietiging die elk mens misselijk zou moeten maken nog door? En verder, wordt het niet eens tijd dat we de meuk die wij zo graag willen hebben niet weer zelf gaan produceren ipv die onverschillige chinezen dat te laten doen? Beter voor ons en beter voor de wereld. Geld ook voor India trouwens.

drs. P | 10-05-22 | 18:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Het gaat Putler geen ene bips om grondstoffen zoals hieronder door iemand wordt gereaguurt. Rusland heeft genoeg grondstoffen. al dat graan wat ze naar Rusland verplaatsen laten ze nu vooral verrotten (zie de Russische Telegramkanalen) Alles dat ukraine wat op kan leveren moet kapot of gejat worden.

Putler heeft al lang aangegeven waar het om gaat: dat is Ukraine compleet af te snijden van het westen. Dus dat betekent zeker de kust, Odesa is de belangrijkste havenstad en voor de ukrainse cultuur heel belangrijk.

Ukraine bestaat in zijn ogen namelijk niet, evenals de ukrainse cultuur. Heeft hij al in meerdere toespraken duidelijk gemaakt. Het uiteindelijke doel is dus de Russificiatie van heel Ukraine. Dat dit doel onhaalbaar is, doet voor deze Russische narcistische schizofrene hitler variant niet ter zake.

litebyte | 10-05-22 | 09:40 | 11

@litebyte | 10-05-22 | 10:28:
Als Europa niet meer afhankelijk is van Rusland en Rusland haar gas alleen aan China kwijt kan, heeft Rusland een groot probleem. China heeft er geen probleem mee haar toeleveranciers flink af te persen, zeker als ze afhankelijk zijn. Zie Australië.

* Il Principe * | 10-05-22 | 11:08

@* Il Principe * | 10-05-22 | 11:08: heeft NoordKorea een probleem? Bestaat al heel lang hoor en volledig afhankelijk van China.

Hadena | 10-05-22 | 11:27

@Hadena | 10-05-22 | 11:27:
Als Rusland van een mondiale speler wil worden gedegradeerd tot derderangs marginaal dictatuurtje, is er inderdaad geen probleem. Als je je financieel volledig vastketent aan China, heb je weinig meer in te brengen.

* Il Principe * | 10-05-22 | 12:26
▼ 8 antwoorden verborgen

Ben geen soldatiki, maar vond de heren wel erg luidruchtig overleggen. Dat doen ze in Hollywood anders..

Duwbak_Linda | 10-05-22 | 09:30 | 8

@Après toi | 10-05-22 | 10:08: Er is geen schade.

Duwbak_Linda | 10-05-22 | 10:21

Na 10 seconden kijken vroeg ik me al af of ze dood wilden. Ongelooflijk.

squadra | 10-05-22 | 10:38

@Tonyvanwychen | 10-05-22 | 09:50: oversteken zonder dekking,lang op een open plek staan, luidruchtigoverleggen,je omgeving niet in de gaten houden :meer balls than brains in dit groepje iig

geenjagergeenneeger | 10-05-22 | 12:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Die proxy-oorlog lijkt wel 'n beetje op de corona maatregelen in landen als Frankrijk of Australie. Meedoen of je bent je baan kwijt.

Piet Karbiet | 10-05-22 | 09:30 | 1

Als enige relatie met corona, ik zie een soort van complot tokkie in het Kremlin.

litebyte | 10-05-22 | 09:43

Er is terreinwinst voor de Russen en ze hebben nog reservers aan vooral oud materieel om nog jaren te vechten. Maar het probleem is dat volgens de Britse geheime dienst Rusland vrijwel door haar zogenaamde slimme raketten en granaten heen is.

De ruim 2000 stuks Russische artillerie aan de fronten is nu het grootste probleem en gaan volgens ukrainse militairen aan het front bepalend worden voor de gevechten in Donbas.

Niet voor niets dat de VS vooral steeds meer zogenaamde counter-battery apparatuur levert aan ukraine.

litebyte | 10-05-22 | 09:26

Kunnen we een keer stoppen met die hele ouwe meuk te posten? Bovenstaande film op GS dateert ook al van voor de "belegering" van de Azovstaal fabriek. Telegram staat er al weken vol mee.

Ommezwaai | 10-05-22 | 09:52

De russen beweren dat dit een Oekraiense helicoper is die probeerde het eiland te veroveren. Ik kan mij er iets bij voorstellen.

Kondor | 10-05-22 | 12:14

Redactie, het zou erg prettig zijn als de Amerikaanse gewoonte om drieletterige afkortingen the gebruiken niet overgenomen wordt. Wat POV?

Hollandmix | 10-05-22 | 09:13 | 15
▼ 12 antwoorden verborgen

Leuk gisteren die livestream met toespraak Putin bij de parade. En hij weet natuurlijk ook dat hij wereldwijd in beeld was en zijn lulkoek kon verkondigen. Was het beter geweest om dat niet te doen? Zo gaven 'we' Putin wel een enorm podium waar hij natuurlijk lekker op kickt. Maar ja, ik wilde het ook wel graag zien.

Leptob | 10-05-22 | 09:11 | 6

"En hij weet natuurlijk ook dat hij wereldwijd in beeld was en zijn lulkoek kon verkondigen.''

Interesseert hem geen ene fuck. Zijn 'lulkoek' is slechts voor intern gebruik: de Russische bevolking blijven misleiden met nepnieuws, desinformatie, en overige leugens.

Dr_Johnson | 10-05-22 | 09:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Kan het niet wat tikje positiver?
You know the drill— Tiran is op zijn laatste adem, over paar dagen fascism wordt verslagen, Mordor gaat instorten, slava Oekraine?

wezen | 10-05-22 | 09:01 | 9

@drs. Levi Samsonov | 10-05-22 | 09:10:

Hehe. Dit klopt. In Rusland kan je niet thuiskomen met een nederlaag. Juist daarom moeten we alles op alles zetten op een nederlaag, een vernederende nederlaag voor Poetin. Gelukkig hoeven we tot dusver nog niet zelf te vechten.

Theodorus.Goldbach | 10-05-22 | 09:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Martin de Cruyf denkt dat Putin tevreden is met de Donbass, maar denk zelf dat hij ook alle havens wil inclusief Odessa.

Wattman | 10-05-22 | 09:00 | 7

Martin de Cruyf denkt altijd (net als die andere kenners) het omgekeerde wat uiteindelijk bewaarheid wordt.

litebyte | 10-05-22 | 09:31

@drs. Levi Samsonov | 10-05-22 | 09:08: Er wordt veel Russisch gesproken, maar er woont niemand die Odesa onder Moskous bewind wil, niemand.

Soyboy | 10-05-22 | 09:44

@drs. Levi Samsonov | 10-05-22 | 09:08:

Gaan we weer met je subtiele pro-Kremlin onzin. Je vergeet erbij te vertellen dat die pro-Russen zelf dat gebouw in de fik staken door met molotovcocktails te gooien (Finse uitvinding) en dat de pro-Oekrainse gasten ze zoveel mogelijk te redden EN meest belangrijk dat de meeste pro-Poetin relschoppers waren ingevlogen uit Rusland. Zo doorzichtig.

Oh en net zoals Kharkiv is Odesa Russischtalig. Dat wil niet zeggen dat zij zin hebben om onder het juk van Poetin te zitten.

Theodorus.Goldbach | 10-05-22 | 09:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Vroeger werd de propaganda uit vliegtuigen gegooid. Kan dat niet weer boven Rusland?

Hadena | 10-05-22 | 09:00 | 4

Misschien kan Rusland iets van Zelensky leren qua propaganda.

ChalinaRosa | 10-05-22 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen

Ik las dat de EU zich in de schulden gaat steken, iets over 15 biljoen euro's (!) - soort herschreven covid maatregel, maar dan voor Ukr.

Krachtkoe | 10-05-22 | 09:00 | 15

@Après toi | 10-05-22 | 09:34: in het oosten zie ik nog een onopgelost probleempje

Hadena | 10-05-22 | 09:40

Urk? Of is het geen schrijf bout?

NLgaatnaardeklote | 10-05-22 | 09:51
▼ 12 antwoorden verborgen

Wáár blijft de Russische Stauffenberg om die gek te stoppen?

meneer Q | 10-05-22 | 08:53 | 4

Stauffenberg en zijn voorgangers is het niet gelukt om die mislukte Oostenrijkse kunstschilder te stoppen destijds.
Een virusje heeft meer kans ondanks die lange tafel.

captain-caveman | 10-05-22 | 08:57

Toen stond er ook een tafel in de weg. Heb je die van Vlad gezien?

horsteknots | 10-05-22 | 09:05
▼ 1 antwoord verborgen

Twintig jaar geleden stonden die gebouwen al op instorten. We liepen altijd helemaal aan de kant van de weg, want de balkons vlogen je om de oren. Maar eens een mooie, bruisende stad geweest, leek een beetje op Parijs.

gato | 10-05-22 | 08:50 | 6

Venlo

wilmeister00 | 10-05-22 | 09:35

Appingedam met zijn hangende keukens?

Acidstain | 10-05-22 | 09:39

@Après toi | 10-05-22 | 09:19: Odessa.

gato | 10-05-22 | 10:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar die gast die neergaat, staat die later gewoon erbij? Ik begrijp sowieso niet dat ze zo in het open durven te staan. Is dat afgestompte angst ofzo? Ik zou continue willen dat ik een muur ofzo naast én achter me heb. Net als die gasten die nog ff doorrennen, tussen de kogels door. Onbegrijpelijk.

2Benen | 10-05-22 | 08:43 | 10

Marioepol?. De wanhoop nabij en ergens de dood zien als verlossing. Toch hadden ze nog NLAWS, dat dan wel weer.

Acidstain | 10-05-22 | 09:42
-weggejorist-
Soyboy | 10-05-22 | 09:47

Waarschijnlijk een kogelvrij vest

Kondor | 10-05-22 | 13:21
▼ 7 antwoorden verborgen

Uiteindelijk zal er toch wel meer westerse militaire kracht heen moeten. Want ook al lijkt Oekraïne zich te verdedigen, de koek zal toch wel een keer opraken. Nog steeds kilometer voor kilometer vooruitgang van de russen in het oosten.

Hadena | 10-05-22 | 08:42 | 11

De Russen gaan voor de lange termijn. Nu de high tech wat opraakt zie je steeds meer wo2 strategie. Berlijn werd aangevallen door 2 Russische legers, die een wedstrijd deden van wie het eerst het centrum zou bereiken. De bijbehorende verliezen gingen af van de grote massa. Een cijfer.

Acidstain | 10-05-22 | 09:49

@Beste_Landgenoten | 10-05-22 | 09:25:
Ik ben daar ook bang voor. De komende week gaat cruciaal zijn wat betreft de situatie vanuit de lijn Izium - Popasna. Hopelijk hebben we de Oeki's voldoende geschut en intel ter beschikking gesteld om gericht de angels uit die opmars te halen.
En zetten we tevens in op de opmars ten noordoosten van Kharkiv; dreig desnoods maar met een gedeeltelijke entree in de Belgorod oblast, dat kan Poetje er echt niet bij hebben nu. Alles om te zorgen dat hij zijn orcs niet kan laten focussen op 1 enkel punt. De man denkt nog in mid-20e eeuwse tactieken, die zijn niet flexibel, zeer centraal georganiseerd en zijn tegen een mobiele tegenstander met gerichte, dodelijke prikacties altijd in het nadeel. Insluiten kost de Oeki's die mobiliteit en moeten we dus koste wat kost voorkomen.

Graaisnaaiert | 10-05-22 | 13:31
▼ 8 antwoorden verborgen

De Russen zijn de nieuwe nazi's. Gelukkig is er tegenwoordig social media om al hun gruweldaden aan de wereld te tonen.

Après toi | 10-05-22 | 08:41 | 31

@gato | 10-05-22 | 11:09: er is wel een verschil met haal ze bij ons en laat ze onafhankelijk zijn van de Russen.

Hadena | 10-05-22 | 11:32

@Sneerpoets | 10-05-22 | 09:00: Nou, als je hoort hoe er over Russen gesproken wordt. Dit nazi en fascisten gepraat vind ik goedkope retoriek.

ChalinaRosa | 10-05-22 | 13:49
▼ 28 antwoorden verborgen

Kunnen ze daar niet onmiddelijk stoppen? Oorlog is slecht voor het klimaat.

Marcelinho | 10-05-22 | 08:38 | 3

@F. Jacobse | 10-05-22 | 08:49: wep ziel8g voor dit meisje dat ze volledig uit de spotlight verdwenen is. Ik hoop dat ze er geen trauma aan over houdt...

Lebowski72 | 10-05-22 | 08:56

@Lebowski72 | 10-05-22 | 08:56: Misschien dat haar ouders er een trauma aan overhouden, maar dat vind ik niet zo erg.

Arm kind.

Leyrann | 10-05-22 | 09:04

In ieder geval 26.000 minder en waarschijnlijk zijn er achter het front nog wel wat meer gestorven. Reken maar dat ze op de 35-40.000 zitten. En al het materieel naar de schroot. De raketten raken ook op.

AntiZanicz | 10-05-22 | 09:18

Een voordeel, iemand kan zijn "bouwen bouwen bouwen" fetish straks mooi kwijt in Oekraïne

kapotte_stofzuiger | 10-05-22 | 08:33 | 5

Heeft Putin die dan?

Hadena | 10-05-22 | 09:08

Yep, want anders komt er maatschappelijke onrust.

Piet Karbiet | 10-05-22 | 09:28
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl