Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Geruchten in Oekraïne over zinken van Russisch fregat Admiral Makarov

Dag 72 +++ Weer een??? +++ LIVEBLOG

Wilde geruchten op het internet en de vorige keer dat we wilde geruchten hoorden over een Russisch schip lag de Moskva, het vlaggenschip van de vloot in de Zwarte Zee, te spartelen op de zeebodem. Nu gaan de geruchten over de Admiral Makarov, een hagelnieuw fregat (te water gelaten in 2012, volledig in actie vanaf 2017) uit de Admiral Grigorovich-klasse. Daar hebben de Russen er drie van: de Grigorovich, die vaart nog, de Admiral Essen, die is zwaar beschadigd door Oekraïense antischeepsraketten en dus de Makarov, die misschien wel of misschien niet een onderzeeër geworden zou zijn. Mogelijk leiden de geruchten terug tot deze tweet en klopt er geen hout van, want het schip op die foto is in ieder geval niet de Makarov. Die Makarov is trouwens een stukje kleiner dan de Moskva (186 meter om 124 meter), maar dus nieuw en belangrijk, zeker door de onvrijwillige zwemles van de Moskva. Wat betreft de Moskva: in Rusland lekken nu overlijdensbrieven uit, gericht aan ouders van overleden opvarenden: de Moskva deed zogenaamd NIET mee aan de 'speciale operatie' en het was allemaal een ongeluk. Enfin, de Makarov dus gezonken volgens wilde geruchten en onbevestigde berichten, u hoort later meerrrr. Voorts leek het vannacht vrij rustig qua artillerie en raketten (in totaal zijn het er inmiddels meer dan 2000) en ellende, maar vaak druppelen er 's ochtends nog berichten binnen over brandende huizen, scholen en spoorwegen. Wel communiceren de Britten dat het rond de Azovstal-fabriek bij Marioepol nog steeds erg onrustig is. Bij nieuws over die Makarov of ander belanghebbende info melden we ons weer, want dit is een LIVEBLOG.
UPDATE 9.05 uur - Inmiddels 'bijna 500' burgers geëvacueerd uit de Azovstal-fabriek te Marioepol
UPDATE 9.14 uur - Zooooo heee. Het is hoe dan ook weer raak in Marioepol. Wat een geweld
UPDATE 10.05 uur - Beelden van gevangen Russen hiero. Nog geen nieuws over de wel of niet gezonken Makarov
UPDATE 10.36 uur - Hevige gevechten bij Severodonetsk, Russen zouden terrein hebben gewonnen
UPDATE 11.05 uur - Ministerie van BuZa Rusland: "Rusland gaat géén nucleaire wapens gebruiken in Oekraïne."
UPDATE 11.09 uur - Toch nog even over de Moskva: kennelijk hebben de Amerikanen een handje geholpen. Kennelijk vroeg Oekraïne aan de Amerikanen om informatie over een schip. Toen ze uit Amerikaanse intel vernamen dat het om de Moskva ging, hebben ze raketten afgevuurd
UPDATE 14.00 uur - MEER INFO OVER DE MAKAROV. Volgens de Osint-boys is er mogelijk wel wat gebeurd: "It’s seeming more and more likely that the Claims about the Russian Frigate Admiral Makarov being stuck by Ukrainian Anti-Ship Missiles off the Coast of Odessa is True, multiple Rescue Ships and Aircraft are reportedly in the Area with U.S Surveillance Drones keeping eyes on it." US DRONES houden de boel weer in de gaten, lol
UPDATE 14.40 uur - Legerleiding van Oekraïne roept trouwens ook dat de Makarov is gezonken. Later meer..
UPDATE 14.53 uur - Voor de nerds: kaart van de Britten hier
UPDATE 16.40 uur - Dit ZOUDEN beelden zijn van de Makarov. Geen check check dubbelcheck van onze kant dus, en de Osint-makkers zijn er ook nog niet over uit, maar we geven het maar even mee ter beoordeling

Social

KAART

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Repost: Ik heb twijfels bij het filmpje. Als het van dichtbij is geschoten verwacht ik zo'n snel draaiend beeld van de boot, maar van veraf niet, dan zou de richting vrijwel stationair moeten zijn. Aan de "haze" te zien is het een beeld van heel ver, want er was vandaag helder zicht en het beeld is vaag. Edoch draait de boot snel. Dus ofwel gaat de drone supersonisch snel, ofwel het is een fake uit een game.

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 18:53 | 4

Was mijn antwoord/waren mijn vragen eerder niet voldoende?

Rene Freauger | 06-05-22 | 19:42

@Bolhoed | 06-05-22 | 19:42:

Het gaat in het betreffende filmpje over de kwestie dat het vanaf 100km gefilmd is vanaf een drone. Als je als drone zover ingezoomd bent op 100km, dan kun je in feite niet zo snel rond een boot filmen.

Het schip laat in het filmpje wel wat helling naar stuurboord zien. Kan door bluswater komen, kan door een gat in de boeg komen. Maar driedubbele disclaimer; alleen als deze beelden waar zijn

Rene Freauger | 06-05-22 | 19:46

100 km zichtlijn met de kromming van de aarde betekent grofweg dat die drone een 1 km hoog moet zitten. Gezien het filmpje lijkt me dat sterk.

Schemerlamp | 06-05-22 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

Vriendelijk verzoek aan de @redactie. Is het misschien mogelijk om 2 topics per dag te maken. Meestal maakt het niet zo heel veel uit als er nog een update komt nadat het topic (automatisch?) gesloten wordt maar denk dat er best wel mensen zijn die willen reageren of gewoon meelezen. De updates kunnen we dan best zelf doen vanaf een soort van "laatste stand van zaken" topic o.i.d.

Dit temeer omdat ik niet denk dat de kroeggasten zitten te wachten op filmpjes van "Makarov" is gezonken tussen hun re-runs van Cher's "Believe" en Cindy Lauper e.d.

Het is maar een ideetje.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 18:32 | 3

Als er nog zoveel nabranders zijn in het cafe, dan is dat toch ook blijkbaar iets om dan te bespreken? Ik merk dat juist in het cafe nog goede muziek wordt gepost al naar gelang sommige uitspraken over de oorlog. Een topique in de ochtend (live) met updates en dan afblussen in het cage precies de goede balans is.

Wat me wel opvalt, is dat de reaguursels in een topique heel snel dicht gezet worden. Wellicht dat die op de live topiques iets langer dan 24 uur (36 uur?) gezet kan worden.

Rene Freauger | 06-05-22 | 18:51

Deze oorlog leeft allang niet meer bij 90% van de reaguurders. Het is te weinig interessant voor anti EU / NAVO/ overheid en het is ook nog een oorlog waarin hun haatobject, namelijk Oekraïne, een heldenrol speelt. Kortom iedereen haakt af.

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 18:54

Lijkt dat de boeg wat dieper ligt en het helikopterdek hoger, dus zou al aardig wat water gemaakt kunnen hebben. Die vlammen moeten ook meters hoog zijn in verhouding tot die boot. Tldr what are you sinking about?

Schemerlamp | 06-05-22 | 18:18
-weggejorist-
VrijdenkerDavid | 06-05-22 | 17:54

God. De Amerikanen zijn ook knettergek. Denken nu dat met het zinken van de Mockba de VS het geregeld zou hebben.

NEEHEE. Dat had niet eens gekund. Dan weet je niets over militaire integratie. Dat zou dan betekenen dat de Oekraïners volledig geïntegreerd zijn in het Amerikaanse leger. Met geen enkele mogelijkheid zal het Amerikaanse leger ooit een ander land integreren in hun strijdkrachten. Informatie delen, ja dat wel. Weet u nog die bom op dat ISIS complex door Nederlanders dat niet helemaal goed ging? Dat was informatie. Daar zit een doelwit. Wij moesten de rest doen. Ging niet helemaal opperbest omdat niemand kennelijk wist dat daar zoveel explosieven zaten en dat er zoveel burgers geraakt zouden worden. Ja, collateral damage. Vechten tegen ISIS gaat niet altijd schoon en netjes.

Hier ook krijgen de Amerikanen basale informatie van de Oekraïners met het verzoek of die info bevestigd kan worden en daarna moeten ze het zelf oplossen. Simpelweg omdat Amerika haar geheimen niet deelt met andere landen. Zelfs niet met ons. En de Amerikanen zullen ook troepen verplaatsingen (met name commandoposten want die doen extra pijn) doorgeven. De SBU bevestigd dat of zag het zelf al en dan krijg je een massale artillerie barrage of gewoon een "sniper" team die een HVT afknalt.

Daar kan je van alles van vinden maar de doelstelling van de NAVO is simpelweg Oekraïne alles geven, intel, wapens zodat ze het Russische leger kunnen uitdunnen en dat, wat je er ook van vindt is gewoon goed voor ons want een verzwakt Rusland, straatarm heeft veel minder mogelijkheden om door te gaan met wat al decennia hun doel is en dat is ons kapot maken.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 16:26 | 4

De Zwarte Zee is nogal groot, dus als de Amerikanen precieze co-ordinaten geven en voor het gemak ook vertellen welk schip daar ligt en in welke richting het vaart, dan mag je zeker wel stellen dat dit cruciale informatie is die Oekraine niet gemakkelijk zelf kan vergaren.

Monkey Cabbage | 06-05-22 | 17:47

@Monkey Cabbage | 06-05-22 | 17:47:

Ik legde eerder hieronder in het draadje uit dat waar Rusland inzet op duizend bommen en granaten elk uur ten alle tijden Oekraïne juist inzet op intel. Het is nogal naïef om te denken dat ze die geavanceerde Neptune (en inmiddels ook Harpoon) antischipraketten hebben zonder een systeem wat die schepen kan opsporen en lokaliseren. Vind je zelf niet? Dat zou heel naïef en best dom van ze zijn.

Onderschat ze niet.

De laatste aanvallen zullen ongetwijfeld in tandem zijn geweest met Amerika. Maar het is give and take van intel. De Amerikanen gaan echt niet zeggen "JOH, daar ligt de Mockba, schiet het kapot ik zet er een laser op kan je niet missen!".

Het is juist andersom. De Oekraïners. Zeggen daar ligt de Mockba, we kunnen die raken, zien jullie hem ook. Dan krijgen ze het antwoord. Wij gaan kijken, ja wij zien haar ook inderdaad op die locatie. Good luck!

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 18:09

kalm... kalm.... er is meer. Plan achter plan achter plan achter plan achter plan.
Ondertussen zijn kinderen bezig te overleven in de duistere gangen van de fabriek, zonder Rudi Falkenhagen. De beelden van die mensen daar. Stalingrad achtige beelden, veel lawaai en geschreeuw, stank en meur. WTF zeg. Beton versterkt geluid enorm. Ben zeer benieuwd of deze bunker ook klaar is gemaakt voor "Nahkampf" , geheime gangen, bestand tegen nieuwste explosies, andere wapentruuks (water, compartimenten, zuurstof afsluiten, granaat buizen, enz.).
Worden die Max en Maxima Blokzeiltjes overigens uit Rusland ooit nog vervolgd? Wat een stereotype leeggezogen zielen, leeggeslurpte geautomatiseerde karkashuiden, waar soortgelijke kretologie buitengewoon goed in resoneert. Dat ze van hun eigen verrotenis mogen verteren.

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 18:50
▼ 1 antwoord verborgen

Chris Hedges in zijn artikel 'The Pimps of War' o.a. over 'Institute for the Study of War' waarvan Geenstijl alles kritiekloos overneemt.

"They are pimps of war, puppets of the Pentagon, a state within a state, and the defense contractors who lavishly fund their think tanks — Project for the New American Century, American Enterprise Institute, Foreign Policy Initiative, Institute for the Study of War, Atlantic Council and Brookings Institute.

Like some mutant strain of an antibiotic-resistant bacteria, they cannot be vanquished. It does not matter how wrong they are, how absurd their theories, how many times they lie or denigrate other cultures and societies as uncivilized or how many murderous military interventions go bad."

VrijdenkerDavid | 06-05-22 | 16:15 | 11

@VrijdenkerDavid | 06-05-22 | 17:50:
Prima joh, de Russen staan allang in Kiev, we geloven alleen de praatjes van Zelenski. Ten onrechte natuurlijk, die liegende nazi-jood.

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 18:26
▼ 8 antwoorden verborgen

@Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 18:29:

Dat wat u roept heb ik inderdaad ook gelezen her en der. Maar wat als de drone niet 100km, maar 50 of 10km afstand had? Ik zag namelijk ook 100km langs komen, maar dat is ook maar door iemand zomaar geroepen.

De opmerkingen dat het uit de game DCS komt kan ik ook niet weerleggen. Ik weet niet of die game dir soort beelden produceert (waarschijnlijk wel, want ze gaan prat op het realisme).

Ik heb de beelden dan ook gedeele met de opmerking “vermeend”.

Persoonlijk gezien denk ik; dat zou machtig mooi nieuws zijn als het waar is.

Rene Freauger | 06-05-22 | 18:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Iedereen heeft 't over wat de Russen 9 ,ei gaan doen/aankondigen, maar ben ook wel benieuwd naar wat Oekraïne voor ze in petto heeft... Zou toch mooi zijn, een keiharde reeks klappers tijdens de toespraak of optocht... Ik sluit het alvast niet uit.

nsfl | 06-05-22 | 14:55 | 6

Symbolisch zou dat een mooie klap kunnen zijn. Een parade waar een drone een pakketje aflevert.

BrutusBosch | 06-05-22 | 16:24

Er ligt een mooie brug te wachten van een paar miljard tussen Crimea en het Russische vasteland.

The-loopy-cowboy | 06-05-22 | 17:00

9 mei kán voor Putin een gevaarlijke datum zijn. Symboliek kan op jezelf terugslaan indien je de realiteit niet meer onder controle hebt. En dat is al een tijdje zo.

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 18:55
▼ 3 antwoorden verborgen

"Toen ze uit Amerikaanse intel vernamen dat het om de Moskva ging..."

Yeah sure en toen pas kwam er plots het idee op dat een Russisch schip aanvallen best wel eens een plan zou kunnen worden. Oekraïne kan helemaal NIETS zonder VS intel en begeleiding. Dat weet Rusland ook wel. Lijkt wel alsof ze de VS willen betrekken en dan ... ( stay tuned).

GeenAccount | 06-05-22 | 14:45 | 5

En dan ... Volgt geen escalatie. Geen nucleair conflict.

Nederlandop1 | 06-05-22 | 15:22

@Nederlandop1 | 06-05-22 | 15:22:

Ligt een beetje op hoe de Amerikanen, Fransen en Britten gaan reageren op een nuke op Kyiv denk ik. Nuke op ons is zelfmoord voor de Russen. De regel is altijd "Putin does whatever he thinks he can get away with". Maar Biden heeft in niet zoveel woorden gezegd dat als Rusland ABC wapens gaat inzetten dat dit alles veranderd. Jij en ik mogen gissen naar wat hij, Macron en BoJo daar mee bedoelen. Mijn gok is een invasie in Oekraïne door de NAVO.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 15:33

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 15:33: Nou, nee. U gist.

Dit alles betreft ook de start van een nieuwe Koude Oorlog. Al heeft het Rusland van vandaag veel minder aanzien in de wereld dan de USSR (Al zien niet al te snuggere alu-hoedjes dit verband niet).

Let's go Brandon ! Er dienen nieuwe verdragen te komen, ook bedoelt om e.e.a. te deëscaleren. Net als voorheen, tijdens de Koude Oorlog.

Nederlandop1 | 06-05-22 | 15:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Hatsekevlaz en fik in Vladikavkaz: www.reddit.com/r/UkraineWarVideoRepor.... In Rusland gaan ze nu brandende gebouwen afbeelden op sigarettenpakjes met de waarschuwing dat roken dodelijk kan zijn voor onroerend goed.

FrankVeer | 06-05-22 | 14:43 | 4

Het zijn vast oude fosforgranaten, die liggen nog overal.

Harry.Langezwaal | 06-05-22 | 15:20

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 14:52: Hij weet dat verdere escalatie het einde van zijn hegemonie en het Noordelijk halfrond is. Russen weten dit ook. En dát weet Putin ook. zodra hij verder gaat escaleren gaat ie alleen geraken in Rusland. Zijn kring van loyalen wordt kleiner. Ook dat weet ie. Ik geef m tot maximaal winter. Dan is ie weg (hoe weet ik niet).

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 19:00
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Tierelier | 06-05-22 | 14:42 | 1

Wiiiiiiiiieeeeeeehaa, ik word hier echt vrolijk van.

Kane | 06-05-22 | 14:36

Terwijl je toch zou denken dat iets wat Slangeneiland heet niet echt een plekje is waar je wil gaan zeilen.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 14:37

Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen. Maar de Russische ezelin het stomme dier, die stoot zich wel een keer of tien.

Alexander des Burgus | 06-05-22 | 15:13

UPDATE 11.05 uur. Ok de Russen gaan binnenkort een vuile bom of een kleine tactical kernkop gooien...

Immers als het Kremlin iets zegt dan moet je altijd van het tegenovergestelde uitgaan.

Kareldetweede | 06-05-22 | 14:23 | 3

Het lijkt me eerder dat Moskou er op uit is om de westerse publieke opinie te beïnvloeden zodat er geen spulletjes meer geleverd worden.
Daarnaast kunnen we er van uit gaan dat niet alle beschikbare intel en tactische overwegingen met ons worden gedeeld.

Harry.Langezwaal | 06-05-22 | 15:15

Neen ..

Nederlandop1 | 06-05-22 | 15:17

@Harry.Langezwaal | 06-05-22 | 15:15: iedere keer weer die boosreflex van de Russen bij verlies. Ik zie nog steeds die 2 jarige peuter op de grond liggen huilen en schreeuwen..."ik will snoepjeeeeeee. Totale onrijpe personen daar. Ook het liegen en bedriegen is van hetzelfde allooi.

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 19:03

Overigens, Nukes komen niet. Laat u niet bang maken. Wat mij dan weer verbaast: Demense die en masse in dat Russische nepnieuws trappen. En ook - Cyber aanvallen. Denk daar eens aan, i.p.v. nukes die te veel schade aanrichten - Zeker met iemand als (Verrader) Snowden achter de linie, "ergens in Rusland" .. Eenieder die niet goed is geïnformeerd lijkt/is nu bang voor een nucleaire aanval, en voila - Dan, blijkt er plots een cyberaanval te komen. Terwijl eenieder zich nét zat vol te proppen, met jodium pillen ..

Nederlandop1 | 06-05-22 | 14:17 | 2

Als hier berichten naar buiten komen dat de nctv/aivd sites en mensen in de gaten houdt zonder een echt directe aanleiding is de wereld te klein. Als iemand die illegale werkwijze van diensten naar buiten brengt is hij ineens een verrader. Wat is het nou?!

Capt. Iglo | 06-05-22 | 15:27

@Capt. Iglo | 06-05-22 | 15:27: Een onduidelijke analogie - Indien dat u bedoeling was .. De Russische Federatie verspreid nepnieuws, om burgers bang te maken, verdeeldheid achter onze linies te zaaien, en doelt op burgers die bij hun regering gaan lobbyen om maar geen wapens te leveren. De drukpers, is een belangrijk wapen. Zie de actieve maatregelen, desinformatie, beïnvloeding van verkiezingen, etc. begaan door de Russische geheime diensten. Kommentators. U kunt ze hier in de tegels ook terugvinden.

Ergo, het gebruik en de inzet van nucleaire wapens, valt af. Ook, omdat de nucleaire triade aan onze kant 24/7 paraat staat, voor een eventuele vergelding (Enkel, voor defensief gebruik), mocht iemand in het Kremlin doorslaan en het idee krijgen een lanceer bevel af te geven. Een vergelding betekent op zijn beurt de gegarandeerde vernietiging van de Russische Federatie - Bunkers inbegrepen. Dit alles betekent wel, "Dooms day". En dat, wil simpelweg niemand. Ongeacht aan welke kant van de grens iemand zich bevindt.

Nederlandop1 | 06-05-22 | 20:04

Ik vraag me af of een totale mobilisatie in Rusland een verschil gaat maken? Dag 72 en nog steeds de Azovstal-fabriek niet in handen en nauwelijks vooruitgang in de Donbass. Maar er gaan dus geruchten dat Poetin een operatie moet ondergaan wat verschillende uitkomsten kan bieden zoals overlijden of verklaring ontoerekeningsvatbaar door tumor oid.

First Contact | 06-05-22 | 14:10 | 4

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 14:31: sorry, anno 2022 is een loopgravenoorlog totaal onmogelijk geworden vanwege drones, verbeterde tanks en veul zwaardere artillerie.

Behangdelul | 06-05-22 | 15:47

@Behangdelul | 06-05-22 | 15:47: Niet alleen zwaar, maar ook nauwkeurig en soms zelfs met (een beetje) bestuurbare granaten. Ik denk dat het uitverkoop wordt op de Russische postorderbruidjes websites.

Monkey Cabbage | 06-05-22 | 17:44

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 14:31: zoals al eerder gezegd, snelheid, kleine goed geschoolde en getrainde teams en goede nco's en top technologie-communicatie. En vooral: goed zorgen voor elkaar, op elkaar kunnen vertrouwen. Von Clausewitz anno 21e eeuw. Lessons learned 20e eeuw. Rusland functioneert nog op anno 1941, juni. Geen communicatie, centrale leiding, bot staan blijven, massaal aanvallen, massaal artillerie, geen vertrouwen, massaal toxic leadership. Geen flikker veranderd.

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 19:09
▼ 1 antwoord verborgen

Oh mooi. De Duitsers gaan ook PzH2000 monsters sturen. Okay, zijn er maar 6 tot nu toe maar Nederland heeft er al 12 naar Oekraïne gestuurd. Hoe meer hoe beter.

Voor de mensen die niet bekend zijn met de PzH2000 dat is toch wel de beste pantserhouwitzer die er bestaat. Mobiel. Kan tot wel 60-70km ver schieten. Verschillende munitie schieten w.o. de Excalibur.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 13:52 | 4

@Graaisnaaiert | 06-05-22 | 13:55:

Scholz snapt ook wel dat ze medeschuldig zijn aan alle ellende daar in Oekraïne. Nu eventjes de opslag leegtrekken is het minste wat de Duitsers kunnen doen.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 14:03

5 van ons en 7 van Duitsland

Acidstain | 06-05-22 | 14:14
▼ 1 antwoord verborgen

Toch wel apart, dat diegenen die hier naar "het westen" lopen te vingerwijzen niet door lijken te hebben dat als ze dat soort agitprop in hun favoriete KGB-staatje zouden houden ze 15 jaar achter slot en grendel zouden verdwijnen. Of erger.
Terwijl je hier hooguit tegenreacties krijg of als je het echt te bont maakt een "Joris".
Oftewel, tel jullie zegeningen, zou ik hun willen zeggen...

Graaisnaaiert | 06-05-22 | 13:50 | 5

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 13:55: De meeste mensen "vallen" helaas voor oppervlakkige charme. Het zijn juist geen alfa mannetjes. Alfa mensen zorgen goed voor hun lui. Bovengenoemden doen dat niet, alleen zichzelf, showmasters in de buitenste laag, volstrekte toxic leaders met behoorlijke stoornissen en allren bezig met het projecteren van hun eigen onvermogen naar de buitenwereld. Bewondering roepen ze op bij gelijkontwikkelden in lagere sociale klassen, die willen dat ook. Het trekt gelijkgestemden aan waardoor een amorele en wantrouwende maatschappij ontstaat. Rusland: kleptocratie en wantrouwen (met een laagje oppervlakkige narcistisch historische trots), alles wordt gejat want wij zijn superieur (binnen onze grootsheid van onze kleingeestigheid). Nederland/Europa zou wat meer checks & balances kunnen gebruiken aangezien hier: toenemend wantrouwen in de politiek, omdat, zij het gelukkig minder krachtig plus wat meer tegengas (ook al is het veeleer voor de bühne), bestuurders dezelfde soort kerneigenschappen toepassen: niet weten, niet herinneren, liegen, wegmoffelen, verbergen, traineren, heel veel sorry zeggen, maar verder geen enkele consequenties aan verbinden, en gewoon doorgaan, geholpen door duurbetaalde "communicatie experts" die handig gebruik maken van deze structuren: want wantrouwen vereist.. betere communicatie, lees propaganda, dus: meer inhuren, meer media aandacht... enz. Eigenlijk niks nieuws. Ik zou zeggen: een aardig functionerende democratie, maar kan beter.

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 14:40

@nobodiesunmighty | 06-05-22 | 14:40:

Ik zei ook "NEP" alfa mannetjes.

Overigens, is eigenlijk offtopic en eigenlijk ontopic. "NEP" alfa mannetje Trump blijkt volgens zijn eigen toenmalige minister van defensie opdracht te hebben gegeven om Mexico te bombarderen met raketten om de druglaboratoria en kartels uit te schakelen en tevens een kwart miljoen (250.000) soldaten naar de grens te sturen. Er is iets goed mis met mensen zoals Poetin, Trump e.d. maar er is nog meer iets mis met hun aanhangers die het mogelijk maken om dat soort mensen in de macht te zetten.

Geef mij maar een "geen actieve herinneringen" lul van een Rutte of een "ik wist het volledige rapport niet" Kaag of wie dan ook die er niet over peinst om Antwerpen te bombarderen en de helft van ons leger naar de Belgische grens te sturen om daar de coke-handel een halt toe te roepen. Je hebt goede politici, slechte politici, waardeloze politici en je hebt krankzinnige idioten. Take your pick.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 15:02
▼ 2 antwoorden verborgen

'According to Ukranian officials':

Ukrainian presidential adviser Pravda Gerashchenko reported on his Telegram page that Admiral Makarov was hit by a Ukrainian “Neptune” anti-ship missile. He cited Russian sources.

The Independent (13:30 uur):
Russia’s Admiral Makarov warship has been hit by Ukrainian missiles and burst into flames, according to Ukrainian officials.

www.independent.co.uk/news/world/euro...

PPuk | 06-05-22 | 13:47 | 5

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 13:58:
Hardleers he. Wie niet horen wil....
Of zouden ze het nieuwsbericht via het immer betrouwbare Russia Today hebben gemist...

Graaisnaaiert | 06-05-22 | 14:03

Zijn er al Oekraïnse tractors gesignaleerd aan de kust?

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 14:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit is nu precies het verschil met de oorlog in Vietnam. Toen waren alle jonge linkse mensen tegen de oorlog in Vietnam en gaven de USA de schuld. Veel amerikanen die destijds niet aan die oorlog deel wilden nemen vluchten naar Europa of Canada. Overal waren er protesten tegen die oorlog.
De linkse mensen en jonge mensen zijn nu allemaal voor oorlog en staan er bij te juichen. Ze begrijpen niet dat als er geen einde aankomt door onderhandelingen en diplomatiek overleg dat deze proxy oorlog tussen USA, England en Rusland uit kan monden in een totale oorlog met deelname van de NAVO waarbij iedereen die de juiste leeftijd heeft opgeroepen kan worden om mee te vechten.
Europa zal vernietigd worden, gebeurt al economisch maar dat heeft men nog niet in de gaten, en de USA zal zoals bij iedere oorlog die ze begonnen zijn geen schrammetje oplopen. De Amerikanen weten niet eens waar Oekraïne ligt en als Biden militairen wil sturen die in Europa moeten gaan sneuvelen om de Oekraïne te bevrijden breekt daar in de USA een opstand uit want die zijn al die oorlogen die de USA voert zonder resultaat inmiddels ook zat. Ik wil nog wel eens zien hoe al die juichaapjes en Poetin tegenstanders reageren als ze opgeroepen worden om mee te vechten met de NAVO. Want het aantal NAVO militairen die thans aanwezig zijn in Europa zullen niet voldoende zijn om Rusland te stoppen als Rusland als bijv. Polen in de Oekraïne mee gaat vechten en de NAVO in actie moet komen.
Maar mocht het zo ver komen wees dan blij met het lintje dat de overlevende zullen ontvangen en de gesneuvelden voor de heil van de EU en de oorlogshitsers Verhofstad en van Balen zullen we op 5 mei uiteraard herdenken.

johnelec | 06-05-22 | 13:05 | 7

Jong en oud, links en rechts, eigenlijk iedereen met verstand protesteert tegen deze oorlog. Allemaal willen ze dat Rusland zich terugtrekt tot achter de Wolga en Oekraïne met rust laat. Maar Poetin weigert. Er is maar 1 aggressor hier en dat is Rusland. Rusland heeft niets te zoeken in Oekraïne.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 13:47

Ach, de EU is al hard bezig zichzelf te gronde te richten met zijn inflatie en verstikkende regelgeving. Daar hebben we Poetin niet bij nodig. De reden dat Poetin weg moet is dat hij Europa, dat we toch al onleefbaar aan het maken zijn, nog onleefbaarder gaat maken als hij in Oekraïne zijn zin krijgt. Want dan gaan na Oekraïne ook andere landen (Moldavië, Finland, Polen, de Baltische landen, ...) eraan.

MAD1950 | 06-05-22 | 14:04

Scheiterd….

drs. P | 06-05-22 | 20:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoho, die schepen zinken niet na een aanval. Nee, alleen door ongelukjes.

Rest In Privacy | 06-05-22 | 12:56 | 4

In Russia, ship sink for you !

Nederlandop1 | 06-05-22 | 13:32

@360beatz | 06-05-22 | 13:10: zoals hun enige vliegdekschip dat werd doorboord door een kraan doordat het droogdok zonk en vervolgens tijdens reparatie werk uitfikte? De "re-fit" waar ze in 2017 mee begonnen duurt nu al 5 jaar en schijnt nog minstens een jaar langer te gaan duren. Dan is er nog Kursk. En K-19

Gregovic | 06-05-22 | 13:37

Daar is een reden voor: anders moeten papa en mama schadevergoeding krijgen.... dus beter dat een Belgsiche fritespan explodeerde, want alles komt door het Westen en wij zijn niet verantwoordelijk voor wat wij doen, want dat is het Westen met de gesaboteerde fritespan. Oh ons rodinjaatje toch, wat zijn we weer zielig... mooi liedje, tadaaah:
youtu.be/-4etbos3ifA

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 19:16
▼ 1 antwoord verborgen

@update 11:05: Rusland gaat geen nucleaire wapens in Oekraine gebruiken.
.
Sja. Nou. Leuk. Nu weten we exact nog niks wat het woord van de Russen is minder waard dan de wind van gisteren. oftewel, op de "ter kennisgeving-hoop" ermee en doorgaan met systematisch de Russen lek te prikken, lijkt me nuttiger dan ons druk te maken of die bommen nou wel of niet worden ingezet. Hij heeft nucleair, chemisch en biologisch tot zijn beschikking en weet wat de reactie is als hij die inzet. Dan is hij weg, net zoals wij trouwens.
*Doorgaan met 200% Oekraine supporten doet*

Graaisnaaiert | 06-05-22 | 12:26 | 3

Een nuclear first strike in Oekraine zou niet in lijn zijn met de huidige Russische nuclear doctrine. En ondanks de stevige taal tot nu toe van Russische zijde, hebben de westerse inlichtingendiensten tot nu toe nog geen bewijs gezien dat Rusland ook daadwerkelijk stappen zou hebben gezet ter voorbereiding van het gebruik van hun nucleaire arsenaal. En gelukkig zijn die hitsers op de Russische staats tv die continue lopen te blaten dat Rusland wel nukes zou moeten gebruiken, niet degenen die echt aan de knoppen zitten.

nowomowa | 06-05-22 | 12:41

Vaak doen ze precies het tegenovergestelde, dus ik ben niet zo blij met deze ontkenning.

BobDobalina | 06-05-22 | 12:42

Oekraine bestaat voor Roetinniet... misschien dat ie een atoomproef gaan uitvoeren in het meest westelijke gedeelte van Rusland.

roevka | 06-05-22 | 15:07

Zou Putin nou niet denken, al krabbend aan zijn achterhoofd, 'Goh, da's toch wat anders dan een stel Tsjetsjeense haatbaarden.".

Hommel | 06-05-22 | 12:07 | 9

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 12:36: Vreemde aanname, dat bombardementen tot radicalisering leiden. We kennen tal van voorbeelden waar mensen na bombardementen niet radicaliseerden. Radicaliseren gebeurt alleen als er een voedingsbodem voor is. En die wordt nooit gevormd door externe invloeden. Hoogstens is dat proces versterkt door de Russen. Maar uiteindelijk zijn het gewoon beïnvloedbare moslims die zich laten meeslepen door foute mannetjes (en hun geld) uit Koeweit, Saoedi Arabie enz.

Hommel | 06-05-22 | 13:05

@Hommel | 06-05-22 | 13:05:

Welke voorbeelden ken jij dan van bombardementen waar mensen niet radicaliseerden? Ik ken er geen. Ik heb de tweede wereldoorlog niet eens meegemaakt maar de "haat" zat diep tegen de Duitsers in mijn generatie. Ik denk ook dat mensen niet zo fijntjes meer denken over jihadisten in Frankrijk na Bataclan. Ken jij 1 voorbeeld van een bombardement of aanslag waar de mensen zeggen, ach dat was wel begrijpelijk eigenlijk?

Vergis je niet. De Tsjetsjenen zijn gewoon maar een bergvolkje wat hun onafhankelijkheid wilden. Islam is/was culturele identiteit. Zoals de meeste Nederlanders zich identificeren als christelijk maar nooit in de kerk te vinden zijn en alles doen wat "God" verboden heeft. Ze wilden gewoon onafhankelijk zijn van Rusland en dat moesten ze bekopen met totale vernietiging en een dictator aan de macht. Pas na vernietiging door de Russen kwamen de jihadisten hun vergif spreiden. En die vonden wel een gewillig oor. Net zoals jij ongetwijfeld graag hoort en leest over hoe slecht die moslims allemaal zijn en hoe verderfelijk islam eigenlijk is na de aanslagen van 9/11 of wellicht een andere aanslag door jihadisten.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 13:27

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 13:27: aanvulling: de Duitse haat tegen de Amerikaanse vliegers was gigantisch. Heb met dezen gecorrespondeerd/gesproken. Velen zijn kapotgemaakt door burgers na parachutesprong, velen mishandeld.

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 19:22
▼ 6 antwoorden verborgen

De koers van de roebel:
Voor de inval 83 roebel voor 1 euro
Na de inval 153 roebel voor 1 euro
Inmiddels 68 roebel voor 1 euro en de koers duikt nog steeds.
Blijkbaar werken de sancties de verkeerde kant op.
En dan ook nog een keer een zogenaamde olieboycot door de EU in de maak
met een zogenaamd daadkrachtig en eensgezind optreden bij monde van zuster Ursula.
Die olie gaat dan via China en India alsnog naar Europa, tegen een iets lagere prijs dan Amerika kan aanbieden uiteraard.
Behalve dan voor Hongarije en Slowakije. (Tsjechië begint inmiddels ook al te sputteren)
Hoor ik daar homerisch hoongelach uit Moskou en Peking?

Eppo | 06-05-22 | 11:41 | 22

@Alexander des Burgus | 06-05-22 | 12:51:

De marktprijs wordt vooral bepaald door OPEC. Je wijst met de vinger naar de verkeerde. Biden krijgt de spreekwoordelijke vinger van OPEC en het verschil kan de VS met de beste wil niet goed maken. Biden heeft strategische reserves op de markt gegooid om de prijs te drukken maar desondanks blijven veel mensen de werkelijke boosdoeners te ontzien. Dat zijn Poetin en MBS.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 13:18

Het jaar, is nog jong. De Russische economie, krimpt. ~10 - 15 percent. Kort samengevat: De sancties zijn vers.

Nederlandop1 | 06-05-22 | 13:53

@Nederlandop1 | 06-05-22 | 13:53: Juust, wacht nog even. De mevrouw van de Russische bank is al zeer pessimistisch. Zeg een half jaartje?

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 19:24
▼ 19 antwoorden verborgen

Volgens de directeur van die staalfabriek zitten er onder de fabriek in ieder geval 5 atoombunkers. Dan kun je bombarderen tot je eens ons weegt.

Der Schnitzeljäger | 06-05-22 | 11:40

@BrutusBosch | 06-05-22 | 12:05:

Weer bij dat Slangeneiland. Er heerst daar een vloek voor Russen na de beruchte "idi na khuy" (ga naar een piemel) opmerking van die Oekraïnse grenswacht.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 12:43

@Sqbar | 06-05-22 | 12:26:
Ach, kunnen die doodskisten die hij moet meeslepen mooi de lege plekken van het kapotgeschoten materieel opvullen. Anders wordt het ook maar een paradetje van niks...

Graaisnaaiert | 06-05-22 | 13:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik vroeg mij af of een Ukraine cruise missile Moscow haalt , en dan op het rode plein op de dag van Victoria Day.

wiers | 06-05-22 | 11:32 | 2

Ze kunnen Moskou raken maar of het verstandig is is vers 2. Er zijn nuttiger doelen in Rusland, om te beginnen die depots, opslagplaatsen, aanvoerlijnen, commando-en communicatiecentra + energiecentrales.
Effectief schakel je Poetin er niet mee uit en je bevestigt eigenlijk vooral het narratief dat "de joodse nazi's" in dit "conflict" de agressor is. Hitler "met zijn joodse wortels" bestookte Londen ook met raketten he...

Graaisnaaiert | 06-05-22 | 11:37

@Graaisnaaiert | 06-05-22 | 11:37:
Het zou wel een mooie stunt zijn als Oekraïne een parade op 9 mei in Marioepol aan zou vallen.

* Il Principe * | 06-05-22 | 12:30

"UPDATE 10.36 uur - Hevige gevechten bij Severodonetsk, Russen zouden terrein hebben gewonnen"

Rusland maakt al melding van zo'n 600 gedode Oekraiense soldaten in die regio, door artillerie. Het kan ook bijna niet anders, met de enorme vuurkracht die de Russen daar hebben verzameld.

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 11:30 | 5

@Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 11:46: Heel vrij. Zo sluit ik niet uit dat het sterkste onderdeel van het UKR-leger dat zich in de Donbass bevindt kan worden verslagen. En zo sluit ik ook niet uit dat de Westerse wapens de juiste bestemming niet bereiken. Weet jij overigens of er al veel van die wapens door de Russen zijn vernietigd? Ik vraag het aan jou schat omdat jij er veel van af schijnt te weten.

VrijdenkerDavid | 06-05-22 | 11:57

@VrijdenkerDavid | 06-05-22 | 11:57:
Ja dat zou zomaar kunnen, dat Oekraïne toch nog verslagen wordt. Rusland heeft tenslotte ook best een sterk leger, al valt de praktijk wat tegen de laatste tijd. Geen idee of veel van die wapens vernietigd zijn, mijn inschatting is van niet omdat de meeste ervan de frontlinies nog niet bereikten, op de eerder gestuurde Javelins en Stingers na dan. Die zijn dan weer uiterst effectief gebleken. Goed dat je het mij vraagt, overigens!

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 12:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom maakt Ukraine al een paar dagen openbaar dat ze Amerikaanse intel krijgen?

Trekhaas | 06-05-22 | 11:27

Rusland zal inderdaad geen nukes inzetten in Oekraïne nee. Maar elders?

Rolling_Ronny | 06-05-22 | 11:24 | 5

Als een Rus iets beweerd dan kun je beter uitgaan van het tegendeel is gebleken.

Eppo | 06-05-22 | 11:43

Als ze het ontkennen weet je zeker dat het gaat gebeuren.

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 11:46

@bqbq | 06-05-22 | 11:35:

Is wel zo. Maar nukes is wel echt een escalatie. Grote kans dat bij een "first strike" de NAVO Oekraïne binnenvalt. Dan rest de keuze aan de Russen. M.A.D. of toch maar je keutel intrekken.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 11:56
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
VrijdenkerDavid | 06-05-22 | 11:02 | 19
▼ 19 antwoorden verborgen

War, war, what is it good for, absolutely nothing!!! Alleen maar verliezers en een grote berg slachtoffers met véél verdriet voor alle nabestaanden. Wát een ellende, kunnen ze niet beter die Poetin opruimen? Met een special Task force of zo?!

dubbelicious | 06-05-22 | 10:55 | 4

"kunnen ze niet beter die Poetin opruimen? Met een special Task force of zo?!''

Hij wordt waarschijnlijk beter bewaakt dan al het goud in Fort Knox. Bij zo'n Osama bin Laden die in een 'safe house' in Abbottabad zat, lukte zo'n actie nog wel. Bij Poetin is dat onmogelijk.

Dr_Johnson | 06-05-22 | 11:11

@Dr_Johnson | 06-05-22 | 11:11: Never say never again! Als Poetin zich ergens in het openbaar vertoont, zal er hier of daar toch echt wel eens een gaatje tussen de mazen van het net zitten. De vraag is meer: wie kan dat op het juiste moment benutten.
Het kan ook zijn, dat de tegenstander de voorkeur geeft aan Poetin als 'the devil we know', i.p.v. een eventueel nog maffere opvolger.

KeesBruin | 06-05-22 | 11:17

@KeesBruin | 06-05-22 | 11:17: De kans is dat een hard-liner hem dan vervangt, Putin is gematigd... Althans voor Russische begrippen. Hij is niet 99% alcohol, maar slechts 80%.

Kane | 06-05-22 | 12:07
▼ 1 antwoord verborgen

Wie wordt hier nou eigenlijk beter van?

Joffri | 06-05-22 | 10:49 | 1

China, India, Pakistan, UAE, Iran, Irak, Jordanië, Koeweit, Qatar, Indonesië, Nigeria, Brazilië en niet te vergeten: de VS. voldoende zo?

_pacman_ | 06-05-22 | 12:07

Dit gaat nog wel even door, de belangen om de oorlog in stand te houden lijken groter dan de belangen om tot een oplossing te komen.

Zoelense Hobbyboer | 06-05-22 | 10:49 | 7

Er zijn maar 2 oplossingen. De nederlaag van Poetin of de totale vernietiging van Oekraïne. Welke kies jij? Poetin wil Oekraïne vernietigen. Zeg ik niet, zegt hij zelf. http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 11:41

@ Kees Bruin: Wat ik meer bedoel is dat iedere keer dat ik denk (of hoop) dat er misschien iets van relatieve rust lijkt te komen, er ergens weer een vuurtje wordt aangewakkerd door partijen aan de zijlijn.

Neem bijvoorbeeld de VS die nu trots roept dat door hun steun een schip is gezonken, of de EU die ineens met een versnelde procedure wil komen, of de NAVO die eveneens wat landen in een versnelde procedure op wil nemen.

Dat had niet gehoeven. Ze hadden ook zelf de verstandigste kunnen zijn door heel even een pas op de plaats te maken.

Natuurlijk is Rusland de agressor, maar denken dat dit allemaal begon in 2022 of zelfs 2014 is naïef, evenals een rol van de VS, EU en NAVO ontkennen.

Op de EU na zijn dat prima partijen, maar ze hebben zeker allemaal een belang. VS levert wat Rusland niet meer kan, aangevuld met heel veel wapens en dit wordt gezien als een prima gelegenheid om Rusland te verzwakken zonder zelf schade te lijden. De EU en NAVO willen (strategische) uitbreiding van hun eigen gebied en zien een kans om nu door te pakken.

Volgens mij moet er eerst wat minder ruis op de lijn zijn, gevolgd door iets meer rust. Pas daarna volgt een wapenstilstand en misschien onderhandelingen.

Zoelense Hobbyboer | 06-05-22 | 15:54

@Zoelense Hobbyboer | 06-05-22 | 15:54:

Onderhandelen. Over wat dan? Het is 'rot op uit mijn land Poetin' en 'over de Krim gaan we praten de komende 15 jaar'. Dat is het. Vladimir wil helemaal niet onderhandelen. Hij wil Oekraïne vernietigen.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 16:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Zag gister weer een interview (of ondervraging) van een Russische gevangene. Iets dat verboden is volgens Geneve, dus Oekraïne maakt zich schuldig aan de schending daarvan, maar desondanks is het een wederom onthullend verhaal, over de staat van het Russische leger, maar ook over de effectiviteit van de propaganda in Rusland.
www.youtube.com/watch?v=8IEzqMYGYS4

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 10:36 | 5

Opname is al een aantal weken oud, overigens heb ik hem ook gisteren pas geheel gezien

Erageftw | 06-05-22 | 11:37

@Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 11:34: Euh, wel, volgens artikel 152.1 van de 'civil code' van Rusland wordt iemand beschermd tegen in diskrediet brengen, 'unless the person who has spread such information proves its correspondence to reality.'
Daarom wordt vooraf ook alles vastgelegd.

EEnzame SchizofrEEN | 06-05-22 | 11:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ik me dan steeds afvraag: In WW2 hadden de VS de capaciteit om de wapenproductie binnen enkele weken of maanden zo enorm op te schroeven dat gigantische hoeveelheden werden geproduceerd. Nu heeft de NAVO weer behoefte aan artillerie, drones en tanks, maar lijkt het onmogelijk deze te leveren.

Wat is er nodig om die productie op te voeren? Of moet alles eerst keurig aanbesteed worden, zodat na drie jaar vergaderen van bobo's, afwegen en uitbesteden, we eindelijk iets hebben? Ik begrijp iets niet, we zijn 70 jaar verder dan WW2 en lijken niet meer te kunnen reageren op dergelijke veranderingen in vraag.

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 10:31 | 5

Fabrikant van de Stinger heeft geen onderdelen meer en moet het opnieuw ontwerpen, diezelfde fabrikant heeft de productie van Javelins inmiddels wel opgevoerd. Om maar een voorbeeldje te noemen. Zo'n drone schroef je trouwens ook niet eventjes in elkaar als huisvrouw. Dus ja, dat gaat wel een paar jaar duren voordat de productie op peil is. Maar goed, Amerika heeft wel zat strategische reserves dus dat zit wel snor de komende jaren. Met de Fransen en Britten zit het ook wel snor, zelfs de Duitsers hebben zat spul liggen en ook de oostblokkers hebben flink wat op voorraad. Nederland aan de andere kant.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 11:09

@Straatsteen | 06-05-22 | 10:53: Daarnaast hedendaags wapentuig duurt wat langer om in elkaar te schroeven. Een Sherman tank is eenvoudiger dan een MA1Abrams.

EmilioEsteves | 06-05-22 | 11:16

Het kan een puur technisch probleem zijn. Maar het kan ook met de enorme bureaucratie die de meeste landen inmiddels hebben opgetuigd te maken hebben.
Je staat toch regelmatig versteld hoe ongelofelijk lang allerlei overheidsmolens moeten malen over het kleinste kleinigheidje? Er zitten veel te veel schijven in de overheidsmachine.

KeesBruin | 06-05-22 | 11:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig krijgt de arme poetin nu ook goddelijke hulp dmv zijn contactman de paus. Die vind dat het moorden en verkrachten in de Oekraïne de schuld is van de NATO. Ze hebben namelijk staan blaffen aan de voordeur van poetin zodat hij niet anders kon als een oorlog te beginnen. Volgende Pasen maar geen bloemen meer sturen maar brandnetels.

jan huppeldepup | 06-05-22 | 10:21 | 4

Voor mannen in lange jurken moet je altijd oppassen.

BenZen | 06-05-22 | 10:43

@BenZen | 06-05-22 | 10:43: Zo had ik het niet eerder bekeken! Maar, nu ik er over nadenk: u hebt gelijk, ik heb nog nooit een man in een lange jurk gezien die écht deugde.

KeesBruin | 06-05-22 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vind oorlog debiel. Mag dat?

VBO_B_Niveau | 06-05-22 | 10:13 | 3

Voel je niet schuldig.

tis_wat | 06-05-22 | 10:31

Ja dat mag. Oorlog ís ook debiel. Punt is alleen dat als een land je binnenvalt je maar twee keuzes hebt: je overgeven en dat is pas echt debiel, of terugvechten.

BenZen | 06-05-22 | 10:45

@BenZen | 06-05-22 | 10:45:

Ligt aan in welk land je woont en wie je komt binnenvallen. Als Rusland je land binnenvalt is de kans klein dat je leven erop vooruitgaat maar als je nu in Oekraïne woont en de NAVO je land binnenvalt dan denk ik dat je wel kan leven met een (tijdelijke) bezetting.

Nooit begrepen waarom de NAVO niet op verzoek van destijds president Joesjenko geen protectoraat van Oekraïne heeft gemaakt. Te bang om Poetin 'boos' te maken denk ik. En zie hier wat de gevolgen zijn.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 11:03

"Geruchten in Oekraïne over zinken van Russisch fregat Admiral Makarov''

Dat zou prachtig nieuws zijn, een geweldige opsteker! Maar ja, even afwachten maar. Iets met een huid verkopen, een beer, en schieten.

Dr_Johnson | 06-05-22 | 09:59 | 1

Een Russische beer, that is.

Dr_Johnson | 06-05-22 | 10:08

Die ouders weten dus omdat ze soortgelijke brieven hebben ontvangen over het "omkomen" van hun zonen door een zogenaamd tragisch incident "buiten Oekraïnse wateren" dat ze worden voorgelogen, maar er is geen media die deze leugen in Rusland bekend zal durven maken. Gisteren was het bevrijdingsdag, dan weet je in elk geval dat we ondanks de inperking van persvrijheid nu nog wel in een vrij land leven.

Jan, Leiden | 06-05-22 | 09:59 | 6

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 10:58:
Zal niet ontkennen dat die FvD en aluhoedjes de boel dwarsbomen, maar het zal u toch ongetwijfeld zijn opgevallen dat het nieuws in handen is van een handvol grote partijen met als lijn de boodschap die ze vanuit het kabinet Den Haag willen uitdragen. Kleine voorspelling: wordt alleen maar erger de komende tijd. Zaken niet benoemen, weglaten en inkleuren.

Jan, Leiden | 06-05-22 | 11:20

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 10:58: Het was al ten tijde van Fortuyn dat de hele mainstream-media zich als één man pal achter de regering en de gevestigde orde opstelde, in plaats van deze kritisch onder de loup te nemen. De oppositie, die moesten ze hebben, niet de status quo.
In die situatie is in 20 jaar weinig veranderd.

KeesBruin | 06-05-22 | 11:26

@Jan, Leiden | 06-05-22 | 11:20:

Het valt mij op dat de "alternatieve" media komt met roddel en achterklap en de werkelijke scoops en voor de overheid pijnlijke openbaringen gewoon uit de MSM komt. Ik volg beide media trouwens. Vreemd genoeg leer ik niets meer uit de "alternatieve" media dan ik gewoon bij de mainstream te weten kom. Het enige verschil is dat de mainstream er eerder mee komt en de "alternatieve" media volgt met een aangedikte 'zie je wel' berichtgeving om vervolgens weer te verzinken in theorietjes die niet kloppen en simpelweg roddel en achterklap. Ja daar is een markt voor. Ik zal wel eerlijk zijn dat ik meer hou van media die factchecken dan de opgefokte hijgerige aluhoedjes onzin bij de "alternatieve" media. Ik vind het BREAKING van gevallen ex-journalist Micha Kat (inmiddels verdwenen) toch een stuk minder dan het eerlijke "CNN was not able to confirm any of this".

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 12:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vraag me af of Putin met de kennis van nu nogmaals ongevraagd bij de buren op de koffie zou gaan

Mark van Leeuwen | 06-05-22 | 09:49 | 2

Vermoedelijk wel. Voor deze Stalin 2.0 stelt een mensenleven niets voor. Het gaat om ongebreidelde expansiedrift, gerechtvaardigd door doorzichtige leugens. Poetin's waarheid is DE waarheid.

goedverstaander | 06-05-22 | 09:57

Ik snap de Russische aanpak van die fabriek niet. De duizenden mensen daarbinnen eten en drinken veel. Na een beleg van zoveel dagen komen ze toch vanzelf tevoorschijn?

goedverstaander | 06-05-22 | 09:43 | 6

Onder die fabriek zitten verschillende bunkers en een uitgebreid gangenstelsel. De Russen hebben de technologie niet om daar in te gaan zonder zware verliezen. Dus een middeleeuwse belegering die afhankelijk van de voedselvoorraad lang kan duren.

Eppo | 06-05-22 | 10:00

Je wil niet dat vijandige strijders naar boven komen als je een overwinningsparade in Marioepel aan het houden bent. Poetin heeft haast.

* Il Principe * | 06-05-22 | 10:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Dag 72 pooking the bear, speltip eh beren kunnen een stootje hebben, wordt vervolgd zucht.

william7055 | 06-05-22 | 09:39 | 6

@ D-Fens: Op zich niets mis mee, maar je kan verwachten dat ie het een keertje zat is en een tik verkoopt...... en dan is het huilen en de vermoorde onschuld spelen.

Zoelense Hobbyboer | 06-05-22 | 10:55

@Zoelense Hobbyboer | 06-05-22 | 10:55:
Ah, dus een sacherijnige beer moet je altijd zijn zin geven. I see.

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 12:06
▼ 3 antwoorden verborgen

"and during the "emergency incident" the sailor suddenly went missing on the high seas."

Iedereen en zijn moeder weet inmiddels dat die boot gezonken is in de oorlog, en TOCH moeten de Russen er nog over liegen. Is dat dan aangeboren of aangeleerd?

Vragen, vragen.

Beste_Landgenoten | 06-05-22 | 09:29 | 8

Toen ik een half jaar na de Tsjernobyl ramp in Polen was, wisten de mensen daar wel dat er "iets" gebeurd was, maar niet de grootte van de ramp.
Hier mocht je absoluut geen spinazie eten, en andere groenten uit de tuin werden ook afgeraden om te eten.
Het nieuws was dus wel doorgesijpeld, maar niet door de overheid.
Dan hebben we het over Polen, maar ik weet zeker dat ze in Rusland destijds helemaal niets hebben geweten, buiten de veiligheidszone om.

tis_wat | 06-05-22 | 09:58

@tis_wat | 06-05-22 | 09:58: Zelfs Gorbatsjov wist niets van de grootte van de ramp. Dat werd voor hem en de rest van de partijtop verzwegen uit angst voor represailles. Toen Amerikaanse stralingsdeskundigen naar de USSR kwamen om te helpen, werden ze eerst door Gorbatsjov ontboden zodat hij van hen beter kon horen wat er eigenlijk gebeurd was.

plaspop | 06-05-22 | 10:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Kan iemand mij uitleggen wat de precisie en het nut is van de Russische Rocketlaunchers (BM-30?) ? Ik krijgt de indruk dat er lukraak een stuk of 15 raketten worden afgeschoten. Tapijtje leggen, totale vernietiging of toch gestuurde raketten? Maar dit soort systemen vragen weer een ontzettende logistiek aan aanvoer raketten, lijkt me niet handig. En wat kan dat Amerikaanse artillerie dan wel (beter)?

TonyBoy | 06-05-22 | 09:28 | 4

Bm-30 is onnauwkeurig, maar zorgt er wel voor dat je even moet schuilen. De Amerikanen werken met GPS waardoor de nauwkeurigheid sterk verbeterd.

Rubberfetisj | 06-05-22 | 09:47

Ze zijn redelijk nauwkeurig, en bepaalde type raketten hebben zelf sensors aan boord om bijv. tanks te herkennen. Je kan er ver mee schieten, ca. 90km. Ze zijn mobiel: schieten & wegwezen kan in een paar minuten. De artillerie die de Oekrainers van ons en de VS krijgen (howitzers) schieten slechts 30km ver, en de Amerikaanse versies zijn vrij statisch (die van ons kunnen wel snel verplaatsen). Voordeel is wel dat de munitie heel veel goedkoper is.

De VS en verschillende Europese landen hebben overigens vergelijkbare raketsystemen. Wij hadden ze trouwens ook (de M270 meen ik), maar ze zijn wegbezuinigd in 2004 en verkocht. Voor vredesmissies zijn ze namelijk niet al te nuttig; gelukkig begint hier ook het besef weer te ontstaan dat een "deep strike" capability van levensbelang is tegen een tegenstander die die mogelijkheid ook heeft.

Muxje | 06-05-22 | 09:51
▼ 1 antwoord verborgen

Papa USA zorgt voor de intel en juice, Oekraïners geven de genadeklap. EU tja!

MargauxGrandCru | 06-05-22 | 09:23 | 6

@Monkey Cabbage | 06-05-22 | 09:35: Ik zou zo 1, 2, 3 gaan stabiel EU-lid kunnen opnoemen.

goedverstaander | 06-05-22 | 09:47

De EU doet genoeg op financieel/economisch gebied. Bovendien wordt er nogal wat militair spul geleverd. Probleem daarbij is dat de bediening nogal verschilt van wat men daar gewend zijn. Dus eerst opleiding en training, maar dat duurt nu eenmaal een bepaalde tijd...

B O Terletter | 06-05-22 | 10:37

@Kaas de Vies | 06-05-22 | 09:32:

Landen? De EU in geheel is maar een schijtvlek op de wereldkaart, economisch nog sterk maar voor hoe lang als ze het onderling zo oneens zijn??

MargauxGrandCru | 06-05-22 | 10:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Wanneer beginnen die Russen nu eens aan dat grote offensief in Donetsk en Luhansk? Wordt een beetje saaie pot zo met een partij die op de counter speelt en een partij die gewoon een gigantisch spitsentekort heeft.

BobDobalina | 06-05-22 | 09:23 | 3

Komt binnenkort, de Russen zijn zich nog aan het voorbereiden en voeren her en der tactische speldenprikken uit om te kijken waar ze door de linies kunnen breken. Wellicht komen er verspreid ook nog wat terugtrekkende bewegingen tot over de landsgrenzen omdat op zaterdag al het rijdende materieel moet worden gewassen en gepoetst (zaterdag = wasdag). De thuisploeg heeft overigens wel het voordeel van de dertiende man, ook heel belangrijk.

FrankVeer | 06-05-22 | 09:53

Als ze de 8 mei niet beginnen met een doorbraak dan kan poetin de 9 mei geen lul verhaal ophangen dat de grote aanval is begonnen. Hoop dat de Oekraïners de 9 mei avonds een tegenoffensief beginnen, de meeste russen zijn dan dronken.

jan huppeldepup | 06-05-22 | 10:26

Ik ben vooral benieuwd naar zijn statement de 9e. Hij gaat opschalen, dat is zeker, maar hoe en tot hoever?

Graaisnaaiert | 06-05-22 | 11:19

D9. Boem.

Piet Karbiet | 06-05-22 | 09:12

Een schip uit 2012 tot 2x toe hagelnieuw noemen.
Het lijkt hier marktplaats wel.
Ik zou hem opvoeren in de watersportsectie als zo goed als nieuw

zuurtjeregen | 06-05-22 | 09:12 | 6

In termen van marineschepen is dat wel degelijk zo.

MargauxGrandCru | 06-05-22 | 09:24

Alleen door oma'tje bevoeren

jeweettochniet | 06-05-22 | 09:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Het schijnt dat de ijver van die Russen rond het Azovstal-complex te maken heeft met de feestdag van 9 mei. Kennelijk willen ze dat complex per se vóór 9 mei in handen hebben.
Heel onverstandig, en een grote verspilling van mensen en materiaal, natuurlijk. Als ze de zaak daar simpelweg afgrendelen, zodat er niemand meer uit kan, wordt het gewoon een kwestie van uithongeren. Maar gelukkig zijn de Russen niet zo slim, hoe minder troepen ze overhouden, des te beter.

KeesBruin | 06-05-22 | 09:11 | 5

@MAD1950 | 06-05-22 | 09:36:

De achterblijvers worden naar verluid ingezet om de lijken van de straten te halen en het puin te ruimen zodat het gedeelte Marioepol wat nog staat er een beetje kies bij staat voor de grote overwinningsparade.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 10:44

@Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 10:44: Als die Russen het in hun zieke hoofd halen, om een 'overwinningsparade' te houden in die totaal verwoeste stad, dan mag ik hopen dat Oekraïne, geholpen door het Westen, er een hele grote bom op flikkert!

KeesBruin | 06-05-22 | 11:29

@KeesBruin | 06-05-22 | 11:29:

Denk dat daar duizenden "pro-Russische" dwangarbeiders met een Kalashnikov in de nek met Russische vlaggetjes staan te wapperen. Die mensen worden dus gewoon als menselijk schild gebruikt. Lijkt me geen goed plan om daar een bom op te gooien.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 12:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Weten ze in Rusland niet hoe je de persoonlijke gegevens uit een brief censureert voor je hem online plaatst?
De streepjescode en de naam van de dode matroos kun je gewoon zwartmaken. (of je gebruikt het gummetje uit paint)

Osdorpertje | 06-05-22 | 09:08 | 3

Juist niet in dit geval

Risingson | 06-05-22 | 09:09

Ik denk dat ze daar niet het privacy virus hebben. USA idem. Daar komen namen en foto's van verdachten gewoon op tv en in de media. De vader van deze matroos zit er kennelijk ook niet mee. De hele wereld mag weten dat zijn zoon is gestorven voor niets.

Kaal-dik-en-lelijk | 06-05-22 | 09:15

Alleen de Nederlandse roverheid is goed in het zwartlakken van informatie.

homieguerneville | 06-05-22 | 09:17

Mooi man, gewoon alles ontkennen. MH17? Niks mee te maken! Moskva gezonken? Ongelukje! Oligarchen vermoord? Zelfmoord!

Nee, prachtkerel die Putin.

Bigi Bana Boy | 06-05-22 | 09:06 | 2
-weggejorist-
captain-caveman | 06-05-22 | 09:13

Moskva deed niet mee aan de operatie, daar denken de militairen op Slangeneiland anders over. Ik mag aannemen dat veel Russen dit beeldmateriaal gezien hebben.

Sneerpoets | 06-05-22 | 09:03

Hoe zou Putin nou zelf vinden hoe het gaat ?

Frank1387 | 06-05-22 | 09:03 | 4

Russische machthebbers interesseert het nooit hoe het gaat maar alleen hoe het eindigt.

Frits de Vriez | 06-05-22 | 09:16

Ik denk dat Putin op het randje van depressie / totale inzinking zit . Hij heeft kanker en niet meer zo lang te leven , daarbovenop weet hij dat ie de oorlog aan het verliezen is .
Het Rusland dat ie heeft opgebouwd de laatste 20 jaar is techisch bankroet.
kortom: lekker gewerkt pik.

hooliganica hollandi | 06-05-22 | 09:29

@hooliganica hollandi | 06-05-22 | 09:29: Heeft Putin ook “een Morell” die hem met allerlei drugs/injecties de dag door helpt???

Steiner66 | 06-05-22 | 09:39
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
laadpaal | 06-05-22 | 09:03 | 2

De Russische marine biedt geen perspectief meer.

Alleen de walrus blijft over...

Yrrab | 06-05-22 | 09:02 | 9

@Pardoes | 06-05-22 | 09:34: Je hoeft je niet te schamen, ik had het na drie keer uitleggen al begrepen.

jan huppeldepup | 06-05-22 | 10:31

Nou ik vind dat dol fijn.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 10:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Putin moet als het goed is binnenkort onder het mes , zou een zeer mooi moment zijn om hem in een iets te diepe narcose te doen belanden.

hooliganica hollandi | 06-05-22 | 08:58 | 5

Zijn plaatsvervanger is Nikolai Patroesjev. Dat is, zeg maar, het enge broertje van Poetin.

omanders | 06-05-22 | 09:38

@omanders | 06-05-22 | 09:38:
En die struikelt tijdens de operatie van Poetin en valt pardoesuit de raam. Schijnt nogal een Russisch probleem te zijn.

SolidRock | 06-05-22 | 15:14

@SolidRock | 06-05-22 | 15:14:
Uit "het" raam. Ahum... Zat net even op een Turkse site vanwege die fijne inflatie daar.

SolidRock | 06-05-22 | 15:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens mij is door de verschuiving van de magnetische velden ook de Bermuda driehoek compleet verschoven naar de zwarte Zee. Hoeveel meer bewijs wil je hebben met al die onverklaarbare zinkende schepen? /Wappiemodus off

Erageftw | 06-05-22 | 08:58

Dag 72. Er was iets met dat getal.

Arnold Layne | 06-05-22 | 08:55 | 5

Ineens zin iets te laten ploffen.

Monkey Cabbage | 06-05-22 | 09:16

Om de 72 jaar verwisselen machten en krachten.
Zei zo'n astro type op De Nieuwe Wereld.

Schwanzeleber | 06-05-22 | 09:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Goh had niet verwacht.

Het Russische oorlogsschip de Moskva zonk vorige maand door een Oekraïense raketaanval die kon worden uitgevoerd dankzij informatie van Amerikaanse inlichtingendiensten. Die onthulling doet NBC News donderdag op basis van bronnen binnen de regering-Biden.

Cornelis12 | 06-05-22 | 08:52 | 6

@TonyBoy | 06-05-22 | 09:21: Daar komt vast een mooi stukje muziek van. Denk aan de Vliegende Hollander.

F. Jacobse | 06-05-22 | 09:43

Wat 'fijn' dat NBC dat zo duidelijk naar buiten brengt... Daar gaan we de oorlog niet mee winnen.

Stijlicoon | 06-05-22 | 10:11

@Kaas de Vies | 06-05-22 | 09:11:

Wat gaan de Russen doen dan? Claimen dat het niet na een ongeluk in een storm vergaan is? Toegeven dat ze vreselijke verliezen lijden?

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 10:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat ik me afvraag. Wat Rusland op moment doet is totaal onacceptabel. Maar Oekraïne is altijd verdeeld geweest omdat er gedeelte pro-westers is en een gedeelte pro-Russisch. Wat gebeurt er om dit moment met de pro-Russische Oekraïners (inwoners van Oekraïne). Vechten die mee met de Russen of moeten die hun land ontvluchten omdat ze anders vermoord worden door de “anderen”.

bartsuitb | 06-05-22 | 08:52 | 9

Ja. Ik vraag altijd, overal en aan iedereen: "Wat zou ik gedaan hebben?" Meedoen of kudtbestaan?

Weethetallemaalniet | 06-05-22 | 09:24

@bartsuitb
Nee hoor dat vraagt u zich helemaal niet af. Het is voor u weer een mooi moment om op subtiele wijze Kremlin taal te spuien.

Lekker gewerkt hoor. Heerlijk doorzichtig subtiel.

SolidRock | 06-05-22 | 09:47

Pro-Russische sentiment is altijd heel erg overdreven. Met corruptie, manipulatie en vooral valse beloftes door zetbaasjes van Poetin kon het Kremlin invloed behouden sinds 2003. Sinds de oorlog in 2014 zien de meesten stiekem wel in dat ze er niet beter op zijn geworden. Hoewel er best nog mensen zullen zijn die onder invloed van Kremlin propaganda Kyiv de schuld geven dat Poetin hun leven kapot heeft gemaakt.

Theodorus.Goldbach | 06-05-22 | 10:37
▼ 6 antwoorden verborgen

Dacht ik dat de hobby’s in huize Dodo duur waren, Putin heeft een veel duurdere. Het mag allemaal wat kosten maar ja het helpt als je je hobby uit kan oefenen van gemeenschapsgeld. Hopen dat Rusland het vlot zat raakt en zijn privevermogen plundert voor de rekening.

DidgeriDodo | 06-05-22 | 08:52

FC Knudde had deze grap al in de strip over het WK in Argentinie. En hij kan zo in de editie over het WK in Qatar.

Piet Karbiet | 06-05-22 | 09:06

Iets geloofwaardiger dan pang-pang-pang roepen.

gestoptmetroken | 06-05-22 | 09:10

Kan nog wel de legendarische KLM aanvalslinie van de Russische ijshockyers uit de jaren '80,genaamd Krutov,Larionov en Makarov !

Jimmy Mc Clure | 06-05-22 | 08:50 | 3

U vergeet de legendarische Tretjak ! Geen KLM maar wel legendarisch !

Frank1387 | 06-05-22 | 09:05

Allemaal jongens uit het leger (waren die niet allemaal majoor of zo?).

FrankVeer | 06-05-22 | 09:12

Ukraine krijgt hulp van de Navo/VS omtrent de posities van de russische troepen. De Navo/VS weten exact waar ze zitten met hun radars en satellieten. Vandaar ook die gerichte succesvolle aanvallen.

HaaiBaai | 06-05-22 | 08:48 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Eau. En mijn Crypto is ook naar God. Is er dan niks meer heilig? Huizen worden geeneens meer verkocht.

Weethetallemaalniet | 06-05-22 | 08:47 | 3

Als je niet verkoopt, heb je ook geen verlies. Hodl dus, hier idem.

pibasso | 06-05-22 | 08:52

@pibasso | 06-05-22 | 08:52: inderdaad hodl'en. Ik verwacht dat het fiat stelsel ergens dit jaar nog zo'n ongelooflijke dreun krijgt dat crypto terug naar mooie hoogte zal brengen.

san-taa-tum | 06-05-22 | 09:00

Jaja. Ik hoddel al vanaf 60K. Maar ik hou vol tot het op is.

Weethetallemaalniet | 06-05-22 | 09:07

Dag 72 en nog niks bereikt. Bizar om te merken dat het leven hier gewoon doorgaat met dodenherdenkingen en week gezeik over de verschillende bevrijdingsfestivals. 'Dit nooit weer...'

First Contact | 06-05-22 | 08:46 | 1

Wat stelt u dan voor dat we doen? Stoppen met wat we aan het doen zijn? Nog meer met Oekraïense vlaggen lopen?

Maytheforcebewithyou | 06-05-22 | 10:18

Het wordt vandaag zo'n 16 graden in Kiev. De zon schijnt de hele dag. Komende dagen wordt het nog iets warmer. Kortom, fijne werkomstandigheden om het land in te verdedigen.

Leptob | 06-05-22 | 08:46 | 1

U bedoelt "het land aan te vallen"

Weethetallemaalniet | 06-05-22 | 08:47

Tja. Lekker peh gevoel. Kan ik wel gebruiken met de wetenschap dat er een systeemsrisis aan zit te komen van hier tot Appelscha. Als je Ben van Beurden moet/mag geloven krijgen we het hier 3 ht koud

Weethetallemaalniet | 06-05-22 | 08:43 | 6

@Weethetallemaalniet | 06-05-22 | 08:44: U "weethetallemaalniet", en het kan u "niet meer schelen". En u gaat uw fles wijn helemaal leeg drinken. Gaat het nog wel een beetje?

KeesBruin | 06-05-22 | 09:04

@keesbruin.
Ben niet in paniek, maar "het" gaat wel gebeuren. *Waterflessen in voorraad nemen doen gaat*

Weethetallemaalniet | 06-05-22 | 09:27

@Weethetallemaalniet | 06-05-22 | 08:49: 1 woord: Groningen. D'r zit nog zat gas in de grond en zelfs de Groningers hebben er op het moment geen probleem mee om weer voluit te gaan pompen.

Mbovenka | 06-05-22 | 11:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Je leven als matroos/soldaat is geen ene flikker waard in Rusland.
Zelfs als je sterft tijdens je dienst proberen ze je alsnog te naaien.
Fijn om te weten als je wordt uitgezonden .

hooliganica hollandi | 06-05-22 | 08:42 | 3

Ook als tank-bemanning is het tegenwoordig niet meer zo heel prettig...

EEnzame SchizofrEEN | 06-05-22 | 08:44

Dat is in alle legers het geval, het liefst hebben ze je dood terug ipv gewond/invalide want dat geeft zo'n gezeur achteraf

paost712 | 06-05-22 | 08:49

Een paar dagen terug was Dmitry Kyselyov, een roeptoeter van Poetin, op de staatstelevisie bezig met dreigen naar het VK. Dat land moest maar met een kernbom naar de kelder gejaagd worden, zodat het letterlijk in de oceaan zou zinken.
Het zoveelste verbijsterende, maffiose dreigement vanuit Rusland. Natuurlijk, het is maar bluf en grootspraak, maar het feit dat het überhaupt gebeurt!
Het laat zien, dat het niveau van de leiding van Rusland zo ongelofelijk laag is, dat ze ongeveer op het peil van Noord-Korea zitten, of dat van Iran, totaal bezopen. Het is gewoon een genante vertoning daar in Rusland.

KeesBruin | 06-05-22 | 08:42 | 4

@Barend Braakbal | 06-05-22 | 09:05: Ja, zoals ik al zei, het is allemaal bluf. Maar het feit dat ze zich verlagen tot dit soort maffiagedrag, het bedroevend lage niveau van die Russen, dát blijft me toch verbazen.

KeesBruin | 06-05-22 | 09:09

@KeesBruin | 06-05-22 | 09:09: Publiciteit, welke allemaal is bedoelt om de Engelsman bang te maken. De Britse "Sen-sa-tie!!" pers trapt er met open ogen in, al dan niet vanuit het verkoop standpunt. En op zijn beurt, burgers ("Nuttige idioten") te laten lobbyen om hulp aan Oekraïne te stoppen. Dit hangt ook samen met de Brexit: De UK zou zogenaamd alleen staan. Jammer voor Moskou, zijn Washington, Brussel, London, Parijs, Berlijn én Tokio in deze, verenigd. Mocht er iemand doordraaien aan Russische zijde, dan betekent dit ook het complete en volledige einde, van de Russische Federatie - Bunkers niet uitgezonderd.

Nederlandop1 | 06-05-22 | 11:05

Was er voor dit geval niet vanuit Engeland geroepen om een pre-emtive strike?
Dacht ik gelezen te hebben maar er wordt zoveel geroepen dat ik het niet meer kan bijhouden op m'n ouwe dag.

eerlijke joop | 06-05-22 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

Dag 72 alweer. En dat allemaal omdat Kirill en Poetin bang zijn voor wat blote mannen op een bootje.

Duwbak_Linda | 06-05-22 | 08:39 | 1

Kirril De Kerkelijke leider met miljarden aan activa en passiva. Met 1 op de 4 Russen onder de armoedegrens.

SolidRock | 06-05-22 | 09:58

Houden de Russen nog wel wat over zo?

rifraf | 06-05-22 | 08:37 | 3

Hopelijk zo min mogelijk.

Plaque-doctor | 06-05-22 | 08:42

Nee, alleen maar krenking en verdriet en jullie schuld! En een introspectie, van goh, waarom doen wij zo zoals wij doen, al 100 en jaren, waardoor we ons tóch weer in onze voet schieten. En dan gaat het aloude krenkingsherstelrichtingdomtrots programma weer aan.

nobodiesunmighty | 06-05-22 | 08:52

Je zou bijna medelijden krijgen met de Russen.
Al die verliezen...

Aristotalloss | 06-05-22 | 08:59

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl