Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Explosies door raketten op Russisch vlaggenschip Zwarte Zeevloot; erkend gezonken

Dag 50 van de oorlog +++ Rusland: -1 bootje +++ LIVEBLOG

MIJLPAAL! Dag vijftig van de Russische 'operatie' waarvan op voorhand was beloofd dat-ie maar een dag of drie zou duren. Nog steeds gaat er weinig tot niets goed voor de klungelclub van Vladimir Poetin. Vannacht was het raak op de Moskva, het commandoschip en het vlaggenschip van de Russische Zwarte Zeevloot, en tevens een van de grootste schepen in dienst van de Russische marine (Slava Klasse / Project 1164 Atlant). Foto boven in betere tijden. Eerst claimde Oekraïne het schip te hebben geraakt met antischeepsraketten, om precies te zijn met de P-360 Neptunus - er vonden explosies plaats en het schip vatte vlam op volle zee. Het lijkt erop dat het schip door iets werd 'afgeleid': vermoedelijk gaat het om een Bayraktar-drone. Dat Russische propagandafilmpje vanaf de Admiral Essen in strijd met een Bayraktar, enkele dagen terug, was mogelijk dus een oefening voor de Oekraïners. Het vervelende nieuws omtrent de Moskva werd even later min of meer bevestigd door de Russen. Natuurlijk niet dat Oekraïense raketten verantwoordelijk waren voor de ellende op het schip; wel dat er brand was uitgebroken en dat daardoor munitie was geëxplodeerd. De bemanning werd geëvacueerd en naar verluidt, volgens onbevestigde bronnen dus, is de Moskva inmiddels een onderzeeër geworden. Overigens was de Moskva al 'wereldberoemd', het is namelijk het schip bekend van 'Russian warship go fuck yourself' op Slangeneiland, helemaal op dag 1 van de operatie. Ander nieuws? Op het land is de Russische operatie richting de Donbas nog niet begonnen, mogelijk ook vanwege slecht weer. Later meer... LIVEBLOG!
UPDATE 8.50 uur - Gezellig park in Kharkiv - minder gezellig park in Kharkiv
UPDATE 10.20 uur - De Bayraktar in de buurt van de Moskva was mogelijk geen afleiding, maar data aan het verzamelen (filmen). Hopen op beeldmateriaal!
UPDATE 11.35 uur - Hier de nieuwe cijfers zoals geclaimd door Oekraïne. 19.900 dode Russen
UPDATE 11.41 uur - Video! Russische soldaten wandelen terug naar hun posities. Vergeten naar boven te kijken en zien drone over het hoofd. Vervolgens komt de artillerie en zijn de Russische soldaten toast
UPDATE 12.00 uur - Interessante update van de Russen. De brand op de Moskva zou zijn geblust en het exploderen van munitie zou zijn gestopt. Dat zou dus betekenen dat de Moskva (nog) niet is gezonken
UPDATE 12.15 uur - Brisante geruchten uit Rusland: General of the Army en minister van Defensie Sergei Shoigu heeft mogelijk een hartaanval gehad en zou op sterven liggen. Huge if true. Misschien fake news, misschien ook niet. Mogelijk vergiftiging. Later vast meer.
UPDATE 14.00 uur - Rusland doet huilie huilie omdat Oekraïne het Russische dorpje Klimovo onder vuur genomen zou hebben. Beelden hier. Nog voor het uitbreken van de oorlog was duidelijk dat de Russen daar materiaal aan het verzamelen waren
UPDATE 14.20 uur - De minister van Defensie van Litouwen - Arvydas Anušauskas - plaatst een oddly specific beschrijving en getallen op Facebook over de aanval op de Moskva. Grove vertaling: vannacht om 01.05 uur een SOS-signaal van de Moskva, om 01.14 uur zou het schip gekapseisd zijn. Een Turks schip in de buurt heeft 54 matrozen van boord gehaald; Turkije en Roemenië (landen met een grens aan de Zwarte Zee) zouden rond 03.00 uur 's nachts gemeld hebben dat het schip volledig is gezonken. Naar verluidt had het schip 485 opvarenden
UPDATE 14.40 uur - Het Pentagon zegt dat de Moskva nog drijft en zelfs op eigen kracht op weg is naar een haven. Het schip is wel zwaar beschadigd 
UPDATE 15.15 uur - Even terug naar die aanval op Klimovo, update van 14.00 uur. Volgens de Russen zijn twee Oekraïense gevechtshelikopters de grens overgestoken om de aanval uit te voeren. Russen helemaal over de kook
UPDATE 21.59 uur - BEVESTIGING UIT RUSLAND: MOSKVA IS GEZONKEN

Social

Finished

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Goed te weten wat de verliezen aan de russische kant zijn.. maar voor de check & ballance; Hoe heftig zijn de verliezen van Ucraine?.

Ordem | 14-04-22 | 17:03 | 9

@litebyte | 14-04-22 | 17:17:

Daar zaten 3.500 militairen. Honderden hebben zich overgegeven en er zijn natuurlijk veel doden en gewonden. Hoeveel er over zijn? Denk enkele honderden.

Totaal aantal militaire doden en gewonden loopt in Oekraïne toch wel tegen de 4.000 doden aan, dus minstens 12.000 gewonden, volgens de schattingen van de Amerikanen. Hoe dan ook de Russen lijden veel zwaardere militaire verliezen.

Hoe het zit met burgers. Waarschijnlijk alleen in Marioepol al tienduizenden doden, niemand durft er iets over te zeggen omdat er nog steeds elke dag lijken overal waar de Russen zijn geweest worden gevonden. Net afschuwelijk filmpje gezien over een vrouw die haar kind vind maar slechts kon herkennen aan de schoenen.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 18:48

@Kane | 14-04-22 | 18:03:
Qua militaire doden dan... Aan burger slachtoffers helaas een veelvoud door die laffe kut Russen.

nowomowa | 14-04-22 | 19:39
▼ 6 antwoorden verborgen

@UPDATE 15.15 uur

De Russen bouwen mogelijk op naar een mobilisatie - omdat mogelijk te maken is een aanval op Russisch grondgebied noodzakelijk om er voldoende dekking voor te krijgen. Dit is al de twee keer dat een aanval op de grond niet wordt geclaimed door ukraine maar alleen door de russen... en weer middels een zogenaamde vage helicopter aanval waarvan niet valt aan te tonen dat het ook daadwerkelijk Ukrainse helicopters zijn.

litebyte | 14-04-22 | 16:58 | 3

Was te verwachten. Stoer maar voorzichtig gaat Rusland opbouwen. Dat herhaaldelijk purificeren van de gelederen van Putin is een teken dat de interne structuur onrustig is en instabiel. De vervanging is van dezelfde mentaliteit echter onbekende, maar wel mindere garnituur. Er lijkt intern devaluatie te ontstaan in de bestuurskliek. Nieuwe organisatorische lijnen gaan worden gevormd, deels (weer) met angst en repressie, maar deels ook vooral onduidelijke informele kanalen en verbindingen in een losser worden sociaal machtsnetwerk. Er lijkt zichtbaar niet meer te verbergen verval te ontstaan.
Mobilisatie. Gevaarlijk moment, vooral voor het eigen zojuist boven genoemde losmazige en nog te vormen bestuur, bij een oudere bevolking die grotendeels passief meewerkt-om gezeik te voorkomen. De jongere bevolking is (te) goed geïnformeerd, mogelijk trots op Rusland, maar te bang om in hoge aantallen tegengas te geven. Ik verwacht toename passieve obstructie van legeronderdelen/mensen. Ongemerkt zand in tandraderen strooien. Materiaal stuk maken. Vervanging en reparatie is vanwege tekorten moeizaam. Als er wordt aangevallen, dan op zijn "Materialschlachts' ": massaal artillerie en zelf er niet heen hoeven. Niet zelf midden in de strijd. Er gaat escalatie plaats vinden, maar ik weet niet waar eerder: binnen of buiten Rusland.
Zo, gezwets vanuit de bureaustoel met een Weihenstephaner, Hefe Weissbier. Op de Paashaas en zijn chocolade eitjes.

nobodiesunmighty | 14-04-22 | 17:33

Lijkt me dat Poetin alleen reservisten kan oproepen en dienstplichtigen kan laten vechten als er sprake is van een "invasie". Deze, wat zij terreuraanslagen noemen, voldoen niet echt aan een algehele mobilisatie. Maar ja, Poetin, dus daar zal hij wel schijt aan hebben.

Daarnaast zou dat eigenlijk niet zo heel veel verschil maken (denk ik) omdat er op papier wel 2 miljoen "reservisten" zijn maar die krijgen nu niet met enige regelmaat training. Leesvoer:
www.understandingwar.org/backgrounder...

Dus, hoe ik dit lees:

Op papier "hopen" de Russen dus op 80.000-100.000 "actieve" reservisten maar in werkelijkheid hebben ze er maar een paar duizend. Er zouden er al zo'n 60.000 zijn opgeroepen maar als dat hele stuk doorleest dan zit je dus met hetzelfde als met die "slim" samengestelde Battalion Tactical Groups en dat je dus met totaal niet op elkaar afgestemde slecht getrainde soldaten zonder goede onderofficieren zit. Die "samenvoegt" en dat die dus weer zonder degelijke communicatie en leiderschap geen flauw benul hebben wat ze moeten doen en eigenlijk in de pan gehakt worden.

Je denkt elke keer weer dat al die "propaganda" van Oekraïne over hoe de Russen gesloopt worden toch wel heel erg aangedikt moet zijn maar als je ziet hoe die gasten totaal verloren in greppels rijden, in de modder vast komen te zitten, op brugjes worden opgeblazen, een drone spotten en naar hun maatjes rennen "om ze te waarschuwen" ofzo, hoe ze enkel vertrouwen op alles stuk schieten en dan gaan kijken wat er nog leeft, hoe slecht de logistiek is, hoe slecht onderhouden het materiaal is, hoe al het "nieuwe" "gevaarlijke" spul kansloos is al dan niet "stoer maar nutteloos", hoe ze vanuit de lucht niets meer klaarspelen en dan domme bommen gooien, hoe ze kennelijk ook met de marine geen verschil kunnen maken. (moet ik doorgaan?)

Nou ja, alles met alles begin je langzaam aan te denken dat de cijfers van Oekraïne "conservatief" zijn en helemaal niet overdreven. Voor de duidelijkheid. Ik heb dit niet zelf verzonnen of zoiets, dit zeggen meerdere mensen die er wel verstand van hebben. Gewoon dat het niet gek is om te denken dat er minstens 60.000 Russische soldaten niet meer kunnen vechten en dat ze het laatste restje Russisch leger samenrapen om dan Donbas en de weg naar de Krim te pakken (al dan niet tijdelijk).

Geen idee of Oekraïne gaat of überhaupt kan winnen maar het is wel nu al duidelijk dat de Russen ongenadig veel klop krijgen en gaan krijgen. Denk ook niet dat Oekraïne zich ooit gaat overgeven. Ik bedoel, wat heb je na dit geweld nog te verliezen? Je hebt geen huis meer, je kent vast iemand die iemand kent die direct slachtoffer is. Wat wil je dan nog behalve wraak?

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 19:20

@Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 19:20: Eens, totaal mee eens.
Laten we hopen dat het de waarheid is, en dat Rusland zó de klop krijgt zodat het de komende 20 jaar niet eens meer zijn bek durft open te trekken.

tis_wat | 14-04-22 | 19:51

De Zaporozje kozakken schrijven een brief aan de Turkse sultan:
De kozakken, orthodoxe christenen, antwoordden: „Jij Turkse duivel, [...] Wat voor een ridder ben jij [...] als je met je blote kont niet eens een egel kunt doden. Wat de duivel schijt eet je leger op. Jij klootzak, jij zult geen Christenzonen aan je onderwerpen. Wij zijn niet bang van je leger, we zullen je bevechten te land en ter zee, jij hoerenjong. Jij Babylonische keukenjongen, [...] varkenshoeder van Groot- en Klein-Egypte [...] nar van de hele wereld [...] angel in onze penis. Varkenskop, paardenkont, slagershond, ongedoopte wenkbrauw, neuk je moeder. Aldus verklaren wij, Zaporozje-kozakken, jij gladjanus. Je bent niet eens in staat de varkens van de Christenen te hoeden. Nu gaan we ophouden. De datum kennen we niet want we hebben geen kalender. De maan staat aan de hemel, het jaar is des heren en we leven op dezelfde dag als jij. Kus onze reet.”
De inspiratie voor de Oekraïniërs van nu tegenover Poetin.

cugel | 14-04-22 | 16:55 | 1

Haha ja, die is berucht.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 19:21

Rusland beschuldigt Oekraïne opnieuw van aanvallen op Russisch grondgebied:
Ik zou zeggen dat Rusland moeilijk kan klagen: als je een land binnenvalt moet je toch verwachten dat je tegenstander wat terug doet?

cugel | 14-04-22 | 16:47 | 2

In Poetins belevingswereld blijkbaar niet

me163komet | 14-04-22 | 16:49

Ze willen een excuus om der totaler krieg te gaan voeren

heppykemper | 14-04-22 | 19:21

Russia: "If Finland and Sweden Join NATO we will have two new officially registered adversaries"
Interviewster naar Finse minister van defensie: "How do you respond to that?"
Finland: (Op typisch Fins) "We are quite ready, we have a decent army (noemt slagkracht op) but are always looking to strengthen our defenses"

Ik blijf die Finnen een geweldig volkje vinden.

Aan de andere kant zie ik de Russen er echt toe in staat om een "low intensity" oorlog te beginnen met Finland EN Zweden door een klein eilandje hier en daar te bezetten zodat ze geen lid van de NAVO kunnen worden (want artikel 5). Zullen er vast mensen zijn die zeggen ja maar "mutual defense clause" van de EU dan? Dat stelt echt niet zo heel veel voor in vergelijking met de QRF van de NAVO. Is meer ter goeder trouw dan een operationeel EU-leger.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 16:17 | 6

@litebyte | 14-04-22 | 16:43: Ik gaf al ooit in het begin aan: duidelijke grenzen stellen bij een sociopaath is het enige wat werkt: Oekraine NATO, Finland NATO, Zweden NATO. Oekraine: EU. Natuurlijk is Oekraine niet optimaal. En het kost generaties van beïnvloeding om een collectief gedrag te kunnen betonen wat -ik durf het woord bijna niet meer te noemen-, democratischer, minder corrupt is.
Bufferdomheid werkt niet, is precies wat een sociopaath wil ruimte door angst (zaaien).
Rusland gaat niet ten onder. En maar goed ook. Putin gaat. Ik kom er echter niet goed bij dat een land met zo'n 150 miljoen mensen niet in staat is om zichzelf adequaat hand te haven in diens diversiteit. Ze blijven zo enorm achter. Da's voor niemand goed. Zelfs voor autocratie China niet. Die balen als een stekker en zijn boos op " tha US and the A" . Hartstikke goed: ben maar es boos want je heb een klein kind aan je tiet hangen die niet los wil laten... het verkeerde kind.

nobodiesunmighty | 14-04-22 | 17:45

@litebyte | 14-04-22 | 16:39:

Japanners hebben wel een "verborgen" defensie-pact met Taiwan en hebben (net als China en eigenlijk bijna alle buurlanden) nog steeds mot met Rusland.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 19:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Nu krijg ik via reddit berichten dat Anonymous Gazprom gehackt heeft en 728gb aan emailverkeer heeft vrij gegeven. Echter kan ik nergens een linkje vinden naar die datadump en via twitter kom ik op ddosecrets terecht waar ik nog niets kan vinden van die hack. Heeft hier iemand toevallig een linkje voor me?

Erageftw | 14-04-22 | 16:12 | 5

hehehe... stiekem gratis gas regelen he?
Doe dat dan effe voor heel Europa, wil je?
Krijg je een medailje!

nobodiesunmighty | 14-04-22 | 17:48

@litebyte | 14-04-22 | 16:45:

De hack was illegaal natuurlijk en ik weet ook niet wat Joris ervan vindt. Maar ja, je kan ze met veel gemak vinden.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 19:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Verdienmodel voor Oekraïne, live zoomverbinding en dat op jouw commando een Javelin/Antischeepsraket etc. wordt afgevuurd inclusief footage. Ik zou ervoor betalen. Misschien als extra optie in de vorm van NFT's handelen erin?

Kane | 14-04-22 | 16:10 | 2

YourJavelinFire.com , top idee! crowdfunden, via Elon een doel kiezen en dan via Netflix schieten. U bent een genie?
Zag overigens dat de piloten van Oekraine aan het crowdfunden waren voor gevechtslvliegtuigen zelf te kopen. Is er al een website?

nobodiesunmighty | 14-04-22 | 17:50

Die update van die Litouwer is wel heel curieus. Dus de Turken en Roemenen zeggen "Mocba ligt op de bodem met bijna alle opvarenden" en de Amerikanen zeggen "flinke schade maar vaart op eigen kracht".

edition.cnn.com/europe/live-news/ukra...

Erg merkwaardig. Ik acht de inlichtingendiensten van de Amerikanen toch ietsjes betrouwbaarder dan wat de Turken en Roemenen gezegd zouden hebben bij monde van een Litouwer. Oké. Hij is wel Minister van Defensie. Maar toch.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 15:59 | 1

De Amerikaanskis geven er ook gelijk beeld bij. Wel zo handig.

Plaktong | 14-04-22 | 17:23

Die updates, waarvoor dank trouwens, de Russen zijn echt van lotje getikt. Zie je het al voor je?

Russen: "Nou ja, meneer de rechter, toen ik haar dus neersloeg en haar in haar buik stompte en wurgde in een poging om haar binnen te dringen werd ze ineens hartstikke agressief en schopte me in mijn ... *snif* mijn ballen meneer de rechter, gewoon recht in de familiejuwelen... en toen... *huilt zachtjes* pakte ze mijn mes af en gooide het weg zodat ik het niet meer kon gebruiken"
Rechter: "..."

Nu maar hopen dat het niet eindigt met "Rechter: Dus daarom schoot u haar door het hoofd?".

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 15:53 | 1

hahaha... weet goed dat dit vaak de werkelijkheid in de rechtbank is. Kleine Putinnekes met een dossier van een meter dik. "Ik heb het niet gedaan, meneer de rechter"..... ja maar toen zij.... (en daar gaat ie!)....
De mensheid op zijn best.

nobodiesunmighty | 14-04-22 | 17:52

Zei gister nog: Tijd dat de Oekies een aanval doen op de staging areas net over de grens. Een doel te mooi om te laten liggen, liefst met helikopters. Deze leunstoelgarnaal gaat een plaatsje vragen in het Oekie HQ, want ze hebben het ook gelezen. Wel mooi dat de Russki's nu over de kook zijn.

Wat een schande! Tijdens een oorlog zomaar een tegenaanval!

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 15:45 | 4

Ja, terwijl de Russen bezig zijn om Oekraïne van de nazi's te bevrijden, gaan die Oekraïners de boel zitten te zieken met raketten op een Russisch schip.

KeesBruin | 14-04-22 | 15:53

@Harry.Langezwaal | 14-04-22 | 15:49:
Het is zooo grappig die die Russen lopen te janken zodra ze zelf een aanvalletje krijgen. Alsof Poetin het goddelijke alleenrecht zou hebben om een buurland te vernielen.

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 15:54
▼ 1 antwoord verborgen

De aanval was tijdens de nacht... wel een heel heldere nacht...

litebyte | 14-04-22 | 15:12

Lees de comments even onder die YT video.

ItRainsSteelPipes | 14-04-22 | 16:16
▼ 1 antwoord verborgen

Defensieminister Shoigu... sorry voormalig defensieminister Shoigu is niet meer, hij heeft plotseling een zeer zware 'hartaanval' gehad... ligt nu in coma op de IC.

litebyte | 14-04-22 | 15:04 | 1

Had ie al eerder, gingen de geruchten, maar toen was ie in China aan het bedelen om raketten. Nu heeft ie hopelijk dan eindelijk een echte gekregen. Zouden die oudjes dan toch last krijgen van stress?

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 15:56

Alleen al een verlies van 300 miljoen dollar aan luchtverdedigingsraketten.. dan is de rest van die 'pret'boot nog niet eens afgeschreven....

Lijkt me lastig terug naar de haven slepen zo'n schip dat gezonken is.

Hiervan dus x2
youtu.be/9gO7sR3zWFE

litebyte | 14-04-22 | 15:00

(Tromgeroffel en marsmuziek) "Als krachtig antwoord op de laffe Oekraïense aanval op een weerloos Russisch vredesschip heeft de Russische vredesmarine Nederland gevraagd om een nieuw schip voor hen te bouwen. Dit omdat Nederland nogal goed schijnt te zijn in het bouwen van dure superjachten. Het enige nadeel daarvan is dat Nederland in Euro's betaald wil worden".

Nivelleermarionet | 14-04-22 | 14:40 | 1

Ze hoeven geen nieuwe te bouwen toch? Ze plaatsen gewoon wat cruisemissiles op die Abrahimovic III.

Kane | 14-04-22 | 14:44

Zag eerder vandaag, ik meen Peter van Uhm, zeggen dat die Oekraïners overmoedig zijn en hun tactieken prijsgeven. Ik denk juist van niet. Ik denk dat ze valse informatie geven met spectaculaire acties komen die niet hebben plaatsgevonden of niet zo zijn gegaan en andere wel spectaculaire acties verdraaien en/of ontkennen. Hoe meer verwarring hoe beter namelijk. Hoe meer twijfel hoe beter. Psychologisch oorlogsvoering zeg maar. Wat ik dus niet begrijp is weet Generaal van Uhm dat niet of zwijgt hij gewoon daarover in tandem met de Oekraïners.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 14:04 | 7

@litebyte | 14-04-22 | 15:09:

Ik heb een online omscholing gedaan naar leunstoel Luitenant-admiraal n.a.v. het "Russische matroos steekt stiekem peukje op aan boord van de Moskou" incident.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 15:14

Dat zei Van Uhm, maar wát zei hij daar nu mee of wilde hij er mee zeggen? De Oekraïners vechten met de moed der wanhoop. Ze weten dat ze, als ze verliezen, óf dood zijn, óf slaaf. Dat willen ze geen van beide. Ik ben bepaald geen (leunstoel) generaal, maar weet wel veel van gedrag en de oorzaken van gedrag. De Oekraïners hebben geen enkele reden om te deëscaleren of om Europa te behoeden voor een kernoorlog. Welzeker, Europa voorziet ze van wapens, maar heeft ze ook (mede) in de positie gebracht dat ze ze nodig hebben. Europa is al aardig aan het wennen aan de oorlog in Oekraïne. Derde onderwerp op het journaal, nauwelijks aan bod in de talkshows, waar hoogstaand gediscussieerd wordt of en wanneer de uitroeiing van een volk "genocide" genoemd mag worden. De sancties verlopen traag, madame Le Pen wil geen wapens sturen, Duitsland wil niet van het gas af en is boos omdat Zelensky niet staat te trappelen van enthousiasme als hun president zijn fotomomentje wil.

BenZen | 14-04-22 | 19:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgens de russen is het bootbrandje geblust en wordt de boot nu naar de haven gesleept.

Hadena | 14-04-22 | 13:43 | 5

Pics or it didn't happen....(dat slepen van die pisboot)

litebyte | 14-04-22 | 14:48

@Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 15:08: Als dat zo zal zijn dan zou het allang ergens in beeld te vinden zijn (dat gesleep), buitenlandse schepen die hulp boden gaven aan dat het schip kapseisde en ook zinkende was... en dat met een storm op zee.

litebyte | 14-04-22 | 15:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus Russische soldaten moeten nu ook al schone onderbroeken stelen!

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 13:31

Inderdaad hilarisch. Hahaha.

Maar eventjes wat anders, het valt me al een tijdje op dat Oekraïners het altijd hebben over "Ivan" - logisch -, "Muscovieten" - ook logisch -, maar dat een andere sneer volgens mij verkeerd vertaalt namelijk "Russians" hij zegt volgens mij niet "Russians" maar "Rashista" wat een scheldwoord is en staat voor Russische fascisten. Kan aan mijn liggen. Ik ben de taal verre van meester.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 14:16

Tot dusver houdt China zich ietwat op de vlakte, hoewel ze natuurlijk wel Rusland steunen. De vraag is, hoe lang ze daar mee door gaan, waar voor hen de grens ligt.
Ik denk, dat als de Russen zo gek zijn om met atoomwapens te gaan gooien, China ze vrij snel tot de orde zal roepen. China heeft namelijk niks aan een Rusland dat genuked wordt, en een Westerse markt, die eveneens met atoombommen bestookt wordt.

KeesBruin | 14-04-22 | 13:24 | 9

@Ivoren Toren | 14-04-22 | 14:40:

Xi is niet achterlijk. China is slim. Die Taiwanezen (en Amerikanen en Japanners) staan klaar en de kans dat China slaagt is minuscuul. Dit is wel een aardig artikel dat het goed uitlegt. www.aljazeera.com/features/2022/4/4/h...

Beetje dreigende taal vanuit China. Zorgen dat niemand Taiwan erkent want anders! en Taiwan is maar een afvallige provincie roepen zal China blijven doen maar aanvallen... Nee. Dat zal een hele kluif worden met grote gevolgen en niet in het belang van China. Dat hele "China gaat Taiwan binnenvallen paniek" retoriek komt, hoe kan het ook anders, uit het ver/extreemrechtse hoekje van Fox News.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 15:04

@Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 14:25: China is zeker geen vriend van Rusland, China is er alleen voor China.
Maar, dat laat onverlet, dat escalatie met atoomwapens gewoon niet in China's belang is, en alleen daarom al, zal China er tegen zijn. En Rusland heeft zo weinig 'vrienden' over, dat ze het niet zonder de steun van China kunnen stellen.

KeesBruin | 14-04-22 | 16:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Quote:

"Update from my sources in Moscow: 1. Shoigu is out of the game, he may become disabled if he survives. He suddenly had a massive heart attack, he is in intensive care, connected to the devices. Rumor has it that the heart attack could not have occurred from natural causes."

Das weel heel kras. Gaan de Russki's elkaar nu de schuld van alles geven? Dus Poetin vergiftigt zijn all-time friend en kampeermaatje Shoigu?

Mensen, wat een wilde tijden beleven we toch.

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 13:22 | 10

@Ivoren Toren | 14-04-22 | 13:49:

"To make a point". Maar je 'inner circle' vergiftigen, ontslaan, arresteren e.d. zet je niet steviger in het zadel zo leert de geschiedenis ons.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 14:30

@kneuterzak | 14-04-22 | 14:20:

Ik hou een slag om de arm met al die belangrijke generaals en politici die de volle laag krijgen. Anders is het echt "Der Untergang" of de Oekraïnse titel "Padinnya Putina".

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 14:35
▼ 7 antwoorden verborgen

Van geen enkele oorlogshandeling wordt ik vrolijk, begin ook langzaam maar zeker bang te worden dat er een nucleaire oplossing nodig lijkt te zijn.

Schilder58 | 14-04-22 | 12:58 | 3

nucleair is per definitie een eind-oplossing. Loopt niet goed af.

Dr.Utker | 14-04-22 | 13:09

En met welk verhaal gaat Poetin dan thuiskomen? "Mijn operettelegertje was niet in staat om ons corrupte door crackverslaafden gerunde buurlandje in te nemen"?

En dan kernwapens van stal trekken omdat je fantastische leger een door corruptie aangevreten ouwe lap blijkt te zijn? Ben benieuwd of die kernwapens het nog doen dan. Hopelijk klappen ze bij het afvuren al.

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 13:25

@Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 13:25:

Ik vraag me meer af wat ie met "oplossing" bedoelt. Ik hoop toch niet "gooi maar een nuke op Kyiv, dan hoef ik me geen zorgen meer te maken en kan ik met een gerust hart op vakantie straks". Ik vind het een rare woordkeuze. Meestal zeg je toch "nucleaire optie" zonder het woord "nodig" me dunkt.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 14:37

Natuurlijk zijn de Russen zich in het oosten aan het hergroeperen en bevoorraden. De thuisclub zit erchter ook niet stil en wordt volgestopt met de meest moderne westerse wapensystemen. Rusland gaat dit conflict absoluut verliezen. Dat hadden ze kunnen weten toen een Russsische eenheid in Syrië weggevaagd werd door Amerikaanse technologie waar ze nog nooit van gehoord hadden...

B O Terletter | 14-04-22 | 12:51 | 4

Heb je daar wat leesvoer over? Klinkt interessant.

BerendBenenKaas | 14-04-22 | 13:28

Mag ik daar uit concluderen dat het lerend vermogen van het Russisch leger niet erg sterk is?

F. Jacobse | 14-04-22 | 13:29
▼ 1 antwoord verborgen

@UPDATE 8.50 uur - Gezellig park in Kharkiv
.
Dat zal ze leren, die Joodse Nazi's daar. Geen wipwap meer voor ze de komende weken. Succes van de dag voor Poetje. Vanavond juichende televee in Vladkou en Putingrad.

Graaisnaaiert | 14-04-22 | 12:49

Mocht hij nog drijven, dan werken de defensieve wapens hoogstwaarschijnlijk niet meer of slechts deels. Uitgelezen moment om er nog een paar anti-scheepsraketten tegen aan te gooien.

me163komet | 14-04-22 | 12:49

die hartaanval van Shoigu is na het drinken van een kopje Putin-thee?

Dr.Utker | 14-04-22 | 12:34

Als de Moskva gezonken is, is het logisch dat de brand geblust is.

Santtulainen | 14-04-22 | 12:29 | 1

haha mijn gedachte ook ja haha

BerendBenenKaas | 14-04-22 | 13:27

Als dat schip nog niet gezonken is, dan nog maar een bommetje erop. De aanhouder wint. Een gehavend schip is een makkelijk prooi. Beelden van een zinkend schip is ook goed voor de Russische moraal.

ED-209 | 14-04-22 | 12:27

Poetin begint gefrustreerd te raken. Slaat wild om zich heen in de legertop, dreigt met platgooien van command HQ's, alsof hij niet allang tien pogingen heeft gedaan, dus dat zou een keuze voor zwaardere wapens zijn. Het is duidelijk dat misschien toch niet alles "geheel volgens plan" verloopt. Misschien tijd om hem nog wat meer te provoceren, met aanvallen op de staging areas bij Belgorod. Commando raids op spoorlijnen net over de grens, dat werk.

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 12:26 | 2

Als aanvoerlijnen over land afgesloten/vernietigd worden is hij snel vleugellam. Lijkt erop dat hij aan het decimeren geslagen is, hij is in paniek vermoed ik.

Sinterbikske | 14-04-22 | 12:49

@Sinterbikske | 14-04-22 | 12:49:
Negen mei komt naderbij. En dan moet er een ronkende overwinning gevierd worden. Of hangt Poetin dan op de kop aan een lantaarnpaal op het Rode Plein?

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 13:35

Hebben de Nederlands(sh)e Marine lobbyisten al gereageerd?

De Engelsen zouden inmiddels wel terug denken aan de Falkland oorlog waarbij de Argentijnen met hun Franse Exocet raketten de HMS Sheffield een directe vuistslag uitdeelden.
Heb ooit daarover een Schot aangesproken die daarbij aanwezig was.
Na mijn vraag werd hij ineens heel stil…Heb vervolgens niet doorgevraagd.

Papualist | 14-04-22 | 11:59 | 3

De Britten leveren toch Harpoons? Die zijn toch bedoelt als "From Brittania with Love" voor de Russische marine.

Verder snap ik je gedachtegang niet. Hoe deed je dat dan met die Schotse veteraan? "Haha, you remember that time when the Argentinians shot a French made Exocet rocket and sank the HMS Sheffield? That was funny huh, destroyed by a Froggie Rocket... Hahaha"

In dat geval denk ik dat je blij mag zijn dat je niet naar huis bent gegaan met een "Glasgow smile".

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 12:05

Probleem was niet de explosie van de gevechtskop van de exocet, de brand aan boord werd veroorzaakt door de nog brandende raketmotor van de raket.

me163komet | 14-04-22 | 12:05

@theodorus: dan duurt de ondergang van Poetin ook niet lang meer dus...

Harrie-Couvert | 14-04-22 | 12:44

Als er wat mis gaat, moeten er koppen rollen, liefst opzichtig. Maar de kop die het eerste zou moeten rollen, zit nog steeds op zijn romp, helaas.

KeesBruin | 14-04-22 | 13:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Zouden ze de omgeving van Kiev hebben verlaten voor het geval ze een nucleair bommetje erop willen gooien? Het lijkt er nog steeds op dat de Oekraïeners totaal vernietigd moeten worden, koste wat het kost. Dat stond ook in een document (als het waar is natuurlijk) van een russisch orthodoxe kerk. En nu lees ik van een dumalid over het ontvoeren(bevrijden) van Oekraïnse kinderen zodat ze naar Rusland kunnen worden gehaald. Tijd dat Putin oprot. Misschien kunnen ze daar ook een raket op gooien?

Hadena | 14-04-22 | 11:50 | 2

Met een atoombom op Kiev maakt hij geen vrienden meer. Ik denk dat ook Xi dan zal zeggen "Huah yong pi sjikoau!" En de groetjes van mijn vrouw nog.

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 12:28

Munitieopslagen op de Krim volgens de Tweet. Ben benieuwd of dat klopt. Het zou wel in lijn zijn met het dreigement om "commando-centra" in Kyiv in as te leggen.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 11:51

En een drone kunnen ze niet aan , laat staan een inkomende raket.

wiers | 14-04-22 | 11:45

Als kiespijn aldus Oekraïne.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 11:49
▼ 1 antwoord verborgen

Het Kremlin dreigt nu, je gelooft het haast niet, met "tactische" en "definitieve" op commando-centra in Oekraïne, waaronder Kyiv als Oekraine aanvallen blijft uitvoeren [in Rusland].

Ik heb daar eigenlijk geen woorden voor.

Dreigen met wat overduidelijk een nucleaire aanval moet zijn omdat je slachtoffer tegenstribbelt.

Er was gisteren iemand, ik meen "Lavayette" die zei laten we maar ingrijpen want het wordt toch alleen maar erger. Ik vrees inderdaad dat dit zo is.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 11:10 | 10

@nsfl | 14-04-22 | 11:56: Gewoon de Oekraïense bevolkingsgroepen als Untermenschen neerzetten.
De bevolking van Rusland voorbereiden dat er zoveel toekomstige verliezen aankomen er gegrepen KAN worden naar het ultieme wapenscenario.
Voorbeeld:Amerika versus Japan…

Papualist | 14-04-22 | 12:10

@Papualist | 14-04-22 | 12:10:

Dat eerste heeft hij natuurlijk al gedaan. Ruim voor de invasie. Dat tweede blijft lastig als je het verkocht als "speciale operatie" en het een oorlog noemen willen bestraffen met tot wel 15 jaar celstraf. Aan de andere kant zijn de Russen er gehersenspoeld genoeg voor en roepen ze massaal op om Kyiv te nuken.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 12:27
▼ 7 antwoorden verborgen

Deze echte oorlog is de natte droom van alle wapenfabrikanten! Wie heef de beste spullen en welke spullen moeten verbeterd worden.

Zemko | 14-04-22 | 11:06 | 4

De Moskva is in Ukraine gebouwd. De meeste wapens waar mee gevochten wordt, aan allebeide kanten, komen uit Rusland en Ukraine zelf.

Blauwpetje | 14-04-22 | 11:47

Duitse wapenfabrikanten zijn in de afgelopen weken op de beurs verdubbelt in waarde.

heldheino | 14-04-22 | 12:03

@heldheino | 14-04-22 | 12:03:

Omdat Duitsland 100 miljard in eigen defensie gaat stoppen. Indirect natuurlijk wel dankzij Poetin zijn oorlog.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 12:07
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom hoor en lees ik niets over de ontwikkelingen in Wit-Rusland. De onderdrukte Wit-Russen hebben in de gaten, dat de positie van Putin instabieler wordt en zien hun kans schoon om Lukashenko te lozen. Putin zou daarmee een belangrijke vazal verliezen.

Libertinowitz | 14-04-22 | 10:56 | 17

Ik weet niet of de Wit-Russen nu zitten te wachten op een totaal vernietiging van hun land. Poetin's boodschap lijkt me wel duidelijk zo. Ze hebben meer kans als het Westen zich van het Russische gas afsluit en een economische depressie op Rusland afroept.

heldheino | 14-04-22 | 12:07

@IndoorexpaT | 14-04-22 | 12:00:

Ik denk dat ze een aanleiding zoeken. Een boosmakertje du jour. Je krijgt geen massale protesten zonder dat er om 1 of andere reden de vlam in de pan slaat. Voor Oekraine was het destijds het versnipperen van het EU-associatieverdrag ten faveure van Rusland door Janoekovitsj terwijl hij was gekozen op de belofte EN Rusland EN de EU.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 12:10

@Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 11:45: En er lopen natuurlijk ook nog wat gaspijpleidingen door het Wit-Russische landschap richting Duitsland.
Ik hoop dan ook dat de NAVO troepen per ongeluk wat kratjes met wapens van de vrachtwagen laten vallen.
Ronde kratjes,die zomaar ineens uit het niets over de grens met Belarus rollen.

Papualist | 14-04-22 | 12:20
▼ 14 antwoorden verborgen

Als de systemen (op die schepen) zich zo makkelijk af laten leiden dan kun je voortaan zeer eenvoudige drones gebruiken om de luchtafweer te foppen. Een nachtelijk konvooi kan beschermd zijn met moderne luchtafweer raketten maar als die het verschil niet kunnen zien tussen een zware bewapende drone en een veel eenvoudigere met een stuk zilverpapier eraan dan worden veel dure afweer raketten voor de kat zijn dinges afgeschoten.

Der Schnitzeljäger | 14-04-22 | 10:56 | 2

Ja , dat verbaast mij ook. Die schuit bulkt van de afweerraketten voor de lange, middellange en korte afstand, verschillende Khastan ciws, chaff en flare dispensers en elektronische stoorzenders.
Dat zou toch voldoende moeten zijn om een paar kruisraketten tegen te houden.
Waarschijnlijk lag naar goed Russisch gebruik de halve bemanning weer straalbezopen op hun nest en werkte de helft van de spullen aan boord weer niet door gebrek aan onderdelen vanwege corruptie.

me163komet | 14-04-22 | 11:59

Het lijkt dat er een enorme purge gaande is onder de generaals wegens verduistering fondsen. Legerleider Shoigu een hefte hartaanval (gif?), 20 generaals zouden er al opgepakt zijn. Peskov onder huisarrest. : twitter.com/Nevzlin

whitepablo | 14-04-22 | 10:56 | 5

10 miljard verduisterd?!

Oh, wat een heerlijke klucht, die rusische Armee...
Triest dat er onschuldige mensen onder te lijden hebben.

Bad_Pritt | 14-04-22 | 11:14

@F. Jacobse | 14-04-22 | 11:12:
Ho ho, je rijk roven mag in dat soort dictaturen slecht met toestemming van de grote leider, niet zonder zijn toestemming. En ja, als het dan in een oorlog misloopt.... dan hen JIJ -en eventueel je familie- het haasje, niet de betreffende dictator.

me163komet | 14-04-22 | 12:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Heerlijk cynisch... een raketkruiser geraakt... tot zinken gebracht door raketten..

Het aantal deserteurs in het Russische leger is sinds de invasie erg hoog, laten we hopen dat dit iets bijdraagt

litebyte | 14-04-22 | 10:55

Dat van die wraakacties vraag ik me af. Rusland lijkt al het onderste uit de kast te halen, en het zelfs daar niet mee te redden om Oekraïne onder de duim te krijgen.

Dr. Vigilante | 14-04-22 | 10:54 | 4

No offence, maar ben een taalmierenneuker, excuses daarvoor, maar: alles uit de kast / onderste uit de kan.

PPuk | 14-04-22 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

Indien waar zijn de Russische training en materieel echt van abominabel niveau. Van 1 of 2 raketjes zou een luchtverdedigingsschip niet wakker moeten liggen. Een 'afleiding' ook niet, of dat nu TB2 of andere zijn geweest, die hebben een heel andere snelheid en hoogte dan antischeepsraketten en haal je er dus makkelijk uit. Het is dat de Russen het zelf melden, heeft wel een hoog 'to-good-to-be-true' gehalte. Misschien een ongelukkige brand uitgebroken en de Oeks claimen een propaganda overwinning.

mijosa | 14-04-22 | 10:49 | 1

Wel toevallig dat eerst Oekraïne een aanval meldt en een paar uur later Rusland spreekt over een brand aan boord en evacuatie van eenheden. Helderziend zijn die Oekraïners dus ook al.

Bubske | 14-04-22 | 14:11

Mocht het echt zo zijn dat de Moskva verloren is gegaan, dan zal dat op 9 mei op het Rode Plein nog wel na-echoën. Ben benieuwd wat 'de hogere legerleiding' nu in petto heeft. Zal niet veel goeds zijn, maar dat was het de afgelopen weken ook al niet.

PPuk | 14-04-22 | 10:41 | 1

Gisteren ging het gerucht rond dat de Russen alvast een stukje Marioepol wat nog staat aan het schoonvegen zijn (lees de lijken, brokstukken, blindgangers e.d. opruimen) om een live mini-parade op 9 mei te doen om de "grote overwinning" te vieren. Denk dat gewoon een soort van "Koersk" doen. en.wikipedia.org/wiki/Kursk_submarine...

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 10:46

Hahaha. Geinig

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 10:49

@Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 10:48: wat een enorme wasrekken heeft dat ding! Voor 500 mensen wellicht verklaarbaar maar op volle zee ben je dan toch makkelijk te volgen? Is een wasdrogertje niks voor die badgastjes?

F. Jacobse | 14-04-22 | 11:16

Het helpt waarschijnlijk ook mee dat de VS inlichtingen delen: Hey UA kijk eens op coördinaat lat 42.245121 long 27.755680, daar ligt een boot. Wij zorgen er met de growler wel voor dat ie even iets minder gevaarlijk is...

youtu.be/_MVYEnfhID0

en.wikipedia.org/wiki/Boeing_EA-18G_G...

ratelaar | 14-04-22 | 10:39 | 8

@ratelaar | 14-04-22 | 11:27: Tuurlijk, over NAVO gebied vliegen kan prima. Maar dat is ook geen afleiding voor de Moskva want er gaat geen dreiging vanuit. Jamming van die enorme afstand lijkt me niet zinvol. Bovendien zou de jamming vanaf het westen komen, terwijl de Oeks vanuit het noorden afvuren. Jamming is bovendien erkend als een 'act-of-war' dus ik zou zeker, als ik daar echt nadeel van had, die kist neerhalen als ik kon. Stel je hebt gelijk, dan is dat juist het bewijs dat je een vliegtuig die aan het jammen is moet neerhalen.

NB: het opsporen van een vliegtuig dat aan het jammen is, is per definitie heel eenvoudig want hij verteld je heel hard dat hij er is. Een anti-radiation missile kun je dan om de oren (als vliegtuig) krijgen natuurlijk.

mijosa | 14-04-22 | 11:42

@mijosa | 14-04-22 | 11:13: ze zijn jaren lang de enigen geweest die een raket naar het ISS kregen, ik zou ze niet onderschatten. Zo n schip is tegenwoordig niet meer te verdedigen als je m van land kunt bereiken

geenjagergeenneeger | 14-04-22 | 12:04

@mijosa | 14-04-22 | 11:42:

Het blijft speculatie inderdaad. En ik weet niet of een jamming patroon gepeild kan worden. Wellicht dat dit tijdelijk niet kan, door het jammen.
Wat ik wel weet is dat oa de NLD battlegroup in de Baltische staten regelmatig opmerkte dat radioverkeer werd verstoord, dat werd toegeschreven aan Russische ew activiteiten.
Daarop volgt ook geen kinetische NAVO reactie.
Kortom, ik denk dat het mogelijk is, maar zoals jij terecht opmerkt, kan het ook gewoon simpelweg incompetentie aan Russische zijde zijn. Het is immers niet zo dat de Russen laten zien dat ze erg efficiënt en competent optreden. Gewoon lomp rammen en er van uit gaan dat je op een bepaald moment door numeriek overwicht wint. Het blijft speculatie (van mijn kant).

ratelaar | 14-04-22 | 12:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Vwb de Moskva: even wachten op de laatste Maxar beelden om te zien of er nog wat van over is . Paar dagen geleden nog gesignaleerd in Sebastopol.

www.dailymail.co.uk/news/article-1071...

Zwizalletju | 14-04-22 | 10:22

Bloep?

Frau Merkel | 14-04-22 | 10:21

"is de Moskva inmiddels een onderzeeër geworden.''

Als dat waar is - ongeacht of de oorzaak nu een Oekraïense voltreffer is, of een uit de hand gelopen brand - is dat wel een prachtige symbolische gebeurtenis: een 'vlaggenschip' van de Russische vloot (en dus een prestigeobject) naar de kelder!

Meer van dit graag! Veel meer van dit!

Dr_Johnson | 14-04-22 | 10:15

Nein! Nein!Nein!Nein!

Bierum | 14-04-22 | 10:07 | 1

Hehehe

Acidstain | 14-04-22 | 10:33

Heftig!

Kimmmmm | 14-04-22 | 10:14

helaas merk ik hier in de reaguursels en in het topic zelf een cynische ondertoon en een misplaatst gevoel voor humor. "Bootje" " inmiddels een onderzeeër" . Dit is wel een oorlog. dit zijn wel menselijke drama's, die 80 jongens van 18 jaar soms hebben hier ook niet om gevraagd, hun familie (vaak) ook niet. Het is geen recensie van een oorlogsfilm die we hier lezen. Dit is echt. Ik fiets soms langs de begraafplaatsen van WOII, ik herinner me wat ik deed toen ik 18-25 was. Deze militairen kunnen/konden dat niet, die zitten ver van huis voor een habbekrats zichzelf op te offeren. Ik vind dat niet om te lachen.
En nee, ik ben geen boomer.

small_town_dude | 14-04-22 | 09:59 | 22

Je hoeft er niet te werken.

Ivoren Toren | 14-04-22 | 11:37

correct. Waar is de grens van wanneer je er mag zijn, wanneer niet? Het blijft een mengbeeld van vele emoties met daarin kolkende morele overwegingen en oprispingen. Wat zou jij doen, whatifs enz. Zuchten en hoodschudden, schouder ophalen, "daar gaan we weer". Even de Grad weer bijladen, peukje in de mond, krijtje :dlja djeteij... da.. Agoij!. knopje drukken... herrie... zo even wat eten.

nobodiesunmighty | 14-04-22 | 13:15
▼ 19 antwoorden verborgen

Het verhaal gaat al langer de rondte dat de Oekraïners "verouderde" drones die normaal gezien voor de schroot zijn gebruiken om luchtafweer in de val te lokken. Lijkt erop dat ze dat ook bij de Moskva hebben gedaan dan. Beetje onzin om te denken dat ze een Bayraktar zouden opofferen terwijl ze drones hebben die geen gemis zullen zijn. Dit is echter dan wel een gamechanger en een duur grapje. Als ik zo naar de bewapening kijk dan vraag ik me af waarom die Russen zo'n boot überhaupt binnen het schootsveld van anti-schipraketten laten dobberen? Die hele Moskva is zo te zien alleen geschikt om andere marineschepen te kelderen en heeft wat verdediging tegen vijandelijke vliegtuigen en (ironisch) raketten.

Hoe dan ook Vladimir Poetin begint steeds meer op de wereldkaart te staan als een ontzettende trieste loser. Een naar vervelend zielig ventje die een grote bek heeft maar door de "Kleine Russen" in elkaar wordt gemept en maar niet kan winnen. Russen houden niet van zwakheid (hoewel ze eigenlijk best prutsers zijn). Als we het echt hebben over zoveel verloren tanks, zoveel verloren pantserwagens en ander spul en waarschijnlijk minstens 30.000-40.000 uitgeschakelde Russische militairen. Zoveel dode officieren en nu zelfs al een vlaggenschip. Dan wordt toch ook de positie van Poetin onhoudbaar? Dit soort verliezen kan je niet verborgen houden.

Stijlloze voorspelling. Als de slag om Donbas een vernederend verlies wordt met een in de pan gehakt Russisch leger wankelt Poetin zo erg in het Kremlin dat hij gewipt wordt door iemand. Ik kan me niet voorstellen dat hij kan blijven zitten als leider van de Russen.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 09:55 | 12

Dat is precies het probleem, dat hij niet meer zonder gezichtsverlies kan stoppen. En hoe moeilijk ook, dát zou de rol van onze politici moeten zijn: continu een exit zonder gezichtsverlies mogelijk maken.

ruud76 | 14-04-22 | 13:03

@ruud76 | 14-04-22 | 13:03: Via Elon Musk naar de maan, roem en glorie, de eerste president met vaste verblijfplaats en luxe jacht op de maan?

nobodiesunmighty | 14-04-22 | 13:18

@ruud76 | 14-04-22 | 13:03:

Welke rol? Oekraine heeft gezegd dat het enige acceptabele is volledige terugtrekking van alle Russische troepen uit Oekraine met als onderhandelpuntje de status van de Krim over een periode van de komende 15 jaar. Slim want heel veel pro-Russische Krim-Russen lopen nu al te mekkeren dat het onder Oekraïne beter was.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 14:46
▼ 9 antwoorden verborgen

Mooi dat een stuks artillerie op zee een stuk artillerie op de zeebodem is geworden. Er zijn nog meer stuks artillerie op zee en op land. Die zorgen nog steeds voor een enorme verwoesting, dood en verderf. Het westen kan - en moet - meer doen dan wapens leveren. Elke dag wachten zorgt voor een groter, en moeilijker, op te lossen probleem. Als Poetin genoeg in het nauw komt zullen binnen het Kremlin genoeg mensen opstaan die hem uit zijn positie zullen wippen. Hem laten klungelen en laten moorden zorgt hier niet voor.

El Rico Grande | 14-04-22 | 09:53

Haha. Russian warship. Fuck off. Blow up!

flame_me | 14-04-22 | 09:51 | 1

.

matatwork | 14-04-22 | 09:55

KLUNGELCLUB, werkelijk ik lag blauw!

Eminent | 14-04-22 | 09:46

Gewoon een bonenpark met kinderattracties complwet vernietigen, Russen verschroeien heel de Oekraïne om het mentaal te willen breken. Maar ze vergissen zich in de wilskracht van de Oekraïners.

Jan, Leiden | 14-04-22 | 09:40 | 3

Bonenpark=bomenpark
Complwet=compleet

Jan, Leiden | 14-04-22 | 09:47

@Jan, Leiden | 14-04-22 | 09:47: nog een koffie aanbieden doet.

BrutusBosch | 14-04-22 | 10:12

@Jan, Leiden | 14-04-22 | 09:47: Dikke vingers?

Rolling_Ronny | 14-04-22 | 10:16

Beetje boem, beetje brandje, beetje kapseizen en dan meteen het schip verlaten?
Wij vissers hebben die lui van de marine altijd al watjes gevonden.

Kapitein Sjaak Mus | 14-04-22 | 09:39

Dit gaat Rusland niet pikken. Ik wil niet pessimistisch doen, maar dit is een escalatie die - ons ook - op een heel ander plateau gaat doen belanden.

konjodebonjo | 14-04-22 | 09:38 | 15

Ja, dit gaat echt fout aflopen, nu gaat Rusland steden volledig platbombarderen, ow wacht...

Kane | 14-04-22 | 10:25

@Alexander des Burgus | 14-04-22 | 10:27:
Dat is ook een manier om ten onder te gaan. Alles met je mee slepen. Rusland is klaar.

ratelaar | 14-04-22 | 10:31
▼ 12 antwoorden verborgen

De Russen liegen natuurlijk want je vlaggenschip dat gekelderd wordt door het land dat je bent binnengevallen is een blamage.
Aan de andere kant is het zinken van je vlaggenschip door je eigen gepruts eigenlijk nog veel gênanter. Maar daar hadden de Russische propaganda-apparatsjiks kennelijk nog niet bij stilgestaan.

Hommel | 14-04-22 | 09:37

Mayday, mayday, mayday... Here Moskva.... we are sinking.... Kremlin; where are you sinking about??

Harrie-Couvert | 14-04-22 | 09:37 | 3

Singing ahout

TheGermans | 14-04-22 | 09:44

En dan Fuck off horen als antwoord.

Mr_Pikibelly | 14-04-22 | 10:14

"Moscow says it's an accidental blaze." Eigenlijk is de Russische versie van het gebeurde nog erger voor de Russen dan de Oekraïense versie dat zij het schip naar de vaantjes hebben geholpen. Dat laatste kan gebeuren in een oorlog, de Russische versie wijst op incompetentie.

MAD1950 | 14-04-22 | 09:37 | 2

Hopelijk zijn er binnenkort beelden van de dashcam van de Moskva.

FrankVeer | 14-04-22 | 09:39

Slim gedaan, met een drone afleiden en dan boem!

Ray Skak | 14-04-22 | 09:35

Wel leuk dat het schip figureert op een onlangs gepubliceerde Oekraïense postzegel.

happen_maar | 14-04-22 | 09:32 | 2

Dat was de intro naar het klapstuk van vannacht.. f*ck you Russian ship.

Harrie-Couvert | 14-04-22 | 09:40

Leck mich am arsch.

abeltasman | 14-04-22 | 09:46

Tis toch ook een vorm van ontwapening al die oude meuk die er in 50 dagen naar de kloten is geschoten.

Kanvanalleszijn | 14-04-22 | 09:26

Gelukkig hebben we de zelfbouw versie in plastic, van dit monsterschip.
Weer een varende doodskist naar de haaien.
Zo veel oud ijzer in de zee, dat gaat niet goed.

Zitvlak | 14-04-22 | 09:22 | 2

Zo veel oudijzer in zee wordt vaak een oase van leven.
Net als gezonken tanks die veranderen in koraalriffen. Overal kleine hoekjes en plekjes waar zeedieren zich kunnen verstoppen. Bovendien zal met al die mensen aan boord de garnaaloogst erg hoog zijn, de komende twee jaar, net als na het zinken van de Estonia.

hooibergje | 14-04-22 | 10:03

@hooibergje | 14-04-22 | 10:03: Alsof een paar honderd mensen lichamen een merkbaar effect heeft op de garnaalpopulatie...
Één dode walvis kan100-150 ton aan nutritie voorzien, de Estonia had 852 mensen die de ramp niet overleefden.
En hoe kom je aan twee jaar?
^_-

tharealkuffar | 14-04-22 | 14:51

Bootje minder, vliegtuig minder, handje vol slachtoffers op straat. Dit is toch niet de keiharde oorlog die verwacht werd?

Zoelense Hobbyboer | 14-04-22 | 09:18 | 2

Is er nog niet genoeg kapot?
Maar geen nood, ronde twee komt eraan.

SterF... | 14-04-22 | 09:22

Mooie opsteker voor de Oekraïners.

Diederik_Ezel | 14-04-22 | 09:16

Gasprijs is onverwacht verhoogd.

Acidstain | 14-04-22 | 09:12

Reken maar dat Oekraïnse steden het voor de kiezen gaan krijgen, kutRussen zijn nu helemaal pissig zelfs een nuclear aanval zou kunnen. Hoop dat ik het fout heb.

meneer Q | 14-04-22 | 09:11 | 6

Zo achterlijk zal de Russische generale staf toch niet wezen. Je mag toch hopen dat ze daar verstand genoeg hebben om Putin een halt toe te roepen (lees staatsgreep te plegen) als die de nucleaire optie op tafel legt. Maar in een ander kader is het militair-technisch wel opzienbarend hoe de rol van tanks en schepen wel uitgespeeld lijkt ten voordele van raketten en drones.

Bigi Bana Boy | 14-04-22 | 09:35

@Bigi Bana Boy | 14-04-22 | 09:35: Dat van die tanks hadden we in dat onderonsje tussen Armenië en Azerbaijan al gezien inderdaad. Daar heb je weinig tot niets meer aan. Ik denk dat de Russen de geavanceerdheid van de moderne wapens hebben onderschat en een beetje stil in de tijd hebben gestaan. En voor Westerse landen is dit een mogelijkheid om al die nieuwe meuk in het echt te testen.

R.F.Pickering | 14-04-22 | 09:55

Ze hebben in ieder geval hun zwaarste mobiele drijvende lanceerinrichting verloren nu. En dat is winst.

Graaisnaaiert | 14-04-22 | 12:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit conflict is een kerst cadeau voor de wapen industrie en militair analisten en specialisten. Hier gaan nieuwe doctrines mee geschreven worden.

Nico1000 | 14-04-22 | 09:04 | 2

Ab Osterhaus loopt alleen wel bij de psycholoog wegens zwart gat.

Plaktong | 14-04-22 | 09:17

Mooi parkje met een draaimolen bombarderen; dat zal ze leren!!

Do-na-zi | 14-04-22 | 09:01 | 5
-weggejorist-
culture_vulture | 14-04-22 | 09:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo zie je maar weer. Investeringen in defensie moeten gaan naar raketten en drones. Vooral voor plaatselijk gebruik, bedient door infanteristen.

SamV | 14-04-22 | 09:00 | 1

Het blijft een eeuwige wedloop.

Durotar | 14-04-22 | 10:08

Ik hoop dat het schip op de bodem ligt. Hoe meer het die Russen kost hoe beter het is.

SterF... | 14-04-22 | 08:57

Die Oekraïners blijken iets effectiever dan de Russen.

Het is fascinerend als het allemaal niet zo triest was.

Kaas de Vies | 14-04-22 | 08:54 | 9

@Kaas de Vies | 14-04-22 | 09:48:
Begin maar eens met Ketelbinkie, Kaas.

Graaisnaaiert | 14-04-22 | 12:16

@PPuk | 14-04-22 | 10:58:

Dat is toch niet het equivalent van kolonel bij de marine. Dat is meer een generaal-majoor, dacht ik.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 12:17
▼ 6 antwoorden verborgen

Hoekstra wilde dit schip in beslag nemen.
Nu is het stuk.

Ruimedenker | 14-04-22 | 08:53 | 1

Waarschijnlijk belooft Putin zijn bevolking nu dat ze dat bootje terugkrijgen. Mèt rente!

Gladiator Fap | 14-04-22 | 09:03

Ziet er een beetje armetierig uit, dat vlaggeschip. Ik vermoed dat de privéjachten van Russische oligarchen beter zijn toegerust.

lekgoot | 14-04-22 | 08:53 | 4

@Plaktong | 14-04-22 | 09:19: Oorlogsschepen gaan heel lang mee en krijgen veel verbeteringen tijdens hun levensduur. Echt verouderd was dit schip zeker niet en de planning was om het tot ca. 2040 te gebruiken.

Monkey Cabbage | 14-04-22 | 10:31

Mijn badkuip van 80 jaar oud gaat ook nog mee.

Kane | 14-04-22 | 10:52

Gaat niet om luxe, het gaat om functionaliteit. Wat wordt er vanuit dat schip bestuurd, aangestuurd, gepland en geregeld. Het was het mobiele commandocentrum van de Zwarte Zeevloot, dan is dat toch wel klote als dat wegvalt. Tuurlijk kun je een ander schip inrichten maar dan nog zul je wel wat tools missen. En er lagen natuurlijk behoorlijk wat raketten die niet zijn afgevuurd he, vergeet dat ook niet. Nee, zeker in een streng hierarchisch leger als dat van de Russen is dit gewoon een behoorlijke tegenvaller, naast natuurlijk dat het gezichtsverlies is voor Meesterschaker Vlad.

Graaisnaaiert | 14-04-22 | 12:15
▼ 1 antwoord verborgen

Met een beetje mazzel is de russische vloot nu een kwetsbare sitting duck gebleken en zal deze niet of minder kunnen worden ingezet bij het bombarderen van b.v. Odessa.

Der Schnitzeljäger | 14-04-22 | 08:51 | 2

Goede analyse. Het belangrijkste slagschip is weggevallen en daarmee is het verband uit de vloot. Dat maakt ieder schip individueel kwetsbaar.

Libertinowitz | 14-04-22 | 09:17

Dit schip was verantwoordelijk voor luchtverdediging (!), dus zeker een dikke aderlating.

Monkey Cabbage | 14-04-22 | 10:31

Denk je nu werkelijk dat Vladje hier van onder de indruk is?
Mwah, nee.
Vlakje Putin is net een chagerijnige hond die weer eens geïrriteerd is: hij krabt, grauwt en bijt nog een keer van zich af.

MK27 | 14-04-22 | 08:50 | 9

@Raspatat | 14-04-22 | 09:09: vladje is een kat in het nauw, hij maakt rare sprongen....
En hij zal zeker nooit accepteren dat zijn denkbeelden worden besmeurd.

MK27 | 14-04-22 | 09:29

Dit is niet het eerste verlies van Vladje, weet je nog?! Extreem veel verliezen op land, extreem veel verliezen in de lucht en al een paar schepen gebombardeerd en nu dit vlaggeschip naar de kelder... Geef het op Vlad!

Aristotalloss | 14-04-22 | 11:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Afgelopen week stratego uit de kast gehaald en gespeeld. Vanavond maar eens zeeslag tevoorschijn halen.

Cornelis12 | 14-04-22 | 08:50 | 4

Schaken is toepasselijker. Alleen is de Russische dominantie een beetje veel passé.

Gladiator Fap | 14-04-22 | 09:05

Mens erger je niet.

Acidstain | 14-04-22 | 09:15
▼ 1 antwoord verborgen

Nou, vanmiddag opklaringen, veel plezier met je mooi-weer-rebellen Haidai.

dugo | 14-04-22 | 08:43

1.2 Miljard euro's naar de zeebodem geschoten .
Een hele bittere pil voor onze sociopaat Putin.

Zwemt dat Russische vliegdekschip daar eigenlijk ook nog ?

hooliganica hollandi | 14-04-22 | 08:42 | 1

Die ligt ergens in een dok ter reparatie. Flikkert af en toe een kraan bovenop. En zou per 2023 zich weer bij de vloot moeten voegen. Ik denk echter dat met de huidige sancties het verkrijgen van reserveonderdelen voor die strontschuit dat tijdspad erg optimistisch is.

Enter Yeti | 14-04-22 | 08:49

Ik vroeg me bij dat Slangeneiland incident al af waarom de verdediging van dit eiland niet één of twee anti-scheepsraketten permanent verdekt waren opgesteld, zoiets als type Exocet waar Argentië de HMS Sheffield mee zonk. Een paar man met geweren gaan het verschil niet maken.

Sneerpoets | 14-04-22 | 08:39

Dat er maar meer van die Russische schepen naar de zeebodem mogen kelderen! Als vergelding voor vernietiging van steden als Mariopol en de gepleegde moorden op burgerbevolking.

Jan, Leiden | 14-04-22 | 08:37

Hoe uit die Russische raketten de meest gore zwarte rook komt.

Schwanzeleber | 14-04-22 | 08:37

Ik denk wat betekent dat nou? 121 op die boot? Even Googelen.
Betekenis van nummer 121
Het nummer 121 is zeer invloedrijk in zijn boodschap. Je beschermengelen gebruiken de invloed van dit aantal om je te helpen beseffen hoe waardig je werkelijk bent en hoeveel macht en controle je hebt over je eigen leven.
""Ze vinden echter dat je niet je best hebt gedaan"".
Conclusie: gewoon zinken.

Leptob | 14-04-22 | 08:34 | 1

Hahaha, doe voor de gein eens getal 26 ( Z=26'ste letter alfabet) googlen...

steekmug | 14-04-22 | 08:48

Dus er liggen nu misschien tactische kernkoppen voor kruisraketten op de bodem van de Zwarte Zee?

steekmug | 14-04-22 | 08:34 | 5

Waarschijnlijk niet.

Kaas de Vies | 14-04-22 | 08:55

Een CIA onderzeeër is al onderweg.

Acidstain | 14-04-22 | 09:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens, het doen laten zinken van een dergelijk groot schip met een goede raket doet de Chinezen gelijk geven. En dat is dat ze niet bijzonder onder de indruk meer zijn van America's drijvende doodskisten.

appeltjesgroeneweide | 14-04-22 | 08:32 | 3

Amerikaanse marine en luchtmacht is een stuk beter bewapend dan de Russische. Denk eerder dat Chy-na bezorgd naar hun eigen plannen gaat kijken voor hun invasie van Taiwan.

Graaf_van_Hogendorp | 14-04-22 | 08:34

De Chinezen moeten echter zelf ook een stukje zee over, dat is veel zorgelijker dan een mogelijk kwetsbare Amerikaanse vloot... maar dat laatste valt te bezien, een vliegdekschip met ca. 80 vliegtuigen vaart rond met een complete 'carrier-group' van 10+ schepen.

Monkey Cabbage | 14-04-22 | 10:37

Doet me denken aan de ondergang van de Bismarck. Het zusterschip Tirpitz ligt ook nog ergens op de zeebodem bij Noorwegen.

Piet Karbiet | 14-04-22 | 08:32 | 5

De ondergang van de Tirpitz wordt heel mooi uitgelegd op de Nordkapp in het museum aldaar wat gebouwd is in Nordkapp zelf.

PaulusdeBosrouter | 14-04-22 | 16:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Die "afleiding" kwam door een Ufo bestuurd door deze meneer, youtu.be/1X-Asda_YZ0
Hulde voor de "gewone" man!

steekmug | 14-04-22 | 08:31

Licht of topic. Waar ik geregeld aan moet terugdenken is dat filmpje over hoe zo'n groepje van 8 Oeki's niet in de gaten heeft dat de tank die langzaam op hen op komt rijden een Russische tank is.

appeltjesgroeneweide | 14-04-22 | 08:30 | 5

Omdat de soldaten geen blauwe banden droegen, gaan er ook verhalen dat het Russische soldaten waren, die door een buitgemaakte tank zijn uitgeschakeld.

BrutusBosch | 14-04-22 | 08:48

Dat krijg je als je dezelfde wapens gebruikt.

Acidstain | 14-04-22 | 09:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Waren er geen nukes aan boord bij het vlaggenschip?

BrutusBosch | 14-04-22 | 08:30

Het zinken van de Moskou is big news naar mijn mening. Misschien niet hun vlaggenschip (dat zijn vliegdekschepen), maar inderdaad een belangrijke pion in hun vloot.

2 zaken die mij opvallen. Denk dat Chy-na en Taiwan aandachtig meekijken met dit voorval. En straks de onvermijdelijke Russische poging om Odessa per zee in te nemen. Want als drones en kruisraketten slagschepen kunnen laten zinken, dan heeft dat grote consequenties voor toekomstige invasies per zee.

Andere zaak wat opviel is dat de NPO weer eens fake news verspreid. nos.nl/artikel/2425082-russisch-oorlo...

"Het oorlogsschip kwam ook aan het begin van de oorlog in Oekraïne in het nieuws. Het lag voor de kust van Slangeneiland in de Zwarte Zee en vroeg de Oekraïense grenswachten op het eiland om zich over te geven. Op vrijgegeven audiofragmenten was te horen dat de Oekraïners "krijg de klere" naar de Russen riepen."

Volgens mij is die audio en incident al tot fake news verklaard. Het garnizoen op slangeneiland gaf zich geweaun over en zijn niet "allemaal deaud".

Graaf_van_Hogendorp | 14-04-22 | 08:27 | 7

Mooie foto! Dat schip is bijna topzwaar door alle radars die erop staan.
En toch lukt het de Oekraïners met een simpel trucje om alle systemen dezelfde kant op te laten kijken en het schip naar de kelder te jagen.
Echt de grootste mop van deze (kudt-)oorlog.
LOL!

Aristotalloss | 14-04-22 | 10:09

Een hele tegel getikt en totaal de plank misslaan. Dat is ook best knap.

"Het zinken van de Moskou is big news naar mijn mening. Misschien niet hun vlaggenschip (dat zijn vliegdekschepen), maar inderdaad een belangrijke pion in hun vloot."

Nee. Het vlaggenschip is het schip waar de commandant (meestal admiraal) van de vloot zich op bevindt.

"2 zaken die mij opvallen. Denk dat Chy-na en Taiwan aandachtig meekijken met dit voorval. En straks de onvermijdelijke Russische poging om Odessa per zee in te nemen. Want als drones en kruisraketten slagschepen kunnen laten zinken, dan heeft dat grote consequenties voor toekomstige invasies per zee."

Nee. Het is al sinds mensenheugenis bekend dat grootschalige invasies per zee verschrikkelijk moeilijk en bloederig zijn (Normandië ring a bell?) daarom doet geen fatsoenlijk leger het net zoals parachutisten ook tactisch beter niet massaal vanuit de lucht gedropt kunnen worden zo ondervond het elite korps van de Russen, de VDV, onlangs in Hostomel.

"Volgens mij is die audio en incident al tot fake news verklaard. Het garnizoen op slangeneiland gaf zich geweaun over en zijn niet "allemaal deaud"."

Nee. Dat hele verhaal klopt maar is wel aangedikt en nee ze zijn niet dood maar gevangengenomen en later geruild tegen Russische krijgsgevangenen.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 10:31

De taak van de Zwarte Zeevloot is heel eenvoudig, namelijk het ondersteunen van de aanval over land door beschietingen vanaf die vloot. Groot kaliber, lange afstanden, daar komt wel wat binnen hoor. En daar hoeft dan niet eens een landing vanuit zee op te volgen. Je beheerst de aanvoer vanuit zee, blokkeert de Oekrainse havens en blaast gewoon op de vijandelijke stellingen. En ja, dan kun je daarna eventueel tot een landing overgaan ( wat ze dus in Normandie gedaan hebben, maar wel pas na die enorme beschietingen ).
Daarom schreef ik dus ook een par dagen geleden dat die schepen daar heel vervelend waren en de Oekies het een stuk eenvoudiger zouden krijgen als ze die konden wegkrijgen. Nou, het begin is er in ieder geval en los van het feit dat Erdolf de Bosporus heeft afgesloten is het niet zo dat zo'n schip 1,2,3 vervangen kan worden. Ze liggen niet zomaar op de plank. Dus hopen dat de Oeki's hun waffel houden over hoe ze dit geflikt hebben maar het gewoon herhalen, er ligt nog meer wat weg moet.

Graaisnaaiert | 14-04-22 | 12:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Oh, wat zal die Poetin weer razend zijn! Incasseren is namelijk niet het sterkste punt van de man.
Mij benieuwen wat hij nu weer terug gaat doen tegen Oekraïne, ik houd mijn hart wel een beetje vast.
Het punt met Poetin is natuurlijk toch dat hij alles mag, en zijn tegenstanders niets.

KeesBruin | 14-04-22 | 08:26 | 5

@Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 08:29: Als hij eindelijk eens een toontje lager gaat zingen, zou dat heel goed zijn. Bloedirritant die man met zijn opgezwollen Russische ego.

KeesBruin | 14-04-22 | 08:44

@Graaf_van_Hogendorp | 14-04-22 | 08:30: Ja, dat viel ook meteen op: het is een ongeluk, geen Oekraïens succes. Altijd liegen en de boel verdraaien, dat is zo ongeveer het enige waar die Russen goed in zijn.

KeesBruin | 14-04-22 | 08:45

@Graaf_van_Hogendorp | 14-04-22 | 08:30:

Ze hebben een of landingsschepen "verloren" en naar het schijnt ook een fregat. Niet duidelijk beschadigd of gezonken. Detail ik weet maar wel een groot detail. Een kruiser is namelijk een veel groter verlies. Ze hadden 3 kruisers, nu 2. Ze hebben/hadden 12 fregatten. Ze hebben/hadden 20 landingsschepen.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat ze nog even rustig aan doen, wil nog op vakantie voor Rusland definitief een einde gaat maken aan onze bemoeienis.

likdoorn | 14-04-22 | 08:23 | 5

@Zure_Kwark | 14-04-22 | 08:58: Rumor has it dat de Russen al hun kernwapens hebben verkocht aan Paraquay. Daar lopen heel veel papieren tijgers, vandaar.

Ichneumonidae | 14-04-22 | 09:03

@meneer Q | 14-04-22 | 09:17:

Op papier in ieder geval.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 10:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Zou er niet toch een moment komen dat ook Russische soldaten wel een beetje klaar zijn met deze vreemde achterhaalde landjepik-'idealen' waar het gewone volk niets aan heeft.
Kun je wel steeds roepen dat het Russische volk kan lijden als kwaliteit, maar dan moet het wel een doel dienen.
Maar wat is het doel hier dan?
Vroeg of laat wordt duidelijk dat het nazi-verhaal niet klopt en dat miljoenen mensen op vlucht zijn en hele steden van een broedervolk zijn vernietigd.

AdvocatusDiaboli | 14-04-22 | 08:20 | 10

@Jan, Leiden | 14-04-22 | 08:35: Ik deel uw observatie. Dat de bevolking in tijden van oorlog domweg voor haar leider kiest, is een bekend gegeven. Rally around the flag, zoals de Amerikanen zeggen. Daar profiteert Poetin ook sterk van.
En mensen willen zichzelf graag wijsmaken dat zij aan de goede kant staan, en de anderen, in casu hun vijand, aan de verkeerde. Ook dat is al zo oud als het mensdom.
Het vergt meestal véél tijd en véél ellende om mensen dan uiteindelijk te laten inzien dat ze het bij het verkeerde eind hadden.

KeesBruin | 14-04-22 | 08:54

@Ichneumonidae | 14-04-22 | 08:49: dat is al meer nuance dan sommige landgenoten van u. Dat is alles waar ik op wijs. Het is een beetje zoals Yoda het zou zeggen: op het moment dat je je in de strijd voor het goede laat leiden door haat, zal die haat je consumeren en wordt je tot precies dàtgene dat je probeert te bestrijden.

Gladiator Fap | 14-04-22 | 09:02

@Gladiator Fap | 14-04-22 | 08:43:

80% van de Russen staan vierkant achter de "speciale operatie" in Oekraïne. Ook vinden ze dat nukes best gebruikt moeten worden.

Je hebt natuurlijk ook goede Russen maar die zwijgen bijna allemaal of zitten in het buitenland. En zwijgen is natuurlijk toestemmen. Dat weet jij ook.

Zelfs mijn lieve Russische voormalige collega en nu vriendin uit Novosibirsk is niet te spreken over Rusland of Poetin. Maar wel veilig vanuit Nederland en niet meer 'on speaking' terms met haar familie thuis.

Theodorus.Goldbach | 14-04-22 | 10:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Zouden ze een handje geholpen zijn door westerse schepen en of onderzeeboten op de zwarte Zee? Sowieso vliegen daar continu westerse spy planes rond.

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 08:19

Dat zijn een boel centjes op de bodem. Gaat het Kremlin niet leuk vinden…

Gladiator Fap | 14-04-22 | 08:18 | 1

Hopelijk droeg de Moskou geen nucleaire payload...

Graaf_van_Hogendorp | 14-04-22 | 08:29

Dat schip had 60 S300's klaar. Verhaal gaat dat een drone voor afleiding zorgde en een aangepaste Soviet antischipraket het raakte. Ik lees verhalen - die dus ook niet waar kunnen zijn, hou dat in het achterhoofd - dat de radar die de verschillende raketten aan boord moet geleiden maar een kant op kan kijken en dat Oekraine met een drone gezorgd heeft dat het schip blind was aan 1 kant.

omanders | 14-04-22 | 08:18 | 5

Ff rekenen hoor. Byaraktar vs Boot. Hmmm. Ik kies kapotte boot.

TheGermans | 14-04-22 | 08:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn dit de nieuw geleverde britse raketten? Nog een paar Russische schepen naar de zeebodem en Oekraine kan de Krim weer innemen

bamitoren | 14-04-22 | 08:18 | 2

In het stuk staat dat deze raketten door Oekraïne zelf ontwikkeld zijn.

CamaroHans | 14-04-22 | 08:27

Nee, de raketten (p-360 Neptune) zijn door de Ukraine zelf (door) ontwikkeld, brandnieuw , speciaal gericht tegen oppervlakteschepen. Die oude rus is wel zwaar bewapend maar de radersystemen zijn vrij traag dus mogelijk heeft die afleiding van de Bayrakter er toe bijgedragen dat de raketten (te) laat zijn opgemerkt.

Bernardo | 14-04-22 | 08:33

Van wie is die cartoon?

goedverstaander | 14-04-22 | 08:17 | 2

Die is top.

sjef-van-iekel | 14-04-22 | 08:31

Zus van Cortés, voorheen Wilma.

Normpje | 14-04-22 | 08:48

Oekrainers hebben wel humor in barre tijden. Op de vraag of ze het schip geraakt hadden zeiden ze: hmm weet het niet. Misschien heeft er iemand aan boord gerookt?

pete1023 | 14-04-22 | 08:16

Volgens de Russen is de eerste fase van de missie van de Moskva succesvol afgerond en gaat het nu beginnen met de tweede fase, als onderzeeër.

Prof_Bukmaar | 14-04-22 | 08:16 | 3

Hahaha, raak.

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 08:24

ROFLOL!

Aristotalloss | 14-04-22 | 09:38

Hahaha

Kane | 14-04-22 | 10:39

Kan ook een sabotage actie zijn geweest van een paar Russische soldaten zelf.
Net als de twee mysterieuze helikopters die olievoorraden tot exploderen brachten op Russisch grondgebied.
Het is wel bekend dat Russische soldaten zichzelf verwonden en hun voertuigen saboteren om maar niet te hoeven deelnemen aan de strijd.

leo de pejo | 14-04-22 | 08:15 | 3

Die aanval op Belgorod met helikopters vind ik nog steeds een raadsel. Wie deed dat en waarom? Nog steeds in nevelen gehuld.

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 08:27

Sabotage op een schip is als een tak afzagen waar je zelf op zit. Zover ik weet zijn Russen niet suïcidaal genoeg zoveel schade aan eigen personeel en materieel te berokkenen.

Sneerpoets | 14-04-22 | 08:31

@Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 08:27:
Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan. Zou mooi zijn als die stunt binnenkort herhaald zou worden want er staat weer het nodige daar.

Graaisnaaiert | 14-04-22 | 11:51

Rusland is niet echt een grootmacht lijkt me.

rifraf | 14-04-22 | 08:12

Dit gaat alleen maar meer escaleren en nog meer burgerslachtoffers kosten.

laurentius | 14-04-22 | 08:12

Dit zou wel eens een game changer kunnen zijn. Hiermee is de Russische vloot onthoofd.

Plaktong | 14-04-22 | 08:08 | 1

Iets met draken en extra koppen?

Hadena | 14-04-22 | 11:51

Mooi op tijd, gisteren vroeg iemand hier of er nog Oekraïense successen waren te melden. Bij deze dus.

FrankVeer | 14-04-22 | 08:07

Persoonlijk raak ik hier niet van in een juichstemming. Elke winst gaat uiteindelijk resulteren in meer verlies. Poetin geeft namelijk niet die indruk van iemand die goed omgaat met tegenslag. *zacht uitgedrukt-modus uit*

MickeyGouda | 14-04-22 | 08:06 | 4

Poetje zal Oost en zuid Oekraine moeten innemen, wat er ook gebeurd, sinds zijn smadelijke nederlaag rond Kiev. Al moet het nog maanden zo niet jaren kosten. Sneu voor de bevolking. Het westen kan ook niks doen, behalve dan Oekraine volproppen met wapentuig en Zweden en Finland bij NAVO betrekken.

The ship has sailed voor een snelle resolutie van het conflict.

Graaf_van_Hogendorp | 14-04-22 | 08:21

The ship has sunk, zelfs.

Beste_Landgenoten | 14-04-22 | 08:31
▼ 1 antwoord verborgen

Al met al hangt er voor Rusland een flink prijskaartje aan de oorlog. Niet dat de elite er een boterham minder om eten natuurlijk. Zo oneerlijk is het daar maar ook in de rest van de wereld wel. De normale burger mag er voor opdraaien.

DidgeriDodo | 14-04-22 | 08:05 | 1

iedere oorlog is een kwestie van geld en logistiek. En politiek.

appelboor | 14-04-22 | 08:07

Jammer van dat oorlogsschip. Vind dat altijd mooie dingen.

Ichneumonidae | 14-04-22 | 08:05 | 3

Hij is nog steeds mooi. Alleen wat lastiger te zien nu.

CamaroHans | 14-04-22 | 08:22

Is straks een mooi toeristische trekpleister voor duikers.

flame_me | 14-04-22 | 09:52

Groot en zwaar oorlogsmaterieel heeft zijn tijd gehad. We gaan naar klein en zwermachtig materieel. Heel eng.

BASinnic | 14-04-22 | 08:05 | 3

Size doesn't matter.

Kanvanalleszijn | 14-04-22 | 08:05

De rol van de infanterie neemt significant toe in moderne oorlogsvoering.
1 soldaat met goede communicatie en overzicht kan van alle kanten vuursteun aanvragen zonder gedetecteerd te worden.

captain-caveman | 14-04-22 | 08:25

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen