Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NRC-familie incl. kinderen aan oxazepam en drank wegens "pretraumatische" klimaatstressstoornis

Dit doen de bien pensant zichzelf aan

Nu kennen we Ellen Deckwitz - "een van de belangrijkste dichters van haar generatie" - eigenlijk niet zo goed. Maar we vermoeden dat ze niet van het kaliber is dat deze column met een soort artistiek-ironische distantie kon schrijven, en dit in haar volgende column uit de doeken doet terwijl ze een meta-analyse van alle commentaren presenteert. En zo wel, leuk voor d'r. Maar tijdens deze VN-klimaatrapport-psychose nemen we dit soort hallucinante familieverhalen maar gewoon even voor waar aan, totdat eventueel het tegendeel blijkt. En met 'waar' bedoelen we dat Ellen wil dat we geloven dat dit allemaal gebeurd is, nog even los van of het allemaal echt gebeurd is. 

"Maandagmiddag bekeken de neven (15 en 13), mijn zus en ik het VN-klimaatrapport. Het was een verslag dat voelde als een vonnis. Als er niets wordt gedaan, is er tegen 2100 alleen nog op beperkte plekken leefruimte voor de mens. Hele continenten zullen onderlopen of verdorren. De oudste neef, die dankzij de klimaatcrisis al jaren kampt met een pre-traumatische stressstoornis, was na het rapport zo van slag dat hij een oxazepam mocht. Na een uurtje maakten woede en doodsangst plaats voor gelatenheid."

Vervolgens, tijdens het bespreken van grond kopen op Antarctica: "„Denk je nou echt”, zei de oudste neef, „dat daar nog iets te krijgen is? Al die miljonairs hebben waarschijnlijk al jaren geleden belegd in lappen grond daar.” Hij was even stil en zei toen „De armen mogen wat hen betreft barsten. Wat overblijft is een wereld met alleen maar rijken.” „Dan is er straks dus ook geen armoede meer”, zei de jongste pienter. En hoewel dat goed klonk, zag hierna niemand van ons nog langer reden om de rest van de avond nuchter door te brengen."

Ja, betekent dat laatste nou dat iedereen van 13 jaar en ouder daar een oxazepam met een fles sterk achterover sloeg? Ergens hopen we dat het allemaal precies is gebeurd zoals het geschreven staat.

Deze mensen doen dit zichzelf aan

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
reagierder | 11-08-21 | 17:53

De ouders van de acht jarige zijn minstens zo schuldig. Acht jaar geleden zagen we dit ook al aankomen én toch een CO2 fabriek uitpoepen. Lead by example.

Yeohan | 11-08-21 | 13:38

Ja ze zegt het echt... Een PRE traumatisch stress stoornis. Misschien kunnen we diazepam beter in het kraanwater stoppen.

peterdh | 11-08-21 | 13:32

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Neanderthalers het vonden toen het ijs begon te smelten aan het einde van de ijstijd....

Ommezwaai | 11-08-21 | 13:04 | 1

Die hebben zichzelf uitgemoord, zoals we dat nu doen.

peterdh | 11-08-21 | 13:30

Oxazepam en alcohol zijn geen gelukkige combinatie. Oxazepam wordt ook wel gebruikt bij alcohol ontwenning.
Zie hieronder:
"Oxazepam vermindert angst en spanning, u wordt rustig, slaapt beter, het ontspant uw spieren en vermindert uw ontwenningsverschijnselen.
Bij angst en spanning, slapeloosheid en alcoholontwenning".

klaassenp28 | 11-08-21 | 12:33

Vervang Oxazepam door Quetiapine. Werkt beter tegen hallucinaties en waanbeelden.

Kwelbeller | 11-08-21 | 12:15

Waarom noem je je zoon 'Hlen' en dan ook nog zonder hoofdletter en toch juist niet 'Brrr' als de aarde opwarmt?

Watching the Wheels | 11-08-21 | 11:52

Advies aan deze ruggengraatloze ouders: geen radio, geen tv, geen mobieltje, geen pc of laptop. Dat houdt het paniekniews tegen en gebruikt geen zeldzame grondstoffen. Verder geen auto, geen vliegtuigvakantie, geen plastic speelgoed, geen elektrische fietsen, geen blisterverpakkingen, en vooral je kinderen adviseren: geen nakomelingen.

Leffe Blonde | 11-08-21 | 11:27

Die kinderen niet krijgen was al een eerste serieuze stap in de goede richting geweest.

Kalekruin | 11-08-21 | 11:14

Is toch prachtig? Weten we meteen bij wie we niet hoeven te zijn voor het vinden van de oplossing. Deze zijn allemaal niet goed genoeg.

Kennelijk is dit een moeilijk probleem en het oplossen van moeilijke problemen moet je over laten aan de besten. Niet aan mietjes die van een of ander kudtrapportje meteen in de stress schieten.

Want wie had zien aankomen dat 250 jaar alles in de fik steken slecht is voor de lucht? Manmanman, wàt een verrassing. Één goeie vulkaanuitbarsting en een half continent ligt twee jaar aan de astma, maar dit zag echt niemand aankomen.

Niet dat we er wat mee doen natuurlijk, want we liggen collectief in katzwijm naar zo'n hysterisch scandinavisch mokkel te kijken dat bezig is met een schuldvraag. Kom nou toch. Er is toch niks interessants aan wie de schuld heeft. Het moet opgelost.

We zijn veel te klein bezig voor die oplossingen door te denken dat we wat bereiken door we hier allemaal in een tesla rijden en 48 zonnepanelen op je dak te leggen. Terwijl er op onze eigen eilanden grote vrachtwagens de stinkende dieselwalm rechtstreeks de lucht in spuiten. Maarja, tien uur vliegen, dus niet onze schuld.

Als je nu al aan de oxazepam moet, kun je niet groot genoeg denken en lekker een stapje opzij doen. Het wordt moeilijk en het wordt heel duur.

pietvanvliet | 11-08-21 | 10:59

Mon Dieu, ayez pitié de moi et de ton pauvre peuple

decaliter | 11-08-21 | 10:50 | 1

En dan dat kogelgat op kniehoogte.

klaassenp28 | 11-08-21 | 12:34

En dan te bedenken dat dit allemaal bedoeld is om geld te verdienen. Niks meer, niks minder

Johan1235 | 11-08-21 | 10:29

Wat een waanzin zeg. Het erge is dat die arme kindertjes ook nergens een tegengeluid horen. Vergiftigd door de MSM.

Cassandra | 11-08-21 | 10:25

Dit is nog erger dan de coronawaanzin. De media/propaganda bedoel ik dan. Want 99,997% van de jongeren interesseert het geen zak. En terecht, we overleven het wel met iets minder biodiversiteit en een overzichtelijk pakket aan grassoorten

Johan1235 | 11-08-21 | 10:16

Maar als wij hier in Nederland allemaal vakantie vieren in eigen land, bonen eten, warmtepompen installeren en alle beschikbare vierkantie meter met zonnepanelen bedekken komt het nog goed!

hallofreen | 11-08-21 | 10:16

Dat gebeurt als je kinderen bang maakt. Soort van kindesmisbruik.

redanx | 11-08-21 | 10:12
-weggejorist-
Reaguurst | 11-08-21 | 09:50

Dit is satire toch? Toch!?

Peillood | 11-08-21 | 09:46 | 1

Ja, maar dat heeft de helft hier niet door.

De Ongematigde | 11-08-21 | 14:25

Denk gewoon maar aan Femke Halsema.
Lekker heel bewust groen zijn en dat iedereen ongewild opdringen terwijl ze tot kort weigerde afstand te doen van d'r smerige dieselbak.
En dan ook half de wereld overvliegen voor al die klimaarconferenties in leuke tropische bestemmingen.
Het enige waar ze verschilt is dat de familie in kwestie gewoon een stelletje hard-drugs verslaafden zijn zonder het IQ om dat ook maar door te hebben.
Als je echt serieus iets wil verbeteren dan begin je bij jezelf, niet door direct naar de opiaten te grijpen.

spoilerfreak | 11-08-21 | 09:44

"Toen ik moeder werd, sprak ik met mezelf af dat ik niet cynisch mocht worden."
Verkeerde volgorde. Had graag gelezen:
"Toen ik ophield met cynisch te zijn, sprak ik met mezelf af dat ik geen geen moeder mocht worden."

Schoorsteenveger | 11-08-21 | 15:27

Wat is trouwens de CO2 schuld van een pilletje Oxazepam, is daar eigenlijk al onderzoek naar geweest?

PolarWolf | 11-08-21 | 09:36

Hahaha!! Waar kan ik dit theaterstuk gaan bekijken ?

Mispel | 11-08-21 | 08:59

Dat kinderen van slag raken is volkomen logisch. Maar dat ouders die angst niet wegnemen (ik denk dat zulke ouders die angst zelfs aanwakkeren) is onvoorstelbaar. De opmerking van die vader, dat zijn kinderen de klappen op gaan vangen, geeft goed aan wat hij in feite overbrengt op zijn kind. Dat lijkt me voor het kind een zeer angstige omgeving om op te groeien. En dan zie je ergens anders staan Oxazepam? Serieus? Wees een ouder en geen meehuilend kind.

HoniSoit | 11-08-21 | 08:58 | 2

Onze kinderen mogen ook gewoon de klappen opvangen, en de generatie daarna ook. Volkomen idioot dat dit in mijn generatie compleet gekeerd moet worden

Johan1235 | 11-08-21 | 10:19

@johan1235
Het gaat er mij om dat ouders hun kinderen beschermen tegen dit soort aangewakkerde angst. Zelfs als de angst reeël is, dan nog moet je je kinderen niet in de steek laten door hen te laten leven in angst.

HoniSoit | 11-08-21 | 11:33

Door technologische ontwikkeling (en dat begon met vuur en een wiel) heeft de mensheid het gebracht tot waar we nu zijn. En dat zou nu stoppen? Tuurlijk hebben we een probleem en uiteraard lossen we dit op. Zo is het tot nu toe altijd gegaan en zo zal het nu weer gaan. Er zal wat 'collateral damage' zijn, maar ach dat hoort er ook bij.

Doctor | 11-08-21 | 08:58 | 1

Nee nee nee! De oplossing van dit probleem is teruggaan naar het stenen tijdperk! Alle technologie is des duivels!

EenGoedBegin | 11-08-21 | 16:15

Om te beginnen geloof ik er geen barst van. Maar afgezien daarvan is de mentale weerbaarheid van zowel moderne ouders als hun spruiten om te janken zo slecht. Twee generaties GGZ patienten, kweenie of ons stelsel dat wel zo goed aan kan. En bovendien, wie hou je straks nog over om erin te werken als de huidige generatie specialisten met pensioen gaat? In elk geval, de devolutie is in volle gang. Het duurt niet zo lang meer en dan zijn al onze problemen voorbij. Niet omdat ze zijn opgelost maar omdat we ze niet meer als zodanig herkennen.

PolarWolf | 11-08-21 | 08:40 | 1

Helemaal eens met jouw constatering dat er een 'devolutie' gaande is. Ik blijf altijd maar terugkomen op de film 'Idiocracy'. Die film heeft echt voorspellende gaven. Enige dat afwijkt is dat de dumbdown in het hier en nu komt door gestoorde hoogopgeleiden. Film is een aanrader.

-PR- | 11-08-21 | 10:02

Na afloop van het klimaatprotest stapt de D66 familie in het vliegtuig voor de intercommunale vakantie.

du Roi Soleil | 11-08-21 | 08:31 | 1

En dat was dus letterlijk zo.

du Roi Soleil | 11-08-21 | 12:54

Allemaal nieuwe generaties Volkertjes…wees er maar trots op

Hollandse_blauwe | 11-08-21 | 08:31

Je kunt een hoop doen om de vervuiling, CO2 uitstoot en verdroging tegen te gaan. Minder mensen zou bijvoorbeeld wonderen doen. Jammer dat niemand daar serieus mee aan de slag wil. Dubbel jammer omdat de vergrijzing dat relatief eenvoudig mogelijk zou maken.

Stijlicoon | 11-08-21 | 08:24 | 2

Dat doen Nederlanders ook…zonder massa immigratie zou NL de afgelopen 10-15 jaar gewoon in aantal inwoners zijn gekrompen…wat voor de leefbaarheid, milieu, klimaat en biodiversiteit perfect zou zijn geweest.

Hollandse_blauwe | 11-08-21 | 08:33

Als kind kreeg ik propaganda te zien over zure regen. Kregen we beelden te zien van verweerde beelden op stokoude kathedralen en er zou volgens wetenschappers binnen no time geen blad meer aan de bomen zitten. Hoe ik het heb volgehouden zonder naar de whisky te grijpen is mij een raadsel.

Man-bear-pig | 11-08-21 | 08:18 | 1

In de jaren zeventig werd juist voorspeld dat de aarde een nieuwe ijstijd tegemoet ging.

lekgoot | 11-08-21 | 09:40

Dit is allemaal al langer dan 15 jaar bekend. De ouders van die kinderen zijn dus misdadigers om nog kinderen op deze wereld gezet te hebben.

Leffe Blonde | 11-08-21 | 07:41 | 1

Eerste wat ik tegenkwam is 12 november 1982 (EXXON-rapport)

ParadiseLost | 11-08-21 | 08:26

... maar zoontje/neefje wordt wél consequent elke vakantie het vliegtuig in gesleept? Want stel je voor dat hij dieren in de dierentuin moet bekijken; dat is alleen voor het plebs.

Zoontje/neefje wordt naar verre oorden gesleept om de 'big five' te bekijken .... op een terrein waar dagelijks hele colonnes busjes met toeristen naar een terrein rijden waar deze dieren gevoederd worden - zeg maar net zoiets als diergaarde Blijdorp, alleen is het hek niet zichtbaar.

Pas wanner die fanaten zelf stoppen met vliegreizen maken, overweeg ik hen serieus te gaan nemen. Eerder niet.

Wering | 11-08-21 | 04:10

Als ik de resultaten deze zomer tot dusverre vergelijk met de prognoses, vind ik het allemaal erg tegenvallen. Die vloedgolf van Merkel kwam van ontgroening van de industriestaat, dan hou je geen plensbui vast. Dus da's een ander verhaal. En die arme kindertjes zijn wel toe aan uithuisplaatsing zeg, je zou toch zulke ouders hebben.

borderlijntje | 11-08-21 | 02:22

Het kan me allemaal geen reedt meer schelen. Als Ajax maar wint. Oh, kudt.

Von Knarrenstein | 11-08-21 | 01:13

Ik heb een oude diesel die rookt bij gasgeven. Dat mag want ik betaal meer wegenbelasting. Wanneer ik voor een correcte tesla rij geef ik express een dot gas. Heel kinderachtig maar toch leuk.

metdedag | 11-08-21 | 00:21 | 3

Pas maar op want als zo'n Tesla in de fik vliegt dan is de accu onblusbaar. Water maakt de lithiumbrand erger, CO2-blussen helpt niet. Het ding onderdompelen in water om de vlammenzee te dempen en de zaak te koelen en dan wachten tot het onding is uitgebrand lijkt momenteel de beste aanpak. Meer is er niet mogelijk.

Nivelleermarionet | 11-08-21 | 01:18

@Nivelleermarionet | 11-08-21 | 01:18: er zijn wel middelen waarmee je een metal Alkyl kan blussen, echter is dit niet standaard op het brandweervoertuig. Dan is laten uitbranden het beste.

Hollandse_blauwe | 11-08-21 | 07:38

Wij hebben ook een oude diesel, Landrover, die wordt uitgescholden en zelf geslagen bij het stoplicht. Geven we niet eens expres gas..

Knitty | 11-08-21 | 08:14

Als je naar klimaat gekkies luistert kan je van wappies alleen maar houden.

bipolair,nou,en? | 11-08-21 | 00:20 | 2

Het label "wappies" vervaagt ook met de minuut....

peterdh | 11-08-21 | 06:05

Dat komt omdat klimaatgekkies bemoeizuchtig en manipulatief zijn waardoor ze een hooghartige en pedante houding hebben. Wappies zeggen dingen die impopulair en non conformistisch zijn. Als je van een goede discussie houdt, kan je onmogelijk een meeloper zijn. Helaas buigt de meerderheid voor meelopen want wiens brood men eet, wiens woord komen spreekt.

De Pilsvogel | 11-08-21 | 07:20

Deze ouders moeten NIET hun kinderen opvoeden... zij maken iemand die hysterisch is. Waarom? Het is echt belachelijk. Ik neem aan dat ze nu naar een psychiater of psycholoog gaan. Ik beveel mijzelf aan.

Thoth | 10-08-21 | 23:50 | 1

Deze mensen hebben blijkbaar geen echte problemen, en dat zint ze maar niks.

Papa Jones | 11-08-21 | 00:03

Volgens deltares
Er is geen versnelde zeespiegelstijging in Nederland.

VanderGeelen-Coppens | 10-08-21 | 23:44 | 4

Ik heb eens een keer rondgekeken naar metingen in zeehavens ("tide gauge"). In meerdere Europese landen, de VS en Australie heb je meetreeksen die teruggaan tot in de 19e eeuw. Alle meetreeksen gaven een rechte lijn: de zeespiegel stijgt nu net zo hard als 130 jaar geleden, er is geen versnelling. We worden belazerd.

DutchLion33 | 11-08-21 | 03:48

@metdedag | 10-08-21 | 23:48: Het zal best vanwege het klimaat zijn (waarvan anders?). Maar de stijging is constant. Al vanaf de laatste ijstijd is dat het geval.

Eagle0511 | 11-08-21 | 08:52
▼ 1 antwoord verborgen

Had Kinderen voor kinderen hier geen liedje over?
youtu.be/cp4poLT4rws
Toch gezonder dan pillen...

frank87 | 10-08-21 | 23:43

Het zijn gelovigen die de klimaatkerk dienen. Christenen maken kinderen ook graag bang voor de hel en de duivel.
Laat een kind lekker kind zijn. Je druk maken over de wereld kan je prima doen zodra je volwassen bent.

omwenteling | 10-08-21 | 23:39 | 2

Het is niet een klimaatkerk maar een klimaatsekte. Gebrainwashte zombies die geen tegenspraak dulden en iedereen die een valide wetenschappelijke antithese produceert verkettert en aan de schandpaal nagelt.

Norman N. Warden | 11-08-21 | 02:17

@Norman N. Warden | 11-08-21 | 02:17: Wat is het verschil tussen een kerk en een sekte. De één heeft vrijstelling van de belasting en meer volgelingen. Dat is al.

Sans Comique | 11-08-21 | 06:58

Ik was vroeger als klein jochie ook bang dat ik in de hemel zou komen en mijn vader niet. Dat zijn problemen waar kinderen mee kunnen worstelen. Klimaat angst is de nieuwe godsdienst. Angst zaaien werkt altijd bij labiele mensen en vooral kinderen. En iedereen doet er aan mee. Behalve dan een land als China. Zorgt voor 1/3 van alle uitstoot. Priceless

metdedag | 10-08-21 | 23:35

Zoals het enigszins nu met het klimaat gaat, ging het eerder ook met de bontproducties in NL. Veel emoties en depressies, veel activisme , veel zielige verhalen en uiteindelijk moest alles de grens over, straatjes in NL moesten schoongeveegd worden van al dit leed…dat de markt overgenomen zou worden door minder diervriendelijke landen en producenten maakt geen drol uit…het is niet meer in NL en daar draait het om. Dat vervolgens bont in elke goedkope jas is verwerkt dat te koop is op markten en dergelijke, ach, niet ons dierenleed. Zo gaat het nu ook met producerende bedrijven in NL…die worden ook de grens over gegooid, neem de boeren, neem bedrijven die peroxides maken en audio etc alles verdwijnt naar goedkope landen met minder milieu regels. Dan boek je geen overwinning maar verplaats je de boel en vergroot je de omvang van het probleem. Dat is alles behalve verantwoordelijkheid nemen. Zoals nu ook met biomassa gaande is. Elders kappen ze massaal bossen die per vervuilend schip ook nog vervoerd word naar ons land. En dan beweren dat we groen bezig zijn. Wat een hypocriet verhaal dat simpelweg niet meer uit te leggen valt.

Hollandse_blauwe | 10-08-21 | 23:22 | 3

Net als uw eigen verhaal. Nogal warrig.

DeEchteWaarheid | 11-08-21 | 01:18

Ik mag de stukjes van Ellen graag lezen. Alleen met de uitspraken van haar neefjes heb ik moeite. Jonge pubers praten een heel andere taal dan zij de lezer wil doen geloven.

quigg | 10-08-21 | 23:09

Linken met de telefoon lukt me even niet,
Maar Lady Xanax van Duran Duran lijkt me hier wel passend.

Nuchternederland | 10-08-21 | 23:09 | 1

Touche

franck7020 | 11-08-21 | 04:23

Pre traumatisch?
Geldt dat niet voor alles?

Nuchternederland | 10-08-21 | 23:05

Het zit er al vroeg in bij sommige koters. Drugs, medicijnen en depressies over klimaat…ze hadden beter dat kwakje door het riool kunnen spoelen, maar ach, die ouders zullen ook wel het e.e.a hebben bijgedragen anders hadden ze deze afwijking al voor de 20 weken echo moeten zien.

Hollandse_blauwe | 10-08-21 | 23:05 | 1

Klopt en bovendien is geen kinderen fokken zo ongeveer het beste wat je kan doen met het klimaat.

Mean Dean | 11-08-21 | 00:38

Na veertig jaar gehoord te hebben dat weVeRdOeMd zijn zal het aan mijn welgevormde derrière oxideren wat “klimaatwetenschappers” nu weer hebben verzonnen om een luxe leventje van te kunnen betalen.
De fossiele brandstoffen zouden nu ongeveer op zijn, en we zouden nu wegzinken in een nieuwe ijstijd, nadat we elkaar hadden opgegeten wegens wereldhonger, omdat we verdorst zijn door een tekort aan drinkwater.
Ook zou de atoombom gevallen zijn, wegens de koude oorlog, het was een kwestie van tijd.
In een appendix zou hun een foto van hun huis, auto, en het aantal kinderen vermeld moeten staan naast de volledige lijst met vliegvakanties van de afgelopen tien jaar en de subsidietiet waarvan ze hun eenzijdige verhaal van financieren. Landbouw op Groenland, u weet wel waarom.

Analia von Solmsch | 10-08-21 | 22:58 | 1

Club van Rome in 1970 beweerde toen al dat het niet vijf voor twaalf was maar dat het al te laat was.

metdedag | 10-08-21 | 23:38

Toen ik 13 was, was ik ook heel erg bang. Bang dat de bom zou vallen. Overleefd zonder oxazepam!

Antigoog | 10-08-21 | 22:58 | 2

Totdat de bom valt … dat zong Doemaar ook maar de fangirls (v/v) snapten de tekst niet … ignorance is bliss!

Analia von Solmsch | 10-08-21 | 23:01

En dat de zon uit zou doven... Dat ik voor die tijd door zou zijn, was toen nog geen troost.

frank87 | 10-08-21 | 23:40

De zogenaamde klimaatverandering vieren met oxazepam en drank.
We gaan hilarische tijden tegemoet met dit soort woke sneeuwvlokjes.

Eppo | 10-08-21 | 22:56

De klimaatmodellen zijn net zo alarmistisch als de coronamodellen. Natuurlijk is er wat aan de hand. Natuurlijk moeten we ons blijven aanpassen aan klimaatverandering. Maar de modellen overschatten en we worden bang gemaakt.

WelDenkend | 10-08-21 | 22:54 | 1

Vooral het aanpassen aan de klimaatverandering is belangrijk. Die temperatuurstijging kunnen we niet tegenhouden, want teveel landen moeten daar wat mee doen. Dus: dijken verhogen, ruimte voor water, steden vergroenen met bomen en plantsoenen.

Quichegerechtigde | 11-08-21 | 09:08

Niks nieuws, wij hadden vroeger Dé Bom.
Waren er veel mensen met een 'fuck it, de wereld vergaat toch binnenkort' houding.
Minder mensen die een oxazepammetje namen, want wij waren niet van die jankerts.

meneerjan | 10-08-21 | 22:51

Wij waren gewoon bang voor de bom.

Homer P. Simpson | 10-08-21 | 22:46

Het gaat echt geen ene reet meer uitmaken, we zijn 40 jaar en 10 kerncentrales (in NLD) te laat, en de collectieve wil ontbreekt ook gewoon.
Dit probleem gaat zichzelf oplossen: heel onleefbaar wordend Afrika en midden oosten zal naar Europa komen wegens geen keus, nederland verdwijnt half onder de golven, en de hele meute zal mekaar op leven en dood bevechten om onderdak, eten en het eigen gelijk.

Homer P. Simpson | 10-08-21 | 22:45 | 5

@ger1306 | 10-08-21 | 23:03: Klopt. Er is meer Co2 in de lucht dus planten hebben minder poriën nodig om aan de juiste hoeveelheid CO2 te komen, dus verdampen ze ook minder water waardoor ze nu ook kunnen groeien in dorre gebieden..

zhirek | 10-08-21 | 23:33

@ger1306 | 10-08-21 | 23:03: Heeft met de stand van de aardas te maken. Over 8000 jaar is de Sahara een groene savanne.

Grachus | 11-08-21 | 00:46
▼ 2 antwoorden verborgen

...dus dan geef je dat kind een oxazepammetje. Via de urine komt dat in de waterkringloop terecht, waar die oxazepam er (onder andere) voor zorgt dat de vissen sneller en meer plankton eten, met als gevolg dat er meer algengroei komt.

Die klimaatclowns zijn écht de pest voor het milieu. Verkloten ze het ecosysteem niet met windmolens en zonnepanelen, dan wel met hun frivole medicijngebruik...

Tim_Toady | 10-08-21 | 22:38 | 2

De vissen worden er niet rustig van?

metdedag | 10-08-21 | 23:40

@metdedag | 10-08-21 | 23:40:
Nee, blijkbaar reageren die er anders op dan mensen. En misschien worden ze er in eerste instantie ook wel rustig van, maar krijgen ze daarna een vreetkick of zo.

Ik zal als straks het licht bij de buren uit is eens wat pammetjes in de vijver gooien en kijken wat er gebeurt.

Tim_Toady | 11-08-21 | 00:55

Lijkt wel een beetje op die kerel uit Amstelveen.... Beetje kindjes uitbuiten voor je eigen poep verhaal... Losers

niv01 | 10-08-21 | 22:36

Dit gelul over klimaat-depressieve kinderen dient slechts één doel! Hiermee kunnen gehaaide juristen "klimaat" via mensenrechtenverdragen gaan afdwingen. Die kinderen worden puur misbruikt door hun ouders. Bah.

Odin | 10-08-21 | 22:16 | 3

Nu bakt u ze wel héél bruin (pun intended).

Zenzeo | 10-08-21 | 22:17

De ‘ stop het klimaat’ fanatici gebeuzel.
Leuker kunnen wij het niet maken, was getekend Frans&Frans& Frans.

bij gelegenheid | 10-08-21 | 22:21

Ach, hysterie verkoopt. Dat lijkt me inmiddels wel duidelijk

luistukvreten | 10-08-21 | 22:37

Ik moest als kind vroeger eens huilen toen ze op t rtl nieuws zeiden dat er mogelijk een comeet op de aarde zou ploffen. Dat vond ik heel eng. Volgens mijn vader moest ik me niet zo aanstellen. Vraag me toch af wat hun ouders zeggen tegen zo'n kind.

TheManiac | 10-08-21 | 22:16 | 2

Haha, herkenbaar. Was een jaar of 7 en aan het voetballen in het park, zeggen mijn vriendjes: "Morgen vergaat de aarde" Want dat had iemand op TV gezegd. Ik dacht, wat sta ik hier nog onnozel te voetballen en ben direct naar huis gegaan. Daar vertelde mijn moeder dat dat in haar tijd ook al voorkwam, gekkies die zich profeten waanden en dat het nooit uitkwam. Toch was ik nog 24 uur iets ongerust.

LonelyWanker | 10-08-21 | 23:17

@LonelyWanker | 10-08-21 | 23:17:
Dat had ik ook altijd. Ik wachtte de datum af die de één of andere zelfbenoemde jurkmaharadja had genoemd, maar er gebeurde nooit iets. Sindsdien vertrouw ik niemand meer, behalve Pelleboer die zei dat we de schaets'n nog niet uut 't vet hoefd'n te hael'n. En hij kreeg nog gelijk ook, geen elfstedentocht dat jaar.

Nivelleermarionet | 11-08-21 | 00:28

Ik heb echt, diep, diep medelijden met deze getraumatiseerde jongens. Kan de kinderbescherming iets aan de ouders doen?

MoonBeebe | 10-08-21 | 22:15 | 1

Ja als ze willen wel... Zelfmedicatie is verboten

niv01 | 10-08-21 | 22:37

Bovendien ben je dan gewoon strafbaar Ellen.

Wisselend_2014 | 10-08-21 | 22:14

Hou op schei uit zeg.

van Oeffelen | 10-08-21 | 22:14


De tering. Doet normaal.

Call on the attacker | 10-08-21 | 22:14 | 2

Blijkbaar is dat moeilijk.

van Oeffelen | 10-08-21 | 22:15

@van Oeffelen | 10-08-21 | 22:15:
Eh, voor wie dan?

bij gelegenheid | 10-08-21 | 22:16

Dat jong zoekt gewoon een legitieme reden om bij zijn linkse nichtje een oxepammetje en een fles sterk spul naar binnen te juinen. Met succes

Conabonita | 10-08-21 | 22:12 | 2

Waarschijnlijk mocht hij daarna lekker tegen dr borst aan kruipen met een duim in z’n mond. Kan hem geen ongelijk geven, best een knappe dame.

The-loopy-cowboy | 10-08-21 | 22:34

Tsja. Het is tegenwoordig als minderjarige ook bijna niet meer te doen om drank te hosselen om je als het donker wordt stiekem te bezatten in de speeltuin. Je moet toch wat.

luistukvreten | 10-08-21 | 22:40

Dus die koters hebben bij een confrontatie met een probleem eerder drang naar narcotica waar ik nog nooit van had gehoord, dan de behoefte om met een heldere geest in ieder geval te beginnen te denken aan een oplossing? Daar zitten vast wat potentiële politici tussen.

Aanbaklaag | 10-08-21 | 22:10 | 2

Pfft, oplossingsgericht denken is aan deze individuen nog maar zelden besteed. ‘t Groepsgevoel is heden ten dage tot leidraad verheven.

bij gelegenheid | 10-08-21 | 22:15

Your loss. Pammetjes zijn best lekker.

luistukvreten | 10-08-21 | 22:41

Als ik dan zo'n klimaat artikel lees op de NOS en ik zie een plaatje van een grote staalfabriek, dan vraag ik me af hoe ze een miljoen woningen willen bijbouwen zonder staal? Een vraag die dan ook maar nooit eens in zo'n artikel gesteld wordt.

heldheino | 10-08-21 | 22:09 | 6

@Tim_Toady | 10-08-21 | 22:56:
Hout is tering duur inmiddels, maar deugen kost duurrr…
Nog een woud kappen om een paar woningen “klimaatneutraal” neer te zetten zet geen zoden aan de dijk!

Analia von Solmsch | 10-08-21 | 23:06

Er is geen logica meer. Dit is de tijd van de emotie. Het hoeft allemaal niet te kloppen als het maar goed voelt.

omwenteling | 10-08-21 | 23:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Op acht jarige leeftijd ook wel eens zorgen gemaakt om die Russische atoombom en of de dijken wel hoog genoeg waren. Toen maar gewoon gaan slapen ipv naar de jenever van m'n opa grijpen. Voor vandaag maak ik een uitzondering en doe een biertje mee met deze beste mensen

Mark van Leeuwen | 10-08-21 | 22:02

Heeft Robert J. toch weer gelijk gekregen.

_Zweevers_ | 10-08-21 | 22:01

Als nu maar genoeg mensen zelfmoord plegen vanwege de klimaatcrisis en het naderend onheil, dan zijn de overlevenden gered

batvoca2 | 10-08-21 | 22:01

Dus Miko (Mag Ik Kotsen Opa?) heeft meerdere kinderen en wil kleinkinderen ook. Als ie nu zijn kinderen verzuipt, is ie én van de zorgen af én redt de wereld een btje.

vladimirows | 10-08-21 | 22:00

Ik snpa even niet waarom antarctica opeens zo aantrekkelijk is. Als de temperatuur daar 10 graden stijgt, is het nog steeds een friggin' tundra.

Tis niet alsof je daar dan opeens lekker kan landbouwen of zo. Er is geen aarde daar onder het ijs, vooral veel kaalgesleten rotsen en keien.

ReyNemaattori | 10-08-21 | 21:56 | 5

Ja maar dat weten ze niet.

Gravin v Kippenbouth | 10-08-21 | 22:25

Maar er schijnt veel olie en gas te zitten. Dat kan je verkopen aan China en dan Nederlanders inhuren die de toendra omploegen en er Bintjes op verbouwen.

Nivelleermarionet | 11-08-21 | 00:35

En een schat aan pré-historische beesten.

Grachus | 11-08-21 | 00:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit is toch een geintje hoop ik?

Patjep | 10-08-21 | 21:56 | 2

Zou je wel willen hè?

vander F | 10-08-21 | 22:04

Nou liever wel ja, jonge kinderen volpompen met dit soort middelen vind ik behoorlijk heftig.

Patjep | 10-08-21 | 23:11

Bosbranden worden veroorzaakt door slecht bosbeheer, niet de vermeende klimaateffecten van een ietsje meer CO2. Of het moet zijn dat bomen sneller gaan groeien door meer CO2 waardoor er meer brandbaar materiaal in het bos ligt.

DutchLion33 | 11-08-21 | 03:53

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met harde drugs.

And we ain’t seen nothing yet.

vander F | 10-08-21 | 21:54

Kostelijke anekdote. Het zal je familie maar wezen.

dihydrogenmonoxide | 10-08-21 | 21:50

Wie vertelt dat arme kind nu dat oxazepam niet klimaatneutraal wordt geproduceerd en afvalstoffen via urine de natuur aantasten?

mok | 10-08-21 | 21:48

Oxazepam is best lekker. Ook als je geen klimaatstress hebt. Lekker mixen met een glas wijn.

BobDobalina | 10-08-21 | 21:48 | 3

En daarna, en temesta als toetje. Klinkt goed.

bij gelegenheid | 10-08-21 | 21:57

Verdomd lekker pilletje idd,
op z’n tijd,
blijft linke troep.

vander F | 10-08-21 | 22:01

volgens mijn huisarts zwaar verslavend,
"dus neemt u het maar niet dagelijks."

drastic | 10-08-21 | 23:09

Ellen Suck My Dickwitz.

blikjegrolsch | 10-08-21 | 21:48

Nou dat beloofd nog wat, straks ook nog PCSS, Post Corona Stress Syndrome, met vage oncontroleerbare klachten.
De GGZ gaan het nog druk krijgen.

Bolder | 10-08-21 | 21:47 | 2

Allemaal gaten in de markt! Klimaatschaamte, verkozen kindloos en nu spijt, ongevaccineerdenfobie.

haddem | 10-08-21 | 21:50

Wappies, maar ja, met stemrecht. Hoe krijg je die mensen weer zover dat ze met gezond verstand het kieshokje instappen

3Xniks | 10-08-21 | 21:47 | 1

Democratie gaat zelden om gezond verstand

haddem | 10-08-21 | 21:48

Haar neefje heet Sybren?

haddem | 10-08-21 | 21:44

Ik heb mijn huis in de fik gestoken en ga nu in een oude diesel rondrijden die ik heb omgebouwd tot woonbus.

Gijsbert | 10-08-21 | 21:44 | 2

Ik vergeet te melden dat ik vegan ben en een macbook gebruik.

Gijsbert | 10-08-21 | 21:47

@Gijsbert | 10-08-21 | 21:47:
Dus u bent een MacOEsser of IOSsser in plaats van een Androïdeloser of een Windowsstakker.

Nivelleermarionet | 11-08-21 | 01:07

Ik heb zo'n ervaring hoor. Staat er ineens zo'n forse knul voor je, volledig overstuur. Ja wat moet je dan? Ik heb hem maar snikkend en wel aan mijn borst gedrukt en gefluisterd dat het allemaal gewoon goed zou komen.
Maar van binnen werd ik wel steeds kwader.
Godverdomme, wat was dat toch een stom idee van me om dat recyclen ook met mijn fuckrubbers te doen!

sweet_spot | 10-08-21 | 21:40

O jee, ik ga ook maar eens in paniek raken. Help in 2100 is de aarde onleefbaar en al helemaal voor bejaarden. Ik ben dan 140 jaar, hoop dat ik dan nog snel genoeg kan rennen.

Zapata10 | 10-08-21 | 21:35 | 2

Met een rollator op zonne-energie

Bolder | 10-08-21 | 21:49

Begin alvast met trainen. Veur het oS record aller tijden op de 3 mtr snelwandelen. Wel t.z.t. een 358G transponder laten impletren opdat u de weg van a —> b nog weet.

bij gelegenheid | 10-08-21 | 22:05

Sinds ik die documentaire over haar gezien heb, zit ik in team Greta. Briljant, hoe zij, het pubermeisje, de Jean-Claude Drünckers en Timmerflatsen van deze wereld te kakken zette.

Zenzeo | 10-08-21 | 21:30 | 6

@jaja | 10-08-21 | 21:36: haar ouders hebben met goed gevolg de cursus Antifa voor gevorderden afgesloten.

Bolder | 10-08-21 | 21:52

@jaja | 10-08-21 | 21:36: Ze werd geëxploiteerd door haar vader, dat geef ik toe, maar zo 'autistisch' is ze niet, ze heeft humor en zelfspot.

Zenzeo | 10-08-21 | 22:21

Greta heeft het Syndroom van Asperger. Dat betekent dat ze een intelligent persoon is (kan goed leren en haalt hoge cijfers) maar dat ze moeite heeft met zichzelf, zonder daar anderen sterk mee te hinderen. Meer is het niet. Ze denkt, leeft en gedraagt zich niet abnormaler dan anderen van haar leeftijd. Ik heb zelf ook een Asperger en hun grootste kwaal is dat ze extreem eigenwijs zijn en alles beter denken te weten. Ik ben Greta-fan, gewoon omdat ze best veel ware dingen zegt, en omdat ze gematigd overkomt. En omdat ze niet verantwoordelijk is voor de antifa-afwijking van haar ouders.

Nivelleermarionet | 11-08-21 | 01:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Heerlijk gewoon, zelden zo gelachen

chemtrails | 10-08-21 | 21:27

Tegen de tijd dat ze beseffen dat ze qua bevolking ook nog eens in Afrika gaan wonen kan er een dubbele dosis oxazepam tegenaan.

Der Schnitzeljäger | 10-08-21 | 21:25 | 1

Overdrijving, de omdraaiing en de metafoor zijn de instrumenten van de satire waarmee Ellen Deckwitz de belachelijkheid van de werkelijkheid aantoont. Jullie hebben het mis, mannen en geenstijl...

Pater.Koekkoek | 10-08-21 | 21:24 | 5

@Pater.Koekkoek | 10-08-21 | 21:28:
U heeft ook op de niet link geklikt? Met dat sunwashing heeft ze al haar krediet verspeeld. De slet is af.

MondKapper | 10-08-21 | 21:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij het kijken van reclames sinds gisteren valt het me nu ook op dat aardig wat reclames wel iets verwerkt hebben over deze klimaathysterie. Bijvoorbeeld de Dash pods, je kunt nu op 30 graden wassen ipv 40 om de planeet te redden. Leipe shit ouwe.

CrashFaster | 10-08-21 | 21:23 | 1

Ik weet niet eens op hoeveel graden ik wat moet wassen. Druk toch alleen maar op dat 15 minuten snelwas programma. Verder geen idee wat die andere dingetjes betekenen. Ga ik me pas in verdiepen na een oxazepammetje. Wassen is stress.

Lorejas | 10-08-21 | 21:31

Zo van de leg raken door satire...
Misschien een oxazepam voor diegene die zo gericht zijn om overstuur te raken dat een stukje dat juist een parodie maakt van de klimaat hysterie je trekkert?

Wat zou P. Kouwes hiervan vinden?

PaardenliefhebberVet | 10-08-21 | 21:22

ik denk dat ze zich beter druk kunnen maken over onze in en in corrupte overheid,dat is echt reden tot zorg.

Spychopaat | 10-08-21 | 21:22

In plaats dat de ouders een schop onder de kont van dat verwende jongetje geven, gaan we nog even mee in het gehuil. En ook minpunten voor degenen die hiervoor aan een jeugdig iemand een zwaar middel als oxazepam voorschrijft.

thanseeuwen | 10-08-21 | 21:21

Ergens pingelt het nog achter in mijn hoofd dat dit artikel ironisch is.
Dan staan we met zijn allen mooi voor lul.

Roadblock | 10-08-21 | 21:19 | 3

Nee hoor dit is echt.
Ik weet niet hoe het bij jou ging toen je 15 was.
Ik was alleen bezig met brommertjes, mijn vriendjes, school (een beetje) en het buurmeisje.
Toen was er nog zure regen en een gat in de ozonlaag.
Boeide me totaal niet op die leeftijd.

jaja | 10-08-21 | 21:26

Ellen wie?
Ik bedoel - je staat pas voor lul als je de wijven van die krant leest, is my two cents.
Ze hier in een stukkie van Spartacus tegenkomen is al meer dan genoeg, ugh.

Tierelier | 11-08-21 | 00:53

@jaja | 10-08-21 | 21:26: In mijn tijd was er de Koude Oorlog. Tot zo'n beetje mijn 28e toen Gorby & Ronald een handtekening zetten.

Komen ze nu met een hysterische Tuindwerg en een volgevroten mijnwerker die door geen enkel gat past aankakken...go figure.

Tierelier | 11-08-21 | 00:57

Dit soort engnekken zijn de grootste vervuilers. Ze tasten de rationaliteit van een groot deel van de bevolking aan. Gisteravond na een jaar of twaalf weer eens radio 1 aangezwengeld. Ook met het oog op morgen helemaal uitgeluisterd. Wat een droefenis! Het heeft niets meer met het doorgeven van actuele informatie te maken maar het is een grote indoctrinatie machine. Wel hilarisch hoor die zalvende toon en sturende bevraging. Het feit dat een groot deel van de bevolking dit regelmatig beluisterd en deze propaganda voor waar aanneemt is dan weer jammer. Een positieve kant aan dit geheel. Ik weet weer waarom ik destijds gestopt ben met het luisteren naar dit soort tuigh!

kaplaarzenverkoper | 10-08-21 | 21:18 | 2

Met het oog is een van de topprogramma’s maar ja een dominee als Chris Kijne of Wilfried de Jong weet veel te verkloten. Mieke van der weij daarentegen is goed aan te horen.

thanseeuwen | 10-08-21 | 21:25

Dagelijks stemmen er gemiddeld ruim 200.000 luisteraars af op 'Het Oog'. Dat is iets meer dan 1 procent van de bevolking, dus niet 'een groot deel'.

Zenzeo | 10-08-21 | 21:25

Mooie dodelijke eindzin.

Grachus | 10-08-21 | 21:17

Pre traumatische stress??? Hahahahaha. Dus je hebt al stress vab een trauma dat je nog niet hebt??? F*cking snowflake.

Brabantse Leeuw | 10-08-21 | 21:13 | 3

Zoek de definitie even op.
Dan wordt het misschien wat duidelijker.
Angst om de angst.

Roadblock | 10-08-21 | 21:20

@Roadblock | 10-08-21 | 21:20: Het bestaat idd, maar als je dit gaat problematiseren en pathologiseren heeft iedereen pillen en een psychiater nodig.

Alsdan | 10-08-21 | 21:25

Roadblock. Angst en stress zijn niet hetzelfde. Zoek maar op.

Brabantse Leeuw | 10-08-21 | 23:22

Denk je alles gezien en gehoord te hebben, krijg je dit.
Slechte pillen trouwens, als ze pas na een uur gaan werken.

ptrck | 10-08-21 | 21:13
-weggejorist-
Stijlgenoot | 10-08-21 | 21:12

Ik heb ook last van pretraumatische stress. Al jaren. Wegens mijn vooruitziende blik inzake hoe Nederland tot een kutland zou gaan verworden. En dan bedoel ik niet het klimaat, want ik ben van mening dat er eens in de zoveel 10.000 jaren er een soort van verandering is. (Wat wel kut is, is dat de mens z’n teringzooi niet gewoon opruimt)

RGV42 | 10-08-21 | 21:12

Kunnen we dat CO2 niet gewoon leasen? Vertel dat ze maar. Alles opgelost

Hai D. | 10-08-21 | 21:12

Hallo 13 en 15 jarig jongetjes, ik neem aan dat jullie niet in het bezit zijn van een gsm, tablet,pc en andere electronische spelletjes? Jullie fietsen dagelijks hard trappend op een gewone fiets naar school en je neemt braaf je door mama klaargemaakte bammetjes mee? Lekker in eigen land in je tent op vakantie en geen vliegtochten naar verre oorden?

MoonBeebe | 10-08-21 | 21:11

Vroegah werden kinderen bang gemaakt met Zwarte Piet die ze in de zak stopte en naar Spanje meenam als je je niet netjes gedroeg, na je 8e levensjaar was het de Boeman die je kon pakken, meenemen en opeten als je je niet gedroeg zoals het hoorde. Nu is het Frans Bibbermans en Greta Toverkol die je sissend streng toespreken als we niet als de sodemieter van het gas afgaan en veel geld naar multinationals overmaken om de wereld te redden, de huidige jonge generatie schiet daarvan veel meer in de stress dan nodig, omdat hun generatie ouders het ook allemaal niet kunnen relativeren in de opvoeding vanwege dat ze zelf ook als prinsesje en prinsje zijn grootgebracht in de waan van de utopie van hun bestaan als de onfeilbare perfecte slimme verwende en ultiem persoontje. Zich gekwetst voelend door alle prikkels van buitenaf die in overdonderende realiteit in het echte leven op ze afkomen en niet weggeswiped kunnen worden.

GuruOuwehuru | 10-08-21 | 21:11

Volgende Postbus51 campagne; red de planeet, pleeg zelfmoord?

frickY | 10-08-21 | 21:11 | 1

Met een vliegtuig dan laten invliegen op een Aziatische kolencentrale?

MondKapper | 10-08-21 | 21:18

Ik zie het 'tableau vivant' helemaal voor me. Met z'n allen de depressie wegdrinken met een soepel wijntje van de betere slijter, ingevlogen uit Zuid-Afrika, of deze keer misschien uit Australië of Nieuw-Zeeland want daar komen ook van die lekkere wijntjes vandaan. En dan een lekkere Ierse whisky er achteraan, die fles die pappa tax free heeft gekocht toen het gezin van de wintersport terugkwam. Dat leek alweer zo lang geleden, die laatste vakantie vóór de pandemie. O, wat zijn ze daar nu allemaal aan toe, aan een vakantie!

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 21:10 | 4

Oh ja! Die moet bovenop!!!

Lorejas | 10-08-21 | 22:33

Even een miertje neuqen nu ze nog niet uitgestorven zijn: uit Ierland komt geen whisky, maar whiskey. En Ierse whiskey in dezelfde zin te gebruiken als het woord 'lekker' kan eigenlijk alleen maar als je dat Amerikaanse bocht gewend bent.

Tim_Toady | 11-08-21 | 00:50
▼ 1 antwoord verborgen

Wel een leuk puntje over grond kopen op Antartica. Wij hebben al jaren een huis op een eiland in de Middellandse Zee, een heel eind boven de zeespiegel, alleen bereikbaar via een klein weggetje wat deels onverhard is. De laatste jaren is werkelijk ieder stukje grond op hoogte daar verkocht, zonder bebouwd te worden, maar als voorzorg van mensen met geld voor een stijging van de zeespiegel. Althans, dat zegt een buurman daar die makelaar is. Gekke neefje heeft dus een puntje daar, extra pilletje maar?

captainobvious | 10-08-21 | 21:09 | 1

Antartic Treaty. Denk niet dat er wat te koop is daar qua grond.

Lorejas | 10-08-21 | 21:15

Op een gegeven moment moet zelfs de verstokte NRC lezer toch beseffen dat het puur fictie is wat men hier schrijft. Dus ik zou zeggen, ga door, ga door..

photto | 10-08-21 | 21:08 | 1

Of het helemaal fictie is weet ik niet, maar toch een ontstellend kinderlijk en kinderachtig niveau. De krant die ik ooit serieus nam. Gooi je vol met pammetjes beste nrc redacteuren en stop er aub mee.

Alsdan | 10-08-21 | 21:15

“Goed plan”, zei de zus terwijl ze de kaart bekeek. „Er zijn trouwens ook pluspunten: alle panden van prins Bernhard junior liggen straks onder de zeespiegel. Mooi zeemansgraf voor zijn hebzucht.”

Kijk, met dit soort mensen heb je dus te maken.
Maar hé! Met een pilletje is alles opgelost.
Wat een verschrikkelijk slap volk. Dat zijn dus de jankers die het klimaat niet gaan redden, het zijn de mensen die erbij staan te janken en geen poot uitsteken.
Sterker nog.... ze slikken een pilletje.
Neem Drion kudt!

Ruimedenker | 10-08-21 | 21:05 | 1

Het is een satirisch stuk Denker. Als je minderjarigen zomaar oxazepam en alcohol zou voeren dan staat jeugdzorg best snel op de stoep gok ik zo.

BrulSpin | 10-08-21 | 21:09

Deckwitz is echt best wel leuk op een podium.

Zeurders | 10-08-21 | 21:04 | 2

Een deck witz?
“De cursus rietdekken gaat niet door, Riet is ziek”?

Ruimedenker | 10-08-21 | 21:08

Wat zou dat neefje wel niet hebben moeten slikken als ie rond Y2K zou hebben geleefd? Die had nu nog rondjes lopen rennen van paniek.

Lorejas | 10-08-21 | 21:04

"Pre-traumatisch" ik moest het 10x lezen met mijn kin half op de grond om het te geloven.

Quantum Suicide | 10-08-21 | 21:03 | 1

Je kunt maar voorbereid zijn. Interessante auteur in dit verband is Frank Furedi, socioloog, maar geen watje.

Alsdan | 10-08-21 | 21:21

Pretraumatisch... Hoe kan het bestaan? Maar veel belangrijker is dit wel Woke en in overeenstemming met de Lettermensen?

de Jager59 | 10-08-21 | 21:03

Bij het meest zwarte scenario uit dit rapport stijgt de zeespiegel 5 cm? Mooi, dat kunnen onze dijken en duinen met gemak hebben. Ze geven zelf echter al aan dat dit scenario helemaal niet reëel is. Daarnaast komt er volgens russische geleerden binnen 30 jaar een kleine ijstijd. Probleem opgelost. Op naar het volgende dilemma. Marburgvirus dan maar doen? www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

broodje gezond | 10-08-21 | 21:02 | 2

Blijven ontkennen hoor…..

captainobvious | 10-08-21 | 21:04

Zolang er nog meer dan voldoende kritische tegengeluiden zijn welke niet door de MSM in het kader van hoor- en wederhoor gevraagd worden hun zegje te doen, zegt iets in mij dat we enorm besodemieterd worden door de alarmisten.

SimpeleZiel | 10-08-21 | 21:11
-weggejorist-
ZureSloot83 | 10-08-21 | 21:02

Allemaal thuis blijven om elkaar (covid) en het klimaat te redden.

Steve1234 | 10-08-21 | 21:02

Als de oudste neef van 15 hierdoor van slag raakt wil je niet weten wat er gebeurt als er een meisje naar zijn piemeltje kijkt.
Arme jongen.

jaja | 10-08-21 | 21:02 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

"De oudste neef, die dankzij de klimaatcrisis al jaren kampt met een pre-traumatische stressstoornis, was na het rapport zo van slag dat hij een oxazepam mocht."

Hahaha!!! Dit kan toch ook alleen maar in watjesland Nederland? Hoewel....... in Zweden lopen er ook vast wel van die Greta Thunberg-achtigen rond. Daar kan het ook, inderdaad.

Dr_Johnson | 10-08-21 | 21:01 | 1
-weggejorist-
Lpkbouter | 10-08-21 | 21:04

Zo ziet kindermishandeling eruit.

netniet | 10-08-21 | 21:01

Zelfde verzonnen verhaaltjes als in die gleufbladen. Next.

Lukiluuk | 10-08-21 | 21:01

En dat voor een rapport met aannames , modellen en mogelijk dit , maar stel dat. Man,man.

ja,diedus! | 10-08-21 | 20:59

Hoeveel pleuro’s zouden deze aandachtshoertjes van Timmerfrans krijgen voor deze ophef maken?

De Pilsvogel | 10-08-21 | 20:57

Sorry maar dit is toch gewoon De Speld?

Frits de Vriez | 10-08-21 | 20:55

Je zou bijna denken dat dit rapport van de IPCC wereldnieuws is, als je de paniek in Nederland de afgelopen twee dagen meemaakt.
Ik sprak vandaag mijn vriendin in Peru en vroeg haar naar dit rapport, of het daar ook groot nieuws was. Maar ze had er niets van vernomen, terwijl ze hoogopgeleid is en het nieuws aldaar toch vrij nauwkeurig volgt. Ze zijn wel op de hoogte van de klimaatverandering, maar het boeit ze verder niet zo veel. Die mensen zijn daar vaak zo arm, dat ze zich druk maken of ze die avond eten op tafel hebben. De ambitie om de aarde af te koelen speelt daar in het geheel niet, of om een elektrische auto te kopen, zonnepanelen op het dak te zetten of het huis te isoleren.
De aarde warmt op, beter kunnen we ons richten op de gevolgen dan op de illusie dat we de aarde af gaan koelen en de totale paniek die daar blijkbaar bij hoort, aangezien de landen in de meeste andere werelddelen hele andere belangen en/of zorgen hebben. Zeker op korte termijn ga je deze landen echt niet overtuigen met onze westerse zienswijze.

Arcie1971 | 10-08-21 | 20:55 | 1

Klimaathysterie als West-Europese welvaartsk*nker. Het klinkt zeker aannemelijk.

netniet | 10-08-21 | 21:03

Heb als zestiger flink meegeholpen aan aan de vervuiling van de aarde. Reed vroeguh altijd in grote slecht afgestelde benzine slurpende en stinkende auto's, stookte me krom in m'n ongeïsoleerde tochtige hoekhuis, fokte er flink op los en pleurde alle huisvuil in één bak. Heb nog hooguit 20 a 30 jaar dus zal mij tijd wel duren.

Bibop | 10-08-21 | 20:54 | 3

Ik ben van dezelfde leg en heb hetzelfde idee. Onze generatie moest onze zooi regelen, deze generatie regelt haar eigen problemen wel,..

de Jager59 | 10-08-21 | 21:05

Smoelensmid ook een midden zestiger heeft de laatste 25 jaar amper vakantie gevlogen leeft in een energie positief huis met 42 zonnepanelen en rijdt elektrisch van de opbrengst van eigen opgewekte zonnestroom..recyclen van regenwater voorziet huis tuin wc wasmachines en zwembad van gezuiverd water en flexivegan eten met minder en alleen duurzame dingen kopen completeert de levensstijl..zullen we dan maar zeggen dat ik voor jou heb gecompenseerd zodat je je onvermogen van je mindstyle hier kunt etaleren?

Smoelensmid | 10-08-21 | 21:35

@de Jager59 | 10-08-21 | 21:05: dit ruikt naar boomers

brawler | 10-08-21 | 21:37

Let's face it, we gaan er allemaal aan.

Wim_Kut | 10-08-21 | 20:54 | 1

Uiteindelijk wel ja

metdedag | 11-08-21 | 00:01

Klimaat is het nieuwe rasicme, schuld van de witte man.

Steve1234 | 10-08-21 | 20:53 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Kinderen kunnen niets hebben. Leer ze goddomme omgaan met teleurstellingen in plaats van aan de medicatie. Zeker kinderen uit de Randstad. Ik gun die ouders en kind een leven lang natte voeten daar aan de kust.

pibasso | 10-08-21 | 20:51 | 1
-weggejorist-
ZureSloot83 | 10-08-21 | 21:05

Dat zijn nou de mensen die niks meer toevoegen aan de samenleving. Alles maar voor zoete koek aannemen. Stelletje angsthazen. Wedden dat ze ook gevaccineerd zijn, Stelletje schapen

polletjepiekhaar | 10-08-21 | 20:50 | 2

Trained to listen afraid to think.

Steve1234 | 10-08-21 | 20:52

Deze huilstruiken zijn niet gevaccineerd want bang van een injectienaald.

Gravin v Kippenbouth | 10-08-21 | 21:10

De gedigt "klimaatverandering".

Eerst was het een klimaat,
Nu een blokje kaas.

Kaal-dik-en-lelijk | 10-08-21 | 20:49

Zielig voor die kinderen. Laat ze lekker kind zijn... Ook als je in deze doemscenario's gelooft, laat die kinderen hun onschuld genieten. Volgens mij kun je nog beter opgroeien bij Jehova's dan bij deze klimafoben. Extreem onvolwassen om kinderen zo mentaal te belasten met iets waar ze nul controle op hebben

Ron_Paul | 10-08-21 | 20:49

Ze heeft een wisselkolom.met Marcel van Roosmalen. T verschil.kon niet groter.
Niet dat t altijd slexht is maar t is allemaal van die veel te filosofische kost van mensen met tijd te veel die moeilijk lopen denken.
Heel anders dan Marcel van Roosmalen die zichzelf alrijd in een absurde wereld vol aanklungelende weinig aan zichzelf twijfelende typetjes verdwaalt weet.

Shoarmamasutra | 10-08-21 | 20:49

Hahahaha. Wat een halve tamme joh. Je kinderen aan de kalmeringstabletten zetten naar aanleiding van een rapportage van de VN. Op zijn vijftiende. Laat ze gewoon sporten of computeren ofzo.

Enter Yeti | 10-08-21 | 20:48

Ondertussen wordt in het diepste deel van de "badkuip" dijkkring 14 nog even een vijfde dorp bedacht. architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx... Nederlandse politici verwachten de complete wereld qua uitstoot tot stilstand te kunnen brengen. Complete waanzin. De wereld heeft twee keer wereldwijd aan zo`n groot project samengewerkt. Wereldoorlog1 en Wereldoorlog2. Check hier vijftig jaar CO2 groei van China, totdat het de G7 inhaalde. www.youtube.com/watch?v=REAuBTkDKpQ Dat gaan landen zoals Brazilië, Rusland en India ook nog doen. Stop de fantasie, en ga eens bedenken hoe Nederland in een ander klimaat verder kan. nos.nl/nieuwsuur/artikel/2390350-het-...

Feynman | 10-08-21 | 20:47

Sneeuwvlokkinderen zijn onvoldoende getraind in rationeel denken. Het gebrek aan vermogen om logisch te redeneren en/of bepaalde zaken goed op waarde te kunnen schatten, zijn een ideale voedingsbodem voor angststoornissen. Deze kinderen ook nog eens het slachtoffer van links onderwijs. Daar draait het niet zozeer om functionaliteit en begrip, daar is onderwijs verheven is tot een nieuw soort amusement waar de waan van de dag regeert. Het moet allemaal vooral leuk zijn. We krijgen een generatie waar je niet vrolijk van wordt en die frequent beroep zal doen op GGZ en soortgelijke instanties.

Gravin v Kippenbouth | 10-08-21 | 20:47 | 1

Tijden veranderen Gravin, wen er maar aan.

jaja | 10-08-21 | 20:49

Ik denk dat Greta uit Zweden wel verkering met hem wil.

jaja | 10-08-21 | 20:46

Oooooo wat errrg, vroeger was het de oa de Russen , kernoorlog, ontploffing in kerncentrale straling overal daarnaast Ook nog jeugwerkeloosheid, stakingen , reorganisatie van bedrijven.
Ik had heel wat roze olifanten kunnen zien, allemaal gemist wij kregen geen medicatie.

Banenenrepubliek | 10-08-21 | 20:46

Gelukkig kregen de milieufreaks nooit gelijk en dat wordt niet anders nu het klimaatfreaks zijn. Die het verschil niet weten tussen 'weer' en 'klimaat' maar die wel handig overspringen op dat nieuwe, veel grotere 'probleem'. Memento mori is hun adagium. Het is allemaal zeer geruststellend. Zoals het met het milieu goed kwam, gebeurt dat vanzelf ook met het klimaat. Voor zover dat niet verandert door de natuurlijke loop der dingen. Maar daar heeft de mens toch geen invloed op.

31 November | 10-08-21 | 20:45
-weggejorist-
All_Anonymous | 10-08-21 | 20:44 | 1

Zo'n jongere die 3 x per week bij de mac te vinden is en zn blikje red bull in de bosjes mikt zeker

Olleke | 10-08-21 | 20:44

Het mooie met woke millennialklimaatprinsesjes als Ellen Deckwitz is om even naar hun instagrampagina te gaan, en tien tegen één dat die vol staat met plaatjes uit vele exotische vakantieoorden waar ze heengevlogen zijn.

raskol | 10-08-21 | 20:44 | 5

@tiku99 | 10-08-21 | 21:20: +La palma, Japan, Zuid Afrika, New York, Indonesie, Finland, Buenos aires, Java, Jakarta, Paramaribo in minder dan 5 jaar.

jeanet | 10-08-21 | 21:28

@tiku99 | 10-08-21 | 21:21: je hebt gelijk. Ik heb geen insta en wil niet met facebook inloggen want ziel aan duivel verkopen en gaat hun niet aan welke geforceerde strandfeauteaux ik kijk. Dus zag alleen t recentste. Een kijkje met Imginn ofzoiets gaf meer inzichten. Inderdaad.

Shoarmamasutra | 10-08-21 | 23:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Toen ik 15 was werden we helemaal gek gemaakt met zure regen... als het regende durfde je bijna geen druppel via je mond naar binnen te verkrijgen. Zolang en waarschijnlijk al eerder loopt deze klimaathoax al. Een paar jaar later hoorde je niks maar dan ook niks meer over zure regen en het regende als vanouds koud en nat. Ook kreeg ik geen Oxazepam van pa. Die hield hij waarschijnlijk lekker voor zichzelf.

chris197199 | 10-08-21 | 20:42 | 4

Chris, ga es fietsen. Zure regen en de ozonlaag zijn echt zulke slechte voorbeelden voor wat jij probeert te zeggen. De ban op drijfgas is nu juist het voorbeeld waarvan je kunt zeggen dat een wereldwijde inspanning binnen enkele jaren een verbazingwekkend resultaat had. Maar goed, ga lekker dit soort stupide dingen zeggen tegen de gemiddelde GLer. Die lachen je terecht keihard uit. Met je cijfertjes achter je naam.

The-loopy-cowboy | 10-08-21 | 20:47

Precies. En in 1975 was het zo warm dat er op ons vakantieadres in Noorwegen geen water meer in de beek stond, noch uit de kraan kwam. Paar jaar later in 1978 en 1979 hadden we een paar strenge winters. Vervolgens hoorden we op het journaal dat we waarschijnlijk naar een nieuwe ijstijd gingen. Het zal allemaal wel. Als je een positieve bijdrage tegen de opwarming wilt leveren, maak je jezelf van kant. Zolang de klimaatactivisten dat niet doen zal het wel meevallen.

DanskeRob | 10-08-21 | 20:54
▼ 1 antwoord verborgen

Leuke satire: "niemand van ons kon de rest van de avond nog nuchter blijven"..... haha, humor van de bovenste plank.

meneer Q | 10-08-21 | 20:41

Heeeee Top! een verslaafde heeft *nog* een manier gevonden om zijn gebruik te rechtvaardigen. Want de neefsjes van Ellen, bij wie verslaving in de familie zit, want anders had zij haar doktor niet gevraagd om kalmerende pillen, hebben nu in navolging van de familie de genetisch bepaalde aandoening van verslaving met succces voortgezet!

peterdh | 10-08-21 | 20:41 | 1

Oxazepam bestellen op naam van een kind, is kennelijk een beste manier om eigen verslaving te verstoppen.

netniet | 10-08-21 | 21:07

Zelfs de kleine ijstijd wordt in de schoenen geschoven van die nare witte mannen. Klinkt heel onaannemelijk, maar ja, wetenschappers zeggen het, dus is het waar.

nos.nl/l/2269941

Zuurteregelaar | 10-08-21 | 20:41

Pre-traumatische stressstoornis, is dat de woke variant van een angststoornis?

Thuinman | 10-08-21 | 20:40

Rijken hebben altijd paupers nodig. Dus deze knul mag straks gewoon schoffelen op Antarctica.

kleybeuker | 10-08-21 | 20:40

"Instead of clearing his own heart the zealot tries to clear the world."
Joseph Campbell, The Hero with a Thousand Faces

TheKnightOfFaith | 10-08-21 | 20:37

Lekkere tante die aan minderjarige zulke medicijnen geeft. Is zij medicus ? Is het van het kind dus ouders geven dat kind zulke zware medicijnen ? Lijkt mij een uit de duim gezogen verhaal.

loser | 10-08-21 | 20:37 | 1

Denk je!!!

Miesmol | 10-08-21 | 20:46

Er was eens een tijd dat kinderen heilig waren, dat je ze in bescherming nam, dat kinderen zo ongestoord mogelijk van hun jeugd mochten genieten. Tegenwoordig lijkt het hip te zijn om ze juist doodsbang te maken, hoe eerder hoe beter: Ze leren op school dat de wereld zal vergaan en worden gepusht om spuiten te nemen, die ze absoluut niet nodig zijn. Waanzin.

bart1234 | 10-08-21 | 20:35 | 1

Ja, ik vind het ook dood-zielig voor de kinderen van nu.
Ben blij dat de geestelijke mishandeling van kinderzieltjes (Jeugdjournaal) in mijn jeugd nog niet bestond.

Wering | 11-08-21 | 03:54

Toen ik 15 jaar oud was las ik geen klimaatrapporten met mama.
Ik "las" de TUK, Rosie, Candy en Chick van voor naar achter en terug.
Dat puberale sneeuwvlokje zou ook eens stoom moeten afblazen. Pornhub of zo.

leo de pejo | 10-08-21 | 20:34 | 5

@J.P.Drapeau | 10-08-21 | 20:42:
Of pubertje voelt zich bezwaard om HP te bekijken. Want vrouwonvriendelijk.
Ligt ze onderop dan is het onderwerping van de vrouw.
Zit ze bovenop dan is weer dat de vrouw het werk moet verrichten om de man aan zijn gerief te laten komen.

leo de pejo | 10-08-21 | 20:51
-weggejorist-
ZureSloot83 | 10-08-21 | 21:10

Echt? Toen ik 15 was had je sommige jongens die je "aparte" speelkaarten lieten zien en dat was het wel.

omanders | 10-08-21 | 21:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Kom op zeg. Dit is gewoon bedoeld als satirisch stukje.
Toegegeven is het Niet erg grappig, maar duidelijk wel grappig bedoeld.
Beetje gevoel voor humor?

zuurtjeregen | 10-08-21 | 20:32 | 2

Hmja, nog eens gelezen.. toch even ingetuind.

Kouwe Kees | 10-08-21 | 20:40

Verbazingwekkend dat mensen dit niet begrijpen. Met termen als pre-traumatisch e.d. Het Rapport is gisteren uitgekomen en een dag later zijn er al pammetjes voor het kind. En dan na een uurtje kicken ze lekker in, hahaha. Dan nog even een sneer naar de miljonairselite die Antartica opkoopt. Ik vind het een leuk stuk, bizar dat mensen dit serieus nemen.

LonelyWanker | 10-08-21 | 20:40

Dit verklaart de wachtlijsten bij de ggz.

De Blauwe Baviaan | 10-08-21 | 20:32

En dan dat kindje van 8 dat naar het NPO journaal kijkt.... wat is de zelfmoordrate bij de jeugd ? Toch echt de fout van de naieve NPO kijkende ouders....

Koning BongoBongo | 10-08-21 | 20:31 | 4

@meneer Q | 10-08-21 | 20:45:
*-kon vallen.

meneer Q | 10-08-21 | 20:46

@Ron_Paul | 10-08-21 | 20:39:
Kruisraketten waarde,
kruisraketten en Doodewaardmoetdichtenzeau,
want anders Armageddon.

En graag een Rus in de keuken,
presto.

vander F | 10-08-21 | 21:46
▼ 1 antwoord verborgen

Oxazepam? Pillen? Was er vorige week ook niet iemand in het nieuws die pillen verkocht? Misschien kunnen die elkaar helpen en samen vele problemen voorkomen.

josand | 10-08-21 | 20:30

Oxazepam?
Vroeger speelden wij Pim Pam Pet.
Komt wel weer dichtbij, zo.

Kapitein Sjaak Mus | 10-08-21 | 20:30 | 1

Nu spelen we Pim, Pam, Piemel

SoepKip | 10-08-21 | 20:39

De Sahara komt in het jaar 200 tot Parijs,
Zure regen,
Ozonlaag,
Broeikas effect,
Klimaatcrisis,

Links Nederland is al sinds de jaren 70 bezig met klimaat angst te zaaien.

Hiram | 10-08-21 | 20:30 | 2

Joh...

Red shirt | 10-08-21 | 20:38

@Red shirt | 10-08-21 | 20:38: Sterk...

Kowalski11 | 10-08-21 | 20:42

Ugh, een schrijfmeisje op 't Roquin heeft probleempjes voor- of nadat ze bij de Marqt de zalmzijde in haar columnistische lederen schoudertasje deponeerde.
Oh wat errugh!

Maar niet vertellen over hoe miljoenen Nederlanders zijn opgegroeid met DE DREIGING aller DREIGINGEN van de allesvernietigende BOM der BOMMEN. De KERNOORLOG dus in den Koude Oorlog, landgenoten, die zo'n beetje duurde van begin jaren vijftig tot Gorbatsjov besloot dattie beter effe met Reagan kon bellen om eens een afspraakje te maken eind jaren tachtig (!), dus na een jaar of 35 mindestens, effe iets samen te tekenen dat een beetje chill without chilly zou inluiden.

Effe wat anders dan een handjevol paniekberichtjes van ene Greetje Tuindwerg & co, naar wij dachten...

Tierelier | 10-08-21 | 20:30

oxazepam schijnt volgens zweeds onderzoek slecht te zijn voor het klimaat. Giftige stoffen zaten in urine of in de squirts van squirtende vrouwen, ben even vergeten wat het nu precies was.

kut_bijt_lul | 10-08-21 | 20:29

De weersverwachting van zeven dagen is al lastig te voorspellen, laat staan over 50 jaar. Daarnaast. Het zou toch een droge en warme zomer worden dit jaar... Nou.... Waar dan gvd.

Tha Analyzer | 10-08-21 | 20:29

Je kinderen iets stoïcijnser opvoeden kan voorkomen dat het aan kalmeringsmiddelen verslaafde neuroten worden.

lekgoot | 10-08-21 | 20:29

Ik denk dat mevrouw Prfslowski iedereen bij de ballen heeft.

de ondode dichter | 10-08-21 | 20:28

Wat een kontverhaal. Kinderen pammetjes geven. Om het klimaat.
Zal wel een goedboerend narratiefje zijn.

NiCeY | 10-08-21 | 20:26 | 2

Pilletjes en drank: jong geleerd oud gedaan.

inCol | 10-08-21 | 20:30

Dat kan toch helemaal niet. Een jong kind aan de Oxazepam helpen. Het zal wel een goedboerende Komkommer zijn.

Red shirt | 10-08-21 | 20:31

2 zonen hier 6 en 1,5 jaar oud. De oudste floept er wel eens iets uit over het klimaat enzovoort door de linkse indrocronatie vanuit de basisschool. Dan vertel ik hem meteen dat al de doen scenario's onzin zijn en dat het klimaat altijd aan veranderingen onderhevig is. Hij reageert altijd onverschillig maar ik heb zoiets van je kan maar nooit te jong beginnen. Een dosis realiteit in altijd beter dan je koters aan de medicatie te zetten. Als de zorgen bij je koters toch blijven bestaan dan creëer je gewoon een klimaat safe space thuis. Alles beter dan aan de drugs!

zaaddodende pasta | 10-08-21 | 20:26 | 5

@1977 | 10-08-21 | 20:30: nou precies dat! Ik houd mij op het moment nog in bij de oudste. Wil niet dat ik full "klimaat wappie" op hem los ga. Maar ik doseert de realiteit op hem.

zaaddodende pasta | 10-08-21 | 20:33

Ik weet nog dat ik op de basisschool zure regen als thema kreeg. En Afrika, de arme drommels, als we geld, eten en kleding geven dan waren de problemen zo opgelost was het verhaal. De corruptie en dat ze elkaar afslachten en aan de lopende band baby's maken werd dan weer niet verteld.

Enfin, gewoon de waarheid vertellen aan je kinderen en laat ze leren voor zichzelf te denken. De korte tekenfilm Chicken Little 1943 van Disney is een aanrader.

vingerhoedje | 10-08-21 | 20:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Hé, oudste neef van Ellen Deckwitz: LOSERRRRRRRR!

robvanderLaak | 10-08-21 | 20:25

Groenlinkse antifas in the making...

Koning BongoBongo | 10-08-21 | 20:24

Heerlijk. Laten we hopen dat de voorspellingen uitkomen en de wereld over een jaar of 25 uitsluitend bevolkt word door rijken. Daar horen de kinderen van een dichter niet bij uiteraard. Mooi.

BoerKoekoek | 10-08-21 | 20:24

Het acht uur journaal, kijk al dertig jaar niet meer en dat is prima bevallen.

voldemort | 10-08-21 | 20:23

De klimaathysterie gebruiken om je drugsverslaving te verbloemen. Dan ben je geen junk, maar maak jij je zorgen om het klimaat. En neem je kinderen er lekker in mee.

Osdorpertje | 10-08-21 | 20:22

Ik zie een nieuw business model.

"Leer je klimaatangst wegrationaliseren"

Onkel Bratwurstbude | 10-08-21 | 20:21

Ik zit ook altijd aan de pillen en drank met mijn neefje van 14. Wordt ie een grote kerel van.

brutus68 | 10-08-21 | 20:20

Voor zover ik weet kan je oxyzepam alleen met een recept krijgen, maar mischien is dat in Nederland veranderd. Maar waarom zou je je dat aan kinderen geven? Als je over een paar een junie wilt kan ik het me voorstellen dat je het ok vindt, maar als je kind dan kapot gaat aan iets, laat het dan het klimaat zijn, mischien gaat die daar nog wat aan doen. Nu maak je een zombie die het verschil niet gaat maken en de rest van last gaat zijn.

Cum infamia | 10-08-21 | 20:20 | 2

Het is dan ook een compleet verzonnen verhaal.

2voor12 | 10-08-21 | 20:22

Wellicht gaf ze hem één van haar eigen pilletjes.

inCol | 10-08-21 | 20:27

Van alles wat die klimaathysterici al 50 jaar roepen is het meeste enorm overdreven. En daar valt dit ook onder.

2voor12 | 10-08-21 | 20:20 | 9

@Mazzelstof | 10-08-21 | 20:59: (Oh vergeten, wordt ook gebruikt in de landbouw, al wordt daar ook veel recycle-gips toegepast.)

Mazzelstof | 10-08-21 | 21:02

@Mazzelstof | 10-08-21 | 20:59:
Wat zei Pim ook alweer... zalig zijn de armen van geest? The meek shall inherit the earth?

Waar wordt volgens u nu het meeste vermaalde CO2 geproduceerd? Waarom praten we in het westen er nu WEL over? En waarom wordt het epicentrum van viesbah CO2 productie niet aangepakt, maar wel hier, terwijl we nota bene volgens u zo lievvv zijn voor het milieu? In ieder geval liever dan de CO2 hotspot landen...

Maar ik zal het u verklappen. Het is een grote hoax. Een grote spel. Een spel van tronen. Gespeeld door een grote club. Waar u en ik niet toe behoren. Er is geen zure regen crisis. Er is geen global warming crisis. Er is geen global cooling crisis.

De enige crisis die er is, is dat een club multi miljardairs het zat zijn dat er uberhaupt nog klootjesvolk op deze aarde rondhobbelt die meent nog een meninkje te hebben, en het afschuwelijk vindt dat een middenklasse nog bestaat die nog wat schamele centjes op de bankrekening hebben staan.

Graaf_van_Hogendorp | 10-08-21 | 21:25
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Bolder | 10-08-21 | 20:20 | 1

Typische sektegevoelige mensen . Klimaatsekte....

Koning BongoBongo | 10-08-21 | 20:20 | 1

Kan alleen maar door de ouders komen, zijn zeker lid van de Klimaat Kerk.

Bolder | 10-08-21 | 20:21

Ik kreeg in het verleden ook hele zware angststoornissen. Die waren van het illustere duo Tjerk en Lub, kampbeulen van de Belastingdienst. Toen ik eindelijk van ze af was, ben ik als een raket geëmigreerd.

Haberdoebas | 10-08-21 | 20:20 | 2

Waar woon je nu? Groetjes Tjerk

LonelyWanker | 10-08-21 | 20:23

Goeie nickname dus. Ik ken het trouwens, heb het ook gehad, 7 gitzwarte jaren zonder enig uitzicht. Slik er nu nog pillen voor maar ben er wel bovenop gekomen.

djs | 10-08-21 | 20:28

Die kinderen zijn zo geraakt dat ze graag veel geld betalen voor deze klimaatonzin.

1977 | 10-08-21 | 20:19

Verbaast me niks, we wonen in een land van jankende lulletjes rozenwater. Vroeger zou ik mietjes zeggen, maar dat mag niet meer.

TheBigKirth | 10-08-21 | 20:19

Hahaha, ik vind het een grappig satirisch stuk van Ellen!
Goede reactie op al die huilers die zich helemaal gek laten maken

LonelyWanker | 10-08-21 | 20:19 | 1

Overduidelijke een fictieve column: iedereen van de leg.
Wie zijn er nu de angstzaaiers?

PaardenliefhebberVet | 10-08-21 | 20:22

Ik werk in een psychiatrisch kliniek waar we benzo gebruik als vorm van omgaan met problemen juist ontmoedigen. Geweldige les die je dit kind leert, als je stress hebt ga kalmerende middelen gebruiken. Man man man wat faal je dan als ouder zeg bizar.

bulk | 10-08-21 | 20:19 | 3

Heeft u zelf een pilletje gelikt dat uw conclusie is dat de column een non-fictie stuk is?

"En hoewel dat goed klonk, zag hierna niemand van ons nog langer reden om de rest van de avond nuchter door te brengen."

PaardenliefhebberVet | 10-08-21 | 20:24

Uit de duim gezogen lulverhaal van een deug-kut die ook iets meent te kunnen zeggen, terwijl haar niveau feitelijk niet verder reikt een fles goedkope huiswijn per avond terwijl ze Sex&The City maar weer aanzet.

NRC Next? Ja doe maar... NEXT.

TeeJee | 10-08-21 | 20:19

Hij maakt zich druk over 2100. Dan is hij al lang en breed aan het kringlopen. Met zijn oxazepammetje.

Frau Merkel | 10-08-21 | 20:19

"Oxazepam is zeer verslavend. Gebruik je het dagelijks dan ben je er al snel van afhankelijk. Geestelijk én lichamelijk. Het is moeilijk om te stoppen met het gebruik zonder de juiste hulp."

Ik zou er toch mee uitkijken, schijnt dat iemand binnen 2 weken al verslaafd ervan kan zijn. In Amerika is er een 'benzo' drama doordat iedereen en zijn moeder aan de xanax, klonopin, ativan en valium zit. Daar krijg je nog meer Karen's en NPC's van

vingerhoedje | 10-08-21 | 20:17 | 4

Wie doet er een AMK melding? Dat wordt wel verwacht van een NRC lezer mag ik hopen.

geheelvergeter | 10-08-21 | 20:21

Misschien is dat wel de bedoeling.
D66 en de Linkse Rakkers willen iedereen aan de drugs…

Bolder | 10-08-21 | 20:23

Oxycodon, seroquel (in de vS ook bekend als "prison heroin") en andere opiaten zijn zo verslavend dat enthousiaste gebruikerts vaak al snel overstappen naar heroine van de straat.

Asteroid-B612 | 10-08-21 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

Geef dat joch een goeie baco en laat ‘m effe pijpen door een lekker wijf. Daar kan geen pammetje tegenop. Manmanman.

Dubbelepunthoofd | 10-08-21 | 20:17 | 1

Puur een gok maar ik heb het idee dat er geen stabiele vaderfiguur in de buurt is.

Ik zie om de zoveel tijd een combinatie van 'autistische' kids en bijv een hysterische alleenstaande moeder die totaal niet met de situatie om kan gaan als die kids zich ergens druk over maken. En dat druk maken doen sommige kinderen wel eens, vooral de types die overal 'waarommm?' vragen, denkers.

Niks mis mee, gewoon een vaderfiguur of ome harry die tijdens het bbqen even uitlegt hoe het zit en ze geruststelt (bijv uitleggen dat ze later de politiek in kunnen om de boel te veranderen, dat een beetje warmer weer in Nederland wel lekker is - het gaat erom dat er een uitweg is) en ze kunnen weer verder

vingerhoedje | 10-08-21 | 20:46

Lekker die kinderen ophitsen met een rapport van 300 pagina's !?
Welk kind wordt daar niet tureluurs van?

En vervolgens stel je hem niet gerust maar geef je een kalmeringsmiddel alsof het smarties zijn?!

Dit kan niet waar zijn!
Zo ja, dan zou ik toch maar even Jeugdzorg inschakelen.

Roos | 10-08-21 | 20:17 | 6

@Frau Merkel, ik gok dat dit -niet heel grappige- satire is maar in deze tijd kun je dat bijna niet van de werkelijkheid onderscheiden.

Roos | 10-08-21 | 20:25

Misschien alleen de abstract: Climate change bad mkay?

knutsel_ | 10-08-21 | 20:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe komt dat neefje aan die pre-traumatische stressstoornis mbt de klimaatcrisis?:

Iedere keer dat hij het woord klimaat leest of hoort plempt zijn familie een verhaal over hem op de 'socials' waarna heel de school alles weet.

Wacht maar tot dat jong hoort wat voor milieuschade de productie van oxazepam wel niet met zich meebrengt...
[geen grapje:]
Zweedse onderzoekers hebben ontdekt dat sporen van Oxazepam via menselijke urine in waterlopen terechtkomt. Dit geneesmiddel zorgt ervoor dat het eetpatroon van vissen sterk gewijzigd wordt. Deze studie werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science.

{Het is maar een fictieve column, mensjes.}

PaardenliefhebberVet | 10-08-21 | 20:17 | 4

Die term pre traumatische stress stoornis bestaat helemaal niet, althans niet in de DSM-5, of haar voorgangers. Het is door deze wappies bedacht en dat is een klap in het gezicht van mensen die lijden aan PTSS een ernstige stoornis die een leven (inclusief dierbaren) ernstig kunnen ontregelen.
Behandeling is gericht op cognitieve therapieën zoals CGT, EMDR enzovoorts. Wat NIET kan is sedatie. Een verslaving kan zo’n behandeling al in de weg zitten. Je moet in de behandeling namelijk je trauma aan kunnen gaan en dus geen sedatie door een oxazepam of andere benzodiazepine.

Dit klinkt als een angststoornis, ook ernstig. Het doel in behandeling is grip krijgen op je natuurlijke neiging in oncontroleerbare angst te schieten. Die coping helemaal weg krijgen is vaak al onmogelijk maar grip krijgen kan en daarmee ook een wereld van verschil hoe je leven voelt. Ook daar geldt dat je jezelf niet moet sederen. Wat ook niet moet is de angst die men heeft gaan bevestigen, dat maakt de boel alleen maar erger.

Veilig Thuis heeft werk te doen, en er mag ook eens uitgezocht worden hoe deze mensen aan oxazepam (voor het hele gezin?) komen. Mag alleen op recept en niet langdurig gebruiken.

Nuuk | 10-08-21 | 20:59

@Nuuk | 10-08-21 | 20:59:
Of het was een satirisch stuk juist over de 'angst van kinderen tweets'.

PaardenliefhebberVet | 10-08-21 | 21:08

@Roos | 10-08-21 | 20:23:
Ik koester half de blijde verwachting dat dit onderdeel is van de ontzwitsalling; erachter komen dat de meerderheid van de reaguursels dezelfde satirische inslag hebben als de column.

PaardenliefhebberVet | 10-08-21 | 21:10
▼ 1 antwoord verborgen

Haha, "De armen mogen wat hen betreft barsten" ik neem aan dat het hier gaat over GL en D66.

skoftig | 10-08-21 | 20:16

Tijd om False Alarm verplicht te stellen bij het onderwijs.

inure | 10-08-21 | 20:16

Deze snowflakejes lijden duidelijk aan aanstelleritis.

Asteroid-B612 | 10-08-21 | 20:16

De CV brult momenteel op 28 en de airco doet goed mee op 23. Het staat staccato tegen elkaar in te draaien. Zeer goed voor het klimaat binnenshuis kan ik u melden.

goedverstaander | 10-08-21 | 20:15 | 3

Vergeet je niet alle deuren en ramen open te zetten?

Portnoy | 10-08-21 | 20:17

Als je een extra boompje in je tuin plaatst kan ik het door de groene vingers zien.

Sessine | 10-08-21 | 20:19

Daar zegt u wat.
Hetzelfde deden ze in de VS bij de presentatie van een Klimaat rapport: op een hete dag de airco uit en de ramen open, toen de presentatie gehouden, alle journalisten zaten te zweten….

Bolder | 10-08-21 | 20:32

Klimaatverandering is een feit en is er altijd al geweest. Maar mag ik mijn boeren natuurkunde even delen hier. Als water koud is kan het meer gassen opnemen dan wanneer het warm is. Dit kun je met simpele experimenten bewijzen. Dus als het warmer wordt, wordt het zeewater ook warmer en stoot het gassen uit (waaronder enorme hoeveelheden CO2). Als het kouder wordt, wordt het zeewater kouder en neemt het zeewater meer gassen op waaronder enorme hoeveelheden CO2. Ons aardoppervlak bestaat namelijk voor het grootste deel uit water. Vergelijk het met een blikje cola. Koud, maak het open en er komt weinig CO2 vrij, warm dan spuit de cola en CO2 eruit. Dat is een keiharde correlatie met de temperatuur. Dat is dus een omgekeerde correlatie dan wat ons wordt voorgehouden en dit is in experimenten ook niet aan te tonen. De temperatuur veroorzaakt meer of minder CO2 in de atmosfeer, niet andersom. Onze bijdrage als mens hierin is marginaal. Slaap zacht

Mr Moore | 10-08-21 | 20:15 | 6

Is dat nu Moore's Law? Ik weet zeker dat ze hier geen rekening mee gehouden hebben. Ik zou er een wetenschappelijk artikel aan wijden en publiceren. Ik zou alleen even de tabelletjes erbij halen. Sinds de industrieele revolutie is het CO2 gehalte namelijk met 40% gestegen, dat komt ongeveer overeen met meer dan 10 graden stijging van die water temperatuur... Ik denk dat dit wel wat meer opgevallen zou zijn.

Sessine | 10-08-21 | 20:31

@Mr Moore | 10-08-21 | 20:23:
CO2 werd vroeger door vulcanische acitiviteit geproduceerd, nu door fabriekjes in Chy-na en India die onze goedkope spulletjes uitbraken.

In de jura was het CO2 gehalte kennelijk 5x zo hoog als nu door vulkanische activiteit: www.livescience.com/44330-jurassic-di...

Ze zeggen dat we nu meer CO2 produceren dan toen. Maar toch zie ik geen Dino's rondlopen... buiten vogels dan.
En ze vergeten erbij te vermelden dat er volop leven was.... mensheid is trouwens dan wel de klos, maar ach, we hebben het toch over onszelf afgeroepen dan toch?

Graaf_van_Hogendorp | 10-08-21 | 20:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb een sticker op mijn 4X4: “my carbon footprint is bigger than yours”. Lekker hoor met een V8 zo’n Tesla uitlachen. Suckers.

Cherokee | 10-08-21 | 20:15 | 2

Degene die de aanschafprijs van een Tesla neerlegt, doet dat waarschijnlijk niet op basis van een door overmacht gedwongen besluit - denk ik. Dus ik weet niet hoeveel indruk jouw sticker maakt op iemand die waarschijnlijk heel blij is met zijn Tesla. Net zoals jij heel blij bent met een auto met een V8. Iedereen blij!

brakke_lau | 10-08-21 | 20:26

Maar met je 4x4 er wel uitgetrokken worden door een Nissan leaf. hahahahah.

miko | 10-08-21 | 21:27

Arm kind, helemaal gehersenspoeld en gek gemaakt.

Brabeaulander | 10-08-21 | 20:15 | 2

Hoe denkt u dat er miljarden grrrrrristenen, marxisten en mossels op de wereld zijn?

Graaf_van_Hogendorp | 10-08-21 | 20:16

Als kind ben je nou eenmaal zo, heeft niets met opvoeding te maken denk ik. Ik was destijds als de dood voor een nucleaire oorlog, dat was regelmatig toen op de radio en tv. Toen Rusland nog de gevaarlijk was en tegen ons.

Sessine | 10-08-21 | 20:35

Eerst kinderen op een overbevolkte planeet gaan zetten, en ze daarna onder de neus wrijven dat er eigenlijk geen plaats voor hen is. Wat voor sadist ben je dan?

Reaguurdeskundige | 10-08-21 | 20:15 | 1

Deze is ook mooi, ik had een beetje dezelfde 'vibe'.

Kouwe Kees | 10-08-21 | 20:17

Ik zag vanmiddag een stukje JJ de Bomshow.
Geweldig.

rondjesrijder | 10-08-21 | 20:15 | 1

Zou Titia Konijn die column in het NRC geschreven hebben?

UnderTheDevil | 10-08-21 | 21:02

Je eigen angsten en onzekerheden projecteren op je kinderen en die vervolgens als spandoek voor je deugpunten gebruiken: special place in hell.
Wie heeft trouwens oxazepam gewoon klaarliggen thuis?

Kouwe Kees | 10-08-21 | 20:14

Is er nog plek in het Pieter Baancentrum of gaan deze mafkezen ook in lockdown straks, zodat ze niet meer mensen aansteken met die ongein?

ceriel82 | 10-08-21 | 20:14

"En hoewel dat goed klonk, zag hierna niemand van ons nog langer reden om de rest van de avond nuchter door te brengen"

Sociaal geaccepteerd comazuipen.

JanFTE | 10-08-21 | 20:14

Pammetjes?
Die nemen wij hier voor de lol.
Nog nooit stilgestaan bij klimaat.
Misschien eens doen, voor de extra kicks.
Pammetje met een Grimpie.
Bijna weekend….

Ruimedenker | 10-08-21 | 20:14

Ach joh, die muts schrijft altijd de meest ongeloofwaardige verhalen met haar familieleden in de hoofdrol. Die stukken van haar lijken meer op slechte fictie dan op columns uit een "kwaliteitskrant".

Memoria | 10-08-21 | 20:14 | 1

Betaald door de overheid om wat voor het klimaat te influencen.

Sitting_targets | 10-08-21 | 20:19

Die mensen verneuken dus de gelukkige jeugd die hun kinderen hadden kunnen hebben.
Ik zeg: uit de ouderlijke macht onttrekken.

zetje01 | 10-08-21 | 20:13

Goh, kom ik na 10 seconden zoeken op een milieuvervuilende server van “de rijken” naar dat pilletje dat geproduceerd wordt door “de rijken” dit artikel tegen:
Schadelijk voor het milieu.
“Zweedse onderzoekers hebben ontdekt dat sporen van Oxazepam via menselijke urine in waterlopen terechtkomt. Dit geneesmiddel zorgt ervoor dat het eetpatroon van vissen sterk gewijzigd wordt.”

Maar dat telt dan weer niet ofzo?

Fele | 10-08-21 | 20:13 | 1

Nee, want de vissen worden allemaal gevangen bij het WK dobbervissen.

Frau Merkel | 10-08-21 | 20:15

Oxazepam kan je niet zo maar kopen.

Fervent | 10-08-21 | 20:13 | 1

Toch variaties als RC vrij verkrijgbaar en morgen in de post. Link spul dus dat verbod op RC'c kan niet snel genoeg komen.

geheelvergeter | 10-08-21 | 20:25

Dat zijn dus klimaat hypochonders.

Reebensteeltje | 10-08-21 | 20:13 | 1

Het zijn hyper religieuzen, alleen hebben ze Big J vervangen voor Soros en God vervangen voor Klimaat.

Graaf_van_Hogendorp | 10-08-21 | 20:15

Gisteren weer eens naar Duitsland gereden, met de auto deze keer. Vroeger ging ik er vaker mountainbiken, maar toen 35 a 40 jaar geleden elk journaal opeens vol stond over Waldsterben en zo, en de bomen zijn binnen 10 jaar allemaal dood, dacht ik van 'dat is dan ook niet meer gezellig'. Maar gisteren dus, verhip, er stonden nog bomen met bladeren in Duitsland. Veel, en allemaal groen. Ik voelde me genaaid.

Tikkie Terug | 10-08-21 | 20:12 | 3

Volkskrant 2010 deed het uit de doeken. Met een oproep de klimaathysterie te stoppen.

Frau Merkel | 10-08-21 | 20:16

Hij woont in een van de rijkste landen ter wereld, heeft nog nooit meer risico gelopen dan op een blauwe plek en jankt over "de rijken"?! Wat wil hij nog meer dan? Zijn ballen gaan nooit meer indalen, zoveel is zeker. Wat een paupers.

Frau Merkel | 10-08-21 | 20:11

Manmanman. Wat een trieste opvoeding krijgen ze dan.

ag-kansloos | 10-08-21 | 20:11

Trump wilde Groenland kopen. Maar dat vond iedereen heel erg slecht. Dus waarschijnlijk is dat nog niet verkocht. Doe er je voordeel mee.

Sitting_targets | 10-08-21 | 20:11 | 1

De globalistische elite was tegen. We weten nu waarom en gaven aan hun MSM (en dus de onze) om lil' Donnie belachelijk te maken.

Ze hebben zelf Groenland opgekocht.... om de grondstoffen. twitter.com/disclosetv/status/1425074...

Graaf_van_Hogendorp | 10-08-21 | 20:13
-weggejorist-
Raetsheer | 10-08-21 | 20:10

'Sarcasm is the lowest form of wit, but the highest form of intelligence.'
Naar Oscar Wilde.

Stijlloze bezoeker | 10-08-21 | 20:10

Minder mensen, meer kerncentrales en rijden op waterstof. Echt, zo ingewikkeld is het niet hoor. Kutland.

Toede_Le_Dokie | 10-08-21 | 20:10 | 7

Brrrrrrrrrr
De cv slaat hier te plekke aan na het lezen van deze tegel.

Transgender-Airlines | 10-08-21 | 20:37

@Muxje | 10-08-21 | 20:20:
ach, en als het wat minder zou gaan? Er kan best een beetje minder geconsumeerd worden vind je niet?

miko | 10-08-21 | 21:09

En je moet ook stoppen met mensen importeren vanuit een arm land naar een rijk land, de ecologische voetafdruk is hier groter.

zhirek | 10-08-21 | 23:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Moedwillig je kinderen bang maken en daarna diezelfde kinderen drugs geven. Zoiets noem je achterlijk.

Overtwar | 10-08-21 | 20:09 | 3

Precies. Wat een slettebak.

Cherokee | 10-08-21 | 20:13

Ik doe tegenovergestelde. Covid smovid zeg ik tegen mijn kinderen. Zelfde met dit klimaat gedoe. Belangrijkste voor kinderen is doorgaan met leven. Sterken kunnen dat. Geestelijk zwakkeren klampen het aan en gebruiken het om nog meer te zeiken.

feiten_en _cijfers | 10-08-21 | 20:14

Hopeloze ouders. Van deze kinderen gaat niks terecht komen.

Tommi | 10-08-21 | 20:14

Lekker een kaveltje kopen op Antarctica om stil te gaan wonen. Dan deug je als deuger toch echt niet? De ouders van die kids moeten worden opgesloten wegens kindermishandeling. En voor het beschikbaar stellen van oxazepam.

goedverstaander | 10-08-21 | 20:09

Maar gelukkig sponsoren ze wel de big pharma die geregeld een oxazepammetje te nemen.

Twee ons groente en twee stuks oxa.

Flapoor | 10-08-21 | 20:09 | 2

door*

Flapoor | 10-08-21 | 20:09

Plus een paar boostertjes tegen de Corona want je wil zo’n apocalyptisch einde natuurlijk ook weer niet missen.

president osama | 11-08-21 | 13:03

Wel leuk om te zien.

rman | 10-08-21 | 20:08

Club van Rome revisited. Hel en verdoemenis is 50 jaar geleden ook al eens aangekondigd.

Cerberus | 10-08-21 | 20:08 | 2

De huidige vorm van collectivistisch totalitarianisme is pas ontwikkeld sinds de Anschluss van Chy-na bij de globalistische multi-miljardair elite tijdens Bubba Bill's presidentschap.

Graaf_van_Hogendorp | 10-08-21 | 20:10

en het komt ook mooi uit. alleen nog wat erger dan men toen kon verwachten. en op meer fronten. toen geen het vooral om vervuiling. nu is de klimaatcrisis in volle omvang duidelijk te zien.

AntiZanicz | 10-08-21 | 23:28

Werkelijk waar, wat een sneeuwvlokken....
Kent U de uitdrukking: Daar win je de oorlog niet mee .....? Nou precies dat. Hoe moet dat later met die gasten inde grote boze mensenwereld?

TinusVlugOpDeKut | 10-08-21 | 20:08

Collectieve zelfmoord lijkt mij toch de enigste overgebleven optie voor dat soort sneeuwvlokjes.
Maar misschien komt er morgen wel weer een ander bericht langs.
Bijvoorbeeld over een gender(meisje?) wat in elkaar gemept is.
Dan kunnen we daar weer collectief emo over worden.

Roadblock | 10-08-21 | 20:08 | 2

D66 is dan wel heerlijk progressief met hun euthanasiebeleid, gevolgd door Voltooi Leven Pil, omstreeks 2035 hernoemd naar Klimaatredderspil.

geheelvergeter | 10-08-21 | 20:28

Ik vind Theo Wesselo de beste dichter van onze tijd. Full contact poezie. Zouden meer mensen moeten doen.

JanFTE | 10-08-21 | 20:08 | 1

Rembo!

knutsel_ | 10-08-21 | 20:22

Misschien gaat er wel elke avond zo aan toe in dat gezin. Kamerplant overleden, direct iedereen aan de pammetjes.

Sitting_targets | 10-08-21 | 20:08 | 1

De huiskamer is dan ook voorzien van drie lagen rubbertegels.

2voor12 | 10-08-21 | 20:09

Beperkte plekken??? De constante op deze planeet tijdens ons paar honderdduizendjaar bestaan is juist klimaatverandering. Dit wordt gevolgd door verplaatsing van de mensheid. Stel de temperatuur stijgt met 5 graden of zo dan wordt ineens een mega groot stuk van de Tundra geschikt voor landbouw, heb je ook ineens je zogenaamde voedseltekort opgelost. Oh ja en tot nu toe wordt verwarming meestal opgevolgd door een ijstijd, dan wordt het pas echt klote.

zhirek | 10-08-21 | 20:07

Oh god de middeleeuwse flagellants zijn terug. Lieden die geloven dat de einde der tijden nabij is en zichzelf met zweepjes bewerken om hun zonden. Alleen gebruiken deze moderne flagellants geen zwepen maar oxazepam. Wel net zo doorgedraaid religieus...

Graaf_van_Hogendorp | 10-08-21 | 20:06

Volgens mij is het niet legaal om medicijnen zonder doktersvoorschrift aan kinderen te verstrekken, zeker verslavende pammetjes.

Doet ze dat dagelijks? Wekelijks?

OM leest u mee?

Knufter | 10-08-21 | 20:06 | 10

@Graaf_van_Hogendorp | 10-08-21 | 20:08:
Er zijn mensen die hun kinderen aan bloedrituelen mee laten doen en er zijn er die ze vijf keer per dag op hun knieën zet als onderwerping aan een massamoordenaar , verkrachter, pedofiel en slavenhandelaar. Mag allemaal.

miko | 10-08-21 | 20:28

Vaccins mogen zonder doktersvoorschrift en zonder toestemming van de ouders aan kinderen worden verstrekt.
Zo’n regeling kan er ook oxazepam komen hoor, als iedereen maar bang genoeg wordt.

president osama | 11-08-21 | 13:09
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik leer mijn kinderen dat de wereld naar de knoppen ging toen vrouwen stemrecht kregen en dit soort uitwassen daar een gevolg van zijn.

geheelvergeter | 10-08-21 | 20:06 | 2

Het klopt wel dat als het vrouwenkiesrecht wordt afgeschaft, de problemen van dit land snel opgelost zijn. Het zou al helpen als meer mannen eens tegen vrouwen zeggen dat ze wel klaar zijn met dat domme emo-gemuts.

Sitting_targets | 10-08-21 | 20:15

Het gevolg is wel dat die kinderen de rest van hun leven minstens 10 meter van een vrouw vandaan blijven (net als ik, maar voor hoeren maak ik een uitzondering) waardoor de bevolkingsgroei afneemt, wat weer goed voor het klimaat is.

skoftig | 10-08-21 | 20:19

Ja hoor, gezellig aan tafel met zijn viertjes waaronder twee pubers een rapport van dik 3000 pagina's doorlezen.
En dat moeten we dan geloven.

2voor12 | 10-08-21 | 20:06 | 2

De eerste berichten voor het rapport uit ging komen, was juist dat er onderkent werd door de VN dat er zeer grote problemen zijn met de modellen die gebruikt worden om scenario’s te maken. Een zeer klein verschil in de parameters kan veroorzaken dat er zeer grote verschillen in je scenario komen te zitten.

Er valt altijd van alles uit een lijvig rapport te halen wat je wilt horen. Rode draad is dat we blijkbaar in tijd zitten waarin de gemiddelde temperatuur op Aarde wat aan het toenemen is. De mens heeft zeker een relevante invloed op het CO2 gehalte in de atmosfeer. Natuurkundigen zeggen dat de rampscenario’s niet kloppen, maar dat is wat activisten en hun politici en media ons voorschotelen.

Het is ook bekend dat de gewenste energietransitie niet gaat lukken zonder kernenergie. Daarnaast dat dit niet overhaast hoeft: gas is er in zeer grote hoeveelheden (maar ook dat zal ooit op zijn) en is heel schoon wat CO2 betreft. Rustig aan doen in van fossiele brandstoffen los komen en kernenergie opbouwen. Maar ja we hebben in de msm en deel van de politiek mensen die vijandig staan ten opzichte van wetenschap.
Wappieschappers zijn het,

Nuuk | 10-08-21 | 20:18

@Nuuk | 10-08-21 | 20:18:
Dit dus, het voorgestelde tempo in de transitie is gewoon onhaalbaar.

2voor12 | 10-08-21 | 20:28

Dom gansje.

inCol | 10-08-21 | 20:06

1990: Vliegende autos? Geen honger in afrika meer?

2021: Nee, maar check dit...

GeheidEenGeit | 10-08-21 | 20:05 | 1

1999: In 2021 we'll have flying cars!
2021: I am offended by the gender of this potato

Tobi | 10-08-21 | 20:39

Nou jaaaa zeg wat een jankverhaal. En wat bezielt die mensen om kinderen zo enorm angst aan te jagen? Om ze vervolgens te drogeren. Zelden zoiets absurds gelezen.

Old_Spice | 10-08-21 | 20:05 | 3

Dat heet dus knettergek.

Here's Freddy | 10-08-21 | 20:10

Een touw voor dat soort ouders
die sneeuwvlokjes kan je het niet kwalijk nemen dat pappie en mammie volslagen getikt zijn

Tobi | 10-08-21 | 20:37

@Here's Freddy | 10-08-21 | 20:10: En incompetent als ouder/ verzorger.

Andersdenkend | 10-08-21 | 20:47

Kijk eens naar buiten ipv naar je iPhone. Het klimaat is je minste probleem.

marcoplarco | 10-08-21 | 20:05 | 1

Juist, er komt een leger sociaal gehandicapten aan. Die moeten voor ons pensioen gaan werken......

pibasso | 10-08-21 | 22:09

Heel opvallend , hoe we precies na de Olympische spelen , op een Maandag... weer de depressie ingeluld worden.
Alsof dat rapport op zondag avond gepresenteerd werd.
Nu NL wijde er meerdere topics aan , maar niks over de gevolgen van jarenlange massa immigratie...

Torquemada | 10-08-21 | 20:05 | 2

Die twee neven gaan veel meer last van die massa-import krijgen dan wat voor klimaatverandering dan ook.

2voor12 | 10-08-21 | 20:07

@2voor12 | 10-08-21 | 20:07:

Als ik de klimaatfascisten moet geloven komen we allemaal tot onze nek in het water te staan. Voordeel is dan wel dat je niet door een groep kansenjongeren in elkaar getrapt kunt worden. In ieder geval niet zonder heel heel veel moeite en dat zou weer op werken lijken dus bestaat de kans dat de massa-import minder last geeft dan je nu kunt verwachten.

eerlijke joop | 10-08-21 | 23:21

Gewoon je aflaat in de bus doen en doorgaan met de orde van de dag knul! Koop je zonden af..

henniebal | 10-08-21 | 20:05

Moet je op die leeftijd niet vooral Mastur Beren bestuderen?

tectonicos | 10-08-21 | 20:04

Mijn kinderen spelen gewoon Fortnite en kijken Tiktok. Niets aan de hand. Doorlopen.

SteilAchterover | 10-08-21 | 20:04 | 1

Hahahaha, herkenbaar

pibasso | 10-08-21 | 22:07

Wat een idioten. Ik hoor deze angstporno nu al 45 jaar en de wereld is nog steeds niet vergaan. Hen wel vaak meer belasting moeten betalen aan die onheilsprofeten

i-Wonder | 10-08-21 | 20:03

Klimaatgezeik, iedereen rijk, blijft een verdienmodel, eerst maar eens wat minder mensen genereren, dan kijken hoe het er voor staat.

Zitvlak | 10-08-21 | 20:03 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

De GGZ heeft het al zo druk.

BrutusBosch | 10-08-21 | 20:03

Goed nieuws dus.l

aflaatverkoper | 10-08-21 | 20:03
-weggejorist en opgerot-
dedwarsligger | 10-08-21 | 20:02

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino