Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Groot deel vertrouwt koning voor geen meter

Griekenland is nog niet vergeten

Het is Koningsdag en dat betekent dat Eindhoven de hele dag aan citymarketing mag doen op de nationale televisie. Geen idee waarom, het schijnt traditie te zijn ofzo. Ook traditie is het jaarlijkse onderzoek naar het vertrouwen in de koning, het koningshuis en de monarchie van de staatsomroep en Ipsos. Daaruit blijkt dat ondanks de jubelende berichtgeving die vandaag volgt, een groot deel van de landgenoten die volwassen Prins Pils wantrouwt. Vorig jaar had 76 procent van Nederland nog vertrouwen in onze nationale lintjesknipper, maar nu is dat slechts 57 procent. Weliswaar iets hoger dan de 47 procent vlak na zijn Griekse vakantiedrama, maar nog steeds niet een getal dat u trots aan uw Beatrix toont. Andere cijfertjes: slechts 37 procent vindt dat het koningshuis een meerwaarde heeft, een karige 40 procent denkt dat Wim-Lex en Max weten wat er speelt in de samenleving en 72 procent vindt de toelage van 1,6 miljoen euro die Amalia vanaf haar achttiende jaarlijks op haar rekening bijschrijft te hoog. (alle resultaten hier) Oftewel, Nederland is intens verdeeld over de monarchie, maar ook deze oranjebittere cijfers gaan helemaal niets veranderen. Volgend jaar doen we hetzelfde riedeltje dus gewoon nog een keer.

Reaguursels

Inloggen

Koning van de Efteling is die willem von amsberg.

kuus | 27-04-21 | 19:57

Leve de Republiek.

Bataaf | 27-04-21 | 19:37

Graaiers van Oranje zonder mandaat. Leve de republiek!

buler | 27-04-21 | 18:10 | 1

En het zijn geeneens Oranjes!

Sliptong | 27-04-21 | 21:47

Let maar op: er zullen - door de linkse politiek gestuurd en de linkse pers gesteund - steeds meer van dit soort 'onderzoeken' gehouden worden waaruit zal blijken dat het draagvlak voor de monarchie zogenaamd verder afbrokkelt. Het is de vraag of Amalia ooit nog de troon zal bestijgen. Tot de tijd dat dit duidelijk wordt heeft ze toch maar mooi haar zakken kunnen vullen en zijn er straten, pleinen en lanen naar haar vernoemd.

Koonkluk Huis | 27-04-21 | 16:02

Leve de republiek!

thanseeuwen | 27-04-21 | 15:56

De Duitse president krijgt ongeveer de balkenendenorm en Zwitserland heeft geen staatshoofd. Zijn dat bananenlanden of lichtende voorbeelden?
Overigens is zelfs het Britse koningshuis goedkoper dan het onze.

SergeantPierlala | 27-04-21 | 15:51

Het wordt tijd dat we deze middeleeuwse praktijk maar eens gaan afschaffen. Vroeger, in de tijd van de barbaren en aan de goden overgeleverd waren, kan ik mij indenken dat een koning en diens troonopvolging zinnig was. Maar tegenwoordig nutteloos. Dat zie je ook aan de domme dingen die WimLex diverse keren doet. Gewoon weer een republiek. Weg met de Koning. Puur vanwege de manier waarop troonopvolging is geregeld.

upbeat | 27-04-21 | 15:48

Lang leve koning pils!

Kaiserrer | 27-04-21 | 15:21

Je zou maar burgemeester van Eindhoven zijn.

mr_awesome | 27-04-21 | 14:49

Nou het was genieten. Voor die 4 miljoen hebben we vandaag de prinsessen zien racen in een speelhal en met auto’s zien rijden. Wat een opbrengst, fantastisch gewoon! Ga toch naar Griekenland of Afrika in je privé resort hangen op onze kosten.

Rechtsdraaiend | 27-04-21 | 14:29

Ach ja, het is weer de nationale oranje verafgodingsdag. Allemaal slaafs in het gareel met je lintje en vlag en wimpel. Schnell ein bisschen!

NakedJehuty | 27-04-21 | 14:09

we kunnen konings gebeuren wel opdoeken, we leven immers in een dictatuur.

Spychopaat | 27-04-21 | 13:47

Zo'n middeleeuws instituut verhoudt zich bar slecht met het gelijkheidsbeginsel, dat overigens niet alleen een principiele basis vormt voor de Nederlandse grondwet, maar ook voor alle internationale verdragen. Het zijn alleen godsdiensten en ander achterlijke en achterhaalde nonsens uit vervlogen tijden die hier loodrecht op blijven staan met als enige (pseudo-) rechtvaardiging dat ze hierin een uitzondering op mogen vormen omdat ze er een uitzondering op mogen vormen.

Mazzelstof | 27-04-21 | 13:29 | 1

eerst alle godsdiensten kapen, en dan kunnen we el eens over het Koningshuis nadenken

Hemmenaar7 | 27-04-21 | 17:50

Netjes ingeburgerd en (steeds meer) zelf voor brood op de plank zorgen, dan mag je best in Nederland blijven.

W_F | 27-04-21 | 13:21 | 1

het koningshuis ingeburgerd? Contradictio in terminis!

WalterSobchack | 27-04-21 | 13:26

Leve de Koning!

Hemmenaar7 | 27-04-21 | 13:16 | 4

Leve? Hij hoeft niet dood hoor, maar we kunnen hem best ontslaan zonder dat het land hiervan enige hinder ondervindt.

Zeurders | 27-04-21 | 16:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ze zouden een geweldige attractie zijn op de Efteling (Sprookjesbos)

Aardappelplantje | 27-04-21 | 13:08

Ik zou nog echt willen weten wie die beslissing heeft genomen om die vakantie door te laten gaan.... Willem of Rutte .
Want dat vind ik toch wel cruciaal !!!!!

hansvanvoren | 27-04-21 | 13:04

Overheidje doet aan "sourcing". Taken laten uitvoeren door matktpartijen die de taken als service aanbieden aan inkopend overheidje. Om kosten te drukken.
Boegbeeld en symboolhoofd feliciteert architecten van nieuwe wereld.
Hoornsignaal uit stuurhuis: komt die kade!
Ontwerpers die ergens wonen zien hun eigen woonbuurtje niet als een fractaal van de vigerende moloch die nog steeds als blauwdruk op tafel ligt, met die gele sterren.
Koekhappen zaklopen potwerpen.
Driewerf bah!

hallevvezool | 27-04-21 | 12:58

Dit is een koninkrijk en daar ben ik trots op. Wie er uiteindelijk op de troon zit is niet echt interessant, desnoods tante Annie. Het gaat om het idee, de rest is gemor.

von Trier | 27-04-21 | 12:57 | 1

Dit was de eerste moderne republiek en daar ben ik trots op.

Dan maar zo! | 27-04-21 | 13:54

Koning Willem Alexander gesteund door het leger valt onverwacht het Binnenhof binnen met pantserwagens en een compagnie commando’s. Gelijktijdig worden in het hele land belangrijke punten bezet. De hele regering wordt gevangen gezet in Scheveningen wachtend op een kort tribunaal in de ridder zaal later deze week. Er wordt een schavot opgebouwd midden op het Binnenhof. Hij verklaart over alle zenders te gelijk dat hij de deplorabele staat van het land niet meer kan aanzien en zich door God geroepen voelt in te grijpen om ons land weer op de juiste koers te krijgen. Alle internationale verdragen zijn per direct opgeschort. COVID zal met militaire precisie bestreden worden. Zorg genationaliseerd. Criminaliteit de kop ingedrukt. De dienstplicht is per direct geactiveerd. Over twee jaar mogelijk nieuw verkiezingen. Tot die tijd drie maal hoera voor de koning! Hoera, hoera, hoe... ik schrik wakker. Op tv zie ik de familie verveeld zwaaien naar een kind wat speelt op een blokfluit. Er wordt dit jaar niet zak gelopen of koek gehapt.

P-unit | 27-04-21 | 12:52 | 2

Keep on dreaming. Onze vorst heeft het politieke benul van een pinda en het engagement van een zak aardappelen.

WalterSobchack | 27-04-21 | 13:28

Die macht was al uit handen gegeven, Wilhelmina wilde die eigenlijk samen met verzetsstrijders terug. Maar dat gebeurde uiteraard niet.

Jan, Leiden | 27-04-21 | 13:46

Als de monarchie vervangen wordt door een gekozen president ben ik voor. Maar als hier de grootste partij automatisch de president mag leveren dan laat ik de boel liever zo. Dan schieten we er geen flikker mee op.

jochum1980 | 27-04-21 | 12:28 | 2

Mijn spruitjeslucht medelanders kennende kiezen ze massaal Paul Roseluller, Schrans Timmerfrans, Soof in 't Geld, Femmie Halalsema en dat soort biefstuk socialisten. Nee dank u ik pas wel.

Graaf_van_Hogendorp | 27-04-21 | 12:39

Daar hebben we al iemand voor, Michel.

Bataafje | 27-04-21 | 12:56

Voordat D66 het referendum de nek omdraaide, was het koningshuis specifiek uitgesloten van referenda.
Waarom toch?

wapster | 27-04-21 | 12:14

Koningshuizen zijn slechte sequels van religie.
Door god of andere tovenaars "boven het volk gestelden", dat er nog percentages van voorstanders te vinden zijn voor zoiets is mij een raadsel.

Zorc | 27-04-21 | 12:10 | 1

Eerder een manier voor post neolithische revo mensapen om zich te organiseren in steden. Zijn toegegeven tegenwoordig betere manieren voor.

Graaf_van_Hogendorp | 27-04-21 | 12:38

de naam Linke Loetje komt ineens in me op.
Trouwens schiet me ineens te binnen hoe ze jaren geleden hem noemden, Was bij Curry & van Inkel (volgens mij), toen hoorde je telkens:
O mijn God wat heb ik een lekker wijf!!

Stijlloser_from_NL | 27-04-21 | 11:38 | 3
-weggejorist-
Stijlloser_from_NL | 27-04-21 | 11:41
-weggejorist-
Jee-Dee | 27-04-21 | 12:05
-weggejorist-
Jee-Dee | 27-04-21 | 12:05

In een supranationale Unie hebben monarchien op termijn geen functie meer, deze zullen verdwijnen. Een probleem voor de dynastieën.

DeCynischeAmbtenaar | 27-04-21 | 11:05 | 5

Wel zonde, monarchie verbindt weldegelijk. Mag best wat kosten ook. Zonder geschiedenis geen heden.

Pieterman | 27-04-21 | 11:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Goeie vrienden in den Paleizen met politiek.

Cocorico | 27-04-21 | 11:02

We bevinden ons in goed gezelschap met de andere monarchieën die nog over zijn op de wereld.
Die van Marokko met zijn verdwenen koningin.
Die van Thailand met zijn sex-paleis in Duitsland.
Die van Spanje met alle schandalen.
De Engelse met Andrew en het akkefietje met Diana.
De Belgische dan?

De Oranjes dan? Met opa die half Afrika aan dieren dood schoot maar daarna het WNF begon.
Dat was gewoon een financiële move voor de foute vrienden van Bernhard. Je koopt voor 100.000 een WNF keurmerk en je krijgt hun stempel en zegen en verkloot ondertussen hele bossen in Indonesië.

Dirk III | 27-04-21 | 10:58 | 5

@DeCynischeAmbtenaar | 27-04-21 | 11:08:
Dat staat me al veel langer tegen aan de oranjes, het vermogen om structureel de foute vriendjes en foute huwelijkspartners te kiezen.

Graaisnaaiert | 27-04-21 | 11:18

Er zijn nog wel meer koningshuizen op de wereld. U bent alleen geïnteresseerd in koningshuizen, die negatief in het nieuws zijn gekomen?

Usumani | 27-04-21 | 11:27

@Usumani | 27-04-21 | 11:27: Zijn er koningshuizen die alleen maar positief in het nieuws komen. Ik bedoel maar.

IJsbrekert | 27-04-21 | 13:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Waar moet ik de koning mee vertrouwen dan? Hij doet toch niks behalve 2x per jaar een toespraak op TV, lintjes knippen en fotomomentjes op skis. De vraag is geheel niet relevant. 'Steunt u het voortbestaan van de monarchie?' zou een beter vraag zijn.

OscarWilde | 27-04-21 | 10:58 | 1

Voorzitterschap Raad van State, bestuurslidmaatschap De Nederlandsche Bank? Ik mis hier vast nog meer. Ceremonieel? Ze willen graag dat u dat zo ziet.

Gelly P. Sprite | 27-04-21 | 11:48

Koningshuizen zijn per definitie volksverlakkers. Een 'ceremoniele' koning is als een 'ceremoniele' Hitler.

Stijl_Loos | 27-04-21 | 10:52 | 5

Niet alleen stijlloos, maar ook hersenloos. Een ceremoniële koning is als een ceremoniële Hitler? Want? Een ceremoniële koning vergast 6 miljoen ceremoniële joden? En dan zijn er nog mensen die 'goed punt' roepen. Zero points!

Usumani | 27-04-21 | 11:32

Beetje stijlloze tegels hier. Boe roepen blijft erg makkelijk. Tegelijkertijd krijsen we om het hardst dat we Nederlanders zijn. Wat ons, Auotochtonen, dan nog zou kunnen binden wordt een raadsel.

Pieterman | 27-04-21 | 12:04

@Usumani | 27-04-21 | 11:32: de geschiedenis laat zien dat de voorvaderen van de koningshuizen geen moeite hadden met het beginnen van oorlogen en genocide ( zie Leopold ) en laat die voorvaderen nou net de reden van bestaan zijn.

Zorc | 27-04-21 | 12:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Is nu al eens uitgezocht waarom Prins Bernhard in 1943 in Argentinie logeerde bij ene Zorregietta? Had dat nou ook met de rattenlijn of Odessa te maken? Hoe dan ook, ik wens de familie Halbach veel Koningsdagplezier.

hetgingperongeluk | 27-04-21 | 10:52 | 2

Nee, de rattenlijn was van het Vaticaan en exclusief voor Rooms-katholieke nazi's.

DeCynischeAmbtenaar | 27-04-21 | 11:13

@DeCynischeAmbtenaar | 27-04-21 | 11:13: Ik katholiek (nou ja ex wannabe) schaam me dood om het Vaticaan's gedrag, de priesters etc.etc. maar het is bijna een stille dood aan het sterven. We hebben echter een perfecte vervanger in de islam, die doen ook erg hun best tot algehele volksverlakkerij..

Slough | 27-04-21 | 13:22

Hou toch op ... iemand Max Verstappen in Brazilië gezien? Die ging daar vakantie vieren, geen mondkapje, geen 1,5m. Brazilië is de corona-hel. Hoor het daar iemand over? Sportman en hebben toch ook voorbeeldfunctie ...

Flapuitx2 | 27-04-21 | 10:49 | 2

Sportmannen een voorbeeld functie? Die willen gewoon geld verdienen. Dat is hun werk namelijk: Sporten.
Kijk naar het WK en Qatar.

Is dit nog nieuws? | 27-04-21 | 10:51

Oh, wat erg ... Geen 1,5 meter? Geen mondkapje? Vreselijk ...

Usumani | 27-04-21 | 11:34

We kunnen dat mantra dat de koning altijd de doorslaggevende factor bij handelsmissies is onderhand ook wel bij grof vuil vegen. Al meer dan een jaar in lockdown en alles draait gewoon lekker door.

UpdateAvailable | 27-04-21 | 10:49 | 2

Precies, en Italie, Frankrijk, Canada, Oostenrijk, Zwitserland, Zuid-Korea, Taiwan etc. etc. etc. hebben evenzoveel en evenzo succesvolle handelsmissie, zonder de koninklijke nonsens.

drs. Levi Samsonov | 27-04-21 | 10:51

Inderdaad, een raadsel dat oranjefans denken te weten dat grote aanbestedingen waar ter wereld ook worden gedaan omdat er een koning meekomt.
In de echte interessante landen ( Brazilië, India, China, Amerika ) is een koning sturen sowieso niet echt een verkoopargument.

Zorc | 27-04-21 | 12:24

Ik vind het koningshuis ook achterhaald. Het lijkt me voor die meiden ook veel leuker als ze zelf hun toekomst kunnen bepalen. Vooral Alexia, die was toch al een beetje rebels en niet bereid in een keurslijf te lopen, vermoed ik.

quigg | 27-04-21 | 10:46 | 5

@likdoorn | 27-04-21 | 10:51: Er ging iets mis, sorry. Ik zou ook vertrekken als ik zoveel geld had, maar helaas.

quigg | 27-04-21 | 11:14

Lees maar eens Bernhard en Oranje Zwartboek van Aalders.
Je snapt niet dat die familie überhaupt nog in dit land mag wonen.

pejoar | 27-04-21 | 11:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zit me zo eens te bedenken; een land dat stukje bij beetje haar soevereiniteit overhevelt naar een supranationale bestuurseenheid kan toch geen monarchie meer zijn? In vroegere tijden was je dan een Graafschap, een Hertogdom of een Bisdom. Denk dat we daar eens maatschappelijke boom over zouden moeten opzetten. Stadhouder Willem de VIe wellicht?

Graaisnaaiert | 27-04-21 | 10:43 | 3

Oh ja. lokale uitbaters ten behoeve van de upperlords. dat recept werd al door de Romeinen toegepast (bijv Herodes in Israel).

UpdateAvailable | 27-04-21 | 10:48

EU is dan ook in huidige vorm en erger ongewenst.

Pieterman | 27-04-21 | 12:07
-weggejorist-
Koonkluk Huis | 27-04-21 | 10:41 | 2

Nederland veroverde de wereld als Republiek, niet als koninkrijk. En waar Willem van Oranje zijn verdiensten had, is dat wel tenier gedaan door wat zijn familie en aanhangers deden met de gebroeders De Witt en daarmee de "ware vrijheid". Het is een ondemocratisch en peperduur systeem.
Ook: we veroverden de wereld vanuit opportunistisch, vrij ondernemerschap en niet vanuit een grote, machtige overheid. Ook dat model verschilt nogal van de filosofie vandaag, waarbij de overheid ongeveer op alles belasting heft en voor alles regeltjes heeft.

drs. Levi Samsonov | 27-04-21 | 10:35 | 8

@drs. Levi Samsonov | 27-04-21 | 10:53:
De Fransen ontnamen Voorburg ook nog de dierentuin. Willem V had op zijn Voorburgse buiten De Loo jarenlang bijzondere dieren verzameld. Zo had hij een orang oetan, pelikanen, kraanvogels en Kaapse zwijnen. Veel van de beesten waren meegebracht door schepen van de VOC en de WIC. Zo ook twee olifanten. Zij heetten Hans en Parkie en werden regelmatig uitgelaten in de straten van Voorburg. De Fransen voerden hen echter mee als oorlogsbuit naar Parijs. De vogels eindigden aan het Franse braadspit.

Is dit nog nieuws? | 27-04-21 | 11:01

@Grachus | 27-04-21 | 11:16:
Ja daar was Boney ook enigszins verbaasd over ja. Neemt niet weg dat deze Don Corleone ons de democratie afnam.

Graaf_van_Hogendorp | 27-04-21 | 12:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Oh en trouwens.

Koningshuis is goed voor Nederland. Als je weet waarom snap je precies waarom er maar heel weinig "republikeinen" zijn in Nederland.

Wim-Lex (en familie) levert meer op dan hij kost. Zo zuinig zijn wij Nederlanders ook wel hoor. Anders hadden we die Oranjes nooit teruggenomen.

Theodorus.Goldbach | 27-04-21 | 10:31 | 8

@drs. Levi Samsonov | 27-04-21 | 10:50: De kosten zijn in ieder geval lager dan de kosten van de cremes en parfums van Macron.

Grachus | 27-04-21 | 11:20

Hebt u daar een recente en complete kosten batenanalyse van?

F. Jacobse | 27-04-21 | 11:31

Los van de vraag of het überhaupt waar is, want erg betrouwbare analyses daarvan zijn om de een of andere reden of moeilijk te maken of moeilijk openbaar te maken, maar als de rechtvaardiging voor het toestaan van dingen moet zijn dat het meer oplevert dan dat het kost (in het financiële domein alleen?) overschrijdt de reikwijdte van dingen die toegestaan zijn de wenselijke dingen met een factor dat we misschien het best kunnen meten in machten van tien.

Mazzelstof | 27-04-21 | 13:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Als je dat hele koningshuis afschaft kun je heel Nederland een basisinkomen geven. Misschien kan Bernard jr ze onderhouden.

Tishetnetnie | 27-04-21 | 10:25

"72 procent vindt de toelage van 1,6 miljoen euro die Amalia vanaf haar achttiende jaarlijks op haar rekening bijschrijft te hoog."

Ik vraag me af welk bedrag de doorsnee Nederlandse bevolking dan wel 'redelijk' vindt: 1,2 miljoen? 1 miljoen? Acht-en-halve ton? Ik vermoed dat ze dat ook allemaal te veel vinden.

Zelf heb ik geen idee of die 1,6 miljoen te veel is. Ik zou eerst eens willen weten waaraan dat geld besteed gaat worden. Heeft Amalia straks bepaalde verplichtingen die inderdaad veel geld gaan kosten? Ze zal wel een soort van persoonlijke secretaris in dienst moeten nemen, en wellicht nog wat personeel? Aan de andere kant, als ze straks rechten of geschiedenis in Leiden gaat studeren en 'gewoon' in een Minerva studentenhuis gaat wonen, heeft ze vast geen lakei rondlopen.

Dus ik weet het gewoon niet. Als haar toelage geheel ter vrije besteding is, is het m.i. wel schrikbarend veel. In dat geval zou ik zeggen: ook voor Amalia moet de zg Balkenendenorm gelden; ze is als het ware in overheidsdienst en wordt betaald uit de algemene middelen, dan geldt ook voor haar - tot de tijd dat ze WA opvolgt en koningin van Nederland wordt - een 'ministerssalaris'; en dan hoef je echt niet op een houtje te bijten, hoor.

Dr_Johnson | 27-04-21 | 10:25 | 9

@Nutbag Deluxe | 27-04-21 | 10:35: Nee, dat is niet waar.

Rhenium | 27-04-21 | 11:30

Juliana kreeg vanaf haar achttiende een jaarlijkse toelage van tweehonderdduizend gulden. Dat was in 1927. Gecorrigeerd voor inflatie, en omgerekend in euro's, krijgt Amalia ongeveer hetzelfde. Ook Beatrix en Willem-Alexander kregen een vergelijkbaar bedrag van hun achttiende.

Rhenium | 27-04-21 | 11:34

@Rhenium | 27-04-21 | 11:34:

Ja, dat zal allemaal wel, en dat geloof ik ook wel, maar de vraag blijft staan: wat moet er van die toelage allemaal bekostigd worden?

Kijk, ik noemde boven bv een persoonlijk secretaris; ik dacht dat kroonprinsen/prinsessen die op zeker moment in dienst hebben - wellicht vanaf hun 18e - en ik snap ook dat ze veel geld kwijt zijn aan kleding; Amalia kan niet voortdurend in dezelfde broeken en t-shirts van Zeeman/Wibra rondlopen. Maar om te beoordelen of 1,6 miljoen genoeg is, te veel, of wellicht zelfs te weinig, moet je eerst een lijst zien van wat er van betaald moet worden.

Dr_Johnson | 27-04-21 | 12:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Prins Bernhard junior, de prins van alle huizenmelkers, ben ik ook niet vergeten.

unshift | 27-04-21 | 10:24 | 1

Hij doet niks verkeerd, aldus het alter ego van prins bril

davidhasseltoff | 27-04-21 | 10:46

Liep eergisteren over de kroondomeinen, waar een bordje stat dat het drie maanden per jaar afgesloten is. Dan denk ik direct weer aan de subsidies die daarvoor gegeven worden en hoe de voorwaarden voor de subsidies geschonden worden door het niet het hele jaar openstellen. Dan weet je precies met wat voor familie je van doen hebt; wetschendende profiteurs.

Franker | 27-04-21 | 10:24

Om een gezinnetje van geboorte tot graf in protocollaire gevangenschap in een gouden kooi van symboliek gevangen te houden getuigt niet van beschaving. Het is ronduit wreed. Het is hoog tijd dat deze 'Truman Show' - want dat is het - wordt beëindigd en dat de koning met zijn gezin, net zoals Truman Burbank, zijn vrijheid pakt. De koning en de koningin horen in deze tijd alleen nog thuis op een schaakbord. Free Willy...!

isitsoornot | 27-04-21 | 10:23

Kan dat “koning (en aanhang) zijn” niet gewoon een bijbaantje zijn? Net zoals prins carnaval ofzo.
En dan voor de rest “gewoon werken” voor de kost? Inc. gewoon een (vak)opleiding, solliciteren enzo.

D-Fens_1963 | 27-04-21 | 10:22

Dit soort problemen zijn makkelijk op te lossen op een win-win manier: geef iedereen de vrije keus. Oftewel richt een stichting op, Stichting Het Koninklijke Familie, die het bestaan en levensstijl van het koninklijke familie in stand houdt door ontvangen contributies van iedereen die het koninklijke familie wil steunen en lid wil zijn van de stichting.
Dit idee kunnen wij ook goed toepassen op linkse hobbies zoals ontwikkelingshulp. Haal het weg bij ons belastingen vandaan, en richt stichtingen of crowd-fund acties op.

unshift | 27-04-21 | 10:21 | 1

Leuk.

Is dit nog nieuws? | 27-04-21 | 10:20

Alhoewel ik pas geleden jarig ben geweest, voel ik me met
mijn GS kroontje, toch weer opnieuw een beetje jarig vandaag...

Paaldanseres | 27-04-21 | 10:20 | 1

Gefeliciteerd! Nog vele jaren!
<insert feestmuts emoji>

Wim Venijn | 27-04-21 | 10:39

Die aubades, waar zijn die gebleven?
"Wien Neêrlandsch bloed door d’aderen vloeit,
Van vreemde smetten vrij,"

Ichneumonidae | 27-04-21 | 10:17 | 2

Ik denk dat die Noord-Koreaanse familieverering is afgeschaft.

drs. Levi Samsonov | 27-04-21 | 10:36

Of misschien:

Debout! les damnés de la terre!
Debout! les forçats de la faim!
La raison tonne en son cratère,
C'est l'éruption de la fin.
Du passé faisons table rase,
Foule esclave, debout! debout!
Le monde va changer de base:
Nous ne sommes rien, soyons tout!

Kapitein Sjaak Mus | 27-04-21 | 10:38

Opdoeken die poppenkast.

SterF... | 27-04-21 | 10:15

Ben wel een beetje klaar met Wimpie. Dit achterhaalde instituut kan wel opgeheven worden. Levert voor anderen weer leuke uitdagingen op. Rutte for president !

Azijnist | 27-04-21 | 10:13

Koning niks kunnen en toch behoorlijk goed verdienen. Voormalig Prins Harry heeft tenminste nog gevochten in Afganhistan en kwam er achter dat, dat monarchie gedoe treurig is. Onze koning zijn grootste bijdrage is dat hij dagelijks opstaat en ruimte in beslag neemt.

EmilioEsteves | 27-04-21 | 10:12 | 2

Op veroveringstocht naar Afghanistan ! Kolonist spelen...

Is dit nog nieuws? | 27-04-21 | 10:55

Wat zou het toch geweldig zijn als uit zou komen dat Maxima op een buitenlandse solitrip is vreemd gegaan met een stoere Latino Toy boy. Eerst wordt alles ontkend, later wordt toegegeven dat er toch wel iets gebeurd zou kunnen zijn, nog later duiken er foto's op waarop zij die Latino heftig staat af te bekken en nog later blijkt dat ze al langere tijd aan de gang is met hem en als toegift blijkt dat ze nog meer stiekeme buitenechtelijke contacten heeft gehad. Dat zou het koningshuis weer interessant maken en prachtig materiaal voor Lucky tv.

Arnold Layne | 27-04-21 | 10:11 | 2

Zou een mooi verhaallijntje kunnen zijn voor een goeie pornofilm.

Paaldanseres | 27-04-21 | 10:22

Ben het Oranje Zwartbroek aan het lezen, . . . Nee de vlag gaat hier niet meer uit.
Enkel en alleen op 4 en 5 mei.

Hebbiehemookweer | 27-04-21 | 10:11

Ik vertrouw mezelf nog niet. Liet vanochtend een scheet, komt er een eetlepel jus mee in mn enige oranje onderbroek. Fijne koningsdag allen!

Rest In Privacy | 27-04-21 | 10:11 | 1

Wat een fantastische bijdrage zeg!

TrickMeister90 | 27-04-21 | 10:58

Nederland: "Wimpie, wil jij koning zijn!!!"

Wim-Lex: "NEE!"

Nederland: "Pleasssssseeeee"

Wim-Lex: "Maaaaammmm, nee ik zei toch, wil ik niet"

Nederland: "WIMPIE WIMPIE WIMPIE"

Wim-Lex: "Oke... Ik ga het proberen en mijn best doen, maar ik heette Prins Pils voor een reden he!"

Nederland: "Jeeeeeeh!"

Theodorus.Goldbach | 27-04-21 | 10:10

Ik dacht als kind dat de Koning de baas en de aanvoerder van het leger was. In die tijd was Juliana Koningin en ik maakte mij zorgen hoe zij het leger kon aanvoeren als de Duitsers terug zouden komen.

JvanDeventer | 27-04-21 | 10:07 | 4

Willem is 3/4 mof, Maxima komt ook niet uit een onbevlekt nestje.... je weet het nooit zeker he.... Met z´n patser-boot is hij wel als eerste weg als de pleuris uitbreekt.

Jan Lange3373 | 27-04-21 | 10:12

@Jan Lange3373 | 27-04-21 | 10:12:
Dat Willem-Alexander nogal een mof is, is in Europa niets bijzonders. De Duitsers waren bij zowat alle vorstenhuizen van Europa heel gebruikelijke huwelijkspartners. De onlangs overleden "Engelse" prins Philip had ook flink wat Duits bloed.

JvanDeventer | 27-04-21 | 10:25

@JvanDeventer | 27-04-21 | 10:25: Prince Philip of Greece and Denmark, born in Greece, but his family was exiled from the country when he was eighteen months old

Vluchtelingen

Is dit nog nieuws? | 27-04-21 | 10:45
▼ 1 antwoord verborgen

Sinds vorig jaar vlag ik niet meer voor deze Pipo.
Prins Pils & Lijpe Lettie.

Jan Lange3373 | 27-04-21 | 10:06

Wie geeft die jongste kledingadvies dan, zo laat je dat kind toch niet over straat gaan.

normanius | 27-04-21 | 10:05 | 1

Nou speel je wel de boomer-ouder he?

Papa Jones | 27-04-21 | 10:08

Wie de vlag met wimpel niet uit heeft hangen vandaag is niet koningsgezind.

Twee Jeetjes | 27-04-21 | 10:05 | 1

In Vlaanderen hebben we een vlag om te tonen dat we niet koningsgezind zijn.

Lt-Kol Kilgore | 27-04-21 | 10:07

Ik vertrouw die polls van de NOS over dat koningshuis nooit zo.
Ik heb Kysia Hekster iets te vaak op het onderwerp zien klaarkomen.

wapster | 27-04-21 | 10:05

Stel je bent de baas van een multinational en je moet naar Japan, Z-Korea, China en Thailand. Wie neem je mee: Rutten en Hoekstra, of Willem-Alexander en Maxima.

small_town_dude | 27-04-21 | 10:03 | 8

Maxima.

VanBukkem | 27-04-21 | 10:10

In dit geval een echte kerel.. Maxima dus

DeviousDick³ | 27-04-21 | 10:22

"Zo geeft 66% van de mannen aan dat ze te door Corona weinig fysiek contact hebben". ik snap wel waarom jullie kiezen voor Maxima.

Acidstain | 27-04-21 | 10:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Nee, we moeten een koningshuis hebben, anders krijgen we een president. O ja? Moet dat? Gaat dat automatisch of is dat gewoon een ingeslepen iets waar niemand echt goed over heeft nagedacht. Volgens mij kun je heel goed zonder koningshuis en/of president.
En als je dan toch zo'n hekel hebt aan een president, dan zul je ook wel een hekel hebben aan de EU, want daar zit er (in titel) een, en daar heb je ook niet voor gekozen.

Broadsquire | 27-04-21 | 10:03

Leve de Republiek! Weg met de roofridders!

En nee, een een president wil ik ook niet want dat is een overbodig wormvormig aanhangsel (hoe leuk het partijkartel dat vindt).

Louter Leuter | 27-04-21 | 10:02

Een boel mensen willen dat Nederland, Nederland blijft. In mijn beleving hoort het Koningshuis daar ook bij. En niet alleen Zwarte Piet. Mensen die willen dat Nederland, Nederland blijft maar wél het Koningshuis willen afschaffen, begrijp ik niet.

Leptob | 27-04-21 | 09:59 | 6

Als tijdreizen mogelijk wordt, kunt u die vraag aan de gebroeders de Witt stellen.

DeviousDick³ | 27-04-21 | 10:24

Mijn Nederland was de tijd Floris V en de gewesten. De tijd van Erasmus. De tijd van de Gouden Eeuw en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. De tijd van Piet Heijn, Tromp en de Ruyter. De tijd van Huygens, en later Onnes, van der Waals en Lorentz, en ook Oort en Kuipers. En wat dacht u van onze tijd, met Fokker, Koolhoven, Philips, Stork, van der Grinten, van Doorne en de jongens/meiden bij ASML?

De roofridders komen in mijn lijstje niet voor.

Louter Leuter | 27-04-21 | 10:26

@Louter Leuter | 27-04-21 | 10:26: Jij begrijpt Baudet.

isitsoornot | 27-04-21 | 10:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vind het koningshuis hetzelfde als een abbonement op de Volkskrant; je moet het wel hebben om op te kunnen zeggen.

Bootvisser | 27-04-21 | 09:57 | 1

Hahaha, het zijn van die dingen de je steeds vergeet op te zeggen waardoor het hele circus door blijft lopen.

Dirk III | 27-04-21 | 10:00

Schokkend.
28% van de Nederlanders vindt het ok dat een kind van 18 een jaarlijkse uitkering van ons belastinggeld krijgt van 1,6 mln Euro, enkel en alleen omdat ze uit de juiste kut geperst is.

jemagookniksmeer | 27-04-21 | 09:53 | 7

@Papa Jones | 27-04-21 | 10:00:
Daar gaan we dan maar van uit zonder sluitend DNA bewijs.

2voor12 | 27-04-21 | 10:03

@2voor12 | 27-04-21 | 10:03: Gezien de uiterlijke trekken van Amalia is het bijna godsonmogelijk dat het niet van Willie is. Of denk je dat ze vreemd gaat met een Willie 'look-a-like'?

Grachus | 27-04-21 | 12:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Ha! Na de viruswappies komen nu de republikeinen.

omanders | 27-04-21 | 09:53 | 2

Oh, dus als je iemand, die claimt door God op zijn zetel gezet te zijn, niet zo hoog hebt zitten dan sta je gelijk aan een virus wappie.
Framen kun je leren.

Dirk III | 27-04-21 | 09:58

@Dirk III | 27-04-21 | 09:58:
Republikeins wappie

Wim Venijn | 27-04-21 | 10:00

Wat een gezeur en gemopper weer hier. Is toch leuk om een Koning te hebben. Er zijn nog maar zo weinig landen die ook koninkrijk zijn. De beste man doet geen mens kwaad en heeft er niet zelf voor gekozen. Een president is niks aan en oersaai. Kijk maar naar landen als Duitsland, Zwitserland enz. En die kosten. Nou nou, een paar euro per jaar per persoon. Hij was een beetje dom om naar Griekenland te gaan, moeten we hem dat nou de rest van zijn leven kwalijk nemen. Kom op zeg. En populariteitscijfers zijn zo wisselend. Als er morgen iets vervelends met hem of iemand van zijn familie gebeurt, dan schieten ze weer omhoog. Kijk maar naar Engeland. In de tijd van het overlijden van Diana werd Elisabeth verguisd. Nu is zij weer zeer populair mede naar aanleiding van overlijden van Philip.
Dus mensen geniet van Koningsdag en prijs je zegeningen.

Kattie | 27-04-21 | 09:51 | 9

Hoezo president oersaai? Ik herinner mij een president van de verenigde staten, en dat is nog niet eens zo heel lang geleden, dat was echt lachen gieren brullen.
O god, wat mis ik Donald Trump.

VanBukkem | 27-04-21 | 10:07

@VanBukkem | 27-04-21 | 10:07: ik bedoel een president ZONDER macht zoals in Duitsland en Zwitserland, want zo zou een president in Nederland er uit zien. Zie de discussies al weer op GS komen. Die eikel als president, waardeloos enz enz. Laten we het toch lekker houden zoals het is.

Kattie | 27-04-21 | 11:53
▼ 6 antwoorden verborgen

En dan? Een aangewezen president? Dan krijg je een Hermannosaurus Tjeenkus Rex als staatshoofd. Doe mij Willy Rex maar...

Enter Yeti | 27-04-21 | 09:50 | 1

Waarom een president. Ik zou zeggen geen van beiden. Je hebt helemaal geen president nodig.

Broadsquire | 27-04-21 | 10:06

Alle leeghoofdigen een fijne dag gewenst.

Cor Netto | 27-04-21 | 09:49

Oranje boven, oranje boven, op zolder in een ouwe doos.

squadra | 27-04-21 | 09:49

Schaf dat koningshuis toch af nog.
Maak van die paleizen maar musea, openstellen voor het volk.

Eduardo- | 27-04-21 | 09:49 | 3

Je moet zeggen, voor de mensen die het betaald hebben.

Dirk III | 27-04-21 | 10:02

Of AZC's voor de zielige boutelanders van maken, zou ook kunnen...

Paaldanseres | 27-04-21 | 10:02

Maar hij mag dan toch nog wel drie maanden op het kroondomein 't Loo gesubsidieerd blijven jagen, hoop ik ?

Tinie | 27-04-21 | 10:04

Wilm het kop d'r schaif op stoan!

GKJP | 27-04-21 | 09:48 | 1

Heerlijk! Doe dat vaker int Grunnings.

Normpje | 27-04-21 | 10:49

verdienen ze eigenlijk wat met hun 'portretrecht' ? al die koffiemokken en koektrommels dan..

small_town_dude | 27-04-21 | 09:48

Gewoon afschaffen dat koningshuis. Vertier voor een handjevol bejaarden, Maartje van Wegen en Johan Vlemmix, en verder voegt het niets toe. Daarnaast staan die bolle en zijn golddigger dusdanig ver van de normale samenleving af dat ze niet eens de schijn van begrip kunnen opbrengen, en zichzelf keer op keer maximaal vergrijpen aan gemeenschapsgeld.

Het is van de zotte dat er anno 2021 een buil belastinggeld overgemaakt wordt aan iemand die toevallig in het juiste nest geboren is. Kaalplukken en met pek en veren het land uitjagen.

ViagraFalls | 27-04-21 | 09:45 | 1

Hear, hear! Lang leve de republiek. Het is inderdaad van de zotte. Bovendien heeft die WimLex ook geen enkele gun-factor met z’n papperige kop. Wég met die rare man.

Ceristimo | 27-04-21 | 09:47

De foto is binnen! Het land mag weer hun mening geven over de Kleding van de Koninklijke Familie.
Maxima is volledig richting afrikaans gegaan, inclusief een lap op haar kop. Dochter nummer twee (in het blauw) lijkt wel birkenstocks te dragen>
Dochter nummer één is door een kapper geholpen.
Dochter nummer drie is nog te jong voor heupen, iets te kort rokje voor het weer (hier in 010 is het nog veel te koud).
Tot zover uw mode-loze reporter uit Rotjeknor.

EEnzame SchizofrEEN | 27-04-21 | 09:44

Heeft Bij1, KOZP, BLM of een andere racistische splintergroepering zich al gemeld over het afschaffen van deze "verheerlijking van onderdrukking"-dag?

Odin | 27-04-21 | 09:43 | 5

@Wim Venijn | 27-04-21 | 09:49: zit je nu Akwasi aan een plekje te helpen?

DeviousDick³ | 27-04-21 | 10:28

@DeviousDick³ | 27-04-21 | 10:28:
Misschien moeten we er democratisch over gaan stemmen, wie de beste neger voor Amalia is. Ik zie John de Mol al zo'n show in elkaar zetten.
SJW/BLM goedgekeurd.

Wim Venijn | 27-04-21 | 10:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederland is helemaal niet verdeeld over de monarchie en die schofterige toelage voor Amalia.
De ruime meerderheid is negatief, het komt niet eens in de buurt van de 50-50.

Dus blijft het zoals het is.

Want zoals met alle zaken in dit 'land': de drammende allesbepalende minderheid, gesteund door de hun gelijkgezinde msm, krijgt alles voor elkaar.

Realism Is All | 27-04-21 | 09:42

Wat een azijnzijkers , gewoon leuk dat koningshuis !

elevator | 27-04-21 | 09:41 | 2

Kan je ons uitleggen wat er leuk aan is? Ik kan eigenlijk niets bedenken, behalve WC-pot werpen.

WalterSobchack | 27-04-21 | 09:44

Ik als lid van het EenVandaag Opinipanel, heb die vraag ook wel eens voorgelegd gekregen: hoeveel vertrouwen heeft u in Koning Willem Alexander?
Maar hoe moet je die vraag nou dan interpreteren? Ik ga er maar vanuit dat hetgeen hij doet, hij dat goed doet. Geen idee wat ie allemaal doet.
Ik heb het volste vertrouwen in de Koning totdat het tegendeel is bewezen. Dat hij tijdens corona even naar Griekenland ging en daardoor het volk, ohnee de media, helemaal los ging doet niets af aan mijn vertrouwen in hem. Ik vertrouw hem gewoon.

Leptob | 27-04-21 | 09:38 | 8

Ik zit al bij het Opiniepanel van EenVandaag toen ze nog TweeVandasg heetten. Ik heb nog nooit gehad dat mijn antwoord in de uitslag terecht kwam. Volgens mij staat de uitslag al vast voordat ze de vragen stelken. De echte antwoorden gaan via Ipsos dan naar Rutte in overzichtelijke tabellen en grafieken. Het Panel is slechts dat Rutte een beeld heeft hoe zijn beleid bij de burger terecht komt.

Twee Jeetjes | 27-04-21 | 09:47

@Lorejas | 27-04-21 | 09:46: Ik ken die uitzendingen. Goede programma's. Maar ja, ik denk maar zo, wat zou je zelf doen? De samenleving staat bol van ikke, ikke, ikke. Ik kan hier niet wakker van liggen.

Leptob | 27-04-21 | 09:53

Als ik de Koning was? Zweep erover; iedereen onbetaald mijn fabrieken in.

Lorejas | 27-04-21 | 10:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Overbetaalde varkenshouder, hij is.

Montgomery Burns | 27-04-21 | 09:36 | 1

Knor knor

Papa Jones | 27-04-21 | 09:51

Toen Nederland nog een Republiek der Zeeven Vereenigde Provinciën was, was Noord-Brabant nog maar een wingewest, land veroverd op de Soanjaarden tijdens de Tachtigjarige Oorlog. In Breda stond wel het kasteel van de voorouders van de Oranje Nassau's en heel West-Brabant was particulier bezit van de Oranje Nassau's, dat heet daarom nu nog Nassau-Brabant in de archieven. Maar verder was Noord-Brabant gewoon een kolonie voor het verder protestantse Nederland. De katholieken moesten hun kerken afstaan aan de protestanten, katholieke diensten mochten niet in de publieke ruimte maar moesten in het geniep in schuilkerken. Koning Lodewijk Napoleon heeft dat na 140 jaar teruggedraaid en moesten de protestanten de kerken teruggeven aan de katholieken. Maar er waren toen al zoveel katholieken bijgekomen dat de kerken te klein waren. Toen heeft architect Pierre Cuijpers van Rermond wel 100 nieuwe kerken laten bouwen in Noord-Brabant. Die stenen beelden van de ommegang in de kathedraal van Paramaribo zijm ook van het atelier van Pierre Cuijpers gemaakt van Limburgse mergel.

Republieke was toen dat wie de meeste centen had het meest te vertellen had. Er waren geen uitkeringen, moeders stierven op het kraambed na de geboorte van het 8e kind aan de kraamkoorts omdat de dokter en de vroedvrouw hun handen niet wasten. Zelfs de vrouw van de dokter ging dood aan de kraamkoorts op het kraambed. Af en tie ongekookte koeienmelk drinken, ach waarom ook niet, hup weer een dooie. Hoge heren uit het noorden kwamen de dienst uitkmaken in Brabant, er was nog geen zelfbestuur. Die blauwe boerenkiel tijdens carnaval is de kiel van de veteranen soldaten van de oorlog met België in 1831. Het eerste stoomschip dat de Atlantische oceaan overstak kwam terug van Suriname en belegerde toen Fort Lillo bij Antwerpen en heeft ook geschoten tegen de Belgen!

Dus volgens mij gaat een republiek een zootje worden. Je ziet het aan de Tweede Kamer nu. Ze laten zich al die jaten al de mond snoeren door de regering en doen er niets aan. Er gaat echt weer hetzelfde kabinet terugkomen dat ze nu naar huis gestuurd hebben. Dus dan weet je het. Alleen GeenStijl houdt voet bij stuk. Daarom zit ik hier. Dus hou het nou maar bij een monarchie. De komende twintig jaar hebben we prachtige babes als princessen om tegenaan te kijken in de nieuwsblasdjes. Dan kan the British Royal Family niet aan ons tippen toch?

Brabant hier | 27-04-21 | 09:35 | 6

@Wasbakplasser | 27-04-21 | 09:48:
Wie de vader is van Koningin Wilhelmina heeft het Nederlandse volk met de mantel der liefde bedekt, en daar zul je het mee moeten doen.

Twee Jeetjes | 27-04-21 | 09:54

Allemaal randzaken van 200+ jaar geleden erbij halen om uit te leggen waarom een republiek niet zo werken.... je moet het van ver halen om dat boevennest te verdedigen.

SterF... | 27-04-21 | 10:28

@EEnzame SchizofrEEN | 27-04-21 | 09:50: Elizabeth was in haar tiener jaren echt geel lelijk ding. Ik zou 'r gedaan hebben

DeviousDick³ | 27-04-21 | 10:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Heb een uurtje geleden de vlag weer uitgehangen. Voor onze koning der uitkeringstrekkers. Ze halen er het Maximale uit. Hun cijfers nooit in het ROOD, alles keurig WIT en nooit een envelop in het BLAUW.

MoorCopJoris | 27-04-21 | 09:33 | 4

@Nederlandop1 | 27-04-21 | 09:35: Correctie: het gezin geeft geen cent uit. Er wordt door Eindhoven 2 miljoen tegenaan gesmeten. Stadspromotie mag wat kosten.

EEnzame SchizofrEEN | 27-04-21 | 09:51

@Nederlandop1 | 27-04-21 | 09:35:
Dat is zeker zo. Ze wist het te brengen. Nu proberen ze meer 'één van ons' te zijn, meer doorsnee a.h.w. Maar dat is erg lastig. Want juist mede daarom worden de verschillen duidelijker. De Belgische prinses krijgt bijv. nog geen toelage.

Verder wens ik iedereen een oranje overgoten dag toe uiteraard. Veel oranje met weinig bitter haha

MoorCopJoris | 27-04-21 | 09:58

@EEnzame SchizofrEEN | 27-04-21 | 09:51: Het punt van origine wijkt wat vanuit een dergelijk standpunt wellicht af, echter de uiteindelijke herkomst .. Belasting gelden ..

En met dat gezegd, "Eindje" is een mooie stad. Afgezien van wat rellen, zo nu en dan.

Nederlandop1 | 27-04-21 | 10:29
▼ 1 antwoord verborgen

Kan Maxima niet in de playboy?

Porta | 27-04-21 | 09:32 | 3

Een vriend van mij is necrofiel, die zou dat wel leuk vinden (met dank aan theo)

de visser | 27-04-21 | 09:41

Nee.

squadra | 27-04-21 | 10:03

@de visser | 27-04-21 | 09:41: En die vriend is toevallig ook begrafenis ondernemer ?

Lt-Kol Kilgore | 27-04-21 | 10:14

Kunnen de mensen die vóór zijn geen potje maken om lekker zelf het hele circus te bekostigen?

Zeebonkus | 27-04-21 | 09:31 | 1

Stel die vraag eens als het om de energietransitie of huisvesten van asielzoekers gaat.

Papa Jones | 27-04-21 | 09:54

Gefeliciteerd Godmens Alex.

RickTheDick | 27-04-21 | 09:31

Alleen al door de BTW op de oranje artikelen en Koningsdag gerelateerde events hebben we de kosten van het Koningshuis er al uit. Daar komen de inverdien opbrengsten van alle toeleveranciers, media etc nog bij. Puur financieel is het zeer rendabel, ondanks het zure plempselgehalte in dit topic.

de Voorzittert | 27-04-21 | 09:30 | 6

Nee hoor, ik kan me erg vinden in de kritiek op erfopvolging. Maar altijd maar schreeuwen over die toelages; daar doe ik niet aan mee nee. Chrezusjistus weet blijkbaar precies hoe de Business Case eruit ziet maar ik zet er enige vraagtekens bij. Je hoeft er geen voorzittert van een Oranje vereniging voor te zijn om in te zien dat de familie een flinke economische boost geeft aan dit land. Zowel direct als indirect.

de Voorzittert | 27-04-21 | 09:45

@de Voorzittert | 27-04-21 | 09:45: Over erven gesproken: heb je de kosten ook meegenomen van het feit dat het staatshoofd geen erfbelasting betaalt? De andere prinsen en prinsessen wel, maar dat is vorige keer opgelost door voor miljoenen een hele zwik kunst te verkopen aan het rijk, onder de 120%-regeling voor kunst uit een erfenis. Probleem is alleen dat die kunst niet naar het rijk is gegaan maar gewoon nog bij die lui thuis hangt.

Beetje hetzelfde verhaal als de paleismeubels die aan het rijk verkocht zijn maar gewoon in de prive-vertrekken bleven staan. Het rijk was hiermee wel opeens verantwoordelijk voor het onderhoud van die meubels, terwijl voorheen het koningshuis daarvoor betaalde uit hun vaste toelage. Die toelage is niet naar beneden aangepast.

Hoezeer de puissant rijke Oranjes zich als kruideniertjes gedragen bleek wel uit de landbouwsubsidie die Bea aanvroeg voor een paar olijfbomen die ze op haar buitenverblijf in Italië liet planten. En uit de reactie bleek ook wel dat ze zelf verdomd goed wisten dat het een beetje lullig zou overkomen, want: "Nee er is absoluut geen subsidie ontvangen, dat wil zeggen dat die wel ontvangen is maar je krijgt hem automatisch, waarmee ik bedoel dat je hem wel degelijk aan moet vragen maar dat dat door iemand uit de hofhouding is gebeurd, en Bea van niets wist. Ondanks haar handtekening op de aanvraag"

Muxje | 27-04-21 | 10:00

Heb je ooit van de gelijkenis van het gebroken raam gehoord? Zoek het even op anders, want dat is jouw denkfout.

unshift | 27-04-21 | 10:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Bakken met gekregen geld, een totaal nutteloos leven in een parallelle poppenkast waarvan het deurtje eens in de zoveel tijd wordt geopend.
En Bilderberg is een ideetje van die Bernhard, die geen verzetsheld maar een rondneukende en geldgraaiende nazi bleek te zijn.(Zwartboek Oranje)

Eppo | 27-04-21 | 09:28 | 3

Bernhard heeft ook slechte dingen gedaan hoor.

Ruimedenker | 27-04-21 | 09:30

Edoch, dat we destijds tijdens staatsbezoeken in het buitenland nog enigszins serieus werden genomen, hebben we te danken aan prins Bernhard. Juliana snapte er helemaal niks van.
En behalve dat prins Bernhard zelf serieus genomen werd, heeft ie er zelf ook nog een boel serieus genomen.

VanBukkem | 27-04-21 | 09:44

@Ruimedenker | 27-04-21 | 09:30: De vader des vaderlands Willem van Oranje was helemaal een foute. Er zijn veel boeken over geschreven maar de auteurs worden steevast verketterd. Helamaal in stijl dus.

squadra | 27-04-21 | 10:12

Heeft zich nog geen gekwetste neger gemeld die stelt dat het koningshuis racistisch is omdat er te weinig zwart in zit?

Veepert | 27-04-21 | 09:27 | 5

@Zeebonkus | 27-04-21 | 09:33: Kwam er één gekleurd persoon bij, kidnapt die gelijk een prins en neemt die mee naar het buitenland!

EEnzame SchizofrEEN | 27-04-21 | 09:54

Wacht maar waar die bolle mee thuis komt straks! Nkwofo Mzumbe, prins uit Nigeria...

SterF... | 27-04-21 | 10:32

@EEnzame SchizofrEEN | 27-04-21 | 09:54: een vreemde zeker? die verdwaald is zeker ?

DeviousDick³ | 27-04-21 | 10:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben geen onderdaan

Diederik_Ezel | 27-04-21 | 09:26 | 1

Betaalt u netjes belasting? U blijft netjes thuis als er op het Malieveld gestaakt wordt? Dan gedraagt u zich onderdanig...

EEnzame SchizofrEEN | 27-04-21 | 09:55

Als deze roofridder ook maar een greintje fatsoen in zijn donder had zou hij de “kroondomeinen” vrijgeven. Maar zodra het ze echt iets kost geeft deze oplichtersfamilie niet thuis. Lees het Oranje Zwartboek. Leve de republiek!

Grifverkeerd | 27-04-21 | 09:25

Geen moeite met het koningshuis. Onze staatsinrichting is misschien helemaal zo gek nog niet: een staatshoofd met maar weinig echte macht, en een regeringsleider die "eerste onder gelijken" is. Dat geeft een redelijk stabiel bestuur in plaats van een strijd en een enorme wisseling van de wacht bij elke verkiezing. Het maakt ons wat minder slagvaardig, maar ons gebrek daaraan komt volgens mij veel meer door onze risicomijdende en consensus-zoekende cultuur.

Ook geen moeite met de toelage van de leden van het koningshuis... maar laat die familie dan ook maar gewoon belasting betalen. En trek de toelage in van prinsesjes die weer op belastingontwijking betrapt worden. Van het koningshuis mogen we hogere standaarden verwachten.

Hoewel... wat ik wel een beetje mis in ons koningshuis is de stoute prins. Die aldoor in allerlei onbenullige schandaaltjes verwikkeld is, buiten de deur neukt, op bedreigde diersoorten jaagt, verkeerde dingen zegt, en met foute dictators op nog foutere jachten gaat spelevaren.

Muxje | 27-04-21 | 09:25 | 4

Ik vind Prins Bril fout genoeg.

Alco-de-Holist | 27-04-21 | 09:34

Zo'n prinsje die zich dan laat fêteren door de Epsteins van deze wereld. Ja leuk idee.

de visser | 27-04-21 | 09:37

@Alco-de-Holist | 27-04-21 | 09:34: We zoeken iemand 'fout met jeu'. Over Prins Bril zal nooit een sappig verhaal naar buiten komen, want die zijn er niet.

Grachus | 27-04-21 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

Dat superjacht van 350 miljoen is vast een verjaardagscadeuatje voor Willem, een verrassing, daarom mocht niemand de naam van de eigenaar weten.

Mr_Natural | 27-04-21 | 09:24

Heeft deze man ook zijn vaarbewijs gehaald of ontheffing geregeld.

telefoontje | 27-04-21 | 09:24 | 1

Voor regelmatige passagiers van de KLM is het te hopen dat hij zijn vliegbrevet heeft gehaald.

Glasgow Argus | 27-04-21 | 09:25

Laat die ipsos eens hetzelfde onderzoek doen. Maar dan ipv wimlex, maxima en koningshuis een onderzoek naar rutte, kaag en kabinet.

Jos Tiebent | 27-04-21 | 09:23

Rechts was altijd de grootste supporter van het koningshuis. Veel reaguurders zijn extreem rechts. Wat is er misgegaan?

oldandwise | 27-04-21 | 09:22 | 3

PVV is niet extreem- rechts.
PVV is socialistisch, dus stop aub met stom ouwehoeren.

Ruimedenker | 27-04-21 | 09:25

Extreem rechts maar liefst. Poeh he

de visser | 27-04-21 | 09:34

Ik ken geen enkele extreem-rechtse reaguurder. Waar haalt u het vandaan? Overigens was extreem-rechts meestal juist anti-monarchistisch. Het stond hun heilstaat in de weg.

Grachus | 27-04-21 | 11:45

Zou Putin zijn buurman al gefeliciteerd hebben?

Red shirt | 27-04-21 | 09:22 | 3

Hoe zou dag gaan tussen die twee? 'Goedemorgen ouwe doctator'. 'Nee, jij bent lekker democratisch gekozen. Biertje?'

Red shirt | 27-04-21 | 09:25

Ontmoeten die mekaar niet af en toe ergens in een of ander resort waar ze vervolgens elk een fles wodka achteroverslaan ?

Lt-Kol Kilgore | 27-04-21 | 09:31

@Red shirt | 27-04-21 | 09:25:
Met dat verschil, dat LexiMa geen reet te vertellen heeft.
Geen macht.
Best frustrerend, koning zonder macht of kracht.
Dan ben’k liever Putin.

Ruimedenker | 27-04-21 | 09:32

Draagvlak onder de 50% is exit. Nog 3 jaar denk ik

jack_gouda | 27-04-21 | 09:21 | 2

Ben jij gek joh, dan moeten ze gaan werken.

TonAlias | 27-04-21 | 09:39

En Rutte wordt dan zeker de president? Hij speelt het wel slim. Met al die persconferenties ziet hij er al uit als president en is de functie van koning opeens overbodig geworden.

Alexander des Burgus | 27-04-21 | 09:47

Ik vind dat de koning een meer verbindende actieve rol moeten hebben. Politiek, economie, wappies.
Het is nu allemaal een grote ceremoniële bende.

ruudvangeelen | 27-04-21 | 09:20 | 3

Hoe zie jij een actievere verbindende rol van de koning voor je? Misschien heb je gelijk maar ik ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk zou moeten werken. De koning als een soort rijdende rechter?

Muxje | 27-04-21 | 09:27

Van mij mag die hele familie vertrekken naar Griekenland en daar voorgoed blijven. Kunnen ze een handeltje in olijven beginnen of zo. Wat ze achterlaten wordt bij opbod verkocht en teruggegeven aan de bevolking van Nederland.
Koningshuizen zijn van de jaren 1700, toen men nog in dat soort sprookjes verhalen geloofde.

Broadsquire | 27-04-21 | 09:20 | 2

Bij opbod verkopen en dan de illusie hbbn dat t teruggegeven wordt aan de bevolking.. whaha. Feitelijk komt dat er op neer dat u dr nooit een voet over de drempel zal zetten, een rijke stinkerd dr woont en dat van de opbrengst in uw achtertuin een windmolen wordt geplaatst. Ooh en most important geen old school konings- koninginnedag meer!

Flow82 | 27-04-21 | 09:28

Koningshuis verdwijnt binnen 30 jaar vanzelf naar Griekenland. Met veranderende samenstelling van de bevolking verdwijnt automatisme van de legitimiteit van het Koningshuis. Wat heeft iemand die in Eritrea, Polen, Marokko of Bulgarije geboren is met Oranje? Koloniaal verleden erbij plus EU sausje eroverheen, nee, dat overleeft het koningshuis niet.

Bataafje | 27-04-21 | 09:35

Koningsdag is de nationale feestdag voor mentaal uitgedaagden.

FogerRederer | 27-04-21 | 09:20 | 3

Religieuzen hebben de rest van het jaar.

Sinterbikske | 27-04-21 | 09:26

Daar hebben we er momenteel 17 miljoen van.

TonAlias | 27-04-21 | 09:40

Niet met uw mond vol praten, Ton.

FogerRederer | 27-04-21 | 09:41

Ik ben voor het koningshuis en doneer ook regelmatig voor GS (voor de goede orde). Koningshuis waarom, het verbindt maar ook dat het werkelijk wat betekent in bijv. Duitsland of Polen (ja idd Polen) stel nu dat Cohen president was en hij zou op bezoek gaan bij een deelstaat in Duitsland dan heeft dat toch een totale andere uitstraling dan Koningin Maxima of de princessen. Japan is bij elke gebeurtenis groots vertegenwoordigd in Nederland omdat ook de keizerin meekomt. Zou bij de denkbeeldige president Cohen er 1 iemand de kap van de lens halen als er iets in z'n leven gebeurt. Daarom kun je het belang van het koningshuis alleen maar onderschatten. En waarom doneer ik nou, omdat het gewoon gezellig lezen is op geenstijl, een ietwat ander geluid.

Schilder58 | 27-04-21 | 09:19 | 2

Ok een punt

ruudvangeelen | 27-04-21 | 09:22

Je moet er toch niet aan denken dat de Nederlandse bevolking Kaag als president kiest. Geef mij het Koningshuis maar, een ijzersterke waarborg tegen dat soort foute figuren.

Grachus | 27-04-21 | 11:49

Lachen!
De meeste kroontjes in de paneels vinden de Keuning maar niks en lopen zelf met een kreuntje.
Wie wil er nou geen King zijn?

Ruimedenker | 27-04-21 | 09:18 | 1

Kroontjes kosten geld. De kroon te veel geld. Kroontjes krijg je nog wat voor terug. Van de kroon niks.

Lorejas | 27-04-21 | 09:19

Ik zie dat jullie werknemer het goed heeft in zijn bescheiden woning.

Lt-Kol Kilgore | 27-04-21 | 09:18

Snap nu ook de betekenis van Oranje bitter.

likdoorn | 27-04-21 | 09:18

Wim-Lex straalt ook niet echt uit dat het koningschap hem ook maar aan zijn harige zak zal jeuken.

Buitenlandse vakanties liggen hem een stuk beter en ik wens hem en de familie dat ze daar van mogen genieten, maar dan voltijds.

In de context van de globalisering past een koningschap totaal niet meer. De Oranjes hebben zich met hun Bilderberg-club ingezet voor hun eigen irrelevantie en het is nu wel mooi geweest.

Ik pleit voor de oprichting van een Committee tot Ongedaanmaking van de Historische Vergissing van 1813, die een mooi afscheidscadeau voor de uitvreters Van Oranje zal organiseren.

Glasgow Argus | 27-04-21 | 09:17 | 4

@Harry.Langezwaal | 27-04-21 | 09:23: De Zwitsers hebben een beproefd systeem voor de functie van Staatshoofd. Om beurten doet een van de ministers dat.

En ik heb internationaal nog nooit iets gezien van een gebrek aan succes van de Zwitserse economie vanwege het feit dat ze geen Koning hebben. Integendeel.

Glasgow Argus | 27-04-21 | 09:28

@Glasgow Argus | 27-04-21 | 09:28: Juist

Zapata10 | 27-04-21 | 09:30

@Glasgow Argus | 27-04-21 | 09:28: Duitse president Balkenende norm geen macht en betaald gewoon belasting.

Zapata10 | 27-04-21 | 09:31
▼ 1 antwoord verborgen

U, de onderdaan van.... Neen, ga weg!

Lorejas | 27-04-21 | 09:16

Aangezien de Nederlander niet bestaat, vraag ik me af waarom we een koningshuis hebben? Laten we lekker terug gaan naar de tijd van de Republiek der twaelf Verenigde Nederlanden. In mijn ogen maakt het Koningshuis deel uit van de enge Bilderbergclub en heeft van alles voor ogen behalve het belang van Nederland.

Jeroen65 | 27-04-21 | 09:16

Overbodige kolderieke duur betaalde kolder.

Lievewitteman | 27-04-21 | 09:16

Ik kan hem goed hebben. En die chick van hem is een kanjer! En voor de rest hebben we groter uitdagingen om ons druk over te maken. Vind ik.

Happy People | 27-04-21 | 09:16

En toch zou ik Máxima niet overslaan...

eerstneukendanpraten | 27-04-21 | 09:15 | 5

Ik denk dat ik vandaag mijn 'ik heb Maxima geneukt' t-shirt maar weer eens aan doe.

VanBukkem | 27-04-21 | 09:23

@Lt-Kol Kilgore | 27-04-21 | 09:34:
De RVD heeft mij al eens eerder op de korrel gehad ja.

VanBukkem | 27-04-21 | 10:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Hup Nederland, leve de Koning!

dhrat | 27-04-21 | 09:14

Ik heb het vanaf mijn twintigste ergens het duurste bijstandsgezin van Nederland genoemd. Er verandert niets door. Over 100 jaar zit die dikke Amalia er nog gewoon met nog een paar extra door u en mij betaalde landgoederen over de grens voor haar vermaek.

Dirk III | 27-04-21 | 09:14 | 3

Prachtig: Duurste bijstandsgezin van Nederland! Ik ga hem lenen van je.

Lievewitteman | 27-04-21 | 09:15

..... bijstandsgezin met 1 persoon eerste generatie (Maxima) en 3 personen tweede generatie (dochters) Niet-Westerse migratieachtergrond.

(“Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Wie zelf in het buitenland is geboren, hoort tot de eerste generatie, wie in Nederland is geboren, hoort tot de tweede generatie.”

Wering | 27-04-21 | 10:55

Elk land krijgt de koning dat het verdient.

Mr_Natural | 27-04-21 | 09:13 | 2

Wij zitten meer opgezadeld met een idioot uit het verleden die we de komende jaren vriendelijk weg moeten sturen, onze liegende regering dat is wat wij als land verdienen en dat moeten we ons wel blijven herinneren.

Roorda van Eyssinga | 27-04-21 | 09:20

Moet het niet 'die koning' zijn?

Ichneumonidae | 27-04-21 | 10:14

Koning Willy de Overbodige

ole guapa | 27-04-21 | 09:13

“ Vorig jaar had 76 procent van Nederland nog vertrouwen in onze nationale lintjesknipper, maar nu is dat slechts 57 procent. Weliswaar iets hoger dan de 47 procent.......”
Mensen zijn zooó wispelturig, om treurig van te worden.
Maak verdomme een keuze.
Mot je ‘m wel ofnie?
Je moet kiezen!
Ik mag ‘m wel, zonder baard, maar hij mag van mij ook weg, met baard.
Gefeliciteerd LexiMa! En de meiden ook natuurlijk.

Ruimedenker | 27-04-21 | 09:12

Hoezo vertrouwen? Ik ken de beste man helemaal niet en zijn gevolg ook niet. Dus ik weet helemaal niet of ik hem wel of niet vertrouw. Dijkstra van de Molenweg in Oudkarspel weet ik ook niet van of ik die kan vertrouwen want die ken ik ook niet. Het trackrecord van de van Amsbergjes door de eeuwen heen geeft nu niet direct aanleiding om iemand van die familie snel te vertrouwen.
Maar goed, zoveel gemeentes hebben wel 1 of 2 asociale families binnen de grenzen maar daar zitten echt wel een paar luitjes bij die je kan vertrouwen. Dus misschien is Willem ook wel te vertrouwen.

Zapata10 | 27-04-21 | 09:12

Naast Koolmees wordt ook Willem voor de bus gegooid. Alles om de aandacht maar van Rutte af te leiden.

PepijnvanLanden | 27-04-21 | 09:11 | 1

Als Willem echt wilt gooit hij heel de tweede kamer plus kabinet in een keer voor de bus.

Ilyrm | 27-04-21 | 09:21

Ik heb er niet zoveel mee maar ik vind het prima dat we hem hebben, hoort gewoon bij ons land. En ja het kost geld maar een president zou ook niet in een vinex wijk gaan wonen, kost net zoveel. Dan mag je hem misschien kiezen maar resultaat blijft hetzelfde, worden we belazerd door een gekozen iemand. Dus laat het lekker zo.

Capt. Iglo | 27-04-21 | 09:11 | 9

@Capt. Iglo | 27-04-21 | 09:21: In mijn ogen is onze traditie dat we een republiek zijn. We zijn een koninkrijk in gerommeld door Napoleon en het Congres van Wenen (1814-1815).

ODiUM78 | 27-04-21 | 09:52

@John McClane | 27-04-21 | 09:36: Precies. Een president kan gewoon in de wachtgeldregeling worden gezet in plaats van een levenslange uitkering.

Alexander des Burgus | 27-04-21 | 10:05

U heeft in mij een medestander. Het koningshuis levert geld op.

Normpje | 27-04-21 | 10:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Een republiek zal het dualisme ten goede komen. Ons hele systeem is gebaseerd op minachting voor het volk. De koning is daar het ultieme voorbeeld van. Dus wat mij betreft vieren we vandaag weg-met-de-koningdag

deministerpresident | 27-04-21 | 09:10 | 2

Ja daar zat ik over na te denken. Een manier om het bestuur op afstand te zetten van parlement. Maar dan krijg je weer wat ze noemen 'professionalisering van bestuur' (zie wat er in gemeentes is gebeurd). En met een lonkende EU boven dat bestuur zie ik dat niet zitten. En TK daar maar achteraan vangen.

All_yall | 27-04-21 | 09:14

Op zich hoeft het bestuur niet meer op afstand, In ieder geval een gekozen staatshoofd die boven de partijen staat en die wat meer macht heeft om te sturen waar nodig. En daarnaast een kamer met veel meer leden. Ik dacht aan 500. Zodat je de werkdruk kunt verlagen en die vooral niet in Den Haag aanwezig zijn maar in de regio's zodat ze dan heel benaderbaar zijn om bepaalde onderwerpen te agenderen. Dus dichter bij het volk!

deministerpresident | 27-04-21 | 10:07

Ach, ik denk niet dat een republiek goedkoper is. Een koning wordt of z'n hele leven voorbereid op z'n taak. En het bevalt me wel om wat afwijkends te zijn. Lekker laten zo.

IJzer Oxide | 27-04-21 | 09:10 | 1

Mijn ouders hebben mij ook mijn hele leven op deze taak voorbereid. Helaas maakte ik geen kans want Bea was niet mijn moeder.

deministerpresident | 27-04-21 | 09:12

'Als ze geen brood hebben, laat ze dan tompoucen eten'

Mr_Natural | 27-04-21 | 09:09 | 4

Ah iemand met historische kennis. Maar ik denk dat willy best wel leuk is om wat pinten mee te gaan heisen aan de toog. Misschien leuk idee om hem eens te gast te hebben in het cafe ?

Lt-Kol Kilgore | 27-04-21 | 09:22

@Lt-Kol Kilgore | 27-04-21 | 09:22: Dan moet jij wel een dikke portemonnee meenemen, want Willempie is niet gewent om te betalen.

Welles! Nietes! | 27-04-21 | 09:45

En dan ook geruchten verspreiden dat er een heeel duur kettinkje is gekocht.

DeviousDick³ | 27-04-21 | 10:40
▼ 1 antwoord verborgen

@Struikrover: Ter info - De link "alle resultaten hier", doet het niet (Error 403 - Forbidden)

Nederlandop1 | 27-04-21 | 09:09

50 procent van de Nederlanders vindt Maxima nog steeds een lekker mokkel.

VanBukkem | 27-04-21 | 09:09 | 1

Ik vermoed zomaar dat die titel straks op naam van Alexia komt te staan.

Rest In Privacy | 27-04-21 | 10:02

Bilderberg clubje, vieze mensen zijn het, die teren op de maatschappij.

allesmoetkunnen12 | 27-04-21 | 09:08

Ik weet niet waarom maar ergens diep weg zal een reden zijn dat dit ook racistisch is. Wim geniet nog van de Koningsdag zo lang het kan, neem straks een biertje.

Eddy67 | 27-04-21 | 09:08 | 1

Even het partijprogramma van de Partij voor de Republiek doorgenomen. Die partij wilt het koningshuis inderdaad afschaffen op basis van hun koloniale verleden. republiek.eu/index.php/programma-voor... Als er een republiek komt, dan zal dit partijtje best wat te zeggen hebben over hoe het nieuwe staatsbestel gaat functioneren. Ik weet niet of we daar nou blij mee moeten zijn.

Alexander des Burgus | 27-04-21 | 10:45

Misschien moet de hele familie is een vak gaan leren.

van stampij | 27-04-21 | 09:07 | 3

Voor 10.20 euro per uur.

horsteknots | 27-04-21 | 09:09

Is?

salonsocialist | 27-04-21 | 09:15

@salonsocialist | 27-04-21 | 09:15: De familie Is. Hoofdletter vergeten maar als je de zin uitspreekt dan is het toch duidelijk.
Ik weet dan niet is wie de familie Is is.

Bootvisser | 27-04-21 | 09:49

Leve de republiek. Stef Bos for president!

All_yall | 27-04-21 | 09:07 | 1

Nou, dat ook weer niet.

Wijze uit het Oosten | 27-04-21 | 09:51

Hebzucht en geen belasting betalen,daar draait het al ruim 200 jaar om bij die familie.
Afschaffen !

Jimmy Mc Clure | 27-04-21 | 09:06

He wat leuk iemand heeft een foto genomen van een stuk moederkoek.
he he gebbetje Willieee ik zag heus wel dat jij het was.
Gefeliciteerd ouwe rukker.

Sarcastica | 27-04-21 | 09:06

Ach volgend jaar mag er weer Koningsdag gevierd worden, doet Willy iets leuks voor het volk en komt die waardering vanzelf weer terug.

Ilyrm | 27-04-21 | 09:05

Mannen met baarden zijn kudt.

Ruimedenker | 27-04-21 | 09:05 | 4

Ik heb ook een pratende kudt!

overVecht | 27-04-21 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

Schandvlek van de natie. Symbool van ongelijkheid.

BobDobalina | 27-04-21 | 09:04 | 6

@aardt | 27-04-21 | 10:04: mijn kast met avondvierdaagse medailles en vaantjes waarmee ik ben bedankt voor het meedoen puilt inmiddels uit, dus ik pas.

BobDobalina | 27-04-21 | 10:22
▼ 3 antwoorden verborgen

En als we de kleur Oranje nu eens veranderen in het Stijlloze Magenta? Zou dat wat helpen?

Dubbelepunthoofd | 27-04-21 | 09:04 | 1

roze is geen magenta

MaarFeitelijk | 27-04-21 | 12:18

Leven van gestolen en gratis gekregen geld. Doe maar weg die hele familie.

Lorejas | 27-04-21 | 09:04

Ik ben groot voorstander van een Republiek. Waarom miljoenen uitgeven aan die circus familie met vette paleizen, auto’s en bootjes alles van ons belastinggeld. En dat alleen omdat ze uit de juiste doos gekropen zijn...

Waakvlam | 27-04-21 | 09:03 | 6

@Twee Jeetjes | 27-04-21 | 09:05: Wie heeft er gezegd dat we een Amerikaans staatsbestel krijgen?

Alexander des Burgus | 27-04-21 | 10:47

@Twee Jeetjes | 27-04-21 | 09:05: kost lang zoveel niet dan dat hele Koninklijke circus

Waakvlam | 27-04-21 | 14:10
▼ 3 antwoorden verborgen

En zo loopt Geenstijl dus ook gewoon achter de monarchie en het koningshuis aan, jaar in, jaar uit

Et_voila | 27-04-21 | 09:03 | 6

Ach, het was allemaal niet zo kwaad bedoeld.
Maar als GS ieder jaar de kennelijk verplichte riedel neerpoot, dan volgen ze het koningshuis toch ook een beetje, toch?
Ik zou zelf prima kunnen leven zonder enige info over de monarchie en hun hoofdspelers.

Et_voila | 27-04-21 | 13:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vertrouw de Oranjes voor geen (pro)cent.

Mr_Natural | 27-04-21 | 09:03

De totale kosten van het koningshuis belopen een bedrag van ver over de 100 miljoen euro per jaar. Die toelagen zijn maar pinda's.

goedverstaander | 27-04-21 | 09:02 | 7

Precies. Veel Nederlanders stellen dit wél op prijs.
Ik kan zo wel twee dingen noemen die geen miljoenen, maar miljárden kosten en die werkelijk niemand op prijs stelt.

1) Zodra hun dochters worden nagesist, of zodra ze horen dat dochter op een wachtlijst van 15 jaar staat en dus noodgedwongen thuis blijft wonen dan wel naar Zeeland emigreert.

2) Zodra het Zwoesj Zwoesj 200 meter hoog hun uitzicht staat te vervuilen.

Papa Jones | 27-04-21 | 09:47

@FrankVeer | 27-04-21 | 09:10: en waarom zou je ze betalen voor iets wat gewoon hun taak is en waar al voor betaald is.

MaarFeitelijk | 27-04-21 | 12:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat wordt er nu precies bedoeld met vertrouwen?
Of ik hem mijn grasmaaier zou uitlenen?
Of ik denk dat hij vreemd gaat?

zuurtjeregen | 27-04-21 | 09:02 | 8

griekenland niet vergeten, ander geblunder als de jetset villa in Machangulo Mozambique, het is een opinie - van videla, bier met putin, wij betalen de paleizen en de meubels en zij rekenen er dan onderhoud voor, geschenken aan het staatshoofd worden verkocht als privé bezit, kunstobjecten van ons worden door hen als privébezit gezien, dan het diertjes abknallen op ons kroondomein waar wij dan zelf nog vergoedingen voor moeten betalen, dan al die knipmessen in de politiek en in de ambtenarij.

MaarFeitelijk | 27-04-21 | 12:12

@BekiekUtMoar | 27-04-21 | 10:59: wimlex is de reacher en max de settler. Wimlex kan zich niet verbeteren, max is voor velen een premium.

MaarFeitelijk | 27-04-21 | 12:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Leve de Republiek!

Gulliver | 27-04-21 | 09:02 | 1

Mooi...
En dan krijg je van die politici waar de spruitjeslucht een kilometer omheen hangt die President worden.
Balkenende...
Kok...
Rutte...
RUTTE!!!
...
Moet je nog eens vier of acht jaar tegen die fantasieloze koppen aankijken.
Nee, dan liever deze poppenkast.

Aristotalloss | 27-04-21 | 10:13

Geen zin om daarvoor belasting te betalen.

Wassila | 27-04-21 | 09:01 | 1

Voor die middelste dochter wil ik over een paar jaar wel betalen.

Bakkeleures | 27-04-21 | 09:32

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos