Makkers we gaan stemmen per POST
De Amerikanisering zet voort.
Want wegens the White House Virus* gaan ook wij het mogelijk nu anders doen. "Het kabinet onderzoekt de mogelijkheid om bij de Tweede Kamerverkiezingen in maart volgend jaar per post te stemmen, vanwege het coronavirus. Volgens Haagse bronnen is de kans groot dat er een vorm van ‘briefstemmen’ wordt ingevoerd." Democraat van het eerste uur Kasja Ollongren "laat uiterlijk begin november weten of het kabinet werk maakt van stemmen per post."
En net als in Amerika, zoals de New York Times toen het Obama's herverkiezing in 2012 betrof (maar er nu ineens geen probleem meer mee heeft) al benadrukte, kleven er best een paar fraudegevoeligheden aan stemmen per post. Sowieso is massaal sjoemelen hiermee een stuk makkelijker. Er kan niet gecontroleerd worden of iemand onder dwang een stem uitbrengt. En er is al een tijdelijke wet van kracht waarmee mensen niet twee maar drie volmachtstemmen uit mogen brengen.
Bij stemmen per post kunnen kiezers "een paar dagen of enkele weken vóór de verkiezingen van 17 maart per post versturen". Hoe dan ook lijkt het dat partijen dus minder campagnetijd hebben, en je vraagt je af wanneer campagnes dan precies gaan stoppen. Maar ja weet je. Democratie is net als veiligheid toch ook maar een gevoel.
lol
Social
Reaguursels
InloggenSinds de posterijen zijn geprivatiseerd is het een bende geworden met de bestelling. Dus lijkt me niet echt betrouwbaar om per post te gaan stemmen. En de meeste jongeren hebben geen idee wat post is. Of wat een brievenbus is.
Alle postzakken met stembiljetten die binnenkomen gaan in de schredder. Rutte heeft een lamme arm van al die stembiljetten inkleuren en de uitslag is bekend voordat de verkiezingen hebben plaatsgevonden.
Oh, daar heeft hij dus een lamme arm van.
Het lijkt me beter om maar gewoon met dobbelstenen te gooien.
1-Alle stemgerechtigden krijgen een stempas uitgereikt. Op deze stempas staat een unieke QR-code.
2-Bij de supermarkt of sigarenwinkel scant een puber jouw code om te zien of deze stempas al eens is gebruikt.
3-Zo niet, dan krijg je een stembiljet, een willekeurige van de stapel.
4-Je vinkt je favoriete kartelpoliticus aan een, je scheurt je eigen controlestrookje af, plakt het biljet dicht bij de lijmstrook en gooit hem in een gereedstaande bus. Als je heel paranoïde bent, maak je een foto van je biljet met het aangekruiste hokje.
5-Iedereen mag het tellen van de stemmen bijwonen, zoals gebruikelijk.
6-Drie weken na de verkiezingsdag publiceert de landelijke kiescommissie een pdf met alle getelde unieke codes. Bij elke code staat alleen of de stem geldig was of niet. Missen er codes, of geloof je graag in complotten, dan kun je een hertelling aanvragen.
7-De kartelpartijen winnen weer, zoals altijd.
4.1-Je ziet erop toe dat de supermarktpuber jouw stempas ook in dezelfde bus gooit. Er kunnen nooit meer stemmen uitgebracht worden dan er stempassen in zitten. Maar er is geen relatie tussen pas en biljet, dus stemgeheim blijft gegarandeerd.
4.75-Ja, Mohammed mag z'n vrouw vertellen wat ze moet stemmen. Gebeurde altijd al want anders racisme.
Toen de Polen een paar maanden gelden per post wilden stemmen, kwam er uit Brussel een verordening dat zoiets niet democratisch is......
Doe eens goegelen dames en heren van Geen Stijl, en maak ze in Den Haag nog eens duidelijk dat Brussel regeert !!!
Natuurlijk ga ik per post stemmen. U denk toch niet dat ik 1000km ga rijden om een stem uit te brengen?
Hey hallo! De postbode is geen taxi!
Dit is echt een heel slecht en gevaarlijk idee. En met "slecht" bedoel ik in dit geval dat het kwaadaardig is. ZE weten heus wel dat de bevolking dit helemaal niet wil. Straks mag Famke Louise weer haar mening verkondigen die vervolgens wordt veralgeminiseerd alsof het de mening is van de gehele jeugd en voor je het weet komt er een poll naar buiten waaruit blijkt dat driekwart van de Nederlanders dit een geweldig idee vindt.
Edit: als ze dit dan toch echt willen doen, dan moeten ze het door het CDA laten regelen. Daar zijn ze heel goed met het organiseren van transparante en echt democratische verkiezingen en je krijgt er een gratis circusact bij van Grapperhaus en De Schoenen.
Waarom niet digitaal met Digid. Hoeft er niet handmatig geteld worden ook.
Per post, hoe wil men de ID controleren? Per post is gewoon fraudegevoelig.
Nederland wil hem gewoon in de gleuf laten glijden Kasja!
Kajsa zelf ook hoor...
En omdat Nederland te weinig stemmentelcapaciteit heeft, heeft Hugo de Jonge geregeld dat de ingevulde biljetten naar Abu Dhabi verzonden moeten worden, alwaar de telling zal plaatsvinden.
Dus anno 2020 wordt stemmen per Posterijen als een vooruitgang gezien... en de uitslag wordt daarna in morse doorgegeven per Telegraaf zeker... Waarom zouden we niet een stemcomputer kunnen hebben waarmee men electronisch kan stemmen en waarmee deze stemmen supersnel geteld kunnen worden. Na iedere stem print dat ding dan ook nog twee identieke briefjes uit met de betreffende keuze. Kiezer dient deze te controleren en daarna een van beiden in een stembus te deponeren zodat de elektronische uitslag altijd nageteld en gecontroleerd kan worden. En het andere briefje gaat mee naar huis. Waterdicht systeem zo lijkt me en meer passend bij de 21e eeuw.
Je zegt het zelf al een beetje met: "Kiezer dient deze te controleren en daarna een van beiden in een stembus te deponeren zodat de elektronische uitslag altijd nageteld en gecontroleerd kan worden."
Jouw elektronisch stemmen is dus gewoon een omslachtige manier van het huidige stemmen. Zie ook mijn andere reaguursel onder: Rechtsdraaiend | 09-10-20 | 14:50
@C10H12N2O | 09-10-20 | 16:15: maar de uitslag is dan wel meteen beschikbaar en herstelbaar en controleerbaar. Beter dan stembiljetten van 1,5 meter op de grond leggen en controleren of het vakje wel helemaal rood is ingekleurd...
T zou wel de grootste pollfuck ooit zijn...
Het ruikt erg naar het Partijkartel belang,want daarin verstaat men de kunst van het bedriegen,scharrelen en corrumperen het best,alsook de eigen perceptie verklaren tot enige en deugende realiteit. We gaan langzaam aan naar het daar door de MSM in elkaar getimmerde Gekkenhuis en Orwelliaanse leven in de VS.
Gouverneur gekke Greetje van Michigan zou ontvoerd worden door opstandige mensen uit haar Staat. Dat is voorkomen door de federale inlichtingen/politiediensten. Helaas ins Michigan nog niet van dit DNC kreng af.
Maar via haar MSM roept Greetje lekker,dat Trump erachter zat. Aan dat soort krankzinnigen en mentaal volledig gederangeerde mensen/groepen geef je dus dan stemmen per post mede in handen. En denk maar dat Greetje Gek in Nederland aardig wat fellow travellers in de geest heeft rondlopen,die in bestuur en politiek aanklooien en zich dan met dat stemmen bemoeien.
De laatste keer dat we electronisch stemden was de PvdA het grootst. Ook nu per post ligt grootschalige stemfraude weer op de loer en zal de partij van de achterbaksen wel weer de grootste worden.
Waarom niet gewoon online stemmen net DigiD inlog? Dit is 2020
Echt hè!
Onbegrijpelijk inderdaad. Extra voordeel, realtime polls. Stemuitslag direct beschikbaar. En geen gehannes meer met A3 stem formulieren in schimmige buurthuisjes.
Omdat het voor een onze democratie essentieel is het stemmen zowel anoniem kan, als dat je kunt zien dat jouw stem wordt geteld. Daarom kun je ook bij de telling aanwezig zijn, ook is jouw stem niet meer tot jou te leiden, je weet dat die in de bak met de rest van de stemmen zit die geteld wordt.
Er is ook in 2020 nog geen digitale manier om deze twee aspecten beide te waarborgen.
Kun jij in een computer kijken?
@C10H12N2O | 09-10-20 | 15:40: Voordat mensen vragen waarom in parlementen dan wel elektronisch gestemd kan worden.
Die zijn niet anoniem, parlementariërs vertegenwoordigen iets, en na afloop kan dus gewoon een lijst worden geopenbaard met waarop iedereen heeft gestemd. Dus kunnen ze het achteraf controleren. Wat dus niet zou mogen is elektronisch stemmen, de stemmen tellen, en vervolgens niet kunnen controleren of jouw stem wel juist is verwerkt.
Voordat mensen vragen waarom de privacy en anonimiteit dan wel essentieel is voor de burgers.
Die kunnen worden omgekocht of gestraft. Zowel strafrechtelijk als sociaal. Jij hebt misschien geen probleem om je stemvoorkeur bekend te maken, maar er zijn veel mensen in een sociale omgeving waarin die omgeving bepaald wat politiek juist is. Dit geldt natuurlijk ook enigszins voor politici, vandaar dat de Wilders rechtszaak zo omstreden is.
Zoek op:
Tom Scott, why electronic voting is a bad idea
Tom Scott, why electronic voting is still a bad idea
Rop Gonggrijp, commentaar op rapport over stemcomputers
Eigenlijk alles wat Rop Gonggrijp hierover zegt
Stemmen met DigiD. Ze weten wat je merkvoorkeur is. Oh je bent van de PVV of FVD. Die hypotheek aanvraag van je is afgekeurd. Solliciteren voor een baan, helaas je bent niet geschikt voor deze functie. Destijds bij de keukentafel hield ik het bij flauwe grapjes en de voetbalcompetities. Mijn politieke voorkeur etc. hield ik voor me.
Toch wel een links dingetje dat stemmen per post. Het ligt er zo dik op dat we het nooit moeten toestaan, zelf stemmen en het liefst je stembureau controleren volgens het Geenpeil-model?
Ja, linkse rakkers als Trump stemmen ook per post. Stel communisten.
@ZureKoek | 09-10-20 | 15:57:
Het Amerikaanse leger stemt ook grotendeels per post. Communisten!!11!!1
@ZureKoek | 09-10-20 | 15:57: ja, nee, niet dus.
Ik heb twee keer per post gestemd.
De eerste keer was er gedoe met terugsturen waardoor ik niet weet of mijn stem wel mee geteld is.
De tweede keer was er gedoe waardoor ik mijn stembiljet nooit heb ontvangen.
Daar moet je niet aan beginnen. De kans op fraude is te groot om de uitslag geloofwaardig te laten zijn. Die voorbeelden uit Californië zijn toch tekenend. Wat was de totale response? 117% geloof ik, toch? Vanuit het perspectief van bestuurlijke informatievoorziening is dat er te weinig tijd is om het überhaupt eens te worden over hoe je de controle insteekt. Teveel risico. Dit past niet bij een democratie. Dom.
Dus... 18 maart heeft D66 79 zetels en wordt Sigrid de eerste vrouwelijke en meteen allerlaatste premier van Nederland, die ons land definitief binnen 4 jaar tot een provincie van de Europese superstaat degradeert.
De postzakken met 4 miljoen ingevulde stembiljetten staan ongetwijfeld al klaar in de kelder van Kajsa’s ministerie.
Denk eerder dat 2 jaar na de verkiezingen ineens op meerdere plekken van het land postzakken vol stembiljetten voor PVV/FvD worden teruggevonden in lokale sloten en afvalbergen.
@Graaf_van_Hogendorp | 09-10-20 | 14:36:
Welnee. Die verdwijnen als biomassa in de Vattenfall centrales.
Heerlijk cynisch weer, Stormageddon. Je ban heeft je goed gedaan ;-)
Democraat van het eerste uur “ollongren”? Dat is toch D66 die alles in handen van niet democratisch gekozen eu wil leggen?
Je weet wel, diegene die je referendum de nek heeft omgedraaid.
Letterlijk democraat van het eerste uur (oprichting D'66)
Tja, stemmen. Zolang er niet in het ambtelijk apparaat gesneden kan worden na het stemmen, Veranderd er niet veel. Dus per post of stemhokje is om het even. Stemmen met DigiD geeft een extra vinkje aan bijvoorbeeld de belastingdienst.
Maakt het uit, stemmen werkt alleen als je in een democratie woont. Dat doen we al even niet meer, ook willen Nederlanders toch niet in actie komen. Ben twee keer wezen protesteren terwijl veel hier het maar "wappies" vonden, de media speelt het spelletje mee die zijn altijd bewust op zoek naar de grootste mafklapper die er rondloopt voor een paar vragen. Het volk is gedemoraliseerd en worden constant tegen elkaar opgezet. Verdeel en heers, Orde uit chaos.
Ik meld mij voor die tijd wel aan als vrijwillige postophaler voor Nieuw-West en de grachtengordel. Iemand nog een grote shredder staan?
Dagelijks zie ik het personeel van Post.nl in mijn straat voorbij komen en/of aan mijn voordeur verschijnen. Van die types die met 5 graden Celsius in korte broek en Bermuda-shirt hun karretje met briefpost voortduwen. En de naar tabak of wiet meurende en nauwelijks fatsoenlijk Nederlands pratende allochtonen in roestige en gedeukte busjes die door de intercom roepen "ja, pakketsje voor jou".
Vroegâh ja, vroeger - ik ga nu even in de "tuinpad van mijn vader"-modus - toen de postbeambte nog een beambte was, een nette Nederlandse meneer in zwart uniform met koperen knopen en een enorme lederen schoudertas, waren De Posterijen en de post-beambtes nog rotsen in de branding, eerzame, oerdegelijke & betrouwbare instituten.
Maar als ik het zootje ongeregeld bezie dat tegenwoordig onze pakketten & brieven bezorgt, dan heb ik hoegenaamd geen fiducie in de betrouwbaarheid van een verkiezingsuitslag die het resultaat is van stemmen per post.
Vroeger kon de postbode een gezin onderhouden van zijn inkomen. Nu moet een pakketjesbezorger 2-3 andere banen hebben om rond te komen. Vandaar dat je ook veel.... andersbezorgende medelanders rond ziet tuffen.
Maar goed een ieder kan even nadenken over het besteedbaar inkomen en hoogte salaris tussen pakweg jaren '60-'70 en nu. Er is een wereld van verschil en het besteedbaar inkomen neemt alleen maar af. Gek genoeg stemmen heul veul medelanders op partijen die hun besteedbaar inkomen aantoonbaar afromen.... kennelijk vinden ze terug naar de jaren '30 wel een geinig idee. Misschien uit postkoloniale schuld?
@Peter Emile | 09-10-20 | 13:24 |
"Vroegâh ja, vroeger - ik ga nu even in de "tuinpad van mijn vader"-modus - toen de postbeambte nog een beambte was, een nette Nederlandse meneer in zwart uniform met koperen knopen en een enorme lederen schoudertas, waren De Posterijen en de post-beambtes nog rotsen in de branding, eerzame, oerdegelijke & betrouwbare instituten."
In die tijd moest je nog een Eed van Vertrouwen afleggen, anders mocht je nog geen poststuk aankijken laat staan bezorgen. Tante Post, daar kon je op bouwen. Net als de NS etc.. Nu? U gaf het zelf al aan in uw uitmuntende tegel. Ik weet niet hoe het met u is, maar ik voel me soms hoogbejaard als ik zie hóe hard dit land in zo'n relatief korte tijd volkomen onderuit is geklapt. Om te huilen gewoon.
@Graaf_van_Hogendorp | 09-10-20 | 13:30: als dat niet was veranderd was het bedrijf failliet gegaan en had de overnemende partij die eisen wel gesteld, anders waren zijn failliet gegaan. Wel realistisch blijven, he? Je wordt betaald naar beloning en niet omdat je er jaren zit.
@BrokenTipi | 09-10-20 | 14:02:
The race to the bottom, wie is er het eerst ?
Post Democratie.
Hehehe. Briljante woordspeling.
LOL
Heel vernuftig bedacht: 5 reeten
Wie wil mijn stem kopen? Tientje.
Zing ‘ns Vader Jacob.
Misschien heb ik interesse.
Ik zelf een stem als droge klei.
Als je op een of andere manier 1000 stemmen kan fabriceren/ronselen heeft GL er wel oren naar.
Ter waarschuwing. Een monument uit de Nederlandse filmgeschiedenis. De postbode die het niet zo nauw neemt met het briefgeheim in De Noorderlingen www.youtube.com/watch?v=kbUlNUXjUPg
Echt kappen hiermee. Je kan makkelijk afstand houden in de rij. Desnoods maak je er twee dagen stemmen van. Je moet alleen iets bedenken voor vieze potloden.
Neem je eigen potlood mee, zou ik zeggen.
Met de stempas rood mini-potlood meesturen. Heb je er 12 miljoen van nodig. Kost hooguit 3 miljoen euro.
@Knisperende_Tissue | 09-10-20 | 14:12: Koopje! Een half jaar geleden maakten “wij” in een oogwenk 100 miljoen extra over naar de who
De stemming zal gecontroleerd worden door het onafhankelijke, integere, betrouwbare instituut RIVM. HA ha hahahahahahahahahahahahahahahaha.
En nee, meestal lach ik niet om mijn eigen grappen.
Waarom niet elektronisch stemmen met je DigiD?
Dan wordt het te moeilijk om de uitslag te manipuleren.
Niet iedereen heeft toegang tot een electronisch beschikt medium, dus die groep bedien je niet meer.
Dan is je stem niet anoniem meer. Kijk dit even af en vraag je dan af of digitaal stemmen echt zo'n goed idee is.... www.youtube.com/watch?v=w3_0x6oaDmI
Stemmen per post is per definitie fraudegevoelig: www.youtube.com/watch?v=Pk8w4vMgBZ4
De waterschap verkiezingen waren ook een keer per post.
Weet iemand waarom dat niet meer is?
Lekkende stembiljetten?
De uitslag verwaterd?
Omdat niemand stemt bij waterschapsverkiezingen.
Waarschijnlijk te duur: gratis retourenvelop!
Maar even serieus: GeenStijl, overige pers of uzelf zou deze vraag kunnen stellen aan de waterschappen.
Ik stem al jaren per brief naar Den Haag, daar is weinig te frauderen lijkt mij. alleen die oranje envelop waarin je je stem wegstuurt, degene in de supermarkt die de post aanneemt kijkt altijd een beetje vreemd.
Bij normaal stemmen worden deze in het openbaar geteld. Hoe zit dat per post? Kan ik bij die telling aanwezig zijn?
Wat denk je van :
Onafhankelijk je stem uit brengen (pistool tegen je hoofd : stem op rutte)
Hoe voorkom je dubbele stemmen / hoe kan je anoniem stemmen?
Hoe kan je zeker van zijn dat je stem meegeteld wordt?
@New Quacka | 09-10-20 | 13:22:
Je krijgt een stembiljet met stemlijst thuisgestuurd, je vult het biljet in en stuurt het in een oranje envelop weg. Voor het meedoen aan verkiezingen (landelijk en evt. EU, dat moet je speciaal aangeven, referenda ging ook zo, maar bestaat niet meer) meld je je eenmalig aan bij de gemeente (Den Haag voor het buitenland). De oranje envelop is anoniem ( Ok, iemand die heel erg zijn best wil doen kan aan de hand van het poststempel zien waar de brief vandaan komt en aangezien mijn vrouw en ik de enige NL-ers in dit dorp zijn .....) Natuurlijk kan ik met mijn aluhoedje op ook de envelop in de nabijgelegen stad op de post doen, of 100 km verderop).
De huidige vorm van stemmen is toch de meest democratische, vrees ik. Zoals 'guurder Trutte hieronder ergens stelt heeft ook dat nadelen, mogelijk door tellers die veel met democratie hebben, maar wel vinden dat mensen die een andere mening dan hun eigen niet mogen stemmen.
DigiD? Geen optie, want privacy en monddode leden van omroep Max. Stemmen per post? Geen optie, want eenvoudig frauderen door geen controle mogelijk.
Ik heb de oplossing niet, maar ik weet wel hoe het niet moet. Voorts ben ik van mening dat Bij1 een zeteltje in de TK verdient, ik kan niet wachten op de comedy die het oplevert.
Zou Silly Syl dan ook een gedeelte van haar loon afstaan? is toch deels verkregen door black privilege.
NPO heeft ongetwijfeld nu al de verkiezingsuitslag tot op de komma nauwkeurig in de redactiekluis liggen.
Ja, bij Trump versus Clinton ook al!
Stemmen op het stads/dorpsplein, vinger in de inkt dopen.
Jaja! Briljant idee hè.
Als het in moslimlanden werkt is het best een goed idee.
Als ze het in Belarus kunnen, dan kunnen we het hier ook! Ik zeg 80% van de stemmen voor FvD!
Nee FvD en PVV gezamenlijk 49% en het theater zien dat de rest allemaal gaan samenwerken om FvD/PVV niet aan de macht te zien komen
Stemhokjes met een dikke afzuigkap erboven en steeds schoonmaken, kan toch best?
U denkt in mogelijkheden, niet in problemen!
Ja! Goed idee! Een afzuigkap die linkse stemmers wegzuigt net vóór het moment dat ze het vakje rood willen kleuren van GroenLinks, D66, SP of GL-filiaal VVD!
RIP Democratie. Met het stemmen per mail is de staatsgreep die de afgelopen maanden is uitgevoerd voltooid en zijn onze verkiezingen vergelijkbaar met die van Noord Korea.
Het zal wat subtieler gaan. Niet 99% stemmen voor het partijkartel, maar 60%.
nog zo'n idioot, stemmen per post is gewoon net zo veilig als in een hokje.
@ass-moral | 09-10-20 | 12:43:
Tuurlijk....
www.youtube.com/watch?v=9FDGsXptbF0
www.youtube.com/watch?v=8T49lcd5T7Y&a...
www.youtube.com/watch?v=UBmXStwxUJg
www.youtube.com/watch?v=I_Qv2uvhqxw&a...
Is dit geen staatsgreep? Voor een relatief onschuldig virusje (duizenden doden (en dan ook nog grotendeels in de categorie ziek zwak en misselijk) is gewoon verwaarloosbaar) wordt onze democratie - het enige wat in de weg staat aan een dictatuur - even om zeep geholpen. In mei 1940 hebben we tenminste nog een paar dagen gevochten en Rotterdam plat laten gooien, nu hijsen we meteen de witte vlag. Kom er maar in Seyss-Inquart...
Kom je daar nu pas achter? We zijn al verkocht aan Brussel Rutte incassert alleen het geld van de burger.
En die paar dagen vechten was omdat de Oranjes hun hand overspeeld hadden. Het goud moest natuurlijk wel mee.
We kunnen Amsterdam alsnog plat laten gooien?
We kunnen wel naar de bakker, maar niet naar de stembus? De Tweede Kamer heeft 1 van de beste ventilatiesystemen van Nederland, met meer dan 50 ionisatiesystemen sterk vernieuwd eind 2018. Maar nu moeten ze verkassen vanwege verbouwing van het Binnenhof, en ineens wil Arib niet meer weg? Ventilatie was toch niet belangrijk tegen Covid?
Zeg redactie, hier stinkt wat! Ga es roeren!
Even een pakketje op de post doen hoor, zo terug...
https://www.starnieuws.com/index.php/beyond_files/get_image//714f20408e270bda88bf74ac30f21b6d.jpg
Iets met digid en een stem-pincode die je thuis ontvangt. Kan dat niet?
Nee.
Het kan vast. Maar het levert immense privacyissues op.
@Is dit nog nieuws? | 09-10-20 | 12:27:
Waarom nee?
Klopt de pincode niet, kun je niet stemmen, kun je didid niet gebruiken , kun je ook niet stemmen. Dus het is adresgebonden + persoonsgebonden, net als je stemoproepformulier.
@Knisperende_Tissue | 09-10-20 | 12:29:
Dan weten ze wie waarop heeft gestemd bedoel je?
@kloopindeslootjijook | 09-10-20 | 12:31: Privacy.
Hoe weet een kiezer dat de stem daadwerkelijk is uitgebracht?
Dank voor uw stem op Hugo.
Waarom niet naar een stemhokje? Als dat al niet meer kan vanwege covid, dan kunt u ook niet meer naar de supermarkt. Het zou nu om de veiligheid van de mensen die uw passen controleren gaan. Maar in de supermarkt, werkt het kassameisje ook gewoon de hele dag klanten af. De hele discussie, ook in de VS, is complete bullshit. Ze willen gewoon kunnen frauderen.
@kloopindeslootjijook | 09-10-20 | 12:31:
Ja en er is meteen traceerbaar dat je op PVV of FvD stemt. In een dictatuur wil men graag weten wie er bij het verzet zit. Het stemgeheim is er niet voor niets he.
@kloopindeslootjijook | 09-10-20 | 12:31: Klopt, Maar die stempas lever je in en wordt weggegooid en dan krijg je een anoniem stembiljet.
Overigens waren er bij alle grote steden bij diverse stemburo's verschillen van rond de 900 tussen het aantal ingeleverde passen en ingeleverde stembiljetten waar dit 0,0 zou moeten zijn. Maar er was niet gefraudeerd zei men maar de biljetten waren tegen de regels in al vroegtijdig vernietigd dus te bewijzen was er niets.Uiteindelijk is elk systeem fraudegevoelig
@Is dit nog nieuws? | 09-10-20 | 12:37:
Door controle achteraf met een eigen sleutel.
@HoogToontje | 09-10-20 | 12:39:
Das ook weer zo. Dan moet je maar hopen dat er niet ergens een backup blijft staan ergens.
@Premier Trutte | 09-10-20 | 12:42:
Dus het is of niet anoniem of je hebt geen controle.
900 verschil dat is toch wel fors.
@kloopindeslootjijook | 09-10-20 | 12:48: Wanneer je de stempassen zou nazien weet je alleen wie maar niet wat ze gestemd hebben. Maar die passen gaan in de vernietiging. Je stempas is anoniem en niet herleidbaar naar een persoon. En ja.. die 900 was absurt veel. Er waren toen nog meer kritische punten met verkeerd tellen (per ongelijk op verkeerde stapel gelegd), biljetten die mogelijk al ingevuld in de stembus zaten
@kloopindeslootjijook | 09-10-20 | 12:43:
Dat is dus het hele issue met digitaliseren. Dingen zijn traceerbaar en je moet een specialist zijn om controles te kunnen uitvoeren. Het mooie van hoe het nu is ingericht is is dat het ontzettend simpel is, dat je stem zeker geheim is, dat je stemt op een openbare locatie waar eenvoudige burgers de zuiverheid van het proces bewaren, en waar bovendien Jan met de Pet met drie jaar lagere school zelfstandig kan controleren of alles volgens de regels is gegaan (dwz dat er niet is gefraudeerd; bovendien is fraude op grote schaal juist vanwege dat er niet is gedigitaliseerd heel bewerkelijk en daarom minder waarschijnlijk). Houden zo, die waarden zijn veel belangrijker dan de 'voordelen' die er zitten aan alternatieve systemen.
@HoogToontje | 09-10-20 | 12:53: Helemaal mee eens. Tis alleen jammer dat er zoveel partijen zijn. Anders zou je met een verzegelde automaat kunnen werken met een munt die je in het vak van de door jouw gewenste partij wilt doen. Dan kan er met tellen niet gefraudeerd worden en kun door het gewicht het aantal stemmen tellen. Je weet bovendien al na 5 minuten van het sluiten van de stemburo's de uitslagen
In het stemhokje kan je maar met een beperkte hoeveelheid machtigingen stemmen.
Per post is daar geen controle op, je kunt van je omgeving stembiljetten gaan verzamelen en zelf invullen.
De vrijheid van het invullen van je stem is zeker niet gewaarborgd. Je
Ik stem met wit poeder. Eens kijken of ik de uitslag wat kan vertragen...
Als dit doorgaat, dan voorzie ik dat Groep De Mos volgend jaar gewoon de kiesdrempel haalt. Onze Richard was al een kei in het verzamelen van volmachtsstemmen, maar met stemmen per post zal hij de officiële koning van Nederland worden.
Wordt wel een gezeik zo met die verkiezingen. Vroeger had je gewoon een koning en die zei: 'Jij wordt minister en jij en jij. En nu aan het werk!' Van mij mag WimLex de draad weer oppakken.
Trouwens geldt ook voor digitaal stemmen mijn eerdere comment beneden:
"Heeft u gestemd"
"Dat moet ik aan mijn man vragen"
Brievenbussen... geen idee waar die nog staan. Zijn die niet allemaal weg?
De verdwijnende brievenbus - Van Kooten en De Bie
www.youtube.com/watch?v=va3QvZd8ISk
Waar is de VVD het grootste ? Ineens zijn ze allemaal foetsie of zet iemand er juist een paar nepbrievenbussen bij.
@sprietatoom | 09-10-20 | 12:27:
"nepbrievenbussen "
Of een nep-medewerker die met het standaardsleuteltje uit de 3D-printer de brievenbus leegt.
@kloopindeslootjijook | 09-10-20 | 12:29:
Precies, zo'n moeilijk sleuteltje is dat niet en ze rijden tegenwoordig 9 van de 10 met witte bussen dus het kan onopvallend geleegd worden.
Stemmen per post in 2020 man man man. Waarom niet via digi-d dan is het nog enigzins betrouwbaar
Didid o jee is dat met de kompjoeter?
Dat gaat 50+ stemmen kosten.
"betrouwbaar"
Lijstje ophangen gaat in moskee: graag digid invullen stemmen wij voor u op denk....
Als je te beroerd bent om even dat pisafstandje naar het lokale stemburau af te leggen of in geval van ziekte / preventie een volmacht af te geven is democratie ook niet aan jou besteed. Vind ik dan.
@Graaisnaaiert | 09-10-20 | 13:02: Daar ben ook ik het mee eens. Storm in een glas water- hoewel, als de Zweedse freule er mee komt, ben ik er nog niet gerust op.
stemmen ronselen gaat groot worden.
DENK +10
GroenLinks + 10000
ICT en Overheid is geen goed huwelijk, ik weet het.
Maar het moet toch onderhand gewoon goed en veilig mogelijk zijn om te stemmen via je DigiD? Simpel en snel. En dat je dan een digitaal dashboard hebt waarop je direct alle stemmingen ziet, zoals elk simpele internet poll.
Kan niet vanwege privacy.
@Papa Jones | 09-10-20 | 12:20: Kan niet? Alles kan! Als je maar wilt.
@Timide_Aso | 09-10-20 | 12:24:
En wat wanneer Jesse 'Pol Pot' Klaver aan de macht komt? En het regime kan zien dat jij FvD gestemd hebt?
@Papa Jones | 09-10-20 | 12:31: dat mag. Vind het sowieso maar raar dat dat helemaal geheim moet blijven. Je mag toch stemmen wat je wilt. Er staat vast nog veel meer privacy gevoelige info ergens in een database, maar je moet op een gegeven moment wel de keus maken tussen gebruik willen maken van techniek en het nemen van een risico op inleveren van privacy. Autorijden levert heel veel verkeersdoden op. Kosten/baten. Dat soort dingen.
@Timide_Aso | 09-10-20 | 13:41: Maar je politieke ideeën in een database laten vastleggen is het slechtste idee ooit in tijden van oorlog.
Per stemformulier is absoluut anoniem en dat moet het blijven. Verder heb ik geen moeite met nummerbordherkenning, verkeersboetes enz.
Stel je ligt in kunstmatige slaap door de corona of door iets anders tijdens de verkiezingen.
Kun je dan stemmen?
Of hoe werkt dat eigenlijk?
jouw partner kan dat toch alsnog?
Dat virus komt sommigen wel erg goed uit.
De meest idiote maatregelen worden bedacht, terwijl logische alternatieven meteen afgekeurd worden; de 'gemeenten' hebben nl niet genoeg mensen als er meer plekken zouden zijn om te stemmen om het in de gaten te houden, roepen ze NU al!
Maar dat je je stem gewoon even op de post doet, op hoop van zegen, dat is dan ineens een goed idee.
Nee, het is geen goed idee, Ollongren.
De fraudegevoeligheid daargelaten ben ik toch wel benieuwd of dit het "opkomst-" percentage kan verhogen. Dat stemlokaal is toch een wat hogere tijdrovende drempel dan een wandeling naar de dichtsbijzijnde brievenbus. Dit zou meer stemmen moeten gaan opleveren voor partijen wiens electoraat doorgaans maar weinig is gemotiveerd om te gaan stemmen. Op papier zou dit winst moeten betekenen voor onder andere de PVV, SP en DENK.
"Heeft u gestemd"
"Dat moet ik aan mijn man vragen"
Je zult maar in het tijdperk 40-45 zitten, onder Duitse bezetting, en dit lezen.
"Het stemlokaal is een tijdrovende drempel".
Pffff
Bij ons in de wijk is het zoeken naar de laatste brievenbus hoor. Ik vind een brief in een envelop doen en dan naar een brievenbus lopen even veel werk als naar een stembureau lopen, daar je briefje vullen en daar in de grote bus doen.
@Papa Jones | 09-10-20 | 12:19: Ik vind het juist een mooie drempel. Houdt handig mensen buiten het proces die blijkbaar de moeite er toch niet voor over hebben. Mensen die zich niet op de hoogte houden, die zich geen mening willen vormen. Die liever een beetje patience spelen met een Schultenbrau of hoe heet dat bier. Mensen die liever tv kijken de hele dag.
Laat ze lekker thuis blijven.
@Knufter | 09-10-20 | 12:21: Zo is dat.
Misschien via DigiD?
Ook mijn gedachte! Als veiligheid of fraude dan het tegenargument is, waarom kun je daarmee dan wel je belasting- of politie aangifte doen?
En hoe hebben we dan zekerheid dat het stemmen anoniem plaatsvindt? Niemand hoeft te weten dat Tissue Jezus Leeft! stemt.
Dat is nog niet zo makkelijk. Mijn vrouw is buiten Nederland geboren maar is officieel inwoner in Nederland. Ze is belastingplichtig, staat ingeschreven in de basisadministratie, heeft een id en een digid. Maar ze mag niet stemmen omdat ze buitenlander is.
Dan wordt er een computer op de moskee neergezet, wordt een oproep gedaan voor het gebed: neem al je DigiD's mee en gaat DENK richting 10 zetels zonder dat degenen die erop stemmen enig idee hebben hoeveel provincies Nederland heeft.
@JohnLocke | 09-10-20 | 12:24: alsof mensen die daar gehoor aan geven niet sowieso al op DENK zouden stemmen.
@Red shirt | 09-10-20 | 12:22: paar filtertjes inbouwen in een code: indien buitenlander "ja", dan wordt de toegang tot de stem portal geweigerd.
@Red shirt | 09-10-20 | 12:22:
"Maar ze mag niet stemmen omdat ze buitenlander is."
Dan is er toch niets aan de hand?
@Timide_Aso | 09-10-20 | 12:26: Nee, want een zekere drempel is er nog steeds. Bovendien moet je fysiek in Nederland zijn om zelf te kunnen stemmen. Via DigiD stemmen maakt stemmen te makkelijk voor mensen die zich begeven aan de rand van de maatschappij (type wel de lusten nooit de lasten).
@Timide_Aso | 09-10-20 | 12:27: Dan moet er iets getagd worden. Dat zie ik in Nederland niet zo snel gebeuren.
@Timide_Aso | 09-10-20 | 12:27: welnee joh, lekker laten stemmen en dan op het eind de stem eruit filteren. Zo geef je de burger het idee dat zijn stem iets er toe deed. Dat is niks anders dan het nu is.
Ik wil graag stemmen voor chips. 'Geenstijl' flavour.
Dat gaat een fraaie verdeelsleutel opleveren. Ben benieuwd ;))
Maar als het dan toch per post gaat, dan kan dat postbedrijf toch ook alles verzamelen en in 1 grotere envelop weer door sturen, dat scheelt ook weer postbezorgingskosten toch?
Denk je dat de postbode voor elke brief apart op en neer loopt?
@Knufter | 09-10-20 | 12:22: Nee, lekker verzamelen, sorteren (op partij / persoon?) en dan doorsturen.
Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge!
Vanwege het coronavirus? Kan aan mij liggen, de locatie (020) of het tijdstip waarop ik ging stemmen, maar heb ik in stembureau's nooit meer dan tien mensen gezien.
Als Denk opeens 20 zetels heeft weet je hoe het komt.
Stemmen per schotelantenne!
Dan heeft Nederland ineens 25 miljoen inwoners. Op papier dan.
Stemmen tijdens een dag of 4. Dag 1 mensen met een achternaam startende met A-G, dag 2 H-M etc. Meer stemhokjes op afstand en buiten.
Het is nu al lastig om mensen genoeg te vinden voor een stembureau voor een dag.
@Kattie | 09-10-20 | 22:26: Hoezo lastig te vinden? Ik zie nooit advertenties of oproepen. Maak die bijverdienste hoger of belastingvrij, voer eens echt campagne - ook vanuit de partijen En... opgelost!
Wij vertrouwden de stembureaus al niet laat staan de post.
Ik ben voor tele-voting. Net als bij het Eurovisie Songfestival. Alle kandidaten bij elkaar in de Red Room en nog dezelfde uitzending de uitslag. Na controle door de notaris.
Jaaaaa, Hugo bedankt je bij deze voor jouw stem!
Ja, meteen na het debat en dan met van die clipjes van de highlights van desbetreffende kandidaat. Douze points! Gezellie.
Jaaaa! En dat de winnaar op het einde nog een keer zijn verhaal mag doen. Maar dan zeer geëmotioneerd en bedolven onder confetti en met een bokaal in zijn/haar hand! Dat wordt prachtige televisie!
Maar dan wel maximaal een stem per telefoonnummer. Lebara-prepaid gaat nog eens heel groot worden.
Ach, 17/3 zijn we van het corona geneuzel af want vaccin. Toch?
in 2027?
Er is toch niets tegen het uitstellen van de verkiezingen? Liever dat dan stemmen per post. #transparantie
Dan blijven Rutte en De Schoenen nog langer ons volk terroriseren met hun verrotte noodwet.
Aha.... dat is de logica achter dit onzinnige voorstel. Sneakey slim
Dit. Bij centraal stemmentellen is er geen enkele vorm van controle mogelijk. Uiteindelijk bepalen niet de kiezers, maar zij die de stemmen tellen de uitslag van de verkiezingen. Hier is controle van de kiezer absoluut nodig, al was het maar om de schijn van een onjuiste uitslag te voorkomen.
Verder heeft fraude op een centraal bureau veel grotere invloed dan kleinschalige fraude op een decentraal stembureau waar hooguit enkele honderden stemmen uit zijn gebracht.
Dan liever een paar maanden uitstellen tot het weer lekker weer is en de besmettingen flink teruglopen, Rutte krijgt er toch wel een termijn als MinPres bij. 2 tot 3 maanden demissionair doormodderen lijkt me geen ramp in deze.
@Knisperende_Tissue | 09-10-20 | 12:05: Ik herinner mij dat er ooit in alle grote steden bij vele stemburo's een verschil zat van 900 in het aantal ingeleverde stembiljetten en het aantal uitgebrachte stemmen terwijl dit 0,0 moet zijn. Ook waren alle stembiljetten tegen de regels in al vernietigd daarna zodat controla achteraf onmogelijk was.
@Lupuslupus | 09-10-20 | 12:00:
Dat heb ik nog liever dan een verkiezingsuitslag op basis van fraude met stemmen per post.
Overigens: u weet vast nog wel hoelang formaties kunnen duren. In die tussentijd moet u het toch doen met Rutte en De Jonge aka De Schoenen.
@Premier Trutte | 09-10-20 | 12:19: Is dat echt zo? De voorzitters van die stembureaus zijn natuurlijk verhoord, mag ik hopen?
Natuurlijk is er veel, zo niet alles, tegen uitstel van verkiezingen! Juist in deze tijden! Mondkapjes op, afstand houden, paraplu en dikke jas en klaar! Wat een gezeik
Denk gaat heel groot worden op die manier.
Ik zie de ronselende 'bezorgde burgers' van een bepaalde komaf in hun ghettowijken al zeer behulpzaam de stemformulieren invullen en opsturen voor hun analfabete buurtgenoten.
De vrouwtjes hoeven de deur niet eens meer uit ook nog.
Hahaha, Turkse buurthuizen bieden hulp bij invullen, je ziet het gewoon aankomen.
Het geenstijl leger kan de uitslag niet meer controleren. Zie aanleiding van het voorstel.
Ook dat ja.
@Graaisnaaiert | 09-10-20 | 11:58: Niet 'ook dat'. Maar: 'vooral dat'.
Het is fundamenteel dat er meegekeken kan worden. Cruciaal. Van levensbelang. Elementair
Waarom denk je dat er geen GS controle was de laatste Kamerverkiezingen?
Zouden er al landen zijn met een soort digitaal paspoort waarmee je lekker kunt stemmen vanuit jouw luie stoel?
Vraag ik voor een vriendin.
Estland doet het al jaren.
Ja, ik meen Estland of Litouwen.
Werkt alleen met landen met een monocultuur zonder subsidiecircus. Hier kan dat niet, teveel partijen die een greep uit de kas en naar de macht willen doen ( is effectief hetzelfde ), hangt veel te veel van af.
Gewoon stemmen met potlood op papier en alleen in een stemhokje, dat is de grootste zekerheid om eerlijke verkiezingen te houden.
Wil je de moeite niet nemen om naar een stemhokje te gaan is je stem ook niets waard.
Dit dus.
Net zoals in de VS een groot deel te beroerd is zich even gemakkelijk als stemmer te registreren. Dan verdien je het ook niet om invloed te hebben.
Waarom niet gewoon de leden van de VVD laten stemmen. Ben je in een uurtje klaar. En de uitslag is hetzelfde.
Dan wordt GroenLinks de grootste.
@Egerius | 09-10-20 | 11:56:
Scherp!
Toen er in Polen het plan was om per post te stemmen stond de Nederlandse regering op z’n achterste poten. Maar nu het Nederland betreft kan het ineens wel.
Dat komt vanwege het polariserende effect van de Polen.
Het kloodtzakje in mij roept dan meteen om die postbusnummers meteen helemaal platbombarderen met onzinbrieven.
Ik zal wel niet de enige zijn, die dit meld, maar als je de verkiezingen aan PostNL toevertrouwt vraag, nee, schreeuw je om problemen.
Ik ken weinig bedrijven die hun taak zo slecht uitvoeren als PostNL...
Sinds ik in 2013 besloot de bananenrepubliek Nederland te ontvluchten en mijn heil te zoeken op het Roemeense platteland heb ik altijd per post gestemd... ... dus het kan wel!
Roemenië staat dan ook bekend om het volledig ontbreken van corruptie.... oww wacht.
Zeg eens eerlijk, of u nu wel of niet stemt, maakt daar toch geen hol uit? Ze beslissen wel voor u op wie u stemt, hoeft u echt helemaal niets voor te doen.
Ik heb even gekeken, maar er is hier geen envelop uit Romenië aangetroffen. Weet u zeker dat u hem gepost heeft?
O vandaar. Ze stemmen per post.
Jammer dat veel geld van de EU in de zakken van de familie Orban komt en dat er geen rechter is die daar nog iets tegen kan/durft te doen.
Polen is daar ook in terecht gekomen.
@Graaisnaaiert | 09-10-20 | 12:02:
Hier maakt het ook geen hol uit onderhand, je kunt stemmen wat je wilt, maar de coalitie zal er alles aan doen, desnoods met 8 partijen, om de vermeende 'populisten' erbuiten te houden.
@kloopindeslootjijook | 09-10-20 | 12:08: Ik meende toch te begrijpen dat hij in Nederland stemt en dat vanuit Roemenië per post doet. Of ben ik nu gek?
@Premier Trutte ik woon idd in Roemenie en krijg door BuZa keurig alles van te voren opgestuurd om te kunnen stemmen. @Graaisnaaiert zolang ik mijn pensioen uit NL krijg maakt me dat wel degelijk wat uit alhier. @Montgomery Burns Daarom stem ik hier in RO op lokaal niveau — ik heb een verblijfsvergunning, geen Roemeense nationaliteit — op mensen die niet corrupt zijn.
@Zer0-hedger | 09-10-20 | 12:19:
Klopt, maar dat gaat opvallen, dat kun je uiteindelijk niet onder de pet houden. Ze sorteren nu al voor op een grote VVD met 4 kleine partijtjes in de 10-15 zetelregio. Niet voor niet dat de VVD nu gewoon een middenpartij is met een stijve nek van het kijken naar links. En X66 is qua extremisme bijna Groen Links gepasseerd, en dat allemaal vanwege die bokkensprongen. Maar het is wel zichtbaar en daar gaat het om. Stem Rutte en je krijg een klimaatkalifaat en meer moslim-migratie. Gaaf man! Maar kunnen we in ieder geval straks niet zeggen dat we het niet geweten hebben.
Een postbode is vaak een parttimer die tegen minimumloon werkt, tja wat kan er allemaal misgaan in de keten tot en met het distributiecenter, heel veel dus.
Anderzijds biedt het ook mogelijkheden om de VVD eens een keer niet de grootste te maken.
Ik mis de goede oude dag, naast mijn opleiding nog gewerkt als postbode. Betaalde toen bijster goed. Helaas hebben ze dat beroep naar de klote geholpen. Ik heb het jaren met plezier gedaan.
@Twisted_Faith | 09-10-20 | 11:55:
Ja toen dat beroep nog goed betaald was en ze niet zomaar de eerste de beste aannamen ging er ook veel minder mis qua bezorging.
@Twisted_Faith | 09-10-20 | 11:55:
Ook een soort van sociale functie he. Als oma Alie de gordijnen al 3 dagen dicht heeft, dat soort dingen. Maar ja, aandeelhouders en verdienmodellen. Post- en pakketbezorging is tegenwoordig tot een pitstop geworden. Nog even en het wordt hier net zoals de VS, dat pakketten in de vuilnisbak naast de voordeur wordt geflikkerd of gewoon maar uit een rijdende auto op de oprijlaan wordt gesmeten. Mooi man, die uitverkoop van de beschaving ( dankzij de VVD ).
Vroeger kon een postbode op een enkel salaris nog een huis kopen voor z'n vrouw en kinderen. Die tijd is geweest.
Ik heb wel eens iets gehoord over vrije, geheime en algemene verkiezingen. Dan mag er ook niemand mee het stemhokje in enzo. Dat toezicht achter de voordeur regelen, dat wordt nog best een heel gedoe.
Uitslag nepverkiezingen.
Kartel:149 zetels.
Waardeloos. Als men te lui is om de deur uit te gaan, dan neemt men ook niet de moeite zich te informeren.
OK... even efficiënt wezen....
Hieronder:
Wie vindt het een goed idee!
Nee.
Ik krijg er een postnatale verkiezingsdepressie van.
nee, gewoon met je geldige legitimatie in persoon gaan stemmen.
Webportaaltje maken, DigId als verificatiemiddel, hooguit een paar dagen werk. Waarom zo'n simpele handeling onnodig complex gemaakt moet worden is typerend in Nederland.
de communicatiemedewerkers van rutte komen ook hier gelijk onder hun stenen uitgekropen, want anno 2020, rood potloodje en vlekje op vierkante meter papier kunnen "Zij" beheersen en U moet gewoon Uw handen 20 x gaan wassen of zo.
Ook dat is froude gevoelig. Niet iedereen heeft een digiD bovendien. Veel gezinnen hebben 1 computer
@Premier Trutte | 09-10-20 | 11:51: Fraudegevoelig? Een persoongebonden login die je bovendien met 2Fa kunt beveiligen? Tevens is iedereen vrij om DigId aan te vragen. En dan zetten ze in plaats van stemhokjes maar wat computerzuiltjes neer waarop je kunt inloggen en stemmen. Nog altijd goedkoper dan die hele ouderwetsche, fraudegevoelige poppenkast met die kudtpotloodjes.
@Premier Trutte | 09-10-20 | 11:51: Je kunt toch vanaf 1 computer met diverse digids inloggen?
Laten we Rianne van Rijbroek de blockchain beveiligen in de cloud!
@Lupuslupus | 09-10-20 | 12:02: Ja, die ene computer onthoudt ook alle wachtwoorden voor je. En papa booslim staat er met de matteklopper achter
Met of zonder postzegel?
Karin Hildur Ollongren was vanaf 2007 plaatsvervangend secretaris-generaal op het ministerie van Algemene Zaken en in 2011 secretaris-generaal. De hoogste adviseur van Rutte.
Mocht u zich afvragen wat de oorzaak van de stand van dit land is.
Henk Otten heeft een neef die postbode is.
Stemmen met DigID hoogste verificatie, probleem opgelost. Zullen er ook wel "groepsstemmen" komen vanuit bepaalde niet nader te benoemen bevolkingsgroepen, maar dat gebeurd nu ook al. Wat dan niet meer gebeurd is dat Antiifa-wappies en ander links schorem rechtse stemmen op de stapel "ongeldig" gaan gooien.
Dit en volledige transparantie mogelijk, via lifestreaming.
Maar daarom zijn de ruttianen er al jaren op tegen.
DigiD is persoons gebonden.
Stemmen is anoniem.
@Is dit nog nieuws? | 09-10-20 | 11:47:
Er hoeft geen koppeling te zijn tussen je DigiD en je stem. Zoals je nu ook op het stembureau geregistreerd word dat je gestemd hebt maar niet weten waarop. DigiD geeft alleen maar aan dat je gestemd hebt.
@2voor12 | 09-10-20 | 11:54: utopische gedachten
@Is dit nog nieuws? | 09-10-20 | 11:58: Ja, want we leven toch in zo’n verschrikkelijke controlestaat. Manmanman. U kijkt te veel Amerikaanse series op Netflix. Die houden niet bij wat u kij...
Is Klaver al opgepakt?
Dan kun je net zo goed met je DigID gaan stemmen, gaat sneller en is even fraudegevoelig.
Huizen kopen tot en met schoenveters, alles kan, maar stemmen moet van Rutte & Co met een potloodje en een vierkante meter papier (arme bomen), want de stemmentellers van Rutte & Co zorgen wel dat Uw stem goed voor hun aangepast wordt.
Binnen een stembureau zijn er tussen de stemmentellende vrijwilligers eerder linkswappies geweest die rechtse stemmen op de stapel niet goed ingevuld/ongeldig gooiden. Ik vind het dus eerder minder fraudegevoelig. En stemmen "vorderen" gebeurd binnen bepaalde gemeenschappen gebeurde in het normale systeem ook al, voornamelijk bij bepaalde marginale delen van de bevolking.
Leg uit, hoe is een persoonsgebonden login die je nog extra kunt beveiligen met 2Fa fraudegevoelig?
@Le Roi | 09-10-20 | 12:04: COMPLOTTHEORIEËN!!!11!!1
Dat wordt rellen als dit wordt doorgezet.
Nee hoor, geen rellen. Nederland heeft teveel hypotheek verslaafden.
@H0lland | 09-10-20 | 12:12: Dat is dan jammer voor de hypotheek verslaafden, ik vindt het recht op zelfbeschikking en keuzevrijheid belangrijker dan communisme vorming.
Hmmm bad idea... idd erg fraudegevoelig. Denk idd ook aan dwang misbruik. Beter zou zijn dan iedereen tijdslots en verplicht stembureau aan te wijzen. Dat is een enorme logistieke operatie maar als je dat over meerdere dagen uitsmeert en veel meer stembureaus regelt moet het wel te doen zijn.
Is gewoon heel fraudegevoelig, maar je weet het pas zeker dat je genaaid bent als je met Pasen of je verjaardag een kaartje van Hugo de Jonge krijgt.
Als je maar geen kaartje van Henk Krol krijgt..
Waarom laat men niet alleen de mensen met een sofi-nummer eindigend op bijvoorbeeld een 4 stemmen? Dan is het 10x zo rustig bij de stemlokalen, en de uitslag zal niet anders zijn. (overigens wel een goed idee bij referenda, om dat kul-argument van de kosten de kop in te drukken)
Er is zoiets als stemrecht vriend.
Eerst maar eens googlen naar de dichtstbijzijnde brievenbus.
4+4=10
Ik denk dat ze hier bij DENK erg blij mee zullen zijn. Denk ik, hoor.
Die hebben veel mensen bij de posterijen werken, dat is wel efficiënt. Anders moeten ze eerst langs alle adressen om de biljetten te bezorgen, en vervolgens weer overal langs om te helpen met invullen. Dat is wel omslachtig.
Lekker je stembiljet laten invullen in het lokale theehuis voor een graties kopje koffie en een spelletje domino. En neem vooral het biljet van uw vrouw mee, wij weten wel wat goed voor haar is. Aldus een wervende Denk poster bij Theehuis Ali.
Rutte IV here we come !!!
Ja, we gaan de verkiezingen winnen.
Alvast gefeliciteerd Kuif !!
@Kuifje-naar-Brussel | 09-10-20 | 11:42:
Dat sowieso.
Ahh gelukkig, dan hebben de bejaarden geen stem meer, die kunnen toch niet zo ver naar de steeds schaarsere brievenbussen. Of misschien komt een 'goedwillend' persoon gewoon even langs?
We halen het stembiljet met alle plezier bij u thuis op. Wilt ook u hulp en advies bij het invullen? Geen enkel probleem.
De bejaarden moeten tot hun dood in quarantaine, die doen toch al niet meer mee. De jeugd mag het overnemen.
Wat is er mis met rooksignalen?
In sommige staten zit daar wat ruis op de lijn omdat een stad, een staat of een bos is de fik staat.
Ik vind dat degene die boven alles staat, De Koning, iedereen persoonlijk moet bellen voor de stemming. Hij kan dan aanstrepen bij welke partij de stem hoort en aan het eind van het liedje alles optellen. Dat lijkt mij het meest neutrale systeem.
Dat lijkt op werken he.. daar hebben de Oranje's een broertje dood aan.
Let hem maar werken voor zijn 70.000 euro loonsverhoging dit jaar.
dit gaat fout.
Op de UvA kijken de diversiteitsagenten de stembiljetten van de studenten na of er inderdaad wel op GL gestemd is.
Indien niet dan volgt er minimaal puntenaftrek, indien er zelfs op PVV of FvD gestemd is onmiddelijke verwijdering van de universiteit.
Is niet uit te sluiten helaas.
Ambtenaren en post, nou dat gaat wat worden....
In Nederland gaat dat bijna altijd goed.
Bijna... das niet helemaal. En dat icm met PostNl, nee geen goed idee.
onzin idee. Dan moet je maar even wat langer wachten op 1,5 meter en misschien buiten om te kunnen stemmen. Maar dan kun je wel van je democratische recht gebruik maken.
Mensen die dat al te veel moeite vinden zouden hun stemrecht kwijt moeten raken.
Stemmen per post. Wat kan er misgaan.... Niet doen: je hebt geen enkele controle meer zodra je de 8 miljoen, ongetwijfeld onvoldoende beveiligde, stembiljetten de deur uit doet. Overheid en iets nieuws proberen is een gegarandeerde fuck-up.
euh, 13 miljoen dus.
Waarschijnlijk is het wel zo gemakkelijk om de brievenbussen aan te passen. Een gleuf voor het kartel, de andere voor de oppositie. Die laatste geeft je als dank confetti mee. Ter plekke gemaakt.
2 mogelijkheden;
- We gaan hier fraude uitvoeren op onszelf
- We worden als argument gebruikt in US politiek met een 'kijk andere landen dan wel dit doen'
Ik gok beide
Als stemmen echt iets uit zou maken, zou het afgeschaft worden.
Laat Huichel de Jongere een stemApp ontwikkelen.
Dan kunnen we stemmen in 2023.
"Dank u voor uw stem op Hugo de Jonge"
Als we dat nou niet doen zijn we meteen van de stemmende boomers af!
(Bijsluiter 1, die denken alleen aan zichzelf, niet aan de jeugd.)
(Bijsluiter 2: Anders hadden ze wel voor de jeugd gebouwd!)
IK ben milennial, heb Zoomer en Gen X vrienden en m'n ouders zijn boomers, allemaal erg plezierige mensen
Rot op met het constante mensen tegen elkaar opzetten
Niemand specifiek. Laat hem dat doen!
Oprotten!
Het grote probleem is dat soms hele ladingen stemmen worden afgekeurd. In sommige staten in de VS werken ze met met 2 envelopen. De kleine gaat in de grote. Maar als er al een pennen streek ook de kleine staat, wordt deze afgekeurd. Trouwens dat FB posts van Trump verwijdert omdat ie over fraude begint is idioot. De macht van bedrijven is dus veel grote dan regeringsleiders als het om beïnvloeden van verkiezingen gaat. Dat gaat nog wel een staatje krijgen trouwens want kloten met verkiezingen staan in westerse landen een hoge straf op en dat is maar goed ook.
De vooringevulde stembiljetten liggen klaar in de moskee
Sjezes. Kun je dit nu niet per DigiD mogelijk maken? Dit moet toch niet zo moeilijk zijn?
Nou, overheid en ICT, best een dingetje.
Estland doet het al jaren op een veilige manier via internet.
@sprietatoom | 09-10-20 | 11:45: Ja. Ik word er een beetje moedeloos van dat we links en rechts ingehaald worden door staten waarvan we twintig jaar geleden dachten dat het achterlijke tweede- en derdewereldlanden waren. Estland als lichtend voorbeeld qua E-democratie. Uruguay als voorbeeld voor de softdrugsproblematiek. Het is echt ongelofelijk...
Via digid is het niet meer anoniem.
@Apollo | 09-10-20 | 12:00: Dat moet toch wel te regelen zijn? Ik moet me ook legitimeren als ik een stembureau binnenkom. En zoals @sprietatoom aangeeft doet Estland het al. En ik herinner me dat ik ook wel eens online gestemd heb voor de waterschappen volgens mij...
@sprietatoom | 09-10-20 | 11:45: Hier een beschrijving van hoe het werkt: blogs.microsoft.com/eupolicy/2019/05/... Hun systeem heeft zowel een computer als smartphone nodig. Je hebt er inderdaad een eID nodig, maar de Esten hebben voldoende vertrouwen in hun overheid dat hun stemmen geanonimiseerd worden. Als hier een cryptoboer (en dan niet Hugo de Jonge of Rianne van Rijbroek) de boel kan anonimiseren, dan kan er gestemd worden met DigiD of - gezien iedereen wel een bankpasje heeft - iDIN. GeenPeil en Maurice de Hond kunnen dan ingezet worden om een oogje in het zeil houden om zo ongeregeldheden buiten de deur te houden en dan zou het e-stemmen zo wel moeten lukken denk ik maar.
@Enter Yeti | 09-10-20 | 12:07: Zou inderdaad te regelen moeten zijn, echter, we hebben het wel over onze overheid en IT.
@Alexander des Burgus | 09-10-20 | 12:16:
Moet lukken met een beetje wil, dank voor de link.
de afstand naar de brievenbus is twee keer zo groot dan naar het stemlokaal.
de afstand naar de brievenbus is twee keer zo groot dan naar het stemlokaal.
Ja, dat zei je twee keer.
Laten we met kleuren gaan werken.
Een rode enveloppe is PvdA, een groene voor GroenLinks, een blauwe voor VVD enz.enz.
“Anton Gleuf” kan dan vast voorsorteren en de uitslag bepalen.
En de bruine?
Wie krijgt de bruine?
@Iknowall | 09-10-20 | 12:13:
Bij1 ligt voor de hand, maar die krijgen de witte enveloppe.
SGP dan maar?
@Ruimedenker | 09-10-20 | 12:51: Bij een witte of een bruine enveloppe bent u af. Mag u niet meer meedoen.
Voer nu eerst maar het kabinetsplan uit om de postbezorger de taken van de wijkagent te geven. Die is namelijk de ogen en oren van de wijk.
.
*post voor de buren verderop door gleuf gooit*
En tegelijkertijd even door de gleuf ruikt op eventueel de aanwezigheid van een hennepplantage ;)
Heel beroerd plan. Open dan de stembureaus voor 7 dagen ('s ochtends tussen 9 en 11 alleen voor 65+ bijvoorbeeld dan).
Voor iedereen die er wel in gelooft: stop 1.000 euro in een envelop, zet heel groot op die envelop: "Hier zit 1.000 euro in", zet je eigen adres op de envelop en doe het in de brievenbus. Durf je het niet aan? Dan is stemmen-per-post ook niets voor jou.
Jij snapt duidelijk niet hoe onze regering werkt. Die willen juist de stembureaus korter openen vanwege het virus, net als met de winkels.
@C1O2 | 09-10-20 | 11:34: Ha, klopt: ik vond het ook wonderlijk dat de gemeente korter open was door de rona. Je zou zeggen: spreiden betekent minder lui betekent minder kans op besmetting maar kennelijk niet aldus de ambtenarij.
@JohnLocke | 09-10-20 | 11:36: Met de zelfde logica zeg ik tegen een agent die mij aanhoudt omdat ik 200 reed ' Hoe eerder ik thuis ben, hoe minder kans op ongelukken"
Hahahahaaa PostNl Hahahahahaaa
Stemmen per post is wel zo handig want je oppositie doodschieten wil je ook eigenlijk niet meer.
Slecht idee. In Nederland hebben we, zeker in vergelijking met de VS, een zeer fijnmazig systeem van stemlokalen. Hier hoef je geen twee uur te rijden voordat je bij een stemlokaal bent en is de noodzaak voor stemmen per post er niet. De "rijen voor de stembus" heb ik hier nog nooit meegemaakt, hooguit een man of 3 (maar goed, ik stem dan ook niet 's ochtends vroeg of 's avonds laat). En zoveel logistieke veranderingen hoef je niet te doen: iedere vrijwilliger in het stemlokaal een mondkapje op (en evt. een test vooraf), strepen voor de mogelijke rij van stemmers, klaar. Daar hoef je dus niet een heel parallel systeem voor op te tuigen met alle mogelijke problemen.
Dit dus, ik stem nu al 30 jaar lang, heb in meerdere plaatsen gewoond en het benadert - sinds het afschaffen van de stemplicht - nooit ook maar een rustige middag in de supermarkt; als er 2 of 3 mensen tegelijk zijn is het al veel. En dan nog, zet een regelneef buiten, tape een paar vakken op de tegels buiten neer en hoppa, klaar ben je. En doe het desnoods over 2 dagen, laat geen hele gezinnen toe in het stemlokaal ( dus hoofddoeken met 4 krijskinderen moeten maar even buiten wachten totdat pa gestemd heeft, dan blijft pa bij de welpjes en is ma aan de beurt ) en hoppa, klaar.
Iemand van de zittende macht die eerder al het raadgevende referendum elimineerde via een juridisch geitenpaadje vertrouw ik voor geen meter als het om aangepast stemmen gaat. Tip voor de kiesraad, ga gewoon voor 2 dagen, de eerste dag voor mensen die op een oneven dag geboren zijn en de 2e dag van mensen die op een even dag geboren zijn. Makkelijker kun je het niet maken. Op achternaam werkt niet ( meer ) want soms is het Al Zahavi en soms is het Alzahavi. Krijg je dat gekrijs aan de deur weer, dat ze op de verkeerde dag komen. En alsjeblieft, kan het niet voldoende onderstrepen, laat Ollonkreng niet bij het proces. Ik zou bijna zeggen, sluit haar maar op tot na de verkiezingen zelf maar ja, da's ongrondwettelijk.
@Graaisnaaiert | 09-10-20 | 11:46:
Waarom niet dag 1 mannen en dag 2 vrouwen.
@Middensteun | 09-10-20 | 13:47: En die daar tussenin?? Op beide dagen of toch een extra dag??
Kan het niet gewoon per telefoon?
- 'Op wie stemt u?'
- 'Jezus Leeft.'
- 'Dank u, staat genoteerd.'
*Klik*
- 'Op wie stemt u?'
- 'Wilders, PVV.'
- 'Ik kan u niet goed verstaan, wat zegt u, VVD?
- 'PVV!'
- 'VVD, staat genoteerd. Dank u.'
*Klik*
Hij is goed.
Als stemmen verschil zou maken, werd het verboden.
Ik herinner me referenda.
Erdolf verwoordde het mooi. Democratie is als een trein, bij de juiste halte stap je uit. Inmiddels de lijfleus van DDR666 geworden.
Verder weet ik vrijwel zeker dat de Amsterdamse gemeenteraadverkiezingen van 2017 is gefraudeerd. Om een of andere reden werd het tellen van stemmen gestaakt. Om vervolgens alle ongeteld stembiljetten te vervoeren naar een kelder in de Stopera. Het duurde nog 48 uur(!) voordat alle stemmen werden geteld officieel. Toen onze Tjer en de Hiddemeister een kijkje wilden nemen bij het stemmentellen werden ze geweigerd. Onze grote vriendin Silly Syl haalde de kiesdrempel oorspronkelijk niet, maar na 48 uur bleek ze toch ineens voldoende stemmen te hebben. En verder zullen ongetwijfeld wat ongeldige/blanco stemmen op het stapeltje van DDR666 en Groen(s)Links zijn verdwenen. En wat stemmetjes bij FvD weggehaald...
U kunt uw aantijgingen natuurlijk wel hard maken toch? U heeft hier overtuigend bewijs van?
Blanco stemmen bestaat niet meer. Alleen ongeldig stemmen mag nog.
Dit nadat ooit een politieke partij zich Blanco noemde.
@Enter Yeti | 09-10-20 | 11:33:
Omdat het nog nooit eerder gebeurd was dat op die manier het stemmentellen werd afgerond, in Amsterdam en in heel Nederland niet.
Normaal gesproken mogen burgers aanwezig zijn bij het tellen van stemmen, juist om dit soort praktijken tegen te gaan. Maar nu ineens moest alles achter gesloten deur afgehandeld worden en werd er geen pottenkijkers gebliefd. Dat het voor u niet verdacht is kan maar bij mij verschijnen overal rode vlaggen in beeld. En het feit dat Silly toch de kiesdrempel uit het niets haalde, is voor mij al voldoende bewijs.
En nee geen een gemeenteambtenaar gaat commentaar geven of je voorzien van een linkje met foto's van het geheime stemmen tellen. Net zoals er niemand meer van de popo gaat lekken wat er precies is gebeurd met het onderzoek van de suikerspiegelchauffeur, waar alle camera's ineens uit stonden en getuigen een compleet andere verklaring aflegden dan de officiële verklaring van de popo.
@H0lland | 09-10-20 | 11:34:
Sinds wanneer? Proces verbaal 2e kamer verkiezingen voor me waar blanco stemmen worden geteld.
Tabel 2. Geldige, blanco en ongeldige stemmen 2017 2012 2010 Aantal % Aantal % Aantal % Geldige stemmen 10.516.041 99,55 9.424.235 99,60 9.416.001 99,71 Blanco stemmen 15.876 0,15 17.004 0,18 8.829 0,09 Ongeldige stemmen 31.539 0,30 20.984 0,22 18.147 0,19 Uitgebrachte stemmen 10.563.456 100,00 9.462.223 100,00 9.442.977 99,99
@Graaf_van_Hogendorp | 09-10-20 | 11:39: Oh nee. Ik wil u best geloven, maar helaas is anekdotisch bewijs, geen bewijs. Dus ik kan hier verder niet zoveel mee.
@Graaf_van_Hogendorp | 09-10-20 | 11:43:
Blanco tegenwoordig = stemformulier niet invullen. Gevolg bij het "tellen" KAN men veranderingen doen.
Dus beter formulier ongeldig maken. (En dus dom te lijken zijn)
Dat was inderdaad te verdacht, ik herinner me de rel nog goed: www.geenstijl.nl/5141253/totaal-verne...
domme, fantasieloze, corrupte kartel-politicie en MSM volgen als lammetjes hun corrupte collega's in US.
Ze hebben doorgaans dezelfde eigenaren dus logisch.
'Briefje van Jan' van vandaag lezen. Niets, zoals vaker, aan toe te voegen.
Lees trouwens ook die van gisteren nog maar eens, over De Goddelijke Messias Sinterklaver.
Ik realiseer me trouwens wel dat om te mogen stemmen je 18 jaar moet zijn. Dus geen enkele stemmer zal iets van die beloofde 10k zien. Beter had hij er 25 jaar van gemaakt. Of na afronden vervolgopleiding. Gemiste kans.
Alsof het zin heeft, VVD, CDA,PVDA werken samen PVV en FVD worden buitengesloten. Gaap verder next.
Veto.
Stemmen per post is ongrondwettelijk. We moeten het wel kunnen controleren, en dat kan niet als we per post stemmen. En die GroenLinks-dozen van het stembureau vertrouw ik voor geen meter.
Spoedwet, jammer joh
"you can love your country but never trust your government" krijgt in dit land steeds meer waarde
Het is lastig sjoemelen, en ik schat dat dat hooguit lukt met 1 op de 500 stemmen. Dat gaat het verschil niet maken. Of we moeten accepteren dat de stembusuitslag een benadering is. Er zijn zoveel factoren van invloed. Zelfs het weer heeft invloed. Uiteindelijk moet het land toch bestuurd worden.
Oh oh oh, wat hebben we een lol, als het over Amerika gaat.
Ondertussen wordt bijna alles gekopieerd wat daar gebeurt.
Zelfs de dingen waar we het hardst om lachen.
Just a matter of time...
We kopiëren wat af van elkaar. Zij kopiëren het zachte gevangenissysteem en ons zorgverzekeringssysteem, dan kopiëren wij hun systeem van stemmen per post. Dat krijg je met de globalisering van de politiek. Geen één politieke partij van links tot rechts die zelf dingen nog kan bepalen zonder eerst te moeten onderhandelen met hun buitenlandse collega's.
@Alexander des Burgus | 09-10-20 | 12:26: Het zachte gevangenissysteem? Wel eens echt het rechtssysteem (dat net zo corrupt is als het onze, mogelijk meer) bestudeerd en de uitwerking daarvan?
Hahahaha. Hahahaha. Hahaaha. Nog iemand te melden dat wij in een democratisch land leven? Gelooft u het zelf?
Democratie is een religie! En de zittende priesters zijn bang bang bang!
PS: iemand mijn stembiljet kopen? 5k handje contantje.
Dan kan ik even op vakantie tijdens dat nepcircus genaamd verkiezingen.
Ik doe het voor de helft.
Krijg je ook een briefje terug met: 'Bedankt dat u op Hugo de Jonge heeft gestemd'?
Of: “uw stem is ongeldig, u heeft geen dubbele enveloppe gebruikt”.
Dat ze dit willen overdenken, dat is alleen maar goed. Maar dat ze het serieus overwegen, dat geeft wel weer aan waar we met zijn allen in beland zijn. We mogen even ons meninkje laten horen en we hadden van Mark Rutte natuurlijk al begrepen dat we voor de rest gewoon onze bekken moeten houden. En dan is het nu ook nog maar de vraag of die meninkjes wel echt aankomen. Dat de postdiensten weleens een "foutje" maken, dat is een understatement van hier tot aan Jericho
Je hebt stemmers die alleen stemmen als ze er weinig moeite voor hoeven doen.
En Trump is er bang voor dat mensen die normaal te lui zijn om te stemmen op de Democraten gaan stemmen als het ze heel erg makkelijk wordt gemaakt. Heeft niks met fraude te maken. Republikeinse stemmers zijn wat principiëler en gaan sowieso wel stemmen.
Zelfs het weer heeft invloed op het stemmen. Is het mooi weer dan krijgen de Democraten meer stemmen. Is het slecht weer, dan blijven de Democraten weg en krijgen de Republikeinen meer stemmen.
Over het weer heeft Trump geen invloed, maar als hij het stemmen per post kan bemoeilijken krijgen de Democraten minder stemmen.
Dat is ook wel logisch. Daar mogen 27.000 mensen 1 stemlokaal delen. apnews.com/article/78f02d14245043aab0... Er worden zelfs zoveel stemhokjes wegbezuinigd dat de Terminator zelve de stemlokalen gaat financieren: www.wnep.com/article/news/nation-worl...
Het is een bewuste strategie van Trump en de Republikeinen om stemmen zo moeilijk mogelijk te maken. Het is dan moeilijker voor bv arme mensen zonder auto, die vaker Democraten stemmen, om te kunnen gaan stemmen. Stemmen per post gebeurt al in meerdere staten in de VS zonder problemen.
Ja, want carpoolen kunnen ze niet verzinnen...
Hoe controleert men daar of degene die het biljet invult daarwerkelijk degene is wiens naam op het biljet staat? En hoe ziet men toe dat iemand niet gedwongen wordt iets in te vullen? Of hoe weet men daar zeker dat de ingevulde biljetten zijn aangekomen bij de tel-locatie zonder dat men de anonimiteit van het stemmen verbreekt? Heeft men het -byzantine generals problem- opgelost?
Het probleem met Democraten-stemmers is dat ze niet een paar dagen vooruit kunnen plannen.
Arme mensen, die democraat stemmen, zijn vaak people of color. En die wonen veelal in de steden, alwaar het stembureau niet alleen goed bereikbaar is; deze mensen worden opgehaald, voorzien van een lunch en een cadeaubon als ze hun stem hebben uitgebracht en weer thuis gebracht.
Als die D66 muts er voor is kun je er alleen maar tegen zijn want zij is tegen keuze vrijheid.
Ik wil mijn stem kunnen traceren. Moet mogelijk zijn toch? Er gaan miljoenen track en trace pakketten door Nederland iedere week.
Net nu de PTT (of hoe heten die postbezorgers vandaag?) het merendeel van de brievenbussen heeft verwijderd.
PostNL. Door corona veel meer winst. Dus de postzegels zullen wel weer 8% duurder worden in 2021. Met de toestemming van ACM. Zoals ieder jaar.
Ja, vul maar in. Goedzo, nu gaan we samen even wandelen naar de brievenbus. Ja, gooi er maar in. Goedzo. #bananenrepubliek
Waarom niet BUITEN een tentje opzetten en daar stemmen?
Een tentje buiten is niet minder binnen dan een gebouwtje buiten he.
Buiten? Wat is er mis met de moskee?
@John McClane | 09-10-20 | 11:25: tentje zonder zijkant natuurlijk, of alleen met 1 windscherm. Dat is volkomen veilig met de airflow. Kouder, ja, maar laat dan de ouderen voor zodat die zo klaar zijn en niet hoeven te wachten. Klein offertje om fraude te voorkomen.
Dat wordt dan een hilarische uitslag. DENK in één klap de grootste!
Dan heeft stemmen echt geen nut meer. Fraude is dan de standaard wanneer er per post gestemd gaat worden. Wie wil mijn stem kopen, bieden vanaf 10k. Zet er dan ook een euro op dat Kaag de MP gaat worden, dat is per heden een zekerheidje.
Genoeg die het voor 10 euro doen. Is toch weer 2 kratjes of een pakje shag.
@sjef-van-iekel | 09-10-20 | 11:27: 2 kratjes voor 10 euro????
Rutte ruikt kansen, gewoon een paar enveloppen likken en de VVD wordt weer de grootste. Wat een armoede.
Briefje van Jan. Helder. Oudjes (PvdA) buiten boot houden, meer stemmen naar middenpartijen.
Herman Brood was ooit 10 seconden een zwevende kiezer.
ik weet niet hoe hoog het Hilton precies is, maar 10 seconden ga je niet halen.
Zie... daar komt ie!
Ik ben tegen. Wat nou als één figuur in een moskee al die stem-enveloppen inzamelt en overal DENK of NIDA invult. Het moet juist moeilijker worden om te stemmen. Op het stembureau eerst een paar basisvragen zoals Wie is de huidige MP? Welke partijen zitten nu in het kabinet? Waarschijnlijk lukt dat al een hoop mensen niet. Ook moeten ze het stemrecht afpakken van 83+. Ten eerste zullen ze nooit de verandering meemaken die ze in gang hebben gezet. Ten tweede stemmen deze mensen vaak uit traditie op CDA, sgp of PvdA, zonder enige goede reden.
Stemrecht van de ouderen afpakken? Bent u wel helemaal goed snik?
De moskee geef al stemadvies, wat bijzonder braaf gevolgd wordt.
Stem DENK, broeder. Je weet zelluf.
Dan houdt je geen kiezers meer over.
heb je je bruine hempie al aan?
Yep. Of op de kaart van de USA aanwijzen waar George Floyd woonde.
Dit gebeurt nu ook al, kan me een schandaal herinneren van een gemeenteraadslid van de PvdA die stemmachtigingen verzamelde in de moskee.
@Middensteun: als de oudere generatie die nog op de traditionele partijen stemt wegvalt krijgen extreme cluppies als Denk en groen Links verhoudingsgewijs veel meer stemmen. Bidt maar dat de CDA- en VVD-stemmert 120 jaar oud wordt want anders is het einde van dit land nog sneller in zicht dan nu al het geval is.
Laten we het stemrecht van ambtenaren afnemen. Die hoeven nooit de gevolgen van hun stemgedrag te dragen noch te betalen.
Als je geen drukte wil bij de stemlokalen, kun de verkiezingen toch ook spreiden over meerdere dagen? Bijvoorbeeld de oneven sofinummers op de eerste dag en de even op de tweede dag. Stemmen per post is ronduit verdacht. Hoe gaat men nu controleren of mensen niet gedwongen worden om een bepaald vakje aan te kruisen. Of dat stembiljetten worden gekocht. Dit is echt verschrikkelijk.
Dat is een goeie!
Dit vat het samen:
www.briefjevanjan.nl/aan-kajsa-ollong...
Precies! In Rusland hebben ze de laatste verkiezingen ook over meerdere dagen verspreid. Werkte perfect. Ik zou zeggen: ambtenaren op studiebezoek naar Moskou en leren van de ervaringen van hun Russische collega's, en komen met een uitgewerkt plan.
Wladimir. Het is hier inmiddels erger dan wat ze van Rusland vinden.
Of gewoon de democraten door de weeks en de republikeinen op zaterdag en zondag?
Die democraten hebben toch niets te doen door de week.
Fraude op de loer, Trump begrijpt de taal van de straat, de elite-deugers hier zijn huilwatjes, ongeschikt voor de harde evolutie in o.a. alle (ook social) media.
Per post stemmen is zo frauduleus als de pest. Zóveel post die nooit aankomt. Volle postzakken die ergens aan de rand van een sloot gedumpt worden. Straks kunnen postbezorgers in bepaalde wijken omgekocht worden om de post te laten verdwijnen. In mijn woonplaats is een grote wijk die voor 95% PVV stemt (dat is gewoon te zien op internet). Geef de postbezorgers die daar rondlopen een paar duizend euro en je ziet de post met stembiljetten nooit meer terug.
Is veel onderzoek gedaan naar stemmen per post, vooral omdat het al gebeurt in meerdere staten in de VS. Dan vinden ze een handvol "verkeerde" stemmen van mensen die in het verkeerde kantoor hebben gestemd. Onderbouw uw verhaal zou ik zeggen.
Lupus, mijn antwoord aan jou nog gelezen op 9.23. Je hoeft natuurlijk niet te antwoorden. Jammer dat er geen 'gelezen' tekentje voor is.
Ik kan wel raden wat voor wijk dat is.
Veel betegelde voortuintjes, kapotte auto's, bankstellen in de tuin, frituurlucht, kinderen met snotneuzen, broodmagere kerels in spijkerjasjes, dikke vrouwen in leggings met crocs en tattoos.
@DrumPiet | 09-10-20 | 11:32: en winkelkarretjes en treetjes met blikken bier in de voortuin. En de gezichten inclusief wenkbrauwen geel van de shag
@Diederik_Ezel | 09-10-20 | 11:35:
Spot on.
@DrumPiet | 09-10-20 | 11:32: En met hele grote honden.
@Diederik_Ezel | 09-10-20 | 11:35: En treetjes energiedrank.
In een wijk waar de politieke tegenstanders zitten, vliegt er dan dagelijks een brievenbus in de hens.
@DrumPiet | 09-10-20 | 11:32: En kerels in jurken, en vrouwen als dichte parasols enzo? oh nee, dat was een andere wijk.
@Diederik_Ezel | 09-10-20 | 11:23: Amerika is sowieso een slecht voorbeeld van democratie. Er zijn maar twee partijen die echt serieus kans maken om gekozen worden, stemlokalen die worden weggestemd, een compleet gecorrumpeerde media en staten zoals Iowa die je privacy niet echt respecteren bij het stemmen: en.wikipedia.org/wiki/Iowa_caucuses#P...
Doe het dan gewoon met digid i.c.m. SMS oid. Waarbij natuurlijk wel met unieke telefoonnummers moet worden gewerkt. Voor die ene keer hoeft dat geen groot probleem te zijn, lijkt mij.
Hoe kan met dan controleren dat iemand geen mes op de keel heeft tijdens het invullen? Onze huidige methode lijkt heel simpel, maar daar is heel goed over nagedacht. Zelfs de kleur van het potlood i.c.m. het papier heeft een essentiele functie om fraude te voorkomen.
@FrikandellenEdje | 09-10-20 | 11:26: Hoe controleer je dat een vrouw die stemt niet door haar man gechanteerd wordt op basis van geweld thuis. Dwang is in vele vormen mogelijk. Maar die ene mes op het keel zal op het totaal geen fuck uitmaken.
@RandomAct | 09-10-20 | 11:30: Ze kan liegen over haar stem, want niemand staat bij haar in het hokje.
Stemmen moet anoniem.
Via DigiD en stemmen kan je een mooie database opbouwen van politieke voorkeur.
@RandomAct | 09-10-20 | 11:30:
Hoe controleer je die zogenaamde dwang bij per post stemmen ?
Stemmen via DigiD?
Inderdaad veel en veel beter.
'Kom maar oma, ik doe het wel even voor u. Ik heb op school geleerd hoe het moet.'
@Mr_Natural | 09-10-20 | 11:23: Wat is je pincode?
Geen waarborg van stemgeheim.
Geen controle of persoon stemt onder dwang.
Burger kan niet controleren of alles eerlijk verloopt zoals met stemmen van biljetten.
Er is mogelijkheid tot fraude omdat het computersysteem niet controleerbaar is.
@Mr_Natural | 09-10-20 | 11:23: Als oma het niet kan dan had ze ook eerder al hulp nodig, b.v. bij invullen van de jaaropgave. Het stemmen kan beter zo blijven, desnoods verspreid over meerdere dagen. Maar ja, dat kost natuurlijk extra geld; het bemannen van de stembureau's. Die krijgen in mijn woonplaats 150€ p.p. per dag wat dan dus 2 of 3x zoveel wordt. Gaat niet gebeuren denk ik zo.
Ambtenaren en IT-projecten....
Inderdaad inloggen via DigiD,
en vervolgens naar een website met een geanonimiseerd cryptografisch systeem waarbij je via anonieme tickets *achteraf* (dus na de verkiezingen) kan checken of jouw stem goed is meegeteld, en verhaal kan halen wanneer dat niet het geval is.
Het kan: www.springer.com/gp/book/978140207301...
.
Helaas is dit nog geen oplossing voor voorkoming van stemmen onder dwang, maar al een stuk accurater dan de huidige papieren business.
.
Het is wel een overheids IT project, dus trek minimaal 2 jaar uit,
als ze echt hun best doen.
Zou wel beter zijn. Ik was voor het eerst in mijn leven van plan niet te gaan stemmen.
Ervaringen in andere landen hebben uitgewezen dat per post of automatische stem machines de deur wagenwijd open zet voor fraude.
Je zou bijna denken dat er handig gebruikt gemaakt gaat worden van het Chinese virus om de anti-Europese politiek, die aan populariteit aan het winnen was, heel slinks het hoofd te bieden. Op dezelfde manier probeert men van Trump af te komen. Vergeet niet de corona-bonuszetels die vele politici door Europa virtueel lijken te vergaren, al zijn Mark en Hugo het op dit moment wel aan het verprutsen voor ons en zichzelf.
Hoef ik dan zelf mijn stem niet meer in de Kliko te gooien, maar doet iemand die het met mijn stem niet eens is dat voor mij? Handig hoor.
Uw stem ging sowieso al in de kliko.
Handig. Hoeven we de stemmen niet meer controleren in het stemlokaal. Nog meer vrijheid voor de fraudeurs.
REAGEER OOK