Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gefeliciteerd! Nederlands record waterverbruik

Is die waterschapsbelasting ergens goed voor

De Nederlanders en hun strijd tegen het water. Werd de voorbije dagen opgeroepen te STOPPEN met sproeien, blijkt nu dat u massaal geen gehoor hebt gegeven aan de oproep. Dan maar de plantjes van de buurman afgemaakt, want met z'n allen sproeiden we de tuin helemaal de moeder, vulden we bescheiden opblaasbadjes en hebben we een nieuw Nederlands record waterverbruik gevestigd. Tsk tsk. Doe gewoon zoals de typisch Volendamse jongedame hierboven op de foto! Zij sproeit alleen als het nodig is en dan ook nog eens voor 07.00 uur 's ochtends of na 22.00 uur 's avonds, ze heeft een waterbesparende kop en binnen, al ziet u dat niet op deze foto, een spoelonderbreker op het toilet. O ja, en ze doet altijd de kraan uit tijdens het tandjespoetsen.

Reaguursels

Inloggen

Gewoon allemaal veel bier drinken dan blijft er water genoeg over

Kattie | 11-08-20 | 09:56

Ieuw dikke reet en hangers

Gen. Maximus | 10-08-20 | 20:48

Een man in een grijze regenjas heeft mij ingefluisterd dat huishoudens veel minder dan de helft van het totale waterverbruik voor hun rekening nemen.
Hen oproepen om het zuiniger aan te doen zet dus relatief gezien weinig zoden aan de dijk.

jemagookniksmeer | 10-08-20 | 20:37

De dag dat er geen water meer uit de kraan komt, word ik een partisaan.

aflaatverkoper | 10-08-20 | 20:17

Met nu al tekorten bij 17 miljoen, wat is het dan bij 24 miljoen.

Moestuinier | 10-08-20 | 19:54

Arme waterbedrijfjes. Je kan niet voorspellen dat er bij warm weer meer water gebruikt wordt. Het is niet alsof dat al decennia speelt, dus dat had men niet kunnen weten. Achteraf met de kennis van nu misschien wel, maar dat is altijd makkelijk praten. Krijgt de directeur wel zijn bonus trouwens? En de aandeelhouders?
Enfin, vanavond nog even de voortuin sproeien, en morgen in de ochtend de gazonsproeiertjes weer aan. Wel een uurtje denk ik, want het is wel vrij warm nu dus dat moet even wat langer. Dan ga ik ná het sproeien wel douchen in plaats van tijdens, want anders vind ik de waterdruk wat te laag voor de regendouche. Ik betaal meer dan zat voor het water, dus ik ga er uiteraard ook heerlijk, veelvoudig en vooral lang van genieten.

Ceristimo | 10-08-20 | 19:34

Tja, die 400 nieuwe "nederlanders" die hier momenteel elke week weer binnenlopen willen ook water gebruiken. Alles raakt langzaam aan overbelast door deze kunstmatige bevolkingsgroei. Is gewoon zo.

John Dough | 10-08-20 | 19:33

Waterbedrijven hebben hun zaakjes niet op orde, al jaren horen we dit geweeklaag, als excuus om de prijzen steeds maar weer te verhogen. Natuurlijk wordt er ook weer met de klimaathype geschermd. Nederland watermanagementland? Laat me niet lachen.

Sendis | 10-08-20 | 18:51

Ok dus de tegels moeten de tuin uit en vervangen door groen ,tegeltax en zo,daar onze tuintjes het vele water moeten kunnen vasthouden bij plensbuien
Doe je dat ,moet je alles weer dood laten gaan tijdens droogte.
Schiet mij maar lek.

pga | 10-08-20 | 18:33

Zonder o.a. het deltaplan en eindeloze hoeveelheden dijken, sloten en kanalen staat Nederland onder water. Dan verzuipen we, getuige: 1953. Maar, sinds de privatisering van nuts-bedrijven is er ineens spontaan een water tekort. Ik dacht het dus even niet. Wat er wel is, dat is een tekort aan zin om te investeren - want slecht voor de divident en de bonus. Leg een paar gigantische bekkens aan, trek een paar pijpleidingen en dan hoeven we überhaupt geen grondwater meer op te pompen. Het excuus dat dit duur is mag ook meteen de vuilnisbak in, aangezien de andere helft van Nederland zijn water uit de rivieren haalt en zuivert - in plaats van de grondwaterpomp lekker lui aan te knallen en binnen te cashen. Echt, wat een wantoestand weer. Media die 't nog eens lekker aandikt en het categorisch verdomt om de kritische vragen te stellen.

rendang31 | 10-08-20 | 17:54 | 1

Eensch. Alleen zijn aandelen van de waterbedrijven vooralsnog nog volledig in handen van de overheden.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 18:17

Rutte wil ons beleren en betuttelen. Door de laatste en fijnste water filter van de totaal 7 filters niet te gebruiken in het filterproces, Kan de water opbrengst ver vijfvoudigd worden en is de kwaliteit nog steeds super. Maar nee we moeten leren zuinig te zijn. Bespottelijk.

bigstone | 10-08-20 | 17:36

Als je de zielepoten hier leest , hebben ze thuis allemaal iets geweldigs op de bank zitten... vrees dat de realiteit van een geheel andere orde is... lol

daytripper | 10-08-20 | 17:30 | 1

De realiteit is veel ernstiger, de nederlander is tot en met apathisch. Alleen wat bloot brengt er wat beweging in!

vluchtelingallergie | 10-08-20 | 18:03

Droge zomers als die van 2018 en 2019 putten de Nederlandse drinkwatervoorraden uit. Om zuinig omgaan met drinkwater te stimuleren, bedacht de regering de leidingwaterbelasting. Huishoudens betalen belasting naar verbruik. Industriële grootverbruikers betalen veel minder voor gezuiverd water. Maandag komt dit ter sprake in de Tweede Kamer.

Belasting op leidingwater geldt in Nederland tot een verbruik van 300 kubieke meter. Daarboven is drinkwaterverbruik vrijgesteld van deze belasting. Dat leidt tot de scheve situatie dat huishoudens meer belasting betalen per kubieke meter dan grootverbruikers als chemische fabrieken.

Kortom: zorg dat je een zwembad met > 300 m2 hebt! Ies Gratiez...

Bron: FTM www.ftm.nl/artikelen/voor-de-grootver...

ole guapa | 10-08-20 | 17:18 | 1

Ook zonder belasting moet je wel gewoon voor het water zelf betalen hoor.

Stormageddon | 10-08-20 | 17:27

Maar we hadden toch een zeer dure koninklijke water manager.

dik van alster2409 | 10-08-20 | 17:06

En in de Biesbosch liggen de bootjes ook nog niet op de bodem.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 17:31

Tering wat een fantastisch zwembad. Het is dat ik de ruimte niet heb maar..

Kabila de stijlloze | 10-08-20 | 16:58

Waarom hebben die meisjes tegenwoordig allemaal van die hele dikke bipsen?
Vindt u daar iets aan? Ik niet, ik aan later wanneer ze 50+ zijn en dan niet meer aan te gluren zijn.

Hebbiehemookweer | 10-08-20 | 16:45 | 4

@ole guapa | 10-08-20 | 17:06: Bij nadere studie ook nog een centenbak als kin én een pornobril. Samen met de fillerbips is dat dus driewerf neen.

ole guapa | 10-08-20 | 17:24

Negers zijn er dol op.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 17:33
-weggejorist-
Remus McMillan | 10-08-20 | 17:50
▼ 1 antwoord verborgen

Apart toch dat de waterbedrijven nog steeds er vanuit gaan dat we 10 miljoen inwoners hebben. Daarnaast is de directie natuurlijk heel verbaasd en voelt zich overvallen door de grote vraag. Nimmer heeft een werknemer uit de praktijk aan de directie doorgegeven dat er meer water gevraagd wordt wanneer het even wat warmer is.
Ik zie de verbazing op het gezicht van de directeur die blaft van de agressie waarom hij daarover niet geïnformeerd is. Waarop de zenuwachtige waterman uit de praktijk hem schoorvoetend meldt al vorig jaar september een dikke ordner vol over de warmte-watervraag op zijn bureau neergelegd te hebben.
" Daar heb ik geen herinnering aan" bijt de directeur hem toe.
Ik wil u niet in de rede vallen zegt een vrouwen stem uit een donkere hoek waar een klein bureautje staat. " Maar u had die dag een afspraak met uw nicht om te gaan golven" waarna u mij verzocht de ordner in 1 van de lades van het depot te leggen. Maakte niet uit waar.
Werkelijk? Daar heb ik helemaal geen actieve herinnering aan.

dijkbewaker | 10-08-20 | 16:33 | 2

Jij golft duidelijk nooit.

ole guapa | 10-08-20 | 17:07

@ole guapa | 10-08-20 | 17:07:
Alleen op of aan het water.

dijkbewaker | 11-08-20 | 02:02

Het is bovengemiddeld warm. Wij mogen niet naar het strand of zwembad want corona. Dus je zoekt een alternatief. Ben blij dat ik een zwembad van 3 bij 2 heb aangeschaft. Geniet er elke keer van in alle rust zonder last te hebben van blerrende kinderen of van die cultuurverrijkers.

loser | 10-08-20 | 16:25

De waterbehoefte van het nederlandse volk lijkt me redelijk voorspelbaar, inclusief marges voor opblaasbare pierenbadjes. Maar de waterbedrijven lijken elk jaar weer overvallen te worden door een natuurramp (de Nederlandse Zomer) die ze nog nooit eerder hebben meegemaakt.
Kunnen we hier dan helemaal niks?

Schmalz | 10-08-20 | 16:13 | 1

wij wel, die " doorgestudeerde" koppen niet.

MoonBeebe | 10-08-20 | 16:51

Huppetee, pompje in mijn beek en elke dag de tuin sproeien, af en toe de pool schoonmaken met de Venturi "stof"zuiger. Zo heet kan het niet worden dat ik geen water meer heb.

bergsbeklimmer | 10-08-20 | 16:11

Nederland, waterland. kent u dat nog? Dat leerde ik al op de lagere school, maar toen hadden wij hier nog zo'n 10 miljoen inwoners. Regeren is vooruit zien, maar dat is verworden tot 'laat maar gaan joh'. Binnenkort is Nederland met 18 miljoen bewoners nog maar een provincie van de EU en er zullen vast wel plekken zijn in de EU waar deze provincie dan het benodigde water vandaan kan halen want hun water is ons water. Water zonder grenzen. De nieuwe slogan van Rutte om "the ever closing union" te verkopen aan de domme burgers.

forecastle | 10-08-20 | 16:04

Zo zit de Nederlander in elkaar , IK is zeer belangrijk, De IK draait alles om.
Lang leven het egoisme.

obzzcure | 10-08-20 | 16:03

Op Nieuwnieuws: Water Texel troebel door ejaculerende oesters.
Die fappers denken ook niet aan het milieu.

Snake | 10-08-20 | 16:01 | 1

Vroeg me altijd af waarom die dingen zo vreemd smaken, maar nu weet ik het.

wijsvinger | 10-08-20 | 16:23

Ik spoel drollen weg met kraanwater, in Afrika doen ze er een moord voor.

Miezerig | 10-08-20 | 15:55 | 5

@Ad Hominem Tu Quoque | 10-08-20 | 16:02:
Ik moest mijn water in Afrika eerst koken en dan nog eens filteren, voordat het de vriezer inging voor de volgende dag. Ik dronk daar 5 tot 6 liter per dag.
Maar ja wat wil je bij elke dag boven de 40 graden. Hier voelt het nu fris aan.

Hebbiehemookweer | 10-08-20 | 16:11

@Ad Hominem Tu Quoque | 10-08-20 | 16:02: Africa is ook zo'n beetje groter dan de VS, Europa en China bij elkaar, zat plaats waar het goed toeven is. Een paar slimme NL'ers zouden er zo een succesvol continent van kunnen maken, eigenlijk is er geen excuus voor de staat waarin het is.

Papierversnipperaar | 10-08-20 | 16:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Oftewel iedereen aan de flessen water van Spa en Nestlé.

Snake | 10-08-20 | 15:54 | 1

Dat is er dus aan de hand in Amerika, waar publieke waterbronnen worden verkocht aan Nestle, die het vervolgens van de publieke watervoorziening afkoppelen en een product dat gratis grond komt verkopen. Van 1 cent per liter voor 1 euro per liter. www.theguardian.com/environment/2019/...

ole guapa | 10-08-20 | 17:11

Er gaat steeds meer water gebruikt worden, door bevolkingsgroei en meer hitte dagen.
Als ze nu eens een, extra, grijswaternet aanleggen met gratis grijs water, dan is er voor de komende 25 jaar geen upgrade van het drinkwaternet meer nodig.

bucky1971 | 10-08-20 | 15:35 | 6

@bucky1971 | 10-08-20 | 15:58:
Een 2e net moet tot aan 10 miljoen? deuren worden gelegd terwijl het bestaande netwerk upgraden alleen in de hoofdstructuur nodig is. De huidige huisaansluitingen voldoen immers prima om in groeiende debieten op huisniveau te voorzien (volgens mij beperkt de meter de doorstroming zelfs kunstmatig).

Joris Beltsin | 10-08-20 | 16:23

@Norbert Tijhuis4442 | 10-08-20 | 16:04:
We gebruiken al Maas en Rijn water maar we houden het simpelweg niet lang genoeg vast. Het is ook absurd dat Gelderland, het stroomgebied voor de Rijn (Waal, Nederrijn en Ijsel) en aan de onderkant de Maas onvoldoende water zou hebben.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 16:26

@Norbert Tijhuis4442 | 10-08-20 | 16:04: in Twente gebruikte men het Twentekanaal maar in 2003! raakte dat vervuild door een brand van Vredestein. Jep, 17 jaar geleden en nog steeds geen alternatief.

zevensprong | 10-08-20 | 19:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je de bevolking maar laat groeien dan moet je zorgen dat er voldoende water is, woningen zijn, werkgelegenheid, enz. Maar om ons in deze corona tijd dat vele mensen thuis zijn i.p.v. op vakantie en met deze hoge temperaturen kleine kinderen een pierenbadje te ontzeggen wegens gebrek aan water dat pikken we niet. Zorg maar voor water of zorg dat je een behapbaar aantal inwoners in NL hebt. Stelletje SUKKELS!

johnelec | 10-08-20 | 15:34

Water genoeg!!! En waarom weet ik dat. Hier is door het zware verkeer vrijdag een waterleiding gebarste/gesheurd. Vermoedelijk Vitens heeft er een hekje omheen geplaatst en tot op heden stroomt het heerlijke drinkwater gewoon het riool in. Dus niet zeuren kantoortjesvolk en de handen uit de mouwen steken.

wakker worden | 10-08-20 | 15:30

Ik reed gisteren door een stad, de fontein stond lekker te spuiten... en maar zeuren over de mensen. De (lokale) overheid heeft ook gewoon schijt

ikworstelengadouchen | 10-08-20 | 15:30
-weggejorist-
FapMaster | 10-08-20 | 15:27

Er is water zat. Er komt altijd water uit de kraan. Want levensbehoefte.

snars | 10-08-20 | 15:26 | 1

Uw nick is treffend gekozen.

bisbisbis | 10-08-20 | 15:53

Na ja... voor je plezier hoef je niet meer naar een openbaar zwembad of stadsstrand... daar wordt je weggeterroriseerd door succesnummers van 40 jaar linkse import, of gewoon voor je klep geschoten. Ik snap die thuisbadderaars dus wel. Daarintegen is het geen geheim dat het steeds warmer wordt, dus hadden de waterschappen en bedrijven hier al lang op kunnen anticiperen... maar ja, winst is belangrijker dan vooruit kijken....

Nederlanddraaitdoor | 10-08-20 | 15:22 | 2

Ahh dus Vitens is een verlengstuk van onze linkse politiek .... we moeten dus van Vitens weer naar het openbare zwembad en recreatie plassen ... integreren was toch een feest?

FapMaster | 10-08-20 | 15:29

gewoon meer vingeren, is nat.. meer water.

Ins0mnia | 10-08-20 | 15:16

Er was een waarschuwing uitgegaan van een van de waterbedrijven dat je snel je auto moest gaan wassen en snel je zwembadje moest bijvullen want de druk zou van het waternet gaan. Dus dat is iedereen dat toen gaan doen.

Osdorpertje | 10-08-20 | 15:08 | 1

Druk zat hier. Heb net vier waaiers gelijktijdig in gang gezet (denk een kleine kuub per uur) en het water komt nog zo'n 5 meter hoog.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 15:36

Wat zal Sylvana janken dat zij niet op deze foto staat. Deze dame is rond waar het rond moet zijn (i.p.v. op een jongen te lijken)

Phantomas | 10-08-20 | 15:07

Wie is dit lekkere wijf?

LangeJannetje | 10-08-20 | 15:03 | 3

Is al minstens drie keer verteld in de comments,..

miko | 10-08-20 | 15:05

Ans Aarsema

zuurtjeregen | 10-08-20 | 15:54

Stoppen met massa immigratie van mensen uit kansarme landen zou pas echt veel water/energie/CO2/geld besparen

Diederik_Ezel | 10-08-20 | 15:01

Het meeste water wordt niet gebruikt om te drinken maar voor andere zaken.
Al vele jaren gelden werd er geopperd om 2 kranen in ieder huis te plaatsen.Een voor drinkwater en een voor de rest.
Of de goedkopere variant,geen drinkwater meer uit de kraan.

Toch stromen er miljoenen liters water dagelijks dit land in.
We hebben geen enkele ontziltingsinstallatie terwijl dat ook een optie is.
Maar van de andere kant laten we dit land wel vol lopen.
Nu al ruim 17 miljoen inwoners maar kritiek daarop hebben wordt gezien als populistisch of racistisch.
En wat doen de politici?

pejoar | 10-08-20 | 14:59 | 1

Nog meer mensen binnenhalen?

BozePaarseMan | 10-08-20 | 15:00

ROFLOL @ "ze heeft een waterbesparende kop..."

King of the Oneliner | 10-08-20 | 14:57 | 1

nee , ik ga niet vertellen hoe dat werkt. lol

newray | 10-08-20 | 14:59

Buurman Frank in Paramaribo zei altijd: mooi, mooi, grote bil. Om vervolgens zijn handen een halve meter uit elkaar te houden...

SterF... | 10-08-20 | 14:57 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Goeie tip: 1. Sproei alleen als het echt nodig is en doe dit voor 07.00 uur ’s ochtends of na 22.00 uur ’s avonds. Nee, ik ga sproeien wanneer het niet echt nodig is. Alsof je dat voor je lol doet.

Blote Bertus 2000 | 10-08-20 | 14:56 | 6

@KayakFun | 10-08-20 | 15:23:
Ja da's waar maar dan heb je weer geen bereik en dat is vooral lastig als het gazon wat groter is.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 15:32

@Joris Beltsin | 10-08-20 | 15:09:
Juist ja, en s'nachts gebruiken planten geen water. Gaan de huidmondjes dicht. Wanneer drink jij? als je flink aan sporten bent of drink je even een liter water net voor het slapen gaan??
Overdag water geven helpt je planten het meest.

miko | 10-08-20 | 15:53

@miko | 10-08-20 | 15:53:
Planten sluiten overdag hun huidmondjes als de verdamping te groot is en ze teveel water dreigen te verliezen. Dan stopt inderdaad de fotosynthese en met deze dagen blijft mijn grasrobot in zijn hok. De groei is gestopt. Maar het water dat je 's-avonds sproeit is beschikbaar voor de wortels en als de volgende ochtend de zon weer gaat schijnen en dan kunnen ze weer lekker assimileren met water. Mijn tuinman heeft wel gewaarschuwd dat 's-avonds sproeien schimmelgroei kan veroorzaken.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 16:12
▼ 3 antwoorden verborgen

De overheid is de controle over de burgers kwijt. Er is gewoon geen respect meer.

BozePaarseMan | 10-08-20 | 14:55 | 5

Respect is iets wat van beide kanten dient te komen.

loser | 10-08-20 | 16:30

De overheid hoort representatief te zijn voor de bevolking, een aantal mensen aan wie wij de taak hebben toevertrouwd om de boel op orde te krijgen op nationaal niveau. Alleen het punt is; dat doen ze niet. Niet voor de lieden op links, niet voor de lieden op rechts en al helemaal niet voor mensen in 't midden. Politici voelen geen enkele écht verantwoordelijkheid - terwijl juist dat is wat ze zouden moeten hebben. Als niemand naar burgers luistert en ze keer op keer alleen maar nóg dommere beslissingen maken; dan haakt de burger af. Want we kunnen er niks aan doen, we krijgen toch nooit verandering en wat je ook doet - de politici doen toch lekker wat hun eigen persoontje 't beste uitkomt. Onverschilligheid zaaien en dan gaan miepen als ze onverschilligheid oogsten.

rendang31 | 10-08-20 | 18:01

@rendang31 | 10-08-20 | 18:01: De overheid is gewoon een afspiegeling van de samenleving. Als de samenleving zich niet meer verantwoordelijk gedraagt en voelt, dan haar politici dus ook niet. In een land als Zwitserland worden kinderen op jonge leeftijd verantwoordelijkheid bijgebracht. De politici zijn er in de regel correct en betrokken. Wat je zaait zal je oogsten.

A.S. Perien | 10-08-20 | 21:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Bedankt voor de reminder. Ik moet inderdaad vanavond weer de tuin sproeien!

kunstliefhebber | 10-08-20 | 14:55

Proberen we eindelijk, met heel het land, om te integreren in de nieuwe maakbare multiculturele islamitische samenleving door dit land net zo droog te maken als de zandbak waar "ze" vandaan komen, is het weer niet goed.

DKP | 10-08-20 | 14:53

Bij de buren hoor ik ondraaglijk hard en schel kindergekrijs, gevolgd door meerdere plonzen. Maar dat is niks vergeleken bij de rijke aso's achter me met hun zwembad dat op Google Maps zichtbaar is. Hoe rijker, hoe asocialer.

Nivelleermarionet | 10-08-20 | 14:52 | 2

Asociaal dat hij wel een zwembad heeft en u niet..

BozePaarseMan | 10-08-20 | 14:57

@BozePaarseMan | 10-08-20 | 14:57:
Het is een kwestie van het reduceren van de cognitieve dissonantie. Mijn buurman is rijker dan ik maar ik ben een veel beter mens. Bij linksen zie je dat veel.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 15:14

Het RIVM moet maar eens de lijst publiceren van het aantal natte koeltorens in nederland.
Dan vooral die exemplaren die omgebouwd zijn waardoor continu er vers drinkwater door zo'n ding stroomt. En hoeveel dat op jaarbasis is.
Wacht, ik begin opnieuw: in heel nederland staan op allerlei gebouwen koeltorens, om de airco lucht te koelen. Voorheen werd er gebruik gemaakt van een nevelsysteem, maar dat kan problemen geven met legionella (vooral in deze tijd!) Het RIVM is het aantal koeltorens in NL gaan inventariseren, en gaat een dringende (en later een dwingende) oproep doen aan gebouw eigenaren de boel zo om te bouwen dat het legionella proof is. Helaas worden de meeste NIET drinkwater besparend omgebouwd.
Als er reaguurders zijn die het beter weten, graag info.

hotnot | 10-08-20 | 14:49 | 2

Simpel. Airco's en drinkwater verbieden. Zie je wel, Nederlandse oplossingen werken.

Nivelleermarionet | 10-08-20 | 14:55

@Nivelleermarionet | 10-08-20 | 14:55: en terrasheaters, auto's, roken, alcohol, prostitutie, houtkachels, demonstreren, vet voedsel, een eigen mening, Trump, drinkrietjes en wattenstaafjes en suiker

zuurtjeregen | 10-08-20 | 15:01

Mooie reet van kleur.

RickTheDick | 10-08-20 | 14:48
-weggejorist-
fredflange | 10-08-20 | 14:47

Op het RTLZ nieuws stond "neipend tekort". Wat een dombo's daar op de redactie.

Vitale-Reaguurder | 10-08-20 | 14:43 | 3

Met korte ei? Je meent het niet.

kwark001 | 10-08-20 | 14:46

Ze waren in de war omdat ze Ed Neipels hadden verward met Ed Nijpels. Dat zijn trouwens allebei gladglibbers.

Nivelleermarionet | 10-08-20 | 14:57

Tja ieder jaar er zo 100000 bij dat kan niet lang goed gaan.

dik van alster2409 | 10-08-20 | 14:40 | 3

100.000 wat? Badeendjes?

Red shirt | 10-08-20 | 14:43

Dat bedoel ik dus. En maar meer, meer, meer opdrinkerts er bij. En dan klagen dat "we" zoveel water drinken, opblaasbaden (wie heeft daar tijd voor? Ik werk) vullen en plantjes laten overleven.

Peerkeoud | 10-08-20 | 14:44

@Red shirt | 10-08-20 | 14:43: Waterdeskundigen uit de Sahara misschien?

kwark001 | 10-08-20 | 14:45

Deze brunette is niet mijn brunette.

Acidstain | 10-08-20 | 14:35 | 3

klopt

xtree | 10-08-20 | 14:43

Je ziet liever een behaarde mannen billen?

Gulliver | 10-08-20 | 14:49

Jammer hè?

koeberg | 10-08-20 | 14:49
-weggejorist-
AadZweetnaad | 10-08-20 | 14:34 | 3

Van November 2019 tot en met maart 2020 heeft het zoveel geregend dat we bijna van de wereldkaart gleden. Is dat allemaal op of gewoon niks mee gedaan?

GodfrietvanAviko | 10-08-20 | 14:31 | 6

@Joris Beltsin | 10-08-20 | 14:37: Nou jij kan zo bij de VK met je uitleg. Oftewel, het ligt aan iedereen behalve diegene die er voor worden betaald.

GodfrietvanAviko | 10-08-20 | 14:40

@GodfrietvanAviko | 10-08-20 | 14:40:
Nee. Diegenen die ervoor betaald krijgen, falen om de jaarlijkse toestroom aan water vast te houden en laten het zo de zee in lopen om nu weer te lopen klagen dat het er niet meer is. Als dat in de VK kan, prima.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 14:45

@Joris Beltsin | 10-08-20 | 14:45: Kijk, ik schrok al man. Prima idee en reactie.

GodfrietvanAviko | 10-08-20 | 14:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Tijdens de Spaanse bezetting was er een garnizoen gelegerd naast Volendam. Of er toendertijd naast Basken, Franken en Bohemen ook Aziaten in dienst waren is mij niets bekend.

Piet Karbiet | 10-08-20 | 14:31 | 1

Als er al Bohemen waren, hebben ze in Nederland muzikaal gezien, weinig sporen nagelaten.

Leptob | 10-08-20 | 15:00

Gelukkig geldt het niet voor Zuid Holland !

Omnisofos | 10-08-20 | 14:30

KAN NIET! Laten we neerslag en verdamping even buiten beschouwing laten. Het debiet van Maas en Rijn is gezamenlijk 2.250 m3/s terwijl een gemiddeld persoon per dag 120 liter verbruikt. Per dag stroomt er dus 194 miljoen kuub water ons land binnen waarvan 17 miljoen Nederlanders in het totaal 2 miljoen kuub consumeren, laten we zeggen iets meer dan 1% van het aanbod!

Met de formule van Little is eenvoudig aan te tonen waar het probleem zit: we houden het water niet lang genoeg vast.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 14:28 | 7

Lekker simpel geredeneerd. Afgelopen week was het debiet van Maas en Rijn slechts 1150m3/s (Rijn 1107m3/s). Dat water wordt nog verdeeld over de kanalen en er dient genoeg stroming te zijn tegen het zilt, tevens is er debiet nodig om schade aan dijken e.d. te voorkomen. En dan nog ben je beperkt in de hoeveelheid drinkwater die je ervan kan maken, of drinkt u rivierwater?

Roeieber | 10-08-20 | 16:40

@Roeieber | 10-08-20 | 16:40:
Ja en in het najaar is het debiet het dubbele! Er hoeft helemaal niks aan de stroming op lange termijn te veranderen als we het rivier water beter gaan bufferen. Slechts tijdens het opbouwen van de buffers beïnvloeden we tijdelijk het debiet maar dat is een kwestie van watermanagement (gunstige tijden uitkiezen om de schade aan dijken, verzilting etc. te voorkomen. Wat te denken in tijden van hoogwater?). Zorg ervoor dat het Rijnwater langer tussen Lobith en Noordzee blijft en beschikbaar komt voor de waterzuivering als we dat nodig hebben - en dat hoeft maar 1% te zijn van wat er gemiddeld binnenkomt. Als de buffers stabiel zijn stroomt er per saldo net zoveel door uw kanalen, langs uw dijken en tegen de zeewaterdruk in als voorheen. Overigens zijn er nu al hele regio's waar ze uitsluitend rivierwater drinken en ik heb het vast al eens opgedronken.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 16:58

@Joris Beltsin | 10-08-20 | 16:58: Analytisch, logisch en werkbaar - klinkt als een oplossing die politici met man en macht zullen zwart maken, tegen werken en vooral categorisch dood negeren. Het gaat niet op de oplossing, het gaat erom wie er carriere mee kan maken en door kan naar een beter betaalde laag pluche. Helaas.

rendang31 | 10-08-20 | 18:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Gisteren zulk pokkenweer geweest in Duitsland dat de Rijn hier gelijk 1,5 meter hoger ging staan!! Das een flinke plas zoet water wat alleen maar gezuiverd hoeft te worden, geen ontziltings zeewater onzin neen, gewoon zoet water voor niets noppes nada, beetje zuiveren en iedereen en zn moeders zwembadje kan volgegooid worden!! Denk ik te makkelijk of zijn er zoveel moeilijke technieken voor nodig dat dit voor Neerlandse begrippen gewoon niet haalbaar is?!!? Daar geleuf ik geen kudt van namelijk!

TijdelijkOptimist | 10-08-20 | 14:27 | 2

Zuivering capaciteit kun je wel opschalen, maar structureel, niet een dag na een bui in Duitsland.

koeberg | 10-08-20 | 14:47

@koeberg | 10-08-20 | 14:47: Als je de zuiveringscapaciteit niet opschaalt met een als maar groeiende bevolking, loop je een keer vast.

Franker | 10-08-20 | 15:19

Ik las het al een paar dagen geleden hier van een andere reaguurder:
Eerst moeten we stoppen met betegelen van de achtertuin, we moeten juist volplanten met groen.
En als dat groen dan water nodig heeft, krijgen we het bericht dat we ze maar moeten laten doodgaan, zodat het hier een woestijn wordt.
Hmmm, zie ik daar een ander effect optreden?
Welkom, weeeeelllkom in mijn woestijn.... je voelt je zo thuis!

Nuchternederland | 10-08-20 | 14:25 | 7

@Lupuslupus | 10-08-20 | 14:39: Teunisbloem is ook een bijzondere nachtbloeier. Echter niet bijzonder aantrekkelijk is mijn persoonlijke mening

zuurtjeregen | 10-08-20 | 14:48

@NanoTube | 10-08-20 | 14:45:
Als Vitens een overheidsbedrijf was dan betaalden we 100 Eypo per liter. En daar zou dan nog 200% BTW op komen. Het bedrag dat ik aan Vitens betaal is het laagste van alle maandelijkse kosten.

Nivelleermarionet | 10-08-20 | 15:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een verrukkelijke kont!
Maar ja, na een seconde of 20 ga je toch eens omhoog kijken. Wat een grafkop. Kon er niet een lachje vanaf?

koeberg | 10-08-20 | 14:24 | 1

Anders om is nog erger: vrouwen met zo’n platte kont.

NanoTube | 10-08-20 | 14:30

Gaat GS nou ook meedoen met de ziekelijke drang om hoe dan ook iemand van kleur te gebruiken, zoals in zoveel van die deugcommercials tegenwoordig?

zoalsikhetzeg | 10-08-20 | 14:22 | 6

Black lijf matters.

Gulliver | 10-08-20 | 14:48

Waarom niet een spierwitte ginger in het door ozon doordrenkte zonneschijnsel?

zuurtjeregen | 10-08-20 | 14:50

Nee, ze blijven seksitisch zoals altijd blank zwart geen of bruin.

miko | 10-08-20 | 15:02
▼ 3 antwoorden verborgen

#BlackWivesMatter

Fijnstoffer | 10-08-20 | 14:22 | 1

Fatter.

JackStick | 10-08-20 | 14:36

Het nieuws gaat door.
Lekkere wijvon eauk.
Maar eigenlijk zou elk topic nu over Bas van Wijk moeten gaan.
En dat drie weken lang.
Toch? Halsema? Rutte? Muzelmangemeenschap???

vliegende knorrepot | 10-08-20 | 14:21

Als Vitens wil dat ik minder water verbruik dan bellen ze me maar. De pers wantrouw ik per definitie.

Leptob | 10-08-20 | 14:21 | 1

Vitens belt u niet, die verhoogt gewoon uw rekening. Ik heb mijn afrekening ontvangen: minder verbruikt dan vorig jaar dus een beetje geld terug maar nu is mijn kwartaalrekening bijna het dubbele geworden. Tja, de tarieven zijn verhoogd.

Lupuslupus | 10-08-20 | 14:42

Niet gek dat de records worden gebroken als er steeds meer mensen bijkomen. En al helemaal niet als dat mensen zijn die het leuk vinden om water te koken en over elkaar heen te gooien. Dergelijke verspilling kwam voorheen niet voor in Nederland.

hustler01 | 10-08-20 | 14:21

Ik kom hier voor de foto's.

Vergeetput | 10-08-20 | 14:21

Zeg eens, Geenstijl, waar is de foto van een waterbesparende heer?

staat het bier koud? | 10-08-20 | 14:20 | 2

Die zijn er ook. Maar daar is niemand geïnteresseerd in.

koeberg | 10-08-20 | 14:21

Als de heer op leeftijd komt begint hij juist breeduit te sproeien.

zuurtjeregen | 10-08-20 | 14:52

Ik las: waterbesparende knop

postmodernismisdead | 10-08-20 | 14:20

Ik weet hem: Wij gaan die waterbedrijven allemaal privatiseren en dan uitgerangeerde leden van het kartel daar directeurtjes maken. Vervolgens komt er extra heffingen bij voor "transportkosten" en "opslag". En een Waakhond. En natuurlijk een belasting voor regenwater dat verdampt. Derving. Alleen nog even een ander woord voor verzinnen, hmm..... Perte-forfait !!

Piet Karbiet | 10-08-20 | 14:20

vraagje hoeveel inwoners geleden, is er fors geïnvesteerd in meer capaciteit?

janneman1977 | 10-08-20 | 14:19 | 1

En dat er een stuk minder mensjes op vakantie gaan zal er ook wel mee te maken hebben....

SterF... | 10-08-20 | 15:01

Logisch, hoorde dat Covid waterschuw is. We schrobben ons nu ied kwartier van top tot teen af.

Tishetnetnie | 10-08-20 | 14:19

die 10 liter water die ik voor mijn balkonplanten nodig heb per dag zal het issue niet zijn....

LJBrinkhorst | 10-08-20 | 14:19 | 2

Natuurlijk niet, maar het is makkelijker u de Zwarte Piet toe te spelen dan een boer of industrieel die grootverbruiker is.

kapotte_stofzuiger | 10-08-20 | 14:22

Drie kubieke meter per dag voor een zwembad daarentegen...

Rhenium | 10-08-20 | 14:41

Wat is alles toch goed in orde in ons land; veiligheid, onderwijs, zorg, huisvesting, infrastructuur, drinkwater.........

Gele Beer | 10-08-20 | 14:19

Rijkswaterstaat moet minder water naar de Waddenzee lozen www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20...
En Vitens moet gewoon water leveren en zich niet met de burger bemoeien. Typisch ambtenaren/PvdA-gedrag: schaarste verzinnen, regels maken, nog meer ambtenaren aanstellen en uiteindelijk: hogere belastingen.

beniknouzoslim | 10-08-20 | 14:18 | 1

Dit artikel gaat over pieken van hoog water. Als (àls) de zeespiegel stijgt, moet je overtollig water via gemalen gaan lozen in plaats van via spuien (=gewoon weg laten lopen). Soms hebben we teveel water en soms een tekort, zoals nu. Een oplossing is het aanleggen van buffers, maar ook het verhogen van de nu idioot lage grondwaterstand. Maar ja, probeer dat laatste eens: rammen de boeren de deuren van de waterschapskantoren in met hun trekkers. Toch zou het moeten: het lage grondwaterpeil tast ook de fundering van uw huis aan. En dàt vertellen de boeren je dan weer niet.

De echte Stolwijker | 10-08-20 | 14:23

Gefeliciteerd.
Upgrade die pompen.

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 14:13

Zeg Mosterd, die vislucht wil niet per se zeggen dat ze uit Volendam komt.

skoftig | 10-08-20 | 14:13

Die bril...

GKJP | 10-08-20 | 14:13

Voor de altijd nieuwsgierige reaguurders onder ons, de dame met de voluptueuze derrière heet Essyonna:
www.instagram.com/essyonna/?hl=nl

leo de pejo | 10-08-20 | 14:13 | 4

Jezus Christus wat een plastic wijf zeg.

omanders | 10-08-20 | 14:26

Is ze ook woke ?

Acidstain | 10-08-20 | 14:37

@omanders | 10-08-20 | 14:26: Mohammed nog aan toe: die heeft heel wat tijd nodig elke ochtend om er zo plastic-achtig er uit te zien.

loser | 10-08-20 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wist niet dat Edgar Davids nu in Volendam zonnebrillen verkocht.

Therapietje | 10-08-20 | 14:12

Ik zou haar doen, in het volledige besef van de zondigheid des vlezes.

skoftig | 10-08-20 | 14:11 | 3

Je kan haar helemaal niet doen want ze is 100% photoshop.

omanders | 10-08-20 | 14:26

essyonna, Minnesota → Los Angeles, CA, Model

Met_baard | 10-08-20 | 14:33

Meisjes natter dan water, daar koel ik niet bepaald van af om eerlijk te zijn.

grapo | 10-08-20 | 14:11

Zoals die dame doe ik hier ook alle 30 minuten in mijn tuin. Maar dan wel zonder een te kleine badpak die zij aan heeft.

RickRD | 10-08-20 | 14:11 | 2

Zullen uw buren blij mee zijn. Dat u in uw adamskostuum de plantjes voor staat bij te wateren...

Enter Yeti | 10-08-20 | 14:31

Mijn tuin is ook besloten.

koeberg | 10-08-20 | 14:31

De kraan laten lopen tijdens tanden poetsen heb ik ook nooit begrepen, net zoals een leeg pak melk terugzetten in de koelkast. M.i. heb je dan een kortsluiting in je hersenen of je bent reaguurder.

van_Heutsz | 10-08-20 | 14:10 | 4

@De echte Stolwijker | 10-08-20 | 14:16: “en”...

Wijze uit het Oosten | 10-08-20 | 14:17

Deze reaguurder drinkt geen melk. Wel zet ik soms een lege fles zonder bier terug in de koelkast.

Flightless bird | 10-08-20 | 14:19

Ik controleer zo nu en dan of het lampje van de koelkast wel uit is als de deur dicht is. Vroeger was daar geen beginnen aan maar tegenwoordig laat ik de smartphone een binnenopname doen.

A.S. Perien | 10-08-20 | 21:13
▼ 1 antwoord verborgen

Houd toch op. Waterbedrijven maken miljoenenwinsten, geld dat ze ook hadden kunnen investeren in opvangen van piekverbruik, want er is toch klimaatverandering (dus meer droogte)?
Daarnaast, het totale verbruik in 2019, een hitte/droogterecordjaar, was lager dan in 2018.

Alle uitspraken kunt u nalezen in de jaarverslagen van waterbedrijven (o.a. Vitens, PWN, Brabantwater)

kapotte_stofzuiger | 10-08-20 | 14:10 | 7

@De echte Stolwijker | 10-08-20 | 14:15:
Of het watertorens moeten zijn durf ik ook niet te zeggen, maar dat er geld is om te investeren wel.

kapotte_stofzuiger | 10-08-20 | 14:19

@bixiers | 10-08-20 | 14:16:
Voor u en ik, een bedrijf, dat zelfs met dit weer, er tientallen M3 per dag doorheen jaagt, betaalt slechts een fractie van dat bedrag.

kapotte_stofzuiger | 10-08-20 | 14:20

@kapotte_stofzuiger | 10-08-20 | 14:20: En zodra we, net als Israel, drinkwater uit zeewater gaan halen is het bij wijze van spreken zelfs gratis. Allemaal gedram dus van Vitens.

bixiers | 10-08-20 | 14:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Best wel een lekkere transgender.

HoerieHarry | 10-08-20 | 14:10 | 1

Klopt, kijk maar naar “haar” handen

@WiN™ | 10-08-20 | 15:01

Natuurlijk hebben we een watertekort. De landbouwlobby in de waterschapsbesturen heeft dat prima geregeld. Want: hoe lager de grondwaterstand, hoe toegankelijker het land voor de steeds zwaardere machines. Tel daarbij op de toevoeging van al die bestrijdingsmiddelen en je hebt steeds minder water dat je ook intensiever moet zuiveren.
Maar ja, daar hoor je die trekker-emoji's op twitter niet over.

De echte Stolwijker | 10-08-20 | 14:08 | 3

Dat dus!

vluchtelingallergie | 10-08-20 | 14:11

Onzin, het komt door de door jou zo bejubelde afrikanen-import. Elk jaar weer een middelgrote stad er bij. En als er een groep erg kwistig met water om gaat is die het wel, vraag maar na bij een AZC.

2voor12 | 10-08-20 | 14:18

@2voor12 | 10-08-20 | 14:18:
Waar baseer jij op dat ik voorstander ben van afrikanen-import, of import vanuit welk ander land dan ook? Ik ben erg kritisch op zowel de asielindustrie als de islam. Maar tegelijk ook op de boeren in dit land omdat ik vind dat ze het publiek belazeren en daarnaast ernstige schade toebrengen met hun handelwijze, op talloze vlakken.
Maar blijkbaar moet ik in een vakje passen.

De echte Stolwijker | 10-08-20 | 14:31

Ik ga de planten nog maar even wat extra water geven.

Reebensteeltje | 10-08-20 | 14:07

Ik bied bij deze aan om de druppeltjes van de huid van deze Volendamse te likken om aldus mijn bijdrage te leveren aan een ultieme poging tot besparing van dit dierbare elixer. Een druppel op een gloeiende plaat, maar toch.

OverdaanDerOnderheid | 10-08-20 | 14:07 | 1

Wat een opoffering!

koeberg | 10-08-20 | 14:26

Ik zal mijn bad en zwembad laten vollopen als backup.

JWZ_JMK | 10-08-20 | 14:07

Ieder mens heeft een grens. Blijkbaar is die hier inmiddels bereikt.

Calastir | 10-08-20 | 14:07

Komt misschien ook omdat we nu al een half jaar moeten horen wat we wel / niet moeten doen. Er is een grens.

R.F.Pickering | 10-08-20 | 14:07

Mevrouw heeft behoorlijk hangtieten, zo te zien. Daar gaat mijn tuinslang niet van omhoog.

Overigens heeft een waterbesparende sproeikop nogal weinig zin wanneer je de tuin sproeit; het duurt hoogstens langer...

De Droit | 10-08-20 | 14:06 | 5

op beide punten.

ungah | 10-08-20 | 14:28

De verhouding hoofd-billen (~1 op 3 per bil) vind ik ook buitenproportioneel en daarom minder aantrekkelijk. En het ontevreden gezicht nodigt niet uit tot het zoeken van contact.

En waterbesparende sproeikoppen die zouden verboden moeten worden. Een eeuwigheid geleden ben ik ooit gestart in een huurwoning waar zo'n ding in zat. Het eitje (de geiser) schakelde om de minuut over op koud water, vanwege de tegendruk. Als ik minder water wil dan draai ik de kraan zelf wel een beetje dicht, daar heb ik geen overheidsbemoeienis voor nodig.

gekwetst | 10-08-20 | 15:03

U kunt alleen maar dromen van types als beyoncé hier. Ook heeft nog niet veel boezems in natura gezien. De plastic-tv-tieten hebben normale mensen niet.

AntiZanicz | 10-08-20 | 16:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Het waterschap gaat niet over de drinkwatervoorziening. Ook messias beyoncé niet.

AntiZanicz | 10-08-20 | 14:05

Stoppen met sproeien is als water naar de zee dragen.

Toetsenbordcomplex | 10-08-20 | 14:03

Ik zit al dagen aan het bier, dus ik was het niet...

Wijze uit het Oosten | 10-08-20 | 14:03 | 3

Daarvan moet je weer meer naar de plee, dus dat is hem ook niet, tenzij je niet doorspoelt natuurlijk.

R.F.Pickering | 10-08-20 | 14:09

Shaggy “it wasn’t me”

NanoTube | 10-08-20 | 14:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken