U heeft in april HELEMAAL NIETS gekocht
Als de economie naar de barrebiesjes gaat, dan is dat door uw stomme schuld
Heren, en dames ook, hier volgt even een lesje economie. Als niemand meer dingen koopt, dan verdient niemand meer geld en heeft niemand meer werk, zodat niemand meer dingen kan kopen. Het is daarom belangrijk dat u dingen blijft kopen en niet zoals afgelopen april EEN ONGEKEND GROTE KRIMP IN CONSUMPTIE veroorzaakt. "Nooit eerder heeft het CBS zo’n grote krimp van de consumptie door huishoudens gemeten. Het CBS heeft cijfers over de consumptie door huishoudens vanaf 1922, met uitzondering van de periode 1940-1948." U zat de hele dag thuis geen dingen op internet te bestellen omdat u bang was dat u uw baan zou kwijtraken, en nou raakt u uw baan kwijt omdat u de hele dag thuis geen dingen op internet zat te bestellen. Maar. Het is nog niet te laat. Laten we er met zijn allen een V-vormig herstel van maken. Dus. RED HET LAND EN KOOP DINGEN.
Reaguursels
InloggenDát was ik wel met Michael Moore eens. Deze economie van verplichte groei van alles (consumptie omzet winst) is onhoudbaar. Dezelfde winst als vorig jaar betekent slechtere cijfers want geen groei. Dat kan niet ongeremd doorgaan, zeker niet in combinatie met een ongeremde bevolkingsaanwas. We hebben nu al weer slavernij ten behoeve van de grote multinationals (de koffie- en cacaoheren,de techreuzen) en dat zal alleen maar erger worden.
Maar ja, hoe het dàn moet...
"Heren, en dames ook."
Dat is heel gevaarlijk.
Ik denk niet dat dit de klaplopende uitkeringstrekkers ene reet kan schelen
Hand op de knip jongens. Dan zullen al die verzonnen problemen waar we mee doodgegooid worden de afgelopen weken verdwijnen. Al die D66 bullshit banen gaan eraan. De mensen die wel economische waarde toevoegen blijven wel werk houden. Tijd voor een reset.
Stuitend zo dom is je comment.
@gelachewoar | 22-06-20 | 18:02: Ik denk ook dat het tijd voor een reset is. De overheid kan niet onbeperkt spenderen aan Europa, migratie, en een hele hoop gesubsidieerde banen. Als er echt geld te kort komt zullen op eerdergenoemde zaken beknibbeld moeten gaan worden, in plaats van lastenverzwaring voor hen die het allemaal op moeten hoesten. De overheid is er in de allereerste plaats óók voor hen. Niet voor Italianen, Spanjaarden, Palestijnen, Nigerianen, en allerlei NGO's die in de derde wereld niet met hun fikken van kleine meisjes af kunnen blijven.
Tijdens de laatste afstort van de financiële markten voldoende aangekocht, maar onlangs na het herstel weer verkocht omdat ik er geen vertrouwen in heb dat jullie blijven consumeren. Had dan wat meer je best gedaan. Maar goed, ik wacht wel weer tot jullie de handdoek volledig in de ring gegooid hebben.
Je kunt toch ook winst maken door op verlies te gokken? Of heb ik dat mis?
@Sans Comique | 22-06-20 | 18:51: absoluut. Echter dat is niet mijn strategie.
Ik wat het niet. Ik heb me blauw gekocht aan online rotzooi.
Vreemd he als loonslaaf zijnde dan. Ja, ook in mijn geval deels eigen schuld. Dat dan weer wel.
Dat zou ik dolgraag willen maar heb het geld niet. Als ik toch eens rijk was dan kocht ik mij een appartementje in Portugal van ome Erik de Vlieger. Ik ben wel heel rijk met mijn kinderen en kleinkind maar leuke dingen kopen kan ik niet.
Nee, gelukkig maakt het niet. Maar het is verdomde handig, en liever ongelukkig met geld dan zonder.
@Pluisbaard | 22-06-20 | 14:15: Ik weet niet of geld gelukkig maakt. Wat ik wel zeker weet, is dat geen geld mij ongelukkig maakt. En zolang ik dat zeker weet, zal ik zorgen dat ik er genoeg van heb.
@Zeikerd | 22-06-20 | 14:01: Een druif maakt gelukkig?
@Vrolijke-Deurwaarder | 22-06-20 | 15:37: eentje niet maar 72 is genoeg om als martelaar voor te sterven
dit kan alleen maar een vrouw zijn..
Ik heb me suf besteld bij Ali, want ik ben heel erg divers en inclusief.
Doe wild, ga een keer voor de Lidl/Leidel.
Kun je nagaan hoe de spaarrekening van een groot gedeelte van de Nederlanders is gegroeid. Al dat niet uitgegeven geld moet toch ergens heen. Samen met het gratis geld van de overheid voor TOZO'ers, NOW'ers en voor bedrijven zoals die van de vliegende bussen zijn we zomaar een stuk rijker met z'n allen. Leve Rutte en Sinterklaas. Meer, meer graties geld. Nog even en we zijn net zo rijk als een Italiaan.
Vind je het gek: ik koop ook niets. Je wordt de winkel en winkelcentra uitgejaagd: moet links lopen; kan niet naar binnen want te veel mensen; zo'n kut-winkelwagen meenemen. Aan de deur staat zo'n Neanderthaler mij te vertellen wat ik allemaal wel en niet mag. Verbrand met je winkels; ik houd mijn geld in de zak tot de kroeg open is.
zo ervaar ik het ook. Je wordt vele winkels uitgejaagd door de opgedrongen Corona-regels. Pijlen ontsmettingsmiddel en tissues en geen ontspannen sfeer
Eensch!
Ik sluit mij hier volledig bij aan.
Het fijne terras hier in de buurt kan echter weer volledig op mijn financiële steun rekenen.
In plaats van multinationals gratis geld geven, zou elke Nederlander een basisinkomen moeten krijgen. Dat vloeit direct weer terug de economie in, et voilà. Het enige probleem met dit voorstel is dat the dirty few daar niets aan verdienen.
Dat is een héél slecht plan, in plaats daarvan zou een vlaktaks, zodat werken meer lonend is veel beter zijn.
Communist.
Als werkende heb je gewoon een basisinkomen middels het minimumloon... Niet werken zou onaantrekkelijker gemaakt moeten worden. Je hebt ze er tussen die parttime werken maar dat ondanks de mogelijkheid om fulltime te werken dat expres niet doen omdat het onderaan de streep niet loont. (Geen huursubsidie zorgtoeslag etectera
Loonbelasting mag wel wat omlaag ja. Eensch.
Of de BTW, in Duitsland is die al 19% en gaat waarschijnlijk maar de 16%.
In vrees dat die hier omhoog gaat, net als de OZB WOZ afstoffenheffing zorgverzekering etc.
@bots! | 22-06-20 | 17:28: of ontslagen zijn en de WW meer opbrengt (behoud van loon) dan een nieuwe baan te accepteren.
@boerk | 22-06-20 | 18:20: De WW heb je premie voor opgehoest. Niks mis mee. Maar een gouden tip; overweeg eens een baan met wachtgeldregeling. Dat is veel beter dan WW, heb ik door de druivengaarde gehoord.
Volgens mij heb ik uit verveling nog nooit zoveel gekocht als de laatste tijd...
Pakketmannetje heeft het ook nog nooit zo druk gehad zei hij.
Ook nog even huis en auto gekocht, dus ligt niet aan mij.
Klopt, beleid van VVD, Rutte is heel schadelijk voor het economisch herstel van Nederland. Laten we eerst de 1,5 meter samenleving afschaffen, daar waar gisteren voor gedemonstreerd werd en de burgers klappen kreeg van VVD burgemeester Remkes.
Wat een geniale bevindingen weer, heel de dienstensector op slot, theaters en bioscopen dicht maar dat wel meenemen in de berekening van de consumenten bestedingen. Das net zo zinnig als zeggen dat er minder auto gereden is in Mei
Hoezo niets gekocht. Mijn schuur ligt vol met mondkapjes en flacons met Dettol !
Hier toiletpapier natuurlijk.
@grom | 22-06-20 | 14:05:
Pleisters! Heel veel pleisters. Voor op de ziel.
Fake News.
Geloof geen enkele overheidsinstantie en “officiële cijfers” meer. En al helemaal niet de spin die de nationale Belgische krantjes en de Nederlandse Propaganda Omroep eraan geven. De democratische rechtsstaat is kapot, journalistiek is op sterven na dood... men houdt nog een beetje schijn op van “onafhankelijkheid” en “objectiviteit”, maar het is allemaal bullshit om het gepeupel te laten geloven dat alles “onder controle is” zolang iedereen maar gedwee doet wat “men” zegt.
En hoe hou je het volk gedwee? Angst. Angst voor de heilige economie, het eigen baantje, een (niet zo heel dodelijk) virus, boze negers (heel, white boy! And kneel!) en het is allemaal de schuld van Orange Man Bad.
En ondertussen bestelt Hugo de Clown voor een paar miljard vaccins (die nog helemaal niet bestaan, laat staan op werkzaamheid zijn getest), bij het bedrijf van zijn broer (hallo! Belangenverstrengeling, nepotisme!), worden de verliezen van multinationals die in geen enkel land belasting betalen afgewenteld op nationale belastingbetalers. Socialisme voor de aandeelhouders, kapitalisme voor het klootjesvolk. En dan het klootjesvolk verwijten dat ze te weinig consumeren en de heilige economie kapot maken!?
Sodemieter op CBS. Sodemieter op met je flauwekul.
www.youtube.com/watch?v=ZiYJKFdXdVE
Aan officiele cijfers, van wat dan ook, zit toch vaak een bepaalde politieke wenselijkheid vast. Dat kon je destijds ook zo mooi zien met de WW cijfers. Daar waren nogal wat mitsen en maren die de echte cijfers verdoezelden.
Multinationals die eerst geprivatiseerd moesten worden, afgeschreven politici nog ff belangrijk konden doen (Eurlings) en verder kapot dood kon maken en nu alles omvalt weer aankloppen voor een staats injectie. En ook ff een loonsverhoging afkondigen, jaja.. marktwerking he icm to big to fail.
Heb me suf gekocht aan tuin- en hobbyspul om eerlijk te zijn dus aan mij heeft het niet gelegen.
Ik heb zo'n oortje gekocht en die aankoop is waarschijnlijk nog niet in de cijfers verwerkt.
Bij onze fietstochten richting de binnenstad zien we overal in de buitenwijken nieuwe houten schuttingen annex schuur annex veranda verrijzen. Daar wordt in geïnvesteerd door de thuisblijvers. Waar zijn de statistieken op gebaseerd? Op steekproeven, of is dit ook onderdeel van pro-actieve consumentenbeïnvloeding?
De een nog groter en wanstaltiger dan de andere heb ik gezien. Het totaal, inclusief die caravans op daken die in Nederland "dakkapel" genoemd worden, geven die wijken een nog treuriger aanblik dan voorheen. Maar smaken verschillen...
Door de corancrisis ben ik in België ineens een dikke 15% meer kwijt voor dezelfde boodschappen dan die ik deed voor de crisis. In het ziekenhuis waar ik werk zijn de belegde broodjes begin dit jaar zo'n 20% kleiner geworden (dus ook 20% minder beleg) en zijn de prijzen ervan met 35 cent per broodje gestegen (12,5% extra). Begin dit jaar betaalde ik voor mijn huiswijn (Bourgogne Aligoté) 7,95 per fles, nu 8,95. Hoezo wordt er minder besteed? Ik besteed juist meer.
2 leningen ingelost,andere auto gekocht zonder lening/lease en na de zomervakantie in Duitsland gaan we de toilet beneden moderniseren.
Nou dat waren de grote uitgaven vanaf april.
Oh,en de schoollaptop moet aangeschaft worden voor volgend schooljaar.
Iemand een idee of via school ( incl servicecontract,verzekering(e.r €50,-) en vervangende laptop bij reperatie of zelf eentje aanschaffen?
Schoollaptop is een Dell Latitude 3310
13.3" touch;256GB M2 PCIe NVMe SSD;Intel® Core i5 8265U;8GB werkgeheugen voor 940 euro. Incl bovengenoemde.
Hoeveel schades mag je maximaal maken met de Eigen risico van 50 Euro?
Als het er 2 zijn, kopen. Als ie stukgaat kan je hem opsturen, krijg je voor 50 euro een nieuwe, 2x aan toe, 100 euro totaal.
@GateKeeperNL | 22-06-20 | 11:59: 5 maal 50 eigen risico
De verzekering is aardig. De specs zijn prima, 13.3 inch is aan de kleine kant, 15 inch te groot?
940 euro is prijzig... kijk eens op coolblue. Zoek op studenten laptops. HP Pavilion 15 inch met Ryzen 5 processor = sneller dan i5. Prijs = 599
@steekmug | 22-06-20 | 12:00: sorry 3x
Dell draait over het algemeen wel, maar de helft van je opslagruimte gaat in Dell rommel zitten voor back-up en spyware. Reserveonderdelen krijg je alleen via Dell en daar bestellen is de pest.
Ik zou via school bestellen omdat ze nog wat korting weten te regelen en je kunt de problemen allemaal via school sturen. Alle software moet erop draaien en bij een eigen selectie krijg je dat terug als iets elkaar bijt. De kans dat er wat fout gaat is niet zo groot, maar als er wat gebeurt ben je de sigaar. Kinderen willen nog wel eens wat laten vallen. Die 50 euro is je die ellende wel waard.
@Ron_Paul | 22-06-20 | 12:00: van school is met the rent company incl schade en diefstal het hele pakket zeg maar
@steekmug | 22-06-20 | 12:03: Denk geen verkeerde keuze. Je betaalt extra voor de zekerheid, maar zeker geen enorm bedrag. Maar doen denk.
@Ron_Paul | 22-06-20 | 12:37: ja dat dacht ik ook al maar ben niet zo in die wereld ondanks dat ikmijn eigen desktop computer werkend :) inelkaar heb gezet, bedankt voor het meedenken!
Spreek voor jezelf. Ik heb het ganse internet leeggetrokken en Mo de bezorger eigenhandig de Ramadan doorgeholpen.
DUH!
Er zit een legioen mensen thuis zonder werk en misschien ook zonder uitkering.
Horeca half open met een 1.5 mtr samenleving gaat niet werken.
En ja ,men laat de verbouwing of een nieuwe auto ook wel even achterwegen en viert zijn vakantie in de achtertuin, gek he?
Economie zijn net als een rijtje domino stenen waarvan je eentje om tikt.
Ach joh, we inmiddels zoveel ambtenaren en semi-lui en die kan het allemaal geen reet schelen. Dat dempt de teruggang toch aardig, nietwaar?
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 11:47:
Dat is waar maar daar redden we de economie niet mee.
Lekkere OLED gekocht. Als de economie straks kapot gaat ligt het niet aan mij. Goed gevoel geeft dat.
Als je de economie terug op gang wil krijgen, schaf dan eens ALLE corona-maatregelen per vandaag af.
Aan een half open horeca heb je ook niks, dus de mensen kopen alleen wat ze nodig hebben.
En RTL moet natuurlijk weer eens paniek zaaien, want die tweede golf moet en zal komen, aldus het zeer betrouwbare *kuch (geen corona-kuchje)* RIVM
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Nog 8 dagen geduld en dan gaat de boel verder open.
klopt niet, ik heb gewoon braaf bitcoin gekocht
O.a Swisscoin utility tokens. Het geld zit nu bij DEFI alts voor mooie rendementen.
Ik aandelen, AMD, 25% koersstijging tot nu toe.
@Ron_Paul | 22-06-20 | 11:40: Gek dat je de zeperds op de beurs nooit hoort.
Een paar waarnemingen van mijn zijde: Ik wilde een trampoline kopen voor de kinderen... uitverkocht en in Augustus weer leverbaar. De lokale zwembadboer: de monteur zit vol tot ongeveer oktober. Elektrische fietsen... nog een paar niet gangbare modellen beschikbaar, de rest is uitverkocht.
Nu zal dit deels door logistieke problemen komen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het geld (en vakantiegeld) massaal wordt uitgegeven aan dit soort dingen en aan klussen.
Electrische fietsen zijn sowieso te duur en worden binnen een maand onder je reedt vandaan gejat.
@Pieter_Auper | 22-06-20 | 11:23: Koop een Chinese, ook veel te duur, maar die jatten ze niet. Overigens is die van mij well all-risks verzekerd...
Wel gelijk nieuwe velglinten en nieuwe banden leggen. Want die zijn drie keer niks.
@Pieter_Auper | 22-06-20 | 11:23: Ik heb mijn e fiets al 4 jaar.
Hij is tegen diefstal verzekerd, hij staat na gebruik afgesloten op stal.
Als je je accu en e-fietscomputer er niet op laat zitten, dan is de waarde al met 650 euro verminderd en blijft een fietsframe met stuur, zadel en wielen over.
Is niet interessant om te jatten.
Koop een gewone fiets, beter voor je conditie en véél goedkoper. En wordt minder snel gejat.
Dat lijkt er wel op en inderdaad zijn er veel achterstanden in productie en transport, Er wordt bijna niets meer geproduceerd zonder onderdelen uit het verre oosten en dat is een tijd bijna op slot geweest. Is trouwens niet alleen met "duurzame consumentengoederen" of bijvoorbeeld mondkapjes zo.
@Crusher | 22-06-20 | 11:45: Minder onderdelen, dus minder problemen en minder uren bij de rijwielherstellert.
Ik heb nog nooit zoveel uitgegeven. Vakantie zit er toch niet in. Ik laat eerst de domme hordes het vliegtuig in rennen, dan 6 weken wachten op de onvermijdelijke 2e golf en dan wordt vliegen weer verbannen, zucht.
Wie vindt het nog meer zo toevallig dat elke keer er allerlei wetten worden gepusht die net onze grond rechten lijken te verwateren of soepeltjes omzeilen. Terwijl de vraag of dit echt nodig is altijd weg wordt gemoffeld?
Nu kraaien er nog een paar instanties naar, waardoor het dan toch maar wel een beetje wordt hergeformuleerd (aka het zelfde). Dat onze leiders überhaupt deze richting zijn opgeslagen zou al genoeg kritische vragen en ophef moeten veroorzaken. Hier zit gewoon een kut agenda achter die geen hond met ons beschermen voor Corona te maken heeft.
Klopt. En er zijn nog veel meer aanwijzingen.
- btw op groente en fruit verhogen en dan spotjes uitzenden om ons "gezond te houden"
- miljarden aan Brussel overmaken en dan ons MKB failliet laten gaan
- meer dan een miljoen gelukszoekers binnenlaten en dan boeren wegpesten want stikstof
- iedereen van het gas halen en richting elektriciteit dwingen
- vliegveld Lelystad pushen maar u mag 100 km/uur gaan rijden voor het mileu
- de campagne in alle dagbladen, radio en televisie om raddraaiers, beroepszeikers en marxisten te promoten ten koste van de rest
Ik zeg altijd, zelfs de meest achterlijke bestuurder zou spontaan soms, in zijn domheid, per ongelijk wel eens iets goed doen. Het feit dat het altijd in ons nadeel is, zegt alles.
@OudeNederlander | 22-06-20 | 11:31: klopt. Ik kan het niet begrijpen dat de massa die verbanden maar niet blijft zien. De wens om het sprookje met een duidelijke op de tv aangewezen slechterik en een goederik te zien, zit zo sterk geworteld. Alsof veel volwassenen in een Disney wereld leven. Terwijl we al jaren heel toevallig 1 kant op gaan, die ook nog eens voor een heel groot deel, dan wel het grootste deel van de autochtone bevolking nadelig is. Je krijgt bijna zo iets van ze zoeken het ook maar uit. Maarja dat straks alles onnodig in puin ligt raakt ons net zo hard. Het had allemaal ook een stuk mooier kunnen zijn. Als de massa nu eens Kim Kardashian zou ruilen voor een zoektocht naar, ik noem maar wat, de vrouw van Epstein en zou claimen van onze leiders dat ze dit moeten regelen. Dan pas zal de beerput niet meer te dichten zijn, maarja Kim's kont is veel leuker natuurlijk. De 13 families die hier achter zitten hebben het spel door de jaren heen geperfectioneerd. Wat een pech dat ze van alle opties deze gedachtengoed aanhangen. Ik zie het somber in. Dit worden weer miljoenen doden met een kleine super machtige kern die over blijft en de rest heeft niks.
Ik heb misschien minder gekocht, maar toch echt meer daarvoor uitgegeven.
Sommige supermarkten gedragen zich als boeren tijdens de hongerwinter.
Met het grote verschil dat die boeren soms stevig tot de orde werden geroepen.
Dat geld staat dus allemaal te wachten. Op hyperinflatie. Dat de inflatie redelijk vlak lijkt, is omdat het cijfer in de media het gemiddelde is waarin o.a. energie de boel afremt. Kijk je onder de oppervlakte, dan zie je dat de supermarktprijzen al een aanloopje nemen.
Helaas hebben de media tegenwoordig de diepgang van een surfplank, dus denkt Jan-met-de-pet dat hij slim is als hij zijn financiële fopspeen braaf op zijn rekening laat staan. De koopkracht van spaarrekeningen en pensioenfondsen wordt intussen zuidwaarts gepompt.
U bent gewaarschuwd: 1929 en de nasleep kun je tot nu toe bijna naadloos over 2020 leggen. Voor wie de details te lastig zijn: check de monetaire verruiming toen en nu. Dat is toch wel een basiscontour die iedereen moet kunnen herkennen.
Bedankt voor de waarschuwing maar de monetaire maatregelen in 1929 waren niet zoals nu, integendeel! De hele monetaire en economische situatie toen en nu zijn in essentie onvergelijkbaar.
is dit inclusief Bol.com? Voorheen kwamen DHL en PostNL beide 1 keer per dag in de straat. Nu DHL 2x en PostNL 4x !. En dan nog kunnen ze volgens eigen zeggen het werk niet aan. Maar wel eens in een winkel geweest de laatste maanden? Man Man Man, wat een droefenis en ellende. Word je toch acuut depri van zodat je direct weer naar Bol.Com rent?
Ik gok dat de opbrengsten van Bol in de staatjes van het Duitse CBS terug te vinden zijn?
@Pieter_Auper | 22-06-20 | 11:21: bol.com is al een tijdje van Ahold. Dus wellicht terug te vinden in de cbs Staten in Ierland
Mensen realiseren zich gewoon dat ze alles al hebben en behalve eten niks meer nodig hebben. Sta je dan met je kapitalisme.
Waar je in april wel een hype kon zien, was bij de afvalparken van de gemeentes. Lange rijen om van hun spullen af te komen,
Daarom worden vliegreizen goedkoper aangeboden dan in de jaren 80 en 90.
En die mensen over een aantal jaren in een zorginstelling verdwijnen waarbij hun bezittingen door hun kinderen tot een schoenendoos met foto's worden geminimaliseerd.
Als men vindt dat de economie 'goed' is en er vertrouwen is dan zijn er velen die menen dat je van geld uitgeven het geluk kunt besturen. Geld uitgeven geeft zo'n rijk gevoel.
En dan opeens komt er tegenwind en zakt die plumpudding in elkaar, weg is het vertrouwen en het gevoel van geluk is aangetast. Grutjes wat zielig is dat toch.
Als je er een beheerst uitgaven beleid op na houdt en je niet rijk rekent als het economisch "meezit' dan kun je een diepe recessie vrij lang vlak uitzitten zonder dat het je schaadt, ervan uitgaande dat het inkomen blijft.
Ik vind het niet erg dat er een recessie is, laat die maar een tijdje flink doorwoekeren, laat men het maar eens flink voelen dat de verwenning er niet meer is. En dat een kopje thee van 3,75, een cappuccino van 4,25 of een kop chocolade van 4,00 bij de hippe koffietent, waanzin is.
Wellicht leert men ervan, hoewel.................
Hallo hey! .... Is dat een vijfsterren koffiehuis?
Krijg je toch wel een koekje bij dan?
@Datgingniegoed | 22-06-20 | 11:55: Waarom moet ik hier ineens aan denken (NSFW): www.youtube.com/watch?v=f2JTvId8xso
In de jaren vijftig was de economie booming en iedereen spaarde. Dat is nu wel anders.
De koopkracht wordt systematisch dood gewurgd dus dat gaat alleen maar minder worden. Dat is wat pinokkio wil met zijn roversbende.
Weet niet hoor, in de supermarkt nog nooit zo druk gezien, al maandenlang Kerstinkopen. En online is het aan de vele bestelbusjes bij mij in de wijk te zien ook topdrukte. Vermoedelijk zit het CBS weer in de verkeerde (lees: linkse bubbel) vijver te vissen
Heel veel wordt buiten de BV NL besteld dus alleen maar kapitaal vluchten naar pauper landen en NL heeft het nakijken.
Precies !
Wel eens een bouwmarkt bezocht in afgelopen maanden ? Hornbach is net de fukking Efteling. Je krijgt bij aankomst parkeerplaats een entree ticket, en vervolgens mag je tussen de dranghekken tot wel een uur in de rij gaan staan.
Andere bouwmarkten is het niet veel beter, en als je al binnen komt, is de helft uitverkocht.
PostNL loopt al maanden pakketjes vertraagt af te leveren, want ze hebben het te druk, en inderdaad, de bezorgers zijn nu gemiddeld 2x per dag in de straat te vinden. Alle grote webshops waarschuwen dat vanwege drukte bestellingen later aankomen.
Supermarkten idemdito, het is gewoon weer druk zoals vanouds. Geen ide hoe CBS aan deze cijfers komt, wellicht waren die van de Antillen, maar zeker niet uit de Randstad.
Ik snap er helemaal niets van, heb me helemaal suf gekocht via Ebay.
Spullen uit UK, Duitsland, Italië, VS en zelfs Australië. Al komt dat met de boot, en zit ik al 2 maanden te wachten op een zijspiegel....
Maar heb me echt niet ingehouden met aankopen, dus waarom die cijfers voor Nederland er zo uitzien, geen idee.
Ga vooral schreeuwen hoe slecht het straks wel niet gaat en hoe groot de teruggang is. En het kopen van rotzooi voor de afvalbak na enige tijd is gewoon waardeloos.
Hier heeft toch werkelijk niemand aan gedacht, dat Rutte door het land stil te leggen, ook de economie tot stilstand heeft gebracht.
Of was dat nou precies de bedoeling?
We consumeren, reizen en vliegen veel te veel, allemaal heel slecht voor het klimaat en milieu dat moet nou maar eens afgelopen zijn.
Dus we hadden vroeger een keiharde munt en konden van 1 inkomen rondkomen.
Volgens economen moesten we meegaan omdat we te klein waren om economisch gezien te overleven.
We zijn nu 20 jaar verder. 2 modale inkomens zijn al bijna niet meer genoeg om de schuldenlast te dragen. De schulden die iedereen in wordt gejaagd als ze zo gek zijn een modaal huis te willen met een tuintje en een auto.
Een gemiddelde auto kost 3 ton. Dat is ca. 6,6 ton in de oude guldens.
Een gemiddelde auto kost nieuw 30.000. Dat is ongeveer 66.000 guldens.
De salarissen die voor de euro op 3000 lagen werden 1500 en zijn nu wel wat gestegen maar door de jarenlange 0 lijnen en crisis na crisis nooit gestegen tot 2,2 + inflatie dus ongeveer 3500+ per maand.
Iedereen voelt die maandelijkse schuld en als er dan een corona om de hoek komt kijken en velen van ons niet meer zeker zijn van hun baan dan is een logisch gevolg dat mensen besluiten geld achter de hand te houden voor een eventueel ontslag of een andere financiële tegenvaller.
Ik begin al niet eens meer over hoe rijk Nederland had kunnen zijn als je simpelweg berekent hoeveel miljard we naar het buitenland hebben weggepist.
En hoeveel we hier aan de import uitkeringen kwijt zijn naast het dagelijkse kleine leed zoals berovingen mishandelingen en andere ellende. We worden geleidt door idioten, dat is de enige conclusie die ik eraan kan verbinden.
auto kost 3 ton = huis
Ach, zeik toch niet zo. Met een beetje normaal leven en Jan Modaal is in staat € 700 per maand te sparen. Zo slecht is het dus niet.
@Dirk III | 22-06-20 | 10:52: Auto's zijn hèt bewijs dat zwarte gaten bestaan. Ook al vind ik auto's nog zo leuk en heb ik zelf een auto.
@de IJsman | 22-06-20 | 10:59: Met lasten uit het jaar 1875 lukt dat wel. Niet anno 2020 maar jij zal wel met een gouden lepel in je hol geboren zijn.
Jammer van je laatste zin, ik dacht bijna dat je het doorhad.
@OudeNederlander | 22-06-20 | 11:14: Vanwege die dt-fout?
@Dirty-Harry44 | 22-06-20 | 11:06:
Dat met die gouden lepel valt tegen. Gewoon een kwestie van slim met geld omgaan en niet boven je stand leven.
Mensen vonden het wel hip om hun soevereiniteit, hun munt en hun grenzen weg te geven.
Als ik naar de bouwkundige (onderhouds) activiteiten hier in het dorp kijk, denk ik dat we de cijfers van mei en juni nog maar even moeten afwachten voor een beter beeld. Of er dan volgend jaar ook zoveel activiteiten zijn, is weer een andere vraag, natuurlijk.
Precies,dat zie ik ook overal.
Geen aannemer te vinden in Almere die tijd heeft voor een badkamer ... hoorde ik. Huizen worden nog steeds graag gekocht.
@Analia von Solmsch | 22-06-20 | 11:45: Het is met alles, ook met onderhoud/ woningverbetering. Schilders, hoveniers, bedrijven die zonnepanelen installeren. tegelzetters, noem maar op. Ik zie n b nieuwe schildersbedrijfjes, opgezet tijdens de zogenaamde lockdown Ook eigenaren die zelf verbouwingen en verbeteringen uitvoeren. Dan betalen ze geen uren of minder uren, maar de spullen moeten ze wel kopen. Dat was misschien in april minder, maar het wordt aardig gecompenseerd.
We hebben als gemeenschap al jaren tientallen miljarden misgelopen door remittance geldstromen, maak daar eerst maar eens voorgoed een eind aan.
Heb meer gekocht dan ooit, had een piek verwacht.
Niks aan de hand. Volgens veel politici (Hoi Jesse) moeten we o.a. vanwege het klimaat juist consuminderen i.p.v. consumeren.
Het klimaat is hier wel blij mee.
Juist! Nu alleen nog minder baby's fokken...
@threeheadedmonkey | 22-06-20 | 10:51:
Uitgaande van de incubatietijd, ben ik benieuwd naar de geboortecijfers van over een maand of 6, 7....
Trots op Nederland. Ik heb de afgelopen jaren ook geen meuk meer gekocht. Alleen een goed matras (zeer belangrijk). Verder alleen een koelkast, TV, wasmachine, e.d. als de oude kapot gaat en niet meer te fixen is, En verder alleen maar talloze tripjes naar de stort voor al die meuk die je nooit gebruikt. Volhouden, net zoals de prima houding rond 1,5 meter waardoor we dat virus bijna buiten de deur hebben.
Kopen, kopen, kopen
Heb je geen geen geld meer?
Naar de gemeente lopen
Nu maar hopen dat mijn vriendin dit topic niet ziet.
De verstandelijke toestand waarin ons land en eigenlijk de hele Westerse wereld nu al verkeert, laat staan een verdere ontwikkeling in die richting, hoeft wat mij betreft niet gered te worden. Iedere ontwikkeling die de kans op een omkering van die door de MSM gestimuleerde verstandsverbijstering vergroot, heet ik van harte welkom.
Is hierin meegerekend de verschuiving van energie, water, gas, electra, voedsel van de kantoren en overheid naar de particuliere huishoudens? Hoeveel ambtenaartjes laden hun telefoon op werk op? Hoeveel nemen papier enz. van kantoor mee? Hoeveel private telefoontjes en mails werden voorheen gemaakt op kosten van de baas? Geen enkele verschuiving? Beetje onvolledig verhaaltje CBS.
Koop me suf, maar kappers en kroegen scheelt al snel een bak geld
Over covid-19 en de economie gesproken: de Vlaamse media in dit land presteren het om, letterlijk naast elkaar, een artikel te plaatsen dat een tweede golf in Nederland onwaarschijnlijk is, en een artikel dat meldt dat de besmettingen in Duitsland nu heel hard oplopen. Déjà vu is wel heel erg zachtjes uitgedrukt in dezen.
alles voor de klicks
Ook hier speelt verdeel en heers.
De recente besmettingsgolven in Duitsland zijn lokaal sterk beperkt. Verspreidinghaarden zijn voornamelijk Bijlmerachtige wijken "in Hochhäuser" waar "Grossfamilien" (politiek correcte codetaal voor Arabische clans en Roma's) wonen en vleesverwerkende bedrijven met duizenden door Roemeense en Bulgaarse koppelbazen geïmporteerde contractarbeiders. Die bovendien ook nog eens verzetten tegen het zich laten testen en in quarantaine te blijven.
Wanneer komt rutte met de beloofde €1000,- over de brug?
Kopen; hoe minder hoe beter!
We worden bedolven onder meuk die op een gegeven moment jou zelf het leven zuur maakt en dan wordt je zelf geleefd door al die rotzooi die ook nog plek inneemt en tijd en geld kost.
Ik heb vorig jaar een 3 d printer gekocht , kan het iedereen aanraden, dat is uiteindelijk een van die aankopen die ervoor zorgen dat je niet al die meuk uit dat snertland China hoeft te kopen, je kunt dan zelf je meuk printen als je dat perse wilt, dus weg meuk-verleiding (if you don't need it, it's not a good deal) en verder; iets herstellen met je eigen onderdelen is nu ineens mogelijk en stukken goedkoper en je leert er ook nog veel van; 3 d tekenen , ontwerpen en hoe iets werkt. Het ding zelf in elkaar zetten was ook geen probleem.
Ja , het kost wat tijd, maar als we binnenkort allemaal werkeloos zijn hebben we tijd zat.
Liever zelfredzaam ipv solidariteitsgeneuzel wat toch nooit onze kant op komt.
En uiteindelijk komt het daar op aan; als er geen of enkel een politiek gekleurd en sturend vangnet is, moet je jezelf gewoon zien te redden, hoe vrijer je bent.
Het zal denk ik wel geruime tijd duren voordat je enigszins uit de voeten kan met zo een 3D-printer.
Leuk en origineel idee. Was u al bekend met de vaardigheden die je voor het 3d printen nodig hebt, of heeft u dat naderhand ontwikkeld?
Koop niks, behalve een 3d printer. Wist je dat Steve Jobs zen buddhist was en dus gewoon een leeg huis had? Probeer eens echt met minder spullen te leven, dat geeft pas inzichten.
@Durereaguurder | 22-06-20 | 10:51: Hij ging zich ook niet te buiten aan flitsende kledij, althans niet voor de buitenwereld.
@Heiner | 22-06-20 | 10:46:
Ben er nu nog steeds mee bezig en moet zeggen, eerst viel het me tegen want ik heb niet erg veel geduld, maar het is echt leuk als het dan lukt.
En er zijn er al veel mensen die dat tekenen juist heel goed kunnen, maar nog niet zo'n printer hebben, die zouden dat best eens kunnen overwegen.
@Durereaguurder | 22-06-20 | 10:51: Steve jobs verbood zijn kinderen ook een iPad te gebruiken omdat ie wist dat het schadelijk was. Slimme man.
@Heiner | 22-06-20 | 10:54: Steve Jobs kocht hooguit zo nu en dan alleen een jacht van 80 meter lengte (slordige € 100m). Om als zen buddhist een beetje de ruimte om zich heen te creëren?
@Yrrab | 22-06-20 | 11:16: Je moet toch wat? Wel goed voor de economie, want doorgaans is ieder onderdeel buiten aandrijving, energie en drinkwatervoorziening klantspecifiek en derhalve veel duurder dan standaardwaren.
@Yrrab | 22-06-20 | 11:16: Dat is €100m aan werkgelegenheid verderop. Hij kan ook als een kip op zijn geld gaan zitten natuurlijk. Misschien had hij het moeten verdelen?
Zodra de achterstallige pensioenverhogingen worden uitgevoerd zal ik een inhaalslag doen op mijn achterstallige inkopen en zo het land en de EU en de hele wereld redden van de ondergang.
Zo goed?
Hartstikke goed. Ik wacht ook al een behoorlijke tijd op die 20% verhoging.
Maar als ik wat koop wat indirect uit China koop, dan verdient de staat op dat moment btw aan me, en hou ik marge-ondernemers aan de praat die voor de rest alleen maar een x aantal mensen in dienst heeft waar ook weer geld gaat naar de staat. Maar voor de export van NL maakt dit nul komma nul uit... Ja ze kunnen in het buitenland meer kopen bij ons, alleen dat doen ze zeker niet van al het geld dat ik erheen bracht. Je gaat me gewoon niet wijsmaken dan consumeren op import producten het land rijker maakt. Het is volgens mij de balans import/export wat ons rijker maakt. Dus zorg ervoor dat wij die producten hier maken en kopen, dan worden we pas rijker.
Bepleit u nu de afschaffing van internationale handel?
Exact. Dat is ook Trump's gedachte. Hire American, buy American.
Daarom hadden we ook nooit onze industrie moeten opdoeken. Wrg vliegtuigindustrie, weg scheepsvaartindustrie, weg fabrieken van Philips en anderen. Nu hebben we alleen nog advies-zeurs, socialogen en andere huppeldepup-ogen, coaches en advocaten. Praten en papieren rapporten vullen. En zo afhankelijk zijn van het buitenland dat we al in een stuip schieten als de mondkapjes op zijn.
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:41: nee, zorgen dat we meer exporteren. Producten kopen is alleen de staat rijker maken en welvaart intern nivelleren en de import vergroten (met veelal troep).
Verstandige mensen dus in Nederland.
Ik koop me een slag in de rondte maar als de lokale opeet vlees boer me dan in plaats van 4 kilo spareribs, 8 kilo levert dan kan ik het ook niet helpen dat ie zichzelf benadeelt
We kunnen altijd nog naar Italië of Spanje emigreren, die krijgen bakken met geld en van belasting hebben ze daar nog nooit gehoord.
Lekker op een terrasje zitten in de zon en op de vraag " wilt u uw espresso met of zonder btw?" zeggen, doe maar zonder.
En welke Noord-Europese schurkenstaat faciliteert belastingontduiking van, onder anderen, Zuid-Europese bedrijven? Ik zou zeggen doe daar eerst eens iets aan en kijk daarna maar of er nog iets mis is met de belastingmoraal in Italië en Spanje.
aah ja, van die landen waar werken nog beloond wordt en er minder klaplopers kunnen profiteren van je noeste arbeid. Canada is daar ook erg goed in. Huis van 500 vierkante meter en 2 auto's en een boot in je garage versus scheel betalen aan belasting en hard werken voor je rijtjeshuis met postzegeltuin.
Nou AT (beter bekend als Finanças) in Portugal heeft er nu een sport van gemaakt om buitenlanders (blanke immigranten uit de rijke landen) eens wat beter te gaan controleren. Reken je nog maar niet rijk
Polen, Roemenië en Hongarije varen ook wel bij de EU hoor. Daarnaast laten ze geen gelukszoekers binnen en zijn de huizen zeer betaalbaar.
Ik heb genoeg gekocht, alleen dan wel in Duitsland lol. Sinds dat Trutte het nodig vond de belasting te verhogen heb ik er een sport van gemaakt om zo min mogelijk in NL ervan te betalen. De groeten.
Mooi. Kan Merkel van jouw centjes weer wat meer schaffen.
@Bigi Bana Boy | 22-06-20 | 10:39: Ja, alleen heeft die de BTW verlaagd, waar ie hier verhoogd is. OK, een tijdelijke maatregel, maar ik heb Rutte of Wiebes nog niet over dergelijke verlagingen gehoord, terwijl de regering er steeds op hamert dat Nederland qua financiën het sterkste land van Europa is.
@Heiner | 22-06-20 | 10:48: weet je wat nog erger is? Ik ga altijd naar de DM in Sjermany om daar Axe douchegel te halen voor 1.25 euro per fles. Kost hier in NL 3.25. Nou is dat nog niet zo zeer schokkend, maar wel dat het in NL gemaakt wordt. Hoe doen die Duitsers dat en waarom betalen wij zoveel?
@Yzord | 22-06-20 | 11:31: Wat dacht je van Nederlands fruit in Spanje en Portugal?
Wilt u mijn naam niet oneerbiedig gebruiken svp
@Yzord | 22-06-20 | 11:31: Dat soort gedachten komen bij mij altijd op als ik bij de koelvitrine van de kaas kom. Goudse kaas. Nou weet ik wel dat er overal Goudse kaas wordt geproduceerd, maar het idee, hè. Duitsland zit voor mij niet om de hoek, maar als ik daar toch ben, gaat die auto wel vol.
Inderdaad. Ik heb de afgelopen maanden alleen de supermarkt bezocht, en dat ook slechts 1 x per week en met de diepste weerzin. Verder mijd ik alle winkels, zowel fysiek als via internet. Geef geen geld uit te geven aan concerten, bioscopen musea, restaurants etc. Alles vanwege de enorme massahysterie en mondkapjes waarmee je dan geconfronteerd wodt. Heb nu een prachtige betalingsbalans, die dan mooi kan worden afgeroomd door Wiebes, Rutte, de EU, BLM en de knoflooklanden.
Er komt nu belasting op spaargeld ,koop liever goud.
@jan huppeldepup | 22-06-20 | 10:34:
Die belasting geldt ook voor goud hoor.
@jan huppeldepup | 22-06-20 | 10:34:
Er komt nu belasting op spaargeld ,koop liever goud.
Van de Italianen... Oh wacht...
@jan huppeldepup | 22-06-20 | 10:34: Welk spaargeld?
@jan huppeldepup | 22-06-20 | 10:34: Fysiek goud, geen papieren rommel. En als je het maar met contant geld doet en ver weg stopt. Als het via je bankrekening gaat wordt het net zo hard belast.
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:36: Klopt. Vermogensbelasting maar het is voor de belastingdienst lastig te controleren. Als ze het contante geld hebben afgeschaft behoort dat tot het verleden. Voor die tijd moet je je slag slaan.
En dan moeten mei en juni nog komen. Wacht maar tot de resultaten van de tweede kwartaal bekend gemaakt worden... En de centrale banken hebben net hun laatste bazooka afgeschoten.
De oorzaak hiervan blijft toch echt het FIAT stelsel die rond 1970 ingevoerd is.
Het is een eindig stelsel die niet in stand gehouden kan worden.
Het heeft hetzelfde werking als een piramide spel.
Er moet steeds meer geld naar voren gehaald worden om hetgeen te vervangen wat vorige deelnemers hebben onttrokken uit het systeem.
Die einde was al in zicht voor corona. Meeste landen zijn al een paar jaar hun goed aan het repatriëren. En corona zou best wel eens de laatste doodsteek kunnen zijn. Maar eens zien wat voor effect gaat worden op de logistieke ketens van de wereld. En de keuze van onze overheid om boeren om zeep te helpen en daarmee onze zelfredzaamheid mbt voedsel voorziening.
Alles voor de coronahoax...
Anderzijds, als we de coronacrisis hadden gekregen zonder FIAT-stelsel, hoe zou de wereld er dan hebben uitgezien?
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:34: We stellen de reset alleen maar uit, en als ie dan komt wordt het een explosie van het type atoombom.
In plaats van te leven binnen natuurlijke grenzen.
Een groep ongekozen elites de macht geven over geldcreatie was het domste idee dat we ooit hebben geaccepteerd.
De mate waarin men vóór corona consumeerde draagt er juist aan bij dat de menselijke voetafdruk in een rap tempo groter wordt. En niet in positieve zin.
Als je je economie inricht op overconsumptie en bedrijven hun verdienmodel daarop aanpassen kan je er donder op zeggen dat er een correctie aan gaat komen als die vraag voor langere tijd wegblijft.
Mijn vriendin werkt in een kledingzaak en sinds ze weer open zijn halen ze nog geen 50% van de omzet die er voorheen werd gehaald.
Ik ben benieuwd hoelang bedrijven zonder de gretige graaiende consumenten kunnen.
Overigens vond ik het wel prettig om, tijdens het compenseren van mijn dagelijkse portie zit-uren, eindelijk eens een frissere lucht kon genieten wegens aanzienlijk minder auto’s en vliegtuigen.
Er waren zowaar ineens weer vissen in de kanalen van Venetië te zien.
Ps. Ik ben geen linksgekkie, ben voor de Nederlandse handelsgeest. Maar de harmonie tussen mens en natuur is de laatste eeuw naar mijn idee behoorlijk verstoord.
"Er waren zowaar ineens weer vissen in de kanalen van Venetië te zien. "
https://www.nationalgeographic.nl/dieren/2020/03/nepnieuws-op-sociale-media-over-dieren-tijdens-coronacrisis
Fakenews
@Is dit nog nieuws? | 22-06-20 | 10:37:
Dank voor de opheldering, ik schreef het met de weet dat ik die bron niet gecheckt had. Toch ff moeten doen dus.
De menselijke voetdruk per mens werd helemaal niet groter. Het aantal mensen werd steeds groter. Dat is heel wat anders. En de bevolkingsgroei in Nederland is al decennia het gevolg van massaimmigratie...
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:44: En er komen meer mensen die meer te besteden hebben en dat uitgeven aan tinnef en prullen.
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:44: Wee de kinderen.
Volgens Rutte, De Jong, Het mediakartel en RIVM doen we het geweldig. De NPO (1Vandaag) beloont dat met 92 zetels in de peilingen. Echt waar ! Zullen we maar eens dat NEPNIEUWS ontleden ?
Dit kost de overheid belastinggeld. BTW enzo.
En laten we het niet over loonbelasting hebben van al die mensen die thuis zitten.
Mooi dan is er minder geld voor linkse hobbies en ww voor linksen , genaamd subsidies voor wazige stichtingen
Nee, die gaan gewoon door. Dan maar de belasting omhoog voor de 'rijken'.
Geestig hoe de anti lockdownies nu hun gelijk proberen te halen maar jullie redenatie is echt simpel omdat jullie helemaal niet kunnen weten hoe het gelopen was zonder lockdown en hoe we er dan hadden voorgestaan. Overspoelde ziekenhuizen en ic’s zijn over het algemeen ook niet echt een aanmoediging om te gaan kopen.
Anti lockdownies zijn lachwekkend.
@Papa Jones | 22-06-20 | 10:29: Lockdowners ook.
Ohja. Hebben we dat volslagen imbeciele argument weer. Dat geen lockdown heel slecht voor de economie zou zijn geweest vanwege overspoelde ziekenhuizen, terwijl de piek in april waarschijnlijk juist door de lockdown is veroorzaakt als gevolg van het ophokken van mensen. De incubatietijd is immers dusdanig dat die piek pas is ontstaan nadat de maatregelen zijn ingevoerd. De niet-lockdownlanden hebben minder stijle pieken.
Afgezien daarvan vertellen de lockdownies ook nooit hoe dat economisch dan zou moeten werken, een overvol ziekenhuis dat zorgt dat de rest van de economie crasht. Het slaat werkelijk totaal nergens op en je moet toch wel zwaar geestelijk gehandicapt zijn om dat te geloven. Nee het totaal om zeep helpen van hele bedrijfstakken via volsagen waanzinnige maatregelen sloopt de economie en niks anders.
Oeps, wilde net naar Zweden verwijzen waar ze geen lock-down hadden maar zie dat ze al 500 doden per 1 miljoen inwoners hebben. Nederland nu 350. Duitsland bij 107, dus die doen het in onze ogen helemaal fout, vermoedelijk teveel IC's en mondkapjes.
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:38: Ziekenhuizen creëren welvaart en genereren belastinginkomsten. Om dus niet vol op de zorg in te zetten en die geldverslindende MKB sector door te laten draaien zou financiële zelfmoord zijn. Begrijp dat dan!
@jan huppeldepup | 22-06-20 | 10:41: Bij Zweden vallen de corona gerelateerde doden enkele eerder waar diezelfde doden in de lockdown landen enkele tijd later komt. Zweden diens curve zal over tijd korter zijn.
ourworldindata.org/coronavirus
De enige ALS is: "hoe lang blijven antilichamen voldoende beschermend aanwezig in de populatie?"
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:38: In wat voor mensrijke commune woont u? U zit in één van hoogste kringen van een sekte waar u er een tiental vrouwen op na mag houden? Dat ophokken voor u betekent dat u juist met méér mensen onder één dak zit dan normaal?
@Van Urk | 22-06-20 | 10:49:
Dit is vrij basale logica. Griepvirussen doen het altijd goed in de winter als iedereen bij elkaar opgehokt zit.. Sowieso gold dat de kinderopvang e.d. ook allemaal gesloten waren. Als pa en ma moeten werken, dan gaan de kinderen naar opa en oma...
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:56: De basale logica verteld mij dat zonder de lockdown mensen zich ook ophokken in de woning waar ze wonen. U slaapt elke nacht toch niet onder een andere boom? Basale logica is dat door de lockdown mensen met veel minder mensen in contact komen, en daardoor een virus zich minder snel kan verspreiden. Ook achteraf vind ik de (halfslachtige) lockdown nog zeker terecht, met name in het begin, toen er weinig bekend was over het virus. Nu vind ik de maatregelen te lang aanblijven, tussentijdse evaluatie, buitenlucht niet zo besmettelijk et cetera.
@jan huppeldepup | 22-06-20 | 10:41: 500 gedeeld door 1 miljoen maal honderd =0,05% 350 gedeeld door 1 miljoen maal honderd = 0,035%
En dan hebben we ook deze nog:
En verander dan Nederland of wat voor land er ook staat (afhankelijk van je IP-adres) door Wereldwijd.
467.000/4.890.000x100= 0,09% (en dat is dan op het totaal van het aantal besmette gevallen, niet op het totaal van de wereldbevolking.
Oftewel de percentages/aantal sterfgevallen zijn verwaarloosbaar en rechtvaardigen een hysterische lockdown niet.
Iedereen gaat een keer dood.
@Bijtendehond | 22-06-20 | 12:13: Moet de link er natuurlijk wel bij doen: www.google.nl/search?sxsrf=ALeKk02hfz...
Ik koop alleen iets als ik het nodig is. En dan koop ik iets goeds waar ik 30 jaar mee kan doen. Als het kapot gaat probeer ik het te maken met behulp van
oud ijzer, schroeven, blokjes hout.
Aan mij zal de economie zich niet optrekken.
u heeft wel oordoppen moeten komen voor als u de wasmachine aanzet.
Spijkers onder de schoenzolen zorgen ook voor minder slijtage....
Oh..wacht....
@overhetrandje | 22-06-20 | 10:27: is het uw buurman?
@Is dit nog nieuws? | 22-06-20 | 10:36: Ik gebruik oude hoefijzers onder mijn schoenen maar er is moeilijk aan te komen.
@likdoorn | 22-06-20 | 10:36: de auto van de koning lijkt inmiddels ook op een carnavalswagen.
Ok ok ik geef toe. Maar dat is lang niet zo erg als het lijkt, want de meerderheid wil nu eenmaal dat de economie volledig op de export draait. Zo erg zelfs, dat we belasting moeten betalen om aan het buitenland te schenken zodat buitenlanders onze export kunnen betalen.
O Hans mag ik een emmer ik word misselijk van alle kneusjes
Toen ik zei dat corona ook bedoeld was om de economie omzeep te helpen was ik een gekkie.
En nu gebeurt het, en is er PANIEK.
Mensen kunnen nu eenmaal niet bevatten dat er anderen rondlopen die geen compassie hebben, ons als kakkerlakken zien die je kunt vertrappen, en chaos nodig hebben voor hun doelstellingen.
En ze zijn nog maar amper begonnen.
U is nog steeds een gekkie.
Er is namelijk geen paniek en alleen een malloot denkt dat Rutte een plan ergens voor zou hebben.
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:25: Rutte is maar een loopjongen. We spreken elkaar over minder dan een jaar, dan zal ik je herinneren aan deze tegel.
Ja hoor, Corona is 1 groot plan om de economie kapot te maken. Lees die zin nog eens, heel langzaam, en denk dan eens na.
@TheOneTruth | 22-06-20 | 10:31: Het is inderdaad een van de doelstellingen en zo te zien werkt het perfect.
@TheOneTruth | 22-06-20 | 10:31: Met dank aan de media.
Bijna, de economie was al kapot aan het gaan en had een "pearl harbor" achtige gebeurtenis nodig zodat daar alle schuld op af geschoven kon worden en tegelijkertijd, zoals altijd, weer een beetje extra vrijheid kon worden afgepakt. Voor de rest klopt het. De massa legt de verbanden niet en geloofd gewoon dat de leiders het beste met ons voort hebben. Zit hard-coded in ze opgeslagen dus tegenbewijs kets erop af (cognitieve dissonantie).
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:25: Rutte is een marionet die zelf geen plan verzint, dat klopt. OudeNederlander heeft 100% gelijk.
@Durereaguurder | 22-06-20 | 11:03:
Ik denk net als u dat leiders niet het beste met ons voor hebben. Maar u doet deze leiders teveel eer als u denkt dat zij alles vantevoren kunnen bekokstoven zodat het systeem de gewenste richting uitgaat. Het systeem zelf is zo complex en onderling verweven geworden dat niemand nog kan voorspellen wat er gebeurt. Leiders doen ook maar wat en hopen dat het goed blijft gaan en zo mogelijk proberen ze er een slaatje uit te slaan NADAT iets is gebeurd.
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 11:40: Ze hoeven ook niet alle kleine details goed te hebben. De grote lijn is duidelijk. Zorg via globalisatie ervoor dat niet 1 land nog onafhankelijk is. Zorg via het fiat-systeem ervoor dat alle landen verzuipen in schulden. Zorg voor chaos, en breng dan de door hen gewenste oplossing.
En het werkt, keer op keer.
Die laatste zin van je valt in de categorie "politici zijn dom". Dat is wat durereaguurder bedoelt met cognatieve dissonantie, je niet voor kunnen stellen dat het gepland is.
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 11:40: dat dacht ik ooit ook, maar ze zijn zo geraffineerd als de pest. Verder wat OudeNederlander zegt. Jammer dat GS geen pm systeem heeft anders kon ik je wat zaken sturen.
Goed voor het milieu.
Gewoon niks blijven kopen.
We hebben allemaal al zat.
Maar die double anal annihilator wij je hebben want die had je nog niet.
mark1487 | 22-06-20 | 10:23
Het milieu....
Ga lekker een "milieuvriendelijke" elektrische auto kopen joh...
https://www.tijd.be/ondernemen/zware-industrie/zwitsers-lanceren-onderzoek-naar-glencore/10234512.html
https://www.mo.be/nieuws/fairfin-rapport-banken-pompen-9-miljard-euro-mijnbouwbedrijf-glencore-waar-kinderen
https://tweakers.net/nieuws/168570/tesla-sluit-contract-met-glencore-voor-jaarlijkse-levering-tot-6000-ton-kobalt.html
@Is dit nog nieuws? | 22-06-20 | 10:35: nee, gewoon bijna niet rijden. En die paar km doen met een 30 jaar oude auto. Veel beter.
@mark1487 | 22-06-20 | 10:52: Mijn 20 jaar oude Yarisje is pas APK gekeurd, kosten: 485€. Incl. 1 nieuwe band, 2 schokbrekers, remolie ververst en 2 nieuwe ruitenwissers. Dus ik kan er weer een jaar tegen. Volgens de garage rij ik te weinig: 3.000 km per jaar maar meer heb ik niet nodig, rij gewoon van a naar b en dat was het dan.
Het ligt niet alleen aan de consument, maar vooral de b2b ligt op zn gat. Alle bullshit die in hoogtijdagen konden, denk aan stoelmassages, coachingssessies, heidagen, wintersport, luxe lunch tijdens het lunchoverleg, die zijn geschrapt. Ik denk dat ik alle PostNL bezorgers inmiddels wel ken, zo vaak zijn ze hier langs komen rijden.
Nee hoor, daarvoor in de plaats kom de bullshit van inclusiviteit, diversiteit en intersectionaliteit. Een hele parade van bureautjes, consultants en praatpapegaaien is al de overheidsburelen binnen gedrongen tegen marktconforme tarieven. Andere spelers, zelfde geld
Het gratis geld dat naar de banken gaat veroorzaakt stijging van de beurs en inkomens van de allerijksten, indien dit geld zou worden overgemaakt naar de burger in de vorm van een basis inkomen zal er ook weer meer gekocht worden en kunnen bedrijven weer draaien en stabiliseert de economie.
Dit is hetzelfde argument als geld geven aan Zuid-Europa, zodat ze bij ons dingen gaan kopen.
Nee, dan krijgen we hyperinflatie en chaos.
@heldheino | 22-06-20 | 10:26: Ja en de economie van Zuid-Europa gaat dan ook explosief groeien zodra ze dat geld krijgen, dus verhuizen naar Portugal
@Tasmaneiland | 22-06-20 | 10:29: Oh ja, zo zijn de straten in Griekenland inmiddels van goud na de vorige kapitaalinjectie....
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:27: Krijgen we toch wel, we stellen het moment alleen uit.
Hoe worden die cijfers berekend? Door navraag bij de ondernemers of bij navraag bij de consumenten? Kan me goed voorstellen dat ondernemers veel contante betalingen niet hebben opgenomen in de formele omzetcijfertjes om daarna een extra privéliquiditeit op te bouwen én om aan te tonen dat het erg slecht gaat met de omzet en dusdoende in aanmerking kwamen voor regelingen.
Navraag bij de roverheid hoeveel accijns en BTW er afgedragen word.
Het nieuwe flitsen in de vorm van corona boetes maakt mensen ook extra voorzichtig, ga niet in drukke winkelstraten wandelen want voor je het weet heb je een prent van eenoverijverige BOA die z'n bestaansrecht wil aantonen bij z'n werkgever.
@likdoorn | 22-06-20 | 10:29: Ook dat ja.
Ik loop wel een extra doos frikandellen
k
www.youtube.com/watch?v=CTW03xZhic8
Consumptieve bestedingen is zó 2019. Anno 2020 zet je gewoon de geldpersen aan, biljetten maak je van gerecyclde schoolboeken met witte propaganda.
Consuminderen is goed voor het milieu en de natuur. Condomeren (= condooms gebruiken, nieuw nederlands werkwoord voorgesteld door écologiste) en consuminderen dat is het devies. N.b. mocht u het gebruik van condooms vervelend vinden dan zijn er nog andere manieren om het voortplanten te verhinderen zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van het plezier, het genot, de gelukzaligheid.
Kunt u mij een omschrijving van die andere manieren geven?
@SterF... | 22-06-20 | 10:25: dat laat ik graag over aan uw fantasie en uw vaardigheden om te googlen.
ecologiste | 22-06-20 | 10:21
Consuminderen is goed voor het milieu en de natuur.
Geboortebeperking.
En vervolgens sterft de Nederlander uit, maar ach dat boeit niet. De gelukszoekers nemen ons land wel over, big deal.
Blijkbaar zijn we als volk niet alleen dom en laf, maar ook nog suicidaal.
@OudeNederlander | 22-06-20 | 10:40: Dat dus.
@Is dit nog nieuws? | 22-06-20 | 10:32: Dat dus.
@OudeNederlander | 22-06-20 | 10:40: NL is vol dus om te beginnen geen onduurzame lieden binnenhalen die met hun Ali's en Mo's ecologische voetafdrukken een nog grotere belasting op ons milieu en de natuur veroorzaken. Om nog niet eens te spreken over het afval wat elke keer weer uit het raam van de obligate zwarte auto van Duitse makelij wordt gegooid.
Als je veel te consumeert, dan blijf je voor altijd een slaaf voor de overheid.
Kennelijk kunnen we dus met minder “dingen”. Dat is louterend voor de geest en beter voor onze toekomst. Ik denk dat Michael Moore in zijn laatste documentaire afdoende heeft laten zien dat de aarde onze levensstijl niet kan faciliteren. Ik denk dat je gelukkige wordt zonder veel van die onnodige troep waarmee we ons omringen.
Hoe zit het dan met die massa’s WC papier?
Die vallen onder het plusje voor de supermarkten. Tenzij U iemand in dienst heeft (racist!) om Uw reet af te laten vegen.
Dat wc papier hamsteren is al weer lang geleden hoor.
Wanneer is Nederland eigenlijk arm genoeg voor de EU-ropese redding?
Spijker + kop
Ik heb genoeg gekocht, alleen niet hier in NL. Bijna alles heb ik van over de grens. mij te duur hier.
Net terug uit Duisterland. Alles goedkoper, belasting lager, salarissen hoger.
@Premier Trutte | 22-06-20 | 10:22: Eensch!
En het voer is daar ook nog niet volgestopt met troep van de Unilever zoals hier.
Vlees is daar echt heel erg goed.
@tis_wat | 22-06-20 | 10:25: Vlees? Dat is hier toch al jaren taboe?
@tis_wat | 22-06-20 | 10:25: Het meeste dat Unilever hier verkoopt zouden Duitsers nog niet aan hun hond geven.
@Hetze Haatstra | 22-06-20 | 10:34: Je ziet er ook niemand in een dinky toy rijden. Allemaal dikke bakken. Allemaal PC Hoofdstraten daar.
Je kunt nu goed zien hoe veels te duur Nederlandse horeca is.
Inderdaad ... hier in Spanje op terras in grote stad 0,90 voor uitstekend bakkie .. Zodra Schiphol in beeld komt kun je de flappen trekken.. echt absurd.
Horeca kent nauwelijks schaalvoordelen en er is nauwelijks sprake van stijging van de arbeidsproductiviteit (machines hebben weinig zin). De loonkosten (en huren) van de horeca stijgen echter wel gewoon mee met andere sectoren. Een dure horeca is dus het logische gevolg van de welvaart in een land. Ga anders eens in Zwitserland op een terras zitten...
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:26:
"Ga anders eens in Zwitserland op een terras zitten... "
Ga anders in Zwitserland geld verdienen.
@Is dit nog nieuws? | 22-06-20 | 10:31:
Precies mijn punt...
@Is dit nog nieuws? | 22-06-20 | 10:31: In Zwitserland is het minimumloon toch het dubbele van hier?
Vette oplichters dat cbs.
Dat krijg je met zo'n enorm waterhoofd van bullshit sectoren.
Ik heb 't toch wel te doen met lifestyle-coaches.
Over water gesproken; op dit moment een debat over water.
live: debatdirect.tweedekamer.nl/2020-06-22...
Nou debatsessies zijn wel goed voor je hoor..... haha
Ik zei het hier al in Maart. Ik zei het hier al in April. Daarna dacht ik. Fuck it. Geniet van jullie quarantaine, lockdown en onvoorwaardelijke onderwerping aan een krankzinnige overheid.
Straks gaat je loonslavenbaantje er aan. Je AOWtje er aan. Je gezondheidszorg versoberd. En je oudjes in een kaal geslagen verplegingstehuis. JULLIE pro-lockdowners en "OOOHHH Hans! Coyona grijpt ons allemaal!!" roepers krijgen wat jullie willen.
Wat zijn veel medelanders toch ontzettende angsthazen met goudvisgeheugens.
We spreken elkaar ergens dit najaar; bij de tweede uitbraak.
U kunt ook emigreren naar Brazilië.
Daar hebben ze een president die corona ook maar onzin vindt.
@overhetrandje | 22-06-20 | 10:19:
Dan begint het griepseizoen inderdaad weer...
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:22:
O Hans!
@overhetrandje | 22-06-20 | 10:19: En als die niet komt....
Gaat u dan nog steeds aankloppen bij de staat want geen geld?
Paniekzaaier.
@overhetrandje | 22-06-20 | 10:19: Haha. We hebben een eerste uitbraak gehad. En als uw zo'n grenzeloze vertrouwen in de overheid hebt, dan weet u het toch.
1. Hugo De Jonge heeft in de 8 maanden tijd de IC capaciteit vele malen verdubbeld.
2. Alle noodhospitalen staan er nog (tipje: die zijn al weer afgebroken)
3. RIVM een behandelplan eerstelijn zorg om de secundaire bacteriologische luchtweg infectie aan te pakken zodat mensen niet eens op de IC's belanden bij de besmette gevallen die dodelijk zouden zijn.
@TheBurnerMan | 22-06-20 | 10:31: Het meest schaamteloze en dat heeft wereldwijd plaatsgevonden is dat ziekenhuizen hun coronapatiënten dumpte in verzorgingshuizen wat een massale sterfte genereerde want zwak en misselijk zoals gebeurde onder gouverneur Andrew Cuomo in New York.
@overhetrandje | 22-06-20 | 10:19: Er komt geen 2e uitbraak. Allemaal angstzaaierij.
Niet mijn schuld. Ik heb in april m'n pr0nhub premium weer met een jaar verlengd.
Hoho, ik weet nog een dag in april waar ik hem goed heb laten hangen en een busje zwarte peper heb gekocht, dus aan mij ligt het niet...
Jaja!
Corona en paniek.
Aangewakkerd door de media, want corona! Clicks! Advertenties!
Advertenties voor producten die nu niet meer gekocht worden.
De Telegraaf blijft ook maar doorgaan met angst zaaien door elke opname breed uit te meten. Gisteren één ziekenhuisopname (op 17,5 miljoen mensen!!). Stapelgek zijn ze en nog idioter zijn zij die daarin trappen.
Die mooie grafiekjes kunnen niet kloppen. Dat is gewoon onderdeel van het angst zaaien, mensen onder controle houden en redenen verzinnen voor de volgende lichting belanstingverhoging.
Bij de pakketdiensten is het nu (na 2-3 maand) nog steeds elke dag (!) drukker dan een paar piekdagen in een normale decembermaand. Maakt mij niet wijs dat dat ook meegeteld is.
Die grafiekjes waaruit blijkt dat de economie is ingestort zijn zo ongeveer de enige grafiekjes die wel kloppen!!!
Heb je ook maar enig idee wat die malloten in Den Haag met hun debiele maatregelen veroorzaakt hebben??? Hele bedrijfstakken zijn weggevaagd...
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:21: Dat laatste klopt helemaal maar ze houden het nu nog zoveel mogelijk onder de pet. Aan het eind van dit jaar/begin volgend jaar lukt dat niet meer.
Het is eigenlijk grappig om te zien dat we eigenlijk in een coup leven maar niemand het echt doorheeft. Dit heeft denk ik te maken met het feit dat het een lange tijd geleden is dat we oorlog hebben meegemaakt. Zag een filmpje gisteren voorbij komen waar deze tijd op een hele interessante manier wordt ontleed. youtu.be/BdX0quM9eHQ
I'm on it!
Tip voor Nederland: zorg voor een staatsschuld van 180 % waarbij de burgers al hun geld in hun huis zetten zonder hypotheek, leg de grootste goudvoorraad aan en je krijgt alles gratis !
Ik heb het niet op Italianen
Koop vooral dingen uit Almere...!
Schoenen en heuptasjes ... van de vrachtwagen gevallen.
Als ik naar de lege kratten op de balkons kijk dan zit het met de consumptie wel goed.
Met de internetbestellingen gaat het wat minder omdat ze bij PostNL helemaal zijn doorgeslagen en alle pakjes van Ali Express eerst 1 maand in quarantaine zetten voor ze deze aan een overwerkte postbode meegeven.
Zijn dat niet de lege kratten van vóór Corona? Die nog steeds niet ingeleverd zijn?
En dan wordt je pakje ook nog niet bezorgd.
Er zijn bij mij al 5 pakjes "delivered" volgens de trac en tarce maar ik heb ze niet ontvangen.
1 pakje moet sunglasses hebben opgestaan, dus die heeft de postbode natuurlijk mooi zelf gehouden.
Lege kratten niet inleveren is een vorm van sparen!
@Simon_Ketellapper | 22-06-20 | 10:13:
Altijd de optie "dropship" aanvinken, ook al is het voor jezelf. Geen logo erop, geen omschrijving van de waar, geen exacte waarde. Handig als je hebberigmakende eksterattracties bestelt bij ome ali of angstiggoed.
@elfenstein | 22-06-20 | 10:27: Mij is het opgevallen, dat men (de douna) vooral interesse heeft in dingen waar veel metaal (en elektrische draadjes) in zit. Goed, de NVR van 50 euro is wel onbelast door de douane gekomen, maar op de CN23 stond dan ook Value: USD 25.
@Bijtendehond | 22-06-20 | 11:57: Jij buitenlander Bijtendhond, jij niet goed Nederlands schrijven? Nee, lysdectisch boetsentord.
Dus Rutte moet nu snel bij Brussel aankloppen voor honderden miljarden euro's aan gratis geld vanuit de rijke zuid-europese landen.
En als die voorwaarden gaan stellen schelden we ze uit voor fascisten.
Ik ben niet bang dat ik mijn baan kwijt ga raken. Ben wél bang dat de belastingdruk binnenkort tot ongekende hoogte gaat stijgen. Geef dáárom niks meer uit. Telt dat ook?
Dit, ik zie de bui al hangen; hogere huur, hogere premies maar de toeslagen blijven hetzelfde.
@Blauwe Wafel | 22-06-20 | 10:19:
Die toeslagen betalen wij ook. Die komen uit de belastingen.
Als ze dus de huur verhogen gaan de toeslagen ook omhoog en betalen we allemaal mee.
Als u niks uitgeeft betaald u daarover dus ook geen belasting.
Voelt u hem?
Het begint nu echt serieus op te vallen en niemand stelt vragen.
@Mr.Crowley | 22-06-20 | 10:21:
https://www.nporadio1.nl/politiek/24554-plan-broekers-knol-voor-opvang-vluchtelingenkinderen-in-griekenland-faalt
Mensen, koop uit solidariteit Italiaanse spullen, je weet wel van die dingen die er best wel gelikt uitzien maar heel gauw kapot gaan. En als ze kapot zijn, en de garantie blijkt een lachertje, gewoon weer nieuwe Italiaanse meuk kopen. Uit mededogen. En, mensen, laten we dan een beetje gaan zitten hopen dat die Italianen eens iets aan hun staatsschuld gaan doen, wetende dat ze dat nooit zullen doen.
Een maat van me is alfista, niet om aan te zien, de zelfkastijding neemt groteske vormen aan.
Een Ducati zou hier niet in de schuur misstaan, die zijn tegenwoordig zelfs behoorlijk stabiel.
Campagnolo maakt dan weer zeer goede spulletjes
@elfenstein | 22-06-20 | 10:15:
Als een Toyota het niet doet is het een rotwagen.
Als een Alfa het niet doet, is het een karakterauto.
De PR is in ieder geval prima.
Een trein van Ansaldo-Breda?
Jammer dat de periode rond 2008 niet is meegenomen in de grafiek als vergelijk.
Nou kabinet, tijd om koopsommen/lijfrentes onbelast te laten uitkeren om de economie aan te jagen.
Gewoon iedereen een basisinkomen per 1 oktober 2020.
Earl_of_Doncaster | 22-06-20 | 10:09
Precies. Roep ik al tijden. Helaas lees Wopke GS niet.
Wat heeft een ZZP-er er aan als hij straks verplicht zijn lijfrente moet opvreten na eerst 52% af te hebben moeten tikken terwijl hij dat geld nu zou kunnen gebruiken (maar wel 100%) om de toko te kunnen redden.
Het heeft wat overledenen gekost, maar het is Rutte, Van Dissel en consorten prima gelukt om de economie volkomen vast te laten lopen.
Kost een paar centen maar dan heb je ook niks....
En reken maar dat er een kettingreactie ontstaat. De dominostenen gaan een voor een omvallen.
En die crisis wordt een stuk erger dan corona....
Ja, vroeger zei men dat sparen verstandig was.
Dat is ons zeer hardhandig afgeleerd; we moesten consumeren, lenen en schulden maken.
Zodat ambtenaren e.d. steeds meer werkgelegenheid hadden omdat zij de handen vol hebben aan alles en iedereen die zielig is, die kwetsbaar is, die op de (zgn.) armoedegrens leeft, etc. Ofwel, de "werk"woorden voor ambtenaren zodat de economie zogenaamd alsmaar groeide en groeide en er iedere keer méér mensen uit Afrika 'nodig' zouden zijn.... waardoor weer meer ambtenaren nodig om de uitkeringen op te kunnen hoesten.
Ooit komt daar toch een keer een einde aan.
En dan wordt sparen misschien weer een deugd; gewoon minder euro's uitgeven dan er binnen komen, zodat mensen niet massaal in de problemen komen bij een zuchtje tegenwind.
Want misschien komt men er nog eens achter dat je door het gebruik c.q. misbruik van deugwoordjes geen normale, gezonde economie overeind kunt houden.
Waar komen de euro's uiteindelijk vandaan wanneer iedereen meer binnenhaalt dan uitgeeft?
@Van Urk | 22-06-20 | 10:12:
De printer.
Als sparen geld kost kan je net zo goed op de pof kopen tegen dezelfde kosten. Scheelt gewoon tijd, niks mis mee.
@Van Urk | 22-06-20 | 10:12:
Gewoon, net als vroeger: werken en normaal en verstandig leven. Toen men er nog van uit ging (en kon gaan) dat volwassen burgers zelfstandig denkende en handelende wezens zijn.
Niks 'kwetsbaar', 'armoedegrens', 'zelfredzaamheid', 'verbinden', 'participatie', 'inclusief', 'duurzaam', etc.
Moeders die de huishoudschool hadden doorlopen konden gewoon rekenen en als je geld had uitgegeven dat je niet had, dan had je een schuld: iets om je voor te schamen en dan gold "wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten".
Toen liet men zich nog niet wijs maken dat we allemaal dom zijn en totaal afhankelijk zouden zijn van wat Vadertje Staat ons aansmeert onder het mom van 'gemakkelijk' en 'niets te verbergen' en zo.
@Kaas de Vies | 22-06-20 | 10:16: Een wat?
Rot eens op met je consumptiedrift. Als de economie volledig afhankelijk is van hyperconsumptie, dan heb je je überhaupt weer een piramidespel laten aansmeren
En daar komt u nu al achter? Knap hoor.
Volgens mij begrijp je niet wat een pyramidespel is.
P.S protip: consumptie en monetair beleid zijn niet twee dezelfde dingen.
All in gegaan op VOC aandelen.
Goh wat een nieuws... 'Blijf thuis', winkels, horeca en diensten gesloten.. en wat gek nou: mensen geven minder geld uit..
GL wilde toch zo graag consuminderen?
Alles wat groen links aandraagt veranderd standaard in goud, nee, poep.
Als de binnenlandse consumptie omhoog moet, doe dan eerst de invoerrechten op buiten(EU)landse producten omhoog. Zo niet, ga dan niet huilen.
Tuurlijk joh.
Want dan koop je EU alternatief voor je product?
Horeca maakt wel mooie inhaalslag met die verplichte oprotregel na 1,5 uur. Hebben ze goed commercieel opgenomen in het maatregelenpakket en hoor je niemand over.
En de corona steun premie cashen.
Als mensen een paar maanden achterelkaar nieuwsberichten krijgen voorgeschoteld dat er een gigantische economische crisis aan zit te komen dan gaat de hand op de knip. Waardoor er een gigantische economische crisis gaat komen.
Inderdaad! Beter bestempelen we dit als fakenews, of laten we selectief nieuwsberichten door en printen we gewoon geld bij. Da's voor iedereen beter.
@opblaasschaap | 22-06-20 | 10:14: Oh... fakenews is selectief. Corona valt mee staat ook nergens.
Mensen gingen niet meer winkelen omdat er "Een dodelijk virus" was volgens uw overheid. En u moest "Zu hausse bleiben". Vervolgens waren er ook veel productieketens zwaar verstoord. Vraag zijde kapot. Aanbod zijde kapot. Dus denken dat de gigantische crisis niet zou komen zonder dat nieuws is onwetendheid.
@TheBurnerMan | 22-06-20 | 10:26: Mede dankzij. Niet alleen maar dankzij. De coronahysterie komt er nog eens bij inderdaad.
Half waar verhaal. Er is juist meer gekocht, door hamsteren en runs op supermarkten. Wat is afgenomen zijn de diensten.EEn daar zit veel hoge BTW op. Eten in een restaurant is duurder dan thuis, dus daar zit ook verschil in. En wie zijn schuld is het? Meeste dienstverleners gesloten op bevel van Rutte. Daarom begint het CBS te piepen. Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen. Uitgestelde vraag.
Uitgestelde vraag is het ook maar deels; wie nu niet uit eten ging of de kapper links liet liggen gaat dat later wellicht niet inhalen. Je laat je niet 2x achter elkaar knippen...
Maar verder mee eens, het zullen vooral diensten zijn. Kijk ook eens naar de omzet van bedrijven die spullen leveren. Uit persoonlijke hoek kan ik vermelden dat het aan mij niet ligt; ik heb een extra papierkliko aangevraagd om alle dozen van Bol in te proppen. Wat dat betreft valt het mij op dat de wijkcontainers voor papier ook ramvol zitten.
Nietes. Wat u hier ziet is de totale bestedingen inclusief levensmiddelen. De daling van alle andere goederen is vele malen groter. We zitten niet in het scenario van uitgestelde vraag. De vraag is inmiddels compleet veranderd. Kijk alleen maar even naar het aantal nieuw verkochte auto's.
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:11: Denk dat het beetje stil en paniekerig is in Den Haag vanwege sterk teruggelopen belastinginkomsten. Want hoe moeten al die afdrachten aan Knoflokië en de vergroeningen worden betaald? De consumptie gaat nog meer dalen, door de komende bezuinigingen. Volg Duitsland en verlaag de toch al te hoge btw op eerst levensbehoeften. Rutte, toon je hart een keer.
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:11: Huizenprijs in Mei nog nooit zo hoog geweest.
Gebakken lucht.
@dathoujetoch | 22-06-20 | 10:21:
Den Haag heeft geen enkel probleem want daar lenen ze geld en krijgen rente toe.
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:29: wacht maar tot de eerste prijs- en belastingverhogingen. Vooral lokaal. Morgen gaat Rutte door de pomp bij Macron en dan wordt het lappen. Solidariteitsheffing enzo.
@dathoujetoch | 22-06-20 | 10:36:
Ja maar de extra schuld gingen ze over meerdere generaties uitsmeren, zo hoorde ik laatst nog een mannetje vertellen.
@Joris Beltsin | 22-06-20 | 10:38: verkiezingsretoriek. En "We mogen komende generaties…."
@dathoujetoch | 22-06-20 | 10:21: Dat heeft hij niet, dat is virtueel al afgestaan aan Pia Lijkstra
'De uitgaven aan diensten lagen in april 24,6 procent lager dan een jaar eerder. Diensten betreffen onder meer een bezoek aan restaurant, kapper, theater, pretpark, sportschool, voetbalwedstrijd en het gebruik van openbaar vervoer'. Die zaten toch nagenoeg allemaal dicht? Hoe kan het dan -maar- 24,6% zijn?
Blijkbaar valt er nog veel meer onder 'diensten'.
Telefoon/internet/Netflix/CV-abonnement bijvoorbeeld?
@Papa Jones | 22-06-20 | 10:08: premium reaguren...
Thuisbezorgd liep door
@P-unit | 22-06-20 | 10:13:
Ja... maar ik hád al geen abonnement.
Niet mijn schuld dus. Ahum.
Koop dan!
Of doe wat ik doe. Het uitdelen van tientjes aan kleurenpeoples.
Want die weten toch niet dat guldens niet meer geldig zijn? Schavuit!
Maar door deze fantastische maatregelen die onder andere de economie kapodtstuk heeft gemaakt, kunnen we onszelf wel een klopje op de schouder geven dat we een virus hebben bestreden dat uiteindelijk maar liefst 0.035% van de Nederlandse bevolking geeft geveld. De echte ellende gaat nog komen. Volgend jaar het eigen risico weer zo'n 200 euro omhoog en de zorg nog meer abnormaal duur. En al dat gratis, vrij door de EU te besteden geld dat is gebruikt om o.a. de verspreiding van het virus tegen te gaan in andere lidstaten (lees: knoflookstaten) moet straks ook ergens vandaan gehaald worden. 2021 gaat een héél duur jaar worden voor de hardwerkende Nederlander.
Hoop alleen dat die prijsverhogingen ruim vóór de verkiezingen bekend worden.
Vlak gerust ook 2022, 2023, 2024 en 2025 niet uit.
"kunnen we onszelf wel een klopje op de schouder geven dat we een virus hebben bestreden dat uiteindelijk maar liefst 0.035% van de Nederlandse bevolking geeft geveld. "
Juist ja, en na een ongeluk zegt u zeker dat de airbag die uw leven heeft gered nutteloos was, want u ging toch niet dood? U denkt dat de economie niet was geveld als we hier een Bergamo hadden geprobeerd?
@Blasfemie | 22-06-20 | 10:09: Pfftt....
Een verkeersongeval kan voor iedereen dodelijk zijn. Corona niet.
Ik wil wel kopen en heb dat ook gedaan. Maar ik kan er niks mee, want corona maatregelen.
Tja, vaste lasten zijn gestegen. Inkomens zijn gedaald door o.a. corona. Dan wordt men spaarzamer en koopt minder onnodige spulletjes. Lijkt me geen verrassing.
"en koopt minder onnodige spulletjes"
Zouden mensen altijd moeten doen.
Heb nu vier keer na de uitbraak buiten de deur gegeten. Eigenlijk kon ik bij allemaal wel meerdere punten vinden waar, mocht ik zelf restauranthouder zijn, iets aan had gedaan tijdens de verplichte sluiting.
Onkruid, smerige menukaarten, bladresten, verven, kapotte stoelen/tafels, enz. Eigenlijk moeten er nog veel lekker kapot gaan.
Misschien een keer iets meer overhebben voor uw avondje uiteten?
Misschien kochten we met z'n allen wel allemaal dingen die we eigenlijk helemaal niet nodig hadden, zoals spotgoedkope vliegtickets, niet omdat we persé moesten reizen, maar gewoon omdat ze spotgoedkoop waren...
En tankten we met z'n allen een heleboel benzine, niet omdat we zo nodig ergens heen moesten met de auto, maar gewoon omdat we te beroerd waren om even de fiets te pakken...
Misschien heb je ook wel genoeg aan een bakje rijst, een paar boterhammen en wat aardappelen en heb je eigenlijk voor de rest ook niets nodig...
1984 werkt goed voor jou zo te zien...
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:12: En een mediakanaal wat verteld wat je moet geloven.
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:12: precies een barak met stapelbed en een uniform is meer dan voldoende.
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:12: Ik vind die stortvloed aan reclames op de buis die ons tot eindeloos meer consumeren aanzetten meer 1984 eigenlijk...
@Is dit nog nieuws? | 22-06-20 | 10:19: Namelijk: kopen, kopen, kopen...
Maar waar gaat de regering dan het geld vandaan halen dat ze aan de EU moeten lappen voor Italië en Spanje? En Kaag haar miljoenen voor de Palestijnen?
Ik zie een BTW verhoging aankomen die ingezet was door pechdrol 25% was het uitgangspunt toen.
Dat geld wordt nergens vandaan gehaald, dat wordt uit het niets tevoorschijn getoverd. En dat resulteert in een collectief gedragen meta-staatsschuld.
@Schoorsteenveger | 22-06-20 | 10:06:
-
'collectief gedragen' in de zin van de sterkste schouders die de zwaarste lasten moeten dragen, bedoelt u mogelijk - want dat 'collectief' heeft uiteraard geen betrekking op de inwoners van de landen waar het grootste daal van al dat geld heen gaat...
Ik heb de globale vrije marktwerking gestimuleerd en de werkgelegeheid binnen de nationale pakketbezorging en de douane zeker gesteld. Ook de chinezen hadden last van hun virus en die markt wil ik zeker niet kwijtraken. Ook mijn salaris heeft een nivo dat ik niet anders kan. Zes vliegen in één klap!!! Een flinke salarisverhoging zou de economie nog een extra impuls kunnen geven.
Ik heb de globale vrije marktwerking gestimuleerd
Door KLM ongevraagd te steunen.
Het is een geschikt moment om het kaf van het koren te scheiden. Al die Nutella winkels, veel te dure koffietenten en rugzakwinkeltjes voor ''urban explorers'', gaan allemaal failliet. Scheelt ook weer capaciteit op de woningmarkt.
Juist, back to basics: asperges steken, badkamers verbouwen, bloembollen pellen, straten maken...
@Zenzeo | 22-06-20 | 10:03:
... klompen maken, netten boeten, riet snijden, schoenen lappen ...
Een ondernemer ziet altijd kansen!
@Kapitein Sjaak Mus | 22-06-20 | 10:05: schepen bouwen de oost verkennen handel drijven... oude tijden herleven!
Die veel te dure koffietenten zijn multinationals, die houden zich wel staande. Of denk je nou echt dat Starbucks failliet kan gaan?
De bouwmarkten en supermarkten hebben anders gouden tijden beleeft...
Tuincentra ook. De bijen zullen er blij mee zijn.
Allemaal shit wat later niet weer gekocht wordt. Volgend jaar failliet. Of gaat u 8 grasmaaiers kopen? Volgend jaar weer een nieuwe schutting?
De cost gaet voor de baet uyt..
Ik heb in maart een nieuwe tuinset gekocht, erg veel plezier van !
Je realiseert je dat je oud bent wanneer je plezier krijgt van een functioneel iets.
Het is dat we nog massaal wc papier kochten anders was de index naar -100% gegaan.
Jazeker, we sparen .... zodat Mark zijn handtekening kan zetten onder die gulle solidariteits-gift aan de Mediterrane landen. Opdat zij weer aan de tappa's en het apperatief kunnen.
Morgen komt Monsieur Macron met het blanco inlegvelletje bij Mark op bezoek. Veel geblaat weinig wol in Den Haag, maar Frau Angela heeft Mark al gesproken - en die heeft toegezegd, maar heeft nog wat stennis van reltrappers nodig die de aandacht afleiden. En dan ... dan is het op een zaterdagavond laat gewoon een feit. De handtekening gezet en de Spumante die vloeit. FEEST!
Het gaat juist heel goed! AEX in drie maanden van 404 naar 569, dat is een stijging van de beurs van 40%. Het gaat dus kennelijk keigoed.
Wat gaat goed?
Het vervelende is dat de 'GewoneBurgersGroep' niet genoteerd staat aan de beurs, dus die profiteert er niet van mee.
De peilingen voorspellen ook veel winst voor de VVD, zit in beide een hoop gebakken lucht.
Aandelen zeggen niks.
Wilt u een tulpenbol kopen? Kost maar 9 Bitcoin.
Beurs kijkt vooruit, dit soort statistieken kijkt achteruit. 't is niet zo moeilijk...
@Is dit nog nieuws? | 22-06-20 | 10:15: Hoe smaken ze?
@Papa Jones | 22-06-20 | 09:59:
De economie.
@Bennie Boos | 22-06-20 | 10:20:
https://www.bol.com/nl/f/eet-smakelijke-tulp/9200000120020112/
Fantastisch.
Nee hoor, het geld was gewoon voor het einde van de maand op.
De hoeren lagen stil, dat hakt erin.
Maar Rutte en co willen juist dat we consuminderen. Dat de rest daarbij instort wordt even vergeten.
Andere landen zorgen wel voor het aanjagen van de binnenlandse consumptie. Duitsland verlaagt de BTW fors, China werkt met vouchers en heel soepele voorwaarden voor bv roadside verkoop (Shanghai) etc.
Hier gokken we op krediet verlening voor bedrijven maar dat heeft geen direct effect op de bestedingen. Dus het is hier allemaal net niet.
Of je krijgt weer zoiets van arbeid goedkoper maken maar consumptie duurder. Werkt ook niet. Je moet de consumptie juist aanjagen en vertrouwen geven.
Roadside verkoop? is dat zoiets als een garagesale, maar dan met "vleelmuis van buulman"?
Was Kaag maar premier, dan hadden we deze ellende nu niet gehad.
Althans, dat heb ik van de objectieve media begrepen.
Inderdaad, dat is lachen, de NPO ziet het al helemaal zitten, 9 zeteltjes voor 666 op dit moment en je dan als verlossende heilige maagd presenteren, niet te hopen dat na corona/zwarte piet nu Kaag maanden het onderwerp gaat worden, verwende mevrouw, onbekend met het werkelijke leven
Ja, die gaat straks als een vuurpijl. Raket. Nederland zal deugen. De klap komt later.
Dan hadden we al aan een oplossing gewerkt, ondanks haar.
@grindbak | 22-06-20 | 10:02: in de peiling al 2 tot 3 zetels gestegen. En Kaag pakt er echt nog wel een aantal bij.
Geen geld over, alles zit in aandelen en sprinters.
Dat is toch precies wat GroenLinks wil: Consuminderen.
Net als het bannen van toeristen uit Amsterdam.
Nou, je ziet wat de gevolgen zijn. Een economisch drama.
Nou ja zeg.
Er werd minder besteed aan diensten (kapper, theater, voetbalkaartjes, sportschool).
Je verwacht het niet he.
Als ik het medium E. de Vlieger mag geloven komt de klap in september.
En hele harde grote klap. Vervelende is wel dat die man het vaker bij het rechte eind heeft.
Zo gezien is het verstandig dat men de hand op de knip heeft gehouden.
Had ik het zelf ook maar gedaan.....
Ik denk zelf oktober.
Ik heb ook zeer vaak gelijk.
Als de noodmaatregelen aflopen. Dan worden weer massaal WW aanvragen verwacht. En rijk en gemeenten gaan natuurlijk bezuinigen, dat wordt vanaf 2021 zicht-en voelbaar.
Flatten the curve, people!
Dat is toch goed gelukt, dankzij ons allemaal.
@Papa Jones | 22-06-20 | 09:56: Pffftttt....
Nee. Natuurlijk verloop van een met griep vergelijkbaar virusje.
@Papa Jones | 22-06-20 | 09:56: ik bedoel deze nieuwe economische curve.
@sioux_ | 22-06-20 | 10:19: Aha!
Ik heb meteen even wat creditcards aangeschaft
Doe eerst de BTW maar omlaag.
De BTW moet uiteraard omhoog, plus Coronatax op alles; de schatkist moet immers ook weer aangevuld worden.
@kweethetooknietbeter | 22-06-20 | 09:57: Ook meteen even een zuurstof belasting doorvoeren.
Laat het maar lekker naar de donder gaan. Zonder geld ook geen soepsidie voor beroepsklagers.
Denk je niet dat er voor bepaalde áltijd geld zal zijn en dat er dan gewoon anderen de klos zijn?
Is dit verrassend?
Pure logica. Bijna iedereen bleef thuis. De supermarkten en Bouwcenter hadden het druk maar verder werd er nauwelijks geld besteed.
Het duurt ff voordat het doorsijpelt maar je kan er gewoon op wachten.
Vanaf september zullen we hebben echt pas gaan merken. Geef het nog wat tijd
Mijn buurman heeft heel veel geld naar z’n huisdealer gebracht, is drie maanden stoned geweest en nu alsnog z’n baan kwijt. Hij heeft het alleen nog niet door.
LOL
Duitsland, Oostenrijk, België, zomaar wat landen die btw (deels) verlagen om binnenlandse bestedingen te stimuleren.
Rutte heeft de vorige crisis vergergerd door te bezuinigen. Hij zit er nog steeds. Dus hij zal het weer doen. Het gaat nog te goed in Nederland, dus men slikt het. Tot we straks zijn afgegleden tot een tweede of derde wereldland
Dat inderdaad een maatregel zijn waar de burger wat aan zou hebben, maar ja de burger moet zijn bek dicht houden en meer en meer belasting betalen.
Nederland uiteraard niet. Waar moeten we anders al die immigranten, Brussel, Hamas, de NPO en de overheidsautomatiseringsprojecten (UWV, Defensie, Toeslagen) van betalen?
@Joostmochtnietsweten | 22-06-20 | 09:54:
Er is nog nooit bezuinigd. Bezuinigen is newspeak voor lasten verhogen.
In Nederland wil de minister hier eens over na gaan denken, vertelde ze.
Misschien volgend jaar of zo, vlak voor de verkiezingen.
@MAD1950 | 22-06-20 | 09:55: Ja, zeg de lage BTW is niet voor niks van 6% naar 9% gegaan en dan zou die nu weer omlaag moeten? Dat kan niet in NEEDDRland.
Hebben ze in die maand, de hamsterwoede van het
schijtpapier meegenomen, of is dat verwaarloosbaar?
Goed idee, ik ga alvast hamsteren voor Corona II, the return of 'het is maar een 'griepje''.
Wc-papier hamsteren was in maart. In april heeft dus niemand nog wc-papier aangeschaft. Het grafiekje gaat over april.
De lessen der economie zeggen dat bij afnemende vraag spullen goedkoper zouden moeten worden. Daar merk ik niet veel van. Mensen hebben niet genoeg geld om spullen te kopen, wachten even, en zien dan dat alles weer duurder is.
Ergens roept iets in m'n kop: stagflatie.
Dat is maar één deel van het verhaal. Mensen met een vast contract hebben reiskostenvergoeding gehad zonder werkelijke reiskosten en vakantiegeld gekregen waarvan het nog maar de vraag is of het zinvol te besteden is. En dan konden ze ook niet meer uit eten gaan in die tijd. Sommigen zijn er op vooruit gegaan.
@Sqbar | 22-06-20 | 09:58:
Maar gaan ze ook extra energiekosten vergoeden?
Zie het artikel van het CBS. Er werd veel minder uitgegeven aan diensten: kapper, theater, voetbalwedstrijden. Logisch, die waren dicht.
Vlieger van lage prijzen door afnemende vraag gaat dus niet op.
@Kaas de Vies | 22-06-20 | 10:01: Die was vrij laag vanwege het weer (weinig tot geen stookkosten) en de lage prijzen voor elektra. Tenzij je van de gelegenheid gebruik hebt gemaakt om te werken vanuit je sauna natuurlijk.
Het is al bijna juli. Zijn de cijfers voor mei nog niet bekend? Lockdown angst was op de piek in april dus vrij logisch dit.
Rutte zei "blijf thuis" in nog twee andere talen zelfs.
Hij zei ook dat hij Zwarte Piet zijn bedoelingen na 45 jaar eindelijk begrijpt...... je kunt een land/cultuur op vele manieren
verraden
@grindbak | 22-06-20 | 09:54: cultuur heeft niks met een commercieel feest als Sinterklaas te maken joh.
@timmert12 | 22-06-20 | 09:58:
ik wacht tot ze in de us of a het stereotype van de kerstman nu eindelijk aan de blm onderhevig gaan vinden, dan een zwarte kerstman met sideburns en transgender helpjes! voor die rendieren verzinnen ze ook nog wel wat.
@TijdelijkOptimist | 22-06-20 | 10:27: Vliegende nertsen...
Misschien sloopt dat de socialistische beweging een beetje. Andermans geld is op, dan gaat de lol er voor de gratis-geld clubs ook snel af, hoop ik.
Nee dan gaan ze rellen en standbeelden om gooien enzo...
Hopelijk geldt dit ook voor Timmerfrans zn plannetjes
Als het geld op is gaan ze meestal over op genocides... Zo werkt links nou eenmaal.
@Antiquerulant | 22-06-20 | 10:03: Nu zijn we nog met meer.... over een paar jaar niet meer. Misschien beter nu, als dat waar is.
Heel veel gekocht zelfs via Aliexpress uit verveling
Ja, moet alleen nog steeds binnenkomen maar ach kleinigheidje hou je altijd.
Yep hier ook. Juist omdat mensen zoals Sander-krijg-de-Schimmelpenninck je dan een landverrader noemen.
Soms moet ik echt even dubbelchecken of ik niet op de Speld beland ben
Tja, logische verklaring hiervoor: in maart hebben ze al hun geld aan pleepapier besteed en toen was er niets meer over om nog boodschappen van te doen. Dus nu vreten ze waarschijnlijk al dat overtollige papier op.
Zouden ze het recyclen? Die coronaschijtlijsters?
Telt een gigolo huren ook als aankoop?
Aankoop van diensten, ja hoor. Wel anderhalve meter afstand houden natuurlijk.
Zwart of wit? Ik vraag dat voor een vriendin.....
@Ommezwaai | 22-06-20 | 10:01: Gigolo van kleur heet dat tegenwoordig.
@Is dit nog nieuws? | 22-06-20 | 10:13:
Ik bedoelde eigenlijk de financiële kant van de zaak.
@Ommezwaai | 22-06-20 | 10:21: OOhh....
Naja, contant geld kon niet hè, want corona,levensgevaarlijk.... en zwart pinnen... tja...
@NaughtiusMaximus | 22-06-20 | 09:59:
Ik heb wel een paar eentje geboekt, die daadwerkelijk 25x5cm had, maar 1,5 meter is een beetje veel.
Dit is meer het niveau waalvis, en dan gaat Marianne Thieme weer met een rolberoerte op de grond spartelen.
@Ommezwaai | 22-06-20 | 10:01:
Ik heb geen bezwaar tegen een Duo Penotti...
Hema is ook wel dood. We kunnen wel net doen of het nog leeft, maar zelfs de beademingsapparatuur heeft er geen zin meer in. Online shoppen is gewoon te groot geworden en daar hebben de grote jongens waaronder de Hema te laat op ingespeeld. Zelfde laken een pak; kranten en de NPO. Het wordt tegen wil en dank levend gehouden, maar in werkelijkheid al tijden morsdood. Reden is simpel: de alternatieven zijn beter of vinden meer aftrek. Alle waarschuwingen werden destijds in de wind geslagen, dan kan ik enkel medelijden veinzen. Zelfs dat niet eigenlijk.
De oude arrogantie van de oude baasjes. Ze denken dat ze er nog toe doen. Mooi om dat om te zien vallen. Het alternatief is trouwens niet veel beter.... achter de oren krabben doen.
De NPO is springlevend, hoor. Die is nu bezig met een grootscheeps propaganda-offensief om iedereen die niet politiek correct denkt monddood en als het even kan brodeloos te maken. Dit met actieve steun van alle politiek correcte BN'ers en het partijkartel.
Krantjes zijn nog steeds rendabel. Geloof nou niet alles.
Vroeger kon je een fatsoenlijk T shirt kopen bij de Hema voor een redelijke prijs. Ze hebben hier de Hema naar een volgend niveau willen tillen. Helaas.
@de Voorzittert | 22-06-20 | 10:02: Postzegelshandelaren en muntenhandelaren zijn ook rendabel. En een niche.
REAGEER OOK