ECHTE inflatie was in juni 8,2% (en niet 5,7%)
Ja u wordt weer genept maar ook een soort van niet echt
Social
Mooi nieuws voor iedereen die heel graag wil roepen dat alles duurder wordt, maar niet goedkoper, en dat we dat helemaal niet mogen weten van de overheid. Als je de nieuwe manier van energieprijzen bijhouden die het CBS sinds vandaag gebruikt namelijk consequent invoert, was de inflatie in juni namelijk maar liefst 8,2%. Het CBS meldt vandaag echter een inflatie van 5,7% omdat het nieuwe cijfer (met realistischere energieprijzen) wordt vergeleken met het cijfer van een jaar geleden, toen het CBS de energieprijzen nog volgens de oude methode meetelde. Er worden dus dure appels met dure peren vergeleken, in plaats van met iets goedkopere appels.
Maar er is ook een maar voor iedereen die nu met zijn trekker naar Leidschenveen wil rijden omdat HET. NIET. KLOPT. Er valt namelijk best wel iets te zeggen voor de keuze om het nieuwe cijfer nu zo te presenteren, omdat je anders alle oude inflatiecijfers moet gaan rectificeren en de inflatierecords van september en oktober juist een stuk lager uit zouden vallen dan nu (mooi te zien in het prachtige grafiekje van Wim uit Voorhout hierboven). En er is nog meer mooi nieuws. Volgens de nieuwe methode was de inflatie in mei namelijk 9,9%, dus we hebben wel een echte daling te pakken. Maar goed. Alles is wel nog steeds duurder en flink ook.
Boodschappen: duur
Social
Dit lijkt wel een soort van goed nieuws ook
Social
UPDATE - helder draajde over methode CBS
Social
Reaguursels
InloggenVoeding 27% duurder in 4 jaar tijd. Misschien voor mensen die flink onderhandelen bij de kassa?
Daar is de zelfscan voor uitgevonden.
Spaarders willen rendementen zien die de inflatie compenseren, en uiteindelijk betalen de niet-spaarders dat. iedereen blij.
1% bij de rabobank. Geen idee waar spaarders van betaald worden
RIP
Dit kabinet maakt alles kapot. Succes, ik emigreer naar Noord-Korea, daar heb ik meer rechten.
Mensen, heb toch vertrouwen in onze regering! Die bestrijdt de inflatie op energieke wijze door de belastingen te verhogen!
Inderdaad. Inflatie word bepaald door dingen waar je het meeste geld aan uitgeeft. In Nederland is dat niet melk en eieren maar belasting. Onze overheid heeft een flinke staatsschuld, dus heeft alleen maar voordeel aan het veroorzaken van een hoge inflatie.
Ik heb een moestuin in mijn tuin gemaakt. Gewoon een borderel van 10cm hoog gemaakt met planken van wegwerppallets, daaruit het gazongras geschept, bij de zand- en grindboer een aanhanger met teelaarde gehaald voor €20 en planten maar. Na. IJsheiligen mogen de plantjes in de grond, zakje NPK kunstmest gehaald, elke avond paar gieters water erover uit de regenton, en groeien als een tierelier. Volgende week al een eerste maaltijd aan boontjes en peulen van erwten. Het groeit de spuigaten uit, hele maand augustus bergen met tomaten. Het kontje van de bosui gaat terug de grond in en heb je zes weken layer weer bosui.
Dan daalt de vraag bij de supermarkt en moeten ze wel met hun prijs zakken als ze nog wat willen verkopem.
Ik ben een zelf verbouwer...
Een moestuinbelasting... Ik ga eens kijken wat mijn partij D66 van dat idee vindt.
Ach, dat CBS is vooral een excuus voor Vak K om achteraf aan te geven dat het gevoerde kudtbeleid toch niet helemaal aan de vooraf verwachte doelstelling voldeed. Dus tijd voor corrigerend nog groter kudtbeleid wat ook weer niet aan de verwachtingen gaat voldoen dus... enz. enz.
Wanneer stoppen ze in Den Haag en de Europese Unie met liegen.
ANGST aanjagen en de bevolking bestelen dat is het motto van veel politici.
Ons is verzekerd, door de toenmalige minister van financiën de Heer Zalm van de VVD, die ja, de EURO is en blijft een waardevaste stabiele munteenheid. inflatie onder de 2 %
Ja, niet meer zoals de Gulden, want die inflatie in de jaren 80 was debiel hoog.
@BasBr | 30-06-23 | 13:27: Dat werd toen gecompenseerd door een hoge rente van 10 % en meer over je spaartegoeden.
Nu verdampt het daarmee ook mijn pensioen.
@Martinus.J | 30-06-23 | 13:34:
Precies, het is natuurlijk schandalig dat de 3 grote banken maar liefst 1% rente betalen over je spaartegoed.
Een goede kartelwaalhond zou er eens induiken en kijken hoe dat komt. Van marktwerking is geen sprake.
Percentages zeggen mij geen reedt, het gaat om wat je einde maand overhoudt.
Steeds minder.
Percentages zijn gemiddeld.
Feit is dat werkelijk alles duurder is geworden en sommige dingen teringduur zijn geworden.
Gaan morgen de benzineprijzen exorbitant pervers omhoog en de kinderbijslag omlaag.
Dan zullen de toeslagen van de niet werkenden wel weer omhoog gaan.
De sterkere schouders beginnen langzaam een chronische spierpijn te vertonen.
Hoe lang kunnen de middeninkomens deze last nog dragen?
Rentes gaan omhoog, leuk als je spaargeld hebt, maar niet als je hypotheeklasten daardoor omhoog schieten.
Maar goed, we kunnen altijd Putin nog de schuld geven.
Ja klopt, het gaat erom wat je banksaldo zegt aan het eind van de maand, 5 jaar geleden kon ik elke maand nog wat leuks naar mijn spaarrekening overmaken maar dat is allang verleden tijd.
@Clint Hardwood | 30-06-23 | 13:32: Dan maak je toch wat terug over van je spaarrekening, ik leef van mijn spaargelden;)
Er is mij verteld dat dit duurzame inflatie is, dus mensen, kom op nou. Schouders eronder en beetje extra betalen voor Unileve.. het milieu. Het milieu bedoel ik.
Heel DUURzaam.
Die belachelijke piek vorig jaar... CBS dacht dat iedereen toen IEDERE maand een nieuw energiecontract moest afsluiten, iedere normaal denkende landgenoot wist dat dit nooit kon kloppen. Die rijksvoorlichters zijn niet meer wat ze geweest zijn... van Arabische lente/Corona/en Oek-duider-generaals.....
Land staat er niet best op. Verder nog een nieuw weetje: door de gigantische loonstijgingen moeten honderduizenden over 2022 heel veel toeslagen terugbetalen, vooral de zorgtoeslag gaat pijn doen bij 1 miljoen+ "terugbetalers".
Oh... Daar heb ik geen bezwaar tegen.. afschaffen al die toeslagen rommel.
Of het nou 11,6% i.p.v. 14,5 of 9,1% i.p.v. 14,3% of 8,2% i.p.v. 5,7%. is, er is stijgende inflatie.
De coalitie Rutte 3 en Rutte demissionair hebben de economie stil gelegd en geld rondgestrooid om het coronabeleid te financieren, Rutte IV geeft miljarden uit om de Rus in Oekraïne te verslaan en miljarden voor het klimaat, dat geld moet ergens vandaan komen.
Als er ergens iets belast wordt dan gaat door de hele keten de prijs omhoog. Verder helpt het dus ook niet mee dat er een hoop geld is bijgedrukt om de economie te stutten.
Vertrouwen zag ik vanochtend nog voorbij draven op z’n ros.
5,8 of 8,2 procent, dat scheelt toch al gauw 50 gram op je chocoladerantsoen.
De eigen gaskranen dichtdraaien, ruzie maken met de grootste gasleverancier, en immense bedragen 'investeren' in onrendabele en ineffectieve projecten om 'het klimaat te redden'.
In ongeveer alle economieboeken kan je lezen dat het verstoren van markten en aanvoerketens en het verspillen van veel geld leidt tot economische ellende.
Inflatie is slechts de eerste fase.
Dat vat het helemaal samen.
Ik merk zelf ook dat alles duurder wordt, maar het is nog wel te behappen persoonlijk. Maar als ik in mijn omgeving kijk dan gaan mensen 2 of 3 x per jaar op vakantie. Een dure skivakantie plus een lange zomervakantie naar het buitenland is totaal niet vreemd. Elektrische autos, zonnepanelen, dure TV's en niemand die daar een probleem van maakt. En nee ik woon niet in Yuppenland maar in de periferie van NL. Maar wel klagen over de boodschappen, dat je aan de pomp steeds meer kwijt bent en dat het steeds moeilijker rondkomen is. Ik denk dan: is die nieuwe auto wel nodig of moet je zo vaak op vakantie? Als we terug gaan naar een wat 'normalere' manier van consumeren denk ik dat het allemaal wel meevalt voor deze (redelijk grote) groep mensen. Deze manier van consumeren kennen mijn ouders (in de 70) namelijk niet.
Jij kan dat ook hoor, gewoon een lening nemen en de zorgen zijn voor morgen denken ze dan. Ik ben ook zuinig opgevoed, genoeg spaargeld en wat je niet hebt kan je niet uitgeven.
Dus, nog een tandje erbij doen maar?
Dit is geen crisis dit is kapitalisme. Las ik ergens op een muur. Cui bono?
Blauwe haarverf Etos €12,99, tweecomponentenlijm Praxis €14,99, retourtje NS Den Haag €42. Krap zeven tientjes totaal. Twee jaar geleden iets meer dan de helft. Ik stop met actievoeren, zo is er geen lol meer aan.
En dan nog een spinazie/brandnetelsmoothie, quinoasalade en bleekselderij voor onderweg.
@Mr_Natural | 30-06-23 | 12:45: Vergeet de havermelkfrappachino niet.
@Sjeintje | 30-06-23 | 12:48:
Ja, tikt lekker aan, voor hetzeldfe geld ga je een dagje naar de Efteling.
Top weer van twitter dat de 'social' linkjes (embedded tweets uiteraard geblokkeerd) hier nu resulteren dat je eerst moet inloggen. Dat dacht toch echt niet.
Twitter heeft wat problemen zo te zien
De werkelijke ervaren inflatie is veel hoger! Mijn vaste kosten zijn in een jaar tijd met 2000,- gestegen (verdubbeld) en ik weet echt niet meer of ik inmiddels maar beter voor de trein kan springen of hopen dat mijn salaris ook gewoon verdubbeld.... rondkomen is werkelijk onmogelijk geworden!
Als je 4000,- aan *vaste* lasten hebt, dan leef je boven je stand of doe je iets niet goed?
Hypotheek+woonverzekering, zorgverzekering, energie en belastingen zijn vaste lasten. Al het andere is electief(je moet idd eten, maar de kwaiteit en prijs van dat voer is beinvloedbaar cq kun je deels zelf verbouwen)...
Wat ik nooit begrijp is waarom de kerninflatie juist energie en voeding buiten beschouwing laat. Ik bedoel ik kan best een half jaartje zonder nieuwe industriële produkten zoals een nieuwe tv of telefoon of andere troep. Maar geen half jaartje zonder energie of eten, wat mij betreft moet dat ook gewoon meetellen in de kerninflatie.
Precies, je kunt wel merken dat Kaag & co niet veel zelf boodschappen doen.
We worden allemaal een beetje armer. Behalve de mensen die dit beleid uitvoeren natuurlijk.
Taxation without representation gaat nog groot worden.
Maar wat kunnen wij nou in ‘t ij dumpen?
Ze heeft het wel aan gekondigd, dus het is beleid om alles vet duur te maken.
Mensen in de grensstreken hebben nog uitwijkmogelijkheden.
Je kunt altijd nog een of twee kinderen aan de stoep zetten, of verkopen zoals in de nadagen van het Romeinse Rijk.
Of geen kinderen nemen. Nog goedkoper.
Ha, ik koop tegenwoordig scheermesjes, wc-papier en tampons bij de Kringloopwinkel. Mij krijgen ze niet.
Herbruikbaar zeker?
Wat mensen vaak niet realiseren is dat toiletpapier twee zijden heeft.
@Duwbak_Linda | 30-06-23 | 12:33:
Vier, voor de durfals.
@funda | 30-06-23 | 12:34:
Laten drogen op de radiator, wanneer droog even knijpen boven de prullenbak, en hopla.
@funda | 30-06-23 | 12:34:
Met de vaste getrainde hand van een Shaolinkrijger is veel mogelijk.
Gemiddeld 90% van gebruikt toiletpapier is nog helemaal schoon.
@funda | 30-06-23 | 12:34: maar u bedoelt natuurlijk 6...
Ik stond bij de pomp jerrycans te vullen met diesel en werd een beetje met een scheef oog aangekeken, zo van, ja ja, morgen beetje duurder, hé?
Jammer dat niemand iets hardop zei.
Afgelopen week één keer een klein artikeltje voorbij zien komen dat de huizenprijzen weer gaan stijgen.
Iemand?
Mja, het is als met alles wat te duur wordt: mensen kopen het niet meer.
En dan gaan de politici weer samen met elkaar nieuwe regels bedenken.
@funda | 30-06-23 | 12:27:
Mensen moeten niet zo somberen. Koop dat huis! Koop die nieuwe auto!
nos.nl/l/494729
@Flightless bird | 30-06-23 | 12:33: Ja ik kan me Mark Ratelband nog herinneren.
Mensen denken meestal dat die met de jerrycan bij de benzinepomp, of op de oprit moet bijvullen, iemand is die van de steun trekt.
@Flightless bird | 30-06-23 | 12:33: Rutte heeft makkelijk lullen, als-ie geld tekort komt dan heft ie gewoon een extra belastinkje of hoogt de staatsschuld op.
Als persoon of huishouden zou je al 3x over failliet verklaard zijn als je huishoudboekje er zo uit ziet als datr van de Staat.
@Ikbeneenzelfbouwer | 30-06-23 | 12:39:
Yep. En zo'n auto rijd ik ook. Ik vind het heerlijk mensen met aannames van repliek te dienen, maar als gezegd, niemand die hardop iets zei.
Al storten de prijzen naar de helft dan hoor je ergens nog altijd 'De prijzen gaan weer stijgen.'
@ReyNemaattori | 30-06-23 | 12:44:
Dan pleurt de belastingdienst jouw huis op funda.
@Ikbeneenzelfbouwer | 30-06-23 | 12:39:
Tank vol diesel €70 en ik sta dan nog met twee jerrycans extra bij de pomp. Gaat niet lukken om met de boot langs de Shell te varen. Of mensen met een tweetaktmotor (bootje) voor benzine of natuurlijk allerhande ander vaar of rijspul.
@Flightless bird | 30-06-23 | 13:05:
En u gaat door voor het tosti ijzer.
Regelmatig komt er bij ons een ijscowagen in de straat. Zo'n busje met een schuifraam die overigens wel prima schepijs verkoopt. Maar dat ter zijde. Ik maak er niet vaak gebruik van maar onlangs zei ik tegen de vrouw: Hé, daar issie weer, trek in een ijsje? Werd goedkeurend geknikt. Ergo, ik naar buiten. Goedemiddag ijscomeneer mag ik van u 1 bakje met 2 bolletjes en 1 bakje met 3 bolletjes ijs en beiden een toefje slagroom erop. Prima en zo gedaan. Hoeveel krijgt u van mij? Dat wordt dan Euro 9,40 meneer. Dat zijn bijna 21 oude guldens voor 2 ijsjes !!! Daar kocht je vroeger de complete sierkan voor op.
Ik vind het opvallend dat het u tot nu toe niet is opgevallen.
Inflatie is de echte crisis, groter zelfs dan het asielgestuntel.
Maar u was wel happy.
Ik heb nog een mooie foto uit de jaren ‘30 van de vader van mijn oma in zijn zwarte pak, naast de handkar van de Sierkan.
Reken ook even om wat je nu verdiend in guldens en vergelijk dat met 1980.
@Piet Karbiet | 30-06-23 | 12:30: Zo happy als maar zijn kan.
@Zack Hooi | 30-06-23 | 12:33: Dan kom je inderdaad zwaar bekocht uit.
De hamvraag blijft, heeft het gewerkt? Als het inderdaad resulteerde in keihardegeileneuqseks dan was het eigenlijk maar een koopje.
@BadPatNL | 30-06-23 | 12:33: Ik ken ze. Vroeger in Heemstede bij de ingang van het Groendaalse bos stond altijd zo'n karretje.Ijslolly's 5 cent. Wafeltjesijs prachtig. Trok hij zo'n buis ijs omhoog, wafeltje in de hand en vroeg hij: wil je van 5, 10 of 15 cent? Naar gelang schepte hij de maat er af wafeltje er op en klaar.
Daar wordt je koud van
"Te duur." En kunt u blijven staan, of u mag weg. U bent een vrij mens.
@Rodzajevski | 30-06-23 | 12:39: Klopt helemaal. Wij hadden een gezin met 5 kinderen. Moeder was altijd thuis. Vader was doodgewoon timmerman. Dus één inkomen. Heeft zich altijd prima gered. Wij kwamen in ieder geval niets te kort qua eten en drinken. Ook Sinterklaas, verjaardagen e.d. werden altijd best wel ruim gevierd. Wat dat betreft hulde voor mijn ouders. Ook bleef er regelmatig ook wel wat over voor andere leuke dingen hoor. Ja, toen wij wat ouder werden en zelf wat gingen verdien kwam wel het onderwerp "kostgeld" ter sprake. Zij die nog thuis woonden en werkten werden dan wel verzocht iets bij te dragen in de huishoudelijke kosten Vond dat niet meer dan normaal. Nee, chapeau voor die ouwe. Heeft het altijd uitstekend gered.
@GeheidEenGeit | 30-06-23 | 12:49: "U bent een vrij mens."
Ik ben het, anno 2023, niet helemaal met deze stelling eens!
Straks heeft iedereen weer een moestuintje uit noodzaak. Net als in Rusland.
Jetta Klijnsma was ook al zo'n visionair.
Hopelijk woon je niet in de buurt van Dordrecht. youtu.be/y3kzHc-eV88
PopulistischLinksch je weet tog!
@4HoogAantWater | 30-06-23 | 12:23: De enige bedrijvigheid komt hier van gif en stront spuitende boeren die een hekel hebben aan alles wat weerloos is.
@4HoogAantWater | 30-06-23 | 12:23:
Dordtenaren hebben allemaal een gratis laagje Teflon gekregen van DuPont, we hoeven nooit te smeren.
@Mr_Natural | 30-06-23 | 12:27:
Mwa, 13000 keer de toegestane hoeveelheid PFAS.
Even de metingen opnieuw wegen en bijstellen en probleem opgelost.
@Mr_Natural | 30-06-23 | 12:27: Hoe dichter bij Dord, hoe rotter 't wordt, ook dit gezegde blijkt te kloppen. Zag je hoe blij prins Bernard was bij de opening, toen bij Dupont al bekend was wat voor een teringzooi ze produceren? (14:20)
@4HoogAantWater | 30-06-23 | 12:40:
Ik heb er vlakbij gewoond, als de wind verkeerd stond, stonk het in de hele wijk naar rotte eieren. Gelukkig stond de wind meestal goed en stonk het in heel Sliedrecht naar rotte eieren.
@4HoogAantWater | 30-06-23 | 12:23: Gelukkig is stikstof en co2 ons probleem en de boeren de schuldigen.
Lekker makkelijk die liberale tunnelvisie...
Als ik €40 op tafel leg en jij legt €40 op tafel, en ik geef jou dan €60 uit mijn eigen zak en ik pak de €80 van tafel, hoeveel geld hebben jij en ik dan verdiend? Lang verhaal kort: Mijn pakje shag kost vandaag weer niks. Met je inflatie.
€18,90 boete staat hier op het zegeltje van een pakje shag.
‘Maar je hoeft het niet te kopen, stop gewoon’ zegt men dan. Dusss.. niets aan de hand.
Blij zijn met minder hoge inflatie.
Blij zijn dat alles cumulatief,
niet exponentieel,
maar nog wel
asymptotisch duurder wordt.
Achja dat de cao's jaarlijks ruim een procent achterblijven is heelf fijn jaar op jaar doorberekend voor de salarissen. Ook mooi nu de inlfatie iets lager dan vorig jaar is dat werkgeversorganisaties die nog achterlopen met compenseren nu roepen hoeft niet meer in minder. Alsof wat geweest is ooit weg zal gaan.
En de boven ons gestelden zijn bang voor een loon-prijsspiraal.
Kut € en kut eu (eu met kleine letters)
De eu heeft wel de lonen flink verhoogd voor haar toppers i.v.m. inflatie.
@ChalinaRosa | 30-06-23 | 12:27: en die hebben er niet eens last van, want die declareren toch alles.
@ChalinaRosa | 30-06-23 | 12:27:
Die gasten hebben ‘voor’ gestemd voor hun eigen dikke pensioen kan ik mij herinneren. belasting vrij uiteraard.
archive.fo/2023.06.01-061338/https://...
Werknemers wordt gevraagd niet teveel te vragen bij de loononderhandelingen en werkgevers wordt gevraagd hun prijzen niet teveel te verhogen.
Volstrekt naïeve verzoeken, waarbij ik vrees dat het eerste verzoek door de werkgevers gaat worden gebruikt om de lonen niet teveel te verhogen.
Het ergste is dat ze met de oversterfte precies hetzelfde gaan doen.
Gelukkig worden de accijns dit weekend verhoogd....
Moest toevallig deze ochtend tanken. Sjesus, rijen dik bij mijn BP station. Alsof het vandaag gratis is.
Geen last van... tank toch nooit - ehm ok eens per 5 jaar - in NL.
Ach. De berekening van inflatie is waardeloos. Die wordt gewoon elke keer lekker afgestemd op het op dat moment meest gunstige verhaal.
Bovendien kun je niet huizenprijzen (1x per 20 jaar?), duurzame goederen (1x per 5-10 jaar) en voedsel op 1 hoop gooien. Dat is echt onzinnig. En leuk dat energie prijzen dalen, maar dat is in de zomer niet relevant…
Dat zei mijn moeder al in de jaren '80. Brood, melk en benzine waren duurder geworden maar vouwwagens goedkoper. Duh? Die koop ik niet, zei ze dan. Huishoudschool logica.
Recordinflatie en een ECB die too little too late rente verhoogt. Iemand profiteert ervan en dat zijn niet de spaarzame Nederlanders behalve die met een dikke hypotheekschuld die ook rap verdampt.
Zuid Europa profiteert er van. ECB kan en wil rentes niet te snel verhogen, want als Italie en al die landen dan hun leningen moeten herfinancieren tegen de hogere rente vallen ze mss om. Is einde EURO in ergste geval. Eind van ECB. Dus daarom alles zo lafjes...
Stel je voor.
Een waardevast pensioen zou bij weldenkend beleid een inflatoire stijging kennen.
Vooraf excuses voor mijn onbegrip. Maar ik begrijp het niet, hoezo verdampt een dikke hypotheekschuld?
@ChalinaRosa | 30-06-23 | 12:29: Oh wacht, met een hoge inflatie wordt de hypotheekschuld minder waard. Tenzij er een flinke renteverhoging op zit. Zoiets?
ECN is on track, sommigen vinden het nog te veel.
@ChalinaRosa | 30-06-23 | 12:29: dikke salarisstijging door inflatie, schuld blijft gelijk. Dus over 20 jaar is de hypotheek nog slechts de prijs van een auto.
@ChalinaRosa | 30-06-23 | 12:41:
Zoiets, als je loon de inflatie volgt zul je over een paar jaar lachen om de maandelijkse aflossing en het totale schuldbedrag.
@ChalinaRosa | 30-06-23 | 12:41:
Zoiets. Huis nu 300k, hypotheek van 300k... inflatie inflatie inflatie (met loonsverhogingen) dan is over 10 jaar het huis 600k, en hypotheek nog steeds 300k. Niets afgelost, toch een betere loan to value. Kan je weer lenen. Daarom wil roverheid inflatie. Kan de politiek weer gratis geld uitdelen. Dat was in de Romeinse tijd ook al - hoeveelheid zilver in het muntje werd alsmaar minder.
@ChalinaRosa | 30-06-23 | 12:41:
Een hogere rente remt de economie af , de vraag want investeren wordt duurder omdat geld lenen meer kost. En dat remt ook de inflatie bij minder vraag.
@Wattman | 30-06-23 | 12:57:
Moet je loon wel de inflatie volgen... Laat dat nou net zo goed als nooit gebeuren.
Zo zie je maar weer, economie is geen exacte wetenschap. Meer een soort sociologie met cijfers. De berekening van de kosten en baten van de slavenhandel neem ik dan ook met veel korrels zout, euh peper.
Van iedere 'berekening' weet je tegenwoordig dat het politiek gewenste resultaat het uitgangspunt vormde.
Wiskunde is tenslotte ook maar een taal, ooit bedoeld voor communicatie.
Wat is de kostprijs van jouw product of dienst? Makkelijke vraag, lastig te beantwoorden (wat neem je niet mee, of wel, in wat voor mate?)
De schattingen zijn dat de slavenhandel maximaal zo'n 5% van de Hollandse economie uitmaakte, inclusief alle neveninkomsten. Waarschijnlijk is het over de gehele periode gemiddeld zo'n 2% tot 3% geweest. Dus 97% tot 98% van de rijkdommen der Hollanden zijn op andere wijze vergaard. Het aandeel van de Hollanden in de totale slavenhandel is rond de 5% geweest.
Hier nog een interessante scriptie die ik tegenkwam, een die Akwarium en Airfryer ook zouden moeten lezen:
studenttheses.uu.nl/bitstream/handle/...
"Echter, de mogelijkheid en gelegenheid voor een overstap naar actievere slavenhandel werd gecreëerd door de Ashanti zelf. Dit ondanks de herhaaldelijke pogingen van de WIC om de Goudkust te pacificeren en te reserveren voor de goudhandel."
Net prachtige bloemkool bij de boer opgehaald, € 2,-, kan ik alleen 3 keer van eten want de kool weegt na verwijderen bladeren etc. 800 gram. Tevens nieuwe aardappelen bij andere boer, 3,5 kg voor € 5,- toch beetje prijzig maar kan ik ook 12 tot 15 keer van eten.
Die bladeren kunnen naar je konijn. Of in the thee.
Ik eet altijd nieuwe aardappelen. Ik vind die tweedehands niet te vreten.
@Piet Karbiet | 30-06-23 | 12:16: kippen van de buren.
Krijg jij wel voldoende calorieën en andere dingen binnen?
250g bloemkool = 63cal,7,5g carbs,5g protein,0g fat
200g aardappelen = 176cal,38g carbs,4g protein,0g fat
Just saying.
@hero_of_heaven | 30-06-23 | 12:18: idem natuurlijk met de haring
Het is veel lager wanneer je niet zo mee draait met dure dingen doen of kopen. Rijd gewoon wat minder auto. Geen bezorgdiensten enz.
Zeg jij nu dat je minder uitgeeft als je minder uitgeeft? Dit zou wel eens de sleutel kunnen zijn!
Ja klopt, de inflatie is voor mij al een tijdje 0% want ik koop helemaal niks meer. Dat scheelt pas echt!
Als je dan ook nog je hypotheek versneld aflost, heb je last van deflatie. Hou je iedere maand juist meer geld over.
De grootste besparingen zitten juist in de uitgavenkant, zegt de accountant..
2 zakken mueslibolletjes van 4 stuks. 2 pakjes zalmfilet. 1 bak kwark en een 1 pak Cruesli: €27. Appie natuurlijk. Tering wat ben ik blij dat er geen andere supermarkt staat hier.
*diepe zucht*
moeten ze het voor minder verkopen en het bedrijf benadelen
@AntiZanicz | 30-06-23 | 12:09: Ja, en de rode loper uitrollen wanneer ik binnenkom.
*sjaaltje omslaat*
Zalm is duur man! Neem dan boterhamworst.
Zes plakken schouderham.
€2.80,-
1 Meergranenbroodje, 90 cent.
@ChalinaRosa | 30-06-23 | 12:33:
Da's TWEE gulden!
lunch van thuis meenemen. dan verliest de werkgever ook geen arbeidstijd. Dat dit nog toegestaan wordt.
Tja, had je maar vwo nivo moeten doen hahaaa
Gewoon aandelen AH kopen, koop je jezelf rijk.
eten in drie jaartjes 27% gestegen. Nice
Een half brood van €1 naar €1,27. Nou nou, poe poe.
@nutsniet | 30-06-23 | 12:55:
Niks poe poe b.v 1000 naar 1270
Verhogen die rente. Blaas de markt maar op. De rijken zitten er toch warmpjes bij, en de arme moeten het toch dragen. Zowel inflatie als recessie. Recessie doet op de lange termijn minder zeer voor de arme.
Tja, er zijn oneindig veel manieren om "de inflatie" te berekenen. Welke producten/diensten tel je mee? Hoe definieer je energie enz enz. Inflatie lijkt iig komende jaren te dalen. Rustig doorgaan met investeren blijft het devies.
Het zou wel handig zijn om tussentijds de rekenmethode gelijk te houden.
@Bakkeleures | 30-06-23 | 12:12:
Inderdaad als ik elk jaar mijn voorraden op een andere waardeer dan komt de belastingdienst ook op bezoek.
@Bakkeleures | 30-06-23 | 12:12: er is geen tussentijds en modernisering of aanpassing is ook noddzakelijk. U blijft liever met de methodes uit 1848 werken?
Oh yes nu wordt alles iets minder duurder.
Goed nieuws! Uw been is niet op 12 plekken gebroken maar slechts op 11.
Het wordt niet minder duur, het wordt "anders" duur.
REAGEER OOK