Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Het gemaskerde bal

Een mondkapje kost een eurootje en gaat maximaal drie uur mee. Als iemand daarmee een dagje extra kan werken, verdient dat zich honderd keer terug.

grapje

Het RIVM is bang dat mondkapjes leiden tot wangedrag, en dat was terecht. Nadat de repatriëringsvlucht op Schiphol landde, had de helft van de passagiers het mondkapje beneden de neus. Dan blijft van de heilzame werking weinig over, terwijl ze net uren in een metalen buisje zaten opgesloten waarin de lucht werd voornamelijk rondgepompt.

Een “Karen” uit Kentucky had het midden uit haar mondmasker geknipt, zodat ze makkelijker kon ademen. Ze verlaat haar woning, gaat naar een winkel en bukt om onder het plexiglas door te praten met het personeel. Ze is slim genoeg om een auto te besturen, maar begrijpt onvoldoende hoe het virus zich verspreidt, waardoor ze meerdere barrières tegen het virus saboteert.

Dit zijn misschien een extreme gevallen, maar subtielere versies die regelmatiger worden uitgevoerd zijn gevaarlijker. Toen auto's met kooiconstructies, riemen en plofzakken een stuk veiliger werden, trapten bestuurders iets harder het gaspedaal in en overleden uiteindelijk meer mensen. Een gevoel van veiligheid leidt tot gemakzucht, risicoaanvaarding en uiteindelijk onveiligheid.

COVID-1984

Natuurlijk stijgt het risico als we volgende week weer naar de kapper en de school gaan. Daarom is het geen verkeerd idee dat mensen met klachten zoals hooikoorts of een rokershoestje thuisblijven. Helaas blijft de handleiding welke klachten je nog mag bagatelliseren onduidelijk. De mate waarin mensen zullen luisteren wordt afhankelijk hoe laconiek men is over hun eerste klachten.

We accepteren vooral asymptomatische verspreiding, in de hoop dat deze extra verspreiding niet groot genoeg is voor een nieuwe uitbraak. Minimaal anderhalve meter afstand houden is een kostbare hobby, een goedkopere manier om dit risico ongeveer te halveren in het openbaar vervoer, is het correct dragen van een mondkapje.

We willen het virus dichterbij de patiënt houden, zelfs als de patiënt nog geen klachten heeft. Zoals Gouverneur Cuomo het al zei: “I wear a mask to protect YOU”. De drager verweert niet zichzelf tegen het virus, maar voorkomt een deel van de besmettingen bij anderen in zijn omgeving. Dit wordt even normaal als handen wassen tot en met riolering, een nieuw stukje sociale hygiëne.

Als de patiënt ziek en benauwd wordt kan een mondkapje het virus niet meer bij de bron houden. Het restant van de ademhaling mag je niet hinderen. Dan volgt thuisisolatie en soms het ziekenhuis. Mensen die daar werken, komen in een ruimte waar het virus in enorme hoeveelheden verspreidt wordt. Het hangt in de lucht en zit op alle oppervlakken.

Die situatie is onvergelijkbaar met de openbare ruimte. Naast het ziekbed moet het mondkapje het virus buitenhouden. Dan is geen behoefte aan een verkeersdrempel om het virus af te remmen, maar een muur om het virus te keren. Een zorgverlener heeft iets nodig dat 95% of 99% tegenhoudt, zodat de medewerker zo lang mogelijk inzetbaar blijft.

Natuurlijk bouwt niet iedereen na zo'n ziekbed immuniteit op, en misschien gaat eventuele immuniteit geen jaren mee. Belangrijk is dat hier wel een dempend effect inzit, ook al is die niet perfect. Een deel van de mensen zal in ieder geval tijdelijk niet meer bijdragen aan verdere verspreiding. Als dat deel groter wordt, worden andere ingrijpende maatregelen minder nodig.

Kijk je alleen naar het medische en technische verhaal, dan heeft ieder mondkapje zin. De ademlucht wordt gehinderd, reikt minder ver, besmet minder mensen. Neem dat niet aan, maar probeer het gewoon uit: Adem diep in, en adem daarna tegen een koude spiegel uit, je ziet het (geïnfecteerde?) vocht neerslaan. Doe hetzelfde met drie lagen t-shirt ertussen, het raam blijft schoner.

Met een kaars testen zoals nu.nl deed is nietszeggend, want met de droge lucht (stikstof, koolstofdioxide en zo) uit je adem kan je prima een kaars uitblazen. De hamvraag hoeveel vocht er meekomt, werd niet beantwoord. Die onderzoeksvraag werd door het RIVM in 2008 wel beantwoord, daaruit bleek zelfs een simpele theedoek al zin te hebben.

Om de besmettingsgraad beneden de 1 te houden, is perfectie helemaal niet belangrijk. We zoeken niet naar een peperdure methode om iedere infectie te voorkomen. (bijvoorbeeld de hele maand alleen thuiszitten met een dichtgelaste voordeur) We zoeken een pakket van maatregelen die in samenhang goedkoop de helft van de besmettingspogingen voorkomen.

Een maatregel die weinig kost en weinig effect heeft, is beter in deze kwestie beter dan een maatregel die half werkt en de complete economie sloopt. Een mondkapje kost een eurootje en gaat maximaal drie uur mee. Als iemand daarmee een dagje extra kan werken, verdient dat zich honderd keer terug. Dit is een no-brainer en we moeten op zoek naar meer kosteneffectieve maatregelen.

Het RIVM wijst het mondkapje nu deels af omdat ze geen vertrouwen hebben in hoe jullie deze na een nette instructie zouden gebruiken. (NB: dat WHO instructiefilmpje is uit januari) Als ik kijk hoe netjes geluisterd is, begrijp ik daar weinig van. Ondernemers zagen hun bedrijven kapot gaan, maar hielden de deur toch dicht. We lieten opa en oma alleen, ondanks het verdriet.

Wij zijn echt voor rede vatbaar.

Reaguursels

Inloggen

Voor degenen die inderdaad wasbare mondkapjes gaan dragen: Zorg ervoor dat er een flink aantal van aanwezig is, dit vanwege de korte maximale draagtijd. Ook is het zeer oneconomisch om steeds de wasmachine te laten draaien voor slechts enkele mondkapjes. Ik schat het gewicht van een stoffen mondkapje op circa vijftien gram. Een wasmachine met een laadvermogen van maximaal vijf kilo droog wasgoed kan dus makkelijk driehonderd mondkapjes of meer tegelijk wassen.

Rhenium | 10-05-20 | 17:23 | 1

Lees je proza nog eens na en ga dan een tijdje nadenken over de term "de angst regeert", want het lijkt me dat u ook goed ende stevig ge-MSM-ed bent. Sterkte.

Kinkfactor | 10-05-20 | 20:26

Dat gelijk wordt niet bevestigd door het linkje dat je bij je tegel hebt geplakt.

brownsugar | 10-05-20 | 15:22

@brownsugar | 10-05-20 | 15:22: OK, en dit is Duits?

Nach Erkenntnissen des BND drängte China die Weltgesundheitsorganisation WHO allerdings nach dem Ausbruch des Virus auf höchster Ebene dazu, eine weltweite Warnung zu verzögern. Am 21. Januar habe Chinas Staatschef Xi Jinping bei einem Telefonat mit WHO-Chef Tedros Adhanom Ghebreyesus gebeten, Informationen über eine Mensch-zu-Mensch-Übertragung zurückzuhalten und eine Pandemiewarnung zu verschleppen.

Nach Einschätzung des BND sind durch die Informationspolitik Chinas weltweit vier bis sechs Wochen für die Bekämpfung des Virus verloren gegangen.

Kinkfactor | 10-05-20 | 15:29

"Een nieuw stukje sociale hygiëne"
Dat ik nu moet kotsen, betekent dat dan dat ik corona heb?
Zelfs Feynman is helemaal in volgzame modus. Jammer.

LJBrinkhorst | 10-05-20 | 14:16 | 2

Yep, wordt steeds erger hier. Daar ga je dus ook de oorlog niet mee winnen.

Kinkfactor | 10-05-20 | 15:01

Alle opstapplaatsen voor het openbaar vervoer worden ruim voorzien van gelegenheden waar men twintig seconden de handen kan wassen voordat het verplichte mondvod opgezet mag worden alvorens er ingestapt kan worden.
Sowieso een goed idee om handen wassen verplicht te stellen voor reizigers.

happen_maar | 10-05-20 | 13:36

Er was een tijd in de oer-geschiedenis van de mens dat er door een onbekende oorzaak wereldwijd slechts 2000 mensen overbleven. Hun DNA zit in ons lichaam. Bij iedereen. Zo bekeken zijn we allemaal familie van elkaar. Mooi, toch?
Misschien gaan we weer die kant op.

MyCatIsDoingThis | 10-05-20 | 13:23

Dus jullie geloven ook nog dat het virus echt is.

Archon | 10-05-20 | 13:00 | 1

Nee virussen bestaan niet. Net als dat fictieve grijze denkspul dat tussen je oren zou zitten.

Mazzelstof | 10-05-20 | 19:57

Hij is goed!!! Thanks ;)

Hoksie | 10-05-20 | 13:22

Op welk moment zou China gedacht hebben tijdens de uitbraak in Wuhan: what is good about it? Wat zou er nu gebeuren als we het virus uitrollen over de wereld? …. De gehele macht structuur staat ineens op z'n kop en met dollars is er veel te koop. U mag het zelf invullen, persoonlijk vind ik Saudi erg interessant omdat ze nu geen dollar hebben om het volk in toom te houden en nu volledig afhankelijk worden van China. ""Geld lenen in Wuhan daar wordt je niet sterker van."" Interessante tijden.

Schilder58 | 10-05-20 | 12:32 | 1

Oh, ze maken het beste ervan. Zouden wij ook doen. Ik ben er van overtuigd dat het uit dat lab komt. Zal ook echt ongeluk/fout geweest zijn. Sowieso kun je er op wachten dat dit met laboratoriums fout gaat. Is de wet van Murphy. Wat fout kan gaan, gaat een keer fout.

Gandalph | 10-05-20 | 22:53

Ook het kabinet is om: vanaf 1 juni zijn mondkapjes verplicht in het openbaar vervoer. Je kunt ze kopen, óf zelf maken, bijvoorbeeld van de dode vleermuis die je op zolder vond. Maar hoe doe je dat? Heel eenvoudig:

1. Strijk het vleermuislijk helemaal glad

2. Maak twee knipjes net onder de vleugels

3. Perforeer de beide vleugels twee centimeter vanaf de buitenkant

4. Haal een touwtje door de gaatjes

5. Plaats het vleermuismasker voor neus en mond

6. Knoop de uiteinden van het touwtje bij je achterhoofd vast

7. Adem normaal

Animals | 10-05-20 | 11:29

Vliegtuigen circuleren de lucht door hepa-filters, er zijn erg weinig infecties die zich in vliegtuigen verspreiden.
Voorbeeld TBC: alleen onderzoek als de vlucht langer duurde dan 8 uur. En dan alleen rond de patient, niet het hele vliegtuig. Dat is niet nodig gebleken.

Corona gaat vast harder maar niet het hele vliegtuig zal nu besmet zijn.

Ik maak me meer zorgen over de winkelwagentjes: smeert die poetsende mevrouw of man bij de winkel niet alle virussen uit over de karretjes ? Desinfectantia moeten geschikt zijn en hebben een inwerktijd nodig. Ook moet het overal zitten. Je krijgt ze binnen 5 seconden al mee.

Nichtsneues | 10-05-20 | 11:25 | 3

Ik trek handschoenen aan in de auto voor ik ga boodschappen doen. Safe dus.

bigstone | 10-05-20 | 11:53

Het kan zijn dat in een vliegtuig lucht effectief wordt gefilterd door strak geregisseerd periodiek vervangen Hepa-filters op partikelgroottes als o.a. Corona (ca 0,12 um) maar TBC wordt veroorzaakt door een bacterie van ca 1-2 um. En een bacterie dat graag aan elkaar klit.
Dat heeft een wat tweeslachtige consequentie: zowel de 0,12 um als de 1 a 2 um zitten niet in het dal (0,3 um) van de vereiste 99,95% effectiviteit van Hepa-Filters, maar wel al weerzijden van dat dal op die helling. Wat dat verder zegt weet ik ook niet, maar ik was toch al aan het typen en dus is het een kleine moeite om wat verder door te zeuren dan achteraf misschien nodig was geweest.

Mazzelstof | 10-05-20 | 12:06

Dus voortaan de winkelwagen door de supermarkt heen trappen?

Gandalph | 10-05-20 | 12:24

Zolang een eenduidig protocol en beschrijving van een coronavirus test voor COVID-19 niet is gepubliceerd in minimaal drie tooaangevende en peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften, zoals b.v. Journal of Virology, zullen dingen als contact tracing en mondkapjes alleen worden gebruikt voor snode doeleinden. www.youtube.com/watch?v=CiMooUoW-1c www.youtube.com/watch?v=gp6VZGJ4Luc

rmstock | 10-05-20 | 11:23

Gewoon alle baarden verbieden, lijkt wel of ik op de planet of the apes woon de laatste tijd.

Animals | 10-05-20 | 11:07

@Animals | 10-05-20 | 11:07: Zo zie je maar weer, nu ook bij het begrip "man" geldig: hoe minder het zijn, hoe meer de schijn.

issieookweer | 10-05-20 | 13:47

Het is maar net of en hoe je meet. Appels en peren.

Frau Merkel | 10-05-20 | 14:28

@Frau Merkel | 10-05-20 | 14:28:
Dat zal wel maar een week geleden zat Zweden ver onder Nederland.
En hier in vergelijking met de buurlanden:
www.statista.com/statistics/1102257/c...
De verantwoordelijkheid bij de burgers leggen werkt dus toch niet zo goed.

Animals | 10-05-20 | 14:46

Als mondkapjes door iedereen gebruikt worden in het ov dan ga ik heel veel wegwerphandschoenen kopen. Mensen gaan weken met hetzelfde mondkapje doen, gaan eraan zitten met hun handen en smeren de hele trein vol. Het is goor. Ik maak zelf wel een stapel van die stoffen nepdingen en voor de rest trek ik iedere keer schone handschoenen aan die ik weggooi bij aankomst.

osolemio | 10-05-20 | 10:00 | 3

Gister bij entree van winkel: iedereen moest handen desinfecteren met spul uit merkloze fles. Ik weigerde en zei: dat ik mijn rubber handschoenen wel aan zou doen. Waarop de 'portier' zei: "U moet eerst uw handen ontsmetten en dan handschoenen aan doen"..... Gelukkig zijn er vooralsnog nog meer winkels.

CiTy3 | 10-05-20 | 10:54

Gewoon niets aanraken en handen wassen, het irriteert steeds meer mensen maar handen wassen is toch echt het belangrijkste.

Animals | 10-05-20 | 11:04

Kapjes gaan niet beschermen tegen de realiteit: de meeste nieuwe problematische besmettingen komen juist steeds meer van de professionele thuiszitters, vaak niet-werkenden en ouderen. Ook zonder kapje is de werkende massa relatief veilig waarschijnlijk omdat die beweegt, is bezig, eet vaak iets bewuster en gevarieerder, slaapt beter enzovoorts. Dat is niet de risicogroep.

De snelheid en ernst van de epidemie werd veroorzaakt door A. grote massale events B slechte luchtbehandeling C. teveel mensen door laten modderen die door lifestyle onderliggende gezondheidsproblemen of verzwakt immuunsysteem ontwikkelden en die we plichtgetrouw steeds maar weer oplappen.

Kapjes zijn prima als optie maar de grootste stappen zullen gezet worden door afstel van massale events en crowdforming. En nieuwe normen voor ventilatiesystemen of anders gewoon sluiten voor publiek.

GeenAccount | 10-05-20 | 09:56 | 1

Dus dat, nieuwe normen voor ventilatiesystemen.

revolte | 10-05-20 | 16:19

Ik weet niet waar jij jouw informatie vandaan haalt, maar sinds 1973 is er `slechts` twee keer sprake geweest van een stijging van het aantal verkeersdoden.
De eerste keer was toen Ome Koos mensen met een camera langs de weg plaatste. Het duurde drie jaar voordat de immer gestage daling deze toename weer had ingehaald, waarop Spee zichzelf beroemde dat zijn `beleid` zou werken.
De tweede keer was toen de overheid (brom)fietsers beleidsmatig tot beschermde zwakkere verkeersdeelnemer verhief. Grote aantallen voornamelijk jongere verkeersdeelnemers grepen de nieuw verkregen ontheffing van verantwoordelijkheid met beide handen aan en wierpen zichzelf met volle doodsverachting voor auto's, vrachtwagens en bussen. Mede dankzij de komst van fietsen met elektrische trapondersteuning zijn wij deze situatie nog steeds niet te boven en dat zal ook niet snel gebeuren ook, omdat de beleidsmakers wederom uitsluitend hun eigen gewenste succes willen zien.

Pierre Tombal | 10-05-20 | 09:41

Gisteren de foto’s gezien van de Amstelkade bij Zomerlust. En al die buitenlanden al weken met “mondkapjes” (proest) die overal hangen behalve op de goede plek en gemaakt van het juiste materiaal. Heb gisteren een vierde auto gekocht. Geen gezinsleden meer in het ov!

Rest In Privacy | 10-05-20 | 09:34

NVI weg
IC bedden weg
IC verpleegkundigen weg
Ziekenhuizen weg
Van verzorgings tehuizen sterfhuizen maken

En dan je politieke ASS redden door je te verschuilen achter Jaap en zijn mensen!

Nico1000 | 10-05-20 | 09:22 | 2

Nuttige idioten.. en ook nog in de peilingen zetels er bij snoepen! Wat een beetje msm pr niet allemaal doet met een mens.

David000000007 | 10-05-20 | 09:31

De verzorgingshuizen zijn met hulp van de PvdA dankzij Rutte II wegbezuinigd, dus daar kan je geen sterfhuizen meer van maken. Vroeger kwam je na het verzorgingshuis in aanmerking voor een verpleeghuis, zo'n beetje het laatste station. Daar bleef men tot overlijden nog één of hooguit twee jaar. Tegenwoordig moet je als het ware al met één been in het graf staan om voor een plek in het verpleeghuis in aanmerking te komen. De zorg is daardoor overal steeds zwaarder geworden. De thuiszorg krijgt steeds meer cliënten die vroeger naar een verzorgings- of verpleeghuis gingen, terwijl de nieuwe cliënten voor de verpleeghuizen een steeds zwaardere zorg nodig hebben. De logica van Rutte is dan ook nog dat die zwaardere zorg door steeds minder medewerkers moet worden uitgevoerd. Het zijn cruciale beroepen volgens Rutte, maar de karige beloning voor dat cruciale werk is beschamend. Dankzij de aanbestedingsregels van de EU die ervoor zorgen dat het cruciale werk zo zuinig moglijk wordt beloond. Verbazingwekkend dat nog altijd zo groot deel van de bevolking achter VVD, PvdA, D66 of CDA aanhobbelt .

jochum1980 | 10-05-20 | 11:46

Uw overheid heeft het liefst dat u 6-en-een-kwart voet afstand houdt. 1,9meter.

GOEM | 10-05-20 | 09:04 | 3

Ik denk dat velen hier u niet zullen begrijpen, Iets met een Oostenrijker in bezet Nederland?

rob007 | 10-05-20 | 09:29

voor de niet begrijpende: 2 meter.(vertikaal)

Ben5570 | 10-05-20 | 10:00

Ah Feynman is ook op het bang maak orgel gesprongen...
Geef het toch op, het werkt niet meer.

Maar terug naar de mondkapjes.
Mondkapjes in een anderhalve meter trein (een derde van de normale capaciteit) helemaal prachtig. Maar wie de gemiddelde OV forens een beetje kent weet dat het oorlog gaat worden op perrons. Iedereen vind zijn of haar OV ritje het belangrijkst en moet en zal die trein in.. Dat gebeurt in de normale situatie al en zal nu echt niet anders zijn. Kortom gaat niet werken.

Daar kun je dan een reserveringssysteem tegenaan gooien in de hoop dat daarmee de drukte beperkt blijkt maar ook dat gaat niet werken.
Mensen die MOETEN, moeten gewoon kunnen reizen wanneer dat nodig is.

Gewoon nokken met deze risico mijdende, maatschappij en economie ontwrichtende angsthazerij. Accepteer dat er nog wat doden zullen vallen en de nodige mensen ziek zullen worden. Hok ouderen op met voldoende beschermingsmateriaal voor verzorgend personeel en open gooien die handel. Dit sociale experiment heeft nu wel lang genoeg geduurd.

normanius | 10-05-20 | 09:02 | 1

Mee eens de trein worst een grote shotstorm. Een merendeel gaf aan begrip te hebben voor het reserveringssysteem en anderen gaven als reden aan dat dit zekwrheid geeft wanr zij reserveren nou graag ver van te voren. Hier gaat het dus al fout want 1. De website zodra online zal nooit die capaciteit aankunnen en 2 het zou wel erg exclusief zijn als dezelfde 100 man elke dag rond 8:00 hun plekje garandeert voor de komende 3 maanden (want de reactie zal zijn 'moet je maar eerder zijn'. Het zou beter een geautomatiseerd systwem kunnen zijn dan mensen i deelt op een andere tijd op de dagen die je wilt reizen zodat jhet verspreid is. Maar dan nog de overige problemen, laat weggaan om te werken betekent ook laat thuis want je, de uren moeten wel gemaakt worden. Nu gaat de ns ook daar zijn invloed over uitspreken en daar zal de baas wel erg blij mee zijn. En waarschijnlijk wel het belangrijkste is hoe men het uitvallen van treinen behandeld. Dan staat direct een overschot aan menswn op hwt perron, schuiven we dan allemaal een trein later? Wie controleert wie eerst mag en wie niet? De bedoeling is goed en de mentaliteit van mensen nog positief maar ik zie het vergelijkbaar met de werkzaamheden: een paar dagen met bus en trein reizen en eerder van / later terug van huis is niet erg maar na 2 weken komt het je de strot uit.

Blauwe Wafel | 10-05-20 | 09:45

Ook leuk! Om te kijken als je niks te doen hebt.

youtu.be/gO-EnbKF1C0

David000000007 | 10-05-20 | 08:51 | 1

Dat vertrouwen in een mondkapje is nu toch wel achterhaald. Lijkt me toch wel helder dat die mondkapjes niet gaan helpen, de crisis is aan het verminderen en we krijgen weer deels onze vrijheid terug. Resultaten behaald zonder mondkapjes.
Los van het feit dat het praktisch onmogelijk is voor heel veel mensen de mondkapjes op de correcte manier te dragen. Zo moeten je handen echt ongeloof schoon zijn voor het aanbrengen van een mondkapje, als je buiten staat gaat dit niet lukken. En voordat iedereen op werk naar huis wil, staan ze eerst een kwartier in de toilet? Word gezellig bij grote bedrijven met paar honderd man in dienst. En je hebt echt heel veel nodig, los van de milieu belasting praat je over miljoenen per dag.

Ik zie nu al mensen handschoenen gebruiken en die leggen ze doodleuk op hun bureau als ze de handschoenen uitdoen. Als ze je helpen trekken ze die weer doodleuk aan. Je zal ze toch echt weg moeten gooien en nieuwe moeten dragen. Een dokter of tandarts zie je zoiets nooit zien doen. Iemand achter een bureau doet zulke dingen wel en met mondkapjes gaat dit net zo.

Dat de kappers en OV mondkapjes willen lijkt me een reële eis op de anderhalve meter samenleving. Als ik zie bij de supermarkten en in de stad hoe iedereen zich inmiddels gedraagt zal dit eerder een fase worden van een paar weken. We moeten onzelfs geen illusies aanlullen, de samenleving komt weer op stoom.

Brulaapje | 10-05-20 | 08:41 | 2

Artikel niet gelezen?

pjisonline | 10-05-20 | 08:50

Kul verhaal, aap.

bigstone | 10-05-20 | 11:41

Allemaal je moeder!!

Piet Karbiet | 10-05-20 | 08:35

@feynman. Denk je nou echt dat iedereen thuis zit te werken? De zorg draait gewoon door de bouw, tankstations, alle voedselvoorziening (fabrieken, distributie, slagers, supermarkt, etc etc) politie en we hebben allemaal wel gezien dat die sowieso geen mondkapjes dragen en de 1,5 meter aan hun laars lappen is er bij de politie extra sterfte of ziekte?). Ik heb op straat bijna nog geen enkel mondkapje gezien. 1,5 meter is een farce. (Een van de studies zijn er wel wat meer) medicalxpress.com/news/2020-04-meters...
Kijk eens naar de zorgmedewerkers bijna 14000 mensen positief getest 9 doden waarvan er 6 ook nog wat andere dingetjes hadden. Dit is de groep die toch veel in contact is met het Corona virus. Dit zijn normale nederlanders met een normaal immuunsysteem toch geen superhelden met een super immuunsysteem? De doden voornamelijk ouderen bij ouderen gaat het immuunsysteem achteruit. Daardoor vallen er in een griep seizoen onder ouderen ook altijd zoveel doden onder de ouderen. En juist in die groep vallen er meer mensen om op het moment. Voorbeeldje van dichtbij. Opa kreeg vorige week een lichte tia. (89) moest naar het ziekenhuis. Valt in de risicogroep. Ambulance geen mondkapjes/ziekenhuis geen mondkapjes.. als het echt zo gevaarlijk en dodelijk was geweest was heel Nederland al 20 dagen geleden al dood geweest of we hadden met z’n alle aan de beademingsapparatuur gelegen, schijnt voor rokers niet helemaal goed te zijn iets met koolstofmonoxide en zuurstof of zo. En alle uitzonderingsgevallen in het nieuws brengen is een ook weer zo’n farce. Mensen bang maken en opsluiten. We komen al eeuwen in aanraking met virus bacteriën ons lichaam zit er vol mee en ons immuunsysteem zorgt voor de verdediging. Men praat iedereen een complex aan op het moment. Miljoenen mensen met smetvrees.

We zijn echt voor rede vatbaar? 60 dagen deze bullshit? Ze hebben in Den Haag teveel Netflix gekeken. Net als die keer dat ze opeens zo nodig een “designated survivor” moesten hebben. En men praat al jaren dat er een pandemie voor de deur staat. De natte droom van elke viroloog... en dan goodwill Bill Gates... iedereen volspuiten met zooi, terwijl er elke dag aan honger tussen de 25000 en 30000 mensen doodgaan. Misschien kan hij beter daar zijn geld in stoppen landbouw in die gebieden...

David000000007 | 10-05-20 | 07:11 | 8

U snapt het. Opbokken met je 1.5 meter maatschappij en je nieuwe normaal.

paulis | 10-05-20 | 08:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Fijn dat er hier veel gesproken wordt over de belangrijke zaken die Maurice de Hond heeft ontdekt t.a.v. de besmetting door corona. Daaraan kun je merken dat het publiek hier prima op de hoogte is..

Rest In Privacy | 10-05-20 | 06:14 | 1

Wat Maurice.nl aan feiten geeft, wordt bv geïllustreerd door gezinnetje van Belgische prins Laurent: zijn vrouw die recent een zware medische behandeling onderging kreeg Corona, terwijl man en kinderen niet ziek werden.

CiTy3 | 10-05-20 | 08:45

Ohja, men acht dus de Nederlander wel in staat om aan de hand van 5 pagina's een IKEA kast en bed in lkaar te zetten met behulp van tekeningetjes voor zwakzinnigen. Want dat gaat perfect heel Nederland heeft zijn huis (een keer) ingericht met IKEA spul en iedereen kent de debielentekeningen waar ik het over heb. Maar een A4'tje met uitgelegd over hoe je een mondkapje gebruikt en wat wel en niet mag, dat is een brug te ver. Daar zijn Nederlanders niet slim genoeg voor.

peterdh | 10-05-20 | 03:05

@Feynmann je vergeet een dingetje. Als 100 mensen een mondkapje omdoen, en 20 houden zich niet aan de regels voor mondkapjes gebruik, dan houdt je 80 mensen over *met* een mondkapje, Dat zijn er 80 meer dan nu. Zo simpel is het. De regels blijven van kracht. De handhaving blijft van kracht. 1.5 meter. 400 euro boete op overtreding. Niet meer als drie vreemden thuis. Alles hetzelde alleen 80 mensen die minder anderen besmetten omdat ze wel een mondkapje omhebben. 20 doen het verkeerd. Maar die 20 doen het nu *ook* al verkeerd. Het enige wat je nu hebt is 80 mensen minder, die wel minder zouden verspreiden. Echt veel moeilijker is het niet hoor.

peterdh | 10-05-20 | 02:57

Jammer dat GS ook blijkbaar Maurice de Hond boycot. Die komt toch met waardevolle informatie wmb. Het gaat vooral om (te lage) luchtvochtigheid en gebrekkige ventilatie gvd! Daarom is het in verpleeghuizen zo'n zooitje, lekker die aerosolen blijven rondpompen. Hoor er niks over. Hier niet. Op tv niet. Nergens.

Stevo365 | 10-05-20 | 02:54

Goed interview op Weltschmerz. Meer hoef ik niet meer te weten over dit virus.
youtu.be/WYdZ8yefwAg

Dommelsch | 10-05-20 | 01:54

Het is een oefening in ontvankelijkheid voor een dictatuur en politiestaat. De proef is glansrijk geslaagd.

van heinde en verre | 10-05-20 | 01:31 | 4

Daar lijkt het inderdaad steeds meer op.

Piet Karbiet | 10-05-20 | 08:40

Juist, Het is de oefening genaamd COVID 19(84)

Datgingniegoed | 10-05-20 | 09:18

De proef was al geslaagd bij het rokersbeleid.

MistaRazista | 10-05-20 | 11:34
▼ 1 antwoord verborgen

Elon Musk is er klaar mee, sleept de handel voor de rechter. Zij weten ook wel dat het kan, fabriek in China draait al vanaf februari volle bak.

"Tesla is filing a lawsuit against Alameda County immediately. The unelected & ignorant “Interim Health Officer” of Alameda is acting contrary to the Governor, the President, our Constitutional freedoms & just plain common sense!"
twitter.com/elonmusk/status/125915987...

jip_86 | 10-05-20 | 00:40

De rest van de wereld draagt al maanden een maskertje. En vooral net in de landen waar de boel het meest onder controle is. Nederland loopt weer ver achter met de typische jip en janneke discussies.

ChristianV | 10-05-20 | 00:26

Worden de burgers nog meer op kosten gejaagd.
De boodschappen zijn al duurder, de huren gaan weer omhoog en daar komt dan de rekening voor mondkapjes en een hogere energierekening vanwege de wasmachine bovenop.
Want 60 graden, daar kun je geen kleding bij gooien.
Vermoed ook dat we meer zwerfafval rond het station gaan krijgen.
Ben ik ff blij dat ik een auto heb.

Schietmijmaarlek | 10-05-20 | 00:10 | 1

Bij je auto vragen ze lachend 40 euro voor een nieuw luchtfilter.

Shoarmamasutra | 10-05-20 | 00:30

Veel te vaak herhaald:
Het maskertje is er niet om jouw te beschermen, maar de ander tegen jou.
Elk lijf is daarmee tot bio hazard verklaard en wat prutsmaskertjes zijn niet genoeg.
Tijd voor niet medische maskertjes met chips, die alles meten. Ook CO2 gehalte van uitademing, viral load en wrong speech als het kan. En het kan.
Hakken.In.Het.Zand.

MistaRazista | 10-05-20 | 00:01 | 2

Het bescherm ook jou door, zoals je zef al noemde, de viral load dramatisch te reduceren. Nederland is de eerste 6 weken van het virus kapotgepropagandeert met de noord koreanse slogan "maskers werken niet"

ChristianV | 10-05-20 | 00:28

@ChristianV | 10-05-20 | 00:28:
Ik had mijn maskers al voor de tijd.
Het gaat niet erom of maskertjes werken of niet.
Het gaat erom dat er nu masker dwang is en de meeste maatregelen gewoon een vorm van repressie zijn.

MistaRazista | 10-05-20 | 00:43
-weggejorist-
snapal | 09-05-20 | 23:58 | 2

Beste Feynman,
Tegen domheid is geen kruid gewassen.
Het erge is dat de gestudeerde mensen die ons dommen moeten beschermen het ook niet blijken te kunnen - of te willen. Alle logica naast zich neer leggen. Hun eigen onderzoek tegenspreken. Sterker nog: liegen en bedriegen. Of zijn ze zelf ook dom?
Wat is de agenda van deze lui? Hoe komen ze op die stoel? Die stoel die ze macht geeft over ons dom klootjesvolk.
Ik troost me maar dat er nog mensen zijn als jij, die kritisch en logisch kunnen denken en proberen de feiten te achterhalen. Want van ons journaille hoef je niks te verwachten.
Dank, Feynman.

Rest In Privacy | 09-05-20 | 23:43 | 1

Inderdaad,wederom een goed stuk van dhr.Feynman,trims

dirkdoorsnee | 10-05-20 | 00:43

Buster89 merkte net op dat hij na 5 dagen stevig Carnaval vieren, nog steeds niemand in zijn kennissenkring kende die Corona heeft gehad. Ik heb dezelfde ervaring en heb het aan familie, kennissen en mijn contacten in Engeland, Duitsland, België, Bulgarije, etc gevraagd…………maar helaas niemand kent iemand. Als je dit leest, ken jij eigenlijk iemand?

Iedereen, die ik het heb gevraagd, is wel onder de 60 jaar en verder gezond. Verder hebben zij geen griepprik gehad of medicijnen voor zijn hart of longen gebruikt. Er gaan geruchten de ronde dat de griepprik, specifiek medicijn gebruik en onderliggende kwalen tot een verhoogde vatbaarheid en risico leiden bij Corona. Als een patiënt aan Corona overlijdt, zal dit blijkbaar altijd een combinatie van factoren zijn. Wellicht heeft iemand van jullie meer informatie over de griepprik en medicijngebruik in relatie tot Corona?

Verder wel grappig dat de mondkapjes nu verplicht worden. Dat terwijl het virus nu wel is uitgeraasd en ondertussen 8 – 20% van de bevolking hoogstwaarschijnlijk wel met dit Corona virus geïnfecteerd is geweest. Het percentage hangt af van de bevolkingsdichtheid, wel of geen lock-down schijnt niet veel effect op het percentage te hebben.

Verder heeft het RIVM – deze en keer - gewoon gelijk, een mondkapje heeft een marginaal effect op de verspreiding van een virus. Dat heeft Jaap niet zelf bedacht dit stond namelijk in een rapport van de WHO van vorig jaar waarin alle maatregelen zijn beschreven die wel of geen effect hebben op het indammen van een pandemie. Weet je wat volgens het WHO rapport het meeste effect heeft……….goed je handjes wassen!

Wat een mondkapje wel goed doet is je zuurstof toename beperken, hetgeen stress verhogend werkt. Verder is het een geweldige katalysator voor je eigen adem met dito bacillen. Onder het kapje wordt het lekker warm en kunnen ze zich lekker snel vermenigvuldigen. Maar een mondkapje moet vooral bij de niet kwetsbare groep van <65 (minder doden als in 2018 wk 1 – 17) de perceptie levendig houden dat we nog steeds in een levensbedreigende situatie verkeren en als we niet oppassen we allemaal aan een ventilator hangen.

Hoksie | 09-05-20 | 23:43 | 11

Ik ken iemand (een veertiger) die carnaval heeft gevoerd. Ze werkt in de zorg, werd ziek met corona verschijnselen en zit nu nog steeds thuis... Ggd wil niet testen, zij wil en gaat niet werken. Kut zooi... Weg met Prutte en linkse kliek. Doe maar snel een parlementaire enquête om het falen van het omt, rivm, GGD en dit LINKSE rutkabinet te ontmaskeren. RTL nieuws had al een goede reconstructie van het falen van die linkse vvd hufters..

FrankOngerust | 10-05-20 | 11:05

Je hoeft Corona niet te "hebben" om toch virusdrager, en dus verspreider, te zijn. Ik heb er twee in de familie: geen enkel symptoom, niet ziek-zwak-misselijk om Bor de Wolf te citeren, maar ze konden wel anderen infecteren. Werden wel getest, en inmiddels zal het gevaar geweken zijn. Mondkapjes in het OV is helemaal geen slecht idee, beperken gehijg in andermans gezicht. Alle kleine beetjes helpen (ook het feit dat ik in een vrijwel corona-vrije omgeving woon waar iedereen voldoende afstand kan houden en dat ook doet).

Synecdoche | 10-05-20 | 11:44

@ pjisonline Een complottheorie? Niks is minder waar, ik ben gewoon opzoek naar mogelijke medische verklaringen. Over complot gesproken, wist jij dat de President John Magufuli van Tanzania de WHO vorige week het land heeft uitgezet en de lock-down heeft opgeheven. Magufuli heeft de Corona testkits onderzocht en heeft samples genomen van: Een papaja, een geit en een schaap en heeft ze gelabeld als menselijke samples en naar het testlaboratorium gestuurd. Alle samples waren positief bevonden voor Covid-19! Verder was hij wel klaar met het continue roepen van de WHO dat alle mogelijke medicatie voor Corona patiënten, die nog niet getest zijn, en dus niet van de WHO gebruikt mogen worden. Dit terwijl er al drie decennia lang niet-geteste griepvaccins, zoals ook de jaarlijkse griepprik, door de WHO worden ingezet. Daarbij komt dat voor het griepseizoen 2019/2020 wereldwijd een extra virus is toegevoegd aan de griepprik.

@ Shoarmamasutra Zo kan je het ook bekijken en je verhaal klopt als een bus als je ervan uit gaat dat het overgrote deel van de zogenoemde risico groep zich ook echt laat inenten tegen de griep. Ik weet niet of dit het geval is, omdat een aantal mensen (75+), die ik ken, de griepprik niet meer nemen omdat ze er in het verleden erg ziek van zijn geworden. Mogelijk vinden veel mensen de risico’s van het griepvaccin niet in verhouding vinden staan met de lage beschermgraad van 20 – 45%?

En inderdaad wat @Frau Merkel opmerkt, blijkbaar tast de griepprik het immuunsysteem aan.

Verder is dit Covid-19 geen longziekte, maar het virus veroorzaakt zuurstof tekort in het bloed bij een patiënt. Patiënten lopen blauw aan terwijl de longfunctie nog gewoon aanwezig is. Dit effect is vergelijkbaar met in een vliegtuig zitten waar de luchtdruk wegvalt of volgens een Amerikaanse arts met een cyanide vergiftiging.

Om een conclusie te kunnen trekken of er wel of geen verband bestaat tussen het (nieuwe quattro) griepvaccin en de mortality rate van dit Corona virus zal dus moeten worden uitgezocht of een overleden patiënt wel of geen griepvaccin heeft gekregen. Hetzelfde geldt voor het medicijn gebruik. Van een aantal medicijnen is bekend dat deze leiden tot een verhoging van de ACE2-receptoren, hetgeen de ideale voedingsbodem voor dit virus lijkt te creëren.

Hoksie | 10-05-20 | 12:29
▼ 8 antwoorden verborgen

De oplossing is zo simpel> koop een electrische fiets, kost geen moeite, je komt er een heel eind mee, tegenwind doet je niks en je ziet nog eens wat, want omrijden kost ook geen drol.
Een leven zonder bus en trein bestaat.
Kan het iedereen aanraden, jong en oud.

snapal | 09-05-20 | 23:42 | 2

Elke dag van Rotterdam naar Utrecht en weer terug op je elektrische fiets wordt knap vervelend.

Spring Bruissteen | 10-05-20 | 00:10

Bij de duitse geelblauwe supermarkt kan je online een zeer scherp geprijste vinden. Voor diegenen waar de prijs nog een beletsel voor was. Een merk is vast beter maar toch.

Shoarmamasutra | 10-05-20 | 00:39

Alleen mondkapjes ffp2 en ffp3 hebben nut als het om virussen gaat. De slechtere mondkapjes gaat een virus gewoon dwars door heen. Al die zelfgemaakte mondkapjes is voor een virus of die door de coentunnel rijdt. Dus zonde van die euro.

Spoorzoekernl | 09-05-20 | 23:40 | 2

Maak ze zelf. Er worden geen eisen gesteld.

Frau Merkel | 10-05-20 | 00:31

Niet helemaal waar. Medici slaan terecht aan op t verschil tussen 80% virusstop (ffp1) en 95(ffp2) en 99.x(ffp3).
Maar maatschappelijl gezien is het van een enorme meerwaarde als 80% wordt afgevangen. Stel je eens voor dat het aantal besmettingen maar 1/5 zou worden.... Zal niet opgaan want effect handcontact maar toch...
Als het zelfs alleen maar wat speekdruppels afvangt ben je al meteen verder.
Een virus kan welliswaar klein zijn, maar de belangrijkste transportwijze is toch een klein zwevend uitgeademd druppeltje.
En van de handen van mensen die aan de lopende band ongemerkt aan hun neus, mond en ogen krabbelen. Handgel misschien nog wel belangrijker dus.

Shoarmamasutra | 10-05-20 | 00:46

Dit 'virtueel vit D masker' zou wel eens beter kunnen beschermen dan mondmaskers.
.
Vit. D3 200IU:
youtu.be/Bga_qG30JyY?t=1

Kijkeensaan | 09-05-20 | 23:38 | 5

Masker? Er zijn spotgoedkope prima.pilletjes voor. Of een zon buiten.

Shoarmamasutra | 10-05-20 | 00:47

@Frau Merkel | 10-05-20 | 00:31:
Want dat is wel natuurlijk.

Spring Bruissteen | 10-05-20 | 01:04

@Spring Bruissteen | 10-05-20 | 01:04: Je kunt aan de citroensap en sinaasappelsap, aan de pillen of aan het poeder. Wat je wilt. Helpen doet het wel.

Frau Merkel | 10-05-20 | 02:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoveel letters voor een onzin artikel met complete kul. Mondkapjes bieden een schijnveiligheid voor het plebs. We zijn niet getraind om mondkapjes te gebruiken. Zie de vele voorbeelden, onder de neus, dunne stof, telkens hetzelfde mondkapje gebruiken, lekker in je ogen wrijven en testen of je kapje nog goed zit, mondkapje in de broek/jaszak en verkeerd wegleggen met de natte kant op de tafel. Ondertussen ben je alles aan het besmetten met je vieze besmette vingers.

Waargaathetheen | 09-05-20 | 23:35 | 8

@knutsel_ | 09-05-20 | 23:58: kan helaas geen linkje plaatsen. Google maar eens op hoe lang Corona actief blijft op materialen. Jan wel 72 uur overleven op plastic en ijzer. En ja dit is wetenschappelijk onderzocht. Handjes wassen en ontsmetten werkt het beste en als je ziek bent blijf je thuis

Waargaathetheen | 10-05-20 | 00:12

@Waargaathetheen | 10-05-20 | 00:12: Ik heb de laatste twee maanden ook wel wat dingen gelezen en dit gegeven is alleen maar om een punt te maken. Ik zie Jaap niet op tv verschijnen om concrete aanbevelingen te maken. Ik ben gewoon zeer teleurgesteld in de toekomst die er al had kunnen zijn. Zoveel kennis en niemand die het aan demense uitlegt wat het beste is om te doen.

knutsel_ | 10-05-20 | 00:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Ff overschakelen, cafe = on

Sinterbikske | 09-05-20 | 23:31

@#enpassant | 09-05-20 | 22:57
HK behoort samen met Taiwan, Singapore en Korea tot die landen die het virus het beste aanpakken.

Toen dhr. Jaap van D. hier nog zat te vertellen dat het virus zich niet zou 'vestigen' in NL, noch voor problemen zou zorgen en vergelijkbaar is met een griepje (eind februari) waarschuwde Singapore en Taiwan landen er al voor dat landen snel maatregelen moesten nemen omdat het anders voor een crisis kan zorgen.

Incompetentie, onvoorbereid, leugens en vooral paniek zorgden ervoor dat toen het te laat was het plan werd bedacht om de crisis te gaan verkopen als "groepsimmuniteit" in combinatie met een 'intelligente lockdown' als verantwoordelijk politiek bestuurders veel te laat reageren en onvoorbereid zijn en het toch nog politiek kunnen verkopen als 'passende maatregelen'

Dit kan alleen in Nederland.

litebyte | 09-05-20 | 23:29 | 2

Er komt eerst een onderzoek van het OVV onder leiding van Jeroen Dijsselbloem. Dat is over een jaar klaar en dan breekt de hel los en komt er een parlementair onderzoek. Hopelijk kost dat die linkse hufter Rutte de kop en kan hij oprotten. Of beter nog :voor een tribunaal wegens incompetentie. Waar zijn de notulen van het incompetente OMT?? Gommers en Alex Dietrich zijn 2 kankers die de zaak nu gered hebben. Het GGD dat niemand test en opper eikel jaap van het rivm kunnen allemaal bij het grof vuil...

Na 15 juni lopen de IC's weer ramvol...
Testen? Gebeurt nu niet en na 1 juni nog steeds niet.

Vontactonderzoek en dan massaal testen. Laat me niet lachen. Dat kan de GGD helemaal niet.

Volgens de jonge was de GGD 300 % opgeschaald. Van 100 man naar 300? Wow... Aantal noemt die eikel niet. Zijn schoenen zijn belangrijker. Hufter...

FrankOngerust | 10-05-20 | 00:21

@FrankOngerust | 10-05-20 | 00:21: "Gommers en Alex Dietrich zijn 2 kankers die de zaak nu gered hebben."
Ik vind ook wel eens iemand niet aardig..

Frau Merkel | 10-05-20 | 02:15

Is het nu nog niet bij iedereen door gedrongen dat Corona misbruikt wordt om iedereen bang te maken? De cijfers rechtvaardigen totaal geen mondkapjes laat staan de staat van beleg, waarin wij verkeren. Maak de bevolking bang, verdeel en heers, zorg dat de media wordt betaald door de gevestigde macht, en u kunt de nuttige idioten alles laten doen wat je wil.

Mo het varken | 09-05-20 | 23:28 | 8

@litebyte | 09-05-20 | 23:31: En draaide u ook mee in de ziekenhuizen met de griep in b.v. 1968 en 2017/2018?

Mo het varken | 10-05-20 | 10:33

Het is gemakkelijker om mensen voor de gek te houden, dan om ze ervan te overtuigen dat ze voor de gek zijn gehouden.
Mark Twain

Jezus Caesar | 10-05-20 | 11:20

Zo is dat Mo.

IkwilJinekwel | 10-05-20 | 15:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Standing in line
To see the show tonight
And there's a light on
Heavy glow
By the way I tried to say
I'd be there, waiting for
Dani the girl
Is singing songs to me
Beneath the marquee, overload

neonreclame | 09-05-20 | 23:26 | 1

Rhcp

Sinterbikske | 09-05-20 | 23:29

Mondkapjesfetish hier ?

dhrat | 09-05-20 | 23:25 | 2

Als je er hoge hakken bij aantrekt ben je mijn vrouw.

Sinterbikske | 09-05-20 | 23:27

P O W N E D - C E N S U U R
Waarom is deze geinterviewde man weggelaten? youtu.be/Gm5-cE5t_V8

Mike Hawk | 09-05-20 | 23:24 | 2

Omdat hij tering lelijk is.

beldewouten | 09-05-20 | 23:30

P O L I T I E S T A A T
Compilatie (5minuten) van demonstratie in Den Haag op bevrijdingsdag.
youtu.be/9NmsG1OaAIA

Mike Hawk | 09-05-20 | 23:23 | 4

@de honden blaffen... | 09-05-20 | 23:36: een tijdje. Hoezo?

beldewouten | 09-05-20 | 23:39

Politie treedt daar wel wat lafjes op. Had wel een waterkanon overheen gemogen. Krijgen die gekkies ook weer eens een douche na al die maanden.

RandyBiel | 09-05-20 | 23:39
▼ 1 antwoord verborgen

Het schijnt dat de lucht in een vliegtuig niet wordt rondgepompt, maar echt ververst wordt. Volgens het 'Onzichtbare leven' van Markus Egert (blz. 149) "De lucht in de cabine wordt zo om de twee tot drie minuten via HEPA-filters (HEPA: High Efficiency Particulate Air) ververst. Dat moet bijna 100% van alle bacteriën uit de in te ademen lucht verwijderen. Alleen de lucht in operatiezalen is ongeveer net zo schoon." (Einde citaat.)

GeenTheeDrinker | 09-05-20 | 23:20 | 3

Tijdens een vlucht wordt de lucht in de cabine voortdurend ververst. Afhankelijk van het type vliegtuig wordt de lucht in de cabine om de twee minuten volledig ververst. Dankzij gerecirculeerde lucht kan het brandstofverbruik van de airconditioning worden verlaagd. Uit metingen van Europese vliegtuigproducenten blijkt dat gerecirculeerde lucht op de grond zuiverder is dan buitenlucht. eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TX...

Lijkt me correct

beldewouten | 09-05-20 | 23:24

Zo heb ik het niet geleerd tijdens mijn opleiding. De lucht komt via bleed air Van de motoren de cabine in om de cabine op druk te houden. Verversing is zo minimaal mogelijk om brandstof te besparen. Dat leerde ik in 2003, misschien zijn de regels nu anders.

Sinterbikske | 09-05-20 | 23:26

Das toch wat anders dan curling Idd. Had niet het idee dat disco nog zo levendig is.

Sinterbikske | 09-05-20 | 23:22

Mooi wachtmuziekje totdat die luie uitsmijter de deuren opengooit.

gebruikesrnaam | 09-05-20 | 23:23

Star Wars DJ Imperial March (Full Set) - Skratch Bastid

Robert Haynes | 09-05-20 | 23:27

Ja eehhmm, dan maar niet...

neonreclame | 09-05-20 | 23:17

nou, die cuomo praat geen plomo.
helaas ben ik zwaar allergies voor alle vormen van enforcement.

ptrck | 09-05-20 | 23:16 | 1

Cuomo, dat is die gast die Corona patiënten liet opnemen in verzorgingstehuizen. Zal hem maar niet te serieus nemen.

me,myself and IK | 09-05-20 | 23:20

Dat rokershoestje vind ik wel interessant... dat betekent dat ik de komende 2 jaar in quarantaine verblijf... als het meezit.

Roehm | 09-05-20 | 23:14 | 2

lol

Lupuslupus | 09-05-20 | 23:15

Mooi, want je stinkt.

beldewouten | 09-05-20 | 23:53

Beffen met een mondkap kan.
Niet ideaal, maar waar een wil is is een weg.
Pijpen met monkap is kut.
De groeten.

HoerieHarry | 09-05-20 | 23:13 | 3

Het is een kwestie van goed nat maken.

beldewouten | 09-05-20 | 23:15

Ik wil niet vooruitlopen op het c-café maar waarom zouden mensen geïnteresseerd zijn in jouw sexuele handelingen? Is dat niet net zo iets als een linkje plaatsen met een leuk nummer?

knutsel_ | 09-05-20 | 23:19

(Het nivo daalt.)
(Tijd om het coronacafe open te gooien.)

VanBukkem | 09-05-20 | 23:20

Jaap van Dissel is 63 jaar. Laat zich gebruiken door Rutte, die in Jaap de perfecte zondebok heeft. Als alles over is en er blijken fouten te zijn gemaakt, dan zijn het de fouten van Jaap. Jaap krijgt een jaar eerder pensioen en alles glas plas was.

Febofiel | 09-05-20 | 23:13 | 3

Van Dissel is maar al te blij dat Rutte zo fijn naar hem luistert. Lekker interessant doen. Dat RIVM is met hetzelfde sop overgoten als de WHO: follow the money. Ze zouden beiden moeten worden opgeheven.

Lupuslupus | 09-05-20 | 23:18

@Lupuslupus | 09-05-20 | 23:18: Dat denk ik niet, Van Dissel zal toch echt wel weten wat hij (of in ieder geval het RIVM) jaren terug schreef over mondkapjes. Ik ben er van overtuigd dat hij weet dat hij hierin fout zit, maar Rutte dekt omdat er geen mondkapjes zijn op het ogenblik.

Febofiel | 09-05-20 | 23:22

Een zondebokmechanisme dat wereldwijd gebezigd wordt.

inCol | 09-05-20 | 23:29

Maar goed dat ik 6 weken geleden de vooruitziende blik had en op Ali Express één mondkapje heb besteld. Met een beetje geluk is ie voor 1 Juni binnen als ze verplicht worden in het openbaar vervoer.

Osdorpertje | 09-05-20 | 23:12 | 2

Juno. Voor 1 Juno.

VanBukkem | 09-05-20 | 23:19

@VanBukkem | 09-05-20 | 23:19:
Sorry, maar ik ben nog niet schriftelijk ingelicht dat de maand Juni ineens een andere naam heeft gekregen. (Juno was die film over dat zwangere tienermeisje.)

Osdorpertje | 09-05-20 | 23:41

Zwaar behoefte om naar de kroeg te gaan, heb een zware kutdag en wil een beetje ontspanning.

pajans | 09-05-20 | 23:10

@Sinterbikske | 09-05-20 | 23:13:
1 van de leukste kijksporten, maar dan moet je wel willen meedenken over de tactiek. Hoe zou je hem spelen enzo.
Daarom zullen vele anderen het maar saai vinden.

snapal | 09-05-20 | 23:23
▼ 1 antwoord verborgen

Ja wat..!!

Is wel grappig.. Men wacht op iets, en daar wacht je dan op.. En daar wacht je dan op, En daar wacht je dan op..

En dan zo va JA>>!!

neonreclame | 09-05-20 | 23:07 | 3

Exact wat ik ook wilde zeggen.

John McClane | 09-05-20 | 23:09

Vooruit dan. Ik verklaar het Corona café geopend. Bedtijd voor Joris. Jongens (en dames natuurlijk) schenk maar in!

Sinterbikske | 09-05-20 | 23:09

@Sinterbikske | 09-05-20 | 23:09:

Z|ij gaan tog helemaal niet bepelen wanner we of wel of niet een festje kunnen vieren..

Rot op..

Alsof we bedelaars zijn ja tog...

neonreclame | 09-05-20 | 23:14

De mondkapjes introduceren een surveillance probleem waar een gewapende overval altijd dodelijker is dan dit coronavirus.

rmstock | 09-05-20 | 23:06

Waar blijft het Corona cafe?

Sinterbikske | 09-05-20 | 23:03 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Die test van die mondkapjes met een kaars is gelul van de bovenste plank. De meeste kapjes ademen namelijk valse lucht aan weerszijden van de neus en soms bij de kin. Zou een masker goed afsluiten dan zu je bij krachtig blazen tegen een kaars het masker bol en vacuum zien trekken. En dat gebeurt niet.
Technisc gezien filtert de sok beter voor jou alleen is er een luchtstroom recht vooruit wat weer meer kans geeft om anderen te besmetten.
Het beste is nog een duikerspak met zuurstofflessen op je rug, Maar dat loopt en zit lastig in de trein en op straat. Zelfs met je zwemvliezen uit.
Daarbij kon je ook op je ogen besmet raken. Maar daar hoor je de preventie-clowns niet over.
Dus nogmaals, Doe je duikerspak aan.

Premier Trutte | 09-05-20 | 23:02 | 2

Ik ga een mondkapje maken van kippengaas.

ritter vn hüpfburg | 09-05-20 | 23:07

@ritter vn hüpfburg | 09-05-20 | 23:07: Ik heb een virusscanner gedownload. en loop nu met een harde schijf voor mijn bek.

Premier Trutte | 09-05-20 | 23:37

Al het geblunder, gedraai en gelieg over mondkapjes ben ik wel intussen wel zat. De hele wereld gebruikt onderhand mondkapjes en hier zijn ze zinloos en onveilig, echter wel verplicht hier en daar, maar niet beschikbaar, toevallig.
Ondertussen wordt er nog steeds even weinig getest en onderscheiden we ons op dit punt inmiddels ook duidelijk van de rest van de wereld.
Gaaf land, heel bijzonder.

Schmalz | 09-05-20 | 22:59 | 3

De hele wereld gebruikt mondkapjes, de hele wereld heeft corona. Werkt echt top.

John McClane | 09-05-20 | 23:11

@Schmalz | 09-05-20 | 22:59 |

Het is nepnieuws dat mondkapjes niet helpen, losstaande van de kwaliteit. Zelfs een sjaal voor neus en mond beperkt de verspsreiding al
En over het verkeerde gebruik..... Door incompetente leugenachtige politici wordt ook alleen letterlijk de ene kant van het belang van het mondkapjes verhaal uitgelegd.

Eigenlijk zou je Rutte van dichtbij voluit in zn gezicht moeten hoesten - dan doe je het daarna nog eens maar dan met een mondkapje op (al dan niet voor medisch gebruik). En dan vraag je hem daarna wat is veiliger om verspreiding tegen te gaan.

Het geeft goed aan hoe onwetend het Nederlandse volk' is.
En hoe enorm slecht geinformeerd de 'kwaliteitsmedia' is in Nederland - al dan niet bewust het niet durven op te pakken.

litebyte | 09-05-20 | 23:14

@John McClane | 09-05-20 | 23:11: U komt nu vrij simpel over.

Schmalz | 09-05-20 | 23:18

Singapore had onlangs meer dan 20 duizend geïnfecteerden en slechts 20 doden. Sterftepercentage van 0,1 procent.

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:58 | 5

In Suriname slechts 10 besmettingen. Laten we als Suriname doen.

John McClane | 09-05-20 | 23:13

Singapore heeft een van de beste registraties (tracking) ter wereld en voert een van de meeste testen uit. Risicogroepen blijven binnen en worden heel goed beschermt - goede hygiene, mondkapjes, handschoenen speciale kleding.

www.technologyreview.com/2020/03/12/9...

litebyte | 09-05-20 | 23:19
-weggejorist-
Spring Bruissteen | 09-05-20 | 23:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Je moet het maar durven, deze gouverneur Cuomo doet een beroep op de bevolking om een mondmasker te dragen en draagt daarbij zelf helemaal geen mondmasker. Wat doe je hoofdzakelijk tijdens het geven van een persconferentie? Voornamelijk praten en daarmee dus aerosolen verspreiden in de ruimte van de persconferentie: www.nature.com/articles/s41598-019-38...
Vergelijk hoe de artsen in Hong Kong al in eind januari een persconferentie gaven aan het publiek over het coronavirus. Wat zij vreesden, globale epidemie, werd later dus bevestigd. Maar toen al droegen ze allemaal mondkapjes, inclusief de toehoorders:
www.youtube.com/watch?v=CwXMPsbxFfo
En de statistiek: Hong Kong, 7 miljoen inwoners, tot nu toe 1045 gevallen, 4 doden
www.worldometers.info/coronavirus/cou...

#enpassant | 09-05-20 | 22:57

Nog steeds wordt niet al het zorgpersoneel getest, preventief wordt er niets gedaan.
Alleen als je verschijnselen krijgt, maar dan ben je al te laat. Dan kunnen ze het al door hebben gegeven aan iemand die er wel last van krijgt.

80 procent heeft er weinig of geen last van, die groep wordt bijna niet getest, maar die verspreiden het wel naar de groep van 20 procent die er wel last van heeft.

VanderGeelen-Coppens | 09-05-20 | 22:54 | 4

@de honden blaffen... | 09-05-20 | 23:15: Oudjes kosten alleen maar geld volgens Rutte dus ja dan snap je wel waarom het zo oorverdovend stil is over de vele doden in de verzorgingshuizen.

Roadsurfer | 09-05-20 | 23:21

@Roadsurfer | 09-05-20 | 23:21:
Rutte: "we doen dit om kwetsbare ouderen te beschermen", zonder met zijn ogen te knipperen.

de honden blaffen... | 09-05-20 | 23:41

Klopt

Ollie2 | 10-05-20 | 02:42
▼ 1 antwoord verborgen

Rien 'a declarer.

van Oeffelen | 09-05-20 | 22:54 | 1

Doe dat dan ook niet.

VanBukkem | 09-05-20 | 22:56

Oja en geen mondkapje gebruiken bij sport als je astma hebt.
(Is een kindje door doodgegaan...)

Einde van de Domheid | 09-05-20 | 22:51

AUB boy's..!!

Ik wil gewoon naar het cafe...!!

neonreclame | 09-05-20 | 22:50 | 1

Gaat nit meer gebeuren voorlopig. (2e golf in Z-Korea!)

Einde van de Domheid | 09-05-20 | 22:51

Hella Hueck moedigde vandaag op twitter aan om mondkapjes te gaan maken met een neaus en mond foto erop van degene die het draagt. Facial recognition Hella!

Einde van de Domheid | 09-05-20 | 22:48

Alle virussen die een pandemie hebben veroorzaakt doofden uiteindelijk uit en kwamen nooit meer terug of eindigden zoals corona-virussen vaak doen als een lullig verkoudheidsvirus. Ik heb ze even op een rijtje gezet pour vous.

1890 - Pandemie
Symptomen: Griep van de luchtwegen en neurologische verschijnselen
Veroorzaker: Nooit achterhaald maar waarschijnlijk een koeien-coronavirus
Verloop: Uitgedoofd, dit corona-virus veroorzaakt tegenwoordig een lullige verkoudheid
Doden: 1 miljoen

1918: Pandemie
Symptomen: Hoge koorts, hoesten, spierpijn en keelpijn, gevolgd door extreme moeheid en flauwten
Veroorzaker: Influenza-virus H1N1
Verloop: Plotseling uitgedoofd na derde golf en nooit meer terug gekomen
Doden: 20-50 miljoen

1957: Pandemie
Symptomen: Koorts, griep van de luchtwegen etc.
Veroorzaker: Influenza-virus H2N2
Verloop: Doofde uit in 1958
Doden: 1-2 miljoen

1968: Pandemie
Symptomen: Koorts, griep van de luchtwegen etc.
Veroorzaker: Influenza-virus H3N2 - een mutatie (Antigene shift) van H2N2 virus
Verloop: Doofde uit in 1970
Doden: 1-4 miljoen

Roadsurfer | 09-05-20 | 22:43 | 23

@me,myself and IK | 09-05-20 | 23:30:
Tadaa.

VanBukkem | 09-05-20 | 23:51
▼ 20 antwoorden verborgen

De werking van mondkapjes is tweeledig, de inzet daarvan wordt met elkaar verward. Uitgeademde deeltjes tegen houden of deeltjes tegenhouden voor inademing. Minder verspreiding of individuele bescherming. Ik hoor ze constant door elkaar gebruikt worden en de argumenten ook.

BozePaarseMan | 09-05-20 | 22:43

Een mondkapje kost een eurootje en gaat maximaal drie uur mee. Als iemand daarmee een dagje extra kan werken, verdient dat zich honderd keer terug.

IK wil salaris verhoging,

am*dam | 09-05-20 | 22:39

Ondertussen krijgen Hollandse bejaarde moeders in verzorgingshuizen e.d. geen test en morgen geen bezoek.

"Na een eerste vastgestelde coronabesmetting van een azc-bewoner maandag 4 mei, zijn volgens het nieuwe testbeleid inmiddels honderd bewoners van het azc getest. Bij 22 personen is daarbij een coronabesmetting vastgesteld. Dit was aanleiding tot het besluit de gehele locatie op slot te doen, om alle bewoners en medewerkers een test te laten ondergaan"
balkstercourant.nl/artikel/1102512/be...

AntonJansen | 09-05-20 | 22:37 | 10

@knutsel_ | 09-05-20 | 22:49: Elke oudere zelf de keuze laten maken om tenminste één familielid te mogen ontvangen. Desnoods met mondkapje en zonder lichamelijk contact. Dat laatste is natuurlijk hartstikke moeilijk om na zo'n lang tijd niet even te mogen knuffelen maar dat moet dan maar. Dan heeft de bejaarde in ieder geval weer de persoon gezien en diens stem gehoord - en niet door de telefoon -. Ik denk dat er best het e.e.a. mogelijk is maar geef mensen macht en ze misbruiken het.

Lupuslupus | 09-05-20 | 23:05

@Lupuslupus | 09-05-20 | 23:05: Macht, ook dat is lastig. Ik wil hier niet regeringsbeleid gaan lopen verdedigen maar de kans dat ze echt "maar wat doen" is vele malen groter dan welk vooropgezet scenario dan ook.

knutsel_ | 09-05-20 | 23:12

@Lupuslupus | 09-05-20 | 23:02:
Tuurlijk, zaken zijn zaken.
Je laat niet je handel (bewoners) verstieren ,anders zit je straks ook thuis.

snapal | 09-05-20 | 23:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Over welke risicoaanvaarding hebben we het eigenlijk? Welk risico? Het hebben van een infectieziekte die de meeste niet eens merken. Die?

azijnseikerT | 09-05-20 | 22:36

@Papa Jones | 09-05-20 | 22:55: Terwijl het vooral zwarte dikkies zijn.

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:59

En ze maken minder vitamine D aan.

RichardBandler | 10-05-20 | 21:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Straks is Covid 19 te ruste gegaan (hopelijk) Hoera!
Maar Covid 20 ligt al in de Chinese kraamkamer.
De manier waarop China met dieren omgaat op markten is nog van de donkere eeuwen. Schone taak voor de WHO om daar eens werk van te maken. O wacht, zei ik de WHO en China? Sorry vergissing.
Covid 19 kon wel eens de generale repetitie zijn voor Covid 20, 21, 22 enz.
Maak ik u bang? Dat is niet de bedoeling, maar wie Joost kent mag het weten.

Broadsquire | 09-05-20 | 22:31 | 2

Alles kan maar om daar nu al over in te gaan zitten, nee dank u. Wie dan leeft, dan zorgt.

Lupuslupus | 09-05-20 | 23:08

Ik denk niet dat mensen 2 uur lang (bv op weg naar Groningen met de trein) continu het mondkapje voor neus en mond kunnen houden. Men wil ook wel eens wat drinken en eten. Ook als je de krant wilt lezen beslaat menig bril permanent. En waar flikkeren ze die gebruikte kapjes heen? Niet allemaal in de prullenbak vermoed ik. En een gesprek voeren gaat ook niet echt lekker. En is er eigenlijk een leeftijdsgrens? Babies, kleuters, pubers?

Hadena | 09-05-20 | 22:29 | 3

Niet onder de 3. Bullet 8 in het plaatje. Wat mijn stelling onderstreept dat mondkapjes te ingewikkeld zijn voor ons allen.

beldewouten | 09-05-20 | 22:31

Ah weer een bezwaar tegen mondkapjes na 2 uur wil je wat drinken in de trein. God hoe los je dat op? Het is net een Ikea kast zonder bouwbeschrijving, het zal je maar gebeuren.

Broadsquire | 09-05-20 | 22:33

@Broadsquire | 09-05-20 | 22:33: ik los dat op door mijn mondkapje naar beneden te doen... Wel even om me heen kijken of oom conducteur niet net kijkt.

Hadena | 09-05-20 | 22:43

Met afstand de meest belabberde Feynman tot nu toe.

Harry Turtle | 09-05-20 | 22:27 | 6

Beargumenteer dat eens of zwijg voor altijd.
Zo n hekel aan die gasten die iets niks vinden zonder onderbouwing.

snapal | 09-05-20 | 22:41

@ Harry Turtle
Inderdaad. Feynman toont nog minder benul van de werkelijkheid dan het RIVM. Als we allemaal continu een valhelm dragen, zal het aantal gevallen van hersenschade afnemen. Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar.

Spring Bruissteen | 09-05-20 | 22:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Anticonceptie, in wat voor vorm dan ook, is voor velen al te moeilijk.

Baron Clappique | 09-05-20 | 22:26 | 4

De juiste vrouw is altijd de vrouw die een spiraaltje en tampons gebruikt.

Robert Haynes | 09-05-20 | 22:46
▼ 1 antwoord verborgen

Het lijkt mij allemaal vrij simpel. Het is gewoon niet dodelijk genoeg.

knutsel_ | 09-05-20 | 22:25 | 2

Een Duitse professor heeft aangetoond dat het virus al op de terugweg was toen de lockdown in werking trad en een heel land lamleggen dus niet nodig is geweest. In de VS zijn er al 17 miljoen(!) werklozen bijgekomen door de lockdown. Dus bij de werklozen die er al waren.

Lupuslupus | 09-05-20 | 23:11

Het correct dragen van een mondkapje, daar zit nou net de crux. Face it: een mondkapje is een doekje voor het bloeden.

Spring Bruissteen | 09-05-20 | 22:24 | 2

U bent denk ik in de war met genderneutraal maandverband.

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:45

Werk in verpleeghuis ,mondkapjes zijn er sinds enige .Sluiten niet altijd goed aan ,men zit er met zijn handen aan ,het protocol wordt dus creatief toegepast .Daarbij komt dat men de hele dag aan cliënten zit op 50 cm afstand werkend dus .Dat kan nu eenmaal niet anders .
Ondanks dat is het aantal nieuwe besmettingen bij ons nagenoeg tot 0 gedaald.

En Japie maar roepen dat het niets uitmaakt.

pga | 09-05-20 | 22:22 | 2

Japie's toko heeft zelf in 2008 onderzocht of ze werken en ja ze werken. Dat Japie dat nou ontkent is bijna misdadig te noemen. Wees eerlijk en zeg: "Sorry aan alle zieken en doden; wij waren te laat met het hamsteren van medisch materiaal om jullie te beschermen."

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:27

@MacMiep.nl | 09-05-20 | 22:27:
Japie z'n kop gaat als eerste op het hakblok. Rutte heeft slechts geluisterd naar zijn "experts". Als ie dan zo doortastend is zoals heel veel Nederlanders nu denken, had ie beter de aanbevelingen die in onze buurlanden gelden (en over bijna de hele wereld) kunnen volgen. Die zijn Nederland nu met alles een paar stappen voor. Maar nee, daar had hij de ballen niet voor. Een echte leider hakt uiteindelijk zelf de knoop door, ook al druist dat soms in tegen adviezen van zogenaamde experts. Gezond verstand Mark en toekomst visie, daar ontbeert het je domweg aan.

Ommezwaai | 09-05-20 | 22:44

Heel veel tekst weer. Voor dit tijdstip dan. Zucht.

Dubbelepunthoofd | 09-05-20 | 22:21

mondkapjes zijn afleiding.

Mark_D_NL | 09-05-20 | 22:20 | 2

Op de mooiste rokjesdag van 2020 - geen rokje gezien met mondkapje.

Ichneumonidae | 09-05-20 | 22:22

Dankzij de door geenstijl beschikbaar gemaakte smoelbeschermers ben ik al weer 1½ weer aan het werk. Het is verre van ideaal maar ik zie mijn bankrekening voorlopig niet verder slinken. Het is sowieso fijn om weer te kunnen werken. (en golfen)

keestelpro | 09-05-20 | 22:19 | 1

Jij staat daar, bij GS, gewoon op de loonlijst.

Zal een karig loon zijn, maar goed, beter dan dat je aan een uitkeringsslurf gaat hangen.

Ichneumonidae | 09-05-20 | 22:24

@snapal | 09-05-20 | 22:38:
Nee hoor, niks autoritair.
Ik las in het artikel dat de politie daar aanwezig was, vandaar...

Papa Jones | 09-05-20 | 22:59

@Papa Jones | 09-05-20 | 22:59:
Klopt. Straat werd aan beide kanten afgesloten, het barstte van de petkleppen.

snapal | 09-05-20 | 23:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Het virus komt uit communistische land. Als het virus onder controle is, is de grootste dreiging weg. Alleen wat blijft is het geïmporteerde communisme. Onze vrije wereld van voorheen zal niet meer dezelfde zijn, de politiek is met deze lockdown daarop al aan het voorsorteren. De democratie krijgt de kaasschaaf nog wel een paar keer over zich heen.
De intelligente lockdown loopt teneinde, daarvoor in de plaats zal men 'intelligentie' in een lockdown gaan plaatsen, en dat is nog erger dan het virus.
We hebben gezien door wie en hoe er over de samenleving is geregeerd in de afgelopen 2 maanden, en we zijn er nog lang niet.

Broadsquire | 09-05-20 | 22:13 | 9

@Ichneumonidae | 09-05-20 | 22:16: echt he als het niet zo erg was zou je er om kunnen lachen.
Ik verbaas me al van het begin af aan die hysterie .
Dacht dat wij Nederlanders zo nuchter waren

Ollie2 | 10-05-20 | 02:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb twintig van die smoelbeschermers besteld. Ik vind ze een beetje dun

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:08 | 8

@fast eddy | 09-05-20 | 22:29: Dat is inderdaad een idee

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:41

@lingo star | 09-05-20 | 22:38: Ach ja, ik dacht dat je op de home-trainer naar je werk ging.

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Het kabinet heeft dus gefaald op werkelijk alle fronten blijkt uit een reconstructie van RTL Nieuws. www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/arti...
Mark pRutte kan maar beter opstappen want het aantal verwijtbare doden die deze man op zijn geweten heeft wil je echt niet weten. Vele 1.000-en met al die niet geteste bejaarden (en dus niet officiële corona-doden) in de verzorgingshuizen erbij opgeteld.

Roadsurfer | 09-05-20 | 22:06 | 5

@Kuifje-naar-Brussel | 09-05-20 | 22:48:
Daar denk ik heel anders over... En met mij gelukkig meer en meer mensen. Zijn streken in o.a. de zorg hoef ik niet meer te herhalen. Hij is mede schuldig aan deze ellende.

Ommezwaai | 09-05-20 | 22:56

@Kuifje-naar-Brussel | 09-05-20 | 22:48:
Als je vindt dat een politicus moet bedriegen, zich uit zaken moet kletsen, en de schuld naar anderen moet schuiven, dan is Rutte inderdaad een prima politicus.

Als je vindt dat een politicus verantwoordelijkheid moet dragen én nemen, tsja, dan krijg je de mening van @Ommezwaai...

libertat | 10-05-20 | 16:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Waar maken velen zich nu druk om? We hebben de beste ziekenhuizen van de wereld, de best zorg, de beste IC's, de beste scholen, de beste dokters, de beste medicijnen en medische hulpmiddelen, het RIVM heeft de beste wetenschappers en zit er nooit naast, de beste ouderenzorg, de beste voetballers, het beste pensioensysteem, de beste koning, en de beste regering.
Gelooft u me niet? Kijk maar naar de politieke peilingen en de accurate sterfte cijfers van het RIVM.
Wie gelooft ze niet......................?
ps. NL staat op de 26e plaats van leesvaardigheid op scholen, gemeten naar 41 landen. Hoezo leerachterstand? Je kunt met dat soort cijfers net zo goed helemaal thuisblijven.

Broadsquire | 09-05-20 | 22:06 | 3

Nou, de zorgresultaten zijn niet zo best, maar dat compenseren we met de meeste protocollen en managers.

Blasfemie | 09-05-20 | 23:20

The best ever.... klinkt als Trump

Het brein erachter | 09-05-20 | 23:29

Dat heb ik ook altijd gedacht, dat NL op vrijwel elk gebied "de beste" is. Totdat ik voor langere tijd in het buitenland woonde, dan vallen de schellen je wel van de ogen...

libertat | 10-05-20 | 16:10

Kom GS, de geest is uit de fles. De media doet nog alles om de kliks te houden, mondkapjes, mensen naar het strand, parkeerterreinen afzet verslagen. Het is nu weer even terug naar de Andrétje Hazes topics met al dan niet slipjes op de grond, kinderen die de discussie aanvoeren over vervuiling, de mensen import en fijnstof kammen.

In september, misschien oktober komt het griepvirus weer terug en kan men weer vol op het paniek orgel. Met een beetje boffen is toevallig dat ook het vaccin klaar en kan men gemaskerd naar de huisarts rennen om een griepprik o, sorry, vaccin te halen.

Misschien als iedereen heel braaf is, mag de horeca semi openblijven, wel even het stempeltje in je vaccinatiepaspoort laten zien. Het is maar goed dat er niet echt oorlog is, slechts tegen het CCP virus. Met de huidige inwoners van dit kikkerlandje zijn we nog sneller verloren als 80 jaar geleden.

Diepstrotje | 09-05-20 | 22:03

Een instructie van 8 stappen voor het juist gebruik van een mondkapje... dat lijkt mij wat te hoog gegrepen. We zitten nog geen twee maanden in een halfbakke lockdown, het zonnetje begint te schijnen en nu blijken we al de discipline van een pastoor op een kinderfeestje te hebben. Tweede golf, komt u maar.

beldewouten | 09-05-20 | 22:03 | 3

Ja, zit er aan te komen. Want het volk is verdeeld. De ene groep vindt het allemaal te streng, want 1984. En de andere groep wil juist op de oude voet verder, met veel eten, drank en goddeloos gezang. We gaan het zien.

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:09

Was er een eerste golf dan, serieus?

Ichneumonidae | 09-05-20 | 22:13

Ik herinner me mijn eerste golf nog. Lekker uittesten op de Duitse autobahn... heerlijk!

Het brein erachter | 09-05-20 | 23:31
-weggejorist-
rmstock | 09-05-20 | 22:03 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Mondkapjes zijn de crucifixen van de 21e eeuw.

C1O2 | 09-05-20 | 22:03

De dood is slechts een transformatie naar een nieuw bestaan.

Klinisch dood | 09-05-20 | 22:01 | 8

Ik heb vele transformaties doorstaan maar mijn huidige bestaan bevalt me wel. Ik blijf nog even.

De waard zijn gast | 09-05-20 | 22:23

@De waard zijn gast | 09-05-20 | 22:23: Is jouw omgeving het met je eens?

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:27

Het legendarische motto: "als je eerder sterft, dan ben je ook langer dood" (Bert Visscher).

Het brein erachter | 09-05-20 | 23:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik ga toch nooit met het ov. Boeie.

elfenstein | 09-05-20 | 22:00 | 5

@bitterpete | 09-05-20 | 22:38: Beetje laat, maar ja, een keurige originele Batavus HMC 707, bj +-'65. Zundappie d'r onder en knetteren maar. Naja, in het weekend dan, kudtmilieuzone. Voor de rest dus de vette ford, ze kunnen het krijgen hoe ze het willen.

elfenstein | 10-05-20 | 00:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Denk dat er nu meer mensen sterven van de eenzaamheid dan van de corona.

snapal | 09-05-20 | 22:00 | 9

@beldewouten | 09-05-20 | 22:28: Over die Duitser die spoorloos verdween en waarvan een lichaamsdeel in de rivier werd gevonden. Niet gelezen, maar had goeie recensies, meen ik me te herinneren.

Rest In Privacy | 09-05-20 | 22:41

@Kuifje-naar-Brussel | 09-05-20 | 22:41: andersom eigenlijk, de zoektocht naar de eigenaar van het been. Ik heb laatst het boek over die kerel die zijn dode ma in een kast stopte gelezen. Leuk, maar niet overdreven goed. Vooral een verhaal over een goedaardige gek.

beldewouten | 09-05-20 | 23:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Het zijn vreemde tijden...

mad love is coming | 09-05-20 | 22:00 | 2

Wat is er aan de hand dan?

snapal | 09-05-20 | 22:01

@snapal | 09-05-20 | 22:01:

Lees jij geen kranten? Jesse Klaver en Rob Jetten kunnen niet meer op vakantie naar verre bestemmingen, the horror...

eerstneukendanpraten | 09-05-20 | 22:04

Huh is het aantal verkeersdoden gestegen met veiligere auto's?
Wie heeft die statistiek verzonnen?

RandyBiel | 09-05-20 | 21:57 | 3

Z'n dikke duim, complete onzin inderdaad.

Harry Turtle | 09-05-20 | 22:30

Inderdaad, wat dit met "feiten" te maken heeft, ontgaat me volkomen. Ik heb even geen zin om de cijfers op te zoeken, maar het autoverkeer is vergeleken met de periode dat er nog geen kooiconstructies, veiligheidsgordels en airbags bestonden ongelofelijk veel veiliger geworden met naar verhouding veel minder slachtoffers.

Argyronauta | 09-05-20 | 22:34

Net als dat bestuurders van vehikels met een berg aan (parkeer-)sensoren meer deuken rijden. Je gaat vertrouwen op het mechanisme en je eigen alertheid verslapt.

Het brein erachter | 09-05-20 | 23:36

Dat er een 747 vol beschermingsmiddelen naar China is gevlogen als humanitaire hulp (kennen ze dat woord humaan eigenlijk wel in China?) zou door een particuliere organisatie zijn gedaan? Is bekend wie die organisatie is.
Was dat de postcode loterij of zoiets?

Broadsquire | 09-05-20 | 21:55

Wij zijn tot rede vatbaar... lol. Je ziet in de supermarkt toch echt de tokkie op afstand al zn ding doen. Hij is er met vrouw en kind. Vrouw in legging. Kind aan het zeiken. Hij loopt het liefst over je heen, om te laten zien hoe schijt ie heeft. En dat zijn er niet enkelen. Dat zijn er drommen.

Ze zijn overal. Allemaal op hun eigen manier.

Helemaal niks tot rede vatbaar. Lees het parool over Amsterdam vandaag. Idioten. Allemaal!!

Denkhetnjet | 09-05-20 | 21:54 | 14

@Ichneumonidae | 09-05-20 | 22:09: Ben het met u eens. Ben ook blij dat het wel allemaal 'meevalt' qua doden. Ik zie de overheid over een paar jaar dit ook weer te doen voor de peking-flu or whatever. Dat mensen zich dan niet meer zoveel angst laten aanlullen.

Kluukluuk | 09-05-20 | 23:07
▼ 11 antwoorden verborgen

Bij ons op de zaak zijn ze ook beschikbaar gesteld. De eerste die ik ermee op zag deed hem tijdens een gesprekje wel even naar beneden om zich verstaanbaar te maken..
En vervolgens nog geen kwartier later weer zonder te lopen omdat sommigen een kwartier geleden een beetje om hem moesten gniffelen.
Wedje dat de meerderheid van de inwoners hier het ook niet helemaal doorhebben.

NiCeY | 09-05-20 | 21:52

Die pica, is dat Mei-Li Vos? Ik vraag dit voor een vriend.

eerstneukendanpraten | 09-05-20 | 21:52
-weggejorist-
frank4444 | 09-05-20 | 21:52 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

En stel dat ze die mondkapjes straks verplicht stellen, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer, denken ze nou echt dat iedereen om de twee uur een nieuw mondkapje op zet? Tuurlijk niet! Die dingen kosten al gauw een euro per stuk. Dan ben je per dag al gauw meer geld kwijt aan mondkapjes dan aan sigaretten. Ofwel, die halve trein zit straks vol met mensen die gewoon wekenlang met 1 en hetzelfde mondkapje doen. Althans, dat zou ik wel doen als ik van het openbaar vervoer afhankelijk was en verplicht een mondkapje moest dragen in de trein. Hee, de mondkapjes groeien me niet op de rug. We noemen het niet voor niks het onrendabelenvervoer.

VanBukkem | 09-05-20 | 21:49 | 4

@neonreclame | 09-05-20 | 21:58:
Okee, schrap die laatste zin. Dat was misschien ietsje te.
Doe uw moeder trouwens de groeten van mij. Kut en in- en intriest dat ze er niet uit mag. Dan ben je zo op leeftijd, alles meegemaakt, en dan gaat zo'n Jan Jurkus die het zelf eigenlijk ook niet meer weet voor jou bepalen dat je binnen moet blijven en geen bezoek mag ontvangen. Omdat HIJ bang is, niet je moeder.

VanBukkem | 09-05-20 | 22:04

Het nieuwe roken?

Kluukluuk | 09-05-20 | 23:02
▼ 1 antwoord verborgen

Voor de leek ligt een 100% corona-dichte mondkap buiten bereik. Met een lekke mondkap wordt in ieder geval de partikel-dosis van SARS-Co-2 verminderd, zodat je mag hopen op een milder ziekteverloop van Covid-19. Die doelstelling is haalbaar met een theedoek, snotlap of Belgisch afgekipte sok. Een ieder die meer wil, krijgt minder.

Eeuwig..Op..Vakantie | 09-05-20 | 21:49

Het woord mondkapje is zoiets als het woord solidariteit uit de mond van een mediterraan, ik kan het niet meer horen.

3Xniks | 09-05-20 | 21:48

Gaat ‘m niet worden hoor.
Misschien in het OV, omdat het verplicht is.
Vandaag mijn rondje winkeltjes gedaan en de mensen worden steeds losser er gemakkelijker.
Slechts een enkeling doet 1,5 maar heel veel mensen doen 1 á 1,2 schat ik.
Verder weinig mopperkonten.
Mensen zijn er wel klaar mee.
Eerst waren mensen bang.
Toen waren mensen bang omdat niets meer mocht.
Nu mag er meer en zijn mensen ook niet meer bang.
Terug naar het Oude normaal!

Ruimedenker | 09-05-20 | 21:45 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zou helemaal mooi zijn als de zorgverzekeraar de mondkapjes vergoedt.

knutsel_ | 09-05-20 | 21:45

we moeten echt naar de mondkapjes, herbruikbaar, uitwasbaar, lekker op in t openbaar, vandaag weer 4 laten maken met een borduurtje erop. Wordt heel mooi. We gaan dit trouwens zometeen uit ons zelf doen, want met een volgende lock down gaan we er in ieder geval dan economisch kapot. Dus maak een kapje bescherm jezelf en anderen. De wiskundige R factor moet naar beneden. Dit virus blijft nog even, wellicht nog vele jaren. Het is echt een somber scenario. Het is zo makkelijk volg de succesvolle scenario's van andere landen, Korea, Japan, Duitsland. Gewoon goedkoop kopiëren.

Schilder58 | 09-05-20 | 21:43 | 5

Stel je niet aan, en hou vooral op over volgende lockdown. Ik weet dat je op je werk gepest wordt, ga dan lekker ergens anders aan de slag. Het thuiszitten huilend onder het dekbed is nu wel over

Diepstrotje | 09-05-20 | 22:06

Geef je mensen lelijke mondkapjes maken ze modieuze kapjes die passen bij de sjaal die ze dragen. Dat gaat heel snel heel mooi worden.

Schilder58 | 09-05-20 | 22:15

Geluidsdicht. Dit is van groot belang voor je. Geen piep willen we meer horen

Overnijd | 10-05-20 | 10:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is toch die obsessie met GS en mondkapjes. Does ff normaal joh.

harry21 | 09-05-20 | 21:43 | 1

Inderdaad... obsessietje

Buster89 | 09-05-20 | 22:10

Mensen die nog nooit een mondkapje hebben gedragen komen al met de bezwaren.
Ik las er in de afgelopen weken al een aantal, hier en elders: Je kunt er in stikken als het naar binnen schiet. Je krijgt er allergieën van. Het kan voor je ogen waaien en dan rij je tegen een boom. Ze zijn niet veilig (aldus het RivM) behalve in het O.V., dan weer wel.
In winkels heeft men spatschermen opgehangen om adem deeltjes te blokkeren, maar een kapje dat werkt niet.
Luister naar het RIVM! Die zitten er nooit naast, blijf dat geloven.
Kijk eens naar de landen waar men wel kapjes draagt en vergelijk de cijfers.
Een 'gewone' griep die al vernietigend, zo niet erger kan toeslaan wordt echt niet verspreid via zweetvoeten, ook dat gaat via adem, dat steekt je aan.
Dat is geen wetenschap meneer van Dissel, dat is al sinds vele decennia bekend.

Broadsquire | 09-05-20 | 21:42

Dus iemand met hooikoorts (geen corona) moet zichzelf maar opsluiten voor de komende 2 maanden? Wat een gelul.

faz | 09-05-20 | 21:42

En hoe gaat het nu met het boerka verbod?

revolte | 09-05-20 | 21:35

Volgens de laatste berichten van het RIVM wordt corona alleen door anale poepsex verspreid. Dat werpt een ander licht op de snaak.

Blote Bertus 2000 | 09-05-20 | 21:35 | 2

Scheten laten wordt strafbaar.

Earl_of_Doncaster | 09-05-20 | 21:39

Als iedereen ophoud met slap geouwehoer is het merendeel van de gesproken consumptie ook weg...

Neuth | 09-05-20 | 21:34 | 2

Consumptie...!!

Kuif..!!

neonreclame | 09-05-20 | 21:35

Nee, maar onze minister gaat serieus onderzoeken of de eisen van het motorrijbewijs wat verlaagd kunnen worden. Dan ga je niet dood aan corona, maar rij je je gewoon te pletter bij de eerste bocht. Vijfentwintig maal gevaarlijker dan autorijden (!), maar dat maakt natuurlijk niet uit.
Wat een land, wat een clueless stel sukkels. Triest.

Masturwasbeert | 09-05-20 | 21:34 | 3

wel 25 maal efficiënter. Gemiddelde auto heeft 3 lege plekken.

gebruikesrnaam | 09-05-20 | 21:44

Verkeerd gelezen kerel het gaat om een A1-rijbewijs voor een motorfiets met maximaal 125cc. Heb zelf ook zo'n ding voor school gekocht want het verbruik is 1:55 waardoor ik dus dik verdien op mijn reiskosten en nooit in de file sta. Ideaal man, motorfietsje rijdt het lekkerst tussen de 50-80 km/u en da's hard zat binnendoor. Hij kan 100 km/u maar dat rij ik er zeer zelden mee.

Roadsurfer | 09-05-20 | 22:14

@Roadsurfer | 09-05-20 | 22:14: Mijn 1e motor was een Yamaha 125cc, daarna een Honda 400cc gekocht maar ik had er later spijt van, de Yamaha reed veel plezieriger. Ook al kon hij niet sneller dan 90km per uur maar voor de ochtendritjes in het weekend heerlijk over de Holterberg en tussen de weilanden is 40-50 km hard zat. Soms reed ik maar 30 want dan kun je op je gemak om je heen kijken. Heerlijk was dat.

Lupuslupus | 10-05-20 | 08:26

Wat een onzin. Volgens mij stelt de RIVM dat zelf als ze vrij goed gedragen worden, ze een marginaal effect zullen hebben. Als ze slecht gedragen worden heeft het mogelijk zelfs een negatief effect.
Een land waarin iedereen met mondkapjes rondloopt - en paranoïde wordt als ze iemand zien zonder - is echt niet de gezonde toekomst. Eerder de geschifte toekomst.

Heeft GeenStijl aandelen in een mondkapjes fabriek ofzo?

Buster89 | 09-05-20 | 21:34 | 2

Jaap, jij ook hier?

Rest In Privacy | 09-05-20 | 21:45

@Sitting_targets | 09-05-20 | 21:45: Oja, vergeten, RIVM zit in een complot met Winnie the Pooh, om via Corona te zorgen dat er een app komt waarvoor we 5G nodig hebben waardoor er een chip geactiveerd wordt waarmee je gevolgd kan worden... door die zelfde RIVM!!!

Buster89 | 09-05-20 | 22:13

In Azié kunnen kinderen op de basisschool al begrijpen wat het nut van mondkapjes is en hoe je ze omdoet. Maar in Nederland en het almachtige RiVM, weet men het beter. Men kan een Ikea kast in elkaar schroeven, maar een mondkapje veilig dragen dat is te moeilijk en vooral teveel gevraagd. Als je ademt op een normaal tempo, dus niet zingen, hoesten of wat dan ook, dan verspreid je ook al deeltjes. De zware deeltjes, druppels, vallen naar de grond, de onzichtbare kleine deeltjes worden in de lucht meegenomen. De spiegel is 1 voorbeeld, kijk eens als je adem zichtbaar maakt bij het uitblazen van sigarettenrook, dat zijn ook die kleine (rookdeeltjes) die waaien makkelijk veel verder dan 1,5 meter. Loop 5 meter achter een roker en je ruikt hem al.
Maar nee hoor, is allemaal niet waar. Kan de RiVM even de cijfers geven van hoeveel mensen er besmet/gestorven zijn door het foutief dragen van mondkapjes (die er niet waren?)
Op plaatsen over de gehele wereld, dat is onderzocht, waar grote groepen mensen in een afgesloten ruimte samen waren, bijvoorbeeld zangkoren, carnaval, feesten en partijen, daar heeft het virus vrijwel onbelemmerd kunnen toeslaan. Lekker hossen, zingen en virus happen.
Het bewijs wat kleine deeltjes doen.
In verzorgingstehuizen is de circulatie van lucht zo belabberd dat een virus in een tehuis waar de kachel het hele jaar op 23 graden of hoger graden staat, als in een vlo in een dikke pels kan opbloeien.
Maar beschermingsmiddelen, nee dat geeft schijnzekerheid.

Broadsquire | 09-05-20 | 21:33 | 9

Weleens in Azië geweest? Die vervangen echt niet elke 2 uur hun kapje, zitten echt wel met hun flikken eraan en halen hem echt wel weg voor neus en mond zo nu en dan. En dat ondanks de lessen op school...

Hadena | 09-05-20 | 22:39

@Hadena | 09-05-20 | 22:39: oh ja, en ze schuiven het vaak opzij om een mooie fluim op de straat te rochelen.

Hadena | 09-05-20 | 22:54

@Kuifje-naar-Brussel | 09-05-20 | 22:16: Ja, in een blanke buurt, ik stem GL en ben voor massale instroom van niksnutten, maar niet in my backyard.
Zo, dat is ook weer duidelijk.

Ichneumonidae | 09-05-20 | 23:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Het probleem is dat we met een enorm liegende Mark Rutte en een klojo van een Hugo opgescheept zitten. Je weet niet meer wat en wie je kunt vertrouwen. Het vertrouwen is weg en dit is ook het grootste probleem. Hierdoor ontstaan ook complot theorieën, Mark en Co. leveren zelf de voedingsbodem hiervoor.

poisonivy | 09-05-20 | 21:32

Als we de risicogroepen gewoon in quarantaine houden dan zijn die mondkapjes helemaal niet nodig. Althans, niet in het openbare leven. Gezonde mensen gaan niet dood aan dit virus. En het beste wat we kunnen doen voor de risicogroepen is zo snel mogelijk allemaal besmet raken cq immuun worden.

Hee, in Australië hebben al meer mensen zelfmoord gepleegd door al dat coronagedoe dan dat er daadwerkelijk mensen zijn overleden aan het virus.
We zijn gewoon knettergek geworden met zijn allen.

VanBukkem | 09-05-20 | 21:31 | 21

@VanBukkem | 09-05-20 | 23:17: Da's wel weer de upside van dat coronagedoe, dat we godezijdank een tijdje verlost zijn van die pratende mentale disorder.

Ichneumonidae | 09-05-20 | 23:32
▼ 18 antwoorden verborgen

RIVM ademt poep.

Rest In Privacy | 09-05-20 | 21:30

Ieder ademdruppeltje met virussen dat wordt tegengehouden is winst. Simpel zat. Helemaal voor mondkapjesplicht dus: zowel in openbaar vervoer als in winkels.

Zef1581 | 09-05-20 | 21:27 | 2

U heeft aandelen mondkapje?

revolte | 09-05-20 | 21:40

Onzin, als je alle voorzorgsmaatregelen opvolgt heeft een mondkapje wel nut. (plus eenmalig gebruik en goedgekeurd)
Maar dat doet niemand omdat dat niet kan.
Dan is een mondkapje alleen maar een extra risico. Elke (eventuele) besmetting via de handen komt op het mondkapje.
Zodra het mondkapje wordt afgezet, komt het virus weer op de handen en alles wat de handen daarna aanraken.

snapal | 09-05-20 | 21:52

Risicoaanvaarding is een vorm van natuurlijke selectie.

Alsikhetnietmeerweet | 09-05-20 | 21:27 | 1

En risico's inschatten is niet een kunst die veel mensen verstaan. Lekker thuis plakken lijkt heerlijk risico avers en in lijn met Jaap's wil. Abonnementjes opzeggen, winkeltjes dicht, cocoonen.

Thuiszitten schat men in als het minste risico. Immers, geld als water en de staat lapt toch oneindig? Injectie na injectieregeling.

Daarnaast gaan meer mensen aan sigaretten dood. Eigenlijk daarom nooit meer buiten.

Overnijd | 09-05-20 | 21:44

Na elk ritje in het OV gaat iedereen braaf een nieuw mondkapje opzetten/gelijk zijn zelfgefabriceerd stukje textiel in de wasmachine gooien..
Neuh, echt niet, zo n ding blijft dagen/weken in je jaszak zitten, waarbij het op den duur het meest besmette voorwerp wordt, elke keer als je hem opzet hebben je klauwtjes al overal aangezeten, handen wassen is leuk, maar op straat staan geen wasbakken.
Onzin dus, schijnveiligheid, beter niets dan iets.

snapal | 09-05-20 | 21:27 | 8

@snapal | 09-05-20 | 21:37: En dat is de schijnveiligheid in één keer duidelijk. Het maakt dus niet uit of je een mondkapje draagt, want zonder blijven de mensen uit de buurt, en met ben je net zo goed een besmettingshaard, want dan kan je ziek zijn en zitten mensen te dicht op elkaar omdat ze *denken* veilig te zijn.
Particulier gebruik van mondkapjes is oncontroleerbaar, dus heb je er minder aan dan dat een hoop mensen hopen.

Dezenaamhier | 09-05-20 | 21:47
▼ 5 antwoorden verborgen

On topic: natuurlijk weten we wel hoe we met kleine instructie het mondkapje kunnen gebruiken. Wat er achter steekt is veel erger: we wisten als land blijkbaar niet waar we zonder de massale productie van China vandaan moesten halen. Dat verbergt dit probleem.

Of topic: Dacht even er komt nu een topic over hulp aan Curaçao. Volgens mij heb je er ook miljardairs: wat doen die om de bevolking te helpen? Niet dat ik het niet steun vanavond, maar wanneer je zwemt in het geld kun je dan niet in mindere tijden wat missen aan je eilandgenoten?

Jan, Leiden | 09-05-20 | 21:27 | 1

Je wordt geen miljardair door geld weg te geven. Hoe rijker, hoe gieriger.

Vuurwezel | 09-05-20 | 22:04

Een Elon Musk mask..... Wat een bekkenbreker.

T. Rammel(l)an(d)t | 09-05-20 | 21:26 | 1

Sterph met je elastieken auto’s! Waarom moet ik de wegenbelasting betalen voor een patser in een tesla van een 100K die tien keer zoveel kilometers maakt?

eerstneukendanpraten | 09-05-20 | 21:30

Maar waar kan ik ze nu kopen dan?

Winstpakker | 09-05-20 | 21:23 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach ja, het is makkelijk zeggen dat we niet snappen hoe een mondkapje werkt, want stel dat Rutte had gezegd "mondkapjes zijn essentieel, maar we hebben tot maart alles verkocht aan china, dus er is niets voor de bevolking over".
Dan was het paniek, opstand, Rutte molenaar, en zou het een bende worden. Een bende die we eigenlijk niet kunnen gebruiken, en daarom is het wel prettig dat de maatschappij zich als mak schaap zich laat voorliegen en zelfstandig (en stompzinnig) zich redelijk aan de adviezen houdt en anderen er op aanspreekt.
En dan de NS, die gaan verplichten anders kunnen ze geen 1,5m aanhouden (dan doet de politie dat). Zit er een mondkapjestoeslag bij een vervoersbewijs? Nee, want dan is de NS verantwoordelijk iets deugdelijks te leveren voor kostprijs, nu worden de mensen dat zelf, en met een oude sok voor de mond lijkt de dat fantastisch.
We worden dus gewoon belazerd aan alle kanten.

Dezenaamhier | 09-05-20 | 21:22

Het griepje is nu wel voorbij hoor, dat gezever over mondkapjes in een tijd dat de scholen weer opengaan, kappers e.d. en nog wel in de trein een mondkapje verplicht is gaat veel mensen niet zozeer boven de pet, als wel dat men het volstrekt idioot en onverenigbaar vindt.
Enfin, dat zie je al in de parken en in supermarkten... nog een paar uitslovers met een mondkapje, de rest doet weer redelijk normaal.

Wij mij betreft gaat iedereen maandag gewoon weer aan het werk (risicogroepen allang bekend en maar door blijven zaniken over een griepje).

Ichneumonidae | 09-05-20 | 21:22

Karen. Een vrouw naar mijn hart.

gebruikesrnaam | 09-05-20 | 21:21

Dit slaat toch echt nergens op:

'Natuurlijk stijgt het risico als we volgende week weer naar de kapper en de school gaan. Daarom is het geen verkeerd idee dat mensen met klachten zoals hooikoorts of een rokershoestje thuisblijven.'

In verband met Corona blijf je thuis met hooikoorts? Het is inderdaad geen verkeerd idee maar een volslagen belachelijk idee.

Crossing_The_Rubicon | 09-05-20 | 21:19 | 3

Datzelfde geldt voor het rokershoestje. Ja misschien als je de hele dag loopt te blaffen.

knutsel_ | 09-05-20 | 21:23

@knutsel_ | 09-05-20 | 21:23:
Ik zou je niet met zekerheid kunnen zeggen of die rochel van gisteren nou van het roken kwam of van de corotyfus. Zal wel van het roken zijn, als je veel rookt krijg je geen wuflu. Mooi, ook weer opgelost.

elfenstein | 09-05-20 | 22:08

Ik trek 3 panty's over mijn hoofd als ik de deur uit ga.

Reebensteeltje | 09-05-20 | 21:19 | 4

Raar.. Ik trek drie panty's over mijn hoofd als ik thuis ben..

neonreclame | 09-05-20 | 21:31

En daarna verkoop je ze op ebay onder de schuilnaam "Reeba's worn stockings"

elfenstein | 09-05-20 | 22:09
▼ 1 antwoord verborgen

Best humor al dat gepaniekvogel.
Wel heb ik medelijden met de mensen die afhankelijk van het OV zijn.
Dat had ik al maar nu helemaal.

Berbaar | 09-05-20 | 21:19 | 8

@Berbaar | 09-05-20 | 21:25: Ach, je was zo goedbedoelend in dat vorige topikkie, ik dacht 'dat arme Berbaartje gaat het nog druk krijgen', maar nee natuurlijk, die is weer druk doende op een topic over mondkapjes in het OV, stel je voor, het OV, hahaha.
Dat niveau, tsss.

Ichneumonidae | 09-05-20 | 21:30
▼ 5 antwoorden verborgen

“You could literally kill somebody”
Dus beter nooit gaan autorijden.

me,myself and IK | 09-05-20 | 21:16 | 1

Juist.

Zenzeo | 09-05-20 | 21:21

Kriebel aan je neus (met of zonder mondkapje) kan honderden doden kosten. Daar ga ja al met je richtlijnen.
Of het virus in de lucht hangt betwijfel ik, maar er is een verzorgingstehuis waar een derde van de bewoners nu coronapatient is.
Moet wel haast bewijzen dat het virus op voorwerpen zit, geloof zelfs niet dat er ook maar eentje besmet is door een nies of hoestbui van een ander. Zorgpersoneel doet zoiets niet en medebewoners ook niet.

snapal | 09-05-20 | 21:16 | 4

Met een besmettingsgraad van 1.0, gaat een kriebel 1 dode kosten. Zolang we geen grote massas in kleine ruimten proppen komt alles goed.

Alsikhetnietmeerweet | 09-05-20 | 21:35

Was dan ook gewoon je handen als je uit de publieke ruimte komt. Zo moeilijk is dat toch niet? mondkapjes werken niet 100%, dat zegt ook niemand. Niet om te krijgen, niet om te verspreiden. Maar het vertraagd de besmettingen, er is minder kans.

HA BIER!1! | 10-05-20 | 08:27

Duits onderzoek in Gangelt liet geen enkel spoor van virus zien op voorwerpen zoals klinken en leuningen. Het is dus maar zeer de vraag of het virus zich zo kan verspreiden. Zelfs verspreiding door de lucht is niet gekwalificeerd, we weten simpelweg te weinig. Maar daardoor kun je ook verkeerde, averechtse adviezen geven.

Busverhuur | 10-05-20 | 10:23
▼ 1 antwoord verborgen

Als je op het nieuws een verslaggever in een land ziet met mondkapjesplicht moet je eens opletten op de mensen op de achtergrond. Een groot deel draagt de kapjes verkeerd: niet over de neus, kapjes aanraken, niet goed aangesloten etc etc.
En dat mag straks allemaal binnen 1.5m in het OV gaan zitten. Die mondkapjes werken niks. Helemaal niet als je zelf van elk stukje stof een kapje mag maken. Daar kuch je dwars doorheen.

elco485 | 09-05-20 | 21:14 | 1

Dat van dat aanraken is natuurlijk een beetje hysterisch. gewoon handen blijven wassen. Het afdoen moet wel met een beetje voorzichtigheid gedaan worden maar de niet-medische kapjes zijn om jouw virus niet aan een ander te geven, niet om jezelf ertegen te beschermen.
En als je nu gewoon even het stukje leest begrijp je misschien ook dat alle beetjes helpen, ook mensen die geen eurootje per keer kunnen betalen, kunnen hun steentje bijdragen door een sjall of stuk stof voor hun gezivht te doen. Hou nou eens op met die negatieviteit en doe gewoon voor eens mee.

HA BIER!1! | 10-05-20 | 08:24

Vatbaar ben ik ..

neonreclame | 09-05-20 | 21:11 | 2

@neonreclame | 09-05-20 | 21:11

De hamvraag is *hoe* vatbaar je bent.

omanders | 09-05-20 | 21:25

@omanders | 09-05-20 | 21:25:

Dat blijft inderdaad een vraag..

De vraag kan ook zijn, "hoe lang gaat dat nog duren..'
Vroeg of laat zullen mensen het leven laten...

neonreclame | 09-05-20 | 21:29

Foei.
Wanneer het virus deze overtreders niet doodt, dan moet de politie dat maar doen. Wie niet horen wil moet maar voelen.
Houzee!

Jan Passant mk2 | 09-05-20 | 21:10

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland