Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Schouten maakt klimaatcomplot van corona

Meer sparerib distancing!

Wakker, dieren? Hier een stukje politieke propaganda, gratis doorgepompt door de schaalvergroters van de Uitpersgroep: "Corona blijkt stuk harder toe te slaan in gebieden met intensieve veehouderij", koppen alle Algemeen Dependance-krantjes van het Belgische mediaconglomeraat. Daarmee bedoelen ze Oost-Brabant en Noord-Limburg. Bewijs bij het bericht? NUL. NIKS. De kop is het gevolg van een opdracht van minister Schouten van Veestapelhalvering en Stikstofsatire, die het RIVM heeft gevraagd om te gaan onderzoeken of dat verband er is. Het is dus nog niet onderzocht, maar de Persgroeptitels hebben de conclusie al klaar in hun koppen: veehouderij = verergering van corona. Dat "blijkt" in de kop, blijkt nergens uit onderzoek. 

Dit soort ongefundeerde oorzaak/gevolg-beweringen noemen ze in wetenschapstermen confirmation bias of omitted-variable bias: het weglaten van ándere invloedsfactoren. Zoals het feit dat er in Brabant en Limburg bovengemiddeld veel polonaises gelopen werden tijdens de uitbraak van corona ten opzichte van andere delen van het land. Of dat ze er meer worstenbrood eten. Dat het frietzeggers zijn. Of dat er veel meer Guus Meeuwis gedraaid wordt dan elders. Zou DAT er dan allemaal niks mee te maken kunnen hebben? Je weet het niet, als je het niet onderzoekt - en zeker niet als je maar op één factor biast.

Eerder deze maand beweerde een hoogleraar veterinaire epidemologie overigens nog het tegenovergestelde. Maar ja, die heeft misschien wel een leerstoel die betaald wordt door de boerenlobby, dus wat je moet geloven weet je sowieso niet meer. Wat we ons wel afvragen: als intensieve veehouderij corona "harder toe laat slaan" dan in gebieden zonder megastallen, verklaar ons dan eens hoe Wuhan en andere Chinese miljoenensteden, of productiestad Bergamo (nul veeteelt), of de menselijke veestapelstad New York net zo hard, zo niet harder getroffen zijn dan Oost-Brabant en Noord-Limburg? Nope: zolang er geen bewijs is bij de stellige headlinestelling, smaakt dit allemaal naar politiek opportunisme van veestapelhalveerders, stikstofbestrijders en cynische coalitiepolitici die de coronacrisis per se aan hun klimaatagenda willen koppelen. Hedenmorgen op uw deurmat gepropageerd door kranten van een concern dat deels afhankelijk is van subsidies uit Brussel. Zin in bacon nu.

Reaguursels

Inloggen

ook staat in de krant vermeld dat corona verergert door fijnstof
drinken die dieren te weinig??
Ook op goeree-overflakkee veel corona,
daar wordt ook net als braband en limburg veel aan kerkbezoek gedaan,

klimaat-chantage | 02-05-20 | 00:35

Het bericht dat je wist dat het zou komen.
Ziek wordt je van dat D66 en Groen links gelul.

SpicyMchaggis | 01-05-20 | 16:27

Wat wel echt een feit is, maar waar iedereen bij weg kijkt, is dat mensen met een kleine schoenmaat veel minder verdienen dan mensen met een grote schoenmaat.

Blauwpetje | 01-05-20 | 16:00

Nooit geweten dat Wuhan en Noord Italië voornamelijk bestond uit intensieve veehouderij

HipsterBrood | 01-05-20 | 14:23 | 1

En in New York is het ook bij de beesten af. Die Schouten wordt met de dag gekker. Correctie: met het uur.

Mart6037 | 01-05-20 | 15:05

Wat is het infectie-risicoverschil tussen binnen en in de buitenlucht? Wat is de invloed van goede ventilatie in tehuizen? Lijkt me nuttiger om uit te zoeken door het RIVM. Nee ze moeten met dit soort onzin komen en met een staats appje. Vooral geen praktische oplossingen zoeken, want stel je voor dat het probleem snel voorbij is, dat is ook weer niet de bedoeling.

Mijn klomp breekt | 01-05-20 | 13:06 | 1

Politieke agenda en uiteraard springen onderzoekers gelijk op de kar, want volop financiering.

5611 | 01-05-20 | 17:46

De intensieve veehouderij in Madrid, Barcelona, New York en Bergamo is mij ook altijd een doorn in het oog geweest

menschdurfteleven | 01-05-20 | 13:00 | 2

Vergeet Iran niet, hele land staat vol met veehouderij

Gaat het niet dan? | 01-05-20 | 13:23

@Gaat het niet dan? | 01-05-20 | 13:23: Wel een delicatesse, die Iraanse karbo's en hammen

menschdurfteleven | 01-05-20 | 14:45

Ha kijk, Het Parool brengt het ook in een vette kop als een voldongen feit. Veeteelt de schuldige. Net als bij de Q-koorts. En dan helemaal onderaan in het artikel dat de minister alleen maar een opdracht tot onderzoek heeft gegeven. Misselijk.

Piet Karbiet | 01-05-20 | 12:33

Veel mensen kennen het verschil niet tussen correlatie en oorzakelijke verbanden.

Weerduivel | 01-05-20 | 12:07 | 3

Niemand bij de media en bn’ers, zeker.

Tarvo | 01-05-20 | 12:24

Als er meer ijsjes verkocht worden stijgt het aantal verdrinkingen.
Beide houden verband met het mooie weer, maar het aantal verdrinkingen wordt niet daar het aantal verkochte ijsjes veroorzaakt. #causaliteit

Osdorpertje | 01-05-20 | 12:30

Tsja.. slechte longen zijn een goed doel voor virale virussen. Net als een open wond voor vleesetende bacteriën of overmatig gebruik van suikers voor schimmels.
In de randstad is het ook lekker met al die uitlaatgassen en industrie. Is er ook al een link gelegd met biomassacentrales?

boerk | 01-05-20 | 12:57

@boerk | 01-05-20 | 12:57: Helaas zijn overige luchtvervuilde gebieden niet overmatig getroffen door Corona, weer een mooie theorie die laf onderuit wordt gehaald door brute feiten. Vandaar dat gender en identiteit 'studies' zich baseren op 'lived experience' een soort anekdotische dagboek aantekeningen.

bijna_raak | 01-05-20 | 15:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Las het vanmorgen in de regionale krant van deze persgroep. Zinsnede: "Hoe een eventueel verband tussen vee, luchtvervuiling en coronabesmetting precies loopt, is NOG niet duidelijk. duidelijk." Dat ene woordje NOG geeft precies aan hoe men denkt. Weet niet of de journalist of de wetenschapper dit zo geformuleerd heeft, maar voor vele lezers is dat genoeg. Zo van, er is een verband, alleen nog even wetenschappelijk aantonen. Beter was geweest: "Of er een verband is tussen ........., is niet duidelijk maar wordt onderzocht." Dat is objectieve verslaggeving en niet suggestief.

Sunir | 01-05-20 | 11:49 | 3

Vooral het gebruik van 'eventueel' en 'nog' in één zin geeft te denken. Met dat 'eventueel' wordt in alle duidelijkheid gesteld dat de verbanden weliswaar worden vermoed maar nog niet zijn aangetoond. Dan is het heel raar om in dezelfde zin het al te gaan hebben over de vraag hoe die verbanden verklaard moeten worden.

Schoorsteenveger | 01-05-20 | 13:48

Objectieve verslaggeving is zoooo achterhaald. De juiste mening moet geventileerd worden en de foute afgefakkeld.

bijna_raak | 01-05-20 | 15:37

we moeten aan de mondkapjes en snel. Was zo-even in de buurtsuper, het raakt weer out of control. Waarom niet het succes van Korea, Japan, Duitsland volgen? Laat de Duitse RIVM maar hier de regie overnemen, na 5 mei dan.

Schilder58 | 01-05-20 | 11:39 | 2

Buurtsuper in welk dorp?

djmarco2 | 01-05-20 | 11:55

@dj2 je hebt in één keer de essentie te pakken.

Schilder58 | 01-05-20 | 12:07

Je bent een rund als je met Corona stunt!

Zeiss | 01-05-20 | 11:33

Grauw weer, werk en een dagelijks ommetje. Het is dat ik veel hobbies heb, anders zou ik allang doorgedraaid zijn.

Pluisbaard | 01-05-20 | 11:21

Stoppen met het registreren van de woonplaats van de corona-besmettingen - > probleem opgelost.

Wim_Kut | 01-05-20 | 11:08 | 2

Beetje een kut oplossing Wim.

Pluisbaard | 01-05-20 | 11:19

Er speelt iets veel groter, ze verzwijgen iets, de hele wereld op slot voor een virus. Hypothese van Sven Hulleman is niet zo’n rare.

Rallywally | 01-05-20 | 11:07 | 5

@luto333 | 01-05-20 | 11:18: Wetenschap is allemaal leuk en aardig, maar bijster onnuttig als het om risico’s gaat. Dan lees je bijvoorbeeld beter Taleb.
Als je aan de rand van de afgrond staat spring je er ook niet in onder het mom van “er is geen wetenschappelijk onderzoek dat dit een slecht idee is”.

Wilhelm Tell | 01-05-20 | 11:50

@Wilhelm Tell | 01-05-20 | 11:50: Laat Taleb je maar niet horen dat je hem niet wetenschappelijk vind.

bijna_raak | 01-05-20 | 15:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Interessant , “Onno van Schayck” hoogleraar preventieve geneeskunde.
Ja ha mensen , niet zomaar een leraar maar een HOOG leraar en niet zomaar geneeskunde ,neehee, PREVENTIEVE geneeskunde.

Kent u allen Onno de Preventieveling nog …nee? ,
U weet wel ,dat was diegene die zich , met gevaar voor eigen leven , had vast geketend op het asfalt om de carnaval praalwagens tegen te houden en luid schreewde; Stop de samenscholing het is van levensbelang!
De gene die eigenhandig de ingang van de plaatselijke dancing de “meutekneuters “heeft gebarricadeerd om een Covid-19 brandhaard tegen te gaan.

Onno de Preventieveling de schrik van de zuiderlijke carnavals provincies.
Ik vind dat hij een medaille heeft verdiend met daar op een narrenkap afgebeeld.
Allaaf!

Nou Onno van Schayck gefeliciteerd , U krijgt niet alleen een mooie vet lederen medaille maar u wordt ook nog toegevoegd aan het “ Hall of Fame “ lijstje. Educated Idiots.

Datgingniegoed | 01-05-20 | 11:01

De meeste overheden zijn stiekem natuurlijk stinkend jaloers op de Chinese overheid en hebben met Corona het ideale middel in handen om soortgelijke maatregelen in te voeren.

Dutch_Holland | 01-05-20 | 10:56

De beste manier om van het virus af te komen is door immuniteit op te bouwen. Je isoleert zieke en kwetsbare ouderen en de rest kan immuniteit opbouwen. Dan duurt de epedemie korter en kunnen we de schade misschien nog herstellen. De machthebbers (regeringen en bestuurders) weten dit ook. Ik krijg sterk de neiging om te denken dat er een onderliggende politieke agenda wordt uitgevoerd onder dekmantel van Corona.
Een bevolking die haar vrijheid inlevert voor gezondheid zal zowel vrijheid als gezondheid verliezen. Naar mijn mening is vrijheid een absolute voorwaarde om gezond te kunnen leven.

luto333 | 01-05-20 | 10:50 | 4

@ruudvangeelen | 01-05-20 | 10:55: Nee Jaap en Mark zijn lockers en dat ben ik niet. Die anderhalvemeter is onzin.

Hoezo gepaard met veel meer slachtoffers ? Kijk naar landen in Europa. Maatregelen tegen het virus lopen allemaal uiteen. Maar qua resultaat niet echt een verschil. Vegelijk Nederland met Belgie. In Belgie veel strenger, maar niet echt veel verschil.

luto333 | 01-05-20 | 11:01

Bij griep is dat waar.
Het Coronavirus is geen griep. De positieve onderzoeksresultaten beperken zich tot een paar makaken (n=6, populatie <> mens). Het is nog niet bekend of antistoffen in mensen bescherming bieden, hoeveel je ervan moet hebben en hoelang de bescherming duurt. Gokken op groepsimmuniteit is een educated guess, niet meer.

Joris Beltsin | 01-05-20 | 11:47

Ik wens je veel plezier met immuniteit opbouwen tegen HIV.

Wilhelm Tell | 01-05-20 | 11:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoop niet dat er een verband is met luchtvervuilling en corona dan is heel nederland op gegeven . Leve de economie

Banenenrepubliek | 01-05-20 | 10:47

Ik heb door teveel hoesten ook een verdacht corona te hebben, wat vermoedelijk terug te voeren is op een treinreis met 20 runderen in de coupe.

jan huppeldepup | 01-05-20 | 10:41

De sterfgevallen van de laatste 2 weken komen grotendeels uit 010 en 020. Daar zitten wel veel geitenneukers.

varkensboer | 01-05-20 | 10:40 | 2

u heeft een punt

ruudvangeelen | 01-05-20 | 10:55

U bent natuurlijk niet objectief als varkensboer zijnde.

Pluisbaard | 01-05-20 | 11:23

1. Een ziek land waar manipulatie de democratie heeft vervangen.

Het klimaatcomplot is onderdeel van de SCHAAMTECULTUUR en dat wil ik graag nader toelichten. Het kan alleen begrepen worden in een grotere context en niet iedereen zal deze lange tekst willen lezen… Maar voor de diehards…

Het draait allemaal om wegkijkgedrag maar ook politieke correctheid en schaamtecultuur. Die laatste twee zijn de pilaren van de linkse kerk. Ze zijn het gevolg van manipulatie van het denken om het linkse gedachtegoed langdurig de boventoon te laten voeren. Alles wordt aangegrepen om de blanke Nederlander een slecht gevoel over zichzelf te geven. Het gevaar vandaag de dag zijn de nazi’s die in Duitsland, waar anders, weer in opkomst zijn. Je zou ook kunnen vragen: ‘Hoe gevaarlijk is de opgedrongen multiculturele samenleving met in haar kielzog aanslagen, moorden, verkrachtingen en criminaliteit?’ De politie in Nederland is ook racistisch en te weinig inclusief. Ze zijn moslimfoob. Geen woord over de redenen waarom de moslims steeds minder populair zijn onder bijvoorbeeld moeders en hun kinderen in zwembaden. Om dit aansturen van hoe we moeten denken gestalte te kunnen geven, wordt elk artikel gebruikt. Zo ook een topic over de politie op GeenStijl op 13 juli 2019.
In 2019 berichtte GeenStijl ook al over ja- en nee-knikkers in de NPO studio om kijkers te sturen in hun denken. Zodra linkse stokpaardjes werden aangeroerd, werd er uitbundig ja-geknikt: het standpunt was juist en een kijker diende dat te beseffen. Deze vorm van manipulatie komt uit de psychologie waar werd vastgesteld dat als iemand begint met krabben, anderen dat gedrag gaan volgen. Ook met geeuwen is iets dergelijks aan de hand, al geeuwen mensen vooral dan wanneer hen sympathieke mensen beginnen met geeuwen.

In Zweden hebben de socialisten al vele tientallen jaren de macht. Zweden is daarom ook het eerste land waar het politiek correcte denken is ingevoerd en de mensen gebukt gaan onder schaamte. Het middel om het zover te laten komen was en is manipulatie.
Het politieke brainwashen gebeurt heel subtiel. Met voorbeelden zal ik dit aantonen.
Omdat iedereen walgt van de gruwelen van IS, peinsde er nauwelijks iemand over om IS aanhangers weer toe te laten in Nederland. Langzaamaan kwamen de uitzonderingen. Allereerst kinderen. Dat de kinderen waar het om gaat gehersenspoeld zijn en eenmaal volwassen, voor enorme risico’s gaan zorgen, werd uit de berichtgeving weg gefilterd. Zachte heelmeesters in de VN en psychologen in Nederland vinden het inhumaan om kinderen en vrouwen achter te laten in Syrië en Irak. Door beelden te tonen van zieke en in armoede levende kinderen, worden de westerse zielen week gemaakt. IS wordt als slachtoffer getoond. Beelden van kinderen die mensen onthoofden, een wijsvinger in de lucht steken en met geweren rondlopen worden uiteraard niet getoond. Dat het werkt is duidelijk: inmiddels wordt er al een opvangcentrum voor IS kinderen ingericht.

Onderdeel van het brainwashen is de reeds genoemde en in heel Europa sterk opkomende schaamtecultuur. Je bent gewoon niet goed bezig als je je niet schaamt. Je behoort je te schamen over het slavernijverleden, ook al is dat honderden jaren geleden. Als je blank bent, heb je gewoon automatisch een slavernijverleden en dat dwingt schaamte af. Racisme/fascisme en discriminatie kunnen we alleen uitbannen door juichend in te stemmen met massa-immigratie. Als je inwoner bent van een rijk land, heb je EEN GROTE ECOLOGISCHE FOOTPRINT. Ook dat moet je tot schaamte dwingen. Zeker als je ook nog auto rijdt en al helemaal als je wel eens in een vliegtuig stapt. Je kunt dit oplossen door met de trein te gaan of een elektrische auto te kopen. Natuurlijk moet je van het gas af, een warmtepomp aanschaffen, zonnecellen op je dak plaatsen, stoppen met vlees eten en moet je doneren aan Greenpeace. Er zijn zelfs praatgroepen waarin je je schaamtegevoelens kunt uitspreken tussen lotgenoten. Schaamte ook over je volle vuilnisbak en als je kinderen neemt in een overvolle wereld. Het is beter om mensen uit andere, armere landen hierheen te laten komen dan dat wij ons ook nog eens voortplanten! Als je dat snapt, snap je ook waarom het zo verstandig is om IS aanhangers hierheen te halen EN DE BOERENBEDRIJVEN OM ZEEP TE HELPEN!

We behoren schaamte te voelen als anderen zich misdragen. Maar anders dan je wellicht denkt: zwembadterreur wordt veroorzaakt door meisjes in bikini. Niet door testosteronbommen zonder opvoeding en zonder respect voor vrouwen. Als blanke Nederlander behoor je inmiddels te weten dat de nieuwe Nederlanders een geheel eigen cultuur meebrengen die wij behoren te respecteren, anders ben je geen goede gastvrouw/gastheer. Aanpassen dus. In Noorwegen is er zelfs een minister die dit tot in het extreme doorvoert: hij zei dat we extra goed en aardig moesten zijn ten opzichte van moslims omdat er ooit een dag zou aanbreken waarop ze in de meerderheid zouden zijn. Hij hoopte dat ze onze goedheid zouden beantwoorden met de wederdienst geaccepteerd te worden, hoewel we dan tot een minderheidsgroepering behoren die zich van de islam moet bekeren of vertrekken.
Hier klinkt luider dan ooit de roep van ‘weg met ons en weg met onze cultuur.’
Het vreemde van de schaamtecultuur is dat alleen blanke westerlingen uit rijke landen die schaamte moeten voelen. Immigranten die zich schuldig maken aan terreur, verkrachting, diefstal of geweld zijn altijd vooral zelf ook slachtoffer. Het echte slachtoffer wordt ontmoedigd aangifte te doen omdat het de bevolkingsgroep waartoe de dader behoort, in kwaad daglicht stelt. Daarom wordt etniciteit ook zo min mogelijk vermeld, tenzij het om een blanke westerling gaat. Die kan dan meteen gebruikt worden om aan te tonen dat criminaliteit geen monopolie van immigranten is, hoewel de moeilijk te verkrijgen misdaadcijfers aantonen dat de criminaliteit onder migranten honderden keren groter is dan die onder de autochtone bevolking.

De schaamtecultuur zet minister Slob ertoe aan een radicaal-islamitische school waar de corruptie welig tiert, niet te sluiten. Voor de schone schijn wordt wel gevraagd aan het bestuur om af te treden. Het nieuwe bestuur zal zeker geleerd hebben van de fouten en zal voorkomen dat er in de toekomst ooit nog hen onwelgevallig nieuws naar buiten komt.
Aan het gezicht van Slob zie je dat hij weet dat hij zo slap is als een vaatdoek en er niets zal veranderen maar hij kan zich behoeder van de islam noemen en dat betekent dat hij ondanks alles, toch aan de goede kant staat.

Dat kun je niet zeggen van Baudet en Wilders. Samen vertegenwoordigen ze zo’n 20 tot 25% van de kiezers maar behalve in Limburg, besturen ze nergens mee. 0 ministers, 0 Commissarissen van de Koning, 0 burgemeesters of wethouders. Nederlanders moeten zich schamen om op deze partijen te stemmen. Dat is voortdurend de boodschap. Wilders wordt zelfs politiek vervolgd. Voor Baudet is er straks een nieuwe aanpak bedacht. Het ontkennen van de klimaatverandering door toedoen van de mensen wordt als fakenews-verspreiding gezien en er zijn stemmen opgegaan bij GroenLinks om dat strafbaar te maken. Naast Wilders kan Baudet straks ook een goede advocaat gaan zoeken. Nee, niet Hiddema. Die wordt ook aangeklaagd.

Angélica de Sancé | 01-05-20 | 10:40 | 5

@Jan Passant mk2 | 01-05-20 | 11:18:
Da's nog iets wat de socialisten hebben veranderd aan de Christelijke doctrine. Als een "dader" in de ogen van de socialist iets fout doet, dan is dat omdat hij intrinsiek fout is, omdat hij een verdorven mens is, iemand die er niet zou moeten zijn, maar als een "slachtoffer" iets fout doet, dan is dat omdat hij verleid of misleid is, want een slachtoffer is bij definitie een goed mens dat enkel iets verkeerds doet als hem een "vals bewustzijn' wordt aangemeten of opgelegd. Die tweedeling werkt in alles door, vreet zich een weg door alle samenlevingen. Bijvoorbeeld, als Trum iets fout doet, dan is het omdat hij gewoon een fout mens is, maar alles wat Obama fout heeft gedaan dient aan externe factoren geweten te worden, want Obama is een goed mens.
Het is een verkrachting van de Christelijke moraal die tenminste nog zei dat we geen van allen deugen.

Schoorsteenveger | 01-05-20 | 12:16

Zou dit niet zo kunnen opschrijven. Maar wat ben ik blij bij die groep te horen die doorziet.

CalamityJane | 01-05-20 | 14:19

@Jan Passant mk2 | 01-05-20 | 11:18: En de moordenaar krijgt nog vakantiegeld (onkostenvergoeding) mee ook nog

SpicyMchaggis | 01-05-20 | 16:36
▼ 2 antwoorden verborgen

2. GroenLinks, de SP en de PvdA zijn de Nederlandse weduwen van het communisme. De communistische bloedgroep van GroenLinks en de SP heeft de onderdrukking door Stalin en Mao en hun opvolgers van de bevolkingen van de Sowjet Unie, Oost Europa en China altijd toegejuicht, inclusief het bestaan van concentratiekampen. GroenLinks, de SP en de PvdA zijn de drijvende krachten achter de schaamtecultuur, het weg-met-ons-denken en het manipuleren. Dat breekt de democratie af. Daarom willen ze ook KEILUIDE GEBEDSOPROEPEN VANUIT MOSKEEËN faciliteren! (Zie het artikel hierboven)
Nog meer politieke willekeur om het linkse stempel door de strot te duwen: Alleen omdat FvD de grootste fractie in de Eerste Kamer was en daarom de voorzitter zou mogen leveren, is die regel afgeschaft. Met de grootste moeite zijn er colleges gevormd in provincies en gemeentes om FvD buitenspel te zetten, de mensen die niet automatisch mee krabben, mee geeuwen en mee knikken.
De schaamtecultuur maakt Nederland ziek. We durven niet meer op te treden tegen zwembadterreur, tüttüttürken, demonstraties tegen Israël en joden terwijl er opgeroepen wordt om joden te vergassen. We leggen straffen op waar criminelen om moeten lachen en dat heeft een aanzuigende werking op tuig uit Noord Afrika, het Midden Oosten en Oost Europese landen, waaronder Albanië. Nederland is een van de grootste drugsexporteurs ter wereld en staat bovenaan in de productie van kinderporno. Nu ik dit schrijf, voel ik ineens een enorme schaamte opkomen…

Angélica de Sancé | 01-05-20 | 10:40 | 2

Een heel verhaal met een kern van waarheid. Zo kijk ik altijd naar foto's in de krant waar Baudet of Wilders expres slecht of misvormt afgebeeld worden. Ook bij de vluchtelingen zie ik nooit de 99,9% jonge mannen maar net die ene 0,1% vrouw met kind, liefst nog huilend. Ze denken we merken het niet dus wel!

jan huppeldepup | 01-05-20 | 10:48

@Angélica de Sancé | 01-05-20 | 10:40:
Ja, dat was een topic op zichzelf. Beter geschreven dan het clickbait dat vaak bovenaan staat. Een enorme inconvenient truth.
Ik schaam mij ook dat wij deze nieuwe vorm van fascisme gewoon weer laten opkomen, alleen maar omdat wij de snor niet herkennen. En dan heb ik het niet eens over de islam.

Jan Passant mk2 | 01-05-20 | 11:07

.. Corona is een op maat gemaakt virus uit een laboratorium. Dat lijkt steeds meer duidelijk te worden.

Dat virus kan alleen bestreden worden door alle agendapunten van globalisten, klimaatapen, dierenactivisten en ander links gespuis in te willigen. Is het uitroepen van de sharia straks ook een voorwaarde voor "veilig" voor de Nederlandse gezondheidszorg? Of maak ik nu slapende honden wakker?

Varkensstallen zijn naast carnaval dus de grote boosdoener in Brabant. Natuurlijk.

Jan Passant mk2 | 01-05-20 | 10:40 | 3

Ik was mijn christenh*nden in onschuld.

cat22 | 01-05-20 | 10:47

Ja de linkse parteien moeten ontzettend opassen voor corona want daar lopen de meeste runderen rond.

jan huppeldepup | 01-05-20 | 10:53

Die varkensstallen moeten natuurlijk sowieso weg maar als ze gelijk dat carnaval op kunnen ruimen dan is dat meegenomen. Toch niet meer van deze tijd, niet divers, niet inclusief en dan die optochten, vaak zitten er niet politiek correcte wagens ertussen. Weg ermee, er is vast nog wel een leuk Islamfeest zo 'n februari.

5611 | 01-05-20 | 22:01

Inderdaad dat New York zo zwaar is getroffen door Corona heeft alles te maken met de enorme veestapel in die stad. Kent u de serie Rawhide? Die is in New York City opgenomen. Ik zie ze nog lopen door Wall Street en op Madison Square. Beelden die ik nooit zal vergeten.

Broadsquire | 01-05-20 | 10:38 | 4

@Broadsquire | 01-05-20 | 10:38:
Daar zeg je zoiets! Het stadsbestuur van New York is inderdaad een varkensstal van corruptie. Zelfs de burgemeester is er een zwijn van een kerel.

Jan Passant mk2 | 01-05-20 | 10:57

En dan die McCloud op zijn paard door Manhattan. Geen zuivere koffie, wat ik je brom!

5611 | 01-05-20 | 22:17
▼ 1 antwoord verborgen

In de zomer verdrinken mensen.
In de zomer wordt veel ijs verkocht.
Gauw ijs verbieden.
Doet U mij nog maar een onderzoek.

Guusje Nadorst | 01-05-20 | 10:35 | 1

Snel terug naar Dinand jij.

Pluisbaard | 01-05-20 | 11:22

Ignas van Bebber, oncologisch chirurg van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch, zegt in Trouw:
“In Tilburg en Breda hebben de mensen net zo hard carnaval gevierd. Toch zijn daar relatief minder mensen overleden, want de lucht is er minder vervuild.”
Typisch staaltje van conclusies trekken vóórdat de feiten op tafel liggen.
Je kunt mutatis mutandis álles invullen na dat "want".
“In Tilburg en Breda hebben de mensen net zo hard carnaval gevierd. Toch zijn daar relatief minder mensen overleden, want....
• ... in Tilburg en Breda wordt een ander Brabants dialect gesproken."
• ... in Tilburg en Breda staat een ander soort lantaarnpalen."
• ... in Tilburg en Breda staan minder/meer zendmasten."

Schoorsteenveger | 01-05-20 | 10:34 | 2

In Tilburg en Breda hebben ze al 5G

Guusje Nadorst | 01-05-20 | 10:36

Tsja, je kunt ook een klein beetje nadenken en dan voorzichtig opperen dat luchtvervuiling best wel eens invloed kan hebben op een ziekte die met name de longen aantast. Om dat vervolgens te gaan onderzoeken zou ook niet heel verkeerd zijn. Maar laat ze vooral eerst tijd en geld steken in jouw hypothese van de lantaarnpalen, die klinkt inderdaad wel een stuk aannemelijker.

RideFreeOrDie | 01-05-20 | 11:21

Die gasten denken dat onze boeren overbodig zijn omdat het eten toch uit de supermarkt komt.

bimbam | 01-05-20 | 10:33

Volgens mij wordt die hele corona zooi gekoppeld aan het klimaat. We mogen niet meer autorijden (iedereen thuis online werken), we mogen niet meer reizen (vliegreizen worden onbetaalbaar), stikstof probleem wordt er doorheen gerommeld, openbaar vervoer alleen als je het nodig hebt, lekker shoppen, boodschappen doen en consumeren voor de lol wordt eruit geslagen etc etc.
Dit is nog maar het begin jongens. Wakker worden en laat je niet gek maken.

Natte Washand | 01-05-20 | 10:33

Hoe groot is de sterfte onder boeren ik vraag dit voor mijn buurman.

likdoorn | 01-05-20 | 10:33 | 3

Welke boeren?? Die zijn toch al allemaal gestorven.

jan huppeldepup | 01-05-20 | 11:07

Hangt ervan af of ze op city trip zijn geweest.

Binnenbaan | 01-05-20 | 12:31

Volgens D666 te weinig, er zijn er nog steeds over.

5611 | 01-05-20 | 22:20

Interessante kijk op de coronapolitiek:
Why lockdowns are the wrong policy - Swedish expert Prof. Johan Giesecke:

www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY

Citaat:
At least 50% of the population of both the UK and Sweden will be shown to have already had the disease when mass antibody testing becomes available

Kijkeensaan | 01-05-20 | 10:31 | 3

Dat blijkt voorlopig toch echt niet uit de bloedonderzoeken. Die blijven hangen rond 4% en dan is het nog steeds de vraag wat wat antistoffen voor de immuniteit betekenen.

Joris Beltsin | 01-05-20 | 10:34

@Joris Beltsin | 01-05-20 | 10:34:
Bloedbank onderzoek is niet representatief voor alle Nederlanders.
Ik twijfel aan die vier procent.
Want, als het virus zich zo agressief verspreidt, zou je verwachten dat inmiddels bijna iedereen besmet is, of is geweest.

Kijkeensaan | 01-05-20 | 11:12

@Kijkeensaan | 01-05-20 | 11:12:
Dat klopt, bloeddonoren zullen gemiddeld gezonder en jonger zijn en ook meer sociale contacten hebben. Ik zou dan juist denken dat je onder die specifieke doelgroep juist meer antistoffen aantreft dan bij de rest van de bevolking.

Joris Beltsin | 01-05-20 | 11:31

Schouten denkt kennelijk dat het RIVM op het moment niets beters te doen heeft. Trouwens al die studies spreken elkaar ook nog eens tegen. Wat wel bewezen is, is dat je buiten een veel kleinere kans op infectie hebt dan binnen. De infecties met carnaval hadden vooral binnen in feestzalen plaats. Wat mij betreft kunnen de terrassen vandaag weer open.

Mijn klomp breekt | 01-05-20 | 10:29 | 3

...'Wat wel bewezen is, is dat je buiten een veel kleinere kans op infectie hebt dan binnen'... Bron?

Zenzeo | 01-05-20 | 10:32

@Zenzeo | 01-05-20 | 10:32:
Maurice de Hond van de tweedekamerzetelpeilingen.
Bij infuenza en andere airbornevirussen is dat het geval, conclusie lijkt voor de hand te liggen.

Joris Beltsin | 01-05-20 | 10:36

@Zenzeo | 01-05-20 | 10:32: Voldoende bronnen, zie internet, ook een kwestie van logica. Laat het RIVM dat een keertje uitzoeken, lijkt me erg nuttig.

Mijn klomp breekt | 01-05-20 | 12:56

nee het zal er niks mee te maken hebben dat Brabandt en Noord limburg midden in de mega vervuilende industriële driehoek randstad, Ruhr gebied en antwerpen/brussel in ligt

Captain_Dipshit | 01-05-20 | 10:26

1,5 meter maatschappij is typisch zo'n door ambtenaren gestimuleerde wetenschappelijke maatregel. We moeten iets doen. HELP.
Als dit virus via druppeltjes of aerosolen overgaat van mens tot mens dan kan ik perfect naast iemand zitten als we elkaar de bek maar niet volblaffen.
Gebruik toch je eigen gezonde verstand ipv die adviezen van duur betaalde buikspreekpoppen.

Betterworld | 01-05-20 | 10:23
-weggejorist-
Wedergeboren | 01-05-20 | 10:22

Kan iemand mij uitleggen wat de overheid met die 92 miljard steun precies gedaan heeft en waarom nog steeds de economische ellende niet te overzien is? Met zoveel geld kun je makkelijk álle salarissen in het bedrijfsleven 4 maanden lang betalen. (De ambtenaren heb je al betaald). Waar is dat geld in Godsnaam heen gegaan? Dit lijkt de grootste bankroof van Nederland in de historie en niemand zegt er wat van.

van heinde en verre | 01-05-20 | 10:20

De koeien moeten en zullen weg. Knettergek deze overheid.

Muuke | 01-05-20 | 10:14 | 1

De varkens gaat het om. Koeien zijn halal.

RideFreeOrDie | 01-05-20 | 11:24

Klopt. Zo is er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat social-distancing werkt. Laat staan dat we weten welke componenten van social-distancing en in welk stadium van het virus ze werken. Oh wacht, we zien toch flatten de curve? Nou, dat zouden heel goed andere factoren kunnen zijn die dat bewerkstelligen of misschien was niets doen ook wel prima. Daarbij komt er steeds meer bewijs dat de piek al was bereikt nadat de lockdowns werden ingevoerd. Zeker met inachtneming dat iemand die geinfecteerd wordt, pas een week later ziek wordt en dan nog een paar dagen later hulp zoekt.

azijnseikerT | 01-05-20 | 10:11 | 4

Het lijkt erop dat het stoppen van massabijeenkomsten al voldoende effect sorteren. In Duitsland was een afname van R0 vóór de lockdown en sindsdien niet meer.

Joris Beltsin | 01-05-20 | 10:31

...'steeds meer bewijs dat de piek al was bereikt nadat de lockdowns werden ingevoerd'... Bron?

Zenzeo | 01-05-20 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, en in Groningen is er blijkbaar geen intensieve veeteelt.

Piet Karbiet | 01-05-20 | 10:03 | 2

Nee, ik denk het ook niet. Tenminste niet zo grootschalig als in Brabant. Én Groningen is minder dicht bevolkt natuurlijk.

Zenzeo | 01-05-20 | 10:30

@Zenzeo | 01-05-20 | 10:30: Niet in Groningen, maar wel in de Gelderse Vallei en op de oostelijke zandgronden.

5611 | 01-05-20 | 22:24

Er rijden veel varkensboeren op Kawasaki motoren

priwax | 01-05-20 | 10:02

Zou Carona Schouten een pruik op hebben? Dat bekje is toch van Claudia de Breij.
Gisteren geweldige aflevering van Black Mirror geNetflixed. Seizoen 1 aflevering 2. De Prime minister moet onder dwang een varken live op TV neuken anders wordt prinses vermoord. Hahaha hoe verzin je het.

Betterworld | 01-05-20 | 10:02

Het nos journaal is echt schandalig fake news en het wordt steeds extremer. Tijd voor een cordon sanitair om die hilversumse zwijnenstal.

Tarvo | 01-05-20 | 10:01 | 3

Kijkt u dan nog?

Mr.Crowley | 01-05-20 | 10:04

@Mr.Crowley | 01-05-20 | 10:04:
Heel veel mensen helaas wel. Erg veel mensen. En helaas niet alleen 55+ maar ook 20ers en 30ers nemen alles aan van de NPO.

Graaf_van_Hogendorp | 01-05-20 | 10:05

Ik merk om me heen steeds meer mensen het door krijgen die voorheen daar lacherig over deden. Misschien is dat wel het enige goede aan het Corona-virus.

azijnseikerT | 01-05-20 | 10:12

OT: Over een uur de eerste vrije training van de Grand Prix van Nederland.

Guusje Nadorst | 01-05-20 | 10:01

Ik volg het nieuws normaal gesproken voornamelijk via buitenlandse zenders. In verband met de Corona luister, kijk en lees ik nu ook wat Nederlands nieuws. Als ik dat naast elkaar leg dan kom ik tot de conclusie dat er smerige spelletjes gespeeld worden door de media hier. Allemaal berichten over resultaten van onderzoeken in Nederland met ontdekkingen over Corona die al lang bekend waren. Het lijkt erop dat ze daarmee late en tekortschietende maatregelen van het RIVM een reden willen geven. Het is niet alleen dat alle kritiek is verstomd, er wordt actief meegespeeld met het spelletje en mensen met terechte vragen worden aangepakt.

down | 01-05-20 | 09:59 | 1

Hear hear.

Muuke | 01-05-20 | 10:15

Stuk gisteren gelezen in Trouw.
Mijn conclusie was dat spaghetti en Milka chocolade ook een groot risico zijn.
Gezien het grote aantal doden in Italië en Oostenrijk.
Paella is ook al geen aanrader.
Dit is dus wat ik bedoel en gisteren ook al zei.
Ik word schijtziek van al dat gelink van Corona aan weet ik allemaal wat.

Ruimedenker | 01-05-20 | 09:58 | 1

Spijker kop.

Muuke | 01-05-20 | 10:16

Nogal vanuit de heup geschoten door GS. Het artikel is wel wat genuanceerder en legt bijvoorbeeld al uit dat Carnaval net zo goed in West-Brabant wordt gevierd maar de infecties daar niettemin lager zijn dan Zuidoost-Brabant. De tegenovergestelde opinie van de hoogleraar epidemiologie beperkt zich tot transmissie tussen mensen en dieren (dat is inderdaad niet aannemelijk) maar bij de verspreiding van een airborne virus speelt de lucht zelf ook een rol, of de mate waarin de longen van de bewoners al aangetast zijn. Het zou zomaar kunnen en het is belangrijk genoeg om dit onderzoek grondig uit te voeren en dus niet aan het RIVM toe te vertrouwen.

Joris Beltsin | 01-05-20 | 09:57 | 4

Inderdaad, het zou zomaar kunnen, zomaar. Alles kan zomaar het geval zijn. Wie weet komt er zo dadelijk zomaar een kabouter uit het Brabantse bos wandelen, met een zwanger elfje aan zijn zij, scheert er zomaar een UFO over het Brabantse landschap, loopt er zomaar een eenhoorn in een Brabantse wei en kan Guus Meeuwis zomaar zingen.

Schoorsteenveger | 01-05-20 | 10:07

ik zit 5 minuten te googelen en bekijk een kaartje. en heb al meer vragen en opmerkingen die heel die mumbo jumbo in de vuilnisbak gooien.

Er gaat wat meer onderzocht moeten worden als , ah hier vieren ze carnaval en daar zitten veel zwijntjes. Nee, hoe gaan de mensen in deze gemeentes met elkaar om, waar zijn ze geweest, wat voor werk doen ze daar, moeten ze grote en veel verplaatsingen doen, hoe is de luchtkwaliteit, hoe is het sociaal weefsel, wat voor verenigingen, demografische samenstelling, enz... enz... enz.. Dat zijn stapels vol data. en als je daar dan een paar slimme algorytmes op los laat, dan ga je misschien een oorzakelijk verband , voor de verspreiding vinden.

Lt-Kol Kilgore | 01-05-20 | 10:15

@Lt-Kol Kilgore | 01-05-20 | 10:15:
Tegen de tijd dat een grondig onderzoek betrouwbare resultaten op kan leveren is Coronabestrijding niet eens meer relevant.

Joris Beltsin | 01-05-20 | 10:25
▼ 1 antwoord verborgen

www.1limburg.nl/ggd-als-bijeenkomst-h...
Volgens de GGD is de oorzaak voor de vele aantallen corona-zieken in Noord Limburg een ALS-bijeenkomst geweest. Kessel sluit ook aan op Oost-Brabant.

Verder is het ontstellend dom hoe Nederland met zijn boeren omgaat en vijf miljard wil uittrekken voor stikstofmaatregelen. Hier en daar is er verschrikkelijke droogte of zijn er juist overstromingen. In veel landen ligt de agrarische productie stil en er zijn wereldwijd al grote tekorten. De wereldvoedselvoorraad is enorm gekrompen en juist de Nederlandse boer springt er torenhoog boven uit als het gaat om innovatie, kennis milieuvriendelijke productie, het hoogste rendement gelet op de investering en diervriendelijkheid. Nederland was de tweede exporteur van landbouwproducten ter wereld. Zeker nu de tekorten oplopen en er straks grote schaarste dreigt, is extra productie noodzakelijk. Wie kan dat beter doen dan juist de Nederlandse boer? Als het door andere landen moet worden gecompenseerd, waar het rendement veel lager is en tegelijkertijd meer CO2/NH3/NO3- wordt uitgestoten, heeft dat alleen maar negatieve effecten. Stikstof stopt niet bij de grens… Bovendien is 1/3 deel van de stikstofverbindingen die in Nederland terechtkomt en als schadelijk worden gezien voor de biodiversiteit, afkomstig uit Duitsland.

Als schaarste dreigt en de schappen in de winkels leeg blijven, komt onrust en volgen plunderingen/anarchie etc. De mensen die de Nederlandse boer belemmeren zijn werk te doen, zijn daar straks mede verantwoordelijk voor: Honger, ellende, vluchtelingen, milieuvervuiling. Typisch dat juist de linkse partijen dat niet begrijpen; zij zien de boer juist graag vertrekken en juichen bij zijn faillissement. Welk belang hebben zij bij honger, ellende, vluchtelingen en milieuvervuiling…? Jammer dat juist de minister die dit toch zou moeten inzien, zich voor het karretje laat spannen van de linkse -weg-met-ons-politici of is ze echt net zo dom als Klaver?

Angélica de Sancé | 01-05-20 | 09:55 | 4

Ach ja. In heilstaten als Roemenie, Sovjet Unie Polen etc. stond het proletariaat keurig in de rij voor de bakker en de slager, terwijl de apparatchiks besmuikt toekeken vanuit hun geblindeerde limo's onderweg naar hun datsja's. En wie wat van hun zei werd opgepakt door de stasi van dienst en in 'heropvoedingskampen' gestopt.

Naar die samenleving willen de (s)linksen dolgraag weer toe. Mij verbaasd me de woordjes van DDR666, Partij van de Armoe en Groen(s)Links al lang niet meer. Wat mij verbijsterd is dat zoveel tata's hun woordjes als zoete koek slikken en ervoor stemmen. Ongelooflijk hoe dom en kortzichtig kun je zijn.

Graaf_van_Hogendorp | 01-05-20 | 10:01

Zonder op een alu-hoedje drager te lijken, ik krijg steeds meer de indruk dat er een verborgen agenda is. Een weldenkend mens snapt dat wat ons kabinet roept, volstrekt tegen logica indruist. De mensen op de werkvloer (in de zorg, op het land) merken dat direct, gelukkig kunnen die tegenwoordig via internet oko hun kant van het verhaal kwijt.
Bizar.

EEnzame SchizofrEEN | 01-05-20 | 10:06

Graaf. Om te huilen zo erg!

CalamityJane | 01-05-20 | 10:19
▼ 1 antwoord verborgen

Niets dan goeds over van wiens hand men vreet. Us Franske heeft vast wat geld uit zijn potje beschikbaar gesteld.

Pummetje | 01-05-20 | 09:55

Q-koorts vonden ze geen enkel probleem, en dan zou Corona wèl een probleem zijn? Dit heeft waarschijnlijk inderdaad met de klimaat agenda te maken.

Peter_K | 01-05-20 | 09:55

Klimaat, stikstof en Pfas zouden sowieso de verkiezingen van volgend jaar domineren. Daar komt nu het leven na corona bij.
Bewezen of niet: partijen ter linkerzijde zullen vol op het orgel gaan en corona misbruiken voor hun hervormingsagenda.
Gegeven de coronapsychose waarin we nu verkeren, zijn hun kansen op succes zeker reëel.

Amsterdamsko | 01-05-20 | 09:48 | 1

Alles om maar op het pluche te blijven zitten en aan de touwtjes te kunnen blijven trekken.
Van de nood een deugd maken. Links lukt het telkens weer.

EEnzame SchizofrEEN | 01-05-20 | 09:51

Oh jee. Zit op dit moment op m'n "Koop een Koe. enel pakket te wachten. Het komt wel heel dichtbij nu.

TheGreatMachine | 01-05-20 | 09:46

Er komen ook grote enclaves van iets anders voor, vooral in Limburg, vreemd genoeg manifesteert zich dat ook op de belgische corona kaart.

Oh en wij zeggen al eens, er zitten meer varkens als mensen in West-Vlaanderen en wat blijkt op de belgische coronakaart wel, de hardst getroffen gemeente is daar een stad, en die scoort 5,... per 100 bewoners. Dat is Ieper een stad met vooral veel toerisme. tegenover 12 per 100 bewoner in Limburg waar een spikkel op de kaart als Alken tot 15 per 100 bewoners treft. Het enige wat ze daar doen is bier brouwen, fruitteelt en vlaaien bakken.

Overigens Carnaval Kapitel of the world Aalst doet het met net geen 4 / 100 inwoners nog best goed. Ze zuipen daar statistische gezien wel heel veel dus wie weet werkt pils ontsmettend.

Maar speciaal voor jullie heb ik ook dat onderzocht. In Ronse wordt statistisch gezien minstens evenveel gezopen (het heeft ooit de zuipershoofdstad van vlaanderen geweest.). en damn, daar zitten we met 6. /100 dus helaas drinken helpt niet. Cijfers uit de streek rond Bergen en Charleroi bevestigen dat overigens, daar wordt statisch gezien nog meer gezopen dan in Vlaanderen. Ook zitten daar meer Socialisten ... hmmm zou dat het misschien zijn ?

Lt-Kol Kilgore | 01-05-20 | 09:46 | 4

Misschien hebben ze in Ronse heel weinig mensen die een konijn/cavia stel als huisdier hebben. Dat gepiep schrikt virussen af, heb ik van een "viroloog" (daklozenkrantverkoper) gehoord...

Vuurwezel | 01-05-20 | 09:59

Welk merk bier drinken ze daar, dat moet toch wel een groot verschil maken.

jan huppeldepup | 01-05-20 | 11:25
▼ 1 antwoord verborgen

Het is met varkens hetzelfde als met schoonmakers in een bedrijf met teveel managers. Ze kosten 1% van de totale kostenpot. Moet er bezuinigd worden dan wordt de helft van de schoonmakers ontslagen. Die overblijven wordt geleerd het doekje vijf keer te vouwen. Overeenkomst met varkens die 1% fijnstof maar dat begreep u al. Toch?!

CalamityJane | 01-05-20 | 09:46

Nog zo'n truukje uit de communistische doos: zeg ook dat het onderzoek komt op vraag van de plaatselijke partijleiding. En verdomd:
"Minister Carola Schouten heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijke invloed van de veehouderij en luchtvervuiling op de impact die corona heeft op de gezondheid van mensen. Daarmee geeft ze gehoor aan de luide roep van lokale politici en burgemeesters. "

LucaBrasi | 01-05-20 | 09:46 | 1

Wat u doet, is ook een leuk truukje.

Papa Jones | 01-05-20 | 09:52

Heeft iemand al een verband gevonden tussen criminaliteit en bepaalde bevolkingsgroepen in de samenleving?

Mr.Crowley | 01-05-20 | 09:46 | 2

Dat onderzoek is naar communistische traditie stilgelegd aangezien de cijfers niet het gewenste resultaat geven. Er is echter een onderzoek ingesteld naar hoe we deze cijfers wel kunnen gebruiken. Alle enqueteurs zijn overigens netjes geliquideerd.

Lt-Kol Kilgore | 01-05-20 | 09:50

Het verschil is dat men in het ene geval niet en in het andere geval wel, een groep weg wil hebben.

Mr.Crowley | 01-05-20 | 09:51

Zo ken ik er nog wel eentje: het is de schuld van de ouderen. Overal waar ze wonen vallen veel coronadoden.

Of wacht, het is de schuld van de zachte g. Die maakt je longen kapot natuurlijk.

En als FvD al vóór de uitbraak in het provinciebestuur had gezeten hadden ook zij de schuld kunnen krijgen. Van dat getalm bij het CDA zullen ze achteraf wel balen in Den Haag.

Professor Superhirn | 01-05-20 | 09:45 | 1

Dat zou een zeer logische verklaring kunnen zijn. Vooral die dorpen zijn veel meer vergrijsd dan de steden. Het is dan logisch dat bij een zelfde besmettingsdruk er relatief meer mensen in het ziekenhuis belanden dan in een stad vol met studenten.

5611 | 01-05-20 | 22:33

In gebieden met (veel) intensieve veehouderij is de luchtkwaliteit slechter. Mensen hebben daar dus meer klachten van de luchtwegen, en zouden daardoor gevoeliger kunnen zijn voor het corona-virus. Lijkt mij plausibel.

Zenzeo | 01-05-20 | 09:43 | 7

@Zenzeo | 01-05-20 | 10:28: Zoals jij vermoedelijk wel weet: nope, intensieve veeteelt zie je vooral in oost-Brabant. Het is volkomen logisch dat we gaan onderzoeken of er een verband is tussen slechte luchtkwaliteit en coronaklachten. Sterker nog, het zou laakbaar zijn als het niet wordt onderzocht. Maar in de panelen zitten de oogkleppen op, het past niet in het straatje. Ik verbaas mij er in dit geval over dat het topic zelf ook die oogkleppen op heeft. Najah, ‘t zal iets met doelgroepschrijven te maken hebben.

beldewouten | 01-05-20 | 10:35

@beldewouten | 01-05-20 | 10:35: Er is op veel meer plaatsen intensieve veeteelt waar qua corona niets aan de hand is. Omgekeerd veel corona in Z-Limburg bij weinig veeteelt

5611 | 01-05-20 | 22:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit is een nieuwe uitbraak van het Diederik Stapel virus.

JanVergoor | 01-05-20 | 09:43

Ach, er is weer een sprookje in de wereld geholpen.
Gelovers zijn makkelijk gevonden.

Mr.Crowley | 01-05-20 | 09:42

Zit wat in. Varkens zijn de vleermuizen van het groot kapitaal. Wat moeten we in godsnaam met miljoenen van die beesten? Gaan allemaal naar China. Kan geen toeval zijn. Misschien hebben de boeren Covid wel geëxporteerd, met al die doorgefokte beesten.

Tishetnetnie | 01-05-20 | 09:40 | 1

Zeg dit maar niet waar Trump bij is. Voor je het weet sturen ze al die beademingsapparaten van Philips terug naar Brabant.

Professor Superhirn | 01-05-20 | 09:51

Schouten is protestant. Ze moet zich niet bemoeien met Roomsche gebieden. Eerst maar bekeren.

dathoujetoch | 01-05-20 | 09:39

We zijn allemaal varkens toch! Volgens de fanatiek aanhangers van het vredesgeloof heb ik begrepen.

CalamityJane | 01-05-20 | 09:38 | 2

Wij.

CalamityJane | 01-05-20 | 09:38

Spreek voor uzelf.

Guillermo | 01-05-20 | 09:45

Dit ondermijning van de wetenschap. RIVM heeft daar al een steentje aan bijgedragen, de stikstoflobby ook nog een paar bakstenen en dit 'onderzoek' maakt het af. Zonder aantoonbare oorzaak- en gevolg relatie is er niets, nada, noppes.

Laat een zoekalgoritme los op een dataset en het vindt talloze nietszeggende verbanden. Dat is data die tegelijk voorkomt en dat kan komen door het toeval of door een gemeenschappelijke andere verklarende factor die niet in de dataset zit, zoals in dit geval regio (dat weer gecorreleerd is aan carnaval). Het feit alleen al dat regio niet is meegenomen in het onderzoek betekent dat het 'onderzoek' nooit gericht is geweest op waarheidsvinding.

van heinde en verre | 01-05-20 | 09:36 | 3

Als je maar gericht genoeg gaat onderzoeken zul je altijd je vermoedens bevestigd zien. Zolang ze - naast halveren veestapel - niet pleiten voor halvering inwoners stedelijke gebieden en halvering industrie/Schiphol, zijn het pratende agenda's.

pielemuisje | 01-05-20 | 09:43

Een correlatie vinden, iedereen kan het. Of het klopt? Wat geeft het, de grafieken laten zien dat het met elkaar te maken heeft:
tylervigen.com/spurious-correlations

EEnzame SchizofrEEN | 01-05-20 | 10:01

@EEnzame SchizofrEEN | 01-05-20 | 10:01: die is leuk. Vooral de correlatie tussen het aantal zwembadverdrinkingen en het aantal films waarin Nicolas Cage meespeelt.

van heinde en verre | 01-05-20 | 12:25

Corona is via de skigebieden in Tirol en Noord-Italie naar nederland gekomen, en in Brabant heeft het zich via Carnaval verspreid.

zeeman73 | 01-05-20 | 09:35 | 3

Precies, dat is logica. In het noorden en oosten is ook veehouderij maar daar zien we veel minder coronagevallen.

StiekemeBunzing | 01-05-20 | 09:39

Het is met name erg in oostelijk Brabant. West brabant veel minder terwijl daar net zo veel wordt gecarnavald.

RideFreeOrDie | 01-05-20 | 09:40

Kijk welke busbedrijven / touroperators mensen hadden in de bewuste ski gebieden en inderdaad je zal de bronnen in die mate weten te vinden.

Dat verklaart waarom er in de ene gemeente, 2 tot 3 keer meer gevallen zijn dan in de andere. 1 familie of een halve bus die in Ischel zijn geweest. en bingo. Die gaan hun sociale leven verder zetten in stad X en hop je staat in de top van de besmettings top 10. Maar dat zou bewijzen dat de politiek gefaald heeft niet die ski gangers in quarantaine te plaatsen. Dus gaat men maar verhalen verzinnen.

Lt-Kol Kilgore | 01-05-20 | 09:57

Het is niet het vee. Het is de daarmee samenhangende hoeveelheid fijnstof.
Vee = fijnstof = Wuhan = Noord Italië = NYC?

RideFreeOrDie | 01-05-20 | 09:35 | 3

Staat de veehouderij bekend om hoge uitstoot van fijnstof?

Muxje | 01-05-20 | 09:37

@Muxje | 01-05-20 | 09:37: 'staat bekend' bij grote publiek wellicht niet maar grote(re) kuddes dieren produceren enorm veel fijnstof. Ga zelf eens langs bij een kippenboer of zelfs plaatselijke manege. Fijnzand van lopen over de stalvloer, fijngelopen voer/stro/hooi, losgetrapt spul, huidschilfers, gebroken haren, noem maar op. Bij megastallen wordt dat via de ventilatoren geconcentreerd buiten de stallen gebracht wat weer een hoge(re) concentratie in de omgeving geeft.

Lepo | 01-05-20 | 09:49

Is er een relatie veeteelt en carnaval ? Toevallige overlap van deze gebieden ?

Der Schnitzeljäger | 01-05-20 | 09:33

De kranten worden dus betaald door Brussel en zijn een propaganda spreekkbuis voor EUnie/Brussel. Gewoon omdat het kan. Geld stinkt niet. Voor niemand.

frisenfruitig | 01-05-20 | 09:33

Sterkere verspreiding in gebieden met hoge concentratie fijnstof in de lucht is plausibel. Fijnstof kan veroorzaakt worden door onder meer (intensieve/veel/stevige) veeteelt, landbouw, pollen, verkeer, zandstormen, mensen noem maar op. Virus lift vrolijk mee op fijne stofdeeltjes naar een volgend slachtoffer. Dat is echt geen onzinnig verhaal. Maar ja, je favo haatobsessie de schuld geven is natuurlijk altijd fijn. Zo las ik laatst dat Seada-pratende-poepemoji-van-OneWorld de slechte hygiene van westerse mensen de schuld gaf van de coronaellende. China, Iran, westers.... poepvoorbrein.

Lepo | 01-05-20 | 09:30 | 1

Plausibeler is dat veel fijnstof je longen zwakker maakt en je dus sneller en zwaarder klachten krijgt.

RideFreeOrDie | 01-05-20 | 09:52

Ten eerste is het FRIET. Even correct blijven ja?

Ten tweede ging een flink aantal hoestend en proestend en hossend en zuipend en n@@kend carnaval in terwijl de rest (wij) netjes zoals het hoort thuis zat.

Moraal: het is en blijft friet hoor. En de verspreiding komt door smeerlappen (je weet wel, patat-liefhebbers).

Patatter | 01-05-20 | 09:30 | 2

Een wetenschapper op de UvA gaat onderzoeken of friet in plaats van patat zeggen mogelijk de verspreiding van corona bevordert. De corona geeft in het frietgebied duidelijk harder toegeslagen dan in patatland.

5611 | 01-05-20 | 09:36

Weet niet hoor, maar in Achterhoek, Friesland en Groningen hebben ze aanzienlijke veestapels en is de hoeveelheid Corona patiënten het laagst van Nederland. Het lijkt er op dat het ministerie van list en bedrog zijn kans schoon ziet. Even een tip: kijk naar de bevolkingsdichtheid en je hebt meestal snel het antwoord wanneer het om virusbesmettingen gaat

Feitenpliesie | 01-05-20 | 09:29 | 6

@5611 | 01-05-20 | 09:39: Carnaval zorgde voor de verspreiding in heel Zuid Nederland. De hogere concentraties fijnstof zorgde ervoor dat in het oosten veel meer mensen klachten kregen.

RideFreeOrDie | 01-05-20 | 09:51

Nou ik denk meer samenkomsten in gesloten ruimten in verenigingen, kerken e.d. Bible Belt en Brabant en Limburg zijn fors getroffen.

Simon_GS | 01-05-20 | 10:33
▼ 3 antwoorden verborgen

De Gristen Unie is niet meer dan opvulling om het aantal zetels te halen. En ze vinden alles goed, als zij maar op het pluche mogen zitten. Kijk die Seggers eens. Die man is van oorsprong dorpsdominee en gaat ons met zijn calvinistische vinger terecht wijzen. Dream on. En o ja. vvd stemmers: die Rutte heeft de boeren, bouwers, automobilisten en ondernemers kapot gemaakt. Eventjes wakker worden en weer nadenken.

Kamervraag | 01-05-20 | 09:29

Trump heeft al zo vaak wat geclaimd, ik zou wachten tot je het bewijs daadwerkelijk ziet voor je het gelooft.

beldewouten | 01-05-20 | 10:37

Vrijwel zeker is nog niet zeker.

jan huppeldepup | 01-05-20 | 11:30
▼ 2 antwoorden verborgen

De harde G werkt als een mondkapje. Door de raspende keelklank blijft de turbulentie van aërosolen in de mond, terwijl een aangenaam zachte G zorgt voor een vrije geleiding naar de medemens. Zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Mill en St Hubert

borderlijntje | 01-05-20 | 09:27 | 3

Met een zachte G ben je dus de L.

matatwork | 01-05-20 | 09:34

Het niet kunnen uitspreken van de harde G is inderdaad wat alle zwaarst getroffen gebieden in de wereld gemeenschappelijk hebben. Die correlatie is nagenoeg perfect. Scheelt weer een peperduur onderzoek.

Plus dat carnavalsvierders sowieso geen cognitieve uitblinkers zijn, maar dat wisten ze bij het RIVM ook al van te voren. Lebensraum onder de rivieren, al zou ik er zelf voor mijn verdriet nog niet willen wonen.

Hetkanverkeren | 01-05-20 | 09:44

Niemand die Carola zou doen?

eerstneukendanpraten | 01-05-20 | 09:25 | 2

Nee

Sprinkhaan | 01-05-20 | 09:28

Jawel hoor, net zo makkelijk.

Montgomery Burns | 01-05-20 | 09:30

Mooi voorbeeld dat van die polonaise loperij. Des te meer omdat er waarschijnlijk wel een causaal verband te vinden is tussen carneval en de corona uitbraak.

Zoiets | 01-05-20 | 09:24 | 1

Een pastoor in een dorp in Brabant kreeg een vraag van een journalist of de mensen in de kerk besmet zouden kunnen zijn. De pastoor zei dat hij daar nog nooit van had gehoord en dat 'God zijn eigen ruiten toch niet ingooit'

Simon_GS | 01-05-20 | 09:27

Ga naar De Witte Onderbroek en je ziet dagelijks hoe de één na de ander met verbetenheid de uitbraak van het Corona-virus voor het eigen morele karretje tracht te spannen en in die poging alles erbij probeert te slepen wat er maar bij te slepen valt, het liefst natuurlijk wetenschappelijk feit, maar ook graag de stokpaardjes van wetenschappers. De volgorde is altijd dezelfde. Eérst komt de moraal en pas daarna de feitelijkheid. De werkelijkheid dient zich te schikken naar de ideologische positie, en niet andersom, de wereld is maakbaar, de wereld moet maakbaar zijn. Aldus wordt de wetenschap gebruikt om het eigen morele gelijk met terugwerkende kracht te bewijzen, en de verleiding is groot om een stap verder te gaan en te besluiten die wetenschap stelselmatig in te zetten om dat gelijk te gaan halen. Aldus wordt tot gericht onderzoek besloten, en krijgen de wetenschappers de opdracht om het ene te gaan onderzoeken en het andere als onderzoeksterrein terzijde te schuiven. Dan komt er ruimte voor figuren als Roos Vonk die starten met de overtuiging dat het eten van vlees niet deigt, niet goed is, moreel slecht is en 'dus' ook ongezond moet zijn, slecht voor het lichaam. En dan wordt er gericht wetenschappelijk onderzoek gedaan, en als de uitslag niet overduidelijk het morele gelijk ondersteunt, dan wordt dat onderzoek verfijnd, en als dat verfijnde onderzoek niet het gewenste resultaat oplevert, dan wordt er gesleuteld aan de oprationele definities, worden alternatieve statistische analyses van stal gehaald, of worden te langen leste zelfs de data gemasseerd, want het moet en het zal bewezen worden dat vlees niet goed is voor de mens. Het vergrootglas is boven een deel van onze werkelijkheid gelegd, dat ene deel heeft de aandacht gekregen, er staan reputaties op het spel, er zijn belangen mee gemoeid, er is een verwachting gewekt, er staat een ideologie op het spel, dus we moeten en zullen de uitvergroting zien die tevoren gewenst en voorspeld was. Zo ook hier. Vanaf het moment dat besloten wordt te gaan onderzoeken of Corona een stuk harder toeslaat in gebieden met intensieve veehouderij, gaat de trein van het grote gelijk rijden over een spoor dat door de moraal is gelegd. "Wat goed is, is waar." Dat staat in de Bijbel, dat staat in de Koran, dat beweert ook iedere ideologie. "Wat wij als goed bestempelen, dat is wat voor de mens in werkelijkheid ook goed is" zeggen de priesters, dominees, rabbijnen en imams, maar wordt ook gepreveld door wetenschappers die het dienen der moraal belangrijker vinden dan het dienen der wetenschap. Het Corona-virus werkt precies als in de middeleeuwen een komeet die langs de hemel scheert, wijst ons erop dat wij fout doen, zondig zijn, afvallig, en dat we moeten boeten voor onze zonden. Het Corona-virus is gezonden door God, de God van het Grote Gelijk. Intensieve veehouderij deugt niet, en onze God zond Corona om ons dat te vertellen.

Schoorsteenveger | 01-05-20 | 09:24 | 2

Volgens de neofascisten van de Witte Onderbroek is iedereen schuldig behalve degenen die geloven in het geloof dan de vrede. En Baudet en Wilders zijn een veel groter gevaar, dat u dat maar even weet. En wat was Charlie Hebdo ook nog maar?

eerstneukendanpraten | 01-05-20 | 09:29

Mijn familie was gelijk al flink geraakt door corona, en het eerste dat je dan op Joop en fb-pagina's van milieugekkies leest is dat dit gewoon mijn eigen schuld is, als westerse kapitalist. Sodemieter op.

Papa Jones | 01-05-20 | 09:48

Ja, je kunt van alles verzinnen. Door met zachte G te praten blijven virusdeeltjes verder achter in je keel steken, ofzo.
Van mij mogen ze het wel onderzoeken hoor, over een paar jaar dan. Misschien kunnen ze eerst onderzoeken of een gebrek aan mondkapjes tot meer besmettingen leidt? Die correlatie lijkt me wel wat groter

Pierke Smulders | 01-05-20 | 09:23 | 2

Exact. Het is een onderzoek dat binnen de huidige omstandigheden volstrekt overbodig is, ja ongepast.

Schoorsteenveger | 01-05-20 | 09:25

Vooral ook of het virus veel aerogener is (of kan worden) dan men wil doen geloven, want dat zou een hoop verklaren, bijvoorbeeld waarom ook in hyperkapitalistische landen als de VS de volksgezondheid (of, om in termen van Van Rossem te blijven: het beschermen van dor hout) prevaleert boven de economie.

Schulzie | 01-05-20 | 09:45

Van mij mag die veestapel wel gehalveerd worden. Waarom moeten wij ons milieu en grond vervuilen om varkens naar China te exporteren? Laat ze dat lekker zekf doen. Trouwens voor de mensenstapel in NL geldt hetzelfde

Kokossss | 01-05-20 | 09:22 | 8

@Timide_Aso | 01-05-20 | 09:28: wat mij betreft moeten we idd een aantal kernproducten weer terughalen en zelf gaan oroduceren. Ook als dat duurder is. Je ziet nu al bv hoe afhanjelijk we zijn van China voor bv medicijnproductie. Die malle goedgope jurkjes en bladblazers op alibaba negeren we voortaan

Kokossss | 01-05-20 | 09:44

Realiteit is eng Harry.

CalamityJane | 01-05-20 | 10:22

Als ze in Brabant een bedrijf als ASML kunnen opzetten dan kunnen ze ook wel iets beters verzinnen om geld te verdienen dan die stomme varkensteelt. Echt ik ben geen VvdG maar al die qkoorts vogelgriep stalbranden ontruimingen ophokken varkenspest en smerige slachtpraktijken. Echt dit kan niet meer

Kokossss | 01-05-20 | 11:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik erger me groen en geel aan die kudtkranten van de Persgroep met hun coronaberichtgeving.

Dubbelepunthoofd | 01-05-20 | 09:20 | 1

Ik erger me ook aan de bladen, zowat elke dag staat er in het Brabant Dagblad wel een of stuk waarin het volk op een minne wijze over FVD wordt gesproken. De lezer indoctrineren door herhaaldelijk te hameren op het 'ongeluk' van FVD!

JohannesdenDoper | 01-05-20 | 09:49

Intensieve veehouderij in New York? Nooit geweten.

TonieKolonie | 01-05-20 | 09:20 | 2
-weggejorist-
Datishetdus | 01-05-20 | 09:23

Eerder een intensieve menshouderij. Wat misschien hetzelfde effect heeft als bio-industrie.

tipo | 01-05-20 | 09:37

Pfffffffffffffffff,

De scheepstoeters van de DFDS-schepen King Seaways en de Princess Seaways bij de Felisonterminal in IJmuiden klinken vrijdagmiddag om 12 uur.

Dit doen zij ter ondersteuning van buitenlandse bemanningsleden die momenteel verplicht op het schip zitten. In verband met de coronacrisis kunnen zij bij een bemanningswissel niet terug naar het land van herkomst omdat er geen vliegtuigen gaan of omdat de grenzen zijn gesloten
www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf2020050...

AntonJansen | 01-05-20 | 09:20

Oplossing: inwoners van grote steden gedwongen laten verhuizen naar platteland. Te voet (want klimaat). Sluiten van industrie en veeteelt. Openen van grote gemeenschappelijke biologische boerderijen waar mensen in harmonie met de natuur kunnen samenleven en arbeiden. BNP vervangen door een geluksindex.

pielemuisje | 01-05-20 | 09:20 | 6

Gezellig. Mag je er ook heen fietsen?

grietmetgroenefiets | 01-05-20 | 09:43

He leuk, hebben ze in Cambodja ook geprobeerd.

5611 | 01-05-20 | 09:43

Mao Zedong, de grote stap voorwaarts...

de honden blaffen... | 01-05-20 | 10:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Wanneer gaan ze het verband leggen tussen verwarde mannen en de islam? Of , is de massale instroom van moslims geen complot? zal het niet urgenter zijn als we daar onze aandacht op verleggen? Corona zal ooit eens vanzelf verdwijnen, de islam niet.

zoalsikhetzeg | 01-05-20 | 09:19

Veel deskundigen allemaal. Schouten zegt dit en die Osterhaus zegt weer dat.
Ben benieuwd wat Henk Bres ervan vindt

luto333 | 01-05-20 | 09:17 | 3

Ik wacht in dezen op de wijsheden van Halina Reijn.

Schoorsteenveger | 01-05-20 | 09:37

Heeft Claudia al getekend?

5611 | 01-05-20 | 09:43

Luchtverontreiniging en dus ook fijnstof = ook de fijnstof van kippen- en varkenstallen = vooral Brabant zullen zeker van grote invloed zijn op de verspreiding van het corona-virus. Wel eens in zo'n drukke kippen- of varkensstal gestaan. Ik ging er na een paar minuten al halfdood van de fijnstof....

Roadsurfer | 01-05-20 | 09:17 | 9

@Schoorsteenveger | 01-05-20 | 09:29: In Genk in België was de helft van de patienten Turks. Dan zal het wel wat met Turken te maken hebben. Vooral alle festiviteiten voor Turken verbieden en in een harde lockdown, anders kruipen ze nog steeds bij elkaar,

Heiner | 01-05-20 | 09:53

Neen. Het fijnstof zou niet zozeer invloed hebben op verspreiding van het virus, maar op de ERNST van de klachten. Carnaval zorgde in Brabant voor een Corona explosie, maar in het oostelijk zijn relatief meer doden gevallen.
Dit zou mogelijk verband kunnen hebben (we blijven voorzichtig) met grotere concentraties fijnstof. Omdat je in die regio sowieso al minder gezonde longen hebt.

RideFreeOrDie | 01-05-20 | 11:37
▼ 6 antwoorden verborgen

We moeten maar eens ophouden met het volgen van alle nieuwspodia: Er wordt er wat op los gefantaseerd. ik heb in mijn hele kennis/vrienden/familie kring geen enkele coronalijder. En die kring is niet klein. Ik woon in een agrarische omgeving
Als ik naar buiten kijk, zie ik veel groen met bewegende zwart-witte beesten er op.

antonconstandse | 01-05-20 | 09:16 | 2

Ik heb ook eksters in de tuin, maar rest klopt helaas niet.

Nuchternederland | 01-05-20 | 09:17

ssst, laat ze het niet horen, ze denken dat "de rest van nederland" bestaat uit weiland enzo.

harry21 | 01-05-20 | 09:26

Als je het dan al aan "klimaat" wilt koppelen, koppel het dan aan de bevolkingsdichtheid / overbevolking.
Want waarom geldt die 1,5 meter afstand? Omdat als je dichter op elkaar zit, het sneller verspreid. Logisch.
Dus doe wat aan de bevolkingsdichtheid in Nederland (en de wereld) als je preventief wat wilt doen aan enge virussen, en als tweede vlieg die je klapt wat wilt doen aan het milieu en/of klimaat.
Stikstof, CO2, PFAS, COVID, Plasticsoepen, stuk voor stuk symptomen van het echte probleem wat maar niet benoemd mag worden binnen de deugende kringen.

Timide_Aso | 01-05-20 | 09:16 | 3

de islam?

Nuchternederland | 01-05-20 | 09:17

volgens mij haal je wens en vervulling door elkaar.
Ik lees hier al jaren de stoere opmerking dat er wat gedaan moet worden aan overbevolking als het gaat om milieu (en soms icm Ebola...)
maar dat gebeurd nu toch? wat zeur je nou? ok het is geen Ebola en het kan jou ook treffen.. is dat even kut.. en je mag ook al niet naar de hoertjes...

Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:28

Als je als mens eenmaal geboren bent, waarook ter wereld, dan heb je rechten. Elk mens wat doodgaat is in principe een drama op familieniveau. Dat moeten we dus zo veel mogelijk voorkomen.
Het is een stuk minder verdrietig als je dus voorkomt dat er mensen worden geboren. Dat vereist wereldwijd een verandering in sociale stelsels en vangnetten.
Nu neemt heel Afrika (bij wijze van spreken) 7 kinderen, 2 gaan er dood aan AIDS/Ebola en 5 overleven het. Dat is de oudedagsvoorziening van die ouders, omdat er geen pensioenen e.d. zijn. Op zich kun je dat die mensen dus niet eens kwalijk nemen.
Dat was heel lang een lokaal probleem (per land), maar wordt zo langzamerhand een globaal probleem.
Een van de belangrijkste zaken die moet worden aangepakt in die landen is corruptie. Shit moet gewoon beter geregeld geworden, met saaie maar broodnodige instituten als kadasters en UWV's.

Timide_Aso | 01-05-20 | 09:36

Heeft Kajsa zich al ergens gemeld over dit nepnieuws? Maatregelen? Kamervragen? Voorlichtingscampagnes? Wetgeving? Voorstellen voor meer EU? Kajsa?

Odin | 01-05-20 | 09:15

Volgens mij heefgt het met luchtkwaliteit te maken. En die moet echt beter in NL. Is helaas weer zo'n langetermijn probleem waar niemand geintresseerd in is.

Vasquez | 01-05-20 | 09:14 | 6

Het probleem is zo groot omdat het hier nooit waait?

Lohengrin | 01-05-20 | 09:42

@Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:31: kom op, iets fanatieker! Wat dacht je van een schonere wereld?! Ooit in Aziatische landen geweest? Wat een zooi daar langs de kant van de weg en in die rivieren.
In principe is iedereen voor een schoner milieu. Probleem is nu dat dat probleem aanpakken wordt gezien als luxe. Eerst moet je zelf voedsel in je mik hebben, wil je je zorgen gaan maken over dat plastic in de zee.

Timide_Aso | 01-05-20 | 09:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Dus we gaan het er niet over hebben dat de president van het machtigste land ter wereld in een persco zegt claimt dat coronavirus afkomstig is uit Chinees lab, dat hij bewijs heeft gezien en dat hij hier (nog?) niet over mag praten?

Tis een oen, lompe man en steekje los, maar kom op, dat zegt hij niet zomaar.

harry21 | 01-05-20 | 09:14 | 5

@miknic | 01-05-20 | 09:17: Nou gezien het uh zegmaar in zekere zin een tjah... Pandemie is, doet het er nogal toe he..

harry21 | 01-05-20 | 09:24

Ongeveer wat hier thuis werd geroepen.
De man is lomp. De man is recht voor zijn raap. Onbeschoft. Een hork.
Maar hij zit op een plek waar ongelofelijk veel informatie langs komt, die niet voor 'het gewone volk' beschikbaar is. Waar heel veel specialisten informatie verzamelen en analyseren, en daar voorzichtige conclusies aan te verbinden.
Die lompe beer ziet van alles langs komen met de kreet Top secret / SCI op de kaft, kan daar door heen neuzen en staat een uur later achter een katheder. En dan is het voor de narcist in de man lastig niet een hint te geven:'kijk eens, ik kan daar gewoon in kijken, ik ben heul belangrijk!'.
Maar goed, ik las ook al dat er in Amerika al in 2007 een patent op het corona virus is gegeven: Patent #7776521, 'Coronavirus Isolated From Humans'. Voer voor de alu-hoedjes.

EEnzame SchizofrEEN | 01-05-20 | 09:46

@EEnzame SchizofrEEN | 01-05-20 | 09:46: Coronavirus is gewoon een familie van virussen nl.wikipedia.org/wiki/Coronaviridae zoals Human coronavirus 229E die bijv. verkoudheid veroorzaakt.

harry21 | 01-05-20 | 09:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Carola Schouten ziet oorzaak en gevolg waar ze niet zijn. Correlatie heet dat.
Dat je aan mijn vinger trekt is niet de oorzaak waardoor ik een scheet laat.
Cijfers tonen aan dat de afname van het aantal piraten gelijk loopt met de stijging van de temperatuur in de winter. En toch is hier geen correlatie.
In Brabant en Limburg werd carnaval gevierd en dat is de correlatie en niet dat daar toevallig ook boeren bedrijven liggen.

Osdorpertje | 01-05-20 | 09:12

De veehouderij leeft al jaren in de anderhalf meter maatschappij. Dat is om die dieren te beschermen tegen de mensen, die er belabberde hygiëne op nahouden.

frank87 | 01-05-20 | 09:12

Begin de dag met een Godwin: boeren zijn de nieuwe joden. Ze krijgen de schuld van alles. Er zijn politici die al tot gedwongen sluiting oproepen. Nu deze lasterpraat, suggereren dat er een link is tussen deze vreselijke crisis en veeteelt. Het klimaatfascisme begint vaste vorm aan te nemen.

Professor Superhirn | 01-05-20 | 09:12

Ik zou wel eens willen weten waar al die besmettingen in Nederland door ontstaan zijn. Hoeveel procent door OV, hoeveel door gezins/huisgenoten, door collega's op werk, door verzorgers in tehuizen, door aircosystemen, door wandelen of fietsen in het park, strand of straat, door handen geven of contact via oppervlakten, door het bezoeken van winkels en supermarkten. Zijn daar énige gegevens over, of is er íemand die dat onderzoekt? Want ik heb het idee dat we compleet blind zijn, en eerst dát moeten uitvogelen voordat we rare vragen gaan stellen over de meest vergezochte verbanden, zoals veestapels, 5G of andere kwats.

Realisties | 01-05-20 | 09:11 | 7

@Realisties | 01-05-20 | 09:29: Als complete leek denk ik gezien Brabant veel carnaval viert het daar wel door kan komen (dicht op elkaar, hard praten, veel contact) en in het Noorden is iedereen sowieso wat minder klef met familie en gezin. Rijmt dan ook wel weer met Italie die qua begroeting vaak zoenen enz enz. En ouderen wonen naar het schijnt ook vaak bij de familie in huis.

Dus direct contact kan wel eens de grootste vector zijn.

harry21 | 01-05-20 | 09:32

Schouten laat carnaval achterwege, het gegeven dat het bewustzijn over dat virus helemaal niet aanwezig was. Toen het er eenmaal wel was wist men niet wat men moest doen, vanwege onbekendheid met de besmettelijkheid, het ontbreken van tests het vrijwel volledig ontbreken van beschermingsmiddelen en het vinden van passende therapieën/behandelingen. De inzichten over overdraagbaarheid en ziektenbeelden veranderen van week tot week. Eerst keek men puur naar de luchtwegen, sinds twee weken heeft men het steeds meer over problemen in het bloed. Er moet even snel een politiek issue worden aangepakt en daar ziet het kabinet/ "boerenpartij" CDA nu een mogelijkheid voor. Zo valt het gezichtsverlies mee, denkt men. "Zie je wel dat we gelijk hadden" Al ging het daar helemaal niet om dat virus, dat we nog geeneens kenden, maar om het voldoen aan opgelegde stikstofnormen.

Heiner | 01-05-20 | 09:36

@harry21 | 01-05-20 | 09:17: Dus groeten door even lekker te tongen is niet langer mogelijk. Bummer.

EEnzame SchizofrEEN | 01-05-20 | 09:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Corona Schouten valt door de mand.
Of was het de RIVM?
Of is dat 1 natte pot?

Nuchternederland | 01-05-20 | 09:10

In Groningen en Friesland hebben ze ook veel koeien heb ik wel eens gelezen op de interwebs.

quazi | 01-05-20 | 09:10 | 2

Daar zijn de besmettingen lager, dus hoeven we dat niet te onderzoeken, en daarmee is het niet relevant.
Of zo iets.

Nuchternederland | 01-05-20 | 09:15

Weinig varkens, in tegenstelling tot Brabant.

Quib | 01-05-20 | 09:17

Er wordt helemaal geen conclusie getrokken in het artikel over een verband. Ook niet in de kop. Er wordt geconstateerd dat in Nederland corona heftigere klachten geeft en meer mensen ziek maakt in gebieden waar de lucht vervuild is, met name in veeteeltgebieden. Of er een daadwerkelijk verband is, moet juist worden onderzocht. Lijkt me prima om te doen.
Niet lezen wat je wil lezen.

beldewouten | 01-05-20 | 09:09 | 13

@Heiner | 01-05-20 | 09:49: Nee, er wordt alleen een suggestie gewekt voor mensen die niet begrijpen dat correlatie nog geen causaliteit is, maar dat het in dit geval wel erg verstandig is om mogelijke causaliteit te onderzoeken omdat het gaat om de volksgezondheid. Het ontbreken van intensieve veeteelt (Nederland is wereldwijd koploper) in andere hotspots is geen argument tegen zo’n onderzoek.

beldewouten | 01-05-20 | 10:14

@beldewouten | 01-05-20 | 10:14: Dan moet je ook alle andere zaken indringend onderzoeken, bijvoorbeeld het talmend kabinetsbeleid op het gebied van preventieve maatregelen en dan bedoel ik niet alleen zaken als beschermingsmiddelen of tekort bedden, maar vooral ook dwingende maatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen. Het lijkt mij wel de moeite waard om te onderzoeken waarom het kabinet maatregelen nam "die bij het land pastten" inplaats van een besmettelijke ziekte. Die eerste weken van wegkijken en wegwuiven hebben heel veel narigheid veroorzaakt. Het RIVM deed vorige week het verhaal uitgaan dat de genomen maatregelen ergens tussen de 23.000 en 24.000 IC opnames heeft gescheeld. Nou weet ik niet hoe ze dat hebben berekend, maar de vraag dringt zich dan wel meteen op waarom men met alles steeds zo lang wachtte, terwijl men dat in andere landen Tsjechië en Denemarken bijvoorbeeld, maar ook Zuid Oost Azië heel anders oppakte. Hier concentreerde men zich op België, Duitsland en Italïe. Gaf Bruins zelf toe. Dat is ook causaliteit

Heiner | 01-05-20 | 14:52
▼ 10 antwoorden verborgen

Hallo rooie, ik wil graag een masker 19

Astimar Teutis | 01-05-20 | 09:09 | 1

Gewoon baar de apotheek, krijg je hulp, hoor ik net.

gato | 01-05-20 | 10:09

Ondertussen is er meer coronagekte en wel in Almere waar gisteravond de VVD en de PVV de versterkte gebedsoproep van drie plaatselijke moskeeën wilden laten verbieden. Gelukkig hielden de Partij voor de Dieren, GroenLinks, D66, PvdA, SP, NIDA, en Leefbaar Almere het verbod tegen.
www.telegraaf.nl/nieuws/1659996057/ve...

AntonJansen | 01-05-20 | 09:08 | 4

Maar er is toch al een verbod?

Kaas de Vies | 01-05-20 | 09:11

Gelukkig ??

Der Schnitzeljäger | 01-05-20 | 09:37
▼ 1 antwoord verborgen

Overpopulatie met mensen en mondiale mobiliteit zijn waarschijnlijk sterker gecorreleerd met de verspreiding en intensiteit van COVID-19 dan gebieden met intensieve veehouderij. Maar ja, ministers en dagbladen kunnen moeilijk gaan roepen dat de mensheid gehalveerd moet worden... Of dat iedereen (tenminste) op zijn eigen continent moet blijven...

Het fijne is wel dat Rutte ons opgeroepen heeft om vooral op wetenschappers te vertrouwen. Dus ministers en dagbladen kunnen we ter amusement aannemen.

ps: ik zou een correlatie met carnaval vierende groepen mensen en de intensiteit van verspreiding "logischer" vinden dan een correlatie met afgelegen stallen met dieren waar meestal slechts één gezin hard werkt... Maar da's logica, geen wetenschap...

Odin | 01-05-20 | 09:07 | 2

Bij ons in noord Groningen zijn minder dan 10 besmettingen en 0 doden. Zo kan het ook he.

harry21 | 01-05-20 | 09:21

het heerst gewoon bij carnavals vierders, oorstenrijkgangers en kerkbezoekers.
de cijfers liegen niet

Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:47

Het virus komt uit varkenslabjes.

Mr_Natural | 01-05-20 | 09:07

Ik heb het RIVM nooit kunnen betrappen op intelligent gedachtegoed.

NatNiks | 01-05-20 | 09:06

WTF, waarom wordt mijn naam toch altijd geassocieerd met een varken.

Spare Rib | 01-05-20 | 09:06

Die mensen schijnen echt niet te weten dat als je geen boeren hebt, dat je dan ook geen eten hebt. Misschien zouden we ze eens een tijdje moeten laten leven alsof er geen boeren zijn. Kunnen ze op hun balkon proberen kippen te houden en aardappelen te telen of zo.

Cyrax1301 | 01-05-20 | 09:05 | 2

Money talks, gezond A kwaliteit vlees op het bord kun je lastig in de portemonnee drukken.

ProFail | 01-05-20 | 09:08

ik snap ook echt werkelijk niet waarom boeren dat niet doen.
gewoon de oogst stockpilen en naar het buitenland verkopen. Dan stijgt de voedselprijs zo ongenadig hard dat je binnen een maand of 2 een revolutionaire atmosfeer hebt.

Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:43

"Er zijn sterke aanwijzingen dat luchtkwaliteit een rol speelt"
Ze koppelen het aan luchtkwaliteit. En die zal in miljoenen- en productiesteden inderdaad niet al te best zijn. Gelukkig zit ons volstrekt onafhankelijke RIVM er bovenop.

pielemuisje | 01-05-20 | 09:04

Toevallig liggen ze ook onder de rook van het Ruhrgebied. Waar verder geen troep de lucht in gaat volgens het onderzoek?

Andersdenkend | 01-05-20 | 09:04 | 1

Deze rook wordt ook meegenomen in het onderzoek, staat in het artikel.

Papa Jones | 01-05-20 | 09:05

oftewel patient zero was een labasitent uit het wuhan level4lab.

newray | 01-05-20 | 09:03 | 1

die na z'n werk ging shoppen op de dierenmarkt naast het station..

Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:33

Oost-Brabant. Prima. Nederland heeft alleen maar Noord-Brabant.

Jos Tiebent | 01-05-20 | 09:02

Vandaag is het 1 mei.
Dag van de arbeid.
De enige dat dat ik werk in het jaar.
Ik heb me helaas ziek moeten melden.

Kaas de Vies | 01-05-20 | 09:02 | 2

Dat is wel kudt. Eerste dag gaat van je vrije dagen af.

Leptob | 01-05-20 | 09:12

Last van de zeurzak?

Normpje | 01-05-20 | 09:16

De hele wereld is aan het onderzoeken en op zoek naar een vaccin en deze nitwit met nul kennis op dit gebied laat het RIVM zo een onderzoek doen, waar het RIVM dan weer in mee gaat. doe maar weer WOB verzoeken behandelen dan.

marrretje | 01-05-20 | 09:01

Er is maar een oorzaak: Het beleid vanuit de overheid, de inzichten en de acties die daarop moeten volgen. China was in december laks, Italië was laks, Nederland was laks, de eerste maand was op kaarten duidelijke te zien dat New York ook een probleem ging worden en niemand deed wat dus ook laks.

Je kunt dus zonder gestudeerd te hebben in virologie stellen dat de daadkracht van landen zwaar beneden peil is. Wijzen naar sectoren is een zondebok zoeken om de werkelijke reden te verbloemen, zijzelf!

Mr.Perma.King | 01-05-20 | 09:01 | 1

Net zoals dat Nederland het enige land ter wereld is waar mondkapjes niet werken.
We hebben ze eerst allemaal weggegeven. Toen hebben we veel te laat besteld, en nagedacht over zelf een productielijn opstarten werd er al helemaal niet.

Tjah, dan kun je nu niet ineens het narratief veranderen. Dus worden er allemaal enorme lulverhalen verzonnen waarom mondkapjes straks ineens wel werken.

TheEgg | 01-05-20 | 09:57

Oei, oei, dat wordt weer covid happen op het Malieveld.

Tishetnetnie | 01-05-20 | 09:01

Het harde framen is dus begonnen. Corona koppelen aan intensieve veeteelt, PFAS en CO2. Schouten, ga je schamen.

Zonder carnaval en wintersport was Corona in te dammen geweest. Tot zover de visie van onze MP en volksvertegenwoordiging.

Crossing_The_Rubicon | 01-05-20 | 08:59 | 1

Ik zie overal langs de snelweg borden met samen corona oplossen maar Mark Rutte speelt stiekem weer zijn favoriete spelletje: bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten. Verdeel en heers.

5611 | 01-05-20 | 22:50

Stikstof is zowat verdwenen volgens de satellieten van de NASA, dus hoezo probleem, boeren bleven gewoon boeren.

Miezerig | 01-05-20 | 08:59 | 2

Omdat boeren vooral ammoniak (NH3) uitstoten en deze stikstofverbinding helaas niet door NASA wordt gemeten. NASA meet louter NOx.

UnderCovert | 01-05-20 | 09:20

Corona uitbraak was tijdens kabinet Rutte III. In dit kabinet waren kartelpartijen VVD, D66, CDA en CU vertegenwoordigt. Ergo, deze partijen dienen uitgesloten te worden van verkiezingen. Anders weer verhoogd kans op een uitbraak.

Graaf_van_Hogendorp | 01-05-20 | 08:59 | 1

Ik stem voor uw motie!

Crossing_The_Rubicon | 01-05-20 | 09:00

Ik lees al jaren geen krant meer. Allemaal opgeklopt nepnieuws.

Leffe Blonde | 01-05-20 | 08:59 | 1

Idem en ook al 20 jaar geen televisie meer..

guile | 01-05-20 | 09:30

Minster Schouten van het ministerie van Lijkenpikkerij.

Mr. Happy | 01-05-20 | 08:58

Al die figuren, die begin maart nog holadiee naar Tirol gingen en hutjemutje in Stanton en Ischgl tegen elkaar op stonden te rijden en vervolgens ziek terugkwamen in Nederland hebben er natuurlijk niks mee te maken.

van Oeffelen | 01-05-20 | 08:58

"Het is dus nog niet onderzocht, maar de Persgroeptitels hebben de conclusie al klaar"
De vraag bevat de conclusie al. En het RIVM levert wat de politiek vraagt. Dus ook al is het niet onderzocht, de conclusie ligt er al. Daar heeft de persgroep dan wel weer gelijk in.
In dezelfde categorie als: "Onderzoek of we, als we de veestapel inkrimpen, weer huizen kunnen bouwen" of "Onderzoek of, als we mensen verplicht een enorm dure warmtepomp laten aanschaffen bij mijn vrinden, dat dan de temperatuur op aarde daalt".
De politieke wens vraagt, het RIVM levert. Wilde u meer of minder 1.5 meter samenleving?

TheEgg | 01-05-20 | 08:58 | 3

Minder. Rutte kan nog zoveel willen maar die achterlijke samenleving is sowieso niet vol te houden. Gaat ook niet gebeuren. Ik heb vanaf het begin al gezegd dat achter al die maatregelen iets heel anders steekt. Een heel andere bedoeling dan de 'volksgezondheid'. Wat dat precies is komen we nog wel achter maar fijn zal het niet zijn.

Lupuslupus | 01-05-20 | 09:18

@Lupuslupus | 01-05-20 | 09:18: ja. ik den dat het een begin is van het grote plan om heel nederland te ontdoen van domme mensen... en ik kan niet wachten...

Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:41

Nog een antwoord ook op TheEgg Morales? Nee, want zo gaat dat en dat weet u. Eng Eng.

CalamityJane | 01-05-20 | 10:15

Maurice de Hond zit dan net zo fout natuurlijk, met zijn beweringen over temperatuur/vochtigheid en corona.

Papa Jones | 01-05-20 | 08:57

Met zulke prutsers als leiders van je land, zal het dus nooit wat worden.
Geen enkele kaas gegeten van het verschil tussen correlatie en causaliteit.
Maar wel conclusies verbinden voor de eigen verborgen agenda.
Ongelofelijke dommeriken.

Dick Luyenlomp | 01-05-20 | 08:57

Greta zal wel gretig toehappen.

laurentius | 01-05-20 | 08:56

Corona slaat ook harder toe in gebieden waar veel drugslabs staan. En zo kan ik er nog wel een paar bedenken.
Met het carnaval heeft het in ieder niks te maken. Echt niet.

VanBukkem | 01-05-20 | 08:55

Ik ben god. Mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen.

Poesman | 01-05-20 | 08:55 | 1

Natuurlijk mag je dat zeggen. En volgens mij heb je nog gelijk ook. Als er al iets goddelijks is dan vind je het in jezelf. Niet op een gouden troon op een mooi aangeharkte wolk.

Quib | 01-05-20 | 08:59

Het grote onderdrukken van de bevolking en uw vrijheden steeds meer inperken is begonnen! En dit is nog maar het begin van Nederland aka China 2.0

Swaffelkaffert | 01-05-20 | 08:54

Je kunt van Schouten niet verwachten dat ze tegengas biedt aan de bende in Den Haag. Daar zijn anderen nodig.
Het volkje gelooft het allemaal wel en bieden zelfs acht zetels. Iemand met karakter daar in moet toch kotsend afgaan.

CalamityJane | 01-05-20 | 08:54 | 3

Ik had dat juist wel verwacht van Schouten met haar achtergrond. Had een mooie kans geweest.

Crossing_The_Rubicon | 01-05-20 | 08:58

Ze mist karakter. Ze hoort daar niet thuis ook. Beïnvloedbaar. Bruikbaar. Het is erg spul daar. Je hebt er geen idee van vrees ik.

CalamityJane | 01-05-20 | 09:30

Oorzaak van Pan epidemieën is overpopulatie mensen en mobiliteit!!!
Iets wat die globalisten niet willen horen!!!

Von Staufelberg | 01-05-20 | 08:54

Vodafone begint met 5G
Varken begint met een V
V was een jaren 80 serie over reptilians.

Montgomery Burns | 01-05-20 | 08:54 | 2

En zeewater is zout.

Crossing_The_Rubicon | 01-05-20 | 09:08

Vodafone begint met een V

Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:34

Zou deze kul nou ook in "feiten en fabels over het coronavirus" als fabel terechtkomen of past deze fake news complottheorie wel in het straatje.

GroetenVanUrk | 01-05-20 | 08:53

Ik heb ook onderzoek gedaan. Katholieken zijn gevoeliger zijn voor het virus. En in mijn onderzoek kwam ook duidelijk naar voren dat er bijna geen boeren zijn in Groningen en Friesland.

Quib | 01-05-20 | 08:53

"In gebieden met één molecuul TFAS per kilo aarde slaat Corona harder toe onder obese mensen die al onderliggend lijden hadden"

Osdorpertje | 01-05-20 | 08:53

Ik zag het voorbij komen en dacht precies hetzelfde wat hier door geenstijl neergezet is.
Geen enkel bewijs geleverd.
De groene leugen komt ook weer langzaam op stoom.

abnormal me | 01-05-20 | 08:51

Er is veel te veel klapvee.

Mr_Natural | 01-05-20 | 08:51

Correlatie = causatie. Nou.... nee.

Sitting_targets | 01-05-20 | 08:50

Door die hele Corona apocalyps was links even vergeten dat boeren en woningbouw de ware vijand zijn.
We zijn al aardig op weg om de economie om zeep te helpen, maar het stukmaken van boeren bedrijven mag niet stoppen.
Straks nog een onderzoek dat aantoont dat Corona minder slachtoffers maakt als je naast een asieleiserscentrum woont en we zijn klaar voor vandaag.

Osdorpertje | 01-05-20 | 08:50

Het zijn de linkse populisten van groen links, SP en PvdA die dit de wereld in brengen. Nep nieuws.

Ookalweer | 01-05-20 | 08:49

Niveau huilen !
Brutale onderschatting.
Eis bewijs !

CalamityJane | 01-05-20 | 08:49

Je kan ook de biblebelt erin herkennen. Het virus propageert zich vrij makkelijk in koele kerken met weinig luchtcirculatie. Er zijn heel wat van dit soort events gekenmerkt als superspread-events. Maurice de Hond heeft daar een mooi stukje over geschreven.

zevensprong | 01-05-20 | 08:49 | 2

Niet op enige wijze wetenschappelijk onderbouwd maar puur vanuit de onderbuik. Zo lust ik er ook nog wel een paar.

Crossing_The_Rubicon | 01-05-20 | 09:08

@Crossing_The_Rubicon | 01-05-20 | 09:08: obv de cijfers klopt het gewoon. en nog duidelijker dan dit onzinartikel.
het is natuurlijk ook gewoon logica als mensen bij elkaar komen dat dan de kans toeneemt op besmetting. Dat kan mijn dochter van 6 nog bedenken. Of dat nu een kerk of wintersport/carnaval is, maakt voor dat virus niet uit.

Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:39

Q-koorts, meer longontstekingen etc. in de buurt van intensieve veehouderijen.....

Roadsurfer | 01-05-20 | 08:49 | 2

Als ik jou moet geloven staat er geen boer meer overeind.

NoMoreMrNiceGuy | 01-05-20 | 09:12

er zijn ook meer verkeersdoden in grote steden.
er zijn meer verdrinkingsgevallen bij mensen die in de buurt van water wonen

en?

Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:37

Ik ga maar eens een onderzoek doen naar de effecten van onderzoeken op onderzoeken die onderzocht zouden moeten worden.

Leptob | 01-05-20 | 08:49

Wanneer je varkensvet anaal injecteert en stikstof oraal toe je neemt verminderd dit de kans op corona.
AD brengt dus fake news.

Toetsenbordcomplex | 01-05-20 | 08:48 | 1

Dat moet Rob Jetten weten!

eerstneukendanpraten | 01-05-20 | 09:25

Zelfs als zou het waar zijn, de oorzaak ligt in China en niet bij deze veeboeren.

Ko Ranzig | 01-05-20 | 08:48

Er is wel een onderzoek tussen corona en fijnstof.

pedant | 01-05-20 | 08:48 | 1

nieuws uit ausie , studenten werkten met vleermuisjes .

newray | 01-05-20 | 08:48 | 2

Echt nieuws uit Australie:
Clive Palmer (rijke stinker) doneert 23 miljoen setjes hydroxychloroquin aan zijn landgenoten, omdat het wel werkt.

www.youtube.com/watch?v=NJYSsJN431I

Pimp my Voortuin | 01-05-20 | 08:53

@Pimp my Voortuin | 01-05-20 | 08:53: oh het werkt wel.. het werkt zeker.... en goed ook..
je hebt nl gegarandeerd geen Corona meer..
je bent of genezen of dood... door dat middel.
nu nog de percentages opzoeken..

Epistulae_Morales | 01-05-20 | 09:35

De mileu-zangkoortjes gaan over lijken, maar dat wist U al.

grindbak | 01-05-20 | 08:47

Wel fijn hè, dat het politieke apparaat op volle toeren blijft werken als het zaken betreft die kunnen wachten in deze enorme crisis.
10 virtuele zetels van dom klapvolk.

Deflatiemonster | 01-05-20 | 08:47

Corona slaat erger toe in Brabant. Het blijkt dat er ook veel Brabanders wonen aldaar. De conclusie is natuurlijk dat Corona komt door Brabanders.

Risingson | 01-05-20 | 08:46 | 1

Misschien moeten we eens kijken naar het verband tussen PVV stemmen en corona. Vast wel iets te vinden. Laten we alvast grote koppen in de krant zetten!

5611 | 01-05-20 | 10:11

Tja, ze moeten wat nou zelfs Michael More niet meer achter ze staat.

zwellevertje | 01-05-20 | 08:45

Dat Guus Meeuwis ziek maakt, is geen confirmation bias maar een feit.

Deflatiemonster | 01-05-20 | 08:45

Allemaal beweringen zonder basis.

MaarFeitelijk | 01-05-20 | 08:44

Ja dit is een mooie. Goed bedacht door de groene terroristen, dat moet ik ze nageven.

Nederland80 | 01-05-20 | 08:44

Dit is nog grotere onzin dan Trump loopt te verkondigen, allemachtig zeg.

PetNL | 01-05-20 | 08:42 | 1

Trump heet per definitie altijd gelijk want hij is (bijna) God zelf.

eerstneukendanpraten | 01-05-20 | 09:24

In Bergamo lopen koeien en varkens vrij op straat. Dus het klopt.

Mark_D_NL | 01-05-20 | 08:42

New york city is natuurlijk een grote veehouderij

trottle | 01-05-20 | 08:41

Blij dat er GeenStijl is voor het debunken van onzinverhalen.

MisterMr | 01-05-20 | 08:41 | 1

Dat kost wel wat. Is ook wel wat waard, toch?

Normpje | 01-05-20 | 08:53

Amsterdam zit toch ook vol met corona? Ook heb je in Amsterdam heel veel asielzoekers.

Conclusie: Asielzoekers veroorzaken meer corona.

Zo kan ik ook wel een onderzoek verzinnen natuurlijk..

vincent uit groninge | 01-05-20 | 08:40 | 3

U solliciteert naar een baan als onderzoeksjournalist bij Ai Debunked?

MisterMr | 01-05-20 | 08:42

Nu de kranten nog zo ver krijgen dit te publiceren.

Andersdenkend | 01-05-20 | 08:42

De gekte begint weer...

Schuldenbrau | 01-05-20 | 08:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken