Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NU LIVE Crisisberaad corona (+ veel cijfers RIVM)

Kabinet en Jaap en zijn mensen overleggen over eventuele nieuwe maatregelen

Kijk, we hebben natuurlijk sowieso een hoop aan te merken op die hele coronacrisis, maar een van de dingen die ons echt niet lekker zitten, is dat er steeds geen livestream van Een Deur is, waarachter wordt vergaderd. Zojuist is ergens in Den Haag een crisisberaad begonnen en bij andere crises (ja wij zeggen crises want corona is ook Latijns) kon je dan altijd leuk kijken naar allemaal verslaggevers voor een deur, maar nu is dat niet zo. Jammer. De persconferentie wordt overigens verwacht rond 19:00 uur en is uiteraard te zien op deze website. Wat we nu wel hebben is allemaal cijfertjes en statistiekjes over COVID-19 voor u, van het RIVM. "Samenvatting: Tot en met 23 maart 2020 zijn er in Nederland in totaal 4749 COVID-19 patiënten gemeld aan het RIVM. De meeste gemelde patiënten vallen in de leeftijdscategorie 55-59 jaar. Tot nu toe zijn van deze gemelde patiënten 1230 opgenomen in het ziekenhuis en 213 overleden. De meeste overleden patiënten zaten in de leeftijdscategorie 80-84 jaar."
INSTANT BONUS: Hamsterstats bij het CBS.

Maar eerst: uitleg

Bij de GGD’en gemelde COVID-19 patiënten

Bij de GGD’en gemelde COVID-19 patiënten opgenomen in het ziekenhuis

Leeftijd/Geslacht

Onderliggend lijden

Reaguursels

Inloggen

Wat heb je aan incomplete data? Eerst maar eens iedereen gaan testen, daarna pas duiden, Het is toch geen klimaatwetenschap waar we met honderd jaar meten en een berg aannames vier miljard jaar poogt te duiden?

Feitenpliesie | 24-03-20 | 19:39

Mag de Tweede Kamer (150 leden) nog wel bijeenkomen?

Raad_maar_raak! | 23-03-20 | 20:32

De comorbiditeit bij de overleden patientent is het hoogste bij hypertensie 27,5% en diabetes 15,9%. SARS-CoV-2 zich bindt zich aan ACE2, onderdeel van het renine-angiotensine-aldosteron systeem. Mensen in mijn omgeving met een hoge bloeddruk of diabetes staan nu voor de keuze, stoppen met RAAS-remmers zoals Angiotensine II-receptorantagonisten (-tan) of ACE-remmers (-pril) die ze nodig hebben of accepteren dat COVID-19 mogelijk ernstiger verloopt wanneer ze besmet raken. Voor ibuprofen en thiazolidinediones (-zon) geldt dezelfde hypothese volgens dit onderzoek in The Lancet, nl. een verhoogde ACE2 expressie:
www.thelancet.com/journals/lanres/art...
Het Franse ministerie van volksgezondheid heeft hierover een waarschuwing doen uitgaan dat bepaalde ontstekingsremmende medicijnen ernstige complicaties geeft:
dgs-urgent.sante.gouv.fr/dgsurgent/in...
Echter de Europese Vereniging voor Cardiologie bestempelt dit als nepnieuws omdat er tot nu toe nog geen bewijs daarvoor is:
www.escardio.org/Councils/Council-on-...
"The Council on Hypertension of the European Society of Cardiology wish to highlight the lack of any evidence supporting harmful effect of ACE-I and ARB in the context of the pandemic COVID-19 outbreak."
Wie moet je nu geloven? De aanwijzingen zijn er, dus onderzoeken. Ik zou hierover graag klinische gegevens willen zien over het medicijngebruik van deze patiënten. Feit is dat de de comorbiditeit van chronische longaandoening daalt evenredig met ernst van de ziekte, voor hypertensie en diabetes is het omgekeerd. Dat is vreemd.

#enpassant | 23-03-20 | 19:40 | 2

Politici of artsen geloven. Makkelijke keuze.

Zoiets | 23-03-20 | 21:56

Ik ben hypertensie en mijn ervaring is dat volledig stoppen met suiker en sterk matigen van koolhydraten meer effect heeft op bloeddruk dan matigen van zout. Als ik dat doe, kan ik medicatie chronisch halveren en probleemloos een medicatiepauze van een paar weken inlassen. Dagelijks een wandeling, op tijd naar bed, genoeg groenten en fruit eten.... be prepared!

JuffrouwJansen | 23-03-20 | 22:05

Nepnieuwsmolen draait op volle toeren bij de NPO. In elk nieuwsbericht verklaard men dat het aantal besmettingen is gedaald. Als dat zo was, hebben we bij bijvoorbeeld nu 5000 besmettingen en morgen nog 4800. Blijkt toch iets anders te zijn. Het aantal besmettingen blijkt minder snel te zijn toegenomen. Dus gisteren 4800, vandaag 5000 en morgen 5100. Dat is nogal een verschil. Kan de NPO nou niet 1 keer fatsoenlijk berichten zonder dat je telkens research moet doen naar hoe het nou exact bedoeld wordt of dat je de eventuele waarheid er zelf uit moet filteren? Wees eens gewoon eerlijk. Zeg wat het is en hou de prietpraat maar voor jullie. Het aantal besmettingen is NIET gedaald. Klunzen!

Kopieerapparaat | 23-03-20 | 18:58

NOS: 'Philips bang voor Amerikaanse vordering beademingsapparatuur'

Nog zo'n voorbeeld waarom we meer productie naar ons eigen land terug moeten halen. Lageloonlanden bestaan al niet meer, omdat ze weten dat we het zelf niet meer kunnen/willen produceren en passen daar de prijzen op aan.

FLP_du_Stok | 23-03-20 | 18:51 | 3

Ook dat zal nog een staartje voor Mark Rutte worden ja.

starbuck280 | 23-03-20 | 18:54

@starbuck280 | 23-03-20 | 18:54: Ik ben al jaren heel erg anti Rutte, alleen is dit een proces geweest sinds de jaren 80/90.

En eerlijk is eerlijk, dit is niet perse de huidige regering aan te rekenen.

En vergeet ook niet de automatisering van veel processen die hier mede invloed op hebben gehad. Echter is naar mijn beleving de overheid 'breed' wel laks geweest met de aanpak.

FLP_du_Stok | 23-03-20 | 18:56

@FLP_du_Stok | 23-03-20 | 18:56: Dat laatste weet ik ook, maar het is wel iets waar deze regering nog mee te maken zal gaan krijgen.

starbuck280 | 23-03-20 | 18:59

Nu we in de fase zitten waar de farmaceutische industrie groot wil scoren met coronavirus vaccin komen de Fransen met medische proef resultaten die ongenaakbaar zijn. Men gebruikte hydroxy-chloroquine in combinatie met het meest verkochte antibioticum ter wereld , Azithromycin, met zo'n 505 merknamen wereldwijd. "Hydroxychloroquine and azithromycin as a treatment of COVID-19: results of an openlabel non-randomized clinical trial" Mar 18, 2020 Philippe Gautret, Jean-Christophe Lagier, Philippe Parola, Van Thuan Hoang et.al. drive.google.com/file/d/186Bel9RqfsmE...

rmstock | 23-03-20 | 18:47 | 4

Zijn ze ook meteen extragratis van hun chlamydia af

Graftak | 23-03-20 | 18:52

Beiden ontwikkeld door de farmaceutische industrie

Canis.bonus.es | 23-03-20 | 18:52

Open label non randomized is niet ongenaakbaar, mijn beste.

Canis.bonus.es | 23-03-20 | 18:53
▼ 1 antwoord verborgen

Leuk, kunnen we voor de naysayers tegen een lock-down een lijstje opstellen met men die genoegen met een ic-bedje op straat.

hebjeevenvoormij | 23-03-20 | 18:44 | 2

Definieer lockdown eens?

Canis.bonus.es | 23-03-20 | 18:49

NPO 1 weet te melden dat het beleid in de VS "traag en besluiteloos" is en dat er te weinig testmateriaal is. Gelukkig is het in NL heel anders.

Heiner | 23-03-20 | 18:39 | 7

@obzzcure | 23-03-20 | 18:42: trump zit er op? Hahahahahaha na weken van downplayen: ik heb t altijd al geweten. De man is knettergek.

Harris Pilton | 23-03-20 | 18:49

NPO.... mag ik ff een teiltje.... überkots.

Paaldanseres | 23-03-20 | 18:54

@Harris Pilton | 23-03-20 | 18:49: Dat heet leiderschap, juiste keuzes maken, maar goed wat weet een zwitsal daar nou weer van he. Altijd makkelijk schoppen en geen alternatieven bieden aan de zijlijn.

obzzcure | 23-03-20 | 18:57
▼ 4 antwoorden verborgen

"De meeste gemelde patiënten vallen in de leeftijdscategorie 55-59 jaar. Tot nu toe zijn van d͟e͟z͟e͟ gemelde patiënten 1230 opgenomen in het ziekenhuis en 213 overleden."
Ik moest het 3x lezen en daarna de grafiek erbij gehaald voor ik doorhad waarom ik dacht dat het niet klopt wat hier staat.
@Ronaldo: dat had toch wel minder nonchalant gekund vind ik.

De waard zijn gast | 23-03-20 | 18:38 | 4

@Gulliver | 23-03-20 | 18:44: er is er 1 overleden in die categorie. Het is wat lullig opgeschreven door de redactie.

Harris Pilton | 23-03-20 | 18:51

@Harris Pilton | 23-03-20 | 18:51:

Ah ok dat is waar.

Gulliver | 23-03-20 | 18:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ter kennisgeving: In het AD van 17 maart: ‘Alleen nog corona-test als ziekenhuisopname dreigt’

Huisartsen hebben nieuwe instructies gekregen voor patiënten met luchtwegklachten die kunnen duiden op besmetting met het nieuwe coronavirus. Alleen mensen die er zo ernstig aan toe zijn dat een ziekenhuisopname dreigt, worden nog getest.

Dat melden bronnen aan het AD, en staat in een brief van de GGD die in handen is van deze krant. Alleen patiënten van boven de 70 jaar of met andere medische klachten mogen nog worden getest. Voorwaarde is wel dat ze minstens 38 graden koorts hebben en hoesten of benauwd zijn. Voor ouderen en mensen met een verslechterd immuunsysteem geldt de 38 graden-regel niet, bij deze groep volstaat een ‘koortsig gevoel’. ,,Bij patiënten die naar verwachting thuis uit kunnen zieken of juist direct opgenomen moeten worden, geeft de test geen meerwaarde.” www.ad.nl/binnenland/ggd-alleen-nog-c...

Marie Curieux | 23-03-20 | 18:34 | 4

@laagvliegert | 23-03-20 | 18:43:
Waar staat dat men daar onderscheid in maakt? Daarmee zouden ze in overtreding zijn, dat mag namerlijk wettelijk gezien helemaal niet.

De waard zijn gast | 23-03-20 | 18:51

@De waard zijn gast | 23-03-20 | 18:51:
Gewoon rasisj roepen en plekje op de ic.

Wim Venijn | 23-03-20 | 18:54

@De waard zijn gast | 23-03-20 | 18:51: en als het wel zo is maakt lachebekje Rutte er een heel aannemelijk verhaal van.

likdoorn | 23-03-20 | 18:57
▼ 1 antwoord verborgen

Dr Eberle vandaag in Zwitserse media: het is echt maar een griep. Een bacteriele infectie waarvoor geen anti bioticum is zou veel gevaarlijker zijn.

van Oeffelen | 23-03-20 | 18:31

Leuk die voetnoten 2 en 3

radiatorknopje | 23-03-20 | 18:29 | 1

Inderdaad, de voetnoten kunnen weer een heel ander beeld geven. Vandaar die kleine lettertjes?

Johan1235 | 23-03-20 | 18:50

Het RIVM zou een raming moeten maken door middel van steekproeven van het aantal mensen in Nederland dat reeds besmet is met het SARS-CoV-2 virus. Dat getal is hard nodig om reële schattingen te maken.

Peter_K | 23-03-20 | 18:27 | 5

@Roadsurfer | 23-03-20 | 18:29: Niet veel , maar ja Rutte belooft altijd heel veel , eerste steen boven, inleg velletjes.

obzzcure | 23-03-20 | 18:31

Het wachten is op de cijfers van Sanquin die zullen een betrouwbaar beeld geven.

Gulliver | 23-03-20 | 18:31

@Roadsurfer | 23-03-20 | 18:29:
Tja, Rutte, toen de onderste steen net naar boven kwam, viel het alweer terug. Het interesseert verder ook niemand meer. Het Corona-crisis kwam als een Godsgeschenk uit de hemel voor hem.

hoogvlieger | 23-03-20 | 18:50
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Witte_Willem | 23-03-20 | 18:50
-weggejorist-
Gulliver | 23-03-20 | 18:58
-weggejorist-
De waard zijn gast | 23-03-20 | 19:16
▼ 8 antwoorden verborgen

Ok. Lever de testen maar WHO.

Wim Venijn | 23-03-20 | 18:38

Is kanker geen onderliggend lijden?

Johan1235 | 23-03-20 | 18:21 | 2

Zie maligniteit

Canis.bonus.es | 23-03-20 | 18:24

En even ter verheldering. Dit wordt m'n gedreven door
effecten van een lock down

F#ckingAwesome | 23-03-20 | 18:23

@F#ckingAwesome | 23-03-20 | 18:23: Dat is de unemployment voor de VS ja. Dat zeg je er niet bij omdat je A dom bent of B graag paniek zaait.
Wat het effect globaal gaat zijn kan nog niemand zeggen.

Draak uit Brabant | 23-03-20 | 18:30

In Polen Massa ontslagen. Die gaan 20 jaar terug in de tijd.

Mark_D_NL | 23-03-20 | 18:40

Met in: FED projecteerd toename werkeoosheid US tot wel 30% als gevolg COVID

Dat, beste mensen, is next level shit. Erger dan de crises die leidden tot twee wereldoorlogen. Ergere dan de economische scenario's zoals in rond de Afrikaanse en Aziatische hongersnoden van de 80's
...

En wij maken ons druk over IC bedden? Over 1000 doden meer of minder.

Man we moeten allemaal weg uit de hysterie, en wel nu meteen. Niks lockdown. Isoleer de kwetsbare, en zet de rest aan het werk om erger te voorkomen.

F#ckingAwesome | 23-03-20 | 18:13 | 7

@F#ckingAwesome | 23-03-20 | 18:13

Economen en voorspellen. Hahahaha!

omanders | 23-03-20 | 18:26

100 procent eens

paulis | 23-03-20 | 18:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Met in: FED projecteerd toename werkeoosheid US tot wel 30% als gevolg COVID

Dat, beste mensen, is next level shit. Erger dan de crises die leidden tot twee wereldoorlogen. Ergere dan de economische scenario's zoals in rond de Afrikaanse en Aziatische hongersnoden van de 80's
...

En wij maken ons druk over IC bedden? Over 1000 doden meer of minder.

Man we moeten allemaal weg uit de hysterie, en wel nu meteen. Niks lockdown. Isoleer de kwetsbare, en zet de rest aan het werk om erger te voorkomen.

F#ckingAwesome | 23-03-20 | 18:12

Zo zie je weer. Vetkleppen en rokers zijn de sjaak. En daar moeten wij allemaal voor binnen zitten.

TheBurnerMan | 23-03-20 | 18:07 | 2

40 jarige crossfit juror , was kerngezond , geen vetklep en geen roken. Toch dood aan corona.

Batshitbusman | 23-03-20 | 18:21

Kut man, ook 18 zwanger als comorbiditeit, da's sick.

John McClane | 23-03-20 | 18:07 | 2

En 0% overleden. Dus wat is je probleem dusdanig dat wij allemaal verplicht opgesloten moeten worden? Dagelijks melden vele zwanger vrouwen zich bij de ziekenhuizen vanwege een aandoening.

TheBurnerMan | 23-03-20 | 18:09

The dead of one man is a tragedy; the dead of one million is a statistic.
Stalin
("Vertrouwen is goed, controle is beter")

King of the Oneliner | 23-03-20 | 18:06 | 4

Ik wist niet dat Josef Stalin Engels sprak.

VanBukkem | 23-03-20 | 18:34

Wil je verstandig en zorgvuldig overkomen? Gebruik dan de brontaal, of een goede vertaling in onze landstaal.

Diotima | 23-03-20 | 18:41
▼ 1 antwoord verborgen

Er klopt iets niet met de grafieken hierboven. Volgens het RIVM was het aantal ziekenhuisopnames op 21-3 836, op 22-3 988 en op 23-3 1230. De toename op 22-3 is dus 152 en op 23-3 242.

In de grafiek hierboven lees ik op 22-3 110 af bij een gesuggereerde daling. Echter rapporteert het RIVM vandaag een stijging met 242, dat is nogal een verschil!

Max Headroom | 23-03-20 | 18:05 | 3

De vandaag gerapporteerde aantallen gaan niet over gisteren, maar over de afgelopen 24 uur. Dat verklaart wellicht het grote verschil.

onrendabelenvervoer | 23-03-20 | 18:22

De voetnoten 2 en 3 geven aan dat er eigenlijk niks klopt van de cijfers

Johan1235 | 23-03-20 | 18:58

Vind trouwens die 25% die geen lockdown wil, wel heel schril afsteken tegen de (weliswaar niet representatieve) krantenenquete van de Gelderlander met nu 6043 stemmen, waarvan 79% wil dat "Nederland moet net zo streng zijn als de buurlanden".
www.gelderlander.nl/home/nederland-mo...

WirMachenMusik | 23-03-20 | 18:04 | 3

Die 25% dus volgens een representatief onderzoek van Kantar.

WirMachenMusik | 23-03-20 | 18:05

Waar is de GS poll?

sjef-van-iekel | 23-03-20 | 18:06

Man man man, die comments, en dat gezeik op de overheid... Jan Ruurd uit Bovenkarspel en Rupert uit Hulst weten gelukkig wel waar ze het over hebben. *zucht

Lerp | 23-03-20 | 18:04 | 2

Gelukkig weet Lerp dat wel. Lerp weet het ook beter dan 99% van alle epidemiologen, die het beleid van Nederland, de UK en Zweden van de zotte vinden.

Go Lerp!

DezeNicknameBestaat | 23-03-20 | 18:10

Gister toespraak BoJo op BBC gezien, was erg goed overigens, hij gaf aan dat testresultaten van Italië en UK niet zo met elkaar vergeleken kunnen worden, want verschillend beleid. Maw UK maakt zijn eigen curve.. we zullen zien.

Canis.bonus.es | 23-03-20 | 18:23

Mogen we nu eindelijk eens weten van het RIVM hoeveel mensen de afgelopen cweken zijn overleden aan griep met complicaties? Dan kunnen we vergelijken en dingen in perspectief zien.

ceesreis | 23-03-20 | 18:00 | 5

@ceesreis | 23-03-20 | 18:00

Waarom zoek je die zelf niet op? Luie flikker,

omanders | 23-03-20 | 18:29

@Draak uit Brabant | 23-03-20 | 18:33: Google? En anders mail je iemand van het RIVM? Met een beleefd mailtje?

omanders | 23-03-20 | 18:50
▼ 2 antwoorden verborgen

D66 is zendtijd voor politieke partijen even aan het slopen.

kleybeuker | 23-03-20 | 17:59

Corona is een keuze.

King of the Oneliner | 23-03-20 | 17:59 | 4

Corona is een griepvirus, niet meer en niet minder.

van Oeffelen | 23-03-20 | 18:32

@van Oeffelen | 23-03-20 | 18:32:

peerdy | 23-03-20 | 18:55
▼ 1 antwoord verborgen

De cbs tabelletjes zien er professioneel en wetenschappelijk uit. Als diezelfde mensen nou ook de landelijke tweedekamer verkiezingen zouden waarnemen komen we nog eens ergens.

rmstock | 23-03-20 | 17:59

En ja hoor, uit de cijfers blijkt zonneklaar dat bloeddrukverlagende medicatie de gevoeligheid verhoogt voor de virale 'new kid on the block' Covid-19. Misschien er zelfs oorzaak van is dat er überhaupt sprake is van een epide/pande-mi. Grappig.

isitsoornot | 23-03-20 | 17:56 | 4

Welk is grappig?

Dr. Blechtrummel | 23-03-20 | 17:59

he? wat een rare conclusie.

ja-ja-nee-nee | 23-03-20 | 18:05

Ik mis de ondertitels hier.

Wim Venijn | 23-03-20 | 18:09
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe laat wordt het cash geld afgeschaft?

Piet Karbiet | 23-03-20 | 17:56 | 3

Is afgeschaft, allemaal bij mij afleveren aub, met of zonder corona, maakt niet uit.

John McClane | 23-03-20 | 17:58

Dat is natuurlijk de natte droom van het establishment. Dan kunnen ze alle geldstromen controleren en kunnen de banken naar believen tarieven heffen.

Nehemia | 23-03-20 | 18:01

@Nehemia | 23-03-20 | 18:01: tuurlijk niet, dan ontstaat er weer gewoon geld. Ruilhandel, waardebonnen, cadeaubonnen, voila.

John McClane | 23-03-20 | 18:04

Lees in de telebelg dat supermarkten een broeinest zijn van corona werkgevers moeten hun personeel beter beschermen.
Dan vraag ik mij af heeft de roverheid de filialen van Dirk van de Broek al gesloten die jagen personeel dat een mondkapje draagt nl naar huis.
Vandaag crisisberaad gisteren nog koopzondag in een tuincentra was alsof het een 2e paasdag was.
Misschien nu toch het inzicht om dit soort winkels gewoon te sluiten heeft nl niks met levensbehoefte te maken

likdoorn | 23-03-20 | 17:55 | 4

Als het waar is dat het virus op dingen overgebracht kan worden kan ik me het wel voorstellen.Iemand besmet pakt boodschappen,legt ze op de band,kassamedewerkster pakt boodschappen van de band en raakt daarna weer de boodschappen van de volgende klant aan.Enzovoort.

SpicyMchaggis | 23-03-20 | 18:00

Misschien dat het personeel zich aan de maatregelen houdt een idee? Afgelopen weekend zag je in menig supermarkt anders.

Thomz0rs | 23-03-20 | 18:00

Snap niet dat de supermarkten niet ieder 'even' uur open gaan en op de 'oneven' uren vakken vullen. Lijkt me veel veiliger voor het personeel. Alles wat geen levensbehoefte is dicht. Idem overigens qua open zijn voor de drogisten. Waarom zouden ze daar niet één of tweemaal daags een uur dicht gaan voor het vakken vullen. Plus zet maar eens extra in op bezorgen (wel nog zoeken waar extra bezorgers te vinden zijn) door bezorgkosten te verlagen of een percentage van het aankoopbedrag te doen met een maximum. Stoppen ook al die funshoppers die er de kiddos gaan 'uitlaten' ....

Belast | 23-03-20 | 18:05
▼ 1 antwoord verborgen

Hoop wel dat de bouwmarkten cruciale winkels zijn die open moeten blijven.
Je zult thuis maar een lekkage krijgen, wc die door blijft lopen of erger dan kun je het geen eens zelf verhelpen met spullen uit de bouwmarkt.

Miezerig | 23-03-20 | 17:51 | 11

@John McClane | 23-03-20 | 17:59: glijmiddel?

King of the Oneliner | 23-03-20 | 18:41

Wc's die verstopt raken wordt een nog groter probleem. Die afvoerbuizen zijn niet gewend dat men door corona zo verschrikkelijk veel schijtpapier gebruikt.

De waard zijn gast | 23-03-20 | 19:39

@Wim Venijn | 23-03-20 | 18:08:
Ik heb dan ook niet gehamsterd maar tijdig inkopen gedaan. Extra wc-papier heb ik laten liggen, ik laat mijn zaad tegenwoordig maar doorslikken. 'Samen voor een betere wereld' zeg ik dan. Yep, ik ben een weldoener.

De waard zijn gast | 23-03-20 | 19:42
▼ 8 antwoorden verborgen

Interessante cijfers allemaal. Ik mis wel nog de cijfers van oversterfte. Het liefst vanaf het begin van de winter en dan vergeleken met andere jaren. Dan kunnen we pas echt zien of dit virusje nou wel zoveel erger is dan een griepje (waarschijnlijk niet).

Antiquerulant | 23-03-20 | 17:50 | 3

Met in verhouding tot de gewone griep zo weinig geïnfecteerd kan je aan de hand van het totale sterftecijfer niet zoveel opmerken. Wel van de drukte op de IC's.

MrLahey | 23-03-20 | 17:53

@MrLahey | 23-03-20 | 17:53:
Er is totaal niks te zeggen over de hoeveelheid geïnfecteerden. Noch van de griep, noch van dit virus. Dan zou er veel meer moeten worden getest. Het sterftecijfer is het enige cijfer waar je op af kan gaan.

Antiquerulant | 23-03-20 | 17:56

@Antiquerulant | 23-03-20 | 17:56: Niet te vergelijken toch? Genomen voorzorgsmaatregelen zorgt sowieso voor minder contacten en overdraagbaar ziekmakend virus gespuis.

Dr. Blechtrummel | 23-03-20 | 18:37

Maw tata's kochten nauwelijks rijst, schijtlint en handzeep totdat de China flu kwam. Misschien hebben allochs toch gelijk en zijn bakra's een vies volkje zonder smaak?

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-20 | 17:50 | 5

Je was al af bij het woord "tata".

Kaaskruiden | 23-03-20 | 17:58

Tijdens de Spaanse Griep was Nederland relatief laag in het aantal doden. Goed, we hadden niet echt meegedaan in de oorlog, maar wel veel handel gedreven, dus internationale contacten waren er genoeg

Arnold Layne | 23-03-20 | 18:08

@Arnold Layne | 23-03-20 | 18:08:

De meeste Spaanse griep doden vielen in de loopgraven.
Daar is het ook door Chinese gastarbeiders verspreid onder de Europeanen en later ook Amerikanen.

Gulliver | 23-03-20 | 18:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoeveel lijken passen er in de kasten van het RIVM?
En als die kasten vol zijn. wat dan?
Vragen, vragen.

Mr_Natural | 23-03-20 | 17:49 | 1

Tapijt, onderste steen en bureau-la. Overheid is daar behendig in.

Wim Venijn | 23-03-20 | 17:52

NOS: De Jonge baalt van Gronings testgedrag: 'zo ga je geen crisis te lijf'

FLP_du_Stok | 23-03-20 | 17:45 | 9

@fast eddy | 23-03-20 | 18:00: tussen 1850 en 1980 actief turf is 'geroofd' voor het westen, wat land/akkerbouw is geworden, en wat vervolgens nu met de stikstof verhalen opnieuw de nek om wordt gedraaid (hoe symbolisch met al het thuiswerken om corona dat de boeren niet eens het echte probleem blijken te zijn).

Na de jaren 80 werden veel productie ketens gesloten wegens goedkopere loon landen.

Toen werd noord NL leeg gezogen qua gas en beschadigen nu nog dagelijks huizen (recent 22-03 Krewerd 2.3 en 17-03 froombosch 1.8)

Tijdens dit gas proces kregen ze windmolens door gedrukt in de zelfde veenkolonie en noordelijkere omgeving.

Niet te spreken over het 'prachtige' doorgedrukte AZC in Ter Apel, en te heropenen AZC in Musselkanaal.

En nu met het prachtige Corona mogen de noordelingen niet ziek worden omdat de IC bedden al bezet zijn door het lankse en late verwijtbare handelen van Denhaag.

Geen wonder dat we hier in het noorden steeds meer weerstand krijgen op de regering. Zegt Denhaag iets te doen? Doe dan in veel gevallen het tegenovergestelde.

FLP_du_Stok | 23-03-20 | 18:09

En wie bijna dagelijks over het Julianaplein rijd, naja, bij de Punt, Leek/Roden of Kolham in de file staat.. Is zich er terdege bewust dat Groningen, Friesland (Ring Leeuwarden, Knooppunt Joure) en Drenten heel vaak op de 'andere' manier 'serieus zijn genomen'.

En dit is slechts 1 heel klein en simpel voorbeeld.

FLP_du_Stok | 23-03-20 | 18:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Hoe zit het met het totaal aantal doden in de eerste 3 maanden van dit jaar in vergelijking met de eerste 3 maanden van 2019.?

frank4444 | 23-03-20 | 17:45 | 5

Meer doden vorig jaar door griep.
Dit zijn de symptomen van een griep zie link www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyc...

Als je drukt op hoesten zie je het volgende bij een griep:
"Raadpleeg de huisarts wanneer de hoest langer dan twee weken duurt of de klachten steeds terugkomen. Ouderen en zuigelingen moeten eerder met de huisarts overleggen. Doe dit ook als het hoesten gepaard gaat met ernstige benauwdheid, pijn in de borst, duidelijk ziek zijn en bij opgeven van gekleurd slijm of bloed."

Dit kunnen dus de symptomen zijn bij een griep. Hetzelfde dus als bij Corona.

ja-ja-nee-nee | 23-03-20 | 17:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Over welke crisis gaat het eigenlijk?

Wim Venijn | 23-03-20 | 17:43 | 2

Moet ik nou weer alles uitleggen?
ok dan. Er was een virus in China. Nu is het hier. Later is het weg.

frank4444 | 23-03-20 | 17:47

Ik had niets met Rutte en dit kabinet maar voel nu toch een vlaag van trots opkomen dat ze zo stoïcijns vol blijven houden temidden van al die angstige buurlanden...!

Witte_Willem | 23-03-20 | 17:43 | 9

De Lachende Leugenaar kan niet anders. Helemaal niks gedaan. En onze centjes moeten naar brussel. Vandaar geen testen, mondkapjes voor verplegend personeel. Geen extra ic bedden.

De grove leugens van het rivm. Zou hier niet komen, niet overdraagbaar van mens op mens, carnaval vier je toch in kleine groepjes blablabla etc.

Of onze economie er nog wat toe doet. Ik zag die griezel van een balkenende jaren geleden beweren dat wij nooit iets vsn de crisis zouden merken. Iedereen met hooguit lagere school en boerenverstand wist GELIJK dat wij het hardst getroffen zouden worden.

Want als de economkeen om ons heen klappen, trekeen die juist ons als eerste mee.

Neem nog een snuiffie.

anti-fatwa | 23-03-20 | 18:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Het kabinet kan het niet laten om achter gesloten deuren te vergaderen. Zelfs in tijden van crisis wanneer openheid gewenst is.

Osdorpertje | 23-03-20 | 17:43

Waar zijn de kritische vragen in de media? iedereen inclusief Geenstijl en je moeder gaan vol op de Rutte viool.

Waarom wordt er niet getest!?
Hoe kan het RIVM dit niet hebben zien aankomen
Hoe kan de politiek dit niet hebben zien aankomen
Waarom wordt er geen partiele quarantines georganiseerd bij geconstateerde besmettingshaarden
Waarom wordt er geen beleid uitgegeven waarin bijvoorbeeld supers, verplicht worden iemand neer te zetten die de karretjes schoonhoudt, handen van bezoekers ontsmet etc. etc.
Waarom wordt er niet met zachte hand gecontroleerd op samenscholing maar laat men de bevolking de gang gaan en krijgen we straks als een klein kind een lockdown door ons strot geduwd.

Waarom heeft dit kabinet in de aanloop naar deze crisis zoveel gelaten of niet correct gehandeld.

HOE KAN DIT? als we China en later Italie als gidsland hadden...

Waarom worden deze vragen niet gesteld?

Afstand houden, handen wassen en binnen blijven... herhaal herhaal herhaal...

Een hele maatschappij op het randje van hoop en angst houden is ook een kunst natuurlijk..

Chapeau Rutte en Co

En achter de schermen timmert de EU verder aan de weg..

Koning één oog | 23-03-20 | 17:41 | 13

@Koning één oog | 23-03-20 | 17:41 |
Precies wat jij zegt!
Onze regering heeft geen eigen visie, en geen kritische blik & veel 'gewone' mensen blijkbaar ook niet.

GeinPonempie | 23-03-20 | 18:00

U heeft gelijk. Het voornaamste is dat onze centjes naar brussel gaan. Het volk wat het op mag brengen word toch vervangen.

anti-fatwa | 23-03-20 | 18:06

Dit heet ook wel cognitieve dissonantie

Wanneer je het realiteitsbeeld van mensen op de proef stelt dan krijg je de meest vergezochte verklaringen om dat beeld alsnog in stand te houden.

“Ze geloofden dat het wel zou overwaaien”

Er heerst een besmettelijk en potentieel dodelijk virus in China, lockdown en zoveel dooien. Duizenden filmpjes etc etc.

En dat komt niet aan bij een EU of nationale regering denk je?

Hoe dan?

Koning één oog | 23-03-20 | 19:26
▼ 10 antwoorden verborgen

Het zelfde als met het carnaval in Nederland.
Corona is een geslachtsziekte.

Gulliver | 23-03-20 | 17:44

Ik mis de categorie 'Onder het tapijt'.

jan99 | 23-03-20 | 17:41

Het document van het RIVM lijkt geschreven in Latex. Gek genoeg wekt dat vertrouwen.

Eierkopf | 23-03-20 | 17:40 | 2

Ook in LaTeX kun je onzin schrijven hoor.

Divergente_Integraal | 23-03-20 | 17:45

Nu alleen nog even de percentagekolommen netjes uitlijnen op de punt

Endoscopie | 23-03-20 | 17:58

Kunnen we 'Ok boomer' nu vervangen door 'Ok risicogroeper?'

Bom-Petisco | 23-03-20 | 17:40 | 1

Nee,.. Ik denk door: 'Ok Covidiot' of 'Ok Corooner'. Dat bekt beter,.. ;-)

The Felchmeister | 23-03-20 | 18:32

We kijken allemaal naar corona. Daardoor zien we andere zaken niet.

Leptob | 23-03-20 | 17:39 | 3

Juist... Met dank aan alle angsthazen die gillen dat we er allemaal aangaan...!

Witte_Willem | 23-03-20 | 17:41

Gelukkig ff geen CO2 ellende of natura2000 politiek. Hoe zou het met de zeespiegelstijging zijn?

Trumme | 23-03-20 | 17:55

@Trumme | 23-03-20 | 17:55: We gaan in ieder geval 200 miljoen ophoesten (jaja) om 55.000 woningen aardgasvrij te maken, dus het kabinet zit gewoon op schema hoor...

tantesidonia | 23-03-20 | 18:07

Iemand de cijfers nog hoeveel zorg er weg bezuinigd is nadat Rutte aan de macht is?

SpicyMchaggis | 23-03-20 | 17:39 | 2

En dat hele bloedgroep gebeuren is daar nog wat over bekend?

Imzadi | 23-03-20 | 17:39 | 1

Ja, dat is zo kleinschalig dat er weinig mee gedaan kan worden.

Dr. Blechtrummel | 23-03-20 | 17:44

De jeugd lacht om deze cijfers. Wat boeit hun die boomers nou? Oude mensen hebben namelijk het klimaat verpest. Dit is hun straf. Hoorde ik zo’n sukkeltje op skeelers zeggen in de winkel..

De harige happer | 23-03-20 | 17:38 | 2

onmiddellijk uithalen en voor zijn bek slaan. Daarna zeggen dat hij minder dan anderhalve meter van je af stond.

ole guapa | 23-03-20 | 17:39

Tsja dat krijg je ervan. Dat was te verwachten als je mensen zo tegen elkaar uitspeelt

IkWilOokWatZeggen | 23-03-20 | 17:40

Komt die complete lockdown er nou?? Heb ik eindelijk echt tijd om te gamen.

overVecht | 23-03-20 | 17:38 | 1

Vast wel niet 100% maar wel een soort van lockdown??? ik weet het niet maar het gamen is je gegund!

obzzcure | 23-03-20 | 17:42

In feite is het enige wat telt : hoeveel mensen liggen er NU in het ziekenhuis en waarom kunnen we dat niet aan?

God Zelf | 23-03-20 | 17:38 | 1

Kunnen we wel aan! Aldus de woordvoerder. Alleen moeten sommigen uit Brabant naar een andere stad.1230 opnames voor 120 zh valt wel mee, en bovendien zijn ontslagen daar nog niet van af getrokken.
We kunnen het pas niet aan, als er steeds meer mensen opgenomen worden. Maar als die curve-afvlakking doorzet, nav maatregelen, komt het niet zover.

einStina | 23-03-20 | 17:51

23 gevallen van overlijden waarvan de leeftijd niet bekend is. Raar.

omanders | 23-03-20 | 17:37 | 1

Illegalen?

Wiebenick | 23-03-20 | 17:40

Tabel 6a
Bij 54% van de geïnfecteerde is geen medisch dossier of historie bekend???????

Ruthlesstheone | 23-03-20 | 17:36 | 2

Zelden een rommeliger data overzicht gezien. Moeten zich schamen..

Canis.bonus.es | 23-03-20 | 17:37

Er zijn dus 24 mensen aan corona overleden zonder onderliggend lijden.

de visser | 23-03-20 | 17:35 | 5

En er zijn mensen aan corona overleden die niet in de statistieken terecht komen. "Er zijn al wel eerder patiënten in Dordrecht overleden die verschijnselen hadden van het coronavirus, maar daar niet op getest zijn vanwege hun conditie en de vooruitzichten. Ze zijn wel in isolatie verpleegd." Bron: Rijnmond nieuws

rukvogel | 23-03-20 | 17:43

11 + ((11/111)*91) = 20 overleden zonder onderliggend lijden

Ruthlesstheone | 23-03-20 | 17:53

In Zurich nul van de 5.

van Oeffelen | 23-03-20 | 18:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Gevaarlijke grafieken !
Mensen zijn visueel ingesteld en zullen deze onzinnige grafiek over nemen zonder te bedenken dat het aantal testen ook flink naar beneden is gegaan.

Kan iemand even een goede grafiek maken.
Eentje met het aantal testen ( en wie getest is ) per dag en over deze grafiek leggen.
Zo krijgt niemand een goed beeld en lijkt het alleen maar of het beter gaat...

Waarom zijn wij als een van de weinige landen die omlaag gaat met het testen en alle andere landen omhoog gaan met testen ? Snap daar echt helemaal niks van.

blamage_fr | 23-03-20 | 17:35 | 5

@je_zusje | 23-03-20 | 17:40:
Als ik het goed begreep , tegen de richtlijnen van het RIVM in... Kan geenstijl dat eens uitpluizen hoe dit nou zit ? Radio 1, rond 11 vanochtend interview hierover. Kan me helaas de geïnterviewde personen niet meer herinneren.

blamage_fr | 23-03-20 | 17:46

@ole guapa | 23-03-20 | 17:39: Dank kerel , persoonlijk geen grafiek-rukker , meer dat de grafieken die mensen nu voor ogen zien , het foute plaatje is.

blamage_fr | 23-03-20 | 17:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik verwacht nu toch wel iets als een samenscholingenverbod, zodat de politie hangjeugd en vervelende bejaarden kan opdragen naar huis te gaan.

fredflange | 23-03-20 | 17:35

Kortom, dikke oude mannetjes met hoge bloeddruk en vaatlijden gaan hieraan dood.

Beste_Landgenoten | 23-03-20 | 17:34 | 3

Nou van t Hek is alweer losgelaten

skoftig | 23-03-20 | 17:36

Fijn dat de russen italie gaan helpen.

Stijgt je bloeddruk al?

anti-fatwa | 23-03-20 | 18:11

Ja en obese figuren en diabetici.

van Oeffelen | 23-03-20 | 18:36

Geen totale lockdown, wel samenscholingsverbod.

van Oeffelen | 23-03-20 | 17:33 | 5

Ik denk winkels dicht en samenschlongsverbo, verder naks

Beste_Landgenoten | 23-03-20 | 17:37

Het huidige school- en studiejaar afgelasten lijkt mij ook een goed plan. In september mogen ze allemaal een jaartje blijven zitten.

Gulliver | 23-03-20 | 17:48
▼ 2 antwoorden verborgen

COVID 19 is dus een mannenkiller overal ter wereld zijn de doden 2/3 man

Petroselinum crispum | 23-03-20 | 17:33 | 3

Met hoge bloeddruk en of diabetes

Beste_Landgenoten | 23-03-20 | 17:34

Ik heb ook nog niet gehoord dat er een transgender of iets uit die hoek besmet is geraakt.

brie-de-penis | 23-03-20 | 17:37

Terwijl in groepjes met elkaar gaan staan kwebbelen midden op de weg toch echt een vrouwendingetje is.

Gulliver | 23-03-20 | 17:49

Freek de Jonge twittert dat bejaarden ook een bijdrage lunnen leveren door hun AOW af te staan.
Zou hij nog altijd aan het overwegen zijn om asielzoekers in huis te nemen?

Zaniker | 23-03-20 | 17:32 | 4

De Jonge heeft een flinke klap van de molen gehad.

Lupuslupus | 23-03-20 | 17:34

Ik weet wel een manier waarop Freek een bijdrage kan leveren.

Beste_Landgenoten | 23-03-20 | 17:38

Niet iedereen heeft een goed pensioen en het huis afbetaald. Voor veel mensen is de AOW het grootste deel van hun inkomen.

kloopindeslootjijook | 23-03-20 | 17:39
▼ 1 antwoord verborgen

Dat gedoe met Corona gaat nog eens de media domineren. Mark my Words.

azijnseikerT | 23-03-20 | 17:32 | 1

Maak aub geen slapende honden wakker en blijf on topic.

keestelpro | 23-03-20 | 17:54
-weggejorist-
WirMachenMusik | 23-03-20 | 17:32 | 1

vandaag waarschijnlijk de niet-essentiele winkels dicht (mkb nog verder de grond in), later in de week volledige lock-down

totale gekte

paulis | 23-03-20 | 17:30 | 3

Die zijn toch allemaal al zo'n beetje dicht

straatsurfer | 23-03-20 | 17:33

Is wel kudt trouwens. Ik kan al weken geen spullen kopen die ik niet nodig heb.

skoftig | 23-03-20 | 17:33

Een samenscholingsverbod zoals in Duitsland plus niet essentiële winkels dicht is voldoende, dan hoeft een lockdown toch niet?

Canis.bonus.es | 23-03-20 | 17:33

Geef de Zorg de zware belasting op overuren terug!
Ze verdienen dit geld als dank voor de moeilijke en zware tijden die ze nu mee maken. Ze hebben dit geld zelf verdiend!!!

Ook moet de Overheid zich meer bemoeien om Zorg beter te maken in de toekomst. Pak de graaiers in de Zorg aan! Want Kapitalisme en Zorg passen niet samen.

ET007 | 23-03-20 | 17:30 | 1

Gaat niet gebeuren, onzinbanen worden bellond...thuis zitten, geen gevaar. De zorg buiten IC om nog steeds mensen verzorgen, geen 1.5 meter afstand, je hebt geluk als er oude handschoentjes liggen.

dhrat | 23-03-20 | 17:35

Kun je eens stoppen met elke keer artikelen met tikfouten online te knallen?
Zeker als het data betreft.

Draak uit Brabant | 23-03-20 | 17:30
-weggejorist-
Sappie1970 | 23-03-20 | 17:28 | 3

Geef de Zorg de zware belasting op overuren terug!
Ze verdienen dit geld als dank voor de moeilijke en zware tijden die ze nu mee maken. Ze hebben dit geld zelf verdiend!!!

ET007 | 23-03-20 | 17:28 | 2

Beetje de handjes uit de mouwen en geen mens hoeft over te werken aldus Berbaar.

Lorejas | 23-03-20 | 17:41

Yep, en de factuur naar China.

Piet Karbiet | 23-03-20 | 17:52

Ik dacht dat 30-60 jarigen juist vaak op de IC terecht kwamen. Dat lijkt mee te vallen. 65+ is de dupe.

quazi | 23-03-20 | 17:26 | 2

Goh....

Is dit nog nieuws? | 23-03-20 | 17:29

Ontdek je dit nu pas?

kloopindeslootjijook | 23-03-20 | 17:40

Ik wordt onderhand een beetje ziek van dat RIVM.
Weten we nu zeker dat Youp corona heeft?
Hij gaat wel erg vaak naar het ziekenhuis.
Is het geen Münchhausen?

Godderwrake | 23-03-20 | 17:26 | 4

Dat was Singh Varma.

antagonist | 23-03-20 | 17:26

Het was weer 1 van zijn paniek momentjes.

obzzcure | 23-03-20 | 17:28

‘t is een hypochonder.

Julius Pace Car | 23-03-20 | 17:30
▼ 1 antwoord verborgen

Kan ik hier nog wel veilig inloggen?

je_zusje | 23-03-20 | 17:25 | 3

Met rubberen handschoenen, Ja.

Ruimedenker | 23-03-20 | 17:26

Vergeet uw mondkapje niet...

Witte_Willem | 23-03-20 | 17:31

Alleen met ene lasmasker op.

Nehemia | 23-03-20 | 17:59

Weet je wie ook goed was in tabellen maken over sterftecijfers?

Zatkniss | 23-03-20 | 17:24 | 2

Mo de Hond?

skoftig | 23-03-20 | 17:31

De supercomputer van het KNMI?

born2killn00bs | 23-03-20 | 17:35

Het debat met 10 dagen vooruit schuiven naar een AO, zoals de kamer m.u.v. FvD, Denk, PVV en PvdD, wilden gaat nu minstens 500 mensen onnodig het leven kosten.
Opdat wij niet vergeten.

Bom-Petisco | 23-03-20 | 17:24 | 2

Rutte heeft nog ruimte voor ze onder zijn steen.

Gulliver | 23-03-20 | 17:31

AO? Alles Ohne? Mag ook al niet meer in Dld.

Kukooo1 | 23-03-20 | 17:55

Ik heb al een hele tijd het idee dat de NL regering (net als de meeste andere regeringen) eigenlijk voornamelijk bezig zijn met één ding:
perceptie management.

Wil een regering er op aansturen dat er paniek ontstaat dan doen ze dat (en slaan mensen vervolgens elkaar op hun bek vechtend om het laatste pak plee papier in de supermarkt), wil een regering het tegenovergestelde (v.b. in Japan maakt c.q. probeert de regering de bevolking wijs te maken dat de Olympische Spelen nog gewoon doorgaan) dan zorgen ze er voor de berichtgeving zo gestuurd wordt dat het gros van de bevolking een 'no worries mate' attitude heeft.

Regeringen lopen, terwijl ze bezig zijn met public relations, voortdurend achter de feiten aan.

GeinPonempie | 23-03-20 | 17:23 | 4

Wat wil je dan? Als jouw schip op een ijsberg gelopen is het alle hens aan dek en vort de reddingsboten in. Helpt niet erg als je loopt te gillen dat er een gigantisch gat in de voorsteven zit.

Wiebenick | 23-03-20 | 17:37

@sprietatoom | 23-03-20 | 17:28:
Overheids tirannie en dwingelandij om zulke boetes uit te schrijven, terwijl het probleem zelf daar niet mee verholpen wordt. Maar ja Muttie Merkel en alle andere globalisten vazallen en lakeien met hun open grenzen beleid zijn ook compleet gestoord. Het past allemaal perfect binnen dit 1984 adagium:
Kritisch op experts: Onwenselijk
Kritisch op regering: Onwenselijk
Kritisch op burgers: Wenselijk

GeinPonempie | 23-03-20 | 17:47
▼ 1 antwoord verborgen

N=1, maar toch een praktijkervaring. Mijn broer (51) was medio februari voor zijn werk naar Milaan. Kerngezond, geen overgewicht, geen roker.
Bij thuiskomst ziek: koorts, ademhalingsproblemen, misselijk. Door beleidskeuzes net buiten de testpopulatie gevallen, maar is er 100% zeker van dat het Corona was.
Twee weken ziek geweest, inmiddels al weer 1,5 aan het werk. Nu voelt hij zich nog steeds veel minder energiek dan voor hij ziek was. Voor hem was het bepaald heftig.

ole guapa | 23-03-20 | 17:22 | 7

Van griep moet het lichaam ook een maand herstellen. Een gedeelte van de griepdoden zijn mensen die te snel weer fanatiek gaan sporten.

Gulliver | 23-03-20 | 17:34

@skoftig | 23-03-20 | 17:30: Nee, maak je geen zorgen. Zijn grootste karakterfout is dat hij nog PvdA stemt, hetgeen tot boeiende discussies tussen ons leidt (ik stem FvD). Maar voorts is hij volbloed oké.

ole guapa | 23-03-20 | 17:43

@Witte_Willem | 23-03-20 | 17:24:
Laatste is niet te hopen: daar vallen nu juist de meeste dodelijke slachtoffers, onder de oude...

De waard zijn gast | 23-03-20 | 19:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Max Headroom's dagelijkse Covid Curves: i.imgur.com/4xD0pRN.jpg

De afbuiging van de curve is hoopvol, maar heeft toch ook wel met het aantal afgenomen tests te maken. De toename (over 7 dagen) daalt naar 19% per dag en neemt af met 1% per dag. We zijn er dus nog lang niet! De groeifactor is wat toegenomen maar blijft wel kleiner dan 1. Met het meest optimistische scenario (de stippellijn, een fit van een logisteke curve) loopt het aantal positieve tests nog altijd op boven de 10.000.

We zien de voorspelde sterfte per positieve test oplopen tot 8%. Momenteel is het 4.5%. Ook de sterftekans per ziekenhuisopname loopt nog op naar 20%.

Max Headroom | 23-03-20 | 17:22 | 6

@Gulliver | 23-03-20 | 17:38:

Precies, en daar zien we vandaag een groeifactor van 1.5 bij een dagelijkse groei van 31%.

Max Headroom | 23-03-20 | 17:54

Dank voor deze heldere grafieken. Zou het RIVM wat van kunnen leren.

Vanilla | 23-03-20 | 18:03

@Max Headroom | 23-03-20 | 17:54:

De opname wordt wel beperkt door het maximum aantal opnames waardoor men steeds meer zal overgaan tot het niet opnemen van patienten. Feit is dat de maximum opname de rode lijn is en dat zodra die is bereikt we een serieus probleem hebben.

Gulliver | 23-03-20 | 18:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Het verbaast me dat ze prullenbakken in de openbare ruimte laten staan.

arlen | 23-03-20 | 17:22 | 1

Ik ben daar juist blij mee. Bij gebrek aan WC papier kunnen mensen daar gebruikte zakdoekjes en dergelijk uithalen om te recyclen. Heel groen (pun) en klimaatvriendelijk.

keestelpro | 23-03-20 | 17:35

AI, hoge bloeddruk en diabetes zijn bij de doden toch wel lelijke uitschieters.
In veel gevallen toch een kwestie van dieetkeuze.

Abject | 23-03-20 | 17:21 | 8

@skoftig | 23-03-20 | 17:28: Ja, bij mensen die inderdaad veel te dik zijn helpt een koolhydraat-arm dieet vaak om de suiker naar beneden te krijgen en sommigen kunnen hun medicijnen laten staan. Maar als het erfelijk is - zoals in mijn familie helpt dat niet - . Mijn opa had het, die was pianostemmer en reisde het hele land door. Had hij zijn laatste geld uitgegeven aan de tram/trein en kwam bij de klant; kreeg hij te horen o stemmer, vandaag kan niet hoor, volgende week maar. Hij was door zijn werk altijd onderweg en geen gram te zwaar, eerder veel te mager. Hij is overleden toen hij 61 was..... Mijn moeder had het, ze was 1.68 en 62 kilo, met alles zéér matig, overleden: 74 jaar, ze was bijna blind door de suiker. Mijn jongste broer (bioloog) heeft het, is 1.95 en 80 kg. Gelukkig leeft hij dus nog wel want hij is pas 59. De diabetes zit in mijn familie van moeders kant.

Lupuslupus | 23-03-20 | 17:50

@skoftig | 23-03-20 | 17:28: Niet per definitie een gevolg van gare levenskeuzes. Zoals Lupuslups aangeeft. Meestal een erfelijke component, die bij een ongezonde levensstijl wel eerder de kop op zal steken.

Vanilla | 23-03-20 | 18:00

@Lupuslupus | 23-03-20 | 17:50:
Bij mij 2 jaar geleden vastgesteld, teveel eten, drinken, te weinig sporten. Best wel een wake up call, pillen gekregen en sinds ik geen koolhydraten meer eet pillen door de helft en binnenkort hopelijk weg. Maar dat is d us de "levensstijl" diabetes en niet de aangeboren zoals in uw familie

skoftig | 23-03-20 | 18:11
▼ 5 antwoorden verborgen

maar maar maar wat vind Greta hier allemaal van? En haar marketingafdelingen?

antagonist | 23-03-20 | 17:21 | 3

Ook Greta is klaar, klimaatpaniek is ook klaar. Ik hoop dat corona nog een week of 4-6 blijft. Langer hoeft niet maar korter ook niet.

skoftig | 23-03-20 | 17:26

Geduld, over een paar maanden krijgen we weer gewoon ons dagelijkse portie hittegolfpaniek. En of Gilze Rije het record zal behouden.

Barbarous_Relic | 23-03-20 | 17:40

Die onzincijfertjes kunnen ze ook wel voor zich houden, wat heb je daar nu nog aan?
Niemand weet of hij/zij het al gehad heeft of de gewone griep heeft gekregen, of je immuun bent, weer aan de bak kan, wel boodschappen kan doen als mantelzorger en voor oude familieleden kunt zorgen, want je wordt niet getest.

En nu blijkt dat het gewoon in vrijwel elk ziekenhuislab getest kan worden, we worden moedwillig onwetend gehouden, lijkt het.
Zogenaamd 'omdat er vraag naar cijfertjes is', een besmet doekje voor het bloeden.

Imzadi | 23-03-20 | 17:21 | 2

Ik zou wel willen weten of ik het al gehad heb. Niet dat je volgend jaar ook weer 16x per dag je handen hoeft te wassen enzo.

sjef-van-iekel | 23-03-20 | 17:26

Ik vertrouw deze cijfers voor geen meter.

obzzcure | 23-03-20 | 17:20 | 11

Boos...?! Integendeel...

Nog een paar dagen en dan ben ik terecht een trotse 'het is maar een griepje' roeptoeter...

Goed opletten hè...!

Witte_Willem | 23-03-20 | 17:39

@Witte_Willem | 23-03-20 | 17:28:
Ach gut, meneer Witte Willem is ook zo'n borstkloppert die koste wat kost zijn gelijk wil halen. Er is nog niks definitief, maar je voelt jezelf en jouw mening al verheven boven anderen hun mening met je "maar dan nog zie ik het beter dan u", en je gescheld met "paranoïde angsthaas".

Wat jij en al je 'het is maar een griepje' muilers over het hoofd zien is dat het nu nog steeds niet 'maar een griepje' is en dat als we allemaal zoals jij dachten en er door die debiele houding geen maatregelen (al zijn er veel erg laat ingezet) waren genomen, de situatie er nog vele malen slechter had uitgezien.

En jij denkt straks, geholpen door alle mensen die wel hun verstand gebruikten en meewerkten om dit virus in te dammen, over hun rug 'Ik heb gelijk!' te kunnen scanderen? Je moet je ogen uit je kop schamen...

De waard zijn gast | 23-03-20 | 19:58
▼ 8 antwoorden verborgen

De categorie inbekend is bestwel groot. Hoe oud iemand is en af die onderliggende zaken heeft is in NL vaak goed geregistreerd. Zou dat import zijn? Is er wellicht een andere verklaring voor?

sjef-van-iekel | 23-03-20 | 17:19

"" Wij mogen straks ook niet meer benzine tanken want het virus verspreidt zich heel snel via benzinepompen, alsdus een verpleegkundige. Verder scholen blijven nog langer dicht. En verder mogen wij nog steeds geen handen schudden" en Rutte heeft de directeur van het RIVM een hand.

loser | 23-03-20 | 17:19 | 3

Er hangen zat handschoenen bij de pomp. Wel even gebruiken natuurlijk. Denk dat verpleegkundige met het OV gaat ofzo.

VP732 | 23-03-20 | 17:22

Onzin verhaal. Trek gewoon handschoenen aan.

Gravin v Kippenbouth | 23-03-20 | 17:43

Met al die zzp'ers zonder werk zie ik toch een schone taak weggelegd in dit soort takken van sport, zoals het bedienen van benzinepompen.

Oh nee, wacht ff, Rutte heeft ze allemaal gratis 4x zoveel als die €1000,- beloofd die hij aan iedere werkende Nederlander als verkiezingsbelofte onder de neus hield.

De waard zijn gast | 23-03-20 | 20:05

OK ok, het is genoeg geweest. Nu Youp van t Hek uit het ziekenhuis is ontslagen kan ik dat vaccin net zo goed vrijgeven.

skoftig | 23-03-20 | 17:19 | 4

@I.P standing up | 23-03-20 | 17:22: Dat zou Freek de Jonge gerust moeten stellen.

Binnenbaan | 23-03-20 | 17:23

@I.P standing up | 23-03-20 | 17:22: Ander nieuws: Onderzoekers zijn nu bezig om het speeksel van Freek de Jonge te gebruiken als vaccin.

I.P standing up | 23-03-20 | 17:24
▼ 1 antwoord verborgen

Ik was al bang dat ik van een generatie zou zijn die nooit Grip 100 heeft meegemaakt. Ik heb mijn kleinkinderen tenminste wat te vertellen. Of ze mogen kijken naar mijn urn. Als ze die niet weggefikkert hebben.

Leptob | 23-03-20 | 17:17

Ik zie en fikse afname in het aantal meldingen bij de GGD.

Nehemia | 23-03-20 | 17:17

Lockdown is maar een kreet.

van Oeffelen | 23-03-20 | 17:16 | 2

Succes is een keuze.

VP732 | 23-03-20 | 17:21

Zelfs de WHO baas meldt dat Lockdown onzinnig is.
Enkel voor ge -infecteerden heeft het nut.
Maar ze zullen in ""denHaag"" eerder dood neer vallen voor ze dat toegeven.

joppo0 | 23-03-20 | 17:25

Besmettingsgraad Nederland duikt wel onder de curve van Italië.

Ars Vivendi | 23-03-20 | 17:16 | 7

@Zerox | 23-03-20 | 17:24:
net als de misdaadcijfers, als je geen aangiftes opneemt, bestaan die misdaden ook niet op papier. Zo wordt dit land geregeerd.

Imzadi | 23-03-20 | 17:28

@Zerox | 23-03-20 | 17:24:
De sterftecijfers liggen vast. Maar hoeveel mensen er geïnfecteerd zijn, inderdaad, dat weten we niet. Misschien zijn het er wel twee miljoen. Wat op zich alleen maar gunstig is, aangezien deze mensen niet of nauwelijks klachten hebben en er dus wel overheen zullen komen.
Hoe meer mensen er op dit moment onder de radar besmet zijn, hoe beter. Het sterftecijfer blijft namelijk gelijk.

VanBukkem | 23-03-20 | 17:33

@VanBukkem | 23-03-20 | 17:33:
Waarom zo moeilijk doen, doe de rekensom andersom. Er zijn afgerond naar boven 8 miljard mensen op deze aarde. Ga ervan uit dat we allemaal besmet raken. Reken dan elke dag het percentage doden op de 8 miljard. Elke dag dat er mensen overlijden aan dit Corona virus zal dit percentage (hoe klein dan) alleen maar toenemen totdat het Corona virus geen slachtoffers meer eist. Dat is dan het werkelijke sterftecijfer voor deze periode.

thephysicist | 23-03-20 | 18:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Zo’n contactverbod is funest voor de elektricien.

Ruimedenker | 23-03-20 | 17:16

Bij de geslachtsverdeling valt me op dat er geen enkele non-binaire geslachtsontkenners uit de LGBHXYZ gemeenschap zijn getroffen!

ole guapa | 23-03-20 | 17:15 | 2

Geslacht onbekend, 25 gevallen 1 dode. Hoge sterftecijfer dus dan mannen / vrouwen.

Selassie | 23-03-20 | 17:20

0.03% van de Nldse bevolking is transgender. Als je dat afzet tegen slachtoffer percentage corona, is het juist enorm hoog

straatsurfer | 23-03-20 | 17:30

Als ik dit zo lees gaan vooral de dikkertjes als eersten.
Mooi zo, die waren toch al vreselijk duur en droegen vaak niks bij.

/sarc

Bom-Petisco | 23-03-20 | 17:15 | 2

Een ongemakkelijke waarheid.

Gulliver | 23-03-20 | 17:42

Je bedoelt Paul de Leeuw?
*Rochelend naar winkelcentrum gaat*

skoftig | 23-03-20 | 17:52

Zeg eens wat in het "Latijns"..... man man man

van Oeffelen | 23-03-20 | 17:15 | 3

Viel mij ook al op, maar ik word voor minder weggejorist tegenwoordig...

De Droit | 23-03-20 | 17:18

Wat had je dan gewild? Iets in het Griek?

skoftig | 23-03-20 | 17:20

"Latijns" is correct, maar wel zwaar in onbruik geraakt.

Eric Newby | 23-03-20 | 17:42

Tot nu toe vallen alle voorspellingen van duizenden doden nog mee.
Fijn.

Is dit nog nieuws? | 23-03-20 | 17:14 | 2

Binnen 2 dagen 100+ per dag, let maar op!

Kukooo1 | 23-03-20 | 17:40

Wel meer vrouwen besmet dan mannen, maar beduidend minder overledene.
En dan noemen ze vrouwen het zwakke geslacht!
Mogelijk een herziening in de pensioenen om mannen eerder met pensioen te sturen en de sterkere vrouw wat langer laten doorwerken?

I.P standing up | 23-03-20 | 17:14 | 3

Ik denk dat vrouwen eerder naar de huisarts gaan.

Binnenbaan | 23-03-20 | 17:18

"mannen eerder met pensioen te sturen"

Eh, nou graag! Klinkt me als muziek in de oren. Laat die wijven maar werken tot hun 67e of zo.....

Zwezerik | 23-03-20 | 17:19

@Binnenbaan | 23-03-20 | 17:18:
Dat denk ik niet. Vrouwen hebben mogelijk een betere natuurlijke afweer tegen dit virus.

Gravin v Kippenbouth | 23-03-20 | 17:48

Helpt rode wijn nu wel of niet ?

laurentius | 23-03-20 | 17:14 | 4

Wel. En vooral in grote hoeveelheden. Daar heeft het virus echt een hekel aan, die alcoholwalm. En als u er dan ook nog even een dikke sigaar of een joint bij rookt, nou, dan houden die virussen het echt wel voor gezien.

VanBukkem | 23-03-20 | 17:16

Trek open die fles!

kloopindeslootjijook | 23-03-20 | 17:17

Verrek, dat is mijn dagelijks dieet...!

Witte_Willem | 23-03-20 | 17:18
▼ 1 antwoord verborgen

Alsof Youp zich zou laten kisten door een Corona - 0% kans.

Kudtkip | 23-03-20 | 17:14

Dus hiervoor gaat een land tegenwoordig al op slot...?!

Wacht maar tot er een keer echt iets aan de hand is...!

Deugers in 3,2,1...

Witte_Willem | 23-03-20 | 17:12 | 7

@grindbak | 23-03-20 | 17:18: ik vind wel dat ze dit moeten doen. Het is wel zo dat bij een normale griep de ICs niet afgeladen liggen.

sjef-van-iekel | 23-03-20 | 17:21

Corona is een mild griepje.. De massahysterie-virus die is pas gevaarlijk.

Wasbakplasser | 23-03-20 | 18:01
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Piet Karbiet | 23-03-20 | 17:12 | 1

Wat ik nou wel eens zou willen weten, is hoeveel van de oudere mensen weer genezen zijn.
Sommige cijfers zijn dan wat leuker om te lezen en leuker uit te leggen.
Angst kan dan plaats maken voor ietwat optimistischer nieuws.

Ruimedenker | 23-03-20 | 17:12 | 3

Exact...

Witte_Willem | 23-03-20 | 17:13

Sterftecijfers 70+ covid geïnfecteerden <15% volgens de cijfers van WHO. Dus een death sentence is het niet. In Italie is gisteren een 95-jaar oud oma'tje genezen.

Binnenbaan | 23-03-20 | 17:15

@Binnenbaan; nu nog excessief testen en dan dropt dat cijfer naar het punt dat het niemand nog iets kan schelen...!

Witte_Willem | 23-03-20 | 17:23

Is wel duidelijk waar ze mee bezig zijn,verder schiet het niet op met die kneuzen.
Cijfertjes neuken daar zijn een enig in.

Roger-Rabbit | 23-03-20 | 17:11

De AH tjes en Unilevertjes varen er wel bij.

marrretje | 23-03-20 | 17:11

55-59
Slik.......

laurentius | 23-03-20 | 17:11 | 2

Zolang Covid maar uit de buurt van 49 blijft...... ;-))

Ruimedenker | 23-03-20 | 17:13

te verwaarlozen aantallen overlijdens in deze groep. Vanaf 60 klimt het snel.

Guillermo | 23-03-20 | 17:16

"Ook de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid is erbij."

O o. Dat kan maar 1 ding betekenen: Lockdown.

VanBukkem | 23-03-20 | 17:11 | 7

Nee dat kan maar 1 ding betekenen: dat ze de containers em merkellego bij de Belgische grenzen gaan verwijderen.

keestelpro | 23-03-20 | 17:17

Nee Bukkem, uw hevig gewenste lockdown komt er niet.

Vlotgetrokken | 23-03-20 | 17:18

Ik ben van gedachten veranderd. Ik ben tegen een lockdown. De anti-lockdown reaguurders hebben mij overtuigd.

VanBukkem | 23-03-20 | 17:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Als het inderdaad zo uitpakt zoals nu dan is dat maar aan 1 ding te danken en dat is dat wij in en rond huis niet zo op elkaar lip zitten als die Italiaanse en Spaanse families. Covid-19 is juist zeer infectieus tijdens de nog milde symptomen. Carnaval was dus de perfecte hopelijk plaatselijke bom van verspreiding van Covid-19. Hier de getallen van hoe infectieus Covid-19 is.
The research, posted Sunday (March 8) to the preprint database medRxiv, is still preliminary, because it has not yet been peer-reviewed and because it included only nine participants. Still, it may hint at why the new virus spreads so easily: Many people may be at their most infectious when exhibiting only mild, cold-like symptoms.
"This is in stark contrast to SARS," a related disease caused by a different coronavirus, the authors noted. In SARS patients, viral shedding peaked about seven to 10 days into the illness, as the infection spread from the upper respiratory tract into deep lung tissue. In seven patients with COVID-19, the disease caused by the new virus, "peak concentrations were reached before Day 5 and were more than 1,000 times higher" than those seen in SARS patients, the authors wrote.

Roadsurfer | 23-03-20 | 17:10 | 5

Plus dat Noord-Italië, net als Wuhan, een gebied is dat door industrie een generatie met slechte longen geeft voortgebracht.

kapoerewiet | 23-03-20 | 17:26

Al 300 jaar breken er 10 dagen na carnaval een griep virus uit.
Vandaar ook Limburg en Brabant als startpunt.
En de rest van het paranoide zombievolk kan van mij de .... krijgen.

joppo0 | 23-03-20 | 17:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Die k*t Democraten verzieken ook nog eens de aandelenmarkt.
Stelletje mafkezen.

watergeus | 23-03-20 | 17:09 | 3

Het mag wat kosten om Trump weg te krijgen... Manmanman...

Witte_Willem | 23-03-20 | 17:15

De paniekzaaiers ook niet vergeten...

Is dit nog nieuws? | 23-03-20 | 17:15

De Trump-Slump is geheel door Bonkers zelf veroorzaakt. Alles naar de Filistijnen en terug op waar Obama het afleverde. Na veel jaren van veel grotere groei tot 2016. Bonkers is the worst president ever. Nobody even close at the low level.

MaarFeitelijk | 23-03-20 | 17:39

Denk dat een gemiddelde Nederlander met dezelfde klachten als Youpie geeneens in het ziekenhuis zou worden opgenomen..

NeetNormaal | 23-03-20 | 17:11

Het is dus geen rechtvaardig virus, zoals hij zelf hoopte.

Normpje | 23-03-20 | 17:13

17% van de patiënten in de ziekenhuizen overlijdt (Tabel 4.). Vooral ouderen (vanaf 65 jaar en ouder) met comorbiditeit overlijden (Tabel 6b.). Lock Down aub.

Guillermo | 23-03-20 | 17:09 | 5

hoge bloeddruk en suikerziekte geven ook slechte vooruitzichten. Beiden komen heel veel voor bij overgewicht. Dat zou een waarschuwing moeten zijn voor de kapsalon-eters en pizza-addicten.

ole guapa | 23-03-20 | 17:18

Van de helft van de overledenen zijn onderliggende ziekten vastgesteld.

Binnenbaan | 23-03-20 | 17:20

@keestelpro | 23-03-20 | 17:15: Plus dat er bij deze mensen nog een heleboel zitten die nu nog vechten voor hun leven. Die zijn nog niet genezen verklaard en aannemelijk is dat een deel van hen zal sterven. Percentage ligt daardoor ook substantieel hoger.

zutzooi | 23-03-20 | 17:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Verwacht er iemand nieuwe maatregelen?

KutFilosoof | 23-03-20 | 17:08 | 5

Na het samenscholingsverbod verwacht ik een samenzweringsverbod.

keestelpro | 23-03-20 | 17:14

ik loop 3 keer per dag met de hond, scheveningen strand is net als gisteren compleet uitgestorven. Dont believe the hype.

paulis | 23-03-20 | 17:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Youp weer thuis.
Dus ouwe lullen kùnnen het overleven!

Aristotalloss | 23-03-20 | 17:08 | 2

Youp drinkt Heineken 0,0. Da's de geheime remedie ironisch genoeg.

keestelpro | 23-03-20 | 17:13

Gedaan met de pret op de IC. Back to business.

VanBukkem | 23-03-20 | 17:47

Geslacht, man, vrouw en onbekend!?

Heeft D66 al Kamervragen ingediend over deze vreselijke stigmatisering?

Macroglossum | 23-03-20 | 17:07

Crisi.

Piet Karbiet | 23-03-20 | 17:06 | 4

@F. von Zeikhoven | 23-03-20 | 17:09: Oh ja.

Piet Karbiet | 23-03-20 | 17:13

@F. von Zeikhoven | 23-03-20 | 17:09: Klopt, zoals het ook Toyota Prii is (zijn).

Pimp my Voortuin | 23-03-20 | 17:19

@Pimp my Voortuin | 23-03-20 | 17:19: En de Wii natuurlijk.

Piet Karbiet | 23-03-20 | 17:39
▼ 1 antwoord verborgen

Stress man. Geen zicht op De Deur.

Harry.Langezwaal | 23-03-20 | 17:05

Daar gaat Rutte met zijn theorie dat kinderen niet besmet kunnen raken. Zie Tabel 4.

Xarkov | 23-03-20 | 17:04 | 6

@Xarkov | 23-03-20 | 17:09:
Dan had u beter moeten luisteren.
Kinderen krijgen het meestal in lichte vorm en volgens het RIVM was sluiting van de scholen niet nodig.
Onder sterk sociale druk heeft hij toch besloten ze dicht te doen omdat hij niet als dictator op wilde treden.

botbot | 23-03-20 | 17:14

@botbot | 23-03-20 | 17:14:
Rutte heeft dat wel degelijk gezegd. Kinderen konden het virus niet overdragen. U stemt de Lachende Leugenaar?

anti-fatwa | 23-03-20 | 17:54

@botbot | 23-03-20 | 17:14: Inderdaad en nu willen de scholen alle kwetsbare kinderen die thuis niet kunnen leren naar "speciaal daarvoor ingerichte gebouwen" (dus scholen volgens mij) sturen.

simplesimpie | 23-03-20 | 18:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Cijfertjes zijn rap naar beneden bijgesteld......... ik vertrouw dat RIVM voor geen meter!

Fatwabuster | 23-03-20 | 17:03 | 1

Ik ook niet.

Muuke | 23-03-20 | 18:19

Dit is een indicator: "Corendon annuleert alle vakanties tot 1 juni" !!

Guillermo | 23-03-20 | 17:03 | 3

KLM laat pas weer vluchten zien vanaf 1 mei. Ook een indicator.

Mark_D_NL | 23-03-20 | 17:06

In verband met Erdogan en zijn islamistische vluchtelingenleger.

keestelpro | 23-03-20 | 17:08

Daarna kunnen ze ook veel vakanties annuleren, wegens uitstel van uitkering vakantiegeld.

Bon-sens | 23-03-20 | 17:09

*doet chips en nootjes pakken*
Waar is de livestream van dit overleg?
Ben benieuwd welke feiten worden besproken en hoe ze worden geïnterpreteerd door de deelnemers.

Bon-sens | 23-03-20 | 17:03 | 2

U bent de enige.

Normpje | 23-03-20 | 17:07

In dit soort tijden haal je de sadistische mensen er altijd zo uit.

obzzcure | 23-03-20 | 17:13

Als je je ziek voelt: ga niet onder je bed liggen! #onderliggendlijden
(sorry flauw)

keestelpro | 23-03-20 | 17:02 | 6

@Roadblock | 23-03-20 | 17:17:
Ach ik heb alle standjes al ooit eens geprobeerd. De beste vind ik uiteindelijk het 1,5m afstandje. (1,5 km afstandje in mijn geval)

keestelpro | 23-03-20 | 17:18
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken