Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Noord-Nederland gaat rogue: zorgmedewerkers en familie worden massaal getest op corona

Soort van Blokkeertesters 

We moeten het met zijn 17 miljoenen doen. Maar de 3 miljoenen in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel doen het toch net even anders. Dat zegt de (zelf van corona herstelde) arts-microbioloog van het UMC Groningen Alex Friedrich in een opvallend interview met ophitsblaadje De Groene Amsterdammer. Daarin legt Friedrich uit dat hij en zijn noordelijke collega's zorgmedewerkers en hun familie WEL uitgebreid testen en daarmee afwijken van het beleid in de rest van Nederland. Komen die powerquotes. Over het RIVM-uitgangspunt dat je pas besmettelijk bent zodra je symptomen hebt: "Dat is gewoon niet waar, net zoals dat het niet waar is dat kinderen het virus niet kunnen overdragen. In de noordelijke provincies hebben we daarom van begin af aan gezegd: we rekenen twee dagen terug vanaf die eerste ziektedag en sporen ook die contacten op. Ten tweede, kinderen zijn besmettelijk ook al worden ze zelf niet ziek." Over het gebrek aan testcapaciteit, dat we volgens Rutte hebben: "Ik heb nooit begrepen dat dat steeds wordt volgehouden. We hebben geen capaciteitsprobleem. Het kan dat een bepaald lab een tekort heeft aan bepaalde materialen, maar dat is business as usual, dat los je op. Zolang je niet afhankelijk bent van een commerciële partij is dat niet zo. We hebben zo'n partij ook niet nodig, want deze tests kun je in vrijwel ieder gewoon lab doen." U weet: het antwoord op alle vragen die leven, begint bij de kennis en ervaring van deskundigen. Dus Jaap en zijn mensen. Tijd voor een antwoord op de vraag die bij ons leeft. Moeten we in de rest van Nederland niet ook meer gaan testen? Of hoe zit dit?
UPDATE: Nederlandse Vereniging van Microbiologen: 'Er is wél tekort aan testmateriaal.'
UPDATE: Ook Hugo de Jonge zegt dat er wel een tekort is.

Social

Reaguursels

Inloggen

Als je al niet wist dat je belazerd werd door Rutte cs dan weet je het nu.

Crossing_The_Rubicon | 23-03-20 | 14:10

Lekker op straat uitvechten, die medici zouden beter moeten weten, voor je het weet bemoeien Jan en alleman Henk en Ingrid zich ermee, plz iets discreter

Bohse Koempelz | 23-03-20 | 13:27

Het is gewoon mooi-weer-beleid. Minder testen = minder besmettingen geconstateerd = succes kunnen claimen. Totdat we ineens hoge sterftegetallen krijgen natuurlijk. Het RIVM is echt niet onafhankelijk van hun geldschieters, de politiek....

Rechtsdraaiend | 23-03-20 | 13:12

Bravo.
Deze man durft te denken, zijn eigen prioriteiten te stellen en daarna te handelen binnen zijn mogelijkheden.
Zijn team kan in zijn handjes knijpen met zo een teamleider.

MistaRazista | 23-03-20 | 13:09

Er zijn hier nogal veel mensen die dampen gay vinden. En dat is prima. Maar het feit blijft dat mensen beter kunnen dampen dan roken. En ja, beter kan je het allebei niet doen. Net zoals je beter helemaal geen alcohol kan drinken. Dampen is, vele malen bewezen, minimaal 96% minder schadelijk dan roken. Zouden artsen ook tegen een alcoholist die van twee flessen wiskey naar twee flesjes 2.5% Radler per dag zeggen dat dat geen zin heeft?
Ik ben ook benieuwd naar de overlijding cijfers van rokers vs dampers met corona. Uiteraard sterven er per dag ongeveer 50 mensen aan de gevolgen van roken, dus daar moet ook rekening mee gehouden worden. Voordat jullie weer beginnen met blaten over die dampers in Amerika die dood gingen: 99% was direct te linken aan het dampen van illegale THC cartridges met vitamine E accetaat. Dat was redelijk snel bekend maar werd uit de media gehouden met als gevolg nog vele doden, veelal gezonde jonge mensen. Een interessant onderwerp met diverse partijen zoals lokale politiek die afhankelijk zijn het geld van big tobacco en big Pharma. Ook GeenStijl heeft hier een kans laten liggen om een beetje in de beerput te roeren.
Enfin, naar de conclusie. Het RIVM heeft in 2015 een onderzoek gedaan naar dampen. Dit onderzoek stond bol van de fouten. Vooral van de testopstelling. Er zijn wereldwijd duizenden onderzoeken gedaan met redelijk dezelfde uitkomsten. Het RIVM kwam met flinke afwijkingen van deze lijn. Toen er hier kritiek op kwam werd er weinig tot niks mee gedaan. Sindsdien neem ik het RIVM niet meer erg serieus. In tegenstelling tot deze regering, die het RIVM heilig verklaard.
Hier een reactie op het damp onderzoek:
acvoda.nl/2015/03/23/reactie-acvoda-o...

Stevo365 | 23-03-20 | 13:08 | 4

Roken ruit zelden lekker, daarnaast krijg je er een kop van als een oude aardappel.
Maar dampen is echt voor asociale losers. Die vieze zoete luchtjes die je maar te accepteren hebt op straat uit hun design e-blowers.
Gatver, want een idioten, u nog verenigd ook in een groep, haha.
Ik gan maar eens beginnen met ouderwets roken, een zware Caballero, gewoon omdat het kan.

Ray Skak | 23-03-20 | 13:30

Okee!

Pot Vol Koffie | 23-03-20 | 14:11
▼ 1 antwoord verborgen

Groningen. Tja. Dat aardbevingsgebied. Waardoor regelmatig huizen instorten?Waardoor regelmatig mensen gewond raken? Waardoor regelmatig mensen overlijden? Allemaal nooit gebeurd. En dat CPN bolwerk gaat het nu beter weten?

Rest In Privacy | 23-03-20 | 13:03
-weggejorist-
Nuchtere_Tukker | 23-03-20 | 12:43

De veel geprezen Zuid Korea methode.

DeEchteWaarheid | 23-03-20 | 11:41

In de tijd dat er een IJzeren Gordijn bestond werd aan de ene kant van het gordijn een EEG van welvaartsstaten opgebouwd. Aan de andere kant kwamen pensioengerechtigden (57+ers) bij de dokter, die op hun verhaal steevast met de tegenvraag kwam: u bent 57+, wat wilt u dan nog? Dat wil zeggen dat in de communistische landen dezelfde bevolkingspolitiek werd toegepast als tijdens het nazisme in Duitsland. Wie niet meer nuttig is voor de staat, krijgt geen of een afleggertje van gezondheidszorg toebedeeld. Die koud-rationele manier van redeneren wordt in Nederland voorgestaan door D66. De huidige regering volgt de D66 ideologie.

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-03-20 | 11:37

Het is bij de konijnen af dat ook hier weer een kosten baten afweging is gemaakt in plaats van te letten op het algemeen belang.
Dit zal ook wel weer door de talking heads bij de MSM genegeerd worden.

Zapata10 | 23-03-20 | 11:33

Wat een serieuze bedreiging gaat worden is dat de overheid haar controle op dit soort zogenaamde bedreigingen, zoals stikstof en corona, verder gaat versterken, o.a. door de informatievoorziening verder aan te pakken, de wetenschappelijke instituten verder gaat infiltreren zodat ze haar invloed op de samenleving kan versterken.
Orwell verwacht ons.

Mr.Crowley | 23-03-20 | 11:32 | 3

Ja inderdaad. Maar ook een zaak als het afschaffen van contant geld. Een "besmettingsgevaar" , en "dat willen we niet herhalen na deze pandemie." En contant is toch al niet zo handig en duuder dan digitale betaling, zeggen ze dan. En hoppeké voordat je het weet zijn we de Sjaak en wordt al ons betalingsverkeer (nog meer dan nu) gecontroleerd en inderdaad onze informatiestroom wordt nog verder vertroebeld en we zijn volledig onder de duim. Dit scenario lijkt wel ver weg maar met zoveel hysterie is het al zover voordat je het door hebt.

Zeebonkus | 23-03-20 | 12:40

@Zeebonkus | 23-03-20 | 12:40:
De bedreiging zit hem hier in, dat er gewerkt wordt aan een kritiekloze burger die zich voorspelbaar gedraagt. Dat heeft een directe invloed op onze toekomst. Voorspelbaar.

Mr.Crowley | 23-03-20 | 12:48

zijn het volgens jou dan 'zogenaamde bedreigingen"? stikstof en corona zijn geen bedreigingen.? behoor jij ook tot het groepje mensen die gelooft dat de aarde plat is

Ronhonnepon | 23-03-20 | 14:20

Aha, dus het kan gewoon wel! Er zijn dus wel genoeg testen. Ik vind dat iedereen het recht heeft om te weten of hij/zij Corona heeft (gehad). Zeker nu niet alles zeker is over dit virus. Herbesmetting, immuniteit, etc.

pjisonline | 23-03-20 | 11:30

Benieuwd naar de reaktie van het RIVM. Het gebrek aan testen was de hoofdreden om van indamfase naar mitigatiefase te gaan, althans zo werd dat gepresenteerd.

Reaguurdeskundige | 23-03-20 | 11:29

Lijkt er veel op van wij randstedelingen zijn belangrijker dus testen. Terwijl zorgmedewerkers elders niet getest meer worden incl. mensen die met pneumonie naar het ziekenhuis gaan en weer terug nr huis. Retour voor geval het "erger" zou worden. Wat een gaat land is dit toch

bart2653 | 23-03-20 | 11:09 | 1

Ah ja, de randstad ligt tegenwoordig in het noorden.

DeEchteWaarheid | 23-03-20 | 11:43

vindt u het nog onsmakelijk boeiend dat u wordt 'afgezeken'?

vertdemisere | 23-03-20 | 10:59

De situatie rond het corona virus heeft voor mij alleen maar aangetoond hoe verneukt onze informatievoorziening is.
Het begon al met de stikstof crisis waar het RIVM met meetgegevens kwam. Meetgegevens waar al de nodige twijfels over waren. Een zogenaamd " objectief en wetenschappelijk " instituut waar niet aan getoornd kon worden.
Met de Corona crisis zijn ze echt door de mand gevallen, door gewoon toe te geven dat ze niet gingen testen. Wetenschap en niet testen?
Gebleken is dat de prioriteiten van het RIVM bij de politiek liggen. Een ongehoorde situatie. Maar de bevolking wordt gemasseerd om vertrouwen te hebben in het RIVM, lees de politiek. Dat gaat voor de objectieve nieuws voorziening.
Dat kan niet goed gaan.

Mr.Crowley | 23-03-20 | 10:57 | 10

@Ronhonnepon | 23-03-20 | 11:51: zo werkt het nu eenmaal in een democratie. De politiek is een weerspiegeling van de samenleving

Ronhonnepon | 23-03-20 | 12:20
▼ 7 antwoorden verborgen

@Pauw: Zet vanavond RIVM baas Jaap van Dissel tegenover Alex Friedrich.

klön | 23-03-20 | 10:55 | 1

Dat gaat dus nooit gebeuren.

Roadblock | 23-03-20 | 11:20

Het RIVM is een gepolitiseerd instituut. Het doet en zegt alleen maar wat de ambtenaren van hogerhand hen opdraagt (zie ook stikstof"crisis").

WachTMeesteR | 23-03-20 | 10:46 | 8

@Ronhonnepon | 23-03-20 | 11:26: Nee, als die kinderen na school thuiskomen zitten ze alsnog weer tussen volwassenen, maar dat is dan een besmettingsvrije periode of zo?

Buerman | 23-03-20 | 11:38

Het RIVM heeft deze situatie stelselmatig onderschat. Ook in de voorbereidingen op een Pandemie (wat een kwestie van tijd was voor die uit brak) is NL (en heel het westen) heel slecht.

Joostmochtnietsweten | 23-03-20 | 11:44

@Joostmochtnietsweten | 23-03-20 | 11:44: ja joost, er zijn overal in het hele westen domme mensen aan de macht en ze hadden jou moeten bellen of enkele van de reaguurders hier dan had jij of jullie het wel allemaal even geregeld, lekker op je buikgevoel even maatregelen nemen.

Ronhonnepon | 23-03-20 | 12:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Misschien dat er nu nog genoeg testen zijn, strak natuurlijk niet meer. Daarnaast heet het 0 consequenties (er is geen specidfieke behandeling!), iedereen zit toch al in thuisisolatie? Kunnen daarnaast al die mensen die 5 minuten of fame willen en in een TV programma gaan zitten, een interview geven of een dagboek in een krant bijhouden optyfen?

Vula | 23-03-20 | 10:33 | 5

Ze knutselen die testen zelf in elkaar aan de hand van het virus RNA. Het RIVM stelt 2 laboratoria in staat om dit te maken zo begrijp ik het uit het artikel. Een beetje zo van dit is ons budget dus daar kunnen we dit mee doen. Ga je bedelen om meer budget dan geef je secundair daarmee toe dat de aanpak die je eerder bedacht hebt faalt. Maar dat is onmogelijk want het RIVM is de allerbeste übermensch die er bestaat.

Moetjeditzien | 23-03-20 | 10:48

@Vula | 23-03-20 | 11:14:
Laten we eerst eens regelmatig het medisch personeel in de ziekenhuizen en de huisartsen testen.
Dat lijkt mij toch wel een voorwaarde om van ziekenhuizen geen besmettingspoelen te maken, vindt u niet?

Roadblock | 23-03-20 | 11:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Het RIVM zijn verantwoordelijk voor de grootste hoeveelheid nepnieuws rondom dit virus. Van begin af aan wisten ze precies wat er aan zat te komen en deze, zoals altijd, volledig passieve regering neemt de verbale diarree klakkeloos over.
Ondertussen worden we voor zinloze filmpjes over dofijnen in Italië gewaarschuwd want pas op: "nepnieuws rondom corona!!!!11!!".

Bloemschikliefhebber | 23-03-20 | 10:33 | 1

Het is veel erger. Ze wisten vrijwel niks en lulden maar wat. Volgend jaar parlementaire enquete, let op mijn woorden. (Komt ook niks uit verder, want structurele hervormingen.. daar doen we niet aan in dit land.)

Stormageddon | 23-03-20 | 12:39

Sjeetje, jullie zijn toch Nederlanders? Jullie weten toch dat onze bestuurders, managers, etc allereerst naar de kosten kijken? Als het echt niet anders kan dan pas trekken ze schoorvoetend de portemonnee.
Kijk bv naar de ambtenaren en soldaten in het oude Ned. Indie. Als enige land ter wereld heeft NL nooit de achterstallige salarissen betaald. Ze wachten gewoon tot iedereen dood is

BASinnic | 23-03-20 | 10:21 | 1

Als je als land steeds roept, dat je een rijk land bent, moet het ergens vandaan komen.

MistaRazista | 23-03-20 | 13:20

de leugens van het RIVM rijzen de pan uit - RUTTE past er goed bij - wie vertrouwt die gasten nog >????

lasttango2016 | 23-03-20 | 10:16 | 4

Het bewijs is dit weekend geleverd: iedereen massaal naar buiten.

loser | 23-03-20 | 11:06

@MoonBeebe | 23-03-20 | 10:19: kun je voorstellen wat een totale ramp het zou zijn indien wilders of baudet aan de macht hadden gestaan.

Ronhonnepon | 23-03-20 | 11:17

ik niet

knalrode lippenstift | 23-03-20 | 11:53
▼ 1 antwoord verborgen

Eerst de turf, toen de productieve werkgelegenheid, daarna het gas met aardbevingen, de windmolens en nu de IC bedden.

Als Den haag zegt dat je iets moet doen, zal een Groninger, Fries en Drent met eerst zijn gezonde verstand gebruiken voor ze ergens aan beginnen. Dat zit heel diep in de genen van de van oudsher noordse afstammelingen. Dit zie je ook veel bij 'wingewest' Limburg (mijnen).

Zuiderlingen mogen Noorderlingen stug en koppig volkje vinden, alleen heeft heel Nederland al jaren profijt gehad van de vooral noordelijke 'win gewesten'.

FLP_du_Stok | 23-03-20 | 10:12 | 12

@FLP_du_Stok | 23-03-20 | 10:40:
Trekt u zich daar niets van aan.
Het grootste gedeelte van 'de bekende Reaguurders'staat gewoon op de loonlijst van een mediabureau van de VVD .

Roadblock | 23-03-20 | 11:36

Precies dit, Ze weten ook dat een westerling (vooral de politieke en zakelijke) erg moeilijk tot niet zijn afspraken nakomt en als het even kan er onder uit probeert te komen. De Haagse overheid is in hun ogen onbetrouwbaar die mooi kunnen lullen maar met 1000 woorden niks zeggen. Voorbeeld: Als er nog met pek en veren gewerkt zou zijn zou Wiebes, nu nog bezig dit van zijn lichaam te verwijderen, wat een zak hooi is dat toch!!

Umberto die trotzoni | 23-03-20 | 12:43

@Umberto die trotzoni | 23-03-20 | 12:43: Het bijzondere is dat tussen 1850 en 1980 actief turf is 'geroofd' voor het westen, wat land/akkerbouw is geworden, en wat vervolgens nu met de stikstof verhalen opnieuw de nek om wordt gedraaid (hoe symbolisch met al het thuiswerken om corona dat de boeren niet eens het echte probleem blijken te zijn).

Na de jaren 80 werden veel productie ketens gesloten wegens goedkopere loon landen.

Toen werd noord NL leeg gezogen qua gas en beschadigen nu nog dagelijks huizen (recent 22-03 Krewerd 2.3 en 17-03 froombosch 1.8)

Tijdens dit gas proces kregen ze windmolens door gedrukt in de zelfde veenkolonie en noordelijkere omgeving.

Niet te spreken over het 'prachtige' doorgedrukte AZC in Ter Apel, en te heropenen AZC in Musselkanaal.

En nu met het prachtige Corona mogen de noordelingen niet ziek worden omdat de IC bedden al bezet zijn door het lankse en late verwijtbare handelen van Denhaag.

Wat betreft Wiebes, dat is slechts een marionet die opdrachten uitvoert die het kabinet heeft afgewogen tijdens het kaarten met standpunten tijdens het vormen van de coalitie. Een verdeelde coalitie die vanwege dit beleid alleen maar meer partijen en grilliger stem gedrag veroorzaakt.

FLP_du_Stok | 23-03-20 | 13:43
▼ 9 antwoorden verborgen

"In het noorden hebben we al snel tijdens een groepsconferentie gezegd: het maakt niet uit wat het RIVM zegt, wij gaan alle labs voorbereiden. Dat zijn er vijf in totaal. Kijken we naar de getallen, dan testen we nu drie tot vier keer meer dan de rest van Nederland, bij minder inwoners.’"
Een pragmaticus die Alex Friedrich, en een ervaringsdeskundige omdat hij zelf corona achter de rug heeft.
Zet deze man morgen op de plaats van die '70% moet besmet raken' van Dissel.

Roadblock | 23-03-20 | 10:12

Het begon natuurlijk door te vertellen dat mondkapjes niet helpen tegen voorkoming van COVID-19, terwijl de hele wereld met zo'n ding rondloopt.
Wees dan eerlijk en zeg we hebben ze nodig voor ons personeel.
DAAR verloor RIVM al zijn geloofwaardigheid.

De_Bruyne_Ster | 23-03-20 | 10:09 | 12

@Roadblock | 23-03-20 | 10:35: Het RIVM gewoon eerlijk moeten zijn en zeggen dat er een groot tekort aan mondkapjes in de zorg is. Nu proberen ze op zo'n domme ouderwetse manier met liegen en misleiding hetzelfde doel te bereiken, namelijk meer mondkapjes naar de zorg.

DeDatumEnTijd-> | 23-03-20 | 11:06

@BBRDWR | 23-03-20 | 10:43:
En, en, zou beter zijn, maar dan kom ik weer terecht op het inzicht en de visie van het RIVM om tijdig te onderkennen, dat beschermende middelen en beademingsapparatuur in grote hoeveelheden nodig zouden zijn.
Hadden de ziekenhuizen nu niet hoeven te bedelen om mondkapjes en brillen bij de burgers, die het blijkbaar wel zagen aankomen.

Roadblock | 23-03-20 | 11:09
▼ 9 antwoorden verborgen

Als je als kabinet je volledig hebt overgegeven aan een incompetent instituut als het RIVM en dat levens kost, dan ben je dus ook te incompetent om een land te besturen. Dit kabinet moet weg. Omwille van het reden van mensenlevens.

van heinde en verre | 23-03-20 | 10:08 | 4

@scorpio777 | 23-03-20 | 10:14: En Nanninga werd weggelachen door Halsema toen ze een aantal scherpe vragen stelde over het lakse beleid in Amsterdam. Die burgemeester heeft dus nu bloed aan haar handen.

van heinde en verre | 23-03-20 | 10:18

@scorpio777 | 23-03-20 | 10:14: gelukkig gebruikt Rutte het gezond verstand en luistert hij niet naar de wilders en baudet schreeuwers.

Ronhonnepon | 23-03-20 | 11:36

dus er zijn mensen hier die zeggen dat het RIVM alleen maar doet wat de politiek wil en jij zegt weer dat de politiek zich heeft overgeleverd aan het RIVM. Verwarrend hoor wie wil je nou de schuld geven. lekker makkelijk roepen aan de zijlijn. Gebruik je gezond verstand

Ronhonnepon | 23-03-20 | 12:07
▼ 1 antwoord verborgen

Interview met het RIVM in het NRC.
Waarschijnlijk is het bedoeld om straatje schoon te vegen, maar het leest juist als tunnelvisie en een heilig geloof in wiskundige modellen ook al zijn die allang ingehaald door de werkelijkheid in Italie en China.
.
www.nrc.nl/nieuws/2020/03/22/berekeni...

Harry Turtle | 23-03-20 | 10:07 | 5

overal iets achter zoeken is ook een kunst. Ga zelf de politiek in en verander de wereld. En lezen is ook een kunst trouwens.

Ronhonnepon | 23-03-20 | 12:10

@Penus Decoratus | 23-03-20 | 11:07: als er 10 mensen hadden gezeten dan had jij gezegd. zie je wel ze onderschatten het belang. Veel te weinig mensen om dit goed te kunnen doen.

Ronhonnepon | 23-03-20 | 12:12

@ Harry waar moet je je dan op baseren volgens jou? op diegene die het hardste roept? die het meeste reageert op geen stijl. Of wat ze in andere landen doen? of moet iedereen zelf beslissen? of moet je het aan alleen commerciele bedrijven overlaten zeg het maar? wat is volgens jou nu de weg die moet worden ingeslagen en waar baseer je dat dan op?

Ronhonnepon | 23-03-20 | 14:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Met Jaap en zijn mensen gaan we de oorlog niet winnen.

kalescheet | 23-03-20 | 10:07

Fakkels, hooivorken ook,.. op naar de leugenaars!

grapo | 23-03-20 | 10:07

Onvoorstelbaar om te lezen dat er in het Noorden voldoende testcapaciteit beschikbaar is, maar dat de GGD geen testen wil uitvoeren omdat dat nou eenmaal bureaucratisch zo besloten is (landelijk beleid). Daar is maar 1 woord voor: Misdadig!

EenGoedBegin | 23-03-20 | 10:06 | 4

@Roadblock | 23-03-20 | 10:13: Of, maar ik denk dat u al te vooringenomen bent, het RIVM wil voorkomen dat er een run komt op testen en een tekort ontstaat. Ze hebben volgens mij nooit aangegeven dat er een tekort aan capaciteit is. Alleen dat er weinig getest wordt. Reden kan zijn dat je wil voorkomen dat IEDEREEN gaat smeken om getest te worden je de boel overvraagt. Dus het kan ook zo zijn dat ze daadwerkelijk geleerd hebben van de overvolle ziekenhuizen met verkoudheidjes in China en Italie die DAAR Corona oplopen omdat ze zo nodig vinden dat zij het belangrijkst zijn en getest moeten worden... Onderschat massahysterie niet.

BBRDWR | 23-03-20 | 10:24

@BBRDWR | 23-03-20 | 10:24:
Ik ben inderdaad vooringenomen tegen het RIVM.
Ik heb teveel misleiding en miskleunen langs zien komen.
Lees nog even de Elsevier er op na.
Maar TE vooringenomen is een waardeoordeel, waarmee u aangeeft, dat wat u ook zegt, ik het toch niet zal geloven.
Als uw aanname, want het zijn aannames, tenzij u natuurlijk zelf lid bent van het RIVM, klopt, legt u mij dan eens uit, waarom is besloten om te stoppen met testen op medisch personeel in de Brabantse ziekenhuizen?
Als er 1 groep is, waar men geen besmette personen tussen wil hebben, lijkt mij het deze groep wel.

Roadblock | 23-03-20 | 10:49

@Roadblock | 23-03-20 | 10:49: Ik weet het niet. Moeilijk te organiseren? Maximale rusttijden? Gaan er vanuit dat iedereen het toch al heeft? Ik ken de situatie daar niet. Bovendien, ik ken de test niet, zou je kunnen zien of iemand nog niet besmet is, vs iemand die door de ziekte heen is? Die laatste groep is natuurlijk wel interessant.

BBRDWR | 23-03-20 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Waar is globale opwarming als je het nodig hebt. Kudt koude oostenwind ....

Der Schnitzeljäger | 23-03-20 | 10:01

Heel verstandig. Het lijkt er heel sterk op dat het virus zich vaak via ziekenhuizen verspreidt. Daar zijn voor hem de ideale omstandigheden geschapen om zo lang mogelijk door te gaan met vermeerderen en verspreiden. Simpelweg omdat zijn gastheer langer leeft en er continue nieuwe mensen om zijn gastheer heen bewegen.

Graaier | 23-03-20 | 10:00 | 1

Ik viel indertijd van mijn stoel, toen ik las dat er in Brabant niet meer getest werd op ziekenhuispersoneel.
Dan ben je bewust het virus aan het verspreiden.
Ik zei toen nog, leuk als je dat hoort, en je krijgt een verpleegkundige aan je bed.

Roadblock | 23-03-20 | 10:15

Vakantiegeld mogelijk later uitbetaald
Tja, waar zou je ook naar toe willen?

RickRD | 23-03-20 | 10:00 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Alex Friedrich hè, zo iemand zou je toch als hoofd van het RIVM willen hebben. Dat Peter principle is a bitch in tijden als deze.

Computer_says_no | 23-03-20 | 09:58

Ziekenhuizen zijn straks al vol door verplaatsen patiënten. Waar moeten de noorderlingen straks heen Rutte?

reade romke | 23-03-20 | 09:53 | 5

@Lupuslupus | 23-03-20 | 10:08: Dat dus, het verhuizen van patienten is geen oplossing, maar slechts een verplaatsing en mogelijk een verergering van het probleem. Jij komt daar, ernstig ziek, hoeft geen Corona te zijn, Ja, sorry, geen bed. Defensie is uitgekleed en een wezenlijk deel van het MGD personeel, vooral de specialisten, anesthestisten en OK verpleegkundigen werken daar als part-timer of reservist. Men gaat wel op uitzendingen mee en houdt de training bij, maar werkt doorgaans in een burger ziekenhuis.

Heiner | 23-03-20 | 12:12

@Lupuslupus | 23-03-20 | 10:08: Ze hebben er nog precies 1, de rest is weg met dank aan 30 jaar vredesdivident. Vrede gaat dus uiteindelijk meer levens eisen dan de koude oorlog ooit heeft gemaakt.

Umberto die trotzoni | 23-03-20 | 12:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Heel wel mogelijk zo niet waarschijnlijk dat al een significant deel van de bevolking besmet is geweest. Ik kijk met belangstelling uit naar de uitkomsten van het Sanquin onderzoek naar antistoffen in donorbloed.

AlexanderVissers | 23-03-20 | 09:52

Ik sta versteld van de manier hoe makkelijk gezegd wordt dat zwakkeren in onze samenleving toch eerder zouden overlijden. Alsof we dat zomaar zouden moeten accepteren. Een dochtertje van 7 met astma zou dan maar gewoon moeten overlijden aan Corona, in plaats van op een reële leeftijd van 80 jaar.
Mij lijkt het verstandig om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen. Laat iedereen; gezonde en kwetsbare mensen, inhet openbaar mondkapjes en handschoenen dragen. Speel en experimenteer niet met mensenlevens.

papieren tijger | 23-03-20 | 09:50 | 9

@joppo0 | 23-03-20 | 10:10:
Maar om die switch te maken van alle geïnfecteerden opsluiten heb je wel een transitieperiode nodig omdat we in Nederland niet testen... dus dat is nogal een risico.

Kaas de Vies | 23-03-20 | 10:18

@joppo0 | 23-03-20 | 10:10:
U was toch ook een van die mensen die voortdurend "griepje", en "paniekzaaiers" riep?
Misschien kunt u begrijpen dat ik u sindsdien niet meer voor vol aanzie.
En uw teksten geven mij nog steeds gelijk.

Roadblock | 23-03-20 | 10:19
▼ 6 antwoorden verborgen

Veel testen en ziektegevallen isoleren en hun contactgeschiedenis nagaan kan bij een beperkt aantal gevallen zoals in noord nederland. Als het teveel gevallen worden dan is dit teveel werk. Dan stapt met over naar het huidige beleid.
Ze zijn echt niet onwetend of naief bij het rivm.

zeeman73 | 23-03-20 | 09:43 | 6

@Kaas de Vies | 23-03-20 | 09:48: Handhaven is een vies woord geworden in de Nederlandse samenleving, beste Kaas. Amsterdam is er een mooi voorbeeld van - volgens de burgermoeder druist dat in tegen de rechtsstaat. We moeten gedogen - dat talloze mensen daardoor komen te overlijden maakt de regering in Den Haag kennelijk niets uit. Daar is de politiek heilig.

L.E. Raar | 23-03-20 | 10:20

@Kaas de Vies | 23-03-20 | 09:48:
Mooi moment om amsterdam even flink uit te dunnen van alle idioten die er wonen

Schwanzeleber | 23-03-20 | 10:23

@L.E. Raar | 23-03-20 | 10:20: Stel je voor dat door een verstrekkende lockdown de misdaadcijfers in 020 naar beneden gaan of criminaliteit beter bestreden kan worden. Dat moet je niet willen. Juist in Amsterdam mogen ze er nog een avondklok ook aan hangen.

Heiner | 23-03-20 | 12:16
▼ 3 antwoorden verborgen

In de Nederlandse mentaliteit en levenswijze zit bewust of onbewust een soort idee van survival of the fittest. Geen centrale rationele controle door een staat. Je blijft leven zoals je altijd al deed, en degenen die omvallen die vallen maar om. Mooi als er een vaccin is, maar is het er niet, dan is het er niet en ga je gewoon door als altijd. Niet te temmen door het gezag. Bijna een soort natuurvolk. Vitaliteit als kernwaarde. Spreek uit als: nuchterheid.

Sitting_targets | 23-03-20 | 09:05 | 6 | reageer

Dat zouden we een soort Darwinisten zijn, zeg maar. Voorstanders van natuurlijke selectie. Maar dat klopt toch niet met de manier waarop Nederland is ingericht en de huidige cultuur waarin slachtoffer en zwakkeling worden gekoesterd en tot helden verklaard.

Madame Poitiers | 23-03-20 | 09:43

Mag het nou eindelijk gezegd worden?

Het RIVM is stuk. Het deugt niet. Ze lopen continu achter de feiten aan, doen niet het werk waar ze voor opgericht zijn en liegen zichzelf een slag in de rondte om maar niet op hun incompetentie betrapt te worden.

Ze zijn verantwoordelijk voor tenminste een deel van de Coronaslachtoffers. Wanneer worden ze daarvoor ter verantwoording geroepen?

van heinde en verre | 23-03-20 | 09:41 | 11

@f u europe | 23-03-20 | 10:36:
Die gedachte is ook al eens door mij heengegaan.
Er wordt door Rutte en zijn club voortdurend gedaan alsof het RIVM roept, en zij volgen.
In werkelijkheid geeft het RIVM adviezen, en het crisisorgaan van de regering neemt de (politieke) beslissingen.

Roadblock | 23-03-20 | 10:55

@f u europe | 23-03-20 | 10:36: Dat is te makkelijk.. ze zijn beiden fout, Rutte omdat geld belangrijker is, en RIVM, incompetent as usual is bang voor banenverlies

knalrode lippenstift | 23-03-20 | 12:40

@Kaas de Vies | 23-03-20 | 09:46: Helemaal met u eens! Personen die hier op hoog niveau hebben gefaald: alle diploma's cancelen, CV-uitkleden en publiekelijk aan de figuurlijke schandpaal. Ze blijken in de verste verte niet geschikt om op dit niveau te kunnen acteren.
Ik heb niet de illusie dat we het virus buiten NL hadden kunnen houden, maar door de NL-overheid + RIVM is ook echt niets gedaan om de gebruikte term "indammen" body te geven. Ben wel benieuwd wat die club onder "indammen" verstaat...
Het zou goed zijn als "laksheid" op hoog niveau strafbaar wordt gesteld!

Reaguurmuur | 23-03-20 | 12:55
▼ 8 antwoorden verborgen

Een snelle test is inderdaad een lichaamstemperatuurscanner.
Die kun je boven een supermarkt hangen waarmee je iedereen er uitpikt met koorts.
Die mensen horen zowiezo in bed te liggen en niet ergens rond te hangen

Mr.Crowley | 23-03-20 | 09:39 | 4

Iemand die koorts heeft weet dat echt zelf wel. Die hanteert een thermometer slechts om te zien hoe hoog de koorts is.

Lupuslupus | 23-03-20 | 10:21

@Gulliver | 23-03-20 | 10:31:
Mja, zal ik nog eens de gelijkenis van de wijze, en de dwaze maagden vertellen?

Roadblock | 23-03-20 | 10:57
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals wel vaker moet je voor het nuchtere verhaal in het noorden des lands zijn.

VanBukkem | 23-03-20 | 09:39 | 1

Zeker.

Lupuslupus | 23-03-20 | 10:21

Goed bedoeld, maar misschien ook even de (financiele) belangen van deze man checken. Wil wel heel graag de aandacht voor zijn eigen beleid in deze tijden. Bovendien is hij microbioloog en geen epidemioloog. Vestand van testen heeft hij vast wel.

zeeman73 | 23-03-20 | 09:39 | 1

Als hij zegt voldoende test capaciteiten te hebben, waarom zou hij daarover liegen?

me,myself and IK | 23-03-20 | 09:47

Exactly!
Gewoon testen, testen, testen!
Isoleren en opsporen van contacten.
De enig juiste manier.

Beste_Landgenoten | 23-03-20 | 09:38 | 4

Dit is geen gevaarlijk virus. In het geval dat het virus wel gevaarlijk was geweest, hadden we echt een probleem gehad.
Daarom onderzoek en medicijnen maken/ontwikkelen die sneller getest en toegepast kunnen worden. Ook de ontwikkeling van een vaccin moet sneller gaan in de toekomst.
Dat is de les die we hieruit moeten leren

ja-ja-nee-nee | 23-03-20 | 09:53

Helemaal mee eens, de Koreaanse manier. Meten is weten.

Nuchternederland | 23-03-20 | 10:00
▼ 1 antwoord verborgen

In Zuid Korea weet je na 7 minuten de uitslag al.

Kaas de Vies | 23-03-20 | 09:38 | 3

Daar wonen ruim 50 miljoen mensen en er zijn nu 300 duizend getest. Nog even te gaan dus.

Rest In Privacy | 23-03-20 | 10:12

@Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 10:12: nee want je hoeft niet iedereen te testen maar de mensen rondom de geïnfecteerden en dan isoleren.

Zuid Korea is het voorbeeld hoe het wel moet.

Speel je nou dom of ben je het?

Kaas de Vies | 23-03-20 | 10:21

@Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 10:12:
Ja, dan kan je beter niet meer testen toch?
Jij was toch diegene, die heel de tijd wapperde met de resultaten van Zuid-Korea omdat daar zo vaak getest werd?
Nu er kritiek op het RIVM, en dus op Rutte komt, hoeft dat opeens niet meer?

Roadblock | 23-03-20 | 10:24

Meten is weten. RIVM zou dat nu als geen ander willen lijkt mij. Maar er wordt niet getest. Mijn zwager ligt doodziek op bed
Corona volgens arts maar geen test dus blijft de vraag heeft hij het straks gehad of was het een zware griep.

jaap932057795966 | 23-03-20 | 09:38 | 1

Griepgolf is al voorbij. Besmettelijkheid van het griepvirus is veel lager dan dat van het corona virus. Ga dus maar van corona uit.

kortebroek | 23-03-20 | 09:56

Valt mij eigenlijk nog mee, dat er niemand een alu-hoedje op heeft gezet en verklaard dat dit virus willens en wetens in de markt is gezet.

Karel Kruizenruiker | 23-03-20 | 09:38 | 6

Haha, Iran heeft Trump hiervan al officieel beschuldigd en China was ook al aan het wijzen naar Orange Man.

zwellevertje | 23-03-20 | 10:14

zo gek is dat trouwens niet

knalrode lippenstift | 23-03-20 | 12:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je het artikel goed leest dan kan je 2 conclusies trekken......

In het Noorden volgen ze de richtlijnen van het RIVM met betrekking tot testen niet.
In het Noorden is men bang dat het huidige beleid van de RIVM alleen maar leidt tot rampen.

Kortom, in het Noorden vertrouwd men het RIVM niet.

Fatwabuster | 23-03-20 | 09:29 | 3

Niet alleen in het noorden.

Kaas de Vies | 23-03-20 | 09:35

@Kaas de Vies | 23-03-20 | 09:35:
Ik ook niet met hun 'gecontroleerd besmet worden', en de scholen kunnen wel openblijven.

Roadblock | 23-03-20 | 09:39

In het Noorden vertrouwen ze wel meer organisaties en instanties niet die gelinkt zijn aan 'Den Haag'. En volkomen terecht!

Nibdib Niddib | 23-03-20 | 09:40

De leugens en incompetentie van RIVM en de regering zijn ronduit CRIMINEEL!

Xirdalan | 23-03-20 | 09:27 | 7

@ja-ja-nee-nee | 23-03-20 | 09:50:
Dus jouw antwoord op mijn vraag is nee?

Nou daar zou dan iedereen boos over moeten zijn. Dit is niet een kleine vergissing, een niet te voorziene omstandigheden... nee dit is het niet uitvoeren van je kerntaken. Zo simpel kan je dus al de vinger op de zere plek leggen.

Waar is de loods met beschermende kleding en mondkapjes van het zorgpersoneel?

Soms is eenvoud makkelijker, beter en veel goedkoper dan parlementaire enquêtes en dikke rapporten.

Kaas de Vies | 23-03-20 | 10:01

@ja-ja-nee-nee | 23-03-20 | 09:50: Je hebt gelijk, een virus als Ebola is veel gevaarlijker.
Maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat we hier een ramp aan het meemaken zijn met dit geen-gevaarlijke virus.

Nuchternederland | 23-03-20 | 10:02

@Nuchternederland | 23-03-20 | 10:02: en dat de overheid en ministerie totaal niet voorbereid waren op geen enkele epidemie en / of pandemie.

Ze stelden iets anders.

Kaas de Vies | 23-03-20 | 10:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Al eerder gezegd, het is wachten op een parlementaire enquete Corona.
Ze waren veel te laat met pro-actief beleid, dus zijn ze reactief beleid gaan voeren.
Dat kan goed gaan, maar dan moet je wel testen, testen en nog eens testen om te zien waar je op moet reageren.

Harry Turtle | 23-03-20 | 09:23 | 13

@een_mike | 23-03-20 | 09:46: U heeft het over een colonne? Misschien even nuchter naar de cijfers kijken, dat lucht namelijk op.

ja-ja-nee-nee | 23-03-20 | 09:55

@een_mike | 23-03-20 | 09:46: Ik heb geen angst en laat me niet intimideren, ik gebruik me verstand. Ik ga niet mee in de Hysterie. Familie historie op dat punt, liggen nu in Loenen.

ja-ja-nee-nee | 23-03-20 | 10:00
▼ 10 antwoorden verborgen

Over testen gesproken? wat zijn al die handscanners die je regelmatig voorbij ziet komen op beelden uit andere landen. Is dat simpelweg een thermometer/warmtebeeld scanner oid?

trottle | 23-03-20 | 09:21 | 5

@steekmug | 23-03-20 | 09:21: dank je. Helpt dus relatief weinig als mensen geen klachten hebben, maar toch reeds besmettelijk zijn.

trottle | 23-03-20 | 09:27

Een laser thermometer.
De handigste geven een groen, oranje, of rode achtergrond al naar gelang je temperatuur.
Ik heb nooit gesnapt waarom er niet op Schiphol mee getest werd.
In andere landen testen ze zelfs bij de supermarkt.
Toen ik ze in Februari bestelde waren ze 7,50.
Nooit geleverd gekregen.
Amerika betaalde 35 dollar +.

Roadblock | 23-03-20 | 09:34

FLIR, ik heb er hier eentje. Maar het is niet echt geschikt als thermometer. Er zit te veel variatie tussen de verschillende metingen.
Kost vanaf 500 euro.

Pimp my Voortuin | 23-03-20 | 09:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Heel veel geluidsmensen roepen al jaren test test test!

Einde van de Domheid | 23-03-20 | 09:19 | 1

Ik moet hier dan wel weer heel dom hinnikend om lachen.

Ad Hominem | 23-03-20 | 09:32

Wie het echt weet mag het zeggen. Zo niet; kop dicht!

Schriever | 23-03-20 | 09:19 | 1

Ssst.

Mr_Natural | 23-03-20 | 09:21

Zijn wel steeds meer deskundigen hier in de panelen, gezien de hoeveelheid nieuwe zwitsals

Titje | 23-03-20 | 09:18 | 1

hopelijk mensen die zo wijs geworden zijn dat ze niet alleen maar meer op de NOS vertrouwen.

trottle | 23-03-20 | 09:22

Dat testen is allemaal leuk en aardig, maar net als een zwangerschapstest zegt het slechts iets over het moment van testen.

Rolliebollie | 23-03-20 | 09:17 | 11

@Ronhonnepon | 23-03-20 | 11:40:
Gaat u mij vertellen waarom je dan zou moeten testen?
Wilt u dan niet testen en waarom niet?

Mr.Crowley | 23-03-20 | 12:04
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik denk dat Friedrich gelijk heeft, maar ook dat zijn voorstel niet landelijk toepasbaar is. In de eerste plaats is het aantal besmettingen in Noord-Nederland lager, omdat de krokus vakantie hier een week eerder was. Vakantiegangers waren dus ook een week eerder terug toen het virus nog minder verspreid was in het buitenland (Oostenrijk en Italie). In de tweede plaats omdat in het Noorden minder carnaval gevierd wordt, of liever gezegd minder evenementen waarbij grote groepen mensen samenkomen.

quigg | 23-03-20 | 09:16 | 7

Maar goed dat er geen Elfstedentocht gehouden kon worden.

Schoorsteenveger | 23-03-20 | 09:33

Als je zijn stuk leest, dan was het wel degelijk mogelijk om dit landelijk te doen. De keus van het RIVM om slechts 2 laboratoria voor heel Nederland in te richten is gewoon stom. In het Noorden hebben ze gewoon 5 laboratoria ingericht. Dat kan overal in NL. Er is personeel en materiaal genoeg voor.
Het is het RIVM dat alles tegen houdt.

JanVergoor | 23-03-20 | 09:37

@JanVergoor | 23-03-20 | 09:37: Precies: Brabant stond 2 tot 3 weken geleden op het punt waar nu het noorden staat en toen was er al gemuts over testen. En dat terwijl we zo goed voorbereid waren.

5611 | 23-03-20 | 10:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Het lijkt mij niet zo moeilijk. Je test iedereen en mensen die positief zijn, die hou je apart.

Mr.Crowley | 23-03-20 | 09:15 | 6

@Mr.Crowley | 23-03-20 | 09:20: dat is wat ik zeg. Op dit moment heeft testen geen enkele zin meer. Eerst indammen en dan Singapore model (vergt nog heel veel aanpassingen in dagelijkse leven)

MaximusAurelius | 23-03-20 | 09:23

@MaximusAurelius | 23-03-20 | 09:16: In quarantaine houden totdat ze weer hersteld en niet meer besmettelijk zijn. Deze methode schijnt in Zuid Korea relatief goed te werken. De groei in het aantal nieuwe besmettingen gaat daar lang niet zo hard als in de meeste overige landen.

ZKH EénOog | 23-03-20 | 09:33
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
polgroningen | 23-03-20 | 09:15
-weggejorist-
Koning BongoBongo | 23-03-20 | 09:14 | 1

Dat er zo weinig getest wordt is omdat ze het niet willen weten. Kunnen ze het blijven ontkennen.

Osdorpertje | 23-03-20 | 09:13

Wij hebben in het Noorden natuurlijk ook een verzameling krachtige leiders die wij uit de vijver van Vindicat vissen.

Groningen de gekste!

polgroningen | 23-03-20 | 09:11 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik luisterde gister naar de laatste podcast van Boekestijn & de Wijk.
Daar kwam het op neer dat verregaande maatregelen om corona in te dammen op den duur zorgt dat er meer mensen sterven aan niet corona dan wel.
Dat komt door een meltdown van de economie en er zijn gewoon berekeningen dat bij zoveel % koopkrachtdaling tgv een economische depressie dat een x aantal verkorte levensjaren oplevert en dat die meer is dan corona nu doet.
Conclusie was ook afzwakken de maatregelen.

Miezerig | 23-03-20 | 09:11 | 9

Beter dat er nu mensen stikken door Corona dan dat er straks mensen wat korter leven, is dat de stelling?
Volgens dezelfde redenering dus ook maar niet meer voortplanten dan. Elk nieuw leven gaat straks dood.

Schoorsteenveger | 23-03-20 | 09:36

Een aantal landen in Azië bewijst nu al het tegendeel. Eerst onder controle krijgen, zoals Italië nu doet. Dan onder controle houden via een aantal maatregelen, mondkapjes, testen, en wat er nog meer te bedenken valt. Taiwan heeft een pakket van 124 maatregelen. Tot nu toe 2 doden, ondanks 2,7 miljoen mensen uit China die dat land jaarlijks bezoeken.

me,myself and IK | 23-03-20 | 10:07
▼ 6 antwoorden verborgen

Testen van een select groepje heeft geen zin op dit moment.
Zelfs niet voor het selecte groepje.
(Tenzij ze een eigen ziekenhuis met IC hebben - bedoeld alleen voor dat selecte groepje)

Eerst 4 weken lockdown, voorbereidingen treffen en dan iedereen testen en afzonderen wanneer positief (+contacten testen)

MaximusAurelius | 23-03-20 | 09:09 | 3

Ga toch weg met die 4 weken lockdown. De helft is al overdreven. Risicogroepen moeten misschien beter in langdurige lockdown totdat er een vaccin is. Of ze moeten het hoge risico willen lopen om dood te gaan. Verder is het prima zoals het nu is.

sjef-van-iekel | 23-03-20 | 09:16

@sjef-van-iekel | 23-03-20 | 09:16: niet mijn schuld dat de situatie u boven het hoofd gaat en u niet kan bevatten wat een infectieziekte inhoudt en hoe deze het beste te bedwingen om het zorgstelsel in stand te houden. Of wilt u zich als vrijwilliger opwerpen om iedereen in risicogroep en 60+ met een hoestje preventief af te maken (want geen capaciteit ziekenhuis en IC)??

MaximusAurelius | 23-03-20 | 09:22

Niet testen? Bewust het land ‘dom’ houden vanuit de overheid.

Rowanslashcare | 23-03-20 | 09:09

In de Nederlandse mentaliteit en levenswijze zit bewust of onbewust een soort idee van survival of the fittest. Geen centrale rationele controle door een staat. Je blijft leven zoals je altijd al deed, en degenen die omvallen die vallen maar om. Mooi als er een vaccin is, maar is het er niet, dan is het er niet en ga je gewoon door als altijd. Niet te temmen door het gezag. Bijna een soort natuurvolk. Vitaliteit als kernwaarde. Spreek uit als: nuchterheid.

Rest In Privacy | 23-03-20 | 09:05 | 6

@Lupuslupus | 23-03-20 | 09:07: Ja, met de kanttekening dat het maar de vraag is of domheid en egoïsme op de lange lange termijn strategieën zijn die slechter werken dan centrale rationele controle en gehoorzaamheid daaraan.

Rest In Privacy | 23-03-20 | 09:14

U kent Hobbes ? "bellum omnium in omnes" !

LucaBrasi | 23-03-20 | 09:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Zou het geen goed idee zijn om volgend jaar ook weer 2020 te noemen? Dan kan alles wat gepland was gewoon volgens schema doorgaan.

Mr_Natural | 23-03-20 | 09:04 | 1

Twee jaren met 1 belastingaangifte 2020 ? Topidee !

Koning BongoBongo | 23-03-20 | 09:07

Na 6 drukke dagen ben ik eindelijk een dag vrij om eens lekker thuis te kunnen blijven alleen nog even de hond uitlaten en boodschappen doen en dan ga ik ook een dag mee doen met de apocalypse.

decepticon | 23-03-20 | 09:04

Ik vermoed dat gezegd is dat er 'niet voldoende test capaciteit is' om iedereen en z'n hypochonder zusje niet meteen zo'n test te laten aanvragen bij het ziekenhuis. Dat zou wel meteen een capaciteitsprobleem opleveren.

Rest In Privacy | 23-03-20 | 09:03

Het is idd waardeloos: ken mensen die met koorts en longklachten thuis liggen en nog niet getest worden, zeg maar alle symptonen aanwezig. Huisartsen weten het gewoon niet wat te doen op basis vd richtlijnen.

Als je niet test kan je gewoon de corona statistieken laag houden, 2/3 is zometeen gestorven aan gewone griep .....

Tee Of Cup | 23-03-20 | 09:03 | 4

.. en nu weet u meteen hoe ze in China de virus hebben "bedwongen"...

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-20 | 09:13

Nee, dan zou duidelijk worden dat het overgrote deel geneest.

Scepticus | 23-03-20 | 10:25
▼ 1 antwoord verborgen

En weer de zoveelste wetenschapper die iets compleet anders beweert dan zijn/haar collega('s)...

En hou trouwens ook eens op met dat getal 17mln. Zal vast wel heel verbindend bedoeld zijn, maar in werkelijkheid zijn het er een stuk minder.

Ten 1e: de baby's, infants en kids t/m 16 jaar niet meerekenen.

Verder: 100.000en 'landgenoten' lezen/kijken niet eens NL media, maar alleen radio/tv Turkije of Marokko of Arabië en, vooruit, Polen.

En een groot deel van de lui die wel kijkt verstaat Rutte en consorten niet eens, laat staan dat ze luisteren. Want U weet wel: '... als Allah het wil dan' zus en zo...

En van de autochtone, niet religieus-hersengespoelde, bevolking is ook zo'n 1.500.000-2.000.000 te dom, te Tokkie, te zombie, te arrogant. Zie de drukke bijeenkomsten her en der. Niet alleen afgelopen weekend, maar ook de week daarvoor.

Nee hoor, heel leuk dat 'we moeten het met z'n allen, met 17mln mensen, doen' en 'ik reken op U' en 'we gaan uit van het verstand en verantwoordelijkheidsgevoel van het volk'.
Maar dan wordt voor het gemak even vergeten dat een (te) groot deel helemaal geen verstand en verantwoordelijkheidsgevoel heeft.

En uiteindelijk zal de wal het schip wel keren en zullen ook de zeloten wel luisteren, al dan niet gedwongen. Maar dan ben je door alle naïviteit wel een paar weken te laat.
Typisch Nederlands.

Realism Is All | 23-03-20 | 09:02 | 2

U haalt me de woorden uit de mond, ik had het niet beter omschreven, hulde daarvoor.

Ad Hominem Tu Quoque | 23-03-20 | 09:05

Als de "landgenoten"wel ziek worden, is het hek ook van de dam, Dan moeten ze en zullen ze op de eerste rang zitten, al moeten ze door het raam naar binnen klimmen en dreigen met geweld. Dat gebeurt in normale omstandigheden ook al. Men noemt het agressie tegen hulpverleners, maar heel vaak vergeet men wel te vertellen waar het vandaan komt. Omdat dat niet past.

Heiner | 23-03-20 | 09:13

Het wordt tijd voor een grondige reorganisatie zoniet opheffing en opnieuw beginnen van het rivm. Na de crisis dan ..

laurentius | 23-03-20 | 09:01 | 3

Dus is zolang de crisis nog duurt wel vertrouwen?

Spartaan1888 | 23-03-20 | 09:07

@Spartaan1888 | 23-03-20 | 09:07:
Nee maar nu de stekker eruit trekken lijkt me onverantwoord..
Betrek die “ klokkenluider” erbij misschien ...

laurentius | 23-03-20 | 09:14

De Roche en Regeneron CEOs gaven afgelopen vrijdag in de Goldman call gewoon toe dat ze prioriteit geven aan California en NY voor de backlog in testkits. Amerikanen betalen nu eenmaal meer, dan gaat het spul daarheen. Een aantal kantons in Zwitserland heeft bijna geen testkits meer, maar Roche verkoopt aan ome Donald. Dat is de situatie.

van Oeffelen | 23-03-20 | 09:00 | 1

Ja, politiek maakt meer kapot dan je lief is ! Op alle fronten !

Koning BongoBongo | 23-03-20 | 09:09

Of Topic: Harvey Weinstein zou besmet zijn met het Corona Virus. LOL ben benieuwd hoeveel van deze gasten ze onder het gevalletje "toeval" nu af kunnen schrijven.

Snaajoe | 23-03-20 | 08:59 | 2

Bubba heeft het ook.

Kaas de Vies | 23-03-20 | 09:00

Prima methode om van lastige mensen af te komen.
Ik hoop dat ze goed testen rondom Trump.
Ik zie die Democraten daar wel toe in staat.

Roadblock | 23-03-20 | 10:05

We worden allemaal ziek, wil je dat niet om een bepaalde reden moet je jezelf in quarantaine zetten, de overheid kan bepaalde regels opzetten wat moet je anders. Geneesmiddel is er niet ook geen vaccin. Leuk verhaal hierboven

ikdenkwat | 23-03-20 | 08:59

Gokje, Friedrich houdt even geen rekening met het grote aantal administratieve handelingen dat verricht moet worden per test.

dugo | 23-03-20 | 08:58 | 4

Geen zzp-ers die nu zonder werk zitten om dat uit te voeren.

Franker | 23-03-20 | 09:29

In het Noorden testen ze 5 keer meer dan in heel Nederland, niet procentueel maar in absolute aantallen. Kennelijk zijn de administratieve handeling daar geen enkele belemmering.

JanVergoor | 23-03-20 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

"We hebben zo'n partij ook niet nodig, want deze tests kun je in vrijwel ieder gewoon lab doen." Wat????? Hebben we dat RIVM nog wel nodig? Kunnen we Alex Friedrich niet als kapitein aanstellen in deze tijden?

Kutwachtwoord | 23-03-20 | 08:58

Ik vind dat het RIVM goed bezig is. Van begin af aan. Geeft veilig gevoel.

Rest In Privacy | 23-03-20 | 08:56 | 4

Een veilig gevoel......... nou dan hebben we toch iemand die een veilig gevoel heeft. Hou vast !

Koning BongoBongo | 23-03-20 | 09:05

Ja, er is vooralsnog geen enkele reden voor ongerustheid.

zwellevertje | 23-03-20 | 09:22

Ja, ik heb ook een rijke oma en ze doet alles wat het rivm verteld, geeft echt een veilig gevoel.

jan huppeldepup | 23-03-20 | 09:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb het met stijgende verbazing gelezen.

5611 | 23-03-20 | 10:25

Blij dat ze in het noorden tenminste hun gezond verstand laten prevaleren boven de richtlijnen van het RIVM, bij wie de rij blunders en verkeerd al aardig indrukwekkend is.

Franker | 23-03-20 | 08:56

Hier voor degenen die goed duits kunnen en ook vinden dat we vandaag niet nog allemaal op het strand of in de kroeg moeten maar zien dat andere het wel doen: www.youtube.com/watch?v=tSfzUhn621w en het is nog een leuke song ook.

jan huppeldepup | 23-03-20 | 08:55 | 1

Mooi!

RickRD | 23-03-20 | 09:34

Meten is weten.

Als je dat principe al loslaat, ben je een automobilist die niet uit de auto kijkt. Een ongeleid projectiel.

Het Chinese Rode Kruis vertelt ons dat de Italiaanse shutdown zielig is. www.youtube.com/watch?v=BnJF6NmXT74
De WHO vertelt ons dat een shutdown alleen onvoldoende is, en eist dat deze testen zo veel mogelijk plaatsvinden. www.democracynow.org/2020/3/19/headli...

Wanneer worden we wakker? You need to go after the virus. www.youtube.com/watch?v=e-XPL91r0uk

Feynman | 23-03-20 | 08:54 | 1

De WHO heeft ook kilo's boter op het hoofd door véél te laat te waarschuwen maar vooruit, het gaat nu beter èn ze hebben gelijk (uw laatste link). O.a. dr. John Campbell op YT heeft vanaf dag 1 gezegd en steeds weer herhaald: we moeten PRO actief zijn! Maar wat doen Rutte en het RIVM: achter de feiten aanlopen, niet eens rennen.

Lupuslupus | 23-03-20 | 09:16

Enige juiste.

Hebben we al een lijst van de goeden en de slechten in deze crisis.

1. Kaas de Vies.
2. Thierry Baudet.
3. .... vul maar in

En de andere lijst.

1. Mark Rutte
2. Minister Bruins
3. RIVM faler
4..... vul maar in

Nu de vraag welke lijst is van mensen die wel voortijdig waarschuwen en werkbare scenario's geeft en welke niet.

In Spanje gaan ze naast het elke dag klappen 20:00 voor de zorgverleners, tikken ze nu ook op pannen om 21:00 om hun onvrede tegen de regering te uiten.

Dezelfde regering die nog 2 weken geleden de corona uitbraak een extra zetje gaf door 100.000 communisten af te laten reizen voor een zelfbevlekkingsfeestje voor een anti vrouwen pro feminisme demonstratie.
Op de demonstratie is ook de vice president besmet geraakt en zo ook de andere leden kabinet. Je moet maar zo denken, het kan altijd slechter.

Morgen krijgen we dezelfde oplossing als in Duitsland. Contactverbod. Aboutaleb sorteert al voor, omdat we niet aan de adviezen houden. Aboutaleb rekent ons op af zaken die onze overheid niet adviseert. In het SMSje staat dat je alleen binnen hoeft te blijven als je de sniffels hebt en 1,5 meter afstand.

Zelfs dit opzetje tot langzaam naar de lockdown masseren en het volk de schuld te geven lukt niet. Want als Rutte in de Tweede Kamer direct al adequaat stappen had gezet dan hebben Baudet en Wilders gewonnen.... en dat mag nooit, dan maar allemaal doodziek.

En geloof me, ik zit niet ver van de waarheid. Dat zit ik bijna nooit.

Kaas de Vies | 23-03-20 | 08:53 | 5

Dat was ik alweer vergeten Natuurlijk dat speelt sterk mee! Wilders en Baudet mogen niet winnen! Staatsbelang!! Damage controll in de intensieve menshouderij. Maar als we zo naar de dingen kijken dan kun je ook de huidige crisis zien als een experiment met hoe ver 'ze' kunnen gaan in het beperken van 'onze' vrijheid. "Ze' willen ons het liefst onder controle houden (met metafoor als kippen in een kleine kooi) maar het liefst zodanig dat 'wij' niet het gevoel hebben dat we onvrij zijn. Op die manier werkt de intensieve menshouderij optimaal. De onderdaantjes voelen zich goed en produceren als ijverige bijtjes de honing voor de aandeelhouders en de multinationals die de politici en hun baantjescarroussel laten mee smullen.

ecologiste | 23-03-20 | 09:07

@Mr_Natural | 23-03-20 | 08:56: Als ze dat standpunt hadden gehad, zaten we hier al een week binnen met de deuren op slot en de gordijnen dicht.

Heiner | 23-03-20 | 09:16

Ook al klinkt het NSB-erig, ik denk wel dat je gelijk hebt met het opstellen van lijsten van mensen die , ondanks alle kennis, de foute keuze gemaakt hebben.
Zodat uiteindelijk ook de vraag gesteld kan worden: waarom?
En dat daarna bekeken kan worden of het slechts dommigheid was, of dat er andere redenen waren om met mensenlevens te spelen.

Nuchternederland | 23-03-20 | 09:57
▼ 2 antwoorden verborgen

De testresultaten blijven onbruikbaar omdat men een selecte groep test: zorgmedewerkers en hun familie.
Je moet at random testen en dat met een enorm grote steekproef.
Maar stel dat het virus zich heel sterk verspreid dan is de uitslag alweer verouderd wanneer hij bekend wordt. Dit gezegd hebbende lijkt het mij verstandig om toch zo'n proef te doen. Je krijgt dsn enog idee van de hoeveelheden. Zijn er al honderdduizenden of zelfs nog meer geïnfecteerden in NL? Dde vraag is ook wat je precies meet. een corona-virus of het specifieke COVID-19? Normaal zijn er 7-15% van alle griepgevallen corona-virussen. Volgens Dr. Wolfgang Wodarg tonen de officiële sterftecijfers die beschikbaar zijn van verschillende landelijke griepmonitoring-instituten het normale verloop van de curven. www.wodarg.com/

ecologiste | 23-03-20 | 08:52 | 2

Ik denk dat het voor het besef van mensen ook wel goed zou zijn als we zo'n steekproef doen. Al die gasten die ik nu op TV hoor doen alsof ze zelf niet besmet zijn en alleen op moeten passen om niet besmet te raken. 0,0 besef dat ze misschien al besmet zijn, asymptomatisch zijn en het nu vrolijk aan het verspreiden zijn op de markt of strand.

BBRDWR | 23-03-20 | 08:55

Een influenzavirus is geen coronavirus.
SARS is een positief strengig RNA-virus, Influenza een negatief.

Ben-Bataaf | 23-03-20 | 09:35

Wie het krijgt heeft Iraanse genen,

Ayatollah Ali Khamenei alleges virus 'is specifically built for Iran using the genetic data of Iranians'.
www.aljazeera.com/news/2020/03/iran-l...

AntonJansen | 23-03-20 | 08:52 | 2

Te lang in de zon gezeten. Oh wacht...

F. von Zeikhoven | 23-03-20 | 08:58

Ik begrijp er helemaal niets meer van. Mensen die moslim hebben waren toch schoner en niet vatbaar voor het virus?

5611 | 23-03-20 | 10:30

Amsterdammers weer. Typisch iets Amsterdams om te vinden dat zij wel getest moeten worden en de rest van Nederland niet.

Rest In Privacy | 23-03-20 | 08:52 | 1

Lees het stuk nog eens. Concentreer je.

John McClane | 23-03-20 | 08:58

Doutzen vond het in ieder geval allemaal dikke prima.

Stijlicoon | 23-03-20 | 08:49 | 4

@Glasgow Argus | 23-03-20 | 08:52: Maar een bankrekening die voller is dan de buik van m'n schoonmoeder.

AntonJansen | 23-03-20 | 08:53

Zij is al besmet met het Hollywood virus. Afgelopen zaak, niet meer te redden, compleet wappie.

Gomezlopez | 23-03-20 | 09:05

@Glasgow Argus | 23-03-20 | 08:52: Nu moet ik aan Doutzen d’r voeten denken *fap*

Ad Hominem Tu Quoque | 23-03-20 | 09:14
▼ 1 antwoord verborgen

Grappig, al die mensen die het hardst schreeuwen dat het Rutte alleen om geld zou gaan... Over 3 maanden zitten die werkloos thuis, kunnen ze hun hypotheekjes niet meer ophoesten (pun intended) en piepen ze het hardst (weer pun) om financiële hulp van.... juist! Rutte.

Odin | 23-03-20 | 08:45 | 4

@Petroselinum crispum | 23-03-20 | 08:47: de vraag is hoeveel maanden de banken nog hebben

Glasgow Argus | 23-03-20 | 08:48

Rutte sluist ons belastinggeld door aan private ondernemingen. Daarvoor wordt onze Mark betaald.

ecologiste | 23-03-20 | 08:54

Maar dat gaat sowieso gebeuren. Het is dus ook raar om niet alvast pro actief te handelen.

Kaas de Vies | 23-03-20 | 09:22
▼ 1 antwoord verborgen

Rutte bestuurt het land niet, het land stuurt Rutte. Was ook al zo met het sluiten van de scholen waarvan driekwart van de mensen later vindt dat de Grote Leider het met zijn historische speech fantastisch heeft gedaan.

NPOlitiekgekleurd | 23-03-20 | 08:45 | 4

Briljant dat jij daar als wijsgerige doordenker moeiteloos doorheen prikt. Mag ik je handtekening?

Ridde Rogter | 23-03-20 | 08:49

Zum kotzen...

MooseNL | 23-03-20 | 08:50

@me | 23-03-20 | 08:49: Helemaal correct. Het RIVM is een Rijks(!) instituut. En Rutte heeft het lef niet om tegen het RIVM in te gaan en b.v. de adviezen van de WHO te volgen. Kijk, dàn zou het een staatsman zijn.

Lupuslupus | 23-03-20 | 09:23
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Rest In Privacy | 23-03-20 | 08:45 | 1

Ik wil nu eigenlijk een test of ik het gehad heb (en immuun ben).

John McClane | 23-03-20 | 08:44 | 5

Een jaar

Petroselinum crispum | 23-03-20 | 08:48

Waar heeft u dat vandaan Petro?

Bill le Koek | 23-03-20 | 08:49

@Bill le Koek | 23-03-20 | 08:46: tot het muteert en dan krijgt u opnieuw billenkoek

boerk | 23-03-20 | 08:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Iedereen die het virus gehad heeft, is immuun? Dan heeft iedereen testen heel veel nut. Iedereen die het heeft blijven volgen tot ze uitgeziekt zijn en iedereen die het heeft gehad, meteen aan het werk (in de zorg)

springstuff | 23-03-20 | 08:44 | 1

Spanje neemt inderdaad rigoureuze maatregelen; en toch loopt het doden tal bijna dagelijks op.
De Spaanse economie is in de kelder beland er word geld uitgegeven dat er niet is.
Ik weet niet wat de beste oplossing is; maar om de hele economie van en land dat er toch al niet voor stond kapot te maken gaat mij toch te ver.

leoklei | 23-03-20 | 08:44 | 6

@MagnesiumC | 23-03-20 | 08:45: Misschien voor de vorm, maar Hoekstra heeft een Italiaans verzoek voor een Europees noodfonds afgewezen.

arlen | 23-03-20 | 09:06

@arlen | 23-03-20 | 09:06: Die noodfondsen bestaan al sinds de vorige crisis. Net zoals de renteverlagingen. En ze kwamen steeds op hetzelfde neer, doorgeefluiken aan banken, of doorgeefluiken aan landen die het gebruikten om maar vooral ongezonde situaties in stand te houden.

Heiner | 23-03-20 | 09:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Lekker met z'n alle naar het tuincentrum, kicksbokslessen op het strand, in de rij staan bij het park. Wat kan er mis gaan?!

Moonwarrior | 23-03-20 | 08:43 | 5

@despee | 23-03-20 | 08:48: zou mooi zijn als je mensen die zich zo onverantwoordlijk gedragen toegang tot de zorg kunt ontzeggen. Plus hele gezin.

Knitty | 23-03-20 | 08:54

@Knitty | 23-03-20 | 08:54: Maar dat zal niet gebeuren. Zodra de IC's het niet meer aankunnen worden de 65+sers aan hun doodslot overgelaten want die mogen dan voor dat soort plaatsmaken. Voor de 'jeugd', weet u wel?

Lupuslupus | 23-03-20 | 09:27

@despee | 23-03-20 | 08:48: Ik wou schrijven; “Het grasveldje achter de kerk”... maar laat maar...

Ad Hominem Tu Quoque | 23-03-20 | 09:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Experts die zich niets van de experts aantrekken, het moet niet gekker worden. Maar stiekem toch wel een beetje trots dat ik in dat gebied woon. Er zijn nog mensen met gezond verstand.

jip_86 | 23-03-20 | 08:42 | 1

4 provincies vol.

Lupuslupus | 23-03-20 | 09:27

Dank voor de link. Dat was mij 2 maanden geleden al bekend door de video's van artsen op YT.

Lupuslupus | 23-03-20 | 09:29

Decennialang bestuurskundigen in plaats van vakministers op de departementen daar begint de ellende. Het vervolg is politieke benoemingen op belangrijke andere maatschappelijke functies. En zo kan een technologisch hoogstaand instituut wat het RIVM had moeten zijn afglijden tot een staatspropagandamachine.

HD50 | 23-03-20 | 08:42 | 1

De waarheid in 5 regels. Dank daarvoor.

Lupuslupus | 23-03-20 | 09:30

volgens mij de bron van alle ellende en domheid in Nederland:

"‘Het lijkt erop dat in Nederland en andere landen in Europa de grieppandemieplannen zijn geactiveerd die zijn gemaakt na de pandemie met de Mexicaanse griep in 2009, zonder dat daar duidelijke aanpassingen in gemaakt zijn voor een risico zoals Sars-1 of nu dit Sars-CoV-2. "

RIVM was ZO blij met zichzelf dat ze de plannen (protocollen) al klaar hadden liggen, dat ze niets aanpasten aan de werkelijkheid zoals zichtbaar in China.
Had maar naar Von Moltke geluisterd:
"no plan survives contact with the enemy"
en.wikipedia.org/wiki/Helmuth_von_Mol...
„Kein Operationsplan reicht mit einiger Sicherheit über das erste Zusammentreffen mit der feindlichen Hauptmacht hinaus.“

Hemmenaar7 | 23-03-20 | 08:39 | 4

protocolhwt griep protocol van ene Ab Osterhu
Aus

Petroselinum crispum | 23-03-20 | 08:50

@Graaf_van_Hogendorp | 23-03-20 | 08:41:
de 1e niet toch? Dolkstoot... Want in 1918 was het Westfront nog in Frankrijk, niet Duitsland, en in het Oosten waren ze met en na Brest-Litovsk juist hel ver opgerukt...
En de Iraki's waren erg verbaasd dat in de M1 Abrams foto's hingen van Rommel. Niet omdat die hun vriend was, maar wel omdat ze ervan konden leren.

Hemmenaar7 | 23-03-20 | 12:22
▼ 1 antwoord verborgen

Weet je wie ook "toevallig" besmet is geraakt in de gevangenis,
Harvey Weinstein...!

steekmug | 23-03-20 | 08:37 | 4

Harvey didn't contaminate himself.

Mr_Natural | 23-03-20 | 08:39

#METOO

KlauwnBassie | 23-03-20 | 08:39

Verbaasd me dat hij niet alle STDs onder de zon had opgelopen gezien zijn gedrag.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-20 | 08:40
▼ 1 antwoord verborgen

Straks hebben Frankrijk, Duitsland, België en Spanje de pandemie onder controle dankzij loodzware maatregelen.
En Nederlanders? Die mogen straks maanden lang de grens niet meer over omdat onze overheid veel te laks is met haar Coronabeleid.

Zeddegeizot | 23-03-20 | 08:36 | 5

De overheid? heb je al die bosmongolen niet gezien die zo nodig op een kluitje moesten bootcampen? Hutje bij mutje op de boulevard een visje wilden eten? Lekker even naar de Hornbach met zijn allen want het is vakantie? Fuck-corona-feestjes hielden? Beetje kort door de bocht om dat alleen bij de overheid te leggen.

Kloof2012 | 23-03-20 | 08:43

Duitsland is niet eens in lock-down. Ze hebben gisteren aangekondigd dat je maximaal in groepjes van 2 de straat op mag. Dus ook daar mag je nog gewoon samen wandelen, of samen naar de winkel.

Frankrijk heeft een totale lock-down gekozen met straatverbod, maar dat lijkt haast vooral een maatregel om alle protesten te kunnen verbieden.

Spanje heeft stricte maatregelen genomen, omdat ze daar per hoofd van de bevolking nog veel minder capaciteit op de IC hebben dan in Nederland. Daarnaast heeft Spanje veel meer een cultuur waar mensen elkaar opzoeken in grotere groepen dan het individualistische Nederland. Dus daar is zo'n maatregel veel logischer.

Tot slot zou ik nooit, maar dan ook nooit, de Belgische overheid aanhalen als voorbeeld van goed bestuur.

Qippie | 23-03-20 | 08:50

Duitsland nu ook in paniek. Plots veel meer doden. Merkel in quarantaine

Frans1156 | 23-03-20 | 09:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien eens tijd om te luisteren naar de mensen die er wel verstand van hebben ja. Tevens tijd om die VVD "griepjes"trollen eens echt uit te kotsen, gisteren een geëmotioneerde Spaanse dokter zien vertellen dat ze de beademing van 65 plussers moeten afpakken om de jongeren te redden, in Italie komt ouder dan 60 al niet meer in aanmerking voor hulp, ondertussen hier nog steeds van die hufters die maar blijven schreeuwen dat er in feite niks aan de hand is, onbegrijpelijk..

zwellevertje | 23-03-20 | 08:35 | 16

@Dauthi | 23-03-20 | 09:06: Hahahaha Hahahahahahaha De zorg in Italie is beter dan in NL. Weer zo'n amateur deskundige.

Wize | 23-03-20 | 09:17

@BBRDWR | 23-03-20 | 08:43: Nonsens. Met de gezondheidszorg in Noord Italië is helemaal niets, niets mis. Die kan zich prima meten met b.v. Nederland. Het is de politiek die in Italië de ramp heeft veroorzaakt en de politiek - als zij niet keiharde maatregelen gaat nemen - in Nederland dat ook zal doen.

Lupuslupus | 23-03-20 | 09:36

@Lupuslupus | 23-03-20 | 09:36:
@Dauthi | 23-03-20 | 09:06:
Noord-Italie is qua gezondheidszorg best wat mis hoor. Ik kom vanuit werk in veel ziekenhuizen in NL en Europa en wij organiseren dingen veel efficienter dan Italie. Spanje ben ik niet vaak geweest, die gooi ik even op een 'algemeen beeld van zuid-europa'. Italie verschilt enorm en u kent de situatie blijkbaar ook, want u maakt al onderscheid tussen Noord en Zuid. Ook Noord-Italie kan qua hygiene, technologie en efficiency enorm veel van ons leren. Te beginnen met een veel rationelere blik op 'leven'. Ik heb de behoefte om 85+ers ten koste van alles in leven te houden nooit begrepen. Ik pleit er niet voor ze preventief te ruimen, maar mensen die aan apparaten komen te hangen terwijl ze voor die tijd al nauwelijks uit hun woorden komen. Voor wie dan? Maar goed, dat is een andere discussie.

BBRDWR | 23-03-20 | 10:51
▼ 13 antwoorden verborgen

Er wordt boreaal getest, is dat geen discriminatie?

Klinisch dood | 23-03-20 | 08:35 | 1

Nee. Dat is gezond verstand.

JanVergoor | 23-03-20 | 10:02

Wordt het niet tijd om Rutte af te zetten?
Wat maakt hij er een puinhoop van
We hebben iemand nodig die effectief en snel handelt
Door dit getreuzel en slordigheid.... nu geld willen besparen gaat het alleen maar langer duren
Meer levens kosten en juist meer geld
Doe die man maar ipv Rutte

Therrie | 23-03-20 | 08:35 | 4

@Miezerig | 23-03-20 | 08:47: Rutte loopt achter het virus aan in plaats van ernaast om het te bestrijden of ervoor om het tegen te houden. Hij loopt aan het handje van het RIVM dat al vanaf het allereerste begin ontzettend geblunderd heeft. De geschiedenis zal uitwijzen hoe fout Rutte heeft gehandeld tijdens deze pandemie.

Lupuslupus | 23-03-20 | 09:43

@Miezerig | 23-03-20 | 08:47: Hij kan goed een toespraak met onzin houden.
"groepsimmuniteit" ......
te laat handelen wordt hem nu al vergeven?

Nuchternederland | 23-03-20 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Door alleen mensen te testen die zich melden met ernstige klachten heb je inderdaad zeer incomplete data (heet ook wel selection/survivor bias). Je hebt geen data over mensen met milde klachten die wel het virus hebben cq mensen met milde klachten die niet het virus hebben die zich niet melden. Verder hebben we hooikoortseizoen dat begint. RIVM heeft dat wel getracht met die website, maar dat was niet zo'n heel groot succes. Ergo, de huidige metingen laten vooral zien of, en wanneer de ernstige gevallen escaleren. Je kan wel aannames doen over welk percentage van de besmette personen zich meldt met ernstige klachten en op die manier een schatting van het totaal doen. Vraag is dan natuurlijk welk op welke data je die aanmames kan doen. Ook daar heb je data voor nodig.

Rest In Privacy | 23-03-20 | 08:34 | 3

Allemaal BS. Het enige wat werkt is testen, testen en nog eens testen. Meten is weten. Daarna de juiste actie!

F1802 | 23-03-20 | 08:42

Mensen die komen met zeer ernstige corona klachten hoef je eigenlijk niet te testen.
Je weet bij voorbaat al het is corona dus testen ook onzinnig.
Test mensen met milde klachten dus.

Miezerig | 23-03-20 | 08:44

Zei Jaap ook al niet eens: "Er zijn geen Amerikaanse tanks in Bagdad."

Earl_of_Doncaster | 23-03-20 | 08:34

Het Rivm heeft zich onsterfelijk belachelijk gemaakt met enerzijds boude uitspraken (kans dat het naar NL overslaat is klein, je bent niet besmettelijk als je geen klachten hebt dus carnaval vieren was niet erg, kinderen zijn niet besmettelijk) om vervolgens met het excuusje te komen dat dit virus nieuw is en ze het niet konden weten.

trottle | 23-03-20 | 08:33 | 9

@BBRDWR | 23-03-20 | 08:47: de paniek beheersen is op zich niets mis mee. Dat de kans klein is betekend inderdaad niet dat de kans nul is. Toch vind ik zo'n uitspraak eerder paniek verhogend, als er daarna blijkt of lijkt dat men die kleine kans als reden heeft gebruikt om niets te doen. Daarnaast valt er echt wel over te discussieren of die kans echt wel zo klein was. De eerste persoon die ik na de kerstvakantie op het werk tegen kwam was onze promovendus uit China.... en toevallig uit Wuhan. En dan heb ik het niet eens over die tientallen keren dat ik in de trein langs Schiphol kwam en er weer een vliegtuig lading Chinezen instapte. In de huidige wereld is de kans eerder kleiner dat zoiets beheersbaar blijft. Het snelle heftige Ebola in Afrika is wellicht beheersbaar. Het veel langzamere corona in een land dat het productie centrum voor de wereld is, is gewoon niet te houden. Met een hoestje werk & reis je namelijk gewoon door, als je bloed uit al je gaten ga je nergens meer heen.

trottle | 23-03-20 | 09:17

@BBRDWR | 23-03-20 | 08:47:
U heeft jkennelijk geen flauw benul hoe reizigersstromen lopen vandaag de dag. Tip; ga tijdens de vakantie ook eens ergens anders naartoe dan de Roompot, Center Parks, Texel of een 2 weken all-in Alanya.

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 12:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Allemaal gelul.
Medici gaan voor de mensen.
Rutte=RIVM voor de pegels.

kwark001 | 23-03-20 | 08:32 | 2

Goeie samenvatting.

Koning BongoBongo | 23-03-20 | 08:45

Kort maar krachtig

me | 23-03-20 | 08:54

Het mag waarschijnlijk niets kosten. VVD in optima forma.

sjef-van-iekel | 23-03-20 | 08:31

Als het uit de hand gelopen is, zoals in Noord-Brabant, is de kans heel groot dat je snel na een negatieve test alsnog besmet wordt en heeft testen dus geen zin. In Noord-Nederland is de situatie anders en zal het dankzij het afstand houden ook niet snel alsnog uit de hand lopen. Als de beheersingsmaatregelen effect sorteren zal dit testbeleid waarschijnlijk zuidwaards over de rest van Nederland worden uitgerold, waarna het openbare leven dan langzamerhand weer op gang kan komen.

JTKDM | 23-03-20 | 08:31

Hoor net van iemand die bij de ggd werkt en zelf testte, dat zij ermee zijn gestopt en dat alleen Saltro nog test...

Bill le Koek | 23-03-20 | 08:31 | 1

Saltro test helemaal niet op corona.

zuurtjeregen | 23-03-20 | 09:21

Ja tuurlijk, iedereen testen en de mensen die ziek zijn geweest en dus niet meer besmettelijk zijn of besmet kunnen worden, kunnen dan weer vrij rond lopen.
Er zijn mensen die om minder zelfmoord hebben gepleegd.
Ik vind het ook wel een beetje cherrypicking van GS om deze meneer alleen aan het woord te laten. Geen enkel land kan zoveel testen, maar in het noorden zou het allemaal dodelijk eenvoudig zijn? Flikker toch gauw op, dat gelooft niemand,

Busverhuur | 23-03-20 | 08:30 | 3

Weet jij veel hoe ze testen, misschien gooien ze iemand onder een hunebed en als ie na 5 min niet begint te niezen keuren ze het goed.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-20 | 08:32

Lees eens artikelen over Zuid-Korea, daar wordt tot in het dolle getest en hebben ze zelfs drive-through-testhokjes. Meten is weten, maar dat is een principe dat onze geschiedenisleraar Rutte niet kent.

FrankVeer | 23-03-20 | 08:44

Ik weet niet hoe zij daar testen. Maar een test kost $7 en er zijn er miljoenen op voorraad. Zo te bestellen in China en binnen 24 uur hier. Daar is geld en toestemming voor nodig. Maar als je het echt zou willen kun je heel NL wekelijks testen en besmetten in quarantine plaatsen. Klinkt duur maar volgens mij goedkoper dan de nasleep die we nu tegemoet gaan.

WammesWonder | 23-03-20 | 08:47

Al het gezonde verstand zit blijkbaar geconcentreerd in de betreffende provincies. Als dit voorbij is, pleit ik voor meer noorder- en oosterlingen in de nationale politiek.

MickeyGouda | 23-03-20 | 08:30

Rutte wil onderhand wel eens van wat AOW trekkende bejaarden af. En wat te denken van dat onderliggende lijden, dat helpt ook niet echt met de zorgkosten. Dus Bruins, niet te ijverig. Het moet lijken alsof we er alles aan doen maar het is wel belangrijk dat iedereen een keer goed ziek wordt. En dan noemen we het heel nobel 'een muur van groepsimmuniteit oobouwen'. Dat klinkt beter dan stikken in ontstekingsvocht terwijl je geintubeerd twee weken op je buik ligt.

hustler01 | 23-03-20 | 08:29 | 4

Ik denk dat Rutte zo denkt ja.

sjef-van-iekel | 23-03-20 | 08:34

Freek de Jonge gaat zijn AOW terugstorten. Held! #verbinder.

arlen | 23-03-20 | 08:37

@sjef-van-iekel | 23-03-20 | 08:34:
Als hij definitief over links ( Klaver, Jetten, Asscher en DENK ) wil moet je vooral je oudere ( en traditioneel CDA en vanaf de yuppenperiode ook VVD stemmende ) stemgerechtigden voor de bus gooien. Dit land raakt zowel haar cultureleals ook haar demografische identiteit kwijt. Moeten we niet willen, dan weet niemand meer waar hij aan toe is...

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 12:19
▼ 1 antwoord verborgen

Raadsel: Corona = 666.

Mr_Natural | 23-03-20 | 08:29 | 6

Is dit dat verhaal dat Corona is ontwikkeld door de Rockefellers en dat hunnie de Satan aanbidden? Want wie dat gelooft heeft niet alleen kwetsbare longen.

Rest In Privacy | 23-03-20 | 08:59

@Mr_Natural | 23-03-20 | 08:58:
Ok,ik heb hem nu.
Het virus is inderdaad het werk van de illuminatie.
*hoedje vouwen gaat*

ditotje | 23-03-20 | 09:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Oh dáárom worden er nu corona patiënten ingevoerd naar de noordelijke ziekenhuizen.
Er waren te weinig zieken daar.

tipszondertrucs | 23-03-20 | 08:29

Vanmiddag komt het kabinet bijeen om te praten over verdere maatregelen. Dit naar aanleiding van de gebeurtenissen van gisteren waarbij mensen massaal naar het strand/bos/park trekken. Waarschijnlijk zullen net zulke maatregelen worden afgekondigd als in Duitsland.
Wat is dat toch met dat soort mensen? Is het onverschilligheid, gebrek aan interesse? Hebben die mensen een deathwish of is men gewoon dom? Of is het de schuld van de media. Wellicht moeten ze meer beelden uitzenden van mensen die voor hun leven liggen te vechten op de IC.

RickRD | 23-03-20 | 08:28 | 5

@obzzcure | 23-03-20 | 08:33: terwijl ze in normale omstandigheden nooit van de bank komen, ik ken een stel die iedere avond en weekenden gezellig op de bank zitten samen, ieder op eigen phone of tablet, moeten nu ineens buiten lopen omdat het beter is om op de bank te zitten met Phone en tablet

Idiot456 | 23-03-20 | 08:51

Ik denk dat door telkens tegenstrijdige berichten te lezen in allerlei media ,een groot aantal onnozelen het onzekere voor het zekere kiest alleen omdat het hier in Nederland allemaal wel zal meevallen . Soort poldermotto zeg maar. Bovendien vind ik nog steeds dat de ernst van dit longvirus niet genoeg wordt benadrukt in de media. Den onnozele mensch geeft de voorkeur aan de term griepvirus waardoor alles wat minder ernstig lijkt...

Koning BongoBongo | 23-03-20 | 08:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig hebben ze daar wat verstand in hun hoofd. Jammer dat ik in de randstad woon.

lirft | 23-03-20 | 08:27

Kunnen we een taskforce opzetten om het geheime recept van Roche te krijgen?

Rest In Privacy | 23-03-20 | 08:27

Die tests zijn leuk maar geven een schijnveiligheid. Vandaag test ik negatief, morgen krijg ik alsnog het virus. En ik maar denken dat ik in orde ben.

2voor12 | 23-03-20 | 08:27 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Precies dit. Rutte zat bij zijn toespraak te bazelen over groeps immuniteit. Maar hoe ga je ooit weten of 50-60% van de bevolking besmet is (geweest) als je vrijwel niemand test?
Mensen met klachten krijgen te horen dat ze thuis uit moeten zieken, maar worden niet getest. Ook zijn gezinsleden worden niet getest. Alleen mensen die in een ziekenhuis terecht komen worden getest. Ik snap dat niet niet. Meten is weten, toch?
Kan op dit moment niet anders dan dat het RIVM werkt met aannames. Persoon die naar huis gestuurd wordt om uit te zieken tellen ze gewoon mee, net als zijn gezinsleden, want die krijgen het dan toch wel.

Eagle0511 | 23-03-20 | 08:26 | 8

@haatsmurfin | 23-03-20 | 08:39:

Haatsmurfin, hoewel de virologen mij uit zullen lachen: hou de scherpe kantjes eraf met huis tuin en keukenmiddelen. Wat de luchtwegklanten hier al meermalen heeft behoed voor een longontsteking is stomen met ordinaire Kruidvat inhalatiecapsules, 4 of 5 stuks in een pan water. Daarnaast een neusspray met zoutoplossing. Hou die holtes open en schoon en gorgel een paar keer per dag.

MickeyGouda | 23-03-20 | 08:49

@A.S. Perien | 23-03-20 | 08:36:
Als dat al zou werken bereikt dat drinkwater ook ouderen en zieken/zwakken. Dan heeft die quarantaine dus helemaal geen zin meer en kan alles gewoon weer open & doorgaan.

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 11:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat testen gebeurt toch gewoon met qPCR?

Ingridmaas | 23-03-20 | 08:25 | 5

@Idiot456 | 23-03-20 | 08:47:
Dat is niet mijn indruk. De regering is vooral bezig om de situatie te managen. Het RIVM heeft gelijk als het inschat dat dit virus nu eenmaal dusdanig in de bevolking is doorgedrongen dat we ermee moeten dealen. Mensen moeten door dat virus heen en immuniteit genereren.

Ik denk dat door meer te testen, er hogere cijfers komen, dus meer paniek en ook meer roep om verdere maatregelen. Zoals de WHO gisteren al zei, lock-down verslaat het virus niet, stelt alleen zaken uit. Zo gauw je een lock-down (gedeeltelijk) opheft komt het virus terug. De enige weg is eigenlijk het virus laten passeren door de bevolking. En wat is dan eigenlijk de zin van full-cover testen?

In dit stadium is er maar één test relevant, en dat is wat Sanquin nu aan het doen is. Kijken hoeveel mensen er al immuun zijn.

Qippie | 23-03-20 | 09:04

@Qippie | 23-03-20 | 09:04:
En weer een slachtoffer van Fake News NOS.
Je moet het hele artikel lezen, niet alleen de misleidende NOS kop.

citywok | 23-03-20 | 09:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Inderdaad: testen, testen! Maar vooral omdat ik erg nieuwsgierig ben naar echte cijfers; we hebben bij de dagelijkse update van het RIVM gisteren gezien er er zaterdag minder besmettingen zijn bijgekomen dan vrijdag, maar is dat wel zo? Of komt dat enkel en puur omdat er minder getest is geworden?
.
Mijn zwangere vrouw heeft overigens afgelopen week bloed laten afnemen voor de NIPT test. Duurt normaliter 5 dagen voordat je de uitslag krijg, maar het waren er nu 15 doordat de laboratoria het ontzettend druk hadden met corona-testen.

Le Roi | 23-03-20 | 08:24 | 1

In het Belgische nieuws (VRT) noemen ze dat het "weekendeffect"
Die man zei: beter wachten toch maandag, het zou namelijk kunnen zijn dat de cijfers vanwege het weekend nog niet geüpdatet zijn.

Bijtendehond | 23-03-20 | 13:13

Ja als je test kom je er achter hoeveel er besmet zijn dat moet je toch niet willen met ze alle. Als het er veel zijn is dat slecht voor het imago van de regering. We doen dus gewoon een Noord-Koreaantje..... he kijk dan, wij hebben bijna geen besmette mensen hier.

jan huppeldepup | 23-03-20 | 08:24 | 1

Ik hoef dus helemaal niet in N-Korea te wonen, ik krijg zelfs in NeeDDRland het beste van de wereld.

watmagjenogwel | 23-03-20 | 11:39

Als je dicht bij het vuur zit, zorg je goed voor jezelf en je geliefden. Daar is zelfs een woord voor.

Dutch_Holland | 23-03-20 | 08:23 | 5

Verstandig?

knutsel_ | 23-03-20 | 08:52

Rijk zijn.

Koning BongoBongo | 23-03-20 | 08:55

Pyromaan?

overVecht | 23-03-20 | 09:09
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan nog zijn er reaguurders die het je kwalijk nemen als je de geloofwaardigheid van het RIVM in twijfel trekt.

overVecht | 23-03-20 | 08:23 | 7

@Qippie | 23-03-20 | 08:34:
Nee?
www.elsevierweekblad.nl/nederland/ach...
Kijk nog eens wat ze gezegd hebben.
‘We krijgen vaak de vraag of de scholen morgen gesloten moeten worden in verband met het nieuwe coronavirus. Dat hoeft niet.’
‘Met wat we nu weten, lijkt het virus inderdaad een beetje op de gewone griep.’
'Het virus wordt alleen verspreid als je symptomen hebt.’
‘Hi Dennis. Er is op dit moment geen reden om evenementen te vermijden of af te gelasten.’

citywok | 23-03-20 | 09:09

@citywok | 23-03-20 | 09:09:

Maar Qippie niet hoor. Die is zelf een VVD’er én viroloog in dienst van het RIVM.... dus hartjes RIVM.

overVecht | 23-03-20 | 09:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Er wordt dus gelogen door iemand en ik ben geneigd om te zeggen dat dat kabinet/RIVM is. Maar waarom?

Renkum0317 | 23-03-20 | 08:23 | 3

Geen paniek veroorzaken vermoed ik.

sjef-van-iekel | 23-03-20 | 08:49

Economie prio ? Nederland testgebied in opdracht van de EU ? Paniek onderdrukken met alle gevolgen vandien....

Koning BongoBongo | 23-03-20 | 08:58

De Economie.

Roadblock | 23-03-20 | 11:16

Conclusie: het RIVM en het kabinet verkopen leugens en onzin over corona.
Dat wisten we al geruime tijd, maar het wordt hier weer eens onomwonden bevestigd door een deskundige die met zijn poten in de modder staat.

KeesBruin | 23-03-20 | 08:23

Testen kost zeker een hoop geld, dat is de enige reden die ik me kan bedenken dat men dat weigert.

De typische pennywise poundfoolish methode van de Nederlandse overheid, allemaal boekhoudertjes.

Dauthi | 23-03-20 | 08:23

Meten is weten, altijd al zo geweest.
Niemand heeft een idee van de omvang nu.

Jackanders | 23-03-20 | 08:22

Dus m.a.w het rivm lult uit zijn nek.

Madrox | 23-03-20 | 08:22 | 9

@MaarFeitelijk | 23-03-20 | 09:22: "Verhaaltjes" en "putin doet mee". Even voor jouw informatie: "Maar Putin" was al oud toen MH17 uit de lucht werd geschoten. Ondertussen trappen echt alleen de trouwe VVD66-ers daar nog in.

TheEgg | 23-03-20 | 09:48

@kapotte_stofzuiger | 23-03-20 | 08:24:
heel typerend lijkt me ook een comment dat ik las: ook bezoekers schijnen bij RIVM slechts een vegetarische lunch te kunnnen krijgen...
Nou geloof ik wel dat vega goed kan zijn voor blablabla, maar om dat dwingend op te leggen? (weet je wie ook een beetje dwingend was en vega?)

Hemmenaar7 | 23-03-20 | 12:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Ok doe deze man maar als minister van Coronazaken

Blasfemie | 23-03-20 | 08:22

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl