Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Openbaar Ministerie: 'Mijn rechtspraak is stuk'

22.700 strafzaken uitgesteld wegens geen rechter beschikbaar

kutplaatje

De Nederlandse rechtspraak is helemaal kapotstuk. Dat zeggen wij, en dat zegt het Openbaar Ministerie vandaag ook. "Tot de 22.700 zaken waarvoor volgens de prognose dit jaar geen rechters  beschikbaar zijn, behoren 2200 strafzaken van de meervoudige kamer  waarbij het OM minimaal een jaar cel eist, zoals drugs- en geweldszaken." Net nu de dalende misdaadcijfers zijn gestopt met dalen. Grote vraag is dus: WAT NU? Ook PVV-rechters aannemen? Salaris boven de Balkenendenorm voor uniek rechtspraak talent? Iedereen die in beroep gaat tegen verkeersboete zonder zitting automatisch gelijk geven? Rechters werven via advertenties op websites waar ook wel eens een blote bil in beeld komt? Verhuizing rechtbank Vlissingen terugdraaien? Verwarde personen afschaffen? Mr. Frank Visser terugkopen van John de Mol? Of gewoon zoals altijd een commissie instellen zodat we er even niet over na hoeven te denken en over een half jaar lang nog steeds geen meter zijn opgeschoten? Zegt u het maar!

Reaguursels

Inloggen

Tsja, als je grote delen van je rechtspraak gebruikt voor politieke processen ben je idd kapot.

Tee Of Cup | 07-03-20 | 13:57

Ik zeg robot rechters. Gewoon geen gezeik.

HaaiBaai | 07-03-20 | 09:43 | 1

Dus dit mag je wel zeggen op dit blog, maar naar agenda 21 refereren niet? Wow wat een niveau. Nogmaals: de overheid wil niks oplossen want dan verwacht je het altijd en dan hebben de verhevene geen tijd voor zichzelf.

Sjefke_pro | 07-03-20 | 10:28
-weggejorist-
Sjefke_pro | 07-03-20 | 08:59

Wat moet je eigenlijk kunnen als rechter? Zo moeilijk lijkt dat me niet. Mijn vader bijvoorbeeld was maar een simpele timmerman maar had altijd gelijk als er een vraag was of iemand schuldig was en de strafmaat die hij bepaalde was velen malen effectiever dan zo'n gestudeerde rechter geeft.

Misterspok | 07-03-20 | 08:46

In een democratische rechtsstaat laat een overheid het niet zover komen. Maar ja, dit is Nederland. Voor honderd mobiele trajectcontroles en white privilege cursussen voor politieagenten is dan wel weer geld. En de klimaatwaanzin en omvolking is kennelijk ook belangrijker.

Tapu | 07-03-20 | 08:03

Sectie I – Sociale en Economische Dimensies
bestrijding van armoede, verandering in consumptiepatronen, bevolking en demografische dynamica, gezondheid

Sjefke_pro | 07-03-20 | 07:58
-weggejorist-
Sjefke_pro | 07-03-20 | 07:56

Of nog meer advocaten als rechter met dubbele petten!!

David000000007 | 07-03-20 | 07:04

Nederland is al jaren geen rechtstaat meer.

ballenkraker | 06-03-20 | 22:42

De criminaliteit daalt al jaren (zeggen ze). Gevangenissen worden gesloten vanwege gebrek aan clientele (zeggen ze). Dat lijkt mij in tegenspraak met deze claim door het OM. Spoiler alert, het systeem is rot.

padbuffel | 06-03-20 | 20:01

D66-ers zijn meer denkers dan doeners. En hun gedachtegang is echt waardeloos. Laat ze een keer werken en dan zullen beseffen dat ze niks kunnen. Misschien dan zullen ze zwijgen en plaats maken voor mensen die echt iets kunnen.

ET007 | 06-03-20 | 19:31
-weggejorist-
thepinkpainter | 06-03-20 | 19:03

De paus zal pleiten voor meer sharia.

koperbij | 06-03-20 | 18:56 | 1

Onder normale omstandigheden zou ik hebben gedacht dat dit een grap was.

Het is echter de werkelijkheid.

ballenkraker | 06-03-20 | 21:10

Goeie zaak eigenlijk. Dat gezeik van die rechters altijd, als je een keer iets flikt. Man, man, man.

Harry.Langezwaal | 06-03-20 | 18:55

Teveel tijd kwijt aan het hele migratiecircus lijkt me zomaar.

Feitenpliesie | 06-03-20 | 18:01

De gewone burger wordt geofferd.

piet7003 | 06-03-20 | 17:57

Misschien moeten die rechters wat sneller zaken behandelen. Ze zijn met meer dan ooit en doen veel minder zaken.

Vula | 06-03-20 | 17:49 | 2

De rechterljke macht is grotendeels gefeminiseerd. Parttime rechteren is de norm.

Volgens Dagblad Trouw:
Percentages vrouwelijke rechters bij Nederlandse rechtbanken
Noord-Holland: 70%
Midden Nederland: 64%
Den Haag: 63%
Rotterdam: 61%
Gelderland: 56%
Oost-Brabant: 55%
Zeeland-West-Brabant: 54%
Limburg: 52%
Noord-Nederland: onbekend
Amsterdam: onbekend
Overijssel: onbekend

theo-is-dood | 06-03-20 | 19:13

In heel de westerse wereld zie je een gigantisch efficientie verlies. Volgens onderzoek is zo'n beetje 50% van alle gewerkte uren complete bullshit. Voor veel markten is dat een oplossing, je moet immers mensen aan het werk houden, met onzin of niet, om de economie op gang te houden, maar in veel sectoren is het ook gewoon een kankergezwel. Openbare orde, zorg, educatie, etc. Zeg maar alles wat vanuit de overheid geprivatiseerd wordt, trekt zoveel geld aan, dat het loont om zoveel mogelijk mensen zo nutteloos mogelijk aan het werk te houden. De vrije markt is niet altijd het antwoord, zeker niet de oplossingen uit de vrije markt, en al helemaal niet de samenwerking tussen die 2. Een van de redenen waarom China in sommige gevallen zo super efficient is

Jacques_SiConto | 06-03-20 | 19:52

Ik wacht al bijna 2 jaar op het OM, met betrekking tot een zedenzaak met een minderjarige. Aangifte is 8 mei 2018 gedaan. In dit tempo is er wel een rechtszaak geweest voordat ze 18 is, dat geeft de burger moed.

malawi | 06-03-20 | 17:45 | 2

Ik hoop niet dat ze zo jong was..
Reken op 10 jaar, tenzij de dader niet bekend en een weerwoord heeft.

Lionfromzion | 06-03-20 | 19:10

Ik zal het voorzichtig zeggen; heb niet te veel hoop. En Google eens met de term "undue delay".

theo-is-dood | 06-03-20 | 19:17

Nederland wordt steeds veiliger, zegt Links dus dan is het waar.

Bolder | 06-03-20 | 17:28 | 1

Omdat steeds minder strafbaar wordt.
Soort gedoogbeleid ontstaan uit minder straffen, want als Ali niet veroordeeld wordt dan Mo ook niet, anders is het discriminatie.

frickY | 06-03-20 | 17:52
-weggejorist-
WillemWordtWakker | 06-03-20 | 17:13

OM, Belastingdienst, CBR, NVWA (fipronil), RDW (stint), UWV (fraude), WODC, IND en Rijkswaterstaat (verkeersborden). Waar gaat het eigenlijk wel goed?

DasNouJammer | 06-03-20 | 16:58 | 4

Hoe kun je nu het RIVM vergeten....

kunnenzedanniks | 06-03-20 | 17:58

en vandaag daar het RDW en DigID aan kunnen toevoegen door het niet functioneren van hun app...

kunnenzedanniks | 06-03-20 | 17:59

**Waar gaat het eigenlijk wel goed?** Nou, bij al die bejaarde en belastingbetalende jagers werden na een negatieve uitslag op de E-Screener binnen een dag de geweeren afgepakt!

theo-is-dood | 06-03-20 | 19:18
▼ 1 antwoord verborgen

Maak mij maar HovJ. Die wachtlijst is in no time afgewerkt. Ik geef het een weekje of 2, dan is het klaar. Werken heb ik een broertje dood aan, maar hiervoor maak ik een uitzondering. Internet is a wonderful thing.

Gokmaar | 06-03-20 | 16:58 | 1

Probleem ligt bij de rechtbank; niet het OM (waar een hovj trouwens geen onderdeel van is)

Hoezo ben ik een lul | 06-03-20 | 18:09

Misschien is langdurig opsluiten van grootverbruikers een idee? Door middel van 'three-strikes'-wetgeving misschien?

Chuck the plant | 06-03-20 | 16:44 | 2

Zoiets is er al, dat heet ISD-maatregel. Deze richtlijn regelt het strafvorderingsbeleid bij meerderjarige stelselmatige daders. Het beleid ten aanzien van deze categorie daders ('veelplegers') is erop gericht het criminele gedrag feitelijk onmogelijk te maken door middel van langdurige vrijheidsbeneming.-

theo-is-dood | 06-03-20 | 19:21

Oké bij deze.. Ik ben een klootzak, dat ik anderhalf jaar geleden met een slok op ben ga rijden ... Los van het cbr ( en de verplichte cursus) 3 maanden inhouden van mijn rijbewijs ,nog steeds niks gehoord van het OM... alhoewel dat wel gaat veranderen waarschijnlijk na aanleiding van deze post. 15 jaar geleden kreeg je nog celstraf voor het ontvreemden van een fles drank

king of my own world | 06-03-20 | 16:33 | 1

U bent een lul maar het OM is een grotere LUL.

Heeft u er iets van geleerd?

Openbaar Mysterie | 06-03-20 | 18:14

Tijd voor lekenrechters.
Voor 95% van de zaken gewoon in te zetten.

Hentjehopeloos | 06-03-20 | 16:29

Gooi elke rechtszaak door een goed uitgedacht algoritme en je hebt binnen een tel een uitspraak. Plus duizenden vrijgevallen rechters en rechtbankmedewerkers om onze dijkverhoging aan te pakken.

Ridde Rogter | 06-03-20 | 16:25 | 4

@Kaas de Vies | 06-03-20 | 16:53: Wel weer een mooie feuilleton in het vooruitzicht!

marcoplarco | 06-03-20 | 16:56
-weggejorist-
Zalluf | 06-03-20 | 17:27

@Kaas de Vies | 06-03-20 | 16:53: Inderdaad Kaas, bij de rechtbank wordt nog steeds met papieren dossiers gewerkt! Anno 2020

theo-is-dood | 06-03-20 | 19:22
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeveel tijd hebben ze verknoeid met nutteloze zaken zoals de hetze tegen Wilders en de BlokkeerFriezen?

ZZP-er | 06-03-20 | 16:18

Ik zie wel mogelijkheden in het naast me neerleggen van de maximum snelheid. De kans dat dat voorkomt is nihil. Toch?

marcoplarco | 06-03-20 | 16:14 | 4

Als je maar eerst betaald, daarna mag je in beroep....

ParaPiet | 06-03-20 | 16:23

Bij die zaken gaat er niet om of je moet betalen, maar of je het later terug krijgt. Geen zaak, geen beslissing.

QuelleFromage | 06-03-20 | 16:38
▼ 1 antwoord verborgen

Meestal wordt er dan een zgn. TASKFORCE in het leven geroepen ! De naam klinkt in ieder geval wel interessant en gewichtig .
Maar of deze typische managers term wat oplevert daar zet ik dan mijn vraagteken weer bij ,omdat diezelfde managers meestal meer slopen dan oplossen .

leo59 | 06-03-20 | 16:12

Ook vandaag zijn er weer wat huisdiertjes gered, 50 katjes en nog een paar. Vooralsnog onopgehelderd; gelukkig kon hun baasje wel verder in de drek?

Limburgse riddervlaai, geen aggemijne muurbloempje (Fleur) : het knegtenvolk dat buigt: Babe, a Pig in the City www.youtube.com/watch?v=VlRRZpJ8M44

Hetkanverkeren | 06-03-20 | 16:09

Ik zeg de Amsterdamse oplossing. Gewoon ontkennen dat er een probleem is en anders een iftar of gespreksgroep starten waarin je de crimineel uitlegt dat wat hij gedaan heeft echt niet kan en met een zak geld en een buurtcoach terug naar zijn criminele netwerk sturen. Misdaad moet wel lonen natuurlijk. Anders discriminatie of etnisch profileren.

GWB | 06-03-20 | 16:09

Niet Nederlanders alleen rechten op eigen kosten...
Al die 'rechters' die zich nu bezighouden met asiel en /of migratie procedures krijgen dan véél minder werk en houden dan tijd over voor andere rechtszaken.

Hendrikaatje | 06-03-20 | 16:07

Alle recent ingestroomde tandartsen omscholen.

squadra | 06-03-20 | 16:05

Ik stel voor dat we het gesprek aangaan en aan de hand van dat gesprek vervolgens afpraken gaan maken om procedures en protocollen op te stellen.

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 16:02 | 6

@Baron Clappique | 06-03-20 | 16:08:
Uiteraard. Zullen we afspreken dat we op korte termijn het gesprek aangaan over het maken van die afspraak voor die vergadering?

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 16:33

@Baron Clappique | 06-03-20 | 16:08:
Zonder een stuurgroep formatie en kwaliteitsborging? ... kansloos!

Beefbus | 06-03-20 | 16:40

@Beefbus | 06-03-20 | 16:40:
Heauheau, u vergeet hier de taskforce voortgangsrapportage en het overlegorgaan budgetbeheer.

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 17:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Gratis tip van de dag aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid: zorg eerst eens dat jullie de haperende ICT-systemen op het niveau van 2020 krijgen. Dat zou al een heleboel ellende schelen. Telegraaf 5 december 2019:
"Het ict-systeem dat het Openbaar Ministerie en de rechtbanken gebruiken voor het registreren van strafzaken zorgt voor grote ergernis bij de gebruikers. Het peperdure Geïntegreerd Processysteem Strafrecht (GPS) is instabiel en traag en geeft een extra belasting bovenop de al hoge werkdruk".

DianaSpencer | 06-03-20 | 15:58

Iedereen oppakken en in afwachting van hun proces vastzetten.
Is vast wel een meerderheid voor te vinden

laurentius | 06-03-20 | 15:57

Gelukkig staan er een heleboel potentiële rechters bij de Grieks-Turkse grens te wachten om Nederland te redden. Vlieg ze maar in. We hebben inmiddels al wel genoeg apothekers.

Ares | 06-03-20 | 15:55

Ach ja, het zijn natuurlijk wel allemaal ambtenaren met een vaste aanstelling voor het leven, met een gegarandeerd salaris, zonder dat hiervoor enige tegenprestatie voor geleverd hoeft te worden. Buiten dan het in praktijk brengen van het D66 gedachtegoed. Als deze figuren het grootste deel hun werktijd dan ook nog mogen besteden aan lucratieve bijbaantjes, dan krijg je dus dit.

Baron Clappique | 06-03-20 | 15:55

Komt dit niet ook deels door de tijd waarin we nu leven, dat we steeds individualistischer zijn geworden? En steeds meer denken ons recht te moeten halen bij de rechter. En dat in combinatie met toenemende overlast/criminaliteit (kijk bijvoorbeeld naar de vechtpartijen onder de jeugd, het gebrek aan respect voor hulpdiensten?)
Zou het niet tijd worden dan vooral voor de kleinere vergrijpen, dat we een digitale rechter (e.g. AI) gaan ontwikkelen, zodat de meeste kleine zaken op termijn door Bot opgelost kunnen worden (en wellicht een deel van de administratie en vragen laten beantwoorden door bots).. Dat zal meer tijd geven voor rechters om naar de serieuzere zaken te kijken. Ik heb er nul verstand van, maar dat is toch wel een gebied dat we kunnen ontwikkelen? En die kennis kan ook weer voor innovatie in Nederland zorgen.

oh nee he | 06-03-20 | 15:54 | 1

Nee, de burger weet niks, mag niks weten, kan niks en mag niks leren. De burger moet zijn bek houden, geen mening hebben, geen mening uiten en op tijd betalen.

Baron Clappique | 06-03-20 | 15:57

Vrij spel voor criminelen dus.
Stop om te beginnen de vervolging van Wilders.... dan heb je er al drie rechters bij.

Schietmijmaarlek | 06-03-20 | 15:49

Rechters uitfaseren en cumputerrechtspraak 1.0 live. lekker snel, lekker zuinig en objectief.

Euriool | 06-03-20 | 15:49 | 2

Precies dat dus!

Helaas was ik zo'n 30 jaar geleden betrokken bij zo'n project; al snel bleek de software tot betere, en beter reproduceerbare uitspraken te komen dan de rechters. Ik heb nog nooit zo snel een project geelimineerd zien worden!

Conclusie: rechters zitten er alleen voor rechters, niet voor de maatschappij. Het zijn net mensen....

libertat | 06-03-20 | 15:55

Ik zie een trend:
- Eergisteren werd er nog bericht dat de IND van Broekers-Knol is 1 miljoen euro per week kwijt aan het uitbetalen van dwangsommen. De overheid is wettelijk verplicht de dwangsommen uit te betalen als blijkt dat asielaanvragen niet tijdig in behandeling worden genomen. Reden: niet genoeg mensen.
- Gisteren werd gemeld dat "Winkeldieven die voor het eerst de fout in gaan, worden in Amsterdam niet meer automatisch aangehouden en vervolgd, om zo meer capaciteit vrij te maken voor andere zaken. Politiemensen zijn gemiddeld zes tot acht uren bezig met de administratieve afhandelingen. Hierdoor zijn steeds minder politiemensen beschikbaar voor het afhandelen van andere ernstige misdrijven met een hogere prioriteit, zoals straatroven, geweld, stalking of fraude."
- En nu dus dit.
Oftewel, zie hier drie keer exact dezelfde reden: een zogenaamd tekort aan bemanni.... eh, bemensing. Het gemakkelijkste is natuurlijk om te vragen om meer mensen, en niet om nieuwe creatieve manieren (snelrecht?) te vinden om aan de vraag te voldoen, want dat is moeilijker, kost tijd en energie, en je wordt er niet meer voor betaald. Het is net zoiets als je baas vragen of je je productiviteit van 1 dag voortaan in 2 dagen mag doen. Ik snap de vraag dus wel, dat wil iedereen wel, maar het lijkt er nu een beetje op dat 'Nee' geen antwoord is dat geaccepteerd gaat worden, en de medewerker hier zelf even besluit om de productiviteit omlaag te draaien, met of zonder toestemming. Het is dus geen vraag maar een eis. Het komt bij mij allemaal over als chantage, als een soort staking. Mag/kan dit zomaar?

JackStick | 06-03-20 | 15:49 | 1

Er is iets veel duisterders aan de hand. We zijn een stinkend rijk land, dus dit kan natuurlijk gewoon top geregeld zijn. Kortom het beleid wilt dat hierin een grote afbraak is. Ze willen de problemen. Mijn theorie is dat Nederland het te goed had tegenover de rest van Europa, dus zijn ze bezig dit rap af te breken zodat we op het zelfde niveau zitten voor de grote samensmelting. Dat wij de brave burgers daar extreem veel last van gaan krijgen interesseert ze geen hol.

Durereaguurder | 06-03-20 | 16:10

Wanneer men zegt: "meer blauw op straat".
Bedoelt men: " de verhouding tussen het aantal boeven en agenten op straat klopt niet". De makkelijkste manier om dit recht te trekken is: de boeven die je pakt langer vasthouden.
Dit zou ook gelijk het tekort aan rechters oplossen.

zorg(elijke)staat | 06-03-20 | 15:48 | 1

Meer blauw op straat betekend volgens mij, meer mensen over straat welke aan de anti-depressiva zijn.

_Zweevers_ | 06-03-20 | 15:54

Dus als ik het goed begrijp kan ik uit dit artikel het volgende stellen:

Wil je veiligheid/ gerechtigheid, verdedig jezelf en neem zelf de nodige maatregelen uw overheid heeft haar recht op belastingcenten verkwanseld want ze kan uw veiligheid (wellicht al jaren) niet meer garanderen.

Of begrijp ik het verkeerd?

_Zweevers_ | 06-03-20 | 15:46

Minder minder minder rechters...

diek | 06-03-20 | 15:46

Bij vrijwel alle grote tijd- en geldverslindende rechtszaken die de laatste tijd
spelen staan Marokkaanse en Turkse landgenoten voor het hekje. Als we er daar nu eens “minder, minder, minder” van zouden hebben.

Paramaribo | 06-03-20 | 15:44

Als het OM niet zo veel onnodig zou seponeren, zouden de Nederlandse rechters met belangrijkere zaken bezig kunnen zijn dan artikel 12 procedures.

De verwarde man | 06-03-20 | 15:44

Ik kan de oplossing nu al voorspellen.

Verlaag de drempels voor allochtonen.

Kaas de Vies | 06-03-20 | 15:41 | 1

Verkeersdrempels? Zodat ze nog harder door de straten kunnen racen met hun auto's?

DianaSpencer | 06-03-20 | 16:02

Wat een land.echt een land der falen. Met het corona virus en nu dit ook nog eens .

obzzcure | 06-03-20 | 15:40

Kan je je voorstellen als de politie wel optimaal zou functioneren?

Kaas de Vies | 06-03-20 | 15:39 | 1

Drumpiet, aangenaam kennis te maken.

DrumPiet | 06-03-20 | 15:42

Ik ben eventueel beschikbaar. Denk wel dat dat het cellentekort niet ten goede komt. En het wordt oppassen langs de wegen i.v.m. chain gangs die aan het werk zijn terwijl u op 50cm afstand langsrijdt.

Dr. Vigilante | 06-03-20 | 15:39

Misschien eens een keuze laten maken tussen de dubbele nationaliteit?

kwark001 | 06-03-20 | 15:38

Er is objectief gezien een hele simpele manier om de criminaliteit op lange termijn te laten dalen, en dat is massa-immigratie uit de meeste derde wereldlanden stop te zetten. Maar in het huidige politiek correcte klimaat is dat taboe. De onderliggende ideologische reden is die van cultuur-relativisme: het besluit dat alle culturen gelijkwaardig zijn, ook al is die stelling objectief gezien onhoudbaar. De kwaliteit van een cultuur kun je aflezen aan de kwaliteit van een samenleving gebaseerd op die cultuur. Een cultuur die steevast leidt tot "shithole countries" wekt weinig vertrouwen.
Het is trouwens ook mogelijk dat een overheid de strijd tegen misdaad definitief verliest. Dat grote delen van een stad, een provincie of een land geregeerd worden door criminelen. En hoe meer dat gebeurt, hoe lucratiever criminaliteit wordt. Als dat gebeurt, dan zullen ook burgers die ethisch wat zwakker in hun schoenen staan voor een carriere als crimineel kiezen, terwijl ze dat niet gedaan zouden hebben in een samenleving met een functionerende politie en justitie. Dus als de strijd tegen de criminaliteit eenmaal verloren is, dan is dat heel erg moeilijk om terug te draaien. Dit is bijvoorbeeld te zien in delen van Latijns Amerika.
Sommige regeringen proberen misdaad te bestrijden door het land vol te bouwen met camera's. Niet alleen is dat duur en schadelijk voor de privacy, het baant de weg voor totalitaire regimes.

petersteenkamp | 06-03-20 | 15:38 | 6

En wat nu als je laatste zin gewoon het goal is? Het gros gaat steeds van een grote naïviteit uit bij de leidinggevende, terwijl dit juist (Politici) de meest sneaky personen zijn die A zeggen en B doen. Naïef om te denken dat zij naïef zijn. Hebben gewoon denk tanks die jaren vooruit plannen tot hun beschikking.

De macht achter de macht heeft gewoon een hele andere agenda dan de onze.

Durereaguurder | 06-03-20 | 16:16

*Het is trouwens ook mogelijk dat een overheid de strijd tegen misdaad definitief verliest.*
Die strijd is in Brabant al verloren. Als u even kijkt op de site van het WODC vindt u voldoende studies die mijn gelijk bevestigen. Hoe kan het dat Brabantse kampers ongehinders in BMW's op Luxemburgs kenteken rondrijden, de politie kent immers alle grootse wietboeren bij hun voornaam?

theo-is-dood | 06-03-20 | 19:27

@Beefbus | 06-03-20 | 16:05: **De wijdverbreide criminaliteit in de provincie Noord-Brabant is al langere tijd een bron van zorg. Brabantse burgemeesters lieten de afgelopen jaren meermaals de waarschuwing horen dat in bepaalde buurten criminelen de lakens uitdelen en via stromannen het openbaar bestuur infiltreren. Gezagsdragers, ambtenaren en uitvoerende professionals worden regelmatig geïntimideerd. Politie en justitie kregen de afgelopen jaren extra capaciteit toegevoegd in de strijd tegen wietkwekerijen, drugslaboratoria en illegale dumpingen in het buitengebied of op de stadsriolen.**
klik: wodc.nl/onderzoeksdatabase/jv201702-c...

theo-is-dood | 06-03-20 | 19:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Commissie natuurlijk de baantjescarrousel moet blijven draaien.

Plandelaville | 06-03-20 | 15:37

Misschien dat eigenrichting ook kan worden uitbesteedt aan de markt.

Beefbus | 06-03-20 | 15:41

Zoals aan de Redouan T. BV?

spekpater | 06-03-20 | 15:57

@spekpater | 06-03-20 | 15:57:
Iets meer professioneel wellicht een varieteit van straffen en misschien ook wat specials en kortingen bij meer afnames.

Beefbus | 06-03-20 | 16:06

De onafhankelijke rechtspraak. Afhankelijk van het budget van de overheid. Wie betaalt die bepaalt.

Leptob | 06-03-20 | 15:34

Een 'tijdelijke' D66 oplossing zal zijn om rechters uit Afrika te halen.

Wibble | 06-03-20 | 15:32 | 1

An sich geen slecht idee qua straffen. 10 km te hard, hoppa je hand eraf

Plandelaville | 06-03-20 | 15:38

Automatiseer die rechtspraak toch gewoon.

Wat data invoeren, druk op de knop en klaar is je vonnis. Bespaar je ook nog eens de megasalarissen van die honderden zelfingenomen magistraatjes.

Beefbus | 06-03-20 | 15:32 | 5

Haha. Overheid en ICT. Dan ken je UWV en Belastingdienst debacles niet.

TRUMP | 06-03-20 | 15:35

@TRUMP | 06-03-20 | 15:35:
Gewoon privatiseren, die rechtbanken. 1 kantoortje in utrecht. Een paar data entry dames, een computer en iemand die de vonnissen snel opleest, waarna de daders naar de gevangenis wordt gebracht.

Beefbus | 06-03-20 | 15:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Gaat er überhaupt nog wel iets goed bij de overheid?

BozePaarseMan | 06-03-20 | 15:32 | 3

Nou, het gaat goed mis.

Baron Clappique | 06-03-20 | 15:44

Het CJIB draait als een zonnetje!

42 | 06-03-20 | 15:50

niks commissie instellen, een "task force" is veel beter.
wel eerst een commissie instellen om de leden van de task force te selecteren.
en een commissie om de andere commissie te controleren.
.......... zucht

isotope 465 | 06-03-20 | 15:30

Schifting maken naar hoeveel het de samenleving gaat kosten. Dan kiezen voor snelrecht of de d66 methode.

Jos Tiebent | 06-03-20 | 15:28

Zwaarder straffen zou een optie kunnen zijn. Invplaats dat 1 persoon 52 keer per jaar voor een rechter verschijnt voor diefstal, gewoon 10 jaar celstraf opleggen. Wedden dat je dan rechters over houd?

Tishetnetnie | 06-03-20 | 15:27 | 1

goed argument.

isotope 465 | 06-03-20 | 15:31

Artificial Intelligence Rechter ontwikkelen.

Patje2011 | 06-03-20 | 15:26

IS toch simpel,langer opsluiten en dus minder op straat.
Dus minder gedonder.

Roger-Rabbit | 06-03-20 | 15:26 | 2

u was mij net voor, maar de strekking is hetzelfde en kan niet vaak genoeg gezegd worden, dank.

Tishetnetnie | 06-03-20 | 15:29

@Tishetnetnie | 06-03-20 | 15:29: voorbeeld is de Havel amnestie in Tsjechië jaren 90.
Al dat soort spul belande op straat waarna er een Golf was aan inbraken en overvallen,jaar later zat 90% weer achter tralies en was er weer rust in het land.
Inbraak,huisvredebreuk en geweld zijn ze heel fel op,kan je lange straffen voor krijgen.

Roger-Rabbit | 06-03-20 | 16:26

Moet je nagaan dat die 22.700 gevallen waar het OM geen tijd voor heeft ook nog maar het topje van de ijsberg is. Veruit de meeste gevallen worden op het politiebureau reeds geseponeerd(=moeilijk woord voor 'doen we niks mee.') Voorzover mensen überhaupt nog aangifte doen.

VanBukkem | 06-03-20 | 15:26

Nu de D66 rechters op zijn eens gaan werven bij anders denkenden. En misschien krijgen we dan ook een tree strickes and your out systeem. In plaats van foeigesprekken, je eerste winkeldiefstal kun je afkopen en procedure op procedure stapelen. met gratis sociaaladvocaten toewijzen en moslims mogen alles want die hebben geen stepje gehad en zijn zielig want gedegenereerd door inteelt.

Emanuel | 06-03-20 | 15:25 | 1

Het klopt wat u zegt maar dat heeft weinig met reçhters te maken. De wet geeft hun de mogelijkheid zo te oordelen. En hoewel we inderdaad in een bananenmonarchie leven wordt de wet nog altijd door de politiek gemaakt. Stem dus eens niet meer op de kartelpartijen maar op een partij die dat in ieder geval in haar programma heeft. Dat is de enige geweldloze optie die een nukubu heeft.

pijko | 07-03-20 | 08:33

Gewoon Sharia rechtbanken invoeren.

RickRD | 06-03-20 | 15:24

U komt uit een veilig land?
Geen asiel, geen verdere rechtszaken nodig.
Meteen op t vliegtuig. Scheelt een hoop gekut in de toekomst.

Maar nee....
Zie Howick en Lilly.

Is dit nog nieuws? | 06-03-20 | 15:23 | 2

Die kinderen waren 2 en 3 toen ze hier aankwamen. Wat voor antwoord had je verwacht?

* Il Principe * | 06-03-20 | 15:28

@* Il Principe * | 06-03-20 | 15:28:

Juist kinderen van 3 maakt het niet uit om terug te vliegen.
Ook niet als ze na jarenlange procedures 12 zijn geworden trouwens; er verhuizen elke dag ontelbaar veel kinderen.

Punt is dat dat wijf geen enkel asielrecht had, en geen enkele kans maakte op asiel. Toch heeft ze jarenlang kunnen procederen, op onze kosten, met onze advocaten, voor onze rechters. En letterlijk elk proces verloren.
Dat ene wijf heeft ons ondertussen miljoenen gekost, en ontelbaar veel manuren. En zo lopen er hier dus jaarlijks tienduizenden naar binnen.
Natuurlijk raakt het rechtssysteem overbelast.

En toen ze er uiteindelijk niet meer onderuit kwam terug te moeten, speelden zij en de duurbetaalde asiellobby het over de ruggen van haar kinderen. Die door die jarenlang durende rechtszaak inderdaad hier geaard waren, maar dat was haar schuld. Ze liet haar kinderen zelfs ontvoeren ("weglopen" is natuurlijk onzin bij pre-pubers) om maar alsnog te kunnen blijven.
En warempel; het is gelukt.
Weer een overwinning voor de asiellobby, die met dit precedent in de hand talloze andere kanslozen alsnog aan levenslange uitkeringen gaat helpen.

Dandruff | 06-03-20 | 16:14

Met dank aan de VVD die alles kapot bezuinigd heeft behalve op het klimaat.

ProAsfalt | 06-03-20 | 15:23

Sowieso smaad&lasterzaken van BN'ers niet langer meer aannemen, types als Paay en Peterrr zoeken die problemen zelf op, maken er zelfs hun verdienmodel van, dus laat John de Mol daar maar een tv-programma voor maken.

Abject | 06-03-20 | 15:22

Tja, de kat van je buren schijt in je tuin en je start een rechtszaak. Je wilt scheiden en er zijn geen kinderen? Rechtszaak. Fleshlight besteld op interweb en niet ontvangen? Rechtszaak. Wellicht eerst optreden tegen nutteloze procedures. Beginnen we bij de asieladvocatenindustrie af te schaffen. Scheelt bakken met geld en een hoop nutteloze rechtszaken.

The2Amendment | 06-03-20 | 15:22 | 2

Van mij mag je best procederen over de kat van de buren. Maar dan op eigen kosten, en niet met een gesubsidieerde advocaat.

theo-is-dood | 06-03-20 | 19:39

VVD beleid; miljarden bezuinigen op rechtspraak/politie/zorg staat gelijk aan miljarden aan kortingen en subsidies voor Shell en Unilever. Willen jullie nu rechts beleid of niet??!?!

* Il Principe * | 06-03-20 | 15:22 | 4

@il principe,

Onzin.
Legaliseren en / of gedogen van criminaliteit, extremisme en geweld is altijd een links dingetje geweest. Het subsidiëren van criminaliteit, extremisme en geweld eveneens.
Dus natuurlijk leidt het voortdurend vrijlaten van criminelen tot meer criminaliteit. Ook al doen politiek en msm alsof de aarde plat is, en criminelen lievvvv.

Dit is bovendien geen geldkwestie; er gaan vele miljarden om bij politie, OM, advocatuur, rechtsspraak, etc. Niet in de laatste plaats omdat zelfs illegalen eeuwenlang mogen procederen. Op onze kosten, met onze advocaten bij onze rechter; over kwesties waarin ze geen enkele kans maken.

Daarbij komt dat de politiek heeft besloten dat alleen gedachtendelicten moeten worden aangepakt. Ook zo'n links dogma natuurlijk; maar wat als er geen gedachtendelicten worden gepleegd?
Dan gaat het OM tòch jarenlang onderzoek doen naar uitspraken die op zichzelf legaal zijn, maar die uit de mond van Wilders ineens tot reeksen valse aanklachten moeten leiden. Dat kost veel tijd en geld ja. Net als het afnemen van DNA bij mensen die hun kinderen wilden beschermen tegen racistisch geweld.

Dat zijn de feiten.
Die staan geheel los van Shell en Unilever, en sluiten naadloos aan bij de linkse religie.

Dandruff | 06-03-20 | 15:45

Ja, want de VVD heeft in 020 gepleit voor het niet meer vervolgen van de 1e winkeldiefstal, toch? O nee, wacht ff...

The2Amendment | 06-03-20 | 17:34

@Kukooo1 | 06-03-20 | 15:32: als je echt een grote boef bent wil je hoofd politie worden. En als je dat dan eenmaal bent dan word je hoofd justitie. Doet me denken aan iemand...

zazkia | 06-03-20 | 20:53
▼ 1 antwoord verborgen

Als we minder geld hadden uitgegeven aan gelukszoekers dan hadden we minder rechtszaken gehad en meer geld over voor de andere rechtszaken.

Victor_GS | 06-03-20 | 15:21 | 1

Dan hadden we die 1000 euro misschien ook gekregen

laurentius | 06-03-20 | 15:59

Ghe.
en dan krijg je van die onzin zaken zoals MH-17 waarbij er advocaten verdachten moeten bijstaan dei ze nooit gezien of gesproken hebben.
"Ja eh.. mijn cliënt is onschuldig want eh...."

Of zoals met Tanis, kan allemaal veel sneller en efficiënter.

Is dit nog nieuws? | 06-03-20 | 15:21

Wordt de laatste optie ben ik bang. En als er al extra rechters worden vrijgemaakt, dan is dat voor het bestraffen van personen die de maximum snelheid overtreden. Dat u als nukubu niet vergeet waarvoor u hier bent: bek houden en betalen!

Kukooo1 | 06-03-20 | 15:20

Wellicht een idee om de rechtspraak te democratiseren?
Van een beetje volksgericht is de samenleving ook niet vies.
Scheelt bakken met geld, en is razendsnel.

Abject | 06-03-20 | 15:19 | 2

Hoho! Voor je het weet krijgen we Poolse toestanden en daar is de EU niet van gediend.

Is dit nog nieuws? | 06-03-20 | 15:22

@Is dit nog nieuws? | 06-03-20 | 15:22: In veel Europese landen bestaat een systeem van lekenrechters. -Naast jury’s nemen in het buitenland ook lekenrechters een groot deel van de zaken voor hun rekening. Men vindt dit soort panels in Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden en sommige landen in Oost-Europa. Lekenrechters en professionele rechters hebben dezelfde taak: beslissen over schuld en straf.
Een praktisch voorstel zou zijn de meervoudige strafkamer voortaan te laten bestaan uit een rechter (met een RAIO-achtergrond) en twee lekenrechters. Waarom niet? Dan maken we een heleboel capaciteit vrij bij die meervoudige strafkamers. En de mogelijkheid van hoger beroep bij het Hof blijft mogelijk als een verdachte het er niet mee eens is.

theo-is-dood | 06-03-20 | 19:44

Daarom altijd in bezwaar gaan bij een boete.

Turbulentie? | 06-03-20 | 15:17

Een jaar of twee geleden zaten er nog rechters bij Pauw aan tafel te vertellen dat de rechtspraak helemaal vastliep en ze meer geld nodig hadden. Hier een brandbrief artikel van 2 jaar geleden. nos.nl/nieuwsuur/artikel/2258390-bran...

GroetenVanUrk | 06-03-20 | 15:17

Het bericht klopt niet want de misdaadcijfers dalen jaar na jaar. Zegt men.

Ridde Rogter | 06-03-20 | 15:16 | 1

Goed punt. Worden deze cijfers wel of niet meegenomen in de statistieken?

RickRD | 06-03-20 | 15:18

En het dan raar vinden als mensen geen aangifte meer doen.
@Redactie, site GS is stuk.

RickRD | 06-03-20 | 15:15

Dit land dus. Omzeep geholpen door alle deugers. Deze lieden willen zo graag deugen dat zij alles wat opgebouwd is als samenleving en beschaving door het deugputje hebben laten lopen. OPDAT WIJ NOOIT ZULLEN VERGETEN.

De Evangelist | 06-03-20 | 15:15

Overbevolking.

aartvantiemenvanjand | 06-03-20 | 15:14

Alle zaken proberen af te handelen zoals met de partner van mevrouw Halsema, oei, hoe heette die ook alweer. Daar is geen rechter aan te pas gekomen.

hotnot | 06-03-20 | 15:14

Graag percentages. Of produktiviteitscijfers per rechtbank/rechter.

Leptob | 06-03-20 | 15:14

Gewoon een bak met geld bij ouderen/kinderen/werkenden weghalen en kapot slaan op dit probleem, Dan gaat dat ook weer weg.

ScumbaggusMaximus | 06-03-20 | 15:13

Het grote probleem is dat in dit land de overheid geld heeft voor alles, behalve voor de dingen die tot de kerntaken van de staat behoren.
Daarom is er wel geld voor yogalessen voor uitgeprocedeerde asielzoekers, kunnen we op "vredesmissie" naar zandbakistan, kan de publieke omroep meebieden op de uitzendrechten voor internationale voetbalwedstrijden tussen buitenlandse clubs, maar is er geen geld voor kerntaken als defensie, politie, rechtspraak, basisonderwijs en gezondheidszorg.

Jan Slot | 06-03-20 | 15:13

D66 is gedecimeerd, waar haal je dan nog rechters vandaan.

Andersdenkend | 06-03-20 | 15:11 | 15

@beldewouten | 06-03-20 | 16:01:

De strafmaat in andere Europese landen is hier niet relevant. Feit is en blijft dat geweldsdelicten in NL nauwelijks bestraft worden. Dat leidt onder andere tot het vastlopen van ons rechtssysteem, zie column.
En ja, straffen werkt wel, om heel veel redenen. Waarvan de belangrijkste de meest simpele is;
- wie vastzit, kan nauwelijks delicten plegen;
- wie losloopt, kan dat wel doen.
Bovenstaand is trouwens de reden dat ons rechtssysteem vastloopt.
Maar zo zijn er nog talloze feiten, zoals de voorbeeldfunctie die rijke criminelen hebben op luie kinderen. of de angst aangifte te doen, als gewelddadige gekken toch vrij rond blijven lopen, maar wèl mogen weten wie er aangifte hebben gedaan.

Verder leg ik jou alleen woorden in je mond als je zelf niet duidelijk bent. Jij stelt dat PVV-ers geen universitaire studie aankunnen.
Dan moet ik gaan nadenken; wat is het verschil tussen, bijvoorbeeld, PVV-ers en D66-ers?
Ik denk dan inderdaad gelijk aan het afwijzen van geweld. D66 staat zoals je weet altijd aan de kant van geweldsplegers, of die nu links, islamitisch of gewoon crimineel zijn.

Maar als jij een ander verschil weet ben ik benieuwd.
Kun je dan gelijk aangeven welk onderzoek aantoont dat PVV-ers geen universitaire opleiding aankunnen?

Dandruff | 06-03-20 | 16:31

@Dandruff | 06-03-20 | 16:31: De strafmaat in andere beschaafde landen is wel degelijk relevant, je kan er aan zien of onze straffen hoog of laag zijn. We zitten niet aan de lage kant. Geweldsdelicten worden nauwelijks bestraft? Waar haal je dat feit vandaan? Ze worden namelijk aan de lopende band bestraft.
Straffen helpt maar in zeer beperkte mate. Zolang je gevangenissen houdt zoals ze nu zijn komt men er in de regel crimineler uit dan ze erin gingen. Toegegeven: je kan iedereen levenslang opsluiten, dat helpt goed tegen recidive. De vraag is of je in zo’n samenleving wil wonen.
Je gewauwel over de PVV en D66 neem ik niet al te serieus, want je neemt nogal wat aan op basis van gevoel, niet op feiten. Ik denk dat er wel een stuk minder PVV’ers zijn die een universitaire studie aan kunnen dan bij D66 het geval is. Of bij de VVD, of bij een willekeurige andere partij op misschien DENK na. Is niet erg, ze kunnen alleen niet zo snel rechter worden - moet je rechten voor gestudeerd hebben. Dat je vervolgens bij deze opmerking een hele fantasiewereld verzint is voor je eigen rekening.

beldewouten | 06-03-20 | 16:48

@beldewouten | 06-03-20 | 16:48:

Dat de VS de doodstraf toepassen is geen reden dat hier ook te doen.
Als jij later een universitaire studie wil gaan doen zal je echt moeten leren dat drogredenen geen geldige argumenten zijn.

Dat de straffen hier laag zijn kun je dagelijks lezen; vandaag bijvoorbeeld over de tramschutter, die ondanks een verkrachting èn een zware mishandeling van een cipier enkele dagen vóór die aanslag, gewoon vrij rondliep. Maar als je het dagelijkse nieuws nooit volgt, dan kun je hier ook even op googelen, bijvoorbeeld "gemiddelde strafmaat verkrachting". Foei-gesprekken en seponeringen (58%) niet meegerekend kom je dan op iets minder dan een jaar. www.ad.nl/binnenland/zelden-rechtszaa...

Je weerlegt niet de feiten die ik noemde over loslopen en recidive; over de hoge status van rijke criminelen; en de angst aangifte te doen. Bij een strafmaat van letterlijk 21 dagen tot 6 jaar maximaal voor verkrachting snap ik wel waarom aangiftes lastig liggen. Zeker als je bedenkt dat daar nog 1/3 van afgaat wegens "goed gedrag"; ook als je de cipier vlak voor je vrijlating nog even een kopstoot geeft.

Jij komt met een reeks meningen, zonder bewijsvoering.
Waaruit blijkt dat gevangenissen criminelen crimineler maken?
Waaruit blijkt dat minder PVV-ers een universitaire studie aan kunnen?

Alles wat jij zegt is gebaseerd op aannames. Grappig dat je mij verwijt dat ik op "gevoel" afga, terwijl ik hier de enige ben die met controleerbare feiten komt.

Dandruff | 06-03-20 | 17:26
▼ 12 antwoorden verborgen

Het moet vooral simpeler. Rechtspraak door handopsteking. Crucifixion of freedom.

Gajus | 06-03-20 | 15:10

Meer rechtspraak krijg je door er meer geld aan te geven. Dan kan je meer rechters aannemen, die meer zaken behandelen enz. enz.
Maar iedereen wil minder betalen. Probleem. En dan roept iedereen domme dingen als "asielzoekers afschaffen", "leger afschaffen" of "koningshuisafschaffen", maar als het zo makkelijk was geweest had iemand dat al lang gedaan...

42 | 06-03-20 | 15:09 | 8

Dom gelul. De belastingdruk in NL is al één van de hoogste ter wereld.

LewsTherinTelamon | 06-03-20 | 15:39

Het probleem is niet de hoeveelheid geld, wel de prioriteiten.

kapotte_stofzuiger | 06-03-20 | 15:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Gewoon de Amsterdamse methode. Een eerste delict niet meer vervolgen.

de honden blaffen... | 06-03-20 | 15:09 | 1

Mooi! Waar kan ik kernwapens kopen?

Gajus | 06-03-20 | 15:11

Het duurt te lang.
Ik merk dat u op mij spuugt. U heeft ongetwijfeld moeite met blabla.

RickTheDick | 06-03-20 | 15:09

Rechtspraak in Nederland is compleet vermutst. Heel veel van die goedbedoelende mevrouwen. Dat werkt niet.

Koning Willy | 06-03-20 | 15:09 | 3

Ja! Van die 'die arme jonge heeft zo'n slechte jeugd gehad' en 'die knul kan best wel gered worden met wat liefde en begrip' types.
Ons land gaat er aan ten onder.

Abject | 06-03-20 | 15:17

Nu stuurt men verdachten wegens gebrek aan rechters maar naar huis want anders wachttijd te lang
als de rechters er wel zijn, sturen ze de verdachten naar huis want zielig

Tobi | 06-03-20 | 16:06
-weggejorist-
zazkia | 06-03-20 | 20:57

En dan te bedenken dat slechts 14% van de aangiften in een inhoudelijke zitting eindigt. En daarvan liggen er nu dus bijna 23000 op de plank en dat betekent weer strafvermindering ivm. met te lange duur vervolging.

Trumme | 06-03-20 | 15:09

Neem nog een banaan.

GuusHetSchaapje | 06-03-20 | 15:09 | 1

PVV-rechters, dat zou het vertrouwen en het recht weer in de rechtspraak herstellen.

smdyasc | 06-03-20 | 15:08

Zo'n rechtszaak mag ook wat sneller gaan. In het nieuws zie ik vaak lange slepende rechtszaken die uren dagen maanden jaren duren. De juridische wereld is traag als peop.

keestelpro | 06-03-20 | 15:06

Waar kan ik me opgeven?

Barkruk2 | 06-03-20 | 15:06 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken