Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

IBM wil 'honderden miljoenen' na IT-faal Defensie

Maar dan krijgen we ook niks

Het gaat weer eens helemaal ruk met een IT-project van onze overheid. Op het ontzettend handige en transparante rijksictdashboard.nl staan de totale kosten voor Grensverleggende IT (GrIT, wie verzint dit?, red.) van Defensie op 0 euro, maar die inschatting zit er ongeveer 1,3 miljard euro naast. Tenminste, als het door Jan, Alleman en het Bureau ICT Toetsing gekraakte project nog doorgaat, want uit een aan Investico gelekte brief blijkt dat het project op een dood spoor zit. En wat gebeurt er als een IT-project bij de overheid op een dood spoor zit? Dan moet er alsnog betaald worden. Vandaar dat IBM honderden miljoenen gaat eisen van Defensie als de stekker uit het project wordt getrokken. Maar goed. Liever ten honderden miljoenen gekeerd dan ten 1,3 miljarden gedwaald, zullen we maar zeggen. Of gaat Defensie ook acht jaar lang net doen alsof dit project wel gewoon doorgaat?

Reaguursels

Inloggen

Grensversterkende IT zou ook wel eens fijn zijn, voor Nederland

CynicalBastard | 19-02-20 | 08:16

In EenVandaag komt naar voren dat het met name gaat om de software interfacing van DMO Defensie met de JSF (F-35), die afgelopen december is opgeleverd. Daar hangt een bepaald prijskaartje aan vast. Nou is de JSF aan meerdere NATO landen afgeleverd, dus deze software is niet uniek voor de Nederlandse Defensie alleen, en verklaart ook waarom in het contract met IBM geen eigenaarschap van de software wordt geëist door Defensie. Als je het naadje van de kous wil weten, zal Donald Trump wel meer weten, zo van `The Dutch still haven't payed several bills.'

rmstock | 18-02-20 | 16:51

Weer een prachtig voorbeeld hoe de Amerikanen en aanverwandten veel geld verdienen aan de onnozelheid van de Nederlanders. Het verdienmodel is duidelijk:
hoe slecht de Russen zijn en hoe slim de Chinezen. Je hebt ze er eigenlijk niet eens voor nodig om te helpen de kuil te graven...
Alhoewel nou duurt het wel langer voordat defensie die elekrische tanks krijgt en de millieuvriendelijke bommen en granaten.

Goedzo | 18-02-20 | 12:47

Deze ICT blunder valt wat kosten in het niets in vergelijking met het JSF / F-35A project.
Dat is pas echt een catastofe waarmee de Klu nog decenia opgescheept is.

Dutch_Viscount | 18-02-20 | 12:03

Zodra er 100 of 150 man van IBM, Accenture, EY ergens rondlopen dan weet je het al: onbeheersbaar, een kostengraf.

van Oeffelen | 18-02-20 | 09:51 | 2

Breek mij de bek niet los.... wat dacht je van SAP "experts"

Dutch_Viscount | 18-02-20 | 11:52

Centric, Cap Gemini, Pink, Ordina: allemaal parasiteren ze op de overheid. En dat kunnen ze doen omdat iedere deskundigheid daar geoutsourced is naar diezelfde parasieten. Men schrijft nog net niet de eigen offertes, zie het UWV-dagboek. Dat krijg je als in de poliek onbenul gevierd wordt en deskundigheid en ervaring als verdachte ballast gezien wordt.

5611 | 18-02-20 | 12:29

"Grensverleggende" IT. Wat een nietszeggende reclamekreet.
Nederland is toch al niet zo van het trekken van grenzen, maar als Defensie één taak zou moeten hebben dan is het toch wel het BEWAKEN van de grenzen. Het verleggen van de grenzen kun je zonder problemen toevertrouwen aan het weg-met-ons legioen dat hier rondloopt.

JvanDeventer | 18-02-20 | 09:36 | 1

Bewaken van de grenzen in zandbakken ja, Mali etc.

boerk | 18-02-20 | 10:19

Is er geen land binnen de EU of eventueel daarbuiten, waarbij een dergelijk systeem bij het leger wel functioneert?

namensmijnhond | 18-02-20 | 09:06

De macht van de techbedrijven.

Petroselinum crispum | 18-02-20 | 08:28 | 1

Heeft niets met macht te maken, ze houden zich gewoon aan contracten. Moet de overheid zijn krabbel maar niet zetten onder van die megalomane projecten waar je vooraf al van weet dat het misgaat.

Hunter S. Thompson | 18-02-20 | 08:55

Ik heb 7 of 8 jaar geleden op het project gezeten bij IBM, en toen werden er 64bit machines aangeschaft (een colo vol en tegen het advies van IBM in ) en toen bleek dat de applicaties niet op 64 bit draaide, en is de zelfde hardware maar in 32 nit variant aangeschaft, miljoenen is zo verspild omdat ze de hardware niet konden door verkopen en het gewoon in het datacenter bleef staan (waar ook huur voor moet betaald worden)

patrick023 | 18-02-20 | 07:57 | 3

Pardon? Op een 64-bit machine kun je prima een 32-bit operating system draaien. Andersom is dan weer niet mogelijk.

MFvGeel | 18-02-20 | 10:58

@Pluisbaard | 18-02-20 | 11:32:
Overigens ook, als je de sourcecode hebt van een 32 bit applicatie en deze copy paste in een ontwikkelomgeving voor 64 bit zet is het een koud kunstje om e.e.a. aan te passen. Inderdaad, interessantdoenerij.

MFvGeel | 18-02-20 | 13:28

De (r)overheid kan helemaal niks! Alleen belasting heffen. En dat gaat ook nog vaak niet goed.

zijlo | 18-02-20 | 07:39 | 1

Het enige dat perfect functioneert is het CJIB. Verder kunnen ze hé-le-maal niets. De erfenis van 50 jaar Boomer beleid.

5611 | 18-02-20 | 12:31

De overheid en ICT, dat wordt ‘em niet...

Feitenpliesie | 18-02-20 | 07:13

Niemand die ook maar een beetje verstand van zaken heeft gaat in zee met IBM, vroeger was het te duur en tegenwoordig is het slecht en te duur en het enige dat er gebeurt is dat je in een contract hel terechtkomt zonder daadwerkelijk een service of product te hebben gekregen.

Instanties, ambtenaren, ministeries en ministers die dat niet doorhebben zijn overduidelijk niet geschikt voor het beroep waar ze zo rijkelijk voor betaald worden.

Victor_GS | 18-02-20 | 06:58

Oww das toch peanuts vergeleken met alle banken die om gaan vallen komende jaren waar we lekker solidair aan meebetalen in ons fijne Europa lange leve ESM. Teveel Arno Wellens geluisterd. Duitsebank

David000000007 | 18-02-20 | 06:53

Waarom gaan grote kostbare IT of ICT, projecten altijd mis in Nederland?
Lang geleden moest een minister aftreden vanwege het onvermogen een veilig paspoort te ontwikkelen.
Nooit wordt gekeken hoe het gaat in vergelijkbare buurlanden.
Kennis over IT is wegbezuinigd bij de diverse Ministeries.
Buitenstaanders die niets weten over automatisering worden ingehuurd.
Bedrijven die niets kunnen worden ingehuurd.
IBM is blijven steken in de zeventiger jaren.
Dag miljoenen.

Jan Dribbel | 18-02-20 | 01:43 | 3

Overheden werken met schalen. Binnen die schalen worden IT ers en dergelijke specialisten erg laag ingeschaald waardoor de echte goede lieden niet voor de overheid willen werken maar bij de betere consultancy en of detachering bedrijven zitten, of ZZP'r zijn.
Menigmaal van overheden aanvragen gehad voor dure inhuur omdat men ze zelf niet aan kan nemen.

Moneytron | 18-02-20 | 01:56

PS voldoende zeer goede buitenstaanders. Echter onkunde ambtenaren en diverse flut managers die niet in staat zijn om tot de kern van de zaak te komen zonder vele onnodige eisen en ballast.

Moneytron | 18-02-20 | 01:58

Alles begint met een goede omschrijving van uw project. Daar mogen geen gaten in zitten. Dus heb je goeie analisten nodig en moet je iedereen die betrokken is bevragen. Ook diegene die uiteindelijk op het knopje moet duwen.

Lt-Kol Kilgore | 18-02-20 | 06:07

De uitverkoop van Nederland. Enkele jaren terug stond de toenmalige minister van Defensie heel geblondeerd het Smart Buyer Concept uit te venten. Dat ging toen over de opvolger van de Walrusklasse die er nooit gaat komen. Het minste wat je dan verwacht is dat een smart buyer dan elk geval weet wat zij koopt. En dan lees je in de prima artikelen van Trouw dat het in de aanbesteding al compleet de mist in gaat. De reden? Dat je aan je klant moet vragen wat je precies wilt kopen.

En dan die twee klanten zelf: een Amerikaans en een Frans automatiseringsbedrijf. Oftewel: wil je als Nederlandse krijgsmacht nog een beetje leuk en modern, om niet te zeggen hip, meedoen in een oorlog, moet je vooral twee buitenlandse multinationals te vriend zien te houden. Zo versla je jezelf binnen een dag als de pleuris uitbreekt.

De Nederlandse krijgsmacht was altijd op Pruisische leest gestoeld, waarbij de nadruk ligt op de situational awareness van de commandant te velde. Als ik het goed lees is de hele bedoeling van dit GRIT een top down filosofie (dat is de Franse doctrine die ook door de VS is geadopteerd), met letterlijk als voorbeeld hoe Mark Rutte in de War Room in Den Haag mee kan kijken als hij Osama Bin Laden nog een keer vermoordt. Dat heet micromanagement en wie veel uitgebreider wil lezen hoe lekker dat werkt, verwijs ik graag naar het JEDI project in de VS. De vakpers aldaar "smult" ervan.

Slecht één correctie op de prima artikelen. Trouw noemt het feit dat er tegelijkertijd bij de verantwoordelijke instanties van Defensie een reorganisatie plaats vindt "een ander verhaal". Dat is het uiteraard niet. Wie wel eens betrokken is geweest bij een informatietechnologieproject weet dat je die twee nooit en te nimmer moet combineren. Ze falen dan alle twee gegarandeerd.

Tot slot en helemaal terzijde: dat is een geweldige club dat Investico. Ik heb net met stomme verbazing, wat alleen iets zegt over mijn naïviteit, hun onderzoek naar de incasso-industrie gelezen. Dat is letterlijk de uitverkoop van Nederland: misschien dat Mark Rutte daar eens klant moet worden. Kan hij meteen de desastreuze gevolgen van zijn prachtbeleid uitlezen. Ik Zal Handhaven mijn aars.

Hetkanverkeren | 18-02-20 | 01:04

Krijgen ze er een paar miljard bij, gooien ze het weg aan mislukte IT projecten en onbemande miljoenenplek in Vlissingen waar niemand wil bivakkeren.

khebtwelgezegd | 18-02-20 | 00:18

IBM, bestaat dat nog dan?

NeedIsaymore? | 17-02-20 | 23:42

Infographic; De Naatje Pet meter staat op het laagste punt, Sukkels.

snars | 17-02-20 | 23:24

Hoe zit het nou? Kan IBM en daarmee de Amerikaanse overheid straks ook bij ons spioneren of geldt dat alleen bij Huawei?

The7thGuest | 17-02-20 | 22:07

Ik kan niet wachten op de nieuwe onderzeeërs!

Kernsplijter | 17-02-20 | 22:01 | 1

Hoe is uw Frans?

bisbisbis | 18-02-20 | 01:10

Tja, wie besteedt dan ook uit aan IBM, gezien alle miskleunen met hen en hun aan alle kanten rammelende producten?
O wacht! De hele overheid.
Alle 'top' managers daar, denken alleen maar aan cover my ass en doen alsof ze zo risico's vermijden, terwijl ze weten dat het tegendeel wordt bereikt.
Telkens weer.
Ze komen er gewoon mee weg.

watergeus | 17-02-20 | 21:46

Je komt ze ook overal tegen, de nietsnutten met een studie'tje bedrijfskunde die denken dat ze ICT kunnen besturen. De echte vaklieden worden ondertussen uitbesteed onder het mom van efficiëntie verhoging. Ook hier wordt niet ingezien dat IBM gewoon een spelletje vendor-locking speelt, ze komen er nooit meer vanaf.

scorpio777 | 17-02-20 | 21:36

Defensie en alle andere overheden hebben al lang niks meer te zeggen over die systemen: Open the pod bay doors HAL. HAL 9000: I am afraid I can't do that Dave.

isitsoornot | 17-02-20 | 21:27

Ging naast IBM juist nog om een ander bedrijf. 1.3 miljard uitgeven en nog niets hebben. Leg dat eens uit Defensie?

Jan, Leiden | 17-02-20 | 21:26 | 1

JSF. Veel uitgegeven, niets hebben. Het werd duurder, duurde langer.. Blijft een defensie dingetje.

Wim Venijn | 17-02-20 | 21:31

Is het niet beter om sommige dingen gewoon binnenshuis te doen in plaats van uit te besteden?
Misschien een overheid-ict groep in plaats van al die bedrijven inhuren die eindeloos doorcashen, want het loopt altijd uit. En daarna zijn ze weg, geen continuïteit.

kloopindeslootjijook | 17-02-20 | 21:23 | 2

Door Europese aanbestedingsnormen moet de overheid dat bureaucratische traject in (waar de Fransen dat traject lekker links laten). Dan loopt een traject al snel jaren uit en de kosten hoog op.

LuNaTeeQ | 17-02-20 | 21:33

@LuNaTeeQ | 17-02-20 | 21:33: Als je het zelf kunt hief je niet uit te besteden en heb je dus niets met die afschuwelijke aanbestedingsregels uit Europa te maken. Er komt dan een ander probleempje de hoek om kijken want je zult een deel van die dan ambtenaren meer moeten betalen dan de Balkenendenorm.

5611 | 18-02-20 | 14:47

Defensie is nu zo klein geworden dankzij die Schoevers miep, dat de volledige administratie in een paar Excel worksheets past.

Beefbus | 17-02-20 | 21:21

En let maar op niemand is er verantwoordelijk voor en er zijn/komen geen consequenties voor degene welke eigenlijk wel verantwoordelijk zijn. End van het liedje: De burger moet het betalen.

Gemeen Mosje | 17-02-20 | 21:15

Moet je als externe in mijn bedrijf een scrum zeggen of agile, en ik pleur je gelijk buiten. Optiefen. Zo doen we dat in de provincie.

pibasso | 17-02-20 | 21:15 | 1

Eerst een retrospective.

Wim Venijn | 17-02-20 | 21:19

IBM nederland... nou nou groot hoor. Wie runt die club?

Masturwasbeert | 17-02-20 | 21:10

Shit. Mislukt Defensieproject? Hopen dat de aliens niet net nu komen aanvallen!

Lorejas | 17-02-20 | 20:58

kunnen de russen nog de schuld krijgen? kan Rian Rijzweep nog helpen? is Ton Elias beschikbaar voor een onderzoek naar het onderzoek? Gaat dit altijd zo bij overheidsaanbestedingen? lacht IBM zich altijd de de ballen uit de broek?

HetOorAakel | 17-02-20 | 20:53

Hier is toch elke zondag een vast faal item over?

P-unit | 17-02-20 | 20:49 | 1

Dat is de Belastingdienst. Defensie kan het veel beter, maar speelt zich wat minder in de kijker. Daar gaat ook nooit een parlementaire enquête over komen.

Frau Merkel | 17-02-20 | 20:52

Hahaha, toen ik nog technische projectmanager was probeerden de IT-ers ons altijd allerlei papiershit te laten maken (Project Initiation Document enzo), want dat moest van PRINCE2, PMI, agile, scrum, of het het bureaucratische systeempje van het jaar maar heette. Dan verwezen wij fijntjes naar het zoveelste overheidsproject dat met al die systemen in werking weer naar de kloten was gegaan, en deden ons project (op tijd, binnen budget) gewoon verder op achterkan sigarenkistje. Pleurt op met die flauwekul !

Azijnist | 17-02-20 | 20:49

Ze kunnen dus ook al geen goede contracten opstellen. Dit is bij een gedegen voorbereiding contractueel perfect dicht te timmeren.

Gomezlopez | 17-02-20 | 20:46 | 6

@Frau Merkel | 17-02-20 | 21:02: Helemaal mee eens, echter een klein beetje nadenken kan dit soort kolossale f... k ups voorkomen. Het contract dient een logisch gevolg te zijn van de inventarisatie van de probleemstelling en de gewenste oplossing daarvoor. Een klein beetje oplettende middelbare scholier kan dit zowat. Maar ja, haantjesgedrag viert denk ik hoogtij.

Gomezlopez | 17-02-20 | 21:20

@HetOorAakel | 17-02-20 | 21:15: In alle bedrijven waar ik gewerkt heb, heb ik tot dusverre iedereen uit Nederland weten te houden. De inteeltclub en het netwerk maken normaal zaken doen vrijwel onmogelijk. We hebben het een paar keer geprobeerd. De Nederlandse bedrijven zijn prima, de overheid is bedroevend. Jammer, maar helaas.

Frau Merkel | 17-02-20 | 23:07

@Gomezlopez: als Defensie bij Boeing vraagt om een vliegtuig dat een maand onder water moet kunnen varen, functioneel moet kunnen zijn in een zandbak; dat troepen, containers, voertuigen en water moet kunnen vervoeren. En, oja: ook nog moet kunnen dienen als blusvoertuig, radar-verkenningen moet kunnen uitvoeren en moet kunnen landen op de maan zal Boeing een vriendelijk briefje sturen om te bedanken voor de eer.
Wanneer Defensie een soortgelijke ICT-aanbesteding doet, duiken alle ICT-bedrijven erop als vliegen op een koeievlaai. Want zij weten allemaal dat ze, ongeacht of er geleverd wordt, toch dik betaald gaan worden. Want degene die de aanbesteding heeft geschreven mag natuurlijk niet afgaan vanwege het aanbesteden van een onmogelijke opdracht. En al die generaals (de Landmacht heeft meer officieren in dienst dan manschappen) houden elkaar de hand boven het hoofd. Want het kan maar zo dat jij de volgende bent die als onkundige marionet komt boven drijven.

GWB | 17-02-20 | 23:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Een ICT systeem wat voor het bedrijfsleven 372.000 kost, kost voor de overheid 428 miljoen. En niemand die er ooit iets van zegt. Dat zou inmiddels toch wel een paar parlementaire enquêtes waard zijn?

Henk de Vries2074 | 17-02-20 | 20:44 | 2

Procedures, processen, regels en uitzonderingen. Voorwaarden voordat het wordt toegepast, randvoorwaarden voordat je het mag toepassen. Giet die ambtelijke wirwar aan rotzooi in een systeem en rotzooi komt eruit. Maar het ligt aan de ict uiteraard.

Wim Venijn | 17-02-20 | 21:14

Strak plan, nog meer geld uitgeven aan een dood paard.

BubbelWater | 17-02-20 | 22:07

Goh, en alweer komt IBM niet op een zwarte lijst. Hoe komt dat toch?

Deflatiemonster | 17-02-20 | 20:43

Prachtig, nog een groter succes dan SPEER. Defensie IT komt er wel met zulke visionairs, lol.

Bozepanda | 17-02-20 | 20:40 | 1

SPEER is een onderdeel van het geheel...

Frau Merkel | 17-02-20 | 21:04

Niet doorvertellen, maar in 1999 was al duidelijk dat dit project geflopt was. Waarschijnlijk hebben ze sindsdien dit ICT-project al enige malen een andere naam gegeven, maar er is sinds '99 nog geen goeddraaiend systeem geweest bij Defensie.

GWB | 17-02-20 | 20:33 | 1

Ah ja, de Defensie Telematica Organisatie (DTO) Duur, Traag en Onbetrouwbaar.

Dat werd IVENT, Infrastructuur Veranderd En Nog Traag.

BubbelWater | 17-02-20 | 22:09

Ja lekker hoor! Geld is gratis. 1 jaar parkeergeld en wat kleingeld. Lachen die ambtenaren om. Gewoon weer belasting verhogen, zeggen dat het voor veiligheid, c02 crisis, getraumatiseerde polities, stikstof of de leraren is. Iedereen betrokken vervangen en tot hun dood in de gratis wachtgeld duwen en een gewoon doorgaan met klooien.

Erik. | 17-02-20 | 20:14 | 1

Maar toch zijn het communicerende vaten: als je een miljard bezuinigt op ICT kun je dat toch mooi weer aan Palestijnse zelfmoord-terroristen geven.

skoftig | 17-02-20 | 20:18

Bestaat IBM nog dan?

Gumush | 17-02-20 | 20:14 | 2

Wist ik ook niet, misschien zijn er ook nog IBM computers. En dat je in die kamer dan geen verwarming nodig hebt.

skoftig | 17-02-20 | 20:16

Google IBM Power 9. Serieus spul.

LiniaalRectaal | 17-02-20 | 21:45

Defensie is toch wel de meest sneue organisatie binnen de overheid als het om organisatorische efficiëntie en innovatie gaat.

lelijkeschapenneuker | 17-02-20 | 20:13 | 1

maar ze hebben wel gevoel voor decorum.....

vranac | 17-02-20 | 21:28

Inmiddels draai ik alweer ruim 15 jaar mee als professioneel softwareontwikkelaar en ga ik, na het wederom een jaar geprobeerd te hebben bij een semi-overheidsclub, weer fijn terug naar een commerciële club. IT en (semi-)overheid gaan gewoon niet samen. De ene besluiteloze en incapabele managementlaag na de ander. Tot in den treure Scrum / Agile / SaFe / ander kut procesmodel hanteren als doel en niet als (hulp)middel waardoor je administratieve overhead de helft van je tijd opslokt ("als het op papier maar klopt"). Managers die zelf nooit met de poten in de modder hebben gestaan die beslissingen maken over techniek ("Ja, ik heb zelf in 1998 een paar regels in Java geprogrammeerd"). Kantoorpolitiek en 'blame culture' aan de orde van de dag. Enzovoorts.
.
Nee, doe mij maar lekker het normale bedrijfsleven, waar projecten pragmatisch aangevlogen worden omdat deze koste wat kost ook tot een goed einde gebracht moeten worden. Immers, niet af = geen geld in het laatje. En het verdient doorgaans ook beter, want je zit niet vast aan een CAO.

Le Roi | 17-02-20 | 20:13 | 1

En dat is het probleem. In de commerciële sector loopt de klant naar de concurrentie bij falen. Ik heb als IT beheerder bij de overheid 36 uur geklokt per week. Ik zeg geklokt want het werk zelf was voor de middag pauze al klaar.

lelijkeschapenneuker | 17-02-20 | 20:17

Weet u wie ook zaken deed met IBM?

OverdaanDerOnderheid | 17-02-20 | 20:05 | 3

Zal mij niets verbazen als de schadeclaim 60 miljoen blijkt te zijn. Ze hebben wel historisch besef.

Wim Venijn | 17-02-20 | 20:08

@Wim Venijn | 17-02-20 | 20:08:
Ik neem aan dat u 6 miljoen bedoelt, of 623 als U moslim bent.

skoftig | 17-02-20 | 20:15

The Donald heeft dit gewoon wel voor elkaar. Er is gewoon zoiets als de Federal Digital Service.

ikbenerweer! | 17-02-20 | 19:56

Wat is er precies loos? NPO roept slechts dat er dikke bonje is tussen IBM en Defensie. Gevalletje top-man vs top-vrouw? Gaat nooit goed, altijd bonje.

Ikbeneenzelfbouwer | 17-02-20 | 19:56

En wel uw belastingaangifte op tijd invullen graag. Want oh wee als dat niet klopt of te laat is.....

Ommezwaai | 17-02-20 | 19:54

Kan de overheid niet een eigen ICT dienst optuigen? Hoeven ze ook niks meer uit te besteden aan anderen.

Nehemia | 17-02-20 | 19:53 | 3

Dan krijg je weer departementen vol met luie trage ambtenaren. Maar zoals het nu gaat is het ook niks. Ik ben voor een kleine overheid. Stoot al die moeilijke taken maar af. Laat het over aan de burgers en het maatschappelijk middenveld. Defensie is natuurlijk wel een taak van de rijksoverheid. Ja, neem daarvoor maar mensen aan voor de ICT. Fuck IBM.

Sitting_targets | 17-02-20 | 19:59

Dat is al wegbezuinigd net als alle technische kennis van de sluizen stuwen en bruggen, waardoor op ftes veel minder kosten gemaakt zijn, als tegenprestatie kost de zelfde fre in plaats van (laat ik ff duur doen) 50 euro per uur nu via een aannemer of andere commerciële dienstverlener 400 euro per uur waar 400 een normale onderhoud monteur is, maar we hebben minded kosten aan personeel cq ftes op papier, contracten zijn wel wat duurder geworden, onze overheid vanaf balkelende

Idiot456 | 17-02-20 | 20:55

was er vroeger bij defensie, zaten ergens bij 's Gravezande, prima vaklui (burgers) zijn ergens begin jaren 90 weggekocht door bedrijven als Logica.

vranac | 17-02-20 | 21:07

Ze zullen deze mislukte ict als compensatie schenken aan Zeeland.

Cor Netto | 17-02-20 | 19:52

We zijn een decadent land geworden. We hebben althans een decadente overheid. Een cultuur in verval. Misschien doven we uit en verdwijnen we. Wil iemand dat nog vermijden? Of heeft iedereen zich verzoend met dat lot?

Sitting_targets | 17-02-20 | 19:51 | 1

We zijn stil want nu kunnen wij de maandelijkse rekeningen nog net betalen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 17-02-20 | 19:59

Gewoon betalen Bijleveld! Want als je incontinent blijkt dan moet je luiers kopen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 17-02-20 | 19:51 | 1

u krijgt allen een extra envelop dit jaar.

Rest In Privacy | 17-02-20 | 19:52

Waarom nog steeds die enorme drang om alles maar te moeten uit besteden. We hebben nu toch wel langzamerhand door dat bedrijven als IBM of Infosys alleen maar bezig zijn met vendor locking. Ik loop zelf zo een 25 jaar mee in de IT wereld en heb het landschap langzaam zien veranderen in dit soort uitbestedings en outsource projecten. Vroeger hadden overheids instanties en grote bedrijven nog zelf goed werkende IT afdelingen en draaide men de handen niet om voor een stukje developement. Maar het moest goedkoper want de personeels kosten waren te hoog dus ging als eerste het mes in het normale werkvolk. En het management mocht blijven zitten en kreeg een extra bonus als ze konden besparen.

Als je 20 jaar terug iets speciaals zocht dan waren er genoeg Nederlandse IT bedrijfjes die mooie oplossingen maakten of bedachten maar eventueel ook de knappe koppen in huis hadden om ingewikkelde vraagstukken te beantwoorden tegen normale tarieven.

Al dit soort bedrijfjes bestaan niet meer want je hebt geen bestaansrecht meer. De overheid of een groot bedrijf als ING of ABN wil geen directe zaken meer met je doen omdat omdat je te klein bent. Ga terug naar het oude model en neem weer mensen in dienst die het wel snappen en houd het risico binnens huis en huur af en toe wat kennis in van Nederlandse bedrijfjes zo kan Nederland weer groeien. Ja personeel is duur, maar inhuur en falende projecten waar niemand verantwoordelijkheid voor wil nemen is nog duurder.

Dus simpelweg eigen schuld dikke bult overheid.

cibeest | 17-02-20 | 19:50
-weggejorist-
ecologiste | 17-02-20 | 19:50

dit is wel het geenstijl waar ik van hou. drain the swamp

Bullfish | 17-02-20 | 19:49 | 4

Onderzoek van "Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en De Groene Amsterdammer, Trouw en EenVandaag."
GS typt een stukkie over hun onderzoek, meer is het niet.

Berbaar | 17-02-20 | 20:02

Volgens de topambtenaren zijn de burgers de swamp.

Sitting_targets | 17-02-20 | 20:02

Yep, maar wélke krijgsmachtonderdelen moeten dan zo nodig met elkaar communiceren? Ik bedoel, we hebben nog anderhalve tank en eentje in de mottenballen, een paar soldaatjes voetvolk cq kanonnenvoer die pangpang moeten kunnen roepen en "mijn" MPA's zijn verpatst, evenals de meeste bootjes. Zo heb je toch hemelaal geen ICT nodig? Geen krijgsmacht, dus geen communicatie, ergo geen probleem. Zucht.

Kinkfactor | 17-02-20 | 20:03
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom hoor je eigenlijk nooit uit Israel verhalen over falende (defensie) it-projecten...?!

Witte_Willem | 17-02-20 | 19:48 | 4

Daar zitten wel slimme mensen aan de knoppen!

Neighborhood_Bully | 17-02-20 | 19:50

*kucht* App Used by Netanyahu's Likud Leaks Israel's Entire Voter Registry

Ik kan geen linkjes plaatsen, dus zelf ff zoeken naar het artikel aub.

BubbelWater | 17-02-20 | 19:51

*zucht en doet alle hoop laten varen*

Witte_Willem | 17-02-20 | 19:55
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang de overheid moeiteloos 1000 miljard over de balk smijt om een natuurlijk proces genaamd het klimaat te bestrijden, kijk ik nergens meer raar van op.

mygoodness | 17-02-20 | 19:48

Voortaan Huawei inschakelen

Boerenlogica | 17-02-20 | 19:47

De ambtenarij is toch wel het grote bewijs dat vrouwen op topfuncties niet werkt.
Ga lekker strijken ofzo.

NietRonBrandsteder | 17-02-20 | 19:47 | 2

Vergeet het onderwijs niet.
Wij wisten het al veel langer vrouwen zijn het geslacht van de middelmaat (enkele uitblinkers nagelaten).
Er zijn 8 tot 12 keer zoveel hoogbegaafde mannen als vrouwen! De top van deze hoogbegaafden (allemaal mannen!) daar kunnen vrouwen geen puntje aan zuigen.

ja-ja-nee-nee | 17-02-20 | 20:00

@ja-ja-nee-nee | 17-02-20 | 20:00: De verdeling tussen mannen en vrouwen is ongeveer gelijk. De motivatie van vrouwen ten aanzien van de doelen in het leven is anders dan dat van mannen, daarom lijken er minder te zijn. Dat effect wordt heden te dage versterkt door het feminazisme. Onderdrukking van de culturele verschillen versterkt de biologische. De vrouwen gaan dus de zorgende kant op, de mannen de andere kant op. Dat geldt zelfs extremer voor hoogbegaafde vrouwen door het gebrek aan referenties en de toegenomen sociale druk van sociale media. Ze zijn er nog wel, maar extreem lastig om te vinden. Meestal zijn er genoeg aanwijzingen in het gedrag, maar verbaal duurt het meestal voordat het eruit komt en het duurt voordat ze het onder ogen durven te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=_xjvzH24Mwo

Frau Merkel | 17-02-20 | 21:13
-weggejorist-
ikbenerweer! | 17-02-20 | 19:43 | 1

Kan Trump in ieder geval nooit meer zeuren dat wij niet genoeg geld in defensie steken ...
-
(en het gaat rechtstreeks naar een Amerikaanse club...)

bisbisbis | 17-02-20 | 19:42

Gezocht op Urk; projectleider IT Jeugdzaken.

Poesman | 17-02-20 | 19:38

Nou ophouden met zeuren.
Gooi er nog een miljard bij en oplossen die boel!

HoerieHarry | 17-02-20 | 19:37

Ha... dat zal die Russen op het verkeerde been zetten. Zeggen dat we geen ICT hebben en kaartenbakken gebruiken.

Polarisator | 17-02-20 | 19:37 | 1

Lol.
Het feit dat in de afgelopen tientallen jaren het halve leger weggesaneerd is zegt trouwens ook wel iets over hoe serieus de regeringspartijen de Russische dreiging werkelijk inschatten.

Reaguurdeskundige | 17-02-20 | 19:43

Dit doen ze puur omdat ze het durven. Gewoon terugbijten: Alles uit dit project onder de loep, alle projecten van IBM van alle andere ministeries opnieuw bekijken en IBM nooit meer overwegen in een aanbesteding (maar zeggen van wel natuurlijk).

Dan maar zo! | 17-02-20 | 19:36

Ah, ja - onze overheid, automatisering en het inhuren van externe clubs.
-
Daar hebben wij in Nederland een traditie in hoog te houden - en daar maken ze op GS dan weer zondagmiddagfeuilletons over...

bisbisbis | 17-02-20 | 19:33

ICT = kanalen graven voor gevorderden.

Polarisator | 17-02-20 | 19:32

Geestig dat iedereen zich richt op de kosten maar dat feitelijk onbekend is wat ervoor geleverd wordt.... Als de IT van Defensie echt zo achterloopt (zoals beweerd wordt in de media) dan is 1.3 miljard een koopje... Achterstallig onderhoud is a bitch...

Odin | 17-02-20 | 19:30 | 1

Voor die ene tank ?

Baron Clappique | 17-02-20 | 19:33

Ben ik nou gek, dat als je honderdmiljoen aan de aanbesteding besteedt, dat je het project nog niet aan kan. Is geen probleem hoor. Maar begin dan niet aan de aanbesteding.

Gemak | 17-02-20 | 19:30

Dat gedrag van IBM komt me bekend voor... Blufpoker.

Pierre Lebon | 17-02-20 | 19:29 | 1

Volgens mij was het Billy boy die IBM overblufte.

LiniaalRectaal | 17-02-20 | 19:49

Ach de soep zal wel niet zo heet gegeten worden.

Berbaar | 17-02-20 | 19:25 | 10

Berbaar is gewend geraakt dat ze de rook in zijne reet blazen. Het word een levenswijze.

Modder. | 17-02-20 | 20:01

@Berbaar | 17-02-20 | 19:41: Wat weet jij nu eigenlijk, pik?
Ik lees enkel ongenuanceerde pro-vvd meuk en domme opmerkingen, gelardeerd met wat 'bling-bling' teksten over hoe goed je het wel niet doet.
Die grote mensen wereld waar je over schrijft, zit niet te wachten op opgeblazen figuren als je pretendeert te zijn. Of, oké, om je een poot uit te draaien en je in je gezicht uit te lachen, want 'de soep wordt nooit zo heet gegeten.
Onderling lost de overheid namelijk geen bal op. De overheid werkt slechts één richting op, blijkt maar weer eens.
En helaas voor u, ik weet er wel van. Maar dat.. dat kunt u dan weer niet weten.
Geeft niks, pik.

EEnzame SchizofrEEN | 17-02-20 | 22:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Ach, komt allemaal goed. C2000, het communicatiesysteem voor politie, brandweer, ambulancediensten en onderdelen van van Defensie etc, werkt al in bijna 0.03 % van de gevallen foutloos. De rest gaat via WhatsApp en TikTok.

Baron Clappique | 17-02-20 | 19:24 | 1

Brullllll!!!!! Zelden zo gelachen als nu :-)

loze stijl | 18-02-20 | 17:35

#!/bin/bash
\rm -rf /

skoftig | 17-02-20 | 19:24 | 4

@Henk P | 17-02-20 | 19:26:
dat was inderdaad iets te optimistisch, en waarom die 1% bedienen die verstand heeft van computers, die andere 99%, daar gaat het om. en dus zitten we met een plug and play maatschappij

skoftig | 17-02-20 | 20:04

Ik zou nog even een "exit 0" onderaan je script zetten als je toch je systeem opruimt. Niets zo lelijk als scripts die zomaar eindigen zonder exit code.

BenBinnen | 17-02-20 | 20:08

@BenBinnen | 17-02-20 | 20:08:
Niets is lelijker dan scripts die melden succesvol geëindigd te zijn, terwijl de rm -rf gaat falen op het moment dat /usr verwijderd wordt...

libertat | 18-02-20 | 12:45
▼ 1 antwoord verborgen

Zonder gezeur betalen wat IBM vraagt. Het is immers niet IBM's fout dat je in zee bent gegaan met een bedrijf dat uitzuigen als businessmodel heeft verheven.

Natuurlijk wel in de toekomst uitsluiten van nieuwe opdrachten om een zoveelste faal te voorkomen. Of denk ik nu te makkelijk?

Mr Ker | 17-02-20 | 19:23

Als zo'n claim toegekend wordt, dan verwacht ik op zijn minst dat de individuen die hiervoor getekend hebben financieel volledig uitgekleed gaan worden, zonder kans op schuldsanering.

Reaguurdeskundige | 17-02-20 | 19:22 | 1

Dat geldt alleen voor klokkenluiders.

Baron Clappique | 17-02-20 | 19:27

Bedrijfsleven en ICT, hoor je nooit wat over.

ikbenerweer! | 17-02-20 | 19:20 | 5

Als de hoeveelheid geld gelimiteerd is dan kijk je beter uit wat je ermee doet. Als het om belastinggeld van de grote hoop gaat dan boeit dat niet.

Heb me altijd al verbaasd om de tarieven die voor zeflde IT'er opeens een stuk hoger zijn als de opdrachtgever een overheids instelling is. Het boeit blijkbaar niet wat het kost.

Mr Ker | 17-02-20 | 19:29

@Mr Ker | 17-02-20 | 19:29: Het boeit wel wat het kost. Ze durven niet goedkoop in te kopen, want dan krijgen zij de schuld.

ikbenerweer! | 17-02-20 | 19:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit kabinet lost het vast goed op, want ze hebben Rutte, die kan dingen. Laat de schreeuwers langs de zijlijn maar blaffen, de karavaan trekt verder.

lingo star | 17-02-20 | 19:19 | 1

En blijft ook nogeens de grootste partij. De man is fenomenaal.

de Voorzittert | 17-02-20 | 19:31

Rian van Rijbroek moet daar maar eens wat blockchain technologie implementeren.

BP Richfield | 17-02-20 | 19:18 | 2

Helaas voor haar is de minister geen bejaarde geile bok. Anders had ze die klus nog gekregen ook.

Frans Laarmans | 17-02-20 | 20:12

Ik wil ook wel iets bij die Rian implementeren maar ze moet verder wel haar smoel houden en het nooit meer hebben over dingen waar ze geen verstand van heeft.

loze stijl | 18-02-20 | 06:57

Overheid en ict. Het blijft een giftige combinatie. Maar zolang de overheid geen geld wil uitgeven om haar eigen goede ict personeel aan te trekken zal dit zo blijven. B keus ict’ers werken voor de overheid. Idem op managementniveau. En die ga je dan een paar miljard geven om problemen op te lossen. Alsof je chimpansees een machinegeweer geeft. Bloedbad als gevolg.

The2Amendment | 17-02-20 | 19:18 | 3

Niet mijn ervaring. Er zitten (tot mijn verrassing) aardig wat goede IT'ers bij de overheid. Probleem is onderbezetting en een hele grote vinger in de pap vanuit de industrie. En managers die geen ruk van IT-projecten snappen. En dat is in het bedrijfsleven echt niet heel anders. Zoals iemand op Radio 1 ook al zei: er is niet zoveel verschil tussen overheid en bedrijfsleven wat IT betreft... behalve dan dat de miskleunen van het bedrijfsleven doorgaans niet in het nieuws komen. Dat kan ik uit eigen ervaring beamen.

Muxje | 17-02-20 | 19:21

@Muxje | 17-02-20 | 19:21: oneens. Bedrijfsleven heeft per definitie commerciële KPI’s op dit soort projecten. Vaak een CIO en CTO met enig benul en ook externen met iets meer daadkracht.

Vanuit eigen ervaring weet ik dat bedrijven als IBM nogal veel tevreden accountmanagers hebben die vanuit een wurgcontract de boel oeverloos traineren.

de Voorzittert | 17-02-20 | 19:30

@de Voorzittert | 17-02-20 | 19:30: Dat zou je denken maar dat is gewoon niet zo: die KPI's zijn beroerd opgesteld en leveranciers werken er omheen of vechten ze aan, hoge kosten worden kritiekloos aangenomen, en de kwaliteit van de RFQs en RFIs is beroerd, zelfs als deze op hoog niveau worden opgesteld. Het is niet allemaal ruk, en misschien gaat het wel wat minder mis dan bij de overheid, maar ik denk dat het verschil niet zo groot is. Ken zelf nog wel een aardige clusterfuck die duurder heeft uitgepakt dan dit projectje bij defensie. De uiteindelijke oplossing was simpel: we noemen het project "succesvol" en laten iedereen met een brakke halfoplossing aanmodderen.

Muxje | 17-02-20 | 19:42

IBM
Berenschot
Capgemini
Deloitte
Tijd voor een parlementaire enquete naar overheid en ICT...

de Voorzittert | 17-02-20 | 19:16 | 3

Deloitte is een accountantskantoor en geen ICT onderneming.

brownsugar | 17-02-20 | 19:41

En open Veenhuizen maar snel als strafkamp waar ze dwangarbeid in het bos kunnen doen

vranac | 17-02-20 | 21:12

Deloitte & Touche heeft een grote consultancy tak gericht op de overheid, op de Balkan bekend als Toilet en douche, veel geblaat, weinig wol.

vranac | 17-02-20 | 21:23

Overheid en ICT.... Eigenlijk moeten bedrijven die op een dergelijke manier misbruik maken van de incompetentie van de overheid keihard gestraft worden, naast dat de ambtenaren betrokken bij de aanbesteding persoonlijk aansprakelijk gesteld moeten worden. Wat een kansloos zooitje.

A.de Knaller | 17-02-20 | 19:16 | 1

Och. Die bedrijven kun je het op zich niet kwalijk nemen. Hee, als een klant van ons graag te veel wil betalen dan zeggen wij ook geen nee.

VanBukkem | 17-02-20 | 19:19

Was ook op eenvandaag met Rene Veldwijk. Nederland 1 grote ICT faalfabriek bij de overheid.

sprietatoom | 17-02-20 | 19:16 | 1

Volgende huge fail staat er ook alweer aan te komen. Het DSO, digitaal stelsel omgevingswet. Met één druk op de knop kan je alles zien wat er qua omgevingsrecht op elk perceel in Nederland van toepassing is. Dit dan
ook nog na de ongeveer de grootste wetswijziging in dit domein ooit. Alles roept en schreeuwt mislukking! Helaas wordt er nog bar slecht geluisterd naar de werkvloer. Alleen maar leuke projectmanagers die over cultuurverandering, participatie en mindshifts doorvergaderen zonder maar iets concreets op te leveren. De uiteindelijke mislukking is straks uiteraard de schuld van de werkvloer ambtenaren die het gewoon niet goed snappen volgens de wenspolitiek gedreven duurbetaalde en baggerspuiende Haagse pakken. Dat bedrijfsleven en burgers het straks helemaal niet meer snappen is uiteraard bijzaak.
Gevolg, gewoon bouwen en doen zonder check vooraf. We leven toch in de dikke-ikke-maatschappij waar even aan de buren, of laat staan het milieu, denken.

Herr Inspector | 17-02-20 | 20:50

Dan maar effe een tijdje geen oorlogje spelen in het buitenland, tot we weer uit de kosten zijn.

VanBukkem | 17-02-20 | 19:15 | 1

U bent een pragmatisch man.

Nehemia | 17-02-20 | 19:57

Er komt toch een Europees leger? Nederlands leger doet er dan.sowieso niet meer toe. Zie dit als een.opstapje naar een hoger doel. Duitse leger is ook al uitgekleed.

Gazelle | 17-02-20 | 19:13 | 2

Nederland kennende beschikken die dan alleen over systemen die alleen met Nederlandse systemen werken en dan nog gebrekkig.

Ruikbaard | 17-02-20 | 19:16

@Gazelle
Ursula von der Leyen....
(Albert Speer draait zich om in zijn graf.)

VanBukkem | 17-02-20 | 19:17

Je kunt de harddrugshandel ingaan, je kunt gaan pooien, maar niets verdient zo veel en makkelijk als het aansmeren van ICT-projecten aan de overheid.

skoftig | 17-02-20 | 19:12 | 1

Klopt, een verdienmodel dat z'n weerga niet kent. En de truc daarna is de werkvloer te laten aandragen wat en hoe. Geen top down instructies/beslissingen en een management zonder inzicht dat iedere keer maar weer vertrouwt op mooie woorden tot er geen weg terug meer is. Voor it-boeren één groot uurtje/factuurtje-luilekkerland.

Guiseppe | 17-02-20 | 19:45

Je merkt het gewoon als je bij wat voor een overheidsinstantie of ZBO je ook komt dat ze totaal niet met geld kunnen omgaan. Je voelt gewoon het verschil met het bedrijfsleven.

Dutch_Holland | 17-02-20 | 19:12

Ik volg dat feuilleton op Zondag van die database expert bij het UWV en daar was IBM ook al een kwade genius die de klant keihard naaide en veel ste veel vroeg voor hun diensten.
Overigens was IBM in de jaren 80tig een respectabel bedrijf en werd de kwaliteit van PC’s beoordeeld op of ze IBM compatibel waren. Daar vraagt niemand nog naar.

Osdorpertje | 17-02-20 | 19:11 | 6

@Osdorpertje | 17-02-20 | 19:36:
precies, maar ik word er niet nostalgisch van en ik gebruik alleen Windhoos op het werk omdat het moet, er is niets anders.
Het werkt nog steeds klote.

Analia von Solmsch | 17-02-20 | 19:52

@Analia von Solmsch | 17-02-20 | 19:20:
Paging, caching, multithreading, segmenting, virtualization, emulation. Allemaal uitvindingen van IBM. Best goed eigenlijk allemaal.

LiniaalRectaal | 17-02-20 | 20:00

ik heb in de jaren 80 gewerkt met IBM 4381 MVS mainframes, super machines waar je een gebouw omheen moest bouwen, worden nog steeds gebruikt door banken.

vranac | 17-02-20 | 21:18
▼ 3 antwoorden verborgen

1.3 miljard is slechts 75 euro per Nederlandse inwoner, peanuts toch?

Brabeaulander | 17-02-20 | 19:11 | 3

Zeker. Alleen... Dit is waarschijnlijk nog maar een klein voorbeeld van wat er nog meer verkeerd gaat. Ofwel, alles bij elkaar opgeteld betalen we misschien wel 750 euro de neus.
Gelukkig krijgen we weer 1000 eurootjes retour van Rutte...
Toch?

EEnzame SchizofrEEN | 17-02-20 | 19:32

wat je zegt... ik had er liever iets anders voor gekocht.

gatij | 17-02-20 | 22:16

Hoeveel is dat dan per werkende Nederlander??

Mental Theo | 18-02-20 | 09:27

Ik lees het wel in 2030 op GS in een Feitenfeuilleton

Rest In Privacy | 17-02-20 | 19:10 | 1

Hij is leuk!

paridae | 17-02-20 | 19:14

Bij het UWV is het toch allemaal wel gelukt.

Baron Clappique | 17-02-20 | 19:10

Zodra de oorlog begint kiezen ze de kant van de Duitsers. Sta je dan.

ikbenerweer! | 17-02-20 | 19:08 | 3

Zodra de oorlog begint vertrouwd de Nederlandse regering (zelf al lang in Canada samen met de Oranje-clan) sowieso niet op ICT maar weer op de goede oude waterlinie.

Ruikbaard | 17-02-20 | 19:14

Deden ze toen ook al, het volk is zo dom dat ze inmiddels al 6 miljoen keer naar de soldaat van "oranje" zijn/gaan kijken, wat een dom, verkwanseld land.

grindbak | 17-02-20 | 19:14

@Ruikbaard | 17-02-20 | 19:14: Ik denk dat de regering en de Oranjes vooral vertrouwen op het regeringsvliegtuig dat ze naar Canada brengt.

5611 | 18-02-20 | 15:07

De JSF ,die ze een vliegende computer noemen, heb je niks aan zonder dat het ding goed kan communiceren met de grond.
Geef mij er dan maar eentje want ik heb altijd al mn eigen vliegtuig gewild.

HoerieHarry | 17-02-20 | 19:08 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Ank Bijleveld. CDA. Vrouw. Gereformeerd. Achterlijk. Dankjewel.

Normpje | 17-02-20 | 19:07 | 3

Die is misschien wel incompetent maar kan er verder ook geen reedt aan doen. Ambtelijke top wel maar die hebben een kartelachtige constructie dus die krijg je niet weg.

de Voorzittert | 17-02-20 | 19:15

@de Voorzittert | 17-02-20 | 19:15: Als een parlementaire meerderheid dat wil, dan kan middels nieuwe wetgeving die ambtelijke top prima gezuiverd worden, lijkt me. De onwil zit hem bij de regeringspartijen.

Reaguurdeskundige | 17-02-20 | 19:38

En dan een ICT project terwijl er al een draadje los zit.

Nehemia | 17-02-20 | 19:51

En dan zijn er nog mensen die pleiten voor een grotere overheid.

Kuifje-naar-Brussel | 17-02-20 | 19:07 | 10

@Kuifje-naar-Brussel | 17-02-20 | 19:39: De SP is een partij waarmee je afspraken kunt maken. Ze maken andere keuzes, maar zelfs met de VVD kunnen ze voor beide aantrekkelijke afspraken maken.

lingo star | 17-02-20 | 20:25

@lingo star | 17-02-20 | 20:25: De SP zal er inderdaad niet voor kiezen de dividendbelasting af te schaffen....

lingo star | 17-02-20 | 20:32

Is dat zo? Men heeft veel verlangens maar vooral voor zichzelf en niet voor een ander.

MaarFeitelijk | 17-02-20 | 21:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Trouwens weetje waarom al die projecten falen? Omdat een partij als Atos/IBM/kutgemini hun eigen bagger programma's naar binnen proppen. Zou het gewoon de standaard ms zooi zijn, zou iedereen het snappen en is de acceptatie vele malen hoger. Maar neee

Henk P | 17-02-20 | 19:05 | 4

En wie haalt ze binnen dan ?

Baron Clappique | 17-02-20 | 19:11

Het zullen gewoon DB en engineering tools zijn. Het bedienvlak is tegenwoordig allemaal weboriented. Wat is het probleem.

MaarFeitelijk | 17-02-20 | 19:49
▼ 1 antwoord verborgen

Krijg je als je idioten aan het roer hebt staan met een studie bestuurskunde en nooit een bedrijf van binnen hebben gezien laat staan gewerkt in een bedrijf waar je zelf de broek moet ophouden.

tragic1911 | 17-02-20 | 19:04

En geloof mij; IBM heeft de beste kaarten en gaat voor de hoofdprijs.

Wize | 17-02-20 | 19:04 | 5

Ponskaarten.

LiniaalRectaal | 17-02-20 | 19:50

IBM wil gewoon leveren en blijft zeker niet met de brokken zitten. Het is de provincie Zeeland niet.

MaarFeitelijk | 17-02-20 | 21:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Grote IT (Consultancy) bedrijven en de Maffia verschillen niet zo veel van elkaar.
Toch moeten we betalen. Als de overheid niet weet wat ze doet en allemaal contracten afsluit met bedrijven zonder regie te voeren, kunnen we het IBM ook niet kwalijk nemen dat ze hun winst links -om of rechts-om toch wel pakken.

De verwarde man | 17-02-20 | 19:03

Wie er om lacht is af. Het is betaald met jouw en mijn (belasting) geld

Henk P | 17-02-20 | 19:03 | 3

Ach, beter dat het naar IBM gaat dan naar JSF’s.

Janpoepeenuitje | 17-02-20 | 19:06

Of Toyota's voor terroristen

witwas | 17-02-20 | 19:18

@witwas | 17-02-20 | 19:18:
-
Die toevallig deze dagen veel in nieuwsjournaal figureren .... samen met helmen, uniformen en radio's, betaald door u en mij. Je hebt nog nooit zulke goed uitgeruste milities zien rondrijden tussen de aanzienlijk slechter uitgeruste Turkse dienstplichtigen.
-
Kunnen wij er als Nederlandse belastingbetalers toch nog trots op zijn om aan de Turkse inval in Syrië te hebben bijgedragen.

bisbisbis | 17-02-20 | 19:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken