Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Trump waarschuwt Congress, Iran begraaft Soleimani, parlement Irak wil VS troepen uit land

Iran begraaft het 'zwaard van Khamenei', ook Iraakse Sjiieten rouwen zich een ongeluk.

Waarschijnlijk de grootste Iraanse begrafenis sinds Khomeini, op momenten lijkt het wel Metallica op een vliegveld in Moskou na de val van de muur. Bij de vrienden van PressTV een video van de processie en Khamenei's speech met Engelstalig commentaar, waar best wel vaak "Death to America" gescandeerd wordt. Je zou verwachten dat ze voor zo'n speciale dag iets nieuws uit de kast zouden trekken, maar ze komen helaas niet verder dan wat ze al letterlijk 41 jaar lang elke vrijdag opnieuw  elkaar na staan te jengelen.

Iran zint uiteraard op wraak, en herhaalt Soleimani's woorden dat "We are near you, where you can't even imagine." Wat best wel een grote muil is voor een land waar Sam en Moos vorig jaar nog met zo'n beetje elke nucleaire blauwdruk onder de arm in en uit wandelden.

Het Iraakse parlement heeft inmiddels gestemd dat alle Amerikaanse troepen hun land moeten verlaten, en het wordt verwacht dat de regering met deze wens in gaat stemmen. Zelfs de Wehrmacht zou het veld moeten ruimen. Trump dreigde met sancties die Irans sancties nog kinderspel laten lijken als Iraq dit doorzet, en zei bovendien dat Irak dan voor Amerikaanse vliegvelden mag gaan lappen. "We have a very extraordinarily expensive air base that’s there. It cost billions of dollars to build. ... We’re not leaving unless they pay us back for it." Ondertussen steggelt Congress met Trump heen en weer over bij wie nu de werkelijke autoriteit voor een oorlogsverklaring ligt, maar ongeacht wie er nou gelijk heeft, Trump haalt sowieso eerst de trekker over, en vraagt daarna pas om toestemming. Lean decision making heet dat op school.

Social
Social

Hezbollah's leider Nasrallah nuanceert

Social

Reaguursels

Inloggen

Deze in een tweet gevonden zin, wilde ik nog even delen. Het is precies wat veel politiek-links georiënteerde mensen nu doen. Stop.

"Please do not defend the killer of the Iranian people and other Middle Eastern countries because of your disagreement with Trump."

twitter.com/FarhadiIvar/status/121431...

P.s., die hashtag is trending.

gaffelbaard | 07-01-20 | 06:57 | 1

Ome Dronald Trump heeft er voor gezorgd dat een in en in slecht mens van de wereld is geholpen, daar mogen we 'm denk ik best wel dankbaar voor zijn. Ik begin langzaam een beetje fan van hem te worden. Ga zo door Mr. Trump!

Rest In Privacy | 07-01-20 | 00:41

Trump'II
The Building of a Dynasty

Donald Trump nog vier jaar.
Ivanka Trump dan acht jaar.

En geen zielig deugmens, die daar iets aan kan doen.
We moeten wel nog even wat foto's van huurmoordenaar Volkert opsturen.
Amen.

Theo-Pim-Riv | 06-01-20 | 21:00

Die kleppet van die Ghaani. Onbetaalbaar.
Die klep is 30cm lang... whoehaha..

NorthStar | 06-01-20 | 18:31

Even de feiten op een rij in het engels overgenomen van The White House west wing reads,

During the Iraq War, Soleimani oversaw three camps that trained and equipped Iraqi militias. These fighters have killed more than 600 Americans since 2003.

“Some Democrats have said that killing Soleimani will lead us into war with Iran. In fact, Soleimani and the Quds Force have been at war with the U.S. for years. It is more likely that his death will diminish the chances of a wider conflict.”

“Authority to act quickly to eliminate a threat to the U.S. is inherent in the powers granted to the president by the Constitution.”

NAVO lidstaten geef eens NIET schoorvoetend of negatieve reacties op de handelswijze van je ruggengraat en trouwe vriend in mindere tijden, de USA!

steekmug | 06-01-20 | 18:25 | 1

Dank u NAVO!

steekmug | 06-01-20 | 19:51

Eén advies aan die Iraanse Ajatollaas..... doe het niet, ik bedoel de Yanks of de Israëli’s aanvallen. Dan krijg je klapjes...... maar dan met een cruise missile op het moment dat je zit te schijten op het toilet.

Blonde Nel | 06-01-20 | 16:51 | 1

Maar niet zomaar een missiletje hoor. Een heel speciale met de letters MT erop. Want KT is zooooooo Hiroshima.

Kinkfactor | 07-01-20 | 03:26

Veel geblaat, weinig wol, vermoed ik zo.
Al hoop ik natuurlijk dat het escaleert en Trump eens een einde maakt aan dat uiterst verwerpelijke regime in Iran. (Wat was het toch een mooi land voor de "islamitische revolutie".)

De verwarde man | 06-01-20 | 16:49 | 1

Ja en driemaal raden hoe die islamitische revolutie begon...

DorkMeister | 07-01-20 | 00:00

Geef die lui gewoon kernwapens, ze zijn blijkbaar te dom om ze zelf te maken na al die jaren.

piet7003 | 06-01-20 | 16:49

Het zijn de Shi’iten ! Niet waar het zijn de Soennieten!
Ze moeten gewoon allemaal opsodemieten!
Bijde partijen hangen een geloof aan wat tegen mijn normen en waarden in druist. Zowiezo wordt oorlog / strijd en de dood door dit geloof verheerlijkt ,beloond met 72 maagden en hecht men meer waarden aan het hiernamaals dan het huidige leven als je het mij vraagt.
Het veel omstreden 1400 jaar oude boek had als toepasselijke titel ook wel de “ The Deadwish “ kunnen hebben.
Dit is geen aanval tegen dit geloof want ik ben tegen elke godsdienst maar dat wordt een heeel lang verhaal als ik hier over moet uitweiden.

Datgingniegoed | 06-01-20 | 15:55

Als de vlam wel weer in de pan slaat, hoop ik wel weer op die mooie groenige live-beelden zoals in 1991. Die waren dan wel bij de tweede oorlog weer afgeschaft wegens "te schokkend" oid, maar een beetje waar voor ons geld lijkt me niet te veel gevraagd.

Ruikbaard | 06-01-20 | 15:25

Ah, inmiddels zijn "wij" ook uit Noord-Irak weg. Preventief of staat er iets op stapel daar?

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:57

Als ik de Iraanse Leider was zou ik beginnen met de inval in Hollywood. Daar zullen ze worden ingehaald als bevrijders.
youtu.be/Rp5rCgGHBSk

Stormageddon | 06-01-20 | 14:41

Lieven meneer #Trump ken u nog ff snel gewoon omdat het kan, die brug wegvagen.. wel ff wachten tot ze terug gaan over die brug.

Gokmaar | 06-01-20 | 14:29

Nou, mooie kans voor Trump om zijn verkiezingsbelofte na te komen door te vertrekken. Hij zeurt nog wat dat Irak de VS moet betalen, maar dat is hopelijk niet meer dan de reflex van een vastgoedhandelaar op twitter.

dihydrogenmonoxide | 06-01-20 | 14:19
-weggejorist-
intelroy73 | 06-01-20 | 14:14 | 2

Iran heeft de tijd, ff wachten tot de democraten weer aan de beurt zijn, kunnen ze weer verdere met atoombommen maken en Israël dwars zitten.

Uw Verzekeringsadvis | 06-01-20 | 13:33

"New Qods Force Commander Esmail Ghaani"
.
Dead man walking, noemen we zoiets toch? Enfin, gaat een interessante week worden.

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 13:26

Stel dat je met een pistool op de borst moet kiezen tussen Shi'iten en Soennieten. Waarschijnlijk zou ik dan voor het iets mindere kwaad van de Shi'iten kiezen. De Soennieten zijn een graad gluipiger. De VS kwamen in Irak om Saddam Hoessein en zijn Soennitische clan te onttronen. Dat geschiedde, maar de VS wilden geen Shi'itisch overwicht in Irak. Dus werd aangepapt met IS en Al Qaida. Toen dat kwaad te erg werd, werden de Koerden gesteund en mocht Iran en Hezbollah IS helpen uitroeien. Zo trof president Trump bij zijn aantreden een bende van jewelste aan, waaruit hij het liefst de Amerikaanse troepen zou terugtrekken. Maar... er zijn zwaarwegende belangen. Er worden bakken met wapens verkocht. Iran roept keer op keer een fatwa tegen Israel uit. Trump hanteert een meer transparante politiek dan Obama en zijn Democratische gluiperds. Trump dreigt gewoon met $2 miljard aan bommen. Hij is de baas. Maar dank zij die twittertransparantie durven de vazallen van de VS hun mond open te doen. Irak wil verlost worden van de Amerikaanse aanwezigheid. De Soennieten zien niets liever dan dat de Shi'iten massaal de tuin van Allah in gebombardeerd worden. Zij beloven - maar hun woord is niets waard - om Israel als feit te accepteren. Zo zingt de haat zinderend rond in het Midden Oosten, wat al het geval was tijdens het Babylonische en Assyrische imperium, ver voor onze jaartelling. My 2 cents: de VS moeten zich terugtrekken uit Irak, de Soenniieten plegen zoveel bloedige aanslagen onder de Shi'iten, dat zij de macht weer naar zich toe weten te trekken. Syrië komt weer onder Assad en de Koerden zijn wederom de klos. En Israel blijft opgesloten in het ghetto.

Eeuwig..Op..Vakantie | 06-01-20 | 13:12 | 4

@pga | 06-01-20 | 14:43:
En dat geldt mn voor aanslagen op burgers etc ,bijv Bataclan etc.

Ook wel weer terug te vinden in de reactie van shiitische Hezbollah baas in artikel.
Vaak vallen shiiten militaire doelen aan of eigen oppositieleden in het buitenland .Allemaal fout en verderfelijk natuurlijk ,maar het heeft ten minste de rationele logica van een dictatuur .
Net zoals men omging met opposanten elders op de wereld tijdens de Zuid-Amerikaanse kolonelsregimes ,overigens vermoord door hun militaire geheime dienst ,tot in de puntjes opgeleid in wreedheden door de CIA toentertijd.

pga | 06-01-20 | 14:52

@pga | 06-01-20 | 14:52: Dank. Trump weet als geen ander dat de enige taal die daar verstaan wordt de taal van overmacht en daadkracht is. Maar daarmee komt hij niet verder. Waarom gaat de CIA niet in de leer bij de Russen en Chinezen, die veel 'vriendelijker' te werk gaan met uiteindelijk veel meer gewin? Waar zijn de brains van de VS?

Eeuwig..Op..Vakantie | 06-01-20 | 14:58

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 06-01-20 | 14:58: Russen en Chinezen laten nog wel eens mensen verdwijnen. En daar doen ze niet moeilijk over slachtoffers in een oorlog. Hier in NL zijn ze nog in staat een militair voor de rechtbank te slepen omdattie een kikker in Afghanistan dood gereden heeft.

Tuinhekje | 06-01-20 | 18:01
▼ 1 antwoord verborgen

Door in 2003 Irak aan te vallen en Saddam te verdrijven hebben de VS voor zichzelf een enorm probleem gecreëerd. Ze moeten namelijk voor altijd in Irak blijven, want zodra ze vertrekken neemt Iran de zaak onmiddellijk over. Dus ofwel ze vertrekken uit Irak en accepteren dat Iran het land overneemt, of ze gaan met Iran de strijd aan. Het zal wel het laatste worden, ook vanwege Israël.
Het wordt dus gewoon weer oorlog in die zandbak die Midden-Oosten heet.

Motleycrew | 06-01-20 | 13:11 | 1

@Motleycrew,
Ik ben bang van wel, Alhoewel Trump nu de bal bij Iran legt.
Een soort schaak mat en als Iran toehapt is het een vrij kaartje voor een “Hooligans holiday”

Datgingniegoed | 06-01-20 | 16:05

Dat is nog eens toeterstoet. Vol op het orgel.
Men is zich ook niet te min, om een bounty van 80 miljoen dollar op Trump's head te zetten tijdens de TV-uitzending.
De Madhi vlag wappert op de moskee.
Een teken dat serieuze oorlog op komst is.

MistaRazista | 06-01-20 | 13:04 | 3

Nog meer over vlaggen.

Check dit.
twitter.com/IACNorCal/status/12139396...
Check die vlag. Is van de MEK.
MEK zijn terroristen.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Iraanse_Volks...
Dat MEK zich ermee gaat bemoeien moet niemand blij mee zijn. MEK is een islamitisch marxistische/socialistische beweging. In Iran is de MEK (net als alle Iraanse nationalistische partijen overigens) verboden, verbannen.
O ja ... Farah Karimi (Groen Links) is voormalig MEK.
en.m.wikipedia.org/wiki/Islamic_socia...

Zoals ik het zie, het word er daar niet beter op.

gaffelbaard | 06-01-20 | 13:25

@gaffelbaard | 06-01-20 | 13:25:
Bedankt. Weer wat geleerd.
Ik zie het er ook niet beter worden. Een machtsvacuüm trekt in het MO meestal erger aan in plaats van beter.

MistaRazista | 06-01-20 | 14:14

@gaffelbaard | 06-01-20 | 13:25:
Links en Islam gaan opnieuw weer hand in hand. Grootste gemeenschappelijke deler? Anti-liberaal en anti-democratisch. Volk wat op commando moet opzitten en pootjes geven, want anders...

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 15:03

Kekke pet heeft die nieuwe generaal. Ik zou hem wel afzetten want anders zie je de drones niet zo goed aankomen!

Moonwarrior | 06-01-20 | 12:42

het is belangrijk om de in Nederland levende Iraniers scherp in de gaten te houden. Na de oorlogsverklaringen aan het Westen door hun criminele leiders is het van belang exact te weten waar iedere in Nederland woonachtige Iranier staat. Het beste is ze allemaal op te roepen en een verklaring te eisen die ze moeten ondertekenen dat ze afstand nemen van het schorriemorrie in Teheran. Doen zij dat niet, dan volgt uitzetting. Dat zou er moeten gebeuren.

van Oeffelen | 06-01-20 | 12:38 | 9

Maak mij geen enkel zorgen om iraniers. je kunt je beter zorgen maken over een ander clubje met way more invloed en erg veel ervaringen met fals flags.

endofdays | 06-01-20 | 13:16

Jawohl herr oberst von Oeffelen. Machen wir sofort!

Super Vaagstra | 06-01-20 | 14:00

Ik maak me veel meer zorgen om Turken die in Nederland wonen. 80-90% van hen zijn racistische moslim-extremisten uit de Al Qaeda hoek, dan wel racistische Islamofascisten uit de Adolf Hitler hoek.

obominotie | 06-01-20 | 14:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Soleimanie dacht dat hij gewoon ongestraft elke aanslag kon organiseren die hij maar wilde, jammer voor hem dat Trump daar anders over dacht.

likdoorn | 06-01-20 | 12:38

Die brug met al die fanatici erop... wishful thinking.

Dirk III | 06-01-20 | 12:33 | 2

Gewoon even wachten tot iemand Erdo-boy weg probeert te werken, dan staat de Erasmusbrug bij ons in 010 weer vol. Maar het is zo zonde van een mooie, stevige brug.

JvanDeventer | 06-01-20 | 12:43

@JvanDeventer | 06-01-20 | 12:43:
Erdo gaat klappen krijgen in Libie. Libie zijn berbers/arabische berbers. Dus benieuwd hoe onze DENKvrienden daarop gaan reageren.

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:53

Prima aktie van Trump, het beste zou zijn om constant weer de opvolgende hoogste in rang zijnde terrorist gelijk uit zijn schoenen te schieten. Dit net zo lang doorgaan tot men aangekomen is bij de hoogste in rang zijnde terrorist die een IQ heeft als zijn schoenmaat. Dan beginnen ze op elkaar te schieten en is het zo afgelopen.

Boy Cot | 06-01-20 | 12:29 | 1

Ze leven daar niet op grote voet. Enkelen wel, maar die lopen dan al snel naast hun schoenen. Goed plan dus!

Timide_Aso | 06-01-20 | 12:36

@Spartacus De moeite om eens te lezen wat de bevoegdheden van the Excecutive zijn ipv mee te gaan met wat Congress hier oplepelt. Trump is immers niet met een volledige oorlog bezig maar met korte acties die alleen op de nu uitgevoerde manier effectief zijn.
Net zoals zijn voorganger die bevoegdheden toepaste. Iets minder napraten. Lees anders Turley eens.

sockpuppet | 06-01-20 | 12:12

In Israel is er best wel paniek, ook omdat er nog steeds geen regering is. Maar het leger, Tzahal, is er ook nog en heeft min/meer de vrije hand. Her is ook de vraag of een andere premier dan Netanyahu de situatie beter kan handelen. Kan ik de bijlage plaatsen?
www.jpost.com/Middle-East/Prepare-for...

BinAardig | 06-01-20 | 12:02

Een bewezen moorddadige terrorist cq. monster wordt uit de weg geruimd en als vergelding zullen Iran en/of ook aan Moslim-lijdende patiënten waar dan ook ter wereld het liefst zoveel mogelijk mensen/kinderen opblazen tijdens een concert bijvoorbeeld.

En dat is dan een rechtmatige vergelding volgens hen en volgens Links.

Realism Is All | 06-01-20 | 11:56 | 8

@Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 12:10: Links is allang links niet meer. Veelal verworden tot een elitair clubje met bakfietsen en zo. In de tijd van Joop den Uyl stemden we PvdA, voor de arbeiders. Nu zijn die bijna allemaal in de armen van Wilders gedreven, met een "linkse" trap na.

Here's Freddy | 06-01-20 | 12:50

Roger rabbit - lees je eens in.. Wees niet lui.

donkieshot | 06-01-20 | 15:17

@TheOracle2 | 06-01-20 | 12:10:
Soleimani was een monster direct verantwoordelijk voor duizenden slachtoffers. Er is helemaal niets verloren aan dit stuk stront, maar de wijze waarop, met nu een aanzienlijke kans op wederom een grote oorlog in het M.O. met honderduizenden slachtoffers tot gevolg soort van defeats the object en moet in de strengst mogelijke bewoording en actie veroordeeld worden. Had het middels een black op gedaan, en had elke betrokkenheid ontkend. Shit happens in het M.O., en bewijs maar dat wij het waren. En om te beweren dat deze knaap Isis in het kwadraat op zijn geweten had, dat gaat er bij mij ook niet in.

Carlitros | 06-01-20 | 17:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Mooi om te zien hoe de Democraten een beetje in de marge blijven rommelen en zich totaal niet bekommeren om het land zelf of buitenlandse politiek.

BozePaarseMan | 06-01-20 | 11:52

De betroffen getroffene stond al twee presidenten lang op hetzelfde vergeldingsopties menu volgens een correspondent van een gerenommeerde nieuwszender (Aljazeera). De militairen hielden er naar het schijnt geen rekening mee en waren kennelijk volledig verrast door deze keuze . Ze hebben echter ruim voldoende de tijd gehad om die lijst te verkorten. Daarnaast moet de inhoud van deze vergeldingsoptieslijst dan toch breder bekend zijn geweest, ook bij dit verongelijkte komité.

kindapaas | 06-01-20 | 11:39

Zolang er geloof blijft bestaan en geld zal er geen vrede zijn. ze kunnen niet met maar zeker niet zonder elkaar.

Umberto die trotzoni | 06-01-20 | 11:29 | 1

Ik heb een flauw vermoeden dat een vergeldings actie door Iran uit blijft.
Iran weet dondersgoed dat een misstap het hele zooitje wordt plat gebombardeerd.
Ook de amerikaanse troepen macht terugtrekken uit Iraq zal nog lang duren omdat de Iraq regering hier weinig over te zeggen heeft.

Datgingniegoed | 06-01-20 | 11:25 | 9

@Datgingniegoed | 06-01-20 | 12:15:
Trump is helemaal niet groot en stinkend rijk geworden als zakenman. Trump is groot en stinkend rijk geworden dankzij de minstens $413 miljoen dollar die hij van papa Trump heeft geerfd. Dat kon hij fijn investeren in vastgoed, en gezien de honderden procenten die vastgoed afgelopen decennia meer waard is geworden, is dat een fijn verdien model die jij en ik ook hadden kunnen realiseren hadden we een paar honderd miljoen van paps geerfd.
Voor de rest als zakenman is Trump vooral bekend van de 6 keer dat zijn hotels en casino's failliet zijn gegaan. En van het feit dat sinds Nixon de eerste president is, die helemaal niets van zijn belastingaangiften heeft gepubliceerd. Zilch, nada. Zelfs presidents kandidaten hebben sinds Nixon inzage gegeven middels publicatie van (delen van) hun belastingaangiften wat hun inkomsten waren in het verleden.

Carlitros | 06-01-20 | 15:24

@Carlitros | 06-01-20 | 15:24:
Trump maakte al succesvolle mega deals toen zijn vader nog leefde.
Zijn oudere broer zou vader opvolgen, maar dat werd een mislukking.
Trump daarentegen werd een mega succes. Zelfs President terwijl hij veel minder in zijn benoeming investeerde dan opponenten......
Van jongs af aan was hij geliefd. Noemenswaard is ook de vrouwelijke architect die de Trump tower ontworpen heeft terwijl het een puur mannen wereld was (is)

dijkbewaker | 06-01-20 | 15:49

@dijkbewaker | 06-01-20 | 15:49:
@ Dijkbewaker
Google en je zal zien dat middels giften, donaties etc Donald het grootste deel van zijn erfenis al ontving toen paps nog leefde.

Verder heeft papa Trump gedurende zijn leven zoon Donald vele malen geholpen met investeringen en leningen.

En zeer noemenswaardig dat een vrouwelijke architect de Trump tower ontworpen heeft, terwijl het puur een mannenwereld was / is. Wat denk je, heeft ie die vrouwelijke architect ook ff bij de pussy gegrabbed?

Carlitros | 06-01-20 | 16:09
▼ 6 antwoorden verborgen

De steun voor Trump is hier weer onvoorwaardelijk. Even wat feiten mbt veelvuldig herhaalde opmerkingen, van ofwel Trump himself of van zijn vele fans, dat Iran de aartsvijand is van de USA, dat Iran wereldwijde de grootste staatssponsor is van terrorisme etc.

De afgelopen 200 jaar heeft Iran geen enkel ander land aangevallen, ondanks dat het 1 van de sterkste legers in het M.O. heeft. Het is wel zelf aangevallen (Irak) en heeft wel gevochten in bv Syrie (op uitnodiging van Assad tegen de rebellen die volgens de meeste reaguurders hier de baddies zijn, waar ik het wel mee eens ben overigens, iig het merendeel van de rebellen) en in Irak tegen Isis op uitnodiging van de Iraakse regering.

Iran geeft steun (geld, wapens en training etc) aan zeer onfrisse groeperingen als Hamas, Hezbollah en overige Palestijnse (terroristische) groeperingen. En deze zijn bepaald niet fijn als je de staat Israel bent, of joods, beiden hebben mijn steun, maar zijn niet bepaald een bedreiging voor de USA of Europa.
Aan de andere kant zijn onze grote bondgenoten in het M.O., Saudie Arabie, wereldwijd waarschijnlijk de grootste staatssponsor van internationaal Islamitisch terrorisme en wordt het veelvuldig in verband gebracht met Taliban, Al Qaeda, Lashkar-e-Taiba (LeT) en het Al-Nusra Front.
Het is sowieso de grootste geldschieter voor en promoter van het zeer vredelievende Salafisme.

Maar goed, los daarvan. Trump en de Amerikaanse troepen zijn te gast in Irak op uitnodiging van de Iraakse regering. In hoeverre die uitnodiging vrijwillig was laat ik in het midden. Bovendien is Irak in de shit waar het zich nu bevindt vnl dankzij de USA en UK, die de zogenaamde Weapons of Mass Destruction van Saddam verzonnen die heel Europa konden bereiken en zelfs vernietigen, waarna Irak werd binnengevallen en de enige die de boel daar (zeer hardhandig overigens) bij elkaar hield werd vermoord.

Affijn, de USA is daar te gast. En besluit, zonder de lokale regering daarvan zelfs maar op de hoogte te brengen, laat staan om toestemming te vragen (wat je als gast wel zou moeten) zomaar een zeer prominente buitenlander die daar eveneens op uitnodiging is, te executeren. En als de Iraakse regering dan overweegt om je vriendelijk te verzoeken het land te verlaten omdat je je onbeschoft heb gedragen, en Irak zelfs in aanzienlijk gevaar hebt gebracht, ze dan nog te schofferen en ze te bedreigen met de Moeder van alle Sancties die het land totaal (nou ja, nog meer) aan de economische afgrond zal brengen.

Kom op zeg, moet je je voorstellen dat de EU zou besluiten om zonder de Nederlandse regering op de hoogte te brengen, hier een Chinees of Rus af te knallen. En dan zou dreigen ons financieel te vernietigen als we ze zouden verzoeken weg te gaan en ons met rust te laten.

En tenslotte, leuk al die steun voor de USA tegen de terroristen, maar laten we niet vergeten dat Islamitisch terrorisme zoals we dat nu kennen feitelijk niet bestond voordat de USA besloot her en der oorlog te voeren in het M.O., en lokale regimes omver te werpen. Mijn mening? Trek je terug, en laat het ze maar helemaal zelf uitvechten, totdat er nog maar 1 partij over is. En dan zien we wel verder wat en hoe onze relatie met die partij zal zijn.

Carlitros | 06-01-20 | 11:25 | 14

@Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:45:
Bam, smak, beng, nou, daar heb ik niet van terug hoor. Wellicht kan je me even bijpraten welke terroristische aanslagen door de Moslim Broederschap zijn gepleegd? Geen frisse jongens, dat geef ik toe. Zoals ook de Iraniers geen frisse jongens zijn in hun steun aan hamas etc. Maar iig - naar mijn mening - frisser dan de Saudies en de salafisten. Of vindt u van niet?

Iran zoekt wel vriendschappelijke(re) banden met de Moslim Broederschap. Wat ik trouwens prima vind. Iran zijn Sjiieten, de Moslim Broederschap Soennieten. Normaal slachten ze elkaar af, laat ze elkaar maar gedogen, scheelt hopelijk een hoop oorlog in het M.O., met een stuk minder vluchtelingen die naar Europa willen tot gevolg.

Carlitros | 06-01-20 | 15:33

@Carlitros | 06-01-20 | 15:33:
Holy knal, hoe naief kun je het hebben. Nou, begin eens met het googlen op Moslimbroederschap, bekijk wat ze nastreven en bekijk wie ze als terroristische organisatie zien. Hint, zowel de VS als Rusland doen dat, zegt wel wat?

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 16:06

@Graaisnaaiert | 06-01-20 | 16:06:
Holy knal indeed. De moslim Broederschap roept al heel lang op geen geweld te gebruiken (iets wat ze in het verleden trouwens wel nastreefden), en neemt publiekelijk stelling tegen organisaties als Al Qaeda en Isis. Noem maar eens op welke terroristische aanslagen ze hebben geclaimd, of gesteund. En zowel de Amerikanen als de Russen zien ze als een terroristische organisatie? Nou, dan moet dat wel zo zijn, als zij dat zeggen. Of wellicht wenst de Moslim Broederschap zowel niet voor de USA als de Russen te buigen, maar baas in eigen huis te zijn?

Trouwens, dat de USA ze als terroristische organistatie bestempelt is niet waar. Trump zou dat wel willen overigens, maar het congres schijnt daar ook iets over te zeggen te hebben. En o ja, ook de CIA noemt het zeer onverstandig en onjuist om de Moslim Broederschap als terroristische organisatie aan te duiden.

www.washingtonpost.com/outlook/2019/0...

Carlitros | 06-01-20 | 16:22
▼ 11 antwoorden verborgen

www.ad.nl/dossier-escalatie-crisis-vs...
"De Nederlandse groep militaire trainers die Iraakse commando’s in Bagdad opleidt, is daar dit weekend mee gestopt. Het gaat om een groep trainers die varieert tussen drie en twaalf militairen. (...) Er is grote onduidelijkheid ontstaan nu het Iraakse parlement in een niet bindende resolutie heeft uitgesproken dat de internationale coalitie weg moet uit Irak na de aanslag van de Amerikanen op Soleimani en de Iraakse militieleider Muhandis. (...) De trainingen die door Nederland in Noord-Irak te Erbil worden gegeven gaan vooralsnog gewoon door. Het gaat om vijftig Nederlanders die de Iraakse-Koerdische Peshmerga opleiden."
Dat is wel heel snel wegwezen?! En waarom niet allemaal wel/niet verder werken?

Rest In Privacy | 06-01-20 | 11:19 | 2

Omdat in Erbil geen Shia zitten en het dus net zo veilig als noodzakelijk is om die Koerden daar te trainen. In Bagdad is het inmiddels te gevaarlijk en onzeker.

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:38

Alleen de shiitische partijen (die de meerderheid hebben) hebben de resolutie gesteund. Soennieten en Koerden hebben de stemming grotendeels of volledig geboycot.

obominotie | 06-01-20 | 15:08

@Spartacus

Is het nou Irak of Iraq ?

Yellow Shark | 06-01-20 | 11:00 | 2

Net zoiets als Koran/Quran, denk ik,

JackStick | 06-01-20 | 11:26

Den Haag / the hague

echtpaul | 06-01-20 | 11:42

Daar gaat de kist met zijn sandalen!

Almasri | 06-01-20 | 10:52 | 1

waren die dan niet verbrand ? goeie sandalen.

Lt-Kol Kilgore | 06-01-20 | 11:30

Ben benieuwd of Pelosi Trump gaat tegenhouden als er bij een Iraanse vergelding Amerikaanse burgers worden gedood.

straatsurfer | 06-01-20 | 10:52 | 3

dat zou een novum zijn.

Rest In Privacy | 06-01-20 | 10:53

Nee, Pelosi heeft de macht niet. Ze kan wetten proberen aan te nemen maar die moeten dan eerst door de Senaat heen wat heel moeilijk gaat worden, dan kan Trump ook nog een veto uitspreken en dan is er ook nog het Hoog Gerechtshof die zeker zal oordelen dat wat Pelosi doet niet kan.

Moonwarrior | 06-01-20 | 12:46

Pelosi kan heel hard keffen op totodivisieniveau. In de eredivisie, waar handtekeningen worden gezet is Granny P. tandeloos.

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:40

Ik had eigenlijk wel een speciale uitzending van de NOS verwacht met huilende presentatoren om deze geliefde man een waardig afscheid te geven.

GroetenVanUrk | 06-01-20 | 10:48 | 6

@lanexx | 06-01-20 | 11:53:
Leg eens uit, hoe doet de NPO dat want ik zie het niet?
Maar dat ga je niet uitleggen, gok ik zo.
Want je weet het niet.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 12:34

@Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 12:34:
Je zult de NPO nooit horen zeggen dat de man terrorist was die 1500 van zijn demonstrerende landgenoten neer heeft laten schieten.

Mr.Crowley | 06-01-20 | 15:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Congress --> Congres
op momenten (at times) --> soms
heeft gestemd dat --> heeft beslist dat / heeft ervoor gestemd dat
Iraq --> Irak
steggelt heen en weer --> steggelt

De laatste zin is niet fout, maar ook niet waar. Niemand leert dat op school.
Dus "Lean decision making noemt men dat daar" (of korte lijnen bij ons).

JvanDeventer | 06-01-20 | 10:43 | 1

Precies.

Red shirt | 06-01-20 | 12:11

De meeste voorgaande presidenten startte oorlogen, zonder het congres te informeren.
Trump schakelt een aartsvijand uit, waar de voorgaande presidenten al van beloofden dat zij die zouden uitschakelen, begint géén oorlog, en die lijpe Pelosi begint te gillen dat het Congres gaat ingrijpen (wat ze niet kunnen, want geen meerderheid in de Senaat).
Go Trump, MAGA! America first, The Netherlands second!

watergeus | 06-01-20 | 10:42

Ayatollah's, mullah's en meer van deze onzin die sinds '79 de oorlog heeft verklaard aan de VS en z'n supporters. En dat moet nu een keer ophouden. Nu ineens willen ze een atoomprogramma gaan ontwikkelen en dat in 2020.... stel je voor. En de kafirs en de andere religies in Nederland staan voor het blok. Buigen ze voor allah en z'n profeet of niet? Wat gaan ze doen? Atoom programma bombarderen of niet? U mag het zeggen...

Thoth | 06-01-20 | 10:39 | 1

Kijk wat voor een heethoofden het zijn. Heethoofden + nucleaire kennis = een nogo

Dirk III | 06-01-20 | 10:51

@joppo0 | 06-01-20 | 10:41:
-
... en ze zijn gemakshalve even vergeten om een tijdpad te benoemen en om ‘ troepen’ te definiëren.

bisbisbis | 06-01-20 | 10:48

@joppo0 | 06-01-20 | 10:41: Lees even het draadje van Hussain Abdul-Hussain: "3- #Iraq parliament barely had a quorum for session on ejecting US troops. Sunni and Kurdish blocs boycotted the session (thus taking America's side over Iran), and thus quorum was 170 of 328 (half + 4, just like Hezbollah designated a PM in Lebanese parliament with half + 4)"

von_cicero | 06-01-20 | 11:03
▼ 1 antwoord verborgen

Lees mijn laatste tweet. Dood aan Amerika. Nu naar de macdonalds. Dit bericht is verzonden met een iPhone.

RickTheDick | 06-01-20 | 10:33 | 2

Heb jij al die iPhone met 8 camera's?

Rest In Privacy | 06-01-20 | 10:45

Zo als het er nu naar uitziet, Hudson instituut e.a., is een meerderheid van het Iraakse parlement afgekocht met steekpenningen uit de Iran cash deal, en stemde natuurlijk voor om Amerikaanse troepen uit Irak weg te sturen. Op 26 december dreigde de Iraakse President met aftreden in plaats van de Iraanse keuze voor Minister President van Irak te benoemen, "Iraqi President Barham Salih on Thursday threatened to resign rather than appoint Asaad al-Edani, currently the governor of Basra, as prime minister. Salih said Edani, who is supported by Iran’s allies in the Iraqi parliament, would be unacceptable to the huge numbers of Iraqis protesting Tehran’s influence in Baghdad." www.breitbart.com/national-security/2... Het word steeds duidelijker dat de Obama Iran deal voor Iran betekent dat het zonder verdere internationale consequenties, kon gaan beginnen met de bewindvoering per volmacht (rule by proxy) van Irak. De aanval op de US Ambassade in Bagdad was onderdeel van een plan van Soleimani tot het opnieuw creëren van de Iraanse gijzelaars situatie uit 1979, om daarmee de complete macht en regie van Teheran over te nemen in Irak, een onvervalste coupe poging. President Trump nam vorige week de enig juiste beslissing. Zie ook www.youtube.com/watch?v=0T_hSLqCM8E

rmstock | 06-01-20 | 10:30 | 5

@Roger-Rabbit | 06-01-20 | 10:38:
Als je daaraan begint kun je wel blijven opdelen, te beginnen in Bagdad. Ik geloof dat maar weinig zandbaklanden echt een homogene bevolking hebben. Wat ze allemaal gemeen hebben is een liefde voor messen, bermbommen en geiten.

JvanDeventer | 06-01-20 | 10:52

@Dirty-Harry44 | 06-01-20 | 10:56: wat spoort er niet? Saddam was vreselijk en ik was blij dat hij viel, maar bijna twintig jaar van oorlog, genocide, terreur. En het eind is niet in zicht. Niet echt een succes verhaal. Dus ja, een treurige geschiedenis.

P-unit | 06-01-20 | 11:18
▼ 2 antwoorden verborgen

No foreign entanglements...

dyslexieman | 06-01-20 | 10:29

Obama had Bin Laden en Trump heeft nu deze terrorist. Soms lijkt het alsof Trump vooral Obama wil overtroeven. Maar de man handelt natuurlijk niet alleen; daar zit wel een staf mee te beslissen.
Toen Trump de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem verplaatste, verwachtte de wereld ook veel represailles en een toename van de spanningen, terwijl in feite alles hetzelfde bleef.
Dus wie weet hoe dit gaat lopen.
Intussen is het verplicht huilen in woede in Iran. Daar lopen zeker 'stillen' in de menigte.

Rest In Privacy | 06-01-20 | 10:27 | 3

Zelfde met Noord-Korea, de wereld zou vergaan riepen heel veel mensen. Is ook nog altijd geen WO3 over uitgebroken. Misschien moeten we minder gaan luisteren naar de doomsday cult.

Moonwarrior | 06-01-20 | 10:30

Intussen hebben de mullahs meer trouwe aanhangers hier in de EU en in het Amerikaanse congres dan in Iran-zelf.

Jan Passant mk2 | 06-01-20 | 10:32

Obama overtroeven? dat moet Donald nog heel wat blunders gaan maken.

joppo0 | 06-01-20 | 10:43

Maar, weer een typisch Trumpiaanse reactie op wat hij ongetwijfeld als persoonlijke belediging opvat (en pas dan maar op, want een narcist kan dat niet hebben) dat de VS weg moet. Hij wil de Irakezen laten betalen voor de bases van de VS, wat absurd is uiteraard, wij hoefden ook de Atlantikwall niet aan de Duitsers te betalen in 1945 dacht ik. En zo geeft Trump Irak, nadat het grondig is verwoest in de laatste 15 jaar, nog eens een dankbare trap na. Heel goed gedaan, Trump.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 10:25 | 9

Je hebt ongelijk want 2 x 2 is ook geen 5.
Ik kan ook vergelijken zoals je ziet. Verder wat tweetybird zegt.

eerlijke joop | 06-01-20 | 11:06

Nee het is omgekeerd: In jullie ogen KAN Trump gewoon niets verkeerd doen. Dat is gewoon een beetje sneu jongens. Zien jullie dat nu echt zelf niet in? Jullie zijn de uitzondering. Niet hier, want dit is een bubbeltje, maar in de echte wereld zeg maar.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 11:19

@JvanDeventer | 06-01-20 | 10:58:
Was hij maar zakenman gebleven, de wereld is niet 1 op 1 te zien als een huizenhandel. "A lot of bad things are happening there", aldus the stable genius.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 11:23
▼ 6 antwoorden verborgen

De mullahs hebben een soort van oorlog met de VS nodig om zoveel "solidariteit" met het regime in optocht te organiseren.
Ook de mullahs in het Amerikaanse congres en in de deep-state hebben een oorlog in- en met de VS nodig.

Ik zie een bondgenootschap ontstaan. Mooi wat?
Misschien dat de kat wat zinnigs kan zeggen over de laatste mullahs www.youtube.com/watch?v=p9EtN5TyUo4

Jan Passant mk2 | 06-01-20 | 10:17 | 2

De prijs van aluminium stijgt ook de laatste dagen dus ik zou nog maar snel wat inslaan Jan.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 10:19

.. de kat. Niet een lama.

Jan Passant mk2 | 06-01-20 | 10:25

De dochter van deze crimineel staat doodleuk USA te dreigen voor een menigte. Mag dat zomaar ?

van Oeffelen | 06-01-20 | 10:16 | 6

@langzullenweleven | 06-01-20 | 10:19: Een Iraanse
demonstrant formulerde het gisteren op Duiste tv treffend.
"'als ik hier niet mee loop, ben ik morgen ontslagen ,zonder huis en uitkering""

joppo0 | 06-01-20 | 10:46

Ja dat mag, ik zou alleen als ik haar was oppassen voor laagvliegende drones

Moonwarrior | 06-01-20 | 12:49

@Kuifje-naar-Brussel | 06-01-20 | 10:28:
.
Dat zal wel voor de buhne zijn, even de vrome moslima uithangen. Die vader was volgens de berichten niet de meest strakke in de leer...

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Een mooie uitvaart en Ali Khamenei die zich van plezier in de armen knijpt.

Een dubbelspel met de Amerikanen en Khamenei is van een Soelemani af, die met de Quds brigade een macht binnen de macht had.

De Quds is niet zomaar de “elite” binnen de republikeinse garde, de brigade heeft belangen in allerlei bedrijven, heeft vrijhandelszones, enzovoorts. Soleimani kon zijn gang gaan binnen en buiten Iran en het zou mij niet verbazen dat het offeren van deze loper voor Khamenei een prima ruil was met Trump.

Soelemani was een te groot risico geworden voor het Iraanse leiderschap.

Glasgow Argus | 06-01-20 | 10:15 | 8

Ja een nacht der lange messen scenario, net als bij Hitler en de SA die een staat binnen een staat was geworden. Ongeacht wat, er zullen zeker mensen zijn die stiekem heel blij zijn met de dood van die gast in Iran zelf.

Moonwarrior | 06-01-20 | 12:51

@Glasgow Argus en ook Moonwarrior.
Klopt. Ergens zou het mij niet verbazen als Khamenei het niet erg vindt dat Soleimani dood is. De man kreeg, mede dankzij een van de vorige presidenten, Rasfanjani, die zo'n beetje alle economische belangrijke instituten weggaf aan de revolutionaire garde (lees Soleimani), te veel macht. Het is/was een staat binnen een staat.

Basil Fawlty | 06-01-20 | 13:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Trump krijgt een exitstrategie op een presenteerblaadje. Hij hoeft het alleen maar rustig uit te spelen en er komen 4 nieuwe jaren voor hem aan. Hij houdt zich dan namelijk aan een hele belangrijke verkiezingsbelofte. Weg uit Afghanistan en Irak. Irak gaat eraan als land. Binnen een paar jaar is het een soort Joegoslavië in het kwadraat. Verscheurt door hongerige mafklappers. Ondertussen timmert Erdogan keihard aan de heroprichting van het Ottomaanse rijk. Dit gaan nog spannende tijden worden, waarin we zeker en vast, opnieuw veel nieuwe Nederlanders permanent op visite krijgen.

Klappernoot | 06-01-20 | 10:13 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 06-01-20 | 10:30: Het gaat om het idee, de intentie om het wel te willen. Het volk trapt er toch wel in. Het zijn Amerikanen, niet kritische Nederlanders die elke 3 jaar een revolutie ontketenen.

Klappernoot | 06-01-20 | 11:11

@Dirty-Harry44 | 06-01-20 | 10:46:
Het is de combinatie van schaamteloze opschepperij en hoogmoed, samen met het afblaffen van zijn voorgangers en de mislukking van zijn beleid wat Korea betreft die het zo irritant maakt, deze Trump show.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 11:25

Erdolf gaat keihard op zijn muil in Libie. Is niets te winnen voor hem, namelijk. Dus dat is voor ons alvast een probleem minder.

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:27
▼ 3 antwoorden verborgen

top verwijzing. Dank!

Rest In Privacy | 06-01-20 | 10:39

Dank! Prima artikel.

Basil Fawlty | 06-01-20 | 12:54

Hoogste tijd dat de nazaten van de Sjah weer aan de macht komen. Moeder Fara leeft nog..

Conan de Rabarber | 06-01-20 | 10:11 | 2

Zoon Reza leeft ook nog.

Lupuslupus | 06-01-20 | 10:13

@Lupuslupus | 06-01-20 | 10:13: Is wel de aangewezen persoon om de islamitische inquisitie weg te jagen op te volgen maar ballingschap kan ook erg comfortabel zijn.

Conan de Rabarber | 06-01-20 | 10:19

Die actie van Donald Trump doet mij een beetje hier aan denken:
www.youtube.com/watch?v=pjYMVSA6xM8
En je kunt ervan vinden wat je wilt, het heeft wel geholpen. De 'mad dog' was ineens weer voor rede vatbaar. En een paar jaar verder was ie zelfs weer salonfähig; je mocht weer met meneer Khadaffi gezien worden. (Totdat de regering Obama/Clinton de stekker eruit trok en Libië -het meest welvarende land van Afrika- in het verderf stortte.)
En nu weet ik wel: die ayatollahs zijn de heer Khadaffi niet. Maar als ze verstandig zijn trekken ze hier wel lering uit. Het is nu aan de ayatollahs om te beslissen welke kant ze op willen: Een verdere escalatie van het conflict, met alle gevolgen voor Iran van dien, of proberen weer mee te doen met de wereldgemeenschap, met alle voordelen van dien.

VanBukkem | 06-01-20 | 10:11 | 3

De eerste verstandige ayatollah moet nog geboren worden.

Dirty-Harry44 | 06-01-20 | 10:48

@Dirty-Harry44 | 06-01-20 | 10:48: Wat veel islamieten en blanke dom-linksen niet weten is dat de islam in 845 NC in Iran is ontstaan o.b.v. een Aramese sage. Daarvoor was nagenoeg het hele Arabisch schiereiland Christelijk, echter de discussie over de bevruchting van Maria heeft geleidt tot een afscheiding en het ontstaan van de Islam.

TriestGeval | 06-01-20 | 11:33

@TriestGeval | 06-01-20 | 11:33: nee toch, die shit dogma's, bovendien heel privé. Dus degene die dat van die onbevlekte ontvangenis uit zijn duim gezogen heeft is verantwoordelijk voor een hoop ellende. Heeft zo'n heilig mannetje iets verzonnen om nog heiliger te lijken. Ik vond mijn katholieke opvoeding de moeite waard, heb er veel aan gehad in mijn leven, maar dit verzinsel en celibaat waar ik het nooit mee eens ben geweest is door heilige mannetjes verzonnen. En met de gevolgen hebben we dus nog te kampen al zal geen moslim het zwaard heffen voor deze onderwerpen.

SlimmeBelg | 06-01-20 | 16:30

"We are near you, where you can't even imagine."

En Saruman is nu nader tot zijn denkbeeldige vriendje gekomen. Da's ook wat waard.

SIogra | 06-01-20 | 10:05

Tijd om orde op zaken te stellen.

Verder de Laffe EU ....... maar dat is business as ususal.

Ervaringsdeskundige | 06-01-20 | 10:04 | 2

"Hou je aan het akkoord, we trekken een streep in het zand!"
-Progressieve Europese leiders

Nederland80 | 06-01-20 | 10:06

Wel knap dat ze zoveel mensen op de been kunnen krijgen. Wat zou dat kosten? Klapvee?

Wel onhandig qua jezelf een doelwit maken.

Rest In Privacy | 06-01-20 | 10:02 | 2

Repressie is graties!

Rest In Privacy | 06-01-20 | 10:04

40% jeugdwerkloosheid. Nuff said.

heldheino | 06-01-20 | 10:07

Sneue rechtse reflexen op Trumps briljante militaire acties. Het ophemelen van zijn beleid, als dat het al genoemd mag worden is één ding, maar het aanvallen van iedereen die het waagt daar logische vraagtekens bij te zetten is het bekende plaatje dat we zien bij de rechtse jongens en meisjes. Kritiek is dan demoniseren, er zou een sprake zijn van het knuffelen van een terreur-generaal maar bij navraag van die claims blijkt dat zoals altijd 10% waar en 90% procent fantasie te zijn.

Accepteer dat Trump geen briljante man is op dit gebied, hij heeft een gevoel voor detail dat niet verder gaat dan "a lot of bad things are happening there", wat ongeveer zijn standaard beschrijving is van alle problemen in het buitenland. Het ombrengen van een topgeneraal, waar nauwelijks iemand een traan om laat, was misschien een prettige manier om het wraakgevoel te bevredigen, maar je ziet nu al waar het toe leidt, zoals het moeten vertrekken van de VS uit Irak. Zo trekt Iran dus aan het langste eind. Maar nee, daar mogen we niet over praten van de rechtste jongens en meisjes, want dan zijn we allemaal terroristenvriendjes.

Maar ook dit mag je niet schrijven want dan is de vraag aan wiens kant je staat, aan de kant van de "terrorist" of die van de vrije wereld. Terwijl je ook zonder dat dommige gedoe kunt discussieren over de vraag; Hoe slim is dit nou allemaal geweest? Ik denk: Niet slim. En we zien nu dus ook het gevolg van de actie in Irak: De VS is daar haar macht binnenkort kwijt en Iran heeft daar een nog grotere vinger in de pap. Tenzij Trump bereid is daar opnieuw 50.000 soldaten heen te sturen.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 10:01 | 21

@Moonwarrior | 06-01-20 | 12:56:
Een analyse in de trant van "a lot of bad things are happening there"?
Aldus D Trump.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 13:54

@Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 12:32:
Zonder de VS breekt er een burgeroorlog uit in Irak, tussen de Shia enerzijds en de Koerden en de Sunni anderzijds. Denk dat als de heethoofden in dat Iraakse parlement een beetje gekalmeerd zijn er wel een gesprek met de VS gaat volgen met als uitkomst "wij vragen in het vervolg toestemming aan jullie/melden het tijdig voordat we in jullie land opereren en jullie ontbinden de Iraanse proxymilities in jullie land." Ze zijn dan wel Irakees, maar niet helemaal van lotje getikt, daar.

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:24

@Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:24:
Het vervelende is dat daar de shjiiten en Iran een flinke lepel in de pap hebben in dat parlement, dus dat die geen belang hebben bij de VS als aanwezige. Daarna zal die burgeroorlog vast worden hervat. Misschien dat dan Saoedi-Arabie erin springt zelfs. Dan zijn de - spreekwoordelijke - rapen gaar.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 14:40
▼ 18 antwoorden verborgen

Wel een beetje vreemd van The Donald om geld van Irak te vragen voor een luchtmachtbasis, terwijl Irak helemaal never nooit aan de Amerikanen heeft gevraagd om zich überhaupt met dat land te bemoeien, laat staan aan te vallen. Dat is echt wat je noemt kromme logica, en tamelijk verontrustend dat een Amerikaanse President zulke nonsens scandeert. Dat is ongeveer hetzelfde als een land platbombarderen en later een faktuur te sturen voor de kosten van al die bommen en granaten, inclusief btw. Is een beetje vreemd, toch ?

Motleycrew | 06-01-20 | 09:58 | 13

@Graaf Monte Cristo | 06-01-20 | 10:24: gelul... de VS zojn destijds naar binnen gegaan vanwege de olie onder de noemer weapons of mass destruction welke tot op de dag van vandaag nog nooit zijn gevonden.

radbraker | 06-01-20 | 10:36

@radbraker | 06-01-20 | 10:36: Ik heb het niet over de inval in Irak, maar onze bevrijding in 1945 !!! Is een geheel ander verhaal.

Graaf Monte Cristo | 06-01-20 | 10:52

@tweetybird | 06-01-20 | 10:18:
Het enige probleem wat ik met de inval had was de tijdspanne. Had Hans Blix gewoon het karwei laten afmaken, dan was een inval in ieder geval VN-legitiem geweest.

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 14:17
▼ 10 antwoorden verborgen

Zo'n rouwprotest zou een ideaal momentje zijn om even goed op te schonen.

Rest In Privacy | 06-01-20 | 09:58 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Trump moet lekker doorgaan met dit pad. Hoe meer kwaad Iran doet, hoe meer de democraten hem af willen zetten, hoe beter.

Nederland80 | 06-01-20 | 09:56 | 3

Democrats = pro iranian dictators, twitteren doet.

Rest In Privacy | 06-01-20 | 09:58

@Langshetrandje | 06-01-20 | 09:58: Enerzijds wel ja, maar het democratische establishment wil ook Israel te vriend houden dus ze hebben weinig beweegruimte.

Nederland80 | 06-01-20 | 10:04

Trump lijkt te krijgen wat hij wil, de troepen uit het midden oosten. Mogelijk nog een toetje in Iran maar dan weg uit Irak. Gaat het weer los daar. Wel meteen duidelijk maken dat ze ook niet meer komen helpen. Niet als de IS achtingen weer de kop op steken, niet om een burger oorlog te beslechten, en ook niet als Iran een anschluss forceert. Kan iemand ze vertellen dat we het hier in noord Europa niet meer schaffen, al dat toekomstige vlucht volk.

P-unit | 06-01-20 | 09:52 | 11

@RandyBiel | 06-01-20 | 10:18: Koeweit is niet het gebied wat genoemd is door Trump. Daar kunnen die troepen prima heen. Wellicht komen ze zelfs uit Syrie en Irak. Telt wel zo makkelijk. U weet kennelijk niet hoe schuiven op dat niveau werkt. Geeft ook niet. Bovendien, sinds wanneer gaat u uit van de cijfers genoemd in een MSMetje? Bovendien, Trump kan wel dingen roepen, maar best iets anders doen. Dat is politici nu eenmaal eigen. Kortom, what do you know?

Rest In Privacy | 06-01-20 | 10:29

@SIogra | 06-01-20 | 10:28: werkt niet. Binnen een dag is iedereen één van die groep. Weten er niets van en dat is dan exact het bewijs van dat ze onderdrukt worden in het thuisland en dus niets weten van hun eigen afkomst. Status!

Rest In Privacy | 06-01-20 | 10:30

@Langshetrandje | 06-01-20 | 10:29:
"Bovendien, Trump kan wel dingen roepen, maar best iets anders doen."
Wow, wordt er een wakker. Dat is toch precies wat ik P-unit hier kom duidelijk maken?

RandyBiel | 06-01-20 | 10:51
▼ 8 antwoorden verborgen

Iemand die praat als Trump, niet eens praat meestal maar twittert, is gewoon niet serieus te nemen. Nu worden het weer de zwaarste sancties ooit, dan is het weer het grootste ooit, het beste ooit of het meeste ooit. Het is gewoon lachwekkend. En als VS zelf een oorlog beginnen waar je een vliegbasis voor nodig heb en dan nu geld voor die basis vragen?! Koekoek.

Capt. Iglo | 06-01-20 | 09:51 | 5

@bergsbeklimmer | 06-01-20 | 10:10: dit is echt een reaguurders dingetje, als iemand iets zegt waar geen gegronde tegenargumenten voor zijn, ja maar die ander.... Als jij vindt dat Iran zich zo gedraagt en dat hoort niet, moet je dat ook van de VS vinden.

Capt. Iglo | 06-01-20 | 10:16

@Capt. Iglo | 06-01-20 | 10:16: Lees je eigen tegel nog eens een paar keer en vraag je je dan niet af, hoe je zoiets kunt schrijven zonder werkelijk de strategie van een natie te kennen? Oorlog is een verdienmodel. Denk je dat de VS iets voor niets gaat doen? Doe jij zeker ook? De Amerikanen hebben Europa in 1945 bevrijd en dacht je dat dit ook voor niks was? Daar is enorm veel handel voor in de plaats gekomen, zoals de 2% (waar Trump steeds op hamert om te betalen) voor de bijdrage van de landen aan de NAVO. En wie verkoopt wapens en levert troepen? Juist.

Graaf Monte Cristo | 06-01-20 | 10:30

@Graaf Monte Cristo | 06-01-20 | 10:30: waar zeg ik dat ze het voor niks doen? Ze doen het voor hun eigen belangen maar de hardware die je nodig hebt om jouw belang, geheel uit eigen keuze (Irak heeft niet om oorlog of bevrijding gevraagd), te verdedigen zijn dan voor je eigen kosten natuurlijk. Dat is de investering die ze hun belang blijkbaar waard vonden toen, dat het nu anders uitpakt is voor eigen kosten en risico natuurlijk. Na die tweet van Trump had Irak gelijk alle troepen van de VS het land uit moeten zetten, wie denkt die gek dat ie is?!

Capt. Iglo | 06-01-20 | 10:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Los van het feit dat Iran een religieuze dictatuur is en dat het goed voor het land zou zijn als deze zou verdwijnen, heeft de VS geen enkel respect voor de soevereiniteit van andere landen. Ze vallen Irak binnen op valse gronden, vernietigen de infrastructuur, kapen de olie-industrie, gunnen herstelwerkzaamheden aan Amerikaanse bedrijven. Zijn dan jaren bezig om te voorkomen dat de chaos die ze creëren, uitloopt op een IS-kalifaat. Wanneer ze dan gevraagd wordt te vertrekken eisen ze dat het land dat zij zelf binnenvielen betaalt voor de kosten van bezetting en dreigen ze met sancties. Wie nog gelooft dat dit te maken heeft met recht of rechtvaardigheid, is de weg lang geleden kwijtgeraakt.

zeeman73 | 06-01-20 | 09:50 | 8

@zeeman73 | 06-01-20 | 11:33:
Is ja. Die. De 3e golfoorlog.
Heb ik vaak discussie over gehad. Over die WMD.
"Die waren er niet", zeggen veel mensen maar dan bedoelen ze die raketten waar ze naar op zoek waren en vergeten dan helemaal dat Saddam ook overmosterdgas beschikte, dat ook is gevonden en door Saddam ook was ingezet tegen zijn eigen bevolking. Mosterdgas is sinds wo1 OOK een WMD. Dat word vaak vergeten.
Dus: Saddam had wel WMD maar de gezochte raketten werden niet gevonden. Dat betekent volgens velen: "nou, dus dan waren ze er niet he?"

En dan verschijnt een tijd later er een artikel waarin werd gezegd: "ze waren er wel, maar werden weggesluisd". Volgens deze bron: m.washingtontimes.com/news/2003/aug/2...

En

gaffelbaard | 06-01-20 | 12:11
-weggejorist-
Gerard1950 | 06-01-20 | 22:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Walgelijk Volk die criminele Iranezen. Het ene na het andere publiekelijk uitgesproken moorddreigement aan het adres van USA en personen. Dat moet je in Nederland of Duitsland eens doen, dan staat de pliesie binnen 15 minuten op de stoep, Maar dit mag allemaal zo maar ? Trump heeft groot gelijk deze varkens hard te zullen treffen. Dit moet gewoon stoppen, het is crimineel en hufterig.

van Oeffelen | 06-01-20 | 09:50 | 2

Dat is typische Arabische retoriek. Met korreltje zout nemen. Leger van Iran slaat nog geen deuk in een pakje boter.

zeeman73 | 06-01-20 | 09:52

Minder minder... Klop, klop, klop.

kaasfondue | 06-01-20 | 10:16

Ik mis ongeveer nog 1500 treurende in Iran.

Bram-Jr | 06-01-20 | 09:50
-weggejorist-
JohnWBooth | 06-01-20 | 09:48 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

In Noord Korea zijn er ook altijd veel juichende mensen, in Oost Europa was dat voor de muur ook zo, in China juichen ze zich súf voor de regeringsleiders, in Iran, Irak, Saudi-Arabië of weet ik veel welk kutland geleid door potentaten; de massa's zijn altijd beschikbaar -met de juiste dreiging- om in te zetten om anderen te intimideren (kijk eens hoe eens wij het zijn als volk), als kanonnenvlees (kijk eens hoe graag wij sterven voor ons land), als slaaf (kijk eens hoe hard wij willen werken voor ons land) of als juichaapjes (kijk eens hoe tevreden wij zijn met onze onderdrukkers).

Dus dat het er 'veel' zijn zegt helemaal niks. Ik ben benieuwd hoeveel Iraniërs het nu oprecht zo erg vinden dat die terreurgeneraal het loodje heeft gelegd. Niet zo veel vermoed ik.

Die mensen zijn niet zo gek als hun religieuze leiders, al willen die laatsten dat maar wat graag zo doen voorkomen. Misschien geloven ze er zelfs wel in.

Macroglossum | 06-01-20 | 09:46 | 1

Een terechte opmerking van u.

botbot | 06-01-20 | 09:57

Stel je staat daar midden op die brug, en je moet ongelooflijk schijten op dat moment! Dan ziet het er daar net zo uit als in de AZC hier!

Drunken_Pumpkins | 06-01-20 | 09:43 | 1

Reken maar dat het er best meurt lol.

Roger-Rabbit | 06-01-20 | 09:56

Het wordt tijd dat Trump alle nucleaire faciliteiten in Iran plat gooit en de Iraanse luchtmacht en marine.

Ik denk dat hij nog even wacht totdat ze wat terug doen om vervolgens wat nieuwe speetjes van de US airforce gaat uitproberen in Iran.

Dat zou best eens een begin kunnen zijn van een regime change.

Tronald_dump | 06-01-20 | 09:42

Iran veroorzaakt al jaren problemen in de regio. Al de raketten die Hamas constant op Israël afschiet komen allemaal uit Iran. En die recente bedreiging om allemaal Amerikanen te vermoorden, dat kan echt niet.
Het is goed dat Amerika er af en toe eentje omlegt die er uitsteekt om de regio stabiel te houden, want als het aan Iran lag zouden ze allemaal met elkaar aan het knokken zijn.

Osdorpertje | 06-01-20 | 09:40

Er gaat iets of wat mis in dit artikel.

Om het even iets te nuanceren: dit was geen oorlogsverklaring, maar een gelegitimeerde actie (conform de Amerikaanse wetgeving) om Amerikaanse ingezetenen en "assets" te verdedigen. Daarvoor hoeft POTUS vooraf het Congres niet te informeren. En laten we eerlijk zijn: dat is ook volkomen onlogisch; je kunt dan net zo goed de tegenstander een briefje sturen met de datum, de tijd, wat je gaat aanvallen en hoe je dat gaat doen. Dat was misschien in de mode in 1650, maar tegenwoordig niet meer zo.

De zet van Trump is -wederom- brilliant. Iran zal zeker iets terug doen, maar waarschijnlijk niet zelf; het zal daarvoor een proxy inzetten, zoals de Quds, of Hezbollah of aanverwanten.

Het Iraakse parlement is gevuld met door Iran omgekochte sjiieten, die nu heel hard roepen dat de Amerikanen weg moeten, maar in Irak zijn ze ook niet helemaal van gisteren, dus die soep wordt waarschijnlijk niet zo heet gegeten als -ie wordt opgediend.

Voor het eerst sinds 1979 zijn de Iranis bang voor Amerika, in plaats van andersom. Het Iraanse volk is de Ayatollahs meer dan beu en het regime wankelt behoorlijk. Dat weten die Ayatollahs zelf ook wel, dus die gaan het risico niet nemen om de Amerikanen in een open conflict aan te vallen.

Militair gezien kan het Iraanse regime niets tegen de VS, maar de VS zijn wel degelijk in staat om heel Iran lam te leggen en effectief terug te brengen naar het geboortejaar van Mohammed en ook dat weten de Ayatollahs maar al te goed.

De situatie voor de de Ayatollahs is precair: halen ze stomme dingen uit, dan weten ze ook dat ze een dezer dagen door de eigen bevolking worden gelyncht.

En die "grote" "spontane" demonstraties tegen Amerika? Noch groot (Iran heeft 80 miljoen inwoners), noch spontaan.

Dus ja, er zal best wel wat gebeuren de komende periode, maar met deze POTUS zijn de dagen van het regime in Teheran geteld. Moeten alleen die volkomen van de realiteit losgezongen "Democrats" en de EU hun grote klep dichthouden. Dat is nog het lastigste.

De Droit | 06-01-20 | 09:37 | 11

De ayatollahs zullen deze ‘oorlog’ dan ook gebruiken om intern de boel onder druk te houden. Verwacht inderdaad weinig directe actie.

P-unit | 06-01-20 | 10:01

Dan ken je de Amerikaanse grondwet niet. Dus als een Nederlandse generaal op bezoek is in Duitsland en er komt een Irakees vliegtuig overvliegen om het konvooi waarin die generaal zich bevindt te bombarderen dan is dat geen oorlogsverklaring. Koekoek...

Antiquerulant | 06-01-20 | 10:11
▼ 8 antwoorden verborgen

Wat veel media er niet bijvertellen is dat de Soennieten en Koerden niet bij de stemming aanwezig waren.

Want die willen de Amerikanen in Irak houden.

Alleen de Sjiieten die zijn verbonden met Iran willen de Amerikanen weg zodat Iran in essentie het voor het zeggen krijgen in Irak.

Kortom, als de Amerikanen en bondgenoten uit Irak verdwijnen gaat in Irak iedereen weer tegen iedereen vechten.

Swieberj | 06-01-20 | 09:34 | 1

Dat laatste zou een hoop ellende uit de weg ruimen.

ugur | 06-01-20 | 09:44

Met de dood van Suleimani, gaan de Amerikanen in de wereld nog veel lol beleven.

Rest In Privacy | 06-01-20 | 09:34 | 1

Ja en de Iranezen ook. Detail: 20% van de Islamieten is Sjiiet (met name Irak en Iran). Het Westen werkt m.n. samen met soennieten (Engelsen hebbeb een verbond met de soennieten). Deze laatste groep vertegenwoordigt 80 % van de Islam en heeft een hekel aan sjiieten.

Iran is gehaat (SA) en delft altijd het onderspit, zeker tegen de VS.

ja-ja-nee-nee | 06-01-20 | 09:40
-weggejorist-
rein9576 | 06-01-20 | 09:32 | 1

De vraag alleen, waarom heeft Trump en de USA het zo tegen Sjiïeten en help hij de Soennieten, ISIS, WTC, Afghanistan, Irak (Soennieten) hebben genoeg Amerikaanse levens gekost waarschijnlijk meer dan door de Sjiieten

allesofniks | 06-01-20 | 09:31 | 8

@Swieberj | 06-01-20 | 09:40:
Jezus wat een gezwets. Noem mij eens één aanslag in Europa die door sjiieten is gepleegd. Eentje???

Antiquerulant | 06-01-20 | 10:07

Er zitten daar in het Midden-Oosten drie landen die alle drie het centrum willen zijn van een groot islamitisch rijk: Turkije, Iran en Saudi Arabië. Bovendien spelen fossiele brandstoffen en het transport daarvan natuurlijk een belangrijke rol.
Maar ondertussen verdienen Rusland en het Westen bakken vol met geld aan de verkoop van wapens.
In stand houden dus die status quo van gewapende spanningen en schermutselingen is het devies.

Aristotalloss | 06-01-20 | 10:11

Goede vraag. De 9/11 jihadisten waren alle Saoedische jongens. In de praktijk valt er weinig te vrezen van Iran, tenzij je in Israel woont. Maar tot nog toe is dat bij een hoop loze dreigementen gebleven. Verreweg de meeste jihadi zijn sunni moslims. Overigens, Iraniers zijn geen Arabieren, voor wie dat nog niet wist.

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 11:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Hey Putin! Doe even U hiermee bemoeien. Dan wordt het wat spannender. Zoals het nu gaat vind ik er geen reet aan.

Leptob | 06-01-20 | 09:31

Wel een beetje ondankbaar van Irak om de Yanks er uit te trappen na al die democratie, vrijheid en welvaart dat die Yanks hun gebracht hebben de laatste jaren.

zwellevertje | 06-01-20 | 09:31 | 12

Was vorig jaar in Mosul en dat was een totale verrassing. Welvarender dan een stad in bv Brandenburg.

Rest In Privacy | 06-01-20 | 10:09

@Langshetrandje | 06-01-20 | 10:05: Altijd opvallend hoe zeer u voor democratie pleit als het om dit soort landen gaat maar nooit als het om landen zonder noemenswaardige olie gaat zoals Mauritanie, Congo, Zimbabwe en nog een paar van dat soort dictatoriaal geleide shit countries. Maar ja, kritiek op de US is not done natuurlijk, stel je voor, iedereen weet toch hoe onbaatzuchtig dt land is en alleen Irak maar bevrijdde van Sadam omdat het zo sielug was voor de bevolking om opgescheept te zitten met zo'n gemeene dictator.

zwellevertje | 06-01-20 | 10:19
▼ 9 antwoorden verborgen

House foreign affaires heeft het over oorlog.
Trump's actiesvallen onder art. 51 VN Handvest. Dat is niet helemaal hetzelfde. Lijkt mij toch een belangrijk verschil.

P.s., reminder voor het collectief geheugen: deze shit van nu begon niet met de dood van Soleimani, niet met de aanval op de US ambassade, maar met de aanval op de K1- basis nabij Kirkuk (27-12-2019).

gaffelbaard | 06-01-20 | 09:29 | 3

Afgezien daarvan, na deze tweet hoeven de volksvertegenwoordigers daar Trump ook niet meer de maat te nemen over de waardigheid van het ambt. Wat een idioot onprofessionele opmerking van die commissie. Het ambt onwaardig.

Muxje | 06-01-20 | 09:41

Beste Gaffelbaard u bent historisch blijkbaar wat kort van memorie. Als we in de modene geschiedenis wat verder terggaan dan komen we uit bij Mohammad Hedayat Mossadeq (1951-1953, premier van Iran).

Deze vooruitstrevende man is keurig "weggewerkt" door de Amerikanen en niet te vergeten de Britten, want hij vond dat de opbrengsten van de olie ten goede moesten komen aan de Iraniërs en niet alleen aan de koloniale machten. (In dat verband moet u eens zoeken op de naam Kermit Washington; niks muppetachtigs is daar aan.)

Dat kon natuurlijk niet dus werd er een coup d'etat geënsceneerd, het geen de VS ook later toegegeven heeft. Geheel in de CIA-stijl. Als een land zich verzet tegen de imperiale aspiraties van de VS dan ben je het haasje en niet zo zuinig ook. Lees u eens in wat betreft Mossadeq, prima kerel.

Daarna kreeg de shah de macht, die vent van de pauwentroon en al die vrouwen, Fawzia, Soraya, Farah. Prachtig voor de pers die die zoete rommel vrat en het leidde tot een toename van de meisjesnaam Soraya in NL. Da's niet erg. Erg was de SAVAK (Sazeman-e Ettelaat va Amniyat-e Keshvar) de gruwelijke veiligheidsdienst van de shah, die in feite niets anders was dan een stroman voor de VS-belangen.
De Amerikahaat dateert al van die tijd.

Khomeini is de grote criticaster van de shah en als deze naar het buitenland vertrekt in de nadagen van zijn regime; ergo het land gewoon achterlaat, kan Khomeini de zaak overnemen. Eh voila de ellende die we daar nu hebben met de Islamitische republiek.

Als de Amerikanen en de Britten een fatsoenlijke ontwikkeling van Iran gewoon toegstaan hadden en de oliecentjes wat eerlijker verdeeld hadden, dan was de loop der geschiedenis misschien heel anders geweest en hadden we nu niet aan de rand van een nieuwe Middenoostelijke oorlog gestaan.

Wel fijn voor een zootje idiote triggerhappy, oorlogszuchtige reacties hier. Stelletje botergeile oorlogschimpanzees die geen idee hebben wat oorlog voor ongelofelijk ellende brengt. Stelletje randdebielen als ik het hier zo lees. Dit laatste is niet tegen u hoor, maar de wapengekken elders in deze draad.
Zo ongeveer dus. Evocatus
PS
Yankee go home!
.

Evocatus | 06-01-20 | 10:23

@Evocatus | 06-01-20 | 10:23:
Ik ben gestopt met lezen bij je 1e alinea.

We hebben het over het NU.
niet over +/- 70 jaar gelede. Dat waren andere tijden.
En, tot hoever terug in de tijd wil je eigenlijk gaan dan? Je kan ook teruggaan tot wo2, of daarvoor, koning Xerxes, Adam en Eva ... dan kan je altijd nog de schuld aan Eva en die verdoemde appel geven.

gaffelbaard | 06-01-20 | 10:53

Hetzelfde congress wat uiteindelijk goedkeuring gaf aan invallen in Iraq, Afghanistan, drone aanvallen en steunen radicale islamitiscbe groeperingen? Hypocriet much? Maar het is Trump, dan verdwijnt namelijk alle objectiviteit. Snap sowieso de ophef niet, Trump dood een handvol mensen waaronder een belangrijke generaal. En de rest van de deug media reageert alsof hij honderden raketten op Iran heeft afgevuurd met honderden doden burgers als gevolg. Een beetje wat Hamas en Hezbollah doen maar dan in Israël en dat dagelijks. Ja die fier strijden verzetshelden gesponsord door Iraans wapentuig en Iraanse overheid. Ik zeg fuck em! Irakezen moeten hun muil houden en van mijn part schakelt Trump de gehele Iraanse politieke en legertop uit. Kunnen de Perzen eindelijk hun langverwachte bevrijdingsoorlog beginnen! Want al maanden sterven er honderden onschuldige burgers door de Iraanse Republikeinse garde. En focking helemaal niemand in de media durft het een Iraanse 'lente' te noemen. Kotsmisselijk word ik ervan, van mijn part smijt Trump een paar tomohawks op wat deug media outlets. Overigens is dat slechts mijn mening Joris.

Indoneesje | 06-01-20 | 09:28 | 4

Best Indoneesje,

Wat bent u een schitterend voorbeeld van een oorlogszuchtige idioot.

"Trump dood een handvol mensen waaronder een belangrijke generaal. En de rest van de deug media reageert alsof hij honderden raketten op Iran heeft afgevuurd met honderden doden burgers als gevolg."

Het gaat om de potentiële gevolgen van deze daad, weer een oorlog, maar dat interesseert u niet, als er maar gevochten en gemoord wordt. Ellende voor de gewone mens in welk Middenoostelijk land telt niet voor u, als er maar voldaan wordt aan uw evidente moordlust.

Als die idiote regeringsleiders onderling mot krijgen, waar dan ook, dan is het altijd de burgerbevolking die er onder lijdt, maar dat schijnt voor u niet belangrijk te zijn. Duizend bommen en granten is veel mooier toch? Aandelen in de wapenindustrie?

Leest u even mijn beknopte historie van de shit in het Midden-Oosten bij Gaffelbaard, dan bent u een pietsie op de hoogte wie werkelijk historisch gezien de eindverantwoordelijkheid voor de huidige ellende dragen. Om maar niet te spreken van Bush en Blair die een Neurenbergachtig tribunaal en de dood verdienen.

Altijd is het weer hetzelfde. Neem bijv. Afghanistan. Ging prima onder de laatste koning, Mohammed Zahir Shah, totdat de VS vond dat de Russen hun eigen "Vietnam" verdienden in de strijd tegen het communisme, en de Islamgekkies aldaar gingen steunen.

Het is zo makkelijk en zo eenvoudig om problemen op te lossen met bommen en levens van soldaten, althans dat denkt men. De onvoorziene consequenties, zijn echter altijd onvoorzien en zijn veelal aankondigingen van nieuwe ellende.
Maar dat zal u en ander bommenliefhebbers alhier een zorg zijn. Mijn zorg is het wel.
Sta nog te dicht bij WOII ellende. Evocatus
.

Evocatus | 06-01-20 | 10:40

@Evocatus | 06-01-20 | 10:40: Mijn beide grootouders hebben in Jappen kampen gezeten. Ik ken de de verhalen inmiddels. Of ik oorlogzuchtig ben? Pfff de gemiddelde Arabier wil me het liefst dood of bekeerd zien. Ze demonstreren massaal tegen hun eigen dictators. Die vergelijkbare dingen doen als Adolf Hitler en de waffen SS. En wanneer de VS de kastanjes uit het vuur haalt, heeft opeens de VS het gedaan. En nee ik hoef geen lectuur over het M.O., ik begrijp donders goed het het daar werkt. Zie mijn reaguursel alhier, de Arabieren kiezen er grotendeels zelf voor om elkaar via tribale lijnen af te maken. Dan kun je wel gaan piepen over oorlogzuchtig zijn maar kijk maar eens hoe in islamitische landen conflicten worden opgelost. Altijd met dood, verderf en oorlog. Dus bespaar me uw emotionele les over oorlog, het M.O. moet maar eens een verlichting doormaken. Dan praten we verder. Libanon gesloopt door die lieve strijders van hezbollah, ooit het Parijs van het M.O. geen Amerikaan aan te pas gekomen.

Indoneesje | 06-01-20 | 14:11

@Indoneesje | 06-01-20 | 14:11: Zoals altijd heeft een verhaal 2 kanten. Wat mij in uw reactie aanspreekt, is dat u inderdaad de verantwoordelijkheid bij het bewustzijn van een volk/stam legt. Ze moeten inderdaad 'de verlichting' nog doormaken die de meeste volken in het oosten en westen zich eigen hebben gemaakt. De hulpmiddelen daarvoor bezitten ze al (smartphones) dus ontbreekt het nog aan de goede wil. Daartegenover staat dat volgens mij ook de meeste van deze volken/stammen in vrede willen leven. En net zoals in de meeste structuren verpest een klein deel, de machthebbers en hun aanhang het voor de massa. Wat ik ook prijzenswaardig vind, is dat hier een verantwoordelijke wordt afgerekend in plaats van een bombardement op onschuldigen. Dit voorbeeld verdient massale navolging. Laat de machtswellustelingen het maar persoonlijk uitvechten zodat de massa niet meer wordt opgeofferd.

SlimmeBelg | 07-01-20 | 04:17
▼ 1 antwoord verborgen

Dat massaal rouwen hebben we eerder gezien: in Noord Korea; je doet mee of we weten je te vinden.

paost712 | 06-01-20 | 09:26 | 2

Mooi, meer aanvallen op dergelijk achterlijk volk zou ik zeggen! Ieder normaal denkend mens is het eens dat zo een debiele Soleimani (afkomstig uit de zeer lage klasse in Iran) dood is. Ook intern in Iran heeft men een hekel aan de Iraanse Revolutionaire Garde en al zijn leiders. Dit is een serieuze klap voor Iran. Er gaan er meer kapot, let maar op.

AMX pri | 06-01-20 | 09:25 | 3

Goed punt. Begon als bouwvakker als ik het me goed herinner

Zwizalletju | 06-01-20 | 09:58

Wat je bereikt is dat iedere kans op het onstaan van volksverzet in die landen nu meteen de kop is afgedraaid. Oorlog betekent dat het volk zich schaart achter de leiders en dat die leiders een voorwendsel hebben ieder kritisch geluid te smoren met landverraad als excuus. Tel uit je winst, bloeddorstige..

Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 11:50

@Beste_Landgenoten | 06-01-20 | 11:50:
Nieuws niet gevolgd? De sunni en de koerden vinden het geen probleem hoor, dat deze Iraanse kruising tussen Himmler en Rommel en raket heeft gekopt. We gaan zien hoe het binnen de normale Shia-Iraniers gaat vallen, die al 40 jaar onder Shariahterreur moeten leven.

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 13:35

En de ingepakte en nietszeggende dochter van de gedode generaal doet ook effe een rial in het zakje: 'VS wacht donkere dag’

Bertussie | 06-01-20 | 09:23 | 2

Eigenlijk is er daar ook nooit wat verandert. Roepen al jaren hetzelfde. Dood aan israel en dood aan amerika.Nu ook weer!!

tweetybird | 06-01-20 | 09:28

@tweetybird | 06-01-20 | 09:28:
Yups, de zon gaat op, de azaan jengelt over Shariahstan en de VS en Israel moeten dood. Just another day in paradise...

Graaisnaaiert | 06-01-20 | 13:32

Altijd gezellige boel in het Midden Oosten.

Rest In Privacy | 06-01-20 | 09:21 | 6

Heerlijk hier.. nu even aan het werk maar vanavond, met een goed glas wijn de kerstboom aftuigen met de missus.. idd... gezellig

ed.. | 06-01-20 | 09:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Die oorlog met de islam zal vroeg of laat toch wel gebeuren. Laat die oorlog dan nu maar beginnen. We ontkomen er toch niet aan.

Henk003 | 06-01-20 | 09:21 | 2

Het is allemaal onderdeel van de War On Terror die op 11 september 2001 is geinitieerd. Niet door Amerika maar door de islamisten van Al Qaida.

keestelpro | 06-01-20 | 09:26

Die oorlog met de Islam is al lang aan de gang en het eind maken wíj niet meer mee.

Zwizalletju | 06-01-20 | 10:00

Conflict met Iran? Dat had niemand ooit aan zien komen. Dat heeft alles met Trump te maken, echt waar! De deep state bestaat helemaal niet. Neen, onder andere presidenten zou dit nooooooit gebeuren.

Mozes Langebroek | 06-01-20 | 09:18 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Het zegt wat over de aard van een land, wanneer miljoenen mensen rouwen. Niet om een groot staatsman, wetenschapper, sportheld, entertainer... Maar een generaal. Zo'n legergeneraal die mensen doodmaakt enzo.

Captain Pervert | 06-01-20 | 09:16 | 5

In dit geval zegt het iets over het tirannieke regime van de Mullahs en hoe ernstig en vergaand deze haar eigen bevolking onderdrukt, in naam van een religie. Een soort islamitische variant van de Spaanse inquisitie t.t.v. Philips II van Spanje.

gaffelbaard | 06-01-20 | 09:39
-weggejorist-
Gerard1950 | 06-01-20 | 22:01
-weggejorist-
Gerard1950 | 06-01-20 | 22:05
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Freert Gilders | 06-01-20 | 09:16 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

De eliminatie van Soleimani leek een strategische zet maar volgens mij heeft Trump zijn hart boven zijn verstand gebruikt.
In dit interview uit 1980 waar hij voor het eerst over een eventueel presidentschap praat, spreekt hij ook zijn diepe minachting over Iran uit.
youtu.be/nAgJAxkALyc?t=58

keestelpro | 06-01-20 | 09:15 | 10

Die minachting is terecht. Sinds de "revolutie" in Iran is het land alleen maar slechter erop geworden, nog strenger in de islamitische leer en zeker iets om serieus rekening mee te houden.

Busverhuur | 06-01-20 | 10:01

@noordwal | 06-01-20 | 10:00: Het feit dat ze een zwarte piet hebben geeft aan dat onze oer culturen aan elkaar verwant zijn en geeft ook aan dat deze traditie duizenden jaren verder gaat dan de slavernij.

keestelpro | 06-01-20 | 10:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Brand in de hel Soleimani!

pibasso | 06-01-20 | 09:13 | 6

Doe niet zo hysterisch. Relnicht.

Pedronegro | 06-01-20 | 10:37
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl