Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – 17 miljoen bomen

Na de boeren en de bouw, is de haven het volgende slachtoffer

hey maxime, jij daar?

Nadat de ME het protest van de bouw uit elkaar had geslagen, was het tijd voor minister Carola Schouten een spelletje verdeel en heers te starten. Eenmalig een half miljard euro om andere bronnen van stikstofoxiden en ammoniak uit te kopen, te verdelen onder bouwers en boeren, zodat een beetje ademruimte ontstaat.

Dat zulke kapitaalvernietiging niet leidt tot enige milieuwinst, bleek zonneklaar al in een korte reportage uit 2014! Miljoenen over de balk om aan de Nederlandse kant van de grens nieuwe stallen inclusief hun milieumaatregelen te slopen, terwijl aan de Duitse zijde twee grotere stallen worden gebouwd die wel alles ongewassen mogen uitstoten en andere natuurgebieden worden afgraven.

Nederland de kapitaalvernietiging, Duitsland nieuwe belastinginkomsten, Natura2000-gebieden gereduceerd tot het slagveld. De normen ophogen naar Europese waarden, of het aantal Natura2000-gebieden reduceren naar het Europees gemiddelde of aanplanten van bossen wordt niet overwogen, we blijven onszelf klemlullen, elkaar financieel ruïneren en met geld gooien.

Beloften over oplossingen of compensatie worden niet geloofd. Na het sluiten van de mijnen in Limburg werd veel geld in de regio gepompt, maar zonder enige visie. Helaas gaan we na de koolstofdioxide en stikstofwaanzin verder met het volgende verketterde goedje.

De norm voor PFAS was gebaseerd op de grens die technisch meetbaar is. Alleen is technisch meetbaar niet hetzelfde als schadelijk. Er mag maar 0,1 microgram in een kilogram grond zitten. 1 op 10 000 000 000. 85% van de geteste grond wordt nu afgekeurd. Die eis geldt vervolgens voor alle grond, niet alleen de landbouwgrond waar ons eten vandaan komt.

Mocht u in deze donkere dagen een kaarsje aansteken, dan stoot het vlammetje giftig koolstofmonoxide uit. De hoeveelheden daarvan zijn prima meetbaar, maar niet schadelijk. Pas als u de kamer volzet krijgt u last van hoofdpijn, misselijkheid of slaperigheid. Mocht uw gesloten CV-ketel door een gecertificeerde vakman verkeerd gemonteerd zijn wordt het pas levensgevaarlijk.

Chemours in Dordrecht mag van Minister Cora van Nieuwenhuizen per jaar 7 kilogram PFAS uitstoten. Genoeg om ieder jaar 70 miljard kilogram grond zo ter vervuilen dat niemand meer deze mag verplaatsen. Dit is niet de enige fabriek in Nederland. De meeste PFAS verlaat die fabriek gewoon via de voordeur, richting de samenleving.

Die 7 kg PFAS stroomt via de Merwede de Rotterdamse haven in, waardoor op termijn dat complete traject nooit meer gebaggerd mag worden, de haven langzaam dichtslibt, de vaargeul ondiep wordt en schepen niet meer kunnen aanmeren. Terwijl binnenvaart de milieuvriendelijkste vorm van transport is. Na de boeren en de landbouw, is de haven het volgende slachtoffer.

gelukkig hebben ze die voetbalclub nog

Terwijl buiten de bouw op slot gaat vanwege deze PFAS-fobische waanzin, koopt de gemiddelde burger een regenjas of anti-aanbakpan voor binnen en zal hij of zij dankzij slijtage met bijvoorbeeld metalen bestek meer PFAS binnenkrijgen. Tenminste, als u niet dankzij de betere psychedelica in het weekend bezig bent in de grond te wroeten en daarna zonder uw handen te wassen gaat eten.

De bouw was al bezig alleen de meest milieuvriendelijke & gasloze huizen te bouwen, maar ze mogen toch kapot. Evenals boeren, miljoenen geïnvesteerd in fosfaatrechten en gaswasinstallaties, en nu alsnog geen vergunning. De banken trekken zich terug, investeringen vallen stil, bouwers en boeren vallen om. GroenLinks wil graag dat de Rabobank meebetaalt & omvalt.

Het kabinet drijft minimaal 14% van onze economie richting het slachthuis. Heeft geen begroting voor werkloze bouwvakkers of loonwerkers. Rekent nog op inkomsten- en vennootschapsbelasting van de (land)bouw, die niet meer gaat komen. Het kabinet bijt in de hand die ons letterlijk en financieel voedt. Maar zelfs in de lokale politiek gaat de gekte nog verder...

Operatiekamers en andere cleanrooms hebben filtersystemen die dag en nacht draaien om zo veel mogelijk stof af te vangen en te voorkomen dat in het ventilatiesysteem stofopbouw of schimmelvorming kan ontstaan. Het proefballonnetje van GroenLinks en ChristenUnie om deze systemen 's nachts uit te zetten geeft een onacceptabel infectierisico. RTFM!

People who say "RTFM!" might be considered rude, but the true rude ones are the annoying people who take absolutely no self-responsibility and expect to have all the answers handed to them personally. Luiheid, naïviteit, tunnelvisie, gebrekkig technisch inzicht en de psychopathische dwang om te deugen leiden allemaal tot dit onbezonnen klimaatfetisjisme.

De vorige keer dat foutief klimaatvriendelijke balansventilatiesystemen door de Groene Khmer in woningen werd geplaatst, werden de filters te weinig gewisseld, ontstond schimmel en kregen bewoners permanente ademhalingsproblemen. Deze honderden mensen werden zelfs na verhuizing nooit meer beter. Rust in vrede Kees Driehuis, bedankt voor al deze onderzoeksjournalistiek.

Rijkelui, politici en bedrijven fantaseren over machines, roetfilters of katalysators die schadelijke gassen uit de lucht halen. Daar wordt zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Terwijl jonge bomen dat beter en goedkoper kunnen, en alleen geplant hoeven worden. Een boodschap van “9 year-old army”, die begrepen wordt door MisterBeast, Elon Musk, Tobi Lütke & Susan Wojcicki.

Waar politici falen, staat een nieuwe generatie op.

Reaguursels

Inloggen

Verwijzing naar Breaking Bad detected: “ Tenminste, als u niet dankzij de betere psychedelica in het weekend bezig bent in de grond te wroeten en daarna zonder uw handen te wassen gaat eten.”

Lochos | 03-11-19 | 17:56

"Zure regen" was vroeger ook zo'n giga probleem.

snars | 03-11-19 | 15:23 | 2

Vergeet het gat in de ozon laag niet. Dat was er ook zo eentje waar je niks meer van hoort.

Rotterdammert1965 | 03-11-19 | 17:52

Tja, wat moeten we verwachten van een land dat geleid wordt door een man als Rutte, die er trots op lijkt te zijn dat hij geen toekomstvisie heeft. Dat geldt voor het hele kabinet. Omdat ze geen visie hebben, hebben ze een probleem gekreerd. En straks kloppen ze zich op de borst dat ze een door henzelf gekreerd probleem opgelost denken te hebben. Echter dat zal ook weer een visieloze oplossing blijken te zijn. En zo moderen we voort totdat de boel inelkaar klapt. Maarja wat valt er te verwachten van een kabinet waarvan veel leden een product zijn van het verloederde onderwijs.

watazooi | 03-11-19 | 13:48

Links maakt meer kapot dan je lief is. Het duurt niet heel lang meer eer wij in een recessie komen die zo zwaar gaat zijn, dat wij er voorlopig niet uit gaan komen. Zeker niet met deze luchtfietsers aan het roer

SicSeb | 03-11-19 | 13:43 | 1

Maar dan gooien we gewoon de BTW omhoog. Probleem opgelost.

minnenman | 03-11-19 | 14:12

Het patroon van de Nederlandse politieke elite is al decennialang duidelijk: geheel tegen landsbelang in handelen ten voordele van landen als bijvoorbeeld Duitsland. Zo ruilden we onze gulden te goedkoop in ten voordele van Duitsland - als ruil werd Duisenberg baas van de Europese bank. Sindsdien 70 miljoen euro per jaar aan gederfde inkomsten voor een korte termijn doel als een Nederlander in een directeursstoel zetten. U kunt hierover 'het Eurobedrog' van Jean Wanningen op nalezen.
En ook nu weer een fictief probleem zodanig opblazen dat het vitale onderdelen van de Nederlandse economie vernietigt, weer ten voordele van Duitsland, maar ook de Oekraïne. We schermen dan vervolgens massaal met cijfers over verzonnen problemen, schermen met dezelfde termen verzonnen door een megalomane verraderselite. PFAS, stikstof, we hebben kritiek op de manier waarop maar we haasten ons tegelijkertijd in oplossingen te verzinnen voor iets dat geen probleem is. Het enige probleem dat dit land heeft, is dat een splintergroepering als GroenLinks hier de touwtjes blijkbaar stevig in handen heeft. Gevolg is maatregel na maatregel die erdoor gedrukt wordt zonder een democratisch proces te volgen. Of bent u voor de verkiezingen op de hoogte gebracht over de plannen m.b.t. 'gasverbod', 'stikstof' en 'PFAS'? Alle maatregelen die GroenLinks erdoor drukt, hebben vooral één kenmerk: de totale vernietiging van ons kapitalistisch stelsel. Als het aan de watermeloenen van GroenLinks ligt, wonen we straks allemaal in betonblokken in Oost-Europese stijl, en mogen we vooral werken. Leuke dingetjes als autorijden en vliegen zijn dan voorbehouden aan de elite. De partijkaderleden die boven het volk staan omdat ze het zoveel beter weten dan wij. Accepteert u het dat een jongetje als Klaver u de wet voorschrijft?
Teveel Nederlanders schieten altijd in een oplossingsgerichte houding. Logisch, Nederlanders hebben probleemoplossing in hun dna zitten. Zodoende zijn er dijken gebouwd en is dit land een van de welvarendste in Europa (zinkt in het niet t.o.v. de VS maar dan hadden ze maar niet in de EU moeten willen).
Maar die oplossingsgerichte houding schiet door op het moment dat je gaat nadenken over zaken die er niet toe doen. Zeker als de oplossing een voor de hand liggende is, maar die duidelijk wordt geschuwd omdat bomen planten niet als resultaat zal hebben dat Nederland een failliete slavenstaat wordt. En dat is juist wat GroenLinks wil. Groen beleid dient enkel tot doel inwoners aan de bedelstaf te brengen, in de pas lopende slaven die gehoorzamen aan de almachtige partijleider Jesse Stalin.

Datsun_Cherry | 03-11-19 | 13:11

PFAS
In 2009 is PFAS toegevoegd in het verdrag van Stockholm. Bestuurders van Europese lidstaten dus ook die van NL wisten toen al van het mogelijke probleem.
Nu doen ze echter alsof het vers uit de lucht komt vallen. Dit is een leugen. Als je goed zoekt vind je op de website van Rijskwaterstaat metingen van de concentratie PFAS in oppervlaktewater van 2009 en ook een reeks van 2011 tot 2013.
In Duitsland is er sinds 2006 monitoring op PFAS in oppervlaktewater(via water komt het ook in de grond en via grond kan het ook in het water komen) en is er vanaf 2009 beleid op PFAS.
Sinds het instellen van dit Duitse beleid is de concentratie van PFAS in oppervalktewater gedaald tot beneden de detectielimiet <0,01 microgram/kg. De acceptatiegrens van een locatie waar PFAS houdende grond verwerkt kan worden in een aan de rivier aangesloten stortplaats(wordt natuur) is 50 microgram per kilo. Dit beleid heeft dus dermate goede invloed dat het probleem zich lijkt op te lossen. De verwerkingsgrens is in Duitsland dus een factor 500!!!!! hoger dan in NL.
NL loopt niet meer vooraan op het gebied van water en milieu. Wij hebben een kabinet dat in dit geval even het wiel opnieuw denkt uit te vinden terwijl er vlak over de grens al een wiel is dat niet heel veel ronden kan.
De hele economie wordt gesloopt door achterlijk beleid van mensen die, naar mijn mening, geen idee hebben waarover ze het hebben.
Vergelijk PFAS eens met asbest.
Wanneer je tot de conclusie komt dat asbest niet zo gezond is. Is het dan wijzer om het zo voorzichtig mogelijk op te ruimen en gecontroleerd te verwerken of opslaan of is het misschien veiliger om het verspreidt over het hele land te laten liggen?
Door de krankzinnige norm van 0,1 microgram per kg ligt zoals hierboven staat inderdaad meer dan 85% van alle werken stil.
Ons kabinet kiest er dus bewust voor om een potentieel gevaarlijke stof verspreidt over het hele land te laten liggen waardoor de kans op contact met mens en dier maximaal is in plaats van het beet te pakken en het veilig op te slaan.
Dit kabinet denkt in problemen en niet in oplossingen. En tijdens het nieuwe problemen bedenken slopen ze gelijk even de bedrijven die ervoor zorgen dat er van hun belastinggeld goede dingen gedaan kunnen worden door ons kabinet.

Bad News | 03-11-19 | 12:11

Uiteindelijk zullen wij toch met zijn allen over moeten stappen naar kernenergie. Het groenste product wat er momenteel is. Later Thorium en nog later kernfusie. De windmolens en zonnepanelen kunnen langzaam weer gesloopt worden. Want op landschapsvervuiling zit niemand te wachten.

zzMichielzz | 03-11-19 | 11:45 | 1

Volgende milieurampen zijn dadelijk afgedankte zonnepanelen en accu's van elektrische auto's.

Rotterdammert1965 | 03-11-19 | 17:54
-weggejorist-
Abject | 03-11-19 | 11:37 | 1

A perfect shitstorm

Mr. Squits | 03-11-19 | 11:22

Acties uit Den Haag dienen een aantal doelen:
1. Het gepeupel net genoeg geven zodat ze de tent niet afbreken.
2. De schijn van betrokkenheid ophouden.
3. De eigen baan veilig stellen.
4. Het idee wekken dat je daadwerkelijk weet wat je doet. (een kleine minderheid daar gelaten)

Iets daadwerkelijk en langdurig oplossen hoort er nadrukkelijk NIET bij, dat interesseert echt niemand.

Homer P. Simpson | 03-11-19 | 11:18 | 1

@ 1 - te weinig om van te leven, maar te veel om dood te gaan -/

snars | 03-11-19 | 15:21

Laat gemeenten mensen met betegelde tuintjes een passend boompje helpen te planten.
Men weet zelf vaak niet welke te kiezen en welke geen onderhoud nodig heeft en een beetje klein blijft.

Carmelita | 03-11-19 | 10:33 | 1

Ik zet liever ergens anders een boom op.

Rotterdammert1965 | 03-11-19 | 17:55

Aha, volgende week is er een gesprek.
Het probleem bestaat zeker pas een week.

De luis | 03-11-19 | 10:31

In Zimbabwe hadden ze wel wat efficientere methodes om de boeren weg te krijgen.

Mr.Crowley | 03-11-19 | 10:25

Er was een oud oorlog strategie spel genaamd Civilization: Call to Power. Daarin kon je naast de gebruikelijke militaire eenheden ook een lawyer (advocaat) eenheid produceren. En als je de productie van een stad van je tegenstander wilde saboteren dan gebruikte je daar je lawyer unit voor. Dat kon dan zonder dat je de oorlog hoefde te verklaren.

petersteenkamp | 03-11-19 | 10:06

Weer een prachtig stukje waarheid, Feynman.
Vooral de laatste alinea is tekenend voor de klimaat/deug gekheid waarin we ons nu bevinden.Een simpele oplossing. Gewoon bomen planten en het vermeende probleem wordt vanzelf opgelost.

Datgingniegoed | 03-11-19 | 09:48 | 1

Als je maar geen giftige bomen plant.

MistaRazista | 03-11-19 | 12:48

Ik kan wel respect opbrengen voor Sjerren. Sjerren Go, aanpakken die Hap....

BinAardig | 03-11-19 | 09:26

In het filmpje zegt de mevrouw van de provincie het al: 'Ik heb het aan Sharon Dijksma gevraagd'.
Dan weet je al genoeg. Dijksma is inmiddels al op een positie om de complete grensstreek naar de knoppen te helpen.
Het gaat Sharon niet om de boeren, het miljeu, duurzaamheid, gezondheid, bevolking of burger, of ons Nederlandje. Neen, het gaat Sharon enkel om Sharon.
Deze dame is de verpersoonlijking van het politieke kwaad (wilde eerst een ander k woord gebruiken maar daar zijn inmiddels geneesmiddelen en behandelingen tegen). Niet gehinderd door enig besef, benul of verstand beweegt de freule als een olifant in een porseleinkast. Ze is onschendbaar, maar beseft ter degen dat waar ze ook komt, ze er niet te lang kan blijven plakken want het gaat stuk.
Dat wetende heeft het ook niet veel verder nog inhoudelijk op zaken in te gaan; Sharon is in the house, dus kun je overleggen met buurgemeenten (laat staan buurlanden) wel vergeten. Tenzij er wat te halen valt, of beter gesteld, als er voor Sharon wat te verdienen valt.
Eigenlijk zou er in de politiek een systeem moeten komen waarmee personen (niet enkel Sharon, want zo lopen er nog wel een paar rond), die aantoonbaar schadelijk zijn gebleken voor Nederland, hoofdelijk aansprakelijk gesteld moeten kunnen worden. Niet dat je van een kale kip kunt plukken (ik neem niet aan dat Sharon een paar miljard op de bank heeft), maar het zou zorgen voor een stok achter de deur: met je baantje komen ook échte verantwoordelijkheden, je zit niet langer achter een monopoliebord te spelen met als doel persoonlijke winst.

EEnzame SchizofrEEN | 03-11-19 | 09:17 | 1

Dijksma, ook zo eentje die nog nooit een bedrijf aan de binnenkant heeft gezien en nog nooit haar eigen geld heeft hoeven te verdienen.

Rotterdammert1965 | 03-11-19 | 17:56

" Terwijl jonge bomen dat beter en goedkoper kunnen, en alleen geplant hoeven worden. "

Het duurt wel eventjes - minimaal een jaar of 20 - voordat die jonge boompjes daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de afvang van CO2.
Persoonlijk ben ik tegenwoordig al opgelucht als bepaalde oude bomen gewoon nog op hun plaats mogen blijven staan, hier in Utrecht. De gemeente (NB: GL en D666 in het college!) lijdt namelijk aan een onvervalste kapmanie. Het gerucht gaat dat de omgehakte bomen rechtstreeks verkocht worden aan de biomassa-installatie van Eneco, eerlijk gezegd zou het me niets verbazen als dit gerucht nog wáár blijkt te zijn ook.

EefjeWentelteefje | 03-11-19 | 09:15 | 1

Die kapmanie is landelijk.
Zelf bomengroepen langs de snelweg worden nu gekapt.
Oorzaak? Er wordt aan verdiend.

Roadblock | 03-11-19 | 11:40

Sharon Dijksma ???!?! Wat the fuck heeft die er mee te maken? Die is wethouder in Amsterdam??
Dit land gaat naar de kloten. Ook het kopen van Toyota's (met ons geld!) voor Syrie steekt mij enorm! Wat een sukkels zitten bij ons op het pluche!
Maar de dooddoener "we hebben ze zelf gekozen", Ja lik mir am aarsch... Er is niks anders te kiezen! #HOOIVORKEN #BARRICADE

snars | 03-11-19 | 09:06 | 2

Exact mijn reactie!

EEnzame SchizofrEEN | 03-11-19 | 09:07

Sharon Dijksma was paar baantjes terug staatssecretaris bij Rutte. Zij heeft toen natura 2000 aangewezen. En is verantwoordelijk voor deze puinhoop.

Hansk | 03-11-19 | 09:12

OT, ook weer niet. 'In de Verenigde Staten, autoland bij uitstek, zijn de wegen minstens zo breed als bij ons (en vaak ook een stuk leger). Toch is de maximum snelheid op de Amerikaanse highways vrijwel overal 60 mijl oftewel 97 kilometer per uur. Volgens verschillende onderzoeken krijgen we bij die snelheid de beste doorstroming. De onderlinge snelheidsverschillen worden kleiner, we halen minder vaak in en we kunnen iets dichter op elkaar rijden. Zo passen er meer auto's op de weg, die bovendien minder vaak hoeven te remmen voor hun voorliggers. Ook gebeuren er minder ongelukken als we langzamer rijden. Ongelukken vormen een belangrijke oorzaak van files'

BinAardig | 03-11-19 | 09:04 | 3

Al eens gekeken naar:
- afstanden? Amerikanen geven die vaak aan in tijden, niet in miles, want alles ligt veel verder van elkaar vandaan
-bevolkingsdichtheden? Als je met de auto in de grotere steden komt, is het vrijwel identiek aan Nederland. Boston, New York, dat soort steden, daar staan ze ook gewoon met zijn alle in de file.
-Handhaving werkt er iets anders; in het voorkomende geval dat je in de USA een zwaailicht achter je ziet oplichten, moet je vooral niet op zijn 'Nederlands' reageren, ofwel, met een grote mond. Laat staan dat je gaat bedreigen.
-Oppervlakte. Ik hoop dat u recentelijk een atlas heeft bekeken; dat Nederland op dezelfde bladzijde past als Noord-Amerika, betekent niet dat de twee landen even groot zijn.
We zitten hier in een relatief dichtbevolkt land, met navenant veel stukken blik op redelijk strak onderhouden wegen.
Waar het in Nederland om gaat, is het schipperen, als maar polderen, zelfs met de politie willen we 'er samen uit komen'. Rijd eens van Rotterdam naar Amsterdam; de max. snelheid veranderd ontelbaar keren. Onnavolgbaar, maar gekomen doordat lokale wijkjes inspraak hebben. Dus moet er voor die stukjes geremd worden, wat... files veroorzaakt.

EEnzame SchizofrEEN | 03-11-19 | 09:27

@EEnzame SchizofrEEN | 03-11-19 | 09:27:
Ik heb mij wel eens laten wijsmaken, dat het veelvuldig veranderen van de maximum snelheid op een traject de schatkist aardig wat geld aan boetes oplevert.
Maar dat zal wel slecht gedacht zijn.

Roadblock | 03-11-19 | 11:43

Mooie samenvatting van de klimaat-waanzin. Chapeau. Is de binnenvaart echt zo milieu vriendelijk? Had het idee dat juist die stookolie nogal belastend is.

GMarty | 03-11-19 | 09:00 | 1

Je plaatst gemiddelsd tussen de 398 en 824 containers op een binnenvaartschip, afhankelijk van de grootte. Denk je dat 398 vrachtwagens op weg van de Maasvlakte naar Duitsland minder vervuiling opleveren?

me163komet | 03-11-19 | 10:45

PFAS, nog steeds geen idee wat het is, had er nog nooit van gehoord. Ik ben benieuwd welke afkorting ze volgende week uit hun hoed toveren.

pjisonline | 03-11-19 | 08:57 | 1

Ik zet hoog in op FDB's. Er moet nog even worden uitgezocht door ambtenaren waar het voor kan staan (liefst iets met milieu, dat scoort en is onnavolgbaar, ondersteund door schimmige statistiek), maar eigenlijk staat het voor Fuck De Burger.

EEnzame SchizofrEEN | 03-11-19 | 09:34

De politiek heeft zich hier zelf onmogelijk gemaakt met al die regerings/partijtjes waarbij men "intelligent" kader ook nog eens uit die paar eigen partijleden moet halen, is er dus niet.
Snel richting slimme onafhankelijke mensen en stop met de automutilatie van Nederland.

grindbak | 03-11-19 | 08:48

De unanimiteit die de EU liet zien toen Duitse banken gered moesten worden van hun Griekse avonturen of bij het binnenhalen van weet ik hoeveel Afrikanen en Arabieren, is op milieugebied ver te zoeken.

Heiner | 03-11-19 | 08:36 | 2

Quote van de dag! Helemaal juist ende mee eensch

kindapaas | 03-11-19 | 10:13

Of hoe eensgezind de EU is, bij het Engeland een zo rottig mogelijke deal geven om een voorbeeld te stellen van wat er gebeurt als je de club wil verlaten. Bij de aanpak van echte problemen zit in de EU iedereen weer op koers van eigenbelang.

Het brein erachter | 03-11-19 | 20:38

Alles is de schuld van groenlinks. Heel gewoon.

Jezus_Boeddha | 03-11-19 | 08:29

Ik kan me voorstellen dat het ook niet meevalt allemaal. Er gebeuren ook goede dingen. Zo blijkt er geen inmenging van de Russen te zijn geweest tijdens verkiezingstijd, zo meldt Ollongren. Ze kan nu even gemist worden.
Maar stel nu dat er een vakminister uitvalt, je moet er toch niet aan denken, kiezer? Op het achterhandje hebben we Frans Timmermans nog gelukkig. Die gaat niet over de details maar als het spannend wordt dan is hij er!
Een geruststellende gedachte...

bolletje kaas. | 03-11-19 | 08:16 | 1

In dit kabinet zijn 12 + 4 vakministers uitgevallen.

peterdh | 03-11-19 | 08:51

Als je je land laat leiden door mensen met een waanzinig idee dan zal je land gaan lijden onder die waanzinigen

dubbletjes | 03-11-19 | 08:16

Ik denk dat Sharon Dijksma niet met Europese collega’s over milieu praat zoals in t filmpje van TV Oost te horen is.
Is al een tijdje geen minister meer.

swassannuf | 03-11-19 | 06:53 | 1

Dijksma is toch wethouder in 020?

Heiner | 03-11-19 | 08:31

Nederland 2020 het land waar niks mag en kan behalve nog zwaardere nep milieu maatregelen en genderneutrale onzin .
De vraag is wie doet als laatste het licht uit ivm de CO2, NOx en Pfas?

captain-caveman | 03-11-19 | 02:17

De bedoeling is dat we zo arm als Zuid Europa worden zodat de Euro door kan gaan. Groeit Zuid Europa niet naar Noord Europa dan maar andersom.

Nederlandfirst | 03-11-19 | 02:01 | 1

Knoflook gaat nog eens heel duur kosten.

Oprisp | 03-11-19 | 03:05

Elf miljard subsidie voor de meest milieu-belastende manier van stoken.
Hele bossen uit Noord-Amerika worden in dit land omgezet tot CO2.
Absurd, dom, achterlijk maar VVD-minister Wiebes gelooft erin.
Maar houtkachels bij particulieren worden verboden, dat dan weer wel, maar mega-houtkachels worden gesubsidieerd met miljarden.
Wie het nog begrijpt mag zich melden.

Jan Dribbel | 03-11-19 | 01:58 | 1

Eens zien.
We laten in Canada door diesel gestookte machines hele bossen omkappen waarvan dan de bomen per diesel gestookte vrachtwagens naar veelal diesel gestookte zagerijen gaan alwaar ze vermalen worden tot pallets die gedroogd moeten worden door gigantische ovens welke dan weer uit kolen gestookte elektriciteit vereisen. Pallets worden dan weer met diesel gestookte vrachtwagens naar een haven getransporteerd alwaar de pallets overgeslagen worden in ruwe olie gestookte schepen die dan weer naar NL varen om de lading over te hevelen in diesel gestookte vrachtwagens welke de pallets naar de biomassa centrale's vervoeren alwaar we er de fik in zetten om flink wat Co2 uit te stoten. Kortom er zit geen greintje duurzaamheid aan het verstoken van biomassa.

Maar, de handige lobbyisten hebben het verhaaltje zo gespind dat het er als volgt uitziet. Bomen nemen Co2 op, (is duurzaam) die bomen kappen en verbranden levert inderdaad Co2 uitstoot op maar dat is dan gecompenseerd door de Co2 opname gedurende het leven van zo'n boom.

Dat er honderden liters diesel, ruwe stookolie en megawatt's aan door kolen stook gewonnen elektriciteit bij komen kijken waardoor de hele keten juist alles behalve duurzaam is wordt vakkundig doodgezwegen.

normanius | 03-11-19 | 08:50

Het speldeprikje op de wereldbol wil de poolkappen laten stoppen met smelten door op de Veluwe 120 ipv 130 te rijden. Zoiets, kort samengevat. En verder natuurlijk indruk maken op andere grote landen. Plaatsvervangende schaamte krijg je ervan. Loop op zijn minst in de pas met de rest van de wereld of omliggende landen

Mark van Leeuwen | 03-11-19 | 01:35

Het is dus nu aan Sharon Dijksma. Die volumineuze maffe trut die het nodig vindt de stikstof in de lucht verder te verhogen door op haar 72ste nog een kind te baren...

ILF2 | 03-11-19 | 01:31 | 2

Daar werd dit jaar eerst 50 kilo PFAS uitgeliposucked om broedruimte te maken

HdJ | 03-11-19 | 02:05

Sowieso zouden 'breeders' hun kop moeten houden over het milieu en het klimaat.

EefjeWentelteefje | 03-11-19 | 09:17

Ben ik nou de enige die hoopt dat er een vulkaanuitbarsting volgt die zoveel Co2 en stikstof de lucht in gooit als nooit tevoren? Dit ongeacht de gevolgen?

Al zal die gehele aardkloot 15.000 km dichterbij de zon gaan staan, wat denk je wat daar de gevolgen van zijn? Daar kan geen mens tegen op!

Atlantis-95 | 03-11-19 | 01:11 | 1

Anak Krakatau lijkt me wel aan de beurt, spoelt de zaak ook gelijk aardig schoon.

Kinkfactor | 03-11-19 | 01:14

Volledig van de pot gerukt met al die klimaat fobieën. We kunnen helemaal niets aan het klimaat veranderen want dat is er gewoon. Het is je reinste zelfoverschatting dat wij als mensheid wel eventjes het klimaat gaan veranderen. Dat doet de aarde zelf wel en geen hond die daar ook maar wat aan kan veranderen.

Wij ondervinden alleen de gevolgen van de klimaat veranderingen en nu zijn er een paniekzaaiers opgesprongen die zeggen dat wij de oorzaak zijn van al deze gevolgen. Misschien een klein beetje maar niet in die mate die zij ons doen geloven. Het nare van deze paniekzaaiers, hey Gretha, is dat deze mensen zonder vaak ook maar een ruk verstand ergens van te hebben, door een hoop mensen als de nieuwe messiassen worden gezien. Tot een volledige gekte aan toe. En de onze gekozen 'volksvertegenwoordiging', althans, dat moet het voorstellen, gaan hier krampachtig in mee zonder zich ook maar een minuut af te vragen of al de beweringen en aannames wel staven met gerenommeerde onderzoeken door ONAFHANKELIJKE onderzoekers en wetenschappers.

En daar schort het nu aan. Het lijkt wel of we allemaal gestraft moeten worden wanneer je niet alles voor zoete koek aanneemt en kritische vragen stelt als je twijfelt aan de geloofwaardigheid van alle beweringen en onderzoeken. Je kan en mag alleen met een gerust hart verder leven als je als land zijnde je diep in de buidel tast d.m.v. moderne aflaten als de vroegere horigen.

Wordt het volk überhaupt nog geraadpleegd door hun vertegenwoordiging, nee, want daar hebben ze met de afschaffing van het raadgevend referendum dus mooi een stokje voor gestoken. We zijn gewoon beland in de nieuwe Middeleeuwen waar je als klootjesvolk moet buigen en barsten voor de voor ons bovengestelden. Betalen zul je en je mag je god op de blote knieen danken dat je nog in een huis kunt wonen. Anders maar tot je 50ste bij je ouders zoals toen ook gebruikelijk was. Lekker snel weer de pijp uit en gezondheidszorg alleen nog voor de elite die dit nog alleen kunnen betalen of zorgen dat het voor hun betaald word. Auto rijden met zo'n oude fossiele brandstof stinkerd, vergeet het maar. Elektrisch zal je gaan rijden jij vuile horige, 'wat kan je je geen elektrische auto veroorloven?', jammer maar helaas, dan ga je maar lopen of met de fiets of met het OV.... Vleesch eten, neeeeh, das alleen voor de mensen die de extra aflaten betaald hebben maar wel maximaal 1x per week. Voor de rest mag je alleen nog op zaden en noten knagen. Wanneer word ik nou eens wakker uit die nachtmerrie?

clockandhammergame | 03-11-19 | 00:51 | 4

@Jan, Leiden | 03-11-19 | 01:01: BBQ-en doe ik het hele jaar door. He zin an. Klaar wakker nu, bedankt!

clockandhammergame | 03-11-19 | 01:04

Hoeveel boeren (milieudeskundigen bij uitstek) zaten er aan de "klimaattafels"?

de honden blaffen... | 03-11-19 | 01:11

(H)eerlijke tegel. Hartgrondig mee eensch. Dank.

zwartzondersuiker | 03-11-19 | 09:39
▼ 1 antwoord verborgen

14% van de hele economie onder druk. En dat laat deze regering en Rutte gewoon maar gebeuren. Of is het niet serieus komen ze me hele goede plannen die de verkiezingen ineens gunstig beïnvloeden?

Jan, Leiden | 03-11-19 | 00:49 | 2

Is dat echt nodig? De gevestigde partijen halen met twee vingers in de neus nog altijd een meerderheid. Goed er is wat verlies, maar PVDA staat weer op winst en het beleid van tegenwoordig slaat naadloos aan aan dat van GroenLinks. Als je de gevestigde partijen ziet als één partij met verschillende stickers dan weet je dat het nog wel enkele verkiezingen zal duren voordat de gemiddelde stemmer door heeft wat er aan de hand is. En dan nog, gewoontes zijn zeer houdvast. Nee, de trein rolt en is niet meer te stoppen.

HetLichtInHetZuiden | 03-11-19 | 09:05

En wat naast immigratie ook zorgvuldig buiten de milieu-discussie gehouden wordt, is het Botlek gebied.
Iedereen die dat weleens aanschouwd heeft, weet dat de agrarische sector een non argument is.

de honden blaffen... | 03-11-19 | 00:24 | 4

Als je de vuile lucht keihard de lucht(hoogte) in blaast dan bestaat het niet meer.

Gijsbert | 03-11-19 | 01:15

Ik werkte daar vroeger. Als je naar buiten kwam op zo'n smogday dan zag de lucht groen/geel

Mark van Leeuwen | 03-11-19 | 01:16
▼ 1 antwoord verborgen

Geen groot probleem, maar toch. Geeft wel wat aan......
Bordje op het dijkfietspad.: Hier verder verboden te fietsen in de komende maanden wegens verstoring natura 2000. Bordje staat onder een enorme brug over de rivier. Het gebied waarover het bordje het heeft ligt op 5 km afstand. Dus in feite een illegaal bordje. Verder staat er op het bordje: wegens de ganzen die moeten overwinteren...... Nou die ganzen worden op alle weilanden in de buurt door jagers neergeknald . Niet veel, maar toch......1 meter buiten het terrein zijn ze dus beschermd... en mag niemand in het gebied komen. Mooi dijkfietspad ligt er stil bij..... Verder is het water speciaal nachtviswater waar dure vergunningen voor gekocht zijn... maar dat mag dus niet terwijl het echte natuurgebied 5 km verderop ligt.... Onder en naast de brug waar 24 uur per dag het verkeer voortraast mag je niet komen wegens beschermd natuurgebied..... Nee!! het begint pas over 5 km eikeltjes!!! En dan nog wat voor dier schrikt van een fiets?? die op 1 km verderop voorbij rijdt..? Zelf kom ik de meest zgn schuwe dieren op een meter afstand tegen.... Roerdompen breek ik mijn nek over zonder dat ze ergens van schrikken. Als ik vis en beet heb gaat de ijsvogel gewoon mee met de buigingen van de top van de hengel waarop hij zit... En als een vogel even weg zwemt of loopt omdat ik eraan komt zwemt hij in 2 seconden weer vrolijk terug.
Als je gewoon een beetje rondstapt in de natuur gaat daar in het geheel geen dreiging vanuit. een mens is toch maar een traag en sloom dier. Een roofvogel of andere natuurlijk vijand brengt veel meer reacties teweeg... Logisch.....
De onlogische irritante regeltjes die in de praktijk toch niet werken lijken per dag meer te worden..... Het is burgertje pesten met regeltjes tot in het oneindige terwijl er iets verderop alles mag..... Heel vermoeiend en het gaat nog heel veel nachtmerries opleveren wanneer je bedrijf opeens" gif" produceert terwijl er 100 meter verder hetzelfde wordt geproduceerd zonder enige restricties....
Gek wordt je ervan....

dijkbewaker | 03-11-19 | 00:21 | 4

Niet om u te stangen, maar van natuur kun je toch niet meer spreken in Nederland. Het zijn aangeharkte parkjes, veldjes, meertjes en wat bos. Dat rondstappen in de onze "natuur" is nu niet zo, dat je er verdwaalt.

thephysicist | 03-11-19 | 00:34


Tja ik heb altijd een steeksleuteltje 13 bij me voor zulke zeik borden. Controleer dan of ze niet te los staan zodat ze in het water zouden kunnen vallen. Zet ze dan met het sleuteltje weer een beetje eh vast.

jan huppeldepup | 03-11-19 | 12:11

thephysicist.
Het is juist een onderdeel van onze natuurlijke eigenschappen om alles naar eigen wens in te richten.... Overigens doen bevers met hun dammen en waterkastelen precies hetzelfde. Termieten maken een heuvel oftewel een woontoren waar ze met 2 miljoen compact met elkaar samenleven...... enz.
Je kan de mens wel uit de natuur (willen) halen, maar je kan niet de natuur uit de mens halen.... Ooit beseft dat ieder mens een lopend natuurgebied is waar op of in miljoenen levensvormen hun thuis hebben gevonden... Geen darm zonder bacterie, levend of dood..... Ik moet altijd erg lachen om mensen met tuintjes die geen onkruid willen hebben. Op stenen en tegels groeien echter algen en door het asfalt prikt er een duindoorn omhoog.... De natuur pakt alles wat voor handen is. Om natuur tegen te houden moet je lang bezig zijn. Alleen onder laboratorium omstandigheden kan het werken. In een zeer beperkte ruimte... Life finds a way...

dijkbewaker | 03-11-19 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen

Over 5 jaar is Nederland gegroeid met 500.000 inwoners, de boeren die we nu gaan uitkopen hebben we dan weer hard nodig om deze 'nieuwe' inwoners weer van eten te voorzien.

Den Haag zonder visie is totale waanzin. Er is geen norm voor PFAS, dus als je het kan meten is het foute boel. Er is ook geen norm voor het maximaal aantal inwoners wat NL kan herbergen, misschien moeten we die eens gaan stellen.

Beroep = Boerenlul | 03-11-19 | 00:14 | 1

Ooit was er de "Club van 10 miljoen".
Wijze mannen die meewarig beschouwd werden, en later zelfs in de extreem rechtse hoek geplaatst.

de honden blaffen... | 03-11-19 | 00:34

Dit is echt knettergek, politici en ambtenaren creëren een papieren probleem en laten zich vervolgens, niet gehinderd door enige vorm van kennis, een grandioos oor aannaaien door een zwerm sneeuwvlokjes, ook zonder enige natuurkundige kennis cq onderbouwing.

Dan loopt het vast, maar zitten ze inmiddels zo in hun eigen teflon bubbel dat ze door de versnipperde bomen het omgehakte bos niet meer kunnen zien, laat staan dat ze die bubbel eens een keer doorprikken.

Nee, gewoon doen wat alle linksdraaiende alfaatjes altijd al doen: iemand anders' zijn/haar/het geld tegenaan gooien en daarna kraaien dat het probleem is opgelost.

Ongelofelijk, want een incapabele prutsers zitten er in Den Haag, zeg. Niet alleen daar trouwens, want driekwart Nederland stemt er volgende keer weer op. Want daar heb ik altijd op gestemd, mijn vader/moeder/opa/oma stemde er ook op et cetera. OK, klaar mee voor vandaag.

Kinkfactor | 03-11-19 | 00:02 | 4

Zeuren zonder oplossing....

Ongeblustekalk | 03-11-19 | 00:35

@Ongeblustekalk | 03-11-19 | 00:35:
Mag ik ook een schijnoplossing aanbieden, of moeten wij wel echte oplossingen aandragen? En worden echte oplossingen wel gewaardeerd, of worden ze opzij geschoven omdat ze niet goed zijn voor de lobbyisten.

Gijsbert | 03-11-19 | 01:19

@Ongeblustekalk | 03-11-19 | 00:35: Oplossing: Kartel wegstemmen. Klimaatakkoord (mij is niets gevraagd) de deur uit, Marakesh doorscheuren en tien moderne kerncentrales bouwen.

Klaar. O ja, als het ff kan ook kiesleeftijd verhogen naar op z'n minst dertig als garantiebewijs. Zo goed? Anders ga maar in jezelf liggen, lost ook lekker op.

Kinkfactor | 03-11-19 | 01:21
▼ 1 antwoord verborgen

Daarom GeenStijl. Altijd leerzaam en eerlijk. De leugen regeert. Incompetentie ook. We zijn verloren met dank aan politieke spelletjes van de schijnelite

frisenfruitig | 02-11-19 | 23:55

Dat is een misverstand. Het is een misverstand om te denken dat dit 'per ongeluk' gebeurd is. Er zijn juist mensen en groeperingen aan het werk geweest die heel goed wisten wat de endgame zou worden.

fail | 03-11-19 | 00:37

Uitstekend artikel. Gaan we niks mee doen want tunnelvisie en oogkleppen.

5611 | 03-11-19 | 09:11

Afgelopen week lekte uit wat critici van de klimaatreligie al minstens 10 jaar vergeefs roepen;
- biomassa is 20% vervuilender dan kolen, en 100% vervuilender dan gas;
- ook vogelvermalers stoten broeikasgassen uit.
Kortom, die hele hype rond "groene energie" is een leugen. En die leugen wordt in stand gehouden door politici en journalisten met 0,0 verstand van techniek en natuurwetenschapen.
We worden belazerd, en er zijn nog duizenden andere punten. De grootste kudde olifanten in de porseleinkast van het klimaat is nog steeds dat wind- en zonne- energie niet reguleerbaar zijn. Achter elk windmolenpark van honderden hectares staat dus een kleine kolencentrale voor als het windstil is.
Dat is alsof je twee auto's koopt; een voor mooi weer en een voor slecht weer.
Dat kan nooit duurzaam zijn, dat is alleen maar heel duur.

Waarom wordt dit alleen op "rechtse" sites aangekaart?

Ook de hysterie rond stikstof en PFAS is gebaseerd op een extreem gebrek aan feitenkennis. Een RIVM dat een meetpunt boven een rioolput handhaaft en luchtvaart niet meerekent; en een PFAS-normering die is gebaseerd op aantoonbaarheid in plaats van schadelijkheid...
Monty Python had het nooit kunnen bedenken.

Hoe kon totale onkunde de basis voor ons beleid worden?
De kern van het probleem;
- een ongekozen en ongecontroleerde rechter;
- geeft een ongekozen en ongecontroleerde subsidiespons gelijk;
- en dwingt zo ONHAALBARE schijnoplossingen af;
- waaraan werkend Nederland dan maar kapot moet gaan;
- allemaal vanwege een handtekening van een ambtenaar die op totale afwezigheid van technische en wetenschappelijke kennis is geselecteerd.

Dat heeft om te beginnen al niks met beleid te maken.
Beleid moet altijd haalbaar zijn, punt. Dus een verbod op relatief schoon gas terwijl je nog geen vervanger daarvoor hebt is niet haalbaar.
Beleid moet ook nut hebben; dus het milieu moet opknappen van milieumaatregelen. Van de overstap van schoon gas naar veel vervuilender elektriciteit uit Poolse kolencentrales knapt het milieu niet op.
Beleid moet ook niet gebaseerd zijn op "dweilen met de kraan open". Het verplaatsen van grond verbieden vanwege PFAS, terwijl de uitstoot van PFAS doorgaat is krankzinnig.

Dit wanbeleid heeft bovendien niks met democratie te maken.
We hebben het over ongekozen rechters, ongekozen subsidieslurpers en ongekozen ambtenaren. Die stippelen dus beleid uit waar in de politiek niet of nauwelijks over gesproken is.
Ook de media doen alsof deze wetgeving ons overvalt, zoals een regenbui je kan overvallen als je naar je werk fietst.
Maar dit is geen regenbui; dit is wanbeleid.

Dandruff | 02-11-19 | 23:50 | 6

U heeft het wederom prima verwoord, dank.

Kinkfactor | 03-11-19 | 01:24

Wat een fantastisch goed verhaal. Mag ik u een loopbaan in de politiek in overweging geven? Ik weet zeker dat u een club normale weldenkende mensen kunt vinden die met u meegaan.

de Jager59 | 03-11-19 | 08:13

U bent een Roepende in de Woestijn.
Ik had gisteren een gesprek met iemand die de volkskrant leest, een abonnement op de Vara-gids heeft, de NOS evenwichtig en neutraal nieuws brengt, en er van overtuigd is, dat er bij Pauw niet gemanipuleerd wordt:
Het leek net of twee volkomen verschillende denkwerelden elkaar even raakten. Ik dacht even Beste_D66_Landgenoten in het echt ontmoet te hebben.
De persoon was er volkomen van overtuigd, dat de boeren de boosdoeners zijn, die maar wat over moesten hebben voor de toekomst van onze kinderen, omdat ze toch alleen maar onnodig voor het buitenland produceren.
RIVM metingen werden aangehaald als Gods ontwijfelbare woord op aarde.
Duitsland andere normen dan Nederland? Dat kwam natuurlijk omdat Duitsland niet zo dicht bevolkt is als Nederland.
Doen we niets, dan verzuipen we allemaal door de waterspiegelstijgingen, want als de gletsjers smelten stijgt het water, kijk maar eens wat er gebeurd als de sneeuw 's winters smelt.
De klimaat spijbel demonstraties? Spontane acties van de jeugd die het scherper zien dan wij.
Emoties nemen de plaats in van wetenschappelijk aantoonbare feiten? Het wordt tijd dat mensen met emoties reageren als het om de toekomst van de kinderen gaat.
Enz enz enz.
Zolang het grootste deel van de bevolking alles als zoete koek slikt, wat de media ze voorlepelen, kunnen we hier fulmineren wat we willen, maar gaat de groene waanzin gewoon door.

Roadblock | 03-11-19 | 12:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Carola stelt intussen een commissie in... om de methoden van het RIVM te onderzoeken. Klinkt als een plan. En zelfs een goed idee. Totdat je weet wie die club gaat leiden: een voormalig medewerker van datzelfde instituut en GroenLinks-stemmer.
www.twitter.com/RutgervdNoort/status/...
Je verzint het gewoon niet.

Stormageddon | 02-11-19 | 23:19 | 7

Nederland wordt meer en meer een kut land met imbeciele overheidsdienaren aan het roer.

Rest In Privacy | 03-11-19 | 00:20

Er is sowieso een overschot aan instituten, commissies, colleges, raden, (klankbord-) werkgroepen en andere ongekozen clubjes die zich met regeringsbeleid en wetgeving bemoeien.
Ik denk bijvoorbeeld aan de WRR, een PvdA-clubje dat ooit een opstel schreef waarin moslimextremisme als onze bondgenoot tegen kwaadaardige islamkritiek werd gezien.

Het draait allemaal om politieke invloed, om subsidies en om baantjes.
Voor antidemocratisch ingestelde personen is het allemaal win-win;
- politici vragen om "wetenschappelijke rapportjes" die hun gelijk bewijzen;
- "wetenschappelijke raadjes" krijgen in ruil daarvoor subsidie;
- uitgerangeerde politici krijgen baantjes buiten de politiek;
- fopwetenschappers krijgen baantjes in de politiek.

Dandruff | 03-11-19 | 00:23

Die commissie van Remkes voor stikstof zelfde verhaal. Alleen maar milieuzeloten met het bekende verhaal: Nederland moet hoe dan ook kapot.

5611 | 03-11-19 | 09:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach, we lossen ook dit wel op, met zijn allen :o)

Shareholder II | 02-11-19 | 23:15

" Tenminste, als u niet dankzij de betere psychedelica in het weekend bezig bent in de grond te wroeten en daarna zonder uw handen te wassen gaat eten."

Oh oh...

knutsel_ | 02-11-19 | 23:10

Er is door de i.. oten in Den Haag alweer wat nieuws verzonnen: Glyfosaat. !!

Eugen Sandow | 02-11-19 | 22:48 | 2

Dat is niet iets nieuws, dat is een kankerverwekkend bestrijdingsmiddel dat in 's werelds meestgebruikte onkruidverdelger zit, en dus over praktisch al je eten wordt gespoten. Laat ze wat zoeken dat niet kankerverwekkend is graag. Daar hebben ze sinds 2017 vijf jaar lang voor gekregen. Het is door de EU in 2017 in de ban gedaan en men (monsanto) mocht het hier nog 5 jaar verkopen. Lijkt me schappelijk genoeg.

peterdh | 02-11-19 | 23:06

Zal tijd worden dat daar iets aan gedaan wordt.

letopuwzaak | 02-11-19 | 23:32

Ik ben die leugenaar ZAT

Eugen Sandow | 02-11-19 | 22:39

Ik maak me ook wel eens zorgen over de toekomst, en dan vooral dat linkse gekken dit land naar de klote helpen.

De postcodeloterij mag trouwens ook wel wat harder aangepakt worden. Die hebben via hun goededoelenfonds 8 miljoen geschonken aan Urgenda, de organisatie achter de rechtszaken waarmee nu het land lamgelegd is. Wat mij betreft tijd om die organisatie te boycotten.

Dr. Vigilante | 02-11-19 | 22:32 | 3

Postcodeloterij ==> Urgenda ==> Soros. Al jaaaren geleden opgezegd.

Kinkfactor | 02-11-19 | 23:52

U moet eens opzoeken wat ze indertijd aan de Clintonfoundation hebben gegeven.
24,1 Miljoen.
Hoe bedoel je beinvloeding van de verkiezingen in een ander land.

Roadblock | 03-11-19 | 12:27

Grappig trouwens dat de milieclubs zich nog nauwelijks in deze discussie hebben gemengd. Aan de ene kant is deze verlamming van de maatschappij, de groene noodtoestand die is uitgeroepen, precies waar ze al jaren op aansturen. Ze lijken de overheid inmiddels aan hun kant te hebben. Aan de andere kant hebben de boeren en bouwers de sympathie van het volk, en beginnen steeds meer mensen zich openlijk tegen deze gekte uit te spreken. Wellicht zijn ze bang voor een harde afstraffing als ze nu triomfantelijk een overwinningsdansje doen, of zich meteen verzetten tegen elk idee van versoepelen van de normen of aanpassen van het beleid. Ze lijken zich even op de achtergrond te begeven.

Muxje | 02-11-19 | 22:28 | 3

ik denk dat die groene clubjes zich veilig wanen, maar niemand ontkomt aan deze gekkigheid. Ook zij (en de groen links stemmers) zullen de rekening van deze kwaadaardige idioterie gepresenteerd krijgen.

thephysicist | 02-11-19 | 23:14

De milieuclubs zijn de basis van deze waanzin met hun rechtszaken tegen de staat.
En de rechters laten het belang van 20 m2 kunstmatig gecreëerde hoogveen vegetatie zwaarder wegen dan het belang van een boerenfamilie die al generaties op een nabije locatie boert...

de honden blaffen... | 02-11-19 | 23:54

@thephysicist | 02-11-19 | 23:14:

Ook GL-stemmers zullen aan GL-beleid ten onder gaan, inderdaad.
Probleem is dat het dan te laat is, zoals altijd.

Dit doet me allemaal sterk denken aan eerdere linkse gektes, zoals het uitroeien van boeren door linkse helden als Lenin, Mao en Pol Pot. Leidde steeds tot gigantische hongersnood, maar toch leert links daar niks van, en blijft tegen de boeren ageren. En dat terwijl elk kind van pakweg 10 jaar weet dat je boeren nodig hebt voor je eten.

Dandruff | 02-11-19 | 23:59

Gesprekken met Sharon Dijksma????? Die zit toch in Amsterdam en belazerd daar toch de boel???
Wat heeft zij hier nu over te zeggen? Ze komt bij altijd als uiterst dom over dus waarom je lot in haar handen leggen?

Dirk III | 02-11-19 | 22:28 | 3

Zij was in Rutte 1 staatsecretaris. En heeft natura2000 gebieden aangewezen

Hansk | 02-11-19 | 22:32

De overheid wil ons uitroeien en omvolken.

piet7003 | 02-11-19 | 22:20

Dit land moet klaarblijkelijk " stuk". Ik ben er nog niet over uit wat de "verborgen agenda/bedoeling " ervan is.

MoonBeebe | 02-11-19 | 22:19 | 2

Gewoon pure domheid regeert tegenwoordig n Nederland. Echt, het is een wonder dat het nog niet als een kaartenhuis in elkaar dondert. Medische fouten bij zowat elke ingreep. Financieel gedonder. Juridische moerassen.
Wanneer je verwacht dat er iemand komt die met de vuist op tafel slaat om een keer orde op zaken te stellen kom je bedrogen uit. Als ze er al zijn worden ze kaltgesteld en iemand die het stokje kan overnemen wordt zwart gemaakt.
Beter weggaan en ergens anders een toekomst opbouwen.

Dirk III | 02-11-19 | 22:33

Klopt, goed gezien. Jensen had dat ook al aangekaart een paar weken geleden.
Er is een soort van New World Order in de maak, maar er kwam een kink in de kabel: Trump werd president. En kijk wat er gebeurt daar: de linksen zijn PISWOEST !

lospitufos | 02-11-19 | 23:04

Het heeft niets met dit, maar alles met politieke incompetentie en het maken van de verkeerde keuzes, zonder te weten wat de gevolgen zijn van de door hun aangewezen natura 2000 gebieden. Dit is gedaan in het kabinet Rutte I, en Rutte is hier zelf volledig politiek verantwoordelijk voor. Hij heeft dit probleem onder zijn leiding zelf gecreëerd, volledig aantoonbaar, en zal moeten aftreden want er is geen andere keuze voor hem. Zijn leiderschap eindigt, en het zal goed zijn dat als je - net als in Amerika - maximaal 8 jaar als minister-president kan regeren. Rutte heeft zichzelf volledig ongeloofwaardig gemaakt en moet de politieke consequentie inzien.

Hansk | 02-11-19 | 21:58 | 2

Helder verhaal Hansk, jouw slotconclusie dat Rutte de politieke consequentie van zijn wanbeleid moet inzien en dehalve moet opstappen klopt helemaal.

oakmont | 02-11-19 | 22:27

Er komt nog veel meer aan. De doelstellingen van het Rijk voor lucht- en watervervuiling worden ook niet gehaald. Weer volop kansen voor Rutte om op last van een D666-rechter het land nog verder lam te leggen.

5611 | 02-11-19 | 22:36

Omhels met mij de waanzin:
- dwangmaatregelen ter voorkoming PFAS;
- dwangmaatregelen ter voorkoming Stikstofuitstoot;
- dwangmaatregelen ter voorkoming CO2 uitstoot;

of ter bevordering:

- dwangmaatregelen ter bevordering van de indoctrinatie op Lagere Scholen;
- dwangmaatregelen ter bevordering van de indoctrinatie op Universiteiten;
- dwangmaatregelen ter bevordering van de Gender-ideologie;
- dwangmaatregelen ter bevordering van het Vrouwenquotum;
- dwangmaatregelen ter bevordering van de MeToo Movement;
- dwangmaatregelen ter bevordering van Abortus en Euthanasie;
- dwangmaatregelen ter bevordering van de Staatsomroep (NPO, NOS + collaborateurs).

Zeg, dit begint allemaal wel heel sterk op een Sovjet-stijl gedreven aganda te lijken.

Mentor | 02-11-19 | 21:53

Dit land is knettergek geworden de afgelopen jaren.
Ik hoorde Klaver onlangs weer oreren dat Nederland alles moet doen om het klimaat te redden, wat gewoon onzin is, al gaan we op dezelfde voet door in dit land, het zal geen enkel effect hebben op het klimaat, het houdt natuurlijk niet op bij de grens. Onze postzegel op de wereldbol maakt geen enkel verschil. Miljarden worden er over de balk gesmeten, waanzin ten top, de 14,6 miljard Biomassa grap, van het gas af gaan, het omhakken van bomen door Staatbosheer, 100 op de snelweg waarvan het effect niet meetbaar is, zelfopgelegde idioterie met een absurde prijskaart is het. Dit land is echt gek aan het worden.

LonelyWanker | 02-11-19 | 21:51 | 2

Het idiote van die Klaver is dat hij samen met die seniele Ojik de halve wereld over vliegt om overal te gaan kijken, want als je heel hard roept dat anderen iets aan het milieu moet doen, kun je zelf natuurlijk gewoon blijven vervuilen.

tsjajaja | 03-11-19 | 00:37

Dat is het hele punt: het gaat om die miljarden die in omloop moeten blijven vanwege fundamentele kosmopolitiese systeemkeuzes waaraan men niet wil tornen[*] . Spaargeld (en prive pensioenen) bewegen niet voldoende en moeten via kwaadaardige trucs worden losgezogen van de oorspronkelijke ontstaansgronden: opvangen van persoonlijke fluctuaties in inkomsten, vrije besteding en oudedagsvoorzieningen. Alle partijen volgen hier slaafs de globalistische agenda, systeemkritiek is een heuse doodzonde.

[*]het wordt sporadisch geprobeerd, de meest in het oog springende voorbeelden op natie-staat niveau zijn welbekend maar lopen nooit goed af vanwege actieve tegenwerking.

kindapaas | 03-11-19 | 05:07

TeamTrees, is dat familie van Tante Trees?

UncleAlbert | 02-11-19 | 21:51

Ben ik erg cynisch als ik kijk naar waar het ministerie van EZ en Milieu zit ten opzichte van het Malieveld, en dat dat ambtenaren rappalje daar vanuit hun ivoren torens prachtig uitzicht hebben op het spektakel dat zij teweeg brengen?

Ik wil nergens toe oproepen, maar bij de volgende demonstratie zou het volk eens op Bezuidenhoudseweg 73 op de koffie moeten gaan om de dames/heren aldaar rechtstreeks en persoonlijk ter verantwoording roepen voor wat ze met hun papieren werkelijkheid aanrichten.

marcoplarco | 02-11-19 | 21:50

Wil niet zeggen dat ik tegen groene oplossingen ben, algen,azolla, bomen en stimuleren van fytoplankton.Volgens mij zijn dat makkelijkere wegen tot reductie van CO2 .

miko | 02-11-19 | 21:44

maakt het verder nog uit dat het filmpje al 6 jaar oud is ?

aliealaaf | 02-11-19 | 21:43 | 2

Dat zou uit maken als in die 6 jaar alle bizarre consequenties van dit beleid verholpen zouden zijn geweest. Maar het tegenovergestelde is waar. Dat maakt het dus nog veel schrijnender en is het nog meer bewijs van no'n gigantische incompetentie bij onze faalhazen in de politiek. Al 6 jaar was dit bekend en al 6 jaar wordt er geen fuck aan gedaan en nu 6 jaar later roepen ze met dezelfde hysterische tunnelvisie dat we *nog* meer geld in die natura200 gebieden moeten gaan pompen met 0,00 resultaat.
Dus dat dit filmpje 6 jaar oud is betekend alleen maar dat onze incompetente zakken hooi al 6 jaar de boel verneuken. Minimaal 6 jaar.

peterdh | 02-11-19 | 22:13

Hier, heb je een nieuw filmpje uit september 2019. Die groene overheid laat gewoon vervuild slib in schonen zandafgravingen wegstorten. www.youtube.com/watch?v=PFDzJyQnMgg

Norman N. Warden | 03-11-19 | 01:06

Niemand anders dan Mark Rutte; Diederik Samson en Sharon Dijksma zijn verantwoordelijk voor dit politieke debakel. En dan vooral over de verbinding van Natura 2000 gebieden. Ongelofelijk dat Diederik Samson nu een rol gaat spelen in Europa. Mark Rutte kan niets anders doen dan aftreden. Ongelofelijk hoe er aantoonbaar is geprutst in Rutte I.

Hansk | 02-11-19 | 21:41 | 1

Rutte II ?

Paradijs | 03-11-19 | 00:58

OK, filmpje gekeken... gezeik over veenweilandje moeilijk, moeilijk enzo.. ik weet niet of me dit vrienden oplevert..... gek ideetje... kunnen we niet gewoon beter bij Duitsland gaan horen? Goedkopere wegenbelasting, hard rijden, minder milieugezeik, betaalbaar hapje eten, betaalbare huizen... subsidie als je aan het gas gaat hi hi .ok er zijn vast minpuntjes. maar over het grote geheel?

Geenjoris | 02-11-19 | 21:39 | 7

Dan ban je net 75 jaar telaat

Mark van Leeuwen | 03-11-19 | 01:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is ook wereldvreemd en naïef om te denken dat wij hier op zo'n microniveau als in ons kleine Nederland in staat zijn om een eventuele milieucatastrofe te voorkomen met lokaal geldende regels. Als het om pfas gaat zijn we dan allereerst afhankelijk van samenwerking met onze oosterburen in het bovenstroomse gebied van de Rijn. Wat wordt daar allemaal aan pfas-stoffen gedumpt ? Voor reductie van CO2 en stikstof heb je zelfs globale partners nodig. Probeer bijv. India en China maar eens te overtuigen voor zulke ingrijpende maatregelen. Nee, daar kopen we van oudsher onze quota in voor onze eigen extra uitstoot. Bekijk de nachtlichtkaart van de wereld. Nederland baadt 's nachts in een zee van licht. We zitten hier in het hart van de welvaart. Zo is het ook met gifstoffen in het milieu. Twee wereldoorlogen, je ziet het niet terug in het niveau van onze ontwikkeling en welvaart. Wel hebben we alle grond, al eens drie keer over de kop gegooid. Accepteer het maar. Waarschijnlijk gaan we allemaal dood door de pfas of de waanzin daaromtrent. So what ? I dare you.

suscrofa | 02-11-19 | 21:36 | 3

Naja we worden gemiddeld nog steeds in rap tempo ouder en je moet toch ergens aan dood gaan. Dan maar aan PFAS.

peterdh | 02-11-19 | 22:18

Kijk alleen maar eens naar de oude Rijn en Maas verdragen, Nederland de braafste van de klas en Frankrijk bleef maar zout in de Maas lozen. Maar in Nederland werd Akzo hard aangepakt.

miko | 02-11-19 | 22:38

Alles om het echte probleem maar te ontwijken.

sjef-van-iekel | 02-11-19 | 21:34 | 1

Precies, dat wat je op straat ziet lopen , daar willen ze het niet over hebben, en wat er allemaal nog bij komt. Dat is geen papieren gelul maar realiteit.

Zwizalletju | 02-11-19 | 21:40

bomen planten als oplossing,.. juist 20 miljoen planten en er dertig kappen dat schiet op.

miko | 02-11-19 | 21:29

Ik ben zo verschrikkelijk klaar met dat klimaatgezeik dat ik sinds deze week ben gestopt om mijn afval te scheiden en naarstig op zoek ben naar een jaren 80 diesel (misschien even bij Femke aankloppen) het liefst op 3 cylinders ipv 4 zodat ik in in mn achteruitkijkspiegel kan zien wat ik verbrand ! Dezelfde tactiek als links met immigratie, als je ziet dat het niet werkt dan meer meer meer!

nietmijnbaardvriend | 02-11-19 | 21:28 | 2

Willen we meer of minder stikstof?

Mooi, dan gaan we dat regelen.

Croxifoxio | 02-11-19 | 21:32

Ik flikkerde altijd al alles door elkaar want wat moet je met zo'n kleine grijze bak (voornamelijk keukenafval) die zo vol is omdat deze maar 1x per maand wordt geleegd, terwijl de groene bak iedere week (!) en de grote oranje bak om de twee weken (!) worden geleegd. Verder rijden al mijn vervoersmiddelen steevast fossiel. De pleuris voor ze.

Rest In Privacy | 03-11-19 | 00:30

Eerst boeren, dan bouwvakkers, nou havenarbeiders? Die schouten gaat echt een probleem krijgen.

Twisted_Faith | 02-11-19 | 21:26 | 2

Zou haar over-overgrootvader Schout geweest zijn?

Croxifoxio | 02-11-19 | 21:29

Tankers in de Hofvijver, zie het al voor me

Tjemig | 03-11-19 | 00:40

Nederland wordt geregeerd door milieuzeloten.
Die bevinden zich in allerlei lobbygroepen, adviesorganen, rijksinstituties en ministeries.
Aangezien de huidige ministersploeg nergens verstand van heeft varen zij blind op de adviezen van voornoemde zeloten.

de honden blaffen... | 02-11-19 | 21:20 | 3

klopt

Zwizalletju | 02-11-19 | 21:22

Het lijkt daar verdomd veel op...

Muxje | 02-11-19 | 21:39

Dat ze nergens verstand van hebben en de vooruitziende blik van een aardappel hebben, klopt. Kijk naar het optreden van dat PFAS-vrouwtje. In blinde paniek met een pennenstreek een hele bedrijfstak platleggen, op de kleuterschool bij het spelen in de zandbak kom je meer vooruitziende blik tegen.

5611 | 03-11-19 | 08:47

De tactiek van een crisis/vijand creëren om deze dan 'daadkrachtig' aan te pakken, is al zo oud als de weg naar Rome.
De tactiek van de verschroeide aarde overigens ook.

Croxifoxio | 02-11-19 | 21:18 | 2

Je zou bijna van Amsterdam een grote parkeerplaats willen maken.

Twisted_Faith | 02-11-19 | 21:26

@Twisted_Faith | 02-11-19 | 21:26
ja, van schepen het liefst.

Bakschuif | 02-11-19 | 21:38

Er bestaan vast nog wel andere enge stoffen, die nu nog niet/niet voldoende als hosties op het deugaltaar van de linkse kerk zijn gehesen. Om de hele boel te laten ploffen, dienen de deugambtenaren en deugministers nog meer slapeloze nachten bezorgd te worden. Hoeveel kwik zit in het slib, hoe kankerverwekkend is het fijnstof van elektrische autobanden? Maak ze gek met Gretabekketrekkerijen, laat de ambtenaren als lemmingen hollen. Pamper het deugvirus tussen de oren, net zo lang tot de hysterie zelfontbrandt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 02-11-19 | 21:17 | 5

@Feynman | 02-11-19 | 21:22:
Haha, opsturen naar Groen Links. Misschien krijg je wel bericht terug dat ze geschokt zijn en zo snel mogelijk een Kamerdebat gaan aanvragen. Temeer daar de Koning er ook bij betrokken schijnt te zijn.

piloot47 | 02-11-19 | 23:15

@Feynman | 02-11-19 | 21:22: Als je in één keer 6 liter water achteroverslaat, haal je waarschijnlijk de volgende dag niet. Door het water zetten de hersencellen uit, en doordat de schedel niet meegeeft, raken de hersenen beschadigd.

Buerman | 03-11-19 | 10:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik word over een maand 60, heb drie kinderen en vier kleinkinderen, En ik wordt pislink van de milieu nazi's die het leven in dit land zo ernstig verzieken dat ik er kotsbeu van heb. Sodemieter allemaal toch gewoon op met al die bangmakerij en volkomen doorgeslagen milieu onzin. Geef dit land alsjeblieft de ruimte om te kunnen bouwen, banen te houden, gezinnen brood op d eplank te kunnen geven. Linkse ratten, donder op. Ga naar een eiland ergens hier vandaan en ga daar je milieu religie verkondigen aan gelijkgerichten, maar laat mij met rust.

de Jager59 | 02-11-19 | 21:12 | 6

@Bakschuif | 02-11-19 | 21:17: Was het maar alleen GL. Die lachende aap van de VVD en zijn kornuiten doet net zo hard mee.

de Jager59 | 02-11-19 | 21:35

@de Jager59: Ik ben 56 en ik ben het roerend met u eens. Er moet paal en perk gesteld worden aan de macht van de hardste schreeuwers. PFAS een gevaar? Hoe komt het dan dat de autochtone Nederlander bijkans de hoogst gemiddelde levensverwachting ter wereld heeft? Hoe komt het dat er 0 (NUL, Zero, Nada, Geen) mensen in Nederland overlijden aan pfas-grond-verontreiniging? Wie zijn die enge mensen die ons de wet willen voorschrijven, onze levensstandaard willen vernietigen en ons Nederland naar het leven staan? Waarom STOPPEN we dat volk niet??!? Ik ben 56 en heb nog nooit fysiek gevochten, maar ik voel een oer-agressie in me opkomen, da's niet goed meer.

marcoplarco | 02-11-19 | 21:37

@Koning BongoBongo | 02-11-19 | 21:17: Nou, ik denk dat het er daar niet door komt, maar daar komt u pas na een uur of 6 achter omdat de hele tijd vermeld wordt dat uw reactie nog goedgekeurd moet worden.
Hier kunnen we nog eens flamen of een discussie voeren waarbij we in redelijke mate geen rekening hoeven te houden met gevoelens. Kortom de discussie wordt hier niet gestuurd. Daar constant. Mensen met meningen die passen in de denkwereld van Joop krijgen daar alle ruimte en hun reacties worden redelijk snel geplaatst. Binnen het uur. Dat is alles binnen het redelijke midden, GL, PvdA, CDA,VVD,D66,CU De rest wordt gedwarboomd of weggepest.
Kortom totaal zinloos om daar iets te plaatsen.

Zapata10 | 02-11-19 | 21:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Deze regering en de ministeries waar ze hun beleid vandaan halen dienen per direct ontslagen te worden vanwege incompetentie en staatsgevaar. Hoe werkt een impeachment procedure hier? Of kan dat alleen met hooivorken?

marcoplarco | 02-11-19 | 21:07 | 1

Dat laatste. Sinds de gebroeders De Witt ook wel bekend als impalement i.p.v. impeachment.

Bakschuif | 02-11-19 | 21:19

Ben met een aantal bekwame vrijwilligers bezig om een hele dikke PFAS-bom te ontwerpen die het hele land en de regering volledig lam zal leggen. Via een gestuurde boring schuiven we die tot onder het Binnenhof. Na detonatie zijn de laatste fundamenten van het oude huis van de democratie compleet verrot, net zoals de moraal erboven, en zal er geen theelepel grond meer verplaatst mogen worden. (verbouwing afgelast; alleen nog heel voorzichtige sloop over 600 jaar of zo, mits voorzien van een windmolengedreven afzuigkap met neutronenkorrel filters)
Dat is het moment om een nieuw nationaal en democratische bestel in te voeren, ver van de oude meuk in Den Haag.
Kenmerken: bindende referenda op alle belangrijke zaken, directe raadpleging van de bevolking via internet, herstel en verdieping van de Trias Politica en Winschoten aanwijzen als de nieuwe hoofdstad van ons land. (Winterswijk is ook acceptabel, Venlo... hmm.. ach, komen we wel uit)
Deze waanzin krijgt iets aanstekelijks, ik kan het niet ontkennen.

Bakschuif | 02-11-19 | 21:07 | 1

Mooi verwoord. We moeten in snel tempo naar andere vormen van democratie. Referenda, E-democracy en het afvoeren van Den Haag zijn de kernwoorden.

Ook het grondwettelijke negentiende -eeuwse bestel tot de grond af breken.

ja-ja-nee-nee | 02-11-19 | 21:14

Dit soort kwaadaardige waanzin van een overheid ken ik enkel uit Atlas Shrugged van Ayn Rand.

Ceevoo | 02-11-19 | 21:06

Het probleem is gewoon dat die Jesse Klaver gewoon veel te veel te vertellen heeft in dit land. Onze minister-president eet uit zijn hand.

VanBukkem | 02-11-19 | 21:05 | 1

Rutte geeft ze ruim baan omdat hij weet dat het kartel moet blijven bestaan. Bovendien hebben de Groenen plannen die veel geld kosten voor Jan met de Pet ,maar ook veel geld genereren voor de EU schatkist .

Koning BongoBongo | 02-11-19 | 21:09

Pfas ? Om eerlijk te zijn was ik tot vanavond te moe om het op te zoeken. Ik dacht altijd aan kvas, een licht alcoholische drank gemaakt van roggemeel, mout en water wat in de Sowjet-Unie immens populair was en altijd gekoeld via tankwagens onder de bevolking werd verspreid. Maar pfas is dus jammer genoeg niet alcoholisch maar een verzamelnaam voor 6000 (?!) chemische stoffen die de mens sinds de aanvang van de industriële revolutie door de productie van een scala aan grondstoffen en materialen aan de biosfeer heeft toevertrouwd en anders dan kvas zijn deze stoffen niet biologisch afbreekbaar. Deze stoffen zijn dus reeds in water en grond aanwezig en hopen zich via natuurlijke weg via elke voedseltrede met een bepaalde factor op in een hoger niveau. Een eind predator die aan het eind van de voedselketen staat zoals de mens kan met schadelijke concentraties te maken krijgen. En wat doen we dan in Nederland anno 2019 ? Dan leggen we een groot deel van de bouw plat door grondverzet aan strenge regels op te hangen en pretenderen we dat we het probleem daarmee hebben opgelost. Het lijkt op dezelfde hysterie als met asbest. Maar daar had je nog te maken met een enkele stof. Dit zijn er nondeju 6000 !!

suscrofa | 02-11-19 | 21:05 | 4

@gato | 02-11-19 | 21:12: dat heet olivijn. En het ligt langs sinds kort geopende de metro van schiedam->hvh

jerryhopper | 03-11-19 | 01:39

@jerryhopper | 03-11-19 | 01:39: Bedankt, heb gelezen wat het is en zie dat het toch al op meer plaatsen gebruikt wordt. Interessant, moeten meer mensen eens lezen.

gato | 03-11-19 | 08:31

@gato | 03-11-19 | 08:31:
Dat is dus het volslagen idiote in het huidige milieubeleid. Waarschijnlijk wordt het gunstige effect van olivijn als CO2-absorbeerder (als ik het goed begrijp) teniet gedaan door enkele biomassa-centrales. Men roept en doet maar wat. Er zit totaal geen plan achter de huidige milieuwetgeving. Zet de kraan eerst uit voordat je gaat dweilen.

suscrofa | 03-11-19 | 11:56
▼ 1 antwoord verborgen

Er is niets te verdienen voor de zakkenvullers met het planten van bomen . De andere 'oplossingen' daarentegen brengen wel bakken geld in het laadje . Moneymachine voor het genereren van EU afdrachtgeld.

Koning BongoBongo | 02-11-19 | 21:03 | 1

U begrijpt het.

Montgomery Burns | 02-11-19 | 21:43

Dit citaat van Paul ‘t Hart zegt alles over waarom alles fout gaat in ‘t EU tijdperk:

“Vijftien wereldwijde succesverhalen - het Noorse oliefonds, het Duitse economische herstel onder Schröder, de stadsuitbreiding van Kopenhagen, de Nederlandse Deltawerken – worden geanalyseerd. Voorkom overhaasten, bleek een van de succesfactoren. Een ander: zorg voor een zo breed mogelijke participatie, werk ook samen met minder voor de hand liggende partijen.”

Alles in in het EU tijdperk is overhaast zonder draagvlak en participatie tot stand gekomen. Off het nu over de uitbreiding, de migratie, de referenda, klimaat, de Euro, de Verdragen. Alles is gehaast prutswerk, en dan verbaast zijn dat bv de Britten op willen stappen en NL de Eu begroting niet wil katen groeien.

Laten we eerst in NL maar gewoon eens doorwerken en bouwen, Brussel compleet reorganisen, de Euro reorganiseren en een nieuw Eu verdrag gebaseerd op samenwerking ipv regerinkje spelen in Brussel.

Tee Of Cup | 02-11-19 | 21:02

Laat ik uit deze bonte verzameling 1 onderwerp kiezen: Slib met PFAS kan je toch gewoon baggeren? Je moet het alleen niet ergens anders neerpleuren. Die haven redt zich wel.

beldewouten | 02-11-19 | 20:58 | 1

Als de overheid eerlijk kijkt naar de vervuiler, was vliegverkeer allang verboden.

snapal | 02-11-19 | 20:50 | 2

En cruiseschepen

am*dam | 02-11-19 | 21:10

@am*dam | 02-11-19 | 21:10: pallet hout voor biomassa centrales vanut de VS met een bulk carrier.......

Tjemig | 03-11-19 | 00:43

Goed verhaal maaaaarrrrrrrrr het volk stemt groen en neoliberaal, dan krijg je groen en neoliberaal beleid.
Sla de verkiezingsprogramma's er maar op na.

ProAsfalt | 02-11-19 | 20:49

Onze regenten worden ook in deze niet gehinderd door enige vorm van kennis.
Zo rollen ze, de politiek correcte

Het leven is zwaar | 02-11-19 | 20:48 | 1

Money beats knowledge.

Koning BongoBongo | 02-11-19 | 21:06

Hoe sneller de boel op de spits word gedreven, hoe beter.
De normale mensen zoals boeren en de bouw pikt het niet langer en wensen niet onderdrukt te worden door links tuigh uit de randstad.

Ongeblustekalk | 02-11-19 | 20:43 | 2

20 jaar lang zijn er als een malle bomen gekapt in de gemeenten vd EU.
Mag ik een teiltje?

ger1306 | 02-11-19 | 20:51

@ger1306 | 02-11-19 | 20:51: Idd, verdeel en heers, mensengroepen uit elkaar drijven. Over een tijdje zullen we weten wat voor smerig spel hier gespeeld werd.

lospitufos | 02-11-19 | 21:22

Het klimaat verraad.... die co2 onzin het gaat om meer geld moeten lenen voor uw warmte pomp en zonnepanelen.. En het kunstmatig veroorzaakt faillissement van de boeren om de grond in handen te krijgen
De verladers willen de grond om woningen te kunnen plaatsen voor de nieuwe import onderklasse uit Afrika die dan weer hypotheken moeten afsluiten om de banken te redden
Het grote verraad van de 20er jaren... van de 21ste eeuw

zoefff3 | 02-11-19 | 20:42

Dat is het verdienmodel van Rutte en de Eu:

Je creëert een bureaucratische probleem en vervolgens verhoog je de belastingen:

- btw laag tarief 50% gestegen
- btw hoogtarief 22% gestegen
- vrijstellingen Ib fors gedaald
- opcenten provincies tientallen tot honderden procenten gestegen
- alle lokale belastingen fors gestegen
- energiebelastingen extreem gestegen
- netbeheer tarieven fors gestegen
- sportverenigingen in de btw gebracht
- bouwleges verdubbeld

Etc etc

Nederland wordt uitgemolken om de Eu en Euro in stand te houden,

de boel klapt natuurlijk een keer , de boeren en bouwers waren slechts voortekenen.....

Tee Of Cup | 02-11-19 | 20:41 | 4

Wacht maar als de slagers gaan protesteren.

Ray69 | 02-11-19 | 20:44

Zoiets wou ik ook zeggen: create a problem for your solution.

LiniaalRectaal | 02-11-19 | 20:51

Precies, iedere keer lijkt belastingverhoging de enige maatregel.
Nooit hoor ik dat de overheid krimpt, er wordt enkel met taken geschoven en meer geld geëist. Echte problemen worden nooit aangepakt.
Immigratie en segregatie zijn echte problemen die ons in de toekomst gigantisch veel ellende gaan opleveren.
We zijn al jaren de eeuwige citroen voor de bureaucraten, die steeds meer bedreven raken in het verder uitpersen van die citroen.
We moeten eisen dat de overheid gaat krimpen zodat er weer geld komt voor zaken die er wel toe doen zoals onderwijs, veiligheid en justitie, jeugd, onderzoek en innovatie, ouderenzorg, gezondheidszorg, echte pensioenen, echte energie besparingen met name door het bedrijfsleven..
Het burgertje pesten is helaas tot kunst verheven en vlak voor de verkiezingen praat men enekel maanden ons naar de mond om eenmaal herkozen weer op oude verspillende en anti-democratische wijze door te gaan met ons leven verzieken met nog meer nep-regels en onnodige maatregelen.
Het kan ons niks schelen dat er wat heide verdwijnt en vervangen wordt door struiken en bomen, stoppen met die natura-2000 onzin en luisteren naar de burgers.
Maatregel één: halveer het aantal natura 2000 gebieden en maak hier een trend van.
Breng per direct de stikstof normen op het niveau van onze buren en wees scheutig met ontheffingen. Laat de RIVM werken met echte meetresultaten en stop met die rammelende rekenmodellen.

Flappie2006 | 02-11-19 | 21:03
▼ 1 antwoord verborgen

Singapore zal zeker kunnen beamen dat plaatselijke maatregelen nutteloos zijn.

snapal | 02-11-19 | 20:40

Wat een waanzin allemaal - en dat ook nog allemaal door eigen toedoen.
Toen de "natura 2000 / behoud van "biodiversiteit" door de EU werd uitgeroepen - liepen de provincies mekaar omver om gebieden aan te wijzen - want er was een subsidie pot waar aan gelurkt kon worden……. dus kregen we ruim 150 Natura 2000 gebieden en konden allerlei provincies hun zakken vullen en begrotingen dichten.
Nu dat de regels voor die gebieden allerlei problemen veroorzaken die een kind kon zien aankomen - willen we allemaal "verruiming van de normen" - maar ik hoor niemand over het terugstorten van de subsidies (die overigens elk jaar worden uitbetaald).

Dit is simpelweg het gevolg van allerlei politici op alle vlakken die totaal geen idee hebben waar ze over beslissen - en hobby / lobby groepen inschakelen.
Dan komt het besef van de realiteit elke keer te laat.

J135 | 02-11-19 | 20:34 | 1

Idd dit dus. Met hijgende millieulobbyclubs in de nek.

Holein1 | 02-11-19 | 20:42

Europese wetgeving wordt ongezien via de achterdeur ons land binnengefietst, en daar wordt onze regering dan mee geconfronteerd, terwijl ze zelf geen idee hebben wat er allemaal is bedacht en wat voor consequenties dit heeft. Wat is dit voor een wanbeleid?

Wim_Kut | 02-11-19 | 20:33

En dan ook nog elke 10 jaar meer dan 1.000.000 immigranten erbij.
Dat is geen homeopatische verdunning, want dat is vaak maar een druppel op 100 liter.

de honden blaffen... | 02-11-19 | 20:31

Gelukkig zal De Onzichtbare Man, onze grote Roerganger, de Premier, de Wijze man van de VVD, de regie op zich gaan nemen.

Fijnstoffer | 02-11-19 | 20:31 | 1

Jaaahahahahahaha, vast wel: "Daar heb ik ministers voor". Wat een verschrikkelijk laffe lambal is dat toch. Geef mij maar een nest uilen, maakt niet uit welke.

Kinkfactor | 02-11-19 | 20:59

Dat 100 rijden gaan we het toch ook niet mee redden of wel? De Randstad waar het meeste auto's rijden is al grotendeels 100, als je dat al kan halen.

jip_86 | 02-11-19 | 20:29 | 2

De meeste mensen die het beleid steunen wonen in steden. Maak die allemaal maar autovrij, dan kan er daarna gewoon weer verder worden gebouwd aan transferia en geboerd. Op langere termijn ben ik voor om kweekvlees te legaliseren (kiloknallers is toch net zulke bagger als kweekvlees) en iedere boer een vertical farm te geven, zodat zij geen uitstoot meer hebben en geen gedonder meer met stikstof, fosfaat, pesticiden en methaan hebben. Als extra pluspunt kunnen er zo ook nog wat bomen voor Feynman geplukt worden. Die verticale boerderijen zijn niet gratis, maar het land platgooien voor een juridisch alternatief universum is dat ook niet.

Alexander des Burgus | 02-11-19 | 23:52

@Alexander des Burgus | 02-11-19 | 23:52: Geplukt = geplant trouwens. Lang leve de autocorrectie.

Alexander des Burgus | 02-11-19 | 23:53

Ben vorig jaar 60 geworden. Merk dat iedereen om mij heen deze gekte uit Den Haag volledig negeert. Mijn hoofd blijft er maar mee bezig maar langzamerhand denk ik - geen kinderen - ook na mij de zondvloed.

FordPrefect | 02-11-19 | 20:25 | 2

‘Merk dat iedereen om mij heen deze gekte uit Den Haag volledig negeert.’
Mooi. Doch, hoe nu verder met deze eensgezinde meningen. Stempadvies paraat of nodig?

bij gelegenheid | 02-11-19 | 20:31

Die gekte begint anders aardig schadeljk te worden. Tijd dat men het niet meer negeert maar naar Den Haag trekt om echte oplossingen te eisen in plaats van de hedendaagse flauwekul.

Muxje | 02-11-19 | 20:33

De totale gekte is uitgebroken, de ene na de andere zelfverzonnen crisis teistert het land. Nog even en we moeten allemaal terug naar de levenstandaard van het stenentijdperk om de aarde te ‘redden’.

medusa324 | 02-11-19 | 20:24

Ik kan er echt niet meer bij, deze blinde zelfvernietiging. Een beetje daadkrachtige minister had gezegd: "We gaan aan een oplossing werken, en tot die oplossing er is gaan de stikstof- en PFAS-normen de ijskast in, want we moeten door. Geef ons een jaar". Niet onredelijk, en je kan gewoon objectief vaststellen hoeveel extra vervuiling en milieuschade zo'n adempauze van een jaar ons oplevert. Dat valt reuze mee. Helaas hebben ze zichzelf met hun eigen wetten en regels in een hoekje vast geschilderd.

Wat we nu zien is echt paniekvoetbal. Extra geld... want dat is de politieke oplossing voor alle problemen waar ze geen oplossing voor hebben. Oh, en langzamer rijden. De rjuimte die dat oplevert, stelt ons in staat dit jaar een "flink aantal" bouwprojecten weer vlot te trekken. Dat wil zeggen, voor een schamele 200 woningen, volgens het ministerie. 200... daar waar er volgens het CPB er 700.000 nodig zijn in de komende 5 jaar. Hoe ga je dat realiseren als je de bouwsector helemaal kapot hebt gemaakt? En nee... met een deeltijd-WW voor de bouwers red je de sector niet van deze miskleun.

Muxje | 02-11-19 | 20:21 | 1

Dit gaat onze samenleving miljarden kosten. Waanzin waar we per direct mee moeten stoppen. Maar helaas, we hebben een pappen en nat houdt clubje dat onze mag besturen met als opperhoofd een grimassen trekkende clown die door gebrek aan visie niet door heeft dat de regels door een een stel waanzinnigen zijn geformuleerd zijn. Een noodtoestand uitroepen en alles opschorten totdat er wel een deugdelijke en vooral getoetste visie is ontwikkeld en getest! Dit is een echte crisis die directe maatregelen verdiend.

Flappie2006 | 02-11-19 | 20:43

@Muxje | 02-11-19 | 20:25: staatsbosbeheer is bossen aan het kappen omdat we terug moeten naar oerbossen, en die groeiden alleen in schrale grond.

Tjemig | 03-11-19 | 00:47

@Tjemig | 03-11-19 | 00:47: het is 'flavor of the week'. Afhankelijk van welke gesubsidieerde geleerde nou weer het baasje is willen we zandverstuiving, heide, bos of moeras.

fail | 03-11-19 | 00:50

@Muxje | 02-11-19 | 20:25: Heide is een puur cultuurlandschap, ontstaan door uitputting van de grond. De natuurlijke staat van de meeste van die gebieden is eikenberkenbos. Als je niks doet dan zal het altijd naar bos renderen. Vandaar de vrijwilligers die iedere paar jaar berkjes op de hei gaan trekken.

Heidetuintjes zijn nu in de mode bij Staatsbosbeheer. Daarom worden mooie bossen gekapt en met veel moeite en bulldozers omgezet in heide. Oh ja en die bomen kunnen mooi naar de biomassacentrale.

5611 | 03-11-19 | 09:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Heerlijk van de hak op de tak weer Feynman. Kudos.
Met die haven zal het allemaal wel loslopen.
Feyne avond ;)

Berbaar | 02-11-19 | 20:11 | 8

Heb je contacten in de baggerwereld Berbaar? Dan zou je eens af moeten vragen waarom een aantal al tijden niet meer aan de aanbestedingen in Nederland mee doet. Ik kan je verklappen dat is niet omdat ze werk te veel hebben.

miko | 02-11-19 | 21:10

@miko | 02-11-19 | 21:10:
Natuurlijk en het geld wordt daar al jaren niet meer verdiend binnen Nederland maar er buiten.
Is niks miko.

Berbaar | 02-11-19 | 21:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Het totale failliet van Nederlands openbaar bestuur is debet aan deze Kafkaeske tragikomedie. Het totale herseninfarct van het gezonde verstand. Hoe meer je je in zowel stikstof als PFAS dossiers verdiept hoe duidelijker de totale ambtelijke & lobbyclub clusterfuck zich aftekent.

Holein1 | 02-11-19 | 20:10 | 5

@Muxje | 02-11-19 | 20:26: Komt u er nu pas achter dat Kwiebus een complete volidioot is? Tjemig de pemig.

Kinkfactor | 02-11-19 | 20:30

@5611 | 02-11-19 | 20:18: Na de hoofdflapdrol staat deze dwaas op nr 2 . Volkomen de weg kwijt. Dit hele kabinet is een stel ambtenaren dat geregeerd wordt door verdragen en wetten waarin ze zich hebben vastgemetseld. Als ze maar de f*cking normen halen die opgelegd zijn door EU / IPCC of door henzelf denken de morons dat ze goed bezig zijn terwijl ze boel aan het verkloten zijn op

Zwizalletju | 02-11-19 | 21:09

@Muxje | 02-11-19 | 20:26: Aan Wiebes hebben we ook de torenhoge BPM op nieuwe auto's te danken en ieder jaar weer meer.

voldemort | 02-11-19 | 22:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Het draait niet om klimaat of milieu. Het is ook geen onbekwaamheid. Het is doelbewust beleid om boeren hun nek om te draaien of straks te verplaatsen om zo hun grond af te pakken tbv windmolenparken, zonnepanelenvelden en biomassacentrales.

Het platteland moet leeg, we moeten met zijn allen in genderneutrale 5g diversiteits steden kauwend op synthetische burgers van Bill Gates. Heerlijk toekomstbeeld.

paulis | 02-11-19 | 20:10 | 1

wat ook helpt is dat de gemiddelde boer CDA stemt. Dat zal ze leren!

skoftig | 02-11-19 | 20:13

Eh, minder bouwen is recht evenredig aan minder minder minder inwoners.
Goed plan.

bij gelegenheid | 02-11-19 | 20:09

En hier in Spanje maakt niemand zich druk over co2, stikstof of diesautos

Henk de Vries2074 | 02-11-19 | 20:08 | 3

Zeker wel, met name in het zuiden van Spanje waar rijst verbouwt wordt.

litebyte | 02-11-19 | 20:16

In Catalunya ook niet.

gato | 02-11-19 | 20:48

@gato | 02-11-19 | 20:48: Klopt. Daar steken de heren die overdag vegan zijn vanwege het milieu plastic vuilnisbakken in de fik.

JWZ_JMK | 03-11-19 | 00:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken