Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CBS: "Nederland is vol"

Soort van KANSLOZE ASIELPLAAG ONGEHINDERD VERDER maar dan officieel

hallo allemaal...

In de eerste drie kwartalen van 2019 kwamen er in Nederland 102 duizend inwoners bij. Dat zijn er ruim 23 duizend meer dan in dezelfde periode vorig jaar en bijna net zoveel als in heel 2018. Vooral het aantal immigranten was hoger. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers. Aldus het CBS. En dat zijn heus geen roeptoeters. Dat zijn hele slimme mensen, met hele dure rekenmasjientjes.

En u had het zelf ook al gemerkt natuurlijk. Het is druk. Overal. Op de weg, in de winkels, in de binnensteden, in de trein en metro, in de Efteling en Naturalis. Bij de bouwmarkt, en de elektronica supplier. En het wordt nog veel drukker. Want de grenzen blijven wagenwijd open, en iedereen is tegenwoordig ook maar vluchteling alias migratiër. 

We groeien dus dit jaar met 102.000 inwoners, en dat zijn al meer alsdan er mensen in heel Venlo wonen. U weet wel, de stad van Die Grenzen Dicht-meneer. Nou, waar wacht u nog op. Aan het werk. Ga huizen bouwen want al die mensen moeten ergens wonen. Oh wacht.

Ze Russians!

Reaguursels

Inloggen

Moeten we er niet eens wat van gaan zeggen?

Misterspok | 30-10-19 | 18:59

als zij hierkomen, ga ik daar naartoe. houdoe!

donald_en_ronald | 30-10-19 | 18:37

Ben benieuwt na het horen van de Brexit vergadering in Den Haag.
Of De in Nederland wonende 2e generaties allemaal hun 2e niet Nederlandse paspoort moeten gaan inleveren ook iedereen die al meer dan 5 jaar hier woont......... iets met recht op gelijkheid......

Rene046 | 30-10-19 | 18:24

Past mooi in het kader omvolken.

piet7003 | 30-10-19 | 16:43

Kan iemand mij uitleggen waarom het CBS bij immigratiecijfers uit 2018 en 2019 nog stééds spreekt van de ‘(voormalige) Sovjet Unie’?

De Sovjet Unie bestaat niet meer, die duiding slaat als een lul op een drumstel. Zeker aangezien er landen In dezelfde grafiek staan die onderdeel van de Sovjet Unie waren. Het voelt als een politiek gedreven categorisering.

Waarom dat ’voormalige’ er ook nog eens tussen haakjes staat is mij ook een raadsel.

Noltie | 30-10-19 | 14:49 | 1

Ze bedoelen Oost Europa. Maar ben t met je eens. Dat is wel achterhaald. Das hetzelfde als mensen uit Vietnam (Voormalig) indo-fransen noemen. Of indonesiers (Voormalig) Nederlands Indiers.

Europees_Aanbesteed | 30-10-19 | 17:22

Sedert eind jaren '60 de stand van zaken in 't kort:
'n Kraan, 'n straal en 'n dweil.......

Elder of Z. | 30-10-19 | 14:24 | 1
-weggejorist-
Elder of Z. | 30-10-19 | 14:26

De enige grafiek die een dalende lijn vertoont is die van het gemiddelde IQ........

Elder of Z. | 30-10-19 | 14:22 | 1

Gemiddelde welvaart, veiligheid

hustler01 | 30-10-19 | 14:27

Van de ongeveer 200.000 man die elk jaar binnen komt is bij mijn weten zeker 50% niet westers allochtoon. Van de ongeveer 100.000 man die eruit gaat elk jaar, is de meerderheid autochtoon of westers allochtoon.
Dat betekent dat de 'westerlingen' in dit land gelijk blijven in aantal of dat ze zelfs afnemen, want laag geboortecijfer. De niet-westersen nemen met 100.000 toe. Elk jaar. Hun hogere geboortecijfers nog niet meegerekend.
Merk ook op, dat het CBS mensen wier beide ouders in NL zijn geboren gewoon als autochtoon rekent.

Dit gaat sneller dan we denken. Niet dat ik tegen de immigratie van Polen e.d. ben. Dat zal weinig problemen geven.
Ook vind ik niet, dat alle moslims slecht zijn of zoiets. De meesten niet natuurlijk. Geldt ook de Marokkanen en Somaliërs bijvoorbeeld.
Maar als het percentage niet-westersen zo extreem blijft toenemen, zullen deze mensen nooit uit hun achterstandspositie raken. Met de integratie zal het nog moeilijker gaan worden.

Daarnaast denk ik, dat de Europese bevolking en cultuur het recht hebben op voortbestaan. Met dit immigratietempo is het daarmee binnen 200 jaar een soort van voorbij. Wat ervoor in de plaats komt is de vraag. Een kruising tussen Brazilië en het Midden-Oosten?

6638-12345 | 30-10-19 | 14:09 | 4

Men kijkt (wil niet?) verder: als je het aantal w.w. uitkeringen omzet in een percentage (van het totale aantal uitkeringen) per bevolkingsgroep , dan kon je een paar jaar geleden al zien dat het vreemd is dat 14 % van de w.w. uitkeringen naar inwoners met een westerse achtergrond gaan.
Want in de groep potentieel werkenden (nl: het gaat over w.w. waarvoor je eerst X tijd gewerkt moet hebben!), dus de bevolking van plm 20-65 jaar, is het aandeel westerse inwoners helemaal niet eens 14 %.

En zo gek, dan ineens, zomaar uit het niets, blijkt dan toch ineens dat er op grote schaal wordt gefraudeerd met de w.w. (door m.n. Polen).

Maar voor wie snel kijkt, vallen dat soort zaken niet op.

Wering | 30-10-19 | 14:48

@Wering | 30-10-19 | 14:41: Er gaan wel heel wat Oost-Europeanen terug, maar dat zijn de succesvolle. Degenen die wegens gebrek aan capaciteiten/inzet het ook in Oost-Europa moeilijk hebben zullen hier blijven vanwege de bijzonder genereuze bijstandsvoorzieningen (voor hun niveau), Dat Nederland het afvoerputje is geworden is dan ook geen beeldspraak, maar keiharde realiteit.

Grachus | 30-10-19 | 15:07

Hoorde onze PM (lees Pruts Minister) een enkel jaar of wat geleden nog zeggen ; er komen er hooguit 35.000 bij per jaar , nou doe maar X 3 dus en dan bijna allemaal mannen die voor "onze vrouwen" gaan of gezins-hereniging in 'n al jaren overbevolkt land met woning-tekorten !! Als je Rutte aan 'n leugen-detector aansluit en ondervraagt betreffende zijn uitspraken/beloften krijg je kortsluiting in de tent .....

regenbuit | 30-10-19 | 21:05
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik die herkomst cijfers uit dat onderste grafiekje optel, kom ik maar tot zo'n 28k. Waar komt de overige 72k vandaan dan...?

Saboteerik | 30-10-19 | 13:17

Ik zou graag de cijfertjes van de emigranten willen zien.

Gokmaar | 30-10-19 | 13:10 | 2

Die cijfers zie je nou nooit. Maar ik vermoed dat er ieder jaar steeds meer hoog opgeleide mensen of mensen met veel geld vertrekken. Die paar resterende werkzame mensen in Nederland moeten steeds meer belasting gaan betalen voor steeds meer mensen die niets bijdragen.

Daisy Cutter | 30-10-19 | 14:56

We zouden een systeem moeten opzetten met opvang en huizen voor echte vluchtelingen. Maar als het veilig is, dan ook weer terug en ruimte maken voor nieuwe vluchtelingen totdat dat land weer veilig is om terug te keren. Zo kun je opvang garanderen dat is afgesproken en blijft er draagvlak onder de ontvangers om dit te doen. En dus geen naturalisatie, we zijn namelijk niet een immigratieland met onze bevolkingsdichtheid.

merel veld | 30-10-19 | 13:05 | 2

Zo'n systeem hadden we. In 1914-1918. Miljoen Belgjes gingen dan ook weer keurig terug naar huis.

kapoerewiet | 30-10-19 | 13:24

@kapoerewiet | 30-10-19 | 13:24:

Inderdaad. Dat hele systeem bestaat niet of is allang failliet. Alles wat Nederland binnenkomt, of het nou de gastarbeiders van de jaren 60 en wat later hun gezinnen zijn, en nog weer wat later de hele "ketenmigratie", of het nou oorlogsvluchtelingen van de Balkanoorlogen in de jaren 90 zijn of Syriërs sinds 2014, of economische vluchtelingen uit Irak, Iran, Somalië, Afghanistan, Pakistan, Armenië, Eritrea, etc, het gros is altijd hier blijven hangen vanwege alle "freebies". En als ze er 7, 8, of 10 jaar zitten, wordt altijd gezegd dat je ze nu niet meer terug kunt sturen, want ze zijn nu in Nederland "ingeburgerd", zijn hun eigen land "ontwend", en hun kinderen doen het allemaal zo goed op school en willen later allemaal dokter worden.

Het speelt nu mbt die 70.000 apothekers uit Aleppo. De grote bups is in 2015 de EU en dus ook Nederland binnen gewandeld, ze zullen volgend jaar 5 jaar hun eerste, "voorlopige" verblijfsvergunning hebben, en komen dan automatisch in aanmerking voor een permanente verblijfsvergunning. Dan krijg je ze nooit meer weg. Domme regels, die allang veranderd hadden moeten worden, zodat je dit soort lui op zeker moment kunt dwingen terug te keren naar eigen land door de geldkraan - bijstandsuitkeringen en toeslagen - dicht te draaien.

Maar ja.............

Dr_Johnson | 30-10-19 | 14:08

Het CBS heeft het altijd over het migratie SALDO.
Nu 208.000 erbij, 121.000 er uit, verschil 87.000
Plus 15.000 natuurlijke aanwas (geboorte minus sterfte) = SALDO 102.000

Dus... wij betalen voor 208.000 komers (IND, huisvesting, zorg, onderwijs, taal e.d.) en wij betalen voor (een deel van) 121.000 vertrekkers (AOW, kinderbijslag, vergoedingen, premies e.d).

Dan zijn er onder de immigranten 87.000 blijvers die vooralsnog vooral geld, tijd, moeite kosten.
En misschien ooit iets gaan bijdragen of opleveren.

Je ziet dat terug in het straatbeeld overdag: veel jonge vrouwen (met veel kinderen) en veel mannen boven 45/50 jaar.
En dát zie je weer terug in de cijfers m.b.t. de netto arbeidsparticipatie.

Die cijfers publiceert het CBS tegenwoordig voor de groep 15 tot 75 jaar. Want: dan tellen al die inmiddels gepensioneerde van oudsher Nederlanders van 65-75 jaar mee in de groep Nederlanders.
Dat gaat om veel mensen die weinig werken, dus dat drukt de NL participatie zo lekker (zodat niet opvalt hoe extreem laag de arbeidsparticipatie onder nieuwkomers is).

Aan de onderkant hetzelfde effect: van 15-25 jaar heel veel "Nederlanders' in de boeken (iedereen van wie beide ouders in NL is geboren) met een véél lagere participatie dan pakweg 15 jaar geleden.

Maar wie de echte cijfers wil zien, kan beter eens kijken naar de werkelijke netto arbeidsparticipatie (naar achtergrond) in de groepen 25-35, 35-45, 45-55, 55-65 jaar.
En de groepen 15-25 en 65-75 jaar even buiten beschouwing laten.
Mocht je de cijfers van de arbeidsdeelname van bepaalde groepen mannen vanaf plm. 50 jaar niet terug kunnen vinden: dat ligt niet aan jou (daarvan zijn bij het CBS "geen of onvoldoende gegevens beschikbaar")....

Vergelijk vervolgens (het aandeel in) de netto arbeidsparticipatie met het aandeel Nederlanders of andere groepen per leeftijdscategorie. Dan zal je zien: het aandeel werkenden met NL achtergrond ligt steeds bóven het percentage c.q. aandeel bevolking met een NL achtergrond!.....

Wering | 30-10-19 | 12:30

Ben ik even blij dat ik in Tytsjerksteradiel woon!

jochum1980 | 30-10-19 | 11:19 | 3

Is dat niet noard east Fryslan nu?

Omebert | 30-10-19 | 12:20

Eerst de grote steden, dan de kleinere steden, dan de verafgelegen dorpjes. Alle Nederlanders krijgen uiteindelijk de zegeningen van de multicul maar niet iedereen tegelijkertijd.

petersteenkamp | 30-10-19 | 14:39

Dus nu vertouwen we de CBS cijfers wel? Als het om stikstof gaat niet, maar als het om migratiecijfers gaat wel? Is dat het idee? De cijfers kloppen, zolang ze maar overeenstemmen met jouw ideeën? Over cognitieve bias gesproken.

Bigi Bana Boy | 30-10-19 | 11:19 | 9

Zolang de informatie op deze site een prettig gevoel in de onderbuik geeft klopt alles. Je moet toch ergens bij horen en dichter bij de natuur krijg je het niet..

Epistulae_Morales | 30-10-19 | 11:59

CBS moet wel deugdelijk meetmateriaal hebben. En dat is er niet wat stikstof betreft. Voor migratie is het een kwestie van even de inschrijvingen bij gemeenten checken, met een muisklik.

kapoerewiet | 30-10-19 | 13:26
▼ 6 antwoorden verborgen

CBS: "Nederland is vol"

Hans Janmaat werd voor die uitspraak in de vorige eeuw nog veroordeeld door de rechter. Daarna zag je hem bij de uitzendingen van de politieke partijen naast een bloemstuk zitten en kwam de tekst Vol = Vol in beeld; dat was wel toegestaan. Kun je je toch niet meer voorstellen vandaag de dag? En Erik van Muiswinkel persifleerde Janmaat destijds; toegegeven, erg goed, en ik heb er toen ook hard om gelachen. Maar Van Muiswinkel is door dat sinterklaas-zwarte piet gedoe nu wel definitief over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Verder: we hebben nu dacht ik 17,3 miljoen inwoners. Als er jaarlijks 100.000 bijkomen, zullen we in 2026 de 18 miljoen aantikken, 5 jaar eerder dan het CBS een kleine twee jaar geleden nog voorspelde. Hetgeen maar weer bewijst dat het heel lastig is prognoses te maken voor de middellange en zeker voor de langere termijn. Want van de voorspelling van het CBS voor 2060, geloof ik echt geen ene reet:

"Volgens de nieuwe prognose van het CBS zal de Nederlandse bevolking de komende decennia blijven groeien, tot ruim 18,4 miljoen inwoners in 2060. De 18 miljoenste inwoner wordt in 2031 verwacht."

Met de huidige import van 100.000 per jaar - waar ook een geboorteoverschot van ca 15.000 in zit, dacht ik - neemt de bevolkingsomvang toe met 1 miljoen per decennium; in 2060 zouden er dan ca 21,5 miljoen inwoners zijn, en dan moeten de cijfers gelijk blijven en er geen enkele "wir schaffen das" crisis zoals in 2015 voorbijkomen, hetgeen ik mij althans niet kan voorstellen.

Je zou ook kunnen proberen het aantal op 17,3 miljoen te houden, en liefst wat te laten dalen, door de (buiten)grenzen eindelijk dicht te gooien en zich crimineel misdragende migranten hun Nederlanderschap af te nemen en eruit te schoppen. Helaas ontbreekt daartoe ten enenmale de politieke wil, en niet alleen in Nederland.

Dus op naar de 25 miljoen! Gezellie! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Ik heb er zin an!

Dr_Johnson | 30-10-19 | 11:16 | 2

Frankrijk heeft maar 3,7 maal meer inwoners dan Nederland, maar is 13 keer zo groot. Lebensraum dus. Jullie zitten op elkaars lip daar.

Pierre Lebon | 30-10-19 | 12:05

@Pierre Lebon | 30-10-19 | 12:05:

Ja, dus? Suggereer je dat ik - autochtone, oorspronkelijke Nederlander; beide ouders geboren in de twintiger jaren van de vorige eeuw; grootouders, op twee na, geboren eind 19e eeuw; overgrootouders geboren in de 19e eeuw - plaats zou moeten maken voor "instromers" uit de derde wereld? Ook Frankrijk, kennelijk zo veel dunner bevolkt, houdt zijn grenzen hermetisch gesloten als er weer eens een NGO mensensmokkelschuit loopt te leuren met een lading dobbernegers.

Nederland is inderdaad één van de dichtstbevolkte landen te wereld, als je een paar derdewereldlanden (zoals Bangladesh) buiten beschouwint laat. Daarom zou het tegenhouden van migranten, asielzoekers, en vluchtelingen, en illegalen, en het terugsturen van oorlogsvluchtelingen indien de situatie rustiger is geworden (die 70.000 apothekers uit Aleppo bv) topprioriteit moeten hebben. In werkelijkheid wordt het beschouwd als het weer: het kan vriezen en het kan dooien, je hebt er geen invloed op, dus worden er schouders opgehaald, en onderhand lopen we steeds verder vol.

Dr_Johnson | 30-10-19 | 12:56

En de Nederlander, de economie-versterker, die vertrekt juist. Het lijkt me geen hogere wiskunde om te voorspellen wat er met je bankrekening gebeurt wanneer je meer uitgaven erbij krijgt, en tegelijkertijd minder inkomsten. Hebben wij echt als bevolking op democratische wijze voor dit beleid gestemd?

JackStick | 30-10-19 | 11:10 | 1

Ja zeker, daar heeft de meerderheid van de Nederlandse kiezer voor gekozen.
Anders hadden de VVD en alles wat links daarvan is niet 80% van de stemmen.

Janas | 30-10-19 | 11:37

Ja leuk geprobeerd CBS.

Maar ik heb geen bal aan dit soort cijfers, puur over uit welk land die lui komen.

Polen en Indiërs bijv. voegen verhoudingsgewijs meer toe aan de staatskas dan dat ze uit diezelfde ruif vreten, en met het gemiddelde IQ van vooral de Indiërs zit het ook wel goed.
Ik wil genuanceerdere cijfers. Wat voegen ze toe, vooral arbeidstechnisch, en wat pakken ze, vooral uitkerings- en zorgtechnisch?

Dan praten we verder. Kom maar op met die cijfers en zie daar de verschillen tussen Westers en non-Westers (lees: non-Islam en Islam).

Realism Is All | 30-10-19 | 11:05 | 5

Nou, ga er dan maar vanuit dat gezien de tekorten op de arbeidsmarkt in letterlijk elke sector in Nederland die economisch bijdraagt, deze influx nodig is en helpt.
En verder weet iedereen ook wel dat klagers over immigratie gewoon zelf bang voor werk en geluk zijn, dus die hoeven we zeker niet serieus te nemen.
Nu alleen nog beleid ontwikkelen hoe we systematisch nietsnutten en werkschuwen kunnen wegpesten uit dit land....

Epistulae_Morales | 30-10-19 | 12:04

@Epistulae_Morales | 30-10-19 | 12:04: Ik weet niet wat je met 'deze influx'bedoelt, maar tekorten op de arbeidsmarkt zullen nooit en te nimmer opgelost worden door Afrikanen en Islam'iers. Het overgrote deel van die lui heeft gewoon een te laag IQ en te weinig vaardigheden om rendabel te zijn voor een werkgever. Bij het bouwbedrijf waar ik werk hebben we het afgelopen jaar 9 van de 10 Marokkanen en Turken (in Nederland geboren) 2 maanden na indienstneming alweer moeten ontslaan, vanwege een tekort aan technische vaardigheden en/of een vreselijk onbeschofte attitude. Van de 12 Roemenen, Tsjechen en Bulgaren. waarvan er slechts 2 een beetje engels kunnen, slechts 2. Daarnaast is het argument immigratie, want arbeidsmarkt tekort natuurlijk totale kolder en een drogreden. In de EU zijn er namelijk ettelijke landen met een enorme jeugdwerkloosheid. Vacatures zouden ook door hen kunnen worden vervuld ipv het puin uit de 3e wereld.

Grachus | 30-10-19 | 15:23

@Epistulae_Morales | 30-10-19 | 12:04: Waarom zou je klagers over immigratie - die dus volgens jou zelf bang zijn voor óf hun werk óf hun geluk of beiden - niet serieus nemen? Onder geluk lijkt me ook te vallen: rust en ruimte. Waar zou je anders bang voor zijn? Jouw redenering is blijkbaar: iedereen die klaagt over immigratie moet je niet serieus nemen. En als de klagers bang zijn voor hun werk hadden ze blijkbaar wel werk, dus nietsnutten zijn het ook niet, en hoeven ze ook niet weggepest te worden. Er hoeft dus niemand voor in de plaats te komen.

grietmetgroenefiets | 30-10-19 | 16:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Kunnen we niet een paar hectare Eritrea veroveren en daar een AZC neerzetten? Opvang in de regio, scheelt een gevaarlijke tocht en de lokale leiders daar hebben minder land om te besturen want dat konden ze toch al niet fatsoenlijk. Win win win.

Diotima | 30-10-19 | 11:04 | 1

Daar waren Klaver en Van Ojik toch pas voor in Ethiopië?

piloot47 | 30-10-19 | 11:10

121.000 mensen die dit land al verlaten hebben, dat is best veel. Hoeveel echte Nederlanders verlaten dit land per jaar ? En waar gaan ze heen...

sprietatoom | 30-10-19 | 10:54 | 4

Spanje staat met stip op 1. Turkije en Marokko zijn goede tweeden

Epistulae_Morales | 30-10-19 | 12:06

Ajattelen todellakin Suomea

hallevvezool | 30-10-19 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

Het is racistisch om te zeggen dat de bevolkingsaanwas gevolgen heeft voor het milieu. En bovendien niet fatsoenlijk.

lingo star | 30-10-19 | 10:51 | 7

Je bedoelt natuurlijk realistisch in plaats van racistisch, die twee begrippen worden vaak verward door de mensen.

grietmetgroenefiets | 30-10-19 | 11:30

De wet van behoud van energie zegt dat bevolkingsaanwas gevolgen heeft voor het milieu.... het is eerder onfatsoenlijk om te beweren dat het niet zo is

Epistulae_Morales | 30-10-19 | 12:08

Is dit gemeend of sarcastisch?

Grachus | 30-10-19 | 15:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Armlastige gemeenten zien het als verdienmodel.

biebop | 30-10-19 | 10:50 | 1

Zeker bejaarden langer thuis en zo nodig na 40-50 jaar scheiden maar vol inzetten op gezinsherreniging voor gelukzoekers

likdoorn | 30-10-19 | 10:54

En overigens: als je kijkt naar de hoeveelheid immigranten sinds 2016 dan heb je het in vier jaar over 750.000 mensen. Ook best wel een wtf statistiek...

Dr_Prepper | 30-10-19 | 10:49 | 2

Als je dat wtf vindt ben je nog niet echt ver van huis geweest...

Epistulae_Morales | 30-10-19 | 12:09

Gelukkig gaat onze EU bijdrage in ieder geval wel met 63% omhoog. Kunnen ze er nog meer onze kant opsturen omdat ze niet in Griekenland, Spanje of andere zuidelijke landen willen wonen die asielzuigerts want geen gratis geld...
We worden zo genaaid dat het werkelijk waar schaamteloos is.

WatZalIkErvanZeggen | 30-10-19 | 10:48 | 3

De Baltische staten lopen al jaren helemaal leeg en hebben dan ook geen strenge immigratie politiek. Maar daar wil geen gelukzoeker naar toe. Lage uitkeringen en werken voor je geld.

Zapata10 | 30-10-19 | 10:53

@Zapata10 | 30-10-19 | 10:53:
De Balten willen er zelf ook niet meer wonen want in de andere EU-staten is veel meer geld te verdienen. En geef ze ongelijk, het is waar.

Beste_Landgenoten | 30-10-19 | 12:41

Geestig, het zegt wat over de leeftijd van die ambetenaren daar, om in zo'n lijstje de 'voormalige sovjetunie' als achtergrond te benoemen. Is vrijwel 30 jaar geleden dat dat zaakje uit elkaar klapte... Whats next: Syriers komen uit het voormalig Ottomaans rijk?

Dr_Prepper | 30-10-19 | 10:45

Schouten wordt straks keihard teruggefloten. En die mileuclubjes ook. Want als de bouwindustrie stilligt terwijl de migranten binnenstromen, stijgt de debt-GDP ratio binnen geen tijd tot boven de 70% en worden we ook nog eens daarvoor "gestraft" door de EU via het stabilitetspact.

Het is een crisis van eigen maak, vermoedelijk ingezet door activistische ambtenaren die onmogelijke milieunormen instellen en een minister die de gevolgen daarvan nooit heeft kunnen inschatten.

Die milieuclubjes moeten snel een paar toontjes lager gaan zingen. Rutte heeft ze veel te veel ruimte gegeven.

Beefbus | 30-10-19 | 10:40 | 3

Ik heb goeie hoop dat als de bouwindustrie stilligt de immigranten een beetje wegblijven.

grietmetgroenefiets | 30-10-19 | 11:35

@grietmetgroenefiets | 30-10-19 | 11:39: examples of scorched-earth tactics include the Russian army's strategy during the failed Swedish invasion of Russia..
Zeespiegeltje zeespiegeltje van het land..

hallevvezool | 30-10-19 | 12:30

Ik dacht, waar maken jullie je druk om. Zo tussen de 2,5 en de 8 per land valt toch reuze mee. Totdat ik shiiitttt '1000x' op de verticale as zag staan.

pa_niek | 30-10-19 | 10:32

De echte Nederlander bestaat niet. Nou weer snel aan de slag om je hypotheek, zorg, belastingen, opvang en andere zaken op de 1e van de maand af te tikken. De 20% salaris die dan nog overblijft, daar mag u mee doen wat u wilt. U wordt bedankt, ook namens het vluchtelingen committee.

Bill Cosby | 30-10-19 | 10:29 | 1

Van die 20% mag u dan ook nog even de btw afdragen...

Bill le Koek | 30-10-19 | 10:34

Dus we hebben
1. Poolse klussers en kassenwerklers
2. Indische IT-ers
3. Russische vrienden van Geert (met vriendschaps-speldje)
4. Sneue Syriers met zielige kindertjes
5. Bulgaarse zakkenrollers
6. Roemeense vrouwenhandelaars

Allemaal stuk vboor stuk geliefde ondernemers die de handen uit de mouwen steken, op die Sneue Syrische Handophouders na dan. Wat is dan het punt?

Beste_Landgenoten | 30-10-19 | 10:29 | 7

Het punt is dat 1 en 2 en 3 en 4 en 5 en 6 bij elkaar opgeteld een beetje veel mensen zijn, dat is het punt.

grietmetgroenefiets | 30-10-19 | 11:42

Zo je trolldienst is weer begonnen?

exqueeseme | 30-10-19 | 11:47

En twee miljoen autochtone nietsnutten.. als die nou wat minder welvaart eisen hebben we ook geen influx nodig...

Epistulae_Morales | 30-10-19 | 12:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Even een serieuze vraag; ik lees dat er veel mensen terecht willen vertrekken. Ik wil ook wel maar kan een van de vertrekkers ook een tip geven Waarheen?

strawdog | 30-10-19 | 10:25 | 9

@Lucioperca | 30-10-19 | 11:12:
Heee maar kom op zeg. Je moet ook in de buurt van Orban's hometown gaan wonen, daar is de infrastructuur helemaal top. Hij heeft er een nieuw mooi stadion laten aanleggen en een speciale spoorlijn. Die gaten in de weg zijn er voor de EU om te repareren, niet voor Orban en zijn bevriende aannemers. Dus je keek gewoon op de verkeerde plek.

Beste_Landgenoten | 30-10-19 | 12:40

Alles is goed. België misschien het grootste twijfelgeval.

Daisy Cutter | 30-10-19 | 14:53

De belangrijkste overweging bij emigratie is: je doet het voor je kinderen! De tweede vraag die je je moet stellen is heb ik capaciteiten waarmee ik daar succesvol kan zijn? Je kunt nog zo'n goede metselaar zijn, maar in Polen zul je geen werk vinden, want dat kunnen ze zelf wel. Zonder 100% achter dit te staan, moet je er niet aan beginnen, want binnen 5 jaar keer je berooid terug. Qua landen, waar je nog enigszins veilig zit als hier in West-Europa straks de boel in elkaar stort zijn wat mij betreft voor de Westerse landen (afnemende volgorde) Denemarken, Noorwegen en Zwitserland. Portugal is ook redelijk Islam-vrij (wel Afrikanen), maar zal meegetrokken worden in het verval van de grote West-Europese landen. Zelf zou ik richting Oosten kijken. Baltische staten, Polen, Tsjechië. Hongarije, Kroatië, Slovenië en Slowakije. Welke je ook kiest het is in ieder geval in het Oosten een aaneengesloten gebied. Het verval in het Westen zal lijken op hoe de onderverdeling nu in een land zelf is. Een paar gebieden, zoals Noorwegen en Denemarken zullen ongeschonden beschaafde eilandjes zijn in een oceaan van door 3e wereld import vervallen westerse gebieden. Niet alleen het land waar je gaat wonen is belangrijk, maar het is ook fijn om betrouwbare beschaafde buurlanden te hebben. Je kunt wel naar Zwitserland verhuizen, maar straks als Frankrijk een apenland is geworden, zit je ook in Zwitserland niet echt lekker.

Grachus | 30-10-19 | 15:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Nederland was met 10 miljoen in 1950 al vol.
Nu al jaren overvol.....
Merkwaardig genoeg geen enkele urgentie om het aantal te beperken.....
Dus meer asfalt, beton, de niet aflatende ratrace elke dag om op tijd ergens te zijn.
Afbrokkelende cohesie.... Zeg maar puinhoop. Merkwaardig genoeg horen we van de natuur/klimaat politici nooit een opmerking anders dan er kan wel meer bij....
En steeds meer natuurgebieden met hekken van prikkeldraad wat het haring in een ton gevoel nogmaals versterkt..... Frisse lucht bestaat niet meer, je ademt iemand anders zijn uitademing in...... Wanneer stopt het? 20, 30, 40 miljoen inwoners??

dijkbewaker | 30-10-19 | 10:20 | 3

Als we stoppen ligt heel Nederland aan de geeuwhonger.

hoejeheette | 30-10-19 | 11:49

Voornaamste takeaways zijn dat het vooral de Oost-Europeanen zijn die van hun recht om die de unie te bewegen gebruik maken. En wat komt India hier doen? Lijkt me dat die geen vluchtelingstatus hebben.

Sjors W. | 30-10-19 | 10:19 | 6

Die Indiërs bellen je op om te vertellen dat je een problem with your microsoft computer hebt

de visser | 30-10-19 | 10:31

@Nelis SplitBloes | 30-10-19 | 10:28: Vergeet Somalië, Ethiopië en Irritrea niet. In ieder dorp staat daar een pharmaceutische faculteit. En anders zijn ze wel ICTer, raketdeskundige of hersenchirurg.

5611 | 30-10-19 | 10:32

Indiërs komen uit GB en om een gigantisch tekort op de IT arbeidsmarkt te vullen.... echt.. je moet eens weten wat het niveau van autochtone icters is.. elke zondag is er een aardig feuilleton op dit blog bezig wat precies dat uitlegt.

Epistulae_Morales | 30-10-19 | 12:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Luitjes hebben niets met Nederland. Rutte hoeft dan ook niet op ze te rekenen als ome Erdo of Poetin hier binnen willen vallen.
En autochtoon Nederland heeft dan inmiddels ook al iets van "Dit is mijn land toch al niet meer, hier ga ik niet voor vechten".
Nederland wordt als los zand. De cohesie verdwijnt.

druipsmurf | 30-10-19 | 10:15 | 3

Je vergist je

BrokenTipi | 30-10-19 | 10:19

En as ze kenne voetballe, kiezen ze voor buitenlandië.

BoetoeVoetoe(btvt) | 30-10-19 | 10:20

We hoeven ons in ieder geval niet druk te maken dat ze de filedruk in de spits nog verder verhogen.

Wilt Geerders | 30-10-19 | 10:15

Ho ho, het vrij verkeer van personen en open grenzen binnen de EU brengt heel veel geld in het laatje voor onze hardwerkende ondernemers en de multinationals.
Daardoor ontstaan er banen en nog meer banen en daar profiteren we allemaal van zodat de staatsschuld naar beneden gaat en onze overheid voldoende geld overhoud om allemaal leuke nuttige en noodzakelijke dingen te kunnen doen.
Zoals een betaalbare gezondheidszorg, een sterke defensie, een efficiënte politie, voldoende woningbouw, lage lasten voor burgers en bedrijfsleven, een leefbare omgeving in de steden en op het platteland, een modern en filevrij wegennet, modern en storingsvrij openbaar vervoer, prachtige natuurgebieden, opvang van daklozen en mensen die aan de onderkant van de maatschappij leven. lage criminaliteit, kortom het kan niet op welke voordelen we allemaal hebben door die open grenzen. Daarbij worden we ook nog eens allemaal ieder jaar weer rijker.

Zapata10 | 30-10-19 | 10:15 | 5

@pa_niek | 30-10-19 | 10:19: Nee, ik zit vandaag in de VVD/D66 modus, ben vergeten mijn pilletje te nemen.

Zapata10 | 30-10-19 | 10:21

Jaja, ik las dat van alle instroom 6% Polen en 6% nog wat uit een land waar nog wat werkethos is. Over de rest wordt niet gesproken, dat zijn mensen die iets komen halen, ze brengen niets..

BozePaarseMan | 30-10-19 | 10:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Wonen nog zo iets. Door Groenlinks en D66 onmogelijk gemaakt voor het blanke autochtone plebs.

Bab01 | 30-10-19 | 10:13

Zoveel instroom kan een land gewoon niet aan. Niet alleen financieel maar ook qua ruimte en sociale cohesie. Hier maak ik mij meer zorgen over dan het klimaat.

BozePaarseMan | 30-10-19 | 10:10 | 3

Dat dus.

ja,diedus! | 30-10-19 | 10:48

U haalt dingen door elkaar: immigranten die hier als ICTer komen werken, zoals bijvoorbeeld veel Indiers, leveren een hoop op: ze hebben nooit gesubsidieerd onderwijs hier genoten, terwijl ze wel belasting gaan betalen. Anders is het met vluchtelingen die vaak langdurig in de bijstand vertoeven.
Ook met de hele oost europese batterij kun je je afvragen of ze niet minimaal zoveel ww mee terug naar huis nemen elke keer drie maanden, als ze hier verdienen.

Dr_Prepper | 30-10-19 | 11:08

@Dr_Prepper | 30-10-19 | 11:08: immigranten die hier als ict'er komen werken, dus hoogopgeleide werknemers, hebben recht op een belastingvoordeel: de eerste vijf jaar van het verblijf hoeft over 30 procent van het loon geen inkomstenbelasting betaald te worden. Reken maar dat dat een druk op de woningmarkt heeft opgeleverd. Het was trouwens acht jaar.

grietmetgroenefiets | 30-10-19 | 11:53

Deze ontwikkeling is al door meer mensen aan de kaak gesteld Lakeman, Scheffer en anderen) Daar wordt echter niet naar geluisterd. De nieuwkomers zijn grosso modo geen verrijking maar een ontzettend hoge en langdurige kostenpost op het gebied van sociale zekerheid, criminaliteit en zorg. De (achterlijke) culturele achtergrond wordt mee naar hier genomen hetgeen tot botsingen heeft geleid en zal blijven leiden. Dit land loopt in rap tempo achteruit en verslonst op alle gebieden. Onze (klein)kinderen komen nog voor zeer grote problemen te staan.

Stratum | 30-10-19 | 10:07 | 4

En al die mensen stoten geen Co2 uit, zeiken/schijten niet dus geen ammoniak, rijden geen auto, behoeven geen verwarming, geen woning, geen vlees enzo verder... Maar de boeren moeten stoppen, bouwers ook en wij moeten allemaal met de tram.

glaaf | 30-10-19 | 10:10

Je bent een idioot. De Indiërs die momenteel hierheen gehaald worden zullen net als de Indiërs in VS succesvoller zijn dan de autochtone bevolking. Daarnaast kunnen PVV aanhangers niet tippen aan de Polen die zich hier vestigen.

Cobarde | 30-10-19 | 10:15

@Cobarde | 30-10-19 | 10:15: Europese en Aziatische immigranten gaan niet voor de problemen zorgen, maar de immigranten hit het midden-oosten en Afrika....

Rens003 | 30-10-19 | 10:19
▼ 1 antwoord verborgen

Immigratie is in de ogen van de boven-ons-gestelden de enige manier om (economisch) te groeien. Nederland is er echt te klein voor dus dit is op een volgend level besloten en NIET uit liefdadigheid.
www.bloomberg.com/news/features/2019-...

paost712 | 30-10-19 | 10:07 | 1

"People from abroad bring brains and energy" Ge-wel-dig!

de visser | 30-10-19 | 10:14

Nederland is geen baas in eigen land meer.
De EU is voor Nederland een ramp, de technokraten in Brussel, waar wij weer 5 miljard euro extra belasting geld moeten ophoesten volgend jaar, bepalen ons leven, bemoeien zich met wetten over stikstof en Pfas ( waardoor ons land in een crisis is beland nu ) en die Eu wil ons de komende jaren nog meer volstouwen met asiel-en gelukzoekers, terwijl onze kinderen en kleinkinderen 10 jaar op een huis moeten wachten ! IK begrijp Johnson van het VK !
Wie veegt die gigantische Augiasstal met slechte bestuurders eens schoon in den Haag?.
Rutte en zijn zooitje moeten oprotten, er gaat teveel fout.
En die verrekte staatsomroep NPO -NOS , met dat eenzijdig linkse nieuws, is ook aan een grote schoonmaak toe.
Schande dat de staatsomroep gisteren totaal geen aandacht gaf aan de uitstekende rede van Martin Bosma - PVV - over de brokkenmaakster Ollongren zei zgn. ziek was.
Wat een naar land, met die slechte bestuurs kliek, zijn we geworden. En Rutte ? Die hoor je of zie je niet.

outdoor | 30-10-19 | 10:06 | 3

Stikstofcrisis is echt een self-inflicted Nederlands probleem. Daar heeft de EU weinig mee van doen en geen enkel ander EU land is zo gek.

Sjors W. | 30-10-19 | 10:25

Precies, NL is een Augiasstal en een huishouden van Jan Steen.

Nelis SplitBloes | 30-10-19 | 10:31

Als ik op een vrije dag in de IKEA loop in een kleine stad (ik woon naast een vestiging) hoor ik minstens 4 verschillende talen. Op elk moment van elke dag dat ik daar langs ga. Je kan mij niet wijsmaken dat al die mensen werken in ons land of ook maar iets met Nederland hebben behalve Nederland pinautomaat.

Repetitive Beats | 30-10-19 | 10:05 | 1

En zie je veel hoofddoekjes..
Ook op een normale doordeweekse dag.

boerk | 30-10-19 | 10:12

Gaat op een dag nog eens ontiegelijk fout. Ik denk dat dat geen 15 jaar meer gaat duren. En de tekst "dat hadden wij niet geweten" zal men heel vaak gaan horen.

keistad | 30-10-19 | 10:04 | 2

De linkse stemmer zegt dat snikkend naast ons in de trein als we gezamenlijk weggevoerd worden uit ons land. 'Ik zag het niet aankomen'.

Repetitive Beats | 30-10-19 | 10:11

@Repetitive Beats | 30-10-19 | 10:11: ja en u ook dan nog voor racist uitmaken. Mensen die op Groenlinks of D66 stemmen zijn fout, écht hartstikke fout.

Bab01 | 30-10-19 | 10:25

Voor een Gemeente is een asielzokers gezin wat een status verkrijgt een verdienmodel. Over de eerste 6 maanden krijgt de Gemeente subsidie van de Rijksoverheid om het gezin te voorzien van Bijstand en woninginrichting etc. Kortom Gemeenten staan in de rij om asieleisers in hun sociale woningen op te nemen. Waar anderen moeten gaan wonen is niet geheel uitgewerkt in het beleid onder Rutte I, II en III.

Beroep = Boerenlul | 30-10-19 | 10:03 | 3

En na die 6 maanden heb je ze voor 25 jaar in de bijstand. Ik denk niet dat de gemeenten ze graag zien komen

Bauchschmertzen | 30-10-19 | 10:07

@Bauchschmertzen | 30-10-19 | 10:07:
Nou en of, ze krijgen een urgentieverklaring en voor de zittende gemeenteraad en college is 1/8 van hun termijn volledig gefinancierd door de rijksoverheid. Vooral de rijkere Gemeenten zien ze graag komen.

Beroep = Boerenlul | 30-10-19 | 10:22

Dat beleid komt er ook niet onder Rutte IV, V, en VI.

Analia von Solmsch | 30-10-19 | 13:18

Dit land is verloren. De Nederlander verdwijnt is hoog tempo. rip

Henk4296 | 30-10-19 | 10:02

We moeten gewoon minder personen importeren. Hoeveel Co2/Nox levert een persoon op? stikstof probleem opgelost

NoE | 30-10-19 | 10:02

Apart de te verwachten ratten en muizenplagen houden volgens het KAD te Wageningen gelijke tred met deze genoemde asielplaag. Eerlijkheid gebied mij dat het KAD dit wel anders formuleerde. lol

william7055 | 30-10-19 | 10:02

Iets met ‘ een eigen graf graven’ ......

laurentius | 30-10-19 | 10:01

Kom maar binnen roept toekomstige knecht...

apek00l | 30-10-19 | 10:01

Om de aandacht van het immigratieprobleem af te leiden is het stikstof probleem bedacht het Russenprobleem is inmiddels lek lekgepriktdus moest er nieuw probleem komen om te laten zien hoe hard het kabinet aan het werk is met "belangrijke" zaken.

watazooi | 30-10-19 | 10:00

Land is compleet uit evenwicht getrokken. Zo benieuwd wie eerdaags plaats voor wie moet gaan maken.

Arnold9638 | 30-10-19 | 09:56 | 1

@Arnold9638 | 30-10-19 | 09:56 |
Als u ook maar enigszins bekend bent met de historie van de islam kunt u dat plaatje zelf inkleuren. Ik zal u op weg helpen. Afghanistan was ooit 100% boeddhistisch, Iran Zoroastrisch en wat nu Pakistan is Hindoe. Begint u hem al te voelen?

Als dat te ver van uw bed is kan u ik u ook de geschiedenis van het volk van mijn oom Wendell aanraden. Zoekt u maar eens op "Lakota Sioux" en "Pine Ridge Indian Reservation", dan zult u onze toekomst zien indien dit zo voort doet.

Sjefke7807 | 30-10-19 | 10:03

Dit land komt piepend en krakend helemaal tot stilstand. Overal file, op de weg in de trein en op stations, in de zorg. Woningnood zal zeer nijpend worden. En waarom eigenlijk precies, wie wil dit ?

sprietatoom | 30-10-19 | 09:55 | 1

De EU, Groenlinks, D66, Amsterdam en Utrecht willen dit. Ze maken dit land compleet onleefbaar.

Bab01 | 30-10-19 | 10:00

Het bewerkstelligen van armoede in NL is onderdeel van het EU beleid om straks de Fiscal Union te kunnen implementeren. Daar is in 2014 al een handtekening voor gezet door Rutte. De economische verschillen tussen de landen moeten worden weggewerkt.

De debt-to-GDP richtlijn is 60%. Voor NL is die norm gedaald van 67.9% naar 52.4% over de periode 2014 - 2018. Dit is voornamelijk bewerktstelligd door immigratie.

Immigratie is een beproefde methode om de debt-to-GDP te verlagen, omdat meer mensen gaan participeren in het arbeidsproces en belasting gaan betalen.

Immigratie heeft echter ook substantiele nadelen in de zin van leefbaarheid en sociale cohesie. Deze nadelen zijn door dit kabinet nooit echt onder ogen gezien of onderkend.

Zie ook en.wikipedia.org/wiki/European_Fiscal...

Beefbus | 30-10-19 | 09:53 | 2

inderdaad

pomodorus | 30-10-19 | 09:57

Dat migratiesaldo zal wel, zegt me niet zo veel. Maar er zou wel een aanpassings-, inburgerings-, en inspanningsverplichting aan moeten hangen en gehandhaafd moeten worden. Omdat hiervan vrijwel geen sprake is maak ik me vooral zorgen om het binnenhalen van achterlijken met een middeleeuwse veroveringsideologie als drijfveer en een pedofiele massamoordenaar als grote voorbeeld.

de visser | 30-10-19 | 09:51

Even wat nuance. Want Pritt was niet helemaal volledig. Vast per ongeluk overheen gelezen ;)
Het migratiesaldo bedroeg 87.000 (208K im. - 121K emig.)
Hiervan heeft 44.000 een Europese achtergrond 20.000 een Nederlandse en 9.000 een Afrikaanse achtergrond. Daarnaast was er een natuurlijke bevolkingsgroei van 15.000, het aantal geboorten bleef gelijk, er stierven 3.000 minder.

Superior Bastard | 30-10-19 | 09:48 | 4

Dan nog is het hier te vol, linksert.

Gaat het niet dan? | 30-10-19 | 10:07

@pomodorus; waarheen.?

strawdog | 30-10-19 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

Beangstigend.

Nu ben ik geen doemdenker maar dit soort cijfers zijn ronduit beangstigend. In het huidige tempo gaat het al onverantwoord hard, het toekomstscenario is dat het nog harder zal gaan. De aantrekkingskracht van luilekkerlanden is gewoon te groot.

Denk aan de toekomst, denk aan de generaties na ons, roepen de politici als het ze politiek goed uitkomt. Denk eens in deze context aan Uw kinderen? Aan de generaties na ons? Die erven een schier onvermijdelijke burgeroorlog. Dat zal best nog enkele tientallen jaren duren hoor. Maar dan? Je kunt niet zoveel mensen op elkaar proppen, dat word vechten. Altijd.

Met dank aan de EU, het rijk van de eeuwige vrede. Compleet gestoord is men.

Macroglossum | 30-10-19 | 09:46

Dus Kasja had wel gelijk, dan zal ze ook wel niet echt ziek zijn geweest.

FogerRederer | 30-10-19 | 09:41

Tip: emigreer naar een land waar je juist blij bent dat er instroom van Hongarije, Kroatie etc is omdat dat de lokale Nazi-cultuur flink verdunt. Oostenrijk dus. En men is hier ook nog gewoon ouderwets racistisch: Hongaren (vooral Hongaarsen!) komen er wel in, en Noord-afrikanen niet. Ook zeer grote chassidische Jodenbuurt (met zo'n hondenmand op je hoofd, weet je wel) hier in Wenen, nou, als dat geen springlevende kanarie in de kolenmijn is.

skoftig | 30-10-19 | 09:40 | 5

@Macroglossum | 30-10-19 | 09:48: Wellicht wilt u Zwitser worden: naturalisatie kan worden aangevraagd na 10 jaar. Daarna verhoort de polizei zowel aanvrager als de buren. Een gemeenteambtenaar komt langs om te zien of u bent ingeburgerd en een aantal kazen en bergtoppen kunt benoemen, samen het volkslied kunt zingen. Als laatste wordt door de gemeenteleden per referendum gestemd over uw verzoek. Heeft het dorp geen trek in u ? Ach jammer dan.... www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

A.S. Perien | 30-10-19 | 10:27

@Macroglossum | 30-10-19 | 09:48:
Gelukkig al helemaal klaar voor definitief vertrek. Huis in ZO-Europa af, ingericht en vooral kostenvrij. Vooralsnog alleen in de zomermaanden daar en de rest nog in NL. Wanneer het hier echt onleefbaar wordt, verkoop ik mijn aflossingsvrije hut in Amsterdam en tot nooit meer ziens. Wel zal ik nog vaak dromen van het eens zo prachtige land waarin ik heb mogen opgroeien.

Ruud Hazes56616330 | 30-10-19 | 10:29

Check. Ben al 12 jaar weg. Ik denk niet dat ik nog in Nederland zou kunnen aarden,

Daisy Cutter | 30-10-19 | 14:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Mmm 7,5 x 1000 is 7500.
Plus ( 5+5+4+3+3) x 1000 = 20.000
Dan mis ik nog pak 'm beet 70.000... Waar komen die vandaan. Is dat het befaamde kopje "overig" ?

Mensenrechten die dit soort rapporten samen stellen moeten ze per direct ontslaan.

peterdh | 30-10-19 | 09:40

Kan er nog uitgerekend worden hoeveel deze niet uitgenodigde gasten de Nederlandse staat jarenlang kosten.

AndreP | 30-10-19 | 09:39 | 1

@AndreP | 30-10-19 | 09:39 |
Geert Wilders heeft een aantal jaar geleden een poging gedaan en kwam, voorzichtig geschat, op een slordige 7 miljard Euro uit. Per jaar(!). Maar het zelfs maar opperen was tegen het zere been van de rest van de Kamer. Dus blijft men in het donker rond dwalen totdat de Sociale Zekerheid bezwijkt onder de druk.

Sjefke7807 | 30-10-19 | 09:45

Leuk dat statistiekje van CBS met vooral Russen etc.. Echter; We weten allemaal waar de èchte groei vandaan komt. En dat is toch echt vooral het M.O. en Afrika. Bij mij hier op het pleintje rochelt het steeds harder van o.a. Eritreeërs die je allemaal met een bijzonder onaangename broeierige blik aan staren. Ik kan u zeggen dat de sfeer in mijn "Prachtwijk" er niet op vooruit gaat op zijn zachtst gezegd.

Dit is toch gewoon wàànzin?! Je laat per jaar(!) een stad ter grootte van Venlo of meer aan inwoners binnen stromen en denkt dan dat dit geen nadelige invloed heeft op een heleboel zaken? Dit zet zo'n geweldige druk op de Sociale Voorzieningen. E.e.a. zal op een zeker moment gewoon niet haalbaar meer zijn. En heeft er iemand wel eens gedacht aan de inheemse bevolking die het allemaal maar op hun bord krijgt? Het wordt de inheemse bevolking gewoon door de strot gewrongen en wee als je iets durft te zeggen. Dan vliegen je alle welbekende labels om de oren, vaak door mensen die zelf in de fijne buurten wonen en werkelijk geen idéé hebben van de stand van zaken of hoe het is er tussen te moeten wonen. Ik ken mijn eigen land totaal niet meer terug en dat maakt me intens verdrietig.

Over de gevolgen voor het milieu of de schaarse natuur in dit land wordt al helemaal met geen woord gerept. Want er moet dus jaarlijks een hele stad(!) uit de grond gestampt worden om al deze inlopers van een huis te voorzien. Weg gaan doen ze geen van allen, ongeacht hoe vaak ze te horen hebben gekregen dat ze geen recht op asiel hebben. Case in point; De "We are here." lieden. Nou Nederland, het was leuk je gekend te hebben...

Sjefke7807 | 30-10-19 | 09:38 | 7

U beweert dus dat het CBS liegt omdat bij u in de buurt een paar Afrikanen zijn komen wonen?

Superior Bastard | 30-10-19 | 09:52

@Superior Bastard | 30-10-19 | 09:52: Lieden die beroepshalve statistiek bedrijven zijn pathologische leugenaars. Allemaal!

Langshetrandje | 30-10-19 | 10:11

"en denkt dan dat dit geen nadelige invloed heeft op een heleboel zaken? Dit zet zo'n geweldige druk op de Sociale Voorzieningen. E.e.a. zal op een zeker moment gewoon niet haalbaar meer zijn."

Met waar nu jaarlijks al € 14 mld aan sociale voorzieningen aan instromiërs wordt besteed, is het al zover dat het op een heleboel zaken nadeel heeft.

Waarom zou toch die collectieve lastendruk zo toegenomen zijn?

Milton_Styx | 30-10-19 | 10:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Inderdaad is het overal drukker. Zelfs op plaatsen waar je dat niet zou verwachten. Bij bouwmarkten bijvoorbeeld. Blijkt dat ze toch kunnen werken. Maar dat moet ook wel, want in het gemiddelde guurguis moeten nu minstens 14 personen kunnen wonen. En de Miele moet aangesloten worden. Want dat doen die luie kufars niet voor de nieuwe koeltoerverrijkers.

Nivelleermarionet | 30-10-19 | 09:37

We zeiken en zeuren maar doen er geen reet aan. De boeren en de aannemers en werknemers doen wel wat aan hun sores. We moeten zeker niet elke buitenlander over 1 kam scheren ,zer zijn er zat die heel goed ingeburgerd zijn en ook onder de kwaden leiden. Maar het moet een keer stoppen dat binnenhalen. Ik heb een zoon van 21 die waarschijnlijk nog jaren thuis moet blijven wonen want statushouders blijven voor gaan. Hii werkt van 7 uur smorgens tot half 5 smiddags maar de statushouders trekken uitkeringen en toedlagen die wij als ouders niet meer krijgen want zoon verdient ook.en dat word meegenomen door de belasting. Hij werkt net zoals velen voor de uitkeringtrekkende statushouders en dergelijke. Wanneer komt die omslag eens bij t klootjesvolk? Ik wou dat ik rijk was en kon rentenieren in een ander land.. want denk maar niet dat je zonder veel geld een uitkering krijgt in een ander land..

haatsmurfin | 30-10-19 | 09:36 | 1

In Spanje krijg je pas een uitkering naar het aantal maanden dat je werkzaam was in dat jaar. Veel wordt zwart verdiend, dus geen uitkering.

gato | 30-10-19 | 10:51

In het CBS artikel staan louter een aantal nietszeggende tabel, en wat niet-onderbouwde constateringen zoals ¨Daarnaast vestigden zich meer immigranten met een achtergrond in Azië, Amerika en Afrika. In deze groepen was het vertrek niet hoger dan in de eerste drie kwartalen van 2018.¨

Zit daar nog enig niveau bij het CBS?

Sprinkhaan | 30-10-19 | 09:35 | 1

Daar heeft een ambtenaar lang op zitten zwoegen om policor te zijn, remigranten Afrika zal klein zijn, de migranten veel groter. Anders kan men uitrekenen wat er in NL blijft hangen, dat willen we niet.

Analia von Solmsch | 30-10-19 | 09:39

Vlieland!?!?!? Hoe zit dat?

John McClane | 30-10-19 | 09:35 | 1

Er komen woningen op de Vliehors, het oefenterrein van de luchtmacht.

Acidstain | 30-10-19 | 09:47

We kunnen toch naast Groningen een nieuwe stad bouwen voor 100.000 inwoners voor alle gelukszoekers.
Waar de bouwbeperkingen eventjes niet gelden.
En aangezien de gelukszoekers toch niet willen werken hoeven ze ook niet in de randstad te wonen. Een uitkering trekken kan je ook in een van de uithoeken van ons land.

Osdorpertje | 30-10-19 | 09:33 | 7

De migranten willen juist graag in de steden wonen, Amsterdam is bijna het populairst. Trek uw conclusie and get the fuck out!
Het stadsbestuur onder bezielende leiding van Halasema geeft het laatste zetje want er kan nog veel meer bij volgens haar. Kijk alleen maar eens hoeveel huizen er in uw geliefde Amsterdam naar migranten zijn gegaan.

pibasso | 30-10-19 | 09:56

NIMBY?

pa_niek | 30-10-19 | 10:28

Mooi niet. Zet ze allemaal maar in de Randstad neer, liefst in goedkope barakken in Amsterdam. Jullie in de Randstad wilden ze toch zo graag binnenhalen?

5611 | 30-10-19 | 10:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat telkens onderbelicht blijft: de fertiliteitsratio van onze instromende raketgeleerden. Hun aantallen astronautenkids worden de nieuwe baby-boemers. De nieuwe generatie mix-Nederlanders zal het niet druk vinden. Zij weten immers niet beter.

A.S. Perien | 30-10-19 | 09:32

Tegenwoordig in mijn dorp lopen er ook van kansloziërs overal waar je kijkt.
Dikke hoofddoeken (bijna burka) en onopgevoede kinderen, een prima startpositie in onze gecompliceerde maatschappij. Maar jij wij moesten zo nodig die Arabische lente sponsoren. Nu wil niemand meer wonen in de landen die we democratisch hervormd hebben en nu de moslimbroeders de scepter zwaaien.

Hiesjes | 30-10-19 | 09:31 | 1

@Hiesjes | 30-10-19 | 09:31 |
"Wij" hebben níets gesponsord. Dat werd over onze hoofden heen beslist zonder dat we ook maar enige vorm van bezwaar konden aantekenen. Als het aan mij had gelegen hadden we daar de boel, de boel gelaten.

Sjefke7807 | 30-10-19 | 09:42

We zijn al een tijdje te laat. Maar dat neemt niet weg dat er nu wat gedaan moet worden. Zeg maar hetzelfde als die klimaatterroristen 'we staan op de rand van de afgrond'.

Peter_la_Selie | 30-10-19 | 09:30

In die tabel mis ik nog een heleboel aantallen. Waar komen die vreemlandiers vandaan?

Sprinkhaan | 30-10-19 | 09:30 | 1

Uit geheel Afrika. Mag u niet weten want dat zou uw stemgedrag maar verkeerd kunnen beïnvloeden.

2voor12 | 30-10-19 | 09:32

De tsunami van criminelen uit Oekraïne is mooi weggestopt onder het hoofdstuk "voormalige Sovjet Unie".

2voor12 | 30-10-19 | 09:29 | 1

Voormalig Sovjet unie... Voormalig, lekker makkelijk ja, die bestaat al tig jaar niet meer.

peterdh | 30-10-19 | 09:33

Nederland gaat elk jaar een stapje achteruit, langzaam maar wel gestaag. Nederland is arm op het gebied van cultuur en zal ook financieel arm worden.

Eddy67 | 30-10-19 | 09:27 | 1

Allemaal volgens EU plan, ein reich, ein Führer.

Acidstain | 30-10-19 | 09:31

Nederland is een rijk en vrijgevig land. Je kan en mag niet verbaasd zijn dat we overlopen worden door oostblokkers, afrikanen en ander volk uit arme landen. Wil je er iets aan doen, dan begint de halve eu tegen te stribbelen, we zijn kansloos.
Jammer maar waar.

Schadenfreude | 30-10-19 | 09:27 | 1

Bij voorbaat al opgeven is kansloos. Telkens dezelfde incompetente club kiezen om beleid te maken is kansloos.

peterdh | 30-10-19 | 09:35

Polen, Roemenen en Bulgaren zijn het probleem niet. Indiërs ook niet.

Nederland80 | 30-10-19 | 09:25 | 4

Komt U even kijken in de provincie???Geen huurhuizen voor eigen jeugd door verplichte status/psyche-spreiding en de Roemenen/Bulgaren en Polen zitten in alle kippehokken die door de het laatste oude geld gekocht zijn

grindbak | 30-10-19 | 09:28

Nou dat zijn autohandelaren die hun vak serieus nemen hoor. Voor de reaguurders die een Audi, VW Golf o.i.d. bezitten. Maak alvast een foto van je auto want straks heb je alleen de foto´s nog als aandenken.

Sprinkhaan | 30-10-19 | 09:29

@grindbak | 30-10-19 | 09:28:
Over drie of vier generaties zullen in alle pittoreske plattelandskerkjes de donderpreken weer galmen. Het is niet anders.

Rest In Privacy | 30-10-19 | 09:32
▼ 1 antwoord verborgen

Die donkerblauwe vlek in oost-Groningen snap ik: dat is Ter Apel
Maar wat zoeken al die immigranten in Zeeuws Vlaanderen en Zeewolde?

koeberg | 30-10-19 | 09:24 | 4

Ik snap die vlek in Groningen stad ook :(

Acidstain | 30-10-19 | 09:29

@Hollende_Kleurling | 30-10-19 | 09:25:
Merkel heeft samen met Rutte die verdeelsleutel langs het EU parlement, Europese commisie gesluisd.
Daardoor is die Brexit ellende ontstaan.
Maar dat verteld de NOS u niet.

joppo0 | 30-10-19 | 09:44

Zeeuws-Vlaanderen is donkeblauw vanwege de "gast"arbeiders in de jaren '60.
Dit lag vooral aan de industrie in de Kanaalzone: de Cokesfabriek (bestaat niet meer) en de l'Azote (later NSM, nu Yara).
Dit waren voornamelijk turken, maar die 1ste en 2de generatie is over het algemeen zo slecht niet, het zijn de Marokkanen (zwembadterreur Koewacht) , de Syriërs en Somaliërs die het verknallen hier.
Maar het verklaart wel, waarom ik in het winkelcentrum altijd denk dat ik mijn paspoort bij moet hebben...

Bijtendehond | 30-10-19 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

Op deze manier blijft er geen boer over.

Acidstain | 30-10-19 | 09:24

Het grote nivelleren is begonnen. Als u nu al moet sappelen om rond te komen, neem er nog maar een baantje bij straks!

pibasso | 30-10-19 | 09:22 | 2

U generaliseert. Ik doe daar niet aan mee. Aan dat nivelleren.

Nivelleermarionet | 30-10-19 | 09:30

Dit beleid doet me een beetje denken aan een oud collega van me, ooit opgegroeid in de DDR. Die had verhalen daar pleurden wij van achterover. Nu bewaarheid in den Nederlanden. Wie had dat kunnen verzinnen binnen enkele jaren. De VVD is hard op weg richting een communistische agenda.

Sjorsch | 30-10-19 | 09:21

Een deel van onze welvaart verdampt. Een deel van onze welvaart stroomt naar de nieuwe kanslozen. Hier worden we allemaal armer van. (Warmtepomp niet inbegrepen)

brughslurph | 30-10-19 | 09:21

Volgende keer weer lekker met z'n allen VVD stemmen, komt het helemaal goed !

Motleycrew | 30-10-19 | 09:20

In 1950 zei Willem Drees al dat ons land te vol werd. Jammer dat Asscher niet lezen kan.

Schriever | 30-10-19 | 09:17 | 1

Later (1971) heeft'ie de PvdAllochtonen de rug toegekeerd.

Thoth | 30-10-19 | 09:39

Free money!

de visser | 30-10-19 | 09:16

Overbevolking.

aartvantiemenvanjand | 30-10-19 | 09:15 | 2

Is overomvolking een woord?

keestelpro | 30-10-19 | 09:19

Homeopathische bevolkingsverdunning.

De Briemusketier | 30-10-19 | 09:23

Op de NPO ontrolt zich na de partijkarteloverval op de boeren de volgende ramp, het stopzetten van de bouw in Nederland, en dat met ruim 100K aan nieuwe bijstandliefhebbers. Zou er een plan of agenda zijn, of is het partijkartelgajes de regie over het eigen partijkartelzakkenvullerstuig kwijt?

De Briemusketier | 30-10-19 | 09:14 | 4

Je zou het woord 'wanbeleid' geweld aan doen door het te gebruiken om de koers dit kabinet te omschrijven. Zelfs het woord understatement schiet te kort.
Waanzin komt in de buurt maar dan op z'n Duits geschreeuwd met een jaren 40 stem: 𝖂𝖆𝖍𝖓𝖘𝖎𝖓𝖓!

keestelpro | 30-10-19 | 09:25

Wel weer lekker voor de waarde van mijn huis in de randstad, woonlasten gaan lekker omlaag door taxatietje overwaarde.

hetgeleteken | 30-10-19 | 09:41
▼ 1 antwoord verborgen

Door de stad lopend zie ik steeds meer buitenlands asociaal kutvolk rondlopen.

kwark001 | 30-10-19 | 09:14 | 2

U ook? In mijn dorp ook, vlakbij 023.

Koffie ? | 30-10-19 | 09:17

Die tellen vaak niet mee in de cijfers want niet geregistreerd of op werkbezoek of gewoon op bezoek of voor zwarte (drugs) handel.
Ik zeg je: op papier hebben we misschien 17 miljoen inwoners maar er zijn misschien wel een dubbel aantal mensen aanwezig in dit land.

keestelpro | 30-10-19 | 09:18

Het is te druk en te vol, maar het zijn gelukkig niet allemaal islamjongens die komen...

SterF... | 30-10-19 | 09:13 | 2

Polen zijn gezellig. Die lusten wel een biertje en een braadworst op de BBQ.

koeberg | 30-10-19 | 09:25

@SterF... | 30-10-19 | 09:13 |
"(...), maar het zijn gelukkig niet allemaal islamjongens die komen..."

Oh wacht...

Sjefke7807 | 30-10-19 | 09:26

Als ik de tabel goed bekijk kom ik tot ongeveer 30.000 migranten... Waar komt de rest vandaan?

tiswireswa | 30-10-19 | 09:13 | 6

@Hetkanverkeren | 30-10-19 | 10:26:
Hoe zit dat eigenlijk met die vergrijzing die ons wordt aangepraat. Ik zie in die grafieken van de afgelopen jaren meer mensjes geboren worden alsdan overlijden?

HA, BIER!1! | 30-10-19 | 14:31

@HA, BIER!1! | 30-10-19 | 14:31: Hopelijk nu dan zonder blunders: de presentatie van het CBS werkt erg verwarrend. Zeker als je het over de bevolkingsomvang hebt, wil je de ontwikkeling in de tijd in absolute zin zien, gewoon totalen van jaar tot jaar. De saldering in dit bericht van jaar tot jaar ontneemt daar het zicht min of meer op.

In andere woorden: elk overschot (dit jaar tot nog toe dus 102.000 zielen) telt gewoon op. Vanuit diezelfde gedachte: ondanks de sterfte (die overigens alle leeftijdscategorieën beslaat!) neemt door het stijgen van de gemiddelde levensduur het aantal bejaarden toe. Dat zegt op zich niets, want je wilt weten hoe de totale demografische opbouw naar leeftijd er uit ziet. Bijvoorbeeld om de te verwachten hoogte van de sociale voorzieningen te kunnen inschatten (werkenden versus gepensioneerden zeg maar).

Het zegt waarschijnlijk alleen maar iets over mijn wantrouwen richting de overheid, maar ik kan de cijfers niet goed duiden. Het beeld van een toenemend aantal Polen en Indiërs kan ik vanuit eigen waarneming bevestigen. Maar je houdt in dit overzicht eigenlijk maar een verwaarloosbare hoeveelheid "dobbernegers" over, het zogeheten asielprobleem lijkt nauwelijks te bestaan. Althans volgens deze cijfers.

Houden we ons zelf dan zo voor de gek? Ik heb hier een zeer onbestemd gevoel bij, want waarom zou je, als je dan toch bezig bent, het geboorte- en sterftecijfer niet naar nationaliteiten uitsplitsen? Ben je ook meteen ook van het beeld af dat al die asielzoekers fokken als konijnen, om het maar even op zijn Nederlands te zeggen.

Of is het een definitiekwestie? Ook de asielcijfers zelf zijn redelijk in lijn met bovenstaand beeld: longreads.cbs.nl/asielenintegratie-20... Het ligt dus waarschijnlijk aan mijn eigen beeldvorming: de indruk dat we overspoeld worden door woeste inboorlingen uit donker Afrika en jihadi's uit de Maghreb en het Midden-Oosten lijkt totaal niet te kloppen. Zo pijnlijk als dat is, hier moet ik waarschijnlijk zelf mijn mening flink bijstellen.

Met dank aan de Geenstijl weer. Kudt.

Hetkanverkeren | 30-10-19 | 15:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Kijk ook even naar bevolkingsdichtheid:
nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lande...

Net onder de stadsstaatjes en eilanden staat NL op de 29e plaats, boven de Philippijnen nog. Duitsland op #56.

Dit kan slechts uitlopen op een drama van ongekende proporties.

ChatBot | 30-10-19 | 09:10 | 2

Da's trouwens een leuk lijstje voor Henk Westbroek.
Hé Henk lees je mee ouwe makker!?

keestelpro | 30-10-19 | 09:21

Dat heb je met een premier zonder visie... stikstofcrisis, CO2 crisis, zorgcrisis, UWVcrisis, belastingdienstcrisus, onderwijscrisis, maar het referendum is afgeschaft. Mensen massaal dakloos.
Schietpartijen, steekpartijen.
Rapport MH17 is nog steeds niet af...
Ja mense dit kan er nog wel bij!
Deugcrisis.

Analia von Solmsch | 30-10-19 | 09:10 | 1

Bestuurscrisis, het partijkartel is door zijn eigen gebrek aan maatschappelijk draagvlak aan het bezwijken. De Nederlandse samenleving zakt gezellig mee in het bestuurlijke moeras.

De Briemusketier | 30-10-19 | 09:22

Stampvol. Linkse natuurliefhebbers zullen dat ook moeten erkennen. En zo valt niet te ontkomen aan de conclusie dat bijvoorbeeld instroom van asielzoekers echt afgelopen moet zijn. Ik kwam als natuurliefhebber al jaren geleden tot die conclusie, maar ik ben niet links en werd daarom niet gehinderd door die ideologische oogkleppen.

Hommel | 30-10-19 | 09:09 | 2

Nee hoor, die connectie word helemaal niet gemaakt door dit soort mensen, we kunnen prima miljoenen mensen meer huisvesten en Toch moord en brand schreeuwen dat er strengere klimaat eisen moeten komen, er is geen enkel verband tussen die problemen, tis eigenlijk heel simpel, alleen autochtone blanke Nederlanders veroorzaken klimaat verandering, alle anderen zijn volledig klimaat neutraal, hoeveel we er ook van binnenhalen schijnbaar.

Mallepietje1001 | 30-10-19 | 09:28

@Mallepietje1001 | 30-10-19 | 09:28: Je hebt wel gelijk. Er valt aan de conclusie dat het land overbevolkt is niet te ontkomen maar de linkschmensch denkt niet rationeel. En het is idd makkelijk de witte man de schuld gewoon te geven. Dan hoef je er verder niet over na te denken.

Hommel | 30-10-19 | 09:52

Die Polen, Roemenen en Bulgaren dragen tenminste wel bij aan het bouwen van huizen. Als het tenminste weer mag van onze NOx PFAS vrinden van het bouwvalligste kabinet ooit. Ik kan niet meer zonder, want gezonden Hollandse jongens en meiden willen liever een Game kanaal op Youtube beginnen of dieetist worden. Of gaan kraken en vervelend doen met een toelage van gescheiden papa en mama (weer een markt voor mentale hulpverleners).

Dima Beeline | 30-10-19 | 09:08 | 4

De Roemenen en Bulgaren komen hier vooral voor zakkenrollerij, winkeldiefstal, bedelen en allerlei andere kleine criminaliteit. Geen idee waarom je die in Nederland zou willen hebben...

Enter Yeti | 30-10-19 | 09:12

@Analia von Solmsch | 30-10-19 | 09:11: jammer alleen dat er meer migranten binnenstromen dan er huizen gebouwd kunnen worden.

Analia von Solmsch | 30-10-19 | 09:12

@Enter Yeti | 30-10-19 | 09:12:
Dat zijn voornamelijk zigeuners. De echte Roemenen en Bulgaren kotsen op hun 'landgenoten.'

Ruud Hazes56616330 | 30-10-19 | 09:35
▼ 1 antwoord verborgen

Kwestie van perceptie. NOS.nl (je moet er gericht naar zoeken): "Iets meer asielzoekers naar Nederland, vooral uit Syrië " Teletekst helemaal niets.

Rest In Privacy | 30-10-19 | 09:08

Huidige migratie is al lastig, laat staan de eerste drie generaties van eerdere migranten.
Eerlijk is eerlijk, de kans dat een zojuist geimmigreerde Pool betrokken is bij een delict, ligt een stuk lager dan bij een Marokkaan wiens opa 40 jaar geleden naar Nederland kwam. Dat mag je racistisch vinden, discriminatie of wat nog meer, maar zal door dezelfde bron, het CBS, bevestigd worden.

kapotte_stofzuiger | 30-10-19 | 09:07 | 2

De kans dat de zojuist geimmigreerde Pool is betrokken bij een dodelijk ongeval door drankgebruik is dan wel weer groter. ('Omdat alcohol- en drugsgebruik nu niet worden vastgesteld als de veroorzaker om het leven is gekomen, is ook niet bekend hoeveel dodelijke ongelukken daardoor worden veroorzaakt. Winkel: 'We hebben het gevoel dat het aantal verkeersslachtoffers door dronken automobilisten stijgt, met name door de komst van Polen en Bulgaren die met alcohol op achter het stuur gaan.' Een politiewoordvoerder vermoedt dat het gaat om 11 tot 24 procent van het totaal aantal dodelijke slachtoffers.'
VK 22-4-18)

grietmetgroenefiets | 30-10-19 | 17:33

Laten we voormalig Sovjet Unie maar even uitsplitsen in Oekraïne en de rest.

Pimp my Voortuin | 30-10-19 | 09:06 | 1

Ik ga liever naar Rusland dan dat een Rus naar Nederland wil tegenwoordig. Dat is zeker waar.

Dima Beeline | 30-10-19 | 09:09

Allemaal in de bijstand !1!!

Inter-D | 30-10-19 | 09:05

Geenstijl kan , en dat meen ik oprecht , binnen een paar decennia z'n gelijk gaan halen. Te laat .. te laat ..

daytripper | 30-10-19 | 09:04

Wanbeleid. Nederland is kapot. Enige genoegdoening ligt in een zeer persoonlijke bijltjesdag voor de verantwoordelijken.

Nee dus! | 30-10-19 | 09:03 | 3

De verantwoordelijken hebben al lang een alternatief plekje op een rustige lokatie in de EU gereserveerd met een geindexeerd pensioen.

ChatBot | 30-10-19 | 09:13

@ChatBot | 30-10-19 | 09:13: Ja idd er is helaas maar een partij die de rekening gaat betalen, zowieso in geld, en als we pech hebben waarschijnlijk ook (alweer! ) in bloed, de elite (veroorzakers) zorgt er wel voor buiten schot te blijven.

Mallepietje1001 | 30-10-19 | 09:45

Als het VK binnenkort zijn grenzen sluit wordt NL het nieuw VK: heel de wereld gaat hierheen komen...
Met de verwachte bevolkingsexplosies wereldwijd zou Nederland tientallen spiraaltjesfabrieken moeten opzetten en over de hele wereld spiraaltjes verkopen: kip met de gouden eieren!

Aristotalloss | 30-10-19 | 09:03

Wat koningin Juliana al in 1950 zag ziet nu ook het CBS.
Maar ja Juliana was dan ook een ziener met haar tarot kaarten.

keestelpro | 30-10-19 | 09:03 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Over een paar jaar komt die ellende echt los. Kwestie van tijd. Overal onvrede binnen de EU.

HamsterDarkroom | 30-10-19 | 09:02 | 1

Ik denk dat het nog even langer gaat duren. Het moet eerst voort zieken. Op een andere manier worden dezelfde fouten gemaakt als in de recente geschiedenis : eindeloos wegkijken .. veel mensen beseffen het maar er gebeurt niets ..... totdat

daytripper | 30-10-19 | 09:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken